Thx. Bij mij is de ONT geplaatst. Zit eigenlijk wel prima in de meterkast.
Ik ga zelf een UTP kabel trekken naar de woonkamer, zodat het modem op de oude plek kan blijven staan.
EDIT: in het weekend onder de vloer gekropen en UTP kabel getrokken. Kabel had ik nog liggen en aansluitmateriaal moet ik nog aanschaffen. Krijg ik net een SMS en mail: “Maak een afspraak met een monteur (…) voor u gratis”
Hoe zit het?
- KPNNetwerk legt de glasvezel naar binnen en monteren FTU en ONT in de meterkast. (Het PON lampje op de ONT knippert als de verbinding ok is, maar nog niet geactiveerd)
- Je internetprovider (in mijn geval KPN) moet dan nog een monteur langssturen om de barcode van de ONT te scannen en in zijn app in te voeren zodat de verbinding geactiveerd wordt. Diezelfde monteur kan ook Experiabox aansluiten en eventueel wat kabels trekken. (Maar niet door de kruipruimte, want daar zijn twee monteurs voor nodig)
Ik heb de kabel van meterkast naar oude ISRA punt zelf getrokke
n en zit nu te wachten tot de KPN monteur langskomt om de verbinding te activeren.
EDIT 11/11/2021: De monteur is geweest. Heeft netjes de lijn/ONT geactiveerd. Omdat ik zelf de kabel al had getrokken was het verder een kwestie van stekker VDSL eruit, stekker WAN erin. Nu 120/120 Mbit verbinding. Prima dus.
De monteur gaf aan dat in mijn wijk (Hoevenbuurt) vanwege het vocht in de kruipruimte het best een probleem is om de kabel te trekken van meterkast naar ISRA punt achter in de woning. Mijn inschatting is dat als je een beetje vriendelijk bent en een droge kruipruimte hebt, ze het echt wel voor je doen. Als het vochtig is kun je er ter plekke zelf in kruimpen ;-) Of je koopt zelf een stuk UTP kabel, trekt die vanaf het luik van de kruipruimte naar achter. In mijn woning zitten er rondom het ISRA punt meerdere leidingen de woonkamer in. 1 in gebruik door telfoon/vdsl, 1 rekam/COAX en 1 lege. Desnoods trek je de COAX eruit en steek je daar de UTP door. Als de kabel onder het kruipluik ligt en achterin de woonkamer bereikbaar is, kan de monteur de rest doen.
[
Voor 115% gewijzigd door
vliegnerd op 11-11-2021 09:48
]