Het is wel een probleem aan het worden... eerst werd er alleen met V-IRM 12 gereden, toen moesten alle perronlengtes naar minimaal 330 meter, toen werd het 340 meter en nu zelfs 345 meter omdat de DDNG langer wordt... op een gegeven moment houdt het op met meters creëren. Op sommige stations (zoals Amstel bv) is het al passen en meten met de trein langs het perron te krijgen.marcop23 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:05:
[...]
De bakborden bij de stations zijn uitgelegd op bakken van 27,5 meter. De NS rijdt nu vooral IC's met 4 of 6 bakken. Het zou handig zijn als de ICNG's ook die lengte hadden.
NS heeft dus uitgevraagd voor treinen van 4x27,5=110 en 6x27,5=165 meter lang. En 3x raden wat Alstom gedaan heeft: de treinen precies die lengtes gemaakt
Dus de 5-jes en 8-jes zijn bijna precies vergelijkbaar met klassieke 4-tjes en 6-jes. En 3x4 = 2x6 dus dat klopt inderdaad.
Verder: de stoelen in ICNG (iig 2e klas) zijn echt superieur aan VIRMm of DDZ. Vergeleken met ICM/ICR is het denk ik redelijk om het even. Maar dat vind ik hartstikke mooi, ik had gevreesd op slechtere stoelen zoals tegenwoordig zo vaak.
En qua zitplaatsen legt Edit het goed uit. Ietsje minder stoelen dan ICM, maar het valt reuze mee. En in plaats daarvan meer ruimte voor rolstoelen, bagage etc.
Het is niet zo dat de NS enkele miljarden bij de aanbesteding van een trein geeft om de perrons op lengte te krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 26-03-2023 16:35 ]