Waar is dit een reactie op? Ik weet niet precies wat de definities zijn, maar ik denk dat sparen geen beleggen is.
Met zijn eigen risico’s en kans op een bepaald rendement. Dat ze zelf de beslissing nemen om hun hele vermogen in een niet renderende categorie te stallen is hun probleem.
Dat is pas hun probleem als een overheid geen rekening houdt met inflatie. Iemand kan om wat voor reden dan ook een laag risicoprofiel hebben en tevreden zijn met het vermogen intact laten in plaats van risico te nemen met kans op groei.
Dat ze vervolgens niet begrijpen dat ze een erg mooi systeem weggooien voor iedereen die wel een klein beetje snapt hoe financiën en beleggen werkt is kortzichtig op zijn minst.
De spaarders hebben het systeem niet aangepast, zij hebben alleen bezwaar gemaakt tegen het oude systeem, en terecht. Dat het nieuwe systeem nog erger is, is niet de schuld van de bezwaarmakers.
Het is het aloude liedje zo lang het goed gaat is het succes van de persoon zelf, zodra het fout gaat de schuld van de overheid en gaat men huilen.
Wie claimt er eigen succes? En wie geeft de overheid de schuld? Ik kan dit niet volgen.
Er wordt al decennia gestemd voor meer eigen verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid en minder collectief, maar du moment dat mensen het echt zelf moeten doen, kunnen ze het gewoon niet.
Het wordt ook onmogelijk gemaakt met de nieuwe box 3. Het wordt erg moeilijk om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Een eerdere post van jou vond ik daarover ook erg treffend.
Risico, inflatie, tijdswaarde, snappen dat sparen ook gewoon beleggen is, liquiditeiten en cash flows is gewoon te moeilijk. En dan krijg je dus dat mensen geld oppotten op plekken waar ze langzaam arm worden. En dan gaan klagen en een systeem omgooien waar ze zelf jarenlang wel van geprofiteerd hebben. Dan heb je dus nooit begrepen waarop je gestemd hebt.
Hebben de bezwaarmakende spaarders voorgesteld om naar werkelijk rendement (zonder inflatie correctie) te gaan? Anders kan ik dit allemaal echt niet volgen. Ik denk dat veel spaarders niet op zoek zijn naar groei maar naar het intact laten van de (reele) waarde van hun bezittingen. Niets mis mee lijkt mij.