Ik ben mij recentelijk gaan verdiepen in het Box 3 verhaal en schrik mij natuurlijk een hoedje. In de zoektocht naar hoe en waarom kwam ik langs een goede column van een fiscalist. Hij heeft het over het verschil tussen Vermogensaanwasbelasting (VAB, wat er nu is gekozen), en Vermogenswinstbelasting (VWB, a.k.a capital gains tax, wat veel normaler is in andere landen). De column laat zien dat de keuze voor VWB allerlei slechte en onhoudbare situaties met zich mee brengt, bijv. dat trouwen met iemand die een vakantiehuis in Box 3 heeft, potentieel ineens een schuld van tienduizenden euros met zich mee brengt. De column heeft de volgende conlcusie:
Na deze zoektocht heb ik toch een aantal vragen:De strijd tussen de aanhangers van de VAB en de aanhangers van de VWB leek te zijn beslecht in het voordeel van de VAB. Ook in de definitieve box 3-wetgeving, de Wet werkelijk rendement box 3, is de VAB de hoofdregel. Alleen voor onroerende zaken en aandelen in start-ups en scale-ups wordt vanaf 2028 de VWB gehanteerd, waardoor sprake is van een hybride stelsel.
Maar ook dat lijkt weer geen lang leven te zijn beschoren. De thans voorgenomen Wet werkelijk rendement box 3 blijkt inderdaad een tussenstation te zijn, zoals de huidige staatssecretaris van Financiën al voorspelde. Er komt – maar op zijn vroegst pas per 2029 – zoals het er nu naar uitziet een nieuwe box 3-wet, versie 2.0. Het nieuw te vormen kabinet maakt een duidelijke keuze: een VWB voor alle vermogensbestanddelen. Ongeacht de dogmatische vraagtekens die je daarbij kunt zetten, is dat vanuit de praktijk een alleszins prettige beslissing.
- Het innen van de Box 3 belasting gaat schrijdende situaties creëren voor mensen die waardevolle maar illiquide middelen bezitten. Is het logisch om te denken dat een rechter dit als onrechtvaardig zal beoordelen?
- Gaat iedereen hier nu al hun uitstaande aandelen in 2027 verkopen en de waarde in hun huis of NL startups stoppen?
- Gezien de bovenstaande column, wat is de kans dat we later over op een Capital Gains Tax gaan, op een later moment?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca