Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:25
Slaut schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Nee, zeker niet met een stoptrein!
[Afbeelding]
/s
Leuk is dat de NS de term stoptrein heeft laten vervallen. Dat heten tegenwoordig Sprinters. Maar de vervanger ervan over de weg is dan wel weer een stopbus en geen sprinterbus.
Er rijden stopbussen tussen Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim en Leiden Centraal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:55:
De bovenleiding tussen Hoofddorp en Leiden ziet er momenteel zo uit, over een lengte van 4.5 (!!) km:
[...]
4.5km...

Schade had geen invloed op de trein die de schade aanrichte? Anders sta je eerder stil?

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:24
Hangt er vanaf wat er is gebeurd. Dat is uiteraard puur giswerk van mijn kant, maar het kan zijn dat de bovenleiding beschadigd is geraakt (bijvoorbeeld door een kapot sleepstuk van een stroomafnemer) en dat pas na 4,5 km de bovenleiding uiteindelijk brak. Als machinist heb je geen zicht op wat jouw stroomafnemer aan het doen is, dus je moet het indirect afleiden.
Bij nieuwer materieel is er een automatisch dropping mechanisme aanwezig ("altijd weer die autodrop" is een bekende kreet ;)), dus daar zal bij beschadigingen de stroomafnemer automatisch zakken, maar bij ouder materieel is dat niet het geval en zie je bijvoorbeeld aan het heftig op en neer bewegen van de bovenleiding dat er iets goed mis is.
Het kan ook zijn dat de bovenleiding al niet helemaal goed meee was, en dat één trein uiteindelijk voldoende was om een breuk te veroorzaken, maar dat dan wel het complete stuk bovenleiding vervangen moet worden.

Edit: en inmiddels is de prognose opnieuw bijgesteld naar half 10.

EDIT wijzigde deze reactie 17-10-2019 16:43 (16%)

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:18
Je moet maar net even vijf kilometer aan bovenleidingmateriaal op de plank hebben liggen. Nog afgezien van de capaciteit om het zo snel en betrouwbaar te vervangen.

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:42
Bacchus schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:31:
Je moet maar net even vijf kilometer aan bovenleidingmateriaal op de plank hebben liggen. Nog afgezien van de capaciteit om het zo snel en betrouwbaar te vervangen.
Dit gebeurd een paar keer per jaar wel, dus zal zeker vanuit Prorail geeist worden aan de aannemers dat ze hiervoor capaciteit hebben.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Slaut schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Dit gebeurd een paar keer per jaar wel, dus zal zeker vanuit Prorail geeist worden aan de aannemers dat ze hiervoor capaciteit hebben.
Klinkt als logische eis in de aanbesteding van een mantelcontract. Net zoals de responstijd in zo'n situatie…

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:03
EDIT schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:40:
Als machinist heb je geen zicht op wat jouw stroomafnemer aan het doen is, dus je moet het indirect afleiden.
Hebben Nederlandse treinen eigenlijk een camera die gericht is op de stroomafnemer, zoals in Engeland op nieuw materieel het geval is?

We are shaping the future

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Rub147 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Ach, op Hoofddorp rijden ze ook wel eens tot Schiphol (bewijze van). Gevalletje niet op tijd/comfortabel kunnen remmen of niet scherp hebben hoeveel bakken je nou werkelijk meesleept?
Het gebeurt hier (Veenendaal) zelfs incidenteel weleens dat de machinist denkt dat hij met een SGM3 rijdt, maar dat het toch echt een SGM6 is. De passagiers in de laatste wagon hebben dan helaas geen perron. Heb het zelfs een keer bijna mis zien gaan met een blinde reiziger. Die werd net op tijd gewaarschuwd door andere reizigers.

Maar, dat is echt wel incidenteel als in maximaal 1x per jaar.. Over het algemeen weet ik precies waar ik in moet stappen om bij mijn bestemming precies op de juiste plek uit te kunnen stappen.

Think smart........ Act stupid........

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
BazzH schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:38:
Het gebeurt hier (Veenendaal) zelfs incidenteel weleens dat de machinist denkt dat hij met een SGM3 rijdt, maar dat het toch echt een SGM6 is. De passagiers in de laatste wagon hebben dan helaas geen perron. Heb het zelfs een keer bijna mis zien gaan met een blinde reiziger. Die werd net op tijd gewaarschuwd door andere reizigers.
Je zou zeggen dat dat vrij eenvoudig opgelost kan worden met een sensor onder de deur die detecteert of er een perron voor de deur aanwezig is en een alarm bij de machinist als hij probeert de deuren vrij te geven terwijl er nog deuren in het luchtledige hangen.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19:28
NMH schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Je zou zeggen dat dat vrij eenvoudig opgelost kan worden met een sensor onder de deur die detecteert of er een perron voor de deur aanwezig is en een alarm bij de machinist als hij probeert de deuren vrij te geven terwijl er nog deuren in het luchtledige hangen.
Maar dat kost weer geld, voor iets dat maar zeer zelden voorkomt. Vervolgens moet het wel onderhouden en iedere keer getest worden, waardoor het nog meer geld kost.

En dan zitten de kosten waarschijnlijk niet eens in de sensoren zelf, maar in het koppelen met de rest van de software van de trein.

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:14
Tsja, en perrons die niet overal even hoog zijn? Structureel te laag of zoals volgens mij bij sommige Zeeuwse Lijn stations waar een deel van 't perron nog op oude hoogte is. Die uitstap is zo hoog dat 't voor sommige mensen misschien veiliger is om daar niet uit te stappen, maar met aankomst en vertrek in dezelfde minuut hebben sommige ouderen al moeite om op tijd bij de deuren te zijn voordat ze al weer dichtgaan.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:20

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:23:
[...]

Is het echt hout of is het kunststof? En nabij het ingegoten stuk? Dan kan het zijn dat ze te weinig ballast dikte hebben, beton dwarsliggers zijn 5 cm dikker dan hout/kunststof.
Ik zou hier nog op terugkomen.

Spoor 13, oost van passagierstrap. Ik zie hout.

https://tweakers.net/ext/f/L2PSGyb7gWBRjC7jrOAL0LpE/thumb.jpg

• traibergen
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 30-12-2019
iBugged schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 01:08:
Structureel te laag of zoals volgens mij bij sommige Zeeuwse Lijn stations waar een deel van 't perron nog op oude hoogte is.
Weet je toevallig welke stations op de Zeeuwse Lijn dit zijn? Ik zou er graag eens een kijkje willen nemen :*).

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:22

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Get!em schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Ik zou hier nog op terugkomen.

Spoor 13, oost van passagierstrap. Ik zie hout.

[Afbeelding]
Als ik dat zo zie lijkt het op een oops vergeten momentje... soms is het als planco moeilijk om dergelijk taakregels bij andere projecten naar binnen te schuiven of de bijbehorende VTW's goed te keuren binnen de tijd.
Maar aangezien in het nevenspoor wel NS90 liggen is het dus geen dekking probleem (waar ik dus eerst aan dacht).

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

Als ik dat zo zie lijkt het op een oops vergeten momentje... soms is het als planco moeilijk om dergelijk taakregels bij andere projecten naar binnen te schuiven of de bijbehorende VTW's goed te keuren binnen de tijd.
Maar aangezien in het nevenspoor wel NS90 liggen is het dus geen dekking probleem (waar ik dus eerst aan dacht).
Heb jij toevallig ook mijn andere vraag aan jou gezien?

Het grote adblocking topic

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

SRich schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:15:
[...]

Heb jij toevallig ook mijn andere vraag aan jou gezien?
nope?

• SRich
  • Nu online
SRich schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:32:
@ArcticWolf waarom zijn bij het spooronderhoud van Rotterdam CS de ene kant wel 60 km/u wissels neergelegd maar aan de andere kant zijn de 40 km/u vervangen door nieuwe 40 km/u exemplaren?
Deze vraag...

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

De wissels waren gewoon op en de oostzijde was al 60km/u en de westzijde 40km/u. PHS Delft - Rijswijk - Rotterdam was nog niet af en levensduurverlenging zat er niet meer in daarom is alles 1 op 1 vernieuwd. In 2024~ wordt de westzijde van Rotterdam omgebouwd.

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:04
De nachttrein Brussel - Innsbruck/Wenen gaat vanaf 19 januari rijden:
Vanaf 15 november kunnen treinreizigers tickets kopen voor de nachttrein Brussel – Wenen en Brussel – Innsbruck. Deze trein gaat vanaf 19 januari 2020 tweemaal per week rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen tegenover Treinreiziger.nl.

Bron

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:05
noppus schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:55:
Er is vast wel eens onderzoek naar gedaan. Maar ik geef toch even mijn privé-ervaringen.

Ik neem even aan dat er evenveel stoelen passen in een coupé.
Ik reis helaas meestal in SGM en mijn observatie is dat de bezetting in coachopstelling vaak lager is dan in vis-a-vis.

In coachopstelling zitten veel mensen aan het gangpad en moeten opschuiven als er iemand bij wil, die dat dus moet vragen. In vis-a-vis gaan mensen eerst schuin tegenover elkaar zitten en kan er veel makkelijke een derde bij, zonder vragen. (een tas gaat makkelijker weg dan dat iemand moet opschuiven én een tas weg moet.)
LordSinclair schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:12:
Als er net zo veel stoelen in het coupe gezet worden dan heb je bij de coach opstelling veel meer beenruimte. Er zit veel verloren ruimte tussen twee stoelen die met de rugleuning tegen elkaar aan staan.
Ik zit bij voorkeur coach, maar SGM is dus een van de treinen waar ik wel standaard in de vis-a-vis ga zitten en anders op het balkon ga zitten of zelfs blijf staan. Ik ben niet overdreven lang (tik de 2 meter niet aan), maar ik kan niet normaal in de coach zitten bij SGM. Liever gezegd: ik zit met mijn benen klem tegen de stoel voor mij. Wat ze daar precies hebben uitgespookt met die indeling, geen idee. SLT precies andersom, door de korte zittingen steek ik met mijn benen tot bij het prullenbakje. De zitjes op de draaistellen zijn nog erger. Alleen deeltjes tussen de deuren en in de kopbakken hebben een knappe vis-a-vis, maar daar pak ik dan liever de coach.

Wat is SLT trouwens een verademing als je veel SGM getroffen hebt. Stuk stiller en veel rustiger in zijn loop. En die ramen kunnen niet open _/-\o_ Pokkeherrie als dat door de tunnels gaat omdat er weer zo'n *piep* is die hem open laat staa. :X

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:59
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:13:
Ik ben niet overdreven lang (tik de 2 meter niet aan), maar ik kan niet normaal in de coach zitten bij SGM. Liever gezegd: ik zit met mijn benen klem tegen de stoel voor mij. Wat ze daar precies hebben uitgespookt met die indeling, geen idee.
Ik herken je probleem zeker. Ben nog geen 1m80 maar zit graag met een been over het andere (al is het maar omdat je dan een groter tafeltje hebt dan wat op de zitting voor je zit). Dan zit het puntje van mijn schoen vaak al klem tegen de zitting voor je.

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• Pizza_Boom
mk1992 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:39:
Ik herken je probleem zeker. Ben nog geen 1m80 maar zit graag met een been over het andere (al is het maar omdat je dan een groter tafeltje hebt dan wat op de zitting voor je zit). Dan zit het puntje van mijn schoen vaak al klem tegen de zitting voor je.
Dat hoef ik al helemaal niet te proberen. :/ De bus is trouwens her en der net zo'n probleem.

• mk1992
https://nos.nl/artikel/23...oodweer-van-gisteren.html

"Het verkeer in het zuiden van Frankrijk heeft voorlopig nog last van het noodweer van gisteren. Vooral de Languedoc is getroffen. Spoorwegmaatschappij SNCF laat weten dat er tot 4 november geen treinen rijden van Montpellier naar Spanje en tussen Montpellier en Toulouse. Dat geldt ook voor de tgv naar Barcelona. Op sommige plaatsen is de rails verzakt of ondermijnd doordat het zand eronder is weggespoeld."

• NMH
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:47:
[...]
Dat hoef ik al helemaal niet te proberen. :/ De bus is trouwens her en der net zo'n probleem.
Lijnbussen vallen in mijn ervaring nog wel mee, maar ik reis deze week per touringcar omdat het spoor er uit ligt door werkzaamheden en de beenruimte daar varieert van matig tot waardeloos. Ik zit soms letterlijk met de knieen tegen de stoel van degene voor mij gedrukt (en dan zit ik gewoon rechtop, dus niet de benen over elkaar of iets dergerlijks). Ruimte om een tas bij je benen te zetten is er al helemaal niet. Ik moet er niet aan denken om uren in zo'n vehikel te zitten voor een internationale reis. :X

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-01 15:19
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

[...]
Ik zit bij voorkeur coach, maar SGM is dus een van de treinen waar ik wel standaard in de vis-a-vis ga zitten en anders op het balkon ga zitten of zelfs blijf staan. Ik ben niet overdreven lang (tik de 2 meter niet aan), maar ik kan niet normaal in de coach zitten bij SGM. Liever gezegd: ik zit met mijn benen klem tegen de stoel voor mij. Wat ze daar precies hebben uitgespookt met die indeling, geen idee. SLT precies andersom, door de korte zittingen steek ik met mijn benen tot bij het prullenbakje. De zitjes op de draaistellen zijn nog erger. Alleen deeltjes tussen de deuren en in de kopbakken hebben een knappe vis-a-vis, maar daar pak ik dan liever de coach.

Wat is SLT trouwens een verademing als je veel SGM getroffen hebt. Stuk stiller en veel rustiger in zijn loop. En die ramen kunnen niet open _/-\o_ Pokkeherrie als dat door de tunnels gaat omdat er weer zo'n *piep* is die hem open laat staa. :X
Ik kan niet wachten tot het februari is, dan gaat die SGM eindelijk naar de schroot op mijn traject, ouwe meuk.

1e klasse onwaardig

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• mk1992
Mars18 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:41:
[...]
Ik kan niet wachten tot het februari is, dan gaat die SGM eindelijk naar de schroot op mijn traject, ouwe meuk.

1e klasse onwaardig
Ga ze toch missen hoor. de SNG en SLT met hun metro-looks laten mij maar koud.
Wat ook meespeelt, voor ons was de SGM al heel wat toen deze de Mat '64 begon te vervangen (na 2010 ergens).

• Pizza_Boom
[...]

1e klasse onwaardig
Ik ga van de week nog een paar dagen naar Duitsland. 7,5 resp. 9,5 uur 1e klasse stampen. 8) Voor dat 10tje per rit reis ik dan graag 1e klasse.

Missen is een groot woord, maar in de zomermaanden kan ik 's ochtends die ouwe bende wel waarderen. Raampjes open voor een koel treinstel. Maar nu? Zit je op de tocht, herrie, alles. Deuren die lang open blijven staan.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:16 (21%)

• Mars18
mk1992 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Ga ze toch missen hoor. de SNG en SLT met hun metro-looks laten mij maar koud.
Wat ook meespeelt, voor ons was de SGM al heel wat toen deze de Mat '64 begon te vervangen (na 2010 ergens).
Haha ja de Mat'64 heb ik ook nog meegemaakt

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

[...]

1e klasse onwaardig
Waar kun je dit soort roadmaps eigenlijk vinden?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer we hier van SGM af zijn. Voor de komende zomer zou toch wel prettig zijn namelijk. We hebben hier wel een poosje SLT gehad, maar blijkbaar hadden ze nog ergens wat SGM over en nu hebben we voornamelijk weer die oude zooi.

• EDIT
@Mars18 Als je Dordrecht - Den Haag bedoelt, dat duurt nog wel wat langer. Er zijn wat verschuivingen geweest in de planning. Ik geloof dat het nu half 2020 zal zijn.
Overigens vind ik persoonlijk de SGM fijnere stoelen hebben dan SNG, maar dat is uiteraard persoonlijk.

EDIT wijzigde deze reactie 24-10-2019 14:45 (27%)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Heb nog een bijbaantje gehad bij NedTrain Tilburg tussen 2001-2003 in mijn studententijd. Al ben ik bang voor wat Chrome in mijn systeem. Mocht de treinen reinigen aan de buitenkant, helemaal in pak met handschoenen en ductape en chemicalien en de verf liep letterlijk van de treinen af om daarna richting de spuiter te gaan.

Zie dat het gesloopt is, maar hier zie je de wasstraat nog staan.

https://www.google.com/ma...501T000000!7i13312!8i6656

• Alex)
EDIT schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:39:
Overigens vind ik persoonlijk de SGM fijnere stoelen hebben dan SNG, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Afgaande op de klachten over de SNG-stoelen die je eigenlijk overal op het internet wel leest ben je niet de enige. :P

• EDIT
Nah, het gaat mij vooral om de 1e klas. De 2e klas is OK. Je wordt in een specifieke zithouding gedwongen (jaja, ergonomisch verantwoord etc), maar daar hou ik niet zo van :P

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:05:
Nah, het gaat mij vooral om de 1e klas. De 2e klas is OK. Je wordt in een specifieke zithouding gedwongen (jaja, ergonomisch verantwoord etc), maar daar hou ik niet zo van :P
Die houding is alleen ergonomisch verantwoord, als je niet langer dan 1:80 bent, daarboven is de afgedwongen houding echt niet meer ergonomisch verantwoord.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• polopolo150
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het echt fantastisch dat de NS op dit tijdstip nog bereikbaar is. Zag dat ik een uitcheck heb gemist en dat kon op dit tijdstip nog gecorrigeerd worden.

Nu gaat het ingewikkeld klinken maar dit betreft een RET tram reis via NS Flex. Omdat ze niet per halte de prijs kunnen berekenen krijg ik de volledige 4 euro check in kosten terug. Vind ik wel nice. :)

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | BTO X-BOOK 15CL76 | Honor 9X 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | OnePlus Bullets Wireless | Audio-Technica ATH-M50X | Samsung Galaxy Watch

• SRich
  • Nu online
polopolo150 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:29:
Ik vind het echt fantastisch dat de NS op dit tijdstip nog bereikbaar is. Zag dat ik een uitcheck heb gemist en dat kon op dit tijdstip nog gecorrigeerd worden.

Nu gaat het ingewikkeld klinken maar dit betreft een RET tram reis via NS Flex. Omdat ze niet per halte de prijs kunnen berekenen krijg ik de volledige 4 euro check in kosten terug. Vind ik wel nice. :)
Ja dat hoor Ik vaker over NS dat de servic top is

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:19
BazzH schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Waar kun je dit soort roadmaps eigenlijk vinden?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer we hier van SGM af zijn. Voor de komende zomer zou toch wel prettig zijn namelijk. We hebben hier wel een poosje SLT gehad, maar blijkbaar hadden ze nog ergens wat SGM over en nu hebben we voornamelijk weer die oude zooi.
Ik heb even lopen zoeken en het enige wat ik hier over kan vinden is dat deze vanaf 2020 sneller afgevoerd gaan worden.
Buitendienststelling en afvoer
Vanaf 9 december 2018 begon de indienststelling van de opvolger van de SGM, de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en zullen de SGM's geleidelijk buiten dienst worden gesteld.[4] Inmiddels staan een aantal stellen met (brand)schade terzijde. Van die treinstellen zijn in april 2018 de eerste rijtuigen voor sloop afgevoerd.

Vanaf 2020 zal de afvoer op grotere schaal plaatsvinden als er voldoende vervangende nieuwe SNG-treinstellen in dienst gesteld zijn. De SGM-treinstellen zullen dan een leeftijd bereikt hebben van 37 à 45 jaar. Diverse onderdelen zullen worden verkocht aan liefhebbers.
Wat ik ook vond is dat de DD-AR per 14 december 2019 volledig uitgefaseerd zal zijn _/-\o_
Bron

• Mars18
EDIT schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:39:
@Mars18 Als je Dordrecht - Den Haag bedoelt, dat duurt nog wel wat langer. Er zijn wat verschuivingen geweest in de planning. Ik geloof dat het nu half 2020 zal zijn.
Wat een gepruts zeg. Planning nakomen is te veel gevraagd :'(

• EDIT
Een planning is geen vaststaand iets. Veranderde inzichten, nieuwe reizigersprognoses en vele andere dingen kunnen allemaal ervoor zorgen dat planningen aangepast worden.
Ik snap best dat je graag nieuwe treinen wilt en dat het jammer is dat ze niet in februari komen, maar of je dan, zonder enig inzicht in het 'waarom', over 'gepruts' kunt spreken... nee, dat is IMO gewoon makkelijk roepen.

EDIT wijzigde deze reactie 25-10-2019 15:49 (16%)

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:29
^^ De beste treinleiders staan op het perron :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• IJnte
  • Laatst online: 15:46
Vreemd fenomeen in Denemarken komende nacht. Daar zetten ze 3 treinen een uur stil om de zomer->winter-tijd te "compenseren". Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat ze dat doen.
DSB.dk

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• NMH
  • Nu online
IJnte schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:44:
Vreemd fenomeen in Denemarken komende nacht. Daar zetten ze 3 treinen een uur stil om de zomer->winter-tijd te "compenseren". Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat ze dat doen.
DSB.dk
Fascinerend. :) Benieuwd hoe ze dat doen als de zomertijd ingaat. ;)

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:16

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Topicstarter
Ik heb ooit eens een kennis zover gekregen om 's nachts om 2 uur de overgang van winter naar zomertijd te filmen , waarna ik dit even in een mooi filmpje verwerkt heb :P

Ik geloof dat vannacht om 3 uur de klok een uurtje stil staat, en dus geen signalen krijgt om een minuut verder te gaan.

En hier hebben we 'Jansen en Jansen' die zich verbazen in 2000 over de stilstaande klok.

Anyway, de dienstregeling voor vannacht :P

AW_Bos wijzigde deze reactie 27-10-2019 00:28 (14%)

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Weet iemand toevallig of de NS 2454 loc ook zelfstandig over het hoofdspoor mag rijden?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Skyaero Is het niet zo simpel als een stuk naar voren lopen of stond er een heel treinstel in de tunnel? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maasluip
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk het laatste. Machinist die dacht met één stel onderweg te zijn i.p.v. twee.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:47:
Ik denk het laatste. Machinist die dacht met één stel onderweg te zijn i.p.v. twee.
"Omdat de volgende halte ook nog eens Rotterdam CS was". Dat zou betekenen dat het een IC Direct was, dan vergis je je niet of je een of twee stellen mee hebt. Indien het de IC direct was loop je ook niet "even" een stukje naar voren (druk druk druk) + voordat je doorhebt wat er gaande is, ik snap het wel :)

Zelf een keer gehad dat de machinist (?) de deuren niet ontgrendelde van een Sprinter op Schiphol, en na twee minuten braaf wachten wegreed. Totdat de conducteur in de trein aan de noodrem trok vlak voordat de trein weer de tunnelbuis in zou gaan.

Een foutje is menselijk laten we maar zeggen ;) . Moet de NS het natuurlijk wel netjes oplossen.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Had aan de noodrem getrokken...

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:21
Rub147 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:54:
[...]
"Omdat de volgende halte ook nog eens Rotterdam CS was". Dat zou betekenen dat het een IC Direct was, dan vergis je je niet of je een of twee stellen mee hebt. Indien het de IC direct was loop je ook niet "even" een stukje naar voren (druk druk druk) + voordat je doorhebt wat er gaande is, ik snap het wel :)
[...]
Je kan ook helemaal niet doorhebben dat je bijna aan het perron staat inderdaad. Als ik in de tunnel stil zou staan, zou ik denken dat we voor een rood seintje wachten. Als hij dan ineens het station voorbij rijdt, zou ik wel gek opkijken :+

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Kan gaan om de Thalys of de ICDirect. Eurostar niet, want die stopt niet op Schiphol (maar rijdt wel soms met extra lange combinatie).
Thalys rijdt soms met 2 treinstellen, en daarmee over de volle lengte van Schiphol, maar die gebruik je niet van Amsterdam Centraal naar Schiphol.

Blijft ICdirect over, en die heeft een kleine variatie in lengte: 6,7 of 9. En met bagage loop je niet gemakkelijk door naar voren, de zelfsluitende deuren zijn uiterst irritant en sluiten meestal al voordat je bagage erdoor is.

En inderdaad, als je stilstaat in de tunnel, ga je niet bedenken dat je al aan het perron staat. Zeker niet bij IC-direct, die dat toch wel wekelijks heeft.

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

Maegrim

Lokführer

6 bestaat niet meer

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• SideSwipe
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:34

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Soms is reizen met de trein echt geen straf...

11 bakken SNG... Ruimte zat :)

Trotse vader! | Profiel volspammen mag hier: Klik

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is spoor 1 en 14 aan hetzelfde perron niet wat apart? Welk station is dit?

Specs

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:22
Niet doorgaande sporen krijgen hogere nummers, dus spoor 1 en 14 aan enkel perron kan best.
Ik gok dat dit station Zwolle is.

flickr

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:32
Zo te zien is het Zwolle.

• AW_Bos
  • Laatst online: 21:16

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Topicstarter
En in Nijmegen heb je opeens spoor 35 :+

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• SideSwipe
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:34

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Dit is inderdaad Zwolle :)

Trotse vader! | Profiel volspammen mag hier: Klik

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Zitting Raad van State:

Toch nachtelijke testritten HSL
Lansingerland - In de week voor de kerstperiode begint de NS al met nachtelijke testritten over het HSL spoor. Dit bleek tijdens een zitting van de Raad van State op donderdag 24 oktober jongstleden waar de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL via een voorlopige voorziening deze testritten wil voorkomen. Dit ten gunste van de al vier jaar geleden aangekondigde geluidwerende maatregelen. Deze beloofde voorzieningen zijn nog steeds niet gerealiseerd.

Veel bewoners, de stichting en de gemeente hebben bezwaar aangetekend tegen de testritten. De voorlopige voorziening houdt in, dat niet tijdens de bezwaarprocedure al begonnen wordt met omstreden testritten. Op 7 november 2019 doet de Raad van State uitspraak.

Overval
Tot verbijstering van de aanwezigen tijdens de zitting van de Raad van State in Den Haag, bleek de NS al een besluit te hebben genomen voor nachtelijk testritten in de week voor kerst. Terwijl er nota bene een verzoek ligt bij de Raad van State voor opschorting van deze ritten. Het ministerie van I&W, ProRail en de NS geven aan dat dit jaar nog geen sprake is van overschrijding van de wettelijke normen. De staatssecretaris gaf bij monde van advocaten en ambtenaren te kennen dat het economisch belang zwaar weegt en dat de overlast voor bewoners ‘slechts’ tijdelijk is voor de periode van drie jaar.

Belangen
De Stichting Stop Geluidsoverlast HSL stelde ter zitting dat door de nachtelije testritten de bouw van de beloofde schermen opnieuw jarenlange vertraging oploopt. De bouw van schermen en de testritten kunnen immers niet tegelijkertijd plaatsvinden. "Voor bewoners is dat niet meer uit te leggen. Deze bizarre maatregel loopt lomp en dwars door het proces van extra geluidwerende voorzieningen", benadrukte de stichting via voorzitter Loeky van der Horst. Bovendien beargumenteerde de stichting, dat geluid van treinen die in de nacht met 200 tot 300 kilometer per uur rijden, leidt tot slaapverstoringen bij kinderen en volwassenen. Erkende instituten als de WHO en het RIVM onderstrepen op basis van onderzoek, dat geluidsoverlast ziek maakt.

Warboel
"Dan te bedenken", zo voegt de stichting eraan toe, "dat hetzelfde ministerie van I&W altijd beloofde, dat in de nacht niet gereden zou worden op het HSL-tracé. Ter vergelijking: zelfs op Schiphol en ons regionale vliegveld vinden geen reguliere vluchten plaats in de nacht." Al met al onderstreepte de stichting, dat het ministerie de overlast voor duizenden bewoners in Lansingerland bagatelliseert en dat de rijksoverheid slechts door commerciële belangen gedreven wordt. De bizarre belangenafweging betekent volgens de stichting dat de bewoners van Lansingeland het qua leefklimaat maar moeten uitzoeken.

Oproep
Als de vier jaar geleden beloofde maatregelen op tijd waren uitgevoerd en het proces niet zo stroperig was verlopen, met telkens maar uitstel, dan had deze situatie niet bestaan. In een gloedvol slotbetoog maakt Loeky van der Horst glashelder duidelijk dat het lawaai van treinen die met zeer hoge snelheid rijden niet te vergelijken is met het geluid van een normaal treinspoor. In Lansingeland is er nog de pech dat de baan verkeerd is aangelegd. Bovendien werkt de half verdiepte bak als een enorme klankkast.
De aanwezigen bewoners waren na afloop van de zitting hoopvol gestemd over de uitspraak van de Raad van State op 7 november 2019.

• EDIT
Ik zal wel vreemd zijn, maar als de huidige overlastgevende treinen juist door nieuwere stillere treinen worden vervangen, dan wil je als omwonende toch juist dat die nieuwe treinen zo snel mogelijk getest en in dienst gesteld worden?
Ik zou juist blij zijn, eindelijk af van die lawaaierige dingen die er nu rijden.

• Alex)
Nou ja, ik snap die mensen wel. Ze hebben al meer dan een decennium last van geluidsoverlast en de maatregelen die jaren geleden zijn toegezegd, zijn nog niet geïmplementeerd. "Kom eerst je beloftes maar eens na, dan praten we verder." is in mijn ogen geen onredelijke houding.

Ik zou ook niet bepaald blij zijn als dat maar op zich laat wachten, en er ook nog eens eerdere beloftes worden gebroken (geen nachtelijke ritten) omdat NS een nieuw speeltje heeft gekocht dat getest moet worden.

• EDIT
Eerst willen ze dat het PRIO materieel (Traxx+ICR) van de baan gaat (zie o.a. https://www.volkskrant.nl/economie/kort-geding-om-herrie-hsl-zuid~b2f9c567/ en https://www.volkskrant.nl/economie/bewoners-rond-trace-furieus-over-hogesnelheidsherrie~b546221da/), en nu dat eindelijk gaat gebeuren, gaan ze dwars liggen bij het testen van het nieuwe materieel... Nee, dat vind ik niet te rijmen.
Dat ze graag geluidswerende maatregelen willen hebben, prima en logisch. Daar zouden ze dan de verantwoordelijke partij aan moeten houden. Maar dat ze boos worden nu er eindelijk stiller materieel komt te rijden... nee, dat vind ik niet logisch.

EDIT wijzigde deze reactie 31-10-2019 15:12 (13%)

• Flippylosaurus
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 19:29

Flippylosaurus

dd if=/dev/null of=/dev/sda

EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:10:
Eerst willen ze dat het PRIO materieel (Traxx+ICR) van de baan gaat (zie o.a. https://www.volkskrant.nl/economie/kort-geding-om-herrie-hsl-zuid~b2f9c567/ en https://www.volkskrant.nl/economie/bewoners-rond-trace-furieus-over-hogesnelheidsherrie~b546221da/), en nu dat eindelijk gaat gebeuren, gaan ze dwars liggen bij het testen van het nieuwe materieel... Nee, dat vind ik niet te rijmen.
Dat ze graag geluidswerende maatregelen willen hebben, prima en logisch. Daar zouden ze dan de verantwoordelijke partij aan moeten houden. Maar dat ze boos worden nu er eindelijk stiller materieel komt te rijden... nee, dat vind ik niet logisch.
NIMBY's gonna NIMBY.

Zijn dit trouwens ICNG-stellen die hier getest worden? Dat liet toch nog even op zich wachten?

• EDIT
Het gaat inderdaad om de ICNG treinstellen.
Het eerste treinstel komt in december naar Nederland, waarna het Nederlandse deel van het testprogramma begint. Daarvoor zijn uiteraard onder andere ook ritten over de HSL noodzakelijk en dat moet in het begin van het programma 's nachts gebeuren, omdat er heel veel stilgestaan moet worden op de HSL voor de tests, dus dat kan niet tijdens de normale dienstregeling. Later zullen er ook ritten overdag tussen de reguliere treinen door gaan rijden.
Om 's nachts de tests uit te gaan voeren is dus een ontheffing aangevraagd, voor de periode van drie jaar. Uiteraard gaat er niet drie jaar lang getest worden (de treinen moeten eind volgend jaar al de eerste betalende reizigers vervoeren in het proefbedrijf), maar mochten er bij het testen problemen gevonden worden, dan kan er bijvoorbeeld na een update of aanpassing zonder dat er weer opnieuw een ontheffing voor een nieuwe periode aangevraagd hoeft te worden getest gaan worden.

• Alex)
De artikelen die je aanhaalt geven heel goed aan waar de pijn zit: de geluidsoverlastsproblematiek speelt al 10 jaar en is nog altijd niet opgelost. Er zijn de afgelopen jaren wel beloftes gedaan ('er komen stillere treinen', 'we gaan geluidswerende maatregelen nemen'), maar die zijn nog niet gerealiseerd.

De destijds beloofde oplossing (de V250, die stiller zou zijn dan het ICR) is er immers nooit gekomen en sindsdien is de frequentie op de lijn wél opgevoerd. In 2009/2010 reden er 2 PRIO-treinen per uur per richting over de HSL-Zuid, en nog 1 Thalys p.u.p.r., inmiddels is dat aantal opgevoerd naar 5+1.

Om dan nu van de omwonenden te vragen/eisen om akkoord te gaan met 3 jaar lang nóg meer herrie, en dan ook nog eens 's nachts, is voor vele mensen een brug te ver.

Het AD heeft er ook een artikel over, de voorzitter van de stichting vat het wat mij betreft goed samen:
,,Wij zijn niet tegen de hsl of tegen testritten’’, zegt Loeky van der Horst van Stichting Stop Geluidsoverlast hsl. ,,Wij hebben alleen geëist dat eerst de beloofde maatregelen, zoals geluidsschermen, worden genomen om de geluidsoverlast te verminderen. De nachtritten hebben een enorme impact. Mensen krijgen last van slaapstoornissen en iedereen weet dat dit heel slecht is voor de gezondheid. Er staan enorme commerciële belangen op het spel om de testritten door te laten gaan, maar we hopen dat de rechter ook vindt dat eerst de beloftes moeten worden waargemaakt.’’
Mijn begrip zou ook op zijn als iets al 10 jaar aansleept.

• EDIT
Ik heb zelf meer dan 15 jaar een spoorlijn in mijn achtertuin gehad en ja, ook daar denderden 's nachts (zware goederen)treinen langs, maar die dingen hoor je na een paar weken al niet meer.
Als je je er aan gaat ergeren of gaat voorstellen dat het heel erg veel herrie is, ja, dan krijg je dat niet meer je hoofd uit. Dan wordt elke trein een probleem.
Volgens mij zou de voorzitter er beter aan doen om te verhuizen als er slaapstoornissen ontstaan door een paar testritten. Hoe lullig het ook klinkt, maar je gaat dit nooit meer goed krijgen omdat je het treingeluid nooit helemaal weg kan halen (of hooguit tegen exorbitant hoge kosten zoals een volledige ondertunneling aanleggen).

EDIT wijzigde deze reactie 31-10-2019 15:56 (22%)

• PorJaxian
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-01 16:29

PorJaxian

Internet monkey

AW_Bos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:47:
En in Nijmegen heb je opeens spoor 35 :+
als je je afvraagt waarom; https://indebuurt.nl/nijm...op-station-nijmegen~8876/

Samenvattend; was vroeger een goederen spoor, en ze noemen het perron naar het spoornummer. Wat hier 35 is.

PorJaxian wijzigde deze reactie 31-10-2019 16:03 (16%)

DLL's, binaries, executables, drivers...getting confused yet? :)

• Alex)
De ene spoorlijn is de andere niet. Ik heb zelf ook jaren in de buurt van een (gewone) spoorlijn gewoond en het geluid van de voorbijrijdende treinen is inderdaad iets waar je aan went. Maar in Lansingerland is meer aan de hand. De HSL ligt daar in een verdiepte bak, die de geluidsoverlast juist versterkt.

De geluidsnormen worden significant overschreden (uit metingen in 2010 bleek een overschrijding van 14 dB), en daar hebben de omwonenden dus last van. De afgelopen jaren zijn er wel maatregelen genomen in een poging om de geluidsoverlast in te dammen (raildempers, geluidsabsorberende bekleding, anders slijpen van de sporen, de treinen zelf stiller maken) maar er is nog altijd sprake van een overschrijding van de normen.

Toen de HSL gebouwd werd zijn er allerlei ontwerpen doorgerekend en zijn er afspraken gemaakt met de omwonenden. In de praktijk blijkt dat sommige berekeningen niet correct zijn geweest, waardoor omwonenden nu meer overlast ervaren dan toegestaan. Dat is een probleem dat moet worden opgelost, dat heeft niks te maken met NIMBYism maar heeft alles te maken met 'een goede buur' zijn.

"Ga maar verhuizen als je er last van hebt" is een zwaktebod. Als je al kunt verhuizen, zie je appartement maar eens te verkopen als er elke 5 minuten een herriemakende trein langsrijdt.

• EDIT
Uiteraard begrijp ik dat er voor hun sprake is van overlast (en wat ik ook al zei: ze zouden de verantwoordelijke partij daarop moeten aanspreken), maar het heeft totaal geen nut als je dan dus treinen die juist minder herrie maken (waarmee het probleem minder wordt) gaat proberen tegen te houden. Ik vind dat gewoon kortzichtig. Dan ben je wat mij betreft niet bezig met een oplossing, maar alleen met het probleem.

• Alex)
Die mensen proberen de ICNG ook niet tegen te houden, dat er stillere treinen komen is ook in hun belang. Die persoon van die stichting geeft dat ook toe. Wat ze wél proberen tegen te houden is méér geluidsoverlast, vooral tijdens de nachtelijke uren.

Als het nou een weekend of een week zou zijn, dan zou er nog wat voor te zeggen zijn. "Een weekje doorbijten, excuses voor de overlast, maar het is noodzakelijk om straks stillere treinen te kunnen laten rijden." Maar het gaat hier over een ontheffingsperiode van 3 jaar.

Je vraagt echt héél veel van mensen om 3 jaar nachtelijke geluidsoverlast te accepteren, ik snap heel goed dat ze daar niet op zitten te wachten.

• EDIT
Wel de lusten maar niet de lasten...
Een ontheffing voor 3 jaar is heel wat anders dan dat er élke nacht, 3 jaar lang getest gaat worden. Het zal inderdaad af en toe een paar nachten zijn. En dan is er nog niet eens sprake van dat die treinen tijdens elke testnacht überhaupt op dat stuk spoor komen. En zelfs al is dat al het geval... lekker boeiend. Het is niet alsof er elke 5 minuten een trein langskomt.

Maar lets agree to disagree, jij kan je in dit geval verplaatsen in die mensen, ik niet.
Als het om een rechtszaak ging om eindelijk die geluidsmaatregelen te nemen, dan had ik ze van harte gesteund, maar hierin niet.

EDIT wijzigde deze reactie 31-10-2019 17:09 (23%)

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:06:
Een ontheffing voor 3 jaar is heel wat anders dan dat er élke nacht, 3 jaar lang getest gaat worden. Het zal inderdaad af en toe een paar nachten zijn. En dan is er nog niet eens sprake van dat die treinen tijdens elke testnacht überhaupt op dat stuk spoor komen. En zelfs al is dat al het geval... lekker boeiend. Het is niet alsof er elke 5 minuten een trein langskomt.

Maar lets agree to disagree, jij kan je in dit geval verplaatsen in die mensen, ik niet.
Als het om een rechtszaak ging om eindelijk die geluidsmaatregelen te nemen, dan had ik ze van harte gesteund, maar hierin niet.
Ik snap het prima hoor. Dit is voor die mensen een uitstekend drukmiddel om het nakomen van eerdere toezeggingen af te dwingen en te voldoen aan normen voordat er extra overlast gemaakt gaat worden.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

BazzH schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 06:15:
[...]

Ik snap het prima hoor. Dit is voor die mensen een uitstekend drukmiddel om het nakomen van eerdere toezeggingen af te dwingen en te voldoen aan normen voordat er extra overlast gemaakt gaat worden.
Komt nog bij dat, zoals er ook in het artikel al een suggestie staat: als er testen mogelijk zijn, dat er waarschijnlijk niet aan het spoor/geluidsmaatregelen gewerkt gaat worden, wat dus tot verder uitstel leidt. En als de stillere treinen er dan zijn, dan mogelijk zelfs tot afstel.

Overigens heeft de kabinet al in 2015 eerder geboden om die geluidsmaatregelen nu te nemen https://www.prorail.nl/si...l_zuid_1_oktober_2015.pdf .
Thv Lansingerland (Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek) zit de geluidwal ook gek in elkaar. Op sommige plekken niks, aan de Bergschenhoekse kant meer geluidswallengte dan aan de Berkelse kant. En aan de Bergschenhoekse kant consequent minimaal 1 meter hoger. (nog bovenop dus de verkeerde (anders dan berekende) spoor implementatie en de gebruikte materieel).
Gevolg is dat de klankkast het geluid juist verder laat dragen en het geluid naar de Berkelse kant horizontaal uitstraalt.

Ik woon er hemelsbreed 1,5km bij vandaan en kan zoals in de afgelopen avonden de treinen uitstekend horen en zelfs onderscheid maken tussen Thalys en ICdirect (Thalys is nog lawaaiiger op een bepaalde manier), als het slaapkamerraam openstaat. Raam dicht, kan ik ze nog wel horen, maar niet storend.

Thalys en Eurostar zijn daarom ook ontheven van de geluidsnormen (ze mogen er dus boven...)
Met de eurostar erbij, zijn het trouwens 5 + 1 (+ 1) treinen per uur, waarbij eurostar minder frequent rijdt natuurlijk.

• Transportman
EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:32:
Uiteraard begrijp ik dat er voor hun sprake is van overlast (en wat ik ook al zei: ze zouden de verantwoordelijke partij daarop moeten aanspreken), maar het heeft totaal geen nut als je dan dus treinen die juist minder herrie maken (waarmee het probleem minder wordt) gaat proberen tegen te houden. Ik vind dat gewoon kortzichtig. Dan ben je wat mij betreft niet bezig met een oplossing, maar alleen met het probleem.
En ze spreken de verantwoordelijke partijen er nu ook op aan. Die hebben verzuimd om toegezegde maatregelen te nemen maar willen nu wel even een ontheffing om meer overlast te veroorzaken op tijdstippen dat voorheen geen overlast was.
EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:06:

En wie zegt dat het 3 jaar af en toe een paar nachten gaat zijn? Staat dat in die ontheffing, of is de ontheffing ongeveer een vrijbrief om 3 jaar lang 's nachts onbeperkt te kunnen testen? Want als er geen beperkingen in de ontheffing staan wat betreft tijden/aantal keer/wat dan ook, dan zou ik als ik buurtbewoner was het risico niet willen lopen dat de maximale ruimte wordt gepakt.

Want reguliere treinenloop wen je wel aan, maar het zijn juist de afwijkingen die enorm op gaan vallen, en dus ook die ene nachtelijke trein.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Verwijzing naar de aanvraag/bezwaarprocedure van deze nachtritten: Get!em in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"

https://www.bureausanerin...en-heerjansdam-hazeldonk/

https://www.bureausaneringverkeerslawaai.nl/download/12291/

Gaat in Lansingerland bij een beperkte meting langs het spoor dus in 2,6dB overschrijding in de nacht en bereikt daarmee bijna 67dB.
Een bijna subjectieve verdubbeling dus (3dB is voor het menselijk gehoor een subjectieve verdubbeling)

Get!em wijzigde deze reactie 02-11-2019 12:08 (28%)

• Transportman
Get!em schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:56:
Verwijzing naar de aanvraag/bezwaarprocedure van deze nachtritten: Get!em in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"

https://www.bureausanerin...en-heerjansdam-hazeldonk/

https://www.bureausaneringverkeerslawaai.nl/download/12291/

Gaat in Lansingerland bij een beperkte meting langs het spoor dus in 2,6dB overschrijding in de nacht en bereikt daarmee bijna 67dB.
Een bijna subjectieve verdubbeling dus (3dB is voor het menselijk gehoor een subjectieve verdubbeling)
Bedankt, als ik hem zo lees geen beperkingen op tijdstip, alleen in geluidsniveau.

Het zou als ik het zo lees ook zomaar kunnen dat dit bezwaar stand gaat houden, als ik het besluit namelijk lees, de ontheffing mag namelijk alleen voor
een tijdelijke overschrijding waar de beheerder niet of nauwelijks invloed op heeft
, maar die invloed is er wel degelijk, omdat nagelaten is de eerder toegezegde maatregelen om geluidsoverlast te beperken uit te voeren.

• EDIT
De testritten vinden maximaal drie dagen per week plaats, zoals ook in de begeleidende brief bij de aanvraag staat. Het verwachte geluidsniveau is gebaseerd op het geluid van de Eurostar/Thalys, omdat er nog geen geluidsmetingen zijn van de ICNG.
In 2020 zal het gros van de ritten plaatsvinden, waarvan het meeste overdag gaat gebeuren. 's Nachts zijn er dus een beperkt aantal ritten, op, zoals eerder vermeld, maximaal drie nachten in de week.

EDIT wijzigde deze reactie 02-11-2019 13:41 (34%)

• Transportman
Het leest alleen wel alsof ze ook graag de andere nachten zouden willen testen, maar niet kunnen omdat er die nachten geen ruimte is...

• EDIT
Testen in de nacht is aan de ene kant heel fijn omdat je verder geen rekening hoeft te houden met ander treinverkeer en dus rustig je ding kan doen, maar het is aan de andere kant schreeuwend duur omdat al het personeel aan boord een nachttoeslag krijgt en het lastiger plannen is door de werk- en rusttijden.
Daarom wordt testen in de nacht bij nieuw materieel vooral in het begin gedaan, tot de trein zich voldoende bewezen heeft om tussen al het andere treinverkeer door te rijden. Daarnaast zullen de tests op de HSL vooral te maken hebben met het beveiligingssysteem en de infrastructuur, dus er zullen ongetwijfeld vele softwareupdates zijn in het begin, als er dingen gevonden worden die niet lekker lopen of onverwacht gedrag vertonen, dus in die tussentijd zal er dan niet op dat stuk getest gaan worden. Daarnaast zijn er ook heel veel ritten op compleet andere trajecten, omdat de trein natuurlijk ook voor het reguliere spoor toegelaten moet worden.
Maar laten we wel wezen, natuurlijk is het makkelijker als je elke nacht zou kunnen testen. Niet zo zeer omdat je dan elke nacht per se moet testen, maar omdat je dan niet telkens weer tot de volgende week moet wachten als er weer een wijziging in de trein heeft plaatsgevonden om een probleem op te lossen. Wat dat betreft is het onderhoudsschema van de HSL (waardoor er de andere dagen niet getest kan worden) echt onhandig en een behoorlijke beperking.

• SRich
  • Nu online
Gaat lekker tussen Utrecht en Den Bosch. Trouwens meester Stefan zegt dat de infrastructuur ook niet best meer is met heel veel plaatsen waar er een TSB van 100 km/u geld

• Qu3st
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:38
SRich schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:59:
Gaat lekker tussen Utrecht en Den Bosch. Trouwens meester Stefan zegt dat de infrastructuur ook niet best meer is met heel veel plaatsen waar er een TSB van 100 km/u geld
Dat laatste klopt ja, het is niet een echt heel strak baanvak. En als treindienstleider zit je hier niet graag vanwege de grote kans op aanwijzingen, en dat dan de hele dag.

Hier de kapotte spoorstaaf:

Bron: Prorail.nl

Wel een goede beslissing om nu dit z.sm. te herstellen, dan kan je in de avondspits weer met volle dienstregeling rijden.

Qu3st wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:44 (7%)

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• SRich
  • Nu online
Qu3st schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:18:
[...]

Dat laatste klopt ja, het is niet een echt heel strak baanvak.

Hier de kapotte spoorstaaf:
[Afbeelding]
Bron: Prorail.nl

Wel een goede beslissing om nu dit z.sm. te herstellen, dan kan je in de avondspits weer met volle dienstregeling rijden.
Apart scheurtje. Duidelijk een vorm van metaalmoeheid. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de kwaliteit van het spoor?

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Iemand enig idee waar het precies is?

Aan de oplegging te zien lijkt het een kunstwerk te zijn.

• Qu3st
Robertdj schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:49:
Iemand enig idee waar het precies is?

Aan de oplegging te zien lijkt het een kunstwerk te zijn.
Het is een puntstuk bij Meteren die kapot is, waar alle treinen vanuit Den Bosch over heen gaan. Dus geen kunstwerk.
SRich schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:45:
[...]

Apart scheurtje. Duidelijk een vorm van metaalmoeheid. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de kwaliteit van het spoor?
De kwaliteit is op het ene baanvak hoger dan de andere, dit stuk is natuurlijk is 1 van de drukste stukken van Nederland. Dat het dan kapot gaat is niet erg vreemd vind ik.

Qu3st wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:28 (38%)

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• Robertdj
  • Niet online
Qu3st schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:25:
[...]

Het is een puntstuk bij Meteren die kapot is, waar alle treinen vanuit Den Bosch over heen gaan. Dus geen kunstwerk.

[...]

De kwaliteit is op het ene baanvak hoger dan de andere, dit stuk is natuurlijk is 1 van de drukste stukken van Nederland. Dat het dan kapot gaat is niet erg vreemd vind ik.
Zat me blind te staren op dat klemplaatje en de breuk zelf, dus dacht aan een indirecte bevestiging. |:(

Je kan zeker niet meer foto's delen? Ben wel benieuwd namelijk.
Dit wissel toch? https://goo.gl/maps/fg3AxWf4AcFQ5F1V8

• Qu3st
Robertdj schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:59:
[...]

Zat me blind te staren op dat klemplaatje en de breuk zelf, dus dacht aan een indirecte bevestiging. |:(

Je kan zeker niet meer foto's delen? Ben wel benieuwd namelijk.
Dit wissel toch? https://goo.gl/maps/fg3AxWf4AcFQ5F1V8
Nee het is dat wissel nog net iets zuidelijker volgens mij, het wissel de bogen van de Betuweroute op (ik heb het nagevraagd bij een collega, vandaag weekend voor mij). De foto heb ik van de ProRail website geplukt, dus ook niet meer foto's voor hier.

Ik zie net dat de herstelwerkzaamheden zijn afgerond, hebben ze goed voor elkaar! d:)b

Qu3st wijzigde deze reactie 04-11-2019 16:00 (8%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Over die herrie en trillingen van treinen waar het hier recent over ging, bij ons in Roosendaal (en eigenlijk de hele lijn tot aan Moerdijk) hebben ze daar ook nog de nodige akkefietjes mee:
Er zit nog steeds amper schot in maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid rondom het spoortraject Roosendaal-Moerdijk te verbeteren.

En dat, terwijl uit onderzoek zou zijn gebleken dat het aantal trillingen de afgelopen jaren is toegenomen.

,,Het is duwen en trekken”, omschreef burgemeester Jac Klijs van de gemeente Moerdijk afgelopen donderdag tijdens een commissievergadering de aard van de communicatie met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Hij stak zijn frustratie hierover niet onder stoelen of banken. ,,Wij hebben als gemeenten Moerdijk, Halderberge en Roosendaal op 9 mei een brief gestuurd naar staatssecretaris Van Veldhoven, en nog steeds geen antwoord gehad. Dat kán toch eigenlijk niet.”

Het spoortraject Roosendaal-Moerdijk valt onder het zogeheten Basisnet Spoor. Dat is de wet die tot gevolg zal hebben dat het aantal ketelwagons met gevaarlijke stoffen met 40.000 wagons mag toenemen op onder andere het traject Zevenbergen, Oudenbosch, Roosendaal.

Bovendien is het ministerie voorbereidingen aan het treffen voor het ‘Basisnet 2.0', dat nog meer goederenvervoer met zich meebrengt.

Sinds 2013 vragen de drie West-Brabantse gemeenten aan Den Haag om maatregelen ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid.

Over een aantal daarvan zijn concrete toezeggingen gedaan, maar concreet is er tot dusver nog niets gebeurd. ,,We hebben in die zes jaar al twee staatssecretarissen op bezoek gehad en onlangs een ambtelijke delegatie. We verwachten daarvan deze maand een reactie. Ik geef meteen toe: het overleg loopt lang niet altijd lekker, maar stoppen is ook geen optie”, constateerde Klijs.

Daarom vroeg lokaal PvdA-fractievoorzitter Mieke Pistorius op de vergadering aandacht voor het onderwerp. ,,Het is een heel taai dossier. Soms lijkt het alsof je aan een dood paard trekt.”

Zij kwam ook met een voorstel: ,,Wat echt zou helpen is een lagere snelheid van de treinen door de kernen, met name de goederentreinen, de oudere treinen met de locomotieven.”

Een mooie gedachte, maar haalbaar? Dat liet de burgemeester in het midden.

Lijkt ook nog het aantal trillingen door het spoorgebruik toe te nemen, zo meldde Klijs. ,,ProRail heeft gevraagd om samen met ons te kijken naar nieuw onderzoek.”
Bron: Meer trillingen, en nog steeds blijven blijven maatregelen rondom spoortraject Roosendaal-Moerdijk uit. Hoe kan dat?

Virussen? Scan ze hier!

• NMH
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:22:
Over die herrie en trillingen van treinen waar het hier recent over ging, bij ons in Roosendaal (en eigenlijk de hele lijn tot aan Moerdijk) hebben ze daar ook nog de nodige akkefietjes mee:

[...]

Bron: Meer trillingen, en nog steeds blijven blijven maatregelen rondom spoortraject Roosendaal-Moerdijk uit. Hoe kan dat?
Dit lijkt wel typerend voor de Nederlandse overheid. Dit gedoe, het gedoe rond de HSL wat vorige week in dit topic voorbij kwam, het welbekende dossier Schiphol, etc. Er lijkt weinig interesse om de overlast van de infrastructuur te minimaliseren.

• wildhagen
  • Niet online
De NS gaat ook het aantal abonnementsvormen terugbrengen, van 22 nu naar 11 straks. Dit om de kans op een zitplaats te verbeteren.
De NS gaat vanaf volgend jaar het aantal abonnementsvormen halveren en de korting tijdens de spits schrappen. De spoorwegmaatschappij zegt die stap te nemen na adviezen van reizigers en consumentenorganisaties. Door de aanpassing zouden de treinen gedurende de spits leger moeten worden, met een grote kans op een zitplaats voor wie wel reist.

Het aantal verschillende abonnementen wordt stapsgewijs teruggebracht van 22 naar 11 en NS Flex wordt voor de meeste abonnementen standaard. Op die manier hoeven reizigers geen saldo meer vooraf op hun ov-chipkaart te zetten, maar krijgen ze aan het einde van de maand een factuur.

Ook worden alle NS-abonnementen maandelijks opzegbaar. Door de toenemende drukte in de spits heeft de NS tevens besloten geen korting meer te geven tijdens piekuren. Vanaf 2021 verdwijnt de 40 procent korting tijdens de middagspits die sommige abonnementhouders nog hebben.

Tjalling Smit van de Raad van Bestuur noemt een korting tijdens de spits ‘niet meer van deze tijd’. Volgens hem moet de update ‘meer gemak en flexibiliteit’ bieden en is de NS hiermee voorbereid ‘op toekomstige manieren van betalen in het OV’.

Smit: ,,NS wil reizen met het OV makkelijk maken, zonder borg en zonder opladen van de OV-chipkaart. We hebben goed geluisterd naar reizigers en naar de adviezen van consumentenorganisaties om onze abonnementen simpeler te maken.’’

De update van de abonnementen moet ook tot een betere ‘spitsspreiding’ leiden, aldus de NS. Door het schrappen van de korting tijdens de drukste uren moeten treinreizigers meer kans op een zitplaats krijgen. ,,Het wordt steeds drukker, we zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers kans op een zitplaats te bieden.’’

Alleen reizen tijdens de daluren wordt nog gestimuleerd met korting. Ook Keuzedagen - waarmee abonnementshouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt kunnen treinen - zijn vanaf 2021 alleen geldig in de daluren. Ruim een miljoen abonnementhouders worden de komende tijd door NS persoonlijk geïnformeerd.

Reizigersorganisatie Rover is positief over de plannen: ,,Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun ov-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen.”

De belangenbehartiger betreurt wel het verdwijnen van de middagspitskorting van 40 procent op de Voordeelurenkaart. Dat abonnement werd sinds 2011 niet meer verkocht, maar mensen die het abonnement hadden mochten dat tot nog toe behouden.
Bron: https://www.bndestem.nl/e...ts-te-vergroten~a2355385/

Virussen? Scan ze hier!

• leekers
  • Laatst online: 20:46
wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:07:
De NS gaat ook het aantal abonnementsvormen terugbrengen, van 22 nu naar 11 straks. Dit om de kans op een zitplaats te verbeteren.

[...]

Bron: https://www.bndestem.nl/e...ts-te-vergroten~a2355385/
Natuurlijk compleet bullshit verhaal die kortingen gaan echt niet weg om meer zitplaatsen te verzorgen als ze daar zo bezord over zouden zijn hadden ze jaren geleden meer en de goede treinen moeten aankopen !

"Beautiful Clean Coal"

• mk1992
Belangrijkste wijzigingen op een rijtje:
NS Flex wordt beschikbaar voor alle NS-abonnementen.

De abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel krijgen standaard NS Flex.

Het aantal verschillende abonnementsvormen wordt stapsgewijs vereenvoudigd van 22 naar 11.

NS Flex-abonnementen Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel worden € 1,- per maand goedkoper, waardoor het prijsverschil met reizen op saldo-abonnementen vervalt.

Alle NS-abonnementen worden maandelijks opzegbaar. Reizigers die nu reizen met een maandabonnement zijn straks met NS Flex tot wel 20% goedkoper uit.

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 1 januari 2021 alleen nog korting in de daluren, gelijk aan Dal Voordeel. De kans op een zitplaats tijdens de middagspits wordt hierdoor groter.

Het Voordeelurenabonnement wordt € 7,- goedkoper en gaat net als Dal Voordeel € 60,- per jaar (€ 5,- per maand) kosten.

Keuzedagen voor 60-plussers zijn vanaf 2021 een heel jaar geldig in de daluren.
Nu weet ik nog niet precies welke 11 er dan verdwijnen en welk abonnement je er voor terugkrijgt. Mooie verwarring wordt daar gezaaid, rip klantenservice.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:25
leekers schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:14:
[...]

Natuurlijk compleet bullshit verhaal die kortingen gaan echt niet weg om meer zitplaatsen te verzorgen als ze daar zo bezord over zouden zijn hadden ze jaren geleden meer en de goede treinen moeten aankopen !
Door deze actie hoopt de NS ook op minder reizigers waardoor er meer kans is op (hetzelfde) aantal zitplaatsen.

In Zwitserland heeft bijna iedereen een half geld kaart. Dat heeft als effect dat half geld de normale prijs is geworden voor een kaartje en dan de enkeling zonder halfgeldkaart het dubbele van een normaal kaartje betaald.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• NMH
  • Nu online
leekers schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:14:
Daar zitten natuurlijk wel grenzen aan. Perrons hebben een eindige lengte en het spoor een eindige capaciteit. Het Nederlandse spoor is geloof ik al een van de drukst bereden netwerken ter wereld.

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 17:34
LordSinclair schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:28:
[...]

Door deze actie hoopt de NS ook op minder reizigers waardoor er meer kans is op (hetzelfde) aantal zitplaatsen.

In Zwitserland heeft bijna iedereen een half geld kaart. Dat heeft als effect dat half geld de normale prijs is geworden voor een kaartje en dan de enkeling zonder halfgeldkaart het dubbele van een normaal kaartje betaald.
Dat hebben ze dan in ieder geval bereikt, ik zeg mijn Weekend vrij op. Vorig jaar 2 maanden NS-flex gehad, wat een drama...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• wildhagen
  • Niet online
NMH schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:46:
[...]

Daar zitten natuurlijk wel grenzen aan. Perrons hebben een eindige lengte en het spoor een eindige capaciteit. Het Nederlandse spoor is geloof ik al een van de drukst bereden netwerken ter wereld.
Dat klopt.

Daarnaast is er jaren geleden al materieel besteld. Dat is net ingestroomd of stroomt op dit moment in (SLT, SNG, Flirt) of gaat binnen niet al te lange tijd instromen (ICNG).

Virussen? Scan ze hier!

• leekers
NMH schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:46:
[...]

Misschien hadden ze dan jaren geleden eens aan uitbreiding van sporen moeten denken ipv in 2009 een hsl lijn .
Laten we het maar niet verder hebben over debacle na debacle met de aankoop van verkeerde treinen jaren niets doen en het enige land in Europa te zijn zo ondertussen wat zover achterloopt .
Zowel de NS , Prorail en de regering missen al jaren de trein wat dat betreft !

leekers wijzigde deze reactie 05-11-2019 11:59 (24%)

"Beautiful Clean Coal"

• anboni
  • Laatst online: 21:51
Oekiejoekie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:51:
[...]

Dat hebben ze dan in ieder geval bereikt, ik zeg mijn Weekend vrij op. Vorig jaar 2 maanden NS-flex gehad, wat een drama...
Dat opzeggen is ook best wel belachelijk, dat kan via twitter, facebook, chat of telefonisch. WTF, ze hebben een complete webportal waar je alles in kunt regelen, maak daar gvd een knopje bij om op te zeggen...

• wildhagen
  • Niet online
leekers schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:57:
[...]

Misschien hadden ze dan jaren geleden eens aan uitbreiding van sporen moeten denken ipv in 2009 een hsl lijn .
Daar gaat de NS niet over. Die gaan niet over de infrastructuur.

Daarvoor moet je bij de politiek zijn. Die beslissen daarover. Niet de NS.

Virussen? Scan ze hier!

• leekers
wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:58:
[...]

Daarvoor moet je bij de politiek zijn. Die beslissen daarover. Niet de NS.
Was nog niet klaar O-)

"Beautiful Clean Coal"

• Maasluip
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:58:
[...]

Ze kunnen capaciteit aanvragen en als die er niet is moet Prorail het traject overbelast verklaren en met een plan komen om dat op te lossen.
Een route kan dan zijn om meer sporen aan te leggen. Maar helaas bedekt NS capaciteitsproblemen te vaak met de mantel der liefde (lees: we passen de dienstregeling wel aan ten nadele van de klant) in plaats van hard te zeggen "dit is wat wij willen, dit is wat de klant wil, maak die capaciteit beschikbaar".
Zo had de viersporigheid Utrecht-Arnhem natuurlijk al jaren geleden in gang gezet moeten zijn, dan had je ook niet die stoptreinen die Ede-Wageningen niet voorbij komen.
Maar nee, NS laat die capaciteitsvraag liever liggen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True