Dag heren,
Ik ben nieuw op tweakers en hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik mijn vraag hier stel in jullie topic.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Golf 8 GTI. Ik rijd momenteel ook een Golf, maar ik wil graag wat meer trekkracht en vind de Golf 8 GTI een mooie wagen. Ik heb nu een exemplaar gevonden, maar er zit een addertje onder het gras en ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.
De auto is voorzien van een stage 1+ tuning (324 pk) en 462 Nm koppel, plus een stage 2 dsg tuning. Normaal gesproken zou dit voor mij geen probleem zijn. Meer kracht is immers meer plezier, zeg ik altijd. Echter de auto heeft nog fabrieksgarantie tot 12/2025. Als deze tuning de fabrieksgarantie laat vervallen, vind ik dat zonde, zeker omdat er nog garantie op zit. Ik heb Volkswagen gecontacteerd en zij gaven aan dat de garantie inderdaad vervalt door de tuning. Ik vroeg hen of de garantie weer geldig zou zijn als de tuning wordt verwijderd en de auto teruggezet wordt naar de originele staat. De medewerker bij VW zei dat dit inderdaad mogelijk zou kunnen zijn, maar of je daar volledig op kunt vertrouwen is natuurlijk de vraag...
Ik heb ook aan de verkoper gevraagd waar de tuning is uitgevoerd. Hij gaf aan dat dit gedaan is bij "VAG Techniek" en dat het ongeveer 1200 euro heeft gekost. Zelf weet ik niet veel van tuning, dus ik heb geen idee of dit een goede tuner is (gezien de naam denk ik wel?).
Ik heb de mensen van VAG Techniek ook een e-mail gestuurd over de fabrieksgarantie, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Zij gaven aan dat elke vorm van software-aanpassing de garantie kan laten vervallen (politiek correct antwoord) en dat het terugdraaien van de tuning 279 euro kost.
De tuning is uitgevoerd in juli 2023 bij een kilometerstand van 58.000 km, en de auto heeft nu 78.000 km op de teller. De vorige eigenaar heeft zijn GTI ingeruild voor een Tesla. Ik neem aan dat er veel snelwegkilometers mee zijn gemaakt, maar dat is natuurlijk alleen maar gissen (en hopen).
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Hieronder vinden jullie foto’s van de facturen.
Alvast bedankt!