Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:05:
[...]

De bakborden bij de stations zijn uitgelegd op bakken van 27,5 meter. De NS rijdt nu vooral IC's met 4 of 6 bakken. Het zou handig zijn als de ICNG's ook die lengte hadden.

NS heeft dus uitgevraagd voor treinen van 4x27,5=110 en 6x27,5=165 meter lang. En 3x raden wat Alstom gedaan heeft: de treinen precies die lengtes gemaakt :)

Dus de 5-jes en 8-jes zijn bijna precies vergelijkbaar met klassieke 4-tjes en 6-jes. En 3x4 = 2x6 dus dat klopt inderdaad.

Verder: de stoelen in ICNG (iig 2e klas) zijn echt superieur aan VIRMm of DDZ. Vergeleken met ICM/ICR is het denk ik redelijk om het even. Maar dat vind ik hartstikke mooi, ik had gevreesd op slechtere stoelen zoals tegenwoordig zo vaak.

En qua zitplaatsen legt Edit het goed uit. Ietsje minder stoelen dan ICM, maar het valt reuze mee. En in plaats daarvan meer ruimte voor rolstoelen, bagage etc.
Het is wel een probleem aan het worden... eerst werd er alleen met V-IRM 12 gereden, toen moesten alle perronlengtes naar minimaal 330 meter, toen werd het 340 meter en nu zelfs 345 meter omdat de DDNG langer wordt... op een gegeven moment houdt het op met meters creëren. Op sommige stations (zoals Amstel bv) is het al passen en meten met de trein langs het perron te krijgen.
Het is niet zo dat de NS enkele miljarden bij de aanbesteding van een trein geeft om de perrons op lengte te krijgen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 26-03-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

EDIT schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:58:
De reisplanner heeft zich inderdaad behoorlijk verslikt en zoals ik het begrijp valt het niet meer (tijdig?) te repareren :X
Als het goed is zouden er waarschuwingen op de borden getoond moeten worden over het probleem. De actuele vetrektijden van de stations zijn gelukkig nog wel correct, het gaat dus alleen om het gedeelte van de reisplanner.

Rijden de Treinen lijkt wel nog enigszins juiste reisadviezen te geven via Tilburg, maar 9292 lijkt zich eveneens te verslikken helaas.
Is dit de reden dat de verstoring niet bekend is in oa Apple maps en de planner van Deutsche bahn, en niet goed bekend in google maps (daar zie ik sommige ics Venlo -> Schiphol wel, sommige als geannuleerd)?

Ik ben nu onderweg naar (en inmiddels in) NL na een tijdje in het buitenland gezeten te hebben, had het hele dassen verhaal niet zo gevolgd. Ben aardig geïrriteerd dat de annulering niet bekend is in de planner van Deutsche bahn, anders was ik niet over Venlo gereisd, maar kwam er nu dus op Venlo station pas achter dat ik niet direct naar Utrecht kon.

Wilde DB al de schuld geven (die hebben niet veel goed voor elkaar momenteel) maar nadat ik zag dat het op andere dingen ook niet goed staat, verdenk ik toch prorail/ns (weet niet wie van beide verantwoordelijk is)

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Extraxyz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:20:
Ik erger me vooral aan al die stoelen die niet fatsoenlijk met de ramen zijn uitgelijnd. Dat soort achterlijke gedoe zag je nooit toen NS nog zelf treinen ontwierp.
Over welke termijn naar het verleden hebben we het dan? De koploper (oude inrichting) had diverse zitplaatsen met matig uitzicht. Op internationale treinen heb je ook diverse stoelen die slecht uitlijnen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ICR, stoptreinen voor SLT (en misschien SLT zelf ook wel, de duitse variant iig wel).
Vroeger was het de ongeschreven regel dat stoelen met ramen waren uitgelijnd.
TGV's deden dat niet, dan zat je tegen een dichte wand aan te kijken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:52:
ICR, stoptreinen voor SLT (en misschien SLT zelf ook wel, de duitse variant iig wel).
Vroeger was het de ongeschreven regel dat stoelen met ramen waren uitgelijnd.
TGV's deden dat niet, dan zat je tegen een dichte wand aan te kijken.
Met een fel laagstaand zonnetje dwars op de trein ga ik daar anders graag zitten...

Nu valt er in ieder geval wat te kiezen en geloof het of niet, maar niet iedereen heeft altijd de behoefte om uit het raam te staren... :)

En die extra fietsplekken zijn helemaal super. Die zijn veel te schaars in de oude treinen. _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ijdod schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Over welke termijn naar het verleden hebben we het dan? De koploper (oude inrichting) had diverse zitplaatsen met matig uitzicht. Op internationale treinen heb je ook diverse stoelen die slecht uitlijnen.
De hondenkoppen? Volgens mij kon je toen ook niet per 2 zitten wat ik ook wel fijn vind. Dan heb je een grotere kans dat er niemand naast of tegenover je zit.

Waar ik me meer aan iriteer (in Belgie) is dat alles onder grafiti zit, ook ramen en knoppen en slecht onderhoud (soms zelfs een halve meter hoog onkruid op delen van de perons). Liever geen raam dan zo'n vieze grafiti.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30
Marzman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Waar ik me meer aan iriteer (in Belgie) is dat alles onder grafiti zit, ook ramen en knoppen en slecht onderhoud (soms zelfs een halve meter hoog onkruid op delen van de perons). Liever geen raam dan zo'n vieze grafiti.
In Nederland lijken treinen de afgelopen maanden ook wel vaker met graffiti aan de buitenkant rond te rijden.

Ik had begrepen dat er de afgelopen jaren flink ingezet is op het voorkomen, denk aan betere beveiliging van de opstelplaatsen zowel fysiek (hekken ed) als met mensuren.

Speelt hier het personeelstekort de NS ook parten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wally2002 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:01:
[...]

In Nederland lijken treinen de afgelopen maanden ook wel vaker met graffiti aan de buitenkant rond te rijden.

Ik had begrepen dat er de afgelopen jaren flink ingezet is op het voorkomen, denk aan betere beveiliging van de opstelplaatsen zowel fysiek (hekken ed) als met mensuren.

Speelt hier het personeelstekort de NS ook parten?
Of het zijn treinen die ook in Belgie komen. Er zijn een paar Nederlandse treinen die ook in Belgie komen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230131_94667043

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Woensdag rijden er weer treinen naar Vught: https://www.bd.nl/brabant...ief-onder-spoor~a9a3b6f2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
ijdod schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:38:
[...]

De Koplopers hadden de stoelen netjes staan. Hoofdsteunen tussen de ramen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Interieur-ICM.jpg
Hondekop (mat 54) met coach opstelling https://nl.m.wikipedia.or...Interieur_2e_klasse_2.jpg dan zat je wel naar de wand te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
nieuws: NS meldt datalek bij deelnemers van klanttevredenheidsonderzoeken
Deelnemers van klanttevredenheidsonderzoeken van de NS zijn 'mogelijk' slachtoffer van een datalek. Daarbij zijn namen, telefoonnummers en e-mailadressen buitgemaakt. De NS informeert daarom 'uit voorzorg' zo'n 780.000 klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
Iemand ervaring met Eurostar klantenservice? Als ik wil bellen kost het minimaal €10 en daar heb ik geen zin in... En allerlei formulieren doorlopen is ook niet prettig. Ik zou graag willen mailen.

Ik reisde maandag 27 maart 11:04 (lokale tijd) vanaf Londen naar Rotterdam Centraal. Eerst 4,5u vertraging op Londen, met vrijwel geen communicatie. Daarna konden we niet verder dan Brussel en werden we geweigerd bij de Thalys (terwijl in de Eurostar trein omriep dat we daar konden). Tenslotte overvolle IC trein van Brussel naar Rotterdam, waar ook nog eens de locomotief uitviel en bij elkaar anderhalf uur vertraging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Wat wil je ze vragen? Als het gaat om compensatie kan je dat op hun site aanvragen: https://www.eurostar.com/...rtragingen-en-compensatie

Denk niet dat ze dat anders of sneller zullen doen wanneer je belt dan het formulier invult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Op Somda las ik het volgende over de ICNG. Er komt een 21e stel voor de IC Brussel erbij.
In het begin werd er nog gesproken over 30 stuks ICNG-8 voor de binnenlandse diensten.
...er is nog een extra België-treinstel bijgekomen die - net als de twee Duitsland-stellen - uit de binnenlandse base-order zijn gehaald
Daarmee bestaat nu het geheel uit:

49x ICNG-5
27x ICNG-8
21x ICNGB-8
2x ICNGD-8

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2023 14:31 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Marzman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:37:
[...]
Qua grafitti: het helpt dat in NL veel emplacementen beter beveiligd zijn. In Belgie komt het vaker voor dat er gewoon 0 hekwerk of toezicht is. Maar uiteindelijk komen de grafittiartiesten overal, zelfs al zet je er een Berlijnse muur omheen. Dan spuiten ze de boel wel onder terwijl het gewoon in de reizigersdienst rijdt.

Qua perrons: hebben jullie nu niet veel lage perrons met grind? Ik las dat Belgie ook op redelijk korte termijn alles naar 76 cm wil. Dat wordt een hele grote operatie, en dan zal het ook wel betegeld worden, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
marcop23 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
[...]
Qua perrons: hebben jullie nu niet veel lage perrons met grind? Ik las dat Belgie ook op redelijk korte termijn alles naar 76 cm wil. Dat wordt een hele grote operatie, en dan zal het ook wel betegeld worden, lijkt me?
Nu opeens op korte termijn. Er zijn nog zat perrons die lager dan de 76 cm liggen. En ik geloof dat ik ergens een paar jaar geleden gelezen heb dat België twee stations per jaar kan ophogen. In dat tempo zou dat geloof ik nog tot 2060 duren ofzo :P

Alle verbouwingen in België gaan traag. Kijk maar eens naar station Mechelen. In 2013 ging de verbouwing van start, en in 2030 is alles af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
AW_Bos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Nu opeens op korte termijn. Er zijn nog zat perrons die lager dan de 76 cm liggen. En ik geloof dat ik ergens een paar jaar geleden gelezen heb dat België twee stations per jaar kan ophogen. In dat tempo zou dat geloof ik nog tot 2060 duren ofzo :P

Alle verbouwingen in België gaan traag. Kijk maar eens naar station Mechelen. In 2013 ging de verbouwing van start, en in 2030 is alles af. ;)
Behalve ERTMS. Daar gaat België als een raket. Deels door L1 Limited Supervision toe te passen, maar toch. Daarmee gaan ze veel sneller dan Nederland in ieder geval.

Dat over de perronhoogtes staat in Spoorvisie 2040. Als ze dat halen, hebben ze nog 17 jaar.

Ook qua uitbereiding en modernisering van de infrastructuur ambiëert België meer dan Nederland. Of ze het waar maken weet ik niet, dat laat ik aan de kenners :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:53
AW_Bos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:30:
Op Somda las ik het volgende over de ICNG. Er komt een 21e stel voor de IC Brussel erbij.
In het begin werd er nog gesproken over 30 stuks ICNG-8 voor de binnenlandse diensten.

[...]
Ben benieuwd waar de treinen voor Duitsland worden ingezet. Met twee kan je nauwelijks een dienstregeling rijden. Misschien inzetten voor uitvallende nachttreinen of ICE's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die twee treinen zijn puur voor het ontwikkelen van de D-variant, het testen en het toelaten. Aangezien dat hele proces dan al gedaan is bij een eventuele vervolgbestelling kunnen de treinen veel sneller geleverd worden.
De treinen zullen gewoon in de binnenlandse dienst gebruikt gaan worden na het hele test/toelatingsproces, tot er in de toekomst een concrete inzet (samen met een vervolgbestelling) bedacht is.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 31-03-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32
marcop23 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:55:
[...]
Behalve ERTMS. Daar gaat België als een raket. Deels door L1 Limited Supervision toe te passen, maar toch. Daarmee gaan ze veel sneller dan Nederland in ieder geval.
Een rechtstreeks gevolg van het treinongeval in Buizingen. Aangezien de uitrol van ETCS niet snel genoeg zou gaan, is er toen over het ganse netwerk TBL uitgerold. Men had echter toen de visie, uitzonderlijk, dat die bakens compatibel moesten zijn met ETCS. Dus nu kan men in sneltreinvaart die omschakeling doen. Ik geloof dat wij op een half jaar tijd in de zone Antwerpen al 2 dergelijke omschakelingen gehad hebben, en staat er een volgende gepland voor het einde van het jaar.

Het nadeel van ETCS, het nietigen van een MA vanuit het seinhuis (we willen een open sein sluiten om een bepaalde reden). Daar hebben ze bij ons weer een procedure, met de nodige papierwinkel, van gemaakt om zeker te zijn dat de treinen nooit meer op tijd rijden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:51

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:42:
[...]

*kuch*Arnhem*kuch*

*proest*bouwput*rasp*van 96 tot 2014*proest*

*roggel*da's achttien jaar*roggel*

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:13:
[...]

*kuch*Arnhem*kuch*

*proest*bouwput*rasp*van 96 tot 2014*proest*

*roggel*da's achttien jaar*roggel*
Het station zelf "maar" 9 jaar... van 2006 tot 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Het nieuwe vervoersplan van NMBS voor de periode 2023-2026 is goedgekeurd door de Raad van Bestuur, en gaat nu naar de ministerraad.
Volgens de plannen moeten er tegen 2026 meer dan 2.000 treinen extra rijden per week, waarvan meer dan 720 in het weekend. Daarvoor zullen er ook meer dan 500 treinbegeleiders en treinbestuurders gerekruteerd worden.

ook het grensoverschrijdend aanbod zal versterkt worden met de invoering van de drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aken en een voorstedelijke verbinding tussen Luik, Verviers en Aken.

Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan de uitrol van het vervoersplan: de spoorwegmaatschappij moet genoeg mensen vinden: er moeten 500 nieuwe treinbestuurders en treinbegeleiders bijkomen en treinbouwer Alstom moet de nieuwe bestelde treinstellen op tijd leveren.
Vooral het vinden van personeel gaat nog iets worden. Voor treinbegeleiding heeft men nu zelfs de diplomavoorwaarden laten varen (men moest minimaal een diploma middelbaar onderwijs hebben).

https://m.nieuwsblad.be/c...6659881?utm_source=google
https://www.vrt.be/vrtnws...ek-tegen-2026-en-schrapt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het waaide blijkbaar vrij hard vandaag in Zwitserland. Windvlagen tot 136 km/u. Er zijn twee smalspoortreinen uit de rails gewaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRhDiggxNrMu7eMjw4swvJR39Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plFo6FT7AA4y7gm0GoFHsQ0j.webp?f=fotoalbum_large
https://www.srf.ch/news/i...gleisungen-im-kanton-bern

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Arator schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:41:
Het nieuwe vervoersplan van NMBS voor de periode 2023-2026 is goedgekeurd door de Raad van Bestuur, en gaat nu naar de ministerraad.

[...]

Vooral het vinden van personeel gaat nog iets worden. Voor treinbegeleiding heeft men nu zelfs de diplomavoorwaarden laten varen (men moest minimaal een diploma middelbaar onderwijs hebben).

https://m.nieuwsblad.be/c...6659881?utm_source=google
https://www.vrt.be/vrtnws...ek-tegen-2026-en-schrapt/
Komen er ook ov-chipkaartpaaltjes op Belgisch grondgebied, zoals dat ook gebeurd is met de drielandentrein richting Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik mag toch hopen dat dit een 1 April grap is...? O-)

https://nos.nl/artikel/24...rpersoneel-in-op-de-trein

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Dat zijn nou niet bepaald dingen waar je grappen over maakt als je het mij vraagt ;) Maar 250 personen die 2 dagen per maand gaan meedraaien op de trein is nou niet bepaald iets wat zoden aan de dijk zet als je nog 1800 vacatures onvervuld hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Dat was een tijdje geleden ook al in het nieuws
https://www.ovpro.nl/pers...als-assistent-conducteur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En ik maar denken dat conducteur een serieus beroep is waar je een opleiding voor nodig hebt maar blijkbaar kan dus iedere tiepmiep op de trein werken...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Fiber schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:00:
En ik maar denken dat conducteur een serieus beroep is waar je een opleiding voor nodig hebt maar blijkbaar kan dus iedere tiepmiep op de trein werken...? O-)
Oordeel zelf
https://www.volkskrant.nl/cs-b6f77136

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik moest voor mijn werk vrijdag in Parijs zijn, dus ik ben met de trein van Venlo naar Parijs gegaan afgelopen donderdag. Vandaag weer terug.

Heenweg Venlo, Eindhoven, Rotterdam, Parijs. Terugweg Parijs, Aken, Heerlen, Roermond, Venlo.

Zowel heen als terug is 4:30u en dat vind ik een zeer acceptabele tijd. Met de auto is dat heel erg lastig te halen.

Heenweg (donderdag) was er een storing op de HSL bij de grens tussen NL en BE, dat was wel een shitshow met een omleiding via oude spoor en in totaal 2,5u vertraging… Iemand enig idee wat er aan de hand was? Thalys gaf nette updates, maar die waren verre van inhoudelijk.

Thalys op de heenweg was een oudere trein, mocht wel eens een update van binnen krijgen, maar die naar Aken was een moderne trein en zag er netjes uit.

Als de IC van Eindhoven, Roermond, Heerlen, Aken later dit jaar gaat rijden zou dat voor mij een prima optie zijn om oa naar Parijs te gaan. Scheelt dan nog wat tijd en ik zal er vaker heen moeten de aankomende jaren.

Later dit naar ook nog naar München (Oktoberfest!) met de ICE. Vorig jaar al een keer gedaan, ideaal! In 6u van Venlo naar München, dat haal je met de auto gewoon niet.

HSL in Europa vind ik heel fijn, maar je moet wel snel bij die HSL stations kunnen komen.

In Limburg is men druk bezig om meer treinen naar DE en BE te laten rijden, zo komt ook de Intercity tussen Eindhoven, Venlo en Dusseldorf, maar dat duurt nog even.

Ik ben sowieso voor meer spoor, veel meer spoor. Maar dan wel lijnen waar minimaal 160 kan worden gereden en liever nog harder. Veel sporen zijn nog boemellijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
Jammer dat de IC Eindhoven-Düsseldorf eigenlijk een RE is in Duitsland. Ook zouden ze met spoed de lijn moeten verdubbelen tussen Venlo en Viersen (? dacht ik). Nederland is echt matig verbonden met Duitsland. Naar Berlijn doe je er nu nog 6 uur over. Vanaf eind dit jaar gaat 'ie een half uur sneller, maar nog steeds langzaam t.o.v. Thalys naar Parijs. Bovendien mag in Duitsland ook de capaciteit uitgebreid worden, alleen de autolobby is daar zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

handoff schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:51:
Jammer dat de IC Eindhoven-Düsseldorf eigenlijk een RE is in Duitsland. Ook zouden ze met spoed de lijn moeten verdubbelen tussen Venlo en Viersen (? dacht ik). Nederland is echt matig verbonden met Duitsland. Naar Berlijn doe je er nu nog 6 uur over. Vanaf eind dit jaar gaat 'ie een half uur sneller, maar nog steeds langzaam t.o.v. Thalys naar Parijs. Bovendien mag in Duitsland ook de capaciteit uitgebreid worden, alleen de autolobby is daar zo sterk.
Als de IC gaat rijden is dat idd een RE aan de Duitse kant, maar ze zouden het spoor aan Duitse kant wel gaan uitbreiden.

Vanuit de EU zijn er wel veel plannen, dus ik heb wel goede hoop dat we stappen zetten.

Probleem is wel een beetje dat elk stadje wil dat de trein op zijn station stopt, daardoor krijg je dat ze soms overal stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het is toch juist positief als die trein in Duitsland een RE wordt? Dat betekent namelijk dat je tegen een lager tarief reist dan bij een IC of ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de aansluiting in Luik niet zo Kwalitatief Uitermate Teleurstellend was (1 minuut), dan kon de reis zelfs in 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Commendatore schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:35:
Het is toch juist positief als die trein in Duitsland een RE wordt? Dat betekent namelijk dat je tegen een lager tarief reist dan bij een IC of ICE.
Denk dat 6 euro meer betalen op zon reis het wel waard is als je 20 minuten eerder aankomt.

Zo vind ik de lijn Venlo-Mönchengladbach goed te doen (ongeveer 30 minuten), maar Mönchengladbach heeft alleen RB/RE treinen, waardoor de lijn naar het zuiden (Keulen/Koblenz) erg karig wordt bediend. Gelukkig rijd de RE13 wel door naar grotere steden als Düsseldorf.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Snow_King schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:15:
Heenweg (donderdag) was er een storing op de HSL bij de grens tussen NL en BE, dat was wel een shitshow met een omleiding via oude spoor en in totaal 2,5u vertraging… Iemand enig idee wat er aan de hand was? Thalys gaf nette updates, maar die waren verre van inhoudelijk.
Zoals ik kan terugvinden is Thalys 9322, omstreeks 9u20, stilgevallen ter hoogte van de wisselzone op de grens, op Nederlands grondgebied. Bij ons werd er doorgegeven wegens verlies RBC, maar of dit klopt kan ik niet zeggen.
Dan heeft men Benelux E9220 tegenspoor/verkeerd spoor gestuurd, en die heeft op Belgisch grondgebied een bezetting achtergelaten. Dus was het dienst op enkelspoor over spoor B in België en over spoor A in Nederland (TZ2? Of is dat enkel voor het spoorvak tussen de grens en de wisselzone?)
Omstreeks 11u is er dan een trein vanuit Nederland gekomen om de reizigers uit die Thalys te evacueren. Dat heeft tot ongeveer 12u30 geduurd. Ondertussen was de storing op Belgisch grondgebied hersteld. En iets na 13u reed alles terug normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Commendatore schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:35:
Prijs staat voor mij niet voorop. Ik reis het liefste zo makkelijk en kort mogelijk.

Ik vlieg ook veel, maar heb er eigenlijk een hekel aan. Dat gedoe op vliegvelden, dat boarden, dat onzin verhaaltje van de veiligheid iedere keer opnieuw etc, etc.

Ik kies ook voor de trein omwille het milieu, maar zeker ook omdat ik mijn laptop open kan doen en aan het werk kan. Dat vind ik gewoon ideaal. Tijd veel beter besteed!
Maasluip schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:36:
Als de aansluiting in Luik niet zo Kwalitatief Uitermate Teleurstellend was (1 minuut), dan kon de reis zelfs in 4 uur.
Zeker! Al stap ik het liefste zo min mogelijk over ivm alle risico’s die daar in zitten.
Arator schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:14:
[...]

Zoals ik kan terugvinden is Thalys 9322, omstreeks 9u20, stilgevallen ter hoogte van de wisselzone op de grens, op Nederlands grondgebied. Bij ons werd er doorgegeven wegens verlies RBC, maar of dit klopt kan ik niet zeggen.
Dan heeft men Benelux E9220 tegenspoor/verkeerd spoor gestuurd, en die heeft op Belgisch grondgebied een bezetting achtergelaten. Dus was het dienst op enkelspoor over spoor B in België en over spoor A in Nederland (TZ2? Of is dat enkel voor het spoorvak tussen de grens en de wisselzone?)
Omstreeks 11u is er dan een trein vanuit Nederland gekomen om de reizigers uit die Thalys te evacueren. Dat heeft tot ongeveer 12u30 geduurd. Ondertussen was de storing op Belgisch grondgebied hersteld. En iets na 13u reed alles terug normaal.
Dank! Dan was er denk ik gewoon een ‘file’ waar we uiteindelijk in stonden.

Dit is wel het nadeel aan treinen: Het is zo gevoelig voor storingen. Flexibel zijn treinen dan niet in uitwijken.

Voor mij is betrouwbaarheid gewoon erg belangrijk. Met vliegen maak ik het bijna nooit mee dat ik vertraging heb.

Voorkeur blijft nog steeds de trein, maar daar moeten we echt veel meer geld in steken om de kwaliteit naar boven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:32:
[...]

Prijs staat voor mij niet voorop. Ik reis het liefste zo makkelijk en kort mogelijk.

Ik vlieg ook veel, maar heb er eigenlijk een hekel aan. Dat gedoe op vliegvelden, dat boarden, dat onzin verhaaltje van de veiligheid iedere keer opnieuw etc, etc.

Ik kies ook voor de trein omwille het milieu, maar zeker ook omdat ik mijn laptop open kan doen en aan het werk kan. Dat vind ik gewoon ideaal. Tijd veel beter besteed!

[...]

Zeker! Al stap ik het liefste zo min mogelijk over ivm alle risico’s die daar in zitten.

[...]

Dank! Dan was er denk ik gewoon een ‘file’ waar we uiteindelijk in stonden.

Dit is wel het nadeel aan treinen: Het is zo gevoelig voor storingen. Flexibel zijn treinen dan niet in uitwijken.

Voor mij is betrouwbaarheid gewoon erg belangrijk. Met vliegen maak ik het bijna nooit mee dat ik vertraging heb.

Voorkeur blijft nog steeds de trein, maar daar moeten we echt veel meer geld in steken om de kwaliteit naar boven te krijgen.
Dit soort treinen is er niet alleen voor mensen die af en toe eens een lange reis maken he. ;) Gebruik je zo'n trein regelmatig, dan maken die prijzen wel uit. Daar komt ook nog eens bij dat dit eigenlijk maar een kort ritje is, te kort voor een echte Duitse IC en ook korter dan veel RE's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Commendatore schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:02:
[...]

Dit soort treinen is er niet alleen voor mensen die af en toe eens een lange reis maken he. ;) Gebruik je zo'n trein regelmatig, dan maken die prijzen wel uit. Daar komt ook nog eens bij dat dit eigenlijk maar een kort ritje is, te kort voor een echte Duitse IC en ook korter dan veel RE's.
Ja, dat snap ik ook. Het ging mij meer om mijn gehele reis die ik maak. Prijs staat daar niet op #1.

Maar het Venlo <> Dusseldorf spoor aan de Duitse kant gaat nog wel een keer aangepakt worden, dat is gewoon fijn en ook wel nodig. Dan kunnen Eindhoven, Venlo en Dusseldorf beter verbonden raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
In welk tijdsbestek wordt het aangepakt, 5 jaar, 10 jaar? Deutschlandtakt bijvoorbeeld, planning was 2030, wordt 2070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is een zeer perifeer stukje Duitsland. Nu de route langs Emmerich wordt verbeterd voor de Betuweroute weet ik niet of van de goederenvervoerders heel veel vraag is om via Venlo te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Luke!

#Treinbaas
Voor alles uit regio Limburg zelf is via Venlo de grens over natuurlijk leuker. En het is zo'n geweldige grensovergang voor de Wiederbelebung von lokbespannten Personenzügen. 😍

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

Al wel eens wat over voorbij gekomen in dit topic, maar blijf dit een mooie machine vinden en Tom Scott is altijd +1. Met name het shot in de trein aan het einde in de bocht vind ik wel bijzonder met de verkanting, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan dat dat zo'n ding zou zijn. :p

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ja, dat merk je zelfs al op de HSL, en dat is voor 300 km/u. 500 km/u is nog wel een paar stapjes verder.
Ik heb één keer de fout gemaakt om een trein op de HSL in een boog neer te zetten toen ik vanwege een versperring om moest keren. Ik bijna de loc aan de andere kant niet meer in komen omdat het opstapje plotseling zo hoog was geworden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stilstaan met HSL is in de coupé ook niet erg comfortabel als dat in een gekante bocht is. Zelfs de huidige snelheidsbeperking ten noorden van Leiden is al licht oncomfortabel zittend. Laat staan staand.

Overigens weer veel mensen vandaag die dat staand moesten ondergaan vandaag. Meerdere treinen waren weer sardientjes werk. Als ze al reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij een botsing met een personentrein in het Zuid-Hollandse Voorschoten zijn in de nacht van maandag op dinsdag meerdere personen zwaargewond geraakt. De trein verongelukte door bouwmaterieel op het spoor. Mogelijk zou het gaan om een kraan.

Aan boord van de ontspoorde nachttrein bevonden zich vijftig passagiers. Hulpdiensten zijn bezig de gewonde personen uit de ontspoorde passagierstrein te halen.

Door de botsing is het voorste deel van de trein in een weiland terechtgekomen, het middelste gedeelte ligt op zijn kant naast het spoor en in het achterste gedeelte van de trein is volgens de NS-woordvoerder brand uitgebroken.

"De hulpdiensten waren snel ter plaatste", aldus de NS-woordvoerder, die spreekt van een zwaar ongeval. "Onze eerste zorg gaat uit naar de mensen in de trein, passagiers en onze collega's."

Bij de botsing zijn volgens de veiligheidsregio geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.

Het ongeluk gebeurde rond 4.00 uur 's nachts. De veiligheidsregio sprak op dat moment van een aanrijding tussen een personen- en goederentrein, maar kwam daar later op terug.

Vanwege het ongeluk rijden er geen treinen tussen Leiden Centraal en Den Haag.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...oor-mogelijk-oorzaak.html

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/n6exz81a27ra_wd854/zwaargewonden-bij-treinbotsing-in-voorschoten-bouwmaterieel-op-spoor-mogelijk-oorzaak.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/9fkxkj8ajswm_wd854.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/uyexymrakn7o_wd854.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/84xxnm7asqm1_wd854.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door wildhagen op 04-04-2023 05:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Creesch

bla bla!

Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren? Bij een stuk vrije baan zouden de beveiligingssystemen bezetting moeten detecteren en de seinen op rood zetten? Bij de NOS wordt gesproken over een bouwkraan dus dat zou kunnen duiden op werkzaamheden. Maar dan nog ben ik benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Als het plaats heeft gevonden in bediend gebied ben ik nog steeds benieuwd wat er aan de hand is. Mijn kennis is ondertussen wat roestig maar naar mijn weten is het in een systeem zoals PRL erg lastig om treinen echt zo tegen elkaar te sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Creesch op 04-04-2023 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Creesch schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:56:
[...]

Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren? Bij een stuk vrije baan zouden de beveiligingssystemen bezetting moeten detecteren en de seinen op rood zetten?
Als het plaats heeft gevonden in bediend gebied ben ik nog steeds benieuwd wat er aan de hand is. Mijn kennis is ondertussen wat roestig maar naar mijn weten is het in een systeem zoals PRL erg lastig om treinen echt zo tegen elkaar te sturen.
Er zijn geen treinen tegen elkaar aan gebotst. Het gaat om een botsing tussen de trein en (mogelijk) een bouwkraan/bouwmateriaal, en als gevolg daarvan een ontsporing.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Creesch

bla bla!

wildhagen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:58:
[...]

Er zijn geen treinen tegen elkaar aan gebotst. Het gaat om een botsing tussen de trein en (mogelijk) een bouwkraan/bouwmateriaal, en als gevolg daarvan een ontsporing.
Je bent net mijn edit voor. Maar dan nog ben ik erg benieuwd, het lijkt een bouwkraan te zijn die op het spoor stond, dus bezetting zou moeten worden gedetecteerd. Nu zou het kunnen dat de arm van de kraan de weg blokkeerde van de passagierstrein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c42J7gq-zmwBmnSE0yliup0u_oY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hk7fzJnlMTkaadUBthGhgCCc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Creesch schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:01:
[...]

Je bent net mijn edit voor. Maar dan nog ben ik erg benieuwd, het lijkt een bouwkraan te zijn die op het spoor stond, dus bezetting zou moeten worden gedetecteerd. Nu zou het kunnen dat de arm van de kraan de weg blokkeerde van de passagierstrein.

[Afbeelding]
Bouwmaterieel, bv een krol, wordt lang niet altijd gedetecteerd en kan dus achterblijven zonder dat men het ziet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

handoff schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:01:
In welk tijdsbestek wordt het aangepakt, 5 jaar, 10 jaar? Deutschlandtakt bijvoorbeeld, planning was 2030, wordt 2070.
Nee, dat is ook zo! Maar het zal echt wel een keer gaan gebeuren.
Maasluip schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:05:
Het is een zeer perifeer stukje Duitsland. Nu de route langs Emmerich wordt verbeterd voor de Betuweroute weet ik niet of van de goederenvervoerders heel veel vraag is om via Venlo te gaan.
Eens, maar het zou om een uitbreiding gaan om juist meer personenvervoer te kunnen laten plaatsvinden. Meer capaciteit voor de IC en internationale treinen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EDIT
evilution schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:38:
[...]

Bouwmaterieel, bv een krol, wordt lang niet altijd gedetecteerd en kan dus achterblijven zonder dat men het ziet.
Dit inderdaad. Een collega had vorig jaar een engeltje op z'n schouder zitten toen spoorwerkers zich in het spoor hadden vergist en hun materialen en zichzelf op zijn spoor hadden neergezet. Daar maakte de lorry voor slechts enkele seconden kortsluiting, precies op het moment dat de collega ATB-vv bakens passeerde. Zijn sein veranderde niet eens van kleur voor hem en ook de ATB code in zijn cabine veranderde niet, maar ondanks zijn snelheid (rond de 130) trad de ATB-vv heel even in werking, precies op het juiste moment om hem een snelremming te geven (en dat terwijl de werking van ATB-vv boven de 70 km/u helemaal niet gegarandeerd is).
Mijn collega kwam dus tot stilstand, maar zowel hij als de treindienstleider zagen niets vreemds, dus er werd gedacht aan een fout in het ATB-vv baken of in de loc zelf (Traxx, dus dat gebeurt soms 8)7 ), en hij kreeg toestemming om weer op normale snelheid verder te rijden.
Omdat de collega het toch niet vertrouwde is hij stapvoets gaan rijden en een paar honderd meter verder stuitte hij dus op de baanwerkers met hun materialen, die eigenlijk het spoor ernaast hadden moeten hebben.
Had de lorry niet heel kortstondig toch even kortsluiting gemaakt en had de loc net niet op het juiste moment dat ATB-vv signaal opgepikt, dan had het heel anders af kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Gevolgen voor de dienstregeling op het traject vandaag zijn fors:
Door het treinongeluk bij Voorschoten rijden er vandaag tot zeker 16.00 uur geen treinen van en naar Leiden Centraal, meldt de NS. Reizigers wordt aangeraden de Haagse tram te nemen.

Doordat er tussen Leiden en Den Haag geen treinen rijden, zal het tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport drukker zijn in de trein, waarschuwt de NS. Reizigers op dit traject hebben mogelijk te maken met een langere reistijd.
(uit het Nu.nl liveblog).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Gezien de schade gaat dat nog wel een aantal dagen duren, schat ik zo. Die 16:00 uur zal wel een initiële prognose zijn om er in ieder geval maar een tijd in het systeem aan te hangen.

In de media wordt overigens inmiddels gemeld dat er helaas een dode is gevallen. De bestuurder van de krol zou overleden zijn, maar het is nog niet formeel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 08:42
EDIT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:56:
Gezien de schade gaat dat nog wel een aantal dagen duren, schat ik zo. Die 16:00 uur zal wel een initiële prognose zijn om er in ieder geval maar een tijd in het systeem aan te hangen..
Inderdaad. Tussen de 5 en 10 dagen is veel realistischer maar dat zal gedurende de dag wel bijgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:51
Ook een goederentrein kwam in botsing met het bouwmaterieel.
Da’s wel gek, toch?

*edit* Aan de foto te zien, reed die op een ernaast liggend spoor.

[ Voor 25% gewijzigd door iamerwin op 04-04-2023 07:30 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als ik zoiets zie in het buitenland, hoop ik altijd dat het in Nederland niet kan gebeuren. Helaas toch wel.

Sterke aan alle (gewonde) personen en iedereen die één van deze personen kent.

Valt er van zo'n trein nog iets te redden of is die gewoon klaar voor de sloop?

[ Voor 18% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-04-2023 07:48 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:46:

Valt er van zo'n trein nog iets te redden of is die gewoon klaar voor de sloop?
Gezien de schade zou het me niet verbazen als een aantal van de bakken geplukt en daarna gesloopt gaan worden

Deze 9405 is ook één van de alleroudste IRM stellen, het is de oorspronkelijke 5e gebouwde, en oorspronkelijk 8205 genummerd voor zijn verlenging van drietjes naar viertje.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

wildhagen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:59:
[...]

Gezien de schade zou het me niet verbazen als een aantal van de bakken geplukt en daarna gesloopt gaan worden

Deze 9405 is ook één van de alleroudste IRM stellen, het is de oorspronkelijke 5e gebouwde, en oorspronkelijk 8205 genummerd voor zijn verlenging van drietjes naar viertje.
Wat we ook wel als de VIRM-1 kennen toch? Ik dacht dat ook die lichting gemoderniseerd zou worden.

Er zal vast wel wat hergebruikt kunnen worden.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren, er zullen wel weer de nodige processen verbeterd gaan worden…

Beetje dubbele gevoelens bij dit nieuws, een jaar of 5 geleden werkte ik aan een project dit soort incidenten te voorkomen, dat is toen gecanceld om allerlei redenen. Dat had hier misschien wel een verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Het lijkt erop dat de intercity het westelijke spoor gebruikte en de goederentrein het tweede spoor vanuit het westen gezien. Ik vermoed dan dat er werkzaamheden waren op de andere twee sporen. Mogen spoorwerkers dan de overweg voor nooddiensten/werkzaamheden (net ten zuiden van station Voorschoten) gebruiken, terwijl de andere sporen nog in gebruik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 11:14
Creesch schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:56:
[...]

Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren? Bij een stuk vrije baan zouden de beveiligingssystemen bezetting moeten detecteren en de seinen op rood zetten? Bij de NOS wordt gesproken over een bouwkraan dus dat zou kunnen duiden op werkzaamheden. Maar dan nog ben ik benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Op dat stuk tussen vanaf mariahoeve tot net voorbij De Vink staan allemaal P Seinen.(niet bediend door treindienstleider gebied)
Baanvaksnelheid voor ns is 140.
Als de kraan op het nevenspoor heeft gestaan en met zn arm zich in de pvr (profiel vrije ruimte) heeft bevonden was hier geen ontkomen aan geweest.
Bizar ongeluk.

[ Voor 3% gewijzigd door nascar28 op 04-04-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
handoff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:13:
Het lijkt erop dat de intercity het westelijke spoor gebruikte en de goederentrein het tweede spoor vanuit het westen gezien. Ik vermoed dan dat er werkzaamheden waren op de andere twee sporen. Mogen spoorwerkers dan de overweg voor nooddiensten/werkzaamheden (net ten zuiden van station Voorschoten) gebruiken, terwijl de andere sporen nog in gebruik zijn?
Die railinzetplaats is alleen te bereiken vanaf de kant waar de intercity reed dus of dat is toeval dat het daar is gebeurd of die railinzetplaats is onjuist gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De NS trein kwam vanuit Leiden, dus daar rijdt die gewoon 140 normaal gesproken.
Enkele nieuwssites tonen op foto's dat ook de goederenloc behoorlijk is toegetakeld, dus zowel de goederentrein als de NS trein lijken de kraan geraakt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:26:
De NS trein kwam vanuit Leiden, dus daar rijdt die gewoon 140 normaal gesproken.
Enkele nieuwssites tonen op foto's dat ook de goederenloc behoorlijk is toegetakeld, dus zowel de goederentrein als de NS trein lijken de kraan geraakt te hebben.
De NS trein lijkt op de foto's net voorbij station Voorschoten te liggen in de richting naar Leiden in plaats vanuit.

[ Voor 13% gewijzigd door LordBusiness op 04-04-2023 08:52 . Reden: Foto link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nee, het is precies aan de andere kant, richting Den Haag. Het ging om trein 1409, die rijdt van Utrecht naar Rotterdam (via Amsterdam/Leiden). Overigens ook te herkennen aan de bakkenbordjes die op de foto's te zien zijn. Die staan bij Voorschoten enkel richting Den Haag.
Hier is de railinzetplaats:
https://maps.app.goo.gl/4Lo68z1P2QVJSTWu8

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 04-04-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Een woordvoerder van BAM heeft bevestigd dat het om een reguliere onderhoudsnacht zou gaan en dat er een Krol betrokken is geraakt bij het ongeluk. De DBC 189 054 lijkt ook bij het ongeluk betrokken, foto's. Opvallend is dat de schade aan de goederenlocomotief zit aan de kant tussen de in dienstzijnde sporen in.

Afbeeldingslocatie: https://regio15.nl/images/2023/04/04-Gallery/Incident-35020/dQE2c1.JPG

Sterkte aan allen betrokkenen.

[ Voor 87% gewijzigd door LordBusiness op 04-04-2023 08:56 . Reden: Foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 08:42
Ooggetuigen melden ook dat ze een eerste klap gehoord hebben en de goederentrein zagen staan en pas enkele minuten later de 2e klap van de passagierstrein.

[ Voor 29% gewijzigd door MisterX op 04-04-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander1989
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 12:40
Dronebeelden van het treinongeluk bij Voorschoten - https://nos.nl/l/2470089

Op deze beelden is duidelijker te zien wat er gebeurt is.

[ Voor 28% gewijzigd door sander1989 op 04-04-2023 09:22 ]

............................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
MisterX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:54:
Ooggetuigen melden ook dat ze een eerste klap gehoord hebben en de goederentrein zagen staan en pas enkele minuten later de 2e klap van de passagierstrein.
Het zou wel ontzettend kwalijk zijn als dat het geval is geweest, want dan was er genoeg tijd om te waarschuwen zou je denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cordonbleu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:40:
[...]

Het zou wel ontzettend kwalijk zijn als dat het geval is geweest, want dan was er genoeg tijd om te waarschuwen zou je denken.
Laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen: Maar enkele minuten gaan echt zo voorbij. Iedereen is even in shock, komt bij van wat er gebeurd en moet dan de hulpdiensten bellen. Die moeten daarna het treinverkeer stilleggen.

5 minuten zijn helaas voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik 'zou denken' dat je dan inhoudelijke kennis moet hebben van de procedures voor incidenten en werkzaamheden langs het spoor, en dan wellicht iets zou kunnen zeggen. En zoals @Snow_King al zegt, minuten ben je zo kwijt, zelfs als de hele keten op scherp staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 11:14
Hangt er vanaf hoe snel dit op elkaar gebeurd is. Aanrijding is niet niks bijkomen shock owja alarmknop indrukken gevaarsein etc etc
Gezien de schade zeker bij de virm had je vanuit die trein zeker geen alarm omroep kunnen plaatsen.
De goederen trein onbekend.
Maar als er door omstandigheden niet via de gsmr geen alarm geslagen kan worden en het moet via andere kanalen dan kan er meer tijd overheen zitten.
Je weet niet hoe snel de werklui hebben gereageerd.
Tis allemaal gissen maar een ding is zeker de wet van murphy heeft zn werk 100% gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door nascar28 op 04-04-2023 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
sander1989 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:21:
Dronebeelden van het treinongeluk bij Voorschoten - https://nos.nl/l/2470089

Op deze beelden is duidelijker te zien wat er gebeurt is.
Knap, ik zie alleen het resultaat van wat er gebeurd is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26
LordSinclair schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:16:
[...]

Knap, ik zie alleen het resultaat van wat er gebeurd is.
Ik denk dat @sander1989 met name bedoeld dat je een beter beeld krijgt dan alleen die foto’s van beschadigd materieel.

Wanneer ik het zo bekijk op basis van die drone beelden en gezien de zijde van de schade aan beide treinen lijkt het er op dat de kraan, in de baan van de goederentrein is gekomen (hetzij bij de overgang hetzij op een andere manier) en daardoor geraakt is. Daarna deels is meegesleept en samen met andere brokstukken in de baan van de passagierstrein gekomen.

Zal nog wel een paar maanden en een dik rapport van de OVV duren voordat we de met enige zekerheid helder hebben wat er gebeurd is en de daadwerkelijke oorzaak weten en welke maatregelen noodzakelijk zijn om herhaling van een op het eerste gezicht noodlottig ongeval te voorkomen.

Edit:
Ik lees op het liveblog op nos.nl dat het OM ook een strafrechtelijk onderzoek gestart is om te bepalen wat er gebeurd is en in hoeverre er strafbare feiten gepleegd zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door TIGER1125 op 04-04-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
Wat een tenenkrommende persco door de journalisten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Ik snap dat ze een perso willen doen. Maar niemand weet wat of kan nog niets zeggen. Beetje nutteloos altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

Willem30 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
Wat een tenenkrommende persco door de journalisten....
Leken die proberen de situatie proberen te begrijpen, maar vooral blijven gissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Volgens hln.be, die het van RTL heeft, zou een spoorwerknemer om zijn gekomen bij het ongeluk.

https://www.hln.be/buiten...onderzoek-loopt~a4ce6a92/

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOswXa-yJ30HfF8sEp_iYANknfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC33N0eghk8A6NBxqoQgelLD.jpg?f=fotoalbum_large
Krijg net deze foto’s door van de goederentrein van een vriend bij de NS. Heftige klap geweest zo te zien

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maarten_E schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:49:
Volgens hln.be, die het van RTL heeft, zou een spoorwerknemer om zijn gekomen bij het ongeluk.

https://www.hln.be/buiten...onderzoek-loopt~a4ce6a92/
Met dien verstande dat "spoorarbeider" voor zo ver ik weet in het Vlaams een gelijksoortige betekenis heeft als "wegwerker" bij ons hier in het noordelijk deel van het Nederlands taalgebied, wat dus overeen zou komen met dat het zou gaan om de bestuurder van de krol...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Sowieso vind ik de berichtgeving nogal hijgerig. Sure, dat in een forum topic als dit er veel aandacht aan besteed wordt, sure, maar het wordt nu gebracht als grote ramp. Dat is het (subjectief mijns inziens) niet. Had het kunnen zijn; dat wel.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 04-04-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ijdod schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:57:
Sowieso vind ik de berichtgeving nogal hijgerig. Sure, dat in een forum topic als dit er veel aandacht aan besteed wordt, sure, maar het wordt nu gebracht als grote ramp. Dat is het (subjectief mijns inziens) niet. Had het kunnen zijn; dat wel.
Dat ben ik met je eens. 1 dode, we hebben dagen dat er meer doden vallen in het verkeer. Zoals dit weekend nog 4 in Friesland.

Dat neemt niet weg dat elke dode er 1 te veel is.

Wat denk ik wel moet gebeuren en ook zal gebeuren is dat we lessen moeten willen trekken. Was dit overdag gebeurd met een volle IC...... Dan was het anders afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Snow_King schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:07:
[...]

Dat ben ik met je eens. 1 dode, we hebben dagen dat er meer doden vallen in het verkeer. Zoals dit weekend nog 4 in Friesland.

Wat denk ik wel moet gebeuren en ook zal gebeuren is dat we lessen moeten willen trekken. Was dit overdag gebeurd met een volle IC...... Dan was het anders afgelopen.
En nu was er ruimte voor de trein om te ontsporen zonder verder noemenswaardige objecten tegen te komen. Gebeurt dit ergens anders en het treinstel klapt ergens op of valt dan heb je het over een flinke ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@ijdod Er zit ook een verschil tussen zelf rijden dan wel met iemand meerijden in een auto, en gereden worden in een trein, bus of wat dan ook qua impact. Als het om vliegen gaat worden zelfs bijna ongelukken vrij groots gebracht in het nieuws. Gewoon omdat je als passagier 0 controle hebt, en mocht het fout gaan gaat het vaak ook erg fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

Snow_King schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:07:
[...]

Dit soort werkzaamheden gebeuren niet overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Uiteraard, maar hier volgt dan ook een uitgebreide analyse op, met aanbevelingen die zeer waarschijnlijk overgenomen worden. En dat rapport is gewoon beschikbaar.

Bij autoongelukken... not so much. Zelfs bekende factoren als alcohol wordt bar weinig aan gedaan. Nauwelijks controle, en bijzonder tamme consequenties in dat zeldzame geval dat iemand eens tegen de lamp loopt. Maar op de weekeindavonden op de weg zitten en je zit er meerdere die zichtbaar gedronken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ijdod schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:57:
Het was natuurlijk wel een gigantische opschaling van hulpverlening, met een GRIP3, en Code50 afkondiging. Daar maken (P2000) journalisten snel genoeg een verhaal van.

Dat het vervolgens weer met de nodige Nederlandse geluk relatief mee lijkt te vallen is 'fijn'.

(Gecondoleerd aan nabestaanden ;( , en sterkte aan de (zwaar)gewonden d:)b )

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
We moeten het afwachten uiteraard, maar het lijkt er sterk op dat de goederentrein de kraan eerst heeft geraakt en dat de kraan door die klap daarna op het spoor van de virm terecht is gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Overzichtssituatie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFGfDSlxHgmddFYfl3psGlw38gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHt5USxoE3lGuyqk9RBFFI5G.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wat ik vermoed wat er gebeurd is, als ik dit zo zie....
Net dus na/voor Voorschoten. Als ik op spoorwegfora lees, lijkt het erop dat de kraan op lorrie's (KROL) voor het station de overweg overstak. Geraakt werd door de goederentrein op het tweede spoor links. Waarna de KROL op het meest linke spoor kwam waar de IC (nachttrein) vanuit Leiden richting Den Haag kwam rijden in de tegenovergestelde richting. KROL werd geraakt, en het voorste rijtuig ontspoorde, en maakte samen met de tweede een draai over het weiland, en het tweede rijtuig brak af en vervolgen een hoop ravage en slachtoffers. gelukkig is er niks volledig gekanteld, want ik denk dat het aantal slachtoffers dan wel hoger zou liggen.

De OVV en ILT gaan dit uiteraard verder diepgaand onderzoeken, in meerdere deelonderzoeken verwacht ik. Dus, komende tijd wordt er meer duidelijk.

Op dit moment is het even het moment voor steun van de slachtoffers en nabestaanden, de boel onderzoeken en weer vrijmaken, en ervoor zorgen dat het treinverkeer weer kan rijden. Iets wat nog wel een paar dagen zal duren. Minimaal!

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 04-04-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Wat ook opvalt is dat een deel van het westelijke perron van Voorschoten beschadigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Die is redelijk logisch te verklaren omdat ook de goederentrein de kraan heeft geraakt. Die zal daar tegenaan gevlogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
AW_Bos schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:14:
Overzichtssituatie....

[Afbeelding]

Voor wat ik vermoed wat er gebeurd is, als ik dit zo zie....
Net dus na/voor Voorschoten. Als ik op spoorwegfora lees, lijkt het erop dat de kraan op lorrie's (KROL) voor het station de overweg overstak. Geraakt werd door de goederentrein op het tweede spoor links. Waarna de KROL op het meest linke spoor kwam waar de IC (nachttrein) vanuit Den Haag richting Leiden kwam rijden in de tegenovergestelde richting. KROL werd geraakt, en het voorste rijtuig ontspoorde, en maakte samen met de tweede een draai over het weiland, en het tweede rijtuig brak af en vervolgen een hoop ravage en slachtoffers. gelukkig is er niks volledig gekanteld, want ik denk dat het aantal slachtoffers dan wel hoger zou liggen.

De OVV en ILT gaan dit uiteraard verder diepgaand onderzoeken, in meerdere deelonderzoeken verwacht ik. Dus, komende tijd wordt er meer duidelijk.

Op dit moment is het even het moment voor steun van de slachtoffers en nabestaanden, de boel onderzoeken en weer vrijmaken, en ervoor zorgen dat het treinverkeer weer kan rijden. Iets wat nog wel een paar dagen zal duren. Minimaal!
Denk dat je helemaal goed zit. Alleen reed de virm vanuit Leiden richting Den Haag.
handoff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:19:
Wat ook opvalt is dat een deel van het westelijke perron van Voorschoten beschadigd is.
Dat komt waarschijnlijk doordat de goederentrein de kraan meegesleept/weggeduwd heeft richting dat perron. Daarna heeft de virm hem weer meegenomen de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:37
De VIRM heeft ook een stuk van het perron meegesleept. Goed te zien op deze foto van de nos site:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/04/04/957608/3840x2160a.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfensteijn op 04-04-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
cordonbleu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:23:
[...]

Denk dat je helemaal goed zit. Alleen reed de virm vanuit Leiden richting Den Haag.
Klopt! Dat was een typo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Ik vraag me af hoe de onderhoudsmedewerkers bij de oostelijke twee sporen komen terwijl er alleen een toegang is aan de westelijke zijde bij de railinzetplaats. De twee westelijke sporen zijn in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 23:17
Wolfensteijn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:25:
De VIRM heeft ook een stuk van het perron meegesleept. Goed te zien op deze foto van de nos site:

[Afbeelding]
Dat word nog wel een serieuze bergingsoperatie, niet echt ruimte om zware kranen te positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Dan heb je ook nog geluk dat er niet iemand op die weg daar reed, anders kreeg die 2 VIRM-stellen in zijn gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Wolfensteijn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:25:

[Afbeelding]
Ik denk niet dat de VIRM het perron heeft meegesleept. Die reed daarvoor in de verkeerde richting (richting Den Haag). Mijn inschatting is eerder dat de kraan geraakt is door de goederentrein en daarna tegen het perron is gevlogen, op het spoor van de VIRM terecht is gekomen met deze schade tot gevolg, waarna de VIRM daar weer tegenop is geknald en is ontspoord, mogelijk ook door de schade aan het perron.
handoff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:29:
Ik vraag me af hoe de onderhoudsmedewerkers bij de oostelijke twee sporen komen terwijl er alleen een toegang is aan de westelijke zijde bij de railinzetplaats. De twee westelijke sporen zijn in gebruik.
Door het spoor over te steken. Eigenlijk is de railinzetplaats technisch natuurlijk gewoon een onbewaakte overweg. Wat er precies mis gegaan waardoor de kraan op het in dienst zijnde spoor is beland zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Pagina: 1 ... 74 ... 161 Laatste