---RAWE CEEK!!!---
Bedankt voor de toelichting. Als je met Google zoekt, staat Kermit naast een Piggy (BMW X-nogwat).NoFearCreations schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:00:
Revisie is door de vorige eigenaar gedaan bij/via garage witlox in best. Volgens documentatie was timing versprongen, en was er contact tussen kleppen en zuigers geweest. Auto heeft 205k gelopen. Ik hoeft niet meer pk, 210 is meer dan genoeg.
Allemaal standaard tekst, ik wil gewoon op basis van het type/kenteken weten wanneer welk onderhoud zou moeten plaatsvinden, dat was er vroeger toch?
https://support.volkswage...rhoudsinterval-volkswagen
Dealer vragen of boekje lezen, man man man het is 2026 jongens
https://www.vwbedrijfswag...0AE&brand-pattern-app=WVW
digitale handleidingen
DQ200 lijkt geen 'officiële' onderhoudsbeurten te kennen, advies is rond de 100dkm.
Geen idee wat de ervaring hier is.
Motorolie is elk jaar (of elke 2 jaar) of 15dkm ?
Benieuwd waar de garage mee komt, die willen natuurlijk cashen
[ Voor 54% gewijzigd door Viper® op 09-03-2026 16:49 ]
hangt echt af van het sopecifieke model en de olie die er standaard in gaat of moet. Maar als je het wilt weten: staat egwoon in je infotainment, die houdt eea keurig bijViper® schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:33:
Morgen apk afspraak staan, ik zat te kijken op de vw site voor onderhoudsoverzicht, maar kan niks vinden.
Allemaal standaard tekst, ik wil gewoon op basis van het type/kenteken weten wanneer welk onderhoud zou moeten plaatsvinden, dat was er vroeger toch?
digitale handleidingen
DQ200 lijkt geen 'officiële' onderhoudsbeurten te kennen, advies is rond de 100dkm.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ben het wel met je eens, de site is behoorlijk ontransprarant en onoverzichtelijk als het om onderhoud aankomt en bijbehorende prijzen kan ik ook nooit ergens vinden. Het is altijd een verrassing wat het kost.Viper® schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:33:
Morgen apk afspraak staan, ik zat te kijken op de vw site voor onderhoudsoverzicht, maar kan niks vinden.
Want ik zie nergens wat een inspectie/onderhoud/olieservice kost, maar als iemand dat kan vinden graag.
edit: hier heb ik wel wat gevonden: https://www.poncenter.nl/volkswagen/onderhoud
Maar op de standaard VW website niets
[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 09-03-2026 17:46 ]
How bad is it on a scale from one to Spurs
Ze zeggen dat de DSG DQ200 een droge koppeling is en je olie daar van niet hoeft te verversen, gaat er goud kleurig in en komt er ook zo uit.Viper® schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:33:
digitale handleidingen
Echter TVS-engineering (voorheen DSG dokter) zegt dat het wel nut heeft en heeft dit bij mijn auto vorig jaar vervangen. (In combinatie met DSG en motor chiptunen kreeg ik gratis DSG olie wissel)
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
ik ben een klant, ik stel een simpele vraag, dan verwacht ik een antwoord ipv allerlei vragen. mn kenteken/type auto snap ik nog, maar de rest gaat je niks aan.
heb t dus maar elders laten doen.
verder tevreden met de dealer hier hoor, maar had gewoon een apart figuur aan de telefoon
[ Voor 12% gewijzigd door giovanni2903 op 09-03-2026 21:07 ]
Opgedeeld in de diverse media units (composition / discover / discover pro)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijder de koppeling met je telefoon (Bleutooth) maar eens volledig en koppel 'm daarna opnieuw.WirelessErik schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:07:
Mijn golf 8 Gte uit 2022 heeft net een software update gehad, waarbij ik opnieuw moest aanmelden. Alle instellingen waren ook uit het infotainment verdwenen. Dat allemaal wel weer opgelost, maar het vreemde is, mijn contacten synchroniseren nauwelijks. Er staan nu een aantal contacten in de auto, maar ook een heleboel alleen maar met telefoonnummer. Lijkt ook geen logica in te zitten. Mijn dochter heb ik al zolang ze een telefoon heeft in mijn contacten (10+ jaar), maar staat niet bij de contacten in de auto. Mijn nieuwe collega die een paar weken in mijn telefoon staat, staat dan weer wel in de auto contacten. Maar het lijkt ook random te zijn. Heleboel gewoon niet, maar ook een heleboel wel. Opnieuw importeren al een paar keer gedaan zonder verbetering. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat was volgens de verkoper erg gunstig: de auto had veel snelwegkilometer gemaakt, aangezien hij 25.000 km per jaar gereden heeft en dus de accu is zo goed als nieuw.
Er komt nog een (wegdraaiende) trekhaak onder. Een origineel VW. Zou volgens de verkoper hem maar 500 euro kosten en was daarom geen probleem in de onderhandeling... Het was wel erg druk, dus het kon wel een week of 2 duren.
Een van de redenen dat ik een GTE wilde is om de 'in de buurt ritjes' elektrisch te kunnen doen. Ik kan op de oprit laden, dus dan rijd ik redelijk goedkoop...
Althans... als je al het andere vergeet: een Passat GTE en gewone Passat scheelt zo'n 30 euro per maand aan wegenbelasting. Als ik dat aan benzine zou besteden, dan is het voordeel van een plug in (wat betreft kosten per km) opeens een stuk lager.
Eenvoudige berekening:
Benzine:
Prijs per liter (bv) EUR. 2,00. Auto rijdt 1 op 15 op benzine, dus de prijs per km is ongeveer EUR. 0,13.
Elektrisch:
Prijs per kWh (bv) EUR: 0,30. Auto rijdt 4 km per 1 kWh, dus de prijs per km is ongeveer EUR. 0,075 (zeg maar de helft van benzine?).
Maar je moet eerst die 30 euro extra wegenbelasting goedmaken, dus pas vanaf 500 km elektrisch per maand is het rijden van een GTE gunstiger? (30+0,075k=0,13k)
(en de kosten van de laadpaal...
Valt mij tegen...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik zou ook wel een formaat Passat auto willen hebben dat 1:15 rijdt met "in de buurt ritjes" op benzineGalois schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:53:
Ik sta op het punt om een Passat GTE te kopen. Import uit Duitsland, 4 jaar oud en 100.000 km.
Dat was volgens de verkoper erg gunstig: de auto had veel snelwegkilometer gemaakt, aangezien hij 25.000 km per jaar gereden heeft en dus de accu is zo goed als nieuw.
Er komt nog een (wegdraaiende) trekhaak onder. Een origineel VW. Zou volgens de verkoper hem maar 500 euro kosten en was daarom geen probleem in de onderhandeling... Het was wel erg druk, dus het kon wel een week of 2 duren.
Een van de redenen dat ik een GTE wilde is om de 'in de buurt ritjes' elektrisch te kunnen doen. Ik kan op de oprit laden, dus dan rijd ik redelijk goedkoop...
Althans... als je al het andere vergeet: een Passat GTE en gewone Passat scheelt zo'n 30 euro per maand aan wegenbelasting. Als ik dat aan benzine zou besteden, dan is het voordeel van een plug in (wat betreft kosten per km) opeens een stuk lager.
Eenvoudige berekening:
Benzine:
Prijs per liter (bv) EUR. 2,00. Auto rijdt 1 op 15 op benzine, dus de prijs per km is ongeveer EUR. 0,13.
Elektrisch:
Prijs per kWh (bv) EUR: 0,30. Auto rijdt 4 km per 1 kWh, dus de prijs per km is ongeveer EUR. 0,075 (zeg maar de helft van benzine?).
Maar je moet eerst die 30 euro extra wegenbelasting goedmaken, dus pas vanaf 500 km elektrisch per maand is het rijden van een GTE gunstiger? (30+0,075k=0,13k)
(en de kosten van de laadpaal...)
Valt mij tegen...
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Als ik beschaafd rij met m'n B9 1.5etsi dan haal ik in de zomermaanden makkelijk 1:20, dan rij ik wel veel 103 (GPS) op de cruise control.Rainesh schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:24:
[...]
Ik zou ook wel een formaat Passat auto willen hebben dat 1:15 rijdt met "in de buurt ritjes" op benzine
Veel korte ritjes in de buurt dan haal je dat niet nee.
[ Voor 7% gewijzigd door mb1 op 12-03-2026 20:06 ]
In de buurt ritjes denk ik aan stadsverkeer zoals boodschappen etc.mb1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Als ik beschaafd rij met m'n B9 1.5etsi dan haal ik in de zomermaanden makkelijk 1:20, dan rij ik wel veel 103 (GPS) op de cruise control.
Ga ik proberen. Je bedoeld bluetooth neem ik aan? 😉Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Verwijder de koppeling met je telefoon (Bleutooth) maar eens volledig en koppel 'm daarna opnieuw.
Ongetwijfeld maar als je accu leeg is ben je toch met een veel te zware auto aan het rijden,giovanni2903 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:17:
alleen al vanwege het vermogen zou ik liever een gte rijden dan een niet hybride, die 30 euro ga je toch niet dood van als je een passat kan betalen
Dat en de kleinere kofferbak alsmede 20% extra MRB trekt me dat nog steeds niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 12-03-2026 20:57 ]
How bad is it on a scale from one to Spurs
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden probleem gehad met het regel-unit voor hybride systeem op mijn Arteon GTE. Als ik particulier was zou ik niet staan te springen op een rekening van €3.500-4.000 om het te fixen.giovanni2903 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:17:
alleen al vanwege het vermogen zou ik liever een gte rijden dan een niet hybride, die 30 euro ga je toch niet dood van als je een passat kan betalen
De accu van die generatie is zo gruwelijk snel leeg, dat is 30-40km met fluwelen voet in de praktijk. Dan zit je dus voor elk miniscuul klein ritje te stekkeren, soms zelfs meermaals per dag. Dat wordt gewoon irritant dan zelfs, voor dat kleine beetje verschil. Dan is een 1.5 TSI 150pk met cilinderuitschakeling onder de streep zuiniger en goedkoper.Galois schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:53:
Ik sta op het punt om een Passat GTE te kopen. Import uit Duitsland, 4 jaar oud en 100.000 km.
Eenvoudige berekening:
Benzine:
Elektrisch:
(en de kosten van de laadpaal...)
Valt mij tegen...
De nieuwe generatie daarintegen is wel interessant, maar momenteel ook nog in een andere prijsklasse. Die kan optioneel snelladen en met een actieradius van 80km in de winter tot wel 120km in de zomer kun je daar nog best leuke ritjes volledig elektrisch mee afdekken.
tldr: ik zou die 'oudere' generatie enkel kopen als het jou meer om het vermogen gaat. Wil je zuinigheid dan 1.5 TSI 150pk. De nieuwere generatie met grotere batterij die zijn wel vrij interessant om behoorlijk wat kilometers elektrisch mee te kunnen afdekken.
dat is inderdaad dan wel weer een nadeel inderdaad.AE69 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:05:
[...]
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden probleem gehad met het regel-unit voor hybride systeem op mijn Arteon GTE. Als ik particulier was zou ik niet staan te springen op een rekening van €3.500-4.000 om het te fixen.
sweet spot is een gechipte 1.4/1.5 met cilinderuitschakeling
Volledig op benzine haal ik ~7,5 liter per 100 km vrij eenvoudig overigens. Dat zou wel richting de 1:15 gaan als ik er op zou letten. Je merkt wel dat de 1.4TSI alleen er hard aan moet trekken en je met een grote zware auto onderweg bent. In GTE stand voelt hij lekker vlot aan. Heb ook gereden met een gechipte variant. Dan ga je richting de 300PK en 500nm koppel. Dat rijdt nog een stuk beter, maar de voorbanden hebben het al zwaar genoeg met de standaardwaardes, dus heb mij er niet aan gewaagd.
Ervaar het in ieder geval als een comfortabele auto. Wegenbelastingvoordeel is inmiddels wel verdwenen, dus je rekensom kan dan ook wat anders zijn.
Als je laadt voor 25 cent dan is dat wel netjes inderdaad (thuis).Wom schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:11:
Zelf rijd ik twee jaar een Hybride Arteon, dat is dezelfde techniek als de Passat GTE als ik het goed heb. Ook ik doe de korte ritten volledig elektrisch. Wintermaanden haal je 35-40km, zomermaanden 45-50 kilometer, bij normaal rijgedrag. Voor mijn situatie goed te doen in ieder geval. Laden doe ik gemiddeld voor 25 cent per kWh, wat in mijn berekeningen een klein financieel voordeel gaf tov. benzine.
Volledig op benzine haal ik ~7,5 liter per 100 km vrij eenvoudig overigens. Dat zou wel richting de 1:15 gaan als ik er op zou letten. Je merkt wel dat de 1.4TSI alleen er hard aan moet trekken en je met een grote zware auto onderweg bent. In GTE stand voelt hij lekker vlot aan. Heb ook gereden met een gechipte variant. Dan ga je richting de 300PK en 500nm koppel. Dat rijdt nog een stuk beter, maar de voorbanden hebben het al zwaar genoeg met de standaardwaardes, dus heb mij er niet aan gewaagd.
Ervaar het in ieder geval als een comfortabele auto. Wegenbelastingvoordeel is inmiddels wel verdwenen, dus je rekensom kan dan ook wat anders zijn.
Buiten de deur laden, wat regelmatig 50-60 cent per kWh is, komt dan in een snelle berekening het wel erg richting benzine...
Zeg 22 kWh/100 km, dus 11-13 euro.
Zeg 7,5 L/100 km, dus 15-16 euro.
Excl. die 'opstartkosten' van buiten de deur laadpalen... Man, man... wat een schimmige wereld is dat zeg! Waarom niet dezelfde transactiekosten als wanneer ik een pak melk koop? Er wordt weer door iemand flink wat geld verdiend...
Overigens: al die laadpasaanbieders... wat een grote verschillen zeg! Ook daar moet ik een keuze in maken... Ik zal een laadpaal bij huis nemen en zeer sporadisch laden, dus abo is niet zinnig voor mij... Tips voor welke laadpasaanbieder?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Niet aan beginnen. Laad gewoon thuis op en niet buiten de deur, je accu is veel te klein en dus te snel leeg daarvoor. Ik denk oprecht met al die abonnementen en/of starttarieven samen met de veel te hoge kWh prijzen echt geen enkel voordeel hebben bij zo’n auto.Galois schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Als je laadt voor 25 cent dan is dat wel netjes inderdaad (thuis).
Buiten de deur laden, wat regelmatig 50-60 cent per kWh is, komt dan in een snelle berekening het wel erg richting benzine...
Zeg 22 kWh/100 km, dus 11-13 euro.
Zeg 7,5 L/100 km, dus 15-16 euro.
Excl. die 'opstartkosten' van buiten de deur laadpalen... Man, man... wat een schimmige wereld is dat zeg! Waarom niet dezelfde transactiekosten als wanneer ik een pak melk koop? Er wordt weer door iemand flink wat geld verdiend...
Overigens: al die laadpasaanbieders... wat een grote verschillen zeg! Ook daar moet ik een keuze in maken... Ik zal een laadpaal bij huis nemen en zeer sporadisch laden, dus abo is niet zinnig voor mij... Tips voor welke laadpasaanbieder?
Wat al gedaan is:
- Software is door de dealer bijgewerkt van versie 0270 naar 0330.
- Getest met de ingebouwde simkaart, hotspot van telefoon en op mijn thuiswifi.
- Registeren als Hoofdgebruiker lukt niet, wegens het feit dat de Privésfeer-instellingen blijkbaar op Maximaal staan, oftewel: geen internet.
- Maar wil ik dat aanpassen, dan krijg ik een foutmelding in dat menu: Privésfeer-instellingen niet beschikbaar.
Ik zit dus vast, want ik kan datgene niet aanpassen wat nodig is om mij te registreren als Hoofdgebruiker.
- Reset naar fabrieksinstellingen is gedaan, maar lost het probleem ook niet op, Ik zit blijkbaar standaard in een dichtgetimmerd Gast gebruikersaccount.
Iemand de gouden tip?
Weet je zeker dat er géén vorige eigenaar nog als hoofdgebruiker geregistreerd staat?TommyL0204 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:55:
Sinds 3 weken de gelukkige eigenaar van een VW Passat, bouwjaar 2020. Er is alleen een ding waar ik op vast loop. Ik krijg internet gewoon niet aan de praat op het Infotainment systeem.
Wat al gedaan is:
- Registeren als Hoofdgebruiker lukt niet, wegens het feit dat de Privésfeer-instellingen blijkbaar op Maximaal staan, oftewel: geen internet.
- Maar wil ik dat aanpassen, dan krijg ik een foutmelding in dat menu: Privésfeer-instellingen niet beschikbaar.
Ik zit dus vast, want ik kan datgene niet aanpassen wat nodig is om mij te registreren als Hoofdgebruiker.
- Reset naar fabrieksinstellingen is gedaan, maar lost het probleem ook niet op, Ik zit blijkbaar standaard in een dichtgetimmerd Gast gebruikersaccount.
Iemand de gouden tip?
Anders in het gebruikersmenu: alle gebruikers (ook gast) verwijderen en alle persoonlijke data wissen.Daarna opnieuw fabrieksreset van het infotainment: Instellingen Systeem Fabrieksinstellingen alles uiteraard aanvinken. VW zelf adviseert dit als er nog een vorige (hoofd)gebruiker aan de auto hangt
Ga ik controleren, alvast bedankt voor de snelle reactie. Voor zover ik kon zien zag ik geen andere gebruikers. Opzich logisch dat een Gasten account niet zoveel rechten heeft, maar wel als ik mijzelf daardoor niet kan registerenMartNL schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Weet je zeker dat er géén vorige eigenaar nog als hoofdgebruiker geregistreerd staat?
Anders in het gebruikersmenu: alle gebruikers (ook gast) verwijderen en alle persoonlijke data wissen.Daarna opnieuw fabrieksreset van het infotainment: Instellingen Systeem Fabrieksinstellingen alles uiteraard aanvinken. VW zelf adviseert dit als er nog een vorige (hoofd)gebruiker aan de auto hangt
Met Odis is dit te fixen. De dealer heeft de procedure niet volledig doorlopen.TommyL0204 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:55:
Sinds 3 weken de gelukkige eigenaar van een VW Passat, bouwjaar 2020. Er is alleen een ding waar ik op vast loop. Ik krijg internet gewoon niet aan de praat op het Infotainment systeem.
Wat al gedaan is:
Iemand de gouden tip?
Uit welk regio kom je vandaan?
DrentheRainesh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:34:
[...]
Met Odis is dit te fixen. De dealer heeft de procedure niet volledig doorlopen.
Uit welk regio kom je vandaan?
Ga naar VAGRetrofits in Slagharen. Die kan dit oplossen voor je. Zeg maar dat ik je gestuurd heb.
En als je geld betaald hebt bij de dealer, dan moeten zij dit maar oplossen. Stelletje beunhazen.
Dank je. Ik ga het eerst met de dealer afhandelen, want het was best een fors bedrag.Rainesh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Ga naar VAGRetrofits in Slagharen. Die kan dit oplossen voor je. Zeg maar dat ik je gestuurd heb.
En als je geld betaald hebt bij de dealer, dan moeten zij dit maar oplossen. Stelletje beunhazen.
Nou had ik sowieso de 0330 update nodig, omdat met de 0270 schijnbaar geen OTA updates binnen komen. Maar dan nog, het moet gewoon goed opgelost worden!
- aanmelden als gebruiker (verkeerde password volgens VW)
- niet meer via VW app communiceren met de auto
Ik zie vele uiteenlopende prijzen op internet en vind het lastig om een beeld te krijgen. Kan elke garage dit? Of is het zo merkspecifiek dat het echt een VW expert dit zou moeten doen?
En wat is het verschil met een af-fabriek montage en een montage later? Daar zal toch geen verschil in zijn toch?
https://vwid.vwgroup.io al geprobeerd?AE69 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:34:
Ik kan vanaf de laatste SW update in mijn 2023’er Arteon:Hoe kan ik de password resetten?
- aanmelden als gebruiker (verkeerde password volgens VW)
- niet meer via VW app communiceren met de auto
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
In augustus 2022 heb ik een trekhaak laten monteren (incl. inlezen) op een Golf 8 door Trekhaakcentrum voor 1000 euro. Ik zou het daar zo weer doen, want ik heb nooit problemen gehad met de trekhaak of de software m.b.t. de trekhaak.Galois schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:56:
Wat zou het ongeveer kosten als een tweedehands trekhaak op een VW Passat GTE (incl. inlezen) wordt gemonteerd? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zie vele uiteenlopende prijzen op internet en vind het lastig om een beeld te krijgen. Kan elke garage dit? Of is het zo merkspecifiek dat het echt een VW expert dit zou moeten doen?
En wat is het verschil met een af-fabriek montage en een montage later? Daar zal toch geen verschil in zijn toch?
Top! Goed te horen... Mijn garage ging informeren naar een tweedehands trekhaak (wel met nieuwe kabelboom (heet dat zo?Alive11 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:38:
[...]
In augustus 2022 heb ik een trekhaak laten monteren (incl. inlezen) op een Golf 8 door Trekhaakcentrum voor 1000 euro. Ik zou het daar zo weer doen, want ik heb nooit problemen gehad met de trekhaak of de software m.b.t. de trekhaak.
:strip_exif()/f/image/HthuRZBXRwy4nLmsF7oPi5ge.jpg?f=fotoalbum_large)