Nostordici schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:47:
Hmm, ik ben wel benieuwd hoe een aantal er hier bijkomen dat een leerkracht basisonderwijs (op papier) fulltime 36 uur werkt
Zelf werk ik namelijk in het basisonderwijs fulltime en ik werk 40 uur per week. Fulltime is 1,0 FTE en elke gewerkte dag is 0,2 FTE (=8 uur). Misschien dat een leerkracht voortgezet onderwijs fulltime 36 uur werkt? Maar dat zou het salarisverschil alleen maar erger maken, dus lijkt mij niet.
Wel goed om bevestigd te zien dat het ontzettend moeilijk is om van L10 naar L11 door te stromen. Dit zou ook al veel goedmaken, want L11 staat gelijk aan voortgezet onderwijs salaris.
Tweede punt wat gemaakt werd is dat salaris geen issue meer is, onjuist. Dit is een mening van iemand die zelf niet in het onderwijs werkt. Dat het salaris gelijk getrokken moet worden kan ook als mening gezien worden.
Feit blijft dat een leerkracht basisonderwijs en een leerkracht voortgezet onderwijs hetzelfde opleidingsniveau hebben en dat het verschil in salaris niet uitgelegd kan worden. Er is in het verleden door een mislukte minister van onderwijs gezegd dat dit komt omdat een leerkracht voortgezet onderwijs het lastiger heeft qua doelgroep. Daar moest hij snel op terugkomen.
Oorzaak van het verschil heeft met het verleden te maken, vroeger had je echte kleuterjuffen, zij gaven les op kleuterscholen, zeer vaardig, maar niet hbo geschoold. In 1985 kwam de wet basisonderwijs en kwamen de kleuters bij de overige zes klassen. Het salaris van de kleuterjuffen werd toen gelijk getrokken met de hbo geschoolden, maar het loon bleef daarna gelijk. Hierdoor is het verschil tussen basis en voortgezet in de loop der jaren ook alleen maar groter geworden. Tevens ook lange tijd op de nul lijn.
Je hebt een 36 uurs contract en volgens het contract/CAO maak je op fulltime basis 36 uur. Die 6 uur die je per week extra werkt, neem je in al die vakanties op.
0,2 FTE is niet per gewerkte dag, de woensdag is iets minder, de rest van de dagen iets meer.
Ik ben destijds bezig geweest met het uitzoeken van ouderschapsverlof voor mijn vrouw, die toen nog in het onderwijs zat. Dan moet je lesuren en contacturen verwerken tot een zinnig verhaal richting de belastingdienst.
Na het uitpluizen van de OA kwam ik op 9,75 werkuren per volledige dag en 6,75 werkuren per halve dag (woensdag) of woensdag en vrijdag in de onderbouw.
Dan zit je dus op 45,75 werkuren per week en iets minder voor de onderbouw.
Contractbasis op basis van full time is nog altijd 36 uur.
Daarnaast zijn er 12 weken vakantie per jaar. daar werk je iedere week veel meer uren voor, om aan het einde van de rit op 36uur uit te komen.
Leerkracht | ma. | di. | wo. | do. | vr. | Totaal |
Lesuren | 5,5 | 5,5 | 3,75 | 5,5 | 5,5 | 25,75 |
Overige uren | 4,25 | 4,25 | 3 | 4,25 | 4,25 | 20 |
Totaal uren | 9,75 | 9,75 | 6,75 | 9,75 | 9,75 | 45,75 |
Aha, ik zie dat er sinds 2018 het een en ander is aangepast, het is een 40 urige werkweerk geworden?
Kijk en hier precies het probleem in het onderwijs. Werkdruk probeert men op papier op te lossen.
Oh is de werkdruk te hoog? Dan schuiven we in de CAO wat met uren en hebben we het opgelost.
Nee! Het wordt tijd dat we eens waar voor ons geld krijgen!
https://decorrespondent.n...is/2482574736202-1ffd2d8d
Welk resultaat had de jaarlijkse uitgave van 1,4 miljard euro
extra aan onderwijs.
- Niets van het extra geld heeft geleid tot de inzet van meer docenten. In verhouding tot het aantal leerlingen is het aantal docenten zelfs
met 6 procent gedaald.
- Niets van het extra geld is gegaan naar kleinere leerlinggroepen.
De gemiddelde groepsgrootte is met 8,3 procent gestegen.
- Niets van het extra geld is gegaan naar een hoger salaris voor de docenten. Het reële salaris van docenten is met bijna
2 procent gedaald.
Nu zijn dit oude cijfers en is de forse salarisverhoging van 2017/2018 niet meegenomen.
Het gaat erom dat het tijd is voor een motie van wantrouwen richting het primaire onderwijs! Geld blijft aan de strijkstokken hangen. De leerkrachten, maar ook mijn kinderen zijn daar de dupe van.
Het is echt tijd voor harde voorwaarden aan al dat extra geld.
Voor iedere euro extra moeten klassen kleiner, meer onderwijs ondersteuners. en als een school geen personeel kan vinden, dan moet je misschien gewoon maar mensen een vaste aanstelling geven in plaats van al die invallers! En als je dat niet wil, dan huur je ze maar in.
Echt waar jongens, die overkoepelende stichting waar ik vanwege de uitdiensttreding van mijn vrouw ben geweest spant de kroon. Je hebt een overkoepelende stichting voor iets van 20 basisscholen. Dan verwacht ik dat zo'n stichting P&O taken, ICT zaken, faciliterende taken op zich neemt. Dat zou hun bestaansrecht moeten zijn. Helaas was de praktijk anders.
Dure inrichting in het pand, 20 man in pak aan het vergaderen toen wij aankwamen. Parkeerterrein vol met dikke wagens 5 series, A6'jes etc.
Dat schept al een beeld...
Toen gingen we met P&O om tafel. Je zou verwachten dat dit dan een interne P&O afdeling is die het voor al het personeel regelt. Nee hoor, bedrijf wat daarvoor werd ingehuurd. Ja dat kan een basisschool zelf ook wel doen, dan missen ze alle overhead van al het management in de overkoepelende stichting.
Hetzelfde geldt voor ICT, geen ICT medewerkers in die overkoepelende stichting, die huren gewoon bedrijven ervoor in. Wederom heel de meerwaarde van dat overkoepelende orgaan is op die manier weg.
Parasieten die meeliften op al het extra geld dat naar het onderwijs wordt gestuurd. Dat moet stoppen!
Als verwijzing naar de luizenmoeder. De Pjotr-Jan van De Koepel. Daar blijft zoveel hangen!
Als mijn vrouw daar nog werkte zouden we daar nooit zijn geweest, nooit hebben gezien hoe het er daar aan toe gaat. En ik snap dat ze dat met zo min mogelijk mensen willen delen