Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 153 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:00

Qu3st

AW_Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Dat zou wel erg zeldzaam zijn, of het is een mix :P
Ik zal er eens op letten bij de internationale treinen ;)
Dat gebeurd nog echt wel geregeld hoor, zitten echte mensen bij de omroep he?! In Utrecht zitten deze dames en heren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Breaking news: Stadshagen gaat in december eindelijk in gebruik genomen worden :)

[ Voor 43% gewijzigd door Raven op 03-10-2019 10:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Qu3st schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Dat gebeurd nog echt wel geregeld hoor, zitten echte mensen bij de omroep he?! In Utrecht zitten deze dames en heren.
Klopt, voor speciale treinen hoor ik deze nog wel.

Oh ja, nog meer Breaking news:
De DinnerTrain maakt een doorstart. Het rijdende restaurant welke voorheen van RailPromo was, is overgenomen door Train Charter Services B.V.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2019 10:38 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:34

Moofnor

King of my castle

Qu3st schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Reizigers :+

Sorry, nog steeds leuk.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Pfoe. Ik hoor de internationale geautomatiseerde omroepen zelden op Breda en ik rij niet zo vaak meer richting Rtd/Shl/Asd waar je ze vaker hoort, dus met wat voorbehoud:
1. Er zijn automatische internationale omroepen.
2. Deze gebruiken dezelfde stem voor NL/EN/FR (en wrs ook DE)
3. Deze gebruiken een vrouwenstem.
4. Ik denk dat het dezelfde stem (Tuffie Vos) was als de normale Nederlandse automatische omroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

AW_Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Klopt, voor speciale treinen hoor ik deze nog wel.

Oh ja, nog meer Breaking news:
De DinnerTrain maakt een doorstart. Het rijdende restaurant welke voorheen van RailPromo was, is overgenomen door Train Charter Services B.V.
Kan ook gewoon op speciaal verzoek gedaan zijn om extra in Breda om te roepen. @Bacchus was het Tuffy, of een andere stem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Dat weet ik dus niet zo zeker, @Qu3st. Ik denk dat het gewoon Tuffie was maar het was vooral vroeg en ik was dus nog niet zo scherp.
Het omroepbericht viel mij op vanwege de volgende twee wtfs en eigenlijk niet bijzonder vanwege de combinatie van stem met internationale treinen:
1. Breda heeft geen spoor 1.
2. De eerste trein naar Antwerpen en Brussel vertrekt meer dan een uur later pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Bacchus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:39:
Dat weet ik dus niet zo zeker, @Qu3st. Ik denk dat het gewoon Tuffie was maar het was vooral vroeg en ik was dus nog niet zo scherp.
Het omroepbericht viel mij op vanwege de volgende twee wtfs en eigenlijk niet bijzonder vanwege de combinatie van stem met internationale treinen:
2. De eerste trein naar Antwerpen en Brussel vertrekt meer dan een uur later pas.
Ah ik ken Breda niet haha. Ik denk niet dat Tuffie een spoor gaat opnoemen die niet een perronspoor is. Dat is zo geprogrammeerd. Klinkt voor mij meer als een menselijke fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De internationale omroep wordt voor zover ik weet altijd handmatig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Even een throwback naar vorig jaar:
EDIT schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:08:
Gewoon omdat het kan, een mini quiz ;)

In de Traxx locomotieven hebben we drie beeldschermen. Wil iemand een gokje wagen over wat we met het meest rechter scherm met Windows er op doen? :)

[Afbeelding]

En nog een betere foto van het scherm zelf:

[Afbeelding]

Wees gerust trouwens, de andere schermen draaien op Linux :P
Nu vroeg ik mij af. Wat als de hoofd-DMI niet werkt? Wordt het Ebula-scherm dan gebruikt voor backup?
Of doet het linker diagnose scherm dat dan? Ik denk dat je toch graag beide wel wil gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2019 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AW_Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:16:
Even een throwback naar vorig jaar:

[...]

Nu vroeg ik mij af. Wat als de hoofd-DMI niet werkt? Wordt het Ebula-scherm dan gebruikt voor backup?
Of doet het linker diagnose scherm dat dan? Ik denk dat je toch graag beide wel wil gebruiken?
Nou, het kan zijn dat je dit in je scherm ziet (ik heb dit in alle jaren dat ik nu op de Traxx rij exact 1x gezien tijdens een rit, dus daar is de foto van):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HGK7IHPo3tL7CEG8UdS3zg9t/medium.jpg

Het linker scherm neemt dan automatisch de functionaliteit van de DMI over. Het Ebula-scherm is een losstaand systeem, dus daar kan het niet op worden overgenomen.
Als het linker scherm de functionaliteit van de DMI in het midden overneemt, dan worden de schermen gecombineerd tot één scherm, waarbij bepaalde data die verder niet essentieel is voor de veiligheid niet meer zichtbaar is. Als het middelste scherm het weer doet zal er ook weer teruggeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:10:
De internationale omroep wordt voor zover ik weet altijd handmatig gedaan.
Het wordt niet omgeroepen door Tuffie, maar door een andere vrouwenstem. Het is wel een bandje, want elke keer dat ik die omroep hoor (en dat is de nodige keren, ik kom vrij vaak in station Breda O-)) is de vorm en intonatie precies hetzelfde.

De momenten waarop de omroep gebeurt is dat trouwens ook, ik meen me te herinneren dat er 10 minuten en 5 minuten voor vertrek wordt omgeroepen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Nou, het kan zijn dat je dit in je scherm ziet (ik heb dit in alle jaren dat ik nu op de Traxx rij exact 1x gezien tijdens een rit, dus daar is de foto van):

[Afbeelding]

Het linker scherm neemt dan automatisch de functionaliteit van de DMI over. Het Ebula-scherm is een losstaand systeem, dus daar kan het niet op worden overgenomen.
Als het linker scherm de functionaliteit van de DMI in het midden overneemt, dan worden de schermen gecombineerd tot één scherm, waarbij bepaalde data die verder niet essentieel is voor de veiligheid niet meer zichtbaar is. Als het middelste scherm het weer doet zal er ook weer teruggeschakeld worden.
aanvullend komen we in de werkplaats nog wel eens loccen tegen waarbij ze allebei defect zijn, die rijden dan gewoon niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe krijg je dat dan weer voor elkaar? Een hooivork gebruiken?
Alex) schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Het wordt niet omgeroepen door Tuffie, maar door een andere vrouwenstem. Het is wel een bandje, want elke keer dat ik die omroep hoor (en dat is de nodige keren, ik kom vrij vaak in station Breda O-)) is de vorm en intonatie precies hetzelfde.

De momenten waarop de omroep gebeurt is dat trouwens ook, ik meen me te herinneren dat er 10 minuten en 5 minuten voor vertrek wordt omgeroepen.
De standaard aankondigingen zijn inderdaad opnames, maar de wijzigingen zijn als ik het goed heb wel altijd 'live', en daarmee de omroep over 'spoor 1' ook.

[ Voor 84% gewijzigd door EDIT op 03-10-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 08:37
De dinnertrain maakt een doorstart, nu met maar 15 steden als vertrekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
cazzer22 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:25:
De dinnertrain maakt een doorstart, nu met maar 15 steden als vertrekpunt.
Er bestaan twee bedrijven onder de Dinner Train, merk ik.
Train Charter Services B.V.en Train Charter Events B.V.

De eerste is in juli, vlak voor het faillissement, opgezet door de eigenaar van het voormalige RailPromo vanuit een paar BV’tjes die daaronder vallen. Mij is op Somda duidelijk geworden dat dit bedrijf het rijdende personeel heeft overgenomen.

De tweede staat op een totaal andere holding die bij Beltz uitkomt. Zo te zien is het een samenwerking met de voormalig Railpromo eigenaar. Waarbij hij zelf niet meer beschikt over de rijdende vloot en enkel over het personeel.

Maar goed, ik zie er geen rare dingen in, en zie het positief in. Benieuwd hoe de DinnerTrain zal verlopen :).

[ Voor 58% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:12:
Hoe krijg je dat dan weer voor elkaar? Een hooivork gebruiken?
Dan is de software gewoon van slag ofzo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja, geef de software maar weer de schuld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Bacchus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:39:
In Utrecht hebben ze het verkeerde bandje geselecteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:42:
Ja, geef de software maar weer de schuld :P
Het ligt altijd aan de gebruiker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Anoniem: 1222698 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

In Utrecht hebben ze het verkeerde bandje geselecteerd
Of het verkeerde station.

Om 6:40 vertrekt er vanuit Den Haag HS een intercity naar Brussel en die vertrekt vanaf, jawel, spoor 1. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:05
marcop23 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:03:
[...]

Minder dan 200 meter zullen dus 7 bakken of minder zijn. Het feit dat ze samen moeten kunnen rijden met BR 407's (ICE3's) zal denk ik zorgen dat de nieuwe treinen sowieso Siemens hogesnelheidstreinen zullen worden.
Er staat toch niet "minder dan 200 meter", er staat "maximum 200 meter".
Het dichtst dat er van Siemens in de buurt komt is de ICE3, 200,8 meter over de buffers gemeten. De andere bestaande stellen zijn ofwel langer ofwel korter.
De treinen van Alstom zijn wat uniformer van lengte, en zij komen met 8 kassen op 200,19m over de buffers. Ik weet dat wij een thalys gewoon aan 200 meter rekenen, ik weet niet hoe nauw de Duitsers het meten.
Verder is de AVG van Alstom direct te leveren in verschillende lengtes (7 of 8 bakken). Dus daar dient al geen nieuw design voor gemaakt te worden.
Qua koppelingen gebruiken ze bij mijn weten allemaal Scharfenberg. Dus dan is het kwestie om de boordcomputers met elkander te laten communiceren. "Wat sagen Sie?" "Qu'est ce que vous dites? Merde, où est mon dictionnaire? Mais, l'Alcase est française, ça c'est clair!" :P

Persoonlijk denk ik ook wel dat het Siemens zal worden hoor. Ik denk niet dat DB Franse treinen verkocht krijgt aan het Duitse publiek.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
@EDIT gaat NS nog nieuwe ICE’s bestellen voor de NS ICE’s die bijna 20 jaar oud zijn?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geen idee, maar ik verwacht het niet. De krengen zijn peperduur, zowel in aanschaf als in onderhoud, en notoir onbetrouwbaar, dus ik denk dat het niet gaat gebeuren. Áls er treinen door NS voor Duitsland worden besteld, zal het eerder ICNG-D zijn, denk ik zo.

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 04-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:15:
Geen idee, maar ik verwacht het niet. De krengen zijn peperduur, zowel in aanschaf als in onderhoud, en notoir onbetrouwbaar, dus ik denk dat het niet gaat gebeuren. Áls er treinen voor Duitsland worden besteld, zal het eerder ICNG-D zijn, denk ik zo.
Hoewel ik je begrijp vind ik het wel jammer. De 43 NS ICE’s en 2 Thalys zijn de enige treinen die NS zelf bezit die 330 km/u kunnen halen en dienstregelingssnelheid van 300 km/u hebben terwijl de ICNG maar max 200 km/u kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Betaal jij de extra kosten, dan krijg je zo nieuwe hogesnelheidstreinen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
SRich schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Hoewel ik je begrijp vind ik het wel jammer. De 43 NS ICE’s en 2 Thalys zijn de enige treinen die NS zelf bezit die 330 km/u kunnen halen en dienstregelingssnelheid van 300 km/u hebben terwijl de ICNG maar max 200 km/u kan...
Als ik naar familie in Middelburg ga is dat 300km, daar doe je (minimaal) 4 uur over. Dus gemiddeld 75km/h. Dat kunnen alle Nederlandse treinen makkelijk halen. De tijd winst zal op andere vlakken bekeken moeten worden.
Dit weekend naar het zuiden des lands. 284km, daar doe je ook (minimaal) 4 uur over. Nog een lagere gemiddelde snelheid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:23:
Betaal jij de extra kosten, dan krijg je zo nieuwe hogesnelheidstreinen ;)
Volgens mij subsidier ik de NS al jaren... jammer dat ik niet geen trein station in mijn nieuwe woonplaats heb...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

SRich schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Volgens mij subsidier ik de NS al jaren... jammer dat ik niet geen trein station in mijn nieuwe woonplaats heb...
Daar zijn ik en @EDIT je heel erg dankbaar voor, komt er tenminste nog brood op de plank. Vandaar dat er ook niet zomaar een extra station kan komen, wij zijn 'goed' betaalde spoorexperts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:05
SRich schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:05:
@EDIT gaat NS nog nieuwe ICE’s bestellen voor de NS ICE’s die bijna 20 jaar oud zijn?
Zijn die treinen nog steeds eigendom van NS? Ik had verwacht dat die ondertussen eigendom waren van één of andere dochterfirma ofzo. Hoe kan NS Europa verzekeren dat er geen belastinggeld gaat naar internationaal vervoer als de treinen gewoon bij in "wagenpark" van NS zitten?
In België zijn de thalys-treinen eigendom van de SO (SpoorwegOnderneming) THI Factory. Zelfs het perronpersoneel van NMBS komt niet meer tussen bij thalystreinen. THI Factory heeft wel SNCF en NMBS als aandeelhouders, maar opereert volledig zelfstandig als SO. NMBS verkoopt wel tickets voor Thalys, en daar zullen ze wel voor betaald worden, maar je kan ook rechtstreeks tickets online kopen bij Thalys.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Arator schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Zijn die treinen nog steeds eigendom van NS? Ik had verwacht dat die ondertussen eigendom waren van één of andere dochterfirma ofzo. Hoe kan NS Europa verzekeren dat er geen belastinggeld gaat naar internationaal vervoer als de treinen gewoon bij in "wagenpark" van NS zitten?
Ja de 4651-53 zijn nog steeds in eigendom van de NS Bron:NS.nl
In België zijn de thalys-treinen eigendom van de SO (SpoorwegOnderneming) THI Factory. Zelfs het perronpersoneel van NMBS komt niet meer tussen bij thalystreinen. THI Factory heeft wel SNCF en NMBS als aandeelhouders, maar opereert volledig zelfstandig als SO. NMBS verkoopt wel tickets voor Thalys, en daar zullen ze wel voor betaald worden, maar je kan ook rechtstreeks tickets online kopen bij Thalys.
NS heeft nog 2 Thalys PBKA treinstellen (4331 & 4332) in eigendom(zie de bron boven), NMBS had er 7(4301-4307 die dan eigendom zijn van SO) SNCF had er dan 6 (4341-4346) ik weet alleen niet hoe het zit met de DB stellen 4321 & 4322.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Hoe kan NS Europa verzekeren dat er geen belastinggeld gaat naar internationaal vervoer als de treinen gewoon bij in "wagenpark" van NS zitten?
Wat bedoel je daar precies mee? NS krijgt verder geen subsidies voor het rijden van treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NS gaat testen uitvoeren met ATO GoA niveau 2 op de Hanzelijn met een SNG onder ERTMS:
Het spoor is populair en het aantal treinreizigers groeit fors. Daarom onderzoekt NS innovatieve oplossingen om meer treinen korter op elkaar te laten rijden. NS voert daarom nog dit jaar een eerste testrit uit met een automatische treinpiloot met een Sprinter op de lijn tussen Lelystad en Zwolle. De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.

Dit najaar rijdt NS de eerste testrit met een trein van het type SNG op de Hanzelijn van Lelystad naar Zwolle. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurd. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen. Gedurende de testrit blijft de machinist in de cabine aanwezig. De machinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. Vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit.

Testrit
De ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit gaan snel. Zo rijden inmiddels de eerste zelfrijdende auto’s over de A2. Deze technologie doet ook zijn intrede op het spoor om meer treinen korter achter elkaar te laten rijden, en zo meer reizigers te kunnen vervoeren. Door testritten uit te voeren, onderzoekt NS de technische mogelijkheden en wat dit kan opleveren op het gebied van capaciteit, duurzaamheid en veiligheid. We trekken samen op met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Slimme oplossingen
Het aantal treinreizigers blijft de komende jaren groeien. Om deze groei mogelijk te maken zijn slimme oplossingen nodig om de schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten. Zo werd gestart met de tienminutentrein tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Eerder dit jaar introduceerde we een speciale smartwatch die collega’s helpt om op de seconden nauwkeurig te vertrekken. Met de test met de automatische treinpiloot willen we onderzoeken of meer capaciteit op het spoor geboden kan worden door meer treinen kort op elkaar te rijden. Daarnaast pleit NS, samen met partners in de Mobiliteitsalliantie, om te investeren in het netwerk en de infrastructuur om Nederland duurzaam bereikbaar te houden.
https://nieuws.ns.nl/ns-test-automatische-treinpiloot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:04

NMH

Moderator General Chat
EDIT schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:04:
NS gaat testen uitvoeren met ATO GoA niveau 2 op de Hanzelijn met een SNG onder ERTMS:

https://nieuws.ns.nl/ns-test-automatische-treinpiloot/
Arriva experimenteerde er eerder ook al mee in het noorden en zo te zien gaan ze binnenkort nog eens. Op zich een logische ontwikkeling gegeven de ontwikkelingen die we met zelfrijdende auto's zien. Een trein is wat betreft waarschijnlijk ook makkelijker (makkelijker, niet makkelijk ;)) dan een auto om te automatiseren (niet sturen, in principe geen voorrang hoeven verlenen aan ander verkeer, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:17
SRich schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Voor de binnenlandse trajecten over de HSL weegt de reistijdwinst niet op tegen de extra kosten van zo'n type treinstel. De afstanden binnen Nederland zijn simpelweg te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
trolleystad schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Voor de binnenlandse trajecten over de HSL weegt de reistijdwinst niet op tegen de extra kosten van zo'n type treinstel. De afstanden binnen Nederland zijn simpelweg te kort.
Ik zeg ook niet dat je ze alleen voor de binnenlandse dienst moet gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
EDIT schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:49:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? NS krijgt verder geen subsidies voor het rijden van treinen.
Misschien de 400 mio die NS aan de staat betaalt om te mogen rijden op het HRN? Of is dat NS die de staat subsidieert? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
https://www.railjournal.c...russels-nightjet-service/

Eind 2020 gaar OBB naar Amsterdam rijden, deze december al naar Brussel via Aken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 09:13
Ik spaar "film", 35mm en 16mm. Van de NS heb ik een paar producties uit de jaren 60. Onder andere een filmpje waarin een jong ventje me zo'n mooie blauwe trein naar rotterdam en utrecht gaat (mooie beelden in technicolor).Titel is "per spoor"

Zijn deze films ook ergens gedigitaliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 03:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

jantje112 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:01:
Ik spaar "film", 35mm en 16mm. Van de NS heb ik een paar producties uit de jaren 60. Onder andere een filmpje waarin een jong ventje me zo'n mooie blauwe trein naar rotterdam en utrecht gaat (mooie beelden in technicolor).Titel is "per spoor"

Zijn deze films ook ergens gedigitaliseerd?
Je zou eens op dit kanaal kunnen kijken: YouTube: Great Railways

Hier is veel oud materiaal te vinden, wellicht ook de film die je zoekt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
bvk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Je zou eens op dit kanaal kunnen kijken: YouTube: Great Railways

Hier is veel oud materiaal te vinden, wellicht ook de film die je zoekt.
Ik heb de film zelf natuurlijk al.. Ik was alleen nieuwsgierig of de NS ze zelf nog (beschikbaar) heeft. Vaak zijn zulke producties bij dergelijke bedrijven al "weggegooid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:00
jantje112 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb de film zelf natuurlijk al.. Ik was alleen nieuwsgierig of de NS ze zelf nog (beschikbaar) heeft. Vaak zijn zulke producties bij dergelijke bedrijven al "weggegooid".
Het archief van de NS (en haar voorgangers) ligt bij het Utrechts archief en is daar voor de liefhebbers gewoon in de studiezaal te raadplegen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
cazzer22 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:58:

Eind 2020 gaar OBB naar Amsterdam rijden, deze december al naar Brussel via Aken!
Vanaf Brussel zou al een verbetering zijn, gaat wel krap worden met het inplannen. Ik hoop dat ze ook het jaar daarop naar Nederland gaan halen. Ik ben juist bezig een reis (waarschijnlijk ergens volgend jaar naar Boedapest) samen te stellen en was al van plan om dan een deel van de heenweg met de slaaptrein te gaan. Alleen is dat bericht wel vaag over de route, die site spreekt over de route Wenen-Düsseldorf-Aachen-Brussel, maar dat is best wel om. Volgens De Tijd gaat het om een aftakking vanaf Keulen, wat wel weer logischer zou zijn. In elk geval moet er over een paar weken meer duidelijkheid komen.

Wat voor mij persoonlijk dan nog wel jammer is, is dat de verbinding richting Wenen op een ongunstige dag zou gaan rijden (maandag- en donderdagavond), maar misschien dat dat nog wel gaat veranderen. En anders wordt het gewoon in Düsseldorf opstappen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Wat ik juist begrepen heb is dat hij ook een treindeel naar Innsbrück heeft, maar omdat er te weinig personeel aanwezig is (misschien te lange werkuren op 1 dag), dat die rijtuigen pas in Duitsland gevuld mogen worden.

Ook is te lezen dat er voor het deel naar Amsterdam nog rijtuigen gehuurd moeten gaan worden. Dus daarmee lijkt het me onwaarschijnlijk dat er gesplitst gaat worden in Keulen, maar dat de trein waarschijnlijk ergens via Mönchengladbach of Viersen zal rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 03:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

jantje112 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Ik bedoelde of de film waar je het over hebt daar misschien al digitaal terug te vinden was, of sowieso ergens op Youtube. Er is natuurlijk al enorm veel gedigitaliseerd en op YT te bekijken, zo heb ik gisteren nog gekeken naar (onboard) tram opnames van 100 jaar oud!

Ook de NVBS heeft leuk online materiaal staan: https://www.nvbs.com/zoek...tegories=snr-movies&term=

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03:02
IC Venlo via Spoor 1/2 @ Schiedam -- roest rijden daarzo? :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
D_Jeff schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:40:
IC Venlo via Spoor 1/2 @ Schiedam -- roest rijden daarzo? :P
Denk van wel.

Vreemde is wel dat via spoor 3/4 er maximaal 90km/u en dan 100 km/u gereden mag
Maar als je via spoor 1/2 gaat mag je 130 km/u tot na de brug en moet je afremmen tot 40 km/u jammer dat men nog geen 60 km/m wissel daar heeft geplaatst. En je kan alleen naar spoor 2 & 3 van Rotterdam CS.

Gelijk een vraagje aan de baan techneuten onder ons. Gaat dat stukje opstel spoor(1M) nabij spoor 3 verbouwd worden tot doorgaande sporen. Anders kan je nooit op volle capaciteit rijden omdat je altijd een stuk enkel spoor heb zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SRich schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Denk van wel.

Vreemde is wel dat via spoor 3/4 er maximaal 90km/u en dan 100 km/u gereden mag
Maar als je via spoor 1/2 gaat mag je 130 km/u tot na de brug en moet je afremmen tot 40 km/u jammer dat men nog geen 60 km/m wissel daar heeft geplaatst. En je kan alleen naar spoor 2 & 3 van Rotterdam CS.

Gelijk een vraagje aan de baan techneuten onder ons. Gaat dat stukje opstel spoor(1M) nabij spoor 3 verbouwd worden tot doorgaande sporen. Anders kan je nooit op volle capaciteit rijden omdat je altijd een stuk enkel spoor heb zitten.
Nope.

Zolang Noord Goederen nog niet af is blijven die sporen bestaan. En Noord Goederen kan nog jaren duren... en nog maar afwachten of het überhaupt doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

Nope.

Zolang Noord Goederen nog niet af is blijven die sporen bestaan. En Noord Goederen kan nog jaren duren... en nog maar afwachten of het überhaupt doorgaat.
Dan heb je zeker als je straks meer treinen wil laten rijden een mogelijk probleem.
Ik snap ook persoonlijk niet waarom die AA niet gewoon doorgetrokken zijn tot wissel 235. Verklein je het stuk enkel spoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SRich schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Dan heb je zeker als je straks meer treinen wil laten rijden een mogelijk probleem.
Ik snap ook persoonlijk niet waarom die AA niet gewoon doorgetrokken zijn tot wissel 235. Verklein je het stuk enkel spoor..
Er komt wel een verbouwing op Rotterdam (onderdeel van PHS Delft) waarbij er wat layout wijzigingen plaatsvinden en sowieso een dienstregeling wijziging waardoor daar in ieder geval geen bottleneck zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

Nope.

Wat is Noord Goederen precies? Is dat het emplacement aan de lijn naar Gouda? Wat gaat daar mee gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:46
Hoe passen de RET plannen van een metro van Dordrecht naar Den Haag daar eigenlijk in? Of is dat vooralsnog een droomballontje geweest van Pedro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcop23 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Wat is Noord Goederen precies? Is dat het emplacement aan de lijn naar Gouda? Wat gaat daar mee gebeuren?
Yes dat emplacement richting Gouda. Dat willen ze ombouwen tot een volledig operationeel service en opstelterrein net als de Watergraafsmeer.
Maar ja... beetje duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
anboni schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:26:
Hoe passen de RET plannen van een metro van Dordrecht naar Den Haag daar eigenlijk in? Of is dat vooralsnog een droomballontje geweest van Pedro?
Dat gaat niet lukken. De willemsspoortunnel is gewoon te druk daarvoor. Dat red je niet met 2 sporen. Daar heb je minimaal 4 sporen voor treinen nodig.

Als het plan doorgaat dan word het een metro achtige trein. Die dan op metro achtige dienstregeling gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Alleen de lijn Zuidplein <-> Kralingen is nog uit de koker van Dhr. Pedro
Delft <-> Dordrecht heb ik verschillende varianten op gehoord, welke inmiddels niet echt meer mogelijk zijn omdat het spoortje bij Marconiplein verwijderd is (hoewel de seinpalen er nog wel staan :X )

Om het nog leuker te maken: Binnen het provinciebestuur is zelfs geopperd om de lijn Dordrecht <-> Gorinchem om te bouwen naar metrolijn met een frequentie van 4 tot 6x /uur

Op Dordrecht zou in alle plannen spoor 20 gebruikt worden als platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
D_Jeff schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:17:
Alleen de lijn Zuidplein <-> Kralingen is nog uit de koker van Dhr. Pedro
Delft <-> Dordrecht heb ik verschillende varianten op gehoord, welke inmiddels niet echt meer mogelijk zijn omdat het spoortje bij Marconiplein verwijderd is (hoewel de seinpalen er nog wel staan :X )

Om het nog leuker te maken: Binnen het provinciebestuur is zelfs geopperd om de lijn Dordrecht <-> Gorinchem om te bouwen naar metrolijn met een frequentie van 4 tot 6x /uur

Op Dordrecht zou in alle plannen spoor 20 gebruikt worden als platform
MRDH zou ism met de NS gewoon een metrodienstregeling op het stuk spoor kunnen introduceren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
1 van die varianten gaat uit bij NS-stations Blaak & Zuid dat de metro via het eiland perron rijdt, terwijl de heavy rail de buitenste sporen pakt en deze stops overslaat.

Tevens is ook 1 van de suggesties om de nieuwe metrolijn naar Delft aan te leggen via de TU en vanaf daar als sneltram verder naar "Delft Centraal"

--

Ik geef de ombouw van de Merwede-Linge lijn tot metro traject een grotere kans eigenlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 09:16

jefjef

learning by doing

Na een lange tijd wil ik jullie toch weer informeren over enkele gave rail infra projecten en materieel die we in dienst hebben genomen. Zie hier het filmpje van de introductie van onze eerste e-loc ! die ook zal worden omgebouwd om hybride verder te kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

En dan natuurlijk het recent afgerond project dubbel spoor Zevenaar - Didam. Waar we niet alleen een extra spoor hebben aangelegd maar ook hebben voor gezorgd dat de treinen met een hogere snelheid kunnen gaan rijden, dus minder kans op vertragingen betreffende aansluiting in Arnhem en we hebben de overweg Babberichseweg vervangen door een tunnel. Zo kunnen nu fietsers en voetgangers het spoor veilig kruisen.
En ja met die snor ben ik ;)

Ik zal het filmpje hoe we de tunnel in hebben geschoven ook even opzoeken en posten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

We hebben vele Atlas krollen in gebruik maar deze Kobelco rupskrol is speciaal voor ons gemaakt. Deze rupskrol is tot stand gekomen na de verschillende wensen van onze machinisten te hebben verzameld.

Met behulp van de opdruk en zwenkmogelijkheid in de onderwagen kan de machine in en uit het spoor gezet worden zonder beschadiging van tracks, spoorrail en bestrating. Door de rupsaandrijving is er minimale beschadiging van ballastbed en kan er over gelegd spoor buiten de dwarsliggers gereden worden. Naast de optimale stabiliteit kan door het links en rechts apart uitschuiven van deze rupsen ook gewerkt worden naast een perron. De machine is uitgevoerd met hydraulisch aangedreven railstellen om zich over spoor te kunnen verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Willen ze daar dan metro's in gaan zetten of meer een Duits voorbeeld, met S-Bahn? Zeg maar heel frequent met stoptreinen gaan rijden zou in mijn idee net zo goed werken tenzij ze in Rotterdam zelf de metrotunnels in willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:55
cazzer22 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:12:
Willen ze daar dan metro's in gaan zetten of meer een Duits voorbeeld, met S-Bahn? Zeg maar heel frequent met stoptreinen gaan rijden zou in mijn idee net zo goed werken tenzij ze in Rotterdam zelf de metrotunnels in willen.
In de berichtgeving over de wens van ombouw van de oude lijn naar metro lijkt het vooral te gaan over hoogfrequent vervoer en meer stations op de route. Er wordt ook gesproken over het automatisch laten rijden van de metro (dat blijkbaar nodig is voor hoge frequenties ivm korte volgafstand) dus mogelijkerwijs zit daar voor de nog langere termijn ook een besparing m.b.t. bestuurders in.
Verder lijkt men te pleiten voor lightrailvoertuigen die goedkoper zijn dan stoptreinen, maar ik kan me voorstellen dat het onderscheidt daartussen steeds kleiner wordt.

Wat dat betreft ben ik het met je eens dat met de huidige infra inclusief geplande maatregelen PHS je al aardig in de richting bent (frequentie elke 10 min een sprinter, is ook de basisfrequentie van elke metrolijn).

de RET lijkt te suggereren dat deze lijn dan onderdeel wordt van metronet Rotterdam, hopelijk is tegen die tijd dan de ellende met de OV-chipkaart met verschillende vervoerders ook opgelost en kun je met weinig aanpassingen aan stations dan de "metro"dienst rijden.
Als men nu echt pleit voor een volledige ombouw naar metrobedrijf (lagere spanning e.d.), zoals RandstadRail en Hoekselijn, dan lijkt me dat echt zonde van het geld, tenzij ik een belangrijk voordeel over het hoofd zie.

Overigens is wat mij betreft de Rotterdamse metro nu min of meer al een hybride S-bahn/metro, als je kijkt naar afstanden tussen haltes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:58:

De Nederlandse overheid trekt 6,7 miljoen uit om de exploitatie dekkend te krijgen: https://www.rijksoverheid...komt-terug-naar-nederland

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Kon ook bijna niet anders. München is overigens ook een bestemming volgens dat artikel, heel mooi!

@Wally2002 dankje voor je uitgebreide reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De huidige nachttrein vanaf Düsseldorf gaat naar Wenen en Innsbrück. In Nürnberg worden nog rijtuigen uitgewisseld met de nachttrein uit Hamburg en dan gaat de ene dus via Passau naar Wenen en de andere via München naar Innsbruck.
Het is nog wel de vraag wat er precies met het gedeelte naar Brussel gebeurt. Er zijn nu in feite twee stammen van 5 rijtuigen, 1 slaap, 2 lig, 2 zit die vanuit Düsseldorf vertrekken en waarvan een stam naar Innsbruck gaat en een naar Wenen.
Als je die in Düsseldorf (of Keulen) splitst, dan kun je niet vanuit beide bestemmingen naar Wenen en Innsbruck. Dan kun je de situatie krijgen dat als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Innsbruck wil, je tot Keulen in het zitrijtuig mee gaat en daar overstapt in het slaapgedeelte dat vanuit Brussel komt. En andersom voor Brussel - Wenen.

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. En ook wat ze met de autorijtuigen gaan doen. Kun je in Nederland nog ergens een autoslaaptrein laden? Dat ging de laatste jaren in Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03
Wil ik vandaag sinds lange tijd weer eens met de trein, gebeurd er dit:

https://www.bndestem.nl/b...eer-stilgelegd~a64790348/

Dat was echt even flink schrikken. Trein vol in de remmen en flink getoeterd.. De trein reed niet hard omdat deze al het station binnenreed. Direct lampen aan de voorkant op geel / dubbel rood.

Gelukkig niks gezien, maar dit moet, volgens mij, flinke impact hebben op de machinist ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
D_Jeff schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:02:
1 van die varianten gaat uit bij NS-stations Blaak & Zuid dat de metro via het eiland perron rijdt, terwijl de heavy rail de buitenste sporen pakt en deze stops overslaat.

Tevens is ook 1 van de suggesties om de nieuwe metrolijn naar Delft aan te leggen via de TU en vanaf daar als sneltram verder naar "Delft Centraal"

--

Ik geef de ombouw van de Merwede-Linge lijn tot metro traject een grotere kans eigenlijk.
Zijn al die voorstellen ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Door een defect spoor rijden er veel minder treinen van en naar Schiphol. Het gaat om een 'serieus' defect, meldt een woordvoerder van de NS aan NU.nl.

Naar verwachting is de storing rond 21.00 uur verholpen. Er rijden nog enkele treinen, maar hoeveel precies kan de NS nog niet bevestigen.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...serieus-defect-spoor.html

Wat is het verschil tussen een "gewoon defect" en een "serieus defect"? En wat is er precies defect?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

wildhagen schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Bron: https://www.nu.nl/binnenl...serieus-defect-spoor.html

Wat is het verschil tussen een "gewoon defect" en een "serieus defect"? En wat is er precies defect?
Ik doe even een aanname, ben lekker vrij en heb geen idee wat er aan de hand is richting Schiphol. Maar voor een "serieus defect" lijk het me dat dan de veiligheid echt in het geding is, dus echt onveilig is om overheen te rijden. Een "gewoon defect" kan ook een wissel zijn die niet meer in een bepaalde stand wil, maar wel overheen te rijden valt, en dat is dan niet onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Qu3st schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:30:
[...]

Ik doe even een aanname, ben lekker vrij en heb geen idee wat er aan de hand is richting Schiphol. Maar voor een "serieus defect" lijk het me dat dan de veiligheid echt in het geding is, dus echt onveilig is om overheen te rijden. Een "gewoon defect" kan ook een wissel zijn die niet meer in een bepaalde stand wil, maar wel overheen te rijden valt, en dat is dan niet onveilig.
De veiligheid is blijkbaar niet in het geding want er rijden immers nog enkele treinen zoals het bericht al zegt.

Ik dacht er ook aan ja, maar dat lijkt dus niet het geval.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

wildhagen schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

De veiligheid is blijkbaar niet in het geding want er rijden immers nog enkele treinen zoals het bericht al zegt.

Ik dacht er ook aan ja, maar dat lijkt dus niet het geval.
Weer een aanname, maar dat er treinen rijden, wil nog niet zeggen dat ze over de desbetreffende storing heen rijden. Dat ze hebben gesneden in de dienstregeling lijkt meer erop dat ze dat defecte spoor dus niet meer berijden. Dus dan kan de veiligheid van spoor X wel in het geding zijn, maar spoor Y is nog prima, om daar toch nog overheen te rijden moeten diverse treinen wel worden geschrapt om niet het hele netwerk te besmetten met vertragingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Qu3st op 11-10-2019 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Artikel is inmiddels uitgebreid met meer info:
Door twee defecte sporen rijden er vrijdag veel minder treinen van en naar Schiphol. Naar verwachting duurt de vertraging tot in de nacht, bevestigt een woordvoerder van ProRail aan NU.nl.

Vrijdagmiddag bleek na een routinecontrole dat twee sporen niet meer voldeden aan de veiligheidsnormen. ProRail heeft de sporen meteen gesloten en is op het moment bezig ze te vervangen.

Naar schatting valt de helft van de treinen uit, zegt ProRail. NS adviseert om de reisplanner in de gaten te houden.
(Zelfde URL)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

wildhagen schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:47:
Artikel is inmiddels uitgebreid met meer info:

[...]

(Zelfde URL)
Dus een goede aanname aan deze kant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
SRich schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Zijn al die voorstellen ergens te vinden?
Ik weet niet of ik die kan terugvinden.

Voor het TU Delft verhaal + Blaak/Zuid: Dat is een gemixte wensenclub en vindt herkomst uit regio Barca / Regiobahn Duitsland. Ik durf alleen niet te zeggen of ik dit uit de krant had of een officieel stuk (onderzoeksverslag, jaarverslag, enz)

Het metroverhaal voor de Merwedelinge lijn komt uit de koker van 1 van de politieke partijen (van de Provincie Zuid-Holland), voordat de lijn verbouwd werd (Toen D-Stadspolders nog 1 spoor had en de boel slechts 2x/uur reed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@ArcticWolf waarom zijn bij het spooronderhoud van Rotterdam CS de ene kant wel 60 km/u wissels neergelegd maar aan de andere kant zijn de 40 km/u vervangen door nieuwe 40 km/u exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
een vraagje over waar de treinen tot stilstand komen op een perron. Ik heb geleerd als een trein bestaat uit 7 delen, de voorkant v/d trein tot stilstand bij het bordje 7 (ongeveer). Op die manier plan ik altijd mijn plek op het perron om zo vooraan te kunnen instappen. Meestal klopt dit redelijk.

Maar nu is het geval dat ik bijna dagelijks op stap op station Breda-Prinsenbeek. Dit is een sprinter met meestal 6 of 7 delen. Alleen waar deze trein in de praktijk stopt, komt lang niet altijd overeen met mijn theorie. Sterker nog, een trein van 7 delen stopt deze ene keer bij bordje 6, dan 7, dan 8, dan weer 5. Niet handig voor mij als ik (tactisch) opgesteld sta en vervolgens weer een stuk moet terug lopen (met de kans dat je geen zitplaats meer hebt).

Dit is geen klaaggezang, maar eerder een vraag hoe het werkt met die bordjes en of je een beetje kunt beredeneren waar een trein zal stoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 15-10-2019 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die bordjes zijn bedacht in een tijd dat elke bak ongeveer even lang was, ongeveer 26 meter. Een rijtuig van een getrokken trein was zo lang, Plan V was 52 meter, koploper 3 was 80 meter, 4 was 107 meter.
Maar bij de nieuwe stroptreinen SLT, SNG en FLIRT gaat dat niet op.
SNG-3 is 60 meter, FLIRT-3 is 63 meter, SLT-4 is 70 meter, SNG-4 is 75 meter, FLIRT-4 is 80 meter en SLT-6 is 100 meter.
Nogal wat verschillen dus. Die bordjes zijn nu dus wat verouderd en kloppen niet bij een moderne stoptrein.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 15-10-2019 14:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:51
Maasluip schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:39:
Nogal wat verschillen dus. Die bordjes zijn nu dus wat verouderd en kloppen niet bij een moderne stoptrein.
Nee, zeker niet met een stoptrein!
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/4M1EryarrZU/maxresdefault.jpg
/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Slaut Ah, moeten stoptreinen daarom sprinter heten tegenwoordig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
segil schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:34:
een vraagje over waar de treinen tot stilstand komen op een perron. Ik heb geleerd als een trein bestaat uit 7 delen, de voorkant v/d trein tot stilstand bij het bordje 7 (ongeveer). Op die manier plan ik altijd mijn plek op het perron om zo vooraan te kunnen instappen. Meestal klopt dit redelijk.

Maar nu is het geval dat ik bijna dagelijks op stap op station Breda-Prinsenbeek. Dit is een sprinter met meestal 6 of 7 delen. Alleen waar deze trein in de praktijk stopt, komt lang niet altijd overeen met mijn theorie. Sterker nog, een trein van 7 delen stopt deze ene keer bij bordje 6, dan 7, dan 8, dan weer 5. Niet handig voor mij als ik (tactisch) opgesteld sta en vervolgens weer een stuk moet terug lopen (met de kans dat je geen zitplaats meer hebt).

Dit is geen klaaggezang, maar eerder een vraag hoe het werkt met die bordjes en of je een beetje kunt beredeneren waar een trein zal stoppen?
Officieel dient een machinist een (bijvoorbeeld) Flirt bestaande uit 6 bakken bij het bord 6 stil te zetten. Om het een beetje klantvriendelijk te houden zal hij die eerder bij 4 neer zetten omdat anders de trein (zoals in Prinsenbeek) ver van de ingang/toegang staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor Flirt, SNG en SLT (en straks ICNG) zijn er afwijkende regels voor het neerzetten van de treinen. Een trein met 7 of 8 bakken moet bij het bord 6 neergezet worden.
Voor 6 bakken FLIRT geldt overigens het bordje 5.
Er staat daarom een omrekentabel in het handboek die aangehouden dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
EDIT schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:26:
Voor Flirt, SNG en SLT (en straks ICNG) zijn er afwijkende regels voor het neerzetten van de treinen. Een trein met 7 of 8 bakken moet bij het bord 6 neergezet worden.
Er staat daarom een omrekentabel in het handboek die aangehouden dient te worden.
En bij gebrek aan het bord 5 zal hij hem bij 6 weg moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het bord 5 er niet staat, dan wordt het inderdaad naar boven afgerond, maar jouw stelling dat een FLIRT 6 bij de 6 neergezet moet worden klopt dus niet als basisregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Maar de vraag ging over Breda Prinsenbeek, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
En ook bovenin de cabine.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Interessant... zeker omdat het ook voorkomt op dit station dat de trein stopt bij 7 of soms zelfs daar voorbij. Is dat dan een fout van de machinist? (ik heb het over een sprinter van 7 delen)

Edit: vandaar ik het ook zo apart vindt, dat het stoppen tussen 5 en 7+ gebeurt. Voor mij is het dan lastig om te bepalen waar ik moet staan om in de stappen.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 15-10-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Als ik me niet vergis zijn die omrekentabellen pas redelijk recent ingevoerd (kan iemand dat bevestigen?)
Daarvoor was het gewoon de regel dat je, onafhankelijk van welk type trein, je de trein neerzette bij het corresponderende bord. Veel machinisten gaven hier hun eigen invulling aan (in de trant van klantvriendelijkheid) dus kon de trein elk halfuur ergens anders stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:56
segil schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Interessant... zeker omdat het ook voorkomt op dit station dat de trein stopt bij 7 of soms zelfs daar voorbij. Is dat dan een fout van de machinist? (ik heb het over een sprinter van 7 delen)

Edit: vandaar ik het ook zo apart vindt, dat het stoppen tussen 5 en 7+ gebeurt. Voor mij is het dan lastig om te bepalen waar ik moet staan om in de stappen.
Ach, op Hoofddorp rijden ze ook wel eens tot Schiphol (bewijze van). Gevalletje niet op tijd/comfortabel kunnen remmen of niet scherp hebben hoeveel bakken je nou werkelijk meesleept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:52
Was er niet ooit een experiment met lichtbalken ofzo? Om de stopplaats van de trein aan te geven? Wat is daar eigenlijk van terecht gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
Kalentum schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:43:
Was er niet ooit een experiment met lichtbalken ofzo? Om de stopplaats van de trein aan te geven? Wat is daar eigenlijk van terecht gekomen?
Ooit in 's Hertogenbosch op spoor 1 ja.
Tegenwoordig hangen ze op Schiphol spoor 1 en 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Kalentum schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:43:
Het viel mij een paar weken terug op in de NS app dat er op station Utrecht ook wordt aangegeven hoe de trein (naar Maastricht) stopt bij de letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:04

NMH

Moderator General Chat
Vraagje, sinds kort zijn hier in het noorden wat treinstellen uit de Achterhoek te gast omdat een aantal "native" treinstellen niet beschikbaar zijn omdat ze een update krijgen (en een aantal andere over de jaren in de prak gereden zijn). Ik ben van de noordelijke spurts gewend dat vrijwel de hele coupe in coach opstelling is, terwijl de Achterhoeker spurts vrijwel geheel in vis-à-vis opstelling zijn.

Iemand enig idee wat de achterliggende gedachte daarachter is? In mijn ervaring reist de overgrote meerderheid van de mensen solo of hooguit met zijn tweeen, dus dan vind ik een coach opstelling logischer (en prettiger to be honest). Maar er is vast over nagedacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aomi schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Ooit in 's Hertogenbosch op spoor 1 ja.
Tegenwoordig hangen ze op Schiphol spoor 1 en 2
Met name om de hordes toeristen goed te tonen waar de trein staat en dat ze niet moeten rennen met hun bagage. Forenzen weten het na 2x wel. Behalve op details, de treinen staan niet perfect voor het bord. Zeker de icdirect niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 15-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
segil schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Als de machinist niet bij de 6 stopt, dan zijn er eigenlijk twee mogelijkheden: de machinist heeft de remming verkeerd ingeschat, of de machinist leeft het handboek niet na.
Aomi schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:01:
Als ik me niet vergis zijn die omrekentabellen pas redelijk recent ingevoerd (kan iemand dat bevestigen?)
De omrekentabellen bestaan al zolang SLT rijdt en al vóór de introductie van nieuw materieel is de omrekentabel uiteraard al bijgewerkt, hoewel het wellicht pas bij de eerstvolgende (halfjaarlijkse) handboekwijziging echt officieel in het handboek komt te staan.
De tabel voor FLIRT is er dus al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 14:11
NMH schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:11:
Vraagje, sinds kort zijn hier in het noorden wat treinstellen uit de Achterhoek te gast omdat een aantal "native" treinstellen niet beschikbaar zijn omdat ze een update krijgen (en een aantal andere over de jaren in de prak gereden zijn). Ik ben van de noordelijke spurts gewend dat vrijwel de hele coupe in coach opstelling is, terwijl de Achterhoeker spurts vrijwel geheel in vis-à-vis opstelling zijn.

Iemand enig idee wat de achterliggende gedachte daarachter is? In mijn ervaring reist de overgrote meerderheid van de mensen solo of hooguit met zijn tweeen, dus dan vind ik een coach opstelling logischer (en prettiger to be honest). Maar er is vast over nagedacht. :)
Er is vast wel eens onderzoek naar gedaan. Maar ik geef toch even mijn privé-ervaringen.

Ik neem even aan dat er evenveel stoelen passen in een coupé.
Ik reis helaas meestal in SGM en mijn observatie is dat de bezetting in coachopstelling vaak lager is dan in vis-a-vis.

In coachopstelling zitten veel mensen aan het gangpad en moeten opschuiven als er iemand bij wil, die dat dus moet vragen. In vis-a-vis gaan mensen eerst schuin tegenover elkaar zitten en kan er veel makkelijke een derde bij, zonder vragen. (een tas gaat makkelijker weg dan dat iemand moet opschuiven én een tas weg moet.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Op dit moment ben ik op vakantie in de Eifel (Duitsland). Vandaag zijn we "even" (150km vanaf ons vakantiehuisje…) naar Sinsheim gereden om daar een bezoek te brengen aan het Technik Museum.

Het is een enorm complex waar echt van alles te zien is, van stoomwalsen, oude Amerikaanse auto's en dragracers tot vliegtuigen, tanks en helikopters. Zo hebben ze een Concorde en het Russische "neefje" de Tupolev Tu-144 opgesteld staan; beide toegankelijk voor publiek.

Maar goed, dit is een spoorwegtopic, dus: er staat een mooie collectie Duits materieel. Een zestal stomers (BR18, BR41, BR44, BR50 in oorlogsuitvoering, BR52 en een D600-rangeerstoomlok), een E60, een Oostenrijkse Krokodil en een Zwitserse Krokodil. Buiten staan nog wat dieselrangeerloks opgesteld waarvan er één 20 meter boven de grond bungelt aan de haak van een (spoor)stoomhijskraan.

De aandrijfmechaniek van de BR18, BR50 en BR52 kan in beweging worden gezet (na inworp van een euromunt); lekker langzaam zodat je alles goed kunt volgen.

Het is een pokke-end rijden vanuit Nederland, maar als je ooit in de buurt bent, zeker de moeite waard!

Eventueel te combineren met het Speyer Technik Museum (25 minuten rijden vanaf Sinsheim en van dezelfde eigenaar; kombiticket is beschikbaar) waar nog meer stomers staan opgesteld. Hebben wij niet gedaan wegens tijdgebrek, maar dat doen we een volgende keer).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
noppus schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Er is vast wel eens onderzoek naar gedaan. Maar ik geef toch even mijn privé-ervaringen.

Ik neem even aan dat er evenveel stoelen passen in een coupé.
Ik reis helaas meestal in SGM en mijn observatie is dat de bezetting in coachopstelling vaak lager is dan in vis-a-vis.
Als er net zo veel stoelen in het coupe gezet worden dan heb je bij de coach opstelling veel meer beenruimte. Er zit veel verloren ruimte tussen twee stoelen die met de rugleuning tegen elkaar aan staan.
In coachopstelling zitten veel mensen aan het gangpad en moeten opschuiven als er iemand bij wil, die dat dus moet vragen. In vis-a-vis gaan mensen eerst schuin tegenover elkaar zitten en kan er veel makkelijke een derde bij, zonder vragen. (een tas gaat makkelijker weg dan dat iemand moet opschuiven én een tas weg moet.)
Opschuiven? Ik sta gewoon op en laat de andere persoon bij het raam zitten :) En vragen is niet nodig. Je ziet aan iemand lichaamstaal wel dat deze daar wil gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:12:
[...]
Opschuiven? Ik sta gewoon op en laat de andere persoon bij het raam zitten :) En vragen is niet nodig. Je ziet aan iemand lichaamstaal wel dat deze daar wil gaan zitten.
Jij bent daar sociaal op ingesteld zo te horen, maar de meeste mensen doen of je lucht bent (of zien net dat ene superinteressante blaadje onkruid en zien je zogenaamd niet staan). Helaas.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De bovenleiding tussen Hoofddorp en Leiden ziet er momenteel zo uit, over een lengte van 4.5 (!!) km:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHE4FpkX0AArzLk.jpg

Gevolg: Tot en met avondspits geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden
Tussen Hoofddorp en Leiden rijden donderdag geen treinen als gevolg van een beschadigde bovenleiding. NS verwacht dat de hinder nog tot de avondspits gaat duren en adviseert reizigers om "waar mogelijk dit traject te mijden".

Er worden bussen ingezet, maar dat aantal is beperkt, meldt NS. Tussen Hoofddorp en Leiden worden stopbussen ingezet. Reizigers tussen Den Haag en Schiphol moeten donderdag omreizen via Utrecht Centraal. De vertraging kan oplopen tot zestig minuten.

De defecte bovenleiding is ontstaan door een beschadigde trein. Hierdoor strandden vanochtend zo'n veertienhonderd reizigers. ProRail meldt dat de schade aan de bovenleiding tussen Hoofddorp en Leiden groot is: de bovenleiding blijkt over een afstand van 4,5 kilometer te zijn beschadigd.

Spoorwerkers werken met man en macht om de bovenleiding zo snel mogelijk te herstellen. De verwachting is dat ze daar rond 18.00 uur mee klaar zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels is de prognose bijgesteld tot 20:30.
Pagina: 1 ... 3 ... 153 Laatste