EvoII schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:24:
Ik heb sinds een paar weken een oude -goed onderouden- caddy uit 2007. Mooi weinig bijtelling natuurlijk.
Bij nader inzien vind ik zo'n caddy toch verrekte handig. Normaalgesproken gebruikte ik de Golf altijd om op mijn werk te komen, maar ben daar wel zuinig op. Werk al een jaar op 17 als freelancer in de metaaltechniek, momenteel in de waterbouw. Zit altijd onder de troep. Zo'n caddy kun je gewoon heel je hebben en houden achterin gooien zonder je druk te maken over of er wat vies wordt ofzo.
Heb nu naar een nieuwe caddy zitten kijken, maar vind ze wel flink aan de prijs. Zou dan een 122pk diesel met dsg willen. Echt ELK ding bij een caddy is een optie, dus de prijs loopt heel snel op.
Alleen dit jaar geldt nog dat je hem bpm vrij aan kan schaffen. Volgend jaar niet meer.
Kan nu een paar dingen doen, de Golf en de Caddy die ik nu heb houden. Of beide inruilen op een nieuwe caddy.
Net even bij de zaak geweest waar ik de Golf gekocht heb om wat advies in te winnnen maar de verkoopadviseur was ziek helaas. De rest van de week ook nog.
Ik ga ervan uit dat als ik een nieuwe caddy aanschaf je dit jaar nog het hele bpm en btw bedrag terug kan vorderen.
Bij een Caddy van 50+ k scheelt dat zo 20k euro, dus een smak geld.
Mijn vrouw rijdt ook nog gewoon een prive auto, dus naast de caddy hebben we die dan ook nog.
Als ik een jaar wacht dan is dezelfde caddy dus 20k duurder opeens. Misschien is het wel slim om juist nu het spul in te ruilen. Zo'n caddy zal dan wel zijn waarde blijven houden vermoed ik. Denk dat het misschien wel een goede investering is.
Een nieuw Caddy en de Golf houden is geen optie. Dan wordt het veel te duur qua bijtelling, en ik kan het geld wat de Golf nog oplevert gebruiken om te investeren in de Caddy.
Zit een beetje in dubio nu, dus ik vraag het hier maar even.
Concreet is het: Of de Golf en de oude Caddy houden. Qua bijtelling geen probleem.
Of de Golf en oude Caddy allebei inruilen op een nieuwe Caddy die ik dan ook prive ga rijden tegenover dezelfde bijtelling als de Golf nu. Met als voordeel dat nu de bpm nog volledig aftrekbaar is.
Zijn die moderne diesels van Vag trouwens wel betrouwbaar? Ook niet onbelangrijk natuurlijk.