L-project schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:36:
[...]
Zucht. En dan krijgen ze weer een hoop gezeik over zich heen als het mee valt met de sneeuw en het niet nodig bleek te zijn. Het weer in Nederland is gewoon slecht voorspelbaar voor meerdere dagen, dat is het al eeuwen, dus kun je vandaag nog niet zeggen hoe erg het donderdag is. Voor morgen is al een uitdaging. Zie ook elke keer weer dat gezeur over KNMI waarschuwingen als het toch wat mee lijkt te vallen (en dan waarschijnlijk omdat men er rekening mee heeft gehouden!)
(...)
Verder wat betreft je aanbevelingen: voor de eerste zie hierboven.
Dit klinkt als angst voor Twittertrollen en onwetende commentatoren. Ik heb in real life altijd wel grapjes gezien over Code Oranje van het KNMI, maar nooit echte frustraties. Treinreizigers hebben prima begrip voor robuustheid als het betekent dat ze niet stranden in de kou en duidelijk is dat de NS ook bij verstoringen weten wat ze aan het doen zijn. Helemaal met dit weer gaat niemand voor z'n lol op pad, er zijn al veel minder reizigers maar die hebben vaak amper een keuze.
Het vierde punt hebben ze al op heel veel stations gedaan, bijvoorbeeld ook Utrecht. Maar je kunt niet zonder wissels, anders raak je alle flexibiliteit kwijt.
Je begrijpt niet goed wat ik bedoel, Utrecht Centraal (DSUU) is juist een schoolvoorbeeld van infrastructuur die vergaand geoptimaliseerd is voor de standaarddienstregeling. Ik stel voor om de infra ook te ontwerpen op enkel heen en weer rijden: dus bij tweesporigheid heb je 2 pendeltreinen tussen bijvoorbeeld Utrecht en Amersfoort, over beide sporen één. Vanwege de kosten is het niet voor niks pas mijn een-na-laatste aanbeveling.
Wat betreft het vijfde: geven we ze dan ook een vlammenwerper mee? Het grote probleem is vastgevroren wissels. Daar doe je met je bezempje niet veel tegen. Waar misschien wel een oplossing zou zijn is die wagens die op de weg én het spoor kunnen rijden vooruit sturen met wat personeel. Maar ook hier geldt: wélk personeel en een vloot aan materieel waar je maar af en toe gebruik van maakt.
Zoveel mogelijk ideeën zijn welkom, maar tot de splitsing van NS en ProRail gebeurde het zoals ik beschreef. Soms is er wel prima wisselverwarming maar moet er in aanvulling daarop wat harde brokken sneeuw/ijs worden weggeschept.
Het is, zoals al veel vaker aangehaald, heel simpel: we hebben een heel dicht en efficiënt gebruikt spoorwegnetwerk, waar daardoor niet veel ruimte is voor beweging bij problemen. Dus als we moeten afschalen moet dat duidelijk worden ingepland, waarbij alle treinen en ook personeel op de juiste plek moeten zijn. Of we moeten meer spoor ($$$$$) neerleggen of minder treinen laten rijden.
(...)
Wat betreft je derde aanbeveling: volgens mij is dat precies wat de winterdienstregeling behelst. Alleen dan niet op papier, want we leven wel in 2026 onderhand. En een tweede systeem ernaast? Da's meer infrastructuur die wel dezelfde database moet gebruiken. Dus ik weet niet waar dan de winst zit; kun je beter kijken of je standaard planningssoftware wat robuuster kan.
De uitgedunde dienstregeling (LUD) die men afgelopen nacht erin wilde zetten voor vandaag is nog verre van dat. De LUD haalt maar 20% van de treinen eruit maar is absoluut niet regionaal georiënteerd en handhaaft lange verbindingen door het hele land. En ja, robuustheid heeft een prijs (gelukkig voorlopig nog in €€, geen $$) en juist een crisis als vandaag is een mooi moment om binnen de sector elkaar, de politiek en samenleving daaraan te herinneren.
Je bent weer heel veel geld en werk aan het uitgeven voor iets wat enkele dagen per paar jaar (en helaas in de toekomst zelfs minder vaak) voorkomt. Is het irritant? Ja, uiteraard. Kan het beter? Vast, maar dat zal hem eerder in de details zitten.
Nogmaals, de IT-problemen staan technisch gezien los van het winterweer. Zie 3 april 2022. Er zijn meer scenario's denkbaar waarin vanuit regionaal moet kunnen worden opgestart, zoals een communicatiestoring in Utrecht.
En tot slot:
Zucht.
Probeer eens aan te pakken, in plaats van gelaten te zijn over ondermaatse prestaties door gebrek aan besliskracht. Volgens mij moeten we wel vanwege de NIS2-richtlijn en globale ontwikkelingen.