Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Je weet denk ik zelf ook wel hoe vol het nederlandse net zit en dat NS dit geen geldige reden vindt om een trein te laat te laten vertrekken..Maarten_E schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:11:
Toch jammer dat de conducteur op station Venlo besluit treintjes te laten rijden en geen passagiers te vervoeren... Iets vertraagde trein uit Duitsland komt binnen, de conducteur van de NS trein draait gewoon de sleutel om en gooit de deuren dicht voor 90% van de overstappende passagiers... Mij ga je niet vertellen dat die 2-3 minuutjes niet ingehaald hadden kunnen worden voor Eindhoven...
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Dat zijn 2 dingen die los staan van elkaar.GwnLars_ schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:34:
[...]
Je weet denk ik zelf ook wel hoe vol het nederlandse net zit en dat NS dit geen geldige reden vindt om een trein te laat te laten vertrekken.
We hebben het niet over het hele Nederlandse net, we hebben het over 1 traject. Ik verwacht inderdaad niet dat dit hier erg problematisch is.
Je tweede deelzin... tja, NS en flexibiliteit is een moeilijke combinatie.
Gelukkig rijden er over 1,5 jaar nieuwe treinen die door kunnen rijden naar Eindhoven Centraal.Maarten_E schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:11:
Toch jammer dat de conducteur op station Venlo besluit treintjes te laten rijden en geen passagiers te vervoeren... Iets vertraagde trein uit Duitsland komt binnen, de conducteur van de NS trein draait gewoon de sleutel om en gooit de deuren dicht voor 90% van de overstappende passagiers... Mij ga je niet vertellen dat die 2-3 minuutjes niet ingehaald hadden kunnen worden voor Eindhoven...
Er zit toch echt geen 2-3 minuten speling in die trein. Op tijd vertrekken uit Venlo is essentieel voor overstappers richting Tilburg-Breda-Rotterdam, natuurlijk gaat-ie niet wachten op dat onding uit Duitsland dat nog niet één keer op tijd in Venlo is aangekomen (als ze je er niet al in Kaldenkirchen uit smijten).Maarten_E schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:11:
En dan willen mensen die Duitse ellende nog naar Eindhoven zelf doortrekken, alsjeblieft niet zeg.
Ik zou me in zo'n geval gaan afvragen hoe ik mijn klanten het beste kan dienen, zeker als het bedachte proces kennelijk niet werkt.Extraxyz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:02:
[...]
Er zit toch echt geen 2-3 minuten speling in die trein. Op tijd vertrekken uit Venlo is essentieel voor overstappers richting Tilburg-Breda-Rotterdam, natuurlijk gaat-ie niet wachten op dat onding uit Duitsland dat nog niet één keer op tijd in Venlo is aangekomen (als ze je er niet al in Kaldenkirchen uit smijten).
En dan willen mensen die Duitse ellende nog naar Eindhoven zelf doortrekken, alsjeblieft niet zeg.
Ik lees alleen dat ze soms niet goed zichtbaar zijn, maar nergens wat de exacte reden is.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ze zijn niet goed zichtbaar. Overdag lastiger waarneembaar, 's nachts heb je een zonnebril nodig, omdat je verblind wordt. De NG-seinen in Amsterdam zijn echt niet fijn om naar te kijken..Onbekend schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:03:
Heeft iemand meer informatie waarom de nieuwe lichtseinen zoveel problemen geven?
Ik lees alleen dat ze soms niet goed zichtbaar zijn, maar nergens wat de exacte reden is.
Maar is de lens in het sein dan anders, of is het oppervlak van het seinbord te klein?MediaZoo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:08:
[...]
Ze zijn niet goed zichtbaar. Overdag lastiger waarneembaar, 's nachts heb je een zonnebril nodig, omdat je verblind wordt. De NG-seinen in Amsterdam zijn echt niet fijn om naar te kijken..
Het zijn LED seinen er zit geen lens in. Maar het gaat niet alleen om het kleurtje van het sein natuurlijk. Een sein geeft meer informatie aan de machinist. En als de LED verlichting zo fel is dat de rest van het sein slecht zichtbaar wordt, vanuit bepaalde hoeken het seinbeeld slecht waarneembaar is en het formaat is inderdaad kleiner waardoor waarnemen van het volledige seinbeeld pas veel later goed gedaan kan worden.Onbekend schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:10:
[...]
Maar is de lens in het sein dan anders, of is het oppervlak van het seinbord te klein?
Ik ga in juli met de ouigo hobbeltrein klassiek richting parijs vanaf brussel-zuid. Ik moet echter nog de EuroCity boeken van rotterdam naar brussel-zuid en ik kom tot de volgende "ontdekking".
EuroCity aankomst 13:18
OuiGo vertrek (5 min eerder verplicht) 13:3832
Heeft iemand ervaring met hoe lang het ongeveer lopen is en of dat qua overstap te doen is? En wat zegt SNCF/NMBS/NSI als je je aansluiting mist door vertraging? Gaat om saver/mid-flex tarieven.
Trein eerder boeken kan ook, zit je wel een halfuur in brussel en ruim 25% duurder.
SNCF/OuiGo staat al vast.
:strip_exif()/f/image/MB8zzq4NlTWcmdolZxPwBSSr.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fue1bOfNuakwIUVSZYmxkge3.png?f=user_large)
Er zijn verschillende soorten led's, met elk hun eigen unieke eigenschappen en soort bolling van de lens.MediaZoo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:14:
[...]
Het zijn LED seinen er zit geen lens in. Maar het gaat niet alleen om het kleurtje van het sein natuurlijk. Een sein geeft meer informatie aan de machinist. En als de LED verlichting zo fel is dat de rest van het sein slecht zichtbaar wordt, vanuit bepaalde hoeken het seinbeeld slecht waarneembaar is en het formaat is inderdaad kleiner waardoor waarnemen van het volledige seinbeeld pas veel later goed gedaan kan worden.
Voor veraf als een trein snel aan komt rijden, en voor dichtbij als de trein stil staat moet het licht goed zichtbaar zijn. Dat ga je niet redden met 1 type led, maar hopelijk hadden ze bij het ontwerp van het sein hier al rekening mee gehouden.
Laat ik ff voorop stellen dat ik niks van treinen weet en dit topic vanochtend toevallig op de FP zag terwijl ik vandaag lang reis en toen ging lezen en meteen de hele reis half het land door zoet was. Was dus stiekem wel interesant, en naast de dingen die ik snap/weet speelt er vaak nog meer en dat is leuk om eens te horen
Dat is dus deze:
:strip_exif()/f/image/USqMTl8filw0D9o8wNpLeVaA.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een privécoupe in de eerste klas (nouja, je hebt geen alleenrecht maar tenzij het druk is komt er over het algemeen niemand bij zitten). Niet zoals je vaak ziet met glazen wand, maar echt dichte wanden waar niemand doorheen je aanstaart en je veilig je laptop kan gebruiken zonder dat er van achter meegegluurd kan worden. Echt wat privacy dus. Da's echt mijn main point hier. Ik zou hier extra voor bijbetalen om eerlijk te zijn. Verder eigen lampjes per stoel, spiegels om ff je haar te fixen voor je uitstapt, en zo'n beetje de meest comfy stoelen die ik ooit heb gehad (dat lijkt bij elke vernieuwing juist minder te worden. Die nieuwe NS sprinters zijn al helemaal verschrikkelijk). Enige wat mist is een oplader (ook hier in eerste klas).
Het is een oud model, zo ver ben ik, en hij wordt vast niet meer zo gemaakt voor extra ruimte. Losse hokjes is nou eenmaal niet zo efficient (of zit daar ook meer achter?). Snap ik, maar och wat geniet ik hiervan. Nou heb ik deze versie dus al jaren niet meer gezien. Rijd deze lijn (Eindhoven - Den Haag) altijd hiermee? Welke andere lijnen vind ik deze? Of is dit zo'n model die enkel bij onderhoud nog als reserve opduikt en is het echt geluk hebben?
Voor wat extra info, de NS website zegt dat het deze trein is. Treinstelnummer klopt met wat hier staat maar verder dus geen verstand van. Daarbij gaat het me dus ook om het interieur en heb gemerkt dat dat in een model ook kan verschillen. Maar daar weten jullie vast meer van dan ik
:strip_exif()/f/image/qSLfvuHxWmNklYFGkathFvRS.jpg?f=fotoalbum_large)
De genoemde oplaadmogelijkheid kan ik niet vinden in mijn chillle hokje, maar wellicht dat die daarbuiten wel zijn.
Ik moet morgen dezelfde reis heen en terug dus hoop weer op dit soort trein/interieur. Staat iig zelfde materieel voor in de app, maar ander treinstelnummer dus weet niet of er kans is op een nieuwer (voor mij persoonlijk dus minder) interieur. Maar dezelfde hoeveeheid zit plaatsen dus heb goede hoop
Maargoed, ik wil ook gewoon ff een ode geven aan deze (semi-)privécoupes die helaas bijna allemaal uitgefaceerd zijn.
Also, een andere en (wellicht domme, maar zoals gezegd weet ik er gewoon niet zo veel van) vraag. Maar vroeger had je gordijntjes/zonneschermen en konden ramen open. Dat was fijn. Ik neem aan dat dat laatste ivm veiligheid nu dichtgeschroeft zit (op de treinen die het ooit hadden, zoals deze) maar alle gordijnen/zonneschermen heb ik ook al jaren niet gezien. Terwijl ze in een tijd van digitale schermen juist extra nuttig zijn. Is dat puur kostenbesparing of zit daar ook wat achter?
P.S. ik doe m'n best de goede termen te gebruiken maar ben een noob op dit gebied, dus excuus als ik toch ergens de verkeerde gebruik

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Nogsteeds wel tich dingen die ik me afvraag in de tekst hierboven die niet beantwoord zijn. Dus mocht iemand een enthousiaste noob wat willen vertellen hou ik me aanbevolen.
Hij was het wel met me eens dat deze hokjes en deze stoelen super chill zijn. En vervolgde dat met het verdrietige nieuws dat ze eruit gaan. Toen ik zei dat ik hier oprecht voor zou bijbetalen stelde hij voor een petitie te starten. Nou weet ik niet of ik zo veel moeite ga doen ervoor, maar ik zou hem zeker tekenen lol. Hoe dan ook, gezellig treinpersoneel.
[ Voor 14% gewijzigd door Cambionn op 31-05-2025 22:35 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
De inzet voor morgen: (onder voorbehoud natuurlijk)Cambionn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:24:
Ik heb zojuist wat treinpersoneel gevraagd en volgens hem hebben alle ICDs dit interieur, maar rijden er 2 soorten treinen op dit traject en veranderd het geplande matrieel soms 3 keer per dag. Ik ga morgen dus omreizen voor deze lijn (10 minuten extra op zo'n 2 uur) en hopen op weer een ICD. Op de site staat hij ingepland, dus hopen dat dat zo blijft!
Hij was het wel met me eens dat deze hokjes en deze stoelen super chill zijn. En vervolgde dat met het verdrietige nieuws dat ze eruit gaan. Toen ik zei dat ik hier oprecht voor zou bijbetalen stelde hij voor een petitie te starten. Nou weet ik niet of ik zo veel moeite ga doen ervoor, maar ik zou hem zeker tekenen lol. Hoe dan ook, gezellig treinpersoneel.
https://treinposities.nl/treinseries/1100/2025-06-01
Have fun
Hmmm. Op ns.nl staat de ICD in de reisplanner, maar op jouw link staat die (zelfde treinstelnummer) de rit daarvoor en een ander model op de tijd van mijn treined1703 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:28:
[...]
De inzet voor morgen: (onder voorbehoud natuurlijk)
https://treinposities.nl/treinseries/1100/2025-06-01
Have fun
Dat is orde van de dag. Ik heb dat ook wel eens gehad, bijvoorbeeld vraag ik of een aansluiting kan wachten en dan is de opmerking "nee, dat vraag ik niet want dat wordt toch niet gedaan".Maarten_E schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:11:
En ja, dan kan ik het ook niet laten om er een nare opmerking achteraan te gooien in de trant van "ja, NS rijdt treintjes, NS vervoert geen reizigers".
Sorry, maar ik vind het een brevet van onvermogen.
Signatures zijn voor boomers.
Als je geen vertraging hebt is 20 minuten op Brussel-Zuid meer dan voldoende. Is misschien 5 minuten lopen.GwnLars_ schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:38:
Gegroet, ik zit met een dillema.
Ik ga in juli met de ouigo hobbeltrein klassiek richting parijs vanaf brussel-zuid. Ik moet echter nog de EuroCity boeken van rotterdam naar brussel-zuid en ik kom tot de volgende "ontdekking".
EuroCity aankomst 13:18
OuiGo vertrek (5 min eerder verplicht) 13:3832
Heeft iemand ervaring met hoe lang het ongeveer lopen is en of dat qua overstap te doen is? En wat zegt SNCF/NMBS/NSI als je je aansluiting mist door vertraging? Gaat om saver/mid-flex tarieven.
Trein eerder boeken kan ook, zit je wel een halfuur in brussel en ruim 25% duurder.
SNCF/OuiGo staat al vast.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hou er wel rekening mee dat deze trein op zijn Frans rijdt en dat ze dus zomaar 2 minuten van te voren de deur dicht kunnen doen.
Ah zo, en anders wordt het hollenMaasluip schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:38:
[...]
Als je geen vertraging hebt is 20 minuten op Brussel-Zuid meer dan voldoende. Is misschien 5 minuten lopen.
Hou er wel rekening mee dat deze trein op zijn Frans rijdt en dat ze dus zomaar 2 minuten van te voren de deur dicht kunnen doen.
Dankjewel.
Er staat dat het vertrekproces gestart wordt om 5 min voor vertrek, dus dat komt wel goed denk ik.
Dan doen we het in Belgie toch beter wat mij betreft. Voor de meeste treinen kan je zelfs opzoeken wat de maximale tijd is dat deze zal wachten om aansluiting te garanderen. Natuurlijk, als je net 1 minuut meer vertraging hebt dan dat is het balen want dan zie je alsnog de trein voor je neus wegrijden natuurlijk. Maar men moet ergens een grens trekken.Maasluip schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:36:
[...]
Dat is orde van de dag. Ik heb dat ook wel eens gehad, bijvoorbeeld vraag ik of een aansluiting kan wachten en dan is de opmerking "nee, dat vraag ik niet want dat wordt toch niet gedaan".
En ja, dan kan ik het ook niet laten om er een nare opmerking achteraan te gooien in de trant van "ja, NS rijdt treintjes, NS vervoert geen reizigers".
Sorry, maar ik vind het een brevet van onvermogen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De eerste klas treincoupe's blijven toch wel de beste zitplek in de treinCambionn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:38:
Maargoed, ik wil ook gewoon ff een ode geven aan deze (semi-)privécoupes die helaas bijna allemaal uitgefaceerd zijn.
Maar terwijl de koplopers nog wel eventjes rondrijden gaat ICD er helaas snel uit, daar was juist ICNG al voor bedacht en slechts door de vertraging bij dat project was het nog niet vervangen.
Een woord: klimaatbeheersing. Dat werkt alleen goed als de ramen dicht zitten. Dat het ook rommel op het spoor scheelt is mooi meegenomen. Dat van die gordijntjes was vroeger ook iets wat om de haverklap gesloopt werd. This is why we can't have nice things.Also, een andere en (wellicht domme, maar zoals gezegd weet ik er gewoon niet zo veel van) vraag. Maar vroeger had je gordijntjes/zonneschermen en konden ramen open. Dat was fijn. Ik neem aan dat dat laatste ivm veiligheid nu dichtgeschroeft zit (op de treinen die het ooit hadden, zoals deze) maar alle gordijnen/zonneschermen heb ik ook al jaren niet gezien. Terwijl ze in een tijd van digitale schermen juist extra nuttig zijn. Is dat puur kostenbesparing of zit daar ook wat achter?
Dank voor de antwoorden! Klinkt logisch idd, en helaas (vooral voor die laatste).The Third Man schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:18:
[...]
De eerste klas treincoupe's blijven toch wel de beste zitplek in de trein, kan me helemaal vinden in je voorkeur. ICM, de koplopers, hebben ze ook trouwens ook nog (foto). Maar het klopt dat ze eruit gaan. Het is niet alleen ruimtegebruik maar ook het onpraktische aan de gang, je komt er moeilijker langs met tassen en koffers en mensen moeten als sardientjes erin wachten als het balkon vol is en men al richting de deuren wil. En het toezicht is ook slecht in die aparte kamertjes wat de veiligheid niet ten goede komt.
Maar terwijl de koplopers nog wel eventjes rondrijden gaat ICD er helaas snel uit, daar was juist ICNG al voor bedacht en slechts door de vertraging bij dat project was het nog niet vervangen.
[...]
Een woord: klimaatbeheersing. Dat werkt alleen goed als de ramen dicht zitten. Dat het ook rommel op het spoor scheelt is mooi meegenomen. Dat van die gordijntjes was vroeger ook iets wat om de haverklap gesloopt werd. This is why we can't have nice things.
Degene in jouw foto kom ik idd vaker tegen zoals genoemd. Maar die heeft een glazen muur waar je doorheen kan kijken, en met gaten waar geluid door komt. Hoewel fijner dan compleet open ruimtes daardoor wel een stuk minder dan deze.
Vanochtend de ICNG die gelukkig niet heel vervelend zijn. 1 van de fijnere van de nieuwere modellen. Maar niks wint het van de ICD. Nu op de weg terug weer zo'n IDC. Vrees de laatste, was op T-DOSE en dat is volgend jaar pas weer en verder kom ik zelden op deze lijn. Moet dan wel heel veel vertraging komen om volgende T-DOSE te redden. Dus ik geniet er de komende anderhalf uur maar van

OUIGO in Frankrijk is een losstaande dochter van SNCF en daarmee formeel geen onderdeel van de AJC (Agreement to Journey Continuation). AJC is een overeenkomst die regelt dat je met de volgende (zelfde) trein van dezelfde vervoerder mee mag, ondanks dat je 2 tickets hebt (en twee vervoerovereenkomsten). Echter de klassieke OUIGO naar Brussel is ook een samenwerking met NMBS die wel lid is van AJC. Over het algemeen is personeel behulpzaam. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze bij het loket je ticket geldig maken voor de volgende OUIGO naar Parijs. Wil je daar niet op wachten en met Eurostar of TGV richting Parijs verder willen, dan zal je daar ter plekke een ticket voor moeten kopen.En wat zegt SNCF/NMBS/NSI als je je aansluiting mist door vertraging?
Mijn dank is groot. Bijzondere constructie wel, de volgende OuiGo is niet zo'n punt mocht het zo ver komen, bewust een dag voor de heenreis en een voor de terugreis genomenMartijn-HK schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:03:
[...]
OUIGO in Frankrijk is een losstaande dochter van SNCF en daarmee formeel geen onderdeel van de AJC (Agreement to Journey Continuation). AJC is een overeenkomst die regelt dat je met de volgende (zelfde) trein van dezelfde vervoerder mee mag, ondanks dat je 2 tickets hebt (en twee vervoerovereenkomsten). Echter de klassieke OUIGO naar Brussel is ook een samenwerking met NMBS die wel lid is van AJC. Over het algemeen is personeel behulpzaam. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze bij het loket je ticket geldig maken voor de volgende OUIGO naar Parijs. Wil je daar niet op wachten en met Eurostar of TGV richting Parijs verder willen, dan zal je daar ter plekke een ticket voor moeten kopen.
Oh, daar zijn de borden van Amsterdam heengewandeld. Ik vroeg mij vanmorgen al af waarom de borden op dat perron donker waren, maar die zijn gewoon even op vakantie zo te zien.Bastien schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:12:
Spoor 2A in Almelo... En dan komt Blauwnet voorrijden met de IC naar Enschede. Jammer.[Afbeelding]
Ik heb 'm intern doorgegeven, want hoe grappig ook, het is niet heel handig voor de reizigers 😅
[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 02-06-2025 16:39 ]
Had de nummers van de schermen nog even willen noteren maar wilde de trein niet missen. Maar alleen deze dubbele is voor 2A dus dat is vast wel terug te vinden.EDIT schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Oh, daar zijn de borden van Amsterdam heengewandeld. Ik vroeg mij vanmorgen al af waarom de borden op dat perron donker waren, maar die zijn gewoon even op vakantie zo te zien.
Ik heb 'm intern doorgegeven, want hoe grappig ook, het is niet heel handig voor de reizigers 😅
Mooi in Twente op vakantie.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Wordt de reisinformatie handmatig aan een scherm gekoppeld en heeft er iemand scheef in een tabel met beeldschermnummers gekeken?
If you choose not to decide, you still have made a choice.

En ja, ik heb het over deze CTA-schermen. Die oude CTA-bakken met die flapjes waren vaak wel fout omdat er een flapje bleef hangen.
[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 02-06-2025 23:10 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Doet me denken aan die oude flappen-CTA's. In 's-Hertogenbosch ooit de Sprinter naar Avignon genomen.
Het probleem is nog in onderzoek bij IT, blijkbaar is het wat lastiger dan een nummertje aanpassen, maar er wordt dus aan gewerkt!Bastien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:08:
Opgelost is het nog niet in Almelo, nu wacht men op de trein naar Londen St Pancras.
Kunnen ze hem niet gewoon even uitzetten?EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Het probleem is nog in onderzoek bij IT, blijkbaar is het wat lastiger dan een nummertje aanpassen, maar er wordt dus aan gewerkt!
https://nos.nl/artikel/25...-vreest-landelijke-impactVakbonden kondigen treinstakingen aan, NS vreest landelijke impact
Vrijdag ligt het treinverkeer in een groot deel van het land waarschijnlijk stil. Vakbond FNV kondigt aan dat de aangekondigde stakingen definitief doorgaan.
Vanmiddag waarschuwde de NS dat de staking van vrijdag gevolgen kan hebben voor het treinverkeer in het hele land. Mogelijk rijden er helemaal geen treinen. De vakbonden hebben een staking gepland in het midden van het land en vanuit die regio stuurt de NS zijn eigen treinen voor het hele land aan.
De vakbonden hadden de NS een ultimatum gesteld na vastgelopen gesprekken over de cao. FNV en VVMC eisten dat de directie van NS voldoet aan cao-eisen en stelden daarvoor een deadline. Dat ultimatum van FNV liep vanmiddag om 17.00 uur af en de deadline van VVMC was gisteren al verstreken.
Een eerdere reactie van NS op het ultimatum noemden de bonden zondag "weinig hoopgevend". NS bood een loonsverhoging op jaarbasis van 2,55 procent maar dat vinden de vakbonden te weinig. Zij willen dat de inflatie wordt gecompenseerd en dat is volgens hen niet het geval. Daarnaast eisen de bonden betere voorwaarden voor mensen die zwaar en onregelmatig werk doen.
Meerdere stakingen
De eerste staking bij NS is aanstaande vrijdag in het midden van het land. Ook de komende weken zijn stakingen aangekondigd. Zo zijn er op 10 juni plannen voor het westen van het land en op 12 juni voor het noordwesten en oosten. Op 16 juni wordt het werk neergelegd in het noorden en zuiden.
Mochten NS en de vakbonden dan nog geen akkoord hebben gesloten, volgen mogelijk landelijke stakingen.
Pak de auto maar dus vrijdag want dat gaat weer een leuke chaos worden.
Tesla M3LR '21
Vrijdag is het begin van het pinksterweekeinde - dus ook op de weg is het al chaos zonder treinstakingLondon schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
[...]
https://nos.nl/artikel/25...-vreest-landelijke-impact
Nu hebben we in NH een redelijk goed netwerk van regionale interliner bussen die wel wat kunnen overnemen, maar het lijkt een interessante dag te worden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oh great, dat wordt dus in de overvolle lijnbus naar werkLondon schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
[...]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik begin een beetje moe te worden van al dat vakbondsgezeur, die weer eens de aandacht zoeken om relevant te blijven. Hoe groot is het percentage NS-medewerkers dat daadwerkelijk lid is van een vakbond? Waarschijnlijk een minderheid. Naar mijn mening is de NS allesbehalve een slechte werkgever. Sterker nog, als medewerker wordt er veel voor je geregeld.London schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Daarnaast biedt de NS volop kansen om carrière te maken iets wat lang niet overal vanzelfsprekend is. Ik vraag me dan ook af of je bij een gemiddeld MKB-bedrijf een vergelijkbaar salaris én dezelfde doorgroeimogelijkheden zou hebben.
De vorige staking was toch pas een half jaar geleden? Zo krijg je automobilisten nooit structureel terug het OV in natuurlijk...London schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is niet NS, andere CAO.Raven schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:45:
[...]
Oh great, dat wordt dus in de overvolle lijnbus naar werk, tenzij Keolis/Blauwnet blijft rijden, heeft dit daar invloed op?
I know
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even los van wat ik persoonlijk van de komende stakingen of CAO onderhandelingen vind, maar de laatste stakingen bij NS voor de CAO waren in 2022.hoevenpe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:01:
[...]
De vorige staking was toch pas een half jaar geleden? Zo krijg je automobilisten nooit structureel terug het OV in natuurlijk...
De stakingen zijn specifiek voor de NS CAO. Andere vervoerders en de verkeersleiding vallen daar niet onder, dus die rijden gewoon.Raven schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:15:
[...]
I know, maar als een groot deel van het treinverkeer wordt stilgelegd, blijven de andere kleine vervoerders dan wel rijden?
[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 03-06-2025 19:18 ]
In 2022 nog wel https://www.rtvnoord.nl/n...der-meer-groningen-updateRaven schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:15:
[...]
I know, maar als een groot deel van het treinverkeer wordt stilgelegd, blijven de andere kleine vervoerders dan wel rijden?
Zolang er verkeersleiding is en er niets stuk is rijdt de rest wel. Ook bv goederenvervoer.
Je bent waarschijnlijk in de war met de staking bij ProRail vorig jaar waar FNV zichzelf voor schut heeft gezet en een resultaat heeft geaccepteerd wat voor veel mensen slechter was dan het resultaat voor de stakinghoevenpe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:01:
[...]
De vorige staking was toch pas een half jaar geleden? Zo krijg je automobilisten nooit structureel terug het OV in natuurlijk...
Hopelijk levert deze staking wat op voor de NS'ers. Staken voor betere arbeidsvoorwaarden is in principe altijd toe te juichen en veruit te prefereren boven de directie uit hun huis te slepen en voor de ogen van hun familie dood te knuppelen zoals dat vroeger ging.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er was toch eind vorig jaar meerdere keren gestaakt?EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:17:
Even los van wat ik persoonlijk van de komende stakingen of CAO onderhandelingen vind, maar de laatste stakingen bij NS voor de CAO waren in 2022.
Edit: dat was ProRail blijkbaar, niet lullig bedoeld maar voor de gemiddelde reiziger is dat 'gewoon' de NS. Het effect is hetzelfde.
[ Voor 19% gewijzigd door hoevenpe op 03-06-2025 19:30 ]
Vanmiddag rond 1645 was het weer Vathorst. Sowieso wel knap om daar zo te komen.EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Het probleem is nog in onderzoek bij IT, blijkbaar is het wat lastiger dan een nummertje aanpassen, maar er wordt dus aan gewerkt!
Maar het heeft voordelen, vrijdag mooi van NS internationaal gebruik maken dus.
Het is geen slechte werkgever omdat vakbonden fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden weten af te dwingen. NS laat zelf overduidelijk blijken geen enkele intentie te hebben om hun werkgevers goed te behandelen. Zelfs zaken die voor de vorige CAO al akkoord waren bevonden, zijn nog niet gerealiseerd en worden opnieuw als onderhandelingspunt gebruikt.Autonoesis schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Ik begin een beetje moe te worden van al dat vakbondsgezeur, die weer eens de aandacht zoeken om relevant te blijven. Hoe groot is het percentage NS-medewerkers dat daadwerkelijk lid is van een vakbond? Waarschijnlijk een minderheid. Naar mijn mening is de NS allesbehalve een slechte werkgever. Sterker nog, als medewerker wordt er veel voor je geregeld.
Daarnaast biedt de NS volop kansen om carrière te maken iets wat lang niet overal vanzelfsprekend is. Ik vraag me dan ook af of je bij een gemiddeld MKB-bedrijf een vergelijkbaar salaris én dezelfde doorgroeimogelijkheden zou hebben.
Het zal helaas nog wel even duren. Het binnenwerk van het bord lijkt waarschijnlijk verkeerd geprogrammeerd te zijn, waardoor het een kloon is van het bord op Amsterdam Centraal. Uitschakelen zou daarmee beide borden uitschakelen, als ik het goed begrijp.Bastien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:29:
[...]
Vanmiddag rond 1645 was het weer Vathorst. Sowieso wel knap om daar zo te komen.
Maar het heeft voordelen, vrijdag mooi van NS internationaal gebruik maken dus.
Er moet een monteur naar toe om de boel opnieuw te flashen en afhankelijk van hoe dicht het bord bij het spoor hangt kan daar een buitendienststelling voor nodig zijn. Dus je zal het waarschijnlijk de komende tijd nog zien.
Knap werk dan.EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Het zal helaas nog wel even duren. Het binnenwerk van het bord lijkt waarschijnlijk verkeerd geprogrammeerd te zijn, waardoor het een kloon is van het bord op Amsterdam Centraal. Uitschakelen zou daarmee beide borden uitschakelen, als ik het goed begrijp.
Er moet een monteur naar toe om de boel opnieuw te flashen en afhankelijk van hoe dicht het bord bij het spoor hangt kan daar een buitendienststelling voor nodig zijn. Dus je zal het waarschijnlijk de komende tijd nog zien.
Hangt tussen twee sporen in met een perron van een metertje of drie-vier hooguit. Mooi voor komend weekend als er toch al een buitendienst stelling is.
Maar bedankt voor je info, zo kom je nog eens wat te weten.
Ik vind het interessant dat de NS meldt dat de internationale treinen wel rijden, want ik zou zweren dat die tijdens de vorige stakingen ook uitvielen.London schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
[...]
In theorie kom ik vrijdag met de Eurostar vanuit Parijs naar Rotterdam, maar ik krijg het idee dat het Antwerpen-Turnhout en dan De Lijn naar Tilburg gaat worden

Be yourself, no matter what they say ...
De stakingen vorig jaar was ProRail, dan rijdt er niets meer natuurlijk. Nu is het enkel NS. Alles in het OV is opgeknapt in diverse CAO's dus vandaar te vaak gezeik met/door stakingen.voske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik vind het interessant dat de NS meldt dat de internationale treinen wel rijden, want ik zou zweren dat die tijdens de vorige stakingen ook uitvielen.
In theorie kom ik vrijdag met de Eurostar vanuit Parijs naar Rotterdam, maar ik krijg het idee dat het Antwerpen-Turnhout en dan De Lijn naar Tilburg gaat worden
Alleen regio midden staakt, dus Utrecht zeg maar.voske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik vind het interessant dat de NS meldt dat de internationale treinen wel rijden, want ik zou zweren dat die tijdens de vorige stakingen ook uitvielen.
De internationale treinen worden gereden door andere standplaatsen en ook de bijsturingsorganisatie van de internationale treinen zit in Amsterdam, dus vandaar dat de internationale treinen gewoon kunnen blijven rijden.
Voor NS Reizigers (binnenland) zit de gehele bijsturingsorganisatie wel in Utrecht, dus als daar mensen het werk neerleggen, dan ben je zo ongeveer klaar in het hele land.
[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 03-06-2025 20:09 ]
Dat is waar; dat dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. Inmiddels heb ik maar de Flixbus vanuit Rotterdam geboekt om in ieder geval thuis te komen.Bastien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:03:
[...]
De stakingen vorig jaar was ProRail, dan rijdt er niets meer natuurlijk. Nu is het enkel NS.
Be yourself, no matter what they say ...
Is toch een andere vervoerder?voske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik zou denken dat dit gerelateerd zou zijn aan die uitval te Amsterdam die je vermeldde. Ik vermoed dat die bak in Almelo een specifiek bord te Amsterdam spiegelt.EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Het zal helaas nog wel even duren. Het binnenwerk van het bord lijkt waarschijnlijk verkeerd geprogrammeerd te zijn, waardoor het een kloon is van het bord op Amsterdam Centraal. Uitschakelen zou daarmee beide borden uitschakelen, als ik het goed begrijp.
Als het erop geraakt zonder tussenkomst ten velde, moet het ook eraf te halen zijn zonder tussenkomst te velde.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik weet niet of het zonder tussenkomst is gebeurd. Het kan prima zijn dat er vervanging/onderhoud aan het bord is gedaan ergens vorige week en dat men daarbij per ongeluk data van een verkeerd bord heeft geflashed.Arator schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:09:
[...]
Ik zou denken dat dit gerelateerd zou zijn aan die uitval te Amsterdam die je vermeldde. Ik vermoed dat die bak in Almelo een specifiek bord te Amsterdam spiegelt.
Als het erop geraakt zonder tussenkomst ten velde, moet het ook eraf te halen zijn zonder tussenkomst te velde.
En dat ding heeft geen uitknop? Of is die ook geschakeld met AmsterdamEDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Of zet er een testbeeld op, zoals jaren geleden in Breda.
Dit heeft toen ook wel een half jaar geduurd. Al vraag ik me af wanneer je dit scherm ziet?
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 03-06-2025 21:35 ]
Heerlijk doorrijden zonder gele bananen tussendoorKalentum schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:20:
[...]
In 2022 nog wel https://www.rtvnoord.nl/n...der-meer-groningen-update
Zolang er verkeersleiding is en er niets stuk is rijdt de rest wel. Ook bv goederenvervoer.
Er zal vast wel een fysieke uitknop op zitten of een stekker die eruit getrokken kan worden, maar moet er daarvoor iemand naar het bord toe en die zou dan waarschijnlijk net zo goed de configuratie kunnen fixen. Remote zal waarschijnlijk niet kunnen omdat het bord zich identificeert als een ander bord.AW_Bos schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:28:
[...]
En dat ding heeft geen uitknop? Of is die ook geschakeld met Amsterdam?
Dit heeft toen ook wel een half jaar geduurd. Al vraag ik me af wanneer je dit scherm ziet?
[YouTube: Testbeeld op station Breda]
Nee, de vervoerder van Eurostar in NL is NS Int. Zowel voor de Continental (ex-Thalys) als voor Channel. Voor vrijdag geldt dit niet, maar mocht volgende week de regio Amsterdam staken dan is er een risico dat Eurostars uitvallen die gereden worden door een NS TD (traindriver/machinist) en/of en een volledig team van 2 NS TMs (train managers). We rijden in gemixte teams op Eurostar van NL/BE/FR personeel, vandaar dat niet alle treinen geraakt zullen worden.
Geen informatie is imho nog altijd beter dan verkeerde informatie voor het vertrouwen in de betrouwbaarheid van een informatiedisplay.EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36: Uitschakelen zou daarmee beide borden uitschakelen, als ik het goed begrijp..
Spel en typfouten voorbehouden
Nou waarschijnlijk, daar Product Control onder regio Amsterdam valt dan zal er evengoed niets rijden i.v.m. stakende bijsturing.Martijn-HK schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:28:
[...]
maar mocht volgende week de regio Amsterdam staken dan is er een risico dat Eurostars uitvallen die gereden worden door een NS TD (traindriver/machinist) en/of en een volledig team van 2 NS TMs (train managers). We rijden in gemixte teams op Eurostar van NL/BE/FR personeel, vandaar dat niet alle treinen geraakt zullen worden.
[ Voor 10% gewijzigd door AlexFL op 04-06-2025 01:18 ]
Precies, gewoon je mond houden en werken slaaf...Autonoesis schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Ik begin een beetje moe te worden van al dat vakbondsgezeur, die weer eens de aandacht zoeken om relevant te blijven. Hoe groot is het percentage NS-medewerkers dat daadwerkelijk lid is van een vakbond? Waarschijnlijk een minderheid. Naar mijn mening is de NS allesbehalve een slechte werkgever. Sterker nog, als medewerker wordt er veel voor je geregeld.
De arbeids inkomens quote daalt al decennia maar hey, vooral blijven zagen en zeiken op collectieve onderhandelingen. Ik begin een beetje moe te worden van dat anti vakbondsgezeur.
Poepie je zal maar een keertje last hebben van iemand die voor zijn rechten opkomt. Als je hierover wat te zeiken hebt, stuur een brief naar de directie van de NS.
Heeft niks met slavernij te maken. Wil alleen zeggen dat de salarissen en arbeidsvoorwaarden al erg goed zijn in vergelijking met andere vervoerders en MKB-bedrijven. Met constante salarisverhogingen werk je het bedrijf alleen maar verder in de problemen. NS maakt tenslotte al jaren verlies, de prijs van een treinkaartje wordt steeds minder aantrekkelijk voor de consument terwijl de service steeds minder wordt. Voor deze prijzen verwacht je als gebruiker op zijn minst een brandschone trein.GoldenSample schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 01:52:
[...]
Precies, gewoon je mond houden en werken slaaf...
De arbeids inkomens quote daalt al decennia maar hey, vooral blijven zagen en zeiken op collectieve onderhandelingen. Ik begin een beetje moe te worden van dat anti vakbondsgezeur.
Poepie je zal maar een keertje last hebben van iemand die voor zijn rechten opkomt. Als je hierover wat te zeiken hebt, stuur een brief naar de directie van de NS.
Hey dat is grappig; X11 !AW_Bos schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:28:
[...]
En dat ding heeft geen uitknop? Of is die ook geschakeld met Amsterdam?
[YouTube: Testbeeld op station Breda]
De CTA's draaien dus Linux neem ik aan?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Fedora zelfs, heeft hier al een aantal keren foto's met vastgelopen schermpjes in de bootloader van Fedora gestaan.silverball schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Hey dat is grappig; X11 !
De CTA's draaien dus Linux neem ik aan?
Inmiddels het hele land?EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:07:
Alleen regio midden staakt, dus Utrecht zeg maar.
Vrijdag hele dag geen NS-treinen door staking
Vrijdag rijden er in het hele land geen NS-treinen. Dat meldt een woordvoerder van de NS. Het personeel staakt vrijdag waardoor de treinen stilstaan tot zaterdag 04.00 uur.
Gisteren meldde de NS dat personeel in Midden-Nederland gaat staken. Daardoor kunnen alle NS-treinen niet rijden omdat een groot deel van de treinen door de provincie Utrecht rijdt. Bovendien gebeurt de planning van het treinschema in Utrecht en de medewerkers die die maken, staken ook.
Dus met een staking in het midden van het land, wordt de rest van het land geraakt, waar het om NS gaat. Regionale treinen zullen wel blijven rijden. Die hebben een andere cao.
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 04-06-2025 13:17 ]
De LBP en andere afdelingen zitten gecentraliseerd in regio midden dus als die staken zullen er nergens treinen rijden, aangezien die de rest van het land ook aansturen.
Tesla M3LR '21
Zou Arriva en/of andere vervoerders vrijdag dan op het hoofdnet kunnen rijden?AW_Bos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:17:
Dus met een staking in het midden van het land, wordt de rest van het land geraakt, waar het om NS gaat. Regionale treinen zullen wel blijven rijden. Die hebben een andere cao.
Prorail werkt gewoon, capaciteit geen gebrek.
Lijkt me dat ze dat graag willen, eindelijk concurrentie op het spoor.
Willen ze vast wel graag, maar dat kan echt niet zomaar. Zonder toestemming is dit een overtreding van de spoorwegwet en de regels van ProRail,. Daarnaast zouden ze hun vergunning kunnen kwijtrijken en kunnen ze kans maken op een hoop schadeclaims tegen ze. En daarnaast zou het bij een positief besluit dit echt niet over een nacht ijs gaan. Want waar bepaald materieel niet rijdt, moet er uitvoerig getest worden.hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Zou Arriva en andere vervoerders vrijdag dan op het hoofdnet kunnen rijden?
Als het al zou kunnen, welk blik met personeel had je bedacht open te trekken?hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Zou Arriva en/of andere vervoerders vrijdag dan op het hoofdnet kunnen rijden?
Als je van Tiel naar bijvoorbeeld Kampen of Emmen moet, zijn er wel oplossingen via Arriva en RRReis.FabiandJ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:21:
Ik moet een keer met de trein en precies die dag staken ze, jammer.
het is nog steeds iets wat ik binnenkort een keer wil doen....
[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 04-06-2025 13:27 ]
Denk dat je dan sneller met de bussen Arnhem-Apeldoorn en Apeldoorn-Zwolle bentAW_Bos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:26:
[...]
Als je van Tiel naar bijvoorbeeld Kampen of Emmen moet, zijn er wel oplossingen via Arriva en RRReis.
het is nog steeds iets wat ik binnenkort een keer wil doen....

Had hier ook al een eticket voor gekocht, kan ik die kosten nog terug krijgen? Jens de chatbot roept van niet, maar ik ga de reis niet maken omdat ik meer dan 60min vertraging heb. Dan heb ik volgens de NS site recht op omzetting/geld terug of veranderen van ticket.
Het lijkt me ook ingewikkeld, maar een hoop potentiële reizigers worden met deze actie gedupeerd.ed1703 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:25:
Als het al zou kunnen, welk blik met personeel had je bedacht open te trekken?
Natuurlijk heeft iedereen het recht om op te komen voor betere arbeidsomstandigheden, maar bij een monopolist met een noodzakelijke maatschappelijke functie zou dat imo klantvriendelijker kunnen. De politie en zorg staken ook, de basisvoorziening blijft daarbij wel overeind. Men kan bijvoorbeeld ook besluiten vrijdag geen kaartjes te controleren, iedereen defacto gratis te laten rijden.
Vermoed dat op de lange termijn dat de NS minder kost dan dit, je alleen maar meer mensen de auto in jaagt.
Die kosten kan je uiteraard gewoon terugkrijgen via de reguliere Geld Terug bij Vertraging-regeling. Als je meer dan 60 minuten vertraging hebt/zou hebben, dan krijg je het volledige bedrag terug.FabiandJ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
Ik moet van Amersfoort Vathorst naar Kruiningen-Yerseke.
Had hier ook al een eticket voor gekocht, kan ik die kosten nog terug krijgen? Jens de chatbot roept van niet, maar ik ga de reis niet maken omdat ik meer dan 60min vertraging heb. Dan heb ik volgens de NS site recht op omzetting/geld terug of veranderen van ticket.
Zie ook https://www.ns.nl/uitgeli...u/vergoeding-staking.html
Je kan ook bij de klantenservice een coupon aanvragen voor een andere dag.
[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 04-06-2025 13:40 ]
Volgens nu.nl biedt de NS directie 2,55 % loonsverhoging. De inflatie ligt volgens mij boven 3%. Ik vind het niet zo vreemd dat de vakbonden daar niet mee accoord gaan.Autonoesis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:39:
[...]
Heeft niks met slavernij te maken. Wil alleen zeggen dat de salarissen en arbeidsvoorwaarden al erg goed zijn in vergelijking met andere vervoerders en MKB-bedrijven. Met constante salarisverhogingen werk je het bedrijf alleen maar verder in de problemen. NS maakt tenslotte al jaren verlies, de prijs van een treinkaartje wordt steeds minder aantrekkelijk voor de consument terwijl de service steeds minder wordt. Voor deze prijzen verwacht je als gebruiker op zijn minst een brandschone trein.
Qua materieeltoelating:AW_Bos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Willen ze vast wel graag, maar dat kan echt niet zomaar. Zonder toestemming is dit een overtreding van de spoorwegwet en de regels van ProRail,. Daarnaast zouden ze hun vergunning kunnen kwijtrijken en kunnen ze kans maken op een hoop schadeclaims tegen ze. En daarnaast zou het bij een positief besluit dit echt niet over een nacht ijs gaan. Want waar bepaald materieel niet rijdt, moet er uitvoerig getest worden.
De WINK's mogen "geen TEN-T-corridors kruisen" voor commerciële inzet. Dat betekent dat ze niet onder de lijn Amsterdam - Utrecht mogen komen. Dat is puur een "strafmaatregel" omdat ze geen ERTMS hebben. Als ze straks ERTMS ingebouwd hebben mag het wel weer.
De diesel-GTW's mogen alleen gekoppeld op het hoofdnet rijden i.v.m. detectiekwaliteit.
Dit alles is te vinden op ERA TV.
De elektrische GTW's en de Flirts hebben naar mijn weten gewoon een landelijke toelating. Arriva rijdt daar ook de nachttrein naar Schiphol mee.
Verder mag Arriva niet zomaar concurreren met NS: daarvoor moet een economische toets gedaan worden om te beoordelen of de concessie van NS niet geschaad wordt. Ik weet alleen niet hoe dit juridisch precies geformuleerd is. Ik kan me best voorstellen dat NS geen schade lijdt door Arriva, als Arriva komende vrijdag treinen op Groningen - Zwolle zou rijden. Er is hooguit wat reputatieschade, maar ik weet niet of dat "telt".
Gelukt, een couponcode van vol tarief ook al had ik een 40% daltarief kaartje gekocht kregen, waarmee ik dezelfde reis de zaterdag kan maken.EDIT schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Die kosten kan je uiteraard gewoon terugkrijgen via de reguliere Geld Terug bij Vertraging-regeling. Als je meer dan 60 minuten vertraging hebt/zou hebben, dan krijg je het volledige bedrag terug.
Zie ook https://www.ns.nl/uitgeli...u/vergoeding-staking.html
Je kan ook bij de klantenservice een coupon aanvragen voor een andere dag.
Toch opgelost vandaag, het is afgelopen met de internationale reizen.EDIT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Ah dus hoe wij in Nederland het openbaar(trein)vervoer organiseren en (onder)financieren is allemaal leuk en aardig, het verschil tussen wens en financiering moet dus het personeel maar bijpassen?Autonoesis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:39:
[...]
Heeft niks met slavernij te maken. Wil alleen zeggen dat de salarissen en arbeidsvoorwaarden al erg goed zijn in vergelijking met andere vervoerders en MKB-bedrijven. Met constante salarisverhogingen werk je het bedrijf alleen maar verder in de problemen. NS maakt tenslotte al jaren verlies, de prijs van een treinkaartje wordt steeds minder aantrekkelijk voor de consument terwijl de service steeds minder wordt. Voor deze prijzen verwacht je als gebruiker op zijn minst een brandschone trein.
Verder is het argument dat er ook mensen minder verdienen natuurlijk onzinnig. Er verdienen ook mensen (veel) meer & de NS heeft eerder gebrek aan personeel dan een overschot. Maar nee, laten we elkaar lekker klein houden. Stel voor dat iedereen salaris inlevert, dan wordt alles goedkoper..

Wat stel je voor, verpleegkundigen leveren maar salaris in, want dan wordt de zorg te duur?
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 04-06-2025 16:50 ]
En die 2,55% is alleen voor het 1e jaar voor wat een CAO voor 2,5 jaar zou moeten worden.. Het 2e jaar bieden ze nog minder en dan voor het laatst half jaar maar een half procent.. Dat de bonden (het personeel) daar geen genoegen mee neemt vind ik vrij logisch, die gaan er met de inflatie dan gewoon flink op achteruit.. Politiek Den Haag moet er denk ik dus maar gewoon wat geld bij doen om het personeel van NS fatsoenlijk te kunnen blijven betalen.. Je vindt trein-OV belangrijk of niet als nutsvoorziening voor je land.. Sinds Covid19 is vooral het aantal zakelijke 1e-klasse reizigers flink afgenomen, o.a. door beleid vanuit Den Haag, daardoor maakt NS nu amper tot geen geen winst meer en moet er dus geld bij, het is niet anders.. Je kan niet het personeel daar dan maar voor op laten draaien imho.. In de zorg krijgt men er 7,5% bij over 2 jaar, daar kan het kennelijk wel.. Gemiddelde CAO loonstijging dit jaar is 5%, daar zit NS dus ver onder..Greldinard schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:15:
[...]
Volgens nu.nl biedt de NS directie 2,55 % loonsverhoging. De inflatie ligt volgens mij boven 3%. Ik vind het niet zo vreemd dat de vakbonden daar niet mee accoord gaan.
Ik ben het met je eens dat het uiteindelijk een politieke keuze is. En die is met de ontwikkelingen deze week niet perse makkelijker geworden. De financiën van NS zijn momenteel niet best en voordat ik bij NS ging werken werkte ik in een commerciële organisatie, dus ergens kan ik wel begrip hebben voor een 'pas op de plaats'. Persoonlijk vind ik wel de berichtgeving wat eenzijdig. Zo stond in de laatste gesprekken de stijging van de onregelmatigheidstoeslag wel op 7+%... en dat is volgens mij ook een flink deel van je salaris als personeel in de operatie.Inflatable schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:02:
[...]
En die 2,55% is alleen voor het 1e jaar voor wat een CAO voor 2,5 jaar zou moeten worden.. Het 2e jaar bieden ze nog minder en dan voor het laatst half jaar maar een half procent.. Dat de bonden (het personeel) daar geen genoegen mee neemt vind ik vrij logisch, die gaan er met de inflatie dan gewoon flink op achteruit.. Politiek Den Haag moet er denk ik dus maar gewoon wat geld bij doen om het personeel van NS fatsoenlijk te kunnen blijven betalen.. Je vindt trein-OV belangrijk of niet als nutsvoorziening voor je land.. Sinds Covid19 is vooral het aantal zakelijke 1e-klasse reizigers flink afgenomen, o.a. door beleid vanuit Den Haag, daardoor maakt NS nu amper tot geen geen winst meer en moet er dus geld bij, het is niet anders.. Je kan niet het personeel daar dan maar voor op laten draaien imho.. In de zorg krijgt men er 7,5% bij over 2 jaar, daar kan het kennelijk wel.. Gemiddelde CAO loonstijging dit jaar is 5%, daar zit NS dus ver onder..
Al die jaren dat NS winst gemaakt heeft hebben ze een gedeelte daarvan (vele miljoenen) afgedragen aan de overheid, dus als het nu dan wat minder gaat dan moet je als overheid niet opeens net doen of je neus bloedt en niet jouw probleem is.. Een paar miljoen erbij en NS kan zijn personeel een fatsoenlijke loonsverhoging geven zodat men er met de inflatie niet op achteruit gaat..Martijn-HK schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:28:
[...]
Ik ben het met je eens dat het uiteindelijk een politieke keuze is. En die is met de ontwikkelingen deze week niet perse makkelijker geworden. De financiën van NS zijn momenteel niet best en voordat ik bij NS ging werken werkte ik in een commerciële organisatie, dus ergens kan ik wel begrip hebben voor een 'pas op de plaats'. Persoonlijk vind ik wel de berichtgeving wat eenzijdig. Zo stond in de laatste gesprekken de stijging van de onregelmatigheidstoeslag wel op 7+%... en dat is volgens mij ook een flink deel van je salaris als personeel in de operatie.
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles.. Geen idee wat een demissionair kabinet daar verder voor invloed op heeft.. Het is sowieso de vraag in hoeverre dit met politiek te maken heeft, maar gezien de constructie denk ik dus wel veel.. Het gaat hier om een nutsvoorziening van een zogenaamd zelfstandig bedrijf die als enige aandeelhouder de Nederlandse staat heeft.. Knap staaltje neo-liberalisme..
Als ik bij de NS zou werken zou ik me meer zorgen maken over 'onze' toekomst dan een paar procent extra, al die eerste klas reizigers terugkrijgen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Meer omzet genereren in plaats van steeds legere duurdere treinen laten rondrijden, steeds minder mensen die van je dienst gebruik maken des te kleiner het maatschappelijk en politiek draagvlak om opnieuw tekorten aan te vullen.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles..
Bij PostNL kan je zien wat gebeurd als steeds minder mensen je product gebruiken, die verloren reizigers krijg je met elke paar maanden staken (NS/ProRail/etc.) niet terug de trein in. Uiteindelijk zullen de inkomsten omhoog moeten en de kosten omlaag anders is het sowieso een aflopende zaak...
Als je de NS en OV in het algemeen als commercieel iets bekijkt wel ja, maar het is denk ik vooral een nutsvoorziening.. En nutsvoorzieningen moeten niet als primair doel hebben winst maken imho.. En hoe moeten ze dat eigenlijk doen dan? Kaartjes goedkoper maken? Dan komen ze nog meer geld tekort.. Besparen op loonkosten? Dat krijg je dus zoals nu stakingen en ze hebben al personeeltekort (wie wil er tegenwoordig nog op onregelmatige tijden werken?!?).. De relatief winstgevende 1e klasse (zakelijke) reizigers krijgen ze voorlopig niet terug, daar hebben Covid19 en vooral de trend richting thuiswerken voor gezorgd.. Allemaal zaken waar NS niks aan kan doen.. Ze passen zich er nu wel op aan, zie: https://nos.nl/artikel/25...-weg-uit-sprinter-treinenhoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:35:
[...]
Als ik bij de NS zou werken zou ik me meer zorgen maken over 'onze' toekomst dan een paar procent extra, al die eerste klas reizigers terugkrijgen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Meer omzet genereren in plaats van steeds legere duurdere treinen laten rondrijden, steeds minder mensen die van je dienst gebruik maken des te kleiner het maatschappelijk en politiek draagvlak om opnieuw tekorten aan te vullen.
Bij PostNL kan je zien wat gebeurd als steeds minder mensen je product gebruiken, die verloren reizigers krijg je met elke paar maanden staken (NS/ProRail/etc.) niet terug de trein in. Uiteindelijk zullen de inkomsten omhoog moeten en de kosten omlaag anders is het sowieso een aflopende zaak...
Regionale lijnen waar andere vervoerders zoals Arriva of Connexion etc op rijden moeten ook gesubsidieerd worden vanuit de (lokale) overheid omdat ze anders financieel niet levensvatbaar zijn.. Die hebben al helemaal geen 1e klasse meer op sommige trajecten.. Ook geen conducteurs aan boord als kostenbesparing..
Waar de stakingen vanuit de bonden bij NS nu over gaan is dat de kosten van de inflatie en terugloop van winstgevendheid niet bij het personeel neergelegd worden maar dat die gewoon door het bedrijf (lees: de overheid) worden gedragen.. Dat het personeel gewoon een fatsoenlijke loonsverhoging krijgt om er niet op achteruit te gaan gezien de inflatie.. Dan zit je dus op zo'n 3-3,5% per jaar..
Om een lang verhaal kort te maken, er zal waarschijnlijk vanuit de overheid gewoon wat geld bij moeten.. Of je vindt het als land wel best en gaat gewoon vaker met de fiets of auto.. Zoals in de buitengebieden buslijnen ook verdwijnen, want kost teveel..
[ Voor 40% gewijzigd door Inflatable op 05-06-2025 15:29 ]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet? Een deel omscholen tot machinist, is dat personeelstekort ook minder. Linksom of rechtsom moet er iets gebeuren, de overheid zou incidenteel moeten bijspringen maar structureel steeds meer belastinggeld voor een minder product ben ik als kiezer ook niet voor.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:35:
En hoe moeten ze dat doen dan? Kaartjes goedkoper maken, dan komen ze nog meer geld tekort.. Personeel maar minder betalen? Dat krijg je dus zoals nu stakingen en ze hebben ook al personeeltekort (wie wil er tegenwoordig nog op onregelmatige tijden werken?!?)..
Zat vorige week een keer in de Merwedelingelijn van Qbuzz: zonder conducteur of eerste klasse maar wel iedereen 50% korting in het weekend, alle kinderen tot 11 jaar gratis en 12(!) fietsplekken in een trein half zo lang als een sprinter (gratis buiten de spits). Daar gaat ook geld van de provincie heen, maar het kan dus wel.
De toegangspoortjes staken niet.hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Natuurlijk heeft iedereen het recht om op te komen voor betere arbeidsomstandigheden, maar bij een monopolist met een noodzakelijke maatschappelijke functie zou dat imo klantvriendelijker kunnen. De politie en zorg staken ook, de basisvoorziening blijft daarbij wel overeind. Men kan bijvoorbeeld ook besluiten vrijdag geen kaartjes te controleren, iedereen defacto gratis te laten rijden.
De oorzaak dat heel het land plat ligt, is de (vrees voor) staking bij de centrale bijsturing. De keus om de bijsturing te centraliseren is gemaakt door de NS-directie. Waarom moeten de werknemers daar rekening mee houden?
Ook is het de keus van de NS-directie om in het geheel niet te rijden, waar ook andere oplossingen mogelijk met werkwillig personeel.
Dat komt mede omdat die regionale vervoerders maar relatief kleine trajecten bedienen met relatief kleine treinen.. NS bedient het hele land met veel langere en grotere treinen.. Fietsplekken ipv zitplekken is een keuze, net als 1e klasse of 2e klasse.. Sociale veiligheid speelt ook een rol.. Ik denk dat veel mensen het toch wel fijn vinden als er ook nog een conducteur op een trein zit die hun kan helpen indien nodig.. Een machinst zal dat niet snel doen in z'n eentje.. Bovendien kan je die ook nog wel wegbezuinigen door alles te automatiseren zodat er helemaal geen personeel op een trein meer nodig is, dan kan je het als reiziger helemaal zelf uitzoeken verder.. Met eventuele "service" op afstand via een app ofzo.. Als je denkt dat de kaartjes daardoor goedkoper worden dan droom je.. Alleen de overheid zal dan misschien iets bezuinigen op hun subsidies.. De Merwedelingelijn die jij noemt wordt ook voor 50% gesubsidieerd..hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet? Een deel omscholen tot machinist, is dat personeelstekort ook minder. Linksom of rechtsom moet er iets gebeuren, de overheid zou incidenteel moeten bijspringen maar structureel steeds meer belastinggeld voor een minder product ben ik als kiezer ook niet voor.
Zat vorige week een keer in de Merwedelingelijn van Qbuzz: zonder conducteur of eerste klasse maar wel iedereen 50% korting in het weekend, alle kinderen tot 11 jaar gratis en 12(!) fietsplekken in een trein half zo lang als een sprinter (gratis buiten de spits). Daar gaat ook geld van de provincie heen, maar het kan dus wel.
Ik ga van m'n leven niet in een trein zitten waar ergens tussen de 600 en 1200 man in zit.hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet?
NOOIT.

- Nijmegen Kleve geheractiveerd
- Gelderlands grote wens in vervulling gaat met Dieren - Apeldoorn eindelijk een regionale vervoerder
- NS actief via 25kv A2 corridor over de betuweroute naar Gorinchem
- Hoorn - Medemblik rijdt inderdaad 1 retourrit
- De Miljoenenlijn is ook weer in dienst
- Rijdt NS samen met Keolis op Barneveld - Ede Wageningen
/f/image/IiMvukU97jl05ZyCA8dZI5Ua.avif?f=fotoalbum_large)
https://www.nu.nl/economi...-waar-gestaakt-wordt.html
[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 05-06-2025 19:57 ]
En verder... raadpleeg voor vertrek en tijdens de reis vooral de reisplanner.
Om dan nog maar even door te gaan:ed1703 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:52:
Ik weet niet waar nu.nl deze kaart vandaan heeft, maar blijkbaar is:
- Nijmegen Kleve geheractiveerd
- Gelderlands grote wens in vervulling gaat met Dieren - Apeldoorn eindelijk een regionale vervoerder
- NS actief via 25kv A2 corridor over de betuweroute naar Gorinchem
- Hoorn - Medemblik rijdt inderdaad 1 retourrit
- De Miljoenenlijn is ook weer in dienst
- Rijdt NS samen met Keolis op Barneveld - Ede Wageningen
[Afbeelding]
https://www.nu.nl/economi...-waar-gestaakt-wordt.html
- De Gouwelijn (Gouda-Alphen) staat er ook met 2 vervoerders in
- De Betuwelijn en de Betuweroute staan er gedeeltelijk afzonderlijk in, en gedeeltelijk niet
- En Maastricht-Lanaken is ook weer heropend !
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Jammer dat er morgen ook geen treinen tussen Nijmegen en Groesbeek-grens (richting Kleef) rijden.Oekiejoekie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Om dan nog maar even door te gaan:
- De Betuwelijn en de Betuweroute staan er gedeeltelijk afzonderlijk in, en gedeeltelijk niet
Goed, dat is al sinds 1991 zo, maar dat traject staat wel in het rood op het kaartje....
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Lijkt erop dat Nederland prima een dagje zonder trein kan.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles..
Spel en typfouten voorbehouden
En de NMBS heeft de exploitatie van Roosendaal naar in ieder geval de Belgische grens, afgestoten aan NSOekiejoekie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Om dan nog maar even door te gaan:
Wel jammer dat ze bij station Groningen bijv. de NS-sporen niet een klein beetje af hebben gebogen aan het eind van het perron richting het Emmaviaduct. Dan zouden de sporen 4 en 5 wel aansluiten aan de Lelylijn als die ooit ten zuiden van de huidige sporen richting Leeuwarden/Groningen Noord wordt aangelegd.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar