Mik maar op 3 uur in de middag net als Zen 3 totdat je anders verneemt overal.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
https://twitter.com/Radeon/status/1327373096332918784nielsjuuh23 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:31:
Vraagje, wanneer (hoe laat) zijn de nieuwe Big Navi 2 kaarten beschikbaar in de webshops? Ik krijg nergens een specifieke tijd gevonden..
⏰
Check your local retailers, etailers, and the http://AMD.com store at 9AM US Eastern Time on November 18.
Voor zover ik kan zien is dat inderdaad 15uur.
[ Voor 4% gewijzigd door Fantasma op 14-11-2020 17:27 ]
Met de 3080ti die komt en nvidia die ook een vorm van "SAM" zal uitbregen dat op elke CPU zal werken begin ik zelf weer te twijfelen of ik voor de 6800XT zal gaan.
Khoop dat AMD hun game veranderd en SAM beschikbaar maakt voor hun ryzen 5 3600 cpu's of ouder.
Zo niet zou dit geen slimme move zijn
Khoop dat AMD hun game veranderd en SAM beschikbaar maakt voor hun ryzen 5 3600 cpu's of ouder.
[ Voor 7% gewijzigd door jody2k op 14-11-2020 17:57 ]
Waarom zou dat niet slim zijn? Ik als simpele Ryzen 5 3600 én AMD aandelenbezitter vind het een erg slimme move.jody2k schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:55:
Er zijn nog heel veel mensen die een ryzen 3600 hebben en de upgrade naar 5600 niet waard vonden. Dat wil zeggen dat SAM gewoonweg niet zelf werken voor de meeste, wat een verlies van +- 10% is in performance tegenover NvidiaThodekroo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:06:
[...]
Waarom zou dat niet slim zijn? Ik als simpele Ryzen 5 3600 én AMD aandelenbezitter vind het een erg slimme move.
Omdat het voor 3000 bezitters een reden kan zijn om voor nvidia te kiezen. Dan krijgen ze blijkbaar wel die performance cadeau.Thodekroo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:06:
[...]
Waarom zou dat niet slim zijn? Ik als simpele Ryzen 5 3600 én AMD aandelenbezitter vind het een erg slimme move.
Dat is onder het voorbehoud dat nvidia geen onzin probeert te verkopen...
Niet bepaald verrassend, maar toch..
You don't have to overclock an RX 6800XT to beat an RTX 3090 in some games at lower resolutions. ^^
— CapFrameX (@CapFrameX) 15 november 2020
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
ROG RX 6800 XT STRIX LC😍 pic.twitter.com/EgDxcebgk5
— 포시포시 (@harukaze5719) 15 november 2020
:strip_exif()/f/image/6aDtH5Ew7bkr51e2d6REk1s4.jpg?f=fotoalbum_large)
Winnen in lagere resoluties heeft nul toegevoegde waarde voor een kaart van dat caliber.
Totdat je veeleisende games op 1440p wil spelen met zeer goede framerates of op 1440p met DXR wil spelen zonder dat framerates instorten.Razkin schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:30:
Winnen in lagere resoluties heeft nul toegevoegde waarde voor een kaart van dat caliber.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zomaar een gedachten spinsel, maar kan het niet zo zijn dat AMD SAM niet activeerd op andere processors omdat er dan geen garantie is van PCIe 4 en dit is weer omdat er maar een 8x 4.0 in de 6xxx reeks zit?
Dat laatste meende ik gezien te hebben in een plaatje wat hier eerder was gepost van een die shot, maar het zou wel kunnen verklaren dat SAM niet echt werkt wanneer de PCIe lanes een bottleneck worden met 8x 3.0 omdat er simpelweg maar de helft van de lanes gebruikt worden?
Corrigeer mij als ik fout zit, maar het zou naar mijn inziens toch een gigantisch voordeel zijn van AMD als het op alle zen processors werkt ipv alleen de nieuwe reeks.
Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom Intel niet wordt ondersteund omdat die ook merendeels op PCIe 3 zitten (afgezien van hun eigen vendor lock in voordeel natuurlijk).
Dat laatste meende ik gezien te hebben in een plaatje wat hier eerder was gepost van een die shot, maar het zou wel kunnen verklaren dat SAM niet echt werkt wanneer de PCIe lanes een bottleneck worden met 8x 3.0 omdat er simpelweg maar de helft van de lanes gebruikt worden?
Corrigeer mij als ik fout zit, maar het zou naar mijn inziens toch een gigantisch voordeel zijn van AMD als het op alle zen processors werkt ipv alleen de nieuwe reeks.
Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom Intel niet wordt ondersteund omdat die ook merendeels op PCIe 3 zitten (afgezien van hun eigen vendor lock in voordeel natuurlijk).
@DaniëlWW2 Ik verwacht niet dat een "veeleisende" 1440p game heel anders is voor de gpu qua belasting dan een hogere resolutie bij een minder veeleisende game . 1440p zou ik op dit moment ook niet laag noemen. Ik lees die opmerking als: de 6800XT wint van een 3090 op 1080p in Dirt Rally 2.0 400 vs 420 fps.
1080p is volstrekt zinloos ja. Daar moet je eigenlijk niet verder dan RX5700XT/RTX2070S gaan kijken. Maar ik las het meer als 1440p. En dat verwacht ik ook dat Navi 21 daar wel eens kan verrassen in bepaalde games.Razkin schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:47:
@DaniëlWW2 Ik verwacht niet dat een "veeleisende" 1440p game heel anders is voor de gpu qua belasting dan een hogere resolutie bij een minder veeleisende game . 1440p zou ik op dit moment ook niet laag noemen. Ik lees die opmerking als: de 6800XT wint van een 3090 op 1080p in Dirt Rally 2.0 400 vs 420 fps.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Exact, er staat ook "lower resolutions", dus alles <4k.
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:52:
[...]
1080p is volstrekt zinloos ja. Daar moet je eigenlijk niet verder dan RX5700XT/RTX2070S gaan kijken. Maar ik las het meer als 1440p. En dat verwacht ik ook dat Navi 21 daar wel eens kan verrassen in bepaalde games.
Even stock 6800 was on par with 3090 in 1440p inbsome titles
— KaV (@KaV_2599) 15 november 2020
Lijkt dan toch wel over 1440p te gaan...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Het zou me niks verbazen. Ampere is gewoon zo wisselvallig op 1440p. Dat komt door waarschijnlijk door de context switching problematiek van Ampere die al meermaals is besproken de afgelopen twee maanden. RDNA2 zou daar veel minder last van moeten hebben.Mars Warrior schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:04:
[...]
[Twitter]
Lijkt dan toch wel over 1440p te gaan...
XFX releases a new teaser of its custom Radeon RX 6800 XT ‘Speedster Merc 319’ graphics card
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WOAZJ6c8l9oQcdpP76Fzq3EH.jpg?f=user_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
https://videocardz.com/ne...er-merc-319-graphics-card
SAPPHIRE Radeon RX 6800 (XT) NITRO+ series listed for preorder in Finland
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L4RdW9aTxN2RRdtIaSkVm6Jx.jpg?f=user_large)
https://videocardz.com/ne...d-for-preorder-in-finland
AMD Radeon RX 6800
— APISAK (@TUM_APISAK) 15 november 2020
Geekbench 5
OpenCL Score 132605https://t.co/XnbDqYqZ5q https://t.co/MzqpMHxQgE pic.twitter.com/3cCt9k0CCd
/f/image/GZokV6O1Qipu1s6v9LSmiAji.png?f=fotoalbum_large)
Wel erg fijn als hij in 1440p ultrawide sneller of evensnel is. Dat is een lagere resolutie dan 4k dus het heeft wel degelijk zin; daarnaast 144Hz vraagt ook wat.Razkin schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:30:
Laat ik hopen dat dit geen actuele prijzen zijn voor hier in NL, anders kan ik beter een reference kaart pakken en er een waterblok op schroeven en nog goedkoper uit zijn....Xadeon schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:SAPPHIRE Radeon RX 6800 (XT) NITRO+ series listed for preorder in Finland
[Afbeelding]
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Eens, ik hoop toch geen 800+ euro voor een 6800 XT te hoeven neerleggen.Richo999 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:15:
[...]
Laat ik hopen dat dit geen actuele prijzen zijn voor hier in NL, anders kan ik beter een reference kaart pakken en er een waterblok op schroeven en nog goedkoper uit zijn....
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Ik ben bang dat het wel het geval zal zijn.
De prijzen zijn enorm opgeblazen door de 'schaarste' en een hoop Nividia kiezers zullen ongetwijfeld het wachten beu zijn.
Reken er maar dan ook op min. €800 voor een custom 6800XT.
Het zou mij ook niet verbazen als dat zelfs meer zou zijn wanneer AMD kan leveren en Nvidia niet.
Slechte tijden voor een aanschaf vrees ik
. Ik heb mijn ogen op een WC 6800XT gericht, maar dat zal wel tot de zomer duren voordat het aantrekkelijk wordt qua prijs.
De prijzen zijn enorm opgeblazen door de 'schaarste' en een hoop Nividia kiezers zullen ongetwijfeld het wachten beu zijn.
Reken er maar dan ook op min. €800 voor een custom 6800XT.
Het zou mij ook niet verbazen als dat zelfs meer zou zijn wanneer AMD kan leveren en Nvidia niet.
Slechte tijden voor een aanschaf vrees ik

Juist niet. Als ze grote aantallen kunnen leveren dan daalt de prijs, want vraag en aanbod, maar gezien de beperkte Zen 3 beschikbaarheid verwacht ik weinig verschil.CMT schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:13:
Voordat het zichtbaar word ben je maanden verder. Het duurt wel even voordat de 'spons' vol is.
Met 'kan leveren' bedoel ik dezelfde wachttijden als bij Zen3 trouwens.
Met 'kan leveren' bedoel ik dezelfde wachttijden als bij Zen3 trouwens.
[ Voor 27% gewijzigd door CMT op 15-11-2020 20:52 ]
Ik hou het graag simpel. Als je ziet wat AMD allemaal moet leveren via 7nm TSMC en daarnaast de Intel foundry problemen meeneemt alsmede toenemende vraag naar AMD denk ik dat AMD zondermeer aanbod constraint is.
Dus denk dat RDNA2 supply helaas uitdagend zal zijn. Zeker als de reviews overtuigen.
Hopelijk heb ik het mis.
Overigens lijkt het dat Milan (enigzins ?) delayed is: https://semiaccurate.com/...y-and-delays-milan-a-bit/
Dus denk dat RDNA2 supply helaas uitdagend zal zijn. Zeker als de reviews overtuigen.
Hopelijk heb ik het mis.
Overigens lijkt het dat Milan (enigzins ?) delayed is: https://semiaccurate.com/...y-and-delays-milan-a-bit/
[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 15-11-2020 19:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Voordeel is wel dat er ondanks de problemen toch echt wel duizenden 3080s en 3090s zijn geleverd in de Benelux. Het had nog erger kunnen zijn.Help!!!! schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:25:
Ik houd het graag simpel. Als je ziet wat AMD allemaal moet leveren via 7nm TSMC en daarnaast de Intel foundry problemen meeneemt alsmede toenemende vraag naar AMD denk ik dat AMD zondermeer aanbod constraint is.

Het heeft wel lang geduurd. Ik stond op plek ~40 en ~80 voor twee 3080's bij Alternate sinds launch. Heb ze dit weekend ineens allebij gekregen. Bevalt goed maar MLIB lijkt toch gelijk gekregen te hebben.Paprika schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:28:
[...]
Voordeel is wel dat er ondanks de problemen toch echt wel duizenden 3080s en 3090s zijn geleverd in de Benelux. Het had nog erger kunnen zijn.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Als MLID's voorspelling helemaal spot on is dan mogen we zelfs een grotere aanbod van RX 6000's verwachten.
* Xadeon wrijft al voorzichtigjes* in zijn handen.
* Xadeon wrijft al voorzichtigjes* in zijn handen.
Allemachtig, dat een AIB model de 700euro zou passeren heb ik rekening mee gehouden. Maar als we dik de 800 over gaan...Xadeon schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:SAPPHIRE Radeon RX 6800 (XT) NITRO+ series listed for preorder in Finland
[Afbeelding]
Overigens, het lijkt me toch wel dat AIBs uiterlijk de 18de met een launch datum aankomen? Anders doen ze zichzelf ook tekort doordat mensen het zekere voor het onzekere nemen en een reference kopen..
Dat wordt dus hopeloos.
Ach, Cyberpunk is toch pas over bijna een maand en dan heb ik ook alle tijd om de details goed door te nemen.
Maar blijkbaar zou het iets van 200-300K zijn? Tja, uit een wafer halen ze misschien 100 chips als de yields echt goed zijn en ze weinig problemen hebben met deels defecte chips alsnog kunnen verkopen. Zijn dus 2000 a 3000 wafers, waarschijnlijk eerder 3000 a 4000 afhankelijk van echte yields en of het 200-300K is. Het is mogelijk, maar om echte problemen te voorkomen zullen de videokaarten nu al in containers moeten liggen. Productie zal dus al een tijdje geleden gestart moeten zijn.
Ach, Cyberpunk is toch pas over bijna een maand en dan heb ik ook alle tijd om de details goed door te nemen.

Maar blijkbaar zou het iets van 200-300K zijn? Tja, uit een wafer halen ze misschien 100 chips als de yields echt goed zijn en ze weinig problemen hebben met deels defecte chips alsnog kunnen verkopen. Zijn dus 2000 a 3000 wafers, waarschijnlijk eerder 3000 a 4000 afhankelijk van echte yields en of het 200-300K is. Het is mogelijk, maar om echte problemen te voorkomen zullen de videokaarten nu al in containers moeten liggen. Productie zal dus al een tijdje geleden gestart moeten zijn.
/f/image/OTHT0Y07EthEycxItmrvYBXT.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is nog steeds geen enkele van zijn voorspellingen, behalve de zeer algemene "er zal weinig voorraad zijn bij release en na een paar weken wordt dat beter" die iedereen kon voorspellen omdat dit zeer voor de hand liggend was uit gekomen.Help!!!! schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:31:
[...]
Het heeft wel lang geduurd. Ik stond op plek ~40 en ~80 voor twee 3080's bij Alternate sinds launch. Heb ze dit weekend ineens allebij gekregen. Bevalt goed maar MLIB lijkt toch gelijk gekregen te hebben.
Zonder de filmpjes terug te zoeken:
Zijn verhaal vrij vertaald was dat vlak voor release RDNA er grote partijen los zouden komen.
Dat zie ik gebeuren. 2 maanden lang mondjesmaat, veelal mini leveringen, kaartje voor kaartje een plekje zakken. Nu ineens in de week voor RDNA grote partijen van verschillende merken en veel meer leveringen.
Verder gaf hij aan dat supply in ieder geval tot vlak voor RDNA launch minimaal zou zijn. Klopt ook als ik naar de wachtlijsten en reacties in leveringentopic kijk alsmede voorraad (is er niet) bij de retailers.
nVidia wist/vermoedde dat AMD met iets behoorlijks goeds ging komen en wilde zoveel mogelijk van dat momentum/sales afsnoepen door eerder te launchen ondanks dat ze nog lang niet voldoende volume konden leveren.
Klinkt mij niet onlogisch noch on-nvidiaans in de oren.
Zijn verhaal vrij vertaald was dat vlak voor release RDNA er grote partijen los zouden komen.
Dat zie ik gebeuren. 2 maanden lang mondjesmaat, veelal mini leveringen, kaartje voor kaartje een plekje zakken. Nu ineens in de week voor RDNA grote partijen van verschillende merken en veel meer leveringen.
Verder gaf hij aan dat supply in ieder geval tot vlak voor RDNA launch minimaal zou zijn. Klopt ook als ik naar de wachtlijsten en reacties in leveringentopic kijk alsmede voorraad (is er niet) bij de retailers.
nVidia wist/vermoedde dat AMD met iets behoorlijks goeds ging komen en wilde zoveel mogelijk van dat momentum/sales afsnoepen door eerder te launchen ondanks dat ze nog lang niet voldoende volume konden leveren.
PC Specs
Gigabyte leverde de gehele periode shipments met gemiddeld zo'n 20 kaarten. MSI en ASUS leverden er 0 en komen na 5 Gigabyte leveringen 1x aanzetten met 100 kaarten. Niet heel anders als je het mij vraagt...
Beschikbaarheid is alleen nog steeds hopeloos en de beloofde stortvloed, tja dat zijn dus niet enkele tientallen of misschien een keertje een partij van honderd zodat de wachtrij uit september wat korter is geworden. Je kan na twee maanden nog steeds vrijwel geen enkele RTX3080 vinden in de pricewatch en als je die wel kan vinden, dan is die niet leverbaar zonder indicatie. Verder zijn er voor de RTX3080 dus wel MSRP modellen. Voor de RTX3070 lijkt de MSRP onzin te zijn en daar hebben meerdere betrouwbare reviewers het al over gehad. Daar is alleen ook geen indicatie dat Nvidia de boel probeerde te drukken met rebates.
De RTX3070 lijkt iets minder dramatisch te zijn en voor de RTX3090 is de vraag gewoon veel minder, dus de wachtrijen ook minder. Niet dat je die wel kan krijgen.
Alles aan dat verhaal was gewoon onzin. Net zoals dat de "analyses" voor Navi 21 ook onzin waren. Ik kan het weten, want ik zat zonder enige bron omtrent RDNA2, dus veel beter dan MILD omdat ik basale logica toepaste in mijn analyses. Als je echt informatie hebt en alsnog zo mis zit, tja dan ben je gewoon dom en ook niet serieus te nemen. Ik bedoel, de configuraties op 80, 72 en 60CU's raden was echt niet zo moeilijk. Het koste me letterlijk enkele minuten om dat in te schatten.
De RTX3070 lijkt iets minder dramatisch te zijn en voor de RTX3090 is de vraag gewoon veel minder, dus de wachtrijen ook minder. Niet dat je die wel kan krijgen.
Alles aan dat verhaal was gewoon onzin. Net zoals dat de "analyses" voor Navi 21 ook onzin waren. Ik kan het weten, want ik zat zonder enige bron omtrent RDNA2, dus veel beter dan MILD omdat ik basale logica toepaste in mijn analyses. Als je echt informatie hebt en alsnog zo mis zit, tja dan ben je gewoon dom en ook niet serieus te nemen. Ik bedoel, de configuraties op 80, 72 en 60CU's raden was echt niet zo moeilijk. Het koste me letterlijk enkele minuten om dat in te schatten.

AMD Radeon RX 6800 XT spotted at Ashes of the Singularity benchmark website: https://videocardz.com/ne...ngularity-benchmark-leaks
Waarom is het altijd die ruk benchmark die vaak ook nog CPU limited is
. We want real data.
https://nl.hardware.info/...n-biedt-de-beste-garantie
Mogelijk interessant artikel dat kan helpen met de keuze voor een bepaald merk aanstaande woensdag.
Zijn die gegevens nog accuraat of is er de afgelopen 2 jaar iets veranderd?
Mogelijk interessant artikel dat kan helpen met de keuze voor een bepaald merk aanstaande woensdag.
Vraagje van andere aard. Ik begrijp dat alles wat straks uitkomt, reference designs zijn. Maar zijn er binnen het ref design eigenlijk nog merken die een reference design uitbrengen met topkwaliteit onderdelen zoals je dat ziet bij nvidia?
Ja, ik had al gelezen dat alles in principe bij saphire geproduceerd wordt.
In de regel doet AMD dit sowieso al, buildzoid geeft dit ook aan dat AMD hun pcb redelijk overengineerd en dat hun gebruikte onderdelen van betere kwaliteit zijn dan daadwerkelijk nodig, het is bij custom pcb aan aan de AIB uiteraard.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:32:
Vraagje van andere aard. Ik begrijp dat alles wat straks uitkomt, reference designs zijn. Maar zijn er binnen het ref design eigenlijk nog merken die een reference design uitbrengen met topkwaliteit onderdelen zoals je dat ziet bij nvidia?
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Bij Nvidia geven de partners helemaal geen referentieontwerp meer uit, al helemaal niet met andere onderdelen. Voor AMD gaat het precies dezelfde videokaart zijn met een andere stikker.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:32:
Wat Daniël zegt. Het betreft inderdaad kaarten met een andere sticker bij partners. Voor een beter ontwerp raad ik aan iets langer te wachten.
My bad, ik dacht nou juist dat het gedoe rondom de caps achter de gpu daar een gevolg van was, ruimte in het ref design.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:40:
[...]
Bij Nvidia geven de partners helemaal geen referentieontwerp meer uit, al helemaal niet met andere onderdelen. Voor AMD gaat het precies dezelfde videokaart zijn met een andere stikker.
Hoe dan ook, blij te horen dat je blind voor de goedkoopste kaart kan gaan als je toch al van plan bent om de koeler te vervangen.
De vraag is of het dan een beter of vooral goedkoper te produceren ontwerp isrstyled schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:43:
Wat Daniël zegt. Het betreft inderdaad kaarten met een andere sticker bij partners. Voor een beter ontwerp raad ik aan iets langer te wachten.
Dat was een refferenced design alleen dan meer kost down. nVidia had er zelf ook een voor hun eigen kaarten en aparte cooler en die geven ze niet uit.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:44:
[...]
My bad, ik dacht nou juist dat het gedoe rondom de caps achter de gpu daar een gevolg van was, ruimte in het ref design.
Hoe dan ook, blij te horen dat je blind voor de goedkoopste kaart kan gaan als je toch al van plan bent om de koeler te vervangen.
Ze krijgen sowieso richtlijnen mee maar daar kunnen AIB's van af wijken of iets totaal anders doen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het zullen betere ontwerpen zijn zoals de MSI Gaming X Trio en dus een stukje duurder. De partners moeten er ook iets op verdienen.
Hahha, idd zeker op die resolutie.. Doe eens een game of zo...Paprika schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:00:
Waarom is het altijd die ruk benchmark die vaak ook nog CPU limited is. We want real data.
[ Voor 132% gewijzigd door edward2 op 16-11-2020 11:49 ]
Niet op voorraad.
Ik vind het maar *** dat we eigenlijk nog zo weinig weten qua releasedata's of prijzen van de AIB kaarten. Zit hier met een GTX 1060 op een 3440x1440 144hz scherm en wil toch wel heul graag zsm een nieuwe GPU na enige tijd gewacht te hebben. Wil weten of ik nu toch iets langer zou moeten wachten tot een AIB kaart of gewoon voor de ref moet gaan woensdag. Choices choices
Nee, dat had te maken met een referentie specificatie. Zowel AMD als Nvidia bieden de AIB's een referentie PCB aan dat ze vaak zelf nog aanpassen. Bij AMD kleden ze boel meestal een beetje uit omdat AMD meestal overkill is en bij Nvidia verbeteren ze eerder omdat het daar vaak wat verbetering kan gebruiken. Dat hele SP-cap/MLCC verhaal kwam doordat Nvidia hun GPU boost algoritme niet in orde had voor launch en een aantal AIB's tegen stabiliteitsproblemen aanliepen en blijkbaar dachten dat het hieraan lag. Die hebben dus productielijnen omgegooid en achter de schermen zal er aardig wat heen en weer gegaan zijn met Nvidia. Uiteindelijk heeft Nvidia het zelf opgelost met een driver update.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:44:
[...]
My bad, ik dacht nou juist dat het gedoe rondom de caps achter de gpu daar een gevolg van was, ruimte in het ref design.
Zowel AMD als Nvidia brengen de laatste jaren zwaar over-engineered reference ontwerpen uit. De PCB ontwerpen van de laatste 5 jaar zijn stuk voor stuk al zo ontworpen geweest dat ze veel meer kunnen verdragen dan nodig. In die zin kun je veel beter naar de koeler kijken dan naar het PCB ontwerp. Een referentieontwerp met een 240-360mm AIO erop zal vele malen beter presteren dan een luchtkoeler met een LN2-focused PCB met een luchtkoeler. Er zijn AIBs die zelfs afwijken van het referentie om kosten te besparen, juist omdat ze zo 'overdreven' zijn tegenwoordig.
Als je Buildzoid of der8auer volgt zul je zien dat ook zij dit voor beide merken bevestigen.
Als je Buildzoid of der8auer volgt zul je zien dat ook zij dit voor beide merken bevestigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 16-11-2020 11:54 ]
Ligt eraan. High end modellen gaan vaan nog een stap verder terwijl MSRP modellen vaak wat minder zijn. Meestal nog steeds goed, maar net wat minder.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:12:
Dank @Paprika @DaniëlWW2
Ik mag er dus vanuit gaan dat als een kaart afwijkt van reference, het in pricipe een cutdown op de BoM betreft (tenzij LN2 natuurlijk).
Toevallig geen idee hoe dat met de kaarten van AMD zelf zit? Ik ben een beetje een noob op het gebied van AMD en neem nu zomaar aan dat ze net als Nvidia 'founder edition' kaarten hebben...Brabo schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:15:
https://nl.hardware.info/...n-biedt-de-beste-garantie
Wat ik heb begrepen is dat AMD een reference (founder) edition ontwikkeld, dat Sapphire deze in opdracht van AMD produceert, en dat merken als Sapphire, asus, msi, gigabyte etc deze (identieke kaarten) woensdag verkopen met hun eigen doos er om heen.PigletCNC schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:35:
[...]
Toevallig geen idee hoe dat met de kaarten van AMD zelf zit? Ik ben een beetje een noob op het gebied van AMD en neem nu zomaar aan dat ze net als Nvidia 'founder edition' kaarten hebben...
Dat is bij AMD al heel erg lang zo. Maar het lijkt er op dat er ook meteen AIB versies zullen zijn.Brabo schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:37:
[...]
Wat ik heb begrepen is dat AMD een reference (founder) edition ontwikkeld, dat Sapphire deze in opdracht van AMD produceert, en dat merken als Sapphire, asus, msi, gigabyte etc deze (identieke kaarten) woensdag verkopen met hun eigen doos er om heen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Beiden bedankt! Ik houd gewoon mijn ogen open woensdag en hopelijk scoor ik een kek kaartje. Anders gaat het gewoon lekker wachten worden.
Het verhaal is compleet onlogisch omdat je er nù minder geld door verdient. De 3070 chips zijn makkelijker te maken want kleiner (GA104) en in grotere aantallen. Je wilt echt niet wachten met je bulk van 3080's en 3090's tot het moment dat je concurrent iets heeft. Hoe meer je nu van die $800-1700 kaarten kunt verkopen, hoe beter.Help!!!! schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:29:
Zonder de filmpjes terug te zoeken:
Het hele kortingsysteem waar MLID naar verwijst is ook niet relevant in deze. Vroeger of later moet je leveren aan je board partners, en omdat het product een beperkte tijd heeft waarin het relevant is / de top kaart, is hoe eerder hoe beter. Voor aandeelhouders telt winst per jaar, niet winst per kaart (als je de MLID logica moet geloven). En zodra AMD op de markt is, zullen de nVidia prijzen *moeten* zakken. Net als het moment dat er genoeg volume is, dan *moeten* de prijzen zakken naar MSRP. Anders verkoopt de concurrentie het wel voor die prijs (geldt niet in landen met een beperkt aantal webshops, maar wel voor NL).
MLID is vermakelijk, maar geen nauwkeurige bron. 60-72 CU's voor een kaart voorspellen? 200-250W? Tja, zo kan ik het ook. Leuke verhalenverteller, maar geen feiten.
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Das vervelend, want hier draaide m’n vraag om die @Paprika en @DaniëlWW2 beantwoordde. Want wanneer er inderdaad afwijkende aib varianten worden uitgebracht, dan moet je wachten tot een buildzoid, GN etc de borden zelf gaan vergelijken en de factor ‘koeler’ uit de vergelijking halen.Astennu schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:38:
[...]Dat is bij AMD al heel erg lang zo. Maar het lijkt er op dat er ook meteen AIB versies zullen zijn.
Ik denk niet de enige ben die graag een kaart wil die goed boost bij een goede aftermarket koeling. De kaarten 1-op-1 vergelijken wordt hiermee voor de doorsnee consument vrij lastig gemaakt.
Waarom denk je dat ik wil wachten?onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:01:
[...]
Das vervelend, want hier draaide m’n vraag om die @Paprika en @DaniëlWW2 beantwoordde. Want wanneer er inderdaad afwijkende aib varianten worden uitgebracht, dan moet je wachten tot een buildzoid, GN etc de borden zelf gaan vergelijken en de factor ‘koeler’ uit de vergelijking halen.
Ik denk niet de enige ben die graag een kaart wil die goed boost bij een goede aftermarket koeling. De kaarten 1-op-1 vergelijken wordt hiermee voor de doorsnee consument vrij lastig gemaakt.
Maar PCB zou het vraagstuk niet moeten zijn want dat is meestal wel goed. Het gaat eerder om koeling en dat ga je niet meteen woensdag om 15:00 krijgen. Verder als je reviews gaat lezen, dan kan je zomaar al te laat zijn.
Ik wacht dus gewoon af wat de RX6800 en RX5800XT nu precies bieden, wat de aantrekkelijke opties zijn en ik besluit later pas of ik er een koop. Het enige scenario waar je meteen wil kopen is waterblok. Daar wil je gewoon een referentieontwerp hebben voordat ze weg zijn. Voor de rest is meteen maar iets kopen en hopen dat je goed hebt gekozen, niet aan te raden.
Ik denk niet dat de doorsnee consument bezig is met hoe een kaart boost bij een goede aftermarket koeling eerlijk gezegd..onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:01:
[...]
Das vervelend, want hier draaide m’n vraag om die @Paprika en @DaniëlWW2 beantwoordde. Want wanneer er inderdaad afwijkende aib varianten worden uitgebracht, dan moet je wachten tot een buildzoid, GN etc de borden zelf gaan vergelijken en de factor ‘koeler’ uit de vergelijking halen.
Is iemand die een gpu koopt van pakweg €800 - €1200 überhaupt een doorsnee consument te noemenThodekroo schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:23:
[...]
Ik denk niet dat de doorsnee consument bezig is met hoe een kaart boost bij een goede aftermarket koeling eerlijk gezegd..
Klinkt als een goed advies, ook al wil ik uiteindelijk de kaart onder een waterblok hebben. Ik heb alleen geen zin om met een soort dwangneurose te F5’en bij release en vervolgens hier lopen klagen over de statuspagina van een willekeurige webshop en klagen over gebrek aan voorraad vanuit AMD ondanks dat ze vooraf wisten dat de vraag giga zou zijnDaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:11:
[...]
Waarom denk je dat ik wil wachten?
Maar PCB zou het vraagstuk niet moeten zijn want dat is meestal wel goed. Het gaat eerder om koeling en dat ga je niet meteen woensdag om 15:00 krijgen. Verder als je reviews gaat lezen, dan kan je zomaar al te laat zijn.
Ik wacht dus gewoon af wat de RX6800 en RX5800XT nu precies bieden, wat de aantrekkelijke opties zijn en ik besluit later pas of ik er een koop. Het enige scenario waar je meteen wil kopen is waterblok. Daar wil je gewoon een referentieontwerp hebben voordat ze weg zijn. Voor de rest is meteen maar iets kopen en hopen dat je goed hebt gekozen, niet aan te raden.
Big Navi exists. 
Maar er zit ook wat informatie over beschikbaarheid in. Ik update zo wel.
edit:
-Steve had ze al een week.
-Worden 18 games op woensdag.
-Geen tear downs.
-De RX6800 weegt 900g, de RX6800XT 1510g. Fors verschil dus. De boel is ook helemaal van aluminium.
-Beschikbaarheid op de 18de, ja vergeet het maar. "RTX3080 terrible".
-De AIB kaarten komen op de 25ste.
Oh en Ubisoft, serieus, leer zaken optimaliseren. Het is leuk dat het nu eens niet de Radeon's zijn waar het slecht draait, maar kom op zeg.
:strip_exif()/f/image/EdaBWwaMbhxpmeJYur6k4VdS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7v2ScdJeLaQ4pAEy4lMYGsn.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
-Geen tear downs.
-De RX6800 weegt 900g, de RX6800XT 1510g. Fors verschil dus. De boel is ook helemaal van aluminium.

Oh en Ubisoft, serieus, leer zaken optimaliseren. Het is leuk dat het nu eens niet de Radeon's zijn waar het slecht draait, maar kom op zeg.

:strip_exif()/f/image/EdaBWwaMbhxpmeJYur6k4VdS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7v2ScdJeLaQ4pAEy4lMYGsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pMcIJaoF4JPhpP18ygy3n3O5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-11-2020 15:30 ]
Voor de ITX enthousiasts, zoals ikzelf, interessante video om te kijken of de 6800 XT in je ITX case gaat passen.
TLDR:
Past: NR200, Streacom DA2, NZXT H1, Ncase M1, Formd T1
Past niet: Ghost S1, Dan A4.
TLDR:
Hahahaha damn.DMC90 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:26:
Voor de ITX enthousiasts, zoals ikzelf, interessante video om te kijken of de 6800 XT in je ITX case gaat passen.
TLDR:
[YouTube: Test Fitting the RX 6800 XT in ITX Cases]
Hoeft niet je kan ook gewoon een reference kaart kopen.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:01:
[...]
Hahahah de kaart lijkt zo groot in de video die ik net poste en in de handen van deze dude hartstikke klein
YouTube: My RX 6800 and 6800 XT came with something extra... Deze video... wow! EKWB!!!
Dit is de eerste keer dat ik custom LC onderdelen bij een GPU launch zie. Je zou haast denken dat het een vooropgezet ding is om bij de reviews aan te geven dat er een hoop prestatie rek zit in de kaarten mits je kan koelen en je het verbuik er voor over hebt.
Misschien is het gewoon toeval en wordt het samen genomen, vanwege de onzinnige unbox embargo taferelen.
Misschien is het gewoon toeval en wordt het samen genomen, vanwege de onzinnige unbox embargo taferelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Razkin op 16-11-2020 15:51 ]
FYI EKWB heeft voor de RTX ook AIB-waterblokken in het assortiment zitten. Het zou zomaar kunnen dat ze dat bij AMD ook doen, ze zijn in ieder geval "official partner" waar Nvidia juist geen ontwerpen had vrijgegeven zodat ze nog geen blokken konden ontwerpen. Misschien trouwens dat dat juist de reden is dat er nu ook allemaal AIB-blokken zijn, ook vanwege de slechte? leverbaarheid van de FE's.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:11:
[...]
Waarom denk je dat ik wil wachten?
Anyway, ik ga wel voor een reference ja, daarvan weet ik in ieder geval zeker dat er een waterblok komt en qua prijs is dat ook het voordeligst denk ik.
Mis wel een 3de DP aansluiting en eigenlijks ook een 2de HDMI, maar dan een goeie Type C hub oid zien te vinden dan.
(3 Monitoren en dan Wacom en TV op HDMI. )
Maar wil alsnog wachten op de eventuele 3070 Ti.
En dan eventueel kiezen tussen Rood of Groen.
Heel heel erg ongeduldig wachten dat wel
EKWB partnership was bij de presentaties al aangekondigd, en dat de blokken er op launch day zouden zijn.Razkin schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:49:
Dit is de eerste keer dat ik custom LC onderdelen bij een GPU launch zie. Je zou haast denken dat het een vooropgezet ding is om bij de reviews aan te geven dat er een hoop prestatie rek zit in de kaarten mits je kan koelen en je het verbuik er voor over hebt.
DataGhost in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Xadeon in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 16-11-2020 16:02 ]
Maar het wachten wordt wel elke keer weer beloond.Psyonara schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:57:
Mis wel een 3de DP aansluiting en eigenlijks ook een 2de HDMI, maar dan een goeie Type C hub oid zien te vinden dan.
Het FE ontwerp was eigenlijk gewoon niet echt geschikt voor een waterblok. Maar alles aan Ampere lijkt gerushed te zijn. Volgens mij was het zelfs zo dat een van de waterblok fabrikanten om afmetingen vroeg bij reviewers omdat ze zelf niks hadden.DataGhost schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:54:
[...]
FYI EKWB heeft voor de RTX ook AIB-waterblokken in het assortiment zitten. Het zou zomaar kunnen dat ze dat bij AMD ook doen, ze zijn in ieder geval "official partner" waar Nvidia juist geen ontwerpen had vrijgegeven zodat ze nog geen blokken konden ontwerpen. Misschien trouwens dat dat juist de reden is dat er nu ook allemaal AIB-blokken zijn, ook vanwege de slechte? leverbaarheid van de FE's.
Anyway, ik ga wel voor een reference ja, daarvan weet ik in ieder geval zeker dat er een waterblok komt en qua prijs is dat ook het voordeligst denk ik.
Verder denk ik dat er nu blokken zijn omdat AMD eens met iets komt waar een waterblok echt wat toe kan voeren. Als die 500MHz+ clock speed verhogingen uitkomen, tja dan ga je over de 300W en is een waterblok misschien zo gek niet meer.
In de tussentijd heeft AMD ook zijn eerste Datacenter GPU op basis van CDNA aangekondigd.
https://www.amd.com/en/pr...celerators/instinct-mi100
https://www.amd.com/en/pr...r-for-scientific-research
https://www.amd.com/en/pr...celerators/instinct-mi100
https://www.amd.com/en/pr...r-for-scientific-research
MI100 Specifications
Compute Units | Stream Processors | FP64 TFLOPS (Peak) | FP32 TFLOPS (Peak) | FP32 Matrix TFLOPS (Peak) | FP16/FP16 Matrix TFLOPS (Peak) | INT4 | INT8 TOPS (Peak) | bFloat16 TFLOPs (Peak) | HBM2 ECC Memory | Memory Bandwidth |
120 | 7680 | Up to 11.5 | Up to 23.1 | Up to 46.1 | Up to 184.6 | Up to 184.6 | Up to 92.3 TFLOPS | 32GB | Up to 1.23 TB/s |
[ Voor 56% gewijzigd door LongBowNL op 16-11-2020 16:11 . Reden: Tabel toegevoegd ]
Momenteel niet heel erg mee eens gezien Nvidia problemen heeft met Demand. En is was Zen 3 ook al niet lastig zo niet nu dan komende weken/maanden wel.PigletCNC schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:02:
[...]
Maar het wachten wordt wel elke keer weer beloond.
@DataGhost Dat er blokken zouden zijn bij lauch was duidelijk, maar het gaat me meer waarom de blokken tegelijk in de zelfde video unboxed worden.
Er wordt zo wel erg de nadruk opgelegd en ik kan me niet voorstellen dat dit door Paul's Hardware en Jayz2cents puur op eigen houtje de unboxing emarbgo aangrijpen om beide producten te doen. Het lijkt dat AMD hier 100% aan meewerkt en dat zouden ze lijkt me niet doen als ze er niets bij te winnen hadden.
Er wordt zo wel erg de nadruk opgelegd en ik kan me niet voorstellen dat dit door Paul's Hardware en Jayz2cents puur op eigen houtje de unboxing emarbgo aangrijpen om beide producten te doen. Het lijkt dat AMD hier 100% aan meewerkt en dat zouden ze lijkt me niet doen als ze er niets bij te winnen hadden.
Waarom eigenlijk niet? Volgens mij is dat prima geschikt voor een waterblok. In tegenstelling tot luchtkoelers hoeft er geen enorme bak metaal aan te hangen, zolang alle hete delen maar in contact staan met een heatsink met een beetje massa voert het water alle warmte snel af, veel sneller dan lucht. De uiteindelijke koeling vindt pas plaats in de grote radiatoren, omdat het uiteindelijk nog steeds naar lucht overgedragen moet worden. Het waterblok op m'n 5700XT is qua oppervlak aan de contactzijde maar voor 2/3 van metaal en dat is precies het gedeelte waar warme componenten op het PCB zitten. Direct daarna gaat het blok over in plexi en dat had net zo goed weggelaten kunnen worden, maar dat staat niet mooi bij de rest van de kaart.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:03:
[...]
Het FE ontwerp was eigenlijk gewoon niet echt geschikt voor een waterblok. Maar alles aan Ampere lijkt gerushed te zijn. Volgens mij was het zelfs zo dat een van de waterblok fabrikanten om afmetingen vroeg bij reviewers omdat ze zelf niks hadden.
Verder denk ik dat er nu blokken zijn omdat AMD eens met iets komt waar een waterblok echt wat toe kan voeren. Als die 500MHz+ clock speed verhogingen uitkomen, tja dan ga je over de 300W en is een waterblok misschien zo gek niet meer.
En natuurlijk zien ze dat bij AMD ook. De Ryzens klokken sinds in ieder geval de vorige generatie al adhv temperatuur en warmtecapaciteit van de koeloplossing, dus dat de videokaarten dat misschien ook gaan doen lijkt me zo gek nog niet. Dan is waterkoeling een prima partner-product. Ook zullen de mensen met een custom loop degenen zijn die het snelst geneigd zijn voor het topmodel te gaan, en in zo'n build zet je natuurlijk geen luchtkaart, dus wachten die normaal tot de blokken uitkomen. Die klanten kan je nu bij de launch ook meepakken
Hardware on box: goed bezigDaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:02:
Big Navi exists.
[YouTube: AMD Radeon RX 6800 Unboxing + New Game Benchmarks]
edit:
-Geen tear downs.
Oh en Ubisoft, serieus, leer zaken optimaliseren. Het is leuk dat het nu eens niet de Radeon's zijn waar het slecht draait, maar kom op zeg.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua AC Odyssey en Valhalla: Gewoon Volumetric Clouds op Medium zetten, klaar. Hoge framerates.
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Nja zoals ik in de post hierboven zei, custom loopt zie je bij high-end enthusiasts en die willen vaak het topmodel. Als voor AMD bij launch waterblokken bestaan en voor Nvidia nog niet (ondertussen wel) dan wordt de keuze voor mensen met custom loops makkelijk.Razkin schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:08:
@DataGhost Dat er blokken zouden zijn bij lauch was duidelijk, maar het gaat me meer waarom de blokken tegelijk in de zelfde video unboxed worden.
.@RadeonInstinct MI100
— Andreas Schilling 🇺🇦 🇮🇱 (@aschilling) 16 november 2020
- CDNA architecture (on the foundations of the GCN architecture)
- 7 nm
- 120 CUs
- 7.680 Stream Processors
- new Matrix Core Engine
- 8 MB L2
- 32 GB HBM2
- no fixed-function hardware for graphics taskshttps://t.co/DbCbQvZdjB pic.twitter.com/ddXLVhV7Wf
![]() | ![]() |
Ik had iets in mijn hoofd over het RTX3080 PCB dat echt niet klopte.DataGhost schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:10:
[...]
Waarom eigenlijk niet? Volgens mij is dat prima geschikt voor een waterblok. In tegenstelling tot luchtkoelers hoeft er geen enorme bak metaal aan te hangen, zolang alle hete delen maar in contact staan met een heatsink met een beetje massa voert het water alle warmte snel af, veel sneller dan lucht. De uiteindelijke koeling vindt pas plaats in de grote radiatoren, omdat het uiteindelijk nog steeds naar lucht overgedragen moet worden. Het waterblok op m'n 5700XT is qua oppervlak aan de contactzijde maar voor 2/3 van metaal en dat is precies het gedeelte waar warme componenten op het PCB zitten. Direct daarna gaat het blok over in plexi en dat had net zo goed weggelaten kunnen worden, maar dat staat niet mooi bij de rest van de kaart.

Waterblok werkt daar wel ja.
De RX5700XT reageerde ook al op temperaturen. Maar ik denk dat het punt hier eerder is dat de RX6800 rond de 200W GPU power en de RX6800XT rond de 250W GPU power lijkt te zitten terwijl het maximum rond de 290W lijkt te zijn. Met zulke waarden zouden die 2500MHz+ clock speeds dan behaald kunnen worden. Dan heb je een flink koelblok nodig of je gaat voor een waterblok.En natuurlijk zien ze dat bij AMD ook. De Ryzens klokken sinds in ieder geval de vorige generatie al adhv temperatuur en warmtecapaciteit van de koeloplossing, dus dat de videokaarten dat misschien ook gaan doen lijkt me zo gek nog niet. Dan is waterkoeling een prima partner-product. Ook zullen de mensen met een custom loop degenen zijn die het snelst geneigd zijn voor het topmodel te gaan, en in zo'n build zet je natuurlijk geen luchtkaart, dus wachten die normaal tot de blokken uitkomen. Die klanten kan je nu bij de launch ook meepakken
Wat ik vermoed is dat AMD bewust op 250W en 300W TBP is gaan zitten om hun ontwerp niet alweer over de limiet te duwen en ze niet alweer lanceren met een luidruchtig referentieontwerp. Verder kunnen ze nu wijzen naar Nvidia. Dat is immers de helft van de "marketing" die AMD doet, wijzer naar de ander en "ha ha" doen. AIB partners mogen losgaan en de overtreffende trap zijn waterblokken. Dan is het maar 350W+.
@DaniëlWW2 Vega klokt hoger hoe kouder de chip, volgens mij was het Gamersnexus die Ln2 op een Vega zette en je gestaag de kaart hoger zag klokken. Volgens mij is het het eerste product waar AMD erg bezig is geweest met "boost" clocks aan de hand van temp + vermogen. Het zou me niet verbazen dat het de basis is voor wat we nu ook zien met Zen 2/3.
AMD Instinct MI100
— _rogame 🇵🇸 (@_rogame) 16 november 2020
Using HBM2 package size of 7.75mm x 11.87mm
Die size ≈ 713 mm² pic.twitter.com/Lc7nTjOHYT
:strip_exif()/f/image/CWMLvtnjcd3QiDbQSAVLFgNa.jpg?f=fotoalbum_large)
Technisch kan je een FE van nvidia prima in een custom loop opnemen. Of het zich terug verdiend is een tweede. Qua volume heb je natuurlijk een veelvoud van de reference designs op de markt als je het vergelijkt met de founders editions.
[Twitter: https://twitter.com/TechEpiphany/status/1328350337649020928?s=19]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door Xadeon op 16-11-2020 16:43 ]
Er was wel meer aan Vega, laten we zeggen opvallend. Het was de eerste Radeon waar je de geadverteerde boost clock niet haalde, geheel nieuwe ALU, HBCC, niet langer meer zo statisch in workload distributie zoals alle voorgaande GCN generaties. Die chip, tja het lijkt heel erg een test te zijn geweest voor RDNA. Ze hebben de chips voornamelijk verkocht aan Apple en Google, dus financieel zal het geen mislukking zijn geweest.Razkin schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:31:
@DaniëlWW2 Vega klokt hoger hoe kouder de chip, volgens mij was het Gamersnexus die Ln2 op een Vega zette en je gestaag de kaart hoger zag klokken. Volgens mij is het het eerste product waar AMD erg bezig is geweest met "boost" clocks aan de hand van temp + vermogen. Het zou me niet verbazen dat het de basis is voor wat we nu ook zien met Zen 2/3.
Maar wat we nu zien is denk ik anders. AMD heeft in 2017 al aangegeven dat ze wat mensen van het Zen team naar de RTG hadden overgeplaatst. Dit jaar zal hun invloed pas echt terugkomen. Ik denk dat je hier voornamelijk naar de introductie van L3 cache en de CPU toegang geven tot VRAM moet kijken. Clock speeds is denk ik eerder een functie van een compleet nieuw ontwerp beginnen en hierop inzetten. Zoals ik een tijde geleden ook al aangaf, speelt die L3 cache daar ook een rol bij omdat met zulke hoge clock speeds, het relatief kostbaarder is om naar VRAM te gaan. Immers meer clock cycles zullen passeren voordat informatie uit VRAM gehaald kan worden.
RDNA2 kan wel eens de meest interessante GPU architectuur in meer dan een decennium worden. Er zit heel wat in waar we alleen maar vaag naar kunnen gissen, maar het lijkt allemaal aardig van "de norm" af te wijken. We hebben echt die white paper nodig.
Ik bedoel dan ook maar weer dat waar ik eerst een 3080 dacht te kopen het nu lijkt o een 6800XT en wie weet gaat dat ook weer anders zijn omdat er iets beters op de markt gaat komen.Psyonara schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:08:
[...]
Momenteel niet heel erg mee eens gezien Nvidia problemen heeft met Demand. En is was Zen 3 ook al niet lastig zo niet nu dan komende weken/maanden wel.
Dat is dan ook het mooie van goede innovatie. Op een andere manier kijken naar een oplossing kan leiden tot betere producten. Sws geef ik je gelijk met Vega, het is en blijft een opvallende kaart door de verandering die je zag tegenover GCN kaarten.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:42:
[...]
Er was wel meer aan Vega, laten we zeggen opvallend. Het was de eerste Radeon waar je de geadverteerde boost clock niet haalde, geheel nieuwe ALU, HBCC, niet langer meer zo statisch in workload distributie zoals alle voorgaande GCN generaties. Die chip, tja het lijkt heel erg een test te zijn geweest voor RDNA. Ze hebben de chips voornamelijk verkocht aan Apple en Google, dus financieel zal het geen mislukking zijn geweest.
Maar wat we nu zien is denk ik anders. AMD heeft in 2017 al aangegeven dat ze wat mensen van het Zen team naar de RTG hadden overgeplaatst. Dit jaar zal hun invloed pas echt terugkomen. Ik denk dat je hier voornamelijk naar de introductie van L3 cache en de CPU toegang geven tot VRAM moet kijken. Clock speeds is denk ik eerder een functie van een compleet nieuw ontwerp beginnen en hierop inzetten. Zoals ik een tijde geleden ook al aangaf, speelt die L3 cache daar ook een rol bij omdat met zulke hoge clock speeds, het relatief kostbaarder is om naar VRAM te gaan. Immers meer clock cycles zullen passeren voordat informatie uit VRAM gehaald kan worden.
RDNA2 kan wel eens de meest interessante GPU architectuur in meer dan een decennium worden. Er zit heel wat in waar we alleen maar vaag naar kunnen gissen, maar het lijkt allemaal aardig van "de norm" af te wijken. We hebben echt die white paper nodig.
Moet zeggen dat de kaarten me niet tegenvallen. Ik vond ze bij de presentatie lelijker lijken.
Wel grappig dat schijnbaar de 6800XT van HWU (uit de post van Daniel) 1510 gram weegt en die van Linus 1366 gram, wie oh wie heeft er een kapotte weegschaal
Wel grappig dat schijnbaar de 6800XT van HWU (uit de post van Daniel) 1510 gram weegt en die van Linus 1366 gram, wie oh wie heeft er een kapotte weegschaal
Ik vertrouw de Australiër voorlopig.Dennism schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:11:
Moet zeggen dat de kaarten me niet tegenvallen. Ik vond ze bij de presentatie lelijker lijken.
Yep, viel mij ook op.Dennism schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:11:
Volgens LTT:
6800 1320g, en 6800XT 1366g (46g verschil

RTX3070 986g, RTX3080 1290g
Volgens Hardware Unboxed:
6800 900g, en 6800XT 1510g
RTX3070 1035g, en RTX3080 1355g
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
Beide metingen van de 6800 vs 6800XT vind ik verdacht. 610 gram voor een iets dikkere heatsink?
Ja, nu vertrouw ik de Australiërs helemaal. De RX6800XT heeft duidelijk meer metaal.Dionamuh schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:22:
[...]
Yep, viel mij ook op.
Volgens LTT:
6800 1320g, en 6800XT 1366g (46g verschil)
RTX3070 986g, RTX3080 1290g
Volgens Hardware Unboxed:
6800 900g, en 6800XT 1510g
RTX3070 1035g, en RTX3080 1355g
ASUS Radeon RX 6800 (XT) TUF and ROG STRIX LC listed for preorder in UK
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILOV8enqMhIyo1iUYzoA2Qnb.jpg?f=user_large)
![]() | ![]() |
https://videocardz.com/ne...listed-for-preorder-in-uk
[ Voor 62% gewijzigd door Xadeon op 16-11-2020 17:36 ]
Wacht tot zowel groen en rood alle kaarten op tafel hebben liggen. Maar Nvidia moet wel vlot zjin met de 3070 Ti. Momenteel best wel stil rond om terwijl de eventuele 3080 TI voor januarie is geplanned.PigletCNC schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:49:
[...]
Ik bedoel dan ook maar weer dat waar ik eerst een 3080 dacht te kopen het nu lijkt o een 6800XT en wie weet gaat dat ook weer anders zijn omdat er iets beters op de markt gaat komen.
Maar het is puur de laatste 3/4 jaar dat ik PC gaming tech heel dicht volg. 2017 was kut wegens Cryptocurrency en de GPU's waren allemaal absurd duur daardoor.
Eerste Navi/Vega generaties is was het allemaal net niet.
Turing vond ik ook niet echt indruk wekkend. Dus in 2018 voor een 1080 Ti gegaan. Maar dat besluit had ik te laat genomen, Waren alleen nog Armor OC's over van MSI en die Throttled meer dan dat ik wil toe geven.
6800XT is wel heel erg tempting. En misschien ook wel de beste keuze betreft Future Proof. Als er een 6950XT zou zijn dan had ik die graag naast mijn oude EAH HD 6950 willen zetten op Display
En er zijn nog wat andere Dilemma's en redenaties waarvan ik wat buyers remorse wil redeemen.
Deze modellen en prijzen zijn precies hetzelfde als bij SiComputers (rakaus in "[ZT][AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen"), zal wel dezelfde leverancier zijn dan.Xadeon schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:33:ASUS Radeon RX 6800 (XT) TUF and ROG STRIX LC listed for preorder in UK
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://videocardz.com/ne...listed-for-preorder-in-uk
Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.