Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 168 Laatste
Acties:

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38
ArcticWolf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:13:
Echt handig dat Arriva nog steeds z'n storing / dienstregeling wijzigen via Twitter bekend maakt :') ik heb geen Twitter en kan dus niks zien, al staan sommige posts vreemd genoeg nog wel gewoon op.
En daarom moeten veel meer organisaties dit maar gaan doen, afstappen van Twitter (en andere social media's):
nieuws: Brandweer Amsterdam verspreidt updates over storm niet langer via Twi...

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
iamerwin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:29:
[...]

Ik werk in Duitsland, kon alleen een Duits filmpje vinden. :)
Uit de reacties onder het Dumpert filmpje: YouTube: Alles gaat over Kijfhoek #2: Heuvelen met de treinverkeersleiding en...
St00mwals schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:53:
[...]

En daarom moeten veel meer organisaties dit maar gaan doen, afstappen van Twitter (en andere social media's):
nieuws: Brandweer Amsterdam verspreidt updates over storm niet langer via Twi...
Ja idd, heb het intern doorgegeven bij Arriva, hopelijk doen ze er wat mee.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15

Cbr

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:09:
Het zou al drempelverlagend werken als je standaard korting kreeg buiten de spits, dus zonder eerst een "abonnement" te moeten nemen op de korting.
Exact. Hoog tijd.
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:40:
Ik reis buiten de spits, maar dat wordt vast niet goedkoper als ze binnen de spits NOG duurder maken.
Het voorstel is juist om het buiten de spits goedkoper te maken. In ruil voor de verhoging in de hyperspits. NS heeft aangegeven geen extra omzet hiermee te willen genereren

Als NS het voor iedereen duurder maakt in de spits, moet het voor iedereen goedkoper buiten de spits. Dat zijn in dit voorstel twee zijdes van dezelfde medaille. Ook voor mensen zonder abonnement.

[ Voor 47% gewijzigd door Cbr op 05-07-2023 17:52 ]

Verwijderd

Cbr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Exact. Hoog tijd.

[...]

Het voorstel is juist om het buiten de spits goedkoper te maken. In ruil voor de verhoging in de hyperspits. NS heeft aangegeven geen extra omzet hiermee te willen genereren

Als NS het voor iedereen duurder maakt in de spits, moet het voor iedereen goedkoper buiten de spits. Dat zijn in dit voorstel twee zijdes van dezelfde medaille. Ook voor mensen zonder abonnement.
Dat betwijfel ik dus. Ik reis met korting tijdens de daluren. Maar afwachten wat ervan gaat komen. Eerlijk gezegd reken ik op drukkere treinen tegen dezelfde prijs voor mij.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Cbr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Ik denk dat Koolmees er nogal te makkelijk in zit. "deel moet via fiscale maatregelen of cao-afspraken. Dat ligt buiten onze invloedssfeer, bijvoorbeeld bij werkgevers." Lekker makkelijk..

En dan vooral "Ik hoop dat werkgevers hun kantoor anders gaan inrichten. Ze zullen merken dat personeel dat tijdens de spits de trein pakt, hogere reiskosten heeft."

Maar waarom zou het een kantoor op de zuidtak met een dikke winst reiskosten boeien die dat toch wel aan z'n klanten gaat doorberekenen?

https://www.volkskrant.nl...et-wordt-te-vol~b799cfc2/

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 05-07-2023 20:46 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Koolmees staat net als de meeste politici ver verheven boven het klootjesvolk. Die denken alles te kunnen dicteren aan anderen en hebben geen benul van wat ze teweeg brengen.

Ook weer zoiets... Nagenoeg iedere melding in de NS app krijgt onderstaande suggestie. Wist niet dat Amsterdam zo groot is wat metro betreft. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl-ucM54RXE7Xj1MGhETsiV0nB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/159PXg8NHQC5MJjrbJ4X5HWw.png?f=fotoalbum_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

ed1703 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:44:
[...]

Ik denk dat Koolmees er nogal te makkelijk in zit. "deel moet via fiscale maatregelen of cao-afspraken. Dat ligt buiten onze invloedssfeer, bijvoorbeeld bij werkgevers." Lekker makkelijk..

En dan vooral "Ik hoop dat werkgevers hun kantoor anders gaan inrichten. Ze zullen merken dat personeel dat tijdens de spits de trein pakt, hogere reiskosten heeft."

Maar waarom zou het een kantoor op de zuidtak met een dikke winst reiskosten boeien die dat toch wel aan z'n klanten gaat doorberekenen?

https://www.volkskrant.nl...et-wordt-te-vol~b799cfc2/
En weet je wat hij gaat zeggen als de trein ineens bijna leeg is in de voormalige hyperspits? Het is een oud politicus. Da's nog erger dan een verkoper. Dat zijn allemaal vooraf zorgvuldig gewogen woorden om de echte boodschap vaag te houden of misschien zelfs zover mogelijk buiten beeld. Doel is om dat zo te houden tot het point-of-no-return bereikt is. :)

Maar strak plan hoor, maak de trein in de spits vooral nog een stuk duurder dan de auto. Dat zal ze leren Wouter! Jaag ze eruit!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Men is gewoon afgelopen jáááren druk bezig geweest om de spitsen juist uit te rekken, dat we niet allemaal voor 9 uur op kantoor hoeven te zijn.

Nu is er covid-19 langsgefietst en heeft het een nieuwe trend gebracht. We hoeven ineens niet meer elke dag op kantoor te zijn want thuis kan je hetzelfde zo ongeveer net zo effectief op de PC doen als op kantoor. Prima, echter willen de managers nog steeds wel blijven vergaderen maar zien de uren door het thuiswerken beperkt. Dus gaan ze eisen dat men júist wel om 9 uur uiterlijk er is, en niet al om 16 uur weer vertrekt.

Met als gevolg, dat men massaal dezelfde dagen als kantoordagen kiest, en ook nog meer op hetzelfde moment gaat reizen.

Vanuit de NS gezien snap ik het wel, ze hebben niet de middelen om maar extra treinen in te zetten (personeel, materieel, onderhoud), maar de aanpak is bijzonder.

Komt bij mijn idee binnen als we gaan die reizigers dubbel straffen, en geen zitplaats (ok, je hebt een vervoersbewijs, geen zitplaats) en een premium prijs aan het product hangen. Het is typisch een actie die de overheid ook kan doen, slecht gedrag straffen en niet juist goed gedrag belonen.

Mag hopen dat dit plan er niet komt in deze opzet.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bastien schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:50:
Ook weer zoiets... Nagenoeg iedere melding in de NS app krijgt onderstaande suggestie. Wist niet dat Amsterdam zo groot is wat metro betreft. 8)7

[Afbeelding]
Er ging wel meer niet goed, zowel omroepsysteem als app gaven aan dat er helemaal niets van/naar Hengelo reed, de treinen van Keolis/Blauwnet reden gewoon, waren alleen de IC's van NS die wegens boom op het spoor waren uitgevallen....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

cazzer22 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:49:
Men is gewoon afgelopen jáááren druk bezig geweest om de spitsen juist uit te rekken, dat we niet allemaal voor 9 uur op kantoor hoeven te zijn.

Nu is er covid-19 langsgefietst en heeft het een nieuwe trend gebracht. We hoeven ineens niet meer elke dag op kantoor te zijn want thuis kan je hetzelfde zo ongeveer net zo effectief op de PC doen als op kantoor. Prima, echter willen de managers nog steeds wel blijven vergaderen maar zien de uren door het thuiswerken beperkt. Dus gaan ze eisen dat men júist wel om 9 uur uiterlijk er is, en niet al om 16 uur weer vertrekt.

Met als gevolg, dat men massaal dezelfde dagen als kantoordagen kiest, en ook nog meer op hetzelfde moment gaat reizen.

Vanuit de NS gezien snap ik het wel, ze hebben niet de middelen om maar extra treinen in te zetten (personeel, materieel, onderhoud), maar de aanpak is bijzonder.

Komt bij mijn idee binnen als we gaan die reizigers dubbel straffen, en geen zitplaats (ok, je hebt een vervoersbewijs, geen zitplaats) en een premium prijs aan het product hangen. Het is typisch een actie die de overheid ook kan doen, slecht gedrag straffen en niet juist goed gedrag belonen.

Mag hopen dat dit plan er niet komt in deze opzet.
Dit is gewoon duwen naar de overheid toe om actie te ondernemen met als onderliggende vraag "wat willen jullie nou?" (meer mensen het OV in of juist niet).

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:11
https://www.demorgen.be/s...te-bestemmingen~b35feaf8/
Reizigers kiezen deze zomer opvallend vaker voor de trein om de grens over te gaan. De NMBS heeft dit jaar al meer dan 128.000 tickets verkocht voor een internationale treinreis in juli of augustus. Dat is ongeveer 26 procent meer dan de vorige recordzomer, het precoronajaar 2019.

Top 15 bestemmingen, met reistijd vanuit Brussel
1. Parijs: 1u22
2. Londen: 2u01
3. Amsterdam: 1u52
4. Luchthaven Schiphol (Amsterdam): 1u33
5. Rotterdam: 1u10
6. Rijsel: 38 min
7. Keulen: 1u50
8. Luxemburg: 2u53
9. Frankfurt: 3u06
10. Lyon: 3u43
11. Luchthaven Charles De Gaulle (Parijs): 1u36
12. Luchthaven Frankfurt: 3u06
13. Aken: 1u10
14. Avignon: 4u56
15. Utrecht: 2u16

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Dit is gewoon duwen naar de overheid toe om actie te ondernemen met als onderliggende vraag "wat willen jullie nou?" (meer mensen het OV in of juist niet).
Binnen de huidige constraints heeft de NS voor zover ik begrijp een beperkt "dynamisch bereik" (capaciteit tijdens spits en daarbuiten). Deels _vermoedelijk_ ook vanwege afspraken zoals "personeel in elk treinstel" – wat andere vervoerders niet doen.

Tariefdifferentiatie voordat er in de spits met maximale capaciteit gereden wordt vind ik niet acceptabel. "De rest van de dag zijn de treinen leeg" is voor mij geen geldige reden om niet in de spits met langere treinen te rijden.
offtopic:
Ik ben afgeschermd van de prijsstijging – maar reis zelfs op dit moment grotendeels buiten de spits

• xajac
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
Iemand ervaring met reizen in duitsland? Ik moet een reis gaan maken maar kan ivm een vergadering nog geen vertrektijd noemen,dus ik kan niet van te voren boeken.

Kan ik een ticket voor DB fernverhkr uit de automaat halen?? Hoe kan ik aangeven dat ik met DB regio of met DB fernverkhr wil reizen??
Je kan een ticket zonder treinbinding kopen. Je kan dan die dag elke trein nemen die je wilt (net als met de Nederlandse kaartjes).
Dit zijn wel behoorlijk dure kaartjes, maar je kan ze gewoon via https://www.bahn.de of https://www.nsinternational.com/nl aanschaffen. Kies daarbij voor het Flex tarief. Bij beide sites kan je daarvoor een willekeurige verbinding selecteren en daarbij voor 'Flexpreis' of 'Full-flex tarief' kiezen. Je hebt zelfs een tweede Flexpreis Plus/Full-flex tarief, waarbij je ook een dag eerder tot twee dagen later met hetzelfde kaartje kan reizen voor een kleine meerprijs.

Voor een select aantal bestemmingen in Duitsland kan je uiteraard ook een kaartje uit de automaat halen, maar dat is volgens mij net iets duurder dan het reguliere Flex-tarief en er zijn slechts een beperkt aantal bestemmingen beschikbaar. Voor de volledige lijst zie https://www.nsinternation...estemmingen-kaartautomaat

Let wel even op met treinen met een verplichte reservering (alle ICEs van Nederland naar Duitsland en v.v. hebben dat momenteel!). Het meest praktische is dan om gewoon voor meerdere treinen te reserveren die je mogelijk zou willen gebruiken. Dit kan via de speciale pagina van NS International.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 07-07-2023 15:01 ]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:31
En mocht het een langere reis zijn dan is een Interrail het overwegen waard: een enkele reis Amsterdam-Berlijn voor vandaag kost 160-170 euro (2e klas) of 170-315 euro (1e klas). Een Interrail-kaart voor 4 dagen (in één maand) kost je 258 euro (2e klas) of 328 euro (1e klas). Daarmee mag je op 2 van de 4 dagen ook in Nederland reizen, de andere 2 dagen alleen buiten Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door dennistd op 07-07-2023 15:14 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
xajac schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:42:
Iemand ervaring met reizen in duitsland? Ik moet een reis gaan maken maar kan ivm een vergadering nog geen vertrektijd noemen,dus ik kan niet van te voren boeken.

Kan ik een ticket voor DB fernverhkr uit de automaat halen?? Hoe kan ik aangeven dat ik met DB regio of met DB fernverkhr wil reizen??
Waar in Duitsland? Als het niet al te ver is, dan zou ik gewoon overwegen om het Regionalverkehr te pakken. Dan heb je meer reismogelijkheden en geen gedoe met reserveringen.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8Ah-zxCb1uJe7CRWq9aPQMZ8k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxvC9OcIfAZL2ohyNac3QRTA.png?f=fotoalbum_large

Kaart van de Deutsche Bahn met een visie voor het hogesnelheidsnet in Europa in 2050. Link naar het persbericht. Daar staat ook een document getiteld: Metropolitan Network: A strong European railway for an ever closer union.
handoff schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]

Kaart van de Deutsche Bahn met een visie voor het hogesnelheidsnet in Europa in 2050. Link naar het persbericht. Daar staat ook een document getiteld: Metropolitan Network: A strong European railway for an ever closer union.
De HSL staat er voor 140km/u op 8)

Maar goed, leuke visie... nu nog een paar biljoen euro.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Met 300 per uur van Heerenveen naar Leeuwarden? Super realistisch.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:55
ArcticWolf schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Heel veel sneller dan dat gaan ze daar in de praktijk toch ook niet?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Hij staat erop als >140 km/h want dat is de definitie die blijkbaar aangehouden wordt voor huidige hogesnelheidslijnen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• handoff
[...]

Volgens de definitie klopt het, want de blauwe lijnen zijn de huidige lijnen die sneller kunnen dan 140 km/u. Maar dan missen ze de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht.
Haribo112 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:51:
Ik denk ook niet dat dat overal moet, maar het is ook meer een visie van hoe de hogesnelheidslijnen moeten lopen. De precieze uitwerking komt later en waarschijnlijk komt een groot aantal lijnen niet door geldgebrek of gebrek aan politieke wil.

[ Voor 35% gewijzigd door handoff op 10-07-2023 17:09 ]

cordonbleu schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Heel veel sneller dan dat gaan ze daar in de praktijk toch ook niet?
De Thalys tikt net de 300km/u aan hoor. Al zal het nu wel wat minder lang zijn vanwege de TSB (wat onderhand een PSB aan het worden is :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 10-07-2023 21:54 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:03
Haribo112 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:51:
Ach, zolang je maar met 300 per uur van Amsterdam naar Bremen door kunt.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik mis de HS2 in de UK wel op het plaatje.

Met 300km/u naar Harlingen is ook opvallend.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Wonende in Venlo vind ik dit ook best een prima kaartje :-) Laat die lijn maar uitgebreid worden! Ik heb alleen geen idee of hier wel genoeg visie (geld!) voor is.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is wel duidelijk zo aan de reacties te zien waarom we in Nederland nooit visies ontwikkelen. Direct op de details inhakken als een stelletje muggenzifters.

Complimentwaardig deze visie van DB, waarin meerdere strategische delen worden ondervangen. Oa betere internationale samenwerking in het passagiervervoer over de grens, een goed netwerk van snelle verbindingen en daarmee ook een stevig alternatief voor de korte vluchten. En daar zitten ook weer grote milieuvoordelen aan.

Ook het betrekken van oost en zuideuropa, waar nog helemaal geen hsl ligt, is loofenswaardig. Dit brengt Europa tot een geheel.

De NS en Prorail zouden deze visie moeten oppakken en verfijnen ipv afschieten

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Als het aan het Dagblad van het Noorden ligt hebben ze al een concept klaarliggen met eenm briljante dienstregeling voor de Wunderline en de toekomstige Nedersaksenlijn.

https://nedersaksenlijn.n...poorplannen-nergens-1.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZahQGTs6nJrgELmL5-vyK9BPjzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yZw0IMETWNu8fxhG2EkjSNC.png?f=fotoalbum_large

Maar... Christus te paard, wat een fantasie is dit :D :') :D

Acht treinen per uur over de nieuwe Friesenbrucke, en nog wat bijzondere routes :P

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2023 12:38 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• cordonbleu
Weet iemand waarom bijvoorbeeld Leiden-Rotterdam nog steeds een 10 om 20 minutendienst is en niet gewoon weer elke 15 minuten? Voorheen was het altijd elke 15 minuten, hierna werd de 10 minutentrein geïntroduceerd, maar dat was al heel snel weer over... En nu is het dus al weer ene hele tijd die vervelende 10 om 20. Snap de gedachte hier niet zo goed van.

• Maasluip
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat moet ik me bij die lijnvoering van de Lelylijn indenken, een tunnel onder de Eems door? Een HSL Groningen - Leer - Emden - Leer - Bremen lijkt me ook niet echt nuttig.

Signatures zijn voor boomers.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
AW_Bos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:35:
Als het aan het Dagblad van het Noorden ligt hebben ze al een concept klaarliggen met eenm briljante dienstregeling voor de Wunderline en de toekomstige Nedersaksenlijn.

[Afbeelding]

Acht treinen per uur over de nieuwe Friesenbrucke, en nog wat bijzondere routes :P
Ach je moet een beetje groot denken toch? Volgens mij komt het artikel een beetje voort uit frustratie dat die Friesenbrücke 40 minuten per uur niet beschikbaar zal zijn blijkbaar.

Ik dacht ook eerst even '8x per uur Emmen - Groningen wtf' maar ik denk dat de auteur 4 treinen per uur per richting bedoeld.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Skyaero schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:21:
Het is wel duidelijk zo aan de reacties te zien waarom we in Nederland nooit visies ontwikkelen. Direct op de details inhakken als een stelletje muggenzifters.

Complimentwaardig deze visie van DB, waarin meerdere strategische delen worden ondervangen. Oa betere internationale samenwerking in het passagiervervoer over de grens, een goed netwerk van snelle verbindingen en daarmee ook een stevig alternatief voor de korte vluchten. En daar zitten ook weer grote milieuvoordelen aan.

Ook het betrekken van oost en zuideuropa, waar nog helemaal geen hsl ligt, is loofenswaardig. Dit brengt Europa tot een geheel.

De NS en Prorail zouden deze visie moeten oppakken en verfijnen ipv afschieten
Geen idee of je mijn reactie bedoeld, maar ik ben voor elke kilometer spoor! Hoe nutteloos deze ook lijkt op eerste gezicht, we moeten er vooral veel meer van hebben en niet alles tot een eindeloze business-case willen ontwikkelen.

Infrastructuur is de basis van een samenleving en daar moeten we gewoon veel van hebben. Ook in minder ontwikkelde gebieden.

Dus ja, ik ben het met je eens: Props voor DB! Nu vooral keihard gaan aanleggen.

• Arator
Die gele lijn op het kaartje van DB van Antwerpen over Gent naar Rijsel. Er zijn ooit denkoefeningen geweest om een nieuwe lijn aan te leggen tussen Antwerpen en Gent. Denkoefening bestond er vooral in om het goederenvervoer van/naar Gent-zeehaven weg te halen van het bestaande spoor.
Ik denk wel dat dat project momenteel terug onderaan in de lade ligt. De 2de haventoegang van de Antwerpse haven is eerst belangrijker. Wel een uitdagender en duurder project.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15

Cbr

cordonbleu schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:47:
En nu is het dus al weer ene hele tijd die vervelende 10 om 20. Snap de gedachte hier niet zo goed van.
Waarschijnlijk komt dit om aansluitingen op tienminuten-treinen te realiseren. Of er wordt gereden over een stuk spoor waar een tienminutentrein op een zodanige manier rijdt dat er niet elk kwartier een gaatje is voor deze trein, maar elke tien minuten wel. Op deze manier gebruik je vier van de zes gaatjes.

Mogelijk kan iemand uitsluitsel geven? Interessante vraag!

• cordonbleu
Cbr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Waarschijnlijk komt dit om aansluitingen op tienminuten-treinen te realiseren. Of er wordt gereden over een stuk spoor waar een tienminutentrein op een zodanige manier rijdt dat er niet elk kwartier een gaatje is voor deze trein, maar elke tien minuten wel. Op deze manier gebruik je vier van de zes gaatjes.

Mogelijk kan iemand uitsluitsel geven? Interessante vraag!
Welke tienminutentrein bedoel je? Er rijden al jaren geen tienminutentreinen meer? En jarenlang 10 om 20 rijden om de tienminutentrein te realiseren kan het ook niet zijn, want die waren er dus al voorheen.
AW_Bos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:35:

[Afbeelding]

Enige waarheid is Coevorden - Rheine (daar ben ik nu mee bezig), de rest is echt onzin^10. In ieder geval als ze met HSL een maximum van 80km/u bedoelen op sommige lijnen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 11-07-2023 15:49 ]

cordonbleu schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:47:
Weet iemand waarom bijvoorbeeld Leiden-Rotterdam nog steeds een 10 om 20 minutendienst is en niet gewoon weer elke 15 minuten? Voorheen was het altijd elke 15 minuten, hierna werd de 10 minutentrein geïntroduceerd, maar dat was al heel snel weer over... En nu is het dus al weer ene hele tijd die vervelende 10 om 20. Snap de gedachte hier niet zo goed van.
De dienstregeling voorziet nog steeds in de 10-minutentrein en die rijdt ook in de spitsen ook nog steeds enkele ritten (bijvoorbeeld https://treinposities.nl/ritinfo/20230711/3263 vandaag). Verschuiven buiten de spitsen gaat niet vanwege het vastliggen van de goederenpaden in de dienstregeling.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 11-07-2023 16:48 ]

• cordonbleu
EDIT schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:46:
[...]

De dienstregeling voorziet nog steeds in de 10-minutentrein en die rijdt ook in de spitsen ook nog steeds enkele ritten (bijvoorbeeld https://treinposities.nl/ritinfo/20230711/3263 vandaag). Verschuiven buiten de spitsen gaat niet vanwege het vastliggen van de goederenpaden in de dienstregeling.
Dat is dan vast de enige tienminutentrein die er nu daadwerkelijk is.
We zijn er een paar jaar geleden voor eventjes lekker mee gemaakt, maar nu rijdt die al jaren niet meer, terwijl dat wel de afspraak was. Op een van de drukste trajecten van Nederland (misschien wel het drukste?) Leiden-Delft rijdt hij in ieder geval niet, terwijl dat daar wel hard nodig is.
Heb je de link bekeken? Die trein rijdt ook gewoon tussen Delft en Leiden. Voorlopig alleen in de spitsrichting (dus 's ochtends Leiden -> Delft, 's avonds Delft -> Leiden).
Ik geloof dat in september weer meer ritten erbij zouden moeten gaan komen, en in de nieuwe dienstregeling zou deze trein ook weer vaker moeten gaan rijden geloof ik.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Na N35 weer tegenvaller: elektrificatie van Overijsselse spoorlijnen gaat voorlopig niet door
Het elektrificeren van twee Overijsselse spoorlijnen, waardoor reizigers meer comfort moeten hebben en minder lang onderweg zijn, gaat voorlopig niet door. Het Rijk heeft de provincie laten weten dat het de komende jaren niet meebetaalt aan het verduurzamen van de lijnen. Nadat de minister eerder al op de pauzeknop drukte voor de werkzaamheden aan de N35, is dit een nieuwe domper.

Op drie spoorlijnen in Overijssel rijden nu nog 'vervuilende' dieseltreinen, omdat het spoor geen bovenleidingen (elektrificatie) heeft. Het gaat om de lijnen tussen Hengelo en Zutphen, Almelo en Hardenberg, en van Enschede naar de Duitse grens. Voor dat laatste traject zijn andere afspraken gemaakt met het ministerie.

Prijskaartje
Het elektrificeren van de spoorlijnen is prijzig: het aanpakken van het traject tussen Hengelo en Zutphen kost 90 tot 130 miljoen euro en met de verbinding tussen Almelo en Hardenberg is zo'n 40 tot 65 miljoen euro gemoeid. Daar staat tegenover dat elektrische treinen tussen Hengelo en Zutphen 3,5 miljoen euro minder per jaar kosten dan de huidige dieseltreinen.

Elektrische treinen leveren voor de reiziger ook meer gemak op: de trein trekt sneller op en remt sneller, waardoor reizigers minder lang onderweg zijn. Zo is het traject tussen Wierden en Zwolle jaren geleden al aangepakt, waardoor er nu snellere, elektrische treinen rijden.

30 jaar dieseltreinen
De bedoeling was dat het spoor tussen Hengelo en Zutphen, en Almelo en Hardenberg, vanaf december 2027 geëlektrificeerd zou zijn, maar dat wordt lastig nu het Rijk geen geld meer beschikbaar stelt. Ook voor het opstarten van de noodzakelijke volgende stap, een planuitwerking door ProRail, zijn geen middelen meer beschikbaar.

"Met een aflopende concessie in het vooruitzicht en treinen die het einde van hun technische levensduur rap naderen, is het gevolg van de opstelling van het Rijk dat de provincie óf zelf aan de aan de lat staat voor hoge kosten om het spoor te verbeteren, óf nieuwe dieseltreinen voor moet schrijven die vervolgens nog 30 jaar blijven rijden", schrijft het provinciebestuur van Overijssel. "Opnieuw 30 jaar lang met dieseltreinen rijden past niet in de afspraken van het Klimaatakkoord."

Niet achterover leunen
Overijssel wil niet achterover leunen en wachten op 'een zak geld' van Den Haag. "Wij kunnen niet langer wachten tot alle middelen vanuit het Rijk en de provincie Gelderland beschikbaar zijn", aldus Overijssel. ProRail heeft intussen de opdracht gekregen om een plan te maken voor de elektrificatie van het traject Almelo-Mariënberg.

Dat er geen geld meer is voor de aanpak van het spoor, is opnieuw een forse tegenvaller voor Overijssel. Vorige maand werd duidelijk dat de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal voorlopig niet doorgaat. Ook is er geen geld meer voor het knooppunt Azelo - Buren. Ondernemers, de provincie, gemeenten, en inwoners van Mariënheem, dat een rondweg zou krijgen, zijn daar des duivels over.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-12 19:36
EDIT schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:46:
Heb je de link bekeken? Die trein rijdt ook gewoon tussen Delft en Leiden. Voorlopig alleen in de spitsrichting (dus 's ochtends Leiden -> Delft, 's avonds Delft -> Leiden).
Ik geloof dat in september weer meer ritten erbij zouden moeten gaan komen, en in de nieuwe dienstregeling zou deze trein ook weer vaker moeten gaan rijden geloof ik.
In de nieuwe dienstregeling komt de 3200 op ma-do de hele dag weer terug waardoor er tussen Rotterdam-Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem en Amsterdam-Utrecht-Eindhoven weer volwaardige tienminutentreinen gaan rijden (die laatste rijdt heel dit jaar ook al gewoon..), op op vr-za-zo zullen de overige treinen weer in een nette kwartiersligging komen te liggen wat dit jaar helaas nog niet mogelijk was vanwege de capaciteit die aan goederen is toebedeeld inderdaad.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik kreeg vanmiddag mail van de NS over elektrische deelfietsen, "Tier", waarbij het starttarief 1 euro is, en het vervolgens 22 of 23 cent PER MINUUT kost om op zo'n fiets te mogen zitten. Like what? Zelfs Greenwheels kost nog minder, en dan zit je droog.

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 11-07-2023 22:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Je kan inderdaad beter gewoon een OV e-bike huren. Kost een tientje per dag: https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/ov-ebike
TIER is alleen voor zakelijke klanten zo te zien en in veel meer steden beschikbaar terwijl OV-Ebikes in slechts 4 steden beschikbaar is als proef.
Maar goed, voor die korte stukjes die zakelijke klanten meestal rijden op de fiets, waarom zou je dan geen normale OV fiets huren? 8)7

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Maar goed, voor die korte stukjes die zakelijke klanten meestal rijden op de fiets, waarom zou je dan geen normale OV fiets huren? 8)7
Dat is toch totaal niet hip?

Klanten zien je al aankomen...

:+

[ Voor 19% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-07-2023 09:26 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• cordonbleu
EDIT schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:46:
Meer dan 4 treinen per uur rijden er niet tussen Delft en Leiden. Leuk dat deze ene trein er ook rijdt, maar je zit nog steeds met 10 om 20 en maximaal 4 per uur. Ik hoop dat het waar is wat je zegt en dat er na de zomer meer dan 4 treinen per uur gaan rijden op dit traject.
Nee, er rijden dus 6 treinen per uur tussen Delft en Leiden in de spitsrichting in de spits.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:39:
Nee, er rijden dus 6 treinen per uur tussen Delft en Leiden in de spitsrichting in de spits.
Ik zie ze niet? Tussen 7:00 en 9:00 4 treinen per uur van Delft naar Leiden en van Leiden naar Delft.
Ook in de avondspits zie ik er 4 per uur.
De 2200 en de 2400.

Zie mijn eerdere post EDIT in "Het grote spoorwegentopic - deel 24" inclusief gratis linkje naar de 3200 die dus ook enkele keren per dag rijdt :)

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Als ik het goed zie rijdt die één keer per dag in elke richting tussen Leiden en Delft, en dan ook nog tegen het eind van de ochtendspits (de 3220 vertrekt om 08:54 uit Leiden) en het begin van de middagspits (de 3263 vertrekt om 16:43 uit Delft) waardoor je niet echt kunt spreken van 6 treinen per uur tijdens de spits. Het zijn er 4, op die ene extra trein na.

Er rijden twee treinen per dag per richting, dus een volledig uur met zes treinen. Zie https://treinposities.nl/treinseries/3200 met treinnummertjes 3220/3222 en 3261/3263.
Helaas rijdt echter die tweede trein slechts tussen Arnhem en Den Haag Hollands Spoor ipv Rotterdam, vanwege een goederenpad.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 12-07-2023 09:46 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie de 3263 vanaf Rotterdam en de 3261 vanaf Den Haag (vanaf Delft moet je eerst de 5050 nemen).
Maar je hebt gelijk. Een heel uur lang heb je 6 treinen per uur. En de 3220/22 rijden om en na 9 uur, dat wil ik geen spits meer noemen.

• cordonbleu
Nou inderdaad. Whooptiedoo. Buiten de spits een enkele keer een extra trein, in één richting ook zelfs. Waar mensen in de spits dus niks aan hebben.
Iets met doekje voor het bloeden?

[ Voor 20% gewijzigd door cordonbleu op 12-07-2023 10:37 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

https://nos.nl/artikel/24...-veiligheidsregio-bezorgd
Er gaan in delen van Overijssel veel meer gevaarlijke stoffen over het spoor dan is toegestaan. Dat meldt RTV Oost op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.
Ik krijg hier iedere keer een heel hoog NIMBY gevoel bij. We willen allemaal wel producten hebben die gemaakt worden door middel van deze stoffen, maar het liefste vervoeren we ze niet langs ons huis.

Ik vraag mij iedere keer af: Welk alternatief is er dan?

Vrachtwagens? Dat wordt er niet veiliger op of beter voor het milieu

Pijpleidingen? Weer NIMBY, leg die leiding maar ergens aan waar ik er geen last van heb

Ik snap deze ophef gewoon niet helemaal.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38
Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:53:

[...]

Ik krijg hier iedere keer een heel hoog NIMBY gevoel bij. We willen allemaal wel producten hebben die gemaakt worden door middel van deze stoffen, maar het liefste vervoeren we ze niet langs ons huis.

Pijpleidingen? Weer NIMBY, leg die leiding maar ergens aan waar ik er geen last van heb

Daar heb je wel een goed punt, alleen sta ik er wel iets anders in, maar ik woon dan ook in een van die steden, hoewel niet direct aan de spoorlijn.

Vanuit Den Haag wordt er geroepen maximaal zoveel treinen en daar wordt gewoon vrolijk aan voorbij gegaan met een opmerking: Vette pech voor jullie! Ze weten daar vaak niet eens dat die treinen echt bij mensen door de achtertuinen heen rijden.

Hier in het oosten (en ik vermoed ook in het zuiden van NL) voelt dit echt weer als zo vaak: Vanuit Den Haag (en de rest van de randstad) wordt vaak van alles maar voorbij Amersfoort geschoven en dan hebben zij er geen last meer van.
Kijk ook naar de beloofde investeringen op de N50, N35, elektrificatie van de spoorlijnen

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Je snapt de ophef niet dat er normen met een factor 7 worden overschreden? Of dat er stoffen lekken (!) die op papier niet eens in de betreffende trein zaten?

Dat je langs het spoor woont betekent niet dat je maar genoegen moet nemen met zulke bizarre - en gevaarlijke - overschrijdingen van de gestelde normen. Een deel daarvan is verklaarbaar vanwege de werkzaamheden in Duitsland, waardoor er geen/veel minder verkeer via de Betuweroute kan, maar toch.

De oplossing ligt in goederencorridors die niet dwars door dorpen en steden lopen, om de risico's op en van ongevallen te verkleinen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, vanwege impact op natuurgebieden, landbouw en andere zaken buiten bewoond gebied. Het feest van het enorm hoge landgebruik van ons land.

• cazzer22
Om plaatsen heen had gekund, maar je zit dan weer met extra wissels en aansluitingen. Juist die plekken zijn potentieel (net als overwegen) de plekken waar het mis kan gaan. In het zuiden komen ook veel goederentreinen langs, ook met gevaarlijke stoffen en inderdaad, daar is irritatie over. Net als de focus vanuit Den Haag op vooral Holland.

20 jaar geleden is de A50 ook vanuit Oss doorgetrokken naar Eindhoven, op geld voorgeschoten door de provincie en ondernemers in het gebied. Misschien is dat voor Overijssel ook een optie om toch de lijnen aan te pakken.
Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:53:

[...]

En we hebben er blijkbaar geen geld voor over om een corridor buiten de dorpen/steden te leggen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:24:
[...]

En we hebben er blijkbaar geen geld voor over om een corridor buiten de dorpen/steden te leggen.
Den Haag heeft daar inderdaad geen geld voor over - de mensen die er last van hebben zijn blijkbaar niet talrijk genoeg om enige invloed uit te oefenen in het stemhokje. Dat is het nadeel van een democratie.

/olie-op-het-vuur-gooi-modus

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-12 13:24
cazzer22 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:13:
Om plaatsen heen had gekund, maar je zit dan weer met extra wissels en aansluitingen. Juist die plekken zijn potentieel (net als overwegen) de plekken waar het mis kan gaan. In het zuiden komen ook veel goederentreinen langs, ook met gevaarlijke stoffen en inderdaad, daar is irritatie over. Net als de focus vanuit Den Haag op vooral Holland.

20 jaar geleden is de A50 ook vanuit Oss doorgetrokken naar Eindhoven, op geld voorgeschoten door de provincie en ondernemers in het gebied. Misschien is dat voor Overijssel ook een optie om toch de lijnen aan te pakken.
Dat heeft Overijssel (zelfs al eerder) al gedaan met het doortrekken van de A1 naar de grens met Duitsland.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Den Haag heeft daar inderdaad geen geld voor over - de mensen die er last van hebben zijn blijkbaar niet talrijk genoeg om enige invloed uit te oefenen in het stemhokje. Dat is het nadeel van een democratie.

/olie-op-het-vuur-gooi-modus
Het is wel de waarheid... we willen voor een kwartje gebruik maken van de gevaarlijke stoffen maar geen dubbeltje extra betalen om het proces veilig te laten verlopen (even makkelijk gezegd).

Maar goed laten we even een simpel voorbeeld nemen, de Lelylijn kost ca. 9 miljard euro (estimate op dit moment) excl. aanpassing Flevolijn.
9 miljard euro / 17 miljoen mensen = 529 euro per persoon. En eerlijk moet je alleen de werkende mensen tellen, dat zijn er 9,7 miljoen. Dus dan kom je uit op 927 euro per werkende Nederlander om die lijn aan te leggen, terwijl de "baten" voor slechts 25.000 reizigers per dag is.

Ook die som kan je maken: 9 miljard / 25.000 reizigers / 365 dagen = 986 euro per reiziger en over 50 jaar resulteert dat in 19,72 euro per reiziger per dag. Excl. exploitatie- en onderhoudskosten, dus het aantal reizigers moet wel groeien.

zo kan ik nog wel even doorgaan :+ het N18 tracé om goederen buitenom de dorpen en steden te laten rijden richting Duitsland is ook niet gratis (weet even niet de geschatte kosten daarvan) maar als we willen kunnen we een crowdfunding starten en zo het geld bij elkaar krijgen ;)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Het is wel de waarheid... we willen voor een kwartje gebruik maken van de gevaarlijke stoffen maar geen dubbeltje extra betalen om het proces veilig te laten verlopen (even makkelijk gezegd).

Maar goed laten we even een simpel voorbeeld nemen, de Lelylijn kost ca. 9 miljard euro (estimate op dit moment) excl. aanpassing Flevolijn.
9 miljard euro / 17 miljoen mensen = 529 euro per persoon. En eerlijk moet je alleen de werkende mensen tellen, dat zijn er 9,7 miljoen. Dus dan kom je uit op 927 euro per werkende Nederlander om die lijn aan te leggen, terwijl de "baten" voor slechts 25.000 reizigers per dag is.

Ook die som kan je maken: 9 miljard / 25.000 reizigers / 365 dagen = 986 euro per reiziger en over 50 jaar resulteert dat in 19,72 euro per reiziger per dag. Excl. exploitatie- en onderhoudskosten, dus het aantal reizigers moet wel groeien.

zo kan ik nog wel even doorgaan :+ het N18 tracé om goederen buitenom de dorpen en steden te laten rijden richting Duitsland is ook niet gratis (weet even niet de geschatte kosten daarvan) maar als we willen kunnen we een crowdfunding starten en zo het geld bij elkaar krijgen ;)
Het gevaar van "kostendekkend" willen maken van dit soort zaken, is dat hele gebieden in Nederland nooit een positieve business case krijgen.

Stel je voor dat we dit 60 jaar geleden met de aanleg van het aardgasnet zo hadden gedaan. Of met de aanleg van verharde wegen. Of drinkwaterleidingen. Of elektriciteit. Dan had je nu ten oosten van Utrecht alleen nog maar zandpaden, beerputten, dieselgeneratoren en ebola aangetroffen.

Het draait inmiddels veel te veel om geld bij dit soort projecten. De maatschappelijke waarde wordt ondergeschikt gemaakt aan de geldelijke waarde. Dit is iets van de laatste jaren. Het land wordt kapot ge-Excel'd.

Iedereen vergeet dat "economie" om veel meer draait dan geld.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Migrator schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Je snapt de ophef niet dat er normen met een factor 7 worden overschreden?
Nouja, de norm is wel extreem laag. Er mogen 1000 wagons met zeer brandbare vloeistoffen per jaar over het spoor. Ik durf er bijna geld op te zetten dat op drukke snelwegen 1000 vrachtwagens per dag met benzine of diesel passeren.

Vrachtwagens hebben daarnaast geen ATB, geen dodeman, kunnen stuurfouten maken, en hebben überhaupt geen infrabeheerder die op ze zit te letten.
De oplossing ligt in goederencorridors die niet dwars door dorpen en steden lopen, om de risico's op en van ongevallen te verkleinen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, vanwege impact op natuurgebieden, landbouw en andere zaken buiten bewoond gebied. Het feest van het enorm hoge landgebruik van ons land.
Ja oké. Maar de protestborden tegen de Noordtak zijn behoorlijk aanwezig, als je zo langs de N18 rijdt. Dus "de regio" wil dat blijkbaar ook niet.

Ik vind het wel frustrerend dat er zo geageerd wordt tegen goederenvervoer op het spoor, terwijl het alternatief vaak veel onveiliger (en slechter voor de omgeving) is.

Zulke incidenten met lekken zijn niet oké, daar ben ik het zeker mee eens. Daar mag gerust aandacht voor zijn. Maar dat geldt waarschijnlijk voor wegvervoer en vervoer over het water nog veel meer.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Het gevaar van "kostendekkend" willen maken van dit soort zaken, is dat hele gebieden in Nederland nooit een positieve business case krijgen.

Stel je voor dat we dit 60 jaar geleden met de aanleg van het aardgasnet zo hadden gedaan. Of met de aanleg van verharde wegen. Of drinkwaterleidingen. Of elektriciteit. Dan had je nu ten oosten van Utrecht alleen nog maar zandpaden, beerputten, dieselgeneratoren en ebola aangetroffen.

Het draait inmiddels veel te veel om geld bij dit soort projecten. De maatschappelijke waarde wordt ondergeschikt gemaakt aan de geldelijke waarde. Dit is iets van de laatste jaren. Het land wordt kapot ge-Excel'd.

Iedereen vergeet dat "economie" om veel meer draait dan geld.
Eens, maar 60 jaar geleden woonde er ook bijna niemand in Nederland :+ het was makkelijker om een straat open te gooien of kabels/leidingen aan te leggen. De kans dat je een andere kabel raakte was nagenoeg nihil.
We hadden geen 5 miljoen regels en wetten, die we blijkbaar in die 60 jaar hebben opgesteld om te leven zoals we nu leven... maar ik heb laatst ook gezegd dat als we niet meer geld willen uit geven dan we hebben dat we niks meer realiseren tegen de mensen die wat meer impact kunnen hebben bij het ministerie.

Helaas leven we wel in een maatschappij dat onbeperkt geld uitgeven geen optie meer is... al doet de USA dat wel en die stevent snel af om een 3e wereld land te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 12-07-2023 14:58 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Arator schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:05:
Die gele lijn op het kaartje van DB van Antwerpen over Gent naar Rijsel. Er zijn ooit denkoefeningen geweest om een nieuwe lijn aan te leggen tussen Antwerpen en Gent. Denkoefening bestond er vooral in om het goederenvervoer van/naar Gent-zeehaven weg te halen van het bestaande spoor.
Ik denk wel dat dat project momenteel terug onderaan in de lade ligt. De 2de haventoegang van de Antwerpse haven is eerst belangrijker. Wel een uitdagender en duurder project.
Ik heb een tijdje in Gent Zeehaven gewerkt en een groot deel van de spoorlijn langs de R4 daar is gesloopt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Dat is toch totaal niet hip?

Klanten zien je al aankomen...

:+
2 gespot hier bij Vathorst... Super hip idd ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uvme7ug.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 12-07-2023 16:40 ]

• Arator
Freee!! schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb een tijdje in Gent Zeehaven gewerkt en een groot deel van de spoorlijn langs de R4 daar is gesloopt.
Dan ligt het zelfs niet meer in de lade :P

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-12 15:37
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
4

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12 16:44
Even een kleine rant over het spoor..

Mijn ouders (beide begin 60) hebben een actieve vakantie gepland. Vanaf Berlijn gaan ze een fiets-rondtrip van twee weken maken. In plaats van de auto, leek het ze rustgevend om lekker met de trein te gaan. De tickets kwamen een half jaar geleden beschikbaar, en omdat er maar 15 fietsplaatsen beschikbaar zijn, moest je heel vroeg zijn met reserveren. Overigens kon dit niet online, maar moest je dit via telefoon, of zelfs fysiek op locatie in Amsterdam doen.

Enfin, alles gereserveerd, papieren kaartjes ontvangen en een bevestiging via email. Half jaar later (gisteren), m'n pa hoort van collega's dat er werkzaamheden zijn in Bad bentheim, en kijkt voor de grap op de NS International reisplanner. Tot zijn grote verbazing rijdt de trein niet. Als hij hier zelf niet achteraan was gegaan, hadden ze vandaag dus op een leeg perron gestaan. Wat ik voornamelijk kwalijk vind, is dat dit geplande werkzaamheden zijn. De tickets hadden dus niet verkocht mogen worden, of ze hadden contact moeten opnemen toen duidelijk werd dat de reis niet kon doorgaan. Uiteraard hebben ze zelf al contact opgenomen toen ze hier achter kwamen, maar in plaats van een oplossing zoeken, werd ze dood leuk vertelt om een email te sturen naar de klantenservice.

Vandaag zijn ze dus maar met de auto naar Berlijn vertrokken. Als het aan de NS had gelegen was de hele vakantie zonder excuus (en melding vooraf) in de soep gelopen..

Als we binnen europa op grotere schaal met de trein op vakantie willen, mag er dus nog wel wat verbeterd worden.

• cordonbleu
Ja maar, we moeten allemaal met de trein want beter voor het milieu... Het is gewoon treurig. Denk je lekker bewust op vakantie te gaan. Gelukkig kwamen ze er nog op tijd achter.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

St00mwals schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Daar heb je wel een goed punt, alleen sta ik er wel iets anders in, maar ik woon dan ook in een van die steden, hoewel niet direct aan de spoorlijn.

Vanuit Den Haag wordt er geroepen maximaal zoveel treinen en daar wordt gewoon vrolijk aan voorbij gegaan met een opmerking: Vette pech voor jullie! Ze weten daar vaak niet eens dat die treinen echt bij mensen door de achtertuinen heen rijden.

Hier in het oosten (en ik vermoed ook in het zuiden van NL) voelt dit echt weer als zo vaak: Vanuit Den Haag (en de rest van de randstad) wordt vaak van alles maar voorbij Amersfoort geschoven en dan hebben zij er geen last meer van.
Kijk ook naar de beloofde investeringen op de N50, N35, elektrificatie van de spoorlijnen
Ik woon in Venlo, daar zie ik ze ook dagelijks lang rijden.

Mijn punt is vooral dat elke burgemeester/veiligheidsregio maar roept dat ze niet bij hen langs mogen komen, maar waar dan wel?

We zijn een klein land met beperkte ruimte. Die spoorlijnen liggen nu eenmaal daar en die goederen moeten vervoerd worden.

Daarbij zijn we met dit project bezig: https://www.rvo.nl/onderw...ten/lopende-projecten/drc

Deze leiding komt ook langs Venlo en wat gaan bewoners nu weer doen? Bezwaar maken! 8)7

Deze pijpleiding is er juist om transport van gevaarlijke stoffen via leidingen te kunnen doen ipv het spoor.

Overigens ligt de RRP er nu al voor het transport van olie en die komt ook langs Venlo: https://www.rrpweb.nl/
Migrator schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Je snapt de ophef niet dat er normen met een factor 7 worden overschreden? Of dat er stoffen lekken (!) die op papier niet eens in de betreffende trein zaten?

Dat je langs het spoor woont betekent niet dat je maar genoegen moet nemen met zulke bizarre - en gevaarlijke - overschrijdingen van de gestelde normen. Een deel daarvan is verklaarbaar vanwege de werkzaamheden in Duitsland, waardoor er geen/veel minder verkeer via de Betuweroute kan, maar toch.

Ik snap de ophef beperkt. Zoals ik hier boven ook aan geef: De spoorlijn ligt nu eenmaal daar.

Die stoffen moeten vervoerd worden en komen dus daar langs.

Een extra spoorlijn aanleggen gaat niet snel gebeuren, dus wat dan? Stoppen met het transport is geen optie.

• handoff
https://www.nrc.nl/nieuws...m-gunning-aan-ns-a4169805

Brussel start een procedure tegen de Nederlandse staat vanwege de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS. Hoe zit dat eigenlijk in België? Daar zit de markt voor personenvervoer nog verder op slot vergeleken met Nederland.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

evanraalte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:51:
En andere keren krijg je emails dat je trein aankomt op spoor 2 ipv 3. Het kán dus wel, informeren. Liever zag ik, dat ze de prioriteiten daarin wat anders programmeren. Aankomen op een ander spoor is totaal nutteloze informatie, maar een uitgevallen trein is natuurlijk wel interessant!

Siditamentis astuentis pactum.

• Arator
handoff schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:12:
https://www.nrc.nl/nieuws...m-gunning-aan-ns-a4169805

Brussel start een procedure tegen de Nederlandse staat vanwege de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS. Hoe zit dat eigenlijk in België? Daar zit de markt voor personenvervoer nog verder op slot vergeleken met Nederland.
De laatste beheersovereenkomsten dateerden nog van 2008, en normaal liepen die af in 2013. Omdat er toen geen nieuwe beheersovereenkomsten zijn opgesteld wegens hervormingen binnen de Belgische spoorwegen, is er eind 2013 een koninklijk besluit uitgevaardigd "tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden", waarin eigenlijk werd teruggegrepen op de beheersovereenkomsten uit 2008 tot er nieuwe beheersoverkomsten zouden zijn opgesteld.
Een aantal zaken in dat koninklijk besluit geven aan dat het van "de moetes was"
Opdat deze nieuwe structuur effectief in werking kan treden zonder de continuïteit van de openbare dienst in het gevaar te brengen, is het nodig om voorafgaandelijk de nieuwe regels en voorwaarden vast te stellen op grond waarvan Infrabel en de Nieuwe NMBS vanaf de inwerkingtreding van de hervorming, d.i. vanaf 1 januari 2014, de opdrachten van openbare dienst zullen uitoefenen die hen werden toegekend op grond van voornoemd koninklijk besluit van 11 december 2013 en het bedrag van de voorschotten op de dotaties vast te leggen die door de Staat worden toegekend voor de uitoefening van de opdrachten van openbare dienst. Omwille van de gecoördineerde inwerkingtreding van de hervorming op 1 januari 2014 is het evenwel onmogelijk voor de betrokken vennootschappen om tijdig nieuwe beheerscontracten te onderhandelen met de Staat en van kracht te laten worden...

...Teneinde de continuïteit van de uitvoering van hun opdrachten van openbare dienst na 1 januari 2014 te verzekeren...
Die voorlopige regels hebben dan geduurd tot vorig jaar.
https://etaamb.openjustic...december-2022_n2023030026
Het is dus niet dat er nog snel snel een nieuwe gunning werd gegeven om de Europese regels te ontlopen.

Het grappige was, omdat we zolang zonder nieuwe beheerscontracten zaten, het 4de Europese spoorwegpakket niet kon worden uitgevoerd.
• Er kon bijvoorbeeld geen EET worden opgevraagd bij de spoorregulator omdat de doelstellingen niet meer actueel waren. De criteria werden beschreven door Europa in 2018. Er kon dus niet worden nagegaan of een nieuwkomer een negatieve impact zou hebben.
• Voor een onderhandse gunning aan NMBS, moet de regering dit kunnen motiveren voor Europa. Maar aangezien er geen beheersoverkomst was, kon er dus officieel ook niet worden aangetoond of NMBS nu goed of slecht bezig was.
• de laatste beheersovereenkomsten verwezen nog naar een definitie van de openbaredienstverplichtingen uit een wet van 1991. Die definitie is echter gewijzigd door een Europese verordening uit 2007.

Dus om het 4de spoorwegpakket te kunnen uitvoeren, was er eerst een nieuwe beheersovereenkomst nodig, en die loopt nu tot 2033. Is ook wel de nodige kritiek op gekomen van belangenorganisaties, maar ik dacht niet dat Europa dwars lag.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:43

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Die dingen slingeren toch overal en nergens in de stad, niet per se speciaal bij een NS station toch...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

evanraalte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:51:

Mijn ouders (beide begin 60) hebben een actieve vakantie gepland. Vanaf Berlijn gaan ze een fiets-rondtrip van twee weken maken. In plaats van de auto, leek het ze rustgevend om lekker met de trein te gaan. De tickets kwamen een half jaar geleden beschikbaar, en omdat er maar 15 fietsplaatsen beschikbaar zijn, moest je heel vroeg zijn met reserveren. Overigens kon dit niet online, maar moest je dit via telefoon, of zelfs fysiek op locatie in Amsterdam doen.

Enfin, alles gereserveerd, papieren kaartjes ontvangen en een bevestiging via email. Half jaar later (gisteren), m'n pa hoort van collega's dat er werkzaamheden zijn in Bad bentheim, en kijkt voor de grap op de NS International reisplanner. Tot zijn grote verbazing rijdt de trein niet. Als hij hier zelf niet achteraan was gegaan, hadden ze vandaag dus op een leeg perron gestaan. Wat ik voornamelijk kwalijk vind, is dat dit geplande werkzaamheden zijn. De tickets hadden dus niet verkocht mogen worden, of ze hadden contact moeten opnemen toen duidelijk werd dat de reis niet kon doorgaan. Uiteraard hebben ze zelf al contact opgenomen toen ze hier achter kwamen, maar in plaats van een oplossing zoeken, werd ze dood leuk vertelt om een email te sturen naar de klantenservice.

Vandaag zijn ze dus maar met de auto naar Berlijn vertrokken. Als het aan de NS had gelegen was de hele vakantie zonder excuus (en melding vooraf) in de soep gelopen..

Als we binnen europa op grotere schaal met de trein op vakantie willen, mag er dus nog wel wat verbeterd worden.
En dan heb je het dus over een dienst die zichzelf als "alternatief voor een vliegreis" ziet. Mooie ambitie, maar qua organisatie zitten ze bij de spoorwegen toch echt nog op een heel ander level (heel stuk lager).

Binnen NL is je fiets mee in de trein overigens al helemaal een ramp. Er is nauwelijks capaciteit. En dat is op zich ook niet gek, want ze zoeken natuurlijk een soort van "Massa Is Kassa", maar dan in vervoersland. Iedereen aan de eenheidsworst. En een vakantie die je ver vooruit boekt is altijd onzeker: je weet namelijk op dat moment nog helemaal niet of er op die dag toevallig werkzaamheden op het traject zijn.... dan kan je fiets helemaal niet eens mee.

Verwijderd

Fiber schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Die dingen slingeren toch overal en nergens in de stad, niet per se speciaal bij een NS station toch...? O-)
Volgens mij werkt Tier met "parkeerzones" waar je je fiets mag dumpen.

Maar dit is dus ab-so-luut niet bedoeld of geschikt voor "vakantie". Tier is gewoon een standaard deelmobiliteits-dienst zoals je die al zoveel hebt en de tarieven van die diensten zijn veel te hoog voor een langdurig gebruik. Zo'n Tier fiets gebruik je bij voorkeur maar een paar minuten om vlakbij je bestemming te komen en daarna moet je je rit meteen afsluiten (en dan is de fiets dus weer beschikbaar voor een andere gebruiker).

Een fietsritje van 15 minuutjes met Tier, kost je overigens al net zoveel als 24 uur een OV-fiets huren. Bij Tier betaal je een starttarief van 1 euro en daarna 22 of 23 cent per minuut. En je mag zo'n fiets niet langer dan 2 uur gebruiken.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CodeCaster schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:19:
Ik kreeg vanmiddag mail van de NS over elektrische deelfietsen, "Tier", waarbij het starttarief 1 euro is, en het vervolgens 22 of 23 cent PER MINUUT kost om op zo'n fiets te mogen zitten. Like what? Zelfs Greenwheels kost nog minder, en dan zit je droog.
Heb TIER in Duitsland (Frankfurt) gereden. Zonder abonnement en kortingen is het schreeuwend duur. Door het per minuut model, krijg je juist dat mensen door rood licht gaan rijden.

Met abonnement vervallen startkosten en wordt minuut tarief goedkoper. Tevens krijg je kortingen/tegoed als je de fiets of step parkeert in daarvoor bedoelde parkeervakken en nog meer als je hem parkeert/aflevert bij een oplaadstation.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het is duidelijk een c-tier vervoersmiddel dus 8)

• cazzer22
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:17:
[...]

En dan heb je het dus over een dienst die zichzelf als "alternatief voor een vliegreis" ziet. Mooie ambitie, maar qua organisatie zitten ze bij de spoorwegen toch echt nog op een heel ander level (heel stuk lager).
Geen idee wanneer jij voor het laatst vliegtickets gekocht hebt, maar check eens de voorwaarden. Er staat altijd bij dat de reiziger zelf verantwoordelijk is om vluchtwijzigingen tijdig op te merken. De agent/maatschappij zal wel haar best doen om je te informeren maar je hoort het ook zelf enkele dagen van tevoren na te gaan.

Ik zie het net als wanneer ik met de auto op pad ga, niet alle wegwerkzaamheden zijn ruim van tevoren bekend, hoe logisch dat ook mag klinken. Dus ik check enkele dagen van tevoren bij google maps maar ook van A naar Beter.

• dennistd
Vannacht nog even naar Delden gereden: vanwege uitgelopen werkzaamheden bij Almelo werd de European Sleeper vanuit Berlijn omgeleid via Hengelo-Zutphen :o

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53051739045_77dbb88b7a_k.jpg
SR 303001 met European Sleeper, Delden by Dennis te D, on Flickr

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt toch hopelijk wel meer dan één foto gemaakt he? ;)

En was dit dan ongepland en gewoon een Strukton lokje gepikt die er toevallig toch was?

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
cazzer22 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Geen idee wanneer jij voor het laatst vliegtickets gekocht hebt, maar check eens de voorwaarden. Er staat altijd bij dat de reiziger zelf verantwoordelijk is om vluchtwijzigingen tijdig op te merken. De agent/maatschappij zal wel haar best doen om je te informeren maar je hoort het ook zelf enkele dagen van tevoren na te gaan.

Ik zie het net als wanneer ik met de auto op pad ga, niet alle wegwerkzaamheden zijn ruim van tevoren bekend, hoe logisch dat ook mag klinken. Dus ik check enkele dagen van tevoren bij google maps maar ook van A naar Beter.
Weet niet met welke maatschappij jij vliegt maar hierbij rechtstreeks uit de voorwaarden van de KLM
11.3 In geval van een wijziging in de Dienstregeling, zullen Passagiers geïnformeerd worden op de bij de boeking opgegeven contactgegevens. De Passagier is zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van zijn contactgegevens aan de Vervoerder, zodat contact met hem opgenomen kan worden ingeval van een wijziging in de geplande vluchten, zoals vermeld op het Ticket. In geval van een wijziging in de Dienstregeling en de Passagier ziet af van Vervoer, dan kan de Passagier restitutie verzoeken zoals bepaald in Artikel 14.
Bij het vergelijkbare verhaal in dit topic is de dienstregeling dus gewijzigd, is de reiziger niet geinformeerd en heeft de reiziger het juist opgemerkt door het zelf na te gaan en zelf een alternatief te regelen. Ik ken het hele verhaal niet (misschien hadden ze onjuiste contactgegevens doorgegeven) maar het lijkt er dus op dat de treinmaatschappij helemaal niks doet terwijl de luchtvaartmaatschappij tenminste nog hun best doen om alternatief vervoer te regelen.

• handoff
dennistd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:38:
Vannacht nog even naar Delden gereden: vanwege uitgelopen werkzaamheden bij Almelo werd de European Sleeper vanuit Berlijn omgeleid via Hengelo-Zutphen :o

[Afbeelding]
Het wordt tijd dat dit traject wordt geëlektrificeerd... Met steeds meer internationale treinen, zouden de uitwijkroutes ook gewoon meer prioriteit moeten hebben. Hopelijk gaat dat gebeuren bij een nieuw kabinet, maar ik vrees van niet...

• dennistd
handoff schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Het wordt tijd dat dit traject wordt geëlektrificeerd... Met steeds meer internationale treinen, zouden de uitwijkroutes ook gewoon meer prioriteit moeten hebben. Hopelijk gaat dat gebeuren bij een nieuw kabinet, maar ik vrees van niet...
Dan moet je ook meteen ERTMS aanleggen, want elocs met ATB-NG zijn er niet/nauwelijks.

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12 16:44
Yankovic schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Weet niet met welke maatschappij jij vliegt maar hierbij rechtstreeks uit de voorwaarden van de KLM

[...]

Bij het vergelijkbare verhaal in dit topic is de dienstregeling dus gewijzigd, is de reiziger niet geinformeerd en heeft de reiziger het juist opgemerkt door het zelf na te gaan en zelf een alternatief te regelen. Ik ken het hele verhaal niet (misschien hadden ze onjuiste contactgegevens doorgegeven) maar het lijkt er dus op dat de treinmaatschappij helemaal niks doet terwijl de luchtvaartmaatschappij tenminste nog hun best doen om alternatief vervoer te regelen.
Dat was m'n punt indd. Vliegtuigmaatschappijen annuleren/wijzigen ook vaak genoeg vluchten, maar in mijn ervaring ben ik daar altijd over geinformeerd en heb ik zelfs onkostenvergoedingen gekregen. Gezien ze naast de papieren ticket een bevestiging via email hebben gehad, beschikt de vervoerder over de contactgegevens. Daarmee is het (IMO) gewoon een slecht beleid. Ze zijn nu gelukkig lekker aan het fietsen, maar ik zal t.z.t. even vragen of ze nog wat van de klantenservice hebben gehoord.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En nu maar hopen dat ze het euvel bij Almelo nu wel oplossen, ben wel klaar met de bus. Krijg flashbacks naar die spoor verdieping waardoor ik ruim een maand met de bus moest doordat wat draadjes verkeerd aan elkaar geknoopt waren.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12 14:30

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:50:
Je hebt toch hopelijk wel meer dan één foto gemaakt he? ;)

En was dit dan ongepland en gewoon een Strukton lokje gepikt die er toevallig toch was?
Gewoon "goed bijgestuurd", pikken is voor prutsers.
dennistd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:38:

[Afbeelding]
Ook nog een plaatje van de 13488 gemaakt? :)

[ Voor 45% gewijzigd door Luke! op 17-07-2023 22:48 ]

• dennistd
Luke! schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:46:

[...]

Ook nog een plaatje van de 13488 gemaakt? :)
Dat was de Green City Trip denk ik? Nee, die heb ik niet afgewacht: wou om 5u naar bed toe gaan, las nog even wat bij na het gamen en zag toen op somda dat ze over Delden zouden gaan. Snel aangekleed en foto-spul bij elkaar gepakt en vertrokken. Na doorkomst van de ES direct naar huis, foto snel bewerkt en online gezien en toen gauw het bedje in, moest afgelopen avond gewoon weer stadsdienst Enschede rijden :+

Hier nog als video trouwens, vanaf de andere kant van de overweg:

[ Voor 12% gewijzigd door dennistd op 18-07-2023 02:09 ]

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bastien schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:06:
En nu maar hopen dat ze het euvel bij Almelo nu wel oplossen, ben wel klaar met de bus. Krijg flashbacks naar die spoor verdieping waardoor ik ruim een maand met de bus moest doordat wat draadjes verkeerd aan elkaar geknoopt waren.
En jawel, om half 5 vannacht pas het besluit dat er nog niets gaat rijden. Had om middernacht nog gekeken, toen geen indicatie hiervoor. Heel veel koffers met mensen die niet weten waar ze aan toe zijn en weten hoe ze verder komen. Zowel naar het westen als de IC Berlijn reizigers. Geen bussen meer inmiddels, geen personeel om aan te spreken. Het wordt niet eens in de trein omgeroepen. U zoekt het maar uit, wij hebben uw geld reeds binnen. Schandalig.

Het eerste kan NS/Keolis niets aan doen, zal een gevalletje ProRail zijn. Maar niet beschikbaar zijn voor je reizigers en ze niet eens informeren is wel weer een flinke fout.

/rant

• cazzer22
Yankovic schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:15:
[...]

[...]

Ah, ja ik vlieg al geen jaren meer met KLM, wist niet dat zij wel zo fatsoenlijk zijn. Ik boek meestal via agencies, en daarbij zie ik telkens juist dat je zelf alert moet zijn op vluchtaanpassingen. My bad. :D

Overigens kan de NS ook best nog wat verbeteren aan hun tijdige aanpassingen in de dienstregeling. Nu passen ze het pas 10 dagen vantevoren aan, dat zou best ruimer kunnen. Hoe doen buitenlandse spoorwegmaatschappijen dat met binnenlandse treinen?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In heel ander nieuws: blijkbaar is afgelopen zaterdag de Arend ontspoord in het spoorwegmuseum: https://twitter.com/Marko...tatus/1680200472148230146

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgr85PDHoNNbPZBlhcqstZ0I8Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYQ7SmMulmxMJpMB0OFbLP7s.jpg?f=fotoalbum_large

Het breedspoor voor de Arend houdt daar aan het eind van het museumterrein op, en daar is de loc net overheen gegleden:
Het is t eind van het museumterrein. Het breedspoor (extra spoorstaaf rechts) voor de Arend houdt daar op. Het wordt daar weinig bereden, 1x per maand. De combi van roest en plakkerige troep van bomen maakt tractie en remmen lastig. Ditmaal gleed de locomotief net te ver door..
Op zondag heeft ProRail geholpen met het weer op de rails krijgen, hele draad op Twitter hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtbELuR2cAR4uzHSWUZ_CZfpGPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCnkK98u9VkeWeZpdIkfSPOS.jpg?f=fotoalbum_large

• Arator
Spoorwegmaatschappij NMBS onderzoekt met haar Franse tegenhanger SNCF of ze een nieuwe verbinding naar Parijs kan inleggen. Bedoeling is om tegen eind volgend jaar een lijn Brussel-Parijs te openen, zonder op het hogesnelheidsnet te rijden.
Door de Europese regelgeving werden vele internationale verbindingen opgedoekt, omdat ze geen subsidies meer mochten krijgen. Voor internationale treinverbindingen werd er dan vooral gekeken naar Thalys en Eurostar. Nu lijkt er toch een kentering te komen.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20230718_94061360

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 18:10
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20230718_56681795

Duur ritje: incheckpaal Alphen denkt dat hij in Bergen op Zoom staat

Een incheckpaal op station Alphen was afgelopen dagen even flink in de war. Tussen 13 en 16 juli reden er vanwege werkzaamheden geen treinen tussen Alphen en Gouda waardoor er bussen werden ingezet. Maar dat was niet voor alles en iedereen even duidelijk. De paal dacht namelijk dat hij op station Bergen op Zoom stond.
[...]
Komend weekend zijn er weer werkzaamheden. Maar dit zal volgens Leblanc goed moeten gaan. Hij benadrukt dat iedereen die afgelopen dagen vermoedt dat hij of zij te veel geld heeft betaald, zich moet melden bij de NS. „Dan krijg je uiteraard je geld terug.”
Zie schuingedrukte gedeelte. Wat is dit voor belachelijke klant-onvriendelijkheid.

De NS weet toch gewoon welke paal dit is geweest en kunnen uitlezen/opvragen welke kaarten daarop zijn in/uitgecheckt? Is het dan echt zó lastig om dit netjes te verrekenen en/of terug te storten voor de mensen die te veel betaald hebben? Waarom moet je in hemelsnaam als klant pro-actief dit gaan nakijken als je vervoerder een fout maakt. Ik vind dat echt belabberd, zeker bij alle nieuwe abonnementen waarbij je pas na een maand de factuur met al je reizen krijgt.

• dennistd
Ik vraag me af of dat inderdaad op paal-niveau vastgelegd wordt, of dat alleen het station gelogd wordt?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-12 20:28
dennistd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 01:01:
Ik vraag me af of dat inderdaad op paal-niveau vastgelegd wordt, of dat alleen het station gelogd wordt?
Ook in dat geval kun je veel gevallen er uit halen. Inchecken in Bergen op Zoom en een kwartier later in bijvoorbeeld Waddinxveen zijn, dat is normaal gesproken onmogelijk.

Ik vraag me trouwens wel af hoe veel gedupeerden er zijn... Op de Gouwelijn wordt vrij veel zwart gereisd...

[ Voor 12% gewijzigd door Oekiejoekie op 19-07-2023 01:17 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
De trein is te duur en het vliegtuig te goedkoop, zegt Greenpeace, die felle kritiek heeft op de belastingvoordelen voor vliegmaatschappijen. Daardoor worden mensen aangemoedigd om het vliegtuig te nemen, dat veel vervuilender is dan de trein.

Gemiddeld genomen is een treinkaartje twee keer zo duur als een vliegticket voor een willekeurige route in Europa, blijkt uit een analyse die Greenpeace donderdag publiceerde. De milieuorganisatie vergeleek tickets voor 112 routes op negen verschillende dagen. Wil je van Londen naar Barcelona – met de Eurostar door de Kanaaltunnel – dan ben je dertig keer zoveel kwijt als wanneer je het vliegtuig neemt. En dan hebben we het natuurlijk nog niet over de extra tijd die het kost. Je kunt van burgers dan niet serieus verwachten dat ze in de trein stappen.
Een korte samenvatting wat er mis is met het treinvervoer door Europa.

Duur en tijdrovend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• dennistd
Ik denk niet dat de trein te duur is: het vliegtuig is veel te goedkoop en de auto is iets te goedkoop.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
dennistd schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:44:
Ik denk niet dat de trein te duur is: het vliegtuig is veel te goedkoop en de auto is iets te goedkoop.
Ligt er ook nog een aan waar je vandaan boekt. Was van de week ook een artikel dat dezelfde reis boeken bij de NS duurder is dan bij de vervoerder in het buitenland.
Een treinkaartje in Nederland kost vaak veel meer dan in andere Europese landen zoals België en Duitsland. En dat niet alleen: een internationaal kaartje, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Boedapest, kun je veelal goedkoper bij een buitenlandse spoorwegmaatschappij aanschaffen dan bij de NS. Het scheelt je tientallen euro's.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1 ... 86 ... 168 Laatste