Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ehtweak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Als dat dan zo is, waarom zijn die docenten dan zo lastig te vinden? :+
Er zijn wel meer tekorten in andere sectoren. Van Google:
Gemiddeld verdienen leraren in het voortgezet onderwijs zo'n € 6.200 per maand.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand.
Het salaris van een ervaren verpleegkundige is tussen de € 3.055, – en € 3.155, – bruto per maand.
Het gemiddelde salaris voor a politieagent (m/v) is € 3.065 per maand in Nederland.

Een van deze 3 beroepen gaat elk jaar meerdere dagen staken voor meer geld. Dat blijkt behoorlijk goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RemcoDelft schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Er zijn wel meer tekorten in andere sectoren. Van Google:
Gemiddeld verdienen leraren in het voortgezet onderwijs zo'n € 6.200 per maand.
Dan lees ik de salaristabellen toch anders hoor:
https://www.vo-raad.nl/on...vo/praktijk-ondersteuning

Het gemiddelde van docentenschaal LB - LE is echt geen 6200/mnd! :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

ehtweak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Als dat dan zo is, waarom zijn die docenten dan zo lastig te vinden? :+

Of zijn er andere factoren die zo zwaar meetellen, waardoor de beloning alleen niet voldoende is?

Misschien is het wel die gigantische administratieve last die er vanuit school/organisatie/overheid wordt opgelegd om de leerlingvolgsystemen te vullen? Immers, magister moet en zal gevuld moeten worden met allerlei observatiedata, elo is data hongerig. ;(
Dat bureaucratie spook zien we natuurlijk wel meer in de (ver)zorgindustrie. Het uiteindelijk uitoefenen van het beroep waarvoor je opgeleid bent, wordt overweldigd door de administratieve lastendruk. :-(

Of het eindeloze vergaderen? Het alsmaar blijven discussiëren over van alles en nog wat. Het, helaas, moeten behandelen van iedere individuele leerling als prinsje/prinsesje dat nooit iets fout doet... O-)
Ik heb pubers thuis dus ik weet wel waarom... geef het je te doen en klas vol van dat spul. :X

En daarnaast heb ik wel eens wat uni docenten modules gevolgt voor een interne opleiding. Man, wat een treurnis die stof. Ik heb me er echt doorheen moeten slepen. Meel met pindakaas slikt makkelijker door.

En de rest is niet veel anders dan bij een commercieel bedrijf, vergaderingen alsof dat het eindproduct is, administratie voor de administratie. Alleen heb je dan ook nog de verantwoordelijkheid om wat jonge mensen iets bij te brengen en te handlen met hun sores en die van hun ouders.

Ik kijk er nog steeds met een half oog naar, want vind het superleuk om kennis te delen. Maar mijn ervaringen met voortgezet onderwijs op de school van mijn oudste doet me te veel twijfelen (scholengemeenschap) wat een armoe met uitgebluste docenten.
Hoewel die op mijn jongste school weer 100% positief is tot op heden (gymnasium)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:57:
Waarbij het ook nog eens zo is dat een "gewone" docent zonder extra functies of schaalverhogende zaken standaard in LB zit (in het vo/mbo). Inmiddels zit ik in LB 11 zit. Volgend jaar aan mijn eindtrede binnen deze schaal zonder ambitie om schaalverhogende zaken te gaan doen.

Inmiddels twijfel ik wel of het onderwijs nog wel bij mij past. Ik ben nu een aantal jaren verder op een mbo opleiding en ik merk dat de motivatie van studenten steeds verder te zoeken is. Waar ik in eerdere jaren de studenten nog wel aardig in beweging kreeg met ICT of metaal/elektro/installatietechnische zaken valt dat nu tegen. En flink ook... Of het de laatste corona-lichting is weet ik niet maar het wordt er niet beter op. Stiekem heb ik al wat rond zitten kijken naar vacatures in de technische sector, daar waar ik in thuis ben. Ik vermoed dat daar ook het een en ander vanuit het onderwijs best in te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
ehtweak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Dan lees ik de salaristabellen toch anders hoor:
https://www.vo-raad.nl/on...vo/praktijk-ondersteuning

Inderdaad, je moet wel de realistische schalen gebruiken. Blijft wel staan dat het salaris door de laatste verhogingen zeker niet slecht meer is. Alleen zit nu nog het probleem er in dat er veel te veel administratie is en o.a daardoor de werkdruk nog steeds veel te hoog ligt. En daarbij komt natuurlijk ook dat het imago de afgelopen jaren niet echt goed geworden is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

sypie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:39:
[...]

ik merk dat de motivatie van studenten steeds verder te zoeken is. Waar ik in eerdere jaren de studenten nog wel aardig in beweging kreeg met ICT of metaal/elektro/installatietechnische zaken valt dat nu tegen. En flink ook... Of het de laatste corona-lichting is weet ik niet maar het wordt er niet beter op.
Dit hoorde ik onlangs van iemand anders ook. Totaal gebrek aan motivatie van de nieuwe lichting. Wat moet dat worden vraag ik mij af. In het bedrijfsleven zul je je ook moeten motiveren immers.

Ik heb een dochter van nu vier en mij serieus zorgen over de staat van het onderwijs, de arrogante ouders die alles beter weten, gebrek aan normen en waarden van leerlingen.

Hopelijk is het over een jaar of 10 beter. Hopen tegen beter weten in vrees ik. Ik(we) probeer mijn dochter zoveel mogelijk te motiveren te leren spelenderwijs, hopen op een goede start. Ze is erg leergierig en niet dom (al zeg ik het zelf 😉)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:27
arbraxas schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:42:
En digitale geletterheid? Kom op zeg, de kinderen die nu van basisschool af komen hebben echt een beroerd taal en rekenniveau. We moeten echt terug naar de basis, eerst s fatsoenlijk leren rekenen en schrijven voordat we over ICT beginnen.
\
Dit dus, terug naar de basis. Al die extra onzin die er tegenwoordig bij komt kijken, ook voor de leraren.
Al werken de ouders dit natuurlijk ook zelf in de hand. Alles moet herleidbaar zijn, ouders moeten tot op de seconde kunnen volgen wat het kind doet en als er iets mis is... Fout van alles behalve de koter zelf.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste