Toon posts:

Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 105 Laatste
Acties:

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Mad-Matt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:43:
Het is voor ons (mijn vrouw en ik) tijd om weer eens een andere auto aan te schaffen. Voor haar moet hij vooral praktisch zijn en voor mij ook wel een beetje leuk. 1 van de kandidaten is een mk6 Golf GTI. (max km-stand 120k a 130k)

Echter nu is de vraag is dit een verstandige keuze? Als ik op youtube aankoop-filmpjes kijk is het vooral drama met de motoren. Is dit een verstandige keuze of kan ik beter naar een ander model kijken?
Tja wat is verstandig, het moet ook binnen je budget passen. Een Golf Mk6 GTI is een model dat meer dan 10 jaar oud is, km stand van 120-130k zul je langzaam aan niet meer zoveel vinden denk ik. Ik zou dan juist een modelletje nieuwer zoeken, Golf 7 GTI op zijn minst als dat past..

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:01

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Scrtz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:01:
[...]

Tja wat is verstandig, het moet ook binnen je budget passen. Een Golf Mk6 GTI is een model dat meer dan 10 jaar oud is, km stand van 120-130k zul je langzaam aan niet meer zoveel vinden denk ik. Ik zou dan juist een modelletje nieuwer zoeken, Golf 7 GTI op zijn minst als dat past..
Dat is waar, km-stand van 120 a 130 is nog goed te vinden. Ze zijn inderdaad al wel wat ouder.
Golf 7 GTI, begint pas bij ons max budget, dus dat maakt het wel lastig.

(Het is trouwens een 2e auto, niet onze primaire auto)

[Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 16-11-2022 09:33]

D3 Profile D3 XP Ladder

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:29

Morenoo91

Flexible Mexican

Ben gebeld dat ik mijn bestelde Golf Variant Style zaterdag mag ophalen!

Vorige week alvast langs geweest om hem te bekijken

PSN: MGFlexican.

• johanth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 17:54
giovanni2903 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:33:
alleen jammer dat ze zo "snel" slijten, mijn stuur ziet er na 100k km's niet uit :(
Had het leren stuur in mijn vorige auto ook. Sinds mijn vrouw er niet meer in rijdt (ringen om haar vingers) is de slijtage een stuk minder. Het leren stuur in mijn huidige Golf is nog bijna als nieuw. Na bijna 130k km's.

Ik weet niet of je een (zegel)ring draagt die extra slijtage kan veroorzaken?

[Voor 8% gewijzigd door johanth op 16-11-2022 09:44]

• johanth
Ik heb proefgereden in een 1.0 eTSI (Skoda Octavia) en een 1.5 eTSI (VW Golf). Tegen mijn verwachting in vond ik de 1.0 soepeler rijden dan de 1.5. Die lag in een Golf "R-Line", maar dat zal voor de soepelheid toch niet uitmaken? Ik had ook het idee dat de 1.0 iets stiller was.

Ik heb wel voornamelijk binnen de bebouwde kom en op 60/80km wegen gereden; weinig snelweg. Maar is er iemand hier die weet dat de verschillen in rijgedrag zijn tussen de 1.0 en 1.5? Zoals gezegd, ik had verwacht dat de 1.0 onrustiger zou rijden dan de 1.5, maar mijn indruk was precies omgekeerd. Overigens neem ik aan dat de 1.5 op de snelweg wel soepeler zal zijn (maar dat heb ik niet geprobeerd!).

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:02
johanth schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:43:

Had het leren stuur in mijn vorige auto ook. Sinds mijn vrouw er niet meer in rijdt (ringen om haar vingers) is de slijtage een stuk minder. Het leren stuur in mijn huidige Golf is nog bijna als nieuw. Na bijna 130k km's.

Mijn vriendin doet haar ring altijd uit als ze met mijn Arteon rijdt (met zo een R-line stuurtje).
Mijn stuur ziet er na 120k km nog gewoon prima uit.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:10:
[...]

Mijn vriendin doet haar ring altijd uit als ze met mijn Arteon rijdt (met zo een R-line stuurtje).
Mijn stuur ziet er na 120k km nog gewoon prima uit.
Hier ziet ie er na ruim 60K ook nog prima uit, zonder ring(en) overigens.
wel maak ik 'm af en toe schoon met https://www.stiptpolishpo...pt-interior-matt-cleaner/
dat scheelt behoorlijk

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:37
Ik heb regelmatig last dat android auto eruit knalt, hij geeft dan aan dat de verbinding met de telefoon verbroken is. Volgens mij gebeurt het wanneer de 4G verbinding van mn telefoon even wegvalt. Meestal herstelt de verbinding wel weer na enkele minuten. Het gebeurt zowel als ik mn telefoon via de USB verbonden heb met de auto als wanneer ik het draadloos verbonden heb.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben? of een oplossing weten?

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:33
Ik heb dit jaar een Volkswagen Polo besteld (110Pk), nu zie ik in de configurator dat deze niet meer te kiezen is. Alleen nog de 95 pk. Wordt de 110pk versie nog wel geproduceerd?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mad-Matt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:21:
[...]

Dat is waar, km-stand van 120 a 130 is nog goed te vinden. Ze zijn inderdaad al wel wat ouder.
Golf 7 GTI, begint pas bij ons max budget, dus dat maakt het wel lastig.

(Het is trouwens een 2e auto, niet onze primaire auto)
MK6 zou ik je niet aanraden. Weet niet of daar nog een ketting inzit i.p.v een riem? pas vanaf de mk7 gingen ze op alle motoren pas weer over naar riemen. Doe jezelf een plezier en geef extra uit voor een mk7.

Persoonlijk vind ik die ook 'meer' een GTI dan een mk6. qua looks

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 13:57
The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:30:
[...]

https://configurator.volkswagen.nl/de-nieuwe-golf-variant
De Style is geen bestelbare uitvoering meer, als je nu nieuw bestelt mag je een Life of een Life Business configureren :)
Heb zelf een style. Die heeft een ergo active bestuurdersstoel. Heeft die life business dat ook? Kan het zo in de contigurator niet zien. Je kan er niet eens iq lights meer op krijgen. Alleen led plus...

Edit: Ergo active stoel zit er wel standaard in.

[Voor 4% gewijzigd door EvoII op 16-11-2022 16:22]

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow

• Scrtz
Wessel0101 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:13:
Ik heb dit jaar een Volkswagen Polo besteld (110Pk), nu zie ik in de configurator dat deze niet meer te kiezen is. Alleen nog de 95 pk. Wordt de 110pk versie nog wel geproduceerd?
Vraag het je dealer even na..
Aegir2002 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:56:
Ik heb regelmatig last dat android auto eruit knalt, hij geeft dan aan dat de verbinding met de telefoon verbroken is. Volgens mij gebeurt het wanneer de 4G verbinding van mn telefoon even wegvalt. Meestal herstelt de verbinding wel weer na enkele minuten. Het gebeurt zowel als ik mn telefoon via de USB verbonden heb met de auto als wanneer ik het draadloos verbonden heb.
Laatste updates geinstalleerd op je telefoon? Welk type heb je en hoe oud is deze?

• johanth
EvoII schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:20:
[...]

Heb zelf een style. Die heeft een ergo active bestuurdersstoel. Heeft die life business dat ook? Kan het zo in de contigurator niet zien. Je kan er niet eens iq lights meer op krijgen. Alleen led plus...
Verschillende kleuren binnenverlichting enzovoort interesseert me niet. Een goede stoel wel. Automatisch kunnen inparkeren ook (ontzettend handig in de stad). Daarnaast adaptive cruise control, en meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Automaat had van mij niet gehoeven, maar is een gegeven in combinatie met de eTSI motor. Volgens mij kom ik dan uit op (tegenwoordig) de life business edition inderdaad.

De enige vraag is, maar niemand heeft een kristallen bol natuurlijk; zitten al die opties (m.n. parkeerassistent) er nog op zodra de auto daadwerkelijk geleverd wordt?

• Shanquish
  • Niet online
Waarom zou dat niet zo zijn?

Dat inparkeren vind ik juist helemaal niet handig, een klein plekje vind ie niet geschikt en plekken die ie wel goed vind draai je de auto vaak nog vooruit erin.
Daarnaast is zelf parkeren vele malen sneller
Ik vind het echt zo'n optie die je 2x gebruikt voor de fun, daarna nooit meer.

• johanth
Shanquish schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:17:
Waarom zou dat niet zo zijn?

Dat inparkeren vind ik juist helemaal niet handig, een klein plekje vind ie niet geschikt en plekken die ie wel goed vind draai je de auto vaak nog vooruit erin.
Daarnaast is zelf parkeren vele malen sneller
Ik vind het echt zo'n optie die je 2x gebruikt voor de fun, daarna nooit meer.
Ik vind het parkeren wel erg handig, en ik moet er in rijden. Die optie moet er dus liefst wel op zitten.

M.b.t. opties; ik heb het in het verleden al eens gehad dat de uitvoering nog hetzelfde heette, maar dat één van de opties op het moment van leveren er niet meer op zat. Ik weet niet meer precies wat, maar het werd een lelijke discussie (waar ik alleen luxe vloermatten en een bagagenet uit heb gesleept).

Edit: ik weet het alweer … airco versus open dak in een Astra, midden jaren negentig.

[Voor 5% gewijzigd door johanth op 16-11-2022 19:30]

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:23
johanth schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:43:
[...]

hmm, ik ben 3e eigenaar. wellicht dat de vorige eigenaars met ringen hebben gereden. mijn stuur is echt lelijk en ik ben altijd erg zuinig op mn spullen. ooit maar is een nieuw leren stuurtje erin laten zetten met rode 12u markering

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 230pk | Sony Xperia 5 IV | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Aegir2002
Scrtz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:31:
[...]

Vraag het je dealer even na..

[...]

Laatste updates geinstalleerd op je telefoon? Welk type heb je en hoe oud is deze?
Motorola Moto G Pro met android 12 en Android Auto 8.3.624134. Er zijn geen updates beschikbaar, dus ik neem aan laatste versie. Auto is Passat van eind 2020 met discover pro infotainment.
Ik heb inmiddels alle "oude" wifi netwerken in m'n telefoon verwijdert en alle openbare wifi netwerken op "niet automatisch verbinden" gezet. Ondanks dat toch gisteren weer gehad dat de verbinding wegviel.
Ik vermoed dat de wifi verbinding tussen auto en telefoon misschien wegvalt, bluetooth verbinding is op die momenten wel actief, aangezien een telefoongesprek via de auto wel nog mogelijk is

• Scrtz
Aegir2002 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:48:
[...]

Motorola Moto G Pro met android 12 en Android Auto 8.3.624134. Er zijn geen updates beschikbaar, dus ik neem aan laatste versie. Auto is Passat van eind 2020 met discover pro infotainment.
Ik heb inmiddels alle "oude" wifi netwerken in m'n telefoon verwijdert en alle openbare wifi netwerken op "niet automatisch verbinden" gezet. Ondanks dat toch gisteren weer gehad dat de verbinding wegviel.
Ik vermoed dat de wifi verbinding tussen auto en telefoon misschien wegvalt, bluetooth verbinding is op die momenten wel actief, aangezien een telefoongesprek via de auto wel nog mogelijk is
Heb je toevallig nog andere Android telefoons uit je omgeving die je zou kunnen proberen? Het zou namelijk goed kunnen dat je toestel te verouderd is of wellicht niet voldoende processorkracht heeft om Android Auto draaiende te houden.

• johanth
System requirements voor Android Auto:
  • Android 11.0 and up
  • 4GB RAM (recommended minimum)

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:00

GerCor

Zonder dallen geen pieken

johanth schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:57:
  • Android 11.0 and up
Waar heb je die informatie vandaan?

Me.

• Scrtz
johanth schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:57:
  • Android 11.0 and up
Ja leuke requirements. Bij Android zijn er tig merken met budgettelefoons die wellicht wel Android 11 draaien en 4gb ram hebben (of meer) maar een belabberde processor die de benodigde rekenkracht niet heeft. Merk bij wel meer klanten dat Android Auto vaker niet goed werkt omdat ze verouderde of te trage toestellem hebben.

PS: Carplay werkt eigenlijk altijd bij iedereen perfect.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33

Toppe

Oké ✅

Scrtz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:50:
[...]

Ja leuke requirements. Bij Android zijn er tig merken met budgettelefoons die wellicht wel Android 11 draaien en 4gb ram hebben (of meer) maar een belabberde processor die de benodigde rekenkracht niet heeft. Merk bij wel meer klanten dat Android Auto vaker niet goed werkt omdat ze verouderde of te trage toestellem hebben.

PS: Carplay werkt eigenlijk altijd bij iedereen perfect.
Met de 18xx update wel!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• johanth
GerCor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:17:
[...]

Waar heb je die informatie vandaan?

[Afbeelding]
Klopt voor connectie met een USB-kabeltje, maar tegenwoordig niet meer (draadloos).

Kijk maar in de system requirements van Google (Android 11, 5GHz data). De 4GB is een aanbeveling op developer.google.com, gebaseerd op development-ervaringen.

Volgens mij heb jij het over de eisen aan de SDK, niet aan de telefoon?

• GerCor

GerCor

johanth schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:04:
[...]

Klopt voor connectie met een USB-kabeltje, maar tegenwoordig niet meer (draadloos).

Kijk maar in de system requirements van Google (Android 11, 5GHz data). De 4GB is een aanbeveling op developer.google.com, gebaseerd op development-ervaringen.

Volgens mij heb jij het over de eisen aan de SDK, niet aan de telefoon?
Printscreen van Play Store

Me.

• johanth
Scrtz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:50:
[...]

De telefoon van de vraagsteller heeft een Snapdragon 665 processor. Die lijkt me niet het probleem?

Head unit firmware updaten misschien (als er een update is)?

• johanth
GerCor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:13:
[...]

Printscreen van Play Store
Als je de FAQs op de Google support site leest, zie je dat je voor wireless Android 11 en 5 GHz nodig hebt.

https://support.google.com/androidauto/answer/6348019

Wat in ieder geval geen kwaad kan, is zorgen dat de software op de telefoon en de unit in de auto de laatste versie draaien.

[Voor 11% gewijzigd door johanth op 18-11-2022 23:25. Reden: Link naar Google support toegevoegd]

• johanth
En om weer op Volkswagen terug te komen ...

Golf Variant 1.0 eTSI of 1.5 eTSI, welke van de twee? (andere keuzes zijn er niet)

Ik neig naar de 1.0 eTSI, omdat ik vooral binnen Nederland rijd, geen caravan o.i.d. trek, en geen stoplichtsprinter ben.

Ga ik daar spijt van krijgen qua souplesse, dus relaxed rijden? Ik heb in beiden een proefrit gemaakt en ik had niet het idee dat de 1.0 nerveus was. Maar een proefrit van een half uur geeft natuurlijk maar een beperkt beeld.

[Voor 8% gewijzigd door johanth op 18-11-2022 23:39]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:46
Gebaseerd puur op je laatste bericht; 1.0 een prima motorisering.

Tand des tijds heeft ook wel aardig aangetoond dat ze, net als ford, het aardig onder de knie hebben met de combi inhoud/pk/nm

Blijf persoonlijk echter wel voorstander van de 1.4/1.5 etc, puur vanwege het koppel en net even het stukje meer oompf en de cilinder deactivatie.

Edit; even klein beetje historie opgezocht, 1.0 past meer dan prima. Het is mogelijk meer de volksmond en het gevoel van een pak melk onder de kap, maar ze presteren meer dan zat, zeker op de NL snelwegen.

[Voor 23% gewijzigd door Xrypta op 19-11-2022 00:45]

3960wp SE

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:32
Van de week de Tiguan voor een redelijk kostbare onderhoudsbeurt naar de garage geweest, 60k beurt bij een 2.0 4Motion kost nou eenmaal wat.

Opmerking vanuit de garage dat de banden er aan zitten te komen. Betekent bij een 4Motion in principe dat alle vier moeten worden vervangen, een klein percentage verschil in afmetingen zou schadelijk kunnen zijn voor dit systeem. Maarrrr, gezien de huidige verschillende profieldieptes voor en achter is dat verschil er nu ook: 3.0 tegen 5.8 is best veel.
Zou ik toch niet kunnen volstaan met het vervangen van alleen de voorbanden, uiteraard van hetzelfde type? Niet eens uit zuinigheid, ik wist toen ik hem kocht dat het een duurdere auto is qua onderhoud, maar meer met het idee dat de achterbanden nog lang niet af zijn en het dus pure verspilling is ze nu al te vervangen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

johanth schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:37:
En om weer op Volkswagen terug te komen ...

Golf Variant 1.0 eTSI of 1.5 eTSI, welke van de twee? (andere keuzes zijn er niet)

Ik neig naar de 1.0 eTSI, omdat ik vooral binnen Nederland rijd, geen caravan o.i.d. trek, en geen stoplichtsprinter ben.

Ga ik daar spijt van krijgen qua souplesse, dus relaxed rijden? Ik heb in beiden een proefrit gemaakt en ik had niet het idee dat de 1.0 nerveus was. Maar een proefrit van een half uur geeft natuurlijk maar een beperkt beeld.
Icm een dsg niet druk om maken. Met handbak zou ik de 1.5 willen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jdquick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
weet iemand waar ik deze firmware 0486 MIB1 systeem nog kan vinden, volgens mij zit mijn auto nog op versie kruik en werkt hierdoor de nieuwste navigatie map niet lekker. Ik heb met de 2022 mappen dat het hele systeem zwart blijft en met de 2021 mappen een paar plekken in NL waar het hele systeem gewoon compleet vast loopt inclusief radio, na een tijdje een reboot en zit ik even tijdelijk in het centrum van Wolfsburg op de kaart

• GerCor

GerCor

jdquick schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:00:
weet iemand waar ik deze firmware 0486 MIB1 systeem nog kan vinden, volgens mij zit mijn auto nog op versie kruik en werkt hierdoor de nieuwste navigatie map niet lekker. Ik heb met de 2022 mappen dat het hele systeem zwart blijft en met de 2021 mappen een paar plekken in NL waar het hele systeem gewoon compleet vast loopt inclusief radio, na een tijdje een reboot en zit ik even tijdelijk in het centrum van Wolfsburg op de kaart
Bij de dealer?

Me.

• jdquick
  • Laatst online: 20-11-2022
tja dat is simpel bij de dealer, nou daar is die auto afgelopen jaren diverse keren geweest maar een stukje service en die zooi updaten is er niet bij systeem zit nog op versie 0430 vanuit 2017, overigens met wat puzzelen kun je nog wel degelijk een update vinden voor mb1 versie juni 2022, deze doet het echter niet bij mij op de huidige firmware dus kan niet commiten of deze ook goed is.

laatste verkende versie met software kruik is inderdaad november 2021 welke alweer aardig oud begint te worden.

• Scrtz
ButcherJF schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:15:
Van de week de Tiguan voor een redelijk kostbare onderhoudsbeurt naar de garage geweest, 60k beurt bij een 2.0 4Motion kost nou eenmaal wat.

Opmerking vanuit de garage dat de banden er aan zitten te komen. Betekent bij een 4Motion in principe dat alle vier moeten worden vervangen, een klein percentage verschil in afmetingen zou schadelijk kunnen zijn voor dit systeem. Maarrrr, gezien de huidige verschillende profieldieptes voor en achter is dat verschil er nu ook: 3.0 tegen 5.8 is best veel.
Zou ik toch niet kunnen volstaan met het vervangen van alleen de voorbanden, uiteraard van hetzelfde type? Niet eens uit zuinigheid, ik wist toen ik hem kocht dat het een duurdere auto is qua onderhoud, maar meer met het idee dat de achterbanden nog lang niet af zijn en het dus pure verspilling is ze nu al te vervangen.
Zou ook alleen de voorbanden doen. Rare opmerking van ze trouwens want dat lijkt er op dat ze niet weten hoe een 4Motion werkt. In principe rij je FWD met tractie en zodra je tractieverlies hebt dan schakelt die over naar een 50/50 verdeling bijv.
The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:10:
[...]

Icm een dsg niet druk om maken. Met handbak zou ik de 1.5 willen.
Eens!

• GerCor

GerCor

jdquick schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:56:
tja dat is simpel bij de dealer, nou daar is die auto afgelopen jaren diverse keren geweest maar een stukje service en die zooi updaten is er niet bij systeem zit nog op versie 0430 vanuit 2017, overigens met wat puzzelen kun je nog wel degelijk een update vinden voor mb1 versie juni 2022, deze doet het echter niet bij mij op de huidige firmware dus kan niet commiten of deze ook goed is.

laatste verkende versie met software kruik is inderdaad november 2021 welke alweer aardig oud begint te worden.
Wellicht kan @Rainesh je verder helpen.

Me.

• giovanni2903

goed dat je dit meld, was van plan morgen 2022/2023 kaarten erop te zetten, maar draai ook nog oude software. toch maar keer bij @Rainesh langs op alles te laten updaten

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 230pk | Sony Xperia 5 IV | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• johanth
Klopt het dat de verwarmde voorruit niet (meer) leverbaar is op de Golf?

Dat vond ik altijd één van de pluspunten van de Skoda Octavia.

• EvoII
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de dealer dat ze per email een melding hadden gekregen dat er een foutmelding was in mijn Golf. Had het weekend ervoor wel een melding gehad dat er een achterlicht stuk zou zijn, wat niet zo was. Melding is vanzelf weer verdwenen. Wist niet dat de dealer dan een melding kreeg... Heb wel in de weconnect app de dealer toegevoegd ook. Misschien dat het daardoor komt?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

EvoII schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:20:
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de dealer dat ze per email een melding hadden gekregen dat er een foutmelding was in mijn Golf. Had het weekend ervoor wel een melding gehad dat er een achterlicht stuk zou zijn, wat niet zo was. Melding is vanzelf weer verdwenen. Wist niet dat de dealer dan een melding kreeg... Heb wel in de weconnect app de dealer toegevoegd ook. Misschien dat het daardoor komt?
Ik heb ook een dealer geselecteerd maar ben nog nooit gebeld… gister nog een electronische rem storing gehad dus wie weet wordt ik maandag ook gebeld

• ButcherJF
  • Laatst online: 23:32
Mijn dealer belde met de opmerking dat de auto aangaf dat er over een paar honderd kilometer een beurt nodig was. Kennelijk wordt er achter mijn rug om met elkaar gesproken😜

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ButcherJF schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:03:
Mijn dealer belde met de opmerking dat de auto aangaf dat er over een paar honderd kilometer een beurt nodig was. Kennelijk wordt er achter mijn rug om met elkaar gesproken😜
Opzich best makkelijk maar ik zou het wel handig vinden als ze de eigenaar van de auto even een CC mee sturen :+

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:23:
[...]

Opzich best makkelijk maar ik zou het wel handig vinden als ze de eigenaar van de auto even een CC mee sturen :+
Waarschijnlijk doen ze dat niet zodat ze jou kunnen bellen wanneer het de garage het beste uitkomt. Kijk, jij leest jouw mailtjes misschien eerder dan de garage en dan ga jij bellen terwijl de garage de mail nog helemaal niet heeft gelezen. Kun je je daar weer druk over maken.

Me.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:28:
[...]

Waarschijnlijk doen ze dat niet zodat ze jou kunnen bellen wanneer het de garage het beste uitkomt. Kijk, jij leest jouw mailtjes misschien eerder dan de garage en dan ga jij bellen terwijl de garage de mail nog helemaal niet heeft gelezen. Kun je je daar weer druk over maken.
Hoi Pietje puk,

Onderstaande e-mail is naar de dealer gestuurd, deze zal binnen 5 werkdagen contact met u opnemen op nummer 06-kloptditnog.

Mocht u na 5 dagen niets hebben gehoord dan kunt u altijd zelf contact opnemen met de garage.

Groet,
Volkswagen

Ik ben nu op de hoogte, ben niet verrast als ze bellen, ik weet wanneer ze bellen en ik kan meteen controleren of ze het juiste nummer hebben.

• GerCor

GerCor

1 minuut na deze mail.

Ja, met Pietje Puk. Ik kreeg net een mail dat jullie mij binnen 5 dagen bellen. Maar wanneer is dat dan precies? Want ik heb afspraken staan. Kan ik nog wel doorrijden en hebben jullie eventueel een vervangende auto?

Meneer Pietje Puk. Ik ben er net. Waar heeft u het over?

Me.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:25:
1 minuut na deze mail.

Ja, met Pietje Puk. Ik kreeg net een mail dat jullie mij binnen 5 dagen bellen. Maar wanneer is dat dan precies? Want ik heb afspraken staan. Kan ik nog wel doorrijden en hebben jullie eventueel een vervangende auto?

Meneer Pietje Puk. Ik ben er net. Waar heeft u het over?
Ben jij zo’n type klant dan? Ik wacht wel tot ze bellen 8)7

Je kan de mail ook een dag later versturen

[Voor 4% gewijzigd door Toppe op 20-11-2022 22:28]

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:28:
[...]

Ben jij zo’n type klant dan? Ik wacht wel tot ze bellen 8)7

Je kan de mail ook een dag later versturen
Of bellen wanneer het de garage uitkomt en zo zijn we weer bij het begin van dit verhaal.

Me.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:07:
[...]

Of bellen wanneer het de garage uitkomt en zo zijn we weer bij het begin van dit verhaal.
Dus zet ik lekker uit dat mijn gegevens naar de garage verstuurd worden. Een garage hoeft nu helemaal niets met die mailtjes te doen want niemand weet dat ze verstuurd zijn.

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:46:
[...]

Dus zet ik lekker uit dat mijn gegevens naar de garage verstuurd worden. Een garage hoeft nu helemaal niets met die mailtjes te doen want niemand weet dat ze verstuurd zijn.
Dat moet je allemaal zelf weten. Ik denk niet dat iemand zich daar druk over maakt wat jij wel of niet doet met jouw privé auto.

Me.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:58
GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:28:
[...]

De garage heeft mensen in dienst om afspraken te maken. Die hebben altijd zicht op hun agenda. Ik ben niet full time beschikbaar om hierover te bellen, heb soms ook nog echt werk.
Als ik bel dat ik een afspraak wil maken, moet ik niet horen dat ze eerst nog hun mails moeten lezen.

• GerCor

GerCor

3_s schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:47:
[...]

De garage heeft mensen in dienst om afspraken te maken. Die hebben altijd zicht op hun agenda. Ik ben niet full time beschikbaar om hierover te bellen, heb soms ook nog echt werk.
Als ik bel dat ik een afspraak wil maken, moet ik niet horen dat ze eerst nog hun mails moeten lezen.
Ik begrijp even niet wat je hiermee nou wilt zeggen. Ik zie de relatie tussen een afspraak maken met de garage en een mail die wordt verstuurd naar aanleiding van een melding bij de dealer gedaan door de auto helemaal niet.

Ik maak ook afspraken met de garage. Heb ik geen melding van de auto die automatisch wordt verstuurd voor nodig. En daar gaat het hier nou juist over.

Me.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:58
Over het feit dat ze mij willen bellen wanneer het hen het beste uitkomt. Dat is de foute redenering, vind ik.
Ik wil bellen wanneer het mij, de klant, het beste uit komt (binnen de openingsuren, eh).

• GerCor

GerCor

3_s schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:43:
Over het feit dat ze mij willen bellen wanneer het hen het beste uitkomt. Dat is de foute redenering, vind ik.
Ik wil bellen wanneer het mij, de klant, het beste uit komt (binnen de openingsuren, eh).
Tsja. En Toppe wil een CC van de mail waarin staat dat ze hem binnen 5 dagen bellen voor een afspraak. Kortom, zoveel mensen, zoveel wensen.

Het zal allemaal wel. 😉

Me.

• johanth
johanth schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:22:
Klopt het dat de verwarmde voorruit niet (meer) leverbaar is op de Golf?
Iemand die meer informatie over heeft over het hoe en waarom?

De optie staat niet meer in de prijslijst, ook niet bij het winterpakket.

Waarom is deze niet meer leverbaar in de Golf?

In de Skoda prijslijst staat deze namelijk nog wel bij de opties.

Heeft dat een technische reden, of is het puur marketing?

Bedankt!

(als mijn klanten ooit nog eens klagen dat onze software-features onduidelijk zijn, dan daag ik ze uit om eens een nieuwe auto te bestellen :P )

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 16:18
johanth schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:33:
[...]

Iemand die meer informatie over heeft over het hoe en waarom?

De optie staat niet meer in de prijslijst, ook niet bij het winterpakket.

Waarom is deze niet meer leverbaar in de Golf?

In de Skoda prijslijst staat deze namelijk nog wel bij de opties.

Heeft dat een technische reden, of is het puur marketing?

Bedankt!

(als mijn klanten ooit nog eens klagen dat onze software-features onduidelijk zijn, dan daag ik ze uit om eens een nieuwe auto te bestellen :P )
Waarom? Ik denk dat dat begint met P- en eindigt op -ON.

Om de grappen verder even achterwege te laten, ik denk dat je het beste even kan kijken of de optie in het buitenland nog wel te bestellen is en/of even je lokale dealer op te bellen met de vraag.

• johanth
TMobile schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:53:
[...]

Om de grappen verder even achterwege te laten, ik denk dat je het beste even kan kijken of de optie in het buitenland nog wel te bestellen is en/of even je lokale dealer op te bellen met de vraag.
Zojuist de Duitse online configurator bekeken; daar is de verwarmde voorruit ook geen optie meer.

Als het kennisniveau van de lokale VW dealer vergelijkbaar is met dat van de lokale Skoda dealer, dan vraag ik me ernstig af of ze daar meer informatie hebben. Standaard antwoord bij Skoda lijkt te zijn (*) "dat moet bij de importeur vandaan komen, maar daar hebben we nog niets over gehoord".

(*) op de vraag wanneer een Octavia leverbaar zou zijn ("ergens in 2024"), of dat dan nog dezelfde uitvoering is, en wat er dan in zit aan opties. Wat tegen die tijd de prijs zal zijn, is ook nog niet duidelijk (snap ik, als je verder ook nog niets weet).

[Voor 15% gewijzigd door johanth op 21-11-2022 12:03]

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-03 12:48
Is de winter check bij VW dit jaar nog de moeite? Ik ga binnenkort voor een bandenwissel en kan het meenemen. Maar die wintermuts geloof ik denk ik wel.

LG OLED C2 65" | Playstation 5 DE | Nintendo Switch OLED | RTX 3080

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:35
Zijn er hier mensen met tips mbt kinderzitje en ruimte voor de passagier. Ik ben 190 cm en vriendin 178 cm. We hebben een maxi cosi die klikt in zo'n houder op de achterbank in onze T-Rock. Het is eigenlijk geen doen voor de persoon ervoor. De stoel moet dermate naar voren en recht op dat zitten geen doen is. De maxi cosi zit achter te voren er in, maw baby kijkt achteruit. De achterkant van die maxicosi zorgt ervoor dat de stoel er voor een flink stuk naar voren moet. Ik heb al de stoel omhoog gekrikt maar dan zitten we tegen plafond met ons hoofd en is het comfort van de stoel voor passagier ver te zoeken. In het midden van de achterbank hebben we geen isofix punten anders was dat nog een optie geweest? We hebben bijna al gesprekken dat we een andere auto moeten kopen omdat de T-rock te klein is, maar dat is toch van de gekken?

• johanth
Nou is het al 25 jaar geleden dat ik een maxi cosi nodig had, maar waarom zet je die er achterstevoren in?

Wij hadden toen een Opel Astra (jaren negentig) en dat paste gewoon (stoeltje voorwaarts op de achterbank).

Edit: dat blijken nieuwe inzichten te zijn! Baby tot 15 maanden achterwaarts vervoeren inderdaad.

Is het stoeltje in het midden zetten een optie? Dan kun je alleen waarschijnlijk niet de Isofix bevestiging gebruiken, maar heb je misschien net iets meer speelruimte.

[Voor 48% gewijzigd door johanth op 21-11-2022 14:12]

• Rainesh
  • Laatst online: 20:56
mannowlahn schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:29:
Zijn er hier mensen met tips mbt kinderzitje en ruimte voor de passagier. Ik ben 190 cm en vriendin 178 cm. We hebben een maxi cosi die klikt in zo'n houder op de achterbank in onze T-Rock. Het is eigenlijk geen doen voor de persoon ervoor. De stoel moet dermate naar voren en recht op dat zitten geen doen is. De maxi cosi zit achter te voren er in, maw baby kijkt achteruit. De achterkant van die maxicosi zorgt ervoor dat de stoel er voor een flink stuk naar voren moet. Ik heb al de stoel omhoog gekrikt maar dan zitten we tegen plafond met ons hoofd en is het comfort van de stoel voor passagier ver te zoeken. In het midden van de achterbank hebben we geen isofix punten anders was dat nog een optie geweest? We hebben bijna al gesprekken dat we een andere auto moeten kopen omdat de T-rock te klein is, maar dat is toch van de gekken?
Heb je de base helemaal goed naar achteren geplaatst? Anders toch overwegen om de maxi cosi met gordels vast te maken. Scheelt de diepte van je base.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:36:
[...]

Heb je de base helemaal goed naar achteren geplaatst? Anders toch overwegen om de maxi cosi met gordels vast te maken. Scheelt de diepte van je base.
Niet altijd is de base het probleem, dat wisselt ook per auto. Wij hadden destijds 2 auto's (Clio uit 2014, Octavia uit 2017) waarbij hij bij de ene auto tegen de poot van de base vast zat en bij de ander tegen de bovenkant/achterkant van de maxi cosi stoel. De hoek van de bank is vooral bepalend hoe je uit komt. Zonder base kan natuurlijk ook, maar daar heb je natuurlijk niet voor niets geld aan uit gegeven ;)

Website

• The Eagle

The Eagle

mannowlahn schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:29:
Bekend probleem. Rugleuning van de voorstoel rechter zetten is de makkelijkste optie. Maxicosi in de riem ipv isofix kan ook nog.

Edit: ook wel gezien dat baby op de voorstoel ging (wel even de airbag van de passagier uitzetten!) en passagiers op de achterbank.

[Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 21-11-2022 14:48]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• johanth
Even voor de zekerheid:

Met betrekking tot een door de VW dealer als accessoire gemonteerde trekhaak op de Golf Variant: klopt dit met jullie praktijkervaringen?

Een trekhaak kan (vast) achteraf worden gemonteerd. De parkeersensoren hebben geen last van de trekhaak en wordt bij gebruik van een aanhanger automatisch uitgeschakeld.

Edit: trekhaak is overigens voor een fietsdrager en incidenteel een aanhanger.

[Voor 10% gewijzigd door johanth op 21-11-2022 17:18]

• Shanquish
  • Niet online
johanth schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:09:
Even voor de zekerheid:

Met betrekking tot een door de VW dealer als accessoire gemonteerde trekhaak op de Golf Variant: klopt dit met jullie praktijkervaringen?

Een trekhaak kan (vast) achteraf worden gemonteerd. De parkeersensoren hebben geen last van de trekhaak en wordt bij gebruik van een aanhanger automatisch uitgeschakeld.
Klopt, die wordt ingeleerd waardoor sensoren worden uitgeschakeld bij een aangekoppelde aanhanger of fietsendrager
De evt achteruitrijcamera blijft overigens wel functioneren.

• johanth
Bedankt voor alle adviezen!

Dit is hem uiteindelijk geworden: (toch de 1.5 omdat ik regelmatig in Duitsland kom, wij ook twee keer per jaar met een vouwwagen op stap willen, en ik de 1.5 eTSI gevoelsmatig toch soepeler en vlotter vond rijden)

Uitvoering en kleur
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG Life Business 5d
Kings Red metallic (P8P8)

Extra opties
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend (4KF)
Reservewiel staal, plaatsbesparend (PRD)
Assistance Pakket (PF7)

Accessoires
Vaste trekhaak Golf Variant, inclusief 13-polige kabelset

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:35
Rainesh schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:36:
[...]

Ja base staat zover mogelijk tegen de bank aangedrukt. Dat van de gordels is idd nog een optie om te overwegen maar ik heb niet het idee dat dit heel veel helpt.

Ik verbaas mij er meer over dat een auto die zo ruim oogt, in feite best klein kans zijn. :+

• Aegir2002
Scrtz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:13:
[...]

Heb je toevallig nog andere Android telefoons uit je omgeving die je zou kunnen proberen? Het zou namelijk goed kunnen dat je toestel te verouderd is of wellicht niet voldoende processorkracht heeft om Android Auto draaiende te houden.
Ik weet bijna zeker dat het aan de verbinding van de hotspot van de passat ligt. Er staan 2 hotspots. Degene met het uitroepteken maak ik standaard verbinding mee. Wanneer ik deze verbreek is ook meteen de android auto verbinding weg. Het uitroepteken staat er omdat ik geen databundel bij VW heb gekocht denk ik.Waarom er 2 hotspots staan weet ik ook niet.

• Rainesh
  • Laatst online: 20:56
Aegir2002 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:56:
Wat is je huidige softwareversie van je systeem?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Aegir2002
Rainesh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:35:
[...]

Wat is je huidige softwareversie van je systeem?
Van de VW bedoel je? Op de terugweg naar huis check ik even.

• Shanquish
  • Niet online
johanth schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
Bedankt voor alle adviezen!

Dit is hem uiteindelijk geworden: (toch de 1.5 omdat ik regelmatig in Duitsland kom, wij ook twee keer per jaar met een vouwwagen op stap willen, en ik de 1.5 eTSI gevoelsmatig toch soepeler en vlotter vond rijden)

Uitvoering en kleur
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG Life Business 5d
Kings Red metallic (P8P8)

Extra opties
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend (4KF)
Reservewiel staal, plaatsbesparend (PRD)
Assistance Pakket (PF7)

Accessoires
Vaste trekhaak Golf Variant, inclusief 13-polige kabelset
Prima config. Ga je vast veel plezier aan beleven.

• Kwakkel
  • Laatst online: 24-03 09:19
Hey iedereen,

Graag had ik jullie opinie vernomen over volgende zaken.

(Achtergrond: België, nieuwe leasewagen, helaas slecht moment. Huidige leasewagen: VW Touran, diesel, automaat)

1. Omwille van de gestegen prijzen, en het niet meegestegen leasebudget, is een VW Touran, zelfs kaal, helaas geen optie meer. Los van eventuele andere opties (X1 springt er wat uit, of een Tiguan Business), zijn de volgende 2 mogelijk:
- Golf Variant R-Line Business Premium (DSG) - want leuker dan een 'gewone' Golf
- Caddy Maxi Business (manueel) - de Maxi is nog net behapbaar (qua looks), de gewone spreekt me helemaal niet aan, ben niet zo'n fan van de bestelwagen-look :)
Beide wagens zijn redelijk compleet uit te rusten, met als grootste verschil de DSG in de Golf en de handbak in de Caddy

Vraag: wat zouden jullie kiezen? De Caddy is natuurlijk veel ruimer (een plus voor de kinderen en de hond, evenals op reis. We hebben de 7 zitplaatsen niet nodig, maar zijn handig als oma eens meerijdt bvb.) Maar, tot nu, heb ik de Caddy nog niet met een 'gepimpt' interieur gezien. Het basis interieur spreekt me niet echt aan (opnieuw dat bestelwagen-gevoel). Als ik met de nodige upgrades dezelfde feeling zou kunnen krijgen als in de Golf, zou dat zeker een plus zijn.

2. Ivm de Golf: de R-Line Business Premium (in BE!) is al mooi uitgerust. In zijn basis motorisatie (1.0 eTSI 81 kW) kan zowat de hele optielijst worden aangevinkt (copy/paste van Arval):
  • Metaalkleuren (JATOMET)
  • Proactief inzittenden-beschermsysteem in combinatie met "Front Assist" en "Side Assist" (7W4)
  • Trekhaak, zwenkbaar, handmatig (1M6)
  • Scheidingsnet (3CX)
  • 230 V stopcontact achteraan (9Z3)
  • Protection Pack: Tapijtenset in rubber vooraan en achteraan, Kofferschaal, Plooibox (960)
  • Travel Assist DSG : Side Assist + Park Assist + Buitenspiegels elektrisch inklap-/verstel-/verwarbaar (PF5)
  • Navigatiesysteem "Discover Pro" inkl. "Streaming & Internet" (RCB)
  • Zij-airbags en gordelspanners op de laterale zitplaatsen achterin (4X4)
  • Panoramisch opendak (PS1)
  • Head-Up Display (KS1)
  • Inparkeersysteem "Park Assist" incl. "Park Pilot" (7X5)
  • "Winter" pack met verwarmbare zetels voor- en achteraan (PW1)
  • Airco "Air Care Climatronic" met 3-zone temperatuurregeling, allergeen-filter en bedieningselementen achterin (KH7)
  • reflex silver metaalkleur (8E8E)
  • Sardegna Stof/ArtVelours Anthracite (N0L/IR)
Als alternatief is er de 1.5 eTSI 96 kW. Die heeft wel wat minder opties:
  • Metaalkleuren (JATOMET)
  • Trekhaak, zwenkbaar, handmatig (1M6)
  • Travel Assist DSG : Side Assist + Park Assist + Buitenspiegels elektrisch inklap-/verstel-/verwarbaar (PF5)
  • Inparkeersysteem "Park Assist" incl. "Park Pilot" (7X5)
  • "Winter" pack met verwarmbare zetels voor- en achteraan (PW1)
  • Airco "Air Care Climatronic" met 3-zone temperatuurregeling, allergeen-filter en bedieningselementen achterin (KH7)
  • kings red metaalkleur (P8P8)
  • Sardegna Stof/ArtVelours Anthracite (N0L/IR)
Wat lijkt jullie hierin de beste keuze? :)

Alvast bedankt voor jullie visie - en ja, ik weet dat het uiteindelijk een persoonlijke keuze is ;)

• Engineer Stewie
@Kwakkel Ik zou met beide eens gaan rijden, Ik laat meestal opties voorgaan, maar niet als het verschil in motor gigantisch is. Het moet wel nog vlot blijven voor dagelijks verkeer.
Mijn gevoel zegt dat je de 1.0 meer in toeren moet houden, maar door DSG kan dat allemaal meevallen.

Aan de andere kant, let wel op de hogere CO2 uitstoot en de hogere catalogusprijs van de 1.5TSI. het heeft weinig zin veel meer te betalen voor een minder uitgeruste auto als je die1.5TSIe toch niet nodig hebt.
Zeker het verschil in VAA op langere termijn met de dalende gemiddelde CO2 uitstoten kunnen nefast zijn op een 4-5 jarige termijn.

Om die reden, als je bvb een X1 plug-in hybride kan bestellen voor 06/2023 zou ik dat zeker overwegen, dat gaat in VAA veel goedkoper zijn.

Beide motoren liggen wel in lijn, dus de catalogusprijs zal bepalend zijn.
Voor deze motoren rond de 45k catalogus zit je rond de 285 bruto VAA (bijtelling voor de Nederlanders). Dit zal jaar na jaar wel verhogen.

Een X1 Xdrive 25e met wat opties zit rond de 147 euro bruto VAA, en aangezien dat een plug-in hybride is, blijft dat de hele lease zo. Zijn wel wat verschillen die over de hele leaseperiode doortellen.

[Voor 21% gewijzigd door Engineer Stewie op 22-11-2022 13:19]

• Kwakkel
Engineer Stewie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:09:
@Kwakkel Ik zou met beide eens gaan rijden, Ik laat meestal opties voorgaan, maar niet als het verschil in motor gigantisch is. Het moet wel nog vlot blijven voor dagelijks verkeer.
Mijn gevoel zegt dat je de 1.0 meer in toeren moet houden, maar door DSG kan dat allemaal meevallen.
Helaas weinig tijd voor testritten. Net de drukste periode van het jaar (tot eind januari) :(
Aan de andere kant, let wel op de hogere CO2 uitstoot en de hogere catalogusprijs van de 1.5TSI. het heeft weinig zin veel meer te betalen voor een minder uitgeruste auto als je die1.5TSIe toch niet nodig hebt.
Zeker het verschil in VAA op langere termijn met de dalende gemiddelde CO2 uitstoten kunnen nefast zijn op een 4-5 jarige termijn.
Wel, naar prijs toe komen ze rond hetzelfde uit.
Naar uitstoot heb je inderdaad wel een goed punt!
Als de 1.0, in normale situaties, voldoende is, is de 1.5 inderdaad niet echt nodig. Zou ook eerder zijn om niet de 'laagste' motor te hebben, en dus wel iets meer punch (voor als het eens nodig is :) )
Beide motoren liggen wel in lijn, dus de catalogusprijs zal bepalend zijn.
Voor deze motoren rond de 45k catalogus zit je rond de 285 bruto VAA (bijtelling voor de Nederlanders). Dit zal jaar na jaar wel verhogen.

Een X1 Xdrive 25e met wat opties zit rond de 147 euro bruto VAA, en aangezien dat een plug-in hybride is, blijft dat de hele lease zo. Zijn wel wat verschillen die over de hele leaseperiode doortellen.
Helaas, geen plug-in. De X1 zou de sDrive 18i zijn :/

De catalogusprijs (excl BTW) is 32k voor de R-line BP 81 kW en 34k voor de R-line BP voor de 96 kW. De fiscale prijs (incl opties) komt op 42k voor de 81 kW en 41k voor de 96kW.
Ter vergelijking, de X1 komt op 31k en 40k.
De Caddy Maxi op 27k en 40k.

[Voor 21% gewijzigd door Kwakkel op 22-11-2022 13:32]

• Engineer Stewie
Kwakkel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:23:
Helaas weinig tijd voor testritten. Net de drukste periode van het jaar (tot eind januari) :(

Wel, naar prijs toe komen ze rond hetzelfde uit.
Naar uitstoot heb je inderdaad wel een goed punt!
Als de 1.0, in normale situaties, voldoende is, is de 1.5 inderdaad niet echt nodig. Zou ook eerder zijn om niet de 'laagste' motor te hebben, en dus wel iets meer punch (voor als het eens nodig is :) )
Verschil is 5 gram CO2. Is het een kwestie van opties voor laten gaan op motor. Ik heb met geen van beiden gereden, rij al decennia diesel. Maar durf wel beweren als je niet de bergen ingaat en niet vaak een aanhangwagen aanhangt de 1.0TSIe meer dan genoeg is.

Helaas, geen plug-in. De X1 zou de sDrive 18i zijn :/
Met minimum 143 gr CO2 zou ik er in een grote boog rondlopen, minimum start VAA is 305 euro, en volgend jaar zal da al een stuk meer zijn door strengere normen.
De catalogusprijs (excl BTW) is 32k voor de R-line BP 81 kW en 34k voor de R-line BP voor de 96 kW. De fiscale prijs (incl opties) komt op 42k voor de 81 kW en 41k voor de 96kW.
Ter vergelijking, de X1 komt op 31k en 40k.
De Caddy Maxi op 27k en 40k.
Zo zie je dat die VAA regels toch echt niet kloppen.
Mijn in bestelling staande EV met een fiscale prijs van 75k (catalogus 79k) komt op VAA 220 euro bruto...

[Voor 18% gewijzigd door Engineer Stewie op 22-11-2022 13:35]

• Kwakkel
Engineer Stewie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:32:
[...]

Verschil is 5 gram CO2. Is het een kwestie van opties voor laten gaan op motor. Ik heb met geen van beiden gereden, rij al decennia diesel. Maar durf wel beweren als je niet de bergen ingaat en niet vaak een aanhangwagen aanhangt de 1.0TSIe meer dan genoeg is.
Voordien inderdaad ook diesel, maar dat is dus gewijzigd :)
[...]

Met minimum 143 gr CO2 zou ik er in een grote boog rondlopen, minimum start VAA is 305 euro, en volgend jaar zal da al een stuk meer zijn door strengere normen.
Klopt, maar dat gaat dan ook op voor de Caddy Maxi natuurlijk.
Wellicht inherent: hogere wagens hebben (vaak) een hogere uitstoot.
Zo zie je dat die VAA regels toch echt niet kloppen.
Mijn in bestelling staande EV met een fiscale prijs van 75k (catalogus 79k) komt op VAA 220 euro bruto...
De Golf zit rond de 100 (fiscale kost) - volgens de berekening van Arval), de X1 en de Caddy rond de 150.

[Voor 15% gewijzigd door Kwakkel op 22-11-2022 13:38]

• Engineer Stewie
Kwakkel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:35:

De Golf zit rond de 100 (fiscale kost) - volgens de berekening van Arval), de X1 en de Caddy rond de 150.
Dat zijn nettobedragen en dus afhankelijk van je inkomsten. Wat ik vermeld zijn de brutobedragen.
Je zal allicht 45-50% belastingsvoet moeten nemen.

Hou er rekening mee dat elk jaar de referentie CO2 uitstoot herbekeken wordt, dit is een gemiddelde van alle nieuw ingeschreven wagens. Dus een caddy/X1 wordt procentueel elk jaar VEEL duurder dan een golf.

Het is spijtig dat dit niet op voorhand gekend is en je dus financieel voor verassingen kan komen te staan.
Ik zou daar zeker mee oppassen indien je nu besteld en dan nog eens een jaar moet wachten, je spreekt dadelijk over 5-6 jaar waarvan je niet weet wat de VAA wordt.
Hybride kan nog tot mid 2023 (gelijkgesteld EV), daarna is de enige goedkope optie eigenlijk EV. Benzine/diesel/mild hybride is zeer onzeker naar de toekomst toe,

• johanth
@Kwakkel ik heb toevallig afgelopen week proefgereden in een Golf met 1.0 en 1.5 eTSI motor.

Het verschil vond ik dat de 1.5 eTSI (met 130pk) buiten de bebouwde kom (dus zeg maar van pakweg 50 naar 80) voor mijn gevoel wat sneller oppakte. Bij ons op de snelwegen mag je overdag maar 100, dus of er boven die snelheid verschillen zijn, weet ik niet.

Ik heb voor de 1.5 gekozen omdat ik ook weleens in Duitsland rij (waar je op de B-wegen 100 mag, maar ook trekkers en langzame vrachtwagens tegenkomt) en twee keer per jaar met een vouwwagen op stap ga.

Maar met de 1.0 had ik ook kunnen leven ... het verschil in fiscale bijtelling is alleen zo klein dat ik me daar niet druk over heb gemaakt (en beiden pasten ruimschoots in mijn leasebudget).

Mijn eigen auto heb ik nog lang niet; net besteld deze week. Dus ik heb alleen de proefrit-ervaring.

• Scrtz
Beetje in het kort:
1.0 > enkel pakken met DSG en als je meer binnendoor dan snelweg rijdt of echt een hele rustige snelwegrijder bent. Zuinig binnendoor en tot 100km/h, wat onzuiniger op snelweg bij snelheden rond of boven 120-130km/h. Handbak is echt teveel roeren.
1.5 > ook met handbak nog prima te rijden, maar voorkeur DSG. Pittig genoeg om eea in te halen op snelweg. Kan ook erg zuinig zijn door cilinderuitschakelingstechnologie.

Heb jaartje beiden handgeschakeld gereden, eerst 1.0 toen 1.5 nu GTE.

• ZesBarkiePK
Ik heb toen ik mijn Golf 7.5 ging kopen de keuze moeten maken tussen een 1.0 manual, maar met precies alle opties die ik wilde. Of een 1.5 DSG met net niks extra’s. Ik ben toen voor de 1.0 met alle opties gegaan.
Beide vielen binnen de leeftijd en KM stand die ik stelde.

Ik heb mijn 1.0 TSI laten chippen en er zit een andere luchtfilter op. Dezelfde die RacingLine maakt voor de UP GTI 1.0. Nu 140PK en ik haal zonder al teveel moeite 1:22 op de snelweg. Ik vind het een geweldig motortje, amper olie verbruik. Alleen verbruik gezien toen ik 0W-20 had gewisseld, maar dat is ook wel hele dunne olie.

Volgende Golf gaat wel weer een DSG worden, maar m’n budget was toen nou eenmaal beperkt, en de keuzes ook.

• The Eagle

The Eagle

johanth schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:39:
@Kwakkel ik heb toevallig afgelopen week proefgereden in een Golf met 1.0 en 1.5 eTSI motor.

Het verschil vond ik dat de 1.5 eTSI (met 130pk) buiten de bebouwde kom (dus zeg maar van pakweg 50 naar 80) voor mijn gevoel wat sneller oppakte. Bij ons op de snelwegen mag je overdag maar 100, dus of er boven die snelheid verschillen zijn, weet ik niet.

Ik heb voor de 1.5 gekozen omdat ik ook weleens in Duitsland rij (waar je op de B-wegen 100 mag, maar ook trekkers en langzame vrachtwagens tegenkomt) en twee keer per jaar met een vouwwagen op stap ga.

Maar met de 1.0 had ik ook kunnen leven ... het verschil in fiscale bijtelling is alleen zo klein dat ik me daar niet druk over heb gemaakt (en beiden pasten ruimschoots in mijn leasebudget).

Mijn eigen auto heb ik nog lang niet; net besteld deze week. Dus ik heb alleen de proefrit-ervaring.
Het voordeel van de eTSI is dat ie de elektromotor heeft ter ondersteuning. Dat voel je direct als je het gaspedaal intrapt. Bij de 1.0 eTSI zou ik ook verwachten dat je met een handbak minder vaak hoeft te schakelen, want je hebt dat aanvullende elektrokoppel ter beschikking. Tijd terug een proefrit gehad in een Octavia 1.0 eTSI en dat viel reuze mee. Maar een gewone 1.0 TSI zou ik niet met handbak willen :)

• Aegir2002
Aegir2002 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[...]

Van de VW bedoel je? Op de terugweg naar huis check ik even.

Misschien maakt dit het wat duidelijker. Het wereldbolletje kun je ook uitvinken, heeft overigens geen effect.
Software is volgens mij up to date.

• EvoII
The Eagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:29:
[...]

Het voordeel van de eTSI is dat ie de elektromotor heeft ter ondersteuning. Dat voel je direct als je het gaspedaal intrapt. Bij de 1.0 eTSI zou ik ook verwachten dat je met een handbak minder vaak hoeft te schakelen, want je hebt dat aanvullende elektrokoppel ter beschikking. Tijd terug een proefrit gehad in een Octavia 1.0 eTSI en dat viel reuze mee. Maar een gewone 1.0 TSI zou ik niet met handbak willen :)
Handbak heb je niet icm eTsi. eTsi is altijd automaat.

• johanth
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:13:
Ik heb mijn 1.0 TSI laten chippen en er zit een andere luchtfilter op.
Dat is bij een leaseauto, zoals @Kwakkel zoekt, vaak geen optie. Met name chiptuning wordt bij mijn weten meestal expliciet uitgesloten in de leasebepalingen. Tenminste wel bij de werkgevers waarmee ik ervaring heb.

[Voor 13% gewijzigd door johanth op 22-11-2022 23:33]

• ZesBarkiePK
johanth schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:28:
[...]

Dat is bij een leaseauto, zoals @Kwakkel zoekt, vaak geen optie. Met name chiptuning wordt bij mijn weten meestal expliciet uitgesloten in de leasebepalingen. Tenminste wel bij de werkgevers waarmee ik ervaring heb.
Een nieuwe auto zou ik ook niet gaan chippen. En zoveel winst valt er met een 1.0 TSI sowieso al niet te behalen. Maar de 1.0 TSI is hier al tig keer voorbij gekomen en besproken. Ik vond het ook wel eens leuk om mijn ervaring te delen.

• Scrtz
The Eagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:29:
[...]

Mijn vader heeft een Q3 eTFSI maar ik merkte daar niet echt wat van hoor. Die hybride ondersteuning is zo minimaal en gering. Zo ver ik weet doet dat niet echt wat noemenswaardig.. Maar wel wat te weinig ervaring mee om echt een harde mening over te kunnen geven.

• johanth
Scrtz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:09:
[...]

Mijn vader heeft een Q3 eTFSI maar ik merkte daar niet echt wat van hoor. Die hybride ondersteuning is zo minimaal en gering. Zo ver ik weet doet dat niet echt wat noemenswaardig.. Maar wel wat te weinig ervaring mee om echt een harde mening over te kunnen geven.
De eTSI heeft toch ook geen echte elektromotor aan boord? Alleen maar een fors uitgevallen startmotor en een grote accu.

De 48V accu is voornamelijk bedoeld om de zeilfunctie te ondersteunen (want dan draait de dynamo niet), en volgens mij kan de startmotor alleen maar een klein duwtje in de rug geven om de auto op gang te helpen.

Deze site legt het beter uit :) https://www.volkswagen-ne...ild-hybrid-in-detail-6338

[Voor 38% gewijzigd door johanth op 24-11-2022 17:22]

• giovanni2903

bedenk me nu trouwens dat rainesh me vorig jaar vertelde dat
hardware h42
software 0407
up-to-date was, gaat hier dus om een mib1 pro.

terwijl jij het dus hebt over 0486 en je huidige versie 0430. 0430 had ik op mijn mib1 media, dat systeem is sowieso erg traag..

• johanth
giovanni2903 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:15:
[...]

terwijl jij het dus hebt over 0486 en je huidige versie 0430. 0430 had ik op mijn mib1 media, dat systeem is sowieso erg traag..
mib1 media ... als dat is wat de Skoda Octavia 3 standaard(?) aan boord had ... dat was inderdaad niet vooruit te branden. Ik denk niet dat nieuwere firmware daar heel veel aan kan doen; volgens mij was dat een hardware-beperking.

• johanth
Na enig nadenken ben ik toch ook voor het LED Plus pakket met grootlicht-assistent gegaan. Gelukkig kon de configuratie nog gewijzigd worden.

55-plus ogen ... dan krijg je dat ;-)

(Maar serieus, alles wat helpt om in slechte omstandigheden beter te zien, is mooi meegenomen)

[Voor 4% gewijzigd door johanth op 25-11-2022 16:31]

• johanth
TMobile schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:53:
[...]

Waarom? Ik denk dat dat begint met P- en eindigt op -ON.

Blijkbaar niet PON.

Blijkbaar wordt de elektrisch verwarmde voorruit nergens (in Europa) meer aangeboden op de Golf 8 (hoor ik van een redelijk betrouwbare bron in Duitsland). Het waarom is minder duidelijk; schijnbaar is er een issue waardoor head up display en verwarmde voorruit niet samengaan. En volgens VW zou er weinig vraag zijn (lijkt me sterk, is een van de populaire opties op de Skoda Octavia).

Wel raar dat een officiële merkdealer hier dat niet "kan" achterhalen, en een willekeurige ZZP'er die bij Volkswagen werkt wel.

• Scrtz
johanth schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:17:
Na enig nadenken ben ik toch ook voor het LED Plus pakket met grootlicht-assistent gegaan. Gelukkig kon de configuratie nog gewijzigd worden.

55-plus ogen ... dan krijg je dat ;-)

(Maar serieus, alles wat helpt om in slechte omstandigheden beter te zien, is mooi meegenomen)
Zeker waar, ik heb zelf de matrix led's erin zitten, dat is echt super icm grootlichtassistent. 16 leds per koplamp die alle mogelijke richtingen in schijnen en niemand verblinden en jou als chauffeur top zicht geeft.

• EvoII
Scrtz schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:41:
[...]

Zeker waar, ik heb zelf de matrix led's erin zitten, dat is echt super icm grootlichtassistent. 16 leds per koplamp die alle mogelijke richtingen in schijnen en niemand verblinden en jou als chauffeur top zicht geeft.
Is dat een polo? De golf heeft er 22 per koplamp.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Scrtz https://www.autoblog.nl/n...systeem-is-slecht-3421736

Wisten wij alleen al lang al _/-\o_

[Voor 17% gewijzigd door Toppe op 27-11-2022 14:13]

• Scrtz
EvoII schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:27:
[...]

Is dat een polo? De golf heeft er 22 per koplamp.
Ow oops, verkeerd opgeslagen :P

• Backpacker
  • Niet online
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb een 2 din autoradio gekocht ( Pioneer SPH-DA230DAB ) om de originele autoradio in onze Golf V ( 24-TJ-VD ) te vervangen.

De originele radio/auto heeft deze aansluiting:

De pioneer radio heeft deze stekker:

Nu heb ik dus een verloopstekker nodig volgens mij, maar ik kom er maar niet uit welke ik moet hebben.

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

PS: mochten er nog mensen zijn met tips en tricks over het ombouwen, dan hou ik me aanbevolen. Ben een nope m.b.t. autoradio's.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Scrtz
Backpacker schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:10:
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb een 2 din autoradio gekocht ( Pioneer SPH-DA230DAB ) om de originele autoradio in onze Golf V ( 24-TJ-VD ) te vervangen.

De originele radio/auto heeft deze aansluiting:

[Afbeelding][Afbeelding]

De pioneer radio heeft deze stekker:

[Afbeelding]

Nu heb ik dus een verloopstekker nodig volgens mij, maar ik kom er maar niet uit welke ik moet hebben.

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

PS: mochten er nog mensen zijn met tips en tricks over het ombouwen, dan hou ik me aanbevolen. Ben een nope m.b.t. autoradio's.
www.tomacarparts.nl moet je eens kijken

• Backpacker
  • Niet online
Bedank voor de tip, maar eerlijk gezegd kom ik nu nog niet veel verder. Geen idee welke ik moet hebben..
En als ik zoek op Volkswagen Golf V dan komt er bij "Radio specifieke stekkers" niets in de zoekresultaten :'(

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:26
Wel goed dat ze het eindelijk erkennen. Ben benieuwd of de update er ook echt zal zijn eind volgende maand.
Wat ik niet begrijp bij VAG is waarom ze niet meer van elkaar afkijken. De fat E-tron werkt namelijk fantastisch met alles, navi, carplay, infotainment, beniening met app is gewoon allemaal dikke prima. De Audi Q4 schijt echter dramatisch te zijn en veel functies te missen ondanks dat de gui er nagenoeg gelijk uitziet zijn er dus toch grove verschillen die ze daar maar niet opgelost krijgen. Erg jammer want ik ben altijd wel fan geweest van de eigen systemen qua functies en bediening.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:32
Backpacker schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:35:
[...]

Bedank voor de tip, maar eerlijk gezegd kom ik nu nog niet veel verder. Geen idee welke ik moet hebben..
En als ik zoek op Volkswagen Golf V dan komt er bij "Radio specifieke stekkers" niets in de zoekresultaten :'(
Dit toch https://www.autowolf.nl/g...uadlock-to-iso-cable.html

• Backpacker
  • Niet online
Dat lijkt zeer goed mogelijk te zijn _/-\o_
Ik ga hem maar eens bestellen en dan zien we het vanzelf. Bedankt!

• Scrtz
Backpacker schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:35:
[...]

https://www.tomacarparts....olkswagen&_model=Golf%20V

Iets beter je best doen..
Pagina: 1 ... 99 ... 105 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee