Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 153 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Mede-auteurs:
  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32

AW_Bos

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:10

EDIT

Het grote spoorwegentopic - deel 24

Inhoudsopgave
Spring naar: Inleiding | Vervoerders | Materieel | Einde

Inleiding

Welkom in het 24e deel van het spoorwegentopic! Dit is de plek op GoT om te discussiëren over treinen, de spoorwegen en aanverwante zaken. Alle voorgaande delen van dit topic vind je in Topicreeks: Het grote spoorwegentopic.

Spring naar: begin | volgende | einde

Vervoerders

Hier vind je een overzicht van alle personenvervoerders die in Nederland actief zijn*.

NS Reizigers
NS Reizigers (NSR) is de bekendste personenvervoerder op het Nederlandse spoor. Aan NSR is tot 2025 de concessie voor het hoofdrailnet verleend. Verder worden tot in 2017 de lijnen Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede en Schiedam - Hoek van Holland door NSR verzorgd. Voor het Spoorwegmuseum worden door NS ritten gereden van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan.

NSR rijdt drie soorten treinen: Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda/Rotterdam over de HSL-Zuid, Intercities in het hele land en Sprinters in het hele land. De verschillende materieeltypen die NSR gebruikt zijn te vinden bij Materieel.

NS International
NS International is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor enkele internationale ritten, al dan niet in samenwerking met andere vervoerders. De IC Berlijn van Amsterdam-Berlijn, de ICEs vanaf Amsterdam naar Frankfurt en Düsseldorf, de Beneluxtrein naar Brussel en de Thalys naar Parijs/Lille zijn treinen die deels door NS International worden gereden.

Arriva
Arriva Personenvervoer Nederland is een van de grootste nevenvervoerders op het spoor in Nederland. Concessies die aan Arriva verleend zijn de concessie Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Friesland, de concessie Vechtdallijnen in Overijssel, de concessie Achterhoek Rivierenland in Gelderland en de concessie Limburg in Limburg. Arriva rijdt met LINTs, GTWs en FLIRTs die te vinden zijn bij Materieel.

Breng
Breng is een formule die in de regio Arnhem/Nijmegen actief is en doordeweeks ritten uitvoert op het traject Arnhem-Doetinchem. De officiële vervoerder is Hermes, een dochteronderneming van Connexxion.

Connexxion
Connexxion is verantwoordelijk voor de treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Keolis
Keolis (voorheen Syntus) is vooral in Overijssel actief en rijdt de treinen tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal. Eind 2017 worden ook de treindiensten Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede door Keolis worden verzorgd met Stadler FLIRT-treinen.

R-net
R-net is een samenwerkingsverband tussen verschillende vervoerbedrijven in de randstad. Sinds eind 2016 rijden treinen met de R-net stijl tussen Gouda en Alphen aan de Rijn. NSR is de huidige vervoerder op deze lijn.

Ook op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt sinds zondag 10 december 2018 R-net. Echter wordt de dienst hier uitgevoerd door vervoerder Q-Buzz. Vanaf eind 2019 zijn de eerste twee Stadler GTW-treinen treinen op dit traject in R-net stijl uitgevoerd.

Regionale vervoerders

RET
De RET rijdt met 5500/5600 serie de metro lijnen in de Metropoolregio Den Haag Rotterdam onder de noemer Randstad Rail (RR). Verder rijdt de RET, in aanvulling met het oudere 5300/5400 serie, de gewone metrodiensten in de regio Rotterdam.

Vanaf 1 november 2019 is de RET gaan rijden op de Hoekse Lijn.

GVB
Het GVB verzorgt de metro diensten in de regio van Amsterdam.

Spring naar: begin | vorige | volgende | einde

Materieel

Hieronder staat een overzicht van de treinstellen en locs waarmee gereden wordt door de vervoerders die hierboven beschreven zijn.

Dieseltreinstellen
Op een aantal plekken in het land wordt nog met dieseltreinstellen gereden. Dankzij de grootschalige elektrificatie in het land zijn dieselstellen steeds zeldzamer geworden.

Dieselmaterieel '90

DM '90 - Door Eriksw (Eigen werk) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
DM'90 bij vertrek vanuit Kampen.

DM '90 - Door Martijnvanvulpen (Eigen werk) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
DM'90 3446 onderweg voor Arriva.

Interieur DM '90 - Foto: M.F. Naaldenberg via Wikimedia Commons
Interieur tweede klasse van DM'90.

DM'90, bijgenaamd Buffel, zijn de enige dieseltreinstellen die nog door NSR worden gebruikt. Ze zijn in dienst te vinden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede tot eind 2017 wanneer Syntus het stokje overneemt op de pas gelektrificeerde trajecten. De stellen zijn in 1993 besteld bij Talbot in Aken. Het materieel heeft een topsnelheid van 140 km/h. De treinen bieden met hun twee bakken zitplaats aan 135 reizigers. Alle DM'90 zijn inmiddels buiten dienst gesteld. De plannen waren dat ze verkocht zouden worden aan het Roemeense FeroTrans, echter is deze koop niet doorgegaan.

RET Materiaal
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Line_Up_te_'s-Gravenweg.JPG
Line up in de 5200, 5300, 5400, 5500 en 5600 serie. De 5200 serie is nog gedeeltelijk gebouwd bij Werkspoor te Utrecht.
Werkzaamheden aan, op en langs het spoor

Strukton Rail Equipment heeft veel (KROL) Atlas spoorwegmachines in gebruik. In de video zie je hoe Strukton deze machines inzet bij hun ‘nachtelijke’ werkzaamheden

Spring naar: begin | vorige | einde

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 21-01-2020 16:01 ]

Het grote adblocking topic

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 12:26
Over de upgrade naar 1e klas TGV: weet niet of de ticketing zo geplitst was dat ik voor delen van de reis 1e klas kon aanvinken. Moet ook bekennen vooral op de prijs gelet te hebben met een schuin oog voor een goede 1e klas deal. Was uiteindelijk 81 euro van de Belgisch/Nederlandse grens tot Toulon (enkele reis).

Kom je per uur of per kilometer er heel goed vanaf!

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:12:
Over de upgrade naar 1e klas TGV: weet niet of de ticketing zo geplitst was dat ik voor delen van de reis 1e klas kon aanvinken. Moet ook bekennen vooral op de prijs gelet te hebben met een schuin oog voor een goede 1e klas deal. Was uiteindelijk 81 euro van de Belgisch/Nederlandse grens tot Toulon (enkele reis).

Is dat niet aardig duur 81 euro ?

• mk1992
SRich schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:14:
[...]

Is dat niet aardig duur 81 euro ?
Heb niet goedkoper gezien. Ging om een dinsdag in augustus die ik zo vroeg mogelijk geboekt heb.
Maar teach me your wisdom :9~

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
SRich schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:06:
Per eind 2017 zal de RET gaan rijden op de Hoekse Lijn.
Ehm, gaan ze vermoedelijk niet halen ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:12:

Hangt er dus vanaf hoe je boekt. Via SNCF zal het wss gewoon kunnen.
mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:17:
[...]

Heb niet goedkoper gezien. Ging om een dinsdag in augustus die ik zo vroeg mogelijk geboekt heb.
Maar teach me your wisdom :9~
https://www.ouigo.com/

Moet je wss in Lille de metro nemen naar Toerkonje, maar dan kun je 'm voor een tientje hebben ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mk1992
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:19:
[...]

Hangt er dus vanaf hoe je boekt. Via SNCF zal het wss gewoon kunnen.

[...]

https://www.ouigo.com/

Moet je wss in Lille de metro nemen naar Toerkonje, maar dan kun je 'm voor een tientje hebben ;)
Ja oké, maar dit maakt een lange reis er niet makkelijker op. Hier knip je dus minstens Lille-Marseille er tussenuit, maar dan moet ik nog in Lille komen en vanuit Marseille naar Toulon.
Reisje was nu een uur of 9, heel veel langer hoeft nou ook weer niet

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:21:
[...]

Ja oké, maar dit maakt een lange reis er niet makkelijker op. Hier knip je dus minstens Lille-Marseille er tussenuit, maar dan moet ik nog in Lille komen en vanuit Marseille naar Toulon.
Reisje was nu een uur of 9, heel veel langer hoeft nou ook weer niet
Hey, jij vroeg om goedkoper, niet makkelijker ;)

• mk1992
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:25:
[...]

Hey, jij vroeg om goedkoper, niet makkelijker ;)
:*)

Zou het feit dat het om een enkeltje ging ook nog meespelen?

Cash is king.

• Brent
mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:27:
[...]

:*)

Zou het feit dat het om een enkeltje ging ook nog meespelen?
Zou kunnen, weet ik niet. In elk geval zou ik boeken via SNCF (hebben ook acties, kortingskaarten, kunnen zich terugverdienen als je dit vaker doet) of b-europe en NS International vermijden. Dan zie je nooit die kortingen (althans ik niet, de keren dat ik vergelijk was NS steevast duurder voor dezelfde trein-combo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:31:
[...]

Zou kunnen, weet ik niet. In elk geval zou ik boeken via SNCF (hebben ook acties, kortingskaarten, kunnen zich terugverdienen als je dit vaker doet) of b-europe en NS International vermijden. Dan zie je nooit die kortingen (althans ik niet, de keren dat ik vergelijk was NS steevast duurder voor dezelfde trein-combo).
Bijna standaard dat ik voor B-europe kies. NS-internationaal is in mijn ervaring alles wat een beetje apart is gelijk niet meer boekbaar via de site.

Cash is king.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:26
JorgD schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:18:
[...]

Ehm, gaan ze vermoedelijk niet halen ;)
Staat de verwachte datum nog altijd op 30 september 2019 trouwens? Heb al een tijdje niks meer over de Hoekse Lijn gehoord dus ik ga er maar vanuit dat geen bericht goed bericht is. :)

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Alex) schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:44:
[...]

Staat de verwachte datum nog altijd op 30 september 2019 trouwens? Heb al een tijdje niks meer over de Hoekse Lijn gehoord dus ik ga er maar vanuit dat geen bericht goed bericht is. :)
Ja

@JorgD aangepast. Wil eigenlijk op mijn gemak samen met @AW_Bos heel de OP vernieuwen en up-to-date brengen

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
SRich schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:14:
[...]

Klopt natuurlijk niet. Als je gewoon een uur stil heb gestaan vanwege een spoorloper en daarna begeeft de locomotief het dan heb je pech, maar dan staat je niet 3 uur stil zonder airco.

De werkelijke vraag is waarom het 60 min duurde voordat de spoorloper door de politie was meegenomen... :X
Maar waar komt die overige 2 uur vandaan dan? Ook een beste tijd om stil te staan. :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• SRich
LordSinclair schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:08:
[...]

Maar waar komt die overige 2 uur vandaan dan? Ook een beste tijd om stil te staan. :)
Ik neem aan dat er een vervangende IC-D(andere trein) geregeld moest worden en daarna naar de locatie met mcn naar toegereden moet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

offtopic:
Psst, in het plaatje in de TS staat nog "Het grote spoorwegentopic - deel 23"

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Yukkie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:12:
offtopic:
Psst, in het plaatje in de TS staat nog "Het grote spoorwegentopic - deel 23"
I know, maar binnenkort komt dat helemaal goed :)

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
Er staat ook dat dm'90 nog rijdt :+

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Nope staat dat ze verkocht zijn. :)

En Zandvoort krijgt er wat treintjes bij: https://www.noordhollands...evenementen-als-formule-1

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Op het nieuws weer dat overheid toch gaat meebetalen met f1, terwijl het ook voor stranddagen nuttig is.
Prorail past ook het station Zandvoort aan. Daar is alleen een groot middenperron, maar dat in onvoldoende. Daarom wordt aan iedere zijde een extra perron gebouwd, zodat passagiers van twee kanten kunnen in- en uitstappen. Volgens Prorail zijn al die klussen op tijd gereed. De NS zal nog een kiosk op het station verplaatsen.
Kan dat zomaar, deuren aan beide kanten open zetten ?

[ Voor 66% gewijzigd door DDX op 11-09-2019 16:42 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ja hoor, kan bij alle NS treinen. Wordt dagelijks gedaan voor o.a. schoonmaak op opstelterreinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hendel/knop eerst de ene kant dan de andere kant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-03 23:35
NS houdt open dag in revisiewerkplaats Haarlem
Gepubliceerd op 11-09-2019 om 09:00
NS treinmodernisering in Haarlem is op zaterdag 21 september open voor publiek. In de werkplaats, waar momenteel onder meer treinstellen van de VIRM-1 serie een grondige renovatie ondergaan, worden rondleidingen gegeven en zijn technische demonstraties te zien. Verder kunne bezoeker er lasergamen tussen de treinonderdelen en tafeltennissen op een tafel gemaakt van oude treinvloeren.

De open dag wordt georganiseerd om 180 jaar spoor te vieren. In 1839 reden de eerste stoomtreinen in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem. Op de plek waar destijds het eerste treinstation van Haarlem stond, is nu NS Treinmodernisering gevestigd. Iedereen is hier op 21 september welkom tussen 10.00 en 16.00 uur tijdens de open dag. Vanaf station Haarlem vertrekt er ieder heel uur een pendeltrein rechtstreeks naar de locatie.Over NS Treinmodernisering.

Skelet
De werkplaats in Haarlem is de grootste van NS. Op dit moment wordt het 20 jaar oude treintype VIRM 1 omgebouwd tot een modernere versie. Na ongeveer 5,7 miljoen kilometer over de Nederlandse sporen te hebben afgelegd, is dit type toe aan vernieuwing, zodat de treinen nog eens 20 jaar mee kunnen.

Ze worden volledig gestript en daarna opnieuw ingericht. Bezoeker kunnen door het skelet van een trein lopen en zien hoe een oude trein weer een nieuw jasje krijgt op de schilderafdeling. In de nieuwe Wielenhal komen bezoekers alles te weten over het reviseren van wielen voor de volgende duizenden kilometers. Ook zijn er demonstraties van het 3D-printen van treinonderdelen of het uitvoeren van drone-vluchten.

Hergebruik
Bij het moderniseren wordt 86 procent van de oude onderdelen opgeknapt en teruggebracht in de trein. Wat niet terug kan, krijgt een tweede leven. Op de open dag zijn onder meer tassen van treinstoelbekleding, plantenbakken van prullenbakken en notitieboeken van oude vertrekstaten te krijgen. Voor kinderen is er een speurtocht dwars door de werkplaats, is het mogelijk om tussen oude treinonderdelen te lasergamen of te pingpongen op een tafeltennistafel gemaakt van oude treinvloeren.
https://www.spoorpro.nl/m...dag-in-revisiewerkplaats/

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 17:01
@Hoekse Lijn: Ja, dit staat nog steeds voor die datum. Daarom heb ik het niet aangepast in Deel 23 ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hmmm, mijn eerdere post is blijkbaar verdwenen?

Ik schreef: heeft iemand al de nieuwe ORBIS-schermen in de NS-FLIRTS gezien? Naast een (voor de FLIRT) nieuw scherm met actuele snelheid, binnen- en buitentemperatuur (bekend van SLT) is er nu ook een scherm met een landkaart waarop de huidige route is geprojecteerd. Zo te zien met de bedoeling om realtime aan te geven waar de trein is (maar het "dotje" bewoog nog niet).

Helaas was het te druk in de trein om goede foto's te maken, maar zal het doen als ik weer een FLIRT met die versie aantref.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kwam net een container trein langs in Utrecht richting Amsterdam met meen ik 3x (ipv 2 :+ maar kan het fout hebben gezien) SBB Cargo BR 189 locs, iemand daar een foto van kunnen maken?

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 12-09-2019 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:06:
Hmmm, mijn eerdere post is blijkbaar verdwenen?

Ik schreef: heeft iemand al de nieuwe ORBIS-schermen in de NS-FLIRTS gezien? Naast een (voor de FLIRT) nieuw scherm met actuele snelheid, binnen- en buitentemperatuur (bekend van SLT) is er nu ook een scherm met een landkaart waarop de huidige route is geprojecteerd. Zo te zien met de bedoeling om realtime aan te geven waar de trein is (maar het "dotje" bewoog nog niet).

Helaas was het te druk in de trein om goede foto's te maken, maar zal het doen als ik weer een FLIRT met die versie aantref.
Dat is OBIS 2.0, die ook in de SNG draait. Nu op proef in de FLIRT in een paar treinen.

Overigens: inmiddels zijn de eerste officiële beelden van de ICNG in volledige NS kleuren online:

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 12-09-2019 13:29 ]

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Van de week stond ik een poosje te wachten op spoor 3 van station Breda en daar viel me op dat er geen spoor 1 lijkt te zijn. Bij spoor 2 is er wel een (kort) perron, maar geen deuren of trappen om daar op te komen. Weet iemand hoe dat zit? Is dat reserve "voor later"? En waar is spoor 1 dan?

• SRich
whistler schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:17:
Van de week stond ik een poosje te wachten op spoor 3 van station Breda en daar viel me op dat er geen spoor 1 lijkt te zijn. Bij spoor 2 is er wel een (kort) perron, maar geen deuren of trappen om daar op te komen. Weet iemand hoe dat zit? Is dat reserve "voor later"? En waar is spoor 1 dan?
Misschien heeft die hetzelfde lot ondergaan als spoor 1 van Rotterdam CS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Spoor 1 was ooit, als ik het goed heb begrepen (maar als iemand daar een bron of juist correctie op heeft, dan graag :)), een spoortje naast het huidige spoor twee aan de Roosendaalse kant (in de buurt van wat, meen ik, destijds het postperron was) en is samen met de rest van het emplacement Breda (ooit heel uitgebreid, zoals bij zoveel stations destijds) verdwenen. Spoor 2 heeft vóór de verbouwing een perron gehad, maar die is bij het nieuwe station niet teruggekomen. Wel is er, zoals te zien is, een ruimtereservering, maar volgens mij is het heel erg lastig om daar nog trappen naar toe in te bouwen. Erg onhandig, want je ziet nu al vaak met verstoringen dat je eigenlijk soms net perronruimte te kort komt.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 12-09-2019 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Gratis ritje met de RET op de Hoekselijn:
De RET biedt reizigers op zaterdag 28 september de gelegenheid om gratis kennis te maken met de Hoekse Lijn. Volgens het Rotterdamse vervoersbedrijf is het geduld van de reiziger door alle vertragingen die de bouw opliep behoorlijk op de proef gesteld.
"Daarom willen we reizigers de gelegenheid bieden om een rit te ervaren", zegt Maurice Unck, algemeen directeur van de RET.
https://www.rijnmond.nl/n...n-Geduld-is-lang-beproefd

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat is eigenlijk de reden dat er op een aantal plaatsen nog steeds spoorbielzen liggen ipv de betonnnen dwarsliggers? En dan bedoel ik niet die van oudsher, maar de overblijvende op plaatsen die recent verbouwd zijn.
Zelfs midden op Rotterdam Centraal zie ik opeens nog rijtjes van een stuk of 10 bielzen liggen. En als ik het goed heb gezien, zelfs aan het uiteinde van het net verbouwde spoor langs het perron voor de Eurostar.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 12-09-2019 17:10 ]

• SRich
Get!em schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:09:
Wat is eigenlijk de reden dat er op een aantal plaatsen nog steeds spoorbielzen liggen ipv de betonnnen dwarsliggers? En dan bedoel ik niet die van oudsher, maar de overblijvende op plaatsen die recent verbouwd zijn.
Zelfs midden op Rotterdam Centraal zie ik opeens nog rijtjes van een stuk of 10 bielzen liggen. En als ik het goed heb gezien, zelfs aan het uiteinde van het net verbouwde spoor langs het perron voor de Eurostar.
Als het goed is zijn ze bij Rotterdam CS op een paar na allemaal vervangen door betonen exemplaren. Waarom ze dat niet gelijk met de buiten bedrijf name van het betreffende spoor hebben gedaan weet ik niet, maar het is vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het echt hout of is het kunststof? En nabij het ingegoten stuk? Dan kan het zijn dat ze te weinig ballast dikte hebben, beton dwarsliggers zijn 5 cm dikker dan hout/kunststof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Het Bredase spoor 2 is het oude postperron. Voor de verbouwing van station Breda is dat tijdelijk in gebruik geweest als reizigersperron (er was een aparte trap, buiten de stationshal). Na de verbouwing is het perron inderdaad niet teruggekeerd als reizigersperron.

Dat er wel een perron ligt is om esthetische redenen gedaan, de architect wilde het zo. In het dagelijks leven wordt het spoor gebruikt als wachtspoor voor goederentreinen, en heel incidenteel om een stoomloc bij te tanken.

Het perron ombouwen tot een volwaardig reizigersperron is niet onmogelijk, maar dan moet er wel een winkelruimte worden opgeofferd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:57
ArcticWolf schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:53:
Kwam net een container trein langs in Utrecht richting Amsterdam met meen ik 3x (ipv 2 :+ maar kan het fout hebben gezien) SBB Cargo BR 189 locs, iemand daar een foto van kunnen maken?
Die heb ik ook gezien, het waren echt 3 loks. Geen foto.

• SRich
Alex) schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:30:
Het Bredase spoor 2 is het oude postperron. Voor de verbouwing van station Breda is dat tijdelijk in gebruik geweest als reizigersperron (er was een aparte trap, buiten de stationshal). Na de verbouwing is het perron inderdaad niet teruggekeerd als reizigersperron.

Dat er wel een perron ligt is om esthetische redenen gedaan, de architect wilde het zo. In het dagelijks leven wordt het spoor gebruikt als wachtspoor voor goederentreinen, en heel incidenteel om een stoomloc bij te tanken.

Het perron ombouwen tot een volwaardig reizigersperron is niet onmogelijk, maar dan moet er wel een winkelruimte worden opgeofferd.
Dat willen ze natuurlijk niet, dat kost geld :+

• Alex)
SRich schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:17:
[...]

Dat willen ze natuurlijk niet, dat kost geld :+
Als het écht nodig is, zal het vast wel een keer gebeuren. Verder is er geen uitbreidingsruimte meer in Breda omdat alles is volgebouwd met woningen.

• SRich
Alex) schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:18:
[...]

Als het écht nodig is, zal het vast wel een keer gebeuren. Verder is er geen uitbreidingsruimte meer in Breda omdat alles is volgebouwd met woningen.
Als ze nog een station erbij bouwen kunnen ze er een Centraal van maken... >:)

Maar we gaat het zien in de toekomst. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:23:
[...]

Is het echt hout of is het kunststof? En nabij het ingegoten stuk? Dan kan het zijn dat ze te weinig ballast dikte hebben, beton dwarsliggers zijn 5 cm dikker dan hout/kunststof.
Zal volgende week eens beter kijken en/of foto maken. Uit Mn hoofd is het bij spoor 12/13, bij begin van het perron aan centrum/oost zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Alex) schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:30:

Zijn die twee winkelruimtes eindelijk verhuurd (nog te openen hamburgertent en het schraalste politiebureau dat je ooit hebt gezien), wil jij ze weer opdoeken voor een extra perron! ;)
Naast de extra opgang, is het ook wel een heeel smal perron nu, de pui zal open moeten of moeten opschuiven om het echt bruikbaar te maken.
Als we zo gaan kijken, is er aan de andere kant ook wel ruimte te shoppen om een spoor in de vijver en een perron op de busbaan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
Bacchus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:08:
[...]

Zijn die twee winkelruimtes eindelijk verhuurd (nog te openen hamburgertent en het schraalste politiebureau dat je ooit hebt gezien), wil jij ze weer opdoeken voor een extra perron! ;)
Naar die hamburgertent ben ik wel benieuwd, ze gaan namelijk enkel vegetarische hamburgers verkopen. Daarmee zitten ze niet in het vaarwater van de Wayback Burgers (die overigens een aanrader is).

Dat politiebureau is maar tijdelijk, het is een actie van de plaatselijke politie om mensen wat meer inzicht te geven in wat ze doen.

Het is wel handig dat ze er zijn, gisteren liep het hier een beetje uit de hand (jong gastje flipte tegenover een oudere man), binnen 2 minuten stond er 4 man Veiligheid & Service en 6 man politie om hem heen :P
Naast de extra opgang, is het ook wel een heeel smal perron nu, de pui zal open moeten of moeten opschuiven om het echt bruikbaar te maken.
Als we zo gaan kijken, is er aan de andere kant ook wel ruimte te shoppen om een spoor in de vijver en een perron op de busbaan te leggen.
Die 'vijver' ligt onder de hellingbaan naar het parkeerterrein op het dak. Die kun je niet slopen zonder een nieuwe toegang tot het parkeerterrein te bouwen, ik zou niet weten waar die moet komen. 'Dan gaat het parkeerterrein maar dicht' is ook geen optie, dan moeten er elders meer dan 700 extra parkeerplaatsen gemaakt worden. Ik ben mede-eigenaar van dat parkeerterrein en ik zal sowieso tegen stemmen :P

Het busperron ombouwen tot treinperron zal ook niet lukken, er is geen plek voor toeleidende sporen. Momenteel wel, maar de gemeente heeft al vergunningen afgegeven om de braakliggende stukken terrein naast het station te gaan bebouwen.

De enige manier die ik zie om de perroncapaciteit in Breda te vergroten, mocht dat nodig zijn, is door dat 'sierperron' toch in dienst te nemen. Het nut zal wel beperkt zijn: niet alleen is het perron niet heel breed, het is ook niet heel lang (190 meter volgens Google Maps). Net lang genoeg voor 9 bakken FLIRT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Ik verlang terug naar de tijd dat de spoorwegpolitie er was.
Ze hoeven maar 700 man van NS V&S om te scholen tot algemeen opsporingsambtenaar. Laat ze in dienst van NS blijven maar onder aansturing van de gebiedsagenten LE en een hoofdcommissaris spoor onder de landelijke eenheid van de nationale politie.

Veiligheid gaat omhoog als je NS mensen ziet die voor alle strafbare feiten mogen optreden en ook over de volledige politie uitrusting en bevoegd heden beschikken
NS en ProRail blij, burger blij, politiek blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Dit is wel een aparte twist in de aanrijding in meppel:

[YouTube: https://youtu.be/3p8HzM2_o0w]

Het wordt nog wel steeds een ongeval genoemd, auto staat middenop de spoorbrug

googlemaps link van de brug

https://www.google.com/ma...dvxzyw!2e0!7i13312!8i6656

Bizarre beelden: door intercity geramde auto bij Meppel stond op een spoorbrug
......
Twijfel

De bestuurster kon op tijd uitstappen. Al snel bleek dat er twijfel rees over de vraag of zij daar door pech tot stilstand was gekomen, zoals spoorwegbeheerder ProRail in eerste instantie meldde via een tweet.

Een ooggetuige verklaarde bovendien dat de auto niet óp de spoorwegovergang tot stilstand was gekomen maar elders. Een agent ter plaatse vertelde de vrouw volgens een andere getuige dat zij mogelijk zou worden verhoord en dat ze een advocaat mocht raadplegen

[ Voor 51% gewijzigd door DOA op 13-09-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
DOA schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:20:
Dit is wel een aparte twist in de aanrijding in meppel:

[YouTube]

Het wordt nog wel steeds een ongeval genoemd, auto staat middenop de spoorbrug

googlemaps link van de brug

https://www.google.com/ma...dvxzyw!2e0!7i13312!8i6656

Bizarre beelden: door intercity geramde auto bij Meppel stond op een spoorbrug

[...]
WTF :X

doelbewust? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Het onderzoek loopt, de bestuurster heeft nogal wat uit leggen. Zo fileparkeren lijkt mij vrij lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
DOA schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:31:
Het onderzoek loopt, de bestuurster heeft nogal wat uit leggen. Zo fileparkeren lijkt mij vrij lastig
Mag ik trouwens ff zeggen wat een schitterende username jij heb.... _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
En daar is de 1824 weer! Back on track!
Nu met een naam: "Nicole" en straks battery powered! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCo5hjSgNNyDLxCh7Wvxv955/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AfZR7QEnwdrbPF5HTIE7zRWN/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mQYwxSPJdmrHZk4ufSyz4tru/thumb.jpg

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
AW_Bos schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp dat alle benodigde elektriciteit voor strukton van windmolens komt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Anyway, ik heb ook deze dag dat ik de 1824 gedoopt zag worden, en na vele jaren zijn eerste echte officiële rit zag maken, ook de werkplaats van Strukton bekeken. Foto's volgen over enkele dagen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

sus

is druk :+

Via de ‘1824’ op de wiki van de 16/1800 uitgekomen. Daar lees ik dat ze wel in serie kunnen rijden, maar dat ze dat niet doen ivm verstoring op de beveiliging. De 1700 kan dat wel volgens dezelfde wiki.

Maar, al die goederenvervoerders dan? Daar zie ik toch vaak zat foto’s van ex 16/1800’en in serie? Hebben ze dat met verbouwingen alsnog opgelost?

• SideSwipe
  • Laatst online: 17:15

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

De auto is van een collega van mij.. Heb ook maar wat kleine verhalen gehoord. Maar het was zeker niet doelbewust kan ik je vertellen.

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
zeker wel het rijbewijs innemen kan ik je vertellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:22

Luke!

#Treinbaas
sus schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:25:
Via de ‘1824’ op de wiki van de 16/1800 uitgekomen. Daar lees ik dat ze wel in serie kunnen rijden, maar dat ze dat niet doen ivm verstoring op de beveiliging. De 1700 kan dat wel volgens dezelfde wiki.

Maar, al die goederenvervoerders dan? Daar zie ik toch vaak zat foto’s van ex 16/1800’en in serie? Hebben ze dat met verbouwingen alsnog opgelost?
Nope, er is geen enkele goederenvervoer die 1800'en in dubbeltractie inzet. Wel gesleept meenemen, maar dan is het net als een wagen een hoop dood gewicht wat niks doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:52
We gaan het in de Antwerpen-Noord nog druk krijgen >:)
https://nos.nl/artikel/23...dsredenen-stilgelegd.html
Ik weet niet wat in Nederland de regeling is, maar in België worden in volle baan betonnen dwarsliggers gebruikt, en in de wissels dan weer houten dwarsliggers. Al zijn er ondertussen ook enkele wissels met betonnen dwarsliggers.
Er zijn verschillende redenen.
  • Betonnen dwarsliggers worden in massa-productie gemaakt, one size fits all voor als het volle baan betreft. Wissels zijn echter stukproducten, die worden op maat gemaakt (al zijn er wel vaste maten). Dus zou je voor elke nieuwe wissel ook nieuwe betonnen bilzen moeten gieten. Een houten balk is sneller op maat gezaagd.
  • Tot een paar jaar terug hadden wij nog een ouder type wagens om wissels te vervoeren. Die konden niet zoveel gewicht aan. Wissels werden zelfs in stukken vervoerd. Met betonnen bilzen zijn ze echter nog zwaarder. Dus zowel je wagens als de kranen moeten dit gewicht aankunnen. Ondertussen heeft Infrabel echter ook een Kirow-setje gekocht
    Afbeeldingslocatie: https://www.sunudiv.com/cfet/images/CFET%20sncb%20gare%20tournai%20travaux%20grue.jpg
Betonnen dwarsliggers gaan echter langer mee, en vereisen minder onderhoud.
Nog een filmpje over een wissel plaatsen

@SRich enkel Nederland in de topicstart :'(

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Luke! schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:17:
[...]
Nope, er is geen enkele goederenvervoer die 1800'en in dubbeltractie inzet. Wel gesleept meenemen, maar dan is het net als een wagen een hoop dood gewicht wat niks doet.
Worden de 1800's sowieso nog veel gebruikt? Als ik bijvoorbeeld op Bijlmer Arena sta en er een goederentrein voorbij komt is dat meestal een BR189 (al dan niet in dubbeltractie) voor de zware treinen en een 6400 voor het lichtere werk. En heel af en toe lijkt het of er onweer in aantocht is, maar dan hoor je het gestamp van een Class 66 aankomen.

En als ik naar de foto kijk bij dit artikel lijkt me dat een Taurus?

Ik ben wel eens benieuwd wat de goederenvervoerders nu allemaal gebruiken aan loc's, is daar ergens een overzicht van?

Specs

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:43
bvk schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:55:
[...]

En als ik naar de foto kijk bij dit artikel lijkt me dat een Taurus?
Dat is een Vectron :) Wel dezelfde fabrikant, Siemens.

• bvk

bvk

marcop23 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:03:
[...]

Dat is een Vectron :) Wel dezelfde fabrikant, Siemens.
Aha, thanks! Die krengen lijken ook allemaal op elkaar ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
SideSwipe schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:03:
[...]

De auto is van een collega van mij.. Heb ook maar wat kleine verhalen gehoord. Maar het was zeker niet doelbewust kan ik je vertellen.
Dan is het wel opmerkelijk dat ze haar auto op een stroomloze brug neerzet... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
bvk schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:55:
Worden de 1800's sowieso nog veel gebruikt?
Bij DB Schenker rijden ze niet vaak meer. Ik zie de Bentheimer Eisenbahn regelmatig nog rijden. RailExperts gebruikt ze ook nog vaak.
Ik ben wel eens benieuwd wat de goederenvervoerders nu allemaal gebruiken aan loc's, is daar ergens een overzicht van?
De website van RailColor heeft lijsten met locomotieven en eigenaren.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 15-09-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

AW_Bos schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:14:
[...]

Bij DB Schenker rijden ze niet vaak meer. Ik zie de Bentheimer Eisenbahn regelmatig nog rijden. RailExperts gebruikt ze ook nog vaak.

[...]

De website van RailColor heeft lijsten met locomotieven en eigenaren.
Deze site bedoel je? https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1 Is alleen elektrisch, maar ik heb ook deze gevonden voor diesel: https://www.mainlinediese...x.php?nav=1000001&lang=en

Mooie sites met veel overzicht, maar ik kan er niet uithalen wat er nu in NL gebruikt wordt.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Wat een toeval. Had ik het van de week over de Kirow-trein van Infrabel, moest die trein vandaag in Antwerpen zijn voor de vernieuwingswerken bij Antwerpen-Oost.
Aan mijn filmskills moet ik nog wel werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58
Van Zwijndrecht naar Leiden ging vandaag even anders :o
DELFT - Tussen Delft Zuid en Schiedam Centrum rijden sinds de nacht van maandag op dinsdag geen treinen na een aanrijding.

De aanrijding vond rond 3.30 uur plaats. Vanwege de ernst van de situatie werd ook een traumahelikopter opgeroepen.

De NS waarschuwt reizigers dat de problemen waarschijnlijk niet voor 8.45 uur zijn opgelost. Ze moeten tot die tijd rekening houden met een uur vertraging. Wie tussen Rotterdam en Den Haag reist, kan het best via Gouda reizen.
Welke trein rijd er eigenlijk nog op dit traject om 3:30 uur ?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Mars18 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:22:
Welke trein rijd er eigenlijk nog op dit traject om 3:30 uur ?
Nachtnet?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leeg mat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:17
Goederentreinen, werktreinen, meettreinen en zoals hierboven genoemd transport van reizigers materieel om treinen klaar te zetten voor de volgende dag. Er rijden veel meer treinen dan van de NS over het Nederlandse spoor. Zeker de ultrasoon trein en ATB meettrein hebben voordeel om 's nachts te rijden, omdat sommige paden overdag niet beschikbaar zijn. Ultrasoonmeting om scheuren in spoorstaven te vinden, gaat met 60km/h, ATB moet ook in de tegenrichting gemeten worden, wat een treindienstleider overdag niet leuk vind.
Aannemers laten vaak een paar nachten voor een buitendienststelling met onderhoud (vervanging spoorstaaf) al materiaal naast de baan zetten, wat vervoerd wordt per spoor. 's Nachts is een buitendienststelling beperkt tot 4 uur, door een nacht eerder het materiaal al op de goede plek te zetten verloopt de vervanging sneller.

[ Voor 23% gewijzigd door Slaut op 17-09-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Serieuze problemen rondom Schiphol:
Het treinverkeer rondom Schiphol is dinsdag ernstig verstoord door een defect spoor. De NS meldt dat de vertragingen vermoedelijk aanhouden tot woensdag 5.30 uur.

Door het defecte spoor rijden er momenteel veel minder treinen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal en Schiphol Airport en Rotterdam Centraal.

Ook rijden er helemaal geen intercity's tussen de luchthaven en het station van Hilversum.

Reizigers moeten rekening houden met minimaal dertig minuten vertraging.

Een woordvoerder van ProRail meldt dat het gaat om een defect aan het spoor bij een viaduct, op de Johan Huizingalaan in Amsterdam.

De spoorbeheerder voert herstelwerkzaamheden uit en heeft het treinverkeer uit voorzorg gestaakt. De veiligheid is niet in het gedrang geweest, stelt de woordvoerder.

De NS kan pas woensdagochtend weer het treinverkeer hervatten, omdat ProRail wacht totdat de lijm is uitgehard die wordt gebruikt om het spoor in de viaduct te leggen.

"Wij zijn bezig het probleem zo snel mogelijk op te lossen", stelt de woordvoerder.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...erstoord-door-defect.html

Negeer vooral het ietwat kinderlijke commentaar op dit artikel. Zoals dat er in het buitenland nooit problemen op het spoor zij, maar dat dat alleen in Nederland voorkomt.Totaal gespeend van elke realiteitszin, die reacties.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gaat om indirecte spoorstaafverbinding op beton waarvan een aantal draadeinden zijn afgebroken.
Restanten van gebroken draadeinden worden uitgeboord waarna de nieuwe verlijmd kunnen worden.

Traject schijnt al langer een zorgenkindje te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Het is nu ruim een week al een gedoe daar (maar het is goed mogelijk dat het al langer problematisch was, maar dat het treinverkeer tot dat moment er nog geen hinder van ondervond).
Eerst moesten we er met een aanwijzing voor max 40 km/u overheen, daarna werd seinbeeld geel-knipper gebruikt om de snelheid beneden de 40 te houden, daarna was het een tijdelijke snelheidsbeperking voor een paar dagen van 40 km/u en gisteren was de TSB weg, maar werden er weer aanwijzingen afgegeven om de snelheid te begrenzen tot 40 km/u.
Ik had gisteren al zo'n aanwijzing voor 40 km/u ontvangen toen ik net vóór het stukje ineens opnieuw gebeld werd door de treindienstleider dat de snelheid door de aannemer zojuist op maximaal 20 km/u was gesteld. Hij was net op tijd, dus ik kon gelukkig nog afremmen en er met 20 overheen gaan. De rest de avond (ik ben die dag 4x over dat stukje gereden) was het telkens 20 km/u.
Inmiddels is dus het hele spoor buiten dienst en kan alleen het andere spoor nog gebruikt worden, vandaar de extreme beperkingen in de treindienst.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 17-09-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:08:
Het is nu ruim een week al een gedoe daar (maar het is goed mogelijk dat het al langer problematisch was, maar dat het treinverkeer tot dat moment er nog geen hinder van ondervond).
Eerst moesten we er met een aanwijzing voor max 40 km/u overheen, daarna werd seinbeeld geel-knipper gebruikt om de snelheid beneden de 40 te houden, daarna was het een tijdelijke snelheidsbeperking voor een paar dagen van 40 km/u en gisteren was de TSB weg, maar werden er weer aanwijzingen afgegeven om de snelheid te begrenzen tot 40 km/u.
Ik had gisteren al zo'n aanwijzing voor 40 km/u ontvangen toen ik net vóór het stukje ineens opnieuw gebeld werd door de treindienstleider dat de snelheid door de aannemer zojuist op maximaal 20 km/u was gesteld. Hij was net op tijd, dus ik kon gelukkig nog afremmen en er met 20 overheen gaan. De rest de avond (ik ben die dag 4x over dat stukje gereden) was het telkens 20 km/u.
Inmiddels is dus het hele spoor buiten dienst en kan alleen het andere spoor nog gebruikt worden, vandaar de extreme beperkingen in de treindienst.
Even uit nieuwsgierigheid.

Reed men er voorheen altijd met 80 overheen? Of zat er wat meer variatie in de snelheden?
Verkantingstekort is daar vrij groot namelijk, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik ken het niet anders dan 80 inderdaad. Maar ik zit pas sinds 2012 bij het spoor, dus hoe het daarvoor was zou ik niet weten.
Het is wel al een oud viaduct, waarvan het tweede spoor weggehaald is (en op het tweede nieuwe viaduct is gelegd), maar daar kan @ArcticWolf volgens mij veel meer en beter over vertellen.

Edit: en te laat met mijn edit ;(

[ Voor 48% gewijzigd door EDIT op 17-09-2019 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
80km/u idd, maar het kunstwerk is in 2015/2016 aangepast waardoor de boogstraal constanter maar krapper is geworden. De draadeinden wat @Robertdj ook zegt zijn afgebroken en de uitvullingen zijn uitgelopen (foto's gezien).
Sprak net m'n collega en ze zijn er mee bezig, er is alleen te weinig capaciteit om het te herstellen dus daarom duurt het zo lang.

@EDIT meer kan ik er niet over vertellen :+

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-09-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:03

Qu3st

ArcticWolf schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:25:
80km/u idd, maar het kunstwerk is in 2015/2016 aangepast waardoor de boogstraal constanter maar krapper is geworden. De draadeinden wat @Robertdj ook zegt zijn afgebroken en de uitvullingen zijn uitgelopen (foto's gezien).
Sprak net m'n collega en ze zijn er mee bezig, er is alleen te weinig capaciteit om het te herstellen dus daarom duurt het zo lang.

@EDIT meer kan ik er niet over vertellen :+
Ja op de foto's ziet het er niet goed uit (weet niet of mag delen dus doe maar niet :P). Maar hoe lang ligt dat beton daar al, het ziet er erg oud en verweerd uit vind ik.
Werkzaamheden zijn inmiddels aangevangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Qu3st op 17-09-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gemiste kans van Strukton... had haar dan "Rianne" gedoopt...

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:10
EDIT schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:08:
Als dit traject nu al ruim een week (en mogelijk dus al veel langer, het is behoorlijk oud als ik het goed begrijp) zorgelijk is, waarom wordt er dan niet meteen een reparatie ingepland? Nu lijkt het of er net zo lang gewacht is tot de boel helemaal kapot is en er niks meer kan rijden. Dat komt natuurlijk niet zo lekker uit op een doordeweekse dag. Bij een schijnbaar niet direct acuut probleem zoals dit (het was tenslotte al meer dan een week bekend) plan je die reparatie dan toch het eerstvolgende weekend in? Nu zit je doordeweeks met de gebakken peren en moet het met spoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
cordonbleu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:40:
[...]

Als dit traject nu al ruim een week (en mogelijk dus al veel langer, het is behoorlijk oud als ik het goed begrijp) zorgelijk is, waarom wordt er dan niet meteen een reparatie ingepland? Nu lijkt het of er net zo lang gewacht is tot de boel helemaal kapot is en er niks meer kan rijden. Dat komt natuurlijk niet zo lekker uit op een doordeweekse dag. Bij een schijnbaar niet direct acuut probleem zoals dit (het was tenslotte al meer dan een week bekend) plan je die reparatie dan toch het eerstvolgende weekend in? Nu zit je doordeweeks met de gebakken peren en moet het met spoed.
Hoewel ik het met je gedachten eens ben vraag ik mij het af of een week voorbereiding genoeg tijd is om zoiets te plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 14:14
Spoor defect tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, uitval treinen
In verband met een defect op een spoorviaduct rijden er in beide richtingen veel minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Medewerkers van spoorbeheerder ProRail ontdekten dat er bouten waarmee het spoor vastzit zijn losgeraakt.

"Je moet je voorstellen dat het spoor in een bocht ligt, waardoor er grote krachten op komen als er een trein over rijdt", zegt een woordvoerder van ProRail. Om veiligheidsredenen is het treinverkeer aan het eind van de ochtend stilgelegd.

Bij de reparatie wordt lijm gebruikt die moet uitharden. Dit proces duurt in ieder geval tot vannacht, zegt ProRail.

Reisinformatie
Er ligt nog wel een spoor naast, maar dat heeft maar een beperkte capaciteit; er kan maar een trein per uur overheen. Normaal rijden er elk uur vijftien treinen tussen Centraal en Schiphol.

De storing heeft ook gevolgen voor treinverkeer in de rest van het land. Als er op dit traject niet gereden kan worden, betekent dat dat er elders treinen niet aankomen, zegt de woordvoerder. Daarom rijden er ook tussen Schiphol en Amersfoort minder treinen. De NS raadt voor dit traject aan om via Utrecht te reizen.
nos.nl

1 trein per uur is eigenlijk gewoon niks op die verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
SRich schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:53:
[...]

Hoewel ik het met je gedachten eens ben vraag ik mij het af of een week voorbereiding genoeg tijd is om zoiets te plannen?
Inderdaad geen idee of dat haalbaar is binnen de normale planning.
Maar dan nog, nu moet het dan alsnog gebeuren zonder voorbereiding en met spoed. Dan zou je denken dat de reparatie ook ingepland had kunnen worden, eventueel als spoedreparatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
cordonbleu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:06:
[...]

Inderdaad geen idee of dat haalbaar is binnen de normale planning.
Maar dan nog, nu moet het dan alsnog gebeuren zonder voorbereiding en met spoed. Dan zou je denken dat de reparatie ook ingepland had kunnen worden, eventueel als spoedreparatie.
Misschien stond hij ook al ingeplanned voor een later tijdstip, maar is het voor die tijd dus al misgegaan?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@EDIT een gek voorstel maar is het geen idee om te pendelen tussen Schiphol en CS met 2 of 3 sprinters. En de IC-D/Benelux tot Schiphol laten rijden en daarna leeg naar naar Amsterdam zuid te laten rijden en keren dan weer naar Schiphol. Alle stoptreinen sprinters die ook via schiphol en sloterdijk rijden zou je eventueel via hoofddorp verkeerd kunnen naar schiphol (links ;)) en daarmee op station schiphol omkeren terug naar naar leiden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
wildhagen schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:09:
[...]

Misschien stond hij ook al ingeplanned voor een later tijdstip, maar is het voor die tijd dus al misgegaan?
Dat zou kunnen, maar heb je de post van EDIT op de vorige pagina ook gelezen? Het was al ruim een week en misschien al langer gedoe op dat traject. Het traject was eerst 80 km/u, wat was verlaagd naar 40 km/u en later zelfs naar 20 km/u. Dan weet je dat de boel heel snel achteruit gaat en dat er niet langer kan worden gewacht. Lijkt mij dat er genoeg aanwijzing was om de reparatie dan naar voren te halen, mocht deze pas op een later tijdstip zijn ingepland of om een spoedreparatie in te plannen. Nu is er lang doorgereden op een zwaar beschadigd spoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:03

Qu3st

cordonbleu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:16:
[...]

Dat zou kunnen, maar heb je de post van EDIT op de vorige pagina ook gelezen? Het was al ruim een week en misschien al langer gedoe op dat traject. Het traject was eerst 80 km/u, wat was verlaagd naar 40 km/u en later zelfs naar 20 km/u. Dan weet je dat de boel heel snel achteruit gaat en dat er niet langer kan worden gewacht. Lijkt mij dat er genoeg aanwijzing was om de reparatie dan naar voren te halen, mocht deze pas op een later tijdstip zijn ingepland of om een spoedreparatie in te plannen. Nu is er lang doorgereden op een zwaar beschadigd spoor.
Dat spoor is echt wel hersteld na die aanwijzing 20 km/h. Alleen om het helemaal te repareren zit er veel meer haken en ogen aan. Bij regulier onderhoud zit al 6 maanden planning bij, alle vervoerders moeten worden ingelicht, al het materiaal wordt besteld. Al het apparatuur wordt voor gezorgd dat het op zijn plek is, en alle mensen worden ingepland. Zo'n spoedreparatie wat nu wordt gedaan, is ook niet meer dan een tijdelijke oplossing. Maar het definitief herstellen zit zo veel meer planning bij dat je dat niet in 1 weekje zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30
Sinds een maandje of 4 reis ik op het traject Breda-Dordrecht. Inmiddels een paar keer meegemaakt dat de reis vertraging op liep, omdat de trein ergens stil kwam te staan (op een zijspoor), om een goederentrein voor te laten. Hoe is het geregeld met voorrang in de spits? Ik mag hopen dat personentreinen voorrang krijgen op goederentreinen, of kan het zijn dat soms goederentreinen voorrang krijgen als ze haast hebben ofzo? Stel dat besloten wordt dat goederentreinen niet mogen rijden tijdens de spits, zou dat veel helpen in de vertragingen van treinen? (zoals vrachtwagens tijdens de spits niet mogen inhalen)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:33:
[...]

Gemiste kans van Strukton... had haar dan "Rianne" gedoopt...
Hmm, battery powered? Was Tarzan dan niet een betere naam? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben in Antwerpen ook "pas" problemen gehad met verlijmde bouten, en dan vooral op plaatsen waar er serieuze krachten aan het werk zijn op rail, dus in een bocht. Voor spoor 4 en 6 van Antwerpen-Centraal waren er net op tijd bij om de krachten te verdelen met trekstangen. Op spoor 5 waren de bouten al kapotgesprongen. Blijkbaar biedt die lijm zoveel weerstand, dat in plaats van dat de ganse bout losschiet, deze breekt. Dus op het eerste zicht zitten die rails nog goed vast, maar eigenlijk hangen ze nog maar vast met het bovenste stuk van de bout.
Als ik dat hier lees dat het probleem bij jullie ook in een bocht zit, dan denk ik dat het vergelijkbare problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:35:
Wij hebben in Antwerpen ook "pas" problemen gehad met verlijmde bouten, en dan vooral op plaatsen waar er serieuze krachten aan het werk zijn op rail, dus in een bocht. Voor spoor 4 en 6 van Antwerpen-Centraal waren er net op tijd bij om de krachten te verdelen met trekstangen. Op spoor 5 waren de bouten al kapotgesprongen. Blijkbaar biedt die lijm zoveel weerstand, dat in plaats van dat de ganse bout losschiet, deze breekt. Dus op het eerste zicht zitten die rails nog goed vast, maar eigenlijk hangen ze nog maar vast met het bovenste stuk van de bout.
Als ik dat hier lees dat het probleem bij jullie ook in een bocht zit, dan denk ik dat het vergelijkbare problemen zijn.
Mits goed gebouwd (en ontworpen) is dit meestal het gevolg van achterstallig onderhoud, er zijn doorgaans al wat andere defecten voordat de draadeinden breken.

Heb je toevallig een foto van de constructie? Ben wel benieuwd hoe dat er bij jullie uit ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Robertdj schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:47:
[...]

Mits goed gebouwd (en ontworpen) is dit meestal het gevolg van achterstallig onderhoud, er zijn doorgaans al wat andere defecten voordat de draadeinden breken.

Heb je toevallig een foto van de constructie? Ben wel benieuwd hoe dat er bij jullie uit ziet. :)
Ikzelf zit niet in de constructie, dus ik zou niet weten wat er aan onderhoud kan gebeuren aan een gelijmde bout. 😋
Ik zal eens kijken of wij nog foto's hebben op onze dienst van toen de vaststellingen werden gedaan. Zal wel pas voor donderdag zijn, ben morgen een dagje vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die trekstangen waren bij Riekerpolder aansluiting ook al aanwezig, als ik het goed heb gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 17-09-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

segil schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:04:
Sinds een maandje of 4 reis ik op het traject Breda-Dordrecht. Inmiddels een paar keer meegemaakt dat de reis vertraging op liep, omdat de trein ergens stil kwam te staan (op een zijspoor), om een goederentrein voor te laten. Hoe is het geregeld met voorrang in de spits? Ik mag hopen dat personentreinen voorrang krijgen op goederentreinen, of kan het zijn dat soms goederentreinen voorrang krijgen als ze haast hebben ofzo? Stel dat besloten wordt dat goederentreinen niet mogen rijden tijdens de spits, zou dat veel helpen in de vertragingen van treinen? (zoals vrachtwagens tijdens de spits niet mogen inhalen)
Waarom zouden reizigerstreinen per defintie voorrang moeten krijgen op goederenvervoer?Goederenvervoerders hebben ook gewoon afspraken met ProRail over treinpaden en vertragingen kosten hun ook gewoon geld, en mogelijk klanten die wel wat meer betalen dan de gemiddelde forens. En ProRail heeft ook gewoon kpi's m.b.t. transitotijden van goederentreinen.

Goederen is echt niet zo maar een dingetje erbij. Zie bijvoorbeeld de Waalhaven nu wat echt behoorlijk impact heeft op pakweg 25+ vervoerders en andere bedrijven, RSC bijvoorbeeld is echt niet blij nu...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

evilution schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:03:
[...]

Waarom zouden reizigerstreinen per defintie voorrang moeten krijgen op goederenvervoer?Goederenvervoerders hebben ook gewoon afspraken met ProRail over treinpaden en vertragingen kosten hun ook gewoon geld, en mogelijk klanten die wel wat meer betalen dan de gemiddelde forens. En ProRail heeft ook gewoon kpi's m.b.t. transitotijden van goederentreinen.

Goederen is echt niet zo maar een dingetje erbij. Zie bijvoorbeeld de Waalhaven nu wat echt behoorlijk impact heeft op pakweg 25+ vervoerders en andere bedrijven, RSC bijvoorbeeld is echt niet blij nu...
Ik heb dacht ik ook al eerder de uitleg voorbij zien komen dat het optrekken en afremmen om een reizigerstrein voorbij te laten alleen maar meer tijd kost en vertraging oplevert?

Nog even over die lijm, dat zal geen pritt-stift of Bison Kit zijn, maar eerder een soort kit om los trillen te voorkomen?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:15:
[...]

Ik heb dacht ik ook al eerder de uitleg voorbij zien komen dat het optrekken en afremmen om een reizigerstrein voorbij te laten alleen maar meer tijd kost en vertraging oplevert?

Nog even over die lijm, dat zal geen pritt-stift of Bison Kit zijn, maar eerder een soort kit om los trillen te voorkomen?
https://www.edilondex.nl/edilon-dex-r-2k/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Wauw! Ondanks dat ik een jaar MTS werktuigbouwkunde gevolgd heb begrijp ik hier weinig van. Met deze lijm kun je staal en beton aan elkaar "vastplakken"?

Wat ik zelf als leek uit het verhaal begreep was dat er stalen moeren bouten die in beton geschroefd waren (of zoiets) gebroken en/of los gekomen waren. En dat kun je dan lijmen?

Ik ben nou toch wel benieuwd naar wat foto's die duidelijk maken waar het nou over gaat O-)

[ Voor 1% gewijzigd door bvk op 17-09-2019 19:37 . Reden: foutje ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

bvk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:15:
[...]

Klopt, een goederentrein is veel zwaarder dan een reizigerstrein dus afremmen en optrekken gaat ook langzamer, en zijn vaak langer waardoor bijvoorbeeld wissels langer bezet blijven. Het op nieuw op gang brengen van een zware goederentrein kan meer reizigerstreinen raken dan één trein vertragen. Uiteindelijk is aantal geraakte treinen ook een kpi.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30
evilution schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:03:
[...]

Interessant om dit uit te rekenen. Maar neem dan ook mee in de berekeing hoeveel het de samenleving kost als werknemers te laat komen op hun werk door vertragingen op het spoor. En er zijn natuurlijk vele, vele, vele malen meer treinreizigers dan klanten die cargo vervoeren. Ik zou toch zeggen dat het vervoer van mensen (zeker tijdens de spits) veel belangrijker is voor een samenleving, dan van cargo. Vooral om te zorgen dat men meer de trein neemt en minder de auto. Immers, hoe meer vertraging op het spoor, hoe groter de kans dat de auto wordt gepakt. Met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nou ja, zo'n goederentrein rijdt (vrij vaak dan) ook niet leeg. Daar zit voor kapitalen aan goederen in, en die zijn dus ook wat waard. Als zo'n goederentrein steeds aan de kant wordt genomen en daardoor te laat aankomt op z'n bestemming (bijvoorbeeld een containeroverslagterminal) kan het zo zijn dat de aansluiting van de cargo al weg is.

Denk bijvoorbeeld aan een goederentrein vol met containers, op weg naar de haven van Rotterdam. Als die met een uur vertraging aankomt kan het zijn dat hij net te laat is om nog op tijd geleegd te worden, waardoor de lading niet meer op een schip kan worden geplaatst. Dat schip moet immers ook op tijd vertrekken.

En dan staan er ineens tientallen containers te bivakkeren op een opslagterrein, met daarin goederen die nu een X tijd later afgeleverd gaan worden. Dat kost geld, en kost de verzendende partij mogelijk geld. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@EDIT de stangen tussen de spoorstaven zijn spoorwijdte houders.

Voor de liefhebbers, regelbare spoorstaaf bevestiging in NL:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vM9Inv2.png

[ Voor 35% gewijzigd door ArcticWolf op 18-09-2019 07:31 ]

• cazzer22
Vanwaar die helling onder de spoorstaaf? Zorgt dat ervoor dat een trein minder snel ontspoort?

• mk1992
cazzer22 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:22:
Vanwaar die helling onder de spoorstaaf? Zorgt dat ervoor dat een trein minder snel ontspoort?
Of gaat dansen tussen de spoorstaven? Een heen-en-weer trein, ugh die VIRMs konden er wat van, is niet prettig voor reizigers. Een beetje sporing naar binnen zal een trein stabieler rechtuit sturen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door mk1992 op 18-09-2019 08:28 ]

Cash is king.

• wildhagen
  • Niet online
ProRail en NS willen nieuwe maatregelen testen om de overlast van trillingen op de Brabantroute tegen te gaan. Treinen gaan per 15 december minder hard rijden. De snelheid van de Intercity Den Haag - Eindhoven op het traject Breda-Boxtel gaat terug naar 115 kilometer per uur.

Het gaat om een proef. Metingen moeten uitwijzen of de daling voldoende effect heeft op afnemen van de trillingen. Daarnaast willen ze van de bewoners horen of ze het verschil ook ervaren. Vooral in Oisterwijk, Dorst en Rijen klagen omwonenden steen en been. Zij verenigden zich in de actiegroepen Oisterwijk Trilt, Dorst Trilt en Rijen Trilt.

Dagelijks nemen tienduizend reizigers de trein op dit traject. Zij zullen door de aangepaste snelheid een iets langere reistijd krijgen.

ProRail neemt nog drie andere maatregelen die worden getest. Tussen de spoorstenen wordt een soort schuim gespoten, waardoor de bodemspanningen onder het grind lager moeten worden. Ook wordt een overweg met een betonnen bevloering vervangen door een bevloering met massief rubberen platen. De platen zijn minder stijf en hard dan beton.

Daarnaast wil ProRail een test gaan doen met een soort 'kussentjes' die onder de dwarsligger worden bevestigd, waardoor de trillingen zouden moeten afnemen.

Bewoners van Dorst, Rijen en Oisterwijk hebben veel last van de trillingen door treinen op het spoor. Volgens hen veroorzaakt het spoorverkeer scheuren in de muren en zorgt het voor trillende huizen en slapeloze nachten. ProRail kreeg sinds 2017 veel meldingen van overlast.

Uit onderzoek blijkt dat de trillingen vooral worden veroorzaakt als een bepaald type reizigerstrein over de overwegen rijdt. Door stijfheid in de ondergrond ontstaat er extra oneffenheid, aldus de onderzoeksresultaten.

Wanneer de maatregelen ingevoerd worden, is nog niet aan te geven, stelt ProRail. In alle gevallen is het nodig om het spoor deels op te breken. Gekeken wordt of dit kan worden gedaan als er op het spoor al werkzaamheden zijn gepland, waardoor er sowieso al geen treinen rijden.
Bron: https://www.omroepbrabant...nen-gaan-langzamer-rijden

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
De IC 3600 en goederentreinen worden niet meegenomen?

En in combinatie met het stikstofgedoe las ik laatst een overzicht waarin de aftakking Betuweroute <> Boxtel uitgesteld wordt zullen de goederentreinen via Breda blijven rijden.
mk1992 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:27:
[...]
Of gaat dansen tussen de spoorstaven? Een heen-en-weer trein, ugh die VIRMs konden er wat van, is niet prettig voor reizigers. Een beetje sporing naar binnen zal een trein stabieler rechtuit sturen denk ik.
Dat zou toch tegengegaan moeten worden door schuine wielen? Ik neem aan dat je vetergang bedoelt :)

[ Voor 48% gewijzigd door cazzer22 op 18-09-2019 09:40 ]

Pagina: 1 2 ... 153 Laatste