Action - LSC connect - beveiliging inrichten

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:23
Beste lezer(s),

De action verkoopt ook smart home onderdelen van lsc smart connect, o.a. led strip, e14 lampen, deurbeveiliging en bewegingssensor, alarm.

Nu heb 2 lampen gekocht (E14 fitting dimbaar in leuke kleuren), ledstrip (met leuke kleuren) en een deursensor en los alarm.

De lampen en ledstrip zijn voor mijn zoontje zijn kamer. Echter de deursensor en alarm voor onze achterdeur.

Ik zie dat dit systeem geen gebruik maakt van een bridge of hub en enkel over 2.4 Wifi werkt.
Verder vragen ze wel veel informatie van de gebruiker bij het aanmaken van het account, maar de privacy voorwaarde zijn redelijk en ik zou een apart e-mailadres kunnen registreren voor het account.

Ten aanzien van de beveiliging heb ik nog wel een vraag:

Zijn de onderdelen veilig te bedienen met de app?

Het lijkt mij verstandig om een los "gasten" netwerk aan te maken, met een zeer goed wachtwoord.

Zijn er andere zaken, die ik nog kan doen om te zorgen dat alles goed veilig is?

Er zijn zo ie zo geen camera's aan gekoppeld en voice systemen.

Alvast dank voor jullie support

Mvg Rem

[ Voor 5% gewijzigd door rem_hopster op 09-09-2019 07:18 . Reden: Toevoeging informatie ]

Alle reacties

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Enigszins off-topic

Ik vermoed dat er (nog) weinig tweakers gebruik maken van deze Action smartoplossing. Het lijkt me sowieso erg goedkoop en de app ziet er netjes uit.

Je mag aannemen dat de bediening veilig is want die is gekoppeld aan je netwerk en als je dat nu niet goed beveiligd hebt ben je natuurlijk altijd al de klos.

Ik heb wel de app geregistreerd maar zonder apparaten kun je er niet veel mee. Binnenkort maar eens bij Action wat gaan aanschaffen.

ARME AOW’er

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:39

Snuffel

Vroem!

Volgens mij is alles gebaseerd op Tuya, wat inhoudt dat je al je gegevens aan China overhandigt.
Of je dat wil of niet is je eigen keus natuurlijk.

Wat ik heb gelezen in dit topic is dat je de ledstrip sowieso kan flashen en via bijv. Home Assistant kan aansturen.
Dan laat je de app dus links liggen en stuur je de handel anders aan.
Kan ook bij andere producten van Tuya (Action) als ik het goed heb.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maanziek.nl
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Die lampen maken lawaai, gevalletje coil whine. Hoor je van twee meter af.

De hond slaat er op aan.

Qua privcacy, je zou verwachten dat de privacystatement te lezen valt VOORDAT je de app installeert/producten koopt.

Verder belooft men dat je de app kan downloaden op www.lsc-smartconnect.com. Die site BESTAAT niet, wordt doorgelinkt naar de action site, waarop NIETS te downloaden valt. Dat boezemt allemaal weinig vertrouwen in.

Qua beveiliging. Beste maar aparte WIFI netwerkje inrichten voor die dingen, zie lekken als deze
https://github.com/Matheus-Garbelini/esp32_esp8266_attacks. Je WIFI wachtwoord invoeren in een app voelt nooit fijn. Je hebt een WIFI netwerk 2.4G nodig.

Verder ben je de app-sigaar / moet je permissie geven voor: locatie, WIFI netwerk (settings), bluetooth (settings), toestemming geven tot camera, microfoon, usb opslag.

In de app staat dan ergens hippe app-bullshit als: we zullen je gegevens niet misbruiken.

Wat een flauwekul, wees transparant: leg uit waarom je het wel wil, wat je er mee doet, en waarom de app zonder niet werkt. En waar het opgeslagen wordt.

De privacy statement bij de Google App store verwijst naar de action site, en dan kom je bij het privacy statement van de action site/winkel. !?!

Hebben jullie ook last van die coil whine?

[ Voor 4% gewijzigd door Maanziek.nl op 13-09-2019 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 16:30
Wat je zou kunnen doen is het volgende: Alles installeren via de app -> Koppelen aan google home -> app verwijderen.
Waarom ze bepaalde toegang nodig hebben; microfoon - sommige toya devices connecteren via sound, camera - sommige via qr code. (Althans dat is de uitleg bij de Tuya app in hoeverre dit klopt geen idee)
Ik heb mijn netwerk opgedeeld in verschillende stukken met 2 routers.
1 tje - 2.4 ghz voor dit soort zaken. (Solar inverter werkt enkel op 2.4 GHZ - chineese domotica - stofzuiger[werkt ook enkel op 2.4])
Dan 1 netwerk voor gasten met easy wachtwoord
1 netwerk voor interne spullen (Server - tv - laptop)

Wat weten ze van me (denk ik) : email - locatie - waarschijnlijk netwerk gegevens - wanneer ik lampen aan en uit zet. Dit weet shelly.cloud ook van me en dat is een pools bedrijf.

Je kan trouwens de tuya app gebruiken voor deze devices.
Ik ben zelf wel van plan om mijn 3 sonoffs te vervangen door shelly.cloud devices (iets meer vertrouwen in)
Daarnaast kwam ik het volgende tegen:
https://www.heise.de/ct/a...-solder-need-4284830.html

[ Voor 12% gewijzigd door Cr0kie op 13-09-2019 15:13 . Reden: tuya niet toya :P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maanziek.nl
Kan die privacy statement nergens meer inzien helaas, die kon ik zien in het begin, als je de app installeert of een account aanmaakt, maar daarna kan ik hem nergens meer vinden.

Voor de permissies is wel een reden te verzinnen, maar is nu niet de bedoeling van de AVG, dat een bedrijf zelf vooraf kenbaar maakt waarom ze welke gegevens vragen en wat ze er mee doen. Hopelijk gaat het WIFI wachtwoord niet de cloud in.

Heeft google home dan minder permissies dan de app? Je wint toch niks aan privacy met een Google Home (en koppeling in de cloud) of ben ik gek.

De ene lamp heeft meer coil whine dan de andere, misschien maar een paar ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Afgelopen woensdag was ik van plan om wat van die producten te kopen, echter het slechte weer hield me tegen. En achteraf gezien een mazzel.
Na al die reacties gelezen te hebben, steek ik er geen geld in.
Van Tuya Inc. had ik dinsdag nog o.a. Smart Life - Smart en Tuya Smart bij de verlanglijstje gezet, maar ik begrijp dat je deze beter kunt vermijden.

En onderstaande is helemaal van lotje getikt...

Foto's/media/bestanden
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage

Opslag
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage

Camera
take pictures and videos

Microfoon
record audio

[ Voor 31% gewijzigd door PE4000 op 13-09-2019 22:35 . Reden: txt toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Of je nu van tuya, Apple, Google, Microsoft of welke dienst dan ook gebruik maakt: privacy gevoelige gegevens zijn nergens echt veilig.

Tuya kan je makkelijk installeren op je telefoon, dingen koppelen met Google Home of home assistant, en daarna weer verwijderen.
Eerlijk gezegd snao ik de, in mijn ogen, spastische reacties op Tuya niet.

Ondertussen heb ik net bij de Action drie RGB ledstrip gehaald en met een paar seconden waren ze gekoppeld in de Tuya app. Google home zag ze meteen, alles werkt naar behoren.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een ledstrip en een smartplug gekocht, en ben van plan deze te flashen met esphome, en ze daarmee in mijn Home Assistant omgeving gaan gebruiken. Ik wil niet afhankelijk zijn van een chinese cloud service en vindt het leuker om alles in eigen beheer te doen.
De Tuya-Convert software werkt op deze devices niet meer, er zit nieuwere firmware op die dichtgetimmert is.
De ledstrip flashen (esp8266) gaat nog wel lukken, maar met de smartplug (ESP8285) zal het wel lastig worden om de draadjes eraan te krijgen om te flashen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Cr0kie
u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:17:
[...]

Ik heb een ledstrip en een smartplug gekocht, en ben van plan deze te flashen met esphome, en ze daarmee in mijn Home Assistant omgeving gaan gebruiken. Ik wil niet afhankelijk zijn van een chinese cloud service en vindt het leuker om alles in eigen beheer te doen.
De Tuya-Convert software werkt op deze devices niet meer, er zit nieuwere firmware op die dichtgetimmert is.
De ledstrip flashen (esp8266) gaat nog wel lukken, maar met de smartplug (ESP8285) zal het wel lastig worden om de draadjes eraan te krijgen om te flashen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik was zelf ook van plan de led strips te kopen om te flashen

• rem_hopster
@u_nix_we_all

Ik ben ook wel erg benieuwd naar het flashen, maar geen ervaring mee. Ben benieuwd naar die van jou. En thanks voor de link Robertds1.

@PE4000 en anderen
Verder heb ik gekeken naar verschillende apps en machtigingen zoals tuya smart life, homey, alexa, Google home app etc.
Dan is het het machtigingsniveau gelijk aan die van homey bijvoorbeeld, maar als je die van alexa bekijkt, dan geef je daar alle machtigingen weg aan het bedrijf. Er zit een heel groot verschil in de apps en wat ze 'nodig' hebben.

Ik ben dus zeker wel geïnteresseerd geraakt om te flashen en te koppelen aan HA.

De rgb strip werkt gelukkig ook zonder app en heeft een afstandsbediening. Dus me zoontje is wel blij.

Ik ga volgende week, maar eens verder... Eerst een goede raspberry kopen. Waar oa HA op kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@rem_hopster @RobbertDs1
In het HA topic heeft @Klumpke het al gedaan en een beschrijving gelinkt. Maar ik heb geen ervaring met flashen, en niet de hass-io versie van Home Assistant om de firmware files te maken, dus ben nog wel even aan het uitzoeken hoe ik dat ga doen :p

Edit: Gelukt !
Ik heb even een tijdelijk hass-io installatie gemaakt om de firmware bin file aan te maken (met de ESPHome add-on), ik kreeg het met het esphome python script niet voor elkaar, die bleef errors geven.
Vanuit hass-io heb ik de firmware file even gedownload, en toen met esptool de flash gedaan.

Ook in mijn (not hass-io) Home Assistant installatie zag deze hem meteen nadat hij geflashed was. @Klumpke nog bedankt, ik kon de configfile zo uit jouw beschrijving overnemen.

[ Voor 46% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-09-2019 15:23 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• rem_hopster
@u_nix_we_all

Heel erg bedankt.
Ga het zeker uitzoeken en proberen.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:31:
@rem_hopster @RobbertDs1
In het HA topic heeft @Klumpke het al gedaan en een beschrijving gelinkt. Maar ik heb geen ervaring met flashen, en niet de hass-io versie van Home Assistant om de firmware files te maken, dus ben nog wel even aan het uitzoeken hoe ik dat ga doen :p

Edit: Gelukt !
Ik heb even een tijdelijk hass-io installatie gemaakt om de firmware bin file aan te maken (met de ESPHome add-on), ik kreeg het met het esphome python script niet voor elkaar, die bleef errors geven.
Vanuit hass-io heb ik de firmware file even gedownload, en toen met esptool de flash gedaan.

Ook in mijn (not hass-io) Home Assistant installatie zag deze hem meteen nadat hij geflashed was. @Klumpke nog bedankt, ik kon de configfile zo uit jouw beschrijving overnemen.
Graag gedaan.

Het hele Tuya platform ben ik ook niet van overtuigd. Het is en blijft chinees.

Doordat veel van de LSC producten een esp8266 chip hebben zijn deze te flashen naar firmware waar je wel de volledige controle over hebt. Helaas is het bij de gewone LSC lampen met e27 fitting wel lastig om bij de chip te komen en er draden op te solderen.
Dit maakt het vrij lastig om deze te flashen.

Voor de mensen die de beknopte handleiding zoeken voor het flashen van de LSC RGB ledstrip.
Deze kun je hier vinden.

• rem_hopster
@u_nix_we_all

Kun jij mij de link geven van HA topic met de beschrijving die Klumpke heeft gelinkt?

Op een of andere manier kan ik deze niet vinden. Ligt echt aan mij.

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@rem_hopster Klumpke in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Maar hij heeft hem net boven je ook gepost.

Een beetje aanvulling wat ik gebruikt / gedaan heb:
- raspberry pi ingericht met hass-io (maar dat kan ook op een pc met docker)
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
- ESPHome addon in hass-io installeren:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
- Een nieuw esp device aanmaken met de config van @Klumpke
https://cloud.klompen.biz/s/GBKFT8C5YsBBdrt#pdfviewer
Na het compilen de binary via het optie menu (...) ophalen.
De pi heb ik ook gebruikt om te flashen, ik heb een normaal raspbian image gebruikt met esptool erop:
https://github.com/espressif/esptool
Maak de aansluitingen naar de chip zoals in Klumpke's guide.
En dan flashen:
code:
1
esptool.py -d /dev/ttyS0 -b 115200 write_flash 0x00000 <imagefile.bin>

Het device /dev/ttyS0 is de seriele poort van de pi zelf (gpio14/15). Wel de tx van je seriele poort met de rx van je esp verbinden en andersom. (dus rx naar tx en tx naar rx)

En let op, er is nog een nadeel wat niet genoemd is, met deze config werkt de ir remote van de ledstrip niet.
Ik ga nog wel proberen met een binary sensor op de esp de ir signalen af te vangen en kijken of ik dmv automations op de esp zelf het daarmee weer werkend kan krijgen maar dat is nog wel wat uitzoekwerk.

• Klumpke
u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:44:
@rem_hopster Klumpke in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Maar hij heeft hem net boven je ook gepost.

Een beetje aanvulling wat ik gebruikt / gedaan heb:
- raspberry pi ingericht met hass-io (maar dat kan ook op een pc met docker)
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
- ESPHome addon in hass-io installeren:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
- Een nieuw esp device aanmaken met de config van @Klumpke
https://cloud.klompen.biz/s/GBKFT8C5YsBBdrt#pdfviewer
Na het compilen de binary via het optie menu (...) ophalen.
De pi heb ik ook gebruikt om te flashen, ik heb een normaal raspbian image gebruikt met esptool erop:
https://github.com/espressif/esptool
Maak de aansluitingen naar de chip zoals in Klumpke's guide.
En dan flashen:
code:
1
esptool.py -d /dev/ttyS0 -b 115200 write_flash 0x00000 <imagefile.bin>

Het device /dev/ttyS0 is de seriele poort van de pi zelf (gpio14/15). Wel de tx van je seriele poort met de rx van je esp verbinden en andersom. (dus rx naar tx en tx naar rx)

En let op, er is nog een nadeel wat niet genoemd is, met deze config werkt de ir remote van de ledstrip niet.
Ik ga nog wel proberen met een binary sensor op de esp de ir signalen af te vangen en kijken of ik dmv automations op de esp zelf het daarmee weer werkend kan krijgen maar dat is nog wel wat uitzoekwerk.
Het is mogelijk om de IR werkend te krijgen. Ik gebruik het niet en heb hier verder geen tijd in gestoken om het uit te zoeken.
Mocht je er niet aan uit komen kan ik dit nog wel uitzoeken.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Klumpke schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:10:
[...]

Het is mogelijk om de IR werkend te krijgen. Ik gebruik het niet en heb hier verder geen tijd in gestoken om het uit te zoeken.
Mocht je er niet aan uit komen kan ik dit nog wel uitzoeken.
Weet je toevallig wel al welke gpio pin de receiver zit ?

• Klumpke
u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:18:
[...]

Weet je toevallig wel al welke gpio pin de receiver zit ?
Ik verwacht dat de receiver op GPIO05 zit.
Het zou ook nog op GPIO16 kunnen zijn maar dat lijkt me minder voor de hand liggend.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Klumpke schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:31:
[...]

Ik verwacht dat de receiver op GPIO05 zit.
Het zou ook nog op GPIO16 kunnen zijn maar dat lijkt me minder voor de hand liggend.
Ik ben even aan het proberen geweest:
code:
1
2
3
remote_receiver:
  pin: GPIO05
  dump: all

Maar ik kreeg dit:
[22:54:32][W][remote_receiver.esp8266:063]: Remote Receiver Signal starts with a HIGH value. Usually this means you have to invert the signal using 'inverted: True' in the pin schema!
Toen gpio05 geinverteerd maar geen data te zien als ik de remote gebruik.
GPIO16 wil niet werken, die mag ik in mijn yaml file niet gebruiken omdat die geen interrupts heeft ?
(Ook GPIO15 en GPIO02 geven niets)

Edit: zou ik een pull-down op die pin 5 nodig hebben misschien?

Edit2 @Klumpke Hij zit op GPIO0 . Nu eens kijken wat ik met die raw codes kan :p

[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-09-2019 23:28 ]

• Klumpke
Had niet verwacht dat hij op GPIO0 zou zitten.

Kun je hier iets mee @u_nix_we_all ?
Dit is van een magichome controller, maar deze heeft dezelfde afstandbediening als de LSC controller
code:
1
2
3
4
5
IrReceived#Data=0xFFF807 do power OFF endon on IrReceived#Data=0xFFB04F do WAKEUP endon on IrReceived#Data=0xFF906F do dimmer + endon on IrReceived#Data=0xFFB847 do dimmer - endon on IrReceived#Data=0xFFA857 do color 12 endon on IrReceived#Data=0xFF9867 do color 1 endon on IrReceived#Data=0xFFD827 do color 2 endon on IrReceived#Data=0xFF8877 do color 3 endon on IrReceived#Data=0xFF28D7 do color  #007FFF endon  on IrReceived#Data=0xFF38C7 do color 4 endon'

IrReceived#Data=0xFFE817 do color #FF3F00 endon on IrReceived#Data=0xFF48B7 do color #00FF3F endon on IrReceived#Data=0xFF6897 do color #3F00FF endon on IrReceived#Data=0xFF02FD do color 4 endon on IrReceived#Data=0xFF32CD do color #00FFBF endon on IrReceived#Data=0xFF20DF do color #7F00FF endon on IrReceived#Data=0xFF50AF do color #FF7F00 endon on IrReceived#Data=0xFF7887 do color #00BFFF endon on IrReceived#Data=0xFF708F do color #FF00FF endon on IrReceived#Data=0xFFF00F do color #FF003F endon'

IrReceived#Data=0xFF00FF do scheme 4 endon on IrReceived#Data=0xFF58A7 do scheme 3 endon on IrReceived#Data=0xFF30CF do scheme 2 endon on IrReceived#Data=0xFFB24D do backlog BlinkCount 600; Power 3 endon'

[ Voor 92% gewijzigd door Klumpke op 14-09-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Klumpke Ja die had ik ook gezien, ben nu even bezig te kijken of ik vanuit de raw codes naar hex kan komen en of ik dan overeenkomsten zie. Ik krijg nu 33 bits, maar een deel is steeds hetzelfde dus het zou kunnen kloppen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:15
Geweldig topic dit! Ik heb zelf ook de led strip gehaald. Dankzij de hulp van @Klumpke was hij zo geflashed. Ik draai nu met ESP home werkt prima. Wel 1 ding wat me opviel, via de officiële app (tuya) kon ik niet de witte en de gekleurde leds gelijktijdig aan doen. Nu kan dat wel, zou dat nog gevaarlijk kunnen zijn?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
ymoona schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:49:
Geweldig topic dit! Ik heb zelf ook de led strip gehaald. Dankzij de hulp van @Klumpke was hij zo geflashed. Ik draai nu met ESP home werkt prima. Wel 1 ding wat me opviel, via de officiële app (tuya) kon ik niet de witte en de gekleurde leds gelijktijdig aan doen. Nu kan dat wel, zou dat nog gevaarlijk kunnen zijn?
Dit kan verder geen kwaad. De ledstrip wordt niet erg warm hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@ymoona

Dat is interessant. Ik zal ook eens kijken.

Ben blij dat ik dit topic ben gestart :)

Ik heb net me raspberry besteld en hoop dat ie snel binnen is. Ik ben erg benieuwd of ik de lampen ook kan flashen met firmware. Daarvoor heb ik alle informatie, die ik van iedereen heb gekregen gelezen en dat zal wel lastiger worden, maar niet onmogelijk.

Keep you posted...

@u_nix_we_all
Goed bezig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:19:
[...]

Dit kan verder geen kwaad. De ledstrip wordt niet erg warm hierdoor.
Ik denk dat het meer van het voedinkje afhangt, die is niet zo sterk.
Mja, het uitzoeken van de raw codes van de remote heb ik gedaan (die komen niet overeen met die eerder genoemde magichrome ledstrip), wel een duidelijk patroon, maar ik denk niet dat het handig is op basis van deze raw codes automations aan te gaan maken. Ik denk dat in de code van de esphome remote receiver het protocol op een of andere manier toegevoegd moet worden om zo met hex codes te kunnen werken, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Nog wel een kleine uitbreiding gedaan in de config voor de ledstrip, toevoeging van effecten:
code:
1
2
3
4
5
light:
    effects:
      - random:
      - strobe:
      - flicker:

Grappig maar voegt niet zoveel toe. Het effect random pakt ook wit licht mee, dus is niet echt een mooie loop van kleuren. Die andere 2 werken vooral op mijn zenuwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rare is dat als ik middels de Tuya app een ledstrip aanmeld, hij direct in Googe Assistant komt.
Maar binnen Hass.io niet.... Terwijl ik andere zaken die in de Tuya app staan wel kan benaderen.
Vreemd?

Verder heb ik de USB dongle binnen om de conroller te flashen. Heb nog niet kunnen flashen want tijd en middelen (draadjes in deze om een verbinding te maken :D )
Maar hij gaat dus wel geflasht worden.
Ooit
Eerst even met de ledstrip ouwehoeren i.c.m. de Tuya app.

Oh, en als iemand weet waarom Hassio de strip niet zit: ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:12:
Rare is dat als ik middels de Tuya app een ledstrip aanmeld, hij direct in Googe Assistant komt.
Maar binnen Hass.io niet.... Terwijl ik andere zaken die in de Tuya app staan wel kan benaderen.
Vreemd?

Verder heb ik de USB dongle binnen om de conroller te flashen. Heb nog niet kunnen flashen want tijd en middelen (draadjes in deze om een verbinding te maken :D )
Maar hij gaat dus wel geflasht worden.
Ooit
Eerst even met de ledstrip ouwehoeren i.c.m. de Tuya app.

Oh, en als iemand weet waarom Hassio de strip niet zit: ik hoor het graag!
Ik neem aan dat je de Tuya integratie bedoelt binnen Hass?
Hier zit een bug in waardoor hij de LSC RGBW ledstrip niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ligt dat aan het feit dat het LED is of is dat de controller?
Heb nl. ook nog een gewoon witte ledstip (oudje) met controller....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
u_nix_we_all schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat het meer van het voedinkje afhangt, die is niet zo sterk.

[...]

Mja, het uitzoeken van de raw codes van de remote heb ik gedaan (die komen niet overeen met die eerder genoemde magichrome ledstrip), wel een duidelijk patroon, maar ik denk niet dat het handig is op basis van deze raw codes automations aan te gaan maken. Ik denk dat in de code van de esphome remote receiver het protocol op een of andere manier toegevoegd moet worden om zo met hex codes te kunnen werken, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Nog wel een kleine uitbreiding gedaan in de config voor de ledstrip, toevoeging van effecten:
code:
1
2
3
4
5
light:
    effects:
      - random:
      - strobe:
      - flicker:

Grappig maar voegt niet zoveel toe. Het effect random pakt ook wit licht mee, dus is niet echt een mooie loop van kleuren. Die andere 2 werken vooral op mijn zenuwen :P
Lekker bezig!

De effecten had ik inderdaad ook gevonden, blijkbaar had ik deze niet in mijn code voorbeeld gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:20:
Ligt dat aan het feit dat het LED is of is dat de controller?
Heb nl. ook nog een gewoon witte ledstip (oudje) met controller....
Dit ligt aan de tuya integratie in Hass.
Deze heeft op dit moment ondersteuning voor de volgende zaken:
  • Climate - The platform supports the air conditioner and heater.
  • Cover - The platform supports curtains.
  • Fan - The platform supports most kinds of Tuya fans.
  • Light - The platform supports most kinds of Tuya light.
  • Scene - The device state in frontend panel will not change immediately after you activate a scene.
  • Switch - The platform supports switch and socket.
Echter worden LED controllers niet gezien als light door deze integratie waardoor ze dus niet zichtbaar zijn in Hass.

Maar als je de LED controller toch gaat flashen met andere firmware maakt dat niet uit natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Klopt, en dat flashen gaat ook wel gebeuren :)
Wil het doen vanuit Hassio, ESPHome is al geinstalleerd. Nu nog de middelen erbij zoeken

Kan je overigens ook flashen via OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]

Dit ligt aan de tuya integratie in Hass.
Deze heeft op dit moment ondersteuning voor de volgende zaken:

[/list]

Echter worden LED controllers niet gezien als light door deze integratie waardoor ze dus niet zichtbaar zijn in Hass.

Maar als je de LED controller toch gaat flashen met andere firmware maakt dat niet uit natuurlijk. ;)
Heb je toevallig ook een schema hoe je kan flashen met een USB to TTL, bij mijn usb device staan er enkel 3v3, txd, rxd, gnd en +5v op
(Heb ook een 2de daar staat ook vcc op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Klumpke

Is het dan zo dat de lampen die ik heb wel kan integreren in HA en na integratie de app weg kan doen?

Ik was inde veronderstelling, dat de lampen (e14)
ook geflashed moeten worden, maar zie in de tabel dat
'Light - The platform supports most kinds of Tuya light.'

Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:33:
Klopt, en dat flashen gaat ook wel gebeuren :)
Wil het doen vanuit Hassio, ESPHome is al geinstalleerd. Nu nog de middelen erbij zoeken

Kan je overigens ook flashen via OTA?
Nee, de eerste flash moet je echt met draadjes via een seriele poort doen, daarna kan het OTA vanuit hassio Er was een OTA methode (Tuya Convert) maar dat is inmiddels niet meer mogelijk met de nieuwe tuya firmware die de ledstrip heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klumpke
RobbertDs1 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:36:
[...]

Heb je toevallig ook een schema hoe je kan flashen met een USB to TTL, bij mijn usb device staan er enkel 3v3, txd, rxd, gnd en +5v op
(Heb ook een 2de daar staat ook vcc op)
Ik heb zelf ook een USB naar TTL gebruikt.
Je hebt alleen de TXD RXD en GND nodig op de USB to TTL.
De TXD sluit je aan op de RX van de chip, de RXD op de TX en de GND op de GND.

Voeding krijgt hij van de 12v adapter.
De 3v3 en 5v op de USB to TTL dus NIET gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:39:
[...]

Tnx ik ga er mee aan de slag!
Maar eerst eens hass.io installeren.
Ik zie dat die bediening een stuk handiger is dan domoticz en een iets handigere integratie met google home

In de alarm module zit trouwens een WR3 chip

[ Voor 3% gewijzigd door Cr0kie op 15-09-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
rem_hopster schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:37:
@Klumpke

Is het dan zo dat de lampen die ik heb wel kan integreren in HA en na integratie de app weg kan doen?

Ik was inde veronderstelling, dat de lampen (e14)
ook geflashed moeten worden, maar zie in de tabel dat
'Light - The platform supports most kinds of Tuya light.'

Of maak ik een denkfout?
Je hoeft ze niet te flashen. Het voordeel wat je hebt als je ze flasht is dat je meer controle hebt.
Wanneer je ze niet flasht praten ze met het tuya platform (en dus met chineese servers).
Als je internet eruit ligt kun je de lamp niet meer bedienen, dit heb je niet als je ze flasht.

Als je ze origineel houd en integreert met HA heb je inderdaad de app niet meer nodig om ze te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:39:
[...]

Oh, da's goed om te weten, ik heb ook de USB-TTL adapter.
Dus GPIO0 in zijn geheel niet gebruiken in deze?

[ Voor 48% gewijzigd door Snuffel op 15-09-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:58:
[...]

Oh, da's goed om te weten, ik heb ook de USB-TTL adapter.
Dus GPIO0 in zijn geheel niet gebruiken in deze?
Jawel, GPIO0 moet je ook verbinden met GND.
Staat in mijn procedure ook uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ok :)
Just to be sure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Wat een reacties, het verdient al bijna een eigen topic!

Wie weet hoe de remote en sirene in elkaar zitten? Zou nog een leuke uitbreiding kunnen zijn op mijn home automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Verdient zeker een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
De remote en sirene hebben een RTL8710BN-WR3 chip. Geen idee of die te flashen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Misschien kan flashen een apart onderdeel worden van HA en dan per leverancier en platform?

Keep you posted met mijn ervaringen en de lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:09
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:02:
De remote en sirene hebben een RTL8710BN-WR3 chip. Geen idee of die te flashen zijn
De plaffoniere ook, en home assistant vind die niet via de tuya component.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr0kie
Ik kwam hier een topic tegen waar ze ook de verschillende devices aan het flashen zijn: https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=6955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn LSC smart plug gesoldeerd, geflashed en geprogrammeerd incl de knop en de led.
Daarna weer verder gegaan met de afstandbediening van de ledstrip. Het decoden van het protocol had ik wel gedaan, maar ik zie toch niet veel andere opties dan op basis van de raw codes acties te definieren.
Gaat wel wat tijd in zitten maar inmiddels werken de on/off , brightness, white en random button.
Vanavond de kleuren af gaan maken en dan zal ik de config voor esphome wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@u_nix_we_all

Bedoel je met plug, het draadloze stopcontact?

En het flashen is gelijk aan de led strop?

Woensdag komt de raspberry... Dus dan kan ik los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
rem_hopster schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
@u_nix_we_all

Bedoel je met plug, het draadloze stopcontact?

En het flashen is gelijk aan de led strop?

Woensdag komt de raspberry... Dus dan kan ik los
https://www.action.com/nl...connect-slimme-stekker-2/
Flashen is qua procedure gelijk aan de ledstrip, maar het is wel een priegelwerk om de draadjes eraan te solderen, zie ook in het HA topic: u_nix_we_all in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Er is een extra verbinding nodig t.o.v het schema van de ledstrip, je moet hem nl zelf van spanning voorzien door de 3,3V aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@u_nix_we_all

Dacht al dat het de stekker was... 🤣

Ben benieuwd naar je config.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@rem_hopster @Klumpke
Ik heb hier een configfile (ledstrip.yaml) gemaakt voor de ledstrip om hem met esphome te configureren. Met deze config werkt ook de ir remote weer zoals orgineel (ongeveer :p)
Er staat ook een config voor de slimme stekker waarmee de knop en de led ook weken (espswitch.yaml)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:14
Is er ook een mogelijkheid om de LEDstrip te flashen en te bedienen met ESP-Easy? Ik heb nog geen ervaring met ESP-Home. ESP-Easy wordt via MQTT aan HA gekoppeld.Maar hij moet dan natuurlijk wel de LED-strip kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
Iemand die de afstandsbediening aan de praat heeft gekregen?

https://www.action.com/nl...nnect-afstandsbediening-/

Dat ding geeft geen sjoege hier, hoe koppel je daar een lamp aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
RoJan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:35:
Is er ook een mogelijkheid om de LEDstrip te flashen en te bedienen met ESP-Easy? Ik heb nog geen ervaring met ESP-Home. ESP-Easy wordt via MQTT aan HA gekoppeld.Maar hij moet dan natuurlijk wel de LED-strip kunnen bedienen.
Dat zou gewoon moeten kunnen, is een kwestie van de juiste firmware file flashen, dus ipv een esphome firmware een espeasy firmware gebruiken. Ik heb dan weer geen ervaring daarmee, dus ik weet niet of je die firmware file zelf aan kunt maken, of dat er een generic esp6288 te vinden is, die zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
u_nix_we_all schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:01:
[...]

Dat zou gewoon moeten kunnen, is een kwestie van de juiste firmware file flashen, dus ipv een esphome firmware een espeasy firmware gebruiken. Ik heb dan weer geen ervaring daarmee, dus ik weet niet of je die firmware file zelf aan kunt maken, of dat er een generic esp6288 te vinden is, die zou ook moeten werken.
Ja, ik denk dat het flashen op zich zonder meer zal lukken. Ik hoop echter dat iemand die hier meeleest dit al eens heeft gedaan en vertelt of er nog problemen zijn. Maar ik ga het in elk geval proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog ESP-home gaan gebruiken.
Jan121 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:55:
Iemand die de afstandsbediening aan de praat heeft gekregen?

https://www.action.com/nl...nnect-afstandsbediening-/

Dat ding geeft geen sjoege hier, hoe koppel je daar een lamp aan?
Ik heb hem teruggebracht. Het is me uiteindelijk gelukt om hem aan een stekker te koppelen, door die eerst een tijdje uit het stopcontact te laten, daarna in het stopcontact te doen en gelijk enkele seconden op de 'aan' knop van de AB te drukken. Maar bij een tweede stekker werkte dat niet. En de 'handleiding' (ahum) slaat helemaal nergens op. Daar kan je niets mee.

[ Voor 32% gewijzigd door RoJan op 17-09-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik krijg in ESP Home de volgende melding als ik ga flashen:
Que?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Upload Edit Show Logs Validate 
memory 
ledwoonkamerrechts 
more_vert
. Full path: /config/esphome/ledwoonkamerrechts.yaml 
Upload Edit Show Logs Validate 
Compile And Upload ledwoonkamerlinks.yaml
INFO Reading configuration...
INFO Generating C++ source...
INFO Compiling app...
INFO Running:  platformio run -d /config/esphome/ledwoonkamerlinks
Processing ledwoonkamerlinks (framework: arduino; platform: espressif8266@1.8.0; board: esp01_1m)
--------------------------------------------------------------------------------
Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option
CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/espressif8266/esp01_1m.html
PLATFORM: Espressif 8266 > Espressif Generic ESP8266 ESP-01 1M
HARDWARE: ESP8266 80MHz 80KB RAM (1MB Flash)
Library Dependency Finder -> http://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF MODES: FINDER(chain) COMPATIBILITY(soft)
Collected 27 compatible libraries
Scanning dependencies...
Dependency Graph
|-- <ESP8266WiFi> 1.0
|-- <ESP8266mDNS>
|   |-- <ESP8266WiFi> 1.0
|-- <ESPAsyncTCP> 1.2.0
|   |-- <ESP8266WiFi> 1.0
Retrieving maximum program size /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.elf
Checking size /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.elf
Memory Usage -> http://bit.ly/pio-memory-usage
DATA:    [====      ]  40.1% (used 32876 bytes from 81920 bytes)
PROGRAM: [===       ]  33.3% (used 340536 bytes from 1023984 bytes)
========================= [SUCCESS] Took 8.62 seconds =========================
INFO Successfully compiled program.
INFO Running:  esptool.py --before default_reset --after hard_reset --chip esp8266 --port /dev/ttyUSB0 write_flash 0x0 /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.bin
esptool.py v2.6
Serial port /dev/ttyUSB0
Connecting........_____....._____....._____....._____....._____....._____....._____

A fatal error occurred: Failed to connect to ESP8266: Timed out waiting for packet header

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Snuffel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:17:
Ik krijg in ESP Home de volgende melding als ik ga flashen:
Que?
Ziet er uit als communicatie problemen via de seriële poort.
/dev/ttyUSB0, klopt dat, een USB naar seriële port adapter ?
Je geeft geen baudrate op, probeer eens met -b 115200
Verder alles goed aangesloten (met name TX van de esp op RX van de seriële poort en vice versa) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Alles goed aangesloten ja.
Ook de adapter klopt, is een USB -TTL adapter.

Ik flash vanuit Hassio, baudrate kan ik niet opgeven meen ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Snuffel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:32:
Alles goed aangesloten ja.
Ook de adapter klopt, is een USB -TTL adapter.

Ik flash vanuit Hassio, baudrate kan ik niet opgeven meen ik?
Ik wist niet eens dat het direct vanuit hassio kon :p (ja na de eerste flash OTA wel natuurlijk)
Ik heb het vanaf de command line gedaan, wellicht kun je via de hassio ssh add-on een command line op je hassio installatie krijgen, en daar vanaf het commando draaien incl. de baudrate.
(Ik heb daarvoor een ander sd-kaartje met gewoon raspbian image gebruikt waar ik esptool.py bij op gezet heb)

We de rst pin eerst even verbonden met GND voor het flashen btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ja die pinnen heb ik verbonden.
Grappige is dat als je dat doet de leds of aan gaan in een bepaalde kleur, of gaan knipperen. Die had ik niet verwacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
Ik kan inmiddels bevestigen dat flashen met ESP-Easy ook prima werkt, zoals verwacht.
Voorlopig heb ik alleen commando's met http verstuurd en die werken prima, net als in de beschrijving van @Klumpke staat. Die ik overigens ook hartelijk dank voor zijn gids, zodat ik de pinbezetting niet meer zelf hoefde uit te zoeken.
De commando's die ik heb getest:
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,12,1 (groen)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,14,1 (blauw)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,4,1 (rood)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,13,1 (wit)

• Cr0kie
Mijn status zover:
- Switchen van Domoticz naar home assistant (Reden google home)
- Eindelijk de ESPhome tool naast de installatie kunnen zetten.
- Vanaf daar (Linux server) eindelijk een .bin file kunnen maken vanuit @Klumpke config en die van @u_nix_we_all
- Bin file naar windows gezet
- Proberen flashen -> Daar zit ik nu vast. De windows espflash tool kent op een of andere manier de chip niet of de usb device.

• ymoona
Ik gebruik altijd deze voor de initiele flash: https://github.com/esphome/esphome-flasher

Controlleer of je wel een seriele port hebt in apparaat beheer. Als je deze wel hebt zou je ook rx/tx kunnen wissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
Ook de lampen zouden veilig op de LAN (zonder cloud) te bedienen zijn via de tuyapi-api (dus zonder dat ze geflashed zijn)
https://github.com/codetheweb/tuyapi

Voor de Action lampen is de reverse engineering nog niet compleet:
https://github.com/codetheweb/tuyapi/issues/246

Dus wie kan helpen...

• Cr0kie
ymoona schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:17:
Ik gebruik altijd deze voor de initiele flash: https://github.com/esphome/esphome-flasher

Controlleer of je wel een seriele port hebt in apparaat beheer. Als je deze wel hebt zou je ook rx/tx kunnen wissel.
Hier loopt toch iets mis... :-(
Maar omdat er zo weinig guides zijn ben ik van plan om mijn raspberry (Wel een iets oudere) te installeren met hassio/hassbian zodat ik de esphome app kan toevoegen.
Hassio draait nu op een linux server.
En dan probren om zo te flashen. (De strip gaat nu wel aan, maar is niet meer te bedienen via de afstandsbediening)

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:38

Puck

W32.Deadcode.A

Net ook een berg lampen en smartplugs gekocht bij de Action omdat ik ze voor deze prijs toch echt niet kon laten liggen. Ik verwachtte dat er wel weer een manier zou komen om de firmwares OTA te flashen en zie net deze post op GitHub: https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/273. Goede hoop.

Heb helaas geen WiFi adapter beschikbaar momenteel, maar komende week maar eens proberen.

Arrived anxious, left bored

• Cr0kie
Puck schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:18:
Net ook een berg lampen en smartplugs gekocht bij de Action omdat ik ze voor deze prijs toch echt niet kon laten liggen. Ik verwachtte dat er wel weer een manier zou komen om de firmwares OTA te flashen en zie net deze post op GitHub: https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/273. Goede hoop.

Heb helaas geen WiFi adapter beschikbaar momenteel, maar komende week maar eens proberen.
Ik ben benieuwd!!! Keep us posted wat werkt en niet

• u_nix_we_all
  • Niet online
RobbertDs1 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:07:
[...]

(De strip gaat nu wel aan, maar is niet meer te bedienen via de afstandsbediening)
Ik heb ook een config gemaakt, daarbij werkt de afstandbediening ook: u_nix_we_all in "Action - LSC connect - beveiliging inrichten"

Maar de hassio addon is zeker wel handig om nieuwe configs te flashen.

Anoniem: 1256278

Hoe koppel ik een deur sensor van LSC naar een LSC sirene/lampen, want de beschrijvingen van alle producten van LSC komen op het zelfde uit (op niks dus) maar nergens kan ik terug vinden hoe ik deze producten met elkaar kan koppelen!!!!!🤬🤬🤬🤬

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan121
Flashen van lampen lijkt nu te kunnen
https://github.com/ct-Ope...73#issuecomment-533500800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maanziek.nl
De veiligheid van die lampen is goed, nu je ze OTA kan flashen. Weg met die cloud nonsense. Gewoon lekker in eigen hand, geen gesloten app meer nodig met al die (overbodige) permissies.

Leuke hedendaagse paradox is dat toch. De fabriek (tech) doet vaak precies wat de klant eigenlijk niet wil: dichttimmeren, cloud en gesloten firmware.

Lukt het de consument community firmware (als Tasmota) te draaien dan is de klant veel blijer en de privacy en veiligheid meer gewaarborgd.

Deze Action lampen moeten nu toch wel *best buy* zijn in de smart verlichting.

Als de levensduur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Maanziek.nl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:18:
Leuke hedendaagse paradox is dat toch. De fabriek (tech) doet vaak precies wat de klant eigenlijk niet wil: dichttimmeren, cloud en gesloten firmware.
Sorry maar de doorsnee consument wil gewoon gemak, en interesseert het weinig, als het maar werkt. Dat er een kleine groep is die mogelijkheden ziet in een goedkoop open platform, waar jij ook toebehoort, is iets anders: maar dat niet de grootste doelgroep. Mooiste zou uiteraard gewoon beide zijn: gemak via cloud en altijd zelf te beheren als je wilt, maar zodra je dat aanbiedt moet je ook enige vorm van garantie e.d. bieden en dat maakt het voor fabrikanten erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:45
u_nix_we_all schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:39:
@Klumpke Ja die had ik ook gezien, ben nu even bezig te kijken of ik vanuit de raw codes naar hex kan komen en of ik dan overeenkomsten zie. Ik krijg nu 33 bits, maar een deel is steeds hetzelfde dus het zou kunnen kloppen :p
Ik heb de hex codes hier gepost: https://www.circuitsonlin...w/message/2106611#2106611
Zelf heb ik Tasmota er op geflasht. Na het maken van een rule werkt de IR remote wel weer. Staat in dezelfde post beschreven ;)

EDIT: Oh, al gelukt zie ik nu. Ik zat op pagina 1 te lezen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Alicanto op 20-09-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maanziek.nl
Puck schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:21:
[...]

Sorry maar de doorsnee consument wil gewoon gemak, en interesseert het weinig, als het maar werkt. Dat er een kleine groep is die mogelijkheden ziet in een goedkoop open platform, waar jij ook toebehoort, is iets anders: maar dat niet de grootste doelgroep. Mooiste zou uiteraard gewoon beide zijn: gemak via cloud en altijd zelf te beheren als je wilt, maar zodra je dat aanbiedt moet je ook enige vorm van garantie e.d. bieden en dat maakt het voor fabrikanten erg lastig.
Dat begrijp ik niet goed. Als het niet dichtgetimmerd is dan kan je toch juist kiezen tussen de cloud en zelf beheren.

En natuurlijk, gemak willen de meeste mensen, maar onder gemak valt toch ook dat lamp van merk X net zo werkt als lamp van merk Y, en dat ze samen werken, en dat het werkt zoals jij graag wil.

Ben echt benieuwd of iemand uit vrije keuze een Chinese clouddienst neemt om zijn lampen aan te sturen.

Denk je echt dat voor een goedkoop en open platform slechts een klein doelgroep bestaat?

Garantie is een punt. Maar garantie en software of garantie of dienstverlening gaan toch al moeilijk samen. De stekker uit een webdienst trekken, kan elk moment. En wat als Tuya ook door Trump wordt verboden. Of failliet gaat. Heb ik liever een niet dichtgetimmerde lamp.

En dat je een lamp niet kan bedienen als Ziggo eruit licht en de lamp afhankelijk is van de cloud, is toch ook niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Maanziek.nl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:29:
[...]

Dat begrijp ik niet goed. Als het niet dichtgetimmerd is dan kan je toch juist kiezen tussen de cloud en zelf beheren.

En natuurlijk, gemak willen de meeste mensen, maar onder gemak valt toch ook dat lamp van merk X net zo werkt als lamp van merk Y, en dat ze samen werken, en dat het werkt zoals jij graag wil.

Ben echt benieuwd of iemand uit vrije keuze een Chinese clouddienst neemt om zijn lampen aan te sturen.

Denk je echt dat voor een goedkoop en open platform slechts een klein doelgroep bestaat?

Garantie is een punt. Maar garantie en software of garantie of dienstverlening gaan toch al moeilijk samen. De stekker uit een webdienst trekken, kan elk moment. En wat als Tuya ook door Trump wordt verboden. Of failliet gaat. Heb ik liever een niet dichtgetimmerde lamp.

En dat je een lamp niet kan bedienen als Ziggo eruit licht en de lamp afhankelijk is van de cloud, is toch ook niet echt handig.
Allemaal ook wel mee eens. Maar denk wel dat de doelgroep die zelf zijn lampen gaat aansturen via MQTT klein is. Maar er zit uiteraard een heel scala aan producten tussen dat en een dichtgetimmerde (Chinese) cloud-dienst. Maar daar betaal je dan ook voor :) Gelukkig zijn er via wat omwegen ook goedkope alternatieven, maar het zou uiteraard helemaal mooi zijn als een fabrikant dit gewoon (op eigen risico) zou toelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 20-09-2019 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry142
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-06 12:56
Gisteren een aantal van deze smart filament lampen aangeschaft van de action maar maken een verschrikkelijk kabaal 'coil whine' is dit normaal bij deze of kan ik ze beter omruilen?

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

barry142 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:29:
Gisteren een aantal van deze smart filament lampen aangeschaft van de action maar maken een verschrikkelijk kabaal 'coil whine' is dit normaal bij deze of kan ik ze beter omruilen?
Even testen voor je ze definitief meeneemt. Niet alle lampen hebben er last van.

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Anoniem: 1256278 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:15:
Hoe koppel ik een deur sensor van LSC naar een LSC sirene/lampen, want de beschrijvingen van alle producten van LSC komen op het zelfde uit (op niks dus) maar nergens kan ik terug vinden hoe ik deze producten met elkaar kan koppelen!!!!!🤬🤬🤬🤬
Lukt dat niet via de Smart Life of Tuya app? Beiden toevoegen in de app en vervolgens automations maken, zodat ze met elkaar communiceren...Bijvoorbeeld: als deur open, dan sirene afspelen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ook zo'n ledstrip gehaald om een opgeknapt slaapkamertje voor 1 van de kinderen wat extra's te geven. Erg leuk effect! Ik zie mogelijkheden voor de huiskamer, veel mogelijkheden :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5BWmpvb/20190922-214406.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/87GNjkm/20190923-074615.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
De ledstrips klinken interessant maar ik heb ze uiteindelijk niet meegenomen.
Dit weekend was opeens mijn homeassistant installatie onverklaarbaar gecrasht en dan vind ik het fijn dat ik alles nog los kan bedienen zonder ergens afhankelijk van te zijn.
Dus een losse remote of iets dergelijks vind ik toch nog wel een vereiste.

Momenteel heb ik een combi van Sonoff (Tasmota), Milight (via de ESP8266 hub) en Trafidi via de Zigbee2MQTT en dan heb ik er nog een RFlink tussen hangen voor 433Mhz spul.
Bij de Ikea leds en de Milight heb ik nog losse remotes.
En de Sonoff schakelaars kan ik schakelen via de losse knopjes erop.
Vind momenteel al dat ik al met teveel verschillende draadloze protocollen/systemen bezig ben. :9

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 23-09-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er ook 1tje op zolder met e27 fitting in een oude lamp maar die maakt zeker geen kabaal.

Je kunt ze overigens zonder gedoe omruilen bij de action, daar doen ze nooit moeilijk over is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
thespeed schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:27:
De ledstrips klinken interessant maar ik heb ze uiteindelijk niet meegenomen.
Dit weekend was opeens mijn homeassistant installatie onverklaarbaar gecrasht en dan vind ik het fijn dat ik alles nog los kan bedienen zonder ergens afhankelijk van te zijn.
Dus een losse remote of iets dergelijks vind ik toch nog wel een vereiste.
Ik heb al eerder een esphome config voor de ledstrip gepost waarbij de ir-remote weer grotendeels werkt, juist om dit te voorkomen. Dus laat je daar niet door tegenhouden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk omruilen dan
Hier 2 grote bollen en 2 kleine - geen geluidjes te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:09
Iemand die plaffonieres al werkend gekregen met localtuya of agentks ? Ik heb mijn localkey achterhaald, maar krijg het toch niet werkend. (En die bevatten een WR3L, geen esp8266, dus flashen zal niet lukken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timderoos1
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-08-2023
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:50:
Ook zo'n ledstrip gehaald om een opgeknapt slaapkamertje voor 1 van de kinderen wat extra's te geven. Erg leuk effect! Ik zie mogelijkheden voor de huiskamer, veel mogelijkheden :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel tof gedaan!

Heb je de strips opgeknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257768

Hoe koppel je de door sensor aan een lamp. Als de deur open gaat dan gaat het licht branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timderoos1 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:03:
[...]

Heel tof gedaan!

Heb je de strips opgeknipt?
Tnx! Ja de strip opgeknipt en verbonden achter de gipswand langs met een RGB kabeltje en klik stekkertjes.

Werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Er is een fork van de originele tuyaconvert. Welke met de nieuwe firmwares werkt. Ik heb deze geprobeerd met een gosund SP1 met laatste firmware en het is gelukt (wel even de juiste git clonen; die in de git staat is de link naar de oude/originele git).

Post: https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/273
Git: https://github.com/M4dmartig4n/tuya-convert

Nog geen tijd gehad om een socket bij de action te halen en te proberen. Maar dat ga ik dit weekend doen.

Pvouput live

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Ik zie veel mensen de lampen flashen. Ik ben vooral benieuwd naar de Sensoren om te starten met HomeAssistant. Iemand hier al iets mee gedaan?

HEt idee lijkt me zo leuk, voor deze prijs ook leuk om in te stappen (mezelf kennende zal dit volgend jaar wel een upgrade krijgen naar iets duurde spul). Maar wil eerst even "Proeven".

• Troetelbeer
BennyV schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:59:
Ik zie veel mensen de lampen flashen. Ik ben vooral benieuwd naar de Sensoren om te starten met HomeAssistant. Iemand hier al iets mee gedaan?

HEt idee lijkt me zo leuk, voor deze prijs ook leuk om in te stappen (mezelf kennende zal dit volgend jaar wel een upgrade krijgen naar iets duurde spul). Maar wil eerst even "Proeven".
Je hoeft geen duurder spul. Xiaomi heeft voor dezelfde prijs ook sensoren, maar die werken op Zigbee i.p.v. Wifi en zijn top. Normaal gezien is dat batterij vriendelijker. Nadeel, je moet ze uit China bestellen en ook de Hub etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Hmm thanks voor de tip, zal eens naar xiaomi en zigbee kijken.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:29
francisp schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:04:
Iemand die plaffonieres al werkend gekregen met localtuya of agentks ? Ik heb mijn localkey achterhaald, maar krijg het toch niet werkend. (En die bevatten een WR3L, geen esp8266, dus flashen zal niet lukken)
Hier ben ik ook benieuwd naar. Twee E27 filament lampen zijn geen probleem, die draaien inmiddels zonder problemen EspHome, maar de plafondlamp wil nog niet lukken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:33

Infant

It's a floating Dino!

Krypt schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:16:
...
Nog geen tijd gehad om een socket bij de action te halen en te proberen. Maar dat ga ik dit weekend doen.
Ik was al bijna van plan om de Action lamp terug te brengen, maar het is met die nieuwe versie gelukt om er Tasmota op te krijgen. Dus dat is fantastisch.
Nu even de kleine lettertjes in m'n brandverzekering lezen, en dan ga ik er nog een berg halen.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Infant schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:48:
[...]

Ik was al bijna van plan om de Action lamp terug te brengen, maar het is met die nieuwe versie gelukt om er Tasmota op te krijgen. Dus dat is fantastisch.
Nu even de kleine lettertjes in m'n brandverzekering lezen, en dan ga ik er nog een berg halen.
Goed nieuws. Maar je hebt een lamp geflashed? De grote filement lampen? Ik gebruik esphome; ben benieuwd wat voor board type ik dat moet selecteren. En welke gpio's er worden gebruikt. Lijkt me mooi in de eetkamer lampen.

Hebben die power sockets overigens ook een powermeter of is het enkel een relais?

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ja, dit mormel:
https://www.action.com/nl...limme-filament-ledlamp-3/

Er gaan maar 2 van de 4 filliamenten aan, dus er moet nog ergens een GPIO zijn die de andere aan zet... denk ik. Hij heeft nu ook een andere kleur als voor het flashen... wat roder.

Die powersockets had ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Krypt schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:06:
[...]

Goed nieuws. Maar je hebt een lamp geflashed? De grote filement lampen? Ik gebruik esphome; ben benieuwd wat voor board type ik dat moet selecteren. En welke gpio's er worden gebruikt. Lijkt me mooi in de eetkamer lampen.

Hebben die power sockets overigens ook een powermeter of is het enkel een relais?
De power socket heeft geen wattmeter, alleen een relais (en een knopje en ledje). Er zit een esp8285 in, die kun je als een generic esp8266 flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Iemand de led strip al werkend in HA zonder flash?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:29
Infant schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:15:
Ja, dit mormel:
https://www.action.com/nl...limme-filament-ledlamp-3/

Er gaan maar 2 van de 4 filliamenten aan, dus er moet nog ergens een GPIO zijn die de andere aan zet... denk ik. Hij heeft nu ook een andere kleur als voor het flashen... wat roder.

Die powersockets had ik nog niet geprobeerd.
GPIO 14 zijn de koudere kleuren, GPIO 12 de warmere. Mijn config is als volgt in ESPHome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
light:
  - platform: cwww
    name: "Woonkamer Vloerlamp"
    cold_white: output_component1
    warm_white: output_component2
    cold_white_color_temperature: 3500 K
    warm_white_color_temperature: 2000 K
    default_transition_length: 5s

output:
  - platform: esp8266_pwm
    id: output_component1
    pin: 14
  - platform: esp8266_pwm
    id: output_component2
    pin: 12

Geen flauw idee of de kleurtemperatuur klopt, die heb ik slechts ingeschat :9

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

PeeVv schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 02:40:
Geen flauw idee of de kleurtemperatuur klopt, die heb ik slechts ingeschat :9
Thanks, ik had ze al gevonden. Op CO had iemand er eentje uit elkaar gepeuterd.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste