Wokschotel schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:43:
Ik ben in de markt voor een Arteon (1.4 TSi eHybrid). Althans, mijn vrouw wil een Arteon en zij wordt de dagelijkse berijder dus ik heb me er maar bij neer te leggen. Vind ik niet zo erg, want ik vind het een hele fraaie auto.
We twijfelen nog tussen een paar zaken waarvan ik hoop dat Arteon-berijders iets over kunnen zeggen:
- Shooting Brake of niet? Ik vind de normale coupe/sedan eigenlijk mooier, maar mijn wederhelft maakt zich zorgen over de hoeveelheid bagageruimte. We (wij 2-en en kind van 11) gaan jaarlijks kamperen met tent en alles moet meekunnen. Ik denk dat de coupé genoeg bagageruimte biedt. Alleen op de achterbank van de coupé merkte ik dat ik met mijn 1.95 tegen het dak aan zat, bij de Shooting Brake had ik meer ruimte.
Ik zit aan mijn 2e Arteon, eerst 150 pk TDi en nu de hybride (inmiddels meer dan een jaar en 32k+ in de lease), beiden waren/zijn de nornale versie. Shooting Brake vind ik lomp uitzien, en de “extra” bagageruimte kan je ook oplossen door de harde hoedenplank er uit te halen en/of bagagedragers monteren op het dak. Let op origineel VW heeft 2 verschillende versies, specifiek voor de carrosserie vorm. Ik weet niet hoe het zit bagagedragers van bijvoorbeeld Thule.
Qua ruimte, zitten wij ruim (soms roadtrips van 7000km) met zijn vieren. Ik neem aan dat jij de komende 7 jaar of achter het stuur gaat zitten of in de bijrijdersstoel.
De hybride versie heeft in de bagageruimte wel minder ruimte, want:
- bodemplaat is iets hoger;
- 12V accu zit achterin aan bestuurderskant;
- er is geen reservewiel ruimte meer.
Alvast om je verwachtingen bij te stellen, volgens mij kan je nu alleen maar de Shooting Brake nieuw bestellen bij de dealer en binnenkort stopt de productie helemaal!
- Kunnen er dakdragers op? Er zitten geen dakrails op (eigenlijk mooier) maar zitten er bevestigingspunten op voor dakdragers?
Ja, op beide carrosserie vormen.
- R-Line sportstoelen of normale stoelen? Ik heb proef gezeten in de R-Line 'sport' stoelen en ik vond ze nogal krap voor mijn postuur. Ik had het gevoel dat ik teveel klem zat tussen de wangen. De gewone stoelen zaten voor mij lekkerder.
Ik heb ook even proefgezeten op de R-stoelen. Ik vond ze te lompe kuipstoelen. Je raakt ruimte kwijt voor de achterpassagiers. Mocht ik een 2de hands kopen en sportieve zetels willen dan zou ik Recaro CS oid scoren als het mogelijk is.
Vorige week was ik gestrand ivm een kapotte regelapparaat voor hybride systeem, kosten €2500. Gelukkig viel het onder fabrieksgarantie, maar de aanschaf Arteon zal denk ik een benzine 190+ pk versie zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
AE69 op 06-11-2024 06:47
]