Action - LSC connect - beveiliging inrichten

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
@johanwillemsen

Wil je een bewegingssensor die je nog moet flashen of out of the box?
Want er is een bewegingssensor van lsc smart connect. Deze is te flashen, maar hoeft niet en deze werken met deze lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanwillemsen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-11-2024
Ja klopt maar deze is zeer traag volgens de recenties dus eigenlijk geen optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 00:33
De LSC sensor is onbruikbaar wanneer je onmiddelijk licht wilt schakelen. De LSC sensor is vooral bedoeld ter alarmering waar die paar (3-10) seconden geen rol speelt. Je kan 'm ook (her)flashen of verbouwen dat die permanent werkt. Is dan sneller (hier 1-2sec via domotica) en zijn - zo ja - de batterijen met een week of twee ook op.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 05:16
Vraagje waar ik niet achter kom: kun je de LSC Smart LED van Action ook dimmen via de app? Oftewel minder fel laten branden? Of kun je alleen kleur en kleurintensiteit aanpassen?
Ik zoek eigenlijk een lamp of smart plug obv Tuya/Smartlife waarmee ik ook kan dimmen. Iemand de tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
@RR2USA ik heb de ST64 gold CCT (E27 fitting) daarvan kan je de kleur (wit naar goud) en helderheid (0-100%) instellen. Helderheid is dimmen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Alternative op 01-12-2019 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanwillemsen
Vandaar ook de vraag welk alternatief jullie zouden adviseren mbt een bewegingssensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 05:16
Weet iemand of de Smart LED en Smart Plug gecombineerd kunnen worden samen in 1 groep? Ik krijg dat met de Smartlife app niet voor elkaar. Iemand anders dat wel gelukt?
Ik zou graag willen als ik een groep aanzet dat:
- de smart plug aan de TV aanspringt
- de smart LED lampen aanspringen en dimmen naar 25%

Of kan ik een dergelijke handeling in Google Home/Assistant laten doen?

[ Voor 39% gewijzigd door RR2USA op 01-12-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanwillemsen
als ik een zigbee bewegingssensor en station er tussen zet zou het toch moeten gaan werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@RR2USA

Dat zou je in home Assistant kunnen regelen.
Wanneer je daar dan de plug aanzet, dan zal je ook deed kunnen aanzetten.

Je zou dit in automation.yaml kunnen regelen. En voor hulp kun je ook kijken op dit forum.

Laat maar weten of het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@johanwillemsen

Dat zou moeten werken. Ik zie geen issue waarom dat niet zou kunnen.

ALS er beweging is, Dan doe je dat.
Dit kan prima in home Assistant bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanHans
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-04-2020
Hallo, sinds vorige week wat LSC Wifi lampen gehaald bij de action en een afstandsbediening,
De lampen waren snel verbonden in de app maar de afstandsbediening krijg ik niet gekoppeld. Heb van alles al geprobeerd. Ik dacht dat de volgende stap de juiste was:
1) lamp middels vaste schakelaar van spanning voorzien. De lamp gaat snel knipperen.
2) in de app een lamp toevoegen. Dat werkt.
3) Lamp aan middels schakelaar.
4) Lamp uit en weer aan middels schakelaar en ON op de afstandsbediening in houden.
5) De lamp zou moeten koppelen maar helaas dat doet hij niet.

Wat doe ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@VanHans

Dit is komt van de action site.

Wat kan ik doen wanneer mijn afstandsbediening niet werkt?
De afstandsbediening is een 1-kanaals afstandsbediening. Dit betekent dat je er één lamp of plug mee aan en uit kan zetten of één groep lampen (meerdere lampen of pluggen.) De lampen of pluggen dienen tegelijkertijd aan- en uitgeschakeld te worden om deze in de inleermodus te zetten.

Is de afstandsbediening van de juiste batterijen voorzien?
Check de handleiding om meer te lezen over het inschakelen van de inleermodus.
- Zet de lamp(e)/plug(gen) uit.
- Schakel de lamp/plug/groep weer aan.
- Het product staat nu in de inleermodus van de afstandsbediening.
- Druk op de aan-uitknop van de afstandsbediening en houd deze 5 seconden ingedrukt.
Nadat de lamp is ingeschakeld, kan het enkele seconden duren om verbinding te maken met het netwerk. Dit kan ertoe leiden dat je enkele seconden moet wachten voordat de afstandsbediening werkt.

De afstandsbediening is niet zichtbaar in de app omdat deze rechtstreeks gekoppeld wordt met de lampen en pluggen. De afstandsbediening is voor gebruik binnenshuis

Hoop dat dit je verder helpt bij het oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32

Harrie

NederVlaming

Troetelbeer schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:53:
De plugs zijn in ieder geval niet meer te vinden op de Belgische Action website. Op de Nederlandse wel. In de winkel zijn ze er ook niet meer(ben in 3 verschillende filialen geweest in België).

Had er gelukkig enkele weken geleden eentje gekocht, maar wilde nog een tweede. Binnenkort maar in NL meenemen, wanneer ik bij familie ben.
Nu staan ze wel weer op de Belgische action website.
Met de tekst "niet geaard" erbij. :?

https://www.action.com/nl...connect-slimme-stekker-4/

Bij de variant op de Nederlandse website, met de aardingsclips aan de buitenkant staat "geaard".

Maar ik ga er vanuit dat de centrale pen in de Belgische versie toch ook geaard is? Ik zal het eens nameten.

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie op 04-12-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 09:08
Die 'niet geaard' heeft daar al altijd gestaan. Het zou toch een domme productie-fout zijn als de pen niet doorverbonden is. Maar eens uitmeten kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 16-03 08:02
Is er inmiddels al iemand die de deursensor werkend heeft met aangepaste firmware?
Ik zou graag de lampen van mijn overkapping willen schakelen als de deur van het tuinhuis open gaat, dus enige snelheid is wel gewenst.

Flashen is geen probleem, maar ik zou graag gewoon de batterij gebruiken en de boel in HA hebben middels esphome.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@BertusB404

Er is op dit forum al veel geschreven over de deursensor.

Hier twee links
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60666244

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60722450

Gr. R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 12:57
PtrO schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:48:
Goed nieuws *O* . de LSC/PIR sensor kan je heel simpel met solderen flashen.
TL;DR: soldeer de gebruikelijke rs232 draden op de piggyback print en flash met whatever, je Tasmota (of Espeasy) binary.

Mij lukte het overigens niet :'( met Tuya convert (al of niet bedraad), gaf (te) veel gedoe en ook software "ruzie" omdat ik eerst niet in de juiste HostAP modus kon komen. Het "secret" Wifi-SSID "vtrust-flash" werd uiteindelijk wel actief maar reageerde nergens op. Kortom, ik sla extreem tijdverslindend zg. truuk-gedoe definitief over als onwerkbaar voor iig de PIR. Ik sluit niet uit dat Tuya dat zo heeft ingeregeld. De TuyaConvert methode is gebaseerd op een software-authorisatie gat van/via de Tuya-Cloud. Ik stap dus weer terug/over naar de hete soldeerbout.

De eerste PIR flashte ik eerder in dit topic tamelijk ingewikkeld (8> door die helemaal uit elkaar te halen etc.etc. Wel leuk om te doen en te weten hoe het in elkaar steekt. Het meeste daarvan blijkt dus niet nodig.
De(eze) tweede PIR doe ik :9 in ca 5-10minuten via flashdraden solderen op de esp8285-opsteekprint.
Hierna kan je conform/normaal met "esptools" of (zoals ik, via) met Arduino/Tasmota de PIR flashen. Natuurlijk de batterij eruit laten en/om tijdens upload.compilatie voeden via/met de rs2342/3.3v USB kabel. De aparte MCU op de hoofdprint, blijft hierbij totaal buiten beeld.

[...]

Kortom, etije 8) mits je wat kunt solderen. Het maken van een zg. PIG/JIG kost meer tijd/moeite dan FF met een standaard soldeerboutje, een paar draadjes te solderen en die weer los te halen.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
Samenvattend stappenplan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 * TUT PtrO@Tweakers flash notities PIR/LSC sensor:
 * 0) Haal Tasmota source op, ik zet mijn Wifi&Device/Instellingen in "my_usercnfig.h"  zodat ik stap 7(+8) niet hoef te doen.
 * 1) soldeer "Tywe3S" draden 3.3v-EN, GND-IO0, RX, TX en losse contactdraad-RST, verbindt  die 3.3v/GNS/TX/RX @RS232/USB.
 * 2) Start Arduino, koppel USB/rs232, activeer serial monitor 
 * 3) Controleer werking: kijk (met SerialMonitor) of er iets gebeurd wanneer je even (2sec) de ReSeT-draad met GND verbindt. 
 * 4) Compileer Tasmota 6.7.1 met esp82xx platformhardware 2.6.0 (esp8285/DOUT/1MB/LWiPV2-lower/
 * 5) Upload en indien die staat te "wachten" (op Connecting ..._...) maakt dan even weer een 2sec-ReSeT contact met GND. 
 * 6) Upload start hierna vanzelf, gaat in stukjes van 4% en duurt ca 1 minuut
 * 7) Onttoppel USB, haal de "EN"-pin en de "io0" pindraad los, en verbindt met USB-voeding om te kijken of het gelukt is.
 * 8) NB: om op/in Tasmota-level te resetten verbindt je de io0 pindraad met GND
 * 9) Zoek in je Wifi/AP/Router/Dhcp op welk IP de PIR heeft waarna je de rest kunt instellen Tuyadevice, Mqtt etc.etc.
 * 10) Wanneer klaar, haal de draden los en de PIR is klaar voor gebruik

NB: Nogmaals: stap 3 en 5 zijn belangrijk waarmee je kunt zien of er een seriële rs232 verbinding is met de (chinese/onleesbare) bootstrap. Als er maar op de seriële poort wat tekst uitkomt, nadat je ReSet; is het goed.

Je kunt mijn tasmota/arduino source compilatie ook overslaan, door gelijk een kant en klaar gecompileerde Tasmota/binary met esptool te flashen.
Zelf/doe ik dat niet noch geprobeerd omdat ik graag knutsel in sources en ..... ik dan niet vooraf je al mijn gewenste Wifi/WPA/Mqtt instellingen kunt mee kan inladen.

Lees voor esptool etc.etc. https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Esptool
Nadat de hardware conform standaard/plaatje is aangesloten en de esp82xx "in flasmodus" is gereset, doe je dan zoiets als
code:
1
esptool.py --port COM5 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 tasmota.bin

NB: Kant en klare "tasmota.bin" versies kan je in allerlei smaken en vormen, downloaden van/bij
http://thehackbox.org/tasmota/

Nadat de PIR met Tasmota is geflashed en (belangrijk) de PIR gelijk op/in Tuya-Device wordt geconfigureerd terwlijl die via rs232 wordt gevoed.. Later kan je ventueel met OTA upgraden. Zelf zie ik daarvoor niet 1,2,3 een zinnige reden want de PIR doet op MQTT/Domoticz alleen PIR poweron.

Let op >:) : De Tuya device (54) modus is relatief belangrijk omdat Tasmota dan de ESP8285 bij het triggeren dan gedurtende een minuut wakker houdt via een (tuya-mcu) heartbeat.
Je kunt ook teruggaan naar "Basic" modus waarmee de PIR maar 10seconden per keer aangaat (en je zijn om/bij het herconfiguratie via webscherm of mqtt). Die 10seconden ipv minuten, spaart natuurlijk op termijn, wel weer de batterij. Ik overweeg zelf om een microvoeding in de bouwen zodat ik de PIR via 220 naar/op 6Volt kan voeden.

Ik hoop dat dit wat toevoegt en benieuwd naar verdere interactie. Grtz.

}) NB: zoals met alles wat wij zelf tweaken.... het kan ook goed stuk gaan en doe diet niet wanneer je dat niet wilt beheersen.
Mmmm, ik heb mijn PIR eindelijk geflasht volgens deze beschrijving en tasmota draait erop. Echter de PIR doet nu niet zolang ik de ESP niet extern voed of als de ik de PIR gek genoeg in flash mode zet (?). Als deze in flash mode staat (rood knipperende led) dan is de ESP actief en tasmota draait dan ook. Echter de PIR blijft niet eeuwig in deze modus staan. Iemand nog ideeën.

Ik denk dat het in Basic mode blijft staan ondanks dat ik Tuya device (54) heb ingesteld.

Edit: De esp wordt niet opgestart. Lijkt erop dat de pir zelf niets doe of anders de Tuya MCU. Ik heb het doorgemeten op de ESP, maar er komt geen spanning op terwijl ik voor de pir beweeg. Stuk?? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanHans
@rem_hopster

Dankje voor je antwoord maar de procedure zoals omschreven werkt niet, althans niet bij mij. Zijn er mensen die het wel gelukt is om de afstandsbediening te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Vircos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:08:
[...]Ik denk dat het in Basic mode blijft staan ondanks dat ik Tuya device (54) heb ingesteld.

Edit: De esp wordt niet opgestart. Lijkt erop dat de pir zelf niets doe of anders de Tuya MCU. Ik heb het doorgemeten op de ESP, maar er komt geen spanning op terwijl ik voor de pir beweeg. Stuk?? :'(
is dat ook hert geval na een wachttijd van ca 60-80 seconden ?

De MCU van de PIR (en DOOR), zal de esp8266 pas weer actief gaan maken, wanneer er voorafgaand 60sec geen (enkele) beweging "was". Dit is ter batterij besparing.

Ik splits mijn fwiw reactie even ter onderscheid. In de hierna volgende, ga ik vooral in op de onderwater techniek van Tasmota release 7.1 in relatie tot Tuya en meer specifiek de batterijbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Het PIR/DOOR Tuya-Tasmota sensor verhaal is in beginsel tamelijk complex.
Hierbij proberen te begrijpen dat de MCU van Tuya in een 1-2tje via de RX/TX (gpio) kanalen communiceert met de ESP8266 (en omgekeerd).
Bij "Tasmota" zijn "we" bezig hiervoor een modus te bedenken hoe je via het Tasmota concept; een ander (ook intelligent) besturingselement, interactief kan meebesturen.

De Tuya (fabrikant) MCU "spreekt" in een functie-gekoppelt (FnId) data-point (DpId) protocol. Hierbij zijn apparaatfuncties (FnId) - denk aan koffiezetten beweging registreren - gekoppeld aan aan onderliggende hardwareidentificaties (DpId). Denk aan schakelaars, sensoren, ledjes.

De laatste Tasmota, versie 7.1+ , bewerkstelligt een "betere" batterijbesparing te krijgen door modus/commando "backlog TuyaMcu 51,21". Dit wordt onder water vertaald als batterijfunctie (51) met "dimmer (21)"
Met commando "TuyaMcu" zonder parameters, krijg je op het Tuya apparaat als query-antwoord terug:
code:
1
"{"TuyaMCU":[{"fnId":11,"dpId":1},{"fnId":51,"dpId":21}]}"

Hiermee wordt dus duidelijk a) dat het apparaat een batterij (51) functie heeft waarvoor de "dimmer" toestand (21) moet worden gehanteerd.
Dit naast - standaard - FnId 21,1 dat aangeeft dat op datapoint (DpId) 1, een (virtueel) Tasmota batterij/relais (21) zit. Dit heeft Tasmota "uitgevonden"omdat onder warer , Tasmota de MCU zal afvragen over haar/zijn implementatie.

Mits mqtt actief is, zal dit alles bij sensor "activering" als Mqtt bericht worden verstuurd als "Power ON/OFF" bericht(en). Dit bericht gebruikje als Domotica trigger. Totale tijd van detectie naar mqtt bericht (domotica trigger) is ca 3-6 seconden.

De totale online tijd van de ESP8266 wordt met de "tuyamcu 51,21" (spaarfunctie) hooguit 6seconden gedurende Tasmota 2-3seconden actief is.
Hiermee overleeft de PIR batterij 5000-7000 movements en de 2xAAA batterij van de deursensor, ca 1500 open/sluit acties.

Zelf heb ik nog ook optie "66 ON" aangezet zodat het kippenhok-verkeer tussen de MCU en ESP8266 ook als MQTT boodschap wordt verstuurd.
Dit is "handig" om de Tuya statusboodschappen van de "deursensor" (open, dicht, open/open, dicht/dicht, batterij geplaatst) te kunnen integreren. Je krijgt dan berichten terug als
code:
1
2
3
4
{"TuyaReceived":{"Data":"55AA00050005030400010213","Cmnd":5,"CmndData":"0304000102"}} - Batterij
{"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501010001010D","Cmnd":5,"CmndData":"0101000101"}} - Deur open
{"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501010001000C","Cmnd":5,"CmndData":"0101000100"}} - Deur dicht
{"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501040001000F","Cmnd":5,"CmndData":"0104000100"}} - PIR actief

Het is/wordt met de nieuwe - sinds Tasmota 7.1 - via "backlog TuyaMcu 51,21" - voor Tuya devices 54 - een keuze of dat je de ESP8266 volledig gecontroleerd door de MCU laat aan/uitzetten of dat je dit vanuit de Domotica kan/laat controleren met "eigen"Tuya-commando opdrachten.
In dit laatste geval - mits natuurlijk ingesteld als Tuya "device 54" - kan je de ESP8266 voor maximaal 30-90seconden actief gecontroleerd aansturen (en uitzetten en statusberichten laten sturen).
Die "tijd' daarvoor gaat wel af van de totale batterijcapaciteit.
Eén van mijn PIR setjes, overleefde de dikke batterij - door een "communicatiefoutje" - nauwelijks 3 weken. Een deursensor, was na een paar dagen al "doodop".

[ Voor 14% gewijzigd door PtrO op 06-12-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
VanHans schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:46:
@rem_hopster

Dankje voor je antwoord maar de procedure zoals omschreven werkt niet, althans niet bij mij. Zijn er mensen die het wel gelukt is om de afstandsbediening te koppelen?
NB: de afstandbediening bevat een Realtek equivalent van de esp8266 en is als zodanig NIET te flashen met tasmota/sonoff. Wat je "wel" kunt doen is , de mooi vormgegeven afstandbediening (wife-factor) voorzien van een esp8266 opsteek chip, bijvoorbeeld de esp-e14, die pin compatible is.

Het is/moet verder geen probleem zijn de afstand regulier in de TuyaCloud te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
PtrO schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:57:
[...]

is dat ook hert geval na een wachttijd van ca 60-80 seconden ?

De MCU van de PIR (en DOOR), zal de esp8266 pas weer actief gaan maken, wanneer er voorafgaand 60sec geen (enkele) beweging "was". Dit is ter batterij besparing.

Ik splits mijn fwiw reactie even ter onderscheid. In de hierna volgende, ga ik vooral in op de onderwater techniek van Tasmota release 7.1 in relatie tot Tuya en meer specifiek de batterijbesparing.
Na anderhalve minuut wachten gebeurt er niets helaas. Het commando TuyaMCU levert bij mij een iets afwijkende response op:

code:
1
2
00:00:06 CMD: TuyaMcu
00:00:06 RSL: stat/Pir1/RESULT = {"TuyaMCU":[{"fnId":11,"dpId":1}]}

Edit:

Komt inmiddels iets meer binnen. Maar de PIR reageert nog steeds niet op beweging, alleen bij het opstarten het volgende.

code:
1
2
3
4
16:24:59 MQT: stat/Pir1/RESULT = {"TuyaMCU":[{"fnId":11,"dpId":1},{"fnId":51,"dpId":21}]}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0002000001","Cmnd":2}}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501040001000F","Cmnd":5,"CmndData":"0104000100"}}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA00050005030400010213","Cmnd":5,"CmndData":"0304000102"}}

[ Voor 26% gewijzigd door Vircos op 06-12-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Vircos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:18:
[...]

Na anderhalve minuut wachten gebeurt er niets helaas. Het commando TuyaMCU levert bij mij een iets afwijkende response op:

code:
1
2
Da´s mooi d:)b . Je hebt dus een Tuya modus-apparaat !!!

Heb je je "flashdraden" los gehaald d.w.z. NIET op een eventuele (in/actieve) rs232 zitten en dus de sensor per batterij gevoed ? Anders kan de TuyaMCU NIET communiceren met de esp8266.

Ik raad je aan, je sensor met flashdraden te configureren zodat je tenminste mqtt (of syslog verkeer) uit krijgt. Hiermee zie je wat er gebeurd. Het beste is ook gelijk "setoption 66 on" te geven zodat het Tuya verkeer als mqtt wordt verstuurd. Zelf zet ik in deze fase, de "syslog & weblog" en desnoods de mqttlog, op maximaal "debug". Dit alles is natuurlijk alleern actief wanneer de esp8266 door de mcu is/wordt aangezet.
Vircos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:18:
[...]

code:
1
2

Edit:

Komt inmiddels iets meer binnen. Maar de PIR reageert nog steeds niet op beweging, alleen bij het opstarten het volgende.

code:
1
2
3
4
16:24:59 MQT: stat/Pir1/RESULT = {"TuyaMCU":[{"fnId":11,"dpId":1},{"fnId":51,"dpId":21}]}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0002000001","Cmnd":2}}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501040001000F","Cmnd":5,"CmndData":"0104000100"}}
16:24:59 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA00050005030400010213","Cmnd":5,"CmndData":"0304000102"}}
Das nog mooier want dit betekent DAT de MCU vanb PIR perfect & keurig de batterij & pir status doorgeeft...... _/-\o_

Kan/wil je ook de andere status boodschappen posten die je krijgt ?
Dwz vanaf moment Mqtt Online t/m Offline.

Weet je zeker dat de PIR daarna minimaal 60-90 seconden bewegingsloos is/was ?
Je hoeft/moet ook NIET de knop ingedrukt houden, anders vertelt de MCU aan Tasmota dat die moet worden ingesteld als ware het nieuw uit (de Tasmota) doos.... het fijne is mij nog onduidelijk.

Denk verder ook aan storingsbronnen die een beweging suggereren> Ik zeg maar wat, een infraroodkacheltje of je hand die de PIR afdekt. Zelf doe ik de PIR in deze testfase in een kartnonnendoosje of zet er een deksel overheen. Lukt het allemaal niet zal je eerst moeten vaststellen of de PIR-sensor zelf nog wel operabel is, wat om wat elektronica/meetkunde.

[ Voor 45% gewijzigd door PtrO op 06-12-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@PtrO

Ik heb je truc met het doosje toegepast en daaruit blijft dat de PIR het wel doet. De ESP wordt ook gestart, maar helaas niet de 60 seconden ondanks dat ik het heb ingesteld als een Tuya device. Het blijven dus 10 seconden bij me.....maar goed ik ben weer een stapje verder :)

Totale bericht is nu zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
07:36:09 MQT: Attempting connection...
07:36:09 MQT: Connected
07:36:09 MQT: tele/Pir1/LWT = Online (retained)
07:36:09 MQT: cmnd/Pir1/POWER = 
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO1 = {"Module":"Tuya MCU","Version":"7.1.1.1(4cd7eb4-sensors)","FallbackTopic":"cmnd/DVES_7366FD_fb/","GroupTopic":"cmnd/tasmotas/"}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"Pir1-1789","IPAddress":"192.168.0.110"}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO3 = {"RestartReason":"Power on"}
07:36:09 MQT: stat/Pir1/RESULT = {"POWER":"OFF"}
07:36:09 MQT: stat/Pir1/POWER = OFF
07:36:09 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0002000001","Cmnd":2}}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501040001000F","Cmnd":5,"CmndData":"0104000100"}}

[ Voor 58% gewijzigd door Vircos op 07-12-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, hier van de week iets vaags. Mijn smartplug met Tasmota besloot zichzelf ineens te resetten. Wifi instellingen weg (Tasmota AP was ineens te zien), template weg en calibratie ook :/
Geen flauw idee hoe dat zo ineens kon gebeuren :S, heeft iemand dit al eens gehad?

Na het opnieuw instellen maar een firmware update gedaan en zit nu ineens met een continu langzaam knipperende LED wanneer de schakelaar in de plug in de uit-stand staat :S , dat was bij de vorige firmware niet. Volgens https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Status-LED kan er wel wat knipperen als
It blinks if the device is not connected to your Wi-Fi AP and MQTT broker (if MQTT is enabled).
Er is echter gewoon verbinding :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanHans
@PtrO Ik neem aan dat ik een nieuwe afstandsbediening niet hoef te flashen om deze te gebruiken.
Volgens de Wifi lamp zou de afstandbediening compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@Raven

Ik heb nu 2 weken 5 smart plugs met Tasmota zonder problemen draaien. Wel heb ik het met de lampen. Te wijten aan mijn zoontje van 2 die het leuk vindt om de fysieke schakelaar te gebruiken om de lampen snel achter elkaar aan en uit te schakelen. Daarmee reset hij helaas de lampen en is Tasmota de instellingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Vircos schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:21:
@PtrO

Ik heb je truc met het doosje toegepast en daaruit blijft dat de PIR het wel doet. De ESP wordt ook gestart, maar helaas niet de 60 seconden ondanks dat ik het heb ingesteld als een Tuya device. Het blijven dus 10 seconden bij me.....maar goed ik ben weer een stapje verder :)

Totale bericht is nu zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
07:36:09 MQT: Attempting connection...
07:36:09 MQT: Connected
07:36:09 MQT: tele/Pir1/LWT = Online (retained)
07:36:09 MQT: cmnd/Pir1/POWER = 
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO1 = {"Module":"Tuya MCU","Version":"7.1.1.1(4cd7eb4-sensors)","FallbackTopic":"cmnd/DVES_7366FD_fb/","GroupTopic":"cmnd/tasmotas/"}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"Pir1-1789","IPAddress":"192.168.0.110"}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/INFO3 = {"RestartReason":"Power on"}
07:36:09 MQT: stat/Pir1/RESULT = {"POWER":"OFF"}
07:36:09 MQT: stat/Pir1/POWER = OFF
07:36:09 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0002000001","Cmnd":2}}
07:36:09 MQT: tele/Pir1/RESULT = {"TuyaReceived":{"Data":"55AA0005000501040001000F","Cmnd":5,"CmndData":"0104000100"}}
Het werkt helemaal d:)b zoals het in die versie dus vergaat.

Uitleg:
De nieuwste Tasmota ziet een Tuya apparaat, bevestigd dat er wederzijds consencus is (55AA0002000001) waarna "Tasmota" de MCU; gebiedt om de reden van trigger te versturen ("55AA0005000501040001000F") die daarna (per definitie & als "dank") de esp8266 power-off zet.
Dit is geheel inlijn met de beoogde low-power/battery-modus "TuyaMcu 54,21" voor het Tuya-apparaat.
In deze device modus, gaat de batterij het langste mee (ik schat ca 4-7000 triggers) maar... heb je als "gebruiker" ook nauwelijks regelende invloed. Alles komt met een "keuze".

Voor "normaal" gebruik, lijkt/is de PIR voldoende bruikbaar. Het feit dat die online komt en nog beter via "code" 55AA0005000501040001000F , "is bekend" dat de PIR vanwege cq door een beweging is geactiveerd.

//--//
Zelf zit ik - nog bij voorkeur - op Tasmota versie 6.7 waar ik out-of-the-box meer controle heb over het inhoudelijke Tuya proces. Initieel wordt daar de MCU - daar nog als dimmer - in leven gehouden met een 10s-heartbeat (die weliswaar dan wel je batterij opvreet). Je moet dan "zelf" - vanuit je domotica of rules - de esp8266@tasmota de benodigde MCU opdrachten geven om de esp8266 poweroff te kunnen zetten.

Ik ben nog aan het bekijken of/hoe ik dat inregel voor/in versie 7.0+ , als keuze i.c.m. die normale batterijmodus. Standaard wil ik idd de batterijmodus maar in geval "dat", wil ik die "makkelijk" kunnen veranderen.
De kortdurende batterijmodus verhinderd sws het kunnen OTA updaten, laat staan normaal configureren via het webscherm etc.etc.
Zover interessant, is mijn trial daartoe te volgen op mijn Tasmota spinoff Github https://github.com/ptroom...smota/tree/tasmota71-ptro , waar ik wat eigen wijzigingen heb aangebracht in de Tuyamodule.
Ik weet niet of en wanneer de offiële versie daar iets van mee gaat nemen. Zoals vaak, hebben/zijn er verschillende mensen en wensen met issies en visies.

Als bypass kun je de batterijmodus (zsm na de eerste online, trial-error) met commando "TuyaMCU 54,0" proberen uit te schakelen. Bij de volgende PIR activering; je dan 10 seconden "tijd" om de MCU alsnog 60-90 seconden te laten pauzeren met "Serialsend5 55 AA 00 02 00 01 00 02" (= opdracht aan MCU dat de esp8266 zogenaamd aan het zoeken is naar een AccessPoint).
NB: Je kan zelf als een tijger gaan loeren naar het online komen van de PIR en als een haas dan commando's geven. Handiger is echter dit je domotica te laten afhandelen, die immers precies weet wanneer de PIR v.w.b Tasmota online komt (INFO3) en dan (via MQTT) commando's kan versturen aan de esp8266.
Vircos schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:48:
@Raven

Ik heb nu 2 weken 5 smart plugs met Tasmota zonder problemen draaien. Wel heb ik het met de lampen. Te wijten aan mijn zoontje van 2 die het leuk vindt om de fysieke schakelaar te gebruiken om de lampen snel achter elkaar aan en uit te schakelen. Daarmee reset hij helaas de lampen en is Tasmota de instellingen kwijt.
Je kunt proberen met Tasmota "SetOption36" die "onverwachte" opstartfouten te voorkomen. Zodat niet na een eerste, maar pas de zoveelste onverwachte herstart, de Tasmota zichzelf reset.

@Raven Verder kan het normale "knoppen" gedrag van Tasmota al of niet met interne "regels" worden in/bijgesteld om o.a. drukke knipperlichters :P de pas af te kunnen snijden. Zie hiervoor https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Button-usage

[ Voor 11% gewijzigd door PtrO op 08-12-2019 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
VanHans schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:37:
@PtrO Ik neem aan dat ik een nieuwe afstandsbediening niet hoef te flashen om deze te gebruiken.
Volgens de Wifi lamp zou de afstandbediening compatible zijn.
De afstandbediening werkt in/met de TuyaCloud. Daa kun je vertellen dat wanneer jij op het knopje drukt... er vanuit die cloud een opdracht wordt verstuurd naar één van je lampen. Ik weet (en doe zelf) verder niets met die :X TuyaCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@VanHans

Wanneer je je lampen niet hebt geflashed en je een nieuwe afstandsbediening hebt gehaald, dan zou je de lampen moeten kunnen koppelen.

Heb je je lampen wel geflashed, dan kan dat niet.
De afstandsbediening is niet te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Die smart plugs zijn blijkbaar 10A zag ik gister in de Action...Dus wel iets om op te letten...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vircos schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:48:
@Raven

Hier lopen geen kids rond, dus dat is het niet :P
PtrO schreef op zondag 8 december 2019 @ 01:01:
@Raven Verder kan het normale "knoppen" gedrag van Tasmota al of niet met interne "regels" worden in/bijgesteld om o.a. drukke knipperlichters :P de pas af te kunnen snijden. Zie hiervoor https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Button-usage
Uhm, ik zie daar niets staan dat hier van toepassing lijkt te zijn :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Troetelbeer schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:31:
Die smart plugs zijn blijkbaar 10A zag ik gister in de Action...Dus wel iets om op te letten...
Voor een kerstboom of ledtl is dat ook wel genoeg :) De schappen van die smartplugs zijn nu leeg bij alle Actions hier. Het schap is er nog wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Raven schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:41:
[...]..
Uhm, ik zie daar niets staan dat hier van toepassing lijkt te zijn :?
Weet je zeker dat je verbinding hebt, je mqtt operationeel is en er niet (ge(her)start wordt ?
Doe anders maar 's een (web/mqtt/syslog) debug sessie.
//--//
Zover ik weet is er in Tasmota niets dat de led zomaar doet knipperen... wat immers een programmatische (loop)routinefunctie is. Met commando "Backlog LedPower 0; SetOption31 1" kan je de led uitzetten ook indien Wifi e/o Mqtt er niet is. Handig om niet afgeleid te worden en verder des eigen fantasie met wat daarmee (ook anders) kan.

Van sommige smartplugs gebruik ik de de "led" ter signalering van iets anders in huis, immers de led - van de smartplug en zo mogelijk ook de lampen - kan je apart aansturen en dus gebruiken. Probleem is mogelijk "een" veiligheidsaspect omdat je dan niet meer kunt "vaststellen" , of de (lamp)schakelaar "aan"of "uit" is. Maar goed, je bent formeel sws onveilig wanneer je de smartplug anders gebruikt 8) dan (ooit, was) bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PtrO schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:01:
[...]

Weet je zeker dat je verbinding hebt, je mqtt operationeel is en er niet (ge(her)start wordt ?
Ik kan er met de browser bij, er is geen mqtt verbinding (nog niets mee gedaan). Maar volgens de wiki zou de led alleen moeten knipperen wanneer wifi en mqtt tegelijkertijd niet verbonden zijn, wifi werkt dus dat is het niet. Plus, dit gebeurt pas sinds het opnieuw instellen en de firmwareupdate, bij de firmware die tuya-convert erop had gezet was er geen geknipper. Verder is er niets anders dan voorheen.

edit: Gezien de uptime is er geen herstart geweest sinds ik de huidige firmware erop heb gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 08-12-2019 19:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
@Raven kan je een idee geven hoe snel/vaak de Led knippert.... 1x per twee seconden (traag=geen mqtt), 1x per seconde (langzaam=geen wifi) of snel 2-4x per seconde (=iets anders) ?

Mqtt heb je dus uit staan ? Correct ?
Wat is je firmware versie ("status 2"), graag de hele regel "status 2" dus incl. Core & Build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
@Raven

Ik heb gisteren een nieuwe smart plug geflasht en snap denk ik wat je nu bedoelt. Bij mij bleef het ook continu knipperen kon er middels MQTT niet bij. Ik bedacht me later dat ik wat vergeten was. Via console moet je nog SetOption19 1 als commando geven om het zichtbaar te maken als MQTT device zeg maar. Nadat ik dit gedaan had, hield het knipperen na een halve minuut op en kon ik er via Home Assistent bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Klopt, ik heb er zelf een aantal gedaan en heb een handleiding bijgehouden van hoe ik het gedaan heb (sommige dingen verschilden wat), instructies grotendeels overgenomen van een post in dit topic:

Steek smart plug of lamp in het stopcontact
SSH naar je Raspberry Pi en voer de volgende commando's in
git clone https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert
cd tuya-convert
./install_prereq.sh
Zorg ervoor dat er komt te staan "Ready to start upgrade", zonder foutmeldingen
./start_flash.sh
Maak met een ander apparaat (je mobiel b.v.) verbinding met het wi-fi netwerk "v-trust flash"
Houdt de knop de Smart plug ingedrukt voor ongeveer 5 seconden, deze zal gaan knipperen. De lamp dien je 3x snel aan en uit te zetten voordat deze snel begint te knipperen
Als het apparaat is verbonden met het wi-fi netwerk en de smart plug of de lamp knippert, druk op Enter
Je ziet nu een aantal puntjes verschijnen, wacht totdat deze klaar is, als het goed is zie je dan "HAVE FUN!" staan
curl http://10.42.42.42/flash2
Voordat je verder gaat naar de volgende stap moet er staan device is already booting from userspace 2
curl http://10.42.42.42/flash3
De Sonoff-tasmota firmware wordt nu geflashed en wanneer dit klaar is herstart het apparaat en kun je verbinding maken met het AP, dit zal iets van "tasmota2343" heten
Als je verbonden bent ga je in de browser naar 192.168.4.1 en vul je hier je wi-fi gegevens in
Zet het IP vast in de router nadat het apparaat verbonden is en test of alles werkt door naar het IP te browsen
Vul bij "Configuration" en dan "Configure MQTT" het IP, poort, user en wachtwoord in
Bij Configure Other vul je de template in en klik je activate aan en druk je op save, templates zijn via de volgende link te vinden: https://blakadder.github.io/templates/
Voor MQTT discovery in HA, voer je in de console in SetOption19 1

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PtrO schreef op maandag 9 december 2019 @ 00:07:
@Raven kan je een idee geven hoe snel/vaak de Led knippert.... 1x per twee seconden (traag=geen mqtt), 1x per seconde (langzaam=geen wifi) of snel 2-4x per seconde (=iets anders) ?

Mqtt heb je dus uit staan ? Correct ?
Wat is je firmware versie ("status 2"), graag de hele regel "status 2" dus incl. Core & Build.
Om de 2 seconden.

Mqtt heb ik niet aangezeten, de standaard instellingen dus.... wat blijkbaar enabled is. Er staat echter geen host ingevuld, dus kan mqtt niet veel.

code:
1
10:48:54 RSL: stat/tasmota/STATUS2 = {"StatusFWR":{"Version":"7.1.1(tasmota)","BuildDateTime":"2019-12-01T13:00:09","Boot":7,"Core":"2_6_1","SDK":"2.2.2-dev(38a443e)","Hardware":"ESP8266EX"}}

Net mqtt op disabled gezet (wist niet dat het aan stond) en dat lijkt op het eerste gezicht geholpen te hebben. Wel vaag, dan zou de wiki niet kloppen m.b.t. de led.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-04 07:30
Nu heb ik mijn GU10 lampen (13x) (en 4x filament) al een paar weken draaien in huis, met laatste firmware, via de app. Ik wil deze ook UIT de cloud halen en direct via Domoticz bedienen. Kan dit alsnog terwijl de laatste firmware is geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Raven schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:55:
[...]
Om de 2 seconden.
Mqtt heb ik niet aangezeten, de standaard instellingen dus.... wat blijkbaar enabled is. Er staat echter geen host ingevuld, dus kan mqtt niet veel.
...
Wel vaag, dan zou de wiki niet kloppen m.b.t. de led.
Helder dan d:)b. Default (uit doos) wordt in settings, mqtt aangevinkt en mooi dat je het hebt opgelost.

//--// hieronder wat verdere (technische) aanvullingen.

Het zou natuurlijk "beter"zijn dat Tasmota die "vink" (ook) uitzet indien/zolang er (nog) geen (ooit werkende) mqtt-hostwaarde is ingevuld. Maar goed, dat zal mettertijd ook/ooit/wel weer goed komen door iemand die dat oppikt. Tasmota is een continue ontwikkeling.

Dat de "wiki" mogelijk niet volledig klopt, kan natuurlijk. Hoewel ik moet zeggen dat nieuwe site er wel heel cool/etjes uitziet.
Desalniettemin, garanties daar tot de hoeksteen. Zelf volg ik bij "vaagheden" alleen wat in het programma staat. Dat is voor (eind)gebruikers met dat als (enig) doel, natuurlijk/niet de meest praktische werkwijze.
In het "programma" staat iig, dat de led langzaam knippert bij een onbereikbare mqtt.... wat een blanco "host" :P natuurlijk sws is.

Voor detaillisten: Op het gebied van MQTT is nog wel meer te zeggen, vooral hoe MQTT (zelf) omgaat met "keepalive time-outs" die soms vervelend herstart-gedrag in de hand werkt vanwege "onverwachte" disconnects. In Tasmota is de keep-alive een vaste interval (ooit 10, en nu) 30 seconden waarbij Tasmota zegt en poogt elke 30sec een keep-alive verstuurt. Dat gaat echter soms mis.
Zodra er - volgens standaard mqtt protocol - een milliseconde over die (vaste) keep-alive timeout wordt heen gegaan, knalt vaak die mqtt-connectie er uit.
Beter zou zijn dat "mqtt" zeg 5 of 10% afwijking toestaat.
Probleem is, hoe drukker "Tasmota" (single-loopthreading) het intern heeft (denk aan rules/timers of Tuya apparaten), hoe groter het risico dat "Tasmota" zelf niet op tijd toekomt of "vergeet", om tijdig een geprogrammeerde keep-alive te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PtrO schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:03:
[...]

Helder dan d:)b. Default (uit doos) wordt in settings, mqtt aangevinkt en mooi dat je het hebt opgelost.
:Y Het blijft echter wel raar dat ik dit bij de vorige firmware niet had :S , ik heb niet zo gauw iets in changelogs gezien dat dit zou kunnen verklaren, hetzelfde geld voor de spontane reset naar default settings.
Dat de "wiki" mogelijk niet volledig klopt, kan natuurlijk. Hoewel ik moet zeggen dat nieuwe site er wel heel cool/etjes uitziet.
Het is niet alleen https://tasmota.github.io/docs/#/Status-LED dat het fout aangeeft, de oude(?) pagina ook https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Status-LED
In het "programma" staat iig, dat de led langzaam knippert bij een onbereikbare mqtt.... wat een blanco "host" :P natuurlijk sws is.
Link status LED

Link status LED shows the network state, more specifically the Wi-Fi and MQTT connection status.

It blinks if the device is not connected to your Wi-Fi AP and MQTT broker (if MQTT is enabled). You can change this behaviour with LedState or turn it off with SetOption31.
Let vooral op de (wiki's) vetgedrukte "and", dat is dus blijkbaar niet meer van toepassing, als dat nou "or" was geweest en er had in de changelogs iets gestaan....

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
@Raven .... de wiki & changelogs zijn ook maar gemaakt door goedwillende mensen en zeker geen bijbel waar je je op kunt beroepen. Voorts kun je de wiki met opgedane ervaring (laten) veranderen.

//--// Terzijde:
Kan best/mogelijk zijn dat variabelen door ge(t)rommel, gemorrel wat zijn opgeschoven waardoor jij dat probleem hebt en wij er gezellig over kunnen doorbabbelen.
De vraag hierbij is OOK heb je een kant-en-klare binary (waar "iemand", best iets anders ingezet kan hebben) gebruikt of een eigen gecompileerde versie waar je dan als privédetective in kunt duiken.

In de standaard bron/source staat het zo als ik het zie/zei (traag=geen mqtt, langzaam=geen wifi)
Vanaf iig release 5.1 is de default: mqtt enabled/SetOption3=1. Tasmota probeert de oude instellingen met upgrade in stand te houden. Dit gebeurd echter met "flash-slots" op de esp8266 wat ook niet echt waterdichte garantie is. Flash heeft/doet o.a. geen integriteitscontrole.
Ooit wel's over nagedacht maar Tasmota doet geen controle of bij het opstarten, de configuratie nog intact is. Het is en blijft een hobby/doel.

Geleerde les met upgrades/updates: controleer altijd je instellingen en/of maak altijd vooraf eventueel een "backup" - via webfunctie - die je dan in geval van, kan terugzetten. Voordeel daarvan is ook dat je met een andere (decode)tool, dan de instellingen offline kunt terugvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PtrO schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:37:
De vraag hierbij is OOK heb je een kant-en-klare binary (waar "iemand", best iets anders ingezet kan hebben) gebruikt of een eigen gecompileerde versie waar je dan als privédetective in kunt duiken.
Eerst had ik de bij Tuya-convert meegeleverde 7.0.0.3, daarna de via o.t.a. geïnstalleerde http://thehackbox.org/tasmota/release/tasmota.bin (7.1.1), die link was al aanwezig.
In de standaard bron/source staat het zo als ik het zie/zei (traag=geen mqtt, langzaam=geen wifi)
Vanaf iig release 5.1 is de default: mqtt enabled/SetOption3=1.
Dat is een aantal versies van voor de twee waar ik mee te maken had. Maar goed, de led blijft in ieder geval nog steeds uit :)
Geleerde les met upgrades/updates: controleer altijd je instellingen en/of maak altijd vooraf eventueel een "backup" - via webfunctie - die je dan in geval van, kan terugzetten. Voordeel daarvan is ook dat je met een andere (decode)tool, dan de instellingen offline kunt terugvissen.
Check, already done :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W F S
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Inmiddels ook het andere type smart plug (tijdelijk?) niet meer leverbaar bij Action. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
W F S schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:16:
Inmiddels ook het andere type smart plug (tijdelijk?) niet meer leverbaar bij Action. :'(
Klopt, in Haren is het ook uit de schappen gehaald. Streep door de barcode betekent vaak ook uit het assortiment. Ook staat ie niet meer op de website van de Action. Echter staat er verder niets vermeld op de website over een ondeugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:40
Ook in Alkmaar uit de schappen en geen kaartje kunnen vinden van de stekker..

Zou jammer zijn als ze helemaal niet meer verkocht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 21:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hoorn ook al een tijdje leeg.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeCool
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 10:56
Apeldoorn ook leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Laatst online: 11:19
Hoi vraagje

2 nieuwe lampen van action lumen 600 e27 krijg ze beide niet gekoppeld aan action app? Resetten ook geprobeerd zonder suc6 iemand idee of terug brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@MrOsman

Wat gebeurt er als je reset?
De lampen zouden moeten knipperen. En als dat niet zo is, dan drie keer stroom in- en uitschakelen.

Gebruik je de tuya smart life app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Laatst online: 11:19
rem_hopster schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:41:
@MrOsman

Wat gebeurt er als je reset?
De lampen zouden moeten knipperen. En als dat niet zo is, dan drie keer stroom in- en uitschakelen.

Gebruik je de tuya smart life app?
Op meerdere plekken meerdere poging voor een reset helaas blijft lamp gewoon branden app tuya als eigen app van het merk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
@MrOsman

Dan zou ik ze terugbrengen. Wanneer de lamp in in pair modus komt, dan kan je niet koppelen. Wel bijzonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:45
Ik heb op Twitter gevraagd wat er aan de hand is met de stekkers; ook omdat ze nergens te krijgen waren én omdat ik ze paar weken gelden niet meer mee kreeg in mijn woonplaats.

Action zei dat ze op waren, en dat ze snel weer komen. Ben benieuwd.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53

IkWilbert

Het is mij!

Krypt schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:06:
Ik heb op Twitter gevraagd wat er aan de hand is met de stekkers; ook omdat ze nergens te krijgen waren én omdat ik ze paar weken gelden niet meer mee kreeg in mijn woonplaats.

Action zei dat ze op waren, en dat ze snel weer komen. Ben benieuwd.
Klopt!

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wat vervelend dat u de LSC smart power plug nergens meer heeft kunnen vinden. Wij hebben dit nagevraagd bij de afdeling die over de inkoop van dit artikel gaat. Van hen hebben wij vernomen dat deze plug gelukkig binnenkort weer verkrijgbaar zou moeten zijn in onze winkels. Het blijkt dat - wegens overweldigend succes - dit artikel sneller dan verwacht is uitverkocht. We doen er nu alles aan om deze LSC Smart Connect slimme stekker weer aan onze winkels te leveren.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

mevrouw xxxxxxxxx
Afd. Klantenservice Action Service & Distributie B.V.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W F S
  • Niet online
@Krypt & @IkWilbert Dat is goed nieuws. :)

Bedankt voor de info!

• francisp
Vandaag in de action in Wevelgem geweest. Er lagen een pak power plugs in het schap.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

francisp schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:42:
Vandaag in de action in Wevelgem geweest. Er lagen een pak power plugs in het schap.
Zijn dat nu andere dan vergeleken met de plugs die weggehaald zijn? Op zich zou ik er wel eentje willen voor de lamp in de Veranda, dan zou ik eigenlijk ook de afstandbediening erbij moeten hebben denk ik (mijn vrouw heeft geen smartphone).

/▌

• W F S
  • Niet online
@Marzman voorzover ik weet kan je met de afstandsbediening geen plugs schakelen.

Je kan natuurlijk eventueel wel de lamp op je veranda eruit draaien en vervangen door een "slimme".

Die zijn wel te bedienen met een afstandsbediening hoewel zo te lezen dat ook nog wel een dingetje schijnt te zijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

W F S schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:58:
@Marzman voorzover ik weet kan je met de afstandsbediening geen plugs schakelen.

Je kan natuurlijk eventueel wel de lamp op je veranda eruit draaien en vervangen door een "slimme".

Die zijn wel te bedienen met een afstandsbediening hoewel zo te lezen dat ook nog wel een dingetje schijnt te zijn.
Het is een LEDTL, ik weet niet of daar slimme varianten van zijn.

/▌

• W F S
  • Niet online
Nee, in elk geval niet van LSC.

Tenzij je iets van Google home of een andere assistent in huis hebt ben ik bang dat je vrouw de lamp dan niet meer kan bedienen buiten de huidige schakelaar dan uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Marzman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:12:
[...]
Zijn dat nu andere dan vergeleken met de plugs die weggehaald zijn?
Zijn dezelfde als ze vroeger hadden. Uiteraard wel het belgisch model met pinaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-04 23:20
In Weert liggen ze in elk geval nog niet terug in het schap -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:04
Hallo Allen,

Ik volg dit topic al een tijdje en wil nu eigenlijk de deursensor en de bewegingssensor gaan flashen via de hardware manier.
Nu vroeg ik me af of een FTDI Serial TTL-232 USB Cable of een USB to TTL Serial Cable - Debug / Console Cable for Raspberry Pi beter/handiger is?

Of kan ik het via de Male/Female jumper wires net zo goed doen?

En heeft iemand een linkje naar het instellen van een static IP voor Hassio? Ik wil de PiHole add-on gebruiken alleen dan heeft het systeem wel een vast IP nodig zodat ik mijn ConnectBox DHCP-server uit kan zetten.
Ik kom van alles tegen maar niks wat echt werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door -Colossalman- op 22-12-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
@-Colossalman-

Een usb2serial zal de truc wel moeten doen.
Dat is wat eenvoudiger, maar je kan ook een arduino gebruiken en dan de bedrading zelf doen. Zie hier een voorbeeld

YouTube: Sonoff Teil 18 - Flashen mit dem Arduino Uno | haus-automatisierung....

En hier een link naar een instructie voor pihole en hassio.

https://nealde.github.io/docs/phhassio/

Succes en maar weten of gelukt is

[ Voor 4% gewijzigd door rem_hopster op 22-12-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Dat is wat eenvoudiger, maar je kan ook een arduino gebruiken en dan de bedrading zelf doen. Zie hier een voorbeeld
Ik wou eigenlijk een Raspberry gebruiken, daar heb ik een aantal van liggen namelijk.
Deze heb ik ook gebruikt om mijn Toon te rooten dus het leek me ook wel te gebruiken voor de deursensor/PIR.

Ben net begin deze maand wat begonnen met home-automation en helemaal nog niet thuis in hardwarematig flashen.

Ik ben begonnen met de hassio image, deze lijkt redelijk dicht getimmerd.
Zal deze week een install doen van Raspian en dan handmatig Hassio installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
-Colossalman- schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:42:
[...]

Ik wou eigenlijk een Raspberry gebruiken, daar heb ik een aantal van liggen namelijk.
Deze heb ik ook gebruikt om mijn Toon te rooten dus het leek me ook wel te gebruiken voor de deursensor/PIR.
Dat kan gewoon, met draadjes direct op de seriele poort (gpio) van de pi, heb ik ook gedaan (ledstrip en slimme stekker). Geen USB device voor nodig
Ik ben begonnen met de hassio image, deze lijkt redelijk dicht getimmerd.
Zal deze week een install doen van Raspian en dan handmatig Hassio installeren.
Waarschijnlijk kom je dan uit bij de docker image voor hassio. Ik zou ook graag hassio op Rasbian draaien zonder docker (in een python virtual env) maar ik heb daarvoor alleen de instructies voor de "gewone" home assistant kunnen vinden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Hassio IS docker. Als je HA in een venv wilt draaien dan heb je geen van de extra hassio extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik had tot nu toe mijn verlichting op mń centrale wifi netwerk aangesloten, vanuit security oogpunt heb ik ze zojuist verbonden met mń gast netwerk. Tenminste dat denk ik, iemand een idee of ik dat ergens kan controleren in de Tuya app?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
T-8one schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:21:
Ik had tot nu toe mijn verlichting op mń centrale wifi netwerk aangesloten, vanuit security oogpunt heb ik ze zojuist verbonden met mń gast netwerk. Tenminste dat denk ik, iemand een idee of ik dat ergens kan controleren in de Tuya app?
Ik ken de Tuya App niet maar het lijkt me dat er ergens details staan met een IP adres van je gastnetwerk.
Anders zou je dit nog op je router terug kunnen vinden lijkt me.

Mocht dit niet lukken dan kan je je laptop in het gastnetwerk hangen en met NMAP een scan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 18:06
Hallo,

(beetje off-topic, sorry)
Heb de LSC E27 Smart Filament LED geflashed met Tasmota 7.2.0. en kan vervolgens de brightness en kleur (warm/koud) aanpassen via de sliders op de Tasmota Main Page.
So far so good :)

Nu probeer ik hetzelfde via OpenHab en MQTT commando's... "brightness" lukt me wel maar "color" snap ik niet...

Dit is het MQTT-deel van mijn slider item voor Brightness : mqtt=">[RPIBroker:cmnd/LSC_LED1/Dimmer:command:*:default]" ...werkt gewoon met waarden van 0..100!

Voor de kleurtemperatuur verwacht hij volgens mij iets tussen hex 00FF .. FF00, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet opsturen via MQTT ?

Alvast bedankt,
DirkB19

• VanHans
3 lsc fillament lampen in groep gezet met LSC app en dat werkt. Krijg alleen met geen mogelijkheid de afstandsbediening gekoppeld. Wat ik ook probeer. Lukt iemand dit überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Nieuwer release van de Tasmota firmware

Weet iemand of ik vanuit HomeAssistant firmware kan flashen naar mijn devices of moet ik dit voor elke lamp handmatig gaan doen via de Tasmota web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@-Colossalman-

Volgens mij kan het alleen via de webinterface. Lijkt me ook de beste manier zelf, omdat je direct op het device zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
rem_hopster schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:58:
@-Colossalman-

Volgens mij kan het alleen via de webinterface. Lijkt me ook de beste manier zelf, omdat je direct op het device zit.
Net even de ledstrip geupdate naar Tasmota 8.1. Ik zag dat hij eerst de Tasmota.minimal uitvoert.
Volgens mij moet het via HA en een aantal MQTT commando's ook wel lukken. Kon het alleen niet testen omdat ik op het werk zat. Zal er eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 23:08
@VanHans

Procedure zou moeten zijn :

Remote bovenste knop in gedrukt houden tot het lampje aan gaat om te koppelen, en dan zet je de lamp aan die je wil koppelen en dan zie je even wat geknipper. Dat herhaal je voor alle lampen die je aan je remote wil hangen.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanHans
Helaas, ook deze procedure werkt niet. Het zal toch niet waar zijn dat deze inmiddels 2e aangeschafte afstandsbediening ook niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb hier al een tijdje een Tasmota geflashte Filament e27 hangen die prima werkte. Nu is de lamp kort van de stroom geweest en gaat deze niet meer aan. Ik kan de lamp ook niet meer bereiken via het IP-adres.

Het liefst wil ik deze nu uit Home Assistant verwijderen. Ik heb 2 LSC lampen en beide leveren mij tot nu toe te veel gedoe op, ik hou het dus bij wat stabielere lampen. Weet iemand hoe ik deze lampen uit HASS kan verwijderen? Ik heb de lampen o.a. in core.entity_registry verwijderd maar ze komen vanzelf weer terug. Ik denk door het ontvangen van een MQTT-bericht of door de auto-discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb er een aardig aantal, maar dit is mij nog niet overkomen. Lijkt mij door autodiscovery idd, maar lastig uit te schakelen als je er niet bij komt. Wellicht anders een keer opnieuw flashen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:27:
Hmm, hier van de week iets vaags. Mijn smartplug met Tasmota besloot zichzelf ineens te resetten. Wifi instellingen weg (Tasmota AP was ineens te zien), template weg en calibratie ook :/
Geen flauw idee hoe dat zo ineens kon gebeuren :S, heeft iemand dit al eens gehad?
... en nog een keer, hetzelfde als vorige keer :/ Geen idee waarom het weer is gebeurt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-04 21:09
Ik heb de bewegings-sensor succesvol kunnen flashen met Tasmota 8.1 en ingesteld als Tuya MCU. Als er na 60 seconden geen beweging terug beweging wordt gedetecteerd stuurt de esp via mqtt een bericht.

Nu wil ik in Home Assistant weten wanneer er gedurende een bepaalde tijd geen beweging is gedetecteerd zodat ik de verlichting kan uitschakelen. Heeft iemand daar al iets voor gevonden?

https://www.youtube.com/channel/UCiHhuyYXyckkbeMgtu3Pr-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
ldiy schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:37:
Ik heb de bewegings-sensor succesvol kunnen flashen met Tasmota 8.1 en ingesteld als Tuya MCU. Als er na 60 seconden geen beweging terug beweging wordt gedetecteerd stuurt de esp via mqtt een bericht.

Nu wil ik in Home Assistant weten wanneer er gedurende een bepaalde tijd geen beweging is gedetecteerd zodat ik de verlichting kan uitschakelen. Heeft iemand daar al iets voor gevonden?
Die vraag zul je dan in het HA topic moeten stellen. Maar goed, ik gebruik HA met de Node-Red plugin en daar kun je heel simpel alles in automatiseren, inclusief timers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
Troetelbeer schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:33:
[...]

Die vraag zul je dan in het HA topic moeten stellen. Maar goed, ik gebruik HA met de Node-Red plugin en daar kun je heel simpel alles in automatiseren, inclusief timers.
Het in HA automatiseren met timers is het probleem niet. Ik zou graag via mqtt willen weten wanneer er geen beweging meer is. Op dit moment stuurt de esp enkel een eenmalig bericht als er na een periode van inactiviteit terug beweging is.

Ik kan dus geen onderscheid maken tussen de volgende situaties:

A )
1) Beweging gedetecteerd => esp komt online en stuurt bericht via mqtt
2) De ruimte word verlaten, dus geen beweging meer

B )
1) Beweging gedetecteerd => esp komt online en stuur bericht via mqtt
2) Er Blijft beweging in de ruimte.

In zowel A als B komt de esp dus eenmalig online, maar wordt er niet opnieuw een bericht gestuurd als geen beweging meer is.

Ik dacht dus pin 2 (VO) van de BISS0001B met en GPIO pin van de esp te verbinden, maar de esp wordt natuurlijk nog niet wakker als de status van die pin wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
GeorgeMichael schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:00:
Weet iemand hoe ik deze lampen uit HASS kan verwijderen? Ik heb de lampen o.a. in core.entity_registry verwijderd maar ze komen vanzelf weer terug. Ik denk door het ontvangen van een MQTT-bericht of door de auto-discovery?
The auto-discovery is een retained MQTT-bericht. Installeer MQTTexplorer en verwijder alle berichten van die lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
ldiy schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:59:
[...]

Het in HA automatiseren met timers is het probleem niet. Ik zou graag via mqtt willen weten wanneer er geen beweging meer is. Op dit moment stuurt de esp enkel een eenmalig bericht als er na een periode van inactiviteit terug beweging is.

A )

B )

In zowel A als B komt de esp dus eenmalig online, maar wordt er niet opnieuw een bericht gestuurd als geen beweging meer is.

Ik dacht dus pin 2 (VO) van de BISS0001B met en GPIO pin van de esp te verbinden, maar de esp wordt natuurlijk nog niet wakker als de status van die pin wijzigt.
Ik gebruik geen MQTT, dus daar weet ik niks over...Maar geeft de sensor niet gewoon een "on" en "off" waarde in HA? Mijn xiaomi sensoren doen dat wel, dus ik zie gewoon de sensor op "on" springen en als er na 2 minuten geen beweging meer is, springen ze op "off"...Is er na die 2 minuten nog steeds beweging, springen ze opnieuw op "on" en zo niet, blijven ze op "off" en aan de hand daarvan kan ik dus automations maken...Bepaalde tijd op "off" = lichten uit...

Met dat ik dit typ bedenk ik me: maak een script/automation die om de zoveel tijd de "current state" vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Mijn xiaomi en ikea bewegingssensoren geven ook een 'off' via zigbee2mqtt, maar mijn rf433 bewegingsdetector geeft enkel een 'on' als hij beweging ziet, geen 'off' bij geen beweging. Die heeft dus een 'off_delay' gekregen.

- platform: mqtt
name: sensorPirtrap
state_topic: "sensor/pirboven"
off_delay: 120
device_class: 'motion'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39

Toppe

Oké ✅

-Colossalman- schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:22:
Nieuwer release van de Tasmota firmware

Weet iemand of ik vanuit HomeAssistant firmware kan flashen naar mijn devices of moet ik dit voor elke lamp handmatig gaan doen via de Tasmota web interface?
Dat gaat wel gigantisch snel qua nieuwe versies. Kan weinig ontdekken qua nieuwe functies. Jammer dat ze niet gewoon voortborduren op 7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

francisp schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:16:
Mijn xiaomi en ikea bewegingssensoren geven ook een 'off' via zigbee2mqtt, maar mijn rf433 bewegingsdetector geeft enkel een 'on' als hij beweging ziet, geen 'off' bij geen beweging. Die heeft dus een 'off_delay' gekregen.

name: sensorPirtrap
state_topic: "sensor/pirboven"
off_delay: 120
device_class: 'motion'
Beetje offtopic, maar welke Xiaomi's gebruik je hiervoor? Ben een beetje aan het kijken welke het beste zijn, en die LSC's zijn me teveel gedoe om werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
De xiaomi aqara human body sensor icm zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
rem_hopster schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:12:
@-Colossalman-

Ik heb het opgelost via een usb-stick methode

let wel op dat je ; gebruikt als marker en niet ,

[ Voor 28% gewijzigd door -Colossalman- op 29-12-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
Heeft toevallig iemand al de GU10 volledig aan de gang in homeassistant inclusief kleuren? Heb er twee gehaald, geflashed naar de laatste Tasmota versie en kan ze via de eigen url aanpassen.
Handmatig toevoegen aan homessistant geeft me wel de toggles voor aan/uit maar geen optie tot instellen van kleuren en dergelijke. Daarnaast gaat de toggle bij inschakelen vrijwel direct weer terug naar de uit stand maar blijven de lampen branden.
Waarschijnlijk moet ik aan de gang met mqtt light maar kom nogal wat verschillende voorbeelden tegen bij de zoektocht naar het juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
ninjazx9r98 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:24:
Heeft toevallig iemand al de GU10 volledig aan de gang in homeassistant inclusief kleuren? Heb er twee gehaald, geflashed naar de laatste Tasmota versie en kan ze via de eigen url aanpassen.
Handmatig toevoegen aan homessistant geeft me wel de toggles voor aan/uit maar geen optie tot instellen van kleuren en dergelijke. Daarnaast gaat de toggle bij inschakelen vrijwel direct weer terug naar de uit stand maar blijven de lampen branden.
Waarschijnlijk moet ik aan de gang met mqtt light maar kom nogal wat verschillende voorbeelden tegen bij de zoektocht naar het juiste.
Ik heb deze zelf niet helaas.

Heb je in de Tasmota firmware de template er ingezet?

{"NAME":"LSC RGBCW LED","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,181,0,180,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}

Je kunt deze hier vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
-Colossalman- schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Ik heb deze zelf niet helaas.

Heb je in de Tasmota firmware de template er ingezet?

{"NAME":"LSC RGBCW LED","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,181,0,180,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}

Je kunt deze hier vinden
Yep, die staat er in maar dat helpt niet voor homeassistant.
Ondertussen het volgende in configuration.yaml gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
light:
    schema: json
    name: Computer lamp 103
    state_topic: "computerlamp103/tele/state"
    command_topic: "computerlamp103/cmnd"
    brightness: true
    rgb: true
    hs: true
    white_value: true
    schema: json
    name: Computer lamp 104
    state_topic: "computerlamp104/tele/state"
    command_topic: "computerlamp104/cmnd"
    brightness: true
    rgb: true
    hs: true
    white_value: true

Hiermee werkt het grotendeels maar nog niet helemaal. Na kleurwijziging lukt het niet om ze direct weer terug naar wit te zetten. Kan klikken wat ik wil in het midden van de kleurenwaaier maar wit wordt het niet. Na wat schuiven/spelen lukt het wel of met een "color 0,0,0,255,255" in de console.
Zal even puzzelen wordt maar vergeleken met hue kost het geen drol dus heel problematisch is dat niet en het houdt je van de straat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
ldiy schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:59:
[...]

A )

B )

TL;DR: Je wilt iets wat niet in de lsc/PIR zit maar mogelijk kunnen "we" de MCU pinnen hergebruiken of omprogrammeren.

De BISS koppelen aan de esp8266 heeft weinig zin omdat de stroomvoorziening van de esp8266 wordt gecontroleerd door de MCU. Je zult dus de MCU moeten zien te triggeren waarbij je dan wel via een esp8266/gpio een extra "power1/2/34code" kunt laten sturen.

De sensor is vooral een "bewegingssensor " (als alarmgever) die reageert bij beweging en vervolgens na 60 seconden zonder beweging, via de mcu/8L051F3P6, weer op scherp wordt gesteld.
Met een zooi reverse engineering kan de STM/MCU qua logic worden geherprogrammeerd (heeft een standaard SWIM/singlewire interface). Het uitlezen van de bestaande microcode in de MCU, lijkt geprotected, want dat lukte mij niet.

Wat ik zelf verder jammer vind, is dat de MCU (ook) geen functie heeft om bij elke trigger even de batterijspanning te checken. Deze "check" (met code 55AA 0005000503040001xxcc) gebeurd alleen bij het plaatsen van een batterij.
Eén van mijn LSC/PIR's was na ruim 400 triggers (woonkamer in ca 3 weken) ineens leeg dwz minder dan 4,85v. Ik speel met de gedachte de ADC-pin van de esp8266 te gaan gebruiken en 'm te voeden op/via USB dat proefondervindelijk net genoeg is om de boel - zonder modificaties - aan de gang te houden.

Op mijn lijstje staat nog spelen met de andere pinnetjes van de microcontroller in de gedachte dat die mogelijk qua firmware exact/deels dezelfde zou zijn als van de DoorSensor die op andere PIO-poorten van de MCU wordt aangesloten en vervolgens WEL een open/SLUIT functie heeft.
Mogelijk kan je/ik dan de sluitpin van de MCU hergebruiken om te detecteren dat de PIR weer op scherp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bass850
  • Laatst online: 17-12-2024
Power plugs zijn helaas nog steeds niet leverbaar bij Action Bergen op Zoom (alle andere dingen zoals slimme lampen etc wel). In d winkel wisten ze er niks van. itt tot eerdere poster kreeg ik vandaag deze reply van Action klantenservice:

Hartelijk dank dat u hiervoor bij Action informeert. Onze formule is onder andere gebaseerd op een zeer wisselend assortiment. Slechts 35% van de artikelen bestaat uit vast assortiment. Hierdoor is het mogelijk dat artikelen snel uitverkocht zijn. Het is voor ons niet inzichtelijk waar deze nog wel voorradig zijn of dat deze weer terug in het assortiment zullen komen aangezien alleen onze winkels inzage hebben in het eigen assortiment en de voorraden.

Wij adviseren u daarom toch nog eens zelf langs te gaan bij een filiaal bij u in de buurt. Onze medewerkers helpen u graag.
Hopelijk kunt u er alsnog in slagen de smart stekker aan te kopen.

==

Hopelijk klopt antwoord bij eerdere poster want ik wil nog paar extra plugs om set te completeren ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Bass850 op 03-01-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Bass850 en anderen,

Beste wensen allemaal voor 2020.

Ook bij twee filialen hier zijn er al sinds 2 weken geen power plugs meer. De dame gaf mij toen aan dat ze ook niet wist wanneer ze weer power plugs zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Ik heb een aantal dagen geleden 2 powerplugs van blitzwolf via Aliexpress besteld.
Deze zijn ook te voorzien van Tasmota en hebben een meteringfunctie(verbruik).
De nieuwe 15A(ipv 10) zou zelfs gaatjes hebben voor Dupont kabeltjes, netjes op rij.

Ik geloof dat ik deze maar ga gebruiken als alternatief aangezien ik niet zoveel vertrouwen heb dat die van de Action snel weer in de schappen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
PtrO schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:15:
[...]

TL;DR: Je wilt iets wat niet in de lsc/PIR zit maar mogelijk kunnen "we" de MCU pinnen hergebruiken of omprogrammeren.

De BISS koppelen aan de esp8266 heeft weinig zin omdat de stroomvoorziening van de esp8266 wordt gecontroleerd door de MCU. Je zult dus de MCU moeten zien te triggeren waarbij je dan wel via een esp8266/gpio een extra "power1/2/34code" kunt laten sturen.

De sensor is vooral een "bewegingssensor " (als alarmgever) die reageert bij beweging en vervolgens na 60 seconden zonder beweging, via de mcu/8L051F3P6, weer op scherp wordt gesteld.
Met een zooi reverse engineering kan de STM/MCU qua logic worden geherprogrammeerd (heeft een standaard SWIM/singlewire interface). Het uitlezen van de bestaande microcode in de MCU, lijkt geprotected, want dat lukte mij niet.

Wat ik zelf verder jammer vind, is dat de MCU (ook) geen functie heeft om bij elke trigger even de batterijspanning te checken. Deze "check" (met code 55AA 0005000503040001xxcc) gebeurd alleen bij het plaatsen van een batterij.
Eén van mijn LSC/PIR's was na ruim 400 triggers (woonkamer in ca 3 weken) ineens leeg dwz minder dan 4,85v. Ik speel met de gedachte de ADC-pin van de esp8266 te gaan gebruiken en 'm te voeden op/via USB dat proefondervindelijk net genoeg is om de boel - zonder modificaties - aan de gang te houden.

Op mijn lijstje staat nog spelen met de andere pinnetjes van de microcontroller in de gedachte dat die mogelijk qua firmware exact/deels dezelfde zou zijn als van de DoorSensor die op andere PIO-poorten van de MCU wordt aangesloten en vervolgens WEL een open/SLUIT functie heeft.
Mogelijk kan je/ik dan de sluitpin van de MCU hergebruiken om te detecteren dat de PIR weer op scherp staat.
Ik heb het nu zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5gUgWSd.jpg

Ik was aan het denken om de MCU niet meer te gebruiken en de esp in deepsleep te zetten. Om hem dan terug wakker te maken wanneer pin2 van de BISS hoog staat of er 2 min voorbij zijn.
Dit weekend moet ik dan nog is kijken of deepsleep met tasmota kan of ik zelf iets moet schrijven.

@Bass850 en @rem_hopster in België zijn de power plugs (met pin aarde) nog gewoon verkrijgbaar, dus als je dicht tegen de grens woont...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
ldiy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:47:
[...]
Ik heb het nu zo aangesloten:

Ik was aan het denken om de MCU niet meer te gebruiken en de esp in deepsleep te zetten. Om hem dan terug wakker te maken wanneer pin2 van de BISS hoog staat of er 2 min voorbij zijn.
Dit weekend moet ik dan nog is kijken of deepsleep met tasmota kan of ik zelf iets moet schrijven.
Aardig idee en ik ga je nofi challengen oOo ... altijd leuk om te kijken waar het gaat.

Sws vraag ik mij af wat dan de meerwaarde van de PIR ansich, afgezien van het kastje, zal zijn of is.
Ga er maar vanuit dat dit sws veel meer stroom/vermogen kost dan de MCU activatie oplossing.

Even ter controle, het probleem wat "we" willen oplossen is dat we ook een signaal krijgen dat de bewegingen zijn gestopt en/of dat de PIR weer op scherp staat.

Een deepsleep-periode kan ook via Tasmota - zelf compileren, zit niet in de standaard binary - van een esp8266 is beperkt tot ca 70 minuten (dit o.a. vanwege 32bit-teller in uSec ) waarna die via de (CHPD/gpio16) ping weer gereactiveerd moet worden.
Sws zul je voor deze oplossing, het VCC-spanningscircuit van de esp8266 actief moeten houden.
Grootste probleem is vooral de (periodieke) activatie van de esp8266 zelf die activatierondje 80-400mA neemt. De reden voor o.a. de (ultra)lowpower oplossing van de mcu.

Is batterij/voeding geen probleem, bijv via een adapter, kan je de esp8266 ook simpelweg actief houden en dan één van de GPIO's door de BISS (via een levelshifter pir circuit) laten aansturen.
De MCU blijft doen wat die goed doet, intelligent signaleren van een eerste beweging. De GPIO-status wordt gebruikt of de PIR (geen) beweging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
PtrO schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Aardig idee en ik ga je nofi challengen oOo ... altijd leuk om te kijken waar het gaat.
😂

En dan dit...
Een deepsleep-periode kan ook via Tasmota - zelf compileren, zit niet in de standaard binary - van een esp8266 is beperkt tot ca 70 minuten (dit o.a. vanwege 32bit-teller in uSec ) waarna die via de (CHPD/gpio16) ping weer gereactiveerd moet worden.
Sws zul je voor deze oplossing, het VCC-spanningscircuit van de esp8266 actief moeten houden.
Grootste probleem is vooral de (periodieke) activatie van de esp8266 zelf die activatierondje 80-400mA neemt. De reden voor o.a. de (ultra)lowpower oplossing van de mcu.

Is batterij/voeding geen probleem, bijv via een adapter, kan je de esp8266 ook simpelweg actief houden en dan één van de GPIO's door de BISS (via een levelshifter pir circuit) laten aansturen.
De MCU blijft doen wat die goed doet, intelligent signaleren van een eerste beweging. De GPIO-status wordt gebruikt of de PIR (geen) beweging heeft.
_/-\o_
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste