Elk jaar raak ik weer in de war: mijn auto vraagt om een
servicebeurt (terwijl olie verversen nog niet nodig is, opgezocht in de navi, maar dat terzijde)
Dan ga je naar vw website en dan kun je kiezen tussen:
1: Longlife Onderhoudsservice (355 euro)
2: Olieservice (210 euro)
3: Inspectieservice (150 euro)
Nah, optie 1 valt dus af, want mijn auto heeft geen longlife onderhoud, maar jaarlijks.
Dan houden we 2 en 3 over:
Over 2 (Olieservice) staat er op de site:
Bij een olie Servicebeurt wordt jouw Volkswagen voorzien van nieuwe voorgeschreven olie en filter. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden bepaald jouw Volkswagen wanneer olieservice noodzakelijk is. Wanneer komt jouw Volkswagen in aanmerking voor de olieservice? Dit wordt automatisch aangegeven in de boordcomputer van de auto zodat je tijdig een afspraak kunt maken.
Over 3 (Inspectieservice) staat er op de site:
Bij een Inspectieservice wordt jouw Volkswagen gecontroleerd op essentiele punten zoals onderstel, motor, versnellingsbak. Daarnaast wordt het hang en sluitwerk gecontroleerd.
Wanneer komt jouw Volkswagen in aanmerking voor de inspectieservice? Dit wordt automatisch aangegeven in de boordcomputer van de auto zodat je tijdig een afspraak kunt maken.
Bij zowel 2 als 3 staat er niks over een SERVICEBEURT.
Bij 2 staat er alleen dat ze je olie doen, verder niks. Best duur dan die 210 euro voor een paar litertjes olie en een filter.
Bij 3 staat er 'x, y en z wordt gecontroleerd'. Weer niks over een SERVICEBEURT zoals mijn auto aangeeft. Ook niks over olie vervangen bijv. Ik lees alleen controles, controles en nog eens controles.
Dus...
Ik nam even contact op met Volkswagen via zo'n chatoptie.
Medewerker gaf me aan dat optie 3 hetzelfde is als een SERVICEBEURT. Op de vraag wat ik daar voor kreeg werd er gemeld dat het een kleine beurt is met filters en een oliewissel. En dat voor 150 euro (terwijl optie 2: olieservice, veel meer kost). Daarbij komt ook dat op diezelfde website staat dat kleine beurten alleen gegeven worden bij de Polo etc. Kleinere auto's dus (en dus niet voor mijn Golf Variant)
Ik snap d'r dus nog geen reet van. Ben gegaan voor optie 3 en zie het wel.... waanzin dat het zo onduidelijk moet zijn allemaal. Al die verschillende benamingen en schunnige prijzen. En dan moet het belletje straks nog komen met de mededeling dat er wat 'extra werk aangetroffen is tijdens de weet-ik-veel-beurt..'