Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Welke kaart gebruik je via Apple Pay?Gunner schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:04:
Sinds kort valt het me op dat als ik Apple Pay gebruik de taal van de betaalautomaat me in het spaans beantwoord 'uno momento por favor' . Dat dit 1x gebeurd kan toeval zijn maar een tweede of derde keer niet.
Is dit ergens een instelling?
Saldo is het probleem niet en ook niet dat er al een dag limiet ofzo bereikt is.
Ik heb meerdere passen geprobeerd in m’n Wallet, zowel betaalpassen (ing en Rabo) en ook een cc.
Ik heb het ook zowel met m’n iPhone als een Apple Watch met dezelfde kaarten geprobeerd.
Een Apple Pay betaling van een vriend op een iPhone werkte wel.
Ik heb eigenlijk geen idee wat het probleem veroorzaakt en waar ik zoeken moet om daar achter te komen.
Ik hoor graag suggesties.
[ Voor 7% gewijzigd door Riesjard op 17-12-2022 19:02 ]
Ik heb een half uur met een sukkel van de ING aan de telefoon gehangen en die wist ook niet hoe en wat. Kaart op de iPhone verwijderd (met angst en beven want stel dat ik hem op de iPhone niet kan toevoegen...) en daarna weer toegevoegd. Dat werkt wel maar op de watch krijg ik het niet voor elkaar. Ook al geprobeerd op 4G en niet via wifi maar telkens dezelfde melding.
Iemand nog een tip?
Ga je via de Watch naar de Wallet of via je iPhone naar “ mijn Watch “ en dan naar wallet?Ferret schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:43:
Ik heb sinds vrijdag een Apple watch series 8 en ik krijg mijn ING betaalpas niet toegevoegd. Als ik op de watch naar de Wallet ga dan ziet hij de kaart staan met de laatste 4 cijfers van mijn rekeningnummer maar als ik klik op Toevoegen en Akkoord geef over de voorwaarden dan draait hij een kleine 30 seconden en zegt dan 'Kaart niet toegevoegd' en 'Neem contact op met de kaartverstrekker'. Ik heb dan twee opties; Opnieuw of Later nog eens proberen.
Ik heb een half uur met een sukkel van de ING aan de telefoon gehangen en die wist ook niet hoe en wat. Kaart op de iPhone verwijderd (met angst en beven want stel dat ik hem op de iPhone niet kan toevoegen...) en daarna weer toegevoegd. Dat werkt wel maar op de watch krijg ik het niet voor elkaar. Ook al geprobeerd op 4G en niet via wifi maar telkens dezelfde melding.
Iemand nog een tip?
Ik heb mijn ING betaalpas op de laatste manier toegevoegd en dat ging eigenlijk heel soepel.
Ik heb het op beide manieren geprobeerd met steeds dezelfde melding; 'Neem contact op met de kaartverstrekker'.Nol_NL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:04:
[...]
Ga je via de Watch naar de Wallet of via je iPhone naar “ mijn Watch “ en dan naar wallet?
Ik heb mijn ING betaalpas op de laatste manier toegevoegd en dat ging eigenlijk heel soepel.

Gunner schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:04:
Sinds kort valt het me op dat als ik Apple Pay gebruik de taal van de betaalautomaat me in het spaans beantwoord 'uno momento por favor' . Dat dit 1x gebeurd kan toeval zijn maar een tweede of derde keer niet.
Heb inmiddels ook andere talen gezien.Alexknl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:33:
Hier sinds kort in het Frans. Heeft altijd in Nederlands gestaan en uit het niets opeens Franse tekst bij elke betaling![]()
[...]
Ik krijg het niet voor elkaar. De kaart wordt gezien op de AW in de wallet maar toevoegen gaat op het allerlaatst mis. Ook via de iPhone en de AW app. De kaart wordt gezien in de wallet maar ook hier gaat het aan het eind van het toevoegen mis.Ferret schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]
Ik heb het op beide manieren geprobeerd met steeds dezelfde melding; 'Neem contact op met de kaartverstrekker'.
Ik ga maar contact opnemen met Apple Support want met de ING kom ik er ook niet uit.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met ING en mijn AWU.Ferret schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:38:
[...]
Ik krijg het niet voor elkaar. De kaart wordt gezien op de AW in de wallet maar toevoegen gaat op het allerlaatst mis. Ook via de iPhone en de AW app. De kaart wordt gezien in de wallet maar ook hier gaat het aan het eind van het toevoegen mis.
Ik ga maar contact opnemen met Apple Support want met de ING kom ik er ook niet uit.
Ben zelfs naar het bankkantoor geweest van ING maar daar kwamen ze er ook niet aan uit.
De oplossing voor mij was de kaart verwijderen uit de wallet en toevoegen via de ING app.
Ing app openen, rechtsboven klikken op het mannetje-instellingen-apple pay.
Hier kon ik de kaart toevoegen op de iphone en de watch.
Nu werkt alles perfect.
Ok, ik ga dat ook nog even proberen. Ik laat het weten of het gelukt is!sn0w13 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:42:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem gehad met ING en mijn AWU.
Ben zelfs naar het bankkantoor geweest van ING maar daar kwamen ze er ook niet aan uit.
De oplossing voor mij was de kaart verwijderen uit de wallet en toevoegen via de ING app.
Ing app openen, rechtsboven klikken op het mannetje-instellingen-apple pay.
Hier kon ik de kaart toevoegen op de iphone en de watch.
Nu werkt alles perfect.
Als ik de kaart kan toevoegen kan ik alleen óf de AW óf de iPhone selecteren maar niet beide. Ik heb hem dus verwijderd en weer toegevoegd aan de iPhone maar daarna krijg ik geen mogelijkheid meer om hem op de AW te zetten. Kijk ik op de AW in de wallet is hij daar nu ook weg. Als ik dan kies voor het toevoegen van een betaalkaart of creditkaart (dat is 1 optie) dan moet ik een naam en kaartnummer invullen. En aangezien je dan alleen maar cijfers kunt gebruiken, 0 t/m 9, kan ik geen letters typen om m'n iban in te geven.... Ik word er helemaal nuts vanFerret schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:32:
[...]
Ok, ik ga dat ook nog even proberen. Ik laat het weten of het gelukt is!
En via de iPhone naar de AW app en dan naar de wallet geeft weer de melding dat het niet is gelukt en dat ik contact op moet nemen met de kaartverstrekker.
[ Voor 9% gewijzigd door Ferret op 22-12-2022 11:54 ]
Je moet de kaart NIET toevoegen via de wallet maar via de app van ING.Ferret schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:52:
[...]
Als ik de kaart kan toevoegen kan ik alleen óf de AW óf de iPhone selecteren maar niet beide. Ik heb hem dus verwijderd en weer toegevoegd aan de iPhone maar daarna krijg ik geen mogelijkheid meer om hem op de AW te zetten. Kijk ik op de AW in de wallet is hij daar nu ook weg. Als ik dan kies voor het toevoegen van een betaalkaart of creditkaart (dat is 1 optie) dan moet ik een naam en kaartnummer invullen. En aangezien je dan alleen maar cijfers kunt gebruiken, 0 t/m 9, kan ik geen letters typen om m'n iban in te geven.... Ik word er helemaal nuts van
En via de iPhone naar de AW app en dan naar de wallet geeft weer de melding dat het niet is gelukt en dat ik contact op moet nemen met de kaartverstrekker.
Daar kan je kiezen voor iphone en/of op watch.
Toen ik het probeerde via de wallet vroeg hij om een code die ik via sms zou krijgen, maar die kreeg ik nooit.
Via de ING app ging het van de eerste keer.
Ik kan nu op beide kiezen tussen 4 kaarten (ING, KBC, Belfius en Belfius mastercard)
Ik heb de kaart toegevoegd aan de iPhone en dat zie je ook op de foto. Echter, als ik dan weer naar Apple Pay in de ING app dezelfde stappen wil doorlopen dan eindig ik de de laatste 2 foto's. Ik krijg dus geen scherm met de mogelijkheid om de kaart aan de AW toe te voegen.
/f/image/CCgMBSjRgqIAq7NQivkvtRSc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6u1H1Kjic7JehAGcIWQAQSCE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRyPTjISs5kn6Zizjcdks7HG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ihTQvbaOI4e4YBFh0QZvd9xf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QjBAh3iCaSVyRGY3sXkxmaUH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uFY0veTaYXgJmYHT0cLMN3T3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Qhzo78nHgQ6KesfXqRlJKSVo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HhU7VGgFg0ixc8cUzSRZvsra.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AdZLe4si8ORGn2WSkHjaRWJA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RS1KP5qg4mBR5GgSjxwq7LTs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UAAYbPOJotxtsllqOwk4SZCE.png?f=fotoalbum_large)
Als je hem aan je iPhone toevoegt is deze automatisch beschikbaar op je AW.
Eric, Signing off !!
Nou, bij mij niet. En dat bevestigd de AW want als ik twee keer op de zijknop druk op de AW dan krijg ik een melding dat er geen kaart beschikbaar is.Eric H schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:11:
Volgens mij hoef je hem niet apart aan je AW toe te voegen. (Tenminste dit heb ik nooit hoeven doen)
Als je hem aan je iPhone toevoegt is deze automatisch beschikbaar op je AW.
En dat klopt met wat je ziet op de laatste foto....
[ Voor 5% gewijzigd door Ferret op 24-12-2022 17:15 ]
Kijk eens in de Apple Watch app op je IPhone en ga dan naar Wallet & Apple Pay. Je zou het via dat menu kunnen proberen.Ferret schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:14:
[...]
Nou, bij mij niet. En dat bevestigd de AW want als ik twee keer op de zijknop druk op de AW dan krijg ik een melding dat er geen kaart beschikbaar is.
En dat klopt met wat je ziet op de laatste foto....
Heb ik al tig keer gedaan en dat eindigt telkens dat het toevoegen is mislukt en dat ik contact op moet nemen met de kaartverstrekker...oohh schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:25:
[...]
Kijk eens in de Apple Watch app op je IPhone en ga dan naar Wallet & Apple Pay. Je zou het via dat menu kunnen proberen.
Ik moet zeggen dat ik de hoop al had opgegeven hahaRicoK schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:28:
@EValentino he, dat is nice! Ik wist niet dat men er mee bezig was.
Ik ga me pas opwarmen als bij de ICS app in de App Store komt te staan dat hij ondersteuning voor Wallet heeft. Dat is namelijk de enige voorspellende waarde dat Apple Pay echt (op korte termijn) wordt uitgerold.RicoK schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:28:
@EValentino he, dat is nice! Ik wist niet dat men er mee bezig was.
Je blijft maar rondjes lopen.Ferret schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:30:
[...]
Heb ik al tig keer gedaan en dat eindigt telkens dat het toevoegen is mislukt en dat ik contact op moet nemen met de kaartverstrekker...
Op je IPhone staat je kaart dus bruikbaar in de Wallet.
Ontkoppel je Watch nu eens van je IPhone.
Daarna opnieuw koppelen en als het gevraagd wordt, dan koppelen als “nieuwe Watch” Dus geen Backup terugzetten.
Volg de stappen tijdens het instellen en dan kom je vanzelf bij “Wallet”.
Kijk eens of het dan wel lukt.
Ook dat werkt niet. Uiteindelijk kom ik weer uit in de ING app en daar kan ik alleen maar kiezen op welk apparaat de pas kan worden gebruikt. Helaas niet op allebei dus. Ik vermoed dat dit een 'nieuwe' feature is in deze versie van de ING app want op mijn vorige iPhone en AW en met een oudere versie van de ING app werkte dat dus wel.Haga schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:58:
[...]
Je blijft maar rondjes lopen.
Op je IPhone staat je kaart dus bruikbaar in de Wallet.
Ontkoppel je Watch nu eens van je IPhone.
Daarna opnieuw koppelen en als het gevraagd wordt, dan koppelen als “nieuwe Watch” Dus geen Backup terugzetten.
Volg de stappen tijdens het instellen en dan kom je vanzelf bij “Wallet”.
Kijk eens of het dan wel lukt.
Ik kom er nu ook achter dat het praktisch onmogelijk is om de ING te benaderen met een vraag over hun app.... Niet omdat het Kerst is maar ik vind gewoon nergens in mijning.nl een optie om een bericht te sturen of een vraag te stellen

Staat de pincode wel aan op de Apple Watch?
Ja, de pincode staat aan op de AW en als ik in deze stap kies voor het toevoegen aan de AW:appie39 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:30:
Krijg je het wel toegevoegd op je Apple Watch? Dus alleen op de Apple Watch?
Staat de pincode wel aan op de Apple Watch?
/f/image/6Vvl8v8ImsMR3lfVOEfOp0YD.png?f=fotoalbum_large)
dan komt hij ook op de AW maar dan heb ik hem niet op de iPhone. Het is dus echt of de een of de ander.
En zo staat het ook duidelijk in de screenshot: 'iPhone of Apple Watch'.
[ Voor 5% gewijzigd door Ferret op 28-12-2022 09:30 ]
Mijn ING pas nummer eindigt op 65, mijn iPhone Apple Pay nummer op 37 en, mijn Apple Pay nummer op de Apple Watch op 95.
Net alles verwijderd en opnieuw gedaan, en hier werkt het prima.
Dus eerst deze stappen:
https://www.ing.nl/partic.../apple-pay-activeren.html
En daarna deze:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/apple-pay/apple-watch
[ Voor 37% gewijzigd door ex87 op 28-12-2022 13:11 ]
En bij die laatste link gaat het dus mis. De 4e stap is 'Zet in Wallet' en dat krijg ik dus niet. Ik zie deze stappen:ex87 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:03:
Dat klopt ook, want Apple/ING maakt een nieuwe Apple Wallet pas per apparaat
Mijn ING pas nummer eindigt op 65, mijn iPhone Apple Pay nummer op 37 en, mijn Apple Pay nummer op de Apple Watch op 95.
Net alles verwijderd en opnieuw gedaan, en hier werkt het prima.
Dus eerst deze stappen:
https://www.ing.nl/partic.../apple-pay-activeren.html
En daarna deze:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/apple-pay/apple-watch
/f/image/jpClezzpzwPUYDMMb5aiNQJm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZbIMNsmwQTwpvLCZ0howcl25.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F0ANTZRwBX5rkSyonUjjRXTd.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet in de 2e afbeelding dat ik inderdaad mijn rekening kan selecteren en dat de pas ook al actief is op de iPhone en zodra ik dus op mijn rekening klik verschijnt het 3e plaatje en daar kan ik niks aanklikken behalve 'Naar Wallet' maar dan ga ik dus naar de Wallet en zie ik mijn pas staan.
Welke vesrie van de ING heb jij? Ik heb versie 2022.25.0.4920051. In je profiel en dan 'Over deze app'.
En toen kreeg mijn vrouw een idee; voeg hem eerst eens toe aan de AW en misschien kun je dan later de pas aan je iPhone toevoegen.... Je geloofd het niet maar dat is de oplossing! Nadat ik de kaart weer uit de wallet had verwijderd en daarna via de ING app weer toegevoegd had heb ik hem eerst aan de AW gekoppeld en vervolgens krijg je dan automatisch ook een optie om hem aan de iPhone te koppelen. Afijn, opgelost dus! :-)
Gisteren even kaart verwijderd en overnieuw toegevoegd. Vandaag waren de aankopen weer netjes in het Nederlands
Bij mij is het ook nu altijd in het Frans. Is dat ergens een instelling?Alexknl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:33:
Hier sinds kort in het Frans. Heeft altijd in Nederlands gestaan en uit het niets opeens Franse tekst bij elke betaling![]()
[...]
ericleeuw schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:27:
[...]
Bij mij is het ook nu altijd in het Frans. Is dat ergens een instelling?
Zie mijn reactie boven jou, even kaart verwijderen en overnieuw toevoegenericleeuw schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:31:
Dat is grappig. Ik heb exact hetzelfde. Alle pinautomaten beantwoorden mij in het frans.
zelfs de bon bij AH is onder volledig in het frans met de betaalinformatie.
Bedankt voor je bijdrage aan deze topic

En staat deze los van mijn icloud saldo, want deze bedragen komen niet overeen. Kan ik ze dan eventueel naar elkaar overmaken?
Maestro bedoel je?DaveFlash schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:38:
gaar, we kunnen nog altijd niet met meastro via apple pay betalen bij apple's online diensten/stores....
Mastercard gaat dit jaar stoppen met Maestro, dus zal waarschijnlijk ook niet mogelijk worden.
Zie Mastercard stopt met Maestro
precies zoals ik schreef, betalen met apple pay online en in apps, overal werkt dat met meastro, bijv. bij coolblue, wehkamp, shopify, etc. BEHALVE dus bij apple zelf. omdat die nog altijd een oudere versie van hun eigen apple pay javascript plugin gebruiken, en dus niet de nieuwere versies waarin meastro, v-pay, girocard enzo zijn opgenomen voor online aankopen.appie39 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:19:
[...]
Maestro bedoel je?
Mastercard gaat dit jaar stoppen met Maestro, dus zal waarschijnlijk ook niet mogelijk worden.
Zie Mastercard stopt met Maestro
en dat stoppen waar jij aan refereert is de fysieke uitgifte van nieuwe kaarten door banken, dit heeft geen betrekking op psp's voor de offline (winkel) dan wel online verwerking/aankopen van/met meastro, dus het betekend niet het stoppen van de ondersteuning bij verloren/gestolen/beschadigde kaarten of het pinnen aan de automaat/webshop, dat loopt zeker tot 2027 gewoon nog door, ook bij fysieke winkels en ook online.
[ Voor 24% gewijzigd door DaveFlash op 19-01-2023 12:40 ]
Ik heb voor de lol eens uitgerekend wat jij per jaar betaalt voor al deze betaalrekeningen en debit/creditcards. Die Metal plannen lopen flink op en ben bij Wise (gratis) en ING/Rabo dan nog van het goedkoopste pakket uitgegaan.
Je betaalt maar liefst 1.019,04 euro kortom meer dan 1000 euro per jaar. Ieder zijn keuze natuurlijk maar wie weet beter om dat geld voor iets anders te besteden. My two cents

Curve Metal: 179,88 euro
ASN Bank: 26,40 euro
Openbank Metal: 167,88 euro
Revolut Metal: 167,88 euro
ING Platinum creditcard: 52,20 euro
2x ING betaalrekening: 64,80 euro
2x Rabobank betaalrekening: 54 euro
Wise: gratis
AMEX Gold: 240 euro
AMEX Green: 66 euro
[ Voor 15% gewijzigd door nielsiejjj92 op 19-01-2023 18:03 ]
Iemand?HyperTrophy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:23:
ik heb twee iTunes pass in m'n wallet staan, kan ik deze ook laten uitbetalen?
En staat deze los van mijn icloud saldo, want deze bedragen komen niet overeen. Kan ik ze dan eventueel naar elkaar overmaken?
1: Deze kun je niet laten uitbetalen, enkel verzilveren.
2:Omdat het twee verschillende bedragen zijn, zegt dit dat ook gekoppeld is aan twee verschillende Apple-accounts.
Je kunt het saldo gebruiken om een app 'cadeau' te doen, dan betaal je met dat saldo, en dan doe je die app, niet dat bedrag, cadeau naar het andere apple account.
Dat ligt vziw aan de kaart. Ik heb ooit bij bunq om destijds ver voor het hier officieel was Apple Pay te krijgen een Italiaanse kaart aangemaakt. Dan wordt er ook opeens Italiaans tegen je geouwehoerd op de terminals, zowel bij fysieke betalingen mer de daadwerkelijke pas als bij Apple Pay.sus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:14:
Is er al bekend waarom ApplePay in het Frans is bij al mijn rabokaarten? Lees hier wel dat anderen het ook hebben
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dus, Rabobank contacten in dit geval?WhatsappHack schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:08:
Dat ligt vziw aan de kaart. Ik heb ooit bij bunq om destijds ver voor het hier officieel was Apple Pay te krijgen een Italiaanse kaart aangemaakt. Dan wordt er ook opeens Italiaans tegen je geouwehoerd op de terminals, zowel bij fysieke betalingen mer de daadwerkelijke pas als bij Apple Pay.
Zonde van je tijd dat je dit alles heb opgezocht en dan vervolgens een oordeel vellen zonder dat je je de volledige situatie kent. Wie weet is zijn uitgavenpatroon zodanig dat ie dit dubbel en dwars terugverdient door bijvoorbeeld cashbacks, privileges en verzekeringen.nielsiejjj92 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Ik heb voor de lol eens uitgerekend wat jij per jaar betaalt voor al deze betaalrekeningen en debit/creditcards. Die Metal plannen lopen flink op en ben bij Wise (gratis) en ING/Rabo dan nog van het goedkoopste pakket uitgegaan.
Je betaalt maar liefst 1.019,04 euro kortom meer dan 1000 euro per jaar. Ieder zijn keuze natuurlijk maar wie weet beter om dat geld voor iets anders te besteden. My two cents
Curve Metal: 179,88 euro
ASN Bank: 26,40 euro
Openbank Metal: 167,88 euro
Revolut Metal: 167,88 euro
ING Platinum creditcard: 52,20 euro
2x ING betaalrekening: 64,80 euro
2x Rabobank betaalrekening: 54 euro
Wise: gratis
AMEX Gold: 240 euro
AMEX Green: 66 euro
Anders zou ik alleen Apple Pay op iPhone gebruiken.
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Je voert alleen een pincode in wanneer je je Apple Watch omdoet, zodat je horloge weet dat jij de persoon bent die het horloge om heeft.SuperVeloce schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:41:
Als je Apple Pay op je watch ingesteld, dan moet je een pin instellen. Moet je de pin altijd invullen als je watch wil gebruiken of alleen als je betaling doet?
Anders zou ik alleen Apple Pay op iPhone gebruiken.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dan moet je dus eerst je iPhone unlocken (dus in je hand nemen) om daarna met je Apple Watch Apple Pay te kunnen gebruiken.WhatsappHack schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:22:
Je kan de Watch ook laten unlocken zonder code als je je gekoppelde iPhone unlockt en vice-versa.
Lijkt me een erg omslachtige wijze.
Persoonlijk gebruik ik Assistive Touch en Handgebaren om te betalen met Apple Pay.
Dan hoef je noch je iPhone noch je Apple Watch aan te raken. In mijn geval twee keer vuist maken en klaar.
Werkt zelfs met waterslot geactiveerd. ;-)
En voor ik het vergeet: het werkt zelfs als de Watch is bedekt door de mouw van je jas. Hoef je ook niet iedere keer je Watch vanonder je jas uit te frommelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Haga op 29-01-2023 20:02 ]
Nee, het is alleen om je Watch te unlocken zodra je deze omdoet. Zolang je Watch een “pols” heeft blijft ie unlocked en alle functies bruikbaar. Maar ik vind een pin beter aangezien ze via een slinkse manier je Watch van je pols kunnen stelen en unlocken. Je hoeft immers de pin enkel in te voeren als je hem omdoet.Haga schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Dan moet je dus eerst je iPhone unlocken (dus in je hand nemen) om daarna met je Apple Watch Apple Pay te kunnen gebruiken.![]()
![]()
Persoonlijk gebruik ik Assistive Touch en Handgebaren om te betalen met Apple Pay.
Dan hoef je noch je iPhone noch je Apple Watch aan te raken. In mijn geval twee keer vuist maken en klaar.
En voor ik het vergeet: het werkt zelfs als de Watch is bedekt door de mouw van je jas. Hoef je ook niet iedere keer je Watch vanonder je jas uit te frommelen.
Bulligan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Nee, het is alleen om je Watch te unlocken zodra je deze omdoet. Zolang je Watch een “pols” heeft blijft ie unlocked en alle functies bruikbaar. Maar ik vind een pin beter aangezien ze via een slinkse manier je Watch van je pols kunnen stelen en unlocken, als je unlock via phone ingeschakeld hebt.
Je hoeft immers de pin enkel in te voeren als je hem omdoet.
Als ik dat doe moet ik alsnog bevestigen door twee maal te drukkenHaga schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Dan moet je dus eerst je iPhone unlocken (dus in je hand nemen) om daarna met je Apple Watch Apple Pay te kunnen gebruiken.![]()
![]()
Bing
Dan heb je “Bevestig met AssistiveTouch” niet aangezet.bing69 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:19:
[...]
Als ik dat doe moet ik alsnog bevestigen door twee maal te drukken
Ik maak een vuist en daarmee opent Apple Pay en staat mijn voorkeurs kaart gereed.
Ik maak nog een keer een vuist en daarmee bevestig ik de betaling.
Pols in de buurt van de betaalterminal en klaar.
Klinkt handig, maar ik heb meerdere passen waarmee ik betaal. Gewoonlijk betalen wij hier de boodschappen met de pas van de gezamelijke rekening, maar vaak genoeg betaal ik ook met mijn eigen prive rekening. Is het dan ook mogelijk om met handgebaren te kunnen scrollen tussen de passen ?Haga schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Dan heb je “Bevestig met AssistiveTouch” niet aangezet.
Ik maak een vuist en daarmee opent Apple Pay en staat mijn voorkeurs kaart gereed.
Ik maak nog een keer een vuist en daarmee bevestig ik de betaling.
Pols in de buurt van de betaalterminal en klaar.
EDIT: Ben wel benieuwd naar je instellingen binnen de Watch app op je iPhone.
Ik hem momebteel:
AssistiveTouch: AAN
Handgebaren: AAN > Handgebaren: AAN > Maak tweemaal vuist: Apple Pay
Activeringsgebaar: Maak tweemaal vuist AAN
Bevestig met AssistiveTouch: AAN
Mis ik nog iets ? Heb nu wel 2x Maak tweemaal vuist aanstaan, bij Handgebaren en bij Activeringsgebaar.
[ Voor 22% gewijzigd door MRE-Inc op 30-01-2023 09:40 ]
XBL: MRE Inc
Mijn instellingen:MRE-Inc schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Klinkt handig, maar ik heb meerdere passen waarmee ik betaal. Gewoonlijk betalen wij hier de boodschappen met de pas van de gezamelijke rekening, maar vaak genoeg betaal ik ook met mijn eigen prive rekening. Is het dan ook mogelijk om met handgebaren te kunnen scrollen tussen de passen ?
EDIT: Ben wel benieuwd naar je instellingen binnen de Watch app op je iPhone.
Ik hem momebteel:
AssistiveTouch: AAN
Handgebaren: AAN > Handgebaren: AAN > Maak tweemaal vuist: Apple Pay
Activeringsgebaar: Maak tweemaal vuist AAN
Bevestig met AssistiveTouch: AAN
Mis ik nog iets ? Heb nu wel 2x Maak tweemaal vuist aanstaan, bij Handgebaren en bij Activeringsgebaar.
/f/image/F8ewtwAMwlWuTKYtFJ7yRH0G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OkicTnlu5v40qGZY5BoypOXA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/63D40mOAsyFGWA1aXxsISaXw.png?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik “Activeringsgebaar” uit staan.
Dat je twee keer “maak tweemaal vuist” gebruikt is geen probleem. Het zijn handelingen die na elkaar gebeuren en dus elkaar niet beïnvloeden. Je kunt met jouw instellingen eerst Apple Pay activeren nadat je het activeringsgebaar hebt gemaakt.
Vanaf oktober merkte ik dat mijn ING passen opeens enorm kieskeurig werden. Ik merkte het voor het eerst nadat ik ze opnieuw had aangemaakt met upgrade naar nieuwe telefoon en watch. Terminals die daarvoor probleemloos werkten gaven opeens "invalid card" of vergelijkbaar. Ik las destijds (oa in dit topic) dat meer mensen hiermee kampten en er niet echt een oplossing voor was. Ik heb ongeveer een maand geleden de passen verwijderd en opnieuw aangemaakt en ik kan bevestigen dat de "lastige" terminals weer gewoon werken.
Dus mochten mensen nog rondlopen met dit probleem, hopelijk is opnieuw instellen (inmiddels) voldoende.
Maar met diezelfde pas kan je wel inloggen op hun website dmv raboscanner en daar staat de pas geactiveerd. Het ontgaat me waarom je dan nog moet pinnen voordat je hem kan toevoegen.
Wat is hier de toegevoegde waarde van ?
Oftewel, waarom kunnen andere banken dezelfde service bieden zonder random reader en de Rabobank niet ?
Eric, Signing off !!
Rabo doet MFA met de reader. Dus ook Apple Pay.Eric H schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:05:
On a side-note.....Waarom werkt de Rabobank (en anderen betrap ik er ook op) nog steeds met zo'n reader...
Wat is hier de toegevoegde waarde van ?
Oftewel, waarom kunnen andere banken dezelfde service bieden zonder random reader en de Rabobank niet ?
On-topic:
Zou Visa alle NLse issuers hebben gevraagd om Apple Pay te implementeren?https://www.visa.nl/pay-w...chnologies/apple-pay.html
Kan elke Visa-kaart worden gebruikt om met Apple Pay te betalen?
Visa met Apple Pay kan alleen worden gebruikt door kaarthouders van deelnemende kaartuitgevende instellingen. In Nederland kunnen Visa-kaarthouders van de Rabobank hun Visa-kaart opslaan met Apple Pay en Visa gebruiken met Apple Pay. Andere Nederlandse kaartuitgevende instellingen die Visa-kaarten uitgeven, volgen in de toekomst.
Top, ik ken deze instelling zelf niet. Eens kijken of dat prettig werkt.Haga schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:54:
[...]
Mijn instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf heb ik “Activeringsgebaar” uit staan.
Dat je twee keer “maak tweemaal vuist” gebruikt is geen probleem. Het zijn handelingen die na elkaar gebeuren en dus elkaar niet beïnvloeden. Je kunt met jouw instellingen eerst Apple Pay activeren nadat je het activeringsgebaar hebt gemaakt.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Op dit moment communiceert ICS “ergens dit jaar”.Vinnienerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:40:
[...]
Rabo doet MFA met de reader. Dus ook Apple Pay.
On-topic:
[...]
Zou Visa alle NLse issuers hebben gevraagd om Apple Pay te implementeren?
Hoi Mark, er is geen nieuws te melden ten opzichte van vorige maand. De verwachting is nog steeds om dit jaar Apple Pay beschikbaar te maken voor onze Cards. ^Niels
— ICS (@ics) 1 februari 2023
De apps van ICS hebben nog geen ondersteuning voor Wallet, dus het komt in elk geval niet op (zeer) korte termijn.
[ Voor 12% gewijzigd door rclahsen op 05-02-2023 16:14 ]
duits. Nooit nederlands. Weet iemand hier al een oplossing voor?
[ Voor 20% gewijzigd door impulse op 12-02-2023 09:09 ]
Geen oplossing, maar ik heb het ook meegemaakt. Toen ik van telefoon wisselde was het over. Dus misschien kaart opnieuw toevoegen?impulse schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:08:
bij mij antwoorden terminals ook spaans en soms
Heeft te maken met land waar je credit/debitcard geregistreerd is, misschien in de creditcard app in te stellen, of contact opnemen met klantenservice van de creditcard maar weet niet eens of dat in te stellen is.impulse schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:08:
bij mij antwoorden terminals ook spaans en soms
youtube.com/@hisrep
Ik heb ‘t ook eens geprobeerd en vond het waardeloos eigenlijk. Het is wel grappig dat het überhaupt werkt, maar het ziet er niet uit als je zo leip staat te zwaaien en de activatie lijkt nogal random wel/niet te werken. Sta je daar met je vuist te zwaaien en het kreng doet maar niets, weigert op gebaar te reageren. Maar nog irritanter: ik kon niet meer betalen zónder AssistiveTouch. Dus gewoon 2x op de zijknop drukken zat er niet meer in. Sterker nog, als je AS uitzet zegt ie zelfs doodleuk “Schakel AssistiveTouch in om te bevestigen”.THE_BASE schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Top, ik ken deze instelling zelf niet. Eens kijken of dat prettig werkt.
Dus of ik deed iets fout, of mijn Watch detecteerde me niet of het is gewoon eigenlijk helemaal niet zo handig.
Hier staat het inmiddels ook weer uit, vooral de extra duidelijke visuele lijnen in de UI stoorden me. De handgebaren werkten wel, maar dubbel drukken is net zo makkelijk. Het was wel handig om makkelijker te switchen tussen twee passen.WhatsappHack schreef op maandag 20 februari 2023 @ 05:56:
[...]
Ik heb ‘t ook eens geprobeerd en vond het waardeloos eigenlijk. Het is wel grappig dat het überhaupt werkt, maar het ziet er niet uit als je zo leip staat te zwaaien en de activatie lijkt nogal random wel/niet te werken. Sta je daar met je vuist te zwaaien en het kreng doet maar niets, weigert op gebaar te reageren. Maar nog irritanter: ik kon niet meer betalen zónder AssistiveTouch. Dus gewoon 2x op de zijknop drukken zat er niet meer in. Sterker nog, als je AS uitzet zegt ie zelfs doodleuk “Schakel AssistiveTouch in om te bevestigen”.Dus herkent ie ff je gebaar niet of staat AS uit? Ja kut joh, maar dan kan je afrekenen op dat moment vergeten tot je ‘t fixt. :’)
Dus of ik deed iets fout, of mijn Watch detecteerde me niet of het is gewoon eigenlijk helemaal niet zo handig.En lets face it, ff 2x drukken op de zijknop is ook niet heel veel moeite.
En eigenlijk sneller dan wachten op scherm, wachten tot ie je gebaar herkend en dan je pas kiezen met gebaren en dan nog eens gebaren maken voor je kan afrekenen. Vrij omslachtig, maar het is dan eigenlijk ook bedoeld voor mensen met een handicap natuurlijk (die de luxe van een tweede (functionele) hand niet hebben).
Fijn dat het bestaat voor hen die het nodig hebben, dat zeker.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik heb dit gehad bij een gewone ABN AMRO-betaalpas. Dus het heeft niet veel met het land van registratie te maken. En zoals ik daarboven zei; sinds ik een andere telefoon heb is het niet meer voorgekomen.DeNachtwacht schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Heeft te maken met land waar je credit/debitcard geregistreerd is, misschien in de creditcard app in te stellen, of contact opnemen met klantenservice van de creditcard maar weet niet eens of dat in te stellen is.
Je hebt je instelling niet optimaal staan. Je hoeft geen gebaar te maken om AS te activeren.WhatsappHack schreef op maandag 20 februari 2023 @ 05:56:
[...]
Ik heb ‘t ook eens geprobeerd en vond het waardeloos eigenlijk. Het is wel grappig dat het überhaupt werkt, maar het ziet er niet uit als je zo leip staat te zwaaien en de activatie lijkt nogal random wel/niet te werken. Sta je daar met je vuist te zwaaien en het kreng doet maar niets, weigert op gebaar te reageren. Maar nog irritanter: ik kon niet meer betalen zónder AssistiveTouch. Dus gewoon 2x op de zijknop drukken zat er niet meer in. Sterker nog, als je AS uitzet zegt ie zelfs doodleuk “Schakel AssistiveTouch in om te bevestigen”.Dus herkent ie ff je gebaar niet of staat AS uit? Ja kut joh, maar dan kan je afrekenen op dat moment vergeten tot je ‘t fixt. :’)
Dus of ik deed iets fout, of mijn Watch detecteerde me niet of het is gewoon eigenlijk helemaal niet zo handig.En lets face it, ff 2x drukken op de zijknop is ook niet heel veel moeite.
En eigenlijk sneller dan wachten op scherm, wachten tot ie je gebaar herkend en dan je pas kiezen met gebaren en dan nog eens gebaren maken voor je kan afrekenen. Vrij omslachtig, maar het is dan eigenlijk ook bedoeld voor mensen met een handicap natuurlijk (die de luxe van een tweede (functionele) hand niet hebben).
Juist nu in de winter vindt ik AS een uitkomst. Geen Watch (of Iphone) onder/uit lagen kleding te hoeven halen. Gewoon twee keer knijpen en klaar.
Maar goed ieder het zijne.
Daar loop ik zelf nu tegenaan. Heel irritant. Ben benieuwd naar de oplossing.WhatsappHack schreef op maandag 20 februari 2023 @ 05:56:
[...]
Dus gewoon 2x op de zijknop drukken zat er niet meer in. Sterker nog, als je AS uitzet zegt ie zelfs doodleuk “Schakel AssistiveTouch in om te bevestigen”.Dus herkent ie ff je gebaar niet of staat AS uit? Ja kut joh, maar dan kan je afrekenen op dat moment vergeten tot je ‘t fixt. :’)
Eerst “bevestigen” uitzetten. Daarna AS uitzetten.Nol_NL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:59:
[...]
Daar loop ik zelf nu tegenaan. Heel irritant. Ben benieuwd naar de oplossing.
:strip_exif()/f/image/AV0yaKUD3ms8z6ZhdNOk1Hef.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar loop ik tegen het probleem aan dat ik “ bevestigen “ niet aan of uit mag zetten.Haga schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Eerst “bevestigen” uitzetten. Daarna AS uitzetten.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1lZFnb62Paf6EFmKpj2A3uCW.jpg?f=fotoalbum_large)
Juiste volgorde:Nol_NL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Daar loop ik tegen het probleem aan dat ik “ bevestigen “ niet aan of uit mag zetten.
[Afbeelding]
Handgebaren aanzetten
Bevestigen uitzetten
Handgebaren uitzetten.
Jij hebt handgebaren al uitgezet voordat je bevestigen hebt uitgezet.
Ahhh… Voor mij net iets te omslachtig. Kwam in een soort loop terecht, maar dankzij je hulp is het nu toch gelukt. Blij mee en bedanktHaga schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Juiste volgorde:
Handgebaren aanzetten
Bevestigen uitzetten
Handgebaren uitzetten.
Jij hebt handgebaren al uitgezet voordat je bevestigen hebt uitgezet.
Dan heeft abn bij een italiaans bedrijf de pas laten maken/instellen (en is hij niet goed afgesteld)Gunner schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:21:
[...]
Ik heb dit gehad bij een gewone ABN AMRO-betaalpas. Dus het heeft niet veel met het land van registratie te maken. En zoals ik daarboven zei; sinds ik een andere telefoon heb is het niet meer voorgekomen.
youtube.com/@hisrep
![]() | ![]() |
(klik de thumbnails voor het hele plaatje
https://apps.apple.com/nl/app/ics-creditcard/id505201814
En overhaul van deze app was ook echt nodig, man wat gaat dat inloggen traag! Updating as we speakDaveFlash schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:43:
BREAK: Nieuwste app update van ICS is geschikt gemaakt voor Apple Wallet, een aankondiging over Apple Pay kan dus niet lang achterblijven:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Uncontrollable & Incompatible
I don't have dreams, I have goals!!
Helaas ben ik aan ICS gebonden omdat ik klant ben van ASN Bank en daar ook een creditcard afneem.
(ik heb ook AmEx en alhoewel dat perfect werkt met Apple Pay, wil ik daar vanaf, maar dat is voor een ander topic)
De ABN-Amro versie van de app heeft ook wallet compabiliteit nu. Wie weet...DaveFlash schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:43:
BREAK: Nieuwste app update van ICS is geschikt gemaakt voor Apple Wallet, een aankondiging over Apple Pay kan dus niet lang achterblijven:
[Afbeelding] [Afbeelding]
(klik de thumbnails voor het hele plaatje)
en ook de ANWB versie inmiddels.NoFearWizz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:52:
[...]
De ABN-Amro versie van de app heeft ook wallet compabiliteit nu. Wie weet...
dus de ICS Business-app, ICS Gold Creditcard-app, ABN AMRO Creditcard-app, ANWB Creditcard-app & de ICS Creditcard-app....
Apple Pay zal dus spoedig te activeren zijn is de verwachting.
[ Voor 35% gewijzigd door DaveFlash op 28-02-2023 17:13 ]
VISA eist het zelfs.[...]
Zou Visa alle NLse issuers hebben gevraagd om Apple Pay te implementeren?
kijk! en nu komt de spreekwoordelijke app uit de mouw!

also, waar haal je die quote,
"Zou Visa alle NLse issuers hebben gevraagd om Apple Pay te implementeren?
vandaan?
ik kwam wel een ouder artikel tegen over de eisen vanuit apple, deelnemende banken zouden tot liefst 95% van hun Visa of Mastercard-kaartproducten beschikbaar moeten stellen in Apple Pay: https://thepaypers.com/mo...uers-are-revealed--757215
[ Voor 50% gewijzigd door DaveFlash op 28-02-2023 18:08 ]
Snsbank applicatie is ook al zo ouderwets met ook veel wit. Denk toch dat dit soort bedrijven toch nog te veel hangen in hun eigen oude manieren van werken, en niet goed meekunnen met de huidige digitale tijdsgeest. In tegenstelling tot ING, die hebben het (kwa app) wel goed voor elkaar.
Dat er zo goed als zeker ApplePay ondersteuning komt juich ik alleen maar toe. Meer keuze is altijd beter. Zeker omdat mijn huidige SNS vaak niet geaccepteerd wordt door de (online) verkoper.
Weet iemand een betere manier om naar verwijzingen te zoeken? Want de inclusie van dit framework zegt op zich nog niet veel natuurlijk niks. Mijn kennis van applicaties uitpluizen is ondermaats.
edit: klopt niks van wat ik dacht
/f/image/x0AKj8gXnl5WxlqISXhhH8zY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door EsEsDee op 01-03-2023 15:24 ]
dat klopt idd, want cordova is een web-renderer, ofschoon: alle ics apps zijn helaas webapps, ook wel bekend als een zgn. wrapper app, de bewuste binary payloads die nodig zijn voor communicatie met bijv. Apple Wallet of andere onderdelen van iOS, zullen at runtime bij gebruik worden ingeladen.EsEsDee schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:02:
Mijn kennis van applicaties uitpluizen is ondermaats.
Dus sws ga je niet veel vinden in dit soort apps
Te vroeg gejuicht? Hoop trouwens dat Apple ooit nog echte changelog informatie gaat verplichten in de AppStore bij updates. Of op zijn minst na elke 5 updates o.i.d.
Of zoals wel vaker gebeurd met apps e.d. iemand die per ongeluk iets te veel mee stopt in de release. Het kan natuurlijk dat er intern wel getest wordt met de wallet, en dat het perongeluk in de productie terecht is gekomen. Dat kan dus met de laatste update gecorrigeerd zijn.EsEsDee schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:55:
zojuist verscheen ICS app update versie 6.5.1, Walletondersteuning is nu verdwenen als je in de AppStore kijkt.
Te vroeg gejuicht? Hoop trouwens dat Apple ooit nog echte changelog informatie gaat verplichten in de AppStore bij updates. Of op zijn minst na elke 5 updates o.i.d.
@rclahsenrclahsen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:48:
Er is in elk geval activiteit met de app, dus op de achtergrond gebeurt er wel wat. Dat is beter dan een klantenservice die alleen reageert met “Als we wat te vertellen hebben dan zeggen we dat. Tot die tijd moet je je mond houden.”
Welke klantenservice zei dat? of is dat je eigen interpretatie van hoe het overkomt?
Eigen interpretatie van bijvoorbeeld dit soort antwoorden:nielsiejjj92 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:45:
[...]
@rclahsen
Welke klantenservice zei dat? of is dat je eigen interpretatie van hoe het overkomt?
Niet dat het onvriendelijke reacties zijn, ze zijn alleen wel nietszeggend.Goedemorgen Kees, op dit moment is het niet mogelijk om met Apple Pay te betalen met je ANWB Card. We houden de ontwikkelingen en mogelijkheden wel nauwlettend in de gaten. Wellicht komt het in de toekomst. ^Sabrina
— ICS (@ics) 13 juni 2019
Het mag ook wel, heeft erg lang moeten duren. En zoals anderen ook al opgemerkt hebben, die app was al helemaal een ramp.
Triodos zou trouwens ook dit jaar op Apple Pay over willen gaan, maar daar heb ik de laatste tijd nog geen nieuws meer over gehoord.