ehtweak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:07:
[...]
Als dat dan zo is, waarom zijn die docenten dan zo lastig te vinden?
Of zijn er andere factoren die zo zwaar meetellen, waardoor de beloning alleen niet voldoende is?
Misschien is het wel die gigantische administratieve last die er vanuit school/organisatie/overheid wordt opgelegd om de leerlingvolgsystemen te vullen? Immers, magister moet en zal gevuld moeten worden met allerlei observatiedata, elo is data hongerig.
Dat bureaucratie spook zien we natuurlijk wel meer in de (ver)zorgindustrie. Het uiteindelijk uitoefenen van het beroep waarvoor je opgeleid bent, wordt overweldigd door de administratieve lastendruk.
Of het eindeloze vergaderen? Het alsmaar blijven discussiëren over van alles en nog wat. Het, helaas, moeten behandelen van iedere individuele leerling als prinsje/prinsesje dat nooit iets fout doet...

Ik heb pubers thuis dus ik weet wel waarom... geef het je te doen en klas vol van dat spul.
En daarnaast heb ik wel eens wat uni docenten modules gevolgt voor een interne opleiding. Man, wat een treurnis die stof. Ik heb me er echt doorheen moeten slepen. Meel met pindakaas slikt makkelijker door.
En de rest is niet veel anders dan bij een commercieel bedrijf, vergaderingen alsof dat het eindproduct is, administratie voor de administratie. Alleen heb je dan ook nog de verantwoordelijkheid om wat jonge mensen iets bij te brengen en te handlen met hun sores en die van hun ouders.
Ik kijk er nog steeds met een half oog naar, want vind het superleuk om kennis te delen. Maar mijn ervaringen met voortgezet onderwijs op de school van mijn oudste doet me te veel twijfelen (scholengemeenschap) wat een armoe met uitgebluste docenten.
Hoewel die op mijn jongste school weer 100% positief is tot op heden (gymnasium)