Even een brainwave.
Ik wil over zo'n 30 jaar stoppen met werken, ik had beoogd dit d.m.v. beleggen te realiseren. Dat scenario wordt nu 'iets' minder gunstig aangezien je 1/3e van je (fictieve) rendement mag inleveren.
Wat nu als je gaat pensioenbeleggen. Dit valt niet onder box 3, dus geen belastingheffing. Na 30 jaar haal ik dat er in één keer van af en betaal ik vriendelijk 20% revisierente. En natuurlijk inkomstenbelasting. Als ik nu al in de hoogste belastingschijf val dan kan ik volgens mij de inkomstenbelasting buiten beschouwing laten (want nu hoef ik geen inkomstenbelasting te betalen over de storting, die betaal ik gewoon later in één keer).
Als ik uit ga van maandelijks € 500 inleggen, 50% inkomstenbelasting, een maandelijks rendement van 0,3% en 30 jaar inleggen kom ik uit op de volgende berekening:
Pensioenbeleggen:
360 * 250 (netto kosten) = € 90.000 inleg.
Totale waarde € 324.290,-
Bij onttrekking blijft over (324290 * 0,5 * 0,8): € 129.716. Een rendement van bijna € 40.000 (43%) dus.
Gewoon beleggen:
360 * 500 (netto kosten) = € 180.000 inleg
Totale waarde € 216.338,-
Een rendement van € 36.000 (20%). Minder rendement bij dubbel zo hoge maandlasten!
Maak ik ergens een rekenfoutje?
Enkele nadelen: je kan niet onbeperkt belastingvrij pensioenbeleggen en voor de mensen die niet in de hoogste belastingschijf vallen zijn de totale netto kosten circa € 18.000 hoger. Dan nog blijft een rendement van € 22.000 over wat neerkomt op 20% van de totale inleg (gelijk aan het rendement bij beleggen op de 'normale' manier).
NIK0 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:28:
[...]
Ben benieuwd hoe dan? Gaat de belastingdienst zich persoonlijk bemoeien met hoe jij je beleggingsstrategie ten uitvoer brengt? Er is geen enkele manier om dat hard te maken waarom jij beleggingen koopt of verkoopt.
Daarnaast lijkt dit nieuw systeem (per ongeluk?) speculeren alleen maar verder in de hand te werken. Vergeet beleggen voor de lange termijn met het kopen van aandelen van Nederlandse bedrijven.
Speculeer een aantal keer per jaar op koersstijgingen of dalingen en ga naar cash op het einde van het jaar en je hebt geen belastingaanslag terwijl Opa met z'n aandelen AH elk jaar mag aftikken ongeacht het resultaat.
In het volledige voorstel zijn enkele voorstellen voor anti arbitrage opgenomen (ook voor jou @
Raolte):
Dergelijke transacties rond peildatum willen ze dus als het ware buiten beschouwing laten. Hoe precies moet nog uitgewerkt worden.
Peildatumarbitragesystematiek
Peildatumarbitrage wordt als volgt tegengegaan:
- De individuele vermogensmix van het spaar- en beleggingsvermogen
wordt bepaald op de huidige peildatum (1 januari).
- Peildatumarbitrage tussen de twee vermogenscategorieën wordt
tegengegaan door anti-arbitragemaatregelen.
Bij de invulling van een dergelijke anti-arbitragemaatregel kan gedacht worden
aan het ontmoedigen van transacties die voldoen aan bepaalde normcriteria die
worden uitgevoerd in een termijn rondom de peildatum van 1 januari, door het
overgehevelde vermogen tegelijkertijd als beleggingsvermogen en als
spaarvermogen in de heffing te betrekken. Het onderzoek tijdens de nadere
uitwerking zal zich echter niet beperken tot alleen deze bepalingen.
Een voorbeeld met een normcriterium is een toets of een tijdelijke overheveling
van beleggingsvermogen naar spaarvermogen leidt tot een relatieve of absolute
stijging (en daarna weer afname) van het spaarvermogen. Daarbij is het van
belang dat in de nadere uitwerking van deze regeling wordt gewaarborgd dat
dergelijke regelgeving voor de Belastingdienst uitvoerbaar en handhaafbaar is.
toon volledige bericht
[
Voor 42% gewijzigd door
Tehh op 10-09-2019 14:24
]