Helaas zijn we er niet in geslaagd om aan de verwachtingen in het bekertoernooi te voldoen. Mijn eerste keeper kampt met een blessure en zijn zeer talentvolle stand-in moest na 2 gelijke spelen en een penalty-serie bekennen dat het beter had gekund. Het hielp ook niet mee dat er aan onze kant ook nog eens verschillende strafschoppen werden gemist.
Hiertegenover staat dat we in de competitie nog steeds als een malle gaan. De Champions League is inmiddels zeker. En we moeten/mogen nog 9 wedstrijden.
Het kampioenschap is nog nét niet binnen, maar dat kan ons eigenlijk niet meer ontgaan natuurlijk.
Het helpt dan voor MTK totaal niet mee, dat ze ook hun volgende wedstrijd niet weten te winnen.
Niet te zelfingenomen worden, want het schiet dan niet op, als wij ons 2e verlies van dit seizoen leiden.
Een ronduit bizarre kwartfinale-returnwedstrijd tegen Freiburg heeft bij menig supporter voor zweet in de bilnaad gezorgd. In de thuiswedstrijd wisten we nog zeer netjes met 2-1 te winnen; maar in de return bleek Freiburg lange tijd de betere en dus bovenliggende partij.. Een doelpunt van de Freiburgers binnen het kwartier, zette hun virtueel in de halve finale en een eigen doelpunt van ons net na het eerste halfuur, bracht hen nog steviger in het zadel.
Gelukkig stonden we voordat het uur verstreken was op 2-1, dus stonden we in punten, doelpunten en uitsaldo gelijk. Met kansen over en weer werden de 90 minuten vol gemaakt en wist niemand in de eerste verlenging te scoren. De scheidsrechter wilde waarschijnlijk snel terug naar vrouw en kinderen, of wellicht naar een liefje ergens in de stad, want in de 109e (voor ons); 112e (voor Freiburg) en 115e minuut (wederom voor ons) was hij onverbiddelijk bij het toekennen van penalty's.
Geen idee hoe of wat, maar geen van de spelers kon hem erin kegelen. Aan beide zijdes werd goed gekeept en gewoon minder goed geschoten. Zo raakte ook de tweede verlening niemand meer het net aan de goede zijde.
De penalty-serie moest uitkomst bieden en laten we daar nu net een slechte ervaring mee hebben in de kwartfinale van de beker. Freiburg mocht beginnen en kwam eenvoudig op 1-0; waarna wij koelbloedig de 1-1 maakten. Ook de 2e poging van 11 meter ging er bij de Freiburgers keurig en beheerst in. Onze poging werd echter gekeerd, waardoor na 2 x om en om prijs schieten, wij er slechter voor stonden. 3 Pogingen dus nog aan elke zijde en wij keken tegen een hatelijke achterstand aan.
De derde en vierde strafschopnemers aan beide zijden scoorden, waardoor we na 8 schoten op doel nog steeds op 4-3 stonden. De 5e elfmeterbal zou dus kunnen betekenen dat de volgende ronde niet in Boedapest maar in Breisgau tussen de Rijn en het Schwarzwald gespeeld zou worden. Of het toeval was, puur geluk, klasse, of wat anders weet ik niet, maar Vrouwe Fortuna bleek ons goed gezind en de mannen uit Baden-Württemberg misten voor het eerst deze serie. Dat gaf hoop, maar ook extra druk voor onze 5e strafschopnemer, maar hij bleek tegen die druk bestand en schoot die o zo gewenste 4-4 binnen.
10 Aanlopen genomen; 8 in het netje. Nu zou het dus echt op iedere bal aan kunnen komen. Het gejuich, de overdovende stiltes, de spanning en de euforie wisselden elkaar haast per tien seconden af. Zij scoren wel. Wij ook. Zij scoren... niet! En wij maken die laatste wel!

Daar zitten we nu in de halve finale van de Europa League!
De volgende ronde koppelt ons aan mijn favoriete club Ajax. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.
In de andere halve finale treffen Liverpool en Juventus elkaar.
Prachtige wedstrijden dus.
Thuis troffen we een sterk Ajax en konden we niet tot scoren komen, met een 0-0 tot gevolg. In de uitwedstrijd in de Amsterdam ArenA kwamen we met 2-0 achter en hoewel we nog tot 2-1 wisten te komen, bleef het daar ook bij. Hierdoor gaat de Europa Leaguefinale aan onze neus voorbij. Jammer, want deze prijs heb ik deze save nog niet gewonnen.
Verderop in de Champions League zien we Wolfsburg tegen Rapid Wien en Stuttgart tegen Manchester City.
De Europa League van 2074/2075:
De Champions League van 2074/2065:
Met een 2-1 winst op directe concurrent (en beste team van Hongarije tijdens deze save) MTK hebben we ons verzekerd van de eerste landstitel in 11 jaar!
En dan is het bestuur vast ook uitzinning... Nee hoor.... die zijn "tevreden". Tussen aanhalingstekens ook nog. Hoe dan?
Helaas verloren we direct na de wedstrijd tegen Ajax, ook onze derde wedstrijd van het seizoen in de competitie. Tegen de nr. 11

De een na laatste wedstrijd van het seizoen speelden we voor het eerst gelijk, tegen de nummer 10...

. Je kunt merken dat het een lang en zwaar seizoen is geweest dat nu zijn tol begint te eisen. De allerlaatste wedstrijd van het seizoen wonnen we gelukkig weer in stijl.
We hebben een aantal records verbeterd voor Ferencváros en de OTP Bank Liga
Ferencváros records:
Punten: 79 ➡ 88
Zeges voor de club: 26 ➡ 29
Gewonnen op rij: 21
Aantal doelpunten in 1 wedstrijd: 5-4 ➡ 7-3
Doelpunten voor 1 speler, over alle competities: 35 ➡ 45
OTP Bank Liga records:
Punten: 85 ➡ 88
Zegen: 27 ➡ 29
Gewonnen op rij: 21
Doelpunten per speler: 26 ➡ 34
Speler met het hoogste gemiddeld: 7,55 ➡ 8,05
Dat levert verder o.a. een tweede plaats op voor de Europese Golden Shoe
De 2 meest scorende spitsen van de wereld zijn van mijn club, met 45 en 40 doelpunten verdeeld over alle competities. Tel je daar de goals in vriendschappelijke wedstrijden bij op, dan kom je zelfs op 57 en 55 doelpunten.
Qua goals ben ik dus zeer tevreden, qua verdediging ging het heel goed, tot dat mijn spelers te moe werden. Een paar kleine verbeterpuntjes en een boel jonge nieuwe spelers, moet toch de basis kunnen zijn voor herhaling van dit succes komend seizoen.
Hiermee is binnen anderhalf seizoen mijn challenge in Hongarije al klaar.
Ook is er meteen een plek bij een club in Slowakije vrij gekomen. Niet Slovan Bratislava, maar Inter Bratislava (2e niveau) zoekt een nieuwe kapitein. Dat zet me voor het blok. Ga ik meteen door, óf bouw ik het succes hier uit. Met de transfers die ik nu gedaan heb en alle spelers die straks komen, heb ik een van de meest talentvolle elftallen van deze save tot mijn beschikking. Waaronder een doelman die de beste van de wereld kan worden (en nu maar een tientje per maand verdiend). Ga ik daar mee verder, dan kan dit na Farul wel eens de volgende Champions League winnaar worden uit Oost-Europa. Of, ga ik voor het zo snel mogelijk voltooien van de challenge en stap ik meteen over...? Keuzes, keuzes. Sowieso sla ik de save weer op, mocht ik overstappen. Verder gaan met cq terugkeren naar een vorige club is dus altijd mogelijk.
OK,... na nog een check zie ik dat Inter Bratislava zijn manager weliswaar ontslagen heeft, maar dat ze degraderen naar het derde niveau van Slowakije en zo ver gaat mijn save niet. (Alle niveaus van de 9 landen zijn reeds geladen). Ik blijf dus nog even en kan komend seizoen gaan bouwen aan meer succes en een fantastisch groot nieuw stadion.
De officiële bevestiging daarvan liet nog even op zich wachten, maar de kogel is eindelijk door de kerk, Het nieuwe stadion komt eraan. En het kost... een schijntje. Voor € 1.200.000 komt er een stadion van 84.375 zitplaatsen.
Door dit snelle succes en de potentie van deze club, zie ik ons in elk geval nog wel meer successen behalen.
Roemenië: check
Bulgarije: check
Servië: check
Kroatië: check
Hongarijke: check
Next up: Slowakije
[
Voor 113% gewijzigd door
Jorgen op 04-06-2020 13:10
]