Voor "de langste passagierstrein ter wereld" hebben zowel in België als in Nederland al treinen gereden van meer dan anderhalve kilometer. Voor de secties maakt het niet uit, het is niet dat de laatste wagons ineens moeten wachten voor het rode sein dat ze tegenkomen

(sein valt trouwens op rood nadat de eerste as op de sectie komt. In België begint die tussen de 12 en 18 meter na het sein, om te voorkomen dat een bestuurder plots het sein op rood ziet vallen bij een loc waar de bestuurderscabine achter de eerste as staat).
Het probleem stelt zich allereerst bij het opstellen van een dergelijke trein.Ik geloof niet dat er in België een opstelspoor is dat langer is dan een kilometer.
Verder heb je dan nog problemen tijdens het vervoer. Aangezien een dergelijke trein niet aan Vmax gaat rijden, maar eerder aan het gezapige tempo van 60 of 80, gaat die in de weg zitten voor andere treinen. Als je al geen opstelspoor hebt voor een dergelijke lengte, ga je zeker niet een uitwijkspoor hebben om een dergelijke trein te ontvangen. Dus die moet in 1 keer van vertrek tot aankomst kunnen doorrijden.
Verder wil je die trein zo min mogelijk laten stilvallen en terug laten optrekken. Het optrekken zou normaal zeer rustig moeten gebeuren omdat je toch wel wat slack (ik kan niet direct op het Nederlandse woord komen) hebt tussen al die wagens. Trek je te hard op, heb je kan op koppelingsbreuken.
Bij aankomst ga je weer het probleem hebben van de lengte van de opstelsporen.
Ik weet dat er in België een haalbaarheidsstudie is geweest om treinen van om en bij de kilometer te laten rijden, vooral richting Nederland. De kosten/baten analyse was negatief, net omdat er nergens uitwijkmogelijkheden waren voor een dergelijke lengte, en je nooit kan garanderen dat een die trein kan doorrijden.
Qua bezetting op een overweg zal het nog wel meevallen. Als een trein 60km/u rijdt, rijdt die dus op een minuut 1 kilometer. Rekeninghoudend met de sluiting van de overweg (in België 35 seconden), heb je voor een trein van een kilometer lengte een sluiting van nog geen 2 minuten (in België komt die in alarm na 10 minuten)
[
Voor 7% gewijzigd door
Arator op 28-09-2019 13:29
]