• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Een onderwerp wat al langere tijd het nieuws beheerst is het lerarentekort:
Het lerarentekort is een 'nationale ramp'
„Je zou bijna kunnen spreken van een nationale ramp.” Frank Cörvers, hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt in Tilburg en Maastricht, heeft het over het lerarentekort in het basisonderwijs. „Het vereist gewoon onmiddellijke actie, net als wanneer de dijken doorbreken.” Aan de kant van het kabinet kan er volgens de hoogleraar dan ook „wel een tandje bij”. .
Om het lerarentekort tegen te gaan, presenteerde voormalig minister van Onderwijs Jet Bussemaker begin 2017 een plan van aanpak. De belangrijkste actiepunten: het verhogen van de in-, door- en uitstroom van de lerarenopleidingen, stimuleren van zij-instroom, leraren aanmoedigen om op latere leeftijd te stoppen met werken, aantrekken van leraren met een bevoegdheid die niet in het onderwijs werken, het verbeteren van het belonings- en carrièreperspectief en het aanmoedigen van innovatie.
Nog kritischer over de aanpak van het lerarentekort is Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. „Het kabinet in zijn geheel doet eigenlijk niets”, zegt ze. „Dit zou het hele kabinet moeten aangaan. Niet alleen het departement van onderwijs, dat nu moet vechten om geld los te krijgen.” Maassen van den Brink vindt dat er op dit moment „vooral veel maatregelen” zijn. Daardoor ontstaat volgens haar „een versnipperde aanpak”, die bovendien „veel te veel op de kwantiteit zit en niet op de kwaliteit”.
Om meer leraren voor de klas te krijgen zou de overheid vooral moeten inzetten op herwaardering van het beroep, vindt voorzitter van het LOBO Barbara de Kort. „Nu is het algemene beeld: leraren weten niks, ze snappen niet hoe mijn kind in elkaar zit, ze doen verkeerde dingen. Dat uit zich in veel te weinig respect voor de juf of meester.”
De gevolgen zijn inmiddels ook structureel merkbaar:
‘Prestaties leerlingen gaan achteruit door lerarentekort’
Het kennisniveau van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs gaat achteruit als gevolg van het lerarentekort. Dat zeggen bijna drieduizend leraren die meededen aan een enquête van vakbond CNV Onderwijs en het AD. Leerlingen hebben een kleinere woordenschat dan voorheen, slechtere Cito-scores en krijgen steeds vaker een lager schooladvies.
Negentig procent van de leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs die reageerden op de enquête zegt dat leerlingen door het lerarentekort niet het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben. Zij zien dat het niveau van leerlingen bij wiskunde, rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen daalt. Ook bij andere vakken ziet bijna 60 procent dat leerlingen slechter presteren. Wisselende gezichten voor de klas en grote uitval van leraren worden als oorzaken genoemd.
Verslechtering van het onderwijs zet de deur open naar onderwijsongelijkheid wat je ziet in Angelsaksische landen, mensen die het financieel kunnen bekostigen privé onderwijs.
Steeds meer kinderen op bijles door lerarentekort, onderwijsbond waarschuwt voor kansenongelijkheid
Het groeiende lerarentekort in het basisonderwijs staat de ontwikkeling van kinderen in de weg; dat ervaren veel ouders in Amsterdam. Zij zoeken steeds vaker hun toevlucht tot bijlessen voor hun zoon of dochter. Maar aan die lessen hangt ook een prijskaartje en dat is dus niet voor iedereen te betalen. De Algemene Onderwijsbond waarschuwt voor ongelijke kansen in de klas.
De Algemene Onderwijsbond ziet dat de vraag naar bijlessen vanwege het lerarentekort op grote schaal toeneemt in Amsterdam. Een zorgelijke ontwikkeling, want dat veroorzaakt ongelijke kansen voor leerlingen, zegt voorzitter Liesbeth Verheggen. 'Het is maar een kleine groep ouders die genoeg verdient voor extra lessen. Dat betekent dat de grootste groep het niet kan betalen. Het is toch te gek voor woorden dat in een land waar vorig jaar een overschot was van 11 miljard euro, we niet in staat zijn om een aantrekkelijk salaris te bieden en de werkdruk te verminderen. Want dan heb je geen tekorten en is die extra bijles niet nodig.'
Het lerarentekort past in een lang dossier van structurele problemen waarin beleid faalt. Ook in dit dossier zie je dat beperkte visie op de rol van overheid in de uitvoering van structurele taken, waarbij niet wordt beseft wat de lange termijn gevolgen zijn van een structurele daling van de onderwijskwaliteit. De leerlingen die nu slechter presteren resulteren in burgers die hun potentie niet kunnen benutten met alle negatieve gevolgen van dien.

Bespreek hier de gevolgen en oplossingen voor het lerarentekort of welke gevolgen het mogelijk heeft op persoonlijk vlak.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46

Bestla

M/M -> V/F

Ik denk aan mijn eigen tijd als leerlinge dat het niet altijd prettig werken was voor de leerkracht, en dat maakt geld alleen niet goed.

Moeilijk geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:17

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Bestla schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:09:
Ik denk aan mijn eigen tijd als leerlinge dat het niet altijd prettig werken was voor de leerkracht, en dat maakt geld alleen niet goed.

Moeilijk geval.
Leraar zijn is niet leuk meer (volgens drie van mijn vrienden die dus leraar zijn/waren) het gekke is dat geen van de drie het salaris als probleem noemt.
Waar ze het wel over hebben:
Papierwerk/vergaderwerk (voor een deel om achteraf maar aan te kunnen tonen dat je alles goed hebt gedaan), en ouders die zich als consument gedragen (drie uit drie).
Slecht opgevoede kinderen (één uit drie)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Tot een aantal jaar geleden kregen de schoolverlaters nog wurgcontracten van de scholen en nu zeuren ze om een te kort... Tsja. Ik ken niet veel pabostudenten maar ken er wel 4 die zichzelf hebben omgeschoold daardoor.
Verder geloof ik ook gelijk het argument dat iemand geen leraar wil worden door de ouders van tegenwoordig. De politiek/maatschappij mag in het algemeen wel wat harder op gaan treden, in plaats van al dat politiekcorrecte gejank tegenwoordig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Tens schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:15:
[...]

Leraar zijn is niet leuk meer (volgens drie van mijn vrienden die dus leraar zijn/waren) het gekke is dat geen van de drie het salaris als probleem noemt.
Papierwerk/vergaderwerk (voor een deel om achteraf maar aan te kunnen tonen dat je alles goed hebt gedaan), en ouders die zich als consument gedragen (drie uit drie).
Dit inderdaad.
Toen m'n ouders kind waren kregen ze een veeg om de oren als ze vervelend waren, en thuis nog eens en dan waarschijnlijk zondags in de kerk nog eens.
Toen ik kind was, werd ik op kwade toon aangesproken, moest ik overblijven en kreeg ik het thuis ook te horen als ik vervelend was geweest, soms straf.
De kinderen van nu moeten in discussie gaan met de leraar, gaan thuis lopen janken, waarna de ouders verhaal komen halen bij de leraar.
De kinderen van de toekomst steken de leraar neer, welke daarna ontslagen en berecht wordt.

Opvoeding moet bij veel gezinnen al op school gebeuren, maar als ze dat niet met fluwelen handschoenen doen, zijn de rapen gaar.

Nee, ik snap dat niemand meer leraar wil worden. Kinderen iets leren is bijzaak geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 14-09-2019 16:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onderwijs is een prachtige tak van sport, maar helaas niet alle onderwijs. Basisonderwijs doe je uit liefde voor de kindertjes, niet om rijk van te worden. Voortgezet onderwijs doe je omdat je het vak wat je geeft zo interessant vind. MBO omdat je een vakidioot bent die z'n vak probeert te voorzien van nieuwe aanwas.

Als we even kijken naar Nederland dan zijn er tekorten aan allerlei vakmensen.
* Bouwvakkers
* Technici
* Docenten/leraren
* Zorg

Naar mijn idee hebben ontzettend zaken hiervan veel met geld te maken.
* Geld voor het onderwijs: Zo lang het bedrijfsleven flink beter verdient is de keuze voor veel mensen snel gemaakt. Dat is ook voor de jongelui, zij jagen een carrière na waarmee ze flink kunnen verdienen.
* Bouwvakkers en technici zorgen dat de hele boel gemaakt wordt. Toch wordt het werk wat ze doen minder gewaardeerd dan iemand die computers draaiende houdt voor een MKB'er.
* Zorgmensen redden soms levens, worden van alles verweten waar ze weinig aan kunnen doen, hebben te weinig tijd om hulpbehoevenden hun steunkousen aan te trekken en dat soort dingen. Waarom? Omdat er iemand in de organisatie is die te veel geld verdient met het snijden in andermans tijd en geld. Geen wonder dat de zorg geen sexy vakgebied (meer) is.

De jasjes en dasjes van bedrijven regelen het, worden flink betaald en de mensen met de smerige handen die alles maar uit mogen voeren krijgen op hun kop wanneer het niet kan of haalbaar blijkt te zijn.

Zo lang ik mij kan herinneren is er al een tekort in de techniek. In de jaren 90 werd daar ineens het vak Techniek op het rooster gezet in het voortgezet onderwijs. Dit was bedoeld om jongelui richting de techniek te trekken. Nu, 25 jaar later, heeft dat exact niks opgeleverd. Daar komt nog bij dat de afgelopen jaren het aantal richtingen aan opleidingen flink zijn uitgebreid. Op het MBO kun je alle kanten op, te veel zelfs. Dit zorgt voor een enorme versplintering.

Wat ook niet meewerkt is dat de arbeidsethos aan het veranderen is. Vroeger had je genoeg jongelui die wilden werken voor hun centen. 5 dagen in de week was prima, graag zelfs. Nu zijn er genoeg nieuwe werknemers die dat teveel vinden. Het probleem is dat dit al op de scholen wordt geroepen.

Nee, deze achterstand is niet met een potje met geld op te lossen. Of het moet een heel interessante pot met geld zijn, maar dat zal vast niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mijn insteek om het onderwijs te verbeteren:
  1. Minder leerlingen met extra aandacht in reguliere klassen of kleinere klassen
  2. Meer aandacht voor de basis en minder voor 'exotische' vakken
  3. Meer discipline in de klas en vergroten van werkethos onder leerlingen
  4. Minder administratie
  5. Minder zeggenschap ouders en meer vertrouwen in het oordeel van de docent
  6. Verschil in beloning met het bedrijfsleven verkleinen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:31
Tens schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:15:
[...]

Zelf sta ik ook voor de klas en daarnaast op bepaalde dagen sta ik ingedeeld op een soort kantoor waar de leerlingen heen moeten als ze bijvoorbeeld eruit zijn gestuurd. Het gebeurd wel eens dat ik ouders boos telefonisch krijg terwijl het kind nog naar het kantoor aan het lopen is. Ouders denken dat hun zoon/ dochter een lieverdje is. Ouders hebben vaak niet door dat het verhaal van hun zoon/ dochter ook wel eens iets anders zou kunnen zijn. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Qawp93xyQJI/maxresdefault.jpg

Het loon. Hangt af welke CAO je zit. er zijn scholen die hadden net voor de crisis een nieuwe CAO afgesproken en die hebben dus ook continu een stijging gekregen. Echter je hebt dus ook scholen met een CAO die bijna 10 jaar op de nullijn hebben gestaan. Persoonlijk vind ik het wel erg stom dat er zoveel verschil hierin kan zijn.

Papierwerk.... Als ik kijk toen ik het onderwijs inkwam als broekkie en nu 15 jaar later dan is daar echt veel in veranderd. Ik kan best begrijpen dat je als docent denkt "ben ik nu een docent of heb ik een kantoorbaan?".

Slecht opgevoede kinderen. Herken ik wel een beetje. Omdat er ook wel eens gefietst wordt is het handig dat de kinderen kunnen fietsen. Tegenwoordig is dat echt geen standaard meer. Sterker nog heb zelfs een keer een mail gezien van ouders die zich afvroegen wanneer wij als school zijnde hun 2 kinderen (14 en 15 jaar) zouden gaan leren fietsen 8)7 (met als opmerking dat de bus een prijzig iets was. En ze waren nog boos ook. (gaven geen vak "Leren fietsen". _/-\o_ Later kwam ik erachter dat ze in dezelfde plaats wonend waren en de bus ongeveer (door de omweg en vele haltes er ongeveer 20 min over deed en fietsen 10 min max).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 07:38

Plasma_Wolf

Student

Roenie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:19:
  1. Minder leerlingen met extra aandacht in reguliere klassen of kleinere klassen
Dit is een heel belangrijke. In 2011 (?) deed ik een minor in het onderwijs (ik studeerde wiskunde), overigens heb ik op die vmbo-school meer geleerd dan waar dan ook. Schoolbegeleider legde uit wat de redenering en de daadwerkelijke gevolgen van het speciaal onderwijs waren.

Speciaal onderwijs was opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen die (om welke reden dan ook) niet op een reguliere school kunnen, goed onderwijs te geven. De docenten die daar werken (soms een klas van 4 leerlingen?) hebben een schat van kennis en ervaring die je nergens anders kunt vinden. Wat deed Rutte-1? De leerlingen van het speciaal onderwijs moesten naar het reguliere onderwijs omdat ze uiteindelijk ook in de maatschappij moeten kunnen meekomen. Het idee is uitstekend, zei ook mijn schoolbegeleider, maar je moet dan wel erkennen dat alle docenten in het reguliere onderwijs veel meer werk hebben, dus je moet ze daar het geld en de tijd voor geven. Dat betekent, meer docenten, kleinere klassen en ontwikkeling van o.a. pedagogische kunde mogelijk maken.

Uiteraard deed Rutte-1 niets van dat alles. Het speciaal onderwijs moest eruit als een ordinaire bezuinigingsmaatregel, leerlingen uit het speciaal onderwijs raken erdoor alleen maar achterop, docenten hebben meer werk en gaan daar ook aan kapot. En als absoluut dieptepunt van dit: al het personeel van jet speciaal onderwijs zit zonder werk. Gefeliciteerd met je bezuiniging van (ik dacht) 500 miljoen.

Zoals mijn schoolbegeleider zei: een grotere kapitaalvernietiging is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Het is een combinatie van factoren, die niet zomaar is op te lossen met een potje geld. En als er een flinke pot geld beschikbaar komt, dan duurt het nog jaren voordat dat merkbaar is aan een hoger aantal leraren. Een opleiding tot leraar duurt nu eenmaal lang.

1. De werkdruk is enorm. Het is eigenlijk niet te doen om een volledige baan als leraar te hebben, als je daarnaast ook nog tijd wilt overhouden voor jezelf. Iedereen loopt altijd te mekkeren dat die leraren zoveel vakantie hebben, maar dat is helemaal niet waar. Als je kijkt naar het aantal te werken uren per jaar en je vergelijkt dat met een normale werknemer, dan is het ongeveer gelijk. Een groot deel van die 'vakanties' wordt door leraren gebruikt om achterstallig nakijkwerk te doen of voorbereidingen te treffen. En buiten de vakanties worden er gewoon meer uren per week gemaakt. Normaal lesgeven krijg je wel weer energie van, maar al die extra vergaderingen en administratie, daar worden de meeste leraren niet vrolijk van.

2. Je leven wordt voor je ingedeeld. Die vakanties staan vast, je kunt niet even een weekje vrij nemen voor een leuke goedkope vakantie in het laagseizoen. Dus je betaalt altijd de volle mep en iemand anders bepaalt wanneer je weg kunt. Niet te vergelijken met normale werknemers die in overleg hun vrije dagen mogen plannen.

3. Je zit als starter altijd vast in kleine deeltijdbanen. Er is dan wel een enorm lerarentekort, maar als je van de pabo komt en je wilt graag voltijds werken, dan kom je erachter dat er eigenlijk nauwelijks voltijdsbanen zijn. Dus moet je veel solliciteren en telkens van school wisselen. Heb je het net een beetje naar je zin, komt er een baan met meer uren op een andere school beschikbaar. Je blijft aan de gang.

4. Het is gewoon erg moeilijk werk omdat je nooit kunt falen. Een kantoormedewerker die een slechte dag heeft gaat onopvallend achter z'n bureau zitten en die dag komt vanzelf wel om. Als leraar kan dat nooit, zodra je ook maar een klein teken van zwakte laat zien duikt de hele klas er bovenop en heb je de rest van het schooljaar extreem veel moeite om ze eronder te houden. Eigenlijk zijn de klassen veel te groot en kun je niet effectief straffen. Mijn kinderen lieten zich er soms express uit sturen als ze geen zin hadden in les...

Al met al zijn dat best grote problemen die al jaren geleden hadden moeten worden aangepakt om het vak aantrekkelijk te houden t.o.v. het bedrijfsleven. Ik ben benieuwd hoe we ons hier als land uit gaan redden, want goed onderwijs is zo ongeveer het enige waarmee Nederland zich nog kan onderscheiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:11
Roenie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:19:
  2. Meer aandacht voor de basis en minder voor 'exotische' vakken
  3. Meer discipline in de klas en vergroten van werkethos onder leerlingen
  4. Minder administratie
  5. Minder zeggenschap ouders en meer vertrouwen in het oordeel van de docent
  6. Verschil in beloning met het bedrijfsleven verkleinen
Een aantal punten die je noemt zijn geen oplossingen, maar einddoelen waar je een oplossing bij moet verzinnen. Hoe ga jij de arbeidsethos onder leerlingen dan vergroten? Wat zijn volgens jou exotische en minder exotische vakken?
Plasma_Wolf schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:59:
[...]

Dit is een heel belangrijke. In 2011 (?) deed ik een minor in het onderwijs (ik studeerde wiskunde), overigens heb ik op die vmbo-school meer geleerd dan waar dan ook. Schoolbegeleider legde uit wat de redenering en de daadwerkelijke gevolgen van het speciaal onderwijs waren.

Speciaal onderwijs was opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen die (om welke reden dan ook) niet op een reguliere school kunnen, goed onderwijs te geven. De docenten die daar werken (soms een klas van 4 leerlingen?) hebben een schat van kennis en ervaring die je nergens anders kunt vinden. Wat deed Rutte-1? De leerlingen van het speciaal onderwijs moesten naar het reguliere onderwijs omdat ze uiteindelijk ook in de maatschappij moeten kunnen meekomen. Het idee is uitstekend, zei ook mijn schoolbegeleider, maar je moet dan wel erkennen dat alle docenten in het reguliere onderwijs veel meer werk hebben, dus je moet ze daar het geld en de tijd voor geven. Dat betekent, meer docenten, kleinere klassen en ontwikkeling van o.a. pedagogische kunde mogelijk maken.

Uiteraard deed Rutte-1 niets van dat alles. Het speciaal onderwijs moest eruit als een ordinaire bezuinigingsmaatregel, leerlingen uit het speciaal onderwijs raken erdoor alleen maar achterop, docenten hebben meer werk en gaan daar ook aan kapot. En als absoluut dieptepunt van dit: al het personeel van jet speciaal onderwijs zit zonder werk. Gefeliciteerd met je bezuiniging van (ik dacht) 500 miljoen.

Zoals mijn schoolbegeleider zei: een grotere kapitaalvernietiging is er niet.
Grappig dat je dit noemt. Mijn moeder is begonnen in het speciaal onderwijs, een aantal jaar terug, na jaren niets met haar diploma gedaan te hebben. Toen ze begon hadden ze klasjes van 4-5 leerlingen, soms 6 of 7, vooral kinderen met een lichamelijke handicap. Naast de docent was er ook een verzorgende, IBer of wat dan ook aanwezig.
Tegenwoordig zijn de klassen een kop of 12-18, is de verzorgende/IBer o.i.d. over meerdere klassen verspreid en is de verschuiving gaande van lichamelijke handicap naar gedragsproblemen. Dat maakt dat de belasting op de docenten behoorlijk toegenomen is. Immers, kinderen die wel goed bij de les zijn, maar in een rolstoel zitten, zijn makkelijker dan opstandige koters die op alles een grote smoel geven.

Omdat het VSO onder het PO valt, ondanks dat het gewoon VO is, is er ook de eeuwige discussie over budget. Moeten vechten om een docentenlicentie voor een bepaald vak, boeken die van een dusdanig oude druk zijn dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.

De genoemde vakanties zijn inderdaad vaak een wassen neus. Van de 6 weken die kinderen vrij zijn in de zomer, heeft de docent er effectief maar 3 volledig. Midden in de zomer. Dat levert weer problemen op bij mijn vader, want die moet zijn zomer delen met zijn collega die kinderen heeft. Dus als ie de goede weken geprikt heeft kunnen ze 2 weken, als ie de slechte weken geprikt heeft 1 volle week. En zaken die in de CAO bepaald zijn: Op vrije dagen verplicht aanwezig bij studiedagen, ouderavonden, etc zonder compensatie... Behalve als je dan een andere baan hebt, dan hoeft dat weer niet. Ik stelde al voor dat ze een 0 urencontract ergens neemt en dat ze dan altijd moet werken. >:)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Misschien een zijsprong: Wat mij interesseert is kritiek uit de rechtse hoek dat het onderwijs te links is. Dat is vreemd want vroeger (pre-jaren 60) gold het onderwijs volgens mij juist als conservatief.
Zit ik er ver naast als ik denk dat de conservatieven het onderwijs verlaten hebben, omdat de autoriteit en het maatschappelijk aanzien van de onderwijzer vrijwel verdwenen zijn, en conservatieven daar extra gevoelig voor zijn. En dat het moderne onderwijs zo "links" is geworden omdat die mensen gewoon de laatsten zijn die daar onder die omstandigheden nog willen werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Het komt door pure mismanagement van de overheid:

- Je weet het geboortecijfer, aanmeldingen bij de pabo, en de pensioenuittreders en hoeveel procent ongeveer tussentijds stopt. Het is dus geen hogere wiskunde om ongeveer vast te stellen hoeveel leraren je elk jaar moet opleiden om geen tekorten op te lopen.

- Een cao voor iedereen werkt allang niet meer. Dat is een van de grootste problemen. Een leraar in de randstad verdient evenveel als een leraar in Zeeland, maar heeft veel hogere lasten en dus veel minder te besteden. Vandaar dat de randstad geen aantrekkelijke plek is om te gaan werken.

- Er wordt telkens geld tegen aangesmeten maar het komt niet op de werkvloer echt terecht. Het blijft hangen in allerlei managementlagen, adviseurs en potjes om andere tekorten op te lossen. Begin bij hoger salaris en meer onderwijsassistenten om de werklast te verlagen.

- De overheid heeft altijd de mond vol van vraag-en-aanbod. Er is een enorm tekort maar de salarissen stijgen nauwelijks mee met de vraag.

- De overheid kijkt nu vooral naar de kwantiteiten in het onderwijs, dus plukken ze dadelijk elke willekeurige voorbijganger van de straat voor een plek in het onderwijs. Er wordt nu vol ingezet op zij-inktromers binnenhalen. Dit is een puur lapmiddel. Over 10 jaar zitten we dan met een kwaliteitsprobleem. De helft van de pabo-studenten kan al nauwelijks goed Nederlands schrijven zonder spelfouten of rekenen.

- Te lange uren in het basisonderwijs. In het Finsemodel is 'less is more'. Door de vele onderwijsuren vergroot je onnodig de werkdruk.

Maar het onderwijs speelt ook zelf een rol: veel te veel docenten doen nog weinig met ict ondersteuning bij onderwijs. Je kan makkelijk leerlingen zelf woordjes en geografie laten leren en oefenen op de computer, waardoor de werklast verminderd kan worden.

[ Voor 58% gewijzigd door CyberMania op 14-09-2019 23:22 ]

• Roenie
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:39:
[...]
Een aantal punten die je noemt zijn geen oplossingen, maar einddoelen waar je een oplossing bij moet verzinnen. Hoe ga jij de arbeidsethos onder leerlingen dan vergroten? Wat zijn volgens jou exotische en minder exotische vakken?..
Ik zeg ook niet dat het oplossingen zijn ;)

Maar om een antwoord te geven op je eerste vraag: discipline, structuur, afspraken, geen verleidingen, et cetera. Met de basis (in het algemeen vormend onderwijs) bedoel ik vakken zoals Nederlands, Wiskunde, Engels, Natuurkunde, et cetera en dus geen tijd besteden aan zaken als drama of yoga. In het (V)MBO is de richting leidend.

• CyberMania
Wel een interessant feitje:
De uitgaven aan het primair onderwijs groeien tussen 1998 en 2015 met 52%.
terwijl het aantal leerlingen stabiel of zelfs iets gekrompen is. Er is dus in de afgelopen 20 jaar al heel veel meer geld naar primair onderwijs gegaan (waarvan ongeveer 33% terecht is gekomen bij hogere lonen).

De oplossing is toch licht de bedrijfslasten verhogen, zij profiteren op langer termijn al te meer van goede arbeidskrachten. Maar het is uiteindelijk toch een zerosumgame: om bedrijven binnen te houden worden de lasten voor bedrijven laag gehouden, terwijl ze wel van alle publieke voorzieningen profiteren (infrastructuur, onderwijs etc) waardoor alle lastenstijgingen voor werknemers steeds harder gaan drukken die vervolgens niets meer hebben om uit te geven. Maar bedrijfslasten verhogen kan ook niet want dan vertrekken ze naar het buitenland en is de overheid weer miljarden meer kwijt aan uitkeringen.

Er gaat al onwijs veel geld naar onderwijs. Ik denk niet dat er ruimte is dit nog veel verder te vergroten. Ook andere publieke sectoren piepen en kraken onder alle bezuinigingen: de zorg, defensie etc. De enige oplossing is toch meer te vragen van het bedrijfsleven en dat lijkt me ook eerlijk: zij profiteren van goed geschoold personeel.

[ Voor 89% gewijzigd door CyberMania op 14-09-2019 23:38 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
CyberMania schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:31:
Wel een interessant feitje:

[...]

terwijl het aantal leerlingen stabiel of zelfs iets gekrompen is. Er is dus in de afgelopen 20 jaar al heel veel meer geld naar primair onderwijs gegaan (waarvan ongeveer 33% terecht is gekomen bij hogere lonen).
+52% klinkt als veel, maar in die 17 jaar tijd was de inflatie ook al zo'n +35%. Dus ja, het is meer geworden, en ja, het is harder gestegen dan de inflatie, maar ook weer niet heel veel.

The devil is in the details.

• CyberMania
Hahn schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:37:
[...]

+52% klinkt als veel, maar in die 17 jaar tijd was de inflatie ook al zo'n +35%. Dus ja, het is meer geworden, en ja, het is harder gestegen dan de inflatie, maar ook weer niet heel veel.
De uitgaven voor de sector onderwijs zijn (gecorrigeerd voor inflatie) tussen 1998 en 2015 met 58% toegenomen. Deze groei is minder snel dan gemiddeld in andere publieke sectoren (66%)
bron: https://digitaal.scp.nl/publiekvoorzien/onderwijs/

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 14-09-2019 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
Net zei je nog 52%... En als jij niet gelijk de bron erbij benoemt, maar alleen een quote noemt, kan ik dat natuurlijk niet ruiken ;)

The devil is in the details.

• CyberMania
Hahn schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:43:
[...]

Net zei je nog 52%... En als jij niet gelijk de bron erbij benoemt, maar alleen een quote noemt, kan ik dat natuurlijk niet ruiken ;)
Ja sorry. De 52% van het primair onderwijs. 58% is totaal gestegen aan onderwijskosten voor alle onderwijssectoren (gecorrigeerd voor inflatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Roenie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:21:
[...]
Ik zeg ook niet dat het oplossingen zijn ;)

Maar om een antwoord te geven op je eerste vraag: discipline, structuur, afspraken, geen verleidingen, et cetera. Met de basis (in het algemeen vormend onderwijs) bedoel ik vakken zoals Nederlands, Wiskunde, Engels, Natuurkunde, et cetera en dus geen tijd besteden aan zaken als drama of yoga. In het (V)MBO is de richting leidend.
Heb je zelf kinderen? En ben je recent op een basisschool geweest?
Discipline, structuur en afspraken zijn noodzakelijk met de grote klassen van nu. Ik ben daarvan, maar er is nagenoeg nul flexibiliteit mogelijk.

Vakken kent een basisschool de eerste jaren sowieso niet, maar creativiteit is (volgens mij ook bewezen) een groot goed en zie ik graag gestimuleerd worden.

Dat plaatje van de ouders die tegen de leraren schreeuwen vind ik wel grappig @Cave_Boy . Liever zie ik een totaalplaatje, dus ook hoe die school en de leraar veranderd is door de jaren heen. Wellicht zie je dan dat het een gezamenlijk probleem is en niet enkel ouders en kinderen die zich anders zijn gaan gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:49:.
Een onderwerp wat al langere tijd het nieuws beheerst is het lerarentekort
Misschien is het goed om eerst eens een definitie te geven wat een lerarentekort is.
Heb je het onderzoeksrapport überhaupt gelezen en weet je hoe ze aan die getallen komen?
De gevolgen zijn inmiddels ook structureel merkbaar:
Erg overtuigend is dit niet. In een enquete zeggen docenten dat het lerarentekort (waarvan we dus geen meetbare definitie hebben) het kennisniveau van de kinderen verlaagt (waarvan we ook geen meetbare definitie hebben). Hmmm.
Bespreek hier de gevolgen en oplossingen voor het lerarentekort of welke gevolgen het mogelijk heeft op persoonlijk vlak.
Een ding lijkt wel duidelijk, de kwaliteit van de journalistiek gaat er niet op vooruit (al dan niet door het slechte onderwijs). Ik vind het vooral een hoop geroeptoeter met weinig feitelijke onderbouwing.

Ik wil best geloven dat er een personeelsprobleem is in het onderwijs (en de zorg, en de politie, en de brandweer etc.), maar kan het iets wetenschappelijker? Of is die vraag ook niet te beantwoorden door het slechte onderwijs?

Op grond van welke peer-reviewed studies ga je je grenzen bepalen?
Hoeveel leraren zijn er dan nodig en hoe weet/meet je dat?
Hoeveel zijn er nu en hoe weet/meet je dat?

Dan pas verder praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Palo Alto schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:59:
[...]
Misschien is het goed om eerst eens een definitie te geven wat een lerarentekort is.
[...]
Erg overtuigend is dit niet. In een enquete zeggen docenten dat het lerarentekort (waarvan we dus geen meetbare definitie hebben) het kennisniveau van de kinderen verlaagt (waarvan we ook geen meetbare definitie hebben). Hmmm.
[...]
Een ding lijkt wel duidelijk, de kwaliteit van de journalistiek gaat er niet op vooruit (al dan niet door het slechte onderwijs). Ik vind het vooral een hoop geroeptoeter met weinig feitelijke onderbouwing.

Ik wil best geloven dat er een personeelsprobleem is in het onderwijs (en de zorg, en de politie, en de brandweer etc.), maar kan het iets wetenschappelijker? Of is die vraag ook niet te beantwoorden door het slechte onderwijs?

Dan pas verder praten.
Wat zeg jij nou eigenlijk ? Je zou heel graag willen geloven dat er een tekort aan personeel is in diverse beroepen, maar helaas kan je dat alleen als er wetenschappelijk bewijs voor is ? Als jij binnen voor het raam staat en buiten natte straten en regendruppels ziet is dat helaas geen bewijs dat het regent, want jij wordt niet nat ? 8)7

Wat voor 'wetenschappelijk bewijs'heb je nodig ?

Definitie lerarentekort en wat feitelijke onderbouwing:
https://www.onderwijsinci...prognoses-arbeidsmarkt-po

https://www.werk.nl/xpsimage/wdo214475

Is bovenstaande wetenschappelijk genoeg ? Of is er eerst een langjarig onderzoek nodig ? |:(

[ Voor 15% gewijzigd door garathane op 15-09-2019 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
garathane schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:53:
Wat zeg jij nou eigenlijk ? Je zou heel graag willen geloven dat er een tekort aan personeel is in diverse beroepen, maar helaas kan je dat alleen als er wetenschappelijk bewijs voor is ? Als jij binnen voor het raam staat en buiten natte straten en regendruppels ziet is dat helaas geen bewijs dat het regent, want jij wordt niet nat ? 8)7
Behalve dat je analogie werkelijk nergens op slaat: zie jij ergens in mijn tekst het woord bewijs staan? Met wetenschappelijk bedoel ik methodologisch wetenschappelijk. Dus iets wat je aan pedagogen of economen in de wereld geeft, en waarvan zij zeggen: dat zit goed in elkaar. Die dingen waar de journalisten, TS en jij mee komen aanzetten voldoen daar niet aan kan ik je verklappen.
Wat voor 'wetenschappelijk bewijs'heb je nodig ?
Ik heb niks “nodig”, maar ik snap niet op basis waarvan mensen deze discussies voeren. Het is vooral hearsay.
Definitie lerarentekort en wat feitelijke onderbouwing:
https://www.onderwijsinci...prognoses-arbeidsmarkt-po
Is bovenstaande wetenschappelijk genoeg ? Of is er eerst een langjarig onderzoek nodig ? |:(
Het woord definitie komt letterlijk niet voor in deze teksten. Het is weer een hoop gobbledygook met getallen over fte’s en ramingen. Reuze interessant, maar nergens een antwoord op de drie vragen die ik stelde.

Het hele punt is dat mensen als blinde honden achter elkaar aan rennen om bij elkaar te bevestigen hoe erg het allemaal wel niet is. Maar op deze manier kun je elk probleem groot of klein gaan noemen.

De publicaties waarmee jij komt aanzetten waren in ieder geval niet van het onderzoeksbureau waarmee TS kwam aanzetten. Waarom zijn er zoveel verschillende rapporten met pagina’s tekst nodig om iets wat zo duidelijk is zichtbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Nu online

garathane

Palo Alto schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:59:
[...]

Dan pas verder praten.
Volgens mij gaat het om duidelijk meetbare feiten:1) er bestaan klassen met kinderen, die geen leerkracht hebben,
2) De mensen die in het onderwijs werken zijn ook meetbaar: zij krijgen hun salaris op één of andere manier en zijn geregistreerd als leraar,
Daardoor is vrij simpel vast te stellen dat er x nodig is en y beschikbaar en aangezien op dit moment y kleiner is dan x lijkt het mij evident dat er sprake is van een tekort. Ook dat tekort is nauwkeurig meetbaar: elke klas waar op één of andere manier ergens in de week geen leerkracht voor kan staan heeft een tekort.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
De belangrijkste indicator voor aanstaande tekorten is de jaarlijks uitgevoerde arbeidsmarktraming. Deze raming is gebaseerd op de aantallen leraren die de komende jaren nodig zijn op grond van de door OCW geraamde leerlingaantallen en pabo-afgestudeerden, alsmede de leeftijd en verwachtingen van gedragingen van (potentiële) leraren.

De nieuwe raming geeft aan dat, voor het schooljaar 2023/24, bij gelijkblijvende omstandigheden, een tekort van circa 4.200 fte aan leraren verwacht wordt.

De raming over tien jaar levert nog grotere tekorten op. Verwacht wordt dat in vrijwel alle regio’s dan een tekort is van in totaal ruim 10 duizend fte. Ramingen over zo’n lange tijd zijn minder betrouwbaar, al was het alleen al omdat het uitgangspunt ‘bij ongewijzigde omstandigheden’ voor een periode van tien jaar nooit op zal gaan.
Bron: https://www.rijksoverheid...arbeidsmarkt-leraren-2018

Ja je kan een hele discussie voeren dat er geen tekort is aan basisschoolleraren als iedereen in het onderwijs gewoon fulltime zou werken, dat een groeiend aantal langdurig openstaande vacatures idd nog geen bewijs voor een tekort aan leraren etc. maar als je het raam uitstaart zie je en hoor je schooldirecteuren roepen: we krijgen vacatures steeds minder gevuld door bevoegde basisschoolleraren.

Misschien zijn er wel idd genoeg leraren maar willen ze niet voor de klas staan maar buiten het onderwijs werken. Maar het maakt de kern niet anders: hoe krijg je genoeg leraren (weer) voor de klas. Wat is genoeg? Zie de quote hierboven tenzij we alle leerlingen achter iPads willen opleiden en geen leraren nodig hebben en dus geen tekorten hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 15-09-2019 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:18:
[...]

Discipline, structuur en afspraken zijn noodzakelijk met de grote klassen van nu. Ik ben daarvan, maar er is nagenoeg nul flexibiliteit mogelijk.

Vakken kent een basisschool de eerste jaren sowieso niet, maar creativiteit is (volgens mij ook bewezen) een groot goed en zie ik graag gestimuleerd worden.

Dat plaatje van de ouders die tegen de leraren schreeuwen vind ik wel grappig @Cave_Boy . Liever zie ik een totaalplaatje, dus ook hoe die school en de leraar veranderd is door de jaren heen. Wellicht zie je dan dat het een gezamenlijk probleem is en niet enkel ouders en kinderen die zich anders zijn gaan gedragen.
Ja en ja.

Ik heb het over het voortgezet onderwijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien kunnen we de hele administratieve rompslomp eens gaan beperken?

Zowel in de zorg als in het onderwijs.
Volgens mij heeft en grote zorginstelling laatst nog haar deelname aan tig certificeringen stop gezet.

Waarom? Omdat je tijd kwijt was aan administratie, bezoeken, commissies, en je eigenlijk alleen dingen op papier aan het bewijzen was. Het ging er niet meer om hoe goed de zorg was, maar om hoeveel je vastlegt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Geef zelf ook les in het VO. Vind de lessen altijd leuk en uitdagend. Salaris is meer dan voldoende. Vakanties neem ik ook volledig. Gelukkig werk ik nu op een school waarbij er een gezond wederzijds vertrouwen is.

Ik heb echter een broertje dood aan zogenaamde onderwijsinnovaties die niet bewezen effectief zijn. Daar komen dan weer allerlei adviesbureau's voor langs die hun adviezen baseren op onbewezen modelletjes. Ook middle-men die de (digitale) interfaces regelen en geld opslurpen. Architecten die overpriced meuk neerzetten. Top-down management is ook buiten het bedrijfsleven een probleem.

De overheid faciliteert het zelf ook door zaken als 'excellente school' aan te bieden. Een enorme administratieve rompslomp voor letterlijk alleen maar een bordje op de gevel van de school en een banner op de website.

Over het algemeen willen leerlingen in het VO gewoon een prettige tijd en achteraf, als ze oud genoeg zijn, ook nog het besef hebben dat ze stiekem toch wel iets geleerd hebben. Hier en daar besprenkeld met wat docenten die iets voor ze betekend hebben, als ze ondersteuning nodig gehad hebben.

En er zijn steeds meer gecompliceerde situaties die de werkdruk verhogen: gescheiden ouders die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, kinderen die al een burn-out hebben als puber, etc. De toenemende maatschappelijke druk op die leeftijdsgroep - je hoort er ook veel over w.b. studenten - heeft ook een na-ijlend effect op de docentenpopulatie. Het gaat je niet in de koude kleren zitten als je wekelijks met een suïcidale leerling spreekt omdat jeugdzorg een wachtlijst heeft.

En sinds de invoering van 'passend onderwijs' is dat geen uitzondering meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:17

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

CyberMania schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:15:
Het komt door pure mismanagement van de overheid:

- Je weet het geboortecijfer, aanmeldingen bij de pabo, en de pensioenuittreders en hoeveel procent ongeveer tussentijds stopt. Het is dus geen hogere wiskunde om ongeveer vast te stellen hoeveel leraren je elk jaar moet opleiden om geen tekorten op te lopen.
Uit elke havo/vwo examenklas dan maar twee man/vrouw verplicht naar de PABO?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 15 september 2019 @ 07:49:
Ja je kan een hele discussie voeren dat er geen tekort is aan basisschoolleraren
Ik begrijp dat je probeert te debateren met de minister van OCW? Staat er ergens dat er geen tekort is? Je blokkeert een zinnig betoog door te beginnen dat je over de probleemstelling niet wilt praten.
als iedereen in het onderwijs gewoon fulltime zou werken, dat een groeiend aantal langdurig openstaande vacatures idd nog geen bewijs voor een tekort aan leraren etc.
Fulltime is een maatregel, niet het probleem.
maar als je het raam uitstaart zie je en hoor je schooldirecteuren roepen: we krijgen vacatures steeds minder gevuld door bevoegde basisschoolleraren.
Meen je dit nou? Wil je het beleid over een van de grootste overheidsuitgaven gaan sturen op basis van een “blik uit het raam” om liplezend schooldirecteuren te horen zeggen dat er een probleem is?

Ik snap dat het beeldspraak is, maar helaas ligt je voorstel niet al te ver van het genoemde rapport in de OP.
Misschien zijn er wel idd genoeg leraren maar willen ze niet voor de klas staan maar buiten het onderwijs werken. Maar het maakt de kern niet anders:
Goedemorgen! Ja natuurlijk maakt het voor de maatregelen uit of er genoeg bevoegde leraren zijn of niet.

Maar nog steeds niet om het probleem te definiëren.
hoe krijg je genoeg leraren (weer) voor de klas.
Eerst een definitie, dan nadenken over maatregelen. Niet andersom.
Wat is genoeg?
Kijk, dit is wel een zinnige vraag om mee te beginnen. Wat is genoeg en op grond waarvan stel je dat vast?. Als je dit goed doet, hoeft er voor de komende jaren niks aan te veranderen en kun je het jaar in jaar uit blijven gebruiken. Door de definitie steeds te veranderen of (al dan niet bewust) vaag te houden gaat “het probleem” nooit weg, maar is het ook nooit aanwezig.
Zie de quote hierboven tenzij we alle leerlingen achter iPads willen opleiden en geen leraren nodig hebben en dus geen tekorten hebben.
Dit is een debattechniek die de discussie op slot zet: “het moet zo, want anders krijg je 100% het omgekeerde”. Misschien is het gebruik van tablets een goede maatregel, misschien ook niet. Misschien werkt dit wel op de middelbare school, misschien niet op de kleuterschool.

Het heeft met de probleemstelling niks te maken.

We hebben niet voor niets de compatibiliteitswet ingevoerd. Vier dagen geleden is er een publicatie aan de Tweede Kamer overhandigd over de wijze waarop die wordt toegepast. De conclusies waren tamelijk bedroevend. Steeds maar geld uitgeven zonder vooraf te bedenken hoe je concreet gaat meten of het probleem kleiner wordt is water naar de zee dragen. Je kunt namelijk altijd wel schooldirecteuren vinden die roepen dat er een tekort is

Kort samengevat draait het vooral om artikel 3.1a: “Voorstellen, voornemens en toezeggingen bevatten een toelichting waarin wordt ingegaan op (...) de doelstellingen, de doeltreffendheid en de doelmatigheid die worden nagestreefd”. Lijkt me klare taal, maar toch presteren beleidsmakers het steeds weer om met onleesbaar lange kamerstukken, notities en rapporten te schermen. Maak het simpel en visueel. Niemand leest al die teksten, behalve andere beleidsmakers die er samen over vergaderen.
garathane schreef op zondag 15 september 2019 @ 03:34:
Volgens mij gaat het om duidelijk meetbare feiten:1) er bestaan klassen met kinderen, die geen leerkracht hebben,
2) De mensen die in het onderwijs werken zijn ook meetbaar: zij krijgen hun salaris op één of andere manier en zijn geregistreerd als leraar,
Daardoor is vrij simpel vast te stellen dat er x nodig is en y beschikbaar en aangezien op dit moment y kleiner is dan x lijkt het mij evident dat er sprake is van een tekort.
Dit is een stuk concreter. Het komt veel beter in de buurt van een serieuze probleemdefinitie. Hulde! *O*

1) Of “klassen” de juiste eenheid is weet ik niet, want over grote schoolklassen klagen leraren nu vooral.
2) Mensen met een salaris geven niet per se les, maar het is iets. De geregistreerden is ook nuttig, maar voor de probleemstelling minder handig, omdat er een hele groep geregistreerden nu juist geen les geeft.

Met x en y ga je weer te snel. Een meetbaar probleem heb je nog niet (maar het zal er vast wel zijn). Dat is mijn punt steeds: welk getal hangt er aan x en welk getal hangt er aan y?
Ook dat tekort is nauwkeurig meetbaar: elke klas waar op één of andere manier ergens in de week geen leerkracht voor kan staan heeft een tekort.....
Dit is wellicht nog wat generiek, elk uur dat uitvalt gaat dan tellen. En over klassengrootte gaat deze definitie voor de duidelijkheid dus niet. De titel van het probleem is wellicht ook niet meer zo logisch: het gaat met deze definitie niet om “Lerarentekort” maar om “Kinderen zonder leraar voor de klas”. Zie je het verschil?

Van een groot probleem ineens naar 0 is wat onwaarschijnlijk. Dus wat is een acceptabele grens van uitval in 2020-2021? En waarom? Als je dat weet, dan kun je daarover bijvoorbeeld ook afspraken maken met de sociale partners, zodat werknemers in loondienst met kinderen vrij kunnen krijgen of thuiswerken waar mogelijk, om hun kinderen voor dat deel op te vangen.

- Wat dus ontbreekt is mijn eerste vraag: wat is goed genoeg? En waarom?
- Zijn we het erover eens zijn dat dit het hoofdprobleem is?
- En vervolgens: waar zijn de getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
PhilipsFan schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:30:
Het is een combinatie van factoren, die niet zomaar is op te lossen met een potje geld. En als er een flinke pot geld beschikbaar komt, dan duurt het nog jaren voordat dat merkbaar is aan een hoger aantal leraren. Een opleiding tot leraar duurt nu eenmaal lang.

1. De werkdruk is enorm. Het is eigenlijk niet te doen om een volledige baan als leraar te hebben, als je daarnaast ook nog tijd wilt overhouden voor jezelf. Iedereen loopt altijd te mekkeren dat die leraren zoveel vakantie hebben, maar dat is helemaal niet waar. Als je kijkt naar het aantal te werken uren per jaar en je vergelijkt dat met een normale werknemer, dan is het ongeveer gelijk. Een groot deel van die 'vakanties' wordt door leraren gebruikt om achterstallig nakijkwerk te doen of voorbereidingen te treffen. En buiten de vakanties worden er gewoon meer uren per week gemaakt. Normaal lesgeven krijg je wel weer energie van, maar al die extra vergaderingen en administratie, daar worden de meeste leraren niet vrolijk van.

2. Je leven wordt voor je ingedeeld. Die vakanties staan vast, je kunt niet even een weekje vrij nemen voor een leuke goedkope vakantie in het laagseizoen. Dus je betaalt altijd de volle mep en iemand anders bepaalt wanneer je weg kunt. Niet te vergelijken met normale werknemers die in overleg hun vrije dagen mogen plannen.

3. Je zit als starter altijd vast in kleine deeltijdbanen. Er is dan wel een enorm lerarentekort, maar als je van de pabo komt en je wilt graag voltijds werken, dan kom je erachter dat er eigenlijk nauwelijks voltijdsbanen zijn. Dus moet je veel solliciteren en telkens van school wisselen. Heb je het net een beetje naar je zin, komt er een baan met meer uren op een andere school beschikbaar. Je blijft aan de gang.

4. Het is gewoon erg moeilijk werk omdat je nooit kunt falen. Een kantoormedewerker die een slechte dag heeft gaat onopvallend achter z'n bureau zitten en die dag komt vanzelf wel om. Als leraar kan dat nooit, zodra je ook maar een klein teken van zwakte laat zien duikt de hele klas er bovenop en heb je de rest van het schooljaar extreem veel moeite om ze eronder te houden. Eigenlijk zijn de klassen veel te groot en kun je niet effectief straffen. Mijn kinderen lieten zich er soms express uit sturen als ze geen zin hadden in les...

Al met al zijn dat best grote problemen die al jaren geleden hadden moeten worden aangepakt om het vak aantrekkelijk te houden t.o.v. het bedrijfsleven. Ik ben benieuwd hoe we ons hier als land uit gaan redden, want goed onderwijs is zo ongeveer het enige waarmee Nederland zich nog kan onderscheiden...
1. Hoe ging dat vroeger dan? Ik (en mijn vrouw ook) hadden altijd een fulltime meester of juf in de jaren '80/'90. IMO is het personeelsbestand verdubbelt voor dezelfde hoeveelheid klassen en nu zijn er tekorten. SO is natuurlijk afgeschaft, die komen erbij. Aan de andere kant, er worden ook een hoop grote stad problemen geprojecteerd op scholen die daar veel minder last van hebben.

2. Ik zit in de bouwsector. 5 weken zijn sowieso al ingedeeld en de rest wordt in wisseldienst door mijn vrouw en mij genomen om de overige 7-8 weken schoolvakantie door te komen. Dat probleem zit echt niet alleen in het onderwijs, maar ook bij de ouders van de kinderen in de klas.

3. Dat viel mij ook op. Enige tijd terug waren er een aantal ingezonden stukken van zij-instromers die tijdens de 'formatie' door de vaste kliek buitenspel gezet werden en 1 dag/school en dan 2-3 locaties toegewezen kregen o.i.d. Dan is inderdaad de lol er wel snel af.

4. is dat BO of VO? Klinkt meer als VO met pubers die bloed ruiken. Ligt ook maar net aan de leraar en richting. Ik was ook geen heilige, maar de ene leraar liet je gaan, terwijl de ander inderdaad een zware dag tegemoet kon zien. >:)
Anoniem: 224360 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:18:
[...]

Ja en ja. Klassen van 15-22 leerlingen hier. Er zijn alleen maar part-timers aan het werk, soms maar 2 dagen in de week als juf. Dan heb ik het nog niet over alle extra activiteiten die er zijn en waarvoor ouders op moeten komen draven. Ik heb niet het idee dat ze hier overspannen raken van het werk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Roenie schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:47:
[...]
Ja en ja.

Ik heb het over het voortgezet onderwijs.
Het gaat toch voornamelijk over een tekort in het basisonderwijs?

Over het voortgezet onderwijs kan ik weinig zinnigs zeggen, mijn eigen ervaringen zijn wat lang geleden en heb er zelf nog niemand lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Jeroenneman schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:10:
Misschien kunnen we de hele administratieve rompslomp eens gaan beperken?

Zowel in de zorg als in het onderwijs.
Hebben "we", als maatschappij, dit niet aan onszelf te danken?
We willen alles weten. We vinden van alles iets. We moeten ons gelijk halen. We willen niet dat iemand iets van ons weet. En als ons wat niet zint... Dan gaan we lekker iedereen aanklagen!

Geen wonder dat scholen en zorg zoveel papierwerk kent, alles moet in drievoud omschreven en ingedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laat men nu eerst zorgen dat de leerkracht van nu zich niet ziek melden. oa de griepprik kan daarbij helpen.
Vaak is er geen invalleerkracht te vinden, en hebben kinderen vaker een zgn tussenuur. Maar ze missen dan wel deze uren aan lesstof. invalleerkrachten zijn vaak niet gewent met een bepaald leersysteem te werken of niet vakbekwaam.(MO)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TheBrut3 schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:56:
[...]

Hebben "we", als maatschappij, dit niet aan onszelf te danken?
We willen alles weten. We vinden van alles iets. We moeten ons gelijk halen. We willen niet dat iemand iets van ons weet. En als ons wat niet zint... Dan gaan we lekker iedereen aanklagen!

Geen wonder dat scholen en zorg zoveel papierwerk kent, alles moet in drievoud omschreven en ingedekt zijn.
Helaas wel. Ik zou als school ook nieuw beleid invoeren waarbij ouders één keer per kwartaal een gesprek kunnen aanvragen met de leerkracht, en bij klachten mogen ze zich één keer per jaar melden, en anders het kind van school halen.

Leraren krijgen teveel gezeik over zich heen van ouders die hun kind eigenlijk alleen maar bij school droppen en vervolgens na werk bij de BSO oppikken. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders ooit buiten de rapportgesprekken hebben moeten spreken met een docent.

Ook van die trieste rechtszaken waarin ouders een school aanklagen omdat Pietje de boom moet spelen in de musical. Waar zijn we dan beland?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat krijg je vanzelf als je als ouder overal verwacht wordt voor op te draven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
Ik werk als natuurkunde docent op het vmbo in het noorden. We hebben hier last van 'krimp' zoals ze het noemen. Het leerlingenaantal daalt bij alle scholen in de regio met ongeveer 20% in totaal. Dat is nogal een verschil met de randstad.

Het werk op zich vind ik prima. Als je het in de vingers hebt, dan red je het wel tijdens de lessen. De meeste leerlingen zijn positief en leuk om mee te werken.
Ik ben zelf rechts qua politiek (ook al ben ik niet van dat soort termen, want beide kanten hebben goede dingen) en ik stoor mij intern ook regelmatig aan de linkse kant die soms wel heel ver gaat:
Leerlingen moesten kort geleden verplicht vrijwilligerswerk doen. De laatste zin even goed doorgronden alsjeblieft. Daar kan ik alleen maar heel hard om lachen en daarna huilen.

Verder ben ik dit jaar zover dat ik de leerlingen verplicht om een negen of hoger te halen, want ik wil van de zesjes-cultuur af.
Als ze onder de negen zitten: nakomen, oefenen en hertoetsen. Eigenlijk tot het een tien is. In theorie eindigen ze dan op het examen ook rond de negen gemiddeld.
Voor de kenners, dit allemaal i.v.m. formatief toetsen, waar de toets niet meer een oordeel is, maar een tool om te kijken of een leerling bepaalde stof beheerst.

De huidige maatschappij maakt docent zijn minder aantrekkelijk, maar geldt dat niet voor veel meer beroepen? Chauffeurs, politie, winkelpersoneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hackus schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:58:
Laat men nu eerst zorgen dat de leerkracht van nu zich niet ziek melden. oa de griepprik kan daarbij helpen.
Ja, laten we eerst een einde aan ziekte maken, en misschien kunnen we gelijk wereldvrede even regelen.

Waar dacht je exact aan toen je dit typte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:54:
Verder ben ik dit jaar zover dat ik de leerlingen verplicht om een negen of hoger te halen, want ik wil van de zesjes-cultuur af.
Als ze onder de negen zitten: nakomen, oefenen en hertoetsen. Eigenlijk tot het een tien is. In theorie eindigen ze dan op het examen ook rond de negen gemiddeld.
Voor de kenners, dit allemaal i.v.m. formatief toetsen, waar de toets niet meer een oordeel is, maar een tool om te kijken of een leerling bepaalde stof beheerst.
Maar volgens mij kan niet iedereen overal goed in zijn en lijkt mij het ook niet echt nuttig om overal goed in te moeten zijn. Overal zesjes halen is ook niet het doel, maar overal een negen of tien lijkt mij ook heel erg verkeerd en geeft imo extra onnodige druk op kinderen.

Persoonlijk voorbeeld; ik was zelf erg slecht in muziek/zang/toneel en dat soort dingen en vond er ook gewoon geen reet aan. Ik was blij als ik die boom mocht spelen tijdens de uitvoering en met muziek lekker de triangel mocht gebruiken. Ik had daar echt geen extra tijd in willen steken om maar een 9-10 te halen op dat soort vakken. Buitenspelen was mij veel meer waard en zal ik voor mijn kinderen ook willen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2019 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Tjeerd84 wil er voor zorgen dat de leerlingen voor zijn vak een hoog cijfer halen. Dat betekent niet automatisch dat dit voor alle vakken geldt. Dat hij daarmee de zesjescultuur wil doorbreken is een mooi streven.

Dat niet alle leerlingen een hoog cijfer kunnen halen is eigenlijk onzin. Alle leerlingen leren op een andere manier, moet je misschien toetsen op een andere manier maar uiteindelijk kunnen ze wel de kennis ophoesten die je er in propt. De zesjescultuur kun je er alleen uit krijgen wanneer je de leerlingen forceert om te gaan leren. Het kunnen leren en het weten hoe ze dat moeten aanpakken ontbreekt bij heel veel leerlingen, ook bij studenten (MBO/HBO en Universiteit). Als je hoort dat leerlingen leren door "het doorlezen van de tekst" dan krijg je tranen in de ogen (ik was niet beter, werd ook niet uitgedaagd)

Formatief toetsen is in ieder geval goed, daarmee haalt de leerling niet meteen cijfers die meetellen voor rapporten maar krijgen ze wel een spiegel voorgehouden over hun voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sypie schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:19:
[quote]Ernemmer schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:13:
Overal zesjes…
[/quote
TjeerdB4 wil er voor zorgen dat de leerlingen voor zijn vak een hoog cijfer halen. Dat betekent niet automatisch dat dit voor alle vakken geldt. Dat hij daarmee de zesjescultuur wil doorbreken is een mooi streven.
Volgens mij geeft hij les op de basisschool en geeft dan toch gewoon alle vakken aan de klas, of is dat tegenwoordig niet meer?

En als hij alleen rekenen of zoiets geeft, dan nog vind ik dat niet iedereen een 9-10 hoeft te halen.
Wel zou bijvoorbeeld het gemiddelde van alle vakken naar een 7-8 kunnen om te zorgen dat het niveau omhoog gaat.

En in een maatschappij die helemaal gericht is op presteren en beter worden/zijn dan anderen is het misschien beter om iets minder van jonge kinderen te eisen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:54:
Ik werk als natuurkunde docent op het vmbo in het noorden.
Dit is wat hij er zelf over zegt. (ik zal de naam even aanpassen, had er TjeerdB4 van gemaakt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sypie schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:27:
[...]

Dit is wat hij er zelf over zegt. (ik zal de naam even aanpassen, had er TjeerdB4 van gemaakt...)
Precies wat ik bedoel dus, wat heeft een fiscalist, belastingadviseur, schilder, timmerman, verzorgende, schoonmaakster, basisschool leraar etc. aan een 10 voor natuurkunde? Ik denk dat ze die tijd beter kunnen stoppen in dingen die ze leuk vinden en daadwerkelijk iets aan hebben later.

Nog een persoonlijk voorbeeld; Ik was niet zo heel goed in wiskunde op het HBO en moest echt 80% van mijn studietijd besteden aan wiskunde en bijles om een 7 te halen. Hierdoor kon ik andere vakken die ik wel leuk vond minder goed doen, omdat er gewoon geen tijd meer voor was. Als ik die wiskunde kon laten vallen, of een 5 genoeg was geweest had ik vakinhoudelijk veel meer kunnen weten dan dat ik nu doe. En daar had ik veel meer aan gehad dan dat ik nu de afgeleide kan bepalen van iets wat ik 100% nooit meer nodig heb.

Iemand die dus slecht is in natuurkunde en daar een 9-10 voor moet halen, omdat ie anders moet nablijven, zal veel minder tijd in andere vakken kunnen steken en daar dus slechter scoren.
Maar het staat natuurlijk wel goed voor de leraar als zijn vak/klas allemaal een 9 of hoger haalt.

[ Voor 65% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2019 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]
Precies wat ik bedoel dus, wat heeft een fiscalist, belastingadviseur, schilder, timmerman, verzorgende, schoonmaakster, basisschool leraar etc. aan een 10 voor natuurkunde? Ik denk dat ze die tijd beter kunnen stoppen in dingen die ze leuk vinden en daadwerkelijk iets aan hebben later.
Daar wil ik wel even op inhaken.

Leerlingen in het VO hebben in zekere zin niks te willen. Veel van deze leerlingen weten nog absoluut niet wat ze later willen worden, behalve YouTuber of influencer.

Leerlingen in het VO moet geleerd worden dat wanneer ze enige inspanning leveren de resultaten er ook naar zullen zijn. Veel jongelui doen weinig en krijgen toch een klein beetje resultaat. Moet je nagaan wat er gebeurt wanneer iemand ineens aan het werk gaat om resultaat te boeken.

De vervolgopleidingen en het bedrijfsleven zitten niet te wachten op middelmatige studenten. Die zitten te wachten op mensen die aan het werk gaan om resultaat te boeken. Die niet tevreden zijn met een zesje. Maakt niet uit wat ze later gaan doen. Het gaat om de mindset die je als docent kweekt bij de jongeren. Een mindset waarmee je geen inspanning levert maar wel resultaat verwacht is niet de beste basis voor de rest van je leven.

Het gaat écht niet om de 10 voor natuurkunde. Het gaat er om dat je weet hoe je iets aan moet pakken. De leerlingen die het echt interessant vinden onthouden wel waar het over gaat, de rest leert voor een goed cijfer op een toets en een week later is het weer weg. Prima, het proces om iets te kunnen reproduceren, zich daar in te kunnen storten en de zesjescultuur weg te laten is de winst die je er uit haalt.

Om even verder te gaan over de zesjescultuur: Dit is ook de reden waarom veel studenten op het HBO onderuit gaan. Ze zijn gewend een klein beetje inspanning te leveren en daar een goed resultaat bij te halen. Nu zijn ze aangekomen op het HBO waar ze zelf veel moeten doen. Weinig studenten weten hoe ze het leren écht aan moeten pakken. Zie daar: slechte resultaten en leren op de verkeerder manier. De ideale bron voor een burn out door je studie.

Het is dan ook niet voor niks dat er zoveel pedagogen en wetenschappers bezig zijn (geweest) om leergedrag in kaart te brengen. Kolb is een bekende in onderwijsland, die wordt vaak genoemd in de literatuur die met pedagogiek te maken hebben. Dat heeft een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ernemmer schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]

Nog een persoonlijk voorbeeld; Ik was niet zo heel goed in wiskunde op het HBO en moest daar echt 80% van mijn studietijd in steken om een 7 te halen. Hierdoor kon ik andere vakken die ik wel leuk vond minder goed doen omdat er gewoon geen tijd meer voor was. Als ik die wiskunde kon laten vallen, of een 5 genoeg was geweest had ik vakinhoudelijk veel meer kunnen weten dan dat ik nu doe. En daar had ik veel meer aan gehad dan dat ik nu de afgeleide kan bepalen van iets wat ik 100% nooit meer nodig heb.
Natuurlijk. Het gaat bij mij alleen om de klassen met leerlingen die voor het vak gekozen hebben.
Ik test verder (vrijwel) niet kennis, maar vaardigheden. De zesjescultuur levert een voortdurende achterstand en lakse houding op.
Zie het als een skill-tree. Eerst de ene skill beheersen, voordat je verder gaat naar de volgende.
Zoals anderen ook toelichten. De inhoud van de stof maakt niet uit. Het leren-leren en het leren-werken wel.
Ik zal ze ook nooit afrekenen omdat ze stof niet begrijpen, maar wel voor het feit dat ze iets niet snapten en geen of te weinig moeite hebben gedaan om het te gaan snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het leren leren is natuurlijk altijd goed om te leren, maar iets leren waar je geen feeling mee hebt en niet leuk vind, geeft een stuk meer stress dan iets leren wat je wel interesseert en leuk vind. Op het VO heeft een kind echt al wel zijn eigen interesseren en weet ie ook al wel wat 'm ligt en leuk vind.
Ik vind het dus niet goed om iemand op 1 vak te hameren, maar het gemiddelde rapportcijfer verhogen lijkt mij wel een goede oplossing.

En het kiezen voor een vak is niet helemaal waar, aangezien ze kiezen voor een profiel. En dan zit wiskunde bij natuurkunde. Persoonlijk was ik erg goed in natuurkunde, omdat dat praktisch was en erg slecht in wiskunde, omdat het zo zweverig was.

Maar dit is allemaal erg offtopic dus ik zal er verder niks meer over zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Ernemmer schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:49:
Het leren leren is natuurlijk altijd goed om te leren, maar iets leren waar je geen feeling mee hebt en niet leuk vind, geeft een stuk meer stress dan iets leren wat je wel interesseert en leuk vind.
[...]
Maar dit is allemaal erg offtopic dus ik zal er verder niks meer over zeggen.
Dit is behoorlijk ontopic juist, aangezien dit gaat over waarom het niveau van het onderwijs daalt en waarom het werk van docenten moeilijker wordt.

Als je bij mij in de les zit, dan ga je wat leren ook. Niet wat ik wil, maar qua eindtermen van het landelijke examen.

Een cijfer is ook slechts een middel om aan te geven hoe goed iemand iets doet. Ik kan de toetsen ook moeilijker maken, zodat niemand boven de 5,5 komt. Qua motivatie niet handig. De boodschap van de 9+ halen, is dat de leerling merkt dat hij of zij een stuk lesstof (en uiteindelijk het vak) volledig beheerst én daar wel iets voor zal moeten doen.

Ik wil niet zeggen dat ik altijd weet wat het beste is, maar de cultuur in het Nederlandse onderwijs is in ieder geval nogal soft te noemen. En dat maakt het voor docenten erg zwaar. Ik hoor en merk regelmatig dat leerlingen (en ouders) de eisen stellen en dat de docenten moeten zorgen dat het diploma van de leerling er komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
https://www.ad.nl/binnenl...akt-met-succes~a9897ffce/

Om maar weer even aan te geven wat het probleem is in het basisonderwijs. Er wordt van ons verwacht dat we resultaten behalen (desondanks toch dalende gemiddelden), maar dat het ook 'leuk en gezellig is' in de klas. Met straffen heb kans dat je ouders klagend in de klas hebt staan.

Nu hoor ik ook veel collega's klagen hoor, tegelijkertijd vind ik het maar onzinnig. Men kiest er zelf voor om meer uren te draaien dan waardoor ze betaald krijgen... Gewoon bij je director aangeven dat je je taken niet binnen je betaalde uren redt. Stop met organiseren avondvierdaagse, stop met extra activiteiten tijdens kerst en Sinterklaas, stop met elk schriftje nakijken, laat ouders duidelijk weten wat hun 'plek' is en geef gewoon (tijd)grenzen aan. Stop met onnodige administratie, vanuit de overheid is er niet zoveel verplicht (veel vanuit stichting of directie), etc. Er valt zoveel te strepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Waar komt deze verandering eigenlijk vandaan, hoe is het überhaupt zo erg kunnen worden?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
XWB schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:42:
[...]

Waar komt deze verandering eigenlijk vandaan, hoe is het überhaupt zo erg kunnen worden?
Dat is geen onderwijs ding, maar een algemeen ding. De opvoeding van vroeger is niet te vergelijken met nu. Vroeger was moeder thuis, nu niet. Vroeger werd je waar nodig door buren en anderen gecorrigeerd, nu niet. Deels schuldgevoel van ouders. Daarnaast is veel verwaarlozing, fysieke of geestelijke mishandeling tegenwoordig. Ook durven sommige ouders geen PlayStation af te pakken, omdat ze daar zelf last van hebben terwijl ze dat niet willen. Presteren op cijfer gebied is belangrijker geworden voor een opleiding en studie.

Zo las ik laatst op Facebook nog een post van een moeder die klaagde dat haar dochter huilend in bed lag omdat ze de volgende dag een topo toets had en daarbij ook op spelling wordt beoordeeld. Want vorig jaar had ze een onvoldoende gehaald wat volgens moeder kwam door slechte motoriek (waar school ook maar eens aan moest doen. En tot mijn grote verbazing waren er 20 posts in het kader van 'wat zielig' tot 'waardeloos beleid op die school'. Mogelijk dat de leerkracht volgende week te horen krijgt dat moeder vermoeden heeft van hooggevoeligheid, hoogbegaafd maar onderpresteren, dyslexie, dyscalculie, beelddenker, faalangst, black Out of weet ik veel. En het mooie is; school moet daar dan maar iets aan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Mee eens, President. Het moet verder niet een bash-de-maatschappij topic worden. Er is een lerarentekort, omdat het voor velen niet echt een optie is om het werk te doen. In plaats vam dat docenten zeggen wat er allemaal mis is: wat houdt de niet-docenten tegen om docent te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:02:
Mee eens, President. Het moet verder niet een bash-de-maatschappij topic worden. Er is een lerarentekort, omdat het voor velen niet echt een optie is om het werk te doen. In plaats vam dat docenten zeggen wat er allemaal mis is: wat houdt de niet-docenten tegen om docent te worden?
Salaris en aanzien.
Aanzien omdat je in het onderwijs geen lease-passat krijgt. Docent wordt toch een beetje op neer gekeken. Dat zijn die personen die de hele week met hun poten op tafel liggen en constant staken.
Salaris is genoeg over gezegd.
De overheid doet ook hun best om onderwijs minder belangrijk te maken. Er wordt al jaren lang over een leraren tekort gesproken, maar tot nog toe is het gevolg nog niet zichtbaar. Dus in hoeverre is er een 'tekort'?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garathane
  • Nu online

garathane

Derby schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:15:
[...]

Salaris en aanzien.
Aanzien omdat je in het onderwijs geen lease-passat krijgt. Docent wordt toch een beetje op neer gekeken. Dat zijn die personen die de hele week met hun poten op tafel liggen en constant staken.
Wat betreft aanzien:
Ik werk in het PO. Mijn collega uit de parallelgroep is een zij-instromer (politicoloog en oud-cameraman). Al ruim tien jaar geleden kreeg hij van een leerling (groep acht) toegevoegd: "Blijkbaar was je niet zo'n goede cameraman, anders had je niet hier gewerkt."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
[...]

De overheid doet ook hun best om onderwijs minder belangrijk te maken. Er wordt al jaren lang over een leraren tekort gesproken, maar tot nog toe is het gevolg nog niet zichtbaar. Dus in hoeverre is er een 'tekort'?
Ditzelfde is met de zorg. Die wordt ook steeds meer kaalgeplukt.
Juist de mensen in het onderwijs en de zorg zijn mensen die anderen willen leren en helpen. Het salaris is erbij. De managers zitten steeds harder te duwen tegen het personeel dat eigenlijk het werk doet en uiteindelijk krijg je nog meer uitval van krachten. Als maar op papier staat dat er iemand voor de les stond of dat we het met 3 mensen die wijk ook konden doen. Dat iemand overwerkt raakt ofzo is een detail geworden.

Je gaat juist deze route (onderwijs en zorg) in voor de liefde die je kan geven. Die liefde kun je tegenwoordig steeds minder geven. Sterker nog steeds vaker zijn er mensen met grote zuigmachines in hun handen die alles uit je zuigen en dan nog verwachten nog wat meer te doen.

Velen vinden dat deze iets lager is met het bedrijfsleven acceptabel. Deze is echter niet meer een iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Playa del C. schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:02:
wat houdt de niet-docenten tegen om docent te worden?
Te hoge werkdruk, teveel randzaken rondom het lesgeven zelf, (veel) meer uren draaien dan je voor getekend hebt, en te weinig autoriteit. Daarna komt denk ik pas loon. Tuurlijk ook belangrijk, maar niet waarover ik de klachten hoor in mijn familie. Waar overigens de helft recent gestopt of aan het omscholen is vanwege voorgaande klachten.

[ Voor 25% gewijzigd door TerraGuy op 15-09-2019 18:16 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:13:
[...]

... en te weinig autoriteit.
Ja dat is ook een hele goede. De steeds verdere juridisering van het onderwijs. Alles moet vast gelegd worden voor dat ene geval dat na 3x keer een 2.5 gehaald te hebben, vind dat hij recht heeft op studiepunten. En als dan de datum op 1 van de toets bladen verkeerd stond raakte het persoon dermate afgeleid dat hij daardoor weer een 2,5 scoorde. Dus ja dan verdien je wel die studie punten. |:(
Omdat voor te zijn moet alles driemaal gecheckt worden.

Het onderwijs is beter af zonder studenten, dan kan ik tenminste doen waar ik voor opgeleid ben, administratie... :X

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Hackus schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:58:
Laten we een maatschappelijk probleem vooral niet proberen op te lossen met medicatie. Ik mompelde nog iets over werkzaamheid en vermeende epidemie van ADHD enzo, wat ik niet schrijf om on-topic te blijven ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:49:
...Persoonlijk was ik erg goed in natuurkunde, omdat dat praktisch was en erg slecht in wiskunde, omdat het zo zweverig was...
Zo heb ik wiskunde nog nooit bekeken. Ik vond het altijd zeer specifiek ;)
Playa del C. schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:43:
[...]
Ik wil niet zeggen dat ik altijd weet wat het beste is, maar de cultuur in het Nederlandse onderwijs is in ieder geval nogal soft te noemen. En dat maakt het voor docenten erg zwaar. Ik hoor en merk regelmatig dat leerlingen (en ouders) de eisen stellen en dat de docenten moeten zorgen dat het diploma van de leerling er komt.
Hear hear.
President schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:34:
...Nu hoor ik ook veel collega's klagen hoor, tegelijkertijd vind ik het maar onzinnig. Men kiest er zelf voor om meer uren te draaien dan waardoor ze betaald krijgen... Gewoon bij je director aangeven dat je je taken niet binnen je betaalde uren redt. Stop met organiseren avondvierdaagse, stop met extra activiteiten tijdens kerst en Sinterklaas, stop met elk schriftje nakijken, laat ouders duidelijk weten wat hun 'plek' is en geef gewoon (tijd)grenzen aan. Stop met onnodige administratie, vanuit de overheid is er niet zoveel verplicht (veel vanuit stichting of directie), etc. Er valt zoveel te strepen...
Veel docenten vinden dat lastig. Zit wellicht niet in hun aard of zo. Het is makkelijker om een minder presterende leerling of student een genadezesje te geven dan allemaal 'gedoe' op je hals te halen. En die activiteiten die je noemt die geven ook wel weer energie. Al is het beter om als docent niet alleen naar de leerlingen, maar ook naar de schoolleiding en ouders duidelijke grenzen te stellen.

Van een streng, maar rechtvaardige docent is nog nooit iemand slechter geworden. het is in ieder geval beter dan pamperen. Alleen die ene docent die dat wil is wellicht wel een Don Quichot en dan is het lastig om dat vol te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
TerraGuy schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:13:
[...]

Te hoge werkdruk, teveel randzaken rondom het lesgeven zelf, (veel) meer uren draaien dan je voor getekend hebt, en te weinig autoriteit. Daarna komt denk ik pas loon. Tuurlijk ook belangrijk, maar niet waarover ik de klachten hoor in mijn familie. Waar overigens de helft recent gestopt of aan het omscholen is vanwege voorgaande klachten.
Het is dat ik gewend ben aan de schoolvakanties elke 7-9 weken en ik met twee jonge kinderen een vast contract nodig vindt en niet wil studeren, verder houdt het werk mij echt niet in het basisonderwijs...

Ooit leerkracht geworden met het streven kennis over te dragen, maar dat is een ondergeschikt onderdeel van het werk geworden. Mijn werk begint na 15u als de kinderen weg zijn, de ellendige vakken zoals creatief, gym en muziek kosten mij ook veel onnodige energie.

Ik zou werken in het onderwijs alleen adviseren aan een man/vrouw die het voor de leuk 'erbij' doet en de schoolvakanties kan gebruiken. Verder raad ik het niet aan. Simpel vanwege:
- alle randzaken aan administratie, zorggesprekken, etc
- hoog begin salaris, weinig groei
- extra opleidingen volgen levert kennis voor de school en jezelf op, maar je ziet niks ervan terug op je loonstrook
- excellent zijn levert ook niks op (nouja, met een beetje geluk een compliment), maar bezorgt je alleen maar extra taken en verantwoordelijkheden
- in je privé leven mag je ook dingen niet zeggen of doen vanwege het feit dat je leerkracht bent. Zelfs hier op het forum wordt er van je verwacht dat omdat je leerkracht bent bepaalde uitspraken niet 'horen'

Nee hoor, had ik maar een andere studie gedaan met meer perspectieven (en was ik maar niet aan die vele vakanties gewend).

Al met al hoor ik er zo veel om mij heen. Parttime werken is waardeloos, want als je 0,4 werkt (bijvoorbeeld de maandag en dinsdag) moet je ook weer x aantal dagdelen terug komen voor studie dag, etc. Daarnaast extra tijd nodig om overdracht te schrijven, klas weer in gareel brengen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door President op 15-09-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@President Klinkt triest, maar mee eens. In het voortgezet onderwijs is het op veel punten een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 20:36

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
President schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:06:
Dat is geen onderwijs ding, maar een algemeen ding.
Het heeft er ook mee te maken dat succes in de maatschappij steeds meer afhangt van het studiepad, wil je toegang tot functies met toekomst perspectief dan is de route HAVO naar HBO toch veelal het minimale wat men bereiken als ouders voor hun kind.

Daarnaast is met de hervormingen van het VMBO en MBO en de negatieve berichtgeving rondom de kwaliteit en studieklimaat van scholen de reputatie van die route beschadigd geraakt. Daarnaast wordt het stapelen bemoeilijkt, een VMBO of HAVO diploma geeft niet automatisch toegang meer tot een hogere middelbare opleiding (bron).

Dit alles schuift de beslissing over de schoolcarrière steeds meer richting het schooladvies van basisonderwijs en komt daar de druk te liggen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Leraren vallen toch een beetje in het straatje van beroepen zoals verpleegkundigen en politiemensen. Die hebben last van vergelijkbare problemen.

Je ziet het als ideale beroepen omdat het mensenwerk is, mensen helpen vind je belangrijk. Het zijn beroepen waar je met een zekere ideaal naar kijkt.

Dus je gaat vol enthousiasme zo'n opleiding doen. Termen als "kwaliteit waarborgen" vliegen om de oren. Samen gaan we de wereld verbeteren en de student/de patient/de burger vooruit helpen.

Vervolgens land je met je voeten in de aarden, blijkt salaris tegen te vallen. Je baas is alleen maar druk met onderbezetting regelen, zijn baas is bezig met rapportages en zijn baas aan het kijken waar er volgend jaar op bezuinigd kan worden.

Je werkt blijkt voor een groot deel uit administratie te bestaan die jouw dagtaak niet perse makkelijker maakt, maar wel de rapportages van het middelmanagement voedt. De maatschappelijke waardering blijft uit, er wordt toch een beetje op je neer gekeken. De werkdruk is hoog, het salaris is laag. De politiek roept dat je werk zo belangrijk is maar je salaris suggereert anders.

Na 1 jaar begin je aan je idealen te twijfelen, na 3 jaar is er niks meer van over. Of je kachelt door met het verstand op nul, of je stopt uit frustratie en gaat ergens anders je idealen nastreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
garathane schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:25:
[...]

Wat betreft aanzien:
Ik werk in het PO. Mijn collega uit de parallelgroep is een zij-instromer (politicoloog en oud-cameraman). Al ruim tien jaar geleden kreeg hij van een leerling (groep acht) toegevoegd: "Blijkbaar was je niet zo'n goede cameraman, anders had je niet hier gewerkt."
Haha yep. "Those who cannot do, teach".

Maar salaris gecombineerd met de regel- en werkdruk houden mij echt wel tegen om (deeltijd) iets in het onderwijs te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:21:
Leraren vallen toch een beetje in het straatje van beroepen zoals verpleegkundigen en politiemensen. Die hebben last van vergelijkbare problemen.
Voor de duidelijkheid, die twee krijgen significant slechter betaald als docenten. Die beginnen bij €2560 per maand (+ vakantiegeld / dertiende maand), en eindigen bij €3870/ €4200/€4850, afhankelijk tot welke schaal je doorgroeit.
Een verpleegkundige begint bij maximaal €2000, en eindigt bij €3000 - €3500 (https://www.opleidingverp...ient-een-verpleegkundige/). Onregelmatigheidstoeslag tel ik hierbij niet mee, omdat ze immers ook onregelmatig moeten werken, een basisschool docent heeft niet veel nachtdiensten.
Een politieagent (dat is wel MBO dan), begint bij €2000 per maand en eindigt op maximaal €3500 als hoofdagent. (https://www.onetime.nl/ge...erdient-een/politie-agent), wel paar jaar oud, dus zal nu vast wat hoger zijn.

Er zijn vast genoeg problemen in het basisonderwijs, maar salaris lijkt mij er niet één van. En het gaat wel lekker op en neer, ik herinner me familielid nog aantal jaar geleden (oké, richting de 10 jaar nu) die PABO had gedaan. Nou succes een baan te vinden, je was blij als je tijdelijk voor een zwangerschap kon invullen.
[...]

Salaris en aanzien.
Die lease auto is heel groot in de IT, maar in heel veel andere takken heeft echt geen hond een leaseauto. En dan heb ik het echt niet alleen over het winkelpersoneel bij de bakker. Ik werk in de high tech en hier heeft nagenoeg niemand een leaseauto. Ook nog nooit opgemerkt dat ik zoveel aanzien in de maatschappij heb :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:11
Roenie schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:50:
Veel docenten vinden dat lastig. Zit wellicht niet in hun aard of zo. Het is makkelijker om een minder presterende leerling of student een genadezesje te geven dan allemaal 'gedoe' op je hals te halen. En die activiteiten die je noemt die geven ook wel weer energie. Al is het beter om als docent niet alleen naar de leerlingen, maar ook naar de schoolleiding en ouders duidelijke grenzen te stellen.
Een soort redders met een ideaal.
Van een streng, maar rechtvaardige docent is nog nooit iemand slechter geworden. het is in ieder geval beter dan pamperen. Alleen die ene docent die dat wil is wellicht wel een Don Quichot en dan is het lastig om dat vol te houden.
Mijn ervaring is dat het streng dan vaak nog wel gaat, maar het rechtvaardig ontbreekt. Omdat ze ook maar mens zijn en niet alles kunnen zien, schiet het rechtvaardige er nogal eens bij in.
President schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:57:
Al met al hoor ik er zo veel om mij heen. Parttime werken is waardeloos, want als je 0,4 werkt (bijvoorbeeld de maandag en dinsdag) moet je ook weer x aantal dagdelen terug komen voor studie dag, etc. Daarnaast extra tijd nodig om overdracht te schrijven, klas weer in gareel brengen, etc.
Mijn moeder werkt als vakdocent in het VSO en die moet dus ook dagen terugkomen. Ik heb d'r al een paar keer voor gek verklaard. Terugkomen prima, maar niet onbetaald. "Maar dat moet van de CAO". Leuk voor die CAO, maar je gaat toch niet met zijn allen vakantiedagen opofferen voor studiedagen? Ik moet volgens mijn CAO de eerste 2 overuren ook onbetaald doen. Mijn baas betaald ze wel, anders zou ik het ook niet doen.
Op een andere school had mijn moeder structureel teveel uren in 2 periodes... Waar je 5 tot 6 eenheden op een aanstelling van 0,4 FTE hoort te hebben, had ze er 8. Das dus 0,6 FTE. En je dan laten afschepen met 4 vrij in te delen verlofdagen. 8)7 8)7
Anoniem: 604938 schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:21:

Je ziet het als ideale beroepen omdat het mensenwerk is, mensen helpen vind je belangrijk. Het zijn beroepen waar je met een zekere ideaal naar kijkt.
Idealisten en redders in het onderwijs.
CurtPoindexter schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:30:
Maar salaris gecombineerd met de regel- en werkdruk houden mij echt wel tegen om (deeltijd) iets in het onderwijs te doen.
Idem. I.c.m. de kansloze vakken. Flikker op met je drama e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:00:

Er zijn vast genoeg problemen in het basisonderwijs, maar salaris lijkt mij er niet één van. En het gaat wel lekker op en neer, ik herinner me familielid nog aantal jaar geleden (oké, richting de 10 jaar nu) die PABO had gedaan. Nou succes een baan te vinden, je was blij als je tijdelijk voor een zwangerschap kon invullen.
Inderdaad, ze komen overal leraren te kort, maar geven nergens meer een vast contract. Een kennis van mij heeft ook eerst 3 jaar als invaljuf op verschillende scholen gewerkt, daarna 2 keer een jaarcontract en nu eindelijk een vast contract na 5 jaar juf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:02:

Idem. I.c.m. de kansloze vakken. Flikker op met je drama e.d.
Nou ja, ik zou als zij-instromer mijn eigen vak / expertise kunnen geven. Dan heb ik daar al minder last van. Maar als ik 20% salaris inlever voor een dag onderwijs en ik krijg er 10% voor terug (of nog minder), plus een stevige korting op andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Tja dan is het niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is er nu echt niemand in de detaildiscussies, aan de vooravond van Prinsjesdag, die in dit alles de ironie erkent van het veertig jaar lang collectief electoraal dragen van het valse frame “de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten”?

Misschien ben ik hard nu, maar ook de discussie van dit onderwerp is een kwestie van electorale opbouw én dragen van neo-klassieke economische frames - het kon allemaal niet op, het mag niet anders, oh wee de realiteit.

Ik mag hopen dat de mensen in het onderwijs in ieder geval de les geleerd hebben van valstrik in het vertrouwen op oude aannames ten aanzien van onderhandeling en functionaliteit - vakbonden zijn na hun breken in de jaren ‘70 een verdienmodel geworden. Het was pas nadat men in het onderwijs voorbij begon te gaan aan die component in onze SER structuren dat de kwesties een onderwerp werden.

Dan kijk ik naar ander kwesties als wetenschap, sociaal domein, MKB, zorg. Ziet iemand de geven delers?

Nogmaals, misschien ben ik hard, maar kwesties als lerarentekort zijn een gevolg van electoraal draagvlak en politiek gedrag van de burger.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 16-09-2019 12:46 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Nou hoor ik graag de ongezouten mening over dit onderwerp, maar zo hier en daar vind ik sommige opmerkingen toch wel opvallend. Soms omdat het meer een n=1 opmerking is, maar soms ook wel omdat het feitelijk niet klopt.

1) Het salaris (VO) op zich is prima. Je hebt een 13e maand, bindingstoelage (een ~1000 euro bonus in augustus) en kunt eventueel schalen omhoog (LC of LD). Verder prima CAO, zoals een verhuisvergoeding (ik heb ooit netto 3k ontvangen en een week vrij), enz. Persoonlijk krijg ik dit jaar een extra week doorbetaald vrij, voor een sportopleiding die ik in het buitenland ga doen. Niet volgens CAO, maar dat kan dus wel. En zo zijn er meer collega's die vrij soepel iets regelen qua vrij krijgen.

2) Los van salaris heb je in het VO wel degelijk echt 12 weken vrij per jaar. Genoeg docenten die dan doorwerken en er over zeuren. De vakantie heb je wel nodig om even bij te komen, maar dat is ook het idee van een vakantie. Zelf heb ik nog geen uur van een vakantieperiode gewerkt. Je moet dan op de werkdagen wel de uren maken natuurlijk. De klagende docenten zitten op een werkdag wel rond 15:00 uur thuis in de tuin aan een wijntje, bij wijze van spreken.
Werkdruk zit hem in pieken en dalen. Werkdruk is hoog, maar wordt ook gecompenseerd door de vakanties en bepaalde rustige weken. O.a. vallen examenklassen weg na april, enz. Ik kan regelmatig tijdens werktijd het gras maaien of even naar de kapper. Daartegenover staat dat je soms overvolle dagen hebt natuurlijk. Tijdsbewaking voor jezelf is wel nodig.

3) Daaraan gekoppeld. De CAO is duidelijk. Zoals @Pizza_Boom zegt, natuurlijk moet je niet gratis gaan werken. Ik doe soms wel eens wat extra, maar alleen als ik dat gewoon wil. Voor mij heel simpel, als de werktijd om is, stopt het. Ik heb een gezin en een eigen leven en een duidelijk contract met een aantal FTE. In de CAO staan echter wel specifieke afspraken dat een docent geacht wordt x aantal keer per jaar buiten zijn reguliere rooster op school te komen (voor ouderavond, voorlichting, enz.). Plichten en rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Playa del C. schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:30:
Nou hoor ik graag de ongezouten mening over dit onderwerp, maar zo hier en daar vind ik sommige opmerkingen toch wel opvallend. Soms omdat het meer een n=1 opmerking is, maar soms ook wel omdat het feitelijk niet klopt.
Ik ervaar het ook zoals jij het omschrijft.

Maar vergeet niet dat er velen in het onderwijs werken die een heel ander karakter hebben. Ná goed of slecht werkgeverschap ben ik ervan overtuigd dat hoe je t.o.v. werk staat een belangrijke rol speelt:

Even zeer kort door de bocht, maar er zijn ook jonge vrouwen die een klas nauwelijks onder controle kunnen houden en voor elke les een lesplan uitstippelen om te proberen dat te rectificeren. Terwijl een les uit de losse pols soms één van je beste lessen kan zijn.

Of het andere geslacht dan: de in zichzelf gekeerde wiskundeleraar die maar door blijft uitleggen terwijl iedereen door hem heen praat en de stof maar op 1 manier uit kan leggen. Om vervolgens uren cijfers te analyseren in de hoop daarmee te verbeteren.

Het zijn een beetje stereotypes, maar ik denk dat velen het ook erg moeilijk maken voor zichzelf. Los van allerlei externe factoren zoals de werkgever, de 'speciale leerlingen', de schoolcultuur en/of het aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Het tegenwerken van immigratie en het terugsturen van asielzoekers zal ook helpen tegen het lerarentekort, vooral op de langere termijn. Vaak zijn het kinderen van deze sociale onderklasse die de meeste aandacht en dus ook tijd/energie opeisen van leerkrachten. En dan heeft deze groep ook vaak meer kinderen dan de gemiddelde autochtone Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40

lasharor

7 december 2004

Motions schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:15:
Het tegenwerken van immigratie en het terugsturen van asielzoekers zal ook helpen tegen het lerarentekort, vooral op de langere termijn. Vaak zijn het kinderen van deze sociale onderklasse die de meeste aandacht en dus ook tijd/energie opeisen van leerkrachten. En dan heeft deze groep ook vaak meer kinderen dan de gemiddelde autochtone Nederlander.
Wtf? Kan je dit ook onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
lasharor schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:19:
[...]

Wtf? Kan je dit ook onderbouwen?
Wtf? Dit lijkt me echt zeer logisch? Snap jouw reactie totaal niet.

Leerlingen met een migratieachtergrond hebben vaker achterstanden op school, vooral op gebied van taal, vergeleken met leerlingen zonder een migratieachtergrond. Ook hebben leerlingen met een migratieachtergrond vaker laag-opgeleide ouders die hun kinderen gemiddeld minder helpen met hun studie. Tel daarbij op dat gezinnen met een migratieachtergrond meer kinderen per huishouden hebben dan autochtone gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:52
Motions schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:28:
[...]

Wtf? Dit lijkt me echt zeer logisch? Snap jouw reactie totaal niet.

Leerlingen met een migratieachtergrond hebben vaker achterstanden op school, vooral op gebied van taal, vergeleken met leerlingen zonder een migratieachtergrond. Ook hebben leerlingen met een migratieachtergrond vaker laag-opgeleide ouders die hun kinderen gemiddeld minder helpen met hun studie. Tel daarbij op dat gezinnen met een migratieachtergrond meer kinderen per huishouden hebben dan autochtone gezinnen.
Hij vraagt om onderbouwing via referenties. Zijn er onderzoeken geweest die jouw asserties staven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:48

Polycom

Poes van goud

Leraren worden vaak ook op één hoop gegooid, maar er zitten grote verschillen tussen het werken op een basisschool, voortgezet onderwijs, MBO, HBO. Daarnaast hebben deze onderwijsgebieden een eigen CAO. Wat ik vooral oneerlijk vind is dat een leraar op een basisschool aanzienlijk minder krijgt dan een leraar op een middelbare school of een MBO.

Verder denk ik dat het lerarentekort o.a te maken heeft met het feit dat het niet echt een sexy beroep is. Iedereen wil tegenwoordig in een pak lopen en in een lease-auto rijden. Dit zorgt bij andere sectoren ook voor te korten (bouw, techniek, zorg etc.)

[ Voor 27% gewijzigd door Polycom op 16-09-2019 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Polycom schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:05:
Leraren worden vaak ook op één hoop gegooid, maar er zitten grote verschillen tussen het werken op een basisschool, voortgezet onderwijs, MBO, HBO. Daarnaast hebben deze onderwijsgebieden een eigen CAO. Wat ik vooral oneerlijk vind is dat een leraar op een basisschool aanzienlijk minder krijgt dan een leraar op een middelbare school of een MBO.

Verder denk ik dat het lerarentekort o.a te maken heeft met het feit dat het niet echt een sexy beroep is. Iedereen wil tegenwoordig in een pak lopen en in een lease-auto rijden. Dit zorgt bij andere sectoren ook voor te korten (bouw, techniek, zorg etc.)
Ik heb mijn beroep niet nodig om sexy te zijn.

Verder met je eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja dan ga ik hetzelfde doen als iemand hiervoor, maar heb je onderbouwing dat tegenwoordig iedereen in een pak wil lopen en een lease auto rijden? Oké lease auto's zullen er genoeg willen, maar de meeste beroepen hebben toch echt geen lease auto. En wat is een sexy beroep? De gemiddelde gedetacheerde netwerkbeheerder heeft een lease auto. Maar ik denk nu niet dat er hordes vrouwen naar rechts swypen als ze op Tinder zien dat je netwerkbeheerder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
Sir_Lion schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:51:
[...]

Hij vraagt om onderbouwing via referenties. Zijn er onderzoeken geweest die jouw asserties staven?
Nee, dat vraagt hij helemaal niet. Over daadwerkelijke cijfers en impact valt te praten, maar als iemand met een 'Wtf?' reageert op het feit dat kinderen met migratieachtergronden vaker (taal)achterstanden hebben dan is er nog een gebrek aan realiteitszin om over cijfers te praten.

Jullie doen alsof het vreemd is om te zeggen dat kinderen van laagopgeleide ouders die Nederlands niet als moedertaal geleerd hebben meer aandacht in het onderwijs nodig hebben dan kinderen zonder een dergelijke achterstand 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 13:56

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Daar komt ook bij dat ik een aantal mensen kende (nu verhuisd) die opleiding voor leraar hebben gevolgd. Zijn naar Luxemburg gegaan om les te geven, ja leven is daar iets duurder maar loon is daar gewoon veel beter voor zover ik begreep de voorwaarden ook.

In NL loont het gewoon niet om leraar te worden, ik heb ooit eens meegelopen met IT leraar. Ik moet er niet meer aan denken er is totaal geen respect voor de leraren?? Je moet alles 10 keer vragen 'wil je ophouden?'. Werkelijk WTF, toen ik naar school ging, jij niet luisteren? Daar is de deur ga je maar melden bij de rector en vierkant rooster voor 2 weken.

En inderdaad opvoeding of eerder het ontbreken daarvan, alle kinderen zijn ineens speciaal/snowflakes.
Nou was de IT leraar mijn formaat 2M+ en dat heeft een beetje overwicht, maar ook versus de irritante ouders die denken dat school een 'opvoeding vervanger' is. Ze zitten daar om te leren, wil je ze respect bijbrengen stuur je ze maar naar Japan.

Ik hoorde dat b.v. lerares NL een klein ouder vrouwtje was en dat voor sommige ouders een vrijbrief was om onbeschoft te zijn.

Leraren moeten beschermd worden en meer macht krijgen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:00:
[...]

Voor de duidelijkheid, die twee krijgen significant slechter betaald als docenten. Die beginnen bij €2560 per maand (+ vakantiegeld / dertiende maand), en eindigen bij €3870/ €4200/€4850, afhankelijk tot welke schaal je doorgroeit.
Een verpleegkundige begint bij maximaal €2000, en eindigt bij €3000 - €3500 (https://www.opleidingverp...ient-een-verpleegkundige/). Onregelmatigheidstoeslag tel ik hierbij niet mee, omdat ze immers ook onregelmatig moeten werken, een basisschool docent heeft niet veel nachtdiensten.
Een politieagent (dat is wel MBO dan), begint bij €2000 per maand en eindigt op maximaal €3500 als hoofdagent. (https://www.onetime.nl/ge...erdient-een/politie-agent), wel paar jaar oud, dus zal nu vast wat hoger zijn.
Het kromme is dat in Nederland de banen die iets toevoegen aan de maatschappij lager gewaardeerd (loon) worden dan de bullshit jobs, accountant, marketeer, fiscalist, banen die de maatschappij geld kosten. Ergens hebben we dit met zijn allen gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Derby schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:53:
Het kromme is dat in Nederland de banen die iets toevoegen aan de maatschappij lager gewaardeerd (loon) worden dan de bullshit jobs, accountant, marketeer, fiscalist, banen die de maatschappij geld kosten. Ergens hebben we dit met zijn allen gewild.
Als we morgen te horen krijgen dat de IB met 4% omhoog gaat zodat het salaris in de zorg, politie en leraren CAO 10% omhoog kan is Nederland (En Tweakers) gelijk te klein :+
Tevens is al vaker gezegd dat salaris niet HET probleem is, dat is de maatschappij zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40

lasharor

7 december 2004

Motions schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:05:
[...]

Nee, dat vraagt hij helemaal niet. Over daadwerkelijke cijfers en impact valt te praten, maar als iemand met een 'Wtf?' reageert op het feit dat kinderen met migratieachtergronden vaker (taal)achterstanden hebben dan is er nog een gebrek aan realiteitszin om over cijfers te praten.

Jullie doen alsof het vreemd is om te zeggen dat kinderen van laagopgeleide ouders die Nederlands niet als moedertaal geleerd hebben meer aandacht in het onderwijs nodig hebben dan kinderen zonder een dergelijke achterstand 8)7 8)7
Jij zegt dat het lerarentekort opgelost kan worden door "Het tegenwerken van immigratie en het terugsturen van asielzoekers." Dat is niets minder waard dan "wtf?". Helemaal als je geen enkele bron weet aan te halen voor je bewering.

Wanneer ik zoek op google kan ik niets vinden waaruit zou blijken dat er een verband is tussen het lerarentekort en kinderen met een migratieachtergrond. Dit artikel van de volkskrant suggereert zelfs dat de sociaal-economische situatie van het kind dan wel de ouders een belangrijke rol spelen. Inkomen en onderwijsniveau van de ouders speelt een bepalende rol. Daarnaast suggereert deze website dat ong. 40% van de leerlingen met een groter potentieel tot onderwijsachterstand in het basisonderwijs van autochtone afkomst zijn. Het CBS geeft nog niet eens iets aan over het daadwerkelijke niveau van de kinderen en baseert zijn cijfers alleen op het onderwijs en inkomensniveau van de ouders.

Vergelijk trouwens ook voor de grap deze kaartjes: NOS Azielzoekers per gemeente (2015) en Trouw (UWV) Lererentekort basisonderwijs per provincie (2018)

Het klinkt nogal populistisch om dan te stellen dat een totale immigratiestop en/of het "terugsturen van asielzoekers" het lerarentekort zou oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
President schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:57:
[...]

Het is dat ik gewend ben aan de schoolvakanties elke 7-9 weken en ik met twee jonge kinderen een vast contract nodig vindt en niet wil studeren, verder houdt het werk mij echt niet in het basisonderwijs...

Ooit leerkracht geworden met het streven kennis over te dragen, maar dat is een ondergeschikt onderdeel van het werk geworden. Mijn werk begint na 15u als de kinderen weg zijn, de ellendige vakken zoals creatief, gym en muziek kosten mij ook veel onnodige energie.

Ik zou werken in het onderwijs alleen adviseren aan een man/vrouw die het voor de leuk 'erbij' doet en de schoolvakanties kan gebruiken. Verder raad ik het niet aan. Simpel vanwege:
- alle randzaken aan administratie, zorggesprekken, etc
- hoog begin salaris, weinig groei
- extra opleidingen volgen levert kennis voor de school en jezelf op, maar je ziet niks ervan terug op je loonstrook
- excellent zijn levert ook niks op (nouja, met een beetje geluk een compliment), maar bezorgt je alleen maar extra taken en verantwoordelijkheden
- in je privé leven mag je ook dingen niet zeggen of doen vanwege het feit dat je leerkracht bent. Zelfs hier op het forum wordt er van je verwacht dat omdat je leerkracht bent bepaalde uitspraken niet 'horen'

Nee hoor, had ik maar een andere studie gedaan met meer perspectieven (en was ik maar niet aan die vele vakanties gewend).

Helemaal mee eens.
Mijn vrouw is na 9 jaar leerkracht basisonderwijs gestopt en is nu aan de slag als onderwijs ondersteuner op een school voor speciaal onderwijs.

Voor een paar honderd euro minder per maand:
- Geen werkdruk thuis, 's avonds en in de weekenden
- Nog steeds vakanties
- De deur dichttrekken op werk is gewoon een leeg hoofd en helemaal nets meer hoeven en moeten doen.

Wat mij in al die jaren erg opvalt aan "het basis onderwijs":
- Er blijft veel geld hangen bij tussenliggende stichtingen, met veel mannen in pak en dikke auto's op de parkeerterreinen. Geld dat beter écht in het onderwijs uitgegeven had kunnen worden.
- Directie is vaak (niet altijd) een slappe hap. Omhooggevallen leerkrachten die geen idee hebben hoe je een team managed en ondersteunt(!). Mijn vrouw kwam thuis te zitten, overspannen. Totaal geen begrip vanuit de directie. Een houding van "Als je thuis komt te zitten pas je misschien niet in ons team". Als je aangeeft dat je geen tijd hebt voor bepaalde zaken erbij te pakken in commissies en organisaties is de standaard reactie: "Het zal moeten, iedereen doet het en dat hoort nu eenmaal bij onze school". Bij overspannen, kom je thuis te zitten, geen enkele ondersteuning vanuit de directie. Als op ene gegeven moment 50% van je personeelsbestand wel eens heeft thuis gezeten de afgelopen 10 jaar, dan moet je misschien eens bij jezelf te rade gaan. Een huidige leerkracht tot adjunct directeur aanstellen en aangeven dat iedereen met problemen dat maar oplost met deze nieuwe adjunct, is daarin niet de ideale oplossing.
- Geld dat wel naar de scholen gaat wordt door directie liever in technieklokalen, ipads, chromebooks, laptops, TV's en smart borden uitgegeven dan extra onderwijsassistenten of kleinere groepen.

Mijn vrouw zit nu op een school waar de directeur volgens mij ervaring met management in het bedrijfsleven
heeft. Het effect is dat hij veel meer ondersteunend is naar zijn personeel, faciliterend. En juist naar boven toe de onderhandeling aangaat met die overkoepelende stichting. Al die extra zaken worden geschrapt, iedere groep heeft daar een ondersteuner en groepen worden juist kleiner. Geen nieuwe leerlingen erbij voordat er een toezegging is voor een extra leerkracht en ondersteuner. Een wereld van verschil!

Nu hebben wij ook kinderen en ik zie mijzelf als klant van de school van mijn kinderen. Ik heb liever kleinere groepen, meer leerkrachten. En als dat betekent dat je leraren via detachering moet inhuren, dan regel je dat maar met je stichting! Er is met de nieuwe CAO genoeg ruimte voor salarisverhogingen. Leerkracht kan tot 5000 bruto verdienen met de huidige CAO. Dus je huurt ze maar eerst in, om zo aan te geven aan de stichting dat je toch extra personeel nodig hebt. Met deze leerkrachten kun je nu de onderhandeling voor een vast dienstverband ingaan. En nee, dan begint een leerkracht maar eens een keer niet in de eerste schaal met trede 1, dan schaal je ze maar op de tweede schaal, halverwege in en zet je je trots maar even opzij. Het is jammer dat jij als omhooggevallen directeur wel alle treden hebt moeten doorlopen vroeger. Het zijn nu andere tijden!

Echt tijd dat de overheid stopt met lump sum geld erbij. Extra geld met extra voorwaarden!
Voorwaarden als:
- Max x% overhead in de overkoepelende stichting
- Klassen bestaan maximaal uit 28 leerlingen
- Per 3 klassen is er een onderwijsassistent beschikbaar, welke zijn tijd verdeeld over de drie klassen

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Polycom schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:05:

Is dit wel zo? Volgens mij is er niets mis met salarissen in PO.
Er zijn 3 schalen. Wat vroeger LA, LB en LC was is komen te vervallen. Dat is nu L10, L11 en L12 geworden:
L10:
Basis salaris: 3910
13e maand: 3910
Vakantiegeld: 3753,6
Gemiddeld per maand: 4549

L11:
Basis salaris: 4228
13e maand: 4228
Vakantiegeld: 4058,9
Gemiddeld per maand: 4919

L12:
Basis salaris: 4851
13e maand: 4851
Vakantiegeld: 4657
Gemiddeld per maand: 5643

Allemaal schalen voor leerkrachten in het primair onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 12:25
BlakHawk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:48:
[...]

Is dit wel zo? Volgens mij is er niets mis met salarissen in PO.
Er zijn 3 schalen. Wat vroeger LA, LB en LC was is komen te vervallen. Dat is nu L10, L11 en L12 geworden:
L10:
Basis salaris: 3910
13e maand: 3910
Vakantiegeld: 3753,6
Gemiddeld per maand: 4549

L11:
Basis salaris: 4228
13e maand: 4228
Vakantiegeld: 4058,9
Gemiddeld per maand: 4919

L12:
Basis salaris: 4851
13e maand: 4851
Vakantiegeld: 4657
Gemiddeld per maand: 5643

Allemaal schalen voor leerkrachten in het primair onderwijs.
Onjuist, L10 is voor een groepsleerkracht basisonderwijs (vroeger LA) en L11 kun je met veel moeite in komen als je extra gespecialiseerd bent, bijv IB, rekencoördinator, ICT coördinator enz. Je moet hier zelf werk van maken, je krijgt dit niet automatisch. Dit terwijl een leerkracht voortgezet onderwijs tweedegraads (hbo niveau) gelijk in L11 komt, zonder extra specialisatie. Dit is ook gelijk de reden dat er zo op dat salaris wordt gehamerd. Dit moet gelijk worden getrokken, niemand die kan uitleggen waarom er een loonkloof is bij hetzelfde opleidingsniveau.

L12 zal bijna niemand halen in het primair onderwijs, dus hier denk je te makkelijk over. Er is wel degelijk iets met het salaris, namelijk het verschil tussen basis en voortgezet onderwijs. Enige uitzondering zijn eerstegraads docenten voortgezet onderwijs, zij hebben namelijk een universitaire studie gevolgd. Daarom mogen zij ook meer verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
No offense, maar ook binnen HBO-studies met willekeurig ander opleiding heb je verschillen in beloning en genoeg HBO-functies die een stuk minder verdienen dan dat. Waarom BO en VO daarin gelijk gesteld moeten worden is mij eerder een raadsel. Overigens wel een grap dat er een 13e maand is, veel bedrijven hebben dat weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Nostordici schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:02:
[...]

Onjuist, L10 is voor een groepsleerkracht basisonderwijs (vroeger LA) en L11 kun je met veel moeite in komen als je extra gespecialiseerd bent, bijv IB, rekencoördinator, ICT coördinator enz. Je moet hier zelf werk van maken, je krijgt dit niet automatisch. Dit terwijl een leerkracht voortgezet onderwijs tweedegraads (hbo niveau) gelijk in L11 komt, zonder extra specialisatie. Dit is ook gelijk de reden dat er zo op dat salaris wordt gehamerd. Dit moet gelijk worden getrokken, niemand die kan uitleggen waarom er een loonkloof is bij hetzelfde opleidingsniveau.

L12 zal bijna niemand halen in het primair onderwijs, dus hier denk je te makkelijk over. Er is wel degelijk iets met het salaris, namelijk het verschil tussen basis en voortgezet onderwijs. Enige uitzondering zijn eerstegraads docenten voortgezet onderwijs, zij hebben namelijk een universitaire studie gevolgd. Daarom mogen zij ook meer verdienen.
Volgens de richtlijnen die opgesteld zijn, zou 40% in L11 (het vroegere LB) moeten vallen.

https://www.functiemix.nl...nctiemix-2017-beschikbaar

"DUO heeft de functiemixcijfers met peildatum 1 oktober 2017 opgeleverd. In het basisonderwijs is een hele lichte stijging te zien van het aandeel leraren in schaal LB, van 26,0% in 2016 naar 26,7% in 2017. De doelstelling van 40% LB is daarmee nog steeds niet gehaald."

Even los van het feit dat €4549 bruto per maand een heel leuk bedrag is voor een 36 uurs contract. Ja ze draaien er officieel 42 per week en dat wordt met de vakanties gecompenseerd naar 36 uur. Allemaal geen enkel probleem.

40% zou in L11 moeten gaan vallen, dat is een kleine 5000 bruto per maand.

We moeten problemen van elkaar scheiden.

Wat mij betreft is het salaris probleem in den basis opgelost! De schalen en richtlijnen zijn ruim voldoende om salarisverhogingen te rechtvaardigen. Echter willen de scholen daar zelf vaak niet aan. Tredes overslaan, of leerkrachten naar L11 verplaatsen vinden de directeuren zelf een probleem. Een vriendin van ons is bezig om adjunct te worden en zij geeft aan dat ze vindt dat mensen zeker niets moeten overslaan. Gewoon alle tredes doorlopen want zo hoort het toch? En leerkrachten naar L11!? Weet je hoeveel werk het haar heeft gekost voor ze naar LB kon? Dan gaan we nu niet zomaar leerkrachten overzetten. Typisch geval van een omhooggevallen leidinggevende. Met alle respect, op onderwijsgebied zal ze best een hoop weten en goed doen, op het gebied van leiding geven aan mensen gewoon niet. Ze is een echte top-down "manager", waar manager een veel te groot woord is voor haar skills. Al we haar niet persoonlijk zouden kennen, had ik het woord "slavendrijver" gebruikt :+ . Je hebt people skills nodig, inlevingsvermogen en vooral het inzicht dat jij er alles aan moet doen zodat je werknemers kunnen werken. Het werk makkelijker maken voor ze, waardoor resultaten omhoog gaan. Dat is jou als manager aan te rekenen en niet de werknemer (in de basis).

Hoofdzaken van bijzaken scheiden.

Salaris is (wat mij betreft) geen issue meer. CAO technisch gezien. Cultureel gezien binnen het onderwijs nog wel.

Tijd om ons te richten op de werkdruk en grootte van klassen en vooral hoe beperken we de overhead in overkoepelende stichtingen?

Dus hoe gaan we ervoor zorgen dat leerkrachten niet meer dan 42 uur per week draaien? Dat zijn de vragen waar we ons mee bezig moeten houden. Het wordt dan ook tijd dat meer leerkrachten voor zichzelf opkomen en die 42 uur als grens gaan zien voor wat ze doen. Er zijn te veel leerkrachten die iedere avond thuis doorgaan, in het weekend thuis door gaan met voorbereiden. Ik heb dit met mijn vrouw meegemaakt en daar is ze uiteindelijk onder gezwicht. Een zeer competente leerkracht is het onderwijs nu kwijt. Dat helpt ook niet mee aan het lerarentekort. Deels veroorzaakt door de druk, deels door haar eigen perfectionisme. Maar bovenal, niemand die er iets aan doet als ze zien dat ze iedere dag tot 18:00-19:00 uur aanwezig is op school. Een directie die iedere dag, 9 jaar lang iedere avond een fijne avond wenst, in plaats van kijken naar oplossingen voor de lange werkdagen. Hoe kunnen we jou ondersteunen? Zijn er cursussen beschikbaar? Kunnen we je helpen? Niets daarvan....

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk|IA op 17-09-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@BlakHawk Ik denk dat het grote aandeel parttimers uiteindelijk er debet aan is dat men niet doorschuift naar L11/LB EN de hoge werkdruk omdat niet alle 'events' op hun werkdagen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
BlakHawk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:27:
[...]
Wat mij in al die jaren erg opvalt aan "het basis onderwijs":
- Er blijft veel geld hangen bij tussenliggende stichtingen, met veel mannen in pak en dikke auto's op de parkeerterreinen. Geld dat beter écht in het onderwijs uitgegeven had kunnen worden.
Ook al zit er een goed idee achter, IMHO is het bijscholingscircuit meer een circus dan nuttig. Er is veel verplicht, en content is vaak matig of slecht. Ene oor in, andere uit voor de meeste leerkrachten.
Als op ene gegeven moment 50% van je personeelsbestand wel eens heeft thuis gezeten de afgelopen 10 jaar, dan moet je misschien eens bij jezelf te rade gaan.
Komt bij de overheid wel vaker voor (zorg, ambtenarij): overwerken is normaal. Tjsa, als ik 80 uur wil werken kan ik ook op de Zuid-As gaan werken ;)
- Geld dat wel naar de scholen gaat wordt door directie liever in technieklokalen, ipads, chromebooks, laptops, TV's en smart borden uitgegeven dan extra onderwijsassistenten of kleinere groepen.
Breek me de bek niet open. Dit is mijn ervaring met de meeste directeuren, a la Anton, zichzelf toch vooral bezig houden met 'leuke' afleidingen.
Mijn vrouw zit nu op een school waar de directeur volgens mij ervaring met management in het bedrijfsleven
heeft. Het effect is dat hij veel meer ondersteunend is naar zijn personeel, faciliterend. En juist naar boven toe de onderhandeling aangaat met die overkoepelende stichting. Al die extra zaken worden geschrapt, iedere groep heeft daar een ondersteuner en groepen worden juist kleiner. Geen nieuwe leerlingen erbij voordat er een toezegging is voor een extra leerkracht en ondersteuner. Een wereld van verschil!
Dat klinkt mij als een atypische directeur in de oren! Wees gezegend!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
Ik ben leraar op het mbo en geloof me of niet, maar ik hou geen tijd over om mijn lessen fatsoenlijk voor te bereiden. Ik ben echt meer bezig met administratieve zaken en papierwerk, dan lesgeven. Gelukkig heb ik leuke groepen en dat motiveert me als docent, maar anders was ik zeker op zoek gegaan naar een andere baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:14
PhilipsFan schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:30:
De werkdruk is enorm? Dat vind ik altijd maar een bijzonder punt. T.o.v. wat?

Ik heb eerder het gevoel dat het gehele systeem gewoon hopeloos verouderd is en uiterst inefficiënt. Dan heb je nog de mind-set van leerkrachten. Van de lagere school durf ik weinig meer te zeggen, maar zeker in de middelbare school was er een enorm verschil in docenten.

1. de "oeh tussenuur, even lekker koffie drinken en bijkletsen"
2. "oeh tussenuur, even een bakje koffie pakken en wat nakijkwerk erdoorheen jassen zodat ik dat thuis niet hoef te doen".

Nu is dit een voorbeeld uit het voortgezet onderwijs, maar het punt geldt voor iedere docent, wees efficient!

Veel vakantie? Ja dat hebben ze. Werken ze echt al die extra weken? Ga dan maar terug naar mijn vorige punt omtrent efficiëntie.

N=1 vergelijking:
25 vakantiedagen, 2 vaak verplicht vrij dus 22-23 vrij in te delen. Vrij, ja vrij, totdat collega X ook die week weg is of weg wilt, collega Y op cursus is en collega Z naar een conferentie moet. Al dat mag je ook nog even matchen met je partner. Opeens is het allemaal niet zo vrij meer.

40 urige werkweek? Zelden, eerder 45. Dan nog 's avonds of 's nachts nog speciale geplande changes afhandelen? Jup. Incidenten waarvoor je uit je bed moet? Ook die hebben we. Een afdelingsvergadering om 17:00 terwijl je om 08:00 stipt begint? Ja hoor, maandelijks.

Wellicht is het ook een puntje van niet beter weten. Lagere school -> Middelbare school -> Pabo -> Back to lagere school.
8)7 de dag komt vanzelf wel om. Jeetje, ja, tuurlijk - de wereld draait gelukkig nog rond. Maar man, wat een generalisatie en onderschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:00:
@BlakHawk Ik denk dat het grote aandeel parttimers uiteindelijk er debet aan is dat men niet doorschuift naar L11/LB EN de hoge werkdruk omdat niet alle 'events' op hun werkdagen vallen.
Mwa, dat is iets te makkelijk.
Mijn vrouw werkt ook part-time en zou echt voor geen goud full time willen werken. Liever bij de kinderen thuis.
De terugkomdagen waren lastig plannen met oppas en opvang, maar niet meer dan dat. Het zorgde niet voor druk.

Wat structureel voor druk zorgt is dag in dag uit met je werk bezig zijn, lessen voorbereiden, handelingsplannen schrijven en bijhouden, kinderen toetsen, rapporten schrijven, commissies en evenementen organiseren.

Een school die geen methode aankocht voor de kleuters, omdat we allemaal goede leerkrachten hebben die dat zelf kunnen resulteert dag in dag uit in veel tijd stoppen in lessen verzinnen, opzoeken en voorbereiden. Sinds een aantal jaar is dat niet meer één les, maar minimaal drie. Want voor iedere les eist een inspectie dat kinderen onder niveau aanbod krijgen, kinderen op niveau en kinderen. Dus iedere les drie keer verzinnen. Als je dan nog een combinatieklas hebt met startgroep, 1 en 2. Ben je dus 9 lessen aan het voorbereiden. Ja dat vreet tijd....
eric.1 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:10:

Ik heb eerder het gevoel dat het gehele systeem gewoon hopeloos verouderd is en uiterst inefficiënt. Dan heb je nog de mind-set van leerkrachten. Van de lagere school durf ik weinig meer te zeggen, maar zeker in de middelbare school was er een enorm verschil in docenten.

1. de "oeh tussenuur, even lekker koffie drinken en bijkletsen"
2. "oeh tussenuur, even een bakje koffie pakken en wat nakijkwerk erdoorheen jassen zodat ik dat thuis niet hoef te doen".

Nu is dit een voorbeeld uit het voortgezet onderwijs, maar het punt geldt voor iedere docent, wees efficient!
Nou ja ik heb het meegemaakt van dichtbij, ik zou voor geen 10.000 euro willen ruilen.
Het is nooit klaar, je loopt altijd achter de feiten aan en je bent continu met 4 dingen bezig die de komende tijd gedaan moeten zijn, waar je gewoon geen tijd voor hebt...
Veel vakantie? Ja dat hebben ze. Werken ze echt al die extra weken? Ga dan maar terug naar mijn vorige punt omtrent efficiëntie.
Voor primair onderwijs wel ja, werkweer is 42 uur met een 36 uurig contract. Die 42 redde mijn vrouw echt nooit.
N=1 vergelijking:
25 vakantiedagen, 2 vaak verplicht vrij dus 22-23 vrij in te delen. Vrij, ja vrij, totdat collega X ook die week weg is of weg wilt, collega Y op cursus is en collega Z naar een conferentie moet (idem voor je partner). Opeens is het allemaal niet zo vrij meer.
Ik zit gelukkig niet in het onderwijs en neem mijn 25 vakantiedagen voor lief. Echt ik wil niet ruilen, nooit!
40 urige werkweek? Zelden, eerder 45. Dan nog 's avonds of 's nachts nog speciale geplande changes afhandelen? Jup. Incidenten waarvoor je uit je bed moet? Ook die hebben we. Een afdelingsvergadering om 17:00 terwijl je om 08:00 stipt begint? Ja hoor, maandelijks.
Ons avond en nachtwerk is gewoon fors gecompenseerd. Als dat niet zo zou zijn zoeken ze maar een ander die het gaat doen! Afdelingsvergadering hoeven ze hier niet om 17:00 uur in te plannen, zal erg leeg zijn.
8)7 de dag komt vanzelf wel om. Jeetje, ja, tuurlijk - de wereld draait gelukkig nog rond. Maar man, wat een generalisatie en onderschatting.
Bij "ons" in de IT is de druk minder, deadlines verschuiven makkelijker. Het zat tegen, ik pak het morgen wel weer op. Als wij iedere dag op onze tenen moesten lopen, zouden we ook met bosjes uitvallen...
Op school kun j niet zeggen, ik doe die voorbereiding morgen wel, dat moet dan nog af zijn. Iedere avond thuis weer in de weer met een laptop. Ik weet het nog goed.

Daarnaast gaf het mijn vrouw een deuk in haar zelfvertrouwen, ondanks dat iedereen haar een geweldige leerkracht vond, had ze dat gevoel zelf niet. Zij redde het niet en collega's ogenschijnlijk wel. Pas toen diezelfde collega's een jaar later ook ziek thuis kwamen te zitten zag je dat het schijn was, maar de schade was al aangericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
eric.1 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:10:
[...]

Leraren hebben geen monopolie op overwerk, maar de lage lonen en gebrek aan bonussen enerzijds en de goed gedocumenteerde toename in taken terwijl zonder compensatie in tijd of geld maken dat deze toch niet heel lastig te staven is.

Dat jij bijkletsen bij een tussenuurtje nu meteen als slampampers ziet is wat flauw. Ik durf er wel een sommetje onder de verwedden dat op $gemiddelde_kantoorbaan heel wat meer tijd weggekletst wordt. Maar die vergelijking is juist niet interessant: omdat er voorbeelden te vinden zijn van mensen 'die het erger hebben', wil nog niet zeggen dat er geen probleem bij lereraren is. Ten eerste dus het tekort, en tekort aan kwaliteit. Dat is een teken dat er iets niet aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En hoe zit het dan met de lessen die je een jaar ervoor hebt gemaakt? Of het jaar daarvoor? Jaar-op-jaar zal dat toch niet zo absurd veel schelen? Je begint toch niet elk schooljaar totaal vanaf nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:
En hoe zit het dan met de lessen die je een jaar ervoor hebt gemaakt? Of het jaar daarvoor? Jaar-op-jaar zal dat toch niet zo absurd veel schelen? Je begint toch niet elk schooljaar totaal vanaf nul?
Ja zo simpel dacht ik er ook over, maar toch was dat iedere keer weer opnieuw zoeken.
Allemaal eigen inzicht van de leerkracht, hier zou de school richtlijnen, archieven of faciliteiten moeten optuigen m.i. De toegevoegde waarde die een directeur zou moeten hebben, hoe maak ik het mijn docenten makkelijker.

Praktijk was dat thema's per week verschillen en lessen erop worden aangepast. Thema's worden ad-hoc verzonnen lijkt wel en geen relatie tot vorige jaren. Tel daar een missende opslag van eerdere lessen bij op en dat het iedere leerkracht voor zich is.

Vaak merkte ik dat met de jaren ideeën veel makkelijker te binnen schoten (wat wil ik deze les aanleren), maar het opzoeken van lessen op internet bleef onverminderd doorgaan.
Efficiëntie kan veel beter! Maar (mede) door de drukte denk ik dat dat er niet van kwam. Als je een hele avond in de weer bent en naar bed wil, ga je niet ook nog even een archief aanleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk|IA op 17-09-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is toch een fout aangeleerde werkmethode vanaf de PABO als het zo gaat? Je legt toch een eigen programma aan met lessen? Als verse rekruut natuurlijk een bereklus, maar met de werkervaring moet dit toch ook komen. Ook zou je in samenspraak met andere leraren van dezelfde school zoiets op moeten tuigen (waar zijn anders die 6-7 studiedagen voor?). Je hebt 40 weken die je grofweg in 4-5 themablokken van 8-10 weken verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:
Dat is toch een fout aangeleerde werkmethode vanaf de PABO als het zo gaat? Je legt toch een eigen programma aan met lessen? Als verse rekruut natuurlijk een bereklus, maar met de werkervaring moet dit toch ook komen. Ook zou je in samenspraak met andere leraren van dezelfde school zoiets op moeten tuigen (waar zijn anders die 6-7 studiedagen voor?). Je hebt 40 weken die je grofweg in 4-5 themablokken van 8-10 weken verdeelt.
Studiedagen worden vaak ingevuld met thema's hoe je die als school kunt uitdragen. Bijvoorbeeld een studiedag hoogbegaafdheid. Dan ga je met zijn allen aan dat thema werken. Al dan niet met een ingehuurde vakinhoudelijke spreker die uitlegt geeft over het thema en aanpak.

Studiedagen werden bij mijn vrouw nooit gebruikt om regulier werk aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
lasharor schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:13:
Daarnaast suggereert deze website dat ong. 40% van de leerlingen met een groter potentieel tot onderwijsachterstand in het basisonderwijs van autochtone afkomst zijn.
Dus 60% wel en het percentage leerlingen is niet 60% allochtoon, dus procentueel is de kans een heel stuk groter. 27% van de Marokkaanse leerlingen en 24% van de Turkse leerlingen is aangemerkt als achterstandsleerling. Kunnen we als maatschappij wel de kop in het zand steken en met z'n allen "racisme, racisme, racisme!" roepen, maar volgens mij zijn die cijfers duidelijk.
Brent schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:24:
maar de lage lonen en gebrek aan bonussen enerzijds
Ik lees hier van een aantal docenten dat de lonen niet het probleem zijn. Dat wanneer werkdruk en administratie daalt, de lonen gewoon oké zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:13:

[...]

Ik lees hier van een aantal docenten dat de lonen niet het probleem zijn. Dat wanneer werkdruk en administratie daalt, de lonen gewoon oké zijn.
Als je al leraar bent, dan is het loon kennelijk acceptabel. Het probleem is het tekort: voor jou en mij is het wss te weinig voor het werk dat je ervoor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:52
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:13:
[...]

Dus 60% wel en het percentage leerlingen is niet 60% allochtoon, dus procentueel is de kans een heel stuk groter. 27% van de Marokkaanse leerlingen en 24% van de Turkse leerlingen is aangemerkt als achterstandsleerling. Kunnen we als maatschappij wel de kop in het zand steken en met z'n allen "racisme, racisme, racisme!" roepen, maar volgens mij zijn die cijfers duidelijk.

[...]

Echter kun je ook zien dat het al sinds 11/12 al jaren gestaag aan het dalen is. Zowel voor autochtonen als allochtonen op eenzelfde tempo.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste