Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Bonswah85 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:34:
[...]

Waar ik op doel is eigenlijk niet de inhoudelijke beoordeling maar puur het behalen van een X aantal uren per jaar naast je lesuren (denk dan aan IT-coördinator, medezeggenschapsraad, kerstcommissie, planning 10-minutengesprekken etc.) Mijn vrouw werkt zich een slag in de rondte en op papier komt ze dus nog steeds uren tekort, best lullig als je dat jaar in jaar uit te horen krijgt van een stichtingsdirecteur die je naam niet eens kent.

Inhoudelijk wordt er eigenlijk amper beoordeeld, mijn vrouw is in de loop der jaren al zat collega's tegengekomen die vanwege hun instelling/mentaliteit/werkhouding in het bedrijfsleven al lang op straat hadden gestaan. Neemt overigens niet weg dat het gros van de docenten fanatiekelingen zijn met een inzet en werkhouding waar het bedrijfsleven jaloers op zou zijn
Maar dit bedoelde ik exact, geleuter over uren op papier terwijl iemand al veel meer werkt dan gemiddeld (en als je in het bedrijfsleven uren draait krijg je daar vaak hogere waardering voor terug en is het vrijwillig) en dan inhoudelijk geen woord. Die stichtingen zijn volgens mij geldverslindende machines die niks toevoegen voor de school, de leerkracht of de leerling. Dat is een hoop onderbuik, maar dat is het beeld dat ik heb van een stichting boven een school.

• Bonswah85
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:43

Bonswah85

Koffie!

Hoijong schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:17:
[...]

Maar dit bedoelde ik exact, geleuter over uren op papier terwijl iemand al veel meer werkt dan gemiddeld (en als je in het bedrijfsleven uren draait krijg je daar vaak hogere waardering voor terug en is het vrijwillig) en dan inhoudelijk geen woord. Die stichtingen zijn volgens mij geldverslindende machines die niks toevoegen voor de school, de leerkracht of de leerling. Dat is een hoop onderbuik, maar dat is het beeld dat ik heb van een stichting boven een school.
Het concept van overkoepelende stichtingen zie ik op zich wel zitten hoor, vooral als er meerdere kleine scholen in de regio zijn kan dit best helpen. Waar het mis gaat is dat er kennelijk een bepaald slag volk op die directeursstoel af komt ;)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• Hoijong
  • Nu online
Bonswah85 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:31:
[...]

Het concept van overkoepelende stichtingen zie ik op zich wel zitten hoor, vooral als er meerdere kleine scholen in de regio zijn kan dit best helpen. Waar het mis gaat is dat er kennelijk een bepaald slag volk op die directeursstoel af komt ;)
Je bedoelt een manager die elder hopeloos gefaald heeft en enkel slecht onderbouwde technieken gebruikt? Cijfers! Cijfers zijn heel belangrijk! Een doel op zichzelf! Zo eentje?

• Bonswah85

Bonswah85

Koffie!

Hoijong schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:33:
[...]

Je bedoelt een manager die elder hopeloos gefaald heeft en enkel slecht onderbouwde technieken gebruikt? Cijfers! Cijfers zijn heel belangrijk! Een doel op zichzelf! Zo eentje?
Dat inderdaad :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:57
Hoijong schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:17:
Die stichtingen zijn volgens mij geldverslindende machines die niks toevoegen voor de school, de leerkracht of de leerling.
Ik zie best het nut van een stichting in waar meerdere scholen onder vallen, net als bij een stichting waar meerdere zorginstellingen onder vallen. Er zijn nou eenmaal ondersteunende werkzaamheden welke meer efficient gedaan kunnen worden op die manier, maar dan moeten er inderdaad wel de juiste mensen zitten.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11:00
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:03:
[...]

Ik zie best het nut van een stichting in waar meerdere scholen onder vallen, net als bij een stichting waar meerdere zorginstellingen onder vallen. Er zijn nou eenmaal ondersteunende werkzaamheden welke meer efficient gedaan kunnen worden op die manier, maar dan moeten er inderdaad wel de juiste mensen zitten.
Wat denk je van het kunnen schuiven met een invalleraar zonder die telkens opnieuw in te hoeven huren?

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:57
Pizza_Boom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:37:
[...]
Wat denk je van het kunnen schuiven met een invalleraar zonder die telkens opnieuw in te hoeven huren?
Ik lees net hierboven dat er geen invalleraar te vinden is :+

Without magic smoke, it ain't broken!

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:21
Pizza_Boom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:37:
[...]
Dat wordt al gedaan. Leraren in een invalpool. Wat totaal niet werkbaar is voor de generatie met kinderen.

Je hebt een "vast" contract in die pool. Voor 24 uur, maar je moet 5 dagen beschikbaar zijn en om 7:00 klaar zitten voor vertrek. Mocht je bijvoorbeeld 3 weken niet gebeld zijn (wat met name aan het begin van het schooljaar zo is), dan heb je 72 uur niet gewerkt, wel klaar gezeten. De schoolorganisatie verwacht vervolgens dat je die uren later in het jaar gaat inhalen. Dus dat je dan ineens wel 5 dagen per week gaat werken.
Daar haken met name de oudere leerkrachten af om verschillende redenen, maar de belangrijkste is het gedoe met oppas/opvang voor je kinderen die je wel/niet nodig hebt.

Overigens zijn die invalpools momenteel ook al grotendeels leeg geloof ik. De invalkracht voor de school van mijn oudste dochter blijkt daarnaast totaal niet geschikt voor de onderbouw, maar zoals de gebruikelijke juf zei: "Tja.. dit is de enige die beschikbaar is, maar het is ook niet onze keuze".
gevolg: Deel van de ouders houdt hun kinderen liever thuis als de invaller er is, omdat kinderen na een dag invaller niet meer naar school willen. :O

• s0ulmaster
Prosac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:
[...]

Je hebt een "vast" contract in die pool. Voor 24 uur, maar je moet 5 dagen beschikbaar zijn en om 7:00 klaar zitten voor vertrek. Mocht je bijvoorbeeld 3 weken niet gebeld zijn (wat met name aan het begin van het schooljaar zo is), dan heb je 72 uur niet gewerkt, wel klaar gezeten. De schoolorganisatie verwacht vervolgens dat je die uren later in het jaar gaat inhalen. Dus dat je dan ineens wel 5 dagen per week gaat werken.
Daar haken met name de oudere leerkrachten af om verschillende redenen, maar de belangrijkste is het gedoe met oppas/opvang voor je kinderen die je wel/niet nodig hebt.
Lekker contract heb je dan 8)7

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Hoe zou je dan zo'n contract in willen richten dat 't en betaalbaar blijft voor de samenleving, én aantrekkelijk voor de invalleerkracht én aansluit bij de wet- en regelgeving rondom arbeidscontracten etc.?

rik86 wijzigde deze reactie 12-11-2019 11:50 (20%)

• Bonswah85

Bonswah85

Koffie!

rik86 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:50:
Hoe zou je dan zo'n contract in willen richten dat 't en betaalbaar blijft voor de samenleving, én aantrekkelijk voor de invalleerkracht én aansluit bij de wet- en regelgeving rondom arbeidscontracten etc.?
De enige reden dat het momenteel betaalbaar is voor de samenleving, is omdat de mensen in het basisonderwijs zich in allerlei bochten wringen om het toch zo goed mogelijk te laten werken. Op dit vlak moet er dus gewoon geld bij. Elk 'normaal' bedrijf zou al lang zijn gekapt op deze manier.

Dus bijvoorbeeld een invalpoule met vaste, doorbetaalde krachten die op het moment dat ze niet in hoeven te vallen de normale operatie ondersteunen.

edit: bij mijn vrouw op school hebben ze tegenwoordig iemand vrij kunnen spelen (met het geld voor werkdrukverlichting van vorig jaar) die af en toe een klasje komt overnemen. Zo heeft mijn vrouw zich dus laatst een dag op kunnen sluiten in het kantoor van de directeur om haar groepsplannen bij te werken en oudergesprekken voor te bereiden, hoeft ze dat voor de verandering een keer niet 's avonds tussen 20:00 en 22:00 te doen. (waardoor wij die avond een keer verder konden met La Casa de Papel ;) )

Bonswah85 wijzigde deze reactie 12-11-2019 12:05 (25%)

• Pizza_Boom
Prosac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:
[...]
Dat wordt al gedaan. Leraren in een invalpool. Wat totaal niet werkbaar is voor de generatie met kinderen.
Mijn moeder heeft het later parttime gedaan, naast haar andere baan. Ken ze dus.
Die contracten in het onderwijs zijn überhaupt waanzinnig. Zou je dat doen in het bedrijfsleven, dan is je personeel allemaal pleitos of overspannen.

Je hoeft in geen enkel bedrijf te proberen iedere week een rooster lichtjes aan te passen voor de week erop, iedere 10 weken het rooster compleet onderste boven te gooien (inclusief te starttijden, de ene periode moet mijn moeder om half 7 op, 10 weken later kan ze tot 8 uur of half 9 blijven liggen. Eindtijden idem. En die zijn niet gekoppeld aan de starttijden. Je kan dus een dag van half 9 tot half 5 hebben en een periode later van 10 tot 4). Als je parttime werkt, bijvoorbeeld 2 dagen, wil men vrij kunnen bepalen of je op maandag en woensdag werkt of maandag en vrijdag of dinsdag en donderdag.
Ook andere dingen. Op dagen dat je niet werkt, moet je wel bij de vergaderingen zijn. Behalve als je dan een andere baan hebt, dan hoeft dat niet.

• s0ulmaster
Pizza_Boom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:06:
[...]
Mijn moeder heeft het later parttime gedaan, naast haar andere baan. Ken ze dus.

[...]
Die contracten in het onderwijs zijn überhaupt waanzinnig. Zou je dat doen in het bedrijfsleven, dan is je personeel allemaal pleitos of overspannen.

Je hoeft in geen enkel bedrijf te proberen iedere week een rooster lichtjes aan te passen voor de week erop, iedere 10 weken het rooster compleet onderste boven te gooien (inclusief te starttijden, de ene periode moet mijn moeder om half 7 op, 10 weken later kan ze tot 8 uur of half 9 blijven liggen. Eindtijden idem. En die zijn niet gekoppeld aan de starttijden. Je kan dus een dag van half 9 tot half 5 hebben en een periode later van 10 tot 4). Als je parttime werkt, bijvoorbeeld 2 dagen, wil men vrij kunnen bepalen of je op maandag en woensdag werkt of maandag en vrijdag of dinsdag en donderdag.
Ook andere dingen. Op dagen dat je niet werkt, moet je wel bij de vergaderingen zijn. Behalve als je dan een andere baan hebt, dan hoeft dat niet.
Ik weet het maar al te goed van mijn moeder die parttime in het VO werkte.
Gelukkig kon zij nog aangeven welke dagen ze dat kwartiel niet ingepland wou worden (in goed overleg).
maar als parttimer is de onregelmatigheid echt waanzinnig.

• rik86
  • Laatst online: 22:14
Pizza_Boom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:06:
[...]

[...]

Om even tegengas te geven, bij een hoop andere banen op HBO of hoger niveau zal het je carriere ook niet mee helpen als je parttime werkt en daardoor alle vergaderingen mist. Secundaire/Tertiaire arbeidsvoorwaarden zoals doorbetaling bij ziekte, zijn in 't onderwijs over 't algemeen ook beter geregeld dan in 't gewone bedrijfsleven.

Neemt niet weg dat de werk- en ik vermoed met name vergader/overlegdruk in 't onderwijs te hoog is.

Het gekke met die werktijden is wel dat dit vooral in 't middelbaar en niet in 't primair onderwijs zal spelen en dat de tekorten juist bij 't primair onderwijs zijn.

• Bonswah85

Bonswah85

Koffie!

rik86 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:07:
[...]

Om even tegengas te geven, bij een hoop andere banen op HBO of hoger niveau zal het je carriere ook niet mee helpen als je parttime werkt en daardoor alle vergaderingen mist. Secundaire/Tertiaire arbeidsvoorwaarden zoals doorbetaling bij ziekte, zijn in 't onderwijs over 't algemeen ook beter geregeld dan in 't gewone bedrijfsleven.

Neemt niet weg dat de werk- en ik vermoed met name vergader/overlegdruk in 't onderwijs te hoog is.

Het gekke met die werktijden is wel dat dit vooral in 't middelbaar en niet in 't primair onderwijs zal spelen en dat de tekorten juist bij 't primair onderwijs zijn.
De werktijden in het PO liggen -volgens het rooster dan- voor het hele jaar vast, ieder kind heeft afhankelijk van de schoolvorm ergens tussen 08:00 en 15:30 les met 1 of 2 middagen vrij. (tenzij je een invaller bent natuurlijk) Waar het spaak loopt is dat er zo'n enorme berg werk is, dat een part time functie al snel de werkdruk geeft van een full time baan.
Dus kom ik weer terug bij de situatie van mijn vrouw: het gaat haar niet zozeer om haar eigen salaris maar ze ziet veel liever meer geld om van haar part time baan een echte part time baan te maken.

Daarnaast zie ik in mijn werk dat iedereen keurig rekening houdt met de part time roosters van collega's als er een vergadering wordt gepland. Beter gezegd, Outlook kijkt wanneer de hele groep aanwezig is en doet dan een mooi voorstel :P

• GZFan
  • Laatst online: 20:14
De cao-onderhandelingen zijn afgebroken...
Wat ik niet snap:
De vorige keer (juni) zijn de bonden met de onderhandelingen gestopt, omdat ze het (onder andere) niet eens waren met de loonsverhoging van 4%. https://www.poraad.nl/nie...rleg-primair-onderwijs-af
Maar deze keer is er blijkbaar nog minder geboden, namelijk 3%..!
https://nos.nl/l/2311384

Wat had de PO-raad dan gedacht?! 4% Verhoging is niet goed, laten we dan maar inzetten op 3%? 8)7

GZFan wijzigde deze reactie 21-11-2019 11:41 (11%)

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:57

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ligt ook aan de looptijd van e.e.a. denk ik?

Ik denk dat er wel ruimte is als bv de jarenlange doorbetaling van de WW (tot 8 jaar bovenop 2 jaar WW met 70% laatstverdiend loon(!), wordt nu 6 jaar begreep ik) of de standaard 13e maand (ook niet standaard in het bedrijfsleven) aangepast wordt. Dat soort goudgerande regelingen zijn erg duur, want ze worden door 50+ers misbruikt als een soort VUT tot de AOW leeftijd. En laat hen nu bovenin de loonschalen zitten.

Ik weet niet de frequentie waarbij dit voorkomt, maar ik mis af en toe weleens de reflectie van de arbeidsvoorwaarden t.o.v. andere sectoren (ook binnen de ambtenarij).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:33
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:37:

Ik denk dat er wel ruimte is als bv de jarenlange doorbetaling van de WW (tot 8 jaar bovenop 2 jaar WW met 70% laatstverdiend loon(!), wordt nu 6 jaar begreep ik) of de standaard 13e maand (ook niet standaard in het bedrijfsleven) aangepast wordt. Dat soort goudgerande regelingen zijn erg duur, want ze worden door 50+ers misbruikt als een soort VUT tot de AOW leeftijd. En laat hen nu bovenin de loonschalen zitten.

Ik weet niet de frequentie waarbij dit voorkomt, maar ik mis af en toe weleens de reflectie van de arbeidsvoorwaarden t.o.v. andere sectoren (ook binnen de ambtenarij).
Nou, zo super zijn die voorwaarden niet en daarnaast zit daar het probleem ook niet zo. Er wordt gevraagd om een oplossing voor het lerarentekort en de werkdruk. Om dat op te lossen zal het hele pakket beter moeten worden, dus meer loon, meer ondersteuning, meer vastigheid e.d. Een 13e maand schrappen (8% minder loon) om te gebruiken voor een loonsverhoging van een paar procent gaat daar natuurlijk niet bij helpen.

Ik zit zelf in het bedrijfsleven, maar mijn voorwaarden zijn toch echt een heel stuk beter dan die van mijn vrouw in het bo. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat in het onderwijs bovenin de loonschaal zitten nog niet zegt dat je dus goed verdient. Veelal worden de hoogste loonschalen niet eens gebruikt en worden mensen lager ingeschaald dan waar ze zouden moeten zitten volgens de loonschaal beschrijvingen.

Veelal worden er dan ook de vakantiedagen nog bijgehaald, maar het totaal uren dat gewerkt wordt is gebaseerd op het normale aantal vakantiedagen. Daarnaast, laten we wel wezen, wil jij liever een paar weken vakantie 'extra' waarbij alle dagen vast liggen (in de duurste vakantieweken). Of heb je liever wat meer vrijheid waarbij je tussendoor ook eens een keer een weekje weg kunt, buiten de standaard vakanties om? (of sowieso tussendoor een keer een dagje vrij krijgen)

[removed]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik heb kinderen op het BO, dus ik ben al blij als mijn vrouw en ik tegelijkertijd vrij kunnen nemen... Die vrijheid qua vakantie-indeling heb je als ouders ook niet. En in mijn sector zijn we verplicht 3 weken in de zomer en 2 weken met kerst vrij. Dus dan is het gros van je vakantie al bepaald. :)

Maar even, hoeveel is zo lang WW doorbetalen met laatsverdiend loon waard? Meeste CAO's zijn misschien 0-1 jaar boven op de wettelijke WW tops.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Dit gedrag vloeit natuurlijk voort uit die te hoge pensioengerechtigde leeftijd. We leven langer, maar zijn we ook langer fit? Njet. Dus gaan mensen alle middelen die ze ter beschikking staan inzetten om te minderen. Misschien zou dat een slimmere insteek zijn een nieuwe tussenfase, tussen 60 en 70 werk je halftijd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:59
Ik lees in de laatste paar reacties dat leraren met steeds meer werk opgezadeld worden. Daarnaast, begrijp ik uit berichtgeving in het nieuws dat er vooral in de randstad een lerarentekort is. Dat suggereert dat de leraar een redelijk sterke positie heeft, in de markt van vraag en aanbod van personeel is er immers een groot tekort.

Wat weerhoud de leraar dan om tegen bepaalde zaken gewoon "Nee" te zeggen. "Nee" ik ga niet over werken. "Nee" ik doe niet mee aan avondvergaderingen en "Nee" ik werk niet op mijn vrije dag.

Werkdruk is wellicht een probleem maar ik krijg toch ook een beetje de indruk dat op individueel niveau de leraren (gegeneraliseerd) een stuk minder hun eigen belang verdedigen dan menig ander werknemer.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• Brent
  • Nu online
lasharor schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:24:
Wat weerhoud de leraar dan om tegen bepaalde zaken gewoon "Nee" te zeggen. "Nee" ik ga niet over werken. "Nee" ik doe niet mee aan avondvergaderingen en "Nee" ik werk niet op mijn vrije dag.

Werkdruk is wellicht een probleem maar ik krijg toch ook een beetje de indruk dat op individueel niveau de leraren (gegeneraliseerd) een stuk minder hun eigen belang verdedigen dan menig ander werknemer.
Kijk, mensen die het onderwijs (of de zorg) ingaan, doen dat niet voor het geld. Niet in Nederland tenminste. Als de keus dus is: zeg nee, kinderen moeten thuis blijven, 60 boze ouders overmorgen, of zeg ja, en iedereen is blij, wat denk je dan dat zulke mensen typisch zullen doen? Merk ook op dat de lerarenbestand relatief oud is, en komt uit een tijd dat je je zo gewoon niet opstelde.

Werkgevers en minister weten dit natuurlijk, en daarom ook een defacto loonbevriezing de afgelopen 30 jaar... Ze gaan toch wel werken. En die anderhalve die het durft 'nee' te zeggen, nouja, mis je ook nauwelijks.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Brent schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:21:
[...]

Dit gedrag vloeit natuurlijk voort uit die te hoge pensioengerechtigde leeftijd. We leven langer, maar zijn we ook langer fit? Njet. Dus gaan mensen alle middelen die ze ter beschikking staan inzetten om te minderen. Misschien zou dat een slimmere insteek zijn een nieuwe tussenfase, tussen 60 en 70 werk je halftijd.
Dat is toch voor alle sectoren hetzelfde? Er zijn een hoop vakgebieden waar mensen een stuk minder krijgen voor een stuk meer werk. Ik heb meer sympathie voor iemand die in weer en wind steentjes in de grond staat te tikken dan een leraar die in het algemeen droog en verwarmd zit. Die moeten door tot de AOW leeftijd omdat ze met laagbetaald werk gewoon die buffers niet op kunnen bouwen.
Brent schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:51:
[...]

Kijk, mensen die het onderwijs (of de zorg) ingaan, doen dat niet voor het geld. Niet in Nederland tenminste. Als de keus dus is: zeg nee, kinderen moeten thuis blijven, 60 boze ouders overmorgen, of zeg ja, en iedereen is blij, wat denk je dan dat zulke mensen typisch zullen doen? Merk ook op dat de lerarenbestand relatief oud is, en komt uit een tijd dat je je zo gewoon niet opstelde.

Werkgevers en minister weten dit natuurlijk, en daarom ook een defacto loonbevriezing de afgelopen 30 jaar... Ze gaan toch wel werken. En die anderhalve die het durft 'nee' te zeggen, nouja, mis je ook nauwelijks.
Toch staken ze telkens voor meer geld? De zorg (verpleegkant) wordt een stuk slechter betaald met onregelmatige uren op de koop toe.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 21-11-2019 13:57 (3%)

• Brent
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:56:
[...]

Dat is toch voor alle sectoren hetzelfde? Er zijn een hoop vakgebieden waar mensen een stuk minder krijgen voor een stuk meer werk. Ik heb meer sympathie voor iemand die in weer en wind steentjes in de grond staat te tikken
Maar dat doet niemand op zijn 66e. Wordt overigens aan gewerkt: https://www.vsoa.eu/thema...epen-vanaf-1-januari-2020
dan een leraar die in het algemeen droog en verwarmd zit.
De onderhoudsstatus van menig schoolgebouw zou je verbazen :X
[...]

Toch staken ze telkens voor meer geld? De zorg (verpleegkant) wordt een stuk slechter betaald met onregelmatige uren op de koop toe.
Onderwijzers hebben al zo'n 30 jaar niet eens gelijk gelopen met inflatie, alle 'verhogingen' ten spijt. Terwijl lasten, vooral in Randstad, natuurlijk flink gestegen zijn. Voor een typisch lerarenloon (laat staan als beginner, laat staan als part-timer waar je vaak niet onderuit komt), kun je ongeveer een garagebox in Amsterdam.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Buiten de ICT zijn er veel sectoren met eenzelfde probleem anders. :) De loonmatiging van bijna 40 jaar is voor bijna iedereen een probleem.

• Brent
  • Nu online
Dat is toch geen reden voor leraren niet te protesteren? Zimbabwanen hebben ook niks :P

Het OECD rekent voor dat in Nederland het minst uitgeeft aan onderwijs. Dat we kennelijk onze toekomst als 'kennisland' zo financieren is dubbel droevig.

• TheBrut3
Ik denk dat er wel ruimte is als bv de jarenlange doorbetaling van de WW (tot 8 jaar bovenop 2 jaar WW met 70% laatstverdiend loon(!), wordt nu 6 jaar begreep ik) of de standaard 13e maand (ook niet standaard in het bedrijfsleven) aangepast wordt.
Je weet niet hoe dat soort secundaire voorwaarden ooit in de CAO zijn gekomen en wat er toen opgeofferd is. De 13e maand van mijn CAO (niet leraren) is gekomen door in de jaren 90 te accepteren dat er 3 jaar geen salarisverhoging zou zijn.
Brent schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:51:
Als de keus dus is: zeg nee, kinderen moeten thuis blijven, 60 boze ouders overmorgen, of zeg ja, en iedereen is blij, wat denk je dan dat zulke mensen typisch zullen doen?
Waarom zouden er kinderen thuis moeten blijven of 60 boze ouders zijn als een leraar nee zegt tegen een avondvergadering of overwerk (zolang de nee in het overwerk administratief werk is).

Een probleem is dat administratie zoveel tijd opslokt, dat geldt ook voor de zorg. Echter daar hebben wij het als maatschappij zelf naar gemaakt. Wij willen dat alles wordt vastgelegd, wij willen dat alles via papierwerk herleidbaar is en als dat niet zo is... Dan volgt er een rechtzaak want mijn Jantje is onrecht aangedaan en jullie kunnen niet bewijzen dat het niet zo is! Dan komen er nog eens advocaten die onmogelijke theorieën verzinnen waarna er weer een administratief proces komt om dat in de toekomst mogelijk af te dekken. Mensen vertrouwen en geloven elkaar niet meer, dus alles moet worden vastgelegd.

• lasharor
Ik snap dat ook niet helemaal. Je kan toch gewoon "Nee" zeggen tegen een administratief proces? Of in elk geval duidelijk aangeven dat je dat niet in je eigen tijd gaat doen?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heeft dit ook niet deels te maken met het feit dat de huidige werknemersbestand in het onderwijs veelal bestaat uit vrouwen? Ik meen mij te herinneren dat een van de oorzaken van het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen mede zijn oorzaak vind in het feit dat vrouwen minder hard durven te onderhandelen (en dus, minder vaak "nee" zeggen).

Ik begrijp trouwens wel dat de beweegredenen om het onderwijs in te gaan anders kunnen liggen dan in de bedrijfswereld en dat het dan soms moeilijk kan zijn om kinderen of ouders teleur te stellen.

lasharor wijzigde deze reactie 21-11-2019 15:59 (16%)

• GZFan
Ik lees in de laatste paar reacties dat leraren met steeds meer werk opgezadeld worden. Daarnaast, begrijp ik uit berichtgeving in het nieuws dat er vooral in de randstad een lerarentekort is. Dat suggereert dat de leraar een redelijk sterke positie heeft, in de markt van vraag en aanbod van personeel is er immers een groot tekort.

Nou, een voorbeeldje:

Aanstaande maandag ga ik overdag natuurlijk gewoon werken. 08.15 aanwezig, 08.45 beginnen, 15.30 stoppen met lesgeven. Dan snel een paar dingen klaarleggen, naar huis, even snel eten en hup: van 18.30 tot 21.30 oudergesprekken. Elke tien minuten nieuwe ouders voor de neus, met twee keer tien minuten pauze.
Dan naar huis, slapen; dinsdag: 08.15 aanwezig, 08.45 beginnen, 15.30 stoppen met lesgeven. Dan snel een paar dingen klaarleggen, naar huis, even snel eten en hup: van 18.30 tot 22.10 oudergesprekken. Elke tien minuten nieuwe ouders voor de neus, met drie keer tien minuten pauze.

Dat zijn echt slopende dagen..! Echt, je bent helemaal kapot aan het eind.
En dan heel concreet: Wat moet ik dan schrappen, in jouw optiek? Het lesgeven? De oudergesprekken?

De gesprekken meer spreiden zou natuurlijk een heel fijne oplossing zijn, maar daar wil de schoolleiding (en een aantal collega's) niet aan... 8)7

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17:20
Als ik lees hoe veel er van je wordt verwacht en hoe weinig zekerheid/salaris je er voor terug krijgt moet je hart wel heel erg bij die kinderen liggen om les te geven.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:34
lasharor schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:57:
Ik snap dat ook niet helemaal. Je kan toch gewoon "Nee" zeggen tegen een administratief proces? Of in elk geval duidelijk aangeven dat je dat niet in je eigen tijd gaat doen?
Hangt er een beetje vanaf wat voor administratief werk het is natuurlijk. Maar vaker nee zeggen lijkt mij een goed idee in het onderwijs. Helaas wel weer lastig voor mensen die geen vast contract krijgen, die gaan vaak jaren door op tijdelijke contracten en hebben dus zo weinig macht om een keer nee te zeggen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heeft dit ook niet deels te maken met het feit dat de huidige werknemersbestand in het onderwijs veelal bestaat uit vrouwen? Ik meen mij te herinneren dat een van de oorzaken van het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen mede zijn oorzaak vind in het feit dat vrouwen minder hard durven te onderhandelen (en dus, minder vaak "nee" zeggen).
Het kwam niet zozeer doordat vrouwen minder hard onderhandelen maar doordat mensen van vrouwen niet verwachten dat ze hard onderhandelen en het dus veel negatiever zien dan als mannen hard onderhandelen (want dat word verwacht) en dus het resultaat ook een stuk slechter gaat zijn.
Ik begrijp trouwens wel dat de beweegredenen om het onderwijs in te gaan anders kunnen liggen dan in de bedrijfswereld en dat het dan soms moeilijk kan zijn om kinderen of ouders teleur te stellen.
Dit is denk ik vooral de reden dat ze geen nee zeggen.

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:55

garriej

Ik las ondertieten.

lasharor schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:57:

Misschien een beetje. Maar ik denk dat een zwaardere factor is dat er veel deeltijd contracten zijn. Geen vaste contracten, geen zekerheid. En je daardoor maar ja zegt in de hoop op vastigheid.

iRacing Profile | Youtube

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:42
GZFan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:12:
[...]

Nou, een voorbeeldje:

Aanstaande maandag ga ik overdag natuurlijk gewoon werken. 08.15 aanwezig, 08.45 beginnen, 15.30 stoppen met lesgeven. Dan snel een paar dingen klaarleggen, naar huis, even snel eten en hup: van 18.30 tot 21.30 oudergesprekken. Elke tien minuten nieuwe ouders voor de neus, met twee keer tien minuten pauze.
Dan naar huis, slapen; dinsdag: 08.15 aanwezig, 08.45 beginnen, 15.30 stoppen met lesgeven. Dan snel een paar dingen klaarleggen, naar huis, even snel eten en hup: van 18.30 tot 22.10 oudergesprekken. Elke tien minuten nieuwe ouders voor de neus, met drie keer tien minuten pauze.

En dan heel concreet: Wat moet ik dan schrappen, in jouw optiek? Het lesgeven? De oudergesprekken?

De gesprekken meer spreiden zou natuurlijk een heel fijne oplossing zijn, maar daar wil de schoolleiding (en een aantal collega's) niet aan... 8)7
Dat is geen voorbeeld, maar een uitzondering. Je hebt toch niet elke week oudergesprekken?

iRacing Profiel

• lasharor
[...]

Nou, een voorbeeldje:

Maar die "slopende dagen" heb ik soms ook? En met mij vele andere mensen die niet in het onderwijs werken. Die argumentatie snap ik niet zo goed. Ik krijg er dan wellicht wat meer voor betaald maar werkdruk is dan geen onderscheidende factor. Zeker niet op HBO of WO niveau.

Ik ben écht geen expert en roep wellicht maar wat, maar; wat weerhoud jouw er dan van om naar je leidinggevende te stappen en te vragen voor compensatie (geld) voor de uren die je maakt? En als dat niet kan; "nee, ik kom niet na 18:30 nog naar school". Wat is daar concreet de consequentie van?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

Nou, een voorbeeldje:

Die cyclus hebben wij rond aanbestedingen. :P En met een beetje pech vaker dan 3x/jaar. Over 2 weken sta ik ook weer in een zaaltje een project te promoten tot een uur of 21.00. Of als extra op zaterdag de hele dag bij een verkoopmanifestatie de kick-off te doen.

• Brent
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:15:
Als ik lees hoe veel er van je wordt verwacht en hoe weinig zekerheid/salaris je er voor terug krijgt moet je hart wel heel erg bij die kinderen liggen om les te geven.
En daar wordt dus handig gebruik van gemaakt: men weet dat leraren zo'n hart hebben, en je dus eigenlijk alles kunt vragen zonder ervoor te betalen.

De vraag voor ons is: hoelang negeren we de schreeuwen om hulp nog?

• lasharor
n3othebest schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:15:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat voor administratief werk het is natuurlijk. Maar vaker nee zeggen lijkt mij een goed idee in het onderwijs. Helaas wel weer lastig voor mensen die geen vast contract krijgen, die gaan vaak jaren door op tijdelijke contracten en hebben dus zo weinig macht om een keer nee te zeggen.

[...]

Het kwam niet zozeer doordat vrouwen minder hard onderhandelen maar doordat mensen van vrouwen niet verwachten dat ze hard onderhandelen en het dus veel negatiever zien dan als mannen hard onderhandelen (want dat word verwacht) en dus het resultaat ook een stuk slechter gaat zijn.

[...]

Dit is denk ik vooral de reden dat ze geen nee zeggen.
Zekerheid met betrekking tot het niet krijgen van vaste contracten snap ik wel. Maar, mijn ervaring met mensen in het onderwijs is dat ze redelijk makkelijk verwisselbaar zijn en dat men ook vaak op zoek gaat naar een andere werkgever (bijv. tijdens vakanties). Dat geeft de werknemer ook wat meer vrijheid zeker op het moment dat een een krapte is op de arbeidsmarkt. Je komt immers toch wel aan een andere baan.

Geloof ook wel dat andere factoren een rol spelen. Denk ook wel dat er een relatief grote groep is van mensen die part time willen werken. Dat zal het allemaal nog wat complexer maken.

@Brent Ik zou eerlijk gezegd deze "schreeuw" om hulp zo lang mogelijk negeren. Wat ik begrijp uit de discussie is dat het concreet toch niets uitmaakt. Leraren blijven werken ongeacht de werkdruk en het salaris. :*)

lasharor wijzigde deze reactie 21-11-2019 16:51 (7%)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17:20
Brent schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:45:
[...]
En daar wordt dus handig gebruik van gemaakt: men weet dat leraren zo'n hart hebben, en je dus eigenlijk alles kunt vragen zonder ervoor te betalen.

De vraag voor ons is: hoelang negeren we de schreeuwen om hulp nog?
Maar waarom kunnen werkgevers dat in deze sector maken? Er zitten hier op Tweakers genoeg mensen met een hart voor IT, maar als de werkgever in onze sector verwacht dat je 60 uur maakt tegen een beneden modaal loon word je vierkant uitgelachen. Waarom komen leraren nu pas in opstand? Waarom zeggen zoveel juffen en meesters ja tegen een tijdelijk contract waarbij je ook nog veel vrije tijd moet opofferen?

• GZFan
alexbl69 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:21:
[...]

Dat is geen voorbeeld, maar een uitzondering. Je hebt toch niet elke week oudergesprekken?
Nee, dat is waar. Maar wel 4 keer per jaar.
10% van de weken, die alleen al om deze reden zwaar zijn. En dit is een voorbeeld hè. Niet dat dit dé reden is dat de werkdruk hoog is!!

GZFan wijzigde deze reactie 21-11-2019 17:01 (21%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
... ik krijg toch ook een beetje de indruk dat op individueel niveau de leraren (gegeneraliseerd) een stuk minder hun eigen belang verdedigen dan menig ander werknemer.
Veel werknemers hebben denk ik ook een veel minder genuanceerde belangenafweging te maken tussen eigenbelang en belang van anderen dan bijvoorbeeld mensen die in onderwijs, zorg, of publieke bescherming/dienst werken.

Daarbij is het juist voor de mensen in dat werkveld in beroepsgroepen met een wat lagere maatschappelijke status (de chirurg heeft bijvoorbeeld een hogere status dan de verpleegkundige, de hoogleraar een hogere dan de basisschoolleraar) belangrijk het eigenbelang zwaarder te laten wegen, omdat ze niet een beetje op de maatschappelijke status van het beroep kunnen meeliften. (waarbij die status, onder andere daardoor, ook aan erosie onderhevig is)
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:55:
... Maar waarom kunnen werkgevers dat in deze sector maken? Er zitten hier op Tweakers genoeg mensen met een hart voor IT, maar als de werkgever in onze sector verwacht dat je 60 uur maakt tegen een beneden modaal loon word je vierkant uitgelachen. ...
Ik denk dus dat dat tenminste tot op zekere hoogte is omdat de werknemers in bepaalde sectoren toch (relatief vaker) die belangenafweging wat anders maken, en ook moeten maken. Men waardeert zaken gewoon (relatief) anders, wat dan ook een ander resultaat heeft. (er zijn vast wel onderzoeken naar attitudes etc t.o.v. het werk dat men doet of waarden in het algemeen te vinden, zou misschien interessant zijn, aangezien ik hier toch vooral een beetje voor me uit veronderstel op basis van persoonlijke indrukken en ervaringen (en vage herinneringen aan dergelijk onderzoek)) Net als @Brent denk ik ook dat werkgevers (c.q. de samenleving in dit geval natuurlijk eigenlijk) daar dan toch graag gebruik (misbruik?) van maken.

begintmeta wijzigde deze reactie 21-11-2019 17:30 (36%)

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
...
En dan heel concreet: Wat moet ik dan schrappen, in jouw optiek? Het lesgeven? De oudergesprekken? ...
De oudergesprekken!

Overigens scheelt het ook nogal waar je lesgeeft: op een school in Den Haag Laakkwartier of in Epe. Niet alleen qua achtergrond van de leerlingen, maar ook wat betreft het aantal mutaties in het team en de betrokkenheid en steun van ouders.

• TheBrut3
Die vind ik er juist bij horen. Net als lesgeven, voorbereiden, nakijken en cijfers invoeren/rapport opmaken.
Maar natuurlijk wel de uren voor de oudergesprekken tellen.

• Roenie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:50:
[...]

Die vind ik er juist bij horen. Net als lesgeven, voorbereiden, nakijken en cijfers invoeren/rapport opmaken.
Maar natuurlijk wel de uren voor de oudergesprekken tellen.
De vraag was: wat laten vallen, les of gesprekken? in dat geval zou ik de gesprekken laten vallen.

Als er meer keus is dan zou ik gaan voor alles wat niet direct met de ontwikkeling van het kind te maken heeft.

• Brent
  • Nu online
lasharor schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:49:
[...]

@Brent Ik zou eerlijk gezegd deze "schreeuw" om hulp zo lang mogelijk negeren. Wat ik begrijp uit de discussie is dat het concreet toch niets uitmaakt. Leraren blijven werken ongeacht de werkdruk en het salaris. :*)
Zo zou je, als je enkel bonen telt, kunnen redeneren. Je weet hoe dat gaat met een sinaasappel: je kunt blijven persen, maar op een gegeven moment is die op. Weet niet of hier veel mensen met kinderen in de Randstad zijn, maar dan ken je de tekorten wel. Achterstanden bij kinderen zullen op een gegeven moment (en als je de segregatie in het onderwijs zo wil zien, is dat moment er allang) zich opbouwen en vertalen in toename in misdaad, onveilige buurten, vlucht van de rest, ontwikkeling ghetto's, etc. Geen onbeschreven proces, maar makkelijk (zie VS, VK in mindere mate) om van weg te kijken en naar de positieve uitwassen van die ongelijkheid te kijken.

En tegelijk maar mopperen dat het 'achteruit gaat' met de samenleving. Het verband is er, het is een kwestie van ernaar kijken.

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:54
Ik ben man in het voortgezet onderwijs en kan goed nee zeggen. Dat helpt zeker mee, want ik heb genoeg collega's in de stress gezien, omdat ze alles maar blijven doen en overal ja op zeggen.
De taken en regels staan duidelijk in de CAO beschreven. Ik doe exact wat ik moet doen. Al het andere extra werk doe ik alleen als ik het zelf wil en er tijd voor heb.

Een onderdeel van de CAO is dat docenten een maximaal x aantal momenten per jaar verplicht is om te werken buiten standaard kantooruren. Die x weet ik uit mijn hoofd zo niet, maar is iets rond de 10 geloof ik. Zes keer ouderavond, een schoolfeest, een open dag. Zit je op 8 en in totaal is het zo ongeveer gemiddeld één keer per maand een avond. Docenten die dat meer doen, kunnen dus na x keer gewoon weigeren.

Mijn mening is dat het onderwijs bestaat uit pieken en dalen, maar dat er soms teveel pieken achter elkaar zitten. Naast al het werk, heb je ook elk jaar wel een rotklas of ander soort conflict wat opspeelt. Soms als mentor of andere rol ook wel eens pittige momenten. Soms een overleden leerling, een grote vechtpartij, een stomme mail van ouders. Het kan bij sommige mensen behoorlijk oplopen.

Ik zit op zich in een rustige situatie. Alsnog zou ik de baan zonder de week vrij na elke acht weken niet willen uitvoeren. En in die vrije week moet ik echt even mentaal opladen. Ik denk dat dat genoeg zegt over de werkdruk. Ook al is die bij sommige andere banen ook hoog natuurlijk. Ik klaag verder niet, maar elke keer moeten uitleggen dat het redelijk pittig is in het onderwijs wordt ook wat vernoeiend. Weekje ruilen zou ik zeggen.

• redwing
Roenie schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:59:
[...]
De vraag was: wat laten vallen, les of gesprekken? in dat geval zou ik de gesprekken laten vallen.

Als er meer keus is dan zou ik gaan voor alles wat niet direct met de ontwikkeling van het kind te maken heeft.
Dus het contact met de ouders zodat je weet hoe graag het kind naar school gaat, hoe hij thuis werkt, of ervaringen op school overeen komen met thuis zijn niet belangrijk? Als je dat skipt zul je dat direct terug zien in de resultaten omdat je niet goed kunt inspelen op het kind en/of mis je signalen waardoor ie uiteindelijk misschien wel helemaal afhaakt.

Punt is heel simpel, de salarissen zijn laag, de verantwoordelijkheid hoog, dus kiezen er steeds minder mensen voor. Daardoor ontstaat een tekort en krijg je hogere werkdruk. Dit gebeurt in een bedrijf ook, maar door marktwerking gaat dan het salaris omhoog omdat het bedrijf goed wil blijven draaien. De regering echter ziet alleen het geld dat er naar toe gaat, maar er komt geen direct geld uit. Wacht je dan te lang en doe je niets met de signalen krijg je het probleem dat je nu hebt. En helaas is dat alleen op te lossen door een inhaalslag te maken.

En kun je dit oplossen door nee te zeggen? Tot een zeker punt, maar de druk krijg je er niet mee weg, er zijn heel veel taken die zo direct met het kind te maken hebben dat je die niet kunt skippen. Tenzij je natuurlijk niet zoveel geeft om het kind een goede opleiding te geven, maar dan zou je het werk al niet doen.

[removed]

• Roenie
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:27:
[...]Dus het contact met de ouders zodat je weet hoe graag het kind naar school gaat, hoe hij thuis werkt, of ervaringen op school overeen komen met thuis zijn niet belangrijk? Als je dat skipt zul je dat direct terug zien in de resultaten omdat je niet goed kunt inspelen op het kind en/of mis je signalen waardoor ie uiteindelijk misschien wel helemaal afhaakt.

Punt is heel simpel, de salarissen zijn laag, de verantwoordelijkheid hoog, dus kiezen er steeds minder mensen voor. Daardoor ontstaat een tekort en krijg je hogere werkdruk. Dit gebeurt in een bedrijf ook, maar door marktwerking gaat dan het salaris omhoog omdat het bedrijf goed wil blijven draaien. De regering echter ziet alleen het geld dat er naar toe gaat, maar er komt geen direct geld uit. Wacht je dan te lang en doe je niets met de signalen krijg je het probleem dat je nu hebt. En helaas is dat alleen op te lossen door een inhaalslag te maken...
Wellicht heb ik mijzelf niet goed duidelijk gemaakt. Mijn verontschuldiging daarvoor. Als de keus is tussen les en ouderavond, dan kies ik voor les. Dat is wat ik schrijf, niet meer en niet minder.

Er zijn veel meer werkzaamheden en die zou je in een prioriteitenlijst kunnen zetten. En aangezien je beperkte tijd hebt, moet je keuzes maken. Dat betekent dat zaken onderaan die lijst afvallen. Net zoals dat bij andere banen werkt. Het probleem is alleen dat de lijst van de leerkracht niet overeen hoeft te komen met die van de schoolleiding.

Een aanpak is het om een eigen prioriteitenlijst aan te houden en dan vallen er dus zaken af die de schoolleiding liever wel wil zien. Dan zet je een statement neer.

Een andere optie is om klakkeloos de lijst van de schoolleiding te volgen. Dan vallen bepaalde zaken die belangrijk zijn voor leerlingen af, waardoor de ouders gaan klagen. Dat hoop je dan in ieder geval, want ouders hebben vaak meer invloed dan medewerkers.
...En kun je dit oplossen door nee te zeggen? Tot een zeker punt, maar de druk krijg je er niet mee weg, er zijn heel veel taken die zo direct met het kind te maken hebben dat je die niet kunt skippen. Tenzij je natuurlijk niet zoveel geeft om het kind een goede opleiding te geven, maar dan zou je het werk al niet doen.
Het slechtste dat je kunt doen is juist alles 'in het belang van de leerling' toch maar regelen en doen. Dan ben je als leerkracht zelf het onderwijs aan het uithollen doordat je roofbouw op je gezondheid pleegt en leerlingen geen optimale leeromgeving biedt. Dan is iedereen (schoolleiding, ministerie, ouders) min of meer tevreden behalve de leerkracht en dan verandert er nooit iets. Het enige dat dan in negatieve zin verandert is de gezondheid van de leerkracht en op langere termijn de teloorgang van het basisonderwijs.

• redwing
Het is heel simpel, net als in een bedrijf kun je keuzes maken. Die keuzes betekenen dat het project of meer gaat kosten, langer gaat duren of minder kwaliteit heeft. Bij een school krijg je niet meer geld, je hebt een vaste tijd dus ga je minder kwaliteit krijgen.

Dus ja, de beste oplossing voor de leraar zelf is waarschijnlijk inderdaad voor die mindere kwaliteit te kiezen. Maar aan de andere kant, aangezien het om kinderen gaat, is dat geen keuze die iemand snel zal maken.

Het is gewoon niet te vergelijken met een bedrijf waar een project hooguit wat vertraging oploopt of waar wat meer foutjes inzitten.

[removed]

• begintmeta
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:49:
...
Het slechtste dat je kunt doen is juist alles 'in het belang van de leerling' toch maar regelen en doen. Dan ben je als leerkracht zelf het onderwijs aan het uithollen doordat je roofbouw op je gezondheid pleegt en leerlingen geen optimale leeromgeving biedt. Dan is iedereen (schoolleiding, ministerie, ouders) min of meer tevreden behalve de leerkracht en dan verandert er nooit iets. Het enige dat dan in negatieve zin verandert is de gezondheid van de leerkracht en op langere termijn de teloorgang van het basisonderwijs.
Dat is echter wel wat regelmatig gebeurt, tot het dus simpelweg niet meer gaat. Het is uiteindelijk vaak, in ieder geval op de lange termijn, verstandiger om weinig concessies te doen, op de korte termijn is het vaak wel weer lastiger om daarvoor te kiezen, omdat het op de korte termijn een minder goed/wenselijk resultaat kan hebben.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:01

Don Quijote

El Magnifico

GZFan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:58:
[...]

Nee, dat is waar. Maar wel 4 keer per jaar.
10% van de weken, die alleen al om deze reden zwaar zijn. En dit is een voorbeeld hè. Niet dat dit dé reden is dat de werkdruk hoog is!!
Het kan zijn dat ik gewoon een verknipt beeld heb van wat normaal is. Maar 4 keer per jaar een paar dagen oudergesprekken vind ik echt een slecht voorbeeld om aan te tonen dat er hoge werkdruk is.

Overigens vind ik wel dat we significant meer moeten investeren in het onderwijs. Maar vooral om er voor te zorgen dat de kwaliteit van de mensen voor de klas omhoog gaat. Ik vind het schrijnend om te zien dat van alle kennissen/vrienden uit mijn studententijd (zeg 75-100 mensen) er maar eentje voor een carrière voor de klas (VO) heeft gekozen. Terwijl daar genoeg didactisch sterk en erg inspirerende mensen tussen zitten, waarvan ik zou dromen dat mijn kinderen daar dagelijks door worden aangestoken.

Meer differentiatie qua salariëring, met ruimte omhoog voor groot talent zou dat kunnen veranderen. Daarnaast een push om er voor te zorgen dat onder corporate social responsibility bij vele multinationals een dag in de week lesgeven een optie wordt. (Waarbij deze mensen wel eerst moeten aantonen dit te kunnen; ik wil zeker niet suggereren dat iedereen zomaar voor een klas kan gaan staan en een goede leraar is. Het is een vak).

Dat zal hopelijk ook leiden tot meer waardering uit de maatschappij voor het vak, met een aanzuigende werking tot gevolg.

• GZFan
Don Quijote schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:00:
[...]

Het kan zijn dat ik gewoon een verknipt beeld heb van wat normaal is. Maar 4 keer per jaar een paar dagen oudergesprekken vind ik echt een slecht voorbeeld om aan te tonen dat er hoge werkdruk is.
Nee, hier gaat iets mis in de discussie.
Ik gebruikte dit voorbeeld om aan te geven dat het heel lastig is om bepaalde zaken niét te doen, om 'voor mezelf te kiezen', zoals een aantal mensen suggereerden.
GZFan in "Het lerarentekort"
Dáár is het imho wel een sterk voorbeeld van.

Overigens een interessant artikel in het FD over een zeer bevlogen zij-instromer (uit de IT) die na een jaar gestopt is, onder andere vanwege de werkdruk...
Maar als meester heeft Baan toch 'lekker lang vakantie', werpen kennissen tegen. Na een jaar voor de klas kan hij de opmerking niet meer horen. 'Ik heb twintig jaar in de IT rondgelopen, maar ik heb nog nooit zo hard gewerkt als afgelopen jaar. Ik heb mijn eigen kinderen nog nooit zo weinig gezien. En ik heb ook nog nooit zo weinig verdiend. Dat klopt toch niet?'

GZFan wijzigde deze reactie 24-11-2019 12:49 (44%)

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:49:
[...]
Dat betekent dat zaken onderaan die lijst afvallen. Net zoals dat bij andere banen werkt. Het probleem is alleen dat de lijst van de leerkracht niet overeen hoeft te komen met die van de schoolleiding.
Interessante observatie. Kwam geloof ik ook terug in dat FD-artikel.

Zelf vind ik dit misschien wel het meest schrijnende. We hebben het in dit topic veel (gehad) over overheidsbeleid, salaris, aantrekkelijker maken van het beroep etc. Maar ook op het meso-niveau van schoolbesturen valt er veel te verbeteren.

Ik heb een directeur gehad die leerlingen letterlijk bestempelde als 7.000 euro per jaar. En om scholen aantrekkelijker te maken wordt er "geïnvesteerd" in allerlei facilitaire zaken or onderwijsinnovaties die niet aantoonbaar tot betere resultaten leiden.

Bij mijn vorige werkgever zag ik dat de wil om te innoveren er zeker was, maar dat bottom-up initiatieven door de experts in the field nauwelijks financieel ondersteund worden, terwijl er wel allerlei andere randzaken gefaciliteerd worden. Vaak zaken met een hoog PR-gehalte (reisjes, LEGO-robots, labeltjes waarvoor rompslomp vereist is zoals Excellente school), maar zonder bewezen effect op het welzijn of prestaties van kinderen.

For better or worse is er zeker een zakelijkere inslag in onderwijsland, maar die wordt zelden wetenschappelijk onderbouwd.

• begintmeta
  • Niet online
finsdefis schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:04:
...
For better or worse is er zeker een zakelijkere inslag in onderwijsland, maar die wordt zelden wetenschappelijk onderbouwd.
Dat is ook niet nodig, als je een zakelijke inslag hebt kan wetenschap eventueel ook averechts werken (wetenschap kost geld en is lang niet altijd zo goed te verkopen), men zou dan beter een doelmatige inslag kunnen hebben

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Dit snap ik dus echt niet. A dat de schoolleiding er een probleem mee heeft, en B dat andere collega's iets te vinden hebben over het tijdstip waarop jij je oudergesprekken hebt. Je duo ok, maar verder?
Elke dag 3, van 15.45 tot 16.15 ofzo, en je 'voelt' het niet en bent van die belachelijke tijden af. Ouders die dan klagen dat ze die tijden niet kunnen vinden hun kinderen blijkbaar niet belangrijk genoeg, en een groot deel staat dan toch al bij de hekken om hun kinderen op te halen. Krijg je dit er ook niet 'als pilot' doorheen bij de leiding?
Ik heb dit ook wel eens aan mijn ma gevraagd maar ook nooit echt een antwoord op gehad anders dan 'men wil dit zo omdat we dit altijd al zo doen'

• Roenie
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:53:
[...]

Dit snap ik dus echt niet. A dat de schoolleiding er een probleem mee heeft, en B dat andere collega's iets te vinden hebben over het tijdstip waarop jij je oudergesprekken hebt. Je duo ok, maar verder?
Elke dag 3, van 15.45 tot 16.15 ofzo, en je 'voelt' het niet en bent van die belachelijke tijden af. Ouders die dan klagen dat ze die tijden niet kunnen vinden hun kinderen blijkbaar niet belangrijk genoeg, en een groot deel staat dan toch al bij de hekken om hun kinderen op te halen. Krijg je dit er ook niet 'als pilot' doorheen bij de leiding?
Ik heb dit ook wel eens aan mijn ma gevraagd maar ook nooit echt een antwoord op gehad anders dan 'men wil dit zo omdat we dit altijd al zo doen'
Inderdaad.

It is better to ask for forgiveness than for approval. Dit zijn dingen die je gewoon moet doen vind ik. Je werk inrichten zodat het voor jou werkt.

• GZFan
Offtopic, een stukje uitleg:
Het idee van de schoolleiding en collega's is dit:
Voor ouders is het gemakkelijker als de gesprekken van hun verschillende kinderen aansluitend gepland (kunnen) worden.
Als iedereen zelf momenten kiest om de gesprekken te voeren, kunnen we dit stukje 'service' niet garanderen, waardoor meer ouders ervoor kiezen om niet op de gesprekken te komen.
Dan mis je een stukje oudercontact; iets wat wel belangrijk is.

Ontopic:
Op deze manier gaat het in het onderwijs veel fout: Er zijn op zich goede argumenten voor een bepaalde keus, maar de vraag of het 'afweegt tegen het gewicht van de consequentie' wordt te weinig gesteld.

GZFan wijzigde deze reactie 25-11-2019 10:14 (20%)

• begintmeta
  • Niet online
offtopic:
[~GZFan] schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:53:
...
Op deze manier gaat het in het onderwijs veel fout: Er zijn op zich goede argumenten voor een bepaalde keus, maar de vraag of het 'afweegt tegen het gewicht van de consequentie' wordt te weinig gesteld.

Ik vraag me ook af of men zich afvraagt of dat argument niet alleen op veronderstellingen is gebaseerd. Ik moet zeggen dat het mij vrijwel nooit lukt de gesprekken over mijn kinderen aansluitend te plannen, ook al gebruikt de school momenteel gespreksblokken zoals het bij jouw school kennelijk gebruikelijk is (tenzij je school zelf tijdvlakken voor ouders plant (maar dat zou voor mij, en de meeste ouders) meestal onhandiger zijn). Dus daarvoor hoeft men het bij onze school in ieder geval niet te doen. Daarnaast ken ik in ieder geval niemand die geen gesprekken plant als meerdere kinderen niet aansluitend kunnen worden besproken.

begintmeta wijzigde deze reactie 25-11-2019 10:31 (6%)

• TheBrut3
In Amsterdam gaan 16 basisscholen, met zo'n 5400 leerlingen, een week dicht.
Ik vind dat toch wel erg lang, zie het maar eens op te lossen als je alleenstaande ouder bent met een lager inkomen.
https://www.nu.nl/binnenl...t-door-lerarentekort.html

• finsdefis
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:18:
In Amsterdam gaan 16 basisscholen, met zo'n 5400 leerlingen, een week dicht.
Ik vind dat toch wel erg lang, zie het maar eens op te lossen als je alleenstaande ouder bent met een lager inkomen.
https://www.nu.nl/binnenl...t-door-lerarentekort.html
Vraag me af hoe het komt dat alle scholen een week dicht moeten. Meestal wordt er toch wel opvang e.d. geregeld, eventueel zonder garantie van onderwijs?

• zacht
  • Laatst online: 21:53
finsdefis schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:27:
[...]

Vraag me af hoe het komt dat alle scholen een week dicht moeten. Meestal wordt er toch wel opvang e.d. geregeld, eventueel zonder garantie van onderwijs?
Bij de NOS praten ze niet over 'moeten', maar over een 'protest' en een 'actie'.

Zestien Amsterdamse basisscholen week dicht uit protest tegen lerarentekort - https://nos.nl/l/2311989

• finsdefis
  • Niet online
zacht schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:32:
[...]

Bij de NOS praten ze niet over 'moeten', maar over een 'protest' en een 'actie'.

Zestien Amsterdamse basisscholen week dicht uit protest tegen lerarentekort - https://nos.nl/l/2311989
Grappig, de twee berichten worden compleet anders geframed.

Bij de NOS staat ook iets over de Onderwijsinspectie. Lijkt me ook terecht dat zij onderzoeken of dit zomaar kan. De leerplicht werkt immers twee kanten op. Ouders mogen er niet zomaar tussenuit piepen buiten vakantieperiodes en scholen moeten er alles aan doen om onderwijs te verzorgen.

Wel creatief van ze dat ze de studiedagen hiervoor in willen zetten >:) kunnen ze in en rondom die week een hoop gezeur van ouders verwachten.

• alexbl69
Nou, wat creatief.

Ben wel een beetje klaar met die onderwijzers (m/v).

Mijn kinderen hebben dit schooljaar nog geen normale studieweek gehad. Niet omdat er een lerarentekort is. Nee, ze krijgen vrij in verband rapportvergaderingen, leerkrachten die proefwerken na willen kijken of omdat men 'ontwikkeltijd' wil.

Ik heb ook wel ontwikkeltijd, maar doe dat 's avonds of in het weekend. Bijna alle werknemers in Nederland doen wel eens iets buiten de werktijden om, maar bij leerkrachten schijnt daar een taboe op te rusten. Alles moet in werktijd, en zeer zeker niet in de ellenlange vakanties die ze hebben.

En waarvoor wordt er actie gevoerd? Meer geld omdat de werkdruk te hoog is. Nou, laat me je vertellen; die werkdruk wordt echt niet minder met 5% meer loon. De arbeidsmarkt is compleet overspannen en bijna elke sector kampt met chronisch personeelsgebrek, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Hoop dat de onderwijsinspectie hier ingrijpt en deze 'actie' gewoon verbiedt.

iRacing Profiel

• Roenie
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:25:
Nou, wat creatief.

Mijn kinderen hebben dit schooljaar nog geen normale studieweek gehad. Niet omdat er een lerarentekort is. Nee, ze krijgen vrij in verband rapportvergaderingen, leerkrachten die proefwerken na willen kijken of omdat men 'ontwikkeltijd' wil.

Ik heb ook wel ontwikkeltijd, maar doe dat 's avonds of in het weekend. Bijna alle werknemers in Nederland doen wel eens iets buiten de werktijden om, maar bij leerkrachten schijnt daar een taboe op te rusten. Alles moet in werktijd, en zeer zeker niet in de ellenlange vakanties die ze hebben.

En waarvoor wordt er actie gevoerd? Meer geld omdat de werkdruk te hoog is. Nou, laat me je vertellen; die werkdruk wordt echt niet minder met 5% meer loon. De arbeidsmarkt is compleet overspannen en bijna elke sector kampt met chronisch personeelsgebrek, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Dit is goud. Ouders die het zat zijn en gaan klagen. Dan zullen er hopelijk wel dingen veranderen, want naar leerkrachten wordt niet zo geluisterd. ;)

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Nou, wat creatief.

Misschien dat meer salaris het werk aantrekkelijker maakt. Als er meer mensen in het onderwijs werken kan de werklast over meer mensen uitgesmeerd worden en daalt de werkdruk....ding ding ding logisch redeneren 101.

Maar wat @Roenie al zegt, als de ouders gaan klagen, gaat men op het binnenhof misschien ook eens luisteren.
Als dat niet werkt, school een maand dicht, de kids lekker mee naar het werk. Baas over de zeik. Baas belt met Hans de Boer (VNO-NCW) en die heeft Mark R. onder de speeddial en dan is er van alles mogelijk.
Het wordt een mooi jaar >:)

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• Beavbusi
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:06
Nou, wat creatief.

Haha, volgens mij heb jij geen idee wat leraren allemaal in hun 'vrije tijd' doen om het werk af te krijgen. Verdiep je eens voordat je onzin gaat blaten.

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:40

TerraGuy

The weirdo with the beard

Derby schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:12:
[...]

Misschien dat meer salaris het werk aantrekkelijker maakt. Als er meer mensen in het onderwijs werken kan de werklast over meer mensen uitgesmeerd worden en daalt de werkdruk....ding ding ding logisch redeneren 101.

Maar wat @Roenie al zegt, als de ouders gaan klagen, gaat men op het binnenhof misschien ook eens luisteren.
Als dat niet werkt, school een maand dicht, de kids lekker mee naar het werk. Baas over de zeik. Baas belt met Hans de Boer (VNO-NCW) en die heeft Mark R. onder de speeddial en dan is er van alles mogelijk.
Het wordt een mooi jaar >:)
Maar @alexbl69 heeft wel een punt. Van een paar procent meer loon haal je niet veel mensen binnen, en bij meer loon bij gelijkblijvende druk blijven de burnouts en uitstroom oplopen. Een nichtje van me zit net 5 jaar in het onderwijs, nu al thuis :| Meer loon had niet geholpen, minder administratie, druk en meer vrijheid en respect wel.

Haal nou de focus van het geld af, en maak het werk weer fijn, met een gebalanceerde werkdruk, respectabel, voldoening gevend. Meer loon hoort daar bij maar kunnen we nu eens stoppen met denken dat een zak geld alle problemen bij de kern oplost?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Mrjraider
  • Laatst online: 21:27

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ik ben wijkverpleegkundige. Heb een contract van 32 uur per week maar zit hier eigenlijk altijd wel overheen.
Scholingen betaalt de baas maar volg ik in mijn eigen tijd, ik kan mijn cliënten immers niet een dag laten zitten, overuren maak ik standaard, werk neem ik altijd mee naar huis want soms is er gewoon geen tijd dit in de wijk te doen. Ik sta om 6:15 uur op en bij een dubbele dienst werk ik door tot 23:00 uur. Ik werk weekends, alle feestdagen. Sneeuwvrij kennen we niet, weer of geen weer ik wordt verwacht. Ik heb geen week vrij na acht weken werken.
Heb ik een hoge werkdruk? ABSOLUUT maar ik sta niet elke maand op het Malieveld te staken. Is er een personeelstekort in de zorg? ABSOLUUT. Maar ik leg mijn werk niet twee dagen stil omdat ik vind dat 460 miljoen euro niet genoeg is. En omdat er nog steeds een hoge werkdruk is.

Ik snap de docenten voor de volle 100% maar met dit staken komt bij mij eerder over als pesten.
Maar dat is mijn opinie :+

At the end of the line a survivor will be born

• Derby
  • Niet online
TerraGuy schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:40:
[...]

Maar @alexbl69 heeft wel een punt. Van een paar procent meer loon haal je niet veel mensen binnen, en bij meer loon bij gelijkblijvende druk blijven de burnouts en uitstroom oplopen. Een nichtje van me zit net 5 jaar in het onderwijs, nu al thuis :| Meer loon had niet geholpen, minder administratie, druk en meer vrijheid en respect wel.

Haal nou de focus van het geld af, en maak het werk weer fijn, met een gebalanceerde werkdruk, respectabel, voldoening gevend. Meer loon hoort daar bij maar kunnen we nu eens stoppen met denken dat een zak geld alle problemen bij de kern oplost?
Veel mensen werken voor het geld. En als mensen horen van de werkdruk en dat afzetten tegen het salaris wat lager ligt als het bedrijfsleven bereid is te betalen, wat is dan de motivatie om het onderwijs in te gaan? Voor veel mensen is het totaal plaatje niet goed genoeg. En die 5% haalt geen bal uit. Dat ben ik met je eens. Het onderwijs is altijd de eerste partij die op de nullijn gezet wordt als het economisch iets minder gaat. En dat wordt in jaren erna maar mondjesmaat gecorrigeerd. Dus 5% is veel te weinig. Maar je moet ergens beginnen.
Maar ik hoop dat de ouders van Nederland er tevreden mee zijn dat onbevoegden voor de klas staan. Het gaat tenslotte maar om je kinderen.
Je geeft aan dat het werk weer fijn moet worden. Dan zal de werkdruk omlaag moeten en er dus meer mensen in het onderwijs moeten gaan werken, of de administratie decimeren, of het aantal leerlingen omlaag. Er zijn meerdere oplossingen. Die van meer salaris zodat het werk in ieder geval financieel aantrekkelijk wordt is maar 1 van de vele stappen die nodig zijn. Mensen als @alexbl69 geven precies aan hoe aantrekkelijk het werk in het onderwijs is. Docenten hebben alleen maar vakantie, werken van 8.30 tot 15.15 en gaan dan weer naar huis. Tussen de lessen door zitten docenten met hun poten op tafel te wachten tot de volgende les begint. Ik snap ook niet waarom mensen niet in het onderwijs werken. Betaald krijgen voor niks doen, en als dat begint te vervelen meld je je ziek met een burn-out |:(

Ik werk zelf in het onderwijs en het lesgeven is echt top. En toch ga ik er mee stoppen. Ben die vakanties zo zat ;w

Ik lees net dat de AOB in januari 2 dagen aansluitend gaat staken. Zo dom. Dit kabinet gaat deze tactiek prima vinden want in dit tempo worden er 4 dagen achtereen gestaakt als het tijd is voor verkiezingen. En dan is het probleem voor dit kabinet opgelost. Praten helpt niet voor deze volksvertegenwoordiging. :X
Mrjraider schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:45:
Ik ben wijkverpleegkundige. Heb een contract van 32 uur per week maar zit hier eigenlijk altijd wel overheen.
Scholingen betaalt de baas maar volg ik in mijn eigen tijd, ik kan mijn cliënten immers niet een dag laten zitten, overuren maak ik standaard, werk neem ik altijd mee naar huis want soms is er gewoon geen tijd dit in de wijk te doen. Ik sta om 6:15 uur op en bij een dubbele dienst werk ik door tot 23:00 uur. Ik werk weekends, alle feestdagen. Sneeuwvrij kennen we niet, weer of geen weer ik wordt verwacht. Ik heb geen week vrij na acht weken werken.
Heb ik een hoge werkdruk? ABSOLUUT maar ik sta niet elke maand op het Malieveld te staken. Is er een personeelstekort in de zorg? ABSOLUUT. Maar ik leg mijn werk niet twee dagen stil omdat ik vind dat 460 miljoen euro niet genoeg is. En omdat er nog steeds een hoge werkdruk is.

Ik snap de docenten voor de volle 100% maar met dit staken komt bij mij eerder over als pesten.
In de zorg is het nog zorgelijker. Daar liggen de lonen nog lager ja. Alle banen waarbij mensen iets betekenen voor de maatschappij (docenten, verpleegkundigen, politie) hoeven helemaal niet betaald te worden volgens het principe van loon naar werken, tenminste volgens het binnenhof.
Ik heb vorige week ook drie avonden achter elkaar de klok 23.00 aan zien geven omdat het nakijkwerk af moest. Een avondje is niet erg, maar als ik er leuke prive zaken voor op moet geven begint het wel te knagen. Het klopt dat 5% extra salaris dat niet op gaat lossen. maar misschien wel dat het nakijken verdeelt kan worden over meerder mensen.

Derby wijzigde deze reactie 25-11-2019 21:04 (33%)

• Plasma_Wolf
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:35
Mrjraider schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:45:
2 dagen staken stelt absoluut niets voor. Laat ze het maar eens een maand doen. De maatschappij moet maar eens voelen hoe veel werk het is om de kinderen op school te laten leren, en wat ze ervoor terugkrijgen (hun hele toekomst).

Ja oudertjes pesten, of werkgever pesten omdat oudertje het kind mee moet nemen. Die leraren hebben er elke dat 150 verschillende leerlingen over de vloer.

Wat staken betreft, de zorg mag ook wel een keer laten zien hoe veel werk ze doen, door eens een keer een tijdje niets te doen.

Ik heb kort een lerarenopleiding gedaan (gestopt omdat ik de mogelijkheid had voor een doctoraatsonderzoek in wiskunde). De regel die mij werd verteld is dat een docent per lesuur een half uur de tijd krijgt om de les voor te bereiden. Met 25 lesuren lesgeven komt dat neer op ~37.5 uur per week les te geven.

Van mijn collega-docenten heb ik meegekregen dat ze makkelijk aan 50 uur per week komen.

"Jullie hebben zo veel vakantie" Mag het een keer? Mag een docent misschien ook even rust hebben. Kantoorbaan is 40 werken en klaar.

De essentiële beroepen moeten eens serieus laten zien hoe de samenleving in elkaar dondert als ze er niet meer zijn.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

@Derby
Nogmaals ik snap het. Ik snap alleen niet wat de docenten met al dat staken wil bereiken? De aandacht ligt al bij de docenten. Nu word het tijd om actie te ondernemen ipv actie te voeren. Ga als beroepsgroep zelf kijken wat anders kan, welke administratie kan bijvoorbeeld minder (wij hebben als beroepsgroep bijvoorbeeld de vijf minuten registratie en het herhaaldelijk laten ondertekenen van allerlei papieren en documenten kunnen schrappen)

@Plasma_Wolf
Overdrijven is ook een vak. Als de gehele zorgsector het werk neer zou leggen dan heeft de maatschappij een probleem. Eentje die groter is dan die van de docenten.
Ik snap de docenten wel maar constant actie voeren en in dit geval letterlijk de maatschappij pesten gaat op den duur averechts werken.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Derby schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:12:
[...]
Misschien dat meer salaris het werk aantrekkelijker maakt.
Een betaalbaar huis zodat ook de docent een gezin kan beginnen zou meer werken. Amsterdam etc is gewoon te duur voor docenten.

Scholen met bv ambtswoningen zou een idee kunnen zijn, nog beter dan meer salaris.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Is een parkeervergunning voor leraren geen optie?

• Derby
  • Niet online
Mrjraider schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:08:
@Derby
Nogmaals ik snap het. Ik snap alleen niet wat de docenten met al dat staken wil bereiken? De aandacht ligt al bij de docenten. Nu word het tijd om actie te ondernemen ipv actie te voeren. Ga als beroepsgroep zelf kijken wat anders kan, welke administratie kan bijvoorbeeld minder (wij hebben als beroepsgroep bijvoorbeeld de vijf minuten registratie en het herhaaldelijk laten ondertekenen van allerlei papieren en documenten kunnen schrappen)
De administratie wordt niet verzonnen door de scholen of docenten. De onderwijs inspectie vereist dat elke poep en scheet geregistreerd wordt. Ik geef juridisering de schuld. Als iemand op zijn 18e een moord begaat dan kan elke school waar de dader naar school is geweest dan aantonen dat zij het al gezien hebben en er actie op hebben ondernomen en dus niet verantwoordelijk zijn. Er heerst teveel een angst cultuur. Stel je voor dat...dus nog een formuliertje erbij. Ik ben groot voorstander van schrappen van administratie. Ik heb het ook veel gedaan, tot dat ik terug gefloten werd want er was weer een commissie die zou over twee maanden komen en die zouden wel eens kunnen vinden dat we niet genoeg ingedekt waren tegen mogelijke rechtszaken als de student vond dat hij niet juist beoordeeld was.

Ik snap niet dat de zorg niet meer staakt. Het is toch raar dat de economie met 15% stijgt sinds de crisis en docenten er 5% op vooruit gegaan zijn. Waar is de rest van dat geld gebleven. Ik kan me niet voorstellen dat het in de zorg harder gestegen is.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Helaas hebben de leraren geen traktoren... Ik gun het ze van harte.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Derby schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:20:
[...]

De administratie wordt niet verzonnen door de scholen of docenten. De onderwijs inspectie vereist dat elke poep en scheet geregistreerd wordt. Ik geef juridisering de schuld. Als iemand op zijn 18e een moord begaat dan kan elke school waar de dader naar school is geweest dan aantonen dat zij het al gezien hebben en er actie op hebben ondernomen en dus niet verantwoordelijk zijn. Er heerst teveel een angst cultuur. Stel je voor dat...dus nog een formuliertje erbij. Ik ben groot voorstander van schrappen van administratie. Ik heb het ook veel gedaan, tot dat ik terug gefloten werd want er was weer een commissie die zou over twee maanden komen en die zouden wel eens kunnen vinden dat we niet genoeg ingedekt waren tegen mogelijke rechtszaken als de student vond dat hij niet juist beoordeeld was.
Hier zit wel een misvatting want ook in de zorg hebben we te maken met regels, wetten en commissies. En ons is het wel gelukt. Waarom zou dit niet lukken binnen de docenten beroepsgroep?
Ik snap niet dat de zorg niet meer staakt. Het is toch raar dat de economie met 15% stijgt sinds de crisis en docenten er 5% op vooruit gegaan zijn. Waar is de rest van dat geld gebleven. Ik kan me niet voorstellen dat het in de zorg harder gestegen is.
Waarom er niet meer gestaakt word weet ik niet. Die van vorige week had te maken met het cao voor ziekenhuizen.

• TerraGuy

TerraGuy

Derby schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:54:
[...]

Veel mensen werken voor het geld. En als mensen horen van de werkdruk en dat afzetten tegen het salaris wat lager ligt als het bedrijfsleven bereid is te betalen, wat is dan de motivatie om het onderwijs in te gaan? Voor veel mensen is het totaal plaatje niet goed genoeg. En die 5% haalt geen bal uit. Dat ben ik met je eens. Het onderwijs is altijd de eerste partij die op de nullijn gezet wordt als het economisch iets minder gaat. En dat wordt in jaren erna maar mondjesmaat gecorrigeerd. Dus 5% is veel te weinig. Maar je moet ergens beginnen.
Maar ik hoop dat de ouders van Nederland er tevreden mee zijn dat onbevoegden voor de klas staan. Het gaat tenslotte maar om je kinderen.
Je geeft aan dat het werk weer fijn moet worden. Dan zal de werkdruk omlaag moeten en er dus meer mensen in het onderwijs moeten gaan werken, of de administratie decimeren, of het aantal leerlingen omlaag. Er zijn meerdere oplossingen. Die van meer salaris zodat het werk in ieder geval financieel aantrekkelijk wordt is maar 1 van de vele stappen die nodig zijn. Mensen als @alexbl69 geven precies aan hoe aantrekkelijk het werk in het onderwijs is. Docenten hebben alleen maar vakantie, werken van 8.30 tot 15.15 en gaan dan weer naar huis. Tussen de lessen door zitten docenten met hun poten op tafel te wachten tot de volgende les begint. Ik snap ook niet waarom mensen niet in het onderwijs werken. Betaald krijgen voor niks doen, en als dat begint te vervelen meld je je ziek met een burn-out |:(

Ik werk zelf in het onderwijs en het lesgeven is echt top. En toch ga ik er mee stoppen. Ben die vakanties zo zat ;w

Ik lees net dat de AOB in januari 2 dagen aansluitend gaat staken. Zo dom. Dit kabinet gaat deze tactiek prima vinden want in dit tempo worden er 4 dagen achtereen gestaakt als het tijd is voor verkiezingen. En dan is het probleem voor dit kabinet opgelost. Praten helpt niet voor deze volksvertegenwoordiging. :X

[...]

In de zorg is het nog zorgelijker. Daar liggen de lonen nog lager ja. Alle banen waarbij mensen iets betekenen voor de maatschappij (docenten, verpleegkundigen, politie) hoeven helemaal niet betaald te worden volgens het principe van loon naar werken, tenminste volgens het binnenhof.
Ik heb vorige week ook drie avonden achter elkaar de klok 23.00 aan zien geven omdat het nakijkwerk af moest. Een avondje is niet erg, maar als ik er leuke prive zaken voor op moet geven begint het wel te knagen. Het klopt dat 5% extra salaris dat niet op gaat lossen. maar misschien wel dat het nakijken verdeelt kan worden over meerder mensen.
Het probleem van domweg loon verhogen is dat een hondenbaan dan een 'iets beter betaalde hondenbaan' wordt. Als ik je bericht lees, lees ik ook voornamelijk dat het probleem zit in (onbetaald) overwerken, teveel leerlingen, administratiedruk. Loon komt pas daarna.

Begin dan met zaken die mensen het eerst wegjaagt: meer werken dan je voor betaald krijgt, maw weg met alle niet noodzakelijke administratie en werkzaamheden. Tegelijk begin je met aannemen van meer onderwijshulpen, om de druk in de klas te verlagen. Dan zorg je ervoor dat de uitstroom vanwege onvrede en burnouts stopt. Daar heb je de eerste zak geld voor nodig.

Daarna stimuleren dat er meer mensen een opleiding gaan doen / zij-instromer worden. Als het alweer een wat meer gerespecteerde en wat meer relaxte baan is waar je niet de hele tijd het vuur uit je sloffen hoeft te lopen, dan kun je nog eens het loon verhogen, en dan zeker met meerdere procenten per jaar tot een acceptabel niveau.

Het beginnen met het verhogen van de lonen kan wel, maar het lijkt me niet de meest effectieve route. Het is echter wel de 'makkelijke route' voor de overheid: lonen verhogen en dan manen dat mensen niet meer mogen zeuren. Het zou beter zijn om te onderzoeken waar het probleem nu echt zit, eens vragen waar de docenten zelf behoefte aan hebben. Zoals je in je laatste bericht aangeeft: angstcultuur. Dáár moet je aan willen werken, doe je dat niet dan wordt het alleen maar erger. Eindeloos loon verhogen helpt daar niet tegen. En dan hou je alleen maar mensen over die er voor het geld zitten, dat wil je ook niet.

• hoevenpe
TerraGuy schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:33:
Daarna stimuleren dat er meer mensen een opleiding gaan doen / zij-instromer worden.
Arjan Lubach had daar laatst een aflevering over, dat sinds de Pabo het aantal mannen wat leraar wordt dramatisch afgenomen is omdat ze kort door de bocht geen zin hebben in het knutselen met en de poepbillen van kleuters.

Zorg dat die groep ook weer interesse krijgt door de opleiding beter toe te spitsen.

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:42
Derby schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:20:
De administratie wordt niet verzonnen door de scholen of docenten. De onderwijs inspectie vereist dat elke poep en scheet geregistreerd wordt.
Dat is een wisselwerking. De Inspectie eist dat in een aantal zaken niet (en in een aantal andere zaken niet meer), maar het was makkelijker om via de bureaucratische weg aan een aantal voorwaarden van de inspectie te voldoen.

Bij het onderwijs gaat dat bijvoorbeeld om de eis om een leerlingvolgsysteem te hebben en te weten wat een leerling kan en doet. Dat is op zich helemaal geen onredelijke eis: natuurlijk moeten leerkrachten weten hoe het met leerlingen gaat, en moet daar ook een klein beetje zicht op zijn. Om te voorkomen dat leerlachterstanden heel lang door niemand gezien worden bv.

Hoe dat ingericht wordt is in principe niet voorgeschreven. Maar hoe losser je het laat, hoe beter je het moet kunnen uitleggen. Als school, en soms ook als leerkracht. Van een bureaucratische aanpak met gestandaardiseerde toetsen is al bekend dat het voldoet (alleen levert het dus veel overhead op), over een meer inhoudelijke aanpak moet je nadenken. Ook geeft een gesloten systeem met veel vaste vragen en vinkjes aan beginnende leerkrachten meer houvast.
Pas met ervaring wordt dat meer een last en een beperking en veel nodeloos werk. Het is jammer dat die flexibiliteit (houvast waar nodig maar ook vrijheid waar mogelijk) niet goed tot uiting komt. Maar dat is nadrukkelijk ook een keuze van scholen / scholengemeenschappen, van teams en ook van leerkrachten zelf, om alles te standaardiseren en te kiezen voor de zekerheid en veiligheid van een 'systeem' ongeacht de overhead.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Plasma_Wolf
Mrjraider schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:08:
Overdrijven is ook een vak. Als de gehele zorgsector het werk neer zou leggen dan heeft de maatschappij een probleem. Eentje die groter is dan die van de docenten.
Ik snap de docenten wel maar constant actie voeren en in dit geval letterlijk de maatschappij pesten gaat op den duur averechts werken.
Zeggen dat het niet gedaan moet worden omdat het anders de maatschappij pesten, is in mijn ogen enkel en alleen de docenten een schuldgevoel aanpraten. Dat is net zo goed pesten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Plasma_Wolf schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:04:
[...]

"Jullie hebben zo veel vakantie" Mag het een keer? Mag een docent misschien ook even rust hebben. Kantoorbaan is 40 werken en klaar.
Wut? Waar? Hoe kom je aan dit idee?

Grof gezegd, als er meer loon komt, dan gaan de juffen 2 ipv 3 dagen werken en heb je nog meer leraren nodig. En nog meer overleg natuurlijk. Dat helpt niets met de werkdruk.

Dat gestaak kost me 100 euro per keer aan opvang, het is wel een keer leuk geweest.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als er nu een groot plan van de leraren op tafel zou liggen met dé oplossing en dat die niet uitgevoerd wordt door de overheid. Be my guest en staak lekker door.

Nu wordt het irritant, blaten over werkdruk, maar de juffen op onze school die fulltime werken kan ik op 2 vingers tellen.

Ik heb ook een tijdje ( iets van 5 jaar ) parttime gewerkt tijdens mijn ouderschapsverlof. Dat gaf inderdaad werkdruk: ik mocht in de praktijk het werk van 5 dagen in 4 dagen proppen en daarnaast waren team uitjes en andere meetings natuurlijk op mijn vrije dag.

Dus zoals hierboven wordt gemeld: meer geld is nog meer parttimers als gevolg en als de pabo niet veranderd qua strategie zodat het ook weer interessant wordt voor mannen zal het sukkelen blijven.

Want er moeten meer vrouwen in de top, maar meer mannen als leraar hoor ik niemand over. Dus eerst voldoen aan minimaal 40% mannen op de lagere school en dan zien we maar weer verder.

• TerraGuy

TerraGuy

Barrycade schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:14:
Nu wordt het irritant, blaten over werkdruk, maar de juffen op onze school die fulltime werken kan ik op 2 vingers tellen.
Maar ga je er dan vanuit dat de juffen op de andere dagen niks doen? :) Gedeeltelijk zal dat zeker zo zijn, al ken ik er ook die op de andere dagen studeren of een andere baan hebben. Dan is stevige werkdruk nogal vervelend als je op de dagen dat je een andere baan hebt of studeert, toch weer ruimte in moet gaan plannen voor het werk op de school. M'n nichtje had dat: 3 dagen werk, 2 dagen studie. Dat werd echter 4 tot 4,5 dag werk en dat gaf weer enorme druk op de studie. M'n zus verzuchtte dat ze een parttime baan van 50 uur had (4 dagen officieel betaald). Zij werkte op een 'moeilijke school' in Almere, dat leverde waarschijnlijk meer werk op dan op een makkelijkere school, maar dan nog. Na een paar jaar heeft ze er de brui aan gegeven, met als hoofdreden 'werkdruk'.

Oh, en zeker eens met je 'meer mannen in het onderwijs'. Als jongen heb je soms de eerste 12 jaar van je leven alleen maar vrouwen om je heen (alleenstaande moeder en juffen) in voorbeeldrollen..

TerraGuy wijzigde deze reactie 26-11-2019 00:18 (8%)

• Plasma_Wolf
Señor Sjon schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:55:
[...]

Wut? Waar? Hoe kom je aan dit idee?

Grof gezegd, als er meer loon komt, dan gaan de juffen 2 ipv 3 dagen werken en heb je nog meer leraren nodig. En nog meer overleg natuurlijk. DAt helpt niets met de werkdruk.

Dat gestaak kost me 100 euro per keer aan opvang, het is wel een keer leuk geweest.
Geen idee waar je hiermee naar toe wil. Dat met meer geld meer docenten worden aangetrokken is logisch, het is wenselijk en het is een vereiste.

20 fte te kort.

16 basisscholen hebben een tekort van 20 fte. Dan gaat meer geld en minder werkdruk er niet voor zorgen dat alle docenten opeens 2 in plaats van 3 dagen werken. Daarmee aankomen is pure onzin.
Barrycade schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:14:
Als er nu een groot plan van de leraren op tafel zou liggen met dé oplossing en dat die niet uitgevoerd wordt door de overheid. Be my guest en staak lekker door.
Genoeg signalen van de docenten over wat er anders moet, reactie van de overheid is pappen en nathouden.
Zou misschien goed zijn om uit te zoeken waarom dit zo is? Hebben de juffen zelf kinderen waardoor ze niet fulltime kunnen/willen werken?
Dus zoals hierboven wordt gemeld: meer geld is nog meer parttimers als gevolg en als de pabo niet veranderd qua strategie zodat het ook weer interessant wordt voor mannen zal het sukkelen blijven.
Het komt niet door de pabo dat docenten overwerken voor te weinig geld. Dat is het eerste probleem. Basisonderwijs aantrekkelijker maken voor mannen is zeker een goed doel, maar dat doel bereiken bevat een aantal extra vereisten, die bijlange na niet allemaal in de gebouwen van de pabo opgelost kunnen worden.
Want er moeten meer vrouwen in de top, maar meer mannen als leraar hoor ik niemand over. Dus eerst voldoen aan minimaal 40% mannen op de lagere school en dan zien we maar weer verder.
Dit als hoofddoel stellen lost het probleem dus totaal niet op. Sterker nog als het vereiste van 40% mannen bij de nieuwe instroom van de pabo vandaag wordt ingevoerd, dan kun je morgen de pabo opheffen. Het doel van 40% vrouwen aan de top is een loze kreet, je moet je afvragen waardoor het niet het geval is, en wat je moet doen om het te bereiken.

Denk daar even over na voor de instroom van mannen in het basisonderwijs. Waarom is er een tekort is een belangrijkere vraag dan de constatering dat er een tekort is.

Antwoorden op de vraag waarom en hoe kun je makkelijk krijgen van het onderwijs. Daar werken de experts, die kunnen het tot in de kleinste details uitleggen. De vragen worden niet gesteld in de media, en de overheid wil niet eens weten van het probleem. Dan kom je niet veel verder dan loze kreten.

• alexbl69
Roenie schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:59:
[...]
Dit is goud. Ouders die het zat zijn en gaan klagen. Dan zullen er hopelijk wel dingen veranderen, want naar leerkrachten wordt niet zo geluisterd. ;)
Weinig kans...

Afgelopen weekend stond er in De Telegraaf een 'mooie' ingezonden brief. Een lezer vroeg zich af welke sector eigenlijk wel blij was met het salaris en de hoogte van de werkdruk.

Zoals al gemeld (en velen ervaren blijkbaar hetzelfde)... bijkans elke sector in Nederland kampt momenteel met hetzelfde probleem; namelijk een veel te hoge werkdruk.

Hiertegen ageren kan wel, maar doe dat dan wel gericht tegen diegenen waarvan je ervan uitgaat dat ze het op kunnen lossen. En dat betekent dus niet als een blind paard alles maar platgooien waardoor de problemen van je medeburgers, die in precies hetzelfde schuitje zitten, alleen maar groter worden.

De steun voor je zaak zal daardoor als sneeuw voor de zon verdwijnen wat enkel degenen die je probeert te raken in de kaart speelt. Die kunnen de groepen 'slachtoffers' namelijk tegen elkaar uitspelen.

Zelfde geldt overigens voor de boeren die gisteren dreigend met hun materiaal klaar stonden om wegen te gaan blokkeren. Den Haag zou het fantastisch vinden als ze het zouden doen, want het zou killing zijn voor de goodwill die ze nog hebben.
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:22:
[...]
Denk daar even over na voor de instroom van mannen in het basisonderwijs. Waarom is er een tekort is een belangrijkere vraag dan de constatering dat er een tekort is.
Je hebt het stuk van Lubach klaarblijkelijk niet gezien, want hij ging hier wel op in. Er is simpelweg geen onderzoek gedaan of zelfs data beschikbaar over waarom dit zo is.

De enige correlatie die hij kon vinden is dat sinds de komst van de pabo het aantal mannelijke nieuwe leerkrachten volledig opdroogde. De aanname dat hier een verband ligt is dus gerechtvaardigd.

Voor de pabo kon je je direct richten op boven- of onderbouw. Waarbij bekend is dat mannelijke leerkrachten meer affiniteit met de bovenbouw (meer kennisoverdracht) en vrouwen meer affiniteit met de onderbouw (meer intermenselijk contact) hebben.

De pabo vereist echter dat nieuwe leerkrachten zich alle gebieden eigen maken. Dus moesten de mannen ook leren kleien, liedjes zingen en meer zaken wat de gemiddelde man blijkbaar totaal niet aanspreekt. In weerwil van wat enkelen in de huidige maatschappij willen geloven en met name aan anderen op willen leggen blijken er nu eenmaal bepaalde verschillen tussen de seksen te bestaan.

alexbl69 wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:40 (32%)

iRacing Profiel

• GZFan
Maar even andersom: Een belangrijke reden dat er zoveel parttimers in het basisonderwijs zijn, is de werkdruk.
Het ìs (op de huidige manier) geen baan die je fulltime kan doen, én oud worden. Kijk maar om je heen: Hoeveel fulltimers, hoeveel mensen boven de 50 Ken je in het po?
Weet je wat je vooral ziet? Jonge meiden, die zich een slag in de rondte werken om alles voor elkaar te krijgen. De cijfers van burn-outs liegen er niet om...
Is het dan logisch dat 'de overlevers' -in een volgende fase van hun leven, eventueel in verband met een gezin- ervoor kiezen om niét fulltime door te gaan?!?
Ik kan er slecht tegen dat er in sommige reacties zo negatief over parttimers wordt gedaan.
Mensen die fulltime voor de klas willen, zijn bijna niet te vinden. Wees blij dat er dit soort mensen zijn, die al die gaatjes in het onderwijs op willen en kunnen vullen!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Plasma_Wolf schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:41:
[...]

Zeggen dat het niet gedaan moet worden omdat het anders de maatschappij pesten, is in mijn ogen enkel en alleen de docenten een schuldgevoel aanpraten. Dat is net zo goed pesten.
Maar er word, zoals ik het zie alleen maar actie gevoerd en geen actie ondernomen.
In plaats van namens de bond elke x weken te gaan staken in Den Haag is het misschien veel verstandiger om zelf met punten te komen om de werkdruk te verlagen of om te zorgen dat het vak aantrekkelijker word om in te gaan.
Op de huidige manier zie ik dat niet gebeuren en ja; dan noem ik dat maatschappij pesten. De enige die docenten hier mee treffen zijn de ouders. Die moeten een dagje vrij nemen, opvang betalen of oma en opa aankijken.

Er komt een moment dat het begrip, empathie en de acceptatie van de maatschappij (even iedereen een label geven) op is, en dan? Verwacht je dan nog steeds dat er geluisterd word?
Begrijp me niet verkeerd, met staken is niks mis en het zorgt voor een bepaalde vorm van druk op het hogere management level (in dit geval Den Haag) maar op een gegeven moment is het klaar.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik heb gisteren al overleg met de directeur gehad van de school. Ik plan mooi een korte vakantie met de kinderen (en mijn vrouw :p). Als de staking niet doorgaat, ga ik wel is de afspraak. Sowieso waren er gisteren al een hoop ouders die bezig waren met weekendjes weg. Maken er wel wat van.

Ben inmiddels wel een beetje allergisch geworden voor het woord "werkdruk". Zorg en onderwijs zijn belangrijke pijlers onder onze samenleving en ik ondersteun beide in een zoektocht naar een betere invulling. Werkdruk word nu echter als een soort unieke situatie voor deze sectoren neergezet.

Onze programmeurs werken zich een slag in de ronde om releases te halen. Zijn in de weekenden hun documentatie aan het bijwerken. De consultants hebben elke week wel een deadline voor een livegang en werken 's avonds gewoon door. De internationale jongens komen 2-3 keer per week om 22.00 in hun hotel aan. En dan vrijdagavond om 20.00 op Schiphol. Ik heb een vriend die leidinggevende is in een branch waar hij om 05.00 op de werkvloer is en vaak om 15.00 pas kan afzwaaien.

Werkdruk is geen ziekte. Het is iets wat overal voorkomt, waarbij we zelfs nog in het gelukkige deel van de wereld zitten wat dat betreft. Daarbij is het ook geen vast gegeven. Een leraar die in Groep 4 in 't Gooi staat heeft een andere ervaring dan iemand die in speciaal onderwijs in Amsterdam Zuid-Oost staat.

Het lerarentekort moet worden opgelost en beloningen moeten kloppen bij de uurtjes die gewerkt worden, net als in andere branches het geval, zou moeten, zijn. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het zo'n unieke situatie is dat je hard(er) werkt dan andere mensen denken.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Mooi verhaal hoor @PWM . Daar zal ook vast een mooie beloning tegenover staan, mooie secundaire arbeidsvoorwaarden enzo? Dat zal vast veel goed maken.

Zo niet is het ook je eigen schuld dat je daar mee akkoord gaat.
Ik heb een vriend die leidinggevende is in een branch waar hij om 05.00 op de werkvloer is en vaak om 15.00 pas kan afzwaaien.
Is dit een wedstrijdje geworden voor wie we het meeste medelijden moeten hebben? (zo extreem vind ik dit voorbeeld nou ook weer niet. Even exclusief pauzes is het niet eens zoveel meer dan 8 uur per dag. Misschien werkt ie maar vier dagen in de week en vertel je dat voor het gemak er niet bij.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 26-11-2019 08:27 (68%)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:20:
Mooi verhaal hoor @PWM . Daar zal ook vast een mooie beloning tegenover staan, mooie secundaire arbeidsvoorwaarden enzo? Dat zal vast veel goed maken.
Ik begreep juist hierboven dat dat het niet goed maakt ;)

Het is geen verplassen, werkdruk is geen ziekte, da's alles.

PWM wijzigde deze reactie 26-11-2019 08:47 (8%)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

RodeStabilo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:20:
[...]
Is dit een wedstrijdje geworden voor wie we het meeste medelijden moeten hebben? (zo extreem vind ik dit voorbeeld nou ook weer niet. Even exclusief pauzes is het niet eens zoveel meer dan 8 uur per dag. Misschien werkt ie maar vier dagen in de week en vertel je dat voor het gemak er niet bij.
Dit geld toch ook voor de docenten;
“Wij werken veel in onze vrije tijd” “wij werken tot in de late avonduren” “wij hebben een hele hoge werkdruk” “wij werken met te veel kinderen en hun mopper ouders” “wij hebben te maken met agressieve kinderen en hun ouders” blablabla
Dat wedstrijdje “meelijden hebben met” is al lang en breed begonnen en de docenten denken te winnen.

Het heeft geen zin om te jammeren dat je het zo druk heb of dat je een hoge werkdruk ervaart. Dat kan in elke branche. Tijd om actie te ondernemen en niet te voeren.

• redwing
PWM schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:17:
Ik heb gisteren al overleg met de directeur gehad van de school. Ik plan mooi een korte vakantie met de kinderen (en mijn vrouw :p). Als de staking niet doorgaat, ga ik wel is de afspraak. Sowieso waren er gisteren al een hoop ouders die bezig waren met weekendjes weg. Maken er wel wat van.

Ben inmiddels wel een beetje allergisch geworden voor het woord "werkdruk". Zorg en onderwijs zijn belangrijke pijlers onder onze samenleving en ik ondersteun beide in een zoektocht naar een betere invulling. Werkdruk word nu echter als een soort unieke situatie voor deze sectoren neergezet.

Onze programmeurs werken zich een slag in de ronde om releases te halen. Zijn in de weekenden hun documentatie aan het bijwerken. De consultants hebben elke week wel een deadline voor een livegang en werken 's avonds gewoon door. De internationale jongens komen 2-3 keer per week om 22.00 in hun hotel aan. En dan vrijdagavond om 20.00 op Schiphol. Ik heb een vriend die leidinggevende is in een branch waar hij om 05.00 op de werkvloer is en vaak om 15.00 pas kan afzwaaien.

Werkdruk is geen ziekte. Het is iets wat overal voorkomt, waarbij we zelfs nog in het gelukkige deel van de wereld zitten wat dat betreft. Daarbij is het ook geen vast gegeven. Een leraar die in Groep 4 in 't Gooi staat heeft een andere ervaring dan iemand die in speciaal onderwijs in Amsterdam Zuid-Oost staat.

Het lerarentekort moet worden opgelost en beloningen moeten kloppen bij de uurtjes die gewerkt worden, net als in andere branches het geval, zou moeten, zijn. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het zo'n unieke situatie is dat je hard(er) werkt dan andere mensen denken.
1 groot verschil, in het bedrijfsleven worden alle uren extra gewoon betaald (of je zit al in zo'n hoge salarisschaal dat ze er van uit gaan dat het in je salaris zit.). Dat gebeurt in het onderwijs niet en dat heeft ook gelijk als gevolg dat er veel minder controle op extra uren is.

Daarnaast blijft het een ander soort werkdruk. Ik werk ook regelmatig zulke uren als jij noemt, maar als er een keer een reden is waarom je het niet haalt is dat simpelweg jammer en kost het misschien ergens wat extra geld. Mis je de deadline in het onderwijs/zorg heb je kinderen die hun hele leven achterlopen of mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Ik zit zelf in het bedrijfsleven, mijn vrouw in het onderwijs en ondanks dat ik meestal meer uren maak is die werkdruk echt niet te vergelijken. Al was het alleen maar omdat ik als het nodig is ergens een dagje pak waar ik wat minder werk.

Wat betreft de stakingen zelf, voor alle oplossingen is eerst meer geld en meer leraren nodig. Denken dat je met te weinig geld effectiever kunt gaan werken en daarmee de werkdruk verlagen gaat echt niet lukken. Eerst is er dus geld nodig en meer leraren. Daarna kun je de werkdruk pas echt aan pakken.

[removed]

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:46:
[...]

Ik begreep juist hierboven dat dat het niet goed maakt ;)
Nee, en leraren willen ook helemaal geen extra geld. Ja om dingen structureel beter te maken.

We moeten eens stoppen om alles maar te vergelijken met 'het bedrijfsleven'. Jij weet ook wel dat dingen daar veel beter (financieel) geregeld zijn.

"Ja ik heb het ook druk dus mag iemand anders er niet over klagen" drogredenatie begint vermoeiend te worden.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 26-11-2019 08:53 (32%)

• alexbl69
GZFan schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:42:
Maar even andersom: Een belangrijke reden dat er zoveel parttimers in het basisonderwijs zijn, is de werkdruk.
Het ìs (op de huidige manier) geen baan die je fulltime kan doen, én oud worden. Kijk maar om je heen: Hoeveel fulltimers, hoeveel mensen boven de 50 Ken je in het po?
Weet je wat je vooral ziet? Jonge meiden, die zich een slag in de rondte werken om alles voor elkaar te krijgen. De cijfers van burn-outs liegen er niet om...
Is het dan logisch dat 'de overlevers' -in een volgende fase van hun leven, eventueel in verband met een gezin- ervoor kiezen om niét fulltime door te gaan?!?
Ik kan er slecht tegen dat er in sommige reacties zo negatief over parttimers wordt gedaan.
Mensen die fulltime voor de klas willen, zijn bijna niet te vinden. Wees blij dat er dit soort mensen zijn, die al die gaatjes in het onderwijs op willen en kunnen vullen!
Denk dat de pijlen zich niet zouden moeten richten op de personen (part-timers), maar meer op het feit dat part-time an sich wellicht het probleem is.

Part-time is per definitie minder doelmatig/efficiënt dan full-time. Part-timers zijn meer tijd kwijt aan het 'up-to-speed' komen over zaken die er gebeurd zijn in de tijd dat ze er niet waren. Als meerdere part-timers dagdelen verdelen kost dat in het 'geheel' meer reistijd. Aangezien dit vrij veel gebeurt betekent dit meer drukte op de weg waardoor de reistijd nog meer toeneemt. Bepaalde vergaderingen, uitjes e.d. worden door iedereen gedaan, of je nu 2 of 40 uur per week werkt. Wat uiteraard relatief meer tijd kost als je minder uren werkt.

Hierboven werd het gevaar ook al beschreven dat als er meer wordt betaald dit wellicht zal worden gebruikt om minder te gaan werken (om aan de druk te ontsnappen). Hierdoor wordt het probleem echter alleen maar vergroot, mede omdat bij nog minder werken per persoon voornoemde effecten ook alleen maar vergroot worden.

iRacing Profiel

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11:47
My 2 cents als ik naar mijn vriendin kijk.

De focus ligt volgens haar veels te veel op het salaris en onvoldoende op de werkdruk. Extra salaris is leuk maar haar werkplezier gaat er niet van omhoog en stress niet van omlaag. Zij werkt in het BO (met name onderbouw, maar geen kleuters) omdat daar haar hart ligt maar het wordt haar wel erg lastig gemaakt om daadwerkelijk haar vak te doen. De randzaken die om het lesgeven heen komen kijken zijn schikbarend veel en ik durf zelfs te zeggen dat dat ondertussen meer is dan het daadwerkelijk lesgeven zelf. Ook tijdens het lesgeven zijn er de nodige werkdrukverhogers zoals de zoveelste klas die opgesplits wordt omdat er geen inval is waardoor je ineens een handjevol extra kinderen op een ander niveau in de klas hebt zitten. Extra hulp behoevende kinderen die extreem veel tijd en aandacht kosten ten na delen van de rest van de klas.

Dan staat er weer een boze ouder op de stoep met hun prinsesje. Ouders waarbij zij, en haar mannelijke collega, niet alleen in gesprek mee durft te gaan. Moet het zoveelste dossier opgebouwd worden om extra hulp voor een kind te krijgen waarbij het ook nog wel eens een strijd met de ouders (onderling) kan zijn. Uiteraard moet alles van ieder kind uitgebreid gedocumenteerd worden mocht het kind toch ineens problemen krijgen over X jaar. Etc.

Op papier werkt zij minder dan dat ik doe maar in de praktijk maakt zij makkelijk veel meer uren dan ik doe. Overuren? Tijd voor tijd? Uitbetalen? Je doet het toch voor de kinderen ;w

• redwing
alexbl69 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:51:
[...]
....
Hierboven werd het gevaar ook al beschreven dat als er meer wordt betaald dit wellicht zal worden gebruikt om minder te gaan werken (om aan de druk te ontsnappen). Hierdoor wordt het probleem echter alleen maar vergroot, mede omdat bij nog minder werken per persoon voornoemde effecten ook alleen maar vergroot worden.
Het lijkt me sterk dat dat op grote schaal gaat gebeuren. In principe kunnen ze zich nu ook aan de gevraagde uren houden en daarmee een stuk minder werken. Dat gebeurt niet omdat ze toch het werk af willen hebben. Als je die uren nu dus gaat uitbetalen worden ze nog steeds gemaakt. Pas als dat geld gebruikt wordt om de werkdruk effectief te verlagen (zodat er minder werkuren nodig zijn) zullen mensen minder gaan werken, maar dat is dan geen probleem meer omdat er ook minder werkuren nodig zijn.

[removed]

• Pizza_Boom
PWM schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:17:
Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het zo'n unieke situatie is dat je hard(er) werkt dan andere mensen denken.
Ah, kom op zeg. Als ik zie wat familieleden in hun eigen tijd moeten doen bij een parttime baan en wat ik moet doen... Ik had letterlijk gezegd dat mijn baas de boom in zou kunnen als ie dat soort dingen van mij zou verwachten. Achterlijke zooi. Dat zeg ik hun ook wel eens, maarja: "maar de kinderen dan?", hè. Dat blijf je krijgen en houden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Plasma_Wolf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:22:
[...]

Geen idee waar je hiermee naar toe wil. Dat met meer geld meer docenten worden aangetrokken is logisch, het is wenselijk en het is een vereiste.

20 fte te kort.

16 basisscholen hebben een tekort van 20 fte. Dan gaat meer geld en minder werkdruk er niet voor zorgen dat alle docenten opeens 2 in plaats van 3 dagen werken. Daarmee aankomen is pure onzin.
Je gaat er nogal vanuit dat men op kantoor met de benen op het bureau naast de telefoon zit te wachten. Net als scholen die het goed hebben zullen er ook mensen zo werken, maar het is eenzelfde generalisatie.

20 fte is tegenwoordig 50 leraren met al die part-timers. Je kan je ook afvragen waarom ze allemaal stoppen bij die school. Ik zie een enorme drang naar schaalvergroting met allerlei stichtingen en ondertussen stoppen er steeds meer leraren mee. 20 man vrouw coördineren is in ieder geval een stuk makkelijker dan 50 personen in het gareel houden.
[...]

Genoeg signalen van de docenten over wat er anders moet, reactie van de overheid is pappen en nathouden.
Meer mensen, minder werkdruk is de boodschap die ik meekrijg. En meer loon. Dat ligt bij de schoolbesturen trouwens die nu boter op hun hoofd hebben nu de focus op Den Haag ligt.
[...]

Zou misschien goed zijn om uit te zoeken waarom dit zo is? Hebben de juffen zelf kinderen waardoor ze niet fulltime kunnen/willen werken?
Waarom ging dat tot de jaren '90 wel dan? En in de huidige tijd kan de vrouw FT werken en de man PT als het moet.
[...]

Het komt niet door de pabo dat docenten overwerken voor te weinig geld. Dat is het eerste probleem. Basisonderwijs aantrekkelijker maken voor mannen is zeker een goed doel, maar dat doel bereiken bevat een aantal extra vereisten, die bijlange na niet allemaal in de gebouwen van de pabo opgelost kunnen worden.

[...]
Dit als hoofddoel stellen lost het probleem dus totaal niet op. Sterker nog als het vereiste van 40% mannen bij de nieuwe instroom van de pabo vandaag wordt ingevoerd, dan kun je morgen de pabo opheffen. Het doel van 40% vrouwen aan de top is een loze kreet, je moet je afvragen waardoor het niet het geval is, en wat je moet doen om het te bereiken.

Antwoorden op de vraag waarom en hoe kun je makkelijk krijgen van het onderwijs. Daar werken de experts, die kunnen het tot in de kleinste details uitleggen. De vragen worden niet gesteld in de media, en de overheid wil niet eens weten van het probleem. Dan kom je niet veel verder dan loze kreten.
Wat Lubach al illustreerde. Als je alles eraan doet om mannen weg te jagen, moet je niet verbaasd zijn als dat gebeurt. De verdeling was ooit 50/50 vanaf het begin van de meting tot ergens in de jaren '80. Na de invoering van de pabo stortte het hard in en nu zijn ze op een hand te tellen. Er zijn legio acties geweest (voor dit jaar bijna een jaarlijks septemberthema), maar aanpassingen aan de pabo zijn blijkbaar niet overwogen.
GZFan schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:42:
Over een paar weken zwaait er weer een juf af, ik vermoed eind 50. De gunstige WW-regeling versoberd wat per 1 januari, dus ik vermoed dat ze die 2 extra jaartjes op deze manier mee wil pakken. Dus AOW-10=58 zal haar leeftijd wel zijn.

Je komt met ~23 van de pabo af. Na 35 jaar met veredeld pensioen. Ik ken menig timmerman die dolgraag met 51 zou willen stoppen... Die hebben even lang gewerkt als een leraar met wat meer risico voor lijf en leden. Er was ooit 40 werkjaren als vut regeling voor bouwpersoneel, maar dat is in de afgelopen 15 jaar allemaal gesneuveld.

Je mag als leraar wel eens ruilen met een uitvoerder. ;) Ook een HBO-functie. Je leert meer vreemde talen dan op school en 20 kinderen zijn niks vergeleken met 40 grote kinderen. :+ En waarschijnlijk heb je als leraar nog een beter inkomen ook. In ieder geval meer baanzekerheid ipv 5 jaar tussen verschillende baanbedreigende crisissen. (bouwfraude 2003, kredietcrisis 2008-2014, stikstof/PFAS 2019 e.v.).

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:48:
1 groot verschil, in het bedrijfsleven worden alle uren extra gewoon betaald...
Proest... :X

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Dat en de belastingdienst snoept er een aanzienlijk deel van op :+

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:59

Omega Supreme

The God of Death

Één ding hebben ze nog niet helemaal begrepen:
Beggars can't be choosers

Een paar jaar terug wilde ik een carriere switch en heb ik gekeken naar het (middelbaar) onderwijs. Ik moet één wiskunde vak en twee economie vakken op de Universiteit doen en uiteraard de de pedagogiek voor een eerste graads bevoegdheid Wiskunde en Economie.

Verder heb ik op verzoek van en met wat hulp van mijn middelbare school leraren een een aantal jaren (succesvol!) bijles wiskunde, natuurkunde en scheikunde gegeven aan havo en vwo leerlingen.

Je zou denken dat met het aantal - met name wiskunde - vacatures er wel een school is die daar op in gaat. Ik was zelfs bereid salaris in te leveren, aangezien ik klaar was met mijn toenmalige werk.

De reacties van scholen:
  • een deel blijft angstvallig vasthouden aan leraren die al bevoegd zijn en willen geen zij-instromers.
  • een deel biedt zij instromers een starters salaris in het onderwijs aan. Ze protesteren zelf al over hun salarissen, hoe kan je dan denken dat iemand die uit het bedrijfsleven komt bereid is meer dan de helft van zijn inkomen in te leveren om les 'te mogen geven'?
  • een deel reageert uberhaupt niet op brieven op vacatures, dat is zelfs bij open solicitaties al behoorlijk onbeschoft, maar bij een reactie op een vacature advertentie dan ben ik wel klaar met je
En zo ben ik dus de ICT ingerold...

Dus leuk dat ze staken. Ik begrijp het van de leraren, maar misschien moeten ze naast de minister ook eens het bestuur van de school waar ze werken aanspreken.

edit:
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:53:
[...]
20 fte is tegenwoordig 50 leraren met al die part-timers. Je kan je ook afvragen waarom ze allemaal stoppen bij die school. Ik zie een enorme drang naar schaalvergroting met allerlei stichtingen en ondertussen stoppen er steeds meer leraren mee. 20 man vrouw coördineren is in ieder geval een stuk makkelijker dan 50 personen in het gareel houden.
Ik heb leraren in de familie, je bent volkomen idioot als je fulltime in het onderwijs gaat werken. Als ik zie dat ze met een parttime baan al net zoveel werken als een fulltime baan in het bedrijfsleven of zelfs op bijvoorbeeld het stadhuis in Amsterdam (nakijken, voorbereiden, oudergesprekken, rapporten, kamp, excursies,... allemaal buiten normale werktijden), dan zijn ze niet een beetje onderbetaald, maar zijn ze met een fultime baan binnen no-time overspannen.

Omega Supreme wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:29 (23%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True