Goed nieuws

. de LSC/PIR sensor kan je heel simpel met solderen flashen.
TL;DR: soldeer de gebruikelijke rs232 draden op de piggyback print en flash met whatever, je Tasmota (of Espeasy) binary.
Mij lukte het overigens niet

met Tuya convert (al of niet bedraad), gaf (te) veel gedoe en ook software "ruzie" omdat ik eerst niet in de juiste HostAP modus kon komen. Het "secret" Wifi-SSID "vtrust-flash" werd uiteindelijk wel actief maar reageerde nergens op. Kortom, ik sla extreem tijdverslindend zg. truuk-gedoe definitief over als onwerkbaar voor iig de PIR. Ik sluit niet uit dat Tuya dat zo heeft ingeregeld. De TuyaConvert methode is gebaseerd op een software-authorisatie gat van/via de Tuya-Cloud. Ik stap dus weer terug/over naar de hete soldeerbout.
De eerste PIR flashte ik eerder in dit topic tamelijk ingewikkeld

door die helemaal uit elkaar te halen etc.etc. Wel leuk om te doen en te weten hoe het in elkaar steekt. Het meeste daarvan blijkt dus niet nodig.
De(eze) tweede PIR doe ik

in ca 5-10minuten via flashdraden solderen op de esp8285-opsteekprint.
Hierna kan je conform/normaal met "esptools" of (zoals ik, via) met Arduino/Tasmota de PIR flashen.
Natuurlijk de batterij eruit laten en/om tijdens upload.compilatie voeden via/met de rs2342/3.3v USB kabel. De aparte MCU op de hoofdprint, blijft hierbij totaal buiten beeld.Sp33dFr34k schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:44:
[...]
Wow damn wat een gedoe, hetelucht station heb ik niet, wel een desoldeerstation maar zal wel niet afdoende zijn? Als je een kleine tut kunt schrijven als je de volgende doet, dan ben ik wel benieuwd of het "haalbaar" is voor mij. Thanks!
Kortom, etije

mits je wat kunt solderen. Het maken van een zg. PIG/JIG kost meer tijd/moeite dan FF met een standaard soldeerboutje, een paar draadjes te solderen en die weer los te halen.

Samenvattend stappenplan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| * TUT PtrO@Tweakers flash notities PIR/LSC sensor:
* 0) Haal Tasmota source op, ik zet mijn Wifi&Device/Instellingen in "my_usercnfig.h" zodat ik stap 7(+8) niet hoef te doen.
* 1) soldeer "Tywe3S" draden 3.3v-EN, GND-IO0, RX, TX en losse contactdraad-RST, verbindt die 3.3v/GNS/TX/RX @RS232/USB.
* 2) Start Arduino, koppel USB/rs232, activeer serial monitor
* 3) Controleer werking: kijk (met SerialMonitor) of er iets gebeurd wanneer je even (2sec) de ReSeT-draad met GND verbindt.
* 4) Compileer Tasmota 6.7.1 met esp82xx platformhardware 2.6.0 (esp8285/DOUT/1MB/LWiPV2-lower/
* 5) Upload en indien die staat te "wachten" (op Connecting ..._...) maakt dan even weer een 2sec-ReSeT contact met GND.
* 6) Upload start hierna vanzelf, gaat in stukjes van 4% en duurt ca 1 minuut
* 7) Onttoppel USB, haal de "EN"-pin en de "io0" pindraad los, en verbindt met USB-voeding om te kijken of het gelukt is.
* 8) NB: om op/in Tasmota-level te resetten verbindt je de io0 pindraad met GND
* 9) Zoek in je Wifi/AP/Router/Dhcp op welk IP de PIR heeft waarna je de rest kunt instellen Tuyadevice, Mqtt etc.etc.
* 10) Wanneer klaar, haal de draden los en de PIR is klaar voor gebruik |
NB: Nogmaals: stap 3 en 5 zijn belangrijk waarmee je kunt zien of er een seriële rs232 verbinding is met de (chinese/onleesbare) bootstrap. Als er maar op de seriële poort wat tekst uitkomt, nadat je ReSet; is het goed.
Je kunt mijn tasmota/arduino source compilatie ook overslaan, door gelijk een kant en klaar gecompileerde Tasmota/binary met esptool te flashen.
Zelf/doe ik dat
niet noch geprobeerd omdat ik graag knutsel in sources en ..... ik dan niet vooraf je al mijn gewenste Wifi/WPA/Mqtt instellingen kunt mee kan inladen.
Lees voor esptool etc.etc.
https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Esptool
Nadat de hardware conform standaard/plaatje is aangesloten en de esp82xx "in flasmodus" is gereset, doe je dan zoiets als
code:
1
| esptool.py --port COM5 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 tasmota.bin |
NB: Kant en klare "tasmota.bin" versies kan je in allerlei smaken en vormen, downloaden van/bij
http://thehackbox.org/tasmota/
Nadat de PIR met Tasmota is geflashed en (belangrijk) de PIR gelijk op/in Tuya-Device wordt geconfigureerd terwlijl die via rs232 wordt gevoed.. Later kan je ventueel met OTA upgraden. Zelf zie ik daarvoor niet 1,2,3 een zinnige reden want de PIR doet op MQTT/Domoticz alleen PIR poweron.
Let op

: De Tuya device (54) modus is relatief belangrijk omdat Tasmota dan de ESP8285 bij het triggeren dan gedurtende een minuut wakker houdt via een (tuya-mcu) heartbeat.
Je kunt ook teruggaan naar "Basic" modus waarmee de PIR
maar 10seconden per keer aangaat (en je zijn om/bij het herconfiguratie via webscherm of mqtt). Die 10seconden ipv minuten, spaart natuurlijk op termijn, wel weer de batterij. Ik overweeg zelf om een microvoeding in de bouwen zodat ik de PIR via 220 naar/op 6Volt kan voeden.
Ik hoop dat dit wat toevoegt en benieuwd naar verdere interactie. Grtz.

NB: zoals met alles wat wij zelf tweaken.... het kan ook goed stuk gaan en doe diet niet wanneer je dat niet wilt beheersen.