Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:53:
[Afbeelding]
Een Siemens Velaro E320.. _O-
Yeah right :')

* AW_Bos kruipt lachend zijn bed weer in!
Ah ja, de beroemde Jourestar!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:53:
[Afbeelding]
Een Siemens Velaro E320.. _O-
Yeah right :')

* AW_Bos kruipt lachend zijn bed weer in!
Heeft iemand ze ook al medegedeeld dat ze geen 200 in het noorden gaan rijden? ;w
Dit geeft nogal wat foute verwachtingen.. 8)7 (niet alleen dat het geen E320 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
melcon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:40:
[...]

Station Valkenburg, eigen ervaring :) maar het zal wel niet met grote regelmaat gebeuren inderdaad.
[Afbeelding]
Hij mag alweer een hele tijd niet verder dan Schin op Geul. De laatste keer Valkenburg was (lang) voor COVID. Ook omdat 'ie daarvoor het normale spoor op zou moeten.

Je zou zeggen dat evt ZLSM en provincie+gemeentes beheer van het stukje zouden kunnen overnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 19-04-2023 10:35 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:34:
[...]

Hij mag alweer een hele tijd niet verder dan Schin op Geul. De laatste keer Valkenburg was (lang) voor COVID. Ook omdat 'ie daarvoor het normale spoor op zou moeten.

Je zou zeggen dat evt ZLSM en provincie+gemeentes beheer van het stukje zouden kunnen overnemen.
Blijkbaar willen ze dat niet, anders was het wel verzocht.

Saneringsbesluiten worden "getafeld" met de vervoerders (die weer contact hebben met de provinciën). Als de ZLSM en/of provincie er oog naar hadden, dan was het saneringsbesluit niet getekend en was er een verzoek tot re-activatie (aangezien het al gedeactiveerd was) ingediend door de provincie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Goedkoper over de grens met 'Deutschlandticket', provincie betaalt reis tot de grens
Het 'Deutschlandticket' waarmee vanaf volgende maand binnen Duitsland goedkoop met de trein gereisd kan worden, is straks ook op een aantal trajecten in Nederland geldig. Overijssel gaat geld bijleggen, zodat het ticket ook gebruikt kan worden op de trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster.
:)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:03
https://nieuws.ns.nl/stoe...omer-comfortabeler-maken/

Komende zomer is het verplicht om een zitplaats te reserveren voor de ICE, en eind 2024 wordt de ICE3 vervangen door de ICE3-neo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

En de ICNG doet zijn voorganger alweer eer aan, de deuren zijn kapot

https://twitter.com/danielderuig/status/1648688399136505861

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nou, dat begint op dag één dan al lekker. Hoop niet dat dit typerend is voor de kwaliteit van ICNG. Fyra V250 begon ook met één storing, en niet eens op dag 1 volgens mij :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even wat sfeerbeelden Amsterdam Frankfurt ICE.

Snelle rechtstreekse trein, maar alleen tussen Keulen en Frankfurt luchthaven 250-280kmpu. Rest is het trager dan een boemel (<80kmpu). En dat is gewoon volgens schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbp7Q8j8dkZfaBZE5TYX_wI690Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EO7ELgPTToUyb2jTbIZkdlAB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxzVRtnBcLO9ESTv24xQUX_KWL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLH7sv3RfkqBubmwg6aVp44U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Uv4WG926Yu-qv8L-D7REnTPDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhCZigZNxVBVtsHLYJb7ZWTF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si0loBo4OEzHXJojxDLgWs7cpmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3CdvTuB1E0pCGsnQmgNAEyW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnftEVwsNqjBWBOmNBscDmcGZ4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hW4cU8WWPqKA1hH5sBgOLgm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtllM8sO3S7zZh7uwPLPVxV-ztc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CubSRkskHoVXnhtPTu9sXNmV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5exPDr7gH_tVwNm4bsznBARV5Us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmK44nEAIBuvK6caPhOYpw3P.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNtEqQQjqv-LGnq56cC-2rbzPe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TchFNGdWdB0GjmMiuOzx52Gx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 19-04-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cazzer22 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:02:
https://nieuws.ns.nl/stoe...omer-comfortabeler-maken/

Komende zomer is het verplicht om een zitplaats te reserveren voor de ICE, en eind 2024 wordt de ICE3 vervangen door de ICE3-neo.
In de ice naar Frankfurt was zondag geen plek meer ongereserveerd. Alle mensen zonder plaatsreservering moesten staan of uitstappen. Werd ook herhaaldelijk omgeroepen bij Amsterdam Utrecht en Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
Alweer verholpen gelukkig, was verder geen ernstig probleem, alleen nog even nieuwigheid allemaal :)
Precies hierom zijn het nog altijd testritten.

Edit: helaas, even later toch weer. Trein gaat nu toch naar de werkplaats voor verdere inspectie.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 19-04-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

En het is ook niet alsof ander materieel dit soort problemen niet af en toe heeft.

* Migrator zat laatst in een SNG met +20 m vertraging omdat een treeplank niet naar binnen wilde.

Ik meen ook eens gehoord te hebben (gok dat het bij NedTrain in Haarlem was, waar ik met de studievereniging eens binnen ben geweest) dat de deuren het meest storingsgevoelige onderdeel waren van de trein. Of dat om specifiek materieel ging of een algemene opmerking was weet ik niet meer, dat is te lang geleden.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:39:
Overigens, wat me opvalt in Duitsland, de enorme aantallen zwervers op de stations. En ze zijn ook enorm berekenend. Ze gaan precies de schema’s af van de langeafstands treinen met luxere reizigers. Bovendien lopen ze bij de langere stops, gewoon door de ICE trein heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Migrator schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:24:
En het is ook niet alsof ander materieel dit soort problemen niet af en toe heeft.

* Migrator zat laatst in een SNG met +20 m vertraging omdat een treeplank niet naar binnen wilde.

Ik meen ook eens gehoord te hebben (gok dat het bij NedTrain in Haarlem was, waar ik met de studievereniging eens binnen ben geweest) dat de deuren het meest storingsgevoelige onderdeel waren van de trein. Of dat om specifiek materieel ging of een algemene opmerking was weet ik niet meer, dat is te lang geleden.
Deuren, toiletten en klimaatsystemen zijn wel de top 3 inderdaad. :+

En inderdaad, deurstoringen zijn bij nieuwer materieel schering en inslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kijk nou eens wie er in de krant staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz080ccSznkMecnZiXYuThtyD4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oizjIq7njIvqsmIQxk8Y6z8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aleKQDWvbhQHWenMPqeK5HOchBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8i2FG2T5fswI3F7yxtICyKl.jpg?f=fotoalbum_large

Onze enige echte eigen @AW_Bos!

Uit De Gelderlander (betaalmuur helaas)

[ Voor 39% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-04-2023 18:23 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zal ik gedaan hebben, ik kwam met die trein uit Amsterdam.

In het 5-je was ook al een tussendeur stuk, als in: wilde niet meer open, rode ring op de knop.
Verder wel een leuk treintje, alhoewel ik hem wel lawaaierig vind. Ik weet niet of dat aan de trein of aan de HSL ligt, maar ik heb in ICE's met 300 gereden waar het stiller was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:31
Aomi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:53:
[...]

Deuren, toiletten en klimaatsystemen zijn wel de top 3 inderdaad. :+

En inderdaad, deurstoringen zijn bij nieuwer materieel schering en inslag.
Heb het laatst met een Virmm 2 keer in 4 dagen meegemaakt dat we flink vertraging opliepen omdat de deur(en) niet dicht wilden. Bij de ene keer werd zelfs het achterste treinstel afgekoppeld en achtergelaten op station Delft omdat het echt niet voor elkaar te krijgen bleek. Alleen het voorste stel reed vervolgens verder. Het komt ook bij het oude vertrouwde materiaal dus zeker wel eens wat vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
cordonbleu schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:25:
[...]

Heb het laatst met een Virmm 2 keer in 4 dagen meegemaakt dat we flink vertraging opliepen omdat de deur(en) niet dicht wilden. Bij de ene keer werd zelfs het achterste treinstel afgekoppeld en achtergelaten op station Delft omdat het echt niet voor elkaar te krijgen bleek. Alleen het voorste stel reed vervolgens verder. Het komt ook bij het oude vertrouwde materiaal dus zeker wel eens wat vaker voor.
Ja dat klopt, alleen dan zit het 'm vaker in de centrale aansturing of op bakniveau, terwijl bij de nieuwere (Bode) deuren het vaak op deurniveau mis gaat.
Gelukkig heeft ICNG geen deuren van Bode maar van Knorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Get!em schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:39:

Snelle rechtstreekse trein, maar alleen tussen Keulen en Frankfurt luchthaven 250-280kmpu. Rest is het trager dan een boemel (<80kmpu). En dat is gewoon volgens schema.

[...]
Nouja, gepland... Normaal rijdt de ICE echt wel sneller. In Nederland gewoon 140 km/h, en in Duitsland ook voor Keulen 160 en 200 km/h.

Volgens mij is de ICE wel omgeleid de afgelopen periode, en rijdt die via Den Bosch - Venlo. Kan zijn dat het pad wat die nu rijdt wel langzaam is. Maar da's niet helemaal de normale situatie dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:18:
Kijk nou eens wie er in de krant staat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onze enige echte eigen @AW_Bos!

Uit De Gelderlander (betaalmuur helaas)
Ah, daar staat het dus :).
Wel weer jammer van die klote betaalmuur :/ ;)

Ja, het was zeker de moeite waard om vandaag met deze trein te reizen. Ik heb besloten om de drukte achter mij te laten, en de trein van 10:38 te nemen vanuit Amsterdam zodat ik hem rustig kon bewonderen. In de vroege ochtend zag ik hem al op de treinradar verschijnen,en heb ik even een nieuwsbericht op Treinenweb gepusht. De trein reed met 13 delen, oftewel twee treinstellen (8 en 5 delig), en niet afgeladen vol. Dus ik kon zeker relaxed zitten. Rond 11:45 was ik nadat de trein al weer lang en breed op Rotterdam was, waar ik hem nog even bewonderde, weer huiswaarts gegaan om vanmiddag naar mijn oom zijn verjaardag te gaan in Lelystad. Ook dat was zeker een gezellig feestje, met een oude bekende op visite daar die ik al tijden niet gezien en gesproken had :).

Wel weer een beetje sneu dat Sky Radio net op het nieuws liet horen dat de eerste nieuwe intercity van NS nu al aan de kant staat vanwege deurproblemen. Wat een sensatienieuws zeg.. :/ Het zijn kinderziekten, en ja, die komen juist bovendrijven als je een meute mensen mee laat nemen. En ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het probleem al verholpen is en dat de trein morgen weer moet rijden. :)

Misschien ga ik vrijdag nog even een stukje meerijden, of in het weekend. :).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dat viel me bij de NOS ook al op; een beetje een smalende kop dat ' de splinternieuwe trein nu al kapot is' . Je snapt toch wel dat dit testritten zijn en dat kinderziektes bij een complex product als een trein heel normaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Wanneer wordt duidelijk of ICNG dit weekend inderdaad wordt ingezet? Wil graag een keer meerijden maar ik geloof niet dat mijn werkgever het op prijs stelt als ik dat doordeweeks op de business card doe :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De eerste weekenden helaas nog niet. Nog even geduld dus als je in het weekend wilt reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 13:57
Haribo112 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:23:
Dat viel me bij de NOS ook al op; een beetje een smalende kop dat ' de splinternieuwe trein nu al kapot is' . Je snapt toch wel dat dit testritten zijn en dat kinderziektes bij een complex product als een trein heel normaal zijn?
Het viel mij overigens gisteren in het 20'uur journaal ook op dat de Fyra blijkbaar 300 km/h kon :o . 11:27 in de uitzending.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Klopt, de "250" in "V250" stond voor de topsnelheid van 300 km/u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:07:
[...]

Blijkbaar willen ze dat niet, anders was het wel verzocht.
Denk dat je de capaciteit van de ZLSM hier wat overschat, zowel organisatorisch als kwa kunnen uitvoeren van dit onderhoud.
Saneringsbesluiten worden "getafeld" met de vervoerders (die weer contact hebben met de provinciën). Als de ZLSM en/of provincie er oog naar hadden, dan was het saneringsbesluit niet getekend en was er een verzoek tot re-activatie (aangezien het al gedeactiveerd was) ingediend door de provincie.
Ik had de indruk dat de ZLSM hier pas net van hoorde. Dus er nog geen tijd is geweest met lokale overheden tot een alternatief te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
marcop23 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:02:
[...]

Nouja, gepland... Normaal rijdt de ICE echt wel sneller. In Nederland gewoon 140 km/h, en in Duitsland ook voor Keulen 160 en 200 km/h.
Idd, Duisburg<>Keulen is ook HSR. Maar, het blijft Duitsland ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:15
Martijn-HK schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:37:
[...]
Het viel mij overigens gisteren in het 20'uur journaal ook op dat de Fyra blijkbaar 300 km/h kon :o . 11:27 in de uitzending.
Tja, als je onderweg wat gewicht kan dumpen, kan je net dat streepje meer.

Ondertussen is er bij ons weer een kandidaat voor de Darwin-Awards. Filmpje in de tweet.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:52:
[...]

Denk dat je de capaciteit van de ZLSM hier wat overschat, zowel organisatorisch als kwa kunnen uitvoeren van dit onderhoud.

[...]

Ik had de indruk dat de ZLSM hier pas net van hoorde. Dus er nog geen tijd is geweest met lokale overheden tot een alternatief te komen.
Dat laatste lijkt politiek, zowel Arriva, ZLSM en de provincie zijn geconsulteerd. Echter ProRail zet de voorbereiding voor definitieve sanering door. Zo te zien is er nog wel ruimte gegeven aan de ZLSM en de provincie om een BuCa in te dienen die dit plan kan herzien.
Ik lees alleen dat de provincie heeft aangegeven weinig financiële middelen ter beschikking te willen stellen aan de ZLSM dus ik verwacht geen positieve MKBA voor re-activatie.

Edit:
Het is overigens al sinds 2015 buiten exploitatie.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 20-04-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
Arator schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:21:
[...]

Ondertussen is er bij ons weer een kandidaat voor de Darwin-Awards. Filmpje in de tweet.
[Twitter]
Je bent pas kandidaat voor de Darwin awards als het echt fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Marcel Br schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:55:
[...]

Mijn fout, ik dacht dat je hem won als het fout liep. Trouwens, bij zo'n mannen loopt het vroeg of laat wel fout.
En die beelden zouden niet gedeeld worden, of althans niet door Infrabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Arator schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:21:
[...]

[Twitter]
Wat een belgen mop:
Infrabel_NL
@Infrabel_NL
·
1 u
Dag Steven, bij een zware inbreuk op de veiligheid, zoals hier het geval was, wordt het treinverkeer op de betrokken lijn onmiddellijk stilgelegd totdat de situatie terug veilig verklaard wordt. (1/2)
10 uur vertraging door een "zware inbreuk op de veiligheid", het moet toch algemeen wel bekend zijn als de bomen niet de hele weg afsluiten dat je er gewoon langs kan rijden? 8)7

Wat voor actie hebben ze nu ondernomen in die 10 uur? Alle slagbomen in het hele land verlengd zodat dit niet meer mogelijk is?

Dat ze niet het treinverkeer in het hele land plat leggen tot het is opgelost. Waarschijnlijk rijdt het nu gewoon door in exact dezelfde situatie die nog steeds een "zware inbreuk op de veiligheid" is en dan kan het opeens wel.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 20-04-2023 16:08 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
@LordSinclair Wij opteren juist voor halve bomen zodat men nog weg kan als de slagbomen sluiten.

Die 10 uur vertraging is het totaal aantal minuten vertraging die veroorzaakt is. Bestuurder was in shock en heeft aflos ter plaatse gevraagd. Dat heeft een uur geduurd. Alle achterliggende treinen kregen dus ook een tik. Maar een trein die met vertraging aankomt, vertrekt ook terug met vertraging. En die vertraging bij vertrek is dus ook te wijten aan het voorval, dus komt ook in het dossier. Maar die trein komt ook later dan voorzien aan een wissel, en daar moet dan weer gewacht worden.
Je hebt bij ons primaire vertragingen, een vertraging opgelopen door/bij een incident, en secundaire vertragingen, zoals herbenuttiging van het materieel, ontblokking, kruising,... Elke secundaire moet normaal terug te leiden zijn naar een primair dossier.
En dit primair dossier heeft dus 10 uur aan vertraging verzameld.
Als ze de identiteit kunnen achterhalen bij een incident, bijvoorbeeld een boom uit jouw tuin valt om en komt terecht op het spoor, dan wordt die identiteit gekoppeld aan dat dossier. En dan wordt er een rekening gestuurd. Er wordt 90€ per minuut vertraging gerekend, en dat is zonder tussenkomst van technische diensten.

Een paar jaar terug was er een dak van een stalling gaan waaien, en dat was terechtgekomen op het spoor. Technische diensten zijn ter plaatse gegaan om het dak te verwijderen. Hiervoor moesten ze de ganse constructie in stukken zagen. De eigenaar had het graag gesorteerd, metaal bij metaal, hout bij hout. Toen ik de kosten zei, was die snel om te zeggen dat we het maar over de draad moesten kieperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
Get!em schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:41:
[...]

In de ice naar Frankfurt was zondag geen plek meer ongereserveerd. Alle mensen zonder plaatsreservering moesten staan of uitstappen. Werd ook herhaaldelijk omgeroepen bij Amsterdam Utrecht en Den Bosch.
Gisteren heb ik ook precies die trein (152) gehad. Had een omweg gemaakt, Frankfurt - Den Bosch via Mannheim (met een TGV euroduplex die nogal uitgewoond aanvoelde, stoelen die doorzaten), en daarna met een licht vertraagde EC 8 langs de Rijn naar Keulen. Bij aankomst was het al +45 en had eigenlijk de ICE al vertrokken moeten zijn. Maar deze had ook vertraging, dus keurig kunnen halen.

De treinen in Duitsland zaten wel erg vol gistermiddag, ik vermoed vanwege een staking vandaag. In de ICE naar Amsterdam moesten veel mensen staan.

Wat me ook opviel is hoe in Duitsland anders wordt bijgestuurd. De vertraagde EC werd geregeld op het linkerspoor gezet om andere treinen voorbij te gaan waardoor ook tegentreinen moesten wachten. Bij Kaldenkirchen (net voor Venlo) stonden door het enkelspoor zelfs en een ICE en de Eurobahn te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Marcel Br schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:55:
[...]
Ik dacht dat je een "honorouble mention" kon krijgen voor een doodstomme actie die je alsnog overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bacchus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:52:
[...]
Ik dacht dat je een "honorouble mention" kon krijgen voor een doodstomme actie die je alsnog overleeft.
Dat kan, je kunt zelfs een Darwin Award krijgen terwijl je nog leeft, voortplanting moet dan wel totaal onmogelijk zijn geworden door een stomme actie (bekendste geval is volgens mij die anecdotische kreeftendief met de keeft in zijn broekzak en daarna de schaar om de edele delen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Migrator schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:06:
Wanneer wordt duidelijk of ICNG dit weekend inderdaad wordt ingezet? Wil graag een keer meerijden maar ik geloof niet dat mijn werkgever het op prijs stelt als ik dat doordeweeks op de business card doe :+
Dit weekend niet, Alstom heeft geen personeel beschikbaar.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:59

hellknight

Medieval Nerd

Freee!! schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:56:
[...]

Dat kan, je kunt zelfs een Darwin Award krijgen terwijl je nog leeft, voortplanting moet dan wel totaal onmogelijk zijn geworden door een stomme actie (bekendste geval is volgens mij die anecdotische kreeftendief met de keeft in zijn broekzak en daarna de schaar om de edele delen).
Helaas, dat verhaal blijkt vrijwel zeker een urban legend te zijn

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

hellknight schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:16:
[...]
Helaas, dat verhaal blijkt vrijwel zeker een urban legend te zijn
Ik noemde het al anecdotisch.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Vandaag voor het eerst met de ICNG meegegaan vanaf Rotterdam ri Amsterdam Zuid. Op Rotterdam schoot de trein na een meter of 2 in storing met "tractieproblemen" en daarna werd het de "deursensor", die ik inderdaad 2 minuten eerder al niet open kreeg :). Gelukkig daarna wel op weg en met 200 richting Schiphol. De trein ziet er goed uit, van binnen en buiten. Die zones vind ik niks, als 't druk wordt boeit niemand een kleurtje of een zone. De trein rijdt comfortabel en is redelijk stil op topsnelheid, de omroep is heel natuurlijk en het aparte optrektgeluid hoor je wel, maar is zeker niet overheersend of vervelend. Ik denk dat het een mooie vervanger is van de ICR en de Koplopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:20
Ik ben benieuwd wanneer de uitrol van de nieuwe OV-pas gepland staat. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DVDL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:38:
Vandaag voor het eerst met de ICNG meegegaan vanaf Rotterdam ri Amsterdam Zuid. Op Rotterdam schoot de trein na een meter of 2 in storing met "tractieproblemen" en daarna werd het de "deursensor", die ik inderdaad 2 minuten eerder al niet open kreeg :). Gelukkig daarna wel op weg en met 200 richting Schiphol. De trein ziet er goed uit, van binnen en buiten. Die zones vind ik niks, als 't druk wordt boeit niemand een kleurtje of een zone. De trein rijdt comfortabel en is redelijk stil op topsnelheid, de omroep is heel natuurlijk en het aparte optrektgeluid hoor je wel, maar is zeker niet overheersend of vervelend. Ik denk dat het een mooie vervanger is van de ICR en de Koplopers.
Binnenkort maar eens uitzoeken welke ritten er mee uitgevoerd worden. Vandaag een rit te laat voor mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltqM9vd-hgkK6Z3SDbh3QmZ2n24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IbV4XCP35gYsAWvv1SF0f82A.png?f=fotoalbum_large

Meerdere reizigers in verwarring met de deuren. Die gaan dicht bij gebrek aan beweging/mensen. Maar de trein rijdt nog niet weg. Dus meerdere mensen in paniek naar de deur rennen en snel en hard op de knoppen drukken. Terwijl er tijd zat is, want fluit was nog lang niet. Omdat dit zo anders is dan bij de huidige treinen, zal dat nog wel even wennen blijven de komende tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 24-04-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Voor nu enkel deze omloop, je kan de datum aanpassen:
https://treinposities.nl/omloop/WA1/20230424

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken lijkt dichterbij te komen. Vrijdag werd er een overeenstemming bereikt over de vervolgstappen die de provincie en het Rijk gaan nemen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Maarten van Gaans streven beide naar een betere verbinding tussen Eindhoven en Aken.

[...]

Drielandentrein
Het spoor naar Aken wordt ook door de Drielandentrein in gebruik genomen. Die trein geldt als internationale verbinding tussen België, Nederland en Duitsland. Eind van dit jaar moeten Aken en Luik via Maastricht en Heerlen bereikbaar zijn met één trein.
2023 het jaar van de verbeterde buitenland verbindingen? Kan het haast niet geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23

thof

FP ProMod
jojost1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:45:
Ik ben benieuwd wanneer de uitrol van de nieuwe OV-pas gepland staat. Weet iemand daar meer over?
Ik weet niet meer dan 'in de loop van 2023' en dat de plannen zijn om 'eind 2024' de ov-chipkaart uit te zetten. Heb in de media nog niets iets verlopen van een proef rondom een OV-pas, althans ik ga er even van uit dat ze ook hier eerst proeven mee gaan doen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 18:27
Brent schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:47:
[...]

2023 het jaar van de verbeterde buitenland verbindingen? Kan het haast niet geloven :)
Het is gewoon een prima overstap in Heerlen, straks zelfs 2x per uur. Snap de behoefte aan een rechtstreekse IC niet, aan Aachen heb je echt helemaal niks als je verder Duitsland in wilt reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Extraxyz schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:10:
[...]

Het is gewoon een prima overstap in Heerlen, straks zelfs 2x per uur. Snap de behoefte aan een rechtstreekse IC niet, aan Aachen heb je echt helemaal niks als je verder Duitsland in wilt reizen.
Aken zelf is dus een bestemming, maar als in de buurt woonachtige, de Thalys lijn door Aken en Luik is wel vaker de start van mijn reis. Ik bedoel, hoe ga je anders Duitsland in vanuit zuid Nederland? In Arnhem de ICE op?

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 24-04-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Get!em schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:44:
Meerdere reizigers in verwarring met de deuren. Die gaan dicht bij gebrek aan beweging/mensen. Maar de trein rijdt nog niet weg. Dus meerdere mensen in paniek naar de deur rennen en snel en hard op de knoppen drukken. Terwijl er tijd zat is, want fluit was nog lang niet. Omdat dit zo anders is dan bij de huidige treinen, zal dat nog wel even wennen blijven de komende tijd.
Je ziet dat gedrag ook nog steeds met de Sprinters, waar dat al een tijdje zo werkt. Het is gewoon verwarrend omdat je slecht kan zien of ze slechts dichtgaan voor het binnenklimaat of dat de trein daadwerkelijk gaat vertrekken. En aangezien je aan de grillen van de conducteur bent overgeleverd heb je ook niks aan de klok. De conducteur moet zorgen dat op vertrektijd de trein weg kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, ik gebruik van dezelfde maker de rijdendetreinen api

Datum is aan te passen in de URL: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-04-25/931

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LordSinclair schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:20:
[...]

Je ziet dat gedrag ook nog steeds met de Sprinters, waar dat al een tijdje zo werkt. Het is gewoon verwarrend omdat je slecht kan zien of ze slechts dichtgaan voor het binnenklimaat of dat de trein daadwerkelijk gaat vertrekken. En aangezien je aan de grillen van de conducteur bent overgeleverd heb je ook niks aan de klok. De conducteur moet zorgen dat op vertrektijd de trein weg kan rijden.
Metro Rotterdam doet het ook, maar ook daar zie je mensen nog steeds rennen en duwen bij de deur voordat het signaal van vertrek is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
LordSinclair schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:20:
[...]

Als de fluit nog niet geklonken heeft en de lampjes van de deurknop nog oplichten kan de deur gewoon nog open. Ook bij de ICNG is er een sluitfluit hoorbaar als de conducteur het vertrekproces begint, dus zelfs als je de fluit van de conducteur zelf niet hoort is die er altijd ook nog.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 24-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
EDIT schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
[...]

Als de fluit nog niet geklonken heeft en de lampjes van de deurknop nog oplichten kan de deur gewoon nog open. Ook bij de ICNG is er een sluitfluit hoorbaar als de conducteur het vertrekproces begint, dus zelfs als je de fluit van de conducteur zelf niet hoort is die er altijd ook nog.
Opletten op de groene lampjes op de knoppen dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat is toch al lang zo bij de stoptreinen?
Maar goed, ik heb bij treinreizen altijd idee dat 90% van de reizigers voor het eerst met de trein reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

thof schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:51:
[...]

Ik weet niet meer dan 'in de loop van 2023' en dat de plannen zijn om 'eind 2024' de ov-chipkaart uit te zetten.
Daarvoor zullen ze toch eerst een oplossing moeten vinden om een abonnement aan OV-pay te kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Get!em schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:22:
[...]

Klopt, ik gebruik van dezelfde maker de rijdendetreinen api

Datum is aan te passen in de URL: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-04-25/931
De bron van de sites is hetzelfde. Maar welke API bedoel je van Rijdende Treinen? Of gebruik je hun GoTrain package?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
[...]

Klopt, werkt met metro en stoptrein net zo.

Maar gewoonte en beleving bij mensen blijft anders.

En zeker op traject IC-direct is juist grootste deel forens, met ervaring. Maar wel met de ervaring dat je moet rennen bij sluitende deuren. En dat slijt moeilijk.

Ongeveer hetzelfde dat zelfs veel ervaren treinreizigers niet weten dat de trein een blauwe streep heeft onder of boven de ramen bij 1ste klas.
Of dat de configuratie van de trein op de borden staat op het perron (bij internationale treinen) en dat je die vervolgens qua positie overeenkomt aan de Letters op het perron (velen kijken er domweg overheen dat die er uberhaupt zijn).
Of de treinlengte en de plek waar de trein ongeveer stopt. Overigens is enige hulp daarbij op het perron, zoals de digitale weergaven boven het perron 1/2 op Schiphol ook beperkt, want velen kijken ook daar niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AW_Bos schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:58:
[...]

De bron van de sites is hetzelfde. Maar welke API bedoel je van Rijdende Treinen? Of gebruik je hun GoTrain package?
In dit geval doelde ik gewoon op het feit dat de URL direct als query op de API terchtkomt, ook al kun je in de webpagina zelf niet qua datum switchen en dus op betreffende (gegenereerde) pagina komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:13:
[...]

Aken zelf is dus een bestemming, maar als in de buurt woonachtige, de Thalys lijn door Aken en Luik is wel vaker de start van mijn reis. Ik bedoel, hoe ga je anders Duitsland in vanuit zuid Nederland? In Arnhem de ICE op?
Alleen van stations ten zuiden van Roermond is een reis verder Duitsland in sneller via Aken dan via Venlo. Dus het heeft weinig zin om een doorgaande trein van ergens verder dan Roermond naar Aken te rijden.
Dan is het gewoon handiger om de NS IC naar Heerlen te nemen en daar de Arriva trein naar Aken, ook omdat een extra IC van Eindhoven tot Sittard eigenlijk overkill is. Dan zou je de 3900 al moeten beperken tot Eindhoven, en dan heb je geen doorgaande verbinding tussen Heerlen en de rest van het land meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:02:
[...]

Alleen van stations ten zuiden van Roermond is een reis verder Duitsland in sneller via Aken dan via Venlo.
Roermond <> Keulen is idd precies even lang via beide routes, dus het hangt een beetje welke kant je op wil. Zeker zonder een directe Maaslijn is de overstap in Roermond weer een extra obstakel. En, meer verbindingen en minder overstappen is altijd beter, zelfs als het niet sneller is. Bovendien, zit liever in Aken al in de Thalys dan pas in Düsseldorf in de ICE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Re de discussie hierboven over de ICNG omloop: Voor de mensen die de ICNG speciaal willen opzoeken is volgens mij de Bijzonderhedenpagina van Treinposities.nl de meest eenvoudige manier om te zien waar de ICNG rijdt voor deze en de komende dagen: https://treinposities.nl/bijzonderheden/filter/icng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:12:
[...]

Bovendien, zit liever in Aken al in de Thalys dan pas in Düsseldorf in de ICE ;)
Ugh, ik zit liever pas in München in de Thalys dan in Aken in de RE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:21:
[...]

Ugh, ik zit liever pas in München in de Thalys dan in Aken in de RE.
Dan moet je een ander ticket kopen ;) Een Thalys in München is oplichting ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 24-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

Mogelijk meer financiële steun voor belangrijke spoorlijnen NS

Het kabinet bekijkt of de NS meer financiële steun nodig heeft om het zogeheten hoofdrailnet, de belangrijkste spoorverbindingen in ons land, de komende jaren goed uit te kunnen voeren.
Lees het hele nieuwsbericht:
https://nos.nl/artikel/24...elangrijke-spoorlijnen-ns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Laatst online: 19:20
thof schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:51:
[...]

Ik weet niet meer dan 'in de loop van 2023' en dat de plannen zijn om 'eind 2024' de ov-chipkaart uit te zetten. Heb in de media nog niets iets verlopen van een proef rondom een OV-pas, althans ik ga er even van uit dat ze ook hier eerst proeven mee gaan doen.
Verwacht ik ook inderdaad. Benieuwd wanneer die proeven gaan beginnen, zou er graag aan mee doen :) bij de proeven voor OVpay viel ik buiten de boot door mijn (NS Flex) abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Binnenkort maar eens uitzoeken welke ritten er mee uitgevoerd worden. Vandaag een rit te laat voor mij.[Afbeelding]

Volgens mij is er ook een verzoek in behandeling om automatisch sluitende deuren ook bij de V-IRM en DDZ in te gaan bouwen.
Ik was met @EDIT mee naar Vlissingen waar de V-IRM lang langs het perron staan om te keren, maar procedureel moeten de deuren dus open blijven. Dit kost behoorlijk veel energie in de winter bv. omdat de verwarming dan aan blijft, terwijl de deuren open staan.

Sprinter materieel heeft dit systeem al, alleen de IC's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
ArcticWolf schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:36:
[...]

Volgens mij is er ook een verzoek in behandeling om automatisch sluitende deuren ook bij de V-IRM en DDZ in te gaan bouwen.
Ik was met @EDIT mee naar Vlissingen waar de V-IRM lang langs het perron staan om te keren, maar procedureel moeten de deuren dus open blijven. Dit kost behoorlijk veel energie in de winter bv. omdat de verwarming dan aan blijft, terwijl de deuren open staan.

Sprinter materieel heeft dit systeem al, alleen de IC's niet.
De VIRM heeft gelukkig binnendeurtjes en heeft geen verwarming op de balkons. Het valt dus nog enigsinds mee hoeveel warmte er verloren gaat, vergeleken met de open interieurs van de sprinters.

Volgens mij is de grootste horde om zoiets ook in VIRM in te bouwen de klemdetectie: die is bij een VIRM niet heel geavanceerd. Er zit ook geen bewegingssensor in, maar dat is nog vrij eenvoudig in te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
De VIRM heeft overal airconditioning, ook op de balkons. Ik denk dat je in de war bent met ICM en ICR. Die hebben namelijk geen koeling op de balkons (wel verwarming en ventilatie).
Een van de issues in de zomer is dan ook dat de airco van de VIRMs zichzelf uiteindelijk de nek omdraait omdat de deuren open staan, daar is binnen NS ook al het nodige over geschreven. Veel verder dan een vriendelijk verzoek om bij lange overstanden de deuren te sluiten en gesloten te houden is het tot nu toe nog niet gekomen, inderdaad vanwege de complexiteit om zelfsluitende deuren in te bouwen, zeker gezien de resterende levensduur is dat een behoorlijk ingrijpende wijziging.

[ Voor 62% gewijzigd door EDIT op 24-04-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Ben wel benieuwd of die spitsheffing er komt en wat dan de uiteindelijke gevolgen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 23:35
ed1703 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:36:
[...]

Ben wel benieuwd of die spitsheffing er komt en wat dan de uiteindelijke gevolgen zullen zijn.
Geen idee of men het aandurft. Maar het zou voor alle vormen van transport in ieder geval een stuk beter zijn als mensen wat meer zouden spreiden. En aangezien wij dat zelf blijkbaar niet kunnen regelen, moet er misschien maar een prijskaartje aan hangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik dacht dat ns al tijden aan het klagen is dat er zoveel forenzen niet meer reizen met ze. Moet je het vooral nog duurder maken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 00:12
Bastien schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:00:
Ik dacht dat ns al tijden aan het klagen is dat er zoveel forenzen niet meer reizen met ze. Moet je het vooral nog duurder maken.
Komt wel weer als rekeningrijden ooit daadwerkelijk wordt ingevoerd (of niet, want tegen die tijd zijn de OV prijzen waarschijnlijk al dusdanig verhoogd dat het nog steeds interessanter is om met de auto te gaan)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Robkazoe schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:52:
[...]

Geen idee of men het aandurft. Maar het zou voor alle vormen van transport in ieder geval een stuk beter zijn als mensen wat meer zouden spreiden. En aangezien wij dat zelf blijkbaar niet kunnen regelen, moet er misschien maar een prijskaartje aan hangen.
Maar de vraag is dan natuurlijk, wat gaat men hiermee bereiken?

Gaan we werktijdverschuiving verkrijgen? Of gaan we meer mensen het OV uitjagen, de auto in?

Persoonlijk ben ik bang dat eerder het laatste namelijk gebeurd dan het eerste. De reden dat veel mensen binnen de spits reizen is doorgaans tenslotte niet hun eigen keuze. Dit is een opgelegde keuze. En het zal de werkgever natuurlijk al snel worst zijn hoe jij op je werk verschijnt. Je zorgt maar dat je er komt, tegen gewoon kilometer vergoeding.

De financiële lasten voor het reizen in de spits zou je naar de werkgevers moeten verplaatsen, anderszins gaat dit echt niet veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Maar feitelijk is er toch al een spitsheffing, alleen dan in de vorm van minder of geen korting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

anboni schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:01:
[...]
Komt wel weer als rekeningrijden ooit daadwerkelijk wordt ingevoerd (of niet, want tegen die tijd zijn de OV prijzen waarschijnlijk al dusdanig verhoogd dat het nog steeds interessanter is om met de auto te gaan)
En tegen die tijd rijden ze nog steeds van waar je niet bent naar waar je niet heen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Freee!! schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:41:
[...]

En tegen die tijd rijden ze nog steeds van waar je niet bent naar waar je niet heen moet.
Op een tijd dat je er niet hoeft te zijn ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Laatst online: 00:11
Commendatore schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:14:
Maar feitelijk is er toch al een spitsheffing, alleen dan in de vorm van minder of geen korting?
Effectief wel ja, ik denk dat iedereen die ook maar af en toe op eigen kosten met de trein reist toch wel minimaal een Dal Voordeel heeft gezien je dat er met een paar ritten per jaar al uit hebt.
M.a.w. voor vrijwel iedereen die met een eigen kaart reist is er in principe ook momenteel al een spitstoeslag van 66.7% :9 Daarnaast is het vol tarief nu ook al niet bepaald goedkoop te noemen; ik reis graag met de trein maar nog eens een significante prijsverhoging erbij en mij zijn ze denk ik wel kwijt.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe ze dan op een eerlijke manier hogere prijzen voor specifieke trajecten willen gaan vragen, gezien er best wel wat reisopties zijn waarbij twee routes mogelijk zijn die qua reistijd niet of nauwelijks uitmaken. Den Bosch -> Zwolle is bijv. sneller via Utrecht met overstap, maar veelal rustiger en zonder overstap via Arnhem. De reisplanner laat ook gewoon beide opties zijn, waar ga je dan vanuit als een reiziger incheck in Den Bosch en uit in Zwolle?

[ Voor 41% gewijzigd door !mark op 25-04-2023 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 08:53

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het viel me op dat de ritten 3220 en 3222 met SLT SNG gereden worden. Dat zijn intercity's van Arnhem naar Rotterdam/Den Haag HS over Schiphol. Is daar een specifieke rede voor of komt het gewoon doordat er geen VIRM, dat was het eerst altijd beschikbaar is? Ik hoef maar van Arnhem naar Utrecht, maar een echte intercity zit toch beter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15

Creesch

bla bla!

Commendatore schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:14:
Je kan je afvragen hoe effectief dat is natuurlijk. Om korting te krijgen moet je dat actief zelf regelen en betaal je eerst ook nog een bedrag. Het is een relatief kleine drempel, maar alsnog een drempel. Bij een algemene spitsheffing hoef je echt alleen er voor te kiezen om buiten de spits in de trein te stappen om er van te profiteren.
Bovendien werkt het, denk ik, ook beter als middel voor mensen die wat incidenteler op de trein stappen.

Enfin, het werd ergens anders ook al aangekaart, mensen moeten ook de mogelijkheid hebben om buiten de spits te reizen. En zelfs als het qua werk kan en mag moet het ook simpelweg passen aangezien mensen of extra vroeg moeten opstaan of juist later thuis zijn. Als je alleenstaand bent kan je hier nog zeer flexibel keuzes in maken. Ben je met z'n tweeën dan is het handig als het voor allebei past zodat je niet langs elkaar leeft. Heb je kinderen dan zit je ook nog met zaken zoals school en opvang.

Mensen stimuleren om buiten de spits te reizen kan nog steeds helpen, maar uiteindelijk is het meer symptoombestrijding dan iets anders.
Waarmee ik niet wil zeggen dat we er niet van gebruik moeten maken. Maar op de langere termijn zal het geen oplossing bieden, zeker niet als er juist minder ipv meer treinen gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:28:
Het viel me op dat de ritten 3220 en 3222 met SLT gereden worden. Dat zijn intercity's van Arnhem naar Rotterdam/Den Haag HS over Schiphol. Is daar een specifieke rede voor of komt het gewoon doordat er geen VIRM, dat was het eerst altijd beschikbaar is? Ik hoef maar van Arnhem naar Utrecht, maar een echte intercity zit toch beter.
Zie hier: https://www.somda.nl/inde...igingsblad-17-april-2023/

!mark schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 02:18:

[...]

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe ze dan op een eerlijke manier hogere prijzen voor specifieke trajecten willen gaan vragen, gezien er best wel wat reisopties zijn waarbij twee routes mogelijk zijn die qua reistijd niet of nauwelijks uitmaken. Den Bosch -> Zwolle is bijv. sneller via Utrecht met overstap, maar veelal rustiger en zonder overstap via Arnhem. De reisplanner laat ook gewoon beide opties zijn, waar ga je dan vanuit als een reiziger incheck in Den Bosch en uit in Zwolle?
Ik krijg nu niet het idee dat men in politiek den haag goed begrijpt of dit zonder een toeslagkaartje wel mogelijk is.. en dat is het op dit moment helemaal niet. Een van de flexibele zaken die OVC met zich meebrengt zou je er dan uit moeten slopen. (maar hoe ga je dat dan doen?)
Hoe onaantrekkelijk en nodeloos ingewikkeld kun je een plan voor OV product maken zeg..

[ Voor 47% gewijzigd door ed1703 op 25-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

En op een moment dat het jou niet uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
psychodude schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:02:
[...]

Maar de vraag is dan natuurlijk, wat gaat men hiermee bereiken?
Kijk, voor visie moesten we naar de opticien. Dit is dus wat je krijgt met zo'n soort regering al 10 jaar aan het roer: een totale afwezigheid van ideeën over hoe het moet met mobiliteit in ons land.

De enige manier om af te rekenen (haha) met dit soort broekzak vestzak oplossingen is een idee (en er is er maar 1: meer mensen het spoor op) over hoe we emissies gaan verbeteren. Daarvoor is vanalles nodig, ook zat dat in dit topic wordt afgeschoten omdat ook de organisaties zelf tot de nek in dit landschap staan en niet in staat zijn tot hebben van zo'n visie en overzicht, en beperken zich tot de regels zoals opgelegd, tot het deelgebiedje waar men nu eenmaal staat.

Het is iets dat bestuurders in Nederland nooit beoefenen: visies ontwikkelen (die bureaucratische buzzwords compilaties moeten we geen visies noemen, ondanks de ondertitels die dat beweren.). Dat is op andere plekken wel anders. Jammer, maar we lopen hier vast in onze cultuur. Er zijn maar weinigen die spiegels durven omhouden, en nog minder die erin durven kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arator
@Brent Ik denk dat er visie was, namelijk "we laten het aan de markt over".
Die komt deels verder vanuit Europa. Eerst het openstellen van het nationale netwerk voor andere nationale spelers. Er was een tijd dat goederen niet verder mochten dan het grensstation, waarna de andere nationale maatschappij het vervoer verder regelde. Dan kwam er de subsidiestop op goederen- en internationaal reizigersvervoer. En dan het binnenlands reizigersverkeer openstellen voor andere spelers (hierin staat Nederland al verder dan andere landen). Die zaken zorgden er voor dat de politiek met een vergrootglas op de netwerkbeheerder en de nationale vervoersmaatschappij zat te kijken. Als het in de luchtvaart kon, waarom dan niet op spoorweggebied? De ene besparing na de andere volgde.

In België resulteerde dat in de ene hervorming na de andere binnen de spoorwegbedrijven. Naar mijn aanvoelen heeft men bespaard op de operationele directies, maar zijn de bureau(cratische) directies net groter geworden. Voorbeeldje, in België zijn eind 2006 de gewestelijke verkeersleidingen afgeschaft. Men ging dit nationaal regelen, en Traffic Control werd opgericht. Ondertussen zijn alle seinhuizen gecentraliseerd tot 10 seinhuizen, en schaft men Traffic Control af. De seinhuizen moeten het verkeer maar onderling regelen met elkaar. Traffic Control vervelde tot een Central Dispatch. Hun taak, grofweg gezegd, verslagen maken van elk spoorwegincident, en telefooncentrale spelen tussen hulpdiensten en seinhuizen (zodat er toch 1 centraal nummer blijft bestaan).

Nu zijn we in een tijd gekomen dat de slinger langzaamaan terug de andere kant uitgaat. Het probleem is dat door jarenlange besparingen, de spoorwegwereld niet op 1,2,3 kan schakelen. Men vindt geen technische profielen om aan de slag te gaan bij de technische diensten, het opleiden tot verkeersleiders, treinbestuurders en boordpersoneel neemt ook tijd in beslag. Het (her)aanleggen van sporen kost klauwen met geld.

Een mooi voorbeeld bij ons in het Antwerpse. Een tankoverslag- en -opslagbedrijf is zowel bereikbaar via water, weg, en heeft ook een fabrieksaansluiting op het spoorwegnet. Die fabrieksaansluiting is gelegen in een automatisch baanvak, dus is niet afgedekt door beheerde seinen. In de jaren stilletjes werd die fabrieksaansluiting bediend vanuit het lokale seinhuis, en was er personeel opgesteld om de handbediende wissel in het hoofdspoor te gaan bedienen. Er reden ook amper reizigerstreinen, er is zelfs een periode geweest dat er geen reizigerstreinen meer reden. Wanneer die handbediende wissel werd bediend, mocht er ook geen andere trein meer rijden. Maar dat was geen probleem, want dat lokale seinhuisje had alles in de hand. En op zich, dat bedrijf kon eigenlijk alles wel regelen met vrachtwagens. En gras groeide over de aansluiting. Hebben we de jaren 70,80 en 90 van vorige eeuw samengevat.
En dan komen we in de huidige Eeuw. Vrachtwagens staan meer stil in de files, de overheid geeft subsidies aan vervoer per spoor. Al die vrachtwagens met chemische lading door dorpskernen ziet men ook niet zitten, dus men gaat terug per trein vervoeren. Enkel is ondertussen dat het lokale seinhuisje overgenomen door het grote seinhuis van Antwerpen en het lokale personeel ging op pensioen. Als er nu een trein naar het fabriek moest, moest er volk vanuit Antwerpen komen. En er rijden meer reizigerstreinen, dus de vensters voor een lokale bediening werd steeds kleiner.
En dan dat systeem zonder beheerde seinen, dat was eigenlijk toch niet alles. Er werden plannen gemaakt om het allemaal te moderniseren. De crisis van 2010. Fabriek draaide minder, er kwamen amper nog treinen, en het spoor moest besparen, dus waarom geld steken in iets dat amper gebruikt werd.
Economie trok terug aan, en dat fabriekje begon terug te draaien. 5 treinen per week, verdeeld over 3 dagen. Dus 3 keer per week ging er, duurbetaald, personeel vanuit Antwerpen naar de aansluiting. En de personeelschef van Antwerpen zag dat het hem wel geld kostte, maar hij kreeg er geen geld voor. Dus de plannen voor de modernisering werden terug bovengehaald. Wham, Covid. Alle olieopslagplaatsen zaten stampvol, en er werd niets meer afgenomen. Ook de spoorwegen moesten besparen, dus de plannen gingen terug in de schuif.
En dan komen we nu op vandaag. Economie draait terug, dus terug treinen naar dat fabriekje. Maar de goederenvervoerders zien het niet meer zitten. Het kost te veel tijd omdat ze constant moeten wachten op een gaatje in het reizigersverkeer, dus ze willen dit 's nachts doen. Dus er worden treinen ingepland tijdens de nacht. Maar de treinen komen vanuit het buitenland, en komen meer tegen de ochtend aan als het begin van de nacht. Personeelschef in Antwerpen ziet zijn personeel overuren doen. De schuif ging terug open. Oekraïnecrisis, schuif terug dicht. Ondertussen zijn die plannen al zo verouderd, dat ze al een update hebben gekregen, maar een datum qua uitvoering is er nog steeds niet.

Dus er is wel een visie, het moet gemoderniseerd worden. Maar telkens is er een externe oorzaak die er voor zorgt dat een dergelijke investering misschien niet rendabel is. Dus wordt die investering geschrapt, dan duurt het enkele jaren totdat men beseft dat het misschien toch beter is om die investering te doen, en begint men fondsen te zoeken. Nu hebben we in België een groene minister van mobiliteit, en die pompt terug geld in het spoor, en Infrabel mag extern gaan lenen tot 1 miljard euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Arator schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:23:
@Brent Ik denk dat er visie was, namelijk "we laten het aan de markt over".
[...]
Dus er is wel een visie, het moet gemoderniseerd worden. Maar telkens is er een externe oorzaak die er voor zorgt dat een dergelijke investering misschien niet rendabel is. Dus wordt die investering geschrapt, dan duurt het enkele jaren totdat men beseft dat het misschien toch beter is om die investering te doen, en begint men fondsen te zoeken.
Uiteraard, maar dat is geen visie, dat is een uitbesteding. Significant verschil. Een die Nederlanders, en Belgen kennelijk ook, enorme moeite hebben met onderscheiden.

Eerste orde financieel sturen is een keuze, geen natuurwet. Een visie op het juiste niveau kan helpen inzien dat geld toeleggen op spoor, ergens anders zich weer terugverdiend. Zolang we binnen de lijntjes denken (en ik zou graag naar elders wijzen, maar ik vind dat we toch echt het meeste daarvan zelf doen, koopmansmentaliteit enzo) kunnen we niet uit dat broekzat-vestzak verhaal komen.

Ook Europa aanwijzen vind ik geen goeie, landen als Frankrijk en Spanje hebben HSLs bewust gepusht bijvoorbeeld, werken creatief binnen en buiten de lijntjes, want er is in feite niemand die de alternatieven een goed idee vind (meer in de auto... In de lage landen kun je vervoer nog naar het water duwen, ook prima natuurlijk). Nee, ik wijs naar kortzichtig VINEX wijken aanleggen, Betuwelijnen ipv (alsof beide niet kan trouwens) nieuw HSL spoor naar Groningen>Bremen, Enschede>Berlijn>, Maastricht>Luik of Heerlen>Aken. Je kunt niet serieus zijn op klimaat en zulke lijnen niet hebben. Ik trein vaak voor zakenreis, en dat is in heel West Europa aangenaam en snel, behalve de Nederlandse boemels. Een Intercity wil je geen 3 uur in zitten, laat staan werken. Terwijl vanuit Bordeaux naar Parijs forenzen heel gangbaar is. De Belgen hebben de HSL lijnen toch maar mooi liggen.

De duale rol van forensenvervoer en reizen helpt niet mee, stel je voor dat de RER en TGV spoor moesten delen. Kijk naar het aantal lijnen: er is niet veel bijgekomen in de laatste 100 jaar. Alle belemmeringen daarop moeten afgewogen worden tegen de kosten, ook die niet bij NS/Prorail op de balans staan. Dat is een regeringstaak, maar die zijn al 10 (laten we er maar 20 of langer van maken) jaar afwezig. We slikken de eis dat het financiële plaatje rond moet komen binnen de perkjes die gesteld zijn als zoete koek. Moeten we mee stoppen. IMNSHO :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Brent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:52:
[...]
Ook Europa aanwijzen vind ik geen goeie, landen als Frankrijk en Spanje hebben HSLs bewust gepusht bijvoorbeeld, werken creatief binnen en buiten de lijntjes, want er is in feite niemand die de alternatieven een goed idee vind (meer in de auto... In de lage landen kun je vervoer nog naar het water duwen, ook prima natuurlijk)...
nieuw HSL spoor naar Groningen>Bremen, Enschede>Berlijn>, Maastricht>Luik of Heerlen>Aken. Je kunt niet serieus zijn op klimaat en zulke lijnen niet hebben.
Frankrijk is al in de jaren 70 van de vorige eeuw begonnen met het aanleggen van HSL's. De gigantische omvang van het land speelt natuurlijk wel mee. Langste rechte lijn binnen (het vasteland van) Frankrijk is net geen 1000km geloof ik. In België is dat normaal Oostende-Arlon, rond de 260km. In Nederland vermoed ik dat het Eemshaven-Sluis zal wezen, net boven de 330km.

Nu zou die rechte lijn in België, mits hier en daar iets af te buigen, nog de beste kanshebber wezen. We kunnen Gent op die lijn leggen, Brussel meenemen, we passeren Namen, en trek het door tot Luxemburg-Stad. Komen we aan 300 km, een uurtje sporen. Maar er is geen kat die een HSL-trein in Oostende neemt, hebben ze al geprobeerd. Gent wil dan ook wel een stop. Brussel is een logische stop. Namen, als hoofdstad van Wallonië, wil dat ook wel. Arlon zou je kunnen overslaan. Reken overal 10 minuten, vertragen, stoppen en terug optrekken, en je verdubbelt je rijtijd. En je gaat het meeste volk hebben tussen Brussel en Luxemburg-Stad. Dus is het, volgens mij, een logische visie dat je geen HSL voor binnenlands verkeer aanlegt binnen de BeNeLux.
Ik trein vaak voor zakenreis, en dat is in heel West Europa aangenaam en snel, behalve de Nederlandse boemels. Een Intercity wil je geen 3 uur in zitten, laat staan werken. Terwijl vanuit Bordeaux naar Parijs forenzen heel gangbaar is.
Parijs-Bordeaux, net geen 500km in rechte lijn, en de grote steden die langs die lijn liggen, laat men ook letterlijk links liggen (afhankelijk van de rijrichting), toch als je de snelle verbinding wil nemen. Dan doe je er, volgens de site van SNCF, er 2 uur over. De tragere verbinding, met 2 tussenstops, doet er 40 minuten langer over. Dat is toch bijna een derde reistijd erbij om 2 steden extra te kunnen verbinden.
Ook heb je in Frankrijk ondertussen verschillende soorten TGV, en moet je deze treinen vergelijken met een intercity of interregio bij ons, maar dan eentje die 300km/u kan rijden.
De duale rol van forensenvervoer en reizen helpt niet mee, stel je voor dat de RER en TGV spoor moesten delen. Kijk naar het aantal lijnen: er is niet veel bijgekomen in de laatste 100 jaar. Alle belemmeringen daarop moeten afgewogen worden tegen de kosten, ook die niet bij NS/Prorail op de balans staan. Dat is een regeringstaak, maar die zijn al 10 (laten we er maar 20 of langer van maken) jaar afwezig. We slikken de eis dat het financiële plaatje rond moet komen binnen de perkjes die gesteld zijn als zoete koek. Moeten we mee stoppen. IMNSHO :)
De HSL in België zijn ook maar een snelle verbinding naar het buitenlandse net. De verschillende HSL zijn onderling ook maar verbonden met het klassieke net. HSL 2 en 3 sluiten zo goed als aan elkaar aan, en liggen dan ook in dezelfde richting. Wel was er een visie om de luchthaven van Zaventem aan te sluiten, dus kregen we lijn 25N. En die kreeg dan weer een verlenging om het knooppunt rond Mechelen te ontlasten. Lijn 25N is maatschappelijk te verantwoorden, omdat het ook ten goede komt van het binnenlandse treinverkeer. Voordien had Zaventem geen aansluiting vanuit het noorden van het land. Je moest eerst naar Brussel sporen, en dan overstappen op een treintje naar de luchthaven.

Jij pleit hier voor HSL om te reizen, in een ander topic is men boos dat Nederland geen eigen tanks meer heeft. De toeslagaffaire was ook geld dat niet werd uitgekeerd.
Nederland staat er dan nog redelijk goed voor, bij ons in België zijn we geld aan het uitgeven dat er niet is, en binnenkort kunnen we enkel nog de intresten op de leningen betalen.
Politiek is dan ook keuzes maken. Soms heb je quick-wins, waarmee je met relatief weinig kosten, veel baten hebt. Bijvoorbeeld Breda aansluiten op de HSL. Ga je er TGV's laten stoppen, dat niet, maar je krijgt wel een snelle verbinding naar Rotterdam en Amsterdam, en je HSL gaat beter renderen.

De enige logische HSL die ik in Nederland nog zie, is eentje gebundeld met de A1, vanuit Amsterdam naar Duitsland (Hannover, Berlijn). Een aftakking ter hoogte van Hengelo, en daar aansluiten op het klassiek net richting Enschede, zou kunnen.
Een Groningen-Bremen, laat staan Maastricht-Luik, in HSL-uitvoering. Dream on. Wat een mogelijkheid zou zijn, is dergelijke verbindingen met een interregio, dus zonder overstap in Leer. Een trein Groningen, Leer, Oldenburg, Bremen bijvoorbeeld. Maar ik ken daar niet zo, ik zou niet weten of er veel vraag naar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 20:35
[...]

Ach, als dat station aan je voortuin grenst zal je vast ook wat te klagen hebben.

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Dat zal ik zeker doen :) Overigens, wat ik denk dat je bedoelt: we kunnen eens beginnen met stop-differentiatie, zoals op de Franse TGV lijnen: om de twee uur een Intercity AMS<>MST non-stop, bijv. Dat gaat al een half uur tot een uur schelen als die ook lekker kan passeren en doortuffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
Brent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:26:
[...]
Overigens, wat ik denk dat je bedoelt: we kunnen eens beginnen met stop-differentiatie, zoals op de Franse TGV lijnen: om de twee uur een Intercity AMS<>MST non-stop, bijv. Dat gaat al een half uur tot een uur schelen als die ook lekker kan passeren en doortuffen.
Dat is hartstikke snel inderdaad, maar is er ook behoefte aan? De gemiddelde afgelegde afstand per rit met de trein bedroeg volgens het CBS in de jaren 2018-2021 respectievelijk 48,07, 48,17, 46,28 en 45,91 kilometer. Ik ben absoluut een voorstander van investeringen en vernieuwingen in het openbaar vervoer, maar de gedachte "If you build, they will come" is me daarvoor iets te onzeker.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:05:
[...]

En op een moment dat het jou niet uitkomt.
En met mensen met wie je niet samen wilt reizen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
Heeft iemand enig idee waarom er in de Arriva trein naar Aken (Duitsland) in het Frans wordt omgeroepen? Aix-La-Chapelle, ook leuk!

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
Maarten_E schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:54:
Heeft iemand enig idee waarom er in de Arriva trein naar Aken (Duitsland) in het Frans wordt omgeroepen? Aix-La-Chapelle, ook leuk!
De trein naar Aken is de drielandentrein, tot december rijdt hij nog in twee landen. Maar vanaf dienstregeling 2023 rijdt deze trein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
handoff schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:55:
[...]

De trein naar Aken is de drielandentrein, tot december rijdt hij nog in twee landen. Maar vanaf dienstregeling 2023 rijdt deze trein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken.
Aaah kijk, dat klinkt logisch. Vervalt de NMBS-trein naar Luik-Guillemins dan volledig of vult die het aan?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

voske schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:48:
[...]

Dat is hartstikke snel inderdaad, maar is er ook behoefte aan? De gemiddelde afgelegde afstand per rit met de trein bedroeg volgens het CBS in de jaren 2018-2021 respectievelijk 48,07, 48,17, 46,28 en 45,91 kilometer. Ik ben absoluut een voorstander van investeringen en vernieuwingen in het openbaar vervoer, maar de gedachte "If you build, they will come" is me daarvoor iets te onzeker.
Treinen is op lange afstand in ons kleine land vaak traag en dan pas ik ook de auto (vaak ook goedkoper als ie toch al voor d deur staat) dus ik vertrouw wel in de "fields of honour" gedachte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De enige semi-HSL optie die nog open staat is de Lelylijn en die krijgt niet voor niks een maximum snelheid mee van 200km/u. Op de achtergrond is de HSL 1 groot drama, lastig te onderhouden en veel constructie problemen.
Ik voorzie in de nabije toekomst echter alleen maar snelheidsverhogingen op bepaalde trajecten, maar het 3kV project is onder druk van NS ook in de ijskast gezet door de staatssecretaris.
Verder zijn er geen noemenswaardige verkenningen gaande over snellere lijnen / HSL trajecten.

Laat ik het zo stellen, Utrecht - Arnhem is grotendeels geschikt om 180km/u over heen te rijden, alleen de bovenleiding kan dat niet aan en die wordt pas in 2055 vervangen door een nieuw systeem.

Er zit op dit moment echt 0 ambitie bij de overheid om grote investeringen in het spoor te doen. Enigszins terecht, want ik denk dat weinig mensen stilstaan bij de gedachte of het spoor in de toekomst nog wel nodig is.
Anderzijds jammer, want ben zelf ook wel een pro-spoor persoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
Maarten_E schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]

Aaah kijk, dat klinkt logisch. Vervalt de NMBS-trein naar Luik-Guillemins dan volledig of vult die het aan?
Die verdwijnt als het goed is, want Arriva werkt samen met de NMBS.
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:36:
De enige semi-HSL optie die nog open staat is de Lelylijn en die krijgt niet voor niks een maximum snelheid mee van 200km/u. Op de achtergrond is de HSL 1 groot drama, lastig te onderhouden en veel constructie problemen.
Ik voorzie in de nabije toekomst echter alleen maar snelheidsverhogingen op bepaalde trajecten, maar het 3kV project is onder druk van NS ook in de ijskast gezet door de staatssecretaris.
Verder zijn er geen noemenswaardige verkenningen gaande over snellere lijnen / HSL trajecten.

Laat ik het zo stellen, Utrecht - Arnhem is grotendeels geschikt om 180km/u over heen te rijden, alleen de bovenleiding kan dat niet aan en die wordt pas in 2055 vervangen door een nieuw systeem.

Er zit op dit moment echt 0 ambitie bij de overheid om grote investeringen in het spoor te doen. Enigszins terecht, want ik denk dat weinig mensen stilstaan bij de gedachte of het spoor in de toekomst nog wel nodig is.
Anderzijds jammer, want ben zelf ook wel een pro-spoor persoon :)
Zijn de viaducten bij Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen geschikt voor 180 km/h? Zou graag zien dat Utrecht - Arnhem (waar nodig) viersporig wordt gemaakt, zodat de IC(E) en sprinters elkaar niet meer in de weg zitten. Echt jammer dat de verbinding naar (en in) Duitsland zo slecht is, er zit zoveel potentie in een betrouwbare en snelle verbinding met Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:03
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:36:
Constructie problemen kunnen toch ook bij lijnen met lagere snelheden voorkomen. Of is hier een causaal verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Wally2002 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 03:35:
[...]

Constructie problemen kunnen toch ook bij lijnen met lagere snelheden voorkomen. Of is hier een causaal verband.
Hogere snelheid betekent ook meer trillingen en het zou me niets verbazen als dat net als de luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Was er niet ergens in het oosten van het land een lijn die van 100 naar 140 was geupgrade, maar waar die 140 alsnog niet haalbaar bleek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
anboni schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:48:
[...]

Hogere snelheid betekent ook meer trillingen en het zou me niets verbazen als dat net als de luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Was er niet ergens in het oosten van het land een lijn die van 100 naar 140 was geupgrade, maar waar die 140 alsnog niet haalbaar bleek?
Zwolle - Kampen was dat.

Verder blijft het frustrerend om te zien, ondanks dat alles sneller wordt gemaakt ik in 1989 in een half uur minder (3h38) naar mijn opa en oma kon reizen tegenover de 4h03 nu. Komt vooral omdat er steeds meer marges worden ingebouwd (halte tijden langer) en cross platform overstappen verdwijnen. En met de auto doe je dat in 2h50 (van de deur tot deur), bij de trein komt er dan nog een half uur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Hogere snelheid voegt voor de gemiddelde reiziger veel minder toe dan een hogere frequentie en eerdere/latere treinen.

In het weekend is een ochtendvlucht vanaf Schiphol vrijwel niet met de trein te doen, de eerste Sprinter naar Utrecht CS gaat te laat. Hetzelfde met de laatste aansluiting na een avond stappen, idealiter zou er een nacht-sprinter net zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maarten_E schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]

In eerste instantie wordt het 1x per uur de Arriva trein naar Luik en gek genoeg 1x per uur Arriva naar Eijsden (moet keren in Visé) plus 1x per uur NMBS naar Visé (vanuit Waremme). Dus je zou zeggen dat er genoeg reden is om 2x per uur Maastricht - Luik te doen.

Pagina: 1 ... 78 ... 162 Laatste