EvoII schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Wat is er precies allemaal mis mee? Niet goed rijdende auto klinkt nogal algemeen... Wat is het precies voor auto, merk en type, bouwjaar, km stand etc.?
Het enigste probleem over de 1.5 evo waar ik wat over kan vinden is schokken met een koude motor tijdens het optrekken. Verder kan ik er niets over vinden.
Wat hebben ze allemaal al gedaan om het probleem opgelost te krijgen?
Gaat om een Golf 8 1.5 130PK handbak. 20k op de teller. Is nu al twee keer voor andere problemen gerepareerd onder garantie.
Vanaf het begin vonden ik en anderen de auto gewoon "vaag" rijden. Wij dachten dat dit aan de koppeling lag want de auto bokt bij het schakelen. Het voelt een beetje alsof je net leert rijden. Auto is gewoon niet te peilen.
Ik ben met dit ook bij de dealer geweest die reed een rondje vrij agressief met de auto en gaf aan de koppeling is prima, waarschijnlijk moet je gewoon even wennen. Dat heb ik toen maar geaccepteerd en gewoon doorgereden. Tot ik een aantal weken later met een collega aan de praat kwam. Die heeft een Seat 1.5 handbak met 6 versnellingen. Toen ik hem vroeg hoe die auto reed kon hij zich totaal niet vinden in de dingen die ik beschreef te ervaren. Toen heb ik een rondje met zijn auto gereden en dat was een wereld van verschil. Die auto had ik 0 problemen mee. Hij is vervolgens een stuk in mijn auto gaan rijden en vond mijn auto ook niet lekker rijden.
Om op te sommen wat ik ervaar met de auto:
- Bokken bij koude motor
- ECO modus laat de hele auto hevig trillen. Dwingt je gewoon om terug te schakelen terwijl de boordcomputer dat niet aangeeft.
- Vermogen komt soms onverwacht laat op.
- Verbruik is veel hoger dan ik op de vergelijkingswebsites zie. Dit terwijl ik rustig en economisch probeer te rijden.
- Gaspedaal is niet anders te omschrijven dan vaag en erg wisselend in hoeveel toeren de auto afgeeft bij stand van het pedaal.
- File / stad rijden is bijna onmogelijk te doen zonder bokken.
- In de twee bokt/hobbelt de auto eigenlijk standaard.
- ECO modus gaat voelbaar aan en uit
De auto voelt eigenlijk alleen normaal als je flink loopt te trappen. Lekker 3k toeren in de 1 koppeling opsmijten en in de twee hetzelfde. Tot je 50 rijd en dat moet gewoon in de 4. Want in de 2e en 3e versnelling cruisen als je 50 rijd is een boel kabaal + minimale veranderingen in gas geven laat de auto weer hobbelen.
De dealer vind dat trappen "normaal" rijgedrag en noemt dat smaak. Ik vind het ook zeker af en toe leuk om de auto goed door te trappen. Ik heb alleen soms ook passagiers mee, en die kunnen het zeker niet allemaal waarderen.
Het komt blijkbaar minder voor bij de Golf, als je op het t-roc forum en skoda forum kijkt zijn er meer mensen die het ook hebben/hadden. Er schijnt een update voor de ecu te zijn die het moet oplossen. Het vervelende is dat de dealer vrij stug is. Ik ben al een aantal keren terug geweest nu en ze doen net alsof ze het nog nooit eerder hebben gehoord.
De auto gaat binnenkort weer terug voor een reparatie onder garantie. Iets kleins gelukkig. Maar ook aangegeven dat ik dit allemaal ervaar en of ze kunnen kijken of er nog updates openstaan. Dit heb ik al een aantal keer gevraagd, dus verwacht er vrij weinig van.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tim____ op 18-01-2024 20:10
]