Dennisdn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:44:
Ik vraag mij af of het hele DSG gebeuren niet gewoon een slechte serie is geweest en daarna een Urban Legend is geworden. In de afgelopen 20 jaar honderden VW-rijders tegengekomen met een DSG, gekend/klanten/collega's/vrienden en familie. Allemaal zonder problemen. Bij de ANWB komt het ook niet naar boven als bekend ussue. Omdát het een "iets" is ben ik er in de praktijk lang bang voor geweest en denk ik bij elke kleine hapering "zie je wel nu is het zover". In het ergste geval een reset en was het weer goed. Ik heb veel Mazda (recentste CX5), Mercedes en BMW (wat langer geleden) gereden met automaat, geeneen was zo fijn als de DSG.
Er zijn er gewoon veel betere geweest, als je kijkt naar droge koppelingen "DSG's" is die zelfs bij de betere. Als ik moet kiezen tussen een droge dubbele koppeling automaat van Fords (van weleer), Kia/Hyundai's of VW's DQ200 dan weet ik het wel zeker.
Ik sta er echt dubbel (pun intended) tegenover, eens je wat snelheid hebt is het in 95% van de gevallen gewoon een geniale bak. In standje manueel is die razendsnel, sneller dan dat nuttig is in een gezinswagen.
Het totaal falen valt waarschijnlijk toch best mee. Maar ik vind dat de bak wel zijn kantjes heeft. Het by-design laten slippen in D2 zorgt nu voor meer en meer vibraties tijdens deze slipfase. Dat is bv heel erg merkbaar bij het uitrollen tot bijna stilstand (maar niet volledig) en dan terug te vertrekken.
Bovendien knarst die elke ~2000km ook wel eens van 1 naar 2 of 2 naar 3. Precies of het een les-auto is
Voor de rest een paar keer dat die niet aangrijpt en een keer naar neutraal moet en dan terug naar drive op beweging in te krijgen.
En wat vage toerental fenomeen bij net van het gas gaan als er geschakelt wordt, maar dat steek ik eerder op de laatste tuning voor Euro 6d-whatever, moderne benzine blokken hebben er allemaal wat last van.
Het is nog (lang) niet gefaald in 2 jaar en 60k km's, en ik vermoed ook niet dat dat zal gebeuren. Maar feilloos is het alleszins niet.
Mocht ik echt kiezen had ik toch liever een 8 traps volautomaat (zoals de Aisin bak in Peugeots en Volvo's) gehad, zo worden de VW's ook geleverd in de USA.
Maar dat is eerder dat het karakter er van beter bij een gezinswagen past.
*fun fact: een 8 traps Aisin volautomaat slipt zijn koppelomvormer minder dan de koppelingen in een DQ200, raar maar waar.