Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-11 16:54
Sir_Lion schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:21:
[...]

Echter kun je ook zien dat het al sinds 11/12 al jaren gestaag aan het dalen is. Zowel voor autochtonen als allochtonen op eenzelfde tempo.
En daarbij geeft het CBS in dat specifieke aandeel geen cijfers vrij over het aantal leerlingen per afkomst met een daadwerkelijke leerachterstand. Het gaat slechts om leerlingen wiens ouders een "mindere" sociaal-economische situatie hebben.

De cijfers zijn helemaal niet "duidelijk" en suggereren helemaal niet dat het lerarentekort mede veroorzaakt is door het integratiebeleid. Die kaartjes die ik gelinkt heb suggereren zelfs dat asielzoekers vaker geplaatst worden in "armere" provincies (buiten de randstad) waar helemaal geen lerarentekort heerst....

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
eric.1 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:10:
[...]

De werkdruk is enorm? Dat vind ik altijd maar een bijzonder punt. T.o.v. wat?
Het is natuurlijk nog steeds N=1, maar ik heb 12 jaar samengewoond met een docent in het VO. Dus ik heb er een aardig idee van hoe druk zij het hebben. En ja, zij werkte bijzonder efficient en had veel plezier in het werk, maar desondanks bleef het altijd gewoon ongelooflijk veel werk. Ik had toen een fulltime kantoorbaan en zij een 0,75 baan als leraar, maar zij werkte veel meer uren dan ik. Dat wordt natuurlijk dan weer gecompenseerd door de langere vakanties, maar toch. Ik geloof niet dat je helemaal beseft hoeveel werk er in het onderwijs verzet moet worden.
1. de "oeh tussenuur, even lekker koffie drinken en bijkletsen"
2. "oeh tussenuur, even een bakje koffie pakken en wat nakijkwerk erdoorheen jassen zodat ik dat thuis niet hoef te doen".

Nu is dit een voorbeeld uit het voortgezet onderwijs, maar het punt geldt voor iedere docent, wees efficient!
Dat slaat kant noch wal. Even pauze nemen zegt niks over hoe efficient iemand werkt, pauze kan zelfs de productiviteit bevorderen.
25 vakantiedagen, 2 vaak verplicht vrij dus 22-23 vrij in te delen. Vrij, ja vrij, totdat collega X ook die week weg is of weg wilt, collega Y op cursus is en collega Z naar een conferentie moet. Al dat mag je ook nog even matchen met je partner. Opeens is het allemaal niet zo vrij meer.
Ik begrijp je punt, natuurlijk is het in het bedrijfsleven niet helemaal vrij, maar begrijp je dat van mij ook? Vakantiedagen in overleg bepalen is iets heel anders dan onwrikbaar vaste vakantiedagen.
40 urige werkweek? Zelden, eerder 45. Dan nog 's avonds of 's nachts nog speciale geplande changes afhandelen? Jup. Incidenten waarvoor je uit je bed moet? Ook die hebben we. Een afdelingsvergadering om 17:00 terwijl je om 08:00 stipt begint? Ja hoor, maandelijks.
En jij vindt leraren inefficient? Lijkt erop dat er bij jullie op het werk ook wel wat ruimte hebben om de zaken efficienter aan te pakken ;)

• Nostordici
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14-11 18:49
Hmm, ik ben wel benieuwd hoe een aantal er hier bijkomen dat een leerkracht basisonderwijs (op papier) fulltime 36 uur werkt :?

Zelf werk ik namelijk in het basisonderwijs fulltime en ik werk 40 uur per week. Fulltime is 1,0 FTE en elke gewerkte dag is 0,2 FTE (=8 uur). Misschien dat een leerkracht voortgezet onderwijs fulltime 36 uur werkt? Maar dat zou het salarisverschil alleen maar erger maken, dus lijkt mij niet.

Wel goed om bevestigd te zien dat het ontzettend moeilijk is om van L10 naar L11 door te stromen. Dit zou ook al veel goedmaken, want L11 staat gelijk aan voortgezet onderwijs salaris.

Tweede punt wat gemaakt werd is dat salaris geen issue meer is, onjuist. Dit is een mening van iemand die zelf niet in het onderwijs werkt. Dat het salaris gelijk getrokken moet worden kan ook als mening gezien worden.

Feit blijft dat een leerkracht basisonderwijs en een leerkracht voortgezet onderwijs hetzelfde opleidingsniveau hebben en dat het verschil in salaris niet uitgelegd kan worden. Er is in het verleden door een mislukte minister van onderwijs gezegd dat dit komt omdat een leerkracht voortgezet onderwijs het lastiger heeft qua doelgroep. Daar moest hij snel op terugkomen.

Oorzaak van het verschil heeft met het verleden te maken, vroeger had je echte kleuterjuffen, zij gaven les op kleuterscholen, zeer vaardig, maar niet hbo geschoold. In 1985 kwam de wet basisonderwijs en kwamen de kleuters bij de overige zes klassen. Het salaris van de kleuterjuffen werd toen gelijk getrokken met de hbo geschoolden, maar het loon bleef daarna gelijk. Hierdoor is het verschil tussen basis en voortgezet in de loop der jaren ook alleen maar groter geworden. Tevens ook lange tijd op de nul lijn.

• garathane
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-11 22:04

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Cave_Boy schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:09:
[...]

Juist de mensen in het onderwijs en de zorg zijn mensen die anderen willen leren en helpen. Het salaris is erbij.

Je gaat juist deze route (onderwijs en zorg) in voor de liefde die je kan geven. Die liefde kun je tegenwoordig steeds minder geven.

Velen vinden dat deze iets lager is met het bedrijfsleven acceptabel. Deze is echter niet meer een iets.
Pardon ? Je bedoelt het beslist goed, maar ik zie dit toch echt als mijn werk en geen vrije-tijdsbesteding, laat staan een 'passie'

Salaris mag lager dan het bedrijfsleven ? Hoezo ? Ik heb gewoon een HBO-opleiding gedaan, met daarbij een aantal cursussen en opleidingen en heb werkweken tussen de 40 en 50 uur, waarbij ik volledig verantwoordelijk ben voor de prestaties van 24 'ondergeschikten'. dus hoezo 'iets lager is acceptabel'?

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:06
lasharor schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:32:
En daarbij geeft het CBS in dat specifieke aandeel geen cijfers vrij over het aantal leerlingen per afkomst met een daadwerkelijke leerachterstand. Het gaat slechts om leerlingen wiens ouders een "mindere" sociaal-economische situatie hebben.
Kan zijn dat ik er langs kijk, maar ik zie aantallen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:27
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:
En hoe zit het dan met de lessen die je een jaar ervoor hebt gemaakt? Of het jaar daarvoor? Jaar-op-jaar zal dat toch niet zo absurd veel schelen? Je begint toch niet elk schooljaar totaal vanaf nul?
Mijn moeder zit in het VSO... Die wisselen iedere paar jaar van methode. VSO wordt betaald uit samenwerkingsverbanden met andere scholen, die houden de kraan behoorlijk dicht. Maar verwachten wel dat je ook mee doet in de zelfstandig werken met laptop/tablet pilot (lekker met kinderen die gedragsproblemen hebben en eigenlijk in een strak stramien moeten zitten). Na een paar jaar is een methode niet meer verkrijgbaar, moet je weer naar een nieuwere druk. En die is weer net anders, dus kan je alle lessen weer opnieuw voorbereiden. Eisen van de staatsexamens veranderen iedere paar jaar, dus kan je daarop ook weer je lessen aanpassen. Want alhoewel je een methode hebt, moet je ook de staatsexamens doen. En dat sluit niet op elkaar aan. Dan krijg je dus: Een lichting Xe klas met tabletpilot. Een lichting Xe klas zonder tabletpilot niveau 1, een Xe klas zonder tabletpilot niveau 2. Een lichting Ye klas die aan hun examen kunnen gaan staan. Een lichting Ye klas die nog een jaar moeten. Een lichting Ze klas die aan hun examens staan.

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:08
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:
En hoe zit het dan met de lessen die je een jaar ervoor hebt gemaakt? Of het jaar daarvoor? Jaar-op-jaar zal dat toch niet zo absurd veel schelen? Je begint toch niet elk schooljaar totaal vanaf nul?
Nou, simpel voorbeeld: Dit jaar zal vrijwel elke school het thema '75 jaar bevrijding' behandelen. Dat betekent in ons geval: Tien weken lang staan de lessen vanaf groep 1 t/m 8 in het teken van oorlog/vrede/soldaten/...
Je kan je voorstellen dat een aardrijkskunde-les in die themaweken precies dezelfde leerdoelen bevat als de les van het jaar ervoor. Maar de les is wel totaal anders aangekleed...

O ja, en we hebben ook nog tien weken het schoolbrede thema 'muziek'. Dat heeft te maken met het feit dat de directie een subsidie kon krijgen...
Hoeveel werk die paar duizend euro kosten heeft de directie zich nooit gerealiseerd... ;w

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-11 16:54
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:53:
[...]

Kan zijn dat ik er langs kijk, maar ik zie aantallen.
[Afbeelding]
Wat zeggen die aantallen dan? Als je het artikel had gelezen (en/of mijn reactie) dan had je begrepen dat dit slechts wat zegt over de sociaal-economische situatie van de ouders. Niet over de additionele werkdruk die leraren ervaren gerelateerd aan leerlingen die zo geclassificeerd zijn.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 11:23
Nostordici schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:47:
Hmm, ik ben wel benieuwd hoe een aantal er hier bijkomen dat een leerkracht basisonderwijs (op papier) fulltime 36 uur werkt :?

Zelf werk ik namelijk in het basisonderwijs fulltime en ik werk 40 uur per week. Fulltime is 1,0 FTE en elke gewerkte dag is 0,2 FTE (=8 uur). Misschien dat een leerkracht voortgezet onderwijs fulltime 36 uur werkt? Maar dat zou het salarisverschil alleen maar erger maken, dus lijkt mij niet.

Wel goed om bevestigd te zien dat het ontzettend moeilijk is om van L10 naar L11 door te stromen. Dit zou ook al veel goedmaken, want L11 staat gelijk aan voortgezet onderwijs salaris.

Tweede punt wat gemaakt werd is dat salaris geen issue meer is, onjuist. Dit is een mening van iemand die zelf niet in het onderwijs werkt. Dat het salaris gelijk getrokken moet worden kan ook als mening gezien worden.

Feit blijft dat een leerkracht basisonderwijs en een leerkracht voortgezet onderwijs hetzelfde opleidingsniveau hebben en dat het verschil in salaris niet uitgelegd kan worden. Er is in het verleden door een mislukte minister van onderwijs gezegd dat dit komt omdat een leerkracht voortgezet onderwijs het lastiger heeft qua doelgroep. Daar moest hij snel op terugkomen.

Oorzaak van het verschil heeft met het verleden te maken, vroeger had je echte kleuterjuffen, zij gaven les op kleuterscholen, zeer vaardig, maar niet hbo geschoold. In 1985 kwam de wet basisonderwijs en kwamen de kleuters bij de overige zes klassen. Het salaris van de kleuterjuffen werd toen gelijk getrokken met de hbo geschoolden, maar het loon bleef daarna gelijk. Hierdoor is het verschil tussen basis en voortgezet in de loop der jaren ook alleen maar groter geworden. Tevens ook lange tijd op de nul lijn.
Je hebt een 36 uurs contract en volgens het contract/CAO maak je op fulltime basis 36 uur. Die 6 uur die je per week extra werkt, neem je in al die vakanties op.

0,2 FTE is niet per gewerkte dag, de woensdag is iets minder, de rest van de dagen iets meer.

Ik ben destijds bezig geweest met het uitzoeken van ouderschapsverlof voor mijn vrouw, die toen nog in het onderwijs zat. Dan moet je lesuren en contacturen verwerken tot een zinnig verhaal richting de belastingdienst.

Na het uitpluizen van de OA kwam ik op 9,75 werkuren per volledige dag en 6,75 werkuren per halve dag (woensdag) of woensdag en vrijdag in de onderbouw.
Dan zit je dus op 45,75 werkuren per week en iets minder voor de onderbouw.

Contractbasis op basis van full time is nog altijd 36 uur.
Daarnaast zijn er 12 weken vakantie per jaar. daar werk je iedere week veel meer uren voor, om aan het einde van de rit op 36uur uit te komen.

Leerkrachtma.di.wo.do.vr.Totaal
Lesuren5,55,53,755,55,525,75
Overige uren4,254,2534,254,2520
Totaal uren9,759,756,759,759,7545,75

Aha, ik zie dat er sinds 2018 het een en ander is aangepast, het is een 40 urige werkweerk geworden?
Kijk en hier precies het probleem in het onderwijs. Werkdruk probeert men op papier op te lossen.
Oh is de werkdruk te hoog? Dan schuiven we in de CAO wat met uren en hebben we het opgelost.

Nee! Het wordt tijd dat we eens waar voor ons geld krijgen!

https://decorrespondent.n...is/2482574736202-1ffd2d8d

Welk resultaat had de jaarlijkse uitgave van 1,4 miljard euro extra aan onderwijs.

- Niets van het extra geld heeft geleid tot de inzet van meer docenten. In verhouding tot het aantal leerlingen is het aantal docenten zelfs met 6 procent gedaald.

- Niets van het extra geld is gegaan naar kleinere leerlinggroepen. De gemiddelde groepsgrootte is met 8,3 procent gestegen.

- Niets van het extra geld is gegaan naar een hoger salaris voor de docenten. Het reële salaris van docenten is met bijna 2 procent gedaald.

Nu zijn dit oude cijfers en is de forse salarisverhoging van 2017/2018 niet meegenomen.

Het gaat erom dat het tijd is voor een motie van wantrouwen richting het primaire onderwijs! Geld blijft aan de strijkstokken hangen. De leerkrachten, maar ook mijn kinderen zijn daar de dupe van.

Het is echt tijd voor harde voorwaarden aan al dat extra geld.

Voor iedere euro extra moeten klassen kleiner, meer onderwijs ondersteuners. en als een school geen personeel kan vinden, dan moet je misschien gewoon maar mensen een vaste aanstelling geven in plaats van al die invallers! En als je dat niet wil, dan huur je ze maar in.

Echt waar jongens, die overkoepelende stichting waar ik vanwege de uitdiensttreding van mijn vrouw ben geweest spant de kroon. Je hebt een overkoepelende stichting voor iets van 20 basisscholen. Dan verwacht ik dat zo'n stichting P&O taken, ICT zaken, faciliterende taken op zich neemt. Dat zou hun bestaansrecht moeten zijn. Helaas was de praktijk anders.
Dure inrichting in het pand, 20 man in pak aan het vergaderen toen wij aankwamen. Parkeerterrein vol met dikke wagens 5 series, A6'jes etc.

Dat schept al een beeld...

Toen gingen we met P&O om tafel. Je zou verwachten dat dit dan een interne P&O afdeling is die het voor al het personeel regelt. Nee hoor, bedrijf wat daarvoor werd ingehuurd. Ja dat kan een basisschool zelf ook wel doen, dan missen ze alle overhead van al het management in de overkoepelende stichting.

Hetzelfde geldt voor ICT, geen ICT medewerkers in die overkoepelende stichting, die huren gewoon bedrijven ervoor in. Wederom heel de meerwaarde van dat overkoepelende orgaan is op die manier weg.

Parasieten die meeliften op al het extra geld dat naar het onderwijs wordt gestuurd. Dat moet stoppen!

Als verwijzing naar de luizenmoeder. De Pjotr-Jan van De Koepel. Daar blijft zoveel hangen!
Als mijn vrouw daar nog werkte zouden we daar nooit zijn geweest, nooit hebben gezien hoe het er daar aan toe gaat. En ik snap dat ze dat met zo min mogelijk mensen willen delen :+

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak | 1-10 besteld, 11-11 Afleverafspraak -> 13-11 Afleverafspraak || https://ts.la/df83246

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:44
Als docent (in het vo) zou de werkdruk betekenen dat je eigenlijk zou moeten stoppen met werken als de uren voor een week gemaakt zijn. Dit zou de kwaliteit van het onderwijs verlagen. Dat laatste gebeurt echter weinig tot niet, omdat elke docent weet en voelt dat de onschuldige leerling de dupe is. In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar de baas en de inkomsten de dupe zijn.
Daarnaast worden docenten in het vo die examenklassen hebben letterlijk per persoon vergeleken via overzichten waarin staat hoe goed de leerligen per docent het gedaan hebben ten opzichte van schoolcijfers en landelijk gemiddelde resultaten.
Dit is op zich nuttige informatie, maar er zijn genoeg redenen om lagere prestaties te halen, die niet in het overzicht staan. Waaronder verkeerde beslissingen van het management. Neem daarbij mee dat elke leerling en ouder links en rechts een mening geeft en je begint als docent al snel te ervaren dat je voortdurend een topprestatie moet leveren, waarbij alles en iedereen erg kritisch is.

Op mijn school is/was de trend dat als je aangaf dat een leerling problemen had en er hulp nodig was, dat je dan als docent een coach in de les nodig had. Zo'n coach is gewoon een andere docent die aan heeft gegeven te willen coachen.
De twee leerlingen waar het in mijn geval over ging, zijn zes maanden later van school gezet. 15-jarigen met een serieus strafblad die drugsverslaafd en drugsdealend waren. In de les als een zombie en bij elke vorm van contact agressief. Cijfer gemiddeld een 2 op alle vakken.
Deze kinderen vond ik minder erg dan de reactie van het management...

• Brent
  • Registratie: september 2001
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:32:
[...]
Mijn moeder zit in het VSO... Die wisselen iedere paar jaar van methode.
Dat is idd een goede opmerking: Den Haag is verre van een baken van stabiliteit en werkontneming in het onderwijs...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Tjeerd84 Dat zou een stiptheidsactie zijn. Laat dat een voorloper van een staking zijn, die ook in het bedrijfsleven toegepast wordt, Wat als iedereen zich aan de werktijden hield. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BlakHawk
Brent schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:38:
[...]

Dat is idd een goede opmerking: Den Haag is verre van een baken van stabiliteit en werkontneming in het onderwijs...
Methodes worden vaak door scholen zelf gekozen en zo niet, door de overkoepelende stichting, Den Haag heeft er weinig mee te maken.

Algemeen beleid en aanpassingen daarentegen wel.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak | 1-10 besteld, 11-11 Afleverafspraak -> 13-11 Afleverafspraak || https://ts.la/df83246

• Brent
BlakHawk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:58:
[...]

Methodes worden vaak door scholen zelf gekozen en zo niet, door de overkoepelende stichting, Den Haag heeft er weinig mee te maken.

Algemeen beleid en aanpassingen daarentegen wel.
Maar eisen over wat er precies in voor moet komen worden wel in Den Haag vastgesteld, en lijken haast jaarlijks te veranderen. Ja, de koepel/de school kan eea verergeren door regelmatig van methode te wisselen, maar zelfs als ze bij precies dezelfde uitgever blijven dan nog zijn er veranderingen die in de methode gereflecteerd (zouden) moeten worden met enige regelmaat.

Wie kan ik vandaag nog les geven zoals 5 jaar geleden? Niemand denk ik.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:58
Als ik zie wat de salarisschalen zijn en wat de HBO-collega's bij mij in de zakelijke dienstverlening verdienen, dan is dat helemaal niet zo slecht.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de wat afwijkende indeling qua werktijden - 40 lang weken, 12 vrije weken t.o.v. 46/47 gemiddelde weken en 5/6 enigszins vrij indeelbare vrije weken - stressverhogend kan werken én dat er meer sprake van overdracht is bij part-time werken dan in andere branches.

Het grootste probleem in het onderwijs (m'n moeder werkte, m'n schoonouders en schoonzusje werken in 't onderwijs) is als ik het zo merk/lees/hoor vooral het managen van werkdruk en stress. Dat moet je kunnen/ moet aangeleerd worden/ moet überhaupt bij je passen, want ik geloof wel dat het op een bepaalde manier veel intensiever kan zijn dan een 'gewone' kantoorbaan/productiebaan omdat je veel meer continue te maken hebt met zeer veel interactie met andere (30 leerlingen + ouders & collega's in 't basisonderwijs, in 't VO nog een veelvoud daarvan)

• BlakHawk
Brent schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:06:
[...]

Maar eisen over wat er precies in voor moet komen worden wel in Den Haag vastgesteld, en lijken haast jaarlijks te veranderen. Ja, de koepel/de school kan eea verergeren door regelmatig van methode te wisselen, maar zelfs als ze bij precies dezelfde uitgever blijven dan nog zijn er veranderingen die in de methode gereflecteerd (zouden) moeten worden met enige regelmaat.

Wie kan ik vandaag nog les geven zoals 5 jaar geleden? Niemand denk ik.
5 jaar geleden was het al niet veel beter.
Dit is echt al minimaal 10-15 jaar aan de gang.

Scholen zelf zijn ook zo wispelturig als de pest.

Kom ik toch weer terug op "omhoog gevallen leerkrachten". Als je die helikopterview niet hebt, kun je nog zo goed zijn in je vak gebied, maar lijnen uitzetten, beleid bepalen, zal dan altijd korte termijn en ad-hoc zijn. Zaken die leuk lijken, zonder de impact op het team te overzien.

BlakHawk wijzigde deze reactie 19-09-2019 11:43 (16%)

• Brent
BlakHawk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:41:
[...]

5 jaar geleden was het al niet veel beter.
Dit is echt al minimaal 10-15 jaar aan de gang.
Ik bedoelde eigenlijk: (bijna) elk jaar moet een leraar wel weer wat veranderen. 1 keer een les voorbereiden en elk jaar hergebruiken is er niet bij. Ook niet finetunen over de jaren: elke nieuwe methode/versie/eis uit Den Haag moet je eigenlijk weer opnieuw opbouwen.

Het lijkt er mij op dat leraren ondanks methodes/koepels/ministerie lesgeven, niet dankzij. Dat zou juist andersom moeten zijn.

Brent wijzigde deze reactie 19-09-2019 12:00 (12%)

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Basisschool Amsterdam dicht 'om tekort aan leraren'
Een basisschool in Amsterdam moet de deuren sluiten, naar eigen zeggen vanwege het tekort aan leraren. De bestuurder van de koepel waaronder de 16e Montessorischool in Amsterdam-Zuidoost valt, bevestigt berichtgeving van het AD hierover. "We kunnen goed onderwijs niet meer waarborgen", zegt hij tegen de krant.
De school heeft 111 leerlingen en moet het doen met twee vaste leraren en invalkrachten. De directeur zou door het tekort zelf voor de klas zijn gaan staan. "We hebben lang geprobeerd de problemen op te lossen met ingehuurde leerkrachten en zzp'ers. En klassen verdelen is op een kleine school als deze lastig", zegt de bestuurder tegen het AD.
Deze leerlingen komen vanzelfsprekend terrecht op andere scholen waar ook al tekorten zijn en zo verspreid het probleem zich nog verder.

Climate dashboard

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13-11 13:19
sypie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:21:

Wat ook niet meewerkt is dat de arbeidsethos aan het veranderen is. Vroeger had je genoeg jongelui die wilden werken voor hun centen. 5 dagen in de week was prima, graag zelfs. Nu zijn er genoeg nieuwe werknemers die dat teveel vinden. Het probleem is dat dit al op de scholen wordt geroepen.
5 dagen vroeger en 5 dagen nu is niet te vergelijken:

- Werkdagen zijn veel intensiever en uitputtender tegenwoordig omdat de wereld een stuk sneller en complexer is.

- Na een dag werken is een moderne werknemer niet klaar, aangezien de partner ook werkt. Dus komt er nog een slok onbetaald werk bovenop. En de kans is aanwezig dat je je ook nog zijdelings met betaald werk bezighoud.

- Reistijden/afstanden zijn gegroeid, het is al vrij normaal om er 2 uur per dag mee bezig te zijn.

Iemand die dus "netjes" zijn 8 uur maakt kan met gemak een uurtje of 11 van huis zijn. Wat gewoon een best lange dag is. Dan komt vast nog wat huishoudelijk werk om de hoek kijken, wat persoonlijke hygiene en andere "overhead" en men mag blij zijn een uurtje of 2 over te hebben aan echt vrije tijd. Waar velen zich ook nog schuldig over voelen, aangezien men eigenlijk ook iets aan sport moet doen :)

Ik heb in dit verhaal kinderen nog niet eens genoemd, dan blijft er vrijwel niets over aan echte "oplaadtijd".

Een moderne fulltime baan met alle moderne nevenzaken erbij is wel degelijk een forse belasting. Het is zeker niet onmogelijk, maar kan echt wel pittiger zijn dan gedacht wordt.

Iemand dit jong is zou het wel aan moeten kunnen maar ik denk dat er ook een gevoel van moedeloosheid is in de nieuwere generaties. Het loont gewoon allemaal niet. Vroeger gingen echtparen met zijn tweeen er 10 jaar keihard tegenaan en rekende dan gewoon cash een huis af.

Nu is alles zo buiten bereik, zo duur, zo uitgekleed dat als je toch tot je 75e moet werken, je net zo goed een betere balans voor jezelf kunt regelen.

• Roenie
  • Niet online
Fledder2000 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 01:11:
[...]

5 dagen vroeger en 5 dagen nu is niet te vergelijken:

- Werkdagen zijn veel intensiever en uitputtender tegenwoordig omdat de wereld een stuk sneller en complexer is.

- Na een dag werken is een moderne werknemer niet klaar, aangezien de partner ook werkt. Dus komt er nog een slok onbetaald werk bovenop. En de kans is aanwezig dat je je ook nog zijdelings met betaald werk bezighoud.

- Reistijden/afstanden zijn gegroeid, het is al vrij normaal om er 2 uur per dag mee bezig te zijn.

Iemand die dus "netjes" zijn 8 uur maakt kan met gemak een uurtje of 11 van huis zijn. Wat gewoon een best lange dag is. Dan komt vast nog wat huishoudelijk werk om de hoek kijken, wat persoonlijke hygiene en andere "overhead" en men mag blij zijn een uurtje of 2 over te hebben aan echt vrije tijd. Waar velen zich ook nog schuldig over voelen, aangezien men eigenlijk ook iets aan sport moet doen :)

Ik heb in dit verhaal kinderen nog niet eens genoemd, dan blijft er vrijwel niets over aan echte "oplaadtijd".

Een moderne fulltime baan met alle moderne nevenzaken erbij is wel degelijk een forse belasting. Het is zeker niet onmogelijk, maar kan echt wel pittiger zijn dan gedacht wordt.

Iemand dit jong is zou het wel aan moeten kunnen maar ik denk dat er ook een gevoel van moedeloosheid is in de nieuwere generaties. Het loont gewoon allemaal niet. Vroeger gingen echtparen met zijn tweeen er 10 jaar keihard tegenaan en rekende dan gewoon cash een huis af.

Nu is alles zo buiten bereik, zo duur, zo uitgekleed dat als je toch tot je 75e moet werken, je net zo goed een betere balans voor jezelf kunt regelen.
Als dat zo is, dan is dat niet anders voor andere functies toch?

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Zondag met Lubach zet het nog een keer op een rij (met untitled goose game referentie :) ):

Interessant is om te lezen hoe het kwam dat nota bene de zelfverklaarde onderwijs partij D66 geen geld had uitgetrokken voor het onderwijs, wat niet uitgebreid in het item aan bod komt:
Ben je minister. Zit je in die hoge toren. Blijkt dat jij de beslissingen niet neemt
Zo hebben onderhandelingen van die fractievoorzitters hun eigen logica. Die werkt zo: degene die iets wil, accepteert dat hij op een ander dossier moet inleveren. Het is het uitruilen van Rutte II (maar zonder de publicitaire bombarie).

Maar de slimmeriken denken: ik wacht af totdat een andere partij vraagt wat ik wil; dan hoef ik ook niets in te leveren.

En zo gebeurde het bij de begrotingsvoorbereiding in de coalitie dat er veel minder extra geld voor onderwijs werd vrijgemaakt kwam dan de meeste partijen wilden: niemand vroeg het.

Want alle fractievoorzitters dachten: onderwijs, dat eist D66. Maar D66 dacht: iedereen wil extra geld voor onderwijs, dat vraagt een andere partij wel, en zo realiseren we ook onze tweede wens: extra geld voor de woningmarkt.
Het gevolg: het laatste kwam er wel, het eerste niet. In de onderhandelingslogica van Rutte III sneuvelde een wens die bijna alle partijen hadden.

Dus toen D66-voorman Jetten, voorzichtig gesteund door Dijkhoff en Heerma, bij de Algemene Beschouwingen publiekelijk wél extra onderwijsgeld vroeg, merkten ze in het kabinet dat Rutte not amused was: waarom had D66 dit eerder dan niet gevraagd?
Door het politieke spel van uitruilen tussen coalitiepartijen heeft het dus kunnen gebeuren dat een wens van alle coalitiepartijen, meer geld voor het onderwijs, er juist niet kwam.

Climate dashboard

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:49

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Mooi punt dat bij Lubach werd aangestipt waardoor ik me nu realiseerde dat het concept van de PABO (dus incl verplichte kleuter onderdelen) de meesters uit het onderwijs gedrongen heeft.

Op de school van mijn dochters is alleen tegenwoordig de directeur man.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Barrycade schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:24:
Mooi punt dat bij Lubach werd aangestipt waardoor ik me nu realiseerde dat het concept van de PABO (dus incl verplichte kleuter onderdelen) de meesters uit het onderwijs gedrongen heeft.

Exact hetzelfde als 10, 20 en 30 jaar geleden dus?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

YakuzA schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:39:
[...]

Ja, maar dat is precies wat Lubach aankaart. Sinds het PABO in 1985 opgericht werd is het aandeel mannen in het basisonderwijs gekelderd. Voor die tijd was de verdeling ongeveer 50/50. Lubach stelt dus dat het lerarentekort deels opgelost zou kunnen worden door het basisonderwijs weer aantrekkelijk te maken voor manen.

It takes two fools to argue.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:49

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

[...]

Ik ben iets ouder ('76) dus ik heb alleen van meesters les gehad mijn hele basisschool carrière. Alleen op de kleuterschool waren juffen (in mijn geval).

Maar wat ik bedoelde is dat ik me nu afvroeg wat precies de reden was dat het zo'n vrouwenbolwerk was geworden.

Overal moeten vrouwen ( met quota ) op 50% worden gezet, maar op de basisschool lijkt dit geen issue als er gewoon te weinig mannen basisschoolleraar zijn.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:22
Barrycade schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 00:02:
[...]
...
Overal moeten vrouwen ( met quota ) op 50% worden gezet, maar op de basisschool lijkt dit geen issue als er gewoon te weinig mannen basisschoolleraar zijn.
Dit blijf ik ook heel apart vinden, zodra het om leidinggevende functies gaat moeten er extra vrouwen aangenomen worden, zelfs als ze minder gekwalificeerd zijn. Maar op de basisschool wordt er totaal niets mee gedaan. Terwijl het toch echt komt door de inrichting van het onderwijs (PABO), het salaris en dat het wordt gezien als een vrouwenbaan. Alle 3 punten die goed aangepakt kunnen worden maar wel wat moeite in gestoken moet worden.
Voorlopig wordt er echtere vooral veel geroepen door de partijen dat er nu echt iets moet veranderen, maar niemand doet er iets mee. En wat Lubach al zei, lijkt het erop dat dat komt doordat alle partijen verwachten dat de andere partijen dat wel doen. Maar als je iets echt als speerpunt wilt laten zien, zet je juist hoog in en ga je niet afwachten wat de andere partijen doen.

Sowieso blijf ik het maar een raar gedoe vinden, het is al jaren bekend waar de pieken en dalen in het lerarentekort zitten maar we wachten weer vrolijk af totdat het een groot probleem wordt voordat er eens wat mee gedaan wordt. En dan moet je ook niet vergeten dat het probleem veel groter is dan het op papier lijkt omdat veel uitval wordt opgevangen binnen de school (b.v. verdelen onder de andere klassen) en daarmee niet in de statistieken terecht komt.

[removed]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:51:
Lubach stelt dus dat het lerarentekort deels opgelost zou kunnen worden door het basisonderwijs weer aantrekkelijk te maken voor manen.
Dit is toch ook een gigantische open deur, of zie ik dat verkeerd?

We weten al jaren dat het basisonderwijs "verwijft" en dat dit te maken heeft met de PABO. Knip-en-plak-opleidingen voor meiden die "iets met kinderen willen" voor hun werk. Daarbij zijn de salarissen niet vergelijkbaar met leeftijdsgenoten die een andere HBO-opleiding gedaan hebben.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
sypie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:49:
[...]

Dit is toch ook een gigantische open deur, of zie ik dat verkeerd?

We weten al jaren dat het basisonderwijs "verwijft" en dat dit te maken heeft met de PABO. Knip-en-plak-opleidingen voor meiden die "iets met kinderen willen" voor hun werk. Daarbij zijn de salarissen niet vergelijkbaar met leeftijdsgenoten die een andere HBO-opleiding gedaan hebben.
Door het een verwijfde opleiding te noemen ga je natuurlijk ook geen mannen enthousiasmeren. En het salaris argument gaat net zo goed op voor de vrouwen.

Het is zo'n enorm complex probleem dat van zo veel factoren afhangt, dat ga je niet oplossen door een variabele weg te nemen. Zijn zo veel redenen te bedenken waarom zo weinig mensen meer leraar willen worden. Roepen dat het een verwijfde opleiding is is iets te simplistisch.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:59
Precies dit heeft denk ik een hele grote invloed gehad op de huidige man/vrouw verhoudingen en het tekort op dit moment.
Zo heb ik een ver verleden ook overwogen om leraar te worden, maar juist de kleuters, snotneuzen/luiers, kleuterliedjes, etc. hebben die optie al vrij snel in het proces van het lijstje laten verdwijnen.
Umm nee?
Vroeger was de man/vrouw verhouding ongeveer 50/50, nu zo'n 85/15.
En qua directeuren begint de verhouding ook in het voordeel van de vrouw te verschuiven.
Euler212 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:42:
Door het een verwijfde opleiding te noemen ga je natuurlijk ook geen mannen enthousiasmeren. En het salaris argument gaat net zo goed op voor de vrouwen.
Hoe je het noemt is ondergeschikt aan de inhoud, en die schrikt mannen af omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in de bovenbouw en het werken met 4-jarigen ze genoeg afschrikt om niet voor de PABO te kiezen.

daan! wijzigde deze reactie 28-10-2019 08:11 (17%)

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:51
Is inderdaad al veel over gezegd en geschreven, maar prima dat Lubach het nog eens aankaart. Voor mij ook één van de redenen (wellicht wel de belangrijkste reden) dat ik niet voor de pabo ben gegaan. Totaal geen behoefte aan een knutselopleiding en aan kleuterklassen. Bovendien heb ik in het verleden gemerkt dat ik écht niet alleen vrouwelijke collega’s wil.
Kennis van mij (enige man op een basisschool) gaat nu naar een andere tak binnen het onderwijs, mede doordat hij als enige man iets mist qua werksfeer/aansluiting. Mannenpraat, voetbal, noem het maar op.

• Pizza_Boom
daan! schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:09:
Hoe je het noemt is ondergeschikt aan de inhoud, en die schrikt mannen af omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in de bovenbouw en het werken met 4-jarigen ze genoeg afschrikt om niet voor de PABO te kiezen.
Inderdaad. Ik ben dan als sporttrainer jaren actief geweest, heb in mijn jonge jaren ook mijn officiële diploma's daarvoor gehaald, maar zodra ik de kans had ben ik naar de oudere jeugdlijnen doorgeschoven. 10-11 jaar als jongste leeftijdsgroep, maar nog liever 12-13.

• Neallord
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 11-11 11:19
Tjeerd84 schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:43:
[...]

Dit is behoorlijk ontopic juist, aangezien dit gaat over waarom het niveau van het onderwijs daalt en waarom het werk van docenten moeilijker wordt.

Als je bij mij in de les zit, dan ga je wat leren ook. Niet wat ik wil, maar qua eindtermen van het landelijke examen.

Een cijfer is ook slechts een middel om aan te geven hoe goed iemand iets doet. Ik kan de toetsen ook moeilijker maken, zodat niemand boven de 5,5 komt. Qua motivatie niet handig. De boodschap van de 9+ halen, is dat de leerling merkt dat hij of zij een stuk lesstof (en uiteindelijk het vak) volledig beheerst én daar wel iets voor zal moeten doen.

Ik wil niet zeggen dat ik altijd weet wat het beste is, maar de cultuur in het Nederlandse onderwijs is in ieder geval nogal soft te noemen. En dat maakt het voor docenten erg zwaar. Ik hoor en merk regelmatig dat leerlingen (en ouders) de eisen stellen en dat de docenten moeten zorgen dat het diploma van de leerling er komt.
Dat is ook zo. Scholen zijn ook gewoon gesubsidieerd en als slagingspercentages laag zijn denken mensen eerder dat het een slechte school is dan dat ze streng zijn.

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Hoe was dat bij jullie vroeger? Ik had een meester (zoals dat dan heet) in groep 4, 5, 6, 7, en 8. Groep 3 was een juf. Gek dat dat nu zó anders is, ben pas midden dertig.

• Pizza_Boom
Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:03:
Hoe was dat bij jullie vroeger? Ik had een meester (zoals dat dan heet) in groep 4, 5, 6, 7, en 8. Groep 3 was een juf. Gek dat dat nu zó anders is, ben pas midden dertig.
Ik ben eind 20, ergens 2003/2004/2005 kwam ik van de basisschool af (weet het niet eens meer exact :+ ):
Groep 3 juf, oude stempel (strikt en streng doch rechtvaardig)
Groep 4 juf, tussen oude en jonge stempel in (erg geliefd, hield orde, etc.)
Groep 5 juf, oude stempel (strikt en streng doch rechtvaardig. Had goed door wie de eikeltjes waren en wie hiervan het slachtoffer waren)
Groep 6 juf, jonge stempel (kon geen orde houden, beetje zweverig, etc)
Groep 7 juf en meester, meester oude stempel, maar geliefd, juf jong maar toch ook goed in orde houden en dergelijke.
Groep 8 meester, beetje zweverig figuur

IBer/Ambulant begeleider/meester in computerles deed ook invallessen bij ziekte, hield het netwerk bij en dergelijke. Wat een held was die man.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 28-10-2019 11:30 (4%)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:03:
Voor mij (ook jaren 80): groep 5-8 meester, groep 1-4 juf. Toevallig precies 50/50 dus.
Dat is dus echt niet waar, zoals al verschillende mensen inmiddels hebben opgemerkt.

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:35
Geboren in 1977.. peuter/kleuterschool waren leraressen. Lagere school was 1 lerares, de rest leraren. VWO was 1 lerares en de rest leraren.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wilke schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:28:
[...]
Voor mij (ook jaren 80): groep 5-8 meester, groep 1-4 juf. Toevallig precies 50/50 dus.
[...]
Dat is dus echt niet waar, zoals al verschillende mensen inmiddels hebben opgemerkt.
Ook in jaren tachtig en ik had groep 1 t/m 7 een juf en in groep 8 een meester.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:10
Hm.

Lubach zo aangehoord te hebben, heeft hij een punt. Carrière maken in het onderwijs is gewoon lastig, om niet te zeggen onmogelijk. Het is een beetje een beroepsgroep vergelijkbaar met artsen, of apothekers. Je wordt opgeleid voor één hele specifieke functie. En, als je dat eenmaal bent, welnu, veel succes tot je met pensioen mag.

Dat is zeker een carrièrekeuze. Ik bedoel, als je dat ligt, moet je dat zeker doen. Maar, daarmee zet je natuurlijk wel overboord de kans om door te groeien, meer verantwoordelijkheden te krijgen en, uiteindelijk, jezelf ook een betere financiële positie te veroveren.

De oplossing ligt wat mij betreft voor de hand: een navenant startsalaris. Als leraren een vlak carrièrepad hebben, dan is het wat mij betreft gerechtvaardigd om een middeling van het geprojecteerde salaris te nemen van mensen in andere beroepsgroepen door hun gehele carrière heen, minus wellicht de 30% of zo die je binnen een schaal zou kunnen groeien. Misschien komen we dan wel uit bij een startsalaris van € 40.000. Voor een basisschool leerkracht.

Natuurlijk leven we in een generatie waarin passie voor een vak in belangrijke mate studiekeuze beïnvloedt. Maar, wanneer je daar een goede beloning tegenover zet, dan is er wel wat mogelijk.

Volgende vraag: is dat het waard? Welnu, mijn mening is een volmondig JA. Uiteindelijk is dit een investering in de toekomst van ons land en maatschappij. Dit is wat het kost - suck it up.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De salarissen zijn echt niet zo slecht als men doet voorkomen, het is eerder de daadwerkelijke plaatsing binnen de loonschalen die het euvel zijn. :)

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 10:34
Señor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:15:
De salarissen zijn echt niet zo slecht als men doet voorkomen, het is eerder de daadwerkelijke plaatsing binnen de loonschalen die het euvel zijn. :)
Ja dat is natuurlijk een lekkere dooddoener. De salarissen zijn dus wel slecht als mensen niet op een beetje normale plek binnen een loonschaal geplaatst worden. Als (bijna) niemand hoog in de schaal zou zitten, waarom heb je die schaal dan?

Oja, ik weet het. Om als overbetaald bestuur aan te geven dat je lonen niet slecht zijn, want je kan xxxx verdienen.

Een salaris is wat iemand echt krijgt. Een loonschaal is een theoretisch raamwerk waarbinnen die vallen.

- "Nee hoor, als Bol.com sorteerder kan je 4000 bruto verdienen per maand. Kan je goed van rondkomen."
- "Ja maar, niemand krijgt dat daadwerkelijk"
- "Nee klopt, want dat is meer een plaatsingsissue op de loonschaal".

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:24 (19%)

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:33
armageddon_2k1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

Ja dat is natuurlijk een lekkere dooddoener. De salarissen zijn dus wel slecht als mensen niet op een beetje normale plek binnen een loonschaal geplaatst worden. Als (bijna) niemand hoog in de schaal zou zitten, waarom heb je die schaal dan?

Oja, ik weet het. Om als overbetaald bestuur aan te geven dat je lonen niet slecht zijn, want je kan xxxx verdienen.

Een salaris is wat iemand echt krijgt. Een loonschaal is een theoretisch raamwerk waarbinnen die vallen.

- "Nee hoor, als Bol.com sorteerder kan je 4000 bruto verdienen per maand."
- "Ja maar, niemand krijgt dat daadwerkelijk"
- "Nee klopt, want dat is meer een plaatsingsissue op de loonschaal".
Zit bijna niemand hoog in de schaal dan bij leraren? Volgens mij is het probleem eerder dat als je eenmaal bovenin je schaal zit, je daar ook blijft zitten zonder volgende stap. Afhankelijk als je van mening bent dat de lagere schalen niet goed genoeg betalen, krijg je eerder te maken met deze problematiek door direct hoog in te schalen.

Persoonlijk vermoed ik dat die beperkte doorgroei een grotere factor van ontevredenheid is dan de hoogte van het salaris door een lage inschaling.

• armageddon_2k1
@Tuttel Ik heb geen idee waar de leraren zitten in de loonschaal. Echter ik reageerde op de redenatie van @Señor Sjon, die ik mank vond gaan.

Maar, leg eens uit. Wat voor doorgroei verwacht jij dat er mogelijk is op een basisschool / middelbare school?

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:33
armageddon_2k1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:35:
@Tuttel Ik heb geen idee waar de leraren zitten in de loonschaal. Echter ik reageerde op de redenatie van @Señor Sjon, die ik mank vond gaan.

Maar, leg eens uit. Wat voor doorgroei verwacht jij dat er mogelijk is op een basisschool / middelbare school?
Nauwelijks tot niet als je voor de klas wil blijven staan, en dat is mijn inziens dus juist een van de problemen met dit soort beroepen welke vastgezet zijn in loonschalen.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12:32

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Wat is slecht/goed?

Als ik even google en de eerste link pak dan blijkt het salaris van een leerkracht tussen €2.317,- en €3.640,- bruto per maand te liggen. Als net afgestudeerde (bachelor) informaticus is 2500 startsalaris niet raar en zit je na 5 jaar ook wel op die 3600 euro, om vervolgens nog een hele carrière door te groeien. Ik weet niet hoe het zit met andere beroepen en studies, maar dat je in 5 jaar tijd zonder al te veel moeite het volledige salarispad van de carriere van een leerkracht kan doorlopen voelt voor mij wel raar.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En hoe zou je moeten doorgroeien dan? Net als kinderen van groep 3-4-5 t/m 8? Hoe kan het inderdaad dat tot mid jaren '80 het geen probleem was en nu er geen leraar meer te vinden is? Veel juffen werken ook nog eens part-time, waardoor je effectief nog meer leraren nodig hebt.

@armageddon_2k1 dat kan je natuurlijk van elke sector stellen. Feit is dat er wel beloofd is (door scholen zelf nota bene) dat ze hoger in zouden gaan schalen.

@Gropah Leraren hebben een 13e maand die ze niet meerekenen. Overigens zijn de schalen al even geleden aangepast:
https://www.rijksoverheid...aar-in-het-basisonderwijs Het vertekent een beetje. Over 10 jaar zal die 3.326 ook weer geïndexeerd zijn.

• armageddon_2k1
@Tuttel Nee, precies.

Is het niet een beetje inherent aan de beroepsgroep? Een tandartsassistente heeft ook niet briljant veel doorgroeimogelijkheden bijvoorbeeld. De vraag is of dat moet.

En dan kom je dus aan bij het feit dat een functie als leraar misschien wel een gewoon een functie is die vanuit een beetje visie-hebbende overheid op zo'n inkomensniveau gehouden moet worden dat het loont voor iemand om het onderwijs in te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat in de Randstad het heel betaalbaar gaat zijn voor een alleenstaande docent om er te wonen en les te geven. Ik betwijfel of het mogelijk is voor een docentenstel als ik kijk naar de cost-of-living in de Randstad. Dat is nogal een probleem denk ik. Ik zie het zelfs hier in Nijmegen....

Maarja, een neo-liberale denkwijze van de afgelopen jaren zorgt wel voor deze tendens.

Volgens mij is het probleem niet dat er een lerarentekort is. Er is een tekort aan mensen die bereid zijn voor zo'n salaris zo'n taak te vervullen en een takke-end te moeten forensen omdat ze niet in de buurt kunnen wonen.

Er is onderzoek na onderzoek waarin duidelijk is dat investeren in goede lonen voor de beroepsgroepen die ondersteunend en opbouwend zijn voor je maatschappij zich dubbel en dwars terugbetalen. Ook de hele illusie dat je altijd maar door moet groeien geldt voor heel veel mensen niet. Er is een hele club mensen die het prima vind om hun hele leven dezelfde functie te vervullen.

Ik verdien meer dan genoeg (5000 bruto / maand), maar ik kan lekker thuis werken vaak. Ik kan af en toe een dag hebben dat ik even wat shit uitstel en meer wat aan het experimenteren ben. Ik zit gewoon op Tweakers een bericht te typen, omdat ik daar zin in heb. Als docent moet je er elke dag staan. Dat verdient wel wat meer denk ik. Ik vind de salarissen voor docenten om te huilen.
Ik vind het schandalig dat er hele beroepsgroepen zijn die kapitaal maar een beetje heen en weer schuiven en daar lekker elke keer wat van afromen en mooie salarisschaaltjes voor zichzelf bedacht hebben. Maar de beroepsgroep die notabene de nieuwe generatie klaarstoomt zo onderbetaald wordt.

Maarja, volgens de neo-liberale school en de participatiemaatschappij van onze VVD moeten we een maatschappij hebben waarin iedereen moet werken aan z'n 'employability'. En je bent verantwoordelijk voor je eigen inkomen. En als je meer wil, dan moet je altijd door blijven leren en altijd blijven groeien en altijd blijven doorstijgen naar de nieuwe hoogtes.

Het lijkt me hartstikke leuk om kids dingen bij te brengen, maar dat salaris is gewoon een belediging.

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:52 (5%)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja welkom in de wereld, dit gebeurt dus overal tegenwoordig maar het onderwijs is het summum.

Voor de rest is er erg weinig differentiatie mogelijk waardoor de salaris groei begrensd is.

Ja het start salaris is aardig maar als we dan naar 3+ jaar ervaring kijken dan zijn er zat beroepen waar je het onderwijs erg rap voorbij gaat en vervolgens uit zicht verdwijnt.

Gezien je huur tegenwoordig richting de 1000 piek per maand is & je 4.5 keer de huur bruto moet verdienen kan je maar beter graaien wat er te graaien valt. En dat is in het onderwijs helaas niet zo veel als je eind 20/begin 30 bent. :+

GoldenSample wijzigde deze reactie 28-10-2019 15:02 (31%)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Gropah
  • Laatst online: 12:32

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Señor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:48:
En hoe zou je moeten doorgroeien dan? Net als kinderen van groep 3-4-5 t/m 8? Hoe kan het inderdaad dat tot mid jaren '80 het geen probleem was en nu er geen leraar meer te vinden is? Veel juffen werken ook nog eens part-time, waardoor je effectief nog meer leraren nodig hebt.

@armageddon_2k1 dat kan je natuurlijk van elke sector stellen. Feit is dat er wel beloofd is (door scholen zelf nota bene) dat ze hoger in zouden gaan schalen.

@Gropah Leraren hebben een 13e maand die ze niet meerekenen. Overigens zijn de schalen al even geleden aangepast:
https://www.rijksoverheid...aar-in-het-basisonderwijs Het vertekent een beetje. Over 10 jaar zal die 3.326 ook weer geïndexeerd zijn.
Ok, dus het zit tussen € 2.563 en € 4.851, waarbij volgens dat staatje wat je zelf linkt het situatieafhankelijk is of je boven de € 3.875 uit gaat komen. En ja, ik neem hierbij expres de bruto lonen (zonder 13e maand etc) want dat zijn de bedragen die ik noem voor de IT ook. Het is iets beter voor leerkrachten dan wat ik eerst zei, maar alsnog niet goed vergeleken met IT.

• Stef87
  • Laatst online: 14-11 23:44
Helixes schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:56:
Hm.

Lubach zo aangehoord te hebben, heeft hij een punt. Carrière maken in het onderwijs is gewoon lastig, om niet te zeggen onmogelijk. Het is een beetje een beroepsgroep vergelijkbaar met artsen, of apothekers. Je wordt opgeleid voor één hele specifieke functie. En, als je dat eenmaal bent, welnu, veel succes tot je met pensioen mag.

Dat is zeker een carrièrekeuze. Ik bedoel, als je dat ligt, moet je dat zeker doen. Maar, daarmee zet je natuurlijk wel overboord de kans om door te groeien, meer verantwoordelijkheden te krijgen en, uiteindelijk, jezelf ook een betere financiële positie te veroveren.

De oplossing ligt wat mij betreft voor de hand: een navenant startsalaris. Als leraren een vlak carrièrepad hebben, dan is het wat mij betreft gerechtvaardigd om een middeling van het geprojecteerde salaris te nemen van mensen in andere beroepsgroepen door hun gehele carrière heen, minus wellicht de 30% of zo die je binnen een schaal zou kunnen groeien. Misschien komen we dan wel uit bij een startsalaris van € 40.000. Voor een basisschool leerkracht.

Natuurlijk leven we in een generatie waarin passie voor een vak in belangrijke mate studiekeuze beïnvloedt. Maar, wanneer je daar een goede beloning tegenover zet, dan is er wel wat mogelijk.

Volgende vraag: is dat het waard? Welnu, mijn mening is een volmondig JA. Uiteindelijk is dit een investering in de toekomst van ons land en maatschappij. Dit is wat het kost - suck it up.
Ik ga het nog kijken: mijn vriendin zit al een tijd in het onderwijs.

Helaas loopt ze 1 jaar achter op “de schaal” omdat ze na de PABO nog een master heeft gedaan (special educational needs). Recent ook nog een post-HBO opleiding specialist jonge kind.

Ze blijft altijd 1 schaal achter lopen, opleiding heeft haar in salaris ook niets opgeleverd behalve extra hoge werkdruk. (Puur uit interesse voor het vak en werkt ze nog steeds fulltime)

Staken kost haar binnenkort weer een vrije dag aan salaris... De scholengemeenschap keurt staken goed, maar moet wel voor de tweede keer uit eigen zak dus kost je weer je eigen salaris (is het staken dan?)

... Ik vind het belachelijk: ze wilt graag doorgroeien als leerkracht, dat kan maar er staat financieel niets tegenover. Mijn vriendin zal al stuk meer tevreden zijn zodra ze minimaal hetzelfde krijgt betaald als de leerkracht op de middelbare school.

Enige vorm van pro-actief zijn in het onderwijs is enkel nadelig voor de leerkracht: er is nul incentive en weinig tijd om dit te doen.

(Ook is dit veel meer uren dan fulltime, denk aan bijvoorbeeld een soort facebook app, klasbord app voor ouders, ouder die na schooltijd nog veel tijd kosten, kinderen met speciale problematiek: zoals adoptie, vluchteling, autisme, tokkie-ouders... Dag op papier minder werken is volgens mijn vriendin net zoveel werk alleen krijg je in verhouding dan nog minder betaald)

Stef87 wijzigde deze reactie 28-10-2019 15:34 (8%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gropah schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Ok, dus het zit tussen € 2.563 en € 4.851, waarbij volgens dat staatje wat je zelf linkt het situatieafhankelijk is of je boven de € 3.875 uit gaat komen. En ja, ik neem hierbij expres de bruto lonen (zonder 13e maand etc) want dat zijn de bedragen die ik noem voor de IT ook. Het is iets beter voor leerkrachten dan wat ik eerst zei, maar alsnog niet goed vergeleken met IT.
IT is dan ook één van de best betalende sectoren. Ik denk dat je het niet met HBO-verpleegkunde moet gaan vergelijken bijvoorbeeld. ;)

• BlakHawk
Gropah schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Wat is slecht/goed?

Als ik even google en de eerste link pak dan blijkt het salaris van een leerkracht tussen €2.317,- en €3.640,- bruto per maand te liggen. Als afgestudeerde informaticus is 2500 startsalaris niet raar en zit je na 5 jaar ook wel op die 3600 euro, om vervolgens nog een hele carrière door te groeien. Ik weet niet hoe het zit met andere beroepen en studies, maar dat je in 5 jaar tijd zonder al te veel moeite het volledige salarispad van de carriere van een leerkracht kan doorlopen voelt voor mij wel raar.
Wat een onzin!
Je kunt wel de eerste de beste google link pakken, misschien is het verstandiger de CAO erbij te pakken!

https://www.poraad.nl/the...abellen-primair-onderwijs

Iedere leerkracht begint in schaal L10:
Max €3910 bruto per maand, exclusief dag van de leraar, vakantiegeld en 13e maand...
Komt totaal neer op €54.740 per jaar.

De overheid heeft gesteld dat 40% van de leerkrachten in het oude "LB" moet vallen, de senior salarisschaal, dit is tegenwoordig schaal L11:
Max €4228 bruto per maand, exclusief dag van de leraar, vakantiegeld en 13e maand...
Komt totaal neer op €59.192 per jaar.

Dan is er nog een L12 schaal voor leerkrachten die naast leerkracht ook andere taken uitvoeren, dit kan intern begeleider of adjunct werkzaamheden zijn, die deels leidinggevend zijn, naast hun werkzaamheden als leerkracht:
Max €4851 bruto per maand, exclusief dag van de leraar, vakantiegeld en 13e maand...
Komt totaal neer op €67.914 per jaar.

Dus als we nu eens stoppen met de onderbuik te voeden, salarissen zijn echt prima voor HBO niveau. Je kunt discussiëren om de schalen iets korter te maken, om in minder jaren door te groeien naar het einde van een schaal.

15 jaar wachten tot je 4k verdient, is wat aan de lange kant.
Maak start schaal 10 ipv 15 tredes en iedere leerkracht zit in 10 jaar op 4k bruto per maand.

Als je vervolgens de richtlijnen van 40% van de leerkrachten ook daadwerkelijk naar L11 laat groeien... Gek genoeg zijn het de scholen zelf die hier actief tegenwerken. Daardoor zit nu slechts 15% op L11...
De overheid hanteert al jaren 40%, maar de basisscholen en stichtingen werken hier niet actief aan mee. Ze stellen voorwaarde na voorwaarde aan de leerkrachten. Extra taken, extra opleidingen. Dat werkt niet bepaald mee aan de werkdruk!

Er zijn ook gewoon mogelijkheden om leerkrachten in te huren! Maar dat willen de scholen niet, want het kost veel geld!

BlakHawk wijzigde deze reactie 28-10-2019 15:24 (15%)

• GZFan
Toch blijkt het heel lastig om van L10 naar L11 te gaan, als leerkracht. Directie wil er vaak niet aan...?

Ondanks het streven van de overheid, is nog slechts 27,6 % in L11 geplaatst.
https://database.functiemix.nl/?/sectoren/1

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
offtopic:
@Stef87 Dit klinkt heel bekend. Hebben wij dezelfde vriendin? :o

Leraar zijn is nu echt geen leuk beroep meer. De continu-roosters, zorgen ervoor dat je hoogstens 10 minuten pauze hebt. De rest van de tijd zit je in de klas en met een beetje pech mag je in je pauze ook nog eens gaan surveilleren op het schoolplein. Je collega's spreek je in de ochtend heel kort, maar verder ook niet. De hele dag heb je verder alleen maar sociale interacties met kinderen of met de ouders.

Daarnaast zijn er veel ouders die vinden dat het opvoeden ook grotendeels bij de school hoort te liggen en worden bepaalde zaken maar gewoon normaal gevonden. Ben je met 4 leraren en 50 kinderen op kamp geweest drie nachten lang. Fijn dat ze weer terug zijn, doei. Dankjewel? Dat woord kennen ze niet. Het is maar normaal dat je 72 uur aan één stuk werkt en er maar 24 betaald krijgt. Opvoeden is een taak van de ouders. Leraren zijn er om je kinderen wat bij te brengen.

Dan heb je nog de flinke bezuiniging op het speciale onderwijs, waardoor er kinderen minder snel worden overgeplaatst. Gevolg, leraren hebben er nog eens een taak bij om Henkie met al z'n gedragsproblemen in bedwang te houden.

De belangrijkste reden om te staken is het bestrijden van de werkdruk. En dat kan ik me heel goed voorstellen. Als je ziet wat je tegenwoordig op je bord krijgt als leraar zijnde ben je niet alleen een docent, maar ook een sociaal werker, moet je verstand hebben van kinderen met gedragsproblemen en om kunnen gaan met de ouders van alle prinsjes en prinsesjes die "niet genoeg" aandacht krijgen.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:23
Señor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

IT is dan ook één van de best betalende sectoren. Ik denk dat je het niet met HBO-verpleegkunde moet gaan vergelijken bijvoorbeeld. ;)
Ik ken de situatie voor het PO niet maar wel de van het VO en inderdaad de salarissen zijn echt niet geheel verkeerd.

het probleem is alleen dat het doorgroeien van een LB schaal naar een LD schaal gewoon heel ongewoon is.
Er is redelijk vastgesteld wat je moet doen om van een LB naar LC te gaan, maar die neventaken die je daarvoor meot uitvoeren worden heel vaak uitgesmeerd over een heleboel werknemer, zodat bijna niemand genoeg neventaken heeft om aan de LC norm te voldoen.

Doorgroeien naar een LD functie is naar ik heb vernomen nog lastiger (en LE is al eigenlijk geen onderwijs taken meer, directeur enzo). Daarnaast staat je carriere na 12 jaar dan ook redelijk stil. Je begint op je 25e en als je 37 bent ben je uitgegroeid en is voor veel mensen de incentive om nmeer/diversere taken op zich te nemen ook redelijk laag.

De stappen die je in de 12 jaar maakt zijn opzich niet heel onaardig en na 12 jaar een LC functie verdien je dan dus ongeveer 4750 euro. Voor veel beroepen echt geen onaangenaam salaris moet ik zeggen.

Without magic smoke, it ain't broken!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:12
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Wat een onzin!
Je kunt wel de eerste de beste google link pakken, misschien is het verstandiger de CAO erbij te pakken!

https://www.poraad.nl/the...abellen-primair-onderwijs

Iedere leerkracht begint in schaal L10:
Max €3910 bruto per maand, exclusief dag van de leraar, vakantiegeld en 13e maand...
Komt totaal neer op €54.740 per jaar.
Maximaal ja, na 15 jaar ervaring. Ik werk nu 2 jaar in de IT met een universitaire bachelor (gelijk aan HBO) en zit al ~stap 10.

Vergeet ook niet dat leerkrachten maar 38 uur p/w betaald krijgen en de overige 2 uur p/w gebruikt worden voor de vakanties. Dus die €3910 is eigenlijk maar €3715.

Ik heb ook 40 vakantiedagen maar wel volledig vrij in te vullen, iedereen heeft vakantiegeld. Enige dat ik niet heb is die 13e maand.
Dan is er nog een L12 schaal voor leerkrachten die naast leerkracht ook andere taken uitvoeren, dit kan intern begeleider of adjunct werkzaamheden zijn, die deels leidinggevend zijn, naast hun werkzaamheden als leerkracht:
Max €4851 bruto per maand, exclusief dag van de leraar, vakantiegeld en 13e maand...
Komt totaal neer op €67.914 per jaar.
Dat zijn echt alleen leidinggevenden, daar vallen bijna geen docenten onder.
Dus als we nu eens stoppen met de onderbuik te voeden, salarissen zijn echt prima voor HBO niveau. Je kunt discussiëren om de schalen iets korter te maken, om in minder jaren door te groeien naar het einde van een schaal.
Sorry maar ik zou er mijn bed niet voor uit komen met de werkdruk die er bij komt kijken.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Señor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Laat dat nu net een groep zijn waar ook z'n 'schreeuwend tekort' is... Als je kijkt naar de (maatschappelijke) verantwoordelijkheid van leraren is dat gigantisch tov. meeste functies in het bedrijfsleven. Nee niet in direct meetbare euro's ('even' een matrijsje verkloot door een mislukte CAD/MoldFlow analyse tov. een leerachterstand die iemand mogelijk niet meer te boven komt.)

Daarnaast is (tov. het prijs niveau) Nederland natuurlijk sowieso een beetje een lagen lonen land naar Angelsaksisch voorbeeld (zonder de uitschieters omhoog onder de werknemers)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Het probleem ligt veel ruimer dan loon of verlof.
Het onmiddellijke bewijs hiervoor is dat we in Vlaanderen net dezelfde problemen hebben en dat de verloning en de vakantieregeling totaal verschillend is.

Het beroep was vroeger voor de elite, had aanzien. Nu is het bijna een laatste redmiddel als we niets vinden dat ons echt aanstaat.

• BlakHawk
GZFan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:24:
Toch blijkt het heel lastig om van L10 naar L11 te gaan, als leerkracht. Directie wil er vaak niet aan...?

Ondanks het streven van de overheid, is nog slechts 27,6 % in L11 geplaatst.
https://database.functiemix.nl/?/sectoren/1
Juist!

Het zijn de scholen zelf die dit actief tegenwerken en voorwaarde na voorwaarde aan deze salarisverhoging hangen. Eerst moeten er extra cursussen en taken worden gedaan, vervolgens opeens een volledige master studie alvorens er een leerkracht door mag groeien naar L11. Wat denk je dat dit met werkdruk doet!?

Ook kunnen leraren prima ingehuurd worden, maar scholen willen het niet, want te duur...

Maar een leraar aannemen voor een hogere trede dan ze bij de vorige school verdienden!? Nee out of the question.

Het probleem is gewoon dat veel directeuren de ballen verstand hebben van het runnen van een gezond bedrijf en gewoon omhooggevallen leraren zijn, meteen te hoog ego.

Ik spreek regelmatig mensen uit het vak, mijn vrouw is 10 jaar leerkracht geweest, voordat ze de druk te hoog vond en is gestopt.

Ook de leidinggevende, allemaal omhooggevallen leerkrachten, vinden het niet kunnen om treden over te slaan. Dit hebben zij immers ook nooit gedaan (letterlijk hun woorden)... Tja daar ga je deze "oorlog" niet mee winnen mensen.

Woorden van mijn vrouw: "Al geef je mij 10.000 per maand, ik wil niet terug in de huidige vorm"`. Ze wil wel terug, maar de werkdruk moet omlaag, salaris is niet de reden geweest om te stoppen.
n3othebest schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Maximaal ja, na 15 jaar ervaring. Ik werk nu 2 jaar in de IT met een universitaire bachelor (gelijk aan HBO) en zit al ~stap 10.

Vergeet ook niet dat leerkrachten maar 38 uur p/w betaald krijgen en de overige 2 uur p/w gebruikt worden voor de vakanties. Dus die €3910 is eigenlijk maar €3715.

Ik heb ook 40 vakantiedagen maar wel volledig vrij in te vullen, iedereen heeft vakantiegeld. Enige dat ik niet heb is die 13e maand.

[...]

Dat zijn echt alleen leidinggevenden, daar vallen bijna geen docenten onder.

[...]

Sorry maar ik zou er mijn bed niet voor uit komen met de werkdruk die er bij komt kijken.
Leerkrachten hebben een 40 uurige werkweek.
Werken 45 uur per week en hebben 12 weken vakantie per jaar.

Die 5 uur per week extra zijn een soot van ATV dagen voor de vakanties.

• n3othebest
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Ik dacht dat ze de standaard 40 uur werk, 38 uur contract hadden en die 2 uur opsparen voor ATV dagen. Als ze 5 uur per week opsparen zouden ze veel meer vakantiedagen moeten hebben.

Maar het principe is hetzelfde ja, meer werken dan dat je uitbetaald krijgt en dat compenseren met vakantiedagen.

• Stef87
JanW schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:25:
offtopic:

Leraar zijn is nu echt geen leuk beroep meer. De continu-roosters, zorgen ervoor dat je hoogstens 10 minuten pauze hebt. De rest van de tijd zit je in de klas en met een beetje pech mag je in je pauze ook nog eens gaan surveilleren op het schoolplein. Je collega's spreek je in de ochtend heel kort, maar verder ook niet. De hele dag heb je verder alleen maar sociale interacties met kinderen of met de ouders.

Daarnaast zijn er veel ouders die vinden dat het opvoeden ook grotendeels bij de school hoort te liggen en worden bepaalde zaken maar gewoon normaal gevonden. Ben je met 4 leraren en 50 kinderen op kamp geweest drie nachten lang. Fijn dat ze weer terug zijn, doei. Dankjewel? Dat woord kennen ze niet. Het is maar normaal dat je 72 uur aan één stuk werkt en er maar 24 betaald krijgt. Opvoeden is een taak van de ouders. Leraren zijn er om je kinderen wat bij te brengen.

Dan heb je nog de flinke bezuiniging op het speciale onderwijs, waardoor er kinderen minder snel worden overgeplaatst. Gevolg, leraren hebben er nog eens een taak bij om Henkie met al z'n gedragsproblemen in bedwang te houden.

De belangrijkste reden om te staken is het bestrijden van de werkdruk. En dat kan ik me heel goed voorstellen. Als je ziet wat je tegenwoordig op je bord krijgt als leraar zijnde ben je niet alleen een docent, maar ook een sociaal werker, moet je verstand hebben van kinderen met gedragsproblemen en om kunnen gaan met de ouders van alle prinsjes en prinsesjes die "niet genoeg" aandacht krijgen.
Zal ze dan tóch niet fulltime werken :P haha

@BlakHawk Ook die LA naar LB schaal is verwaarloosbaar: ik heb mijn vriendin al vroeg aangemoedigd om voor LB schaal te gaan, dat is gelukt maar dan ging je van LA-4 naar LB-2 in plaats van LA-4 naar LB-4: m.a.w. netto scheelde het net 10-15€ per maand en pas na 17-19jaar werken zit er noemenswaardig verschil in.

Het is allemaal zo opgezet dat ambitieuze leraren in het nadeel zijn. De geïnvesteerde tijd in extra opleidingen, of nieuwe ideeën moet je altijd maar in eigen tijd doen... De vastgeroeste collega die niets extra doet en voor altijd met een krijtbord wilt blijven werken, zit al tig jaar in hoogste schaal en mijn vriendin moet genoegen nemen met veel minder.

Ze vind het heel leuk, maar is nu 30j oud, wij willen zelf ook waarschijnlijk eens kinderen en hebben al gesproken over mij te gaan helpen in het bedrijf. Gaat ze misschien toch nog parrtime ooit werken, Het loont gewoon niet met al het extra werk.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• s0ulmaster
n3othebest schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Ik dacht dat ze de standaard 40 uur werk, 38 uur contract hadden en die 2 uur opsparen voor ATV dagen. Als ze 5 uur per week opsparen zouden ze veel meer vakantiedagen moeten hebben.

Maar het principe is hetzelfde ja, meer werken dan dat je uitbetaald krijgt en dat compenseren met vakantiedagen.
"Bij een 40-urige werkweek heeft een fulltime werknemer recht op 428 klokuren vakantieverlof, inclusief feestdagen. Het vakantieverlof wordt opgenomen tijdens de schoolvakanties. "

1659 uur / 41,3 werkweken = 40,2 uur werken per week.
1659 uur / 40 werkweken = een hogere werkdruk van 41,5 uur per week,
1659 uur / 39 werkweken = een nog hogere werkdruk van 42,5 uur weken per week 1659 uur / 38 werkweken = 43,7 uur werken per week om je normjaartaak nog te halen en geeft dus een hele hoge werkdruk.

bron

• BlakHawk
n3othebest schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:26:
Als zou het €7000 bruto per maand opleveren, ik zou liever blijven doen wat ik nu doe...
Salaris lost het probleem niet op.

Hoge werkdruk, veel burn-outs. Salaris zorgt niet voor verbetering...

Het probleem zit in de directie, het zijn geen managers met oog voor personeel (uitzonderingen daargelaten). Het zijn over het algemeen mensen die vinden dat je alles als leerkracht maar moet doen en bij problemen niet bijspringen.

Ze hebben liever dat je met een burn out thuis komt te zitten, want dan krijgen ze vervanging van de overkoepelende stichting. Terwijl actief helpen te voorkomen een beter alternaties zou zijn.

Extra onderwijsondersteuners bijvoorbeeld...
Maar er is geen geld voor extra ondersteuning, of kleinere klassen. Maar wel geld beschikbaar om 10% thuis te laten zitten met een burn out... Raar eigenlijk....
Stef87 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:43:
Zal ze dan tóch niet fulltime werken :P haha

@BlakHawk Ook die LA naar LB schaal is verwaarloosbaar: ik heb mijn vriendin al vroeg aangemoedigd om voor LB schaal te gaan, dat is gelukt maar dan ging je van LA-4 naar LB-2 in plaats van LA-4 naar LB-4: m.a.w. netto scheelde het net 10-15€ per maand en pas na 17-19jaar werken zit er noemenswaardig verschil in.

Het is allemaal zo opgezet dat ambitieuze leraren in het nadeel zijn. De geïnvesteerde tijd in extra opleidingen, of nieuwe ideeën moet je altijd maar in eigen tijd doen... De vastgeroeste collega die niets extra doet en voor altijd met een krijtbord wilt blijven werken, zit al tig jaar in hoogste schaal en mijn vriendin moet genoegen nemen met veel minder.

Ze vind het heel leuk, maar is nu 30j oud, wij willen zelf ook waarschijnlijk eens kinderen en hebben al gesproken over mij te gaan helpen in het bedrijf. Gaat ze misschien toch nog parrtime ooit werken, Het loont gewoon niet met al het extra werk.
LA en LB bestaan niet meer.

Dat is L10, L11 en L12 geworden.
Verschil L10 en L11 (vroeger LA en LB) is tegenwoordig €318 euro bruto per maand. Dat is netto €190 per maand. Uiteraard op basis van full time!

De schalen moeten sowieso korter worden, van 15 jaar naar 10 jaar minimaal.

Maar verder is er met salaris weinig mis...

Volgende stappen:
- Directeuren moeten meer managers worden (capaciteiten op bedrijfsvoering)
- Schalen verkorten
- Kleinere klassen
- Meer ondersteuning (onderwijsassistenten) om werkdruk te verlagen
- Scholen verplichten over te stappen op inhuur als ze doelen niet halen.

Door de laatste stap gaan ze eigen mensen meer waarderen en misschien ook beter belonen. Een directeu moet inzien dat hij zijn mensen beter kan vasthouden door een goed presterende leerkracht over te zetten naar L11 ipv mensen kwijtraken en moeten inhuren. Ze moeten stoppen met de starheid en mentaliteit van een omhooggevallen leerkracht.

Edit:
Oh en de geld verslindende overkoepelende stichtingen moeten zeer ingeperkt worden...

• Stef87
@BlakHawk
Ik weet dat LA en LB niet meer bestaan, maar ik bedoelde dat je twee (of was het drie) tredes lager “overstapte” als je van LA naar LB ging.

Terug gerekend naar nieuwe schalen zit er echt niet 190€ verschil tussen, dat is eerder 190/10 laatste keer dat wij dat hebben gecontroleerd .

(Zou uiteraard wel mooi zijn als mijn vriendin dat alsnog kon krijgen, misschien doet de school toch iets niet goed. Nadat ze LB had gekregen, bleek je niet direct van LA4 naar LB4 te stappen, maar LB-2zzzz dus er zat de eerste 10j bijna geen verschil tussen de LA en LB schaal, omdat je terugviel in twee of drie schalen lager)

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

In theorie wel ja. In de praktijk is dat toch wel wat anders. Eerste week zomervakantie is nog ff doorwerken om wat administratie af te ronden en klaslokaal netjes achter te laten. Laatste week zomervakantie begint de voorbereiding op het nieuwe schooljaar alweer. In alle andere vakantieweken is er ook nog werk te doen. Een leraar kan wel stug vast blijven houden aan die vakantiedagen, maar dan kom je jezelf al heel snel tegen.

• BlakHawk
Stef87 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:57:
@BlakHawk
Ik weet dat LA en LB niet meer bestaan, maar ik bedoelde dat je twee (of was het drie) tredes lager “overstapte” als je van LA naar LB ging.

Terug gerekend naar nieuwe schalen zit er echt niet 190€ verschil tussen, dat is eerder 190/10 laatste keer dat wij dat hebben gecontroleerd .

(Zou uiteraard wel mooi zijn als mijn vriendin dat alsnog kon krijgen, misschien doet de school toch iets niet goed. Nadat ze LB had gekregen, bleek je niet direct van LA4 naar LB4 te stappen, dus er zat de eerste 10j bijna geen schil tussen de LA en LB schaal, omdat je terugviel in twee of drie schalen lager)
Maar dit is de keuze van de school, hier kun je de politiek niet op afrekenen.
Gezien mijn vrouw haar geschiedenis in het PO als leerkracht hebben we nog veel vrienden in deze beroepsgroep. Ook een vriendin die is doorgegroeid naar leidinggevende en verder gaan als adjunct...

Ze is heel duidelijk: Als je het niet aankan, moet je misschien iets anders zoeken. Toen ik zei: misschien moeten leerkrachten gewoon vaker stapjes over slaan bij goed presteren. Haar reactie: Waarom, ik heb toch ook goed gepresteerd en geen stappen overgeslagen in het verleden.

En daar zit het probleem. Geen capabele manager, maar een omhooggevallen leerkracht. Geen flauw idee hoe je een bedrijf runt met tevreden medewerkers en deze mensen vasthoudt!

Ook op mijn voorstel oom per 3 klassen een onderwijsassistent in dienst te nemen, werd gereageerd met, nee want we doen het al jaren zonder en het lukt de meesten nu toch ook zonder...

Tja, dan heb je echt een bord voor je kop, hoe aardig ze ook vriendschappelijk is. Zakelijk gezien is het geen manager en daar zie ik er te weinig van in het onderwijs.

• PhilipsFan
  • Nu online
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

Als zou het €7000 bruto per maand opleveren, ik zou liever blijven doen wat ik nu doe...
Salaris lost het probleem niet op.

Hoge werkdruk, veel burn-outs. Salaris zorgt niet voor verbetering...
Indirect natuurlijk wel. Als je 7000 fulltime zou verdienen, dan kun je dus met een halve baan 3500 verdienen. Als je dat genoeg vindt, dan heb je dus je eigen werkdruk verlaagd. Maar dat kan alleen als het salaris hoog genoeg is. Salaris en werkdruk zijn in principe uitwisselbaar: of de salarissen moeten flink omhoog, of de salarissen blijven gelijk maar er zijn minder werkzaamheden.
Het probleem zit in de directie, het zijn geen managers met oog voor personeel (uitzonderingen daargelaten). Het zijn over het algemeen mensen die vinden dat je alles als leerkracht maar moet doen en bij problemen niet bijspringen.
Ik zie juist vaak dat interimmers op scholen vaak een school proberen te runnen alsof het een bedrijf is. Je hoeft leraren niet te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, die leraren zijn waarschijnlijk beter opgeleid dan een interim-directeur. Je moet faciliteren, zorgen dat de school goed georganiseerd is en over voldoende materialen beschikt zodat de leraren hun werk kunnen doen.
De schalen moeten sowieso korter worden, van 15 jaar naar 10 jaar minimaal.
Het probleem is de lumpsum regeling. Een school schiet er juist bij in als ze een leraar promotie geven. Ze moeten dan namelijk die leraar meer betalen, maar daar staan geen extra inkomsten tegenover. Dus gaat de school er als organisatie op achteruit. Dat is een fout in het systeem.
Oh en de geld verslindende overkoepelende stichtingen moeten zeer ingeperkt worden...
Ja dat is verbazingwekkend, die stichtingen/schoolbesturen groeien maar en slokken een steeds groter deel van het lumpsumbudget op. Het is net als managers bij bedrijven. Zelfs als afdelingen moeten krimpen zullen managers zichzelf nooit naar huis sturen, het zijn vaak enorme profiteurs. Eigenlijk zou er een regel moeten komen dat als een school minder dan 80% van hun budget aan lerarensalarissen uitgeeft, dan moeten ze gekort worden. Want elke cent die niet aan een leraar of een leermiddel wordt uitgegeven is een verspilde cent. Die overhead moet echt drastisch omlaag.

• s0ulmaster
Ik zie hier een aantal keren de schalen en doorgroeijaren voorbij komen maar ik kan het niet terug vinden
Voor het PO zie ik de schalen L10 tm L14, maar voor het VO zie ik de schalen LAt t/m LE nog steeds bestaan?

klopt dat?Zo ja, weliicht is het dan handig om die zaken en de posts even te verduidelijken?

• Stef87
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:03:
[...]
Maar dit is de keuze van de school, hier kun je de politiek niet op afrekenen.
Ik dacht dat dit “vast” stond en het bij elke school zo moest (schaal volgen volgens CAO)

Misschien kan ze er alsnog iets mee. Had liever gehad dat ze op schaal 15 was begonnen en elk jaar eentje omlaag ging :p zou veel beter zijn geweest

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:03:
[...]
Indirect natuurlijk wel. Als je 7000 fulltime zou verdienen, dan kun je dus met een halve baan 3500 verdienen. Als je dat genoeg vindt, dan heb je dus je eigen werkdruk verlaagd. Maar dat kan alleen als het salaris hoog genoeg is. Salaris en werkdruk zijn in principe uitwisselbaar: of de salarissen moeten flink omhoog, of de salarissen blijven gelijk maar er zijn minder werkzaamheden.
Precies. Hoewel dit wel wat minder zwart/wit werkt in het PO dan in het VO, denk ik. Ik zie vooral in het PO mensen die aangeven dat ze 0,6 fte werken maar er eigenlijk fulltime mee bezig zijn. Of het nou door je karakter komt of door opgelegde werkdruk, beide is problematisch.

Alhoewel ik denk dat meer parttimers geen oplossing is. Dat creëert ook weer overhead in mijn ervaring.
[...]
Ik zie juist vaak dat interimmers op scholen vaak een school proberen te runnen alsof het een bedrijf is. Je hoeft leraren niet te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, die leraren zijn waarschijnlijk beter opgeleid dan een interim-directeur. Je moet faciliteren, zorgen dat de school goed georganiseerd is en over voldoende materialen beschikt zodat de leraren hun werk kunnen doen.
Juist! Ik heb een WO-master en daarna een postdoc gedaan. Eerste paar jaar flink mezelf leren kennen en nu ben ik op vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch vlak een expert. Dan is micromanagen wel het laatste wat je bij mij moet doen. Gelukkig nu een directie die vertrouwen geeft en heeft.
[...]
Eigenlijk zou er een regel moeten komen dat als een school minder dan 80% van hun budget aan lerarensalarissen uitgeeft, dan moeten ze gekort worden. Want elke cent die niet aan een leraar of een leermiddel wordt uitgegeven is een verspilde cent. Die overhead moet echt drastisch omlaag.
Dit wordt vaak afgedaan als een populistisch onderbuikargument, maar het is wel echt zo. Als ik zie waar er wél geld naartoe gaat, terwijl we met klassen van 32 leerlingen zitten, dan valt daar zeker wat winst te behalen.

Ik geef les aan 180 verschillende pubers (niet eens fulltime) en het geeft letterlijk en figuurlijk zoveel meer ruimte als je een kleinere klas hebt.

• BlakHawk
finsdefis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:48:
Precies. Hoewel dit wel wat minder zwart/wit werkt in het PO dan in het VO, denk ik. Ik zie vooral in het PO mensen die aangeven dat ze 0,6 fte werken maar er eigenlijk fulltime mee bezig zijn. Of het nou door je karakter komt of door opgelegde werkdruk, beide is problematisch.

Alhoewel ik denk dat meer parttimers geen oplossing is. Dat creëert ook weer overhead in mijn ervaring.
Juist en alleen een goed manager kan hier goed mee omgaan.
Juist! Ik heb een WO-master en daarna een postdoc gedaan. Eerste paar jaar flink mezelf leren kennen en nu ben ik op vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch vlak een expert. Dan is micromanagen wel het laatste wat je bij mij moet doen. Gelukkig nu een directie die vertrouwen geeft en heeft.
Maar een goede manager let op bedrijfsvoering en continuïteit van o.a. personeel. Dit is dus juist geen micromanager, maar een inlevend persoon die oplossingen zoekt voor lopende issues.

Veel omhooggevallen leerkrachten kijken vanuit hun eigen loopbaan naar de docent met te hoge werkdruk. Dat moeten ze loslaten en gaan kijken hoe ze de medewerker kunnen laten excelleren. Een overspannen leerkracht is indirect het falen van een directeur.
Dit wordt vaak afgedaan als een populistisch onderbuikargument, maar het is wel echt zo. Als ik zie waar er wél geld naartoe gaat, terwijl we met klassen van 32 leerlingen zitten, dan valt daar zeker wat winst te behalen.

Ik geef les aan 180 verschillende pubers (niet eens fulltime) en het geeft letterlijk en figuurlijk zoveel meer ruimte als je een kleinere klas hebt.
Tja, toen mijn vrouw twee jaar geleden stopte als leerkracht, zijn we ook langs de overkoepelende stichting gegaan voor een regeling. Ze zat op het punt van een burn-out. Het was de ziektewet in of eruit. Achteraf nog steeds het gevoel dat ze na 10 dienstjaren te makkelijk van haar af zijn gekomen.

Maar die stichting met dure auto's voor de deur. Mooi opgeknapt bedrijfspand waar 20 man in pak aan het vergaderen waren in dure vergaderzalen. Zaken die een stichting perfect in eigen beheer zou kunnen regelen, zoals ICT of een P&O adviseur werden allemaal ingehuurd. Dus wat is dan nog de meerwaarde van zo'n stichting, behalve geld binnenharken?

• BlakHawk
Stef87 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Ik dacht dat dit “vast” stond en het bij elke school zo moest (schaal volgen volgens CAO)

Misschien kan ze er alsnog iets mee. Had liever gehad dat ze op schaal 15 was begonnen en elk jaar eentje omlaag ging :p zou veel beter zijn geweest
Tja de COA wordt als reden gebruikt om het niet te hoeven doen...
Waar een wil is, is een weg!

Maar die wil ontbreekt.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PhilipsFan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:03:
[...]
Maar dat lost 'het' toch niet op? Dat is alleen een oplossing voor persoonlijke situatie enkel voor de mensen die daar gelukkig in kunnen kiezen, ik denk dat 99% die keuze niet heeft, even buiten het principe dat je eerder praat over 10% max 20% salaris, niet opeens bijna factor 2.

Daarnaast kom je dan in de discussie, is productiviteit van 1 FTE gelijk aan 2x 0,5FTE? Ik praat dan niet over minder werkzaamheden, maar puur over werkdruk/productiviteit. Je werkzaamheden kunnen prima gelijk blijven, als deze efficiënt zijn ingericht en je niet over 10 schijven moet om iets te kunnen/mogen doen (zie ook 'nieuwe ideeën' die je in je eigen tijd mag doen).

Maar, en dat is meer een vraag aan de leraren zelf, zelfs als je meer krijgt, zelfs als je minder werkdruk hebt, is dit beroep nog wel 'populair'? Regels dit, moderniseren dat, zou een kind vandaag de dag nog ooit zeggen 'ik wil leraar worden'?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PhilipsFan
  • Nu online
BlakHawk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Juist en alleen een goed manager kan hier goed mee omgaan.

[...]

Maar een goede manager let op bedrijfsvoering en continuïteit van o.a. personeel. Dit is dus juist geen micromanager, maar een inlevend persoon die oplossingen zoekt voor lopende issues.

Veel omhooggevallen leerkrachten kijken vanuit hun eigen loopbaan naar de docent met te hoge werkdruk. Dat moeten ze loslaten en gaan kijken hoe ze de medewerker kunnen laten excelleren. Een overspannen leerkracht is indirect het falen van een directeur.

[...]

Tja, toen mijn vrouw twee jaar geleden stopte als leerkracht, zijn we ook langs de overkoepelende stichting gegaan voor een regeling. Ze zat op het punt van een burn-out. Het was de ziektewet in of eruit. Achteraf nog steeds het gevoel dat ze na 10 dienstjaren te makkelijk van haar af zijn gekomen.

Maar die stichting met dure auto's voor de deur. Mooi opgeknapt bedrijfspand waar 20 man in pak aan het vergaderen waren in dure vergaderzalen. Zaken die een stichting perfect in eigen beheer zou kunnen regelen, zoals ICT of een P&O adviseur werden allemaal ingehuurd. Dus wat is dan nog de meerwaarde van zo'n stichting, behalve geld binnenharken?
Niks! Een school heeft al een pand, waar is dan in vredesnaam een extra pand voor nodig? P&O adviseur, wat DOET zo iemand? Een school heeft docenten nodig, een concierge, wat assistenten, schoonmakers en that's it. Daar hoeft niemand geadviseerd te worden. Dat zijn gewoon bullshit jobs! Dat managers, adviseurs en andere profiteurs in het bedrijfsleven wegkomen is 1, maar in het onderwijs gaat elke cent die je verspilt NIET naar de leerlingen en die hebben elke cent echt nodig, zoveel is er al bezuinigd.

ICT is wel een dingetje, ook voor docenten is dat onmisbaar en heel handig, dus het is misschien niet zo gek om dat in te kopen. Maar dat gaat niet om astronomische bedragen. Verder zou het schoolbestuur volledig in dienst moeten staan van de leraren, zodat zij hun werk beter en/of efficienter kunnen doen. Helaas is dat vaak niet het geval.

• Hoijong
  • Nu online
JanW schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:25:
offtopic:

Aan de andere kant ben ik dat gezeiks op ouders ook wel zat......probleem ligt in de kern bij de school/directie/bestuur niet bij de ouder of leerkracht (uitzonderingen daargelaten, maar die heten dan ook niet voor niets uitzonderingen).

Alsof ik als ouder op dat kamp zit te wachten met een directrice die vervolgens 3 maal in 10 dagen gaat lopen bloggen dat betaald moet worden, want de rekeningen komen binnen. Owjah vergeten dat je eerst gevraagd had om om voor einde maand te betalen.........en qua framing helpt het niet als je vervolgens vertelt dat je een studiereis naar Afrika gaat maken. Ander potje, maar de ouders worden vervolgens weer 5 maal gestalked door de leerkracht om te komen poetsen tijdens kantooruren.......dat valt dan een beetje verkeerd.

Owjah ik begon over dat kamp. Nee ik zie niet in dat ik dankjewel moet zeggen tegen een leerkracht, dat doe ik wel uit beleefdheid. Maar niet omdat ik zo blij ben met dat kamp, dat hoort nou eenmaal bij de school die ik gekozen heb om andere redenen. En de leerkracht die daar niet fatsoenlijk voor betaald krijgt moet dan niet zeiken op ouders die geen dankjewel zeggen, maar dat aankaarten bij de directie.

De problemen liggen dan ook niet bij de salarissen denk ik, maar bij een sector die weinig ten goede veranderd heeft (in een maatschappij die hevig veranderd en gegroeid is) en alles op het bordje van de laagst geplaatste gelegd heeft. De leerkracht. Daar mogen de politiek, de besturen en directeuren op aangesproken worden wat mij betreft.

• garathane
  • Laatst online: 13-11 22:04

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Mijn salaris: 4228 bruto = 2632,89 netto schaal L11, in het PO.
reiskostenvergoeding 63,04 (maximum én bruto) en is inbegrepen in het netto loon.
Ik ben 61 jaar, heb ongeveer 35 dienstjaren.en werk nu vier dagen in de week volgens een (oude) BAPO-regeling

• Hoijong
  • Nu online
garathane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:29:
Mijn salaris: 4228 bruto = 2632,89 netto schaal L11, in het PO.
reiskostenvergoeding 63,04 (maximum én bruto) en is inbegrepen in het netto loon.
Ik ben 61 jaar, heb ongeveer 35 dienstjaren.en werk nu vier dagen in de week volgens een (oude) BAPO-regeling
BAPO houdt in dat je vervroegd met pensioen kan? Wat voor periode praat je dan over?

En hoeveel uur maak je per dag nu?

Je salaris is niet extreem hoog, maar ik ben sowieso geen voorstander van hogere salarissen puur op anciënniteit. Als je werkdruk OK is heb je het redelijk voor elkaar dacht ik zo, maar daar loopt het meestal spaak.

@PhilipsFan natuurlijk is dat geen bullshit job. Leraren en ander personeel moeten ook begeleiding krijgen bij ziekte, advies over mogelijke loopbaanontwikkelingen, informatie over rechten en plichten. Genoeg nuttig werk voor een PO adviseur te doen mits in verhouding tot het totale aantal medewerkers.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Ik vraag mij af of de drempel voor mannen zo bij het salaris ligt. Het is geen vetpot nee, maar ik gok dat het verplicht knutselen en liedjes zingen tijdens de opleiding een grotere afknapper is. Basisschoolleraar lijkt mij niet eens verkeerd. Zou er best salaris op willen inleveren, maar dan wel groep 5 of hoger.

• GZFan
Nou, weet je: het houdt niet op bij de PABO.
De hele sfeer is verwijfd. Sorry voor het woord...

Ik sta zelf voor de klas. Groep 8. Echt leuk werk. Intensief, maar ik voel me echt nuttig, en dat maakt me ergens gelukkig.

Maar alleen dit jaar hebben we al drie keer een woensdagmiddag een teambrede nascholing 'Muziek'.
Staan we letterlijk als 'leuke intro' in een grote kring. We zingen vrolijk en met zwaaibewegingen "Hallo allemaal, wat fijn dat jij er bent" naar elkaar... ;(

En dan denk ik (gelukkig nog samen met één andere meester): FML!!! :F

Echt, als man wíl je zoiets toch niet!?!

Edit: Ik vergat te zeggen: En dat is dan nog maar het begin van de middag.... :r

GZFan wijzigde deze reactie 29-10-2019 08:04 (6%)

• daan!
GZFan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:02:
Staan we letterlijk als 'leuke intro' in een grote kring. We zingen vrolijk en met zwaaibewegingen "Hallo allemaal, wat fijn dat jij er bent" naar elkaar... ;(

Edit: Ik vergat te zeggen: En dat is dan nog maar het begin van de middag.... :r
8)7
Wow, ongelofelijk bizar!
Dat is wat ik me voor zou stellen als er een extreme karikatuur van een basisschool gemaakt werd, en dan zou ik het waarschijnlijk niet grappig vinden want "too over the top".

Hebben ze zelf niet door dat dit juist werkplezier bedervend is voor heel veel mensen?

• Steefmeister
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:13
Wat ook niet bijdraagt is dat er ook nog best een starre houding is tegenover mensen die wel interesse hebben in omscholing.

Ik heb omscholing overwogen, vooral omdat er een verkort deeltijd programma is van ca. 2 jaar. Maar gezien ik een fulltime job heb, een gezin en een koopwoning heb, wil ik graag in kunnen schatten wat dit voor een impact op ons inkomen gaat hebben.

Ik heb een HBO dipoma (geen pabo) en een Propedeuse behaald voor de PABO. Ik heb meerdere malen gevraagd of men mij voorafgaand aan de studie (na overleg van cijfers, propedeuses en diploma's) een indicatie kan geven wat voor een gevolgen dit gaat hebben voor de looptijd van de studie.

Helaas weigert hier men vooraf ook maar iets over te zeggen, je moet eerst met de studie gestart zijn willen ze hier wat over kwijt. Dat gaat helaas voor mij niet werken, ondanks dat ik wel interesse heb

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:46
YouTube: Lerarentekort in het basisonderwijs - Zondag met Lubach (S10)

Lubach verwoordde het afgelopen zondag wel mooi. _/-\o_

Ik sta zelf voor de klas. Groep 8. Echt leuk werk. Intensief, maar ik voel me echt nuttig, en dat maakt me ergens gelukkig.

Maar alleen dit jaar hebben we al drie keer een woensdagmiddag een teambrede nascholing 'Muziek'.

Dat krijg je met een 80/20 vrouw/man ratio. Ik werk ook in het onderwijs maar ik zou nooit van mijn leven op een basisschool willen werken.

Polycom wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:09 (10%)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb leraren in de familie zitten en op verjaardagen is er altijd iemand die de meest karige arbeidvoorwaarden heeft. Daarna komen altijd nog de leraren met enige afstand die verreweg de meest karige voorwaarden hebben.

- Oudergesprekken waar je in de avond voor op school moet zijn om met ouders over de kinderen te praten, mje mag zelfs alles regelen voor je maaltijd. Zelfs toen ik bij de bouwmarkt werkte voor 2 euro 40 per uur kregen we een avondmaal vergoed als je de avond moest werken.

- De vakantiedagen zijn leuk maar altijd in het hoogseizoen dus schreeuwend duur, vaak heb je in de vakantie nog verplichte terugkom dagen naar school waardoor je niet de volledige tijd op vakantie kan.

- Opvoeding ontbreekt bij het gros van de kinderen waardoor je ook nog een opvoeder moet spelen

- Ouders staan achter hun kinderen en komen, bij het minste of gerigste incident, naar de school toe om de leerkracht even verbaal te intimideren

Ik snap heel goed dat niemand meer dit beroep wil beoefenen, het is tijd dat die Arie uit het slob komt en eens een paar dagen gaat meedraaien op een school in een gemiddelde volkswijk van Amsterdam, Rotterdam of Utrecht... Dan knallen we de salarissen omhoog zodat een docent ook kan wonen in de stad waar hij onderwijs verzorgd

• Hoijong
  • Nu online

Begrijp eigenlijk niet goed wat dit met man/vrouw te maken heeft. Alsof volwassen vrouwen het zo geweldig vinden om kinderlijk bezig te zijn. Of heb ik dan zo'n vreemde vrouw getroffen hier thuis? Die trekt dat namelijk ook slecht.

Dat kinderlijke stoort me sowieso, ga je naar zo'n infoavond. Wordt je op de stoelen van de kinderen gepleurd waar je pijn van in je hele lijf krijgt (en ik ben fit) om vervolgens briefjes uit de hoed met thema's te trekken. Iedereen moet dan proactief een briefje trekken en dan wordt het thema besproken. De thema's staan gewoon op een lijst, bespreek die als volwassenen onder elkaar......ik begrijp dat je voor de jonkies de leermethode aanpast en dat het zich ontwikkel door de jaren heen, maar ik ben toch geen 4 jarige.

Dus knutselen en liedjes zingen vind ik echt geen probleem als man, mits afgestemd op de doelgroep en met een duidelijk uitgedacht doel erachter. Creativiteit stimuleren etc. Het heeft verder geen hol te maken met man of vrouw zijn of je jongere kinderen trekt of niet, dat is simpelweg een voorkeur. En het zal wel zo zijn dat er meer vrouwen dan mannen zijn die goed met de jonkies overweg kunnen, maar ook dat is gecreëerd in de huidige samenleving, waar iedere man die met jonge kinderen werkt al scheef aangekeken wordt.

@Brilsmurfffje dat is wel redelijk kort door de bocht. Opvoeden doet men niet meer? Ligt zomaar aan de wijk/gemeente waar je woont. Beetje sneu, maar wel de realiteit. Maar een leraar moet gewoon realiseren dat bij een grotere groep het veel moeilijker wordt om controle uit te oefenen, dat is een taak van de school om groepen niet groter dan x te maken. Maar ouders hebben het weer eens gedaan. Allemaal verbaal intimiderend......wat een overdrijvingen weer.
En hoe zie je het voor je de salarissen omhoog om in de stad te kunnen wonen? Krijg je dan een plaatsgebonden salaris of CAO? Anders gaan de leerkrachten in de betaalbare delen van het land spekkoper zijn. Mij best hoor, maar of je daar het probleem mee oplost lijkt mij niet.

Hoijong wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:44 (15%)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:17:

Je bent volgens mij niet erg thuis in (semi-)ambtenarenland.

Elk jaar ga je automatisch een trede naar boven in je huidige loonschaal, dit zelfs niet eens gebaseerd op functioneren. Daar bovenop komen af en toe verhogingen via de CAO zelf. De einden van die loonschalen zijn, zoals hier opgemerkt, op zichzelf helemaal niet zo verkeerd. Het kan inderdaad wel een tijd duren voor je daar bent.

Je kunt deze schalen gewoon online opzoeken in de CAO voortgezet onderwijs (of primair, als je daar naar wilt kijken). Succes :)

• s0ulmaster
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:37:
Ik heb leraren in de familie zitten en op verjaardagen is er altijd iemand die de meest karige arbeidvoorwaarden heeft. Daarna komen altijd nog de leraren met enige afstand die verreweg de meest karige voorwaarden hebben.

- Oudergesprekken waar je in de avond voor op school moet zijn om met ouders over de kinderen te praten, mje mag zelfs alles regelen voor je maaltijd. Zelfs toen ik bij de bouwmarkt werkte voor 2 euro 40 per uur kregen we een avondmaal vergoed als je de avond moest werken.

- De vakantiedagen zijn leuk maar altijd in het hoogseizoen dus schreeuwend duur, vaak heb je in de vakantie nog verplichte terugkom dagen naar school waardoor je niet de volledige tijd op vakantie kan.

- Opvoeding ontbreekt bij het gros van de kinderen waardoor je ook nog een opvoeder moet spelen

- Ouders staan achter hun kinderen en komen, bij het minste of gerigste incident, naar de school toe om de leerkracht even verbaal te intimideren

Ik snap heel goed dat niemand meer dit beroep wil beoefenen, het is tijd dat die Arie uit het slob komt en eens een paar dagen gaat meedraaien op een school in een gemiddelde volkswijk van Amsterdam, Rotterdam of Utrecht... Dan knallen we de salarissen omhoog zodat een docent ook kan wonen in de stad waar hij onderwijs verzorgd
De punten die je hier noemt zijn voor mijn beide ouders (mede) de redenen geweest om naar 30 jaar docentschap wat anders te gaan doen. Het salaris was nooit echt een probleem daar mijn beide ouders met hard werken nog wel gewoon in een LD schaal geplaatst konden worden, wat tegenwoordig alleen maar wordt ontmoedigd.

• armageddon_2k1
Wilke schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Je bent volgens mij niet erg thuis in (semi-)ambtenarenland.

Elk jaar ga je automatisch een trede naar boven in je huidige loonschaal, dit zelfs niet eens gebaseerd op functioneren. Daar bovenop komen af en toe verhogingen via de CAO zelf. De einden van die loonschalen zijn, zoals hier opgemerkt, op zichzelf helemaal niet zo verkeerd. Het kan inderdaad wel een tijd duren voor je daar bent.

Je kunt deze schalen gewoon online opzoeken in de CAO voortgezet onderwijs (of primair, als je daar naar wilt kijken). Succes :)
Okee, dus de schalen zijn dus gewoon laag.

• s0ulmaster
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Okee, dus de schalen zijn dus gewoon laag.
Een docent LC met 12 jaar werkervaring die zonder enig bewijs van preseteren 4750 euro verdiend, vind ik niet geheel onaardig. Althans hier in het oosten des lands zijn dat prima bedragen. Wellicht dat het in het westen anders is?

• n3othebest
s0ulmaster schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Een docent LC met 12 jaar werkervaring die zonder enig bewijs van preseteren 4750 euro verdiend, vind ik niet geheel onaardig. Althans hier in het oosten des lands zijn dat prima bedragen. Wellicht dat het in het westen anders is?
Maar voor iemand die wel heel goed presteerd is het natuurlijk zeer laag. In de techniek haal je dat met een HBO opleiding binnen 5 jaar.

• s0ulmaster
n3othebest schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Maar voor iemand die wel heel goed presteerd is het natuurlijk zeer laag. In de techniek haal je dat met een HBO opleiding binnen 5 jaar.
overdrijven is ook een vak (of onze referentiekaders liggen ver uit elkaar). Ik kan iig bij mijn werkgever niet rekenen om 400 euro verhoging per jaar. (embedded software)
Daarnaast zoals meermaals gezegd, is het vergelijken met de best betaalde sectoren ook niet geheel eerlijk.

• n3othebest
s0ulmaster schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

overdrijven is ook een vak (of onze referentiekaders liggen ver uit elkaar). Ik kan iig bij mij werkgever niet rekenen om 400 euro verhoging per jaar.
Het is misschien licht overdreven, maar je begint zelf met een valse insteek dat het voor slecht presterende docenten positief is, maar dat betekend ook dat het voor goed presterende negatief is.

Als je in de IT goed presteerd haal je echt die €400 per jaar wel.
Daarnaast zoals meermaals gezegd, is het vergelijken met de best betaalde sectoren ook niet geheel eerlijk.
Natuurlijk niet. Maar het is maar een voorbeeld om aan te geven dat het onderwijs echt niet zo goed betaald.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Het kan ook gewoon normaal betalen? Niet perse slecht of goed. Als ik die schalen zie is het toch redelijk modaal?

• s0ulmaster
Ik ben het met @Piet_Piraat7 eens qua salaris.
@n3othebest even een simpel rekenvoorbeeldje.
startsalaris van 2600 met elke jaar een verhoging van 8% levert je een salaris na 5 jaar op van 3820
maken we er 10% van dan is het 4187.

Ik zou graag eens bij jouw werkgever op gesprek gaan als hij je bij bovengemiddeld preseteren jaar naar jaar 10% verhoging (of in jouw geval bijna 13%) geeft.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoijong schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:38:

@Brilsmurfffje dat is wel redelijk kort door de bocht. Opvoeden doet men niet meer? Ligt zomaar aan de wijk/gemeente waar je woont. Beetje sneu, maar wel de realiteit.
Dat klopt, in Amsterdam oud-zuid of in Blarikum zullen er niet zoveel problemen zijn, daar zullen ze niet zoveel merken van het afschaffen van de rugzakjes, het speciaal onderwijs en het korten op de extra begeleiding voor moelijk lerende kinderen.
Maar een leraar moet gewoon realiseren dat bij een grotere groep het veel moeilijker wordt om controle uit te oefenen, dat is een taak van de school om groepen niet groter dan x te maken.
Met welk geld en welke docenten moeten ze dat oplossen? Het is niet zozeer de groepsgrote maar het feit dat een docent totaal geen gezag meer heeft voor een klas. Een docent die een leerling bij de arm pakt om deze de klas uit te bonjouren is een dag later geschortst voor een week.. Naast dat en docent basisonderwijs een kind leert rekenen, lezen en schrijven moet deze de kinderen ook, Engels, omgangsnormen, sociale vaardigheden, natuurles, gym, zwemles, muziek, knutselen en wat nog niet allemaal meer. In de overgebleven tijd regelt de docent nog educatieve uitstapjes en als het even kan nog een schoolreisje..
Maar ouders hebben het weer eens gedaan. Allemaal verbaal intimiderend......wat een overdrijvingen weer.
Niet alle ouders maar er zijn zat ouders die hun kind zien als een kruizing tussen Einstein en een prins welke wel even naar het VWO mag gaan na het afsluiten van de basisschool... Of die het er niet mee eens zijn dat hun kind wegens wangedrag uit de klas gezet is.
En hoe zie je het voor je de salarissen omhoog om in de stad te kunnen wonen? Krijg je dan een plaatsgebonden salaris of CAO? Anders gaan de leerkrachten in de betaalbare delen van het land spekkoper zijn. Mij best hoor, maar of je daar het probleem mee oplost lijkt mij niet.
Nee de salarissen moeten overal omhoog zodat studenten in de rij staan om naar de PABO te mogen en zodat het beroep weer de aanzien krijgt die het verdient. De docenten leiden de toekomst op van het land..
s0ulmaster schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

De punten die je hier noemt zijn voor mijn beide ouders (mede) de redenen geweest om naar 30 jaar docentschap wat anders te gaan doen. Het salaris was nooit echt een probleem daar mijn beide ouders met hard werken nog wel gewoon in een LD schaal geplaatst konden worden, wat tegenwoordig alleen maar wordt ontmoedigd.
zijinstromers worden in het onderwijs door deze constructie enorm benadeeld omdat ervaring van het meeste andere werk niet erkend wordt voor de inschaling in de salarischalen in het onderwijs.

Brilsmurfffje wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:49 (12%)

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-11 23:04
Het gaat verder dan het potentiele (maximale) salaris op basis van schaal.

Het probleem is dat een gemiddelde middelbare school een positie heeft van 0,3-0,7 FTE voor een informatica docent. Je hebt dus geen fulltime baan van 4700, je hebt een baan van de helft en je moet zelf maar zien te zorgen dat je ergens anders die andere helft krijgt (en de dilema's van roosters op elkaar afstemmen, het feit dat die andere 0,x fte best wel eens in een andere plaats kan zijn (reistijd) etc moet je zelf oplossen).

Ook word er van uit gegaan dat er een standaard factor aan voorbereiding voldoende is. Gemiddeld zal dat misschien wel waar zijn als ik al 15 jaar precies de zelfde les geef. Maar bij een vak als informatica waar wat meer voorbereiding aan zit omdat technologie toch veranderd (of als ik als docent gewoon een fractie trager ben in nakijken) dan is het ineens eigen tijd geworden. Als ik als software ontwikkelaar langer over een userstory doe is het nog steeds in de tijd van de baas.

Als ze serieus willen dat het vak aantrekkelijker word dan moet je gaan nadenken over het aanbieden van fulltime banen waarbij de inzet het probleem van de school is, en niet het probleem van de docent. Idem over de mogelijkheid werkelijke tijd te schrijven.

peltco wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:57 (13%)

• Hoijong
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Dat klopt, in Amsterdam oud-zuid of in Blarikum zullen er niet zoveel problemen zijn, daar zullen ze niet zoveel merken van het afschaffen van de rugzakjes, het speciaal onderwijs en het korten op de extra begeleiding voor moelijk lerende kinderen.

[...]

Met welk geld en welke docenten moeten ze dat oplossen? Het is niet zozeer de groepsgrote maar het feit dat een docent totaal geen gezag meer heeft voor een klas. Een docent die een leerling bij de arm pakt om deze de klas uit te bonjouren is een dag later geschortst voor een week.. Naast dat en docent basisonderwijs een kind leert rekenen, lezen en schrijven moet deze de kinderen ook, Engels, omgangsnormen, sociale vaardigheden, natuurles, gym, zwemles, muziek, knutselen en wat nog niet allemaal meer. In de overgebleven tijd regelt de docent nog educatieve uitstapjes en als het even kan nog een schoolreisje..

[...]

Niet alle ouders maar er zijn zat ouders die hun kind zien als een kruizing tussen Einstein en een prins welke wel even naar het VWO mag gaan na het afsluiten van de basisschool... Of die het er niet mee eens zijn dat hun kind wegens wangedrag uit de klas gezet is.

[...]

Nee de salarissen moeten overal omhoog zodat studenten in de rij staan om naar de PABO te mogen en zodat het beroep weer de aanzien krijgt die het verdient. De docenten leiden de toekomst op van het land..

[...]

zijinstromers worden in het onderwijs door deze constructie enorm benadeeld omdat ervaring van het meeste andere werk niet erkend wordt voor de inschaling in de salarischalen in het onderwijs.
In hoeverre is dat nu een issue van de ouders? Volgens mij zijn het niet de ouders die al die extra activiteiten bedacht hebben of allemaal zo geweldig vinden. Directie en politiek moet zich in de spiegel kijken en middelen vrijmaken voor verbetering van het systeem en de structuren. Volgens mij zijn we het wel grotendeels eens, echter denk ik dat salarissen verhogen helemaal niks gaat oplossen. 10k extra op de bank vermindert je burn out niet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

n3othebest schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Waarom blijven mensen IT-salarissen aan andere sectoren spiegelen alsof dat overal mogelijk is? :?

@Brilsmurfffje Ik heb gisteren eens de CAO opengeslagen... 381 kantjes ellende. Dafuq. Ik wou deze factchecken (https://www.telegraaf.nl/...g-met-52e-al-met-pensioen, PREMIUM), maar ik kon het op mobiel zo snel niet vinden. Ik kwam wel allerhande vergoedingen tegen zoals standaard 13e maand (ook niet zoveel meer voorkomend in het bedrijfsleven) en een hoop dingen waar je voor uitgelachen wordt als je erom vraagt. En tsja, de vakanties. Met kinderen zit je goeddeels aan dezelfde vakanties als leraren vast, alleen moet je het met de helft van de vakantiedagen zien te regelen.

• n3othebest
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Waarom blijven mensen IT-salarissen aan andere sectoren spiegelen alsof dat overal mogelijk is? :?
Omdat in het onderwijs de tekorten zo groot zijn als in de IT. Waarom vergelijken met een sector waar geen tekort is?

Juist in de IT word dat opgelost door veel meer salaris te geven, waarom in het onderwijs niet?

• Znorkus
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-11 14:20
Onderwijs. Tsja, komend vanuit universiteir onderzoek (kut-werkgelegenheid, vaste baan onmogelijk dus elke paar jaar moet je weg) lijkt het me misschien wel wat. Maar:

- beide ouders uit het onderwijs, beide burn-out
- ik hoor over kut-salarissen ondanks forse tekorten
- ik hoor over veel protesten van onderwijzers

Het moet dan ook weer wel echt je roeping zijn, zo te horen....

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Even kort door de bocht, als alle juffen 0.8-1.0 FTE gaan werken ipv 0,6 heb je ook geen tekort meer? We leiden meer mensen op die minder werken, netto resultaat is dus negatief. Ook werd je vanaf de PABO nergens op een school toegelaten om les te geven. Ik ken nog goed de berichten dat ze nergens aan de bak komen en 2-3 jaar later is een schreeuwend tekort.

Even een voorbeeld
Het is al moeilijk om werk te vinden in het onderwijs, en dan ga je mensen ook nog eens uitbuiten door te eisen dat ze 20 procent gratis gaan werken. Ze hebben blijkbaar totaal geen respect voor hoe hard een leraar wel niet moet werken en hoe deskundig het werk is."
Veel van die artikelen zijn helaas bijna niet meer te vinden, want ze zijn ondergesneeuwd door de berichten van de laatste paar jaren.

• daan!
Beetje matig voorbeeld.. Gaat over een basisschool met klassen van 15 leerlingen. Daarom was er niet voldoende budget om daar fulltime leraren op te zetten. De leraren hebben er daar dus voor gekozen om die klassen zo klein te houden en dat te regelen door 20% onbetaald over te werken. Betekent ook meteen dat de werkdruk met klassen van 15 lager is.

Ik zeg niet dat het goed is was daar gebeurde, maar het onderbouwt absoluut niet het punt dat je wilde maken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True