Glasvezel in Gouda

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
Tijd om eens een topic te maken over de glasvezeloorlog die aanstaande is in Gouda. Er lijken drie verschillende providers een netwerk aan te willen leggen. Volgens de gemeente zijn er nog geen vergunningen afgegeven. De informatievoorziening is nogal rommelig omtrent dit onderwerp en ik zou graag dit topic gebruiken om de voortgang bij te houden.

Rekam
Rekam is al jaren bezig om langzaam het Coax-netwerk te verglazen. Ruim 30% van de huishoudens in Gouda heeft al een glasvezelaansluiting van Rekam en kan hierop diensten afnemen. Op dit netwerk leveren enkele kleine providers, te weten Trined, Solcon, FiberNow, Netrebel, DDS, Caiway, Glasnet en Delta. Het netwerk is volledig gebaseerd op GPON.

Rekam GlasDraad
https://www.rekamglasdraad.nl/
Rekam versnelt de uitrol van glasvezel in samenwerking met GlasDraad, om te beginnen met Bloemendaal en Plaswijck. Alle huishoudens die nog geen aansluiting hadden op het glasvezelnetwerk van Rekam worden in de eerste helft van 2020 ook aangesloten. Dit netwerk lijkt anders te zijn dan het bestaande glasvezelnetwerk van Rekam, en Rekam beweert dat KPN en al haar reguliere resellers ook op dit netwerk gaan leveren. Dit is tot op heden nog niet in de praktijk bevestigd.

Delta Fiber/Caiway
https://www.gavoorglasvezel.nl/

Delta/Caiway is een nieuwkomer in Gouda en heeft het voornemen om Bloemendaal, Plaswijck en Goverwelle aan te sluiten op glasvezel. Deze partij lijkt op dit moment het verst met de uitrol, grote delen van de plannen zijn nu gerealiseerd.

Op dit netwerk worden op dit moment abonnementen aangeboden via Kliksafe, Online, Delta en Caiway.

KPN
KPN NetwerkNL is bezig met het verglazen van Korte Akkeren en de binnenstad. Dit is naar verwachting voor de zomer van 2020 afgerond. Dit netwerk is P2P.

Alle providers die regulier via KPN leveren zullen ook op dit netwerk leveren: https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Een deel van Gouda is al door KPN verglaasd. De nieuwe wijk Westergouwe heeft enkel glasvezel (zowel van Rekam als KPN) en een aantal losstaande nieuwbouwprojecten verspreid door de stad zijn door KPN direct op glasvezel aangesloten. Daarnaast heeft KPN in de afgelopen jaren op veel plekken VVDSL uitgerold.

[ Voor 43% gewijzigd door DiedB op 30-01-2020 13:17 . Reden: Verduidelijken verschil Rekam en Rekam+GlasDraad, update uitrol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-06 15:53
Goed dat dit topic er is! De informatie is inderdaad niet heel duidelijk.

Glasdraad en Rekam werken al samen op meerdere plekken zoals rond Oudewater en rond Bodegraven.

Volgens mij kondigde eerst Delta (Caiway) aan glasvezel aan te gaan leggen in Gouda. KPN kon toen niet achterblijven en plaatste in maart de aankondiging ook heel Gouda te gaan verglazen. Vervolgens is Rekam met beide partijen in gesprek gegaan omdat twee netwerken geldverspilling is en drie helemaal te gek voor woorden. Delta wil zelf verder met een eigen netwerk, maar Rekam en KPN hebben in april overeenstemming bereikt over een samenwerken (link1, link2).
De exacte details van de samenwerking worden volgens mij nog uitgewerkt, de informatie op de rekamglasdraad website is nog niet heel gedetailleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Delta is een nieuwkomer in Gouda
Delta is gewoon Caiway, tijdje terug is Caiway overgenomen.

Maar zij zijn juist niet van plan de rest van Gouda te doen, zij richting zich enkel op de 2 genoemde wijken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
esky schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 01:37:
Delta wil zelf verder met een eigen netwerk, maar Rekam en KPN hebben in april overeenstemming bereikt over een samenwerken (link1, link2).
Helder, dan kunnen we er inderdaad van uitgaan dat die samenwerking er is. Is natuurlijk wel gek dat KPN los hiervan de binnenstad in hun eigen planning heeft gezet, terwijl de andere wijken nog geen upgrade gepland hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Vreemd dat Deltafiber niet heel Gouda verglaast. Dat betekent dat Caiway een hoop klanten in Gouda gaat verliezen, die misschien Caiway willen behouden. Rekam gaat de oude coaxkabel uitschakelen en daar zit Caiway nu nog op met DVB-C.

Op het nieuwe netwerk van Rekam/KPN komt Caiway volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
dolopfriet schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:15:
Rekam gaat de oude coaxkabel uitschakelen en daar zit Caiway nu nog op met DVB-C.
In de huizen die al Rekam glasvezel hebben zijn 2 fibers, eentje voor snel internet en eentje met RFoG, (zegmaar coax over glas), waar je nu Caiway op kan afnemen. Of Caiway dat blijft aanbieden of niet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

Speedmaster

Make my day...

DiedB schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:43:
[...]

Helder, dan kunnen we er inderdaad van uitgaan dat die samenwerking er is. Is natuurlijk wel gek dat KPN los hiervan de binnenstad in hun eigen planning heeft gezet, terwijl de andere wijken nog geen upgrade gepland hebben.
Niet zo verwonderlijk, REKAM heeft de binnenstad al verglaast, wat KPN zal doen is apparatuur op dat netwerk plaatsen zodat ze alsnog onder eigen vlag diensten kunnen gaan aanbieden. Alles wat nog niet verglaast is in de binnenstad zal straks onder KPN vlag verder worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Speedmaster schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:04:
[...]

Niet zo verwonderlijk, REKAM heeft de binnenstad al verglaast, wat KPN zal doen is apparatuur op dat netwerk plaatsen zodat ze alsnog onder eigen vlag diensten kunnen gaan aanbieden. Alles wat nog niet verglaast is in de binnenstad zal straks onder KPN vlag verder worden aangesloten.
Weet je er meer over of is dat een aanname? Er zit in de KPN-planning geen zichtbaar verschil tussen straten die al verglaasd zijn door Rekam en straten die nog verglaasd moeten worden.

Zoals je nu beschrijft krijg je een gekke mix van netwerken en technologieën in de binnenstad. Het netwerk van Rekam werkt immers anders dan het netwerk dat KPN NetwerkNL zou aanleggen. Voor zover ik heb gezien doet Rekam GPON en blijft KPN voorlopig bij FttH, en dat is nog maar een van de verschillen. KPN-monteurs zouden dan ook niet kunnen werken met de infrastructuur van Rekam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Dit is van 29 dagen geleden en lijkt me een redelijk betrouwbare uitspraak (komt direct vanuit KPN NetwerkNL). Bij KPN intern is er geen plan om samen te werken met Rekam. Dat zou betekenen dat de plannen die er nu voor de binnenstad liggen gaan om een nieuw glasvezelnetwerk aan te leggen door KPN NetwerkNL. Dit spreekt eerdere nieuwsberichten dus weer tegen.

https://forum.kpn.com/int...rking-rekam-en-kpn-471953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DiedB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:23:
Voor zover ik heb gezien doet Rekam GPON en blijft KPN voorlopig bij FttH, en dat is nog maar een van de verschillen. KPN-monteurs zouden dan ook niet kunnen werken met de infrastructuur van Rekam.
En dit juist waar ik straks bang voor ben, GPON lijkt aanzienlijk stuk 'goedkoper' in aanleg, maar kwaliteit niveau 'kabelfoon' als je moet gaan delen met de buurt.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
SinergyX schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

En dit juist waar ik straks bang voor ben, GPON lijkt aanzienlijk stuk 'goedkoper' in aanleg, maar kwaliteit niveau 'kabelfoon' als je moet gaan delen met de buurt.
Ik denk dat het wel meevalt. De techniek die wordt gebruikt om data over de glasvezels te sturen ontwikkelt zich harder dan onze behoefte aan snelheid. Bovendien hebben is er met FttH ook gewoon sprake van overboeking, er loopt echt niet zoveel capaciteit naar het distributiepunt als de som van de snelheden van alle gekoppelde abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
DiedB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:33:
Dit is van 29 dagen geleden en lijkt me een redelijk betrouwbare uitspraak (komt direct vanuit KPN NetwerkNL). Bij KPN intern is er geen plan om samen te werken met Rekam. Dat zou betekenen dat de plannen die er nu voor de binnenstad liggen gaan om een nieuw glasvezelnetwerk aan te leggen door KPN NetwerkNL. Dit spreekt eerdere nieuwsberichten dus weer tegen.

KPN netwerkNL is een los bedrijf van de provider KPN, kan best zijn dat de 1 niet weet wat de ander doet. KPN levert al diensten over het netwerk van Glasdraad en enkele andere partijen dus alleen leveren via eigen netwerk is niet meer actueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:21
DiedB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:23:
[...]

Weet je er meer over of is dat een aanname? Er zit in de KPN-planning geen zichtbaar verschil tussen straten die al verglaasd zijn door Rekam en straten die nog verglaasd moeten worden.

Zoals je nu beschrijft krijg je een gekke mix van netwerken en technologieën in de binnenstad. Het netwerk van Rekam werkt immers anders dan het netwerk dat KPN NetwerkNL zou aanleggen. Voor zover ik heb gezien doet Rekam GPON en blijft KPN voorlopig bij FttH, en dat is nog maar een van de verschillen. KPN-monteurs zouden dan ook niet kunnen werken met de infrastructuur van Rekam.
KPN gaat inmiddels ook beginnen aan GPON.
Eerst nog als pilot en als deze pilot naar tevredenheid verloopt, zal KPN waarschijnlijk vanaf Q4 2019 deze technologie inzetten in alle nieuwe FttH gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
DiedB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:33:

Waar in die brief lees je dat ze een samenwerking hebben met KPN? Ik lees alleen dat ze er samen met KPN voor gaan zorgen dat 'heel Gouda en omstreken zo effectief en efficiënt mogelijk wordt voorzien van glasvezel'. Dat hoeft niet te betekeken dat ze samenwerken, maar kan ook gewoon betekenen dat een deel door Rekam wordt gedaan en het andere deel door KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

Speedmaster

Make my day...

Mijn reactie is een aanname, REKAM profileert zich hoe langer hoe meer als netwerkbeheerder. Dus eigen netwerk openstellen voor KPN en mee profiteren van de verbetering van het netwerk door KPN. Het zou echt van de zotte zijn dat in het centrum nogmaals alle straten opengaan voor een KPN vezel terwijl er al een vezel klaar voor gebruik ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Speedmaster schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:29:
Mijn reactie is een aanname, REKAM profileert zich hoe langer hoe meer als netwerkbeheerder. Dus eigen netwerk openstellen voor KPN en mee profiteren van de verbetering van het netwerk door KPN. Het zou echt van de zotte zijn dat in het centrum nogmaals alle straten opengaan voor een KPN vezel terwijl er al een vezel klaar voor gebruik ligt.
Het centrum is nog lang niet verglaasd. KPN heeft in de nieuwbouw de afgelopen drie jaar hun eigen glasvezelverbinding aangelegd (zo'n 200-300 woningen) en Rekam heeft een paar straten gedaan (15% zou ik zeggen). Ik zie liever dat KPN dat regelt als gerenommeerde partij. Rekam blijft klein en het aanbod dat ze hebben aan internetproviders is momenteel redelijk waardeloos.

Afbeeldingslocatie: https://www.rekamglasdraad.nl/images/Gouda_glas_coax.jpg
(groen is glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Op de site van de gemeente Gouda is in een aangepast artikel te lezen dat:
Deltafiber en de gemeente Gouda hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor het aanleggen van glasvezel in de wijken Goverwelle, Plaswijck en Bloemendaal. De vergunning wordt in de week van 5 augustus afgegeven.
Als je doorklikt naar de FAQ lees je:
Voor welke wijken is een vergunning afgegeven?
Momenteel is er alleen een vergunning afgegeven aan Deltafiber voor de wijken Goverwelle, Plaswijck en Bloemendaal. Het is nog niet bekend of én wanneer de andere wijken aan te beurt zijn.

KPN heeft een vergunning bij de gemeente ingediend om in de wijken Korte Akkeren en de binnenstad glasvezelnetwerk aan te leggen. Nieuwbouwwijken zoals Westergouwe en Middenwillens hebben al een glasvezelnetwerk.
Ik vind het heel apart dat de gemeente Rekam nergens vermeld, die hebben al 10.000 glasvezel aansluitingen in Gouda en zijn op dit moment dus de grootste speler in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Dus Rekam loopt gewoon te roeptoeteren en heeft nog helemaal geen vergunning van de gemeente om de bestaande woningen van glasvezel te voorzien?

Wat een blamage !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
dolopfriet schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:31:
Dus Rekam loopt gewoon te roeptoeteren en heeft nog helemaal geen vergunning van de gemeente om de bestaande woningen van glasvezel te voorzien?
Ze hebben al een behoorlijk deel verglaasd en zijn bovendien gegarandeerd van een vergunning via de Telecomwet. De gemeente gaat waarschijnlijk wel alles proberen om samenwerking te stimuleren. De afgifte van een vergunning aan een voor de gemeente onbekende partij, schijnbaar zonder bereidheid tot samenwerking is dan wel weer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
DiedB schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Ze hebben al een behoorlijk deel verglaasd en zijn bovendien gegarandeerd van een vergunning via de Telecomwet. De gemeente gaat waarschijnlijk wel alles proberen om samenwerking te stimuleren. De afgifte van een vergunning aan een voor de gemeente onbekende partij, schijnbaar zonder bereidheid tot samenwerking is dan wel weer vreemd.
Volgens mij is er ook een wet/regel dat je bij grondwerkzaamheden derden toegang moet geven, dus het zou me niks verbazen als Rekam met de werkzaamheden van Delta mee legt waar dat uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Ik heb wat informatie uit betrouwbare bron:
  1. RekamGlasdraad is nogsteeds van plan deze maand te beginnen met graven. Het wachten is alleen nog op een vergunning van de gemeente, deze is maanden geleden al aangevraagd.
  2. De gesprekken tussen Rekam en KPN NetwerkNL zijn vergevorderd. De verwachting is dat in de tweede helft van 2020 alle providers die nu via KPN NetwerkNL leveren (KPN, T-Mobile, Tele2, Tweak, Online,...) ook op de rest van het Rekam glasvezelnetwerk kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar is het nu GPON wat KPN gaat doen, of blijven ze ftth houden in Gouda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 22:49

vr6-only

Blub Blub

Caiway is in ieder geval begonnen in Gouda Bloemendaal-Plaswijck. Er zijn ruim 1200 woningen voorbij gegraven. Nog een kleine 6200 te gaan en de bedoeling is dat ze begin volgend jaar klaar zijn met zwemmen....graven.

KPNNetwerkNL gaat ook starten, rond oktober.

Tenslotte. Bewoners snappen er helemaal niets meer van ;w

heeft even gebeld met oud collega die daar het project bestuurt

[ Voor 10% gewijzigd door vr6-only op 04-09-2019 21:40 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Had ooit gezegd dat ik tegen 2023 wel een keer glasvezel zou hebben, we liggen nog op schema :P

• dolopfriet
Ik kan me niet voorstellen dat de glasvezelaanbieders niet gelijk optrekken met de aanleg in de Goudse wijken. Je kan het toch niet maken de straten twee keer achter elkaar open te gooien?

• DiedB
vr6-only schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:39:
Caiway is in ieder geval begonnen in Gouda Bloemendaal-Plaswijck. Er zijn ruim 1200 woningen voorbij gegraven. Nog een kleine 6200 te gaan en de bedoeling is dat ze begin volgend jaar klaar zijn met zwemmen....graven.

KPNNetwerkNL gaat ook starten, rond oktober.

Tenslotte. Bewoners snappen er helemaal niets meer van ;w

heeft even gebeld met oud collega die daar het project bestuurt
Dankjewel voor de info! Is er een plek om hier meer informatie over te krijgen? Het portaal met wegwerkzaamheden in Gouda laat hier in ieder geval niets over zien. In welke wijk liggen die 1200 woningen?

Is er meer bekend over de plannen van KPN NetwerkNL? Centrum en Korte Akkeren staan op de planning voor Q4 2020, hebben deze werkzaamheden hier al mee te maken?

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

DiedB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:58:
[...]

Dankjewel voor de info! Is er een plek om hier meer informatie over te krijgen? Het portaal met wegwerkzaamheden in Gouda laat hier in ieder geval niets over zien. In welke wijk liggen die 1200 woningen?

Is er meer bekend over de plannen van KPN NetwerkNL? Centrum en Korte Akkeren staan op de planning voor Q4 2020, hebben deze werkzaamheden hier al mee te maken?
Geen idee waar je meer info kunt vinden. Het is in ieder geval niet voor KPN NetwerkNL, die zijn (nog) niet gestart.

Glasvezelbuitenaf is momenteel bezig in de wijk Bloemendaal - Plaswijck.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik heb in Goverwelle inmiddels een schouw gehad van de Delta Fiber/GlasdraadGa voor glas gasten.

[ Voor 10% gewijzigd door ATS op 13-09-2019 20:36 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Ok, dus de schouwer komt voor beide partijen tegelijk schouwen! Das mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jake1996
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 09:37
Korte Akkeren is blijkbaar aan snel aan de beurt. Brieven van KPN/Telfort ontvangen voor een aankomende “schouw”.
En vandaag nog een reclame speeltje in de bus van KPN NetwerkNL.
Geen idee of we ook nog iets van Rekam/Glasdraad kunnen verwachten. Hopelijk gaat de straat maar 1x openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

dolopfriet schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:25:
Ok, dus de schouwer komt voor beide partijen tegelijk schouwen! Das mooi.
Ok, sorry, ik ben nu de verwarring alleen maar aan het vergroten. Ik bedoelde "Ga voor glas". Niet de Rekam dus.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
jake1996 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:27:
Korte Akkeren is blijkbaar aan snel aan de beurt. Brieven van KPN/Telfort ontvangen voor een aankomende “schouw”.
Geen idee of we ook nog iets van Rekam/Glasdraad kunnen verwachten. Hopelijk gaat de straat maar 1x openen.
Wat is de geplande datum bij jou op https://netco-fpi-info.fourstack.nl?

• jake1996
  • Laatst online: 07-06 09:37
Net even gekeken. Q1-2020..

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jake1996 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:27:
Kreeg ik inderdaad ook vandaag binnen, dat geeft in iedergeval goed geval doet ik er wel bij zit en geen 'achterstraat' ben die er nog buiten valt :P

WatFttH
PlanningQ4 2020
Distributiepunt(en)REGG

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 14-09-2019 14:02 ]

• ReQuiem83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10-2023
Dus samenvatting, het is een zooi met de berichtgeving 8)7

KPN en Rekam wachten dus nog op vergunning en Delta is al begonnen met graven maar doet alleen 2 wijken, KPN doet de binnenstad en heeft Westergouwe al. Rekam heeft ook al 10.000 bestaande glasvezel aansluitingen. Waarbij mogelijk Rekam en KPN gaan samenwerken (Rekam heeft KPN al op hun site staan als provider) KPN ontkent nog steeds.

Als ze nou kosteloos 3 aansluitingen in de meterkast leggen met een label van welke netwerkbeheerder dan kan ik in de toekomst nog eens wisselen maar zou wel niet als je geen abo met ze afneem. Laten ze de kabel bij je voordeur liggen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ReQuiem83 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:01:

Als ze nou kosteloos 3 aansluitingen in de meterkast leggen met een label van welke netwerkbeheerder dan kan ik in de toekomst nog eens wisselen maar zou wel niet als je geen abo met ze afneem. Laten ze de kabel bij je voordeur liggen.
Klinkt leuk, maar is natuurlijk waanzin. 8)7
3 x FttH infrastructuur aanleggen?!? Dat zou complete madness zijn. :-(

Mooie Plaatjes   

• esky
ReQuiem83 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:01:
Als ze nou kosteloos 3 aansluitingen in de meterkast leggen met een label van welke netwerkbeheerder dan kan ik in de toekomst nog eens wisselen
Als ik het goed begrepen heb monteren ze alledrie de glasvezel in je meterkast ook als je geen abonnement afneemt. Zou wel echt te gek voor woorden zijn als er in Gouda een wijk komt met 3 glasvezel aansluitingen terwijl tweederde van Nederland er 0 heeft...

• ReQuiem83
Lijkt mij ook erg raar maar zoals het er nu uitziet...

Bij ons voor is toevallig de straat net opgehoogd, zijn nog bezig. Ik had de hoop dat ze meteen dan de glasvezel kabel erin gooiden maar nee afstemming met de gemeente...had kosten gescheeld.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

esky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:43:
[...]

Als ik het goed begrepen heb monteren ze alledrie de glasvezel in je meterkast ook als je geen abonnement afneemt. Zou wel echt te gek voor woorden zijn als er in Gouda een wijk komt met 3 glasvezel aansluitingen terwijl tweederde van Nederland er 0 heeft...
Ik sprak van de week een KPN gast die bezig was aan een wijkkast, volgens hem komen er maar 2 kabels, KPN en Delta, enkel in gebied wat Rekam nu zelf heeft lijkt de kans op 3, maar daar zou Delta voorlopig niets gaan doen.

Volgens hem is glasdraad enkel de organisatie met de bewoners, maar dat enkel Delta en KPN hier daadwerkelijk glas in de grond proppen.

• esky
SinergyX schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:37:
Ik sprak van de week een KPN gast die bezig was aan een wijkkast, volgens hem komen er maar 2 kabels, KPN en Delta, enkel in gebied wat Rekam nu zelf heeft lijkt de kans op 3, maar daar zou Delta voorlopig niets gaan doen.
Volgens de Delta site staan Bloemendaal en Plaswijck op de planning en dat zijn ook de wijken waar RekamGlasdraad als eerste aan de slag gaat. KPN heeft deze wijken inderdaad niet op de planning staan.

• dolopfriet
Omdat Rekam zegt samen te werken met KPN, betekent dit dan dat in Bloemendaal geen glasvezel komt van Rekam?

• esky
dolopfriet schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:40:
Omdat Rekam zegt samen te werken met KPN, betekent dit dan dat in Bloemendaal geen glasvezel komt van Rekam?
Rekam legt het netwerk aan, KPN gaat (als het goed is) diensten er overheen leveren. Zo'n soort constructie is ook in sommige Glasdraad gebieden en bijvoorbeeld ook bij CAI Harderwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:08

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Gisteravond in Goverwelle een schouw gehad van APK Telecom (Gavoorglasvezel.nl/ Delta/Caiway) dus glas tot in de meterkast zou moeten gaan komen? Kon nog niet gezegd wanneer er wat zou gaan gebeuren, wel dat ik per mail en telefoon op de hoogte gehouden zal worden tegen de tijd dat ze gaan graven.
Wat hij me ook mee gaf is dat het eerste jaar alleen de aangesloten providers over de vezel zouden leveren, maar dat deze na dat jaar open zou zijn voor meer aanbieders (of die daar ook gebruik van gaan maken is natuurlijk nog een vraag). Ik ben benieuwd wanneer er meer gebeurt.

It's just a donkey

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

esky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:35:
[...]

Volgens de Delta site staan Bloemendaal en Plaswijck op de planning en dat zijn ook de wijken waar RekamGlasdraad als eerste aan de slag gaat. KPN heeft deze wijken inderdaad niet op de planning staan.
Geen idee waar jij deze info vandaan, maar het klopt niet. DeltaFiber (Caiway) is bezig in die wijken en dat ligt er eind dit jaar in qua graafwerk. KPN start in het centrumgebied en dat is op z'n vroegst januari van dit jaar. Btw, beide netwerken worden door dezelfde partij uitgerold. De eerste POP van KPN is geplaatst. Morgen komt de eerste van Deltafiber en 1 week later de overige 2. Wat de prutsers van Rekam heb ik geen weet van.

Rekam is een heel smerig spelletje aan het spelen en de mensen trappen erin. Uiteindelijk zijn jullie degene die aan het kortste eind trekken omdat je de kosteloze aansluiting wellicht niet neemt (Mozaiek sluit convenanten met Rekam bijvoorbeeld en beheerders weigeren Deltafiber vervolgens |:( ).

[ Voor 7% gewijzigd door vr6-only op 26-09-2019 21:11 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rekam doet tenminste heel Gouda, kan je van Caiway/Delta nog steeds niet zeggen, vuil of niet, selectief kabeltje graven in een klein stukje van Gouda vind ik nog erger.

(en kan niet wachten om eindelijk bij Caiway weg te kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
vr6-only schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:10:
Geen idee waar jij deze info vandaan, maar het klopt niet.
Wat klopt er niet? Ik zeg:
1) DeltaFiber gaat in Bloemendaal en Plaswijck aan de slag
> Jij bevestigt dat

2) RekamGlasdraad gaat in Bloemendaal en Plaswijck beginnen.
> Zie hun website.

3) KPN heeft geen plannen voor deze wijken (Bloemendaalen en Plaswijck dus).
> Dat spreek je ook niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

SinergyX schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:42:
Rekam doet tenminste heel Gouda, kan je van Caiway/Delta nog steeds niet zeggen, vuil of niet, selectief kabeltje graven in een klein stukje van Gouda vind ik nog erger.

(en kan niet wachten om eindelijk bij Caiway weg te kunnen)
Ambitie is anders dan feiten en mensen trappen erin. En Rekam gaat dus helemaal niet overal aanleggen. Dat is hem juist. Maar blijf vooral bij je eigen standpunt.
esky schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:07:
[...]

Wat klopt er niet? Ik zeg:
1) DeltaFiber gaat in Bloemendaal en Plaswijck aan de slag
> Jij bevestigt dat

2) RekamGlasdraad gaat in Bloemendaal en Plaswijck beginnen.
> Zie hun website.

3) KPN heeft geen plannen voor deze wijken (Bloemendaalen en Plaswijck dus).
> Dat spreek je ook niet tegen.
Lees hem nog eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
vr6-only schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:10:
[...]

Geen idee waar jij deze info vandaan, maar het klopt niet. DeltaFiber (Caiway) is bezig in die wijken en dat ligt er eind dit jaar in qua graafwerk. KPN start in het centrumgebied en dat is op z'n vroegst januari van dit jaar. Btw, beide netwerken worden door dezelfde partij uitgerold. De eerste POP van KPN is geplaatst. Morgen komt de eerste van Deltafiber en 1 week later de overige 2. Wat de prutsers van Rekam heb ik geen weet van.
Je lijkt hier meer van te weten dan de rest in dit topic, waar komt jouw informatie vandaan? Werk je bij een van de partijen? Ik zou het zeer op prijs stellen als je af en toe updates kunt doen over de uitrol in dit topic.

Waar begint KPN met de uitrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Je kunt beter zeggen wat je bedoelt, want ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

vr6-only schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:13:
[...]

Ambitie is anders dan feiten en mensen trappen erin. En Rekam gaat dus helemaal niet overal aanleggen. Dat is hem juist. Maar blijf vooral bij je eigen standpunt.
Wat heeft dit met mijn standpunt te maken? :?

Het zal werkelijk m'n achterwerk oxideren wie wat allemaal doet, de gene die bij mij glasvezel aan gaat leggen, is prima voor mij. De rest die blijkbaar 1/2 wijken elders in Gouda meer dan genoeg vind, hoe goed en lief en mooi ze ook zijn, boeien mij niet.

Daarbij, het is niet Caiway, maar KPN die in de zuidelijke kant van Gouda aan het adverteren was (vouwkubus).

De laatste reacties van jou zijn meer cryptisch dan logisch, zal best dat je een anti hebt tegen rekam, maar daar heb je mij in iedergeval niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Heren/dames,

Vooropgesteld dat ik geen enkel commerciële belang heb. Mijn belang zit hem in de interesse vanuit de technische kant en het benoemen van feiten. En ik ken de projectleider die momenteel daar het project runt voor Deltafiber.

Feit:

Deltafiber, dezelfde partij achter Caiway, legt momenteel bij circa 7400 woningen glasvezel aan. Dit gebeurt in de wijken Bloemendaal-Plaswijck.

De eerste pop van KPN is geplaatst. Zij gaan ergens anders beginnen dan waar Deltafiber nu aanlegt.

De eerste pop van Deltafiber is vandaag geplaatst aan de Meerburgstraat. De overige 2 pops volgen op 7 oktober.

Rekam heeft her en der al glasvezel uitgerold, maar heeft niet overal glasvezel liggen. Tevens zijn er geen plannen om bijvoorbeeld heel Gouda of Bloemendaal-Plaswijck te doen. Er is geen vergunning of wat dan ook. Is puur “praatjes” zoals men het noemt.

Over samenwerking kan ik niets roepen, omdat ik het simpelweg niet weet. Geruchten gaan dat Rekam namens KPN legt. Dit is meer commercieel van gedachte dan technisch. Het is KPN NetwerkNL die uitrolt uit naam van Rekam.

KPN heeft de opdracht uitstaan bij VolkerWessels Telecom om alvast een deel te verglazen. Dit noemen zij “Centrum”. Diezelfde legt nu aan voor Deltafiber in Bloemendaal-Plaswijck. Vervolg is ook gepland.

Tevens is een andere partij bezig voor Deltafiber in Gouda. Dit raakt veelal het Rekam gebied.

Ik heb uitrol van FttH gedaan tot aan 2015 bij een bekende speler voor met name Reggefiber. Ondertussen doe ik weer waar ik in ben afgestudeerd, bouwkundig constructeur.

[ Voor 6% gewijzigd door vr6-only op 27-09-2019 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar Reggefiber is toch gewoon KPN netwerkNL? Welk weer op zijn beurt onderdeel is van KPN, dus nog steeds enkel KPN en Delta. Wie de daadwerkelijke aanleg doet (zoals VW meeste koper hier deed), uiteindelijk gaat het om wie het 'recht' krijgt het te mogen gebruiken, zoals nu Delta via Rekam kabel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

SinergyX schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:15:
Maar Reggefiber is toch gewoon KPN netwerkNL? Welk weer op zijn beurt onderdeel is van KPN, dus nog steeds enkel KPN en Delta. Wie de daadwerkelijke aanleg doet (zoals VW meeste koper hier deed), uiteindelijk gaat het om wie het 'recht' krijgt het te mogen gebruiken, zoals nu Delta via Rekam kabel doet.
Reggefiber was enkel bedoeld om mijn achtergrond te weergeven. Heeft niets te maken met de huidige situatie in Gouda. En ja, oud Reggefiber is nu KPN NetwerkNL geworden.

En dat VWT de meeste koper heeft gedaan is niet vreemd. Het is ontstaan uit KPN Telecom Netwerkbouw. Ooit 17k man sterk.

[ Voor 9% gewijzigd door vr6-only op 27-09-2019 19:49 ]

• esky
vr6-only schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:59:
Rekam heeft her en der al glasvezel uitgerold, maar heeft niet overal glasvezel liggen. Tevens zijn er geen plannen om bijvoorbeeld heel Gouda of Bloemendaal-Plaswijck te doen. Er is geen vergunning of wat dan ook. Is puur “praatjes” zoals men het noemt.

Over samenwerking kan ik niets roepen, omdat ik het simpelweg niet weet. Geruchten gaan dat Rekam namens KPN legt. Dit is meer commercieel van gedachte dan technisch. Het is KPN NetwerkNL die uitrolt uit naam van Rekam.
Rekam heeft al ruim 10.000 glasvezelaansluitingen in Gouda. Voor Gouda werkt Rekam nu samen met Glasdraad zodat er meer financiële ruimte is. De vergunning voor heel de wijken Bloemendaal en plaswijck is al maanden geleden aangevraagd bij de gemeente. Zodra die verstrekt wordt gaat de aannemer aan de slag. Voor de rest van Gouda zijn wel plannen, maar nog geen vergunningen aangevraagd.

Over de Rekam KPN samenwerking, KPN NetwerkNL heeft een deal met Glasdraad zodat providers via KPN NetwerkNL kunnen leveren op Glasdraad netwerken. RekamGlasdraad werkt eraan een vergelijkbare deal voor Gouda te regelen. Dus dan legt RekamGlasdraad het netwerk aan en kunnen providers o.a. via KPN NetwerkNL diensten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
  • Laatst online: 29-05 01:33
Ik had ergens begrepen dat Delta is begonnen met de aanleg zonder dat zij vergunning hebben van de gemeente. hierdoor zijn ze op last van de gemeente on hold gezet.

Weet niet of dit een hardnekkig gerucht is. Of dat een van jullie dit kan bevestigen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:10
Dit klopt volgens mij niet, Delta is begin augustus begonnen, tenzij ze voor deze datum begonnen zijn....
Zie:

http://www.gouda.nl/Bestu.../Aanbieders_van_glasvezel

Rekam moet nog volgens mij nog wel een vergunning krijgen die zijn bij mij vorige maand geweest voor een woningschouw.
Ik heb ze daarbij meteen gevraagd of dat de vezel in de hoek van mijn woonkamer komt ipv de meterkast want in het blok huizen waarin ik woon komt alles daar binnen.

Edit: Ik heb ze vandaag in plaswijck nog bezig gezien dus het werk ligt niet stil...

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan1986 op 11-10-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Vandaag even contact met Rekam Glasdraad KS opgenomen.
Focus ligt nu op de wijk: Bloemendaal, daarna Goverwelle en pas daarna de mooie Goudse binnenstad.
Er zijn inmiddels wel een stuk meer ISP's bijgekomen die diensten via het glasvezelnetwerk zullen gaan leveren. We wachten weer af... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Security op 14-10-2019 13:36 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
Zijn er al data bekend wanneer ze met plaswijck en bloemendaal beginnen?
Want zo ver ik heb kunnen zien is er nog geen vergunning voor rekam verleent door de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bloemendaal zijn ze al bezig, collega heeft de kabel al in de grond zitten, alleen aansluiting naar meterkast was niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
Als die glaskabel door selecta infra is neergelegd dan is die van deltafiber die zijn hier namelijk bezig, kabel ligt hier sinds een paar weken ook onder de stoep en moet bij mij ook nog binnen gevoerd worden.
Rekam moet ik hier nog zien is dacht ik het bedrijf ELKA welke het netwerk neer gaat leggen?

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan1986 op 14-10-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

Zojuist even fourstack gecontroleerd.

Wat: FttH
Planning: Q4 2020
Distributiepunt(en): REGG
-
Technologie / Internet Snelheid
Fiber
500 Mbit/s

De netwerk site van KPN geeft vervolgens zelf aan:

Hoe lang het nog duurt, weten we op dit moment niet; maar het is zeker dat ook uw woning een eigen glasvezelaansluiting krijgt. Wanneer we aan het werk gaan in uw buurt, informeren we u daarover per post. U kunt zich ook alvast aanmelden voor ons glasvezelnieuws, dan vertellen we het u als eerste. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is echt zo'n standaard tekst op zo'n beetje elk adres in de nu niet bekende wijken (kort akkeren, weidebloem, kort haarlem etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:10:
Dat is echt zo'n standaard tekst op zo'n beetje elk adres in de nu niet bekende wijken (kort akkeren, weidebloem, kort haarlem etc).
Het kan me niet snel genoeg gaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Arjan1986 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:55:
Als die glaskabel door selecta infra is neergelegd dan is die van deltafiber die zijn hier namelijk bezig, kabel ligt hier sinds een paar weken ook onder de stoep en moet bij mij ook nog binnen gevoerd worden.
Rekam moet ik hier nog zien is dacht ik het bedrijf ELKA welke het netwerk neer gaat leggen?
Controleer het over 2 a 3 weken weer en dan staan er nieuwe datums bij. Of je moet in een appartement wonen en dan blijft het voorlopig Q4 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReQuiem83
Ik zag ze hier ook al paar straten terug in bloemendaal (ten hoogte bij de hoogvliet) ook al bezig met de bekende groene kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:26

winnie

de poes...

Semi gerelateerd: Vandaag een brief in de bus dat rekam en glasdraad bij mij in de Krimpenerwaard diensten gaan aanbieden. Informatie is te vinden op https://krimpenerwaard.rekamglasdraad.nl/
Als ik mijn postcode invul, krijg ik de melding "Dit adres valt binnen het aansluitgebied, maar is niet opgenomen in ons aansluitbestand. Bent u van mening dat u wel aan de voorwaarden voldoet voor glasvezel van GlasDraad? Laat dan uw gegevens achter via onderstaande knop."
Het zal een vorm van interesse peiling zijn, vermoed ik. Glasvezel is al anderhalf jaar geleden tot in mijn huis afgemonteerd. Ik kijk televisie via glas van caiway, maar ik heb nooit internet van caiway genomen (ik zit nu bij xs4all en dat wil ik zo houden). Ironie is dat ik eind november naar Gouda verhuis. Naar een huis zonder glasvezel in de straat :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
winnie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:04:
Semi gerelateerd: Vandaag een brief in de bus dat rekam en glasdraad bij mij in de Krimpenerwaard diensten gaan aanbieden. Informatie is te vinden op https://krimpenerwaard.rekamglasdraad.nl/
Als ik mijn postcode invul, krijg ik de melding "Dit adres valt binnen het aansluitgebied, maar is niet opgenomen in ons aansluitbestand. Bent u van mening dat u wel aan de voorwaarden voldoet voor glasvezel van GlasDraad? Laat dan uw gegevens achter via onderstaande knop."
Het zal een vorm van interesse peiling zijn, vermoed ik. Glasvezel is al anderhalf jaar geleden tot in mijn huis afgemonteerd. Ik kijk televisie via glas van caiway, maar ik heb nooit internet van caiway genomen (ik zit nu bij xs4all en dat wil ik zo houden). Ironie is dat ik eind november naar Gouda verhuis. Naar een huis zonder glasvezel in de straat :-(
De brief die je hebt ontvangen is volgens mij anders dan de website. De website is nu voor de campagne voor de mensen die nog geen glasvezel hebben zoals ik het lees. Is het niet zo dat er vanaf volgend jaar meer providers op het al bestaande glasvezel netwerk komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
winnie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:04:
Ironie is dat ik eind november naar Gouda verhuis. Naar een huis zonder glasvezel in de straat :-(
Schrale troost, je zult in Gouda eerder glasvezel hebben dan in Amsterdam of Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:23
Fourstack geeft hier inmiddels het volgende aan:

Postcode 2802

Wat: FttH
Planning: Jan. 2020
Distributiepunt(en): REGG

Technologie / Internet Snelheid
Fiber
500 Mbit/s

Maar al sinds december 2014 zeer tevreden klant op het Rekam glasvezel netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door MediaZoo op 24-10-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

esky schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:09:
[...]

Schrale troost, je zult in Gouda eerder glasvezel hebben dan in Amsterdam of Utrecht.
Valt nog allemaal eerst te bezien, leuk dat ze 2 wijken bezig zijn, de rest is puur 'ergens' een keer, kan nog bijzonder veel gebeuren tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
SinergyX schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Valt nog allemaal eerst te bezien, leuk dat ze 2 wijken bezig zijn, de rest is puur 'ergens' een keer, kan nog bijzonder veel gebeuren tot die tijd.
Volgens de site van de gemeente is Delta bezig in Goverwelle, Plaswijck en Bloemendaal. Ook volgens die site gaat KPN aan de slag in Korte Akkeren en Binnenstad. Westergouwe en Middenwillens hebben al glasvezel, kortom het aantal adressen met minimaal 1 glasvezelaansluiting was begin dit jaar zo'n 10.000 (van de 35.000) en zal over een jaar fors hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

esky schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Volgens de site van de gemeente is Delta bezig in Goverwelle, Plaswijck en Bloemendaal. Ook volgens die site gaat KPN aan de slag in Korte Akkeren en Binnenstad. Westergouwe en Middenwillens hebben al glasvezel, kortom het aantal adressen met minimaal 1 glasvezelaansluiting was begin dit jaar zo'n 10.000 (van de 35.000) en zal over een jaar fors hoger zijn.
Dat zeg ik, ze 'gaan', ik heb al genoeg gezeik met KPN in afgelopen 20 jaar gehad dat ik zulke planningen gewoon afwacht, dan ergens vanuit te gaan. Mijn buurt staat pas Q4 2020 op de lijst, kan nog genoeg in de tussentijd gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Maak me niet uit wie de glasvezel legt en fysiek aansluit in de meterkast. In ieder geval nooit Rekam als aanbieder. 25 jaar terug deze oubollige coax aanbieder vervangen door een schotel. Op de coax een bagger signaal en nooit verholpen.

De aansluiting komt in de meterkast waar geen stopcontact aanwezig is. Het aanleggen van UTP naar het punt waar de TV hangt een behoorlijke klus is. Slechts een deel van het huis is onder de vloer bereikbaar, mits er geen laagje water aanwezig is :-( Met het huidige aansluitpunt in de kamer (waar het modem is geplaatst) zou het zo gedaan zijn. Nu internet plus bellen in gebruik en werkt zoals het hoort.

Inmiddels zijn ze hier voor de deur aan het graven en leggen tot aan de voordeur het groende kabeltje.

Ga er voorlopig geen gebruik van maken.

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 30-10-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
TecTo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:15:
De aansluiting komt in de meterkast waar geen stopcontact aanwezig is. (...) Met het huidige aansluitpunt in de kamer (waar het modem is geplaatst) zou het zo gedaan zijn.
Kon je bij de schouw niet aangeven waar je het aansluitpunt wilde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

esky schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Ik heb meer mensen al gehoord hierover, het was echt een geval 'meterkast of niet', ze doen best wat 'oudere' huizen daar in de buurt die helemaal niets buiten een electra en gas-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
esky schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:31:
[...]
Nee. Meterkast of niet.

Als ik het goed heb is Deltafiber Nederland eigenaar van de kabel.

Vraag me af of je een soort van vastrecht moet betalen als de aansluiting in de meterkast is gerealiseerd, als je geen gebruik maakt van...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

TecTo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Nee. Meterkast of niet.

Als ik het goed heb is Deltafiber Nederland eigenaar van de kabel.

Vraag me af of je een soort van vastrecht moet betalen als de aansluiting in de meterkast is gerealiseerd, als je geen gebruik maakt van...?
Bekend probleem in Gouda bij elke installateur die wat moet doen in de kruipruimte. Arbotechnisch mag het gewoon niet, het is geen onwil dat het niet gedaan wordt. In Gouda hebben mensen de woonkamer ook vaak achter de achterzijde en niet aan de straatkant.

Korte akkeren en centrum is weer een ander verhaal. Dat zijn uit mijn hoofd woningen uit de jaren 30. Woonkamer dus aan voorzijde straat.

En nee je betaald geen vastrecht.

[ Voor 9% gewijzigd door vr6-only op 30-10-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sokrates99
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 17:03
De ACM heeft onlangs een marktstudie gepubliceerd naar de activiteiten van glasvezelaanbieders in Nederland. Gouda wordt ook genoemd als plek waar het helemaal misloopt. Overigens krijgt KPN een flinke veeg uit de pan. Die zijn vooral bezig om de concurrenten dwars te zitten, en trekken daarbij alles uit de kast: ze wachten tot een andere partij marktonderzoek heeft gedaan en vergunningen aangevraagd, en doen vervolgens een lager aanbod aan de klanten van de andere partij. Als gevolg daarvan trekt de oorspronkelijke partij zich terug (die de gemeente had beloofd om de hele gemeente te verglazen) vanwege een tekort aan klanten, en verglaast KPN vervolgens alleen de buurten en wijken waar het relatief goedkoop is.

https://www.acm.nl/nl/pub...l-van-glasvezel-nederland

In Gouda is het nog erger: wij hebben als een van de weinige gemeenten nog een onafhankelijke kabelstichting die op z'n zachtst gezegd nogal een zwalkend glasvezelbeleid heeft gevoerd de afgelopen jaren. Op sommige plekken ligt glas, op andere niet. Dat maakt een gemeente-brede uitrol voor een nieuwe partij erg lastig. Het is dus niet gek dat Delta zich concentreert op de witte vlekken in Gouda.

Het spelletje van KPN in Gouda is onduidelijk. Hebben ze nou een overeenkomst met Rekam of niet? (ik vermoed van niet - KPN biedt nooit diensten aan op andermans netwerk). Bij mij in de straat hebben ze nog niet zo lang geleden de wijkkast geupgrade naar sneller koper, dus ik verwacht niet dat er hier ooit nog KPN over glas komt. We hebben hier wel Rekam-glas. Maar ik wil niet overstappen van XS4ALL/KPN naar de aanbieders daarop. Ik denk dat KPN alleen de binnenstad en nieuwe wijken wil hebben.

De rol van de gemeente is minder groot dan hier wel eens verondersteld wordt. Een gemeente moet, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, een vergunning verlenen. Ook als er al glasvezel van een andere partij ligt. Wat ook speelt: als één partij graaft, en een ander wil ook glasvezel aanbieden, dan mogen ze meeliften (tegen een vergoeding) op de graafwerkzaamheden van de eerste. Grondwerk is de grootste kostenpost voor het aanleggen van glasvezel, dus het zou me niks verbazen als KPN gaat meeliften in Plaswijk en Bloemendaal. Het ideale geval (voor de consument) zou zijn dat op adressen zonder glasvezel straks in een keer drie aansluitingen zijn: Delta, Rekam en KPN. Maar de kans dat dat gebeurt op plekken waar nu al (Rekam) glasvezel ligt, is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Met deze opmerking ben ik het niet eens:
sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:24:KPN biedt nooit diensten aan op andermans netwerk
Zie bijvoorbeeld: Glasdraad Amsterdam Noord, Glasdraad Westerkwartier of CAI Harderwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 10:57
sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:24:
.....

Het spelletje van KPN in Gouda is onduidelijk. Hebben ze nou een overeenkomst met Rekam of niet? (ik vermoed van niet - KPN biedt nooit diensten aan op andermans netwerk). Bij mij in de straat hebben ze nog niet zo lang geleden de wijkkast geupgrade naar sneller koper, dus ik verwacht niet dat er hier ooit nog KPN over glas komt. We hebben hier wel Rekam-glas. Maar ik wil niet overstappen van XS4ALL/KPN naar de aanbieders daarop. Ik denk dat KPN alleen de binnenstad en nieuwe wijken wil hebben.

....
Nou ik heb ook XS4ALL over de oude telefoonlijn, maar ook glasvezel in de meterkast.
Als ik bij de Rekam check op mijn postcode heb ik glasvezel.

Check ik dat bij XS4ALL dan is er geen glasvezel op mijn adres?

Hoezo? dat zit toch in mijn meterkast. Ik snap het wel maar een gewone consument snapt dat niet.
Die gaat KPN bellen en zegt dat er glasvezel in de meterkast zit.

Dus je kan er wel vanuit gaan dat ze geen overeenkomst met de REKAM hebben.

Ps. Mijn probleem is trouwens niet overstappen naar een glasvezel-provider maar een infastructuur technisch probleem. Ik zou een netwerkkabel van ongeveer 50 meter van de meterkast naar mijn appartement moeten trekken (en dat gaat mezelf niet lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
Johandmc schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:50:
[...]

Nou ik heb ook XS4ALL over de oude telefoonlijn, maar ook glasvezel in de meterkast.
Als ik bij de Rekam check op mijn postcode heb ik glasvezel.

Check ik dat bij XS4ALL dan is er geen glasvezel op mijn adres?

Hoezo? dat zit toch in mijn meterkast. Ik snap het wel maar een gewone consument snapt dat niet.
Die gaat KPN bellen en zegt dat er glasvezel in de meterkast zit.

Dus je kan er wel vanuit gaan dat ze geen overeenkomst met de REKAM hebben.

Ps. Mijn probleem is trouwens niet overstappen naar een glasvezel-provider maar een infastructuur technisch probleem. Ik zou een netwerkkabel van ongeveer 50 meter van de meterkast naar mijn appartement moeten trekken (en dat gaat mezelf niet lukken)
Waar woon je? in de Krimpenerwaard of in Gouda? Dit heeft er mee te maken dat Rekam zijn adressen bestand moet aanleveren bij XS4ALL. En dan moeten ze bij XS4ALL ook nog dingen regelen voordat er ook daadwerkelijk iets geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sokrates99
merino-peperino schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:32:
[...]

Waar woon je? in de Krimpenerwaard of in Gouda? Dit heeft er mee te maken dat Rekam zijn adressen bestand moet aanleveren bij XS4ALL. En dan moeten ze bij XS4ALL ook nog dingen regelen voordat er ook daadwerkelijk iets geleverd kan worden.
Maar hoe moeilijk kan het zijn om een paar duizend adressen door te sturen? Al die websites van Glasdraad/Rekam met KPN als aanbieder zijn al sinds begin dit jaar hetzelfde, maar degenen die nu al glasvezel hebben kunnen nog steeds niet naar KPN.

Ik geloof geen barst meer van wat zowel Rekam als KPN over die zogenaamde samenwerking zeggen. Volgens mij past het perfect in het door de ACM geschetste beeld. Al die beloftes: het is gewoon een spelletje van KPN om Delta dwars te zitten. Het mag wettelijk allemaal, maar wij worden er niks wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:24:
Misschien ben ik dan simpel, maar is dat dan niet gewoon je eigen probleem? Wees blij dat je al een glas-aansluiting heb gekregen, ongeacht wie daar zit (heb je de providers van de 'oude' glas aansluitingen gezien? Wordt je ook niet vrolijk van).

KPN is tenminste nog bezig in de rest van Gouda (ok.. ik met 20 meter van een kast blijkbaar niet), dat is bij definitie al meer dan Delta ooit zal gaan doen, ze hebben immers zelf aangegeven geen plannen te hebben voor de andere wijken in Gouda.

Ik hoef geen Delta (heeft niet eens interactief), hoef geen Rekam (kleine stichting), KPN is meer dan genoeg en als Rekam daar toevallig beetje probeert te helpen met mensen van Delta/Caiway naar KPN te krijgen.. helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 17:09
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of KPN in Gouda voor AON of GPON kiest. In het rapport van de ACM wordt dat verschil helemaal niet aangehaald. Voor zover ik weet wordt voor Bergen op Zoom - Oost gekozen voor GPON (al wordt dat zo niet verteld). Bij de eerste inloopavond was het derhalve ook een KPN feestje. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:05:
[...]

Maar hoe moeilijk kan het zijn om een paar duizend adressen door te sturen? Al die websites van Glasdraad/Rekam met KPN als aanbieder zijn al sinds begin dit jaar hetzelfde, maar degenen die nu al glasvezel hebben kunnen nog steeds niet naar KPN.

Ik geloof geen barst meer van wat zowel Rekam als KPN over die zogenaamde samenwerking zeggen. Volgens mij past het perfect in het door de ACM geschetste beeld. Al die beloftes: het is gewoon een spelletje van KPN om Delta dwars te zitten. Het mag wettelijk allemaal, maar wij worden er niks wijzer van.
Zoals ik al aangaf heeft het niet alleen te maken met het doorsturen van een aantal adressen. Er komt veel meer bij kijken bij het klaar maken van een netwerk zodat providers hun diensten kunnen leveren zowel aan de kant van de provider als aan de kant van de netwerkbeheerder. @Randal Peelen kan je hier meer over vertellen. Ik ga hier even een podcast pluggen waar je misschien wat vragen beantwoord kan krijgen:
MNOT S05E24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sokrates99
SinergyX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:19:
[...]

Misschien ben ik dan simpel, maar is dat dan niet gewoon je eigen probleem? Wees blij dat je al een glas-aansluiting heb gekregen, ongeacht wie daar zit (heb je de providers van de 'oude' glas aansluitingen gezien? Wordt je ook niet vrolijk van).
Dan zal ik het simpel uitleggen: Ik heb KPN (copper to the home). Heb ook een glasvezelaansluiting. Wil dus KPN op glasvezel. Wordt beloofd. Komt niet.

Ik zie niet hoe ik daar blij mee moet zijn
merino-peperino schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:20:
[...]

Zoals ik al aangaf heeft het niet alleen te maken met het doorsturen van een aantal adressen. Er komt veel meer bij kijken bij het klaar maken van een netwerk zodat providers hun diensten kunnen leveren zowel aan de kant van de provider als aan de kant van de netwerkbeheerder. @Randal Peelen kan je hier meer over vertellen. Ik ga hier even een podcast pluggen waar je misschien wat vragen beantwoord kan krijgen:
MNOT S05E24
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Het is technisch behoorlijk eenvoudig. Veel eenvoudiger (en goedkoper!) dan het upgraden van koper. De vertraging heeft niks te maken met de technische uitdagingen of 'wat erbij komt kijken'. Dit is een politiek en commercieel spelletje waar wij, door gebrek aan goede wetgeving, helaas aan zijn overgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:32:
[...]

Dan zal ik het simpel uitleggen: Ik heb KPN (copper to the home). Heb ook een glasvezelaansluiting. Wil dus KPN op glasvezel. Wordt beloofd. Komt niet.

Ik wil ziggo (voor Vodafone combi), krijg ik niet. Ik wil 200mbit vvdsl zoals m'n buurman, krijg ik niet. Ik wil glasvezel.. misschien ergens eind volgend jaar een keer.

Wees blij dat je al glasvezel hebt, dat is al meer dan de helft van overig nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
sokrates99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:32:
[...]

[...]

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Het is technisch behoorlijk eenvoudig. Veel eenvoudiger (en goedkoper!) dan het upgraden van koper. De vertraging heeft niks te maken met de technische uitdagingen of 'wat erbij komt kijken'. Dit is een politiek en commercieel spelletje waar wij, door gebrek aan goede wetgeving, helaas aan zijn overgeleverd.
prima, ik probeer je het alleen maar uit te leggen. Voordat KPN op een netwerk zijn diensten levert moet er aan allerlei voorwaarden voldaan zijn voor dat KPN en al zijn andere merken toetreden tot een netwerk(tip: luister de podcast even). Daar gaat nu eenmaal tijd over heen helaas. En wat je zegt over politiek en commercieel. Dat is nu eenmaal helaas iets waar we mee dienen te leven. Het is nu een private sector en internet is helaas geen nutsvoorziening meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
SinergyX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:42:
[...]

Wees blij dat je al glasvezel hebt, dat is al meer dan de helft van overig nederland.
Eensch. Er zijn mensen die enkel en alleen een KPN koper lijn hebben en niks anders kunnen krijgen en dus leven met 5mb/ps down en nog een veel lagere up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 08:43
ze zijn hier inde straat (Bloemendaal) met Delta bezig. Ik wilde wachten op rekam (want Delta heeft maar 4 aanbieders, ik heb ze dus geen toestemming gegeven om te graven), maar nou hoorde ik van iemand uit de straat dat Rekam geen vergunning heeft gekregen in Bloemendaal (bron: iemand van de aannemer van Delta). Weten jullie daar meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 16:25
Maar nu als je wilt moet je zelf betalen om te laten graven of niet @lijphoofd ?
Want waarom zouden er twee partijen gaan graven?
Als de ene partij graaft heeft hij een periode alleen recht begreep ik maar daarna mogen meerdere er gebruik van maken begreep ik?
Hier kunnen meerdere over hetzelfde draad heb ik begrepen dus niet alleen 1 partij.

[ Voor 65% gewijzigd door Roos79 op 07-11-2019 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
lijphoofd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:54:
nou hoorde ik van iemand uit de straat dat Rekam geen vergunning heeft gekregen in Bloemendaal (bron: iemand van de aannemer van Delta). Weten jullie daar meer over?
Wij van WC-eend adviseren WC-eend....

Er zijn meerdere verhalen uit het Rekam gebied waar monteurs van DSL bedrijf X tegen klanten zeggen dat er geen glasvezel is terwijl het Rekam glasvezelkastje gewoon in de meterkast hangt.
Roos79 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:44:
Als de ene partij graaft heeft hij een periode alleen recht begreep ik maar daarna mogen meerdere er gebruik van maken begreep ik?
Als Delta glasvezel naar je huis aanlegt bepaalt Delta wie erover diensten mag leveren (Caiway, Delta, online en Kliksafe).
Als KPN of Rekam glasvezel naar je huis aanleggen is het een open netwerk waar in principe iedereen over mag leveren. Bij KPN is dat omdat de ACM dat verplicht en bij Rekam omdat ze ervoor kiezen.

Dat er op het KPN netwerk meer providers zitten dan het Rekam netwerk is omdat veel providers het niet de moeite vinden om voor het relatief kleine aantal Rekam glasvezel aansluitingen de investering te doen.

RekamGlasdraad moet een best-of-both-worlds oplossing zijn waarbij het netwerk van een onafhankelijke partij is, maar toch vrijwel alle providers die via KPN leveren beschikbaar zijn.

Overigens als je de kans hebt om zonder kosten meerdere glasvezel aansluitingen in je meterkast te krijgen zou ik dat zeker doen, kan nooit kwaad!

[ Voor 4% gewijzigd door esky op 08-11-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merino-peperino
ze zijn hier inde straat (Bloemendaal) met Delta bezig. Ik wilde wachten op rekam (want Delta heeft maar 4 aanbieders, ik heb ze dus geen toestemming gegeven om te graven), maar nou hoorde ik van iemand uit de straat dat Rekam geen vergunning heeft gekregen in Bloemendaal (bron: iemand van de aannemer van Delta). Weten jullie daar meer over?
Delta is gespecialiseerd in het geven van valse informatie. Doen ze heel vaak.

Ik zou gewoon twee aansluitingen naar binnen laten brengen. is er voor iedereen keus. Delta en zijn providers en Rekam glasdraad met zijn providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 16:25
Hier komt glasdraad maar heb ik dus keuze uit meerdere providers want we worden zelfs gewaarschuwd dat men nu ook aan de deur zal komen leuren als provider zijnde om bij hun te komen.
Dus het is dan blijkbaar een andere partij dan in Bloemendaal?
Bij mijn ouders is het al eerder aangelegd en die konden alleen het eerste bij alleen 1 provider maar daarna zouden ze vrije keuze hebben als ik het goed begreep.
Zouden ze het niet gelijk met de rest laten aanleggen zouden ze het daarna zelf moeten bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Op dit moment hebben ze ook geen vergunning. Wat de toekomst brengt kan niemand zeggen en de gemiddelde doorlooptijd van aanvraag tot gunning is 12 weken.

Al die sentimenten die er heersen is bizar gewoon. Er is meermaals gezegd, door de Gemeente Gouda bijvoorbeeld, dat de volgende partijen bezig gaan of reeds bezig zijn in Gouda. In beide gevallen zit Rekam er niet bij.

Bloemendaal, Plawijck, Goverwelle = Delta Fiber Nederland, ook wel gavoorglasvezel.
Korte Akkeren en centrum = KPN NetwerkNL vanaf 2020.

Waar zie je Rekam? Enkel bij reconstructies (geen vergunning, reeds betrapt en op het matje geroepen) zoals aan de Heuvellaan waar de Gemeente een aantal straten ophoogde ivm verzakking.

Persoonlijk zou ik maling hebben aan al die verhalen. Is het gratis? Dan zou ik het lekker laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sokrates99
merino-peperino schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:44:
[...]

Eensch. Er zijn mensen die enkel en alleen een KPN koper lijn hebben en niks anders kunnen krijgen en dus leven met 5mb/ps down en nog een veel lagere up.
Aha, zo werkt het. "Je vindt je spruitjes niet lekker? Sommige mensen hebben geen eten!"

Jij moet op een helpdesk gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
vr6-only schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:21:
Er is meermaals gezegd, door de Gemeente Gouda bijvoorbeeld, dat de volgende partijen bezig gaan of reeds bezig zijn in Gouda. In beide gevallen zit Rekam er niet bij.
Is het niet op zijn minst opvallend te noemen dat de gemeente een samenwerkingsovereenkomst sluit met Delta schijnbaar zonder de andere glasvezel partijen in Gouda te consulteren en vervolgens op zijn site alleen vermeld dat Delta gaat aanleggen. Na kritiek wordt KPN ook op de site vermeld. Maar de lokale partij Rekam met ruim 10.000 glasvezelaansluitingen in Gouda wordt met geen woord genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

esky schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:38:
[...]

Is het niet op zijn minst opvallend te noemen dat de gemeente een samenwerkingsovereenkomst sluit met Delta schijnbaar zonder de andere glasvezel partijen in Gouda te consulteren en vervolgens op zijn site alleen vermeld dat Delta gaat aanleggen. Na kritiek wordt KPN ook op de site vermeld. Maar de lokale partij Rekam met ruim 10.000 glasvezelaansluitingen in Gouda wordt met geen woord genoemd?
De Gemeente heeft geen enkele reden om anderen te weigeren, beter gezegd: Zij mogen geeneens anderen weigeren volgens de telecomwet. Daarnaast verdient de Gemeente per gegraven meter, dus dat zou ook onlogisch zijn.

Op de site staat welke partijen gaan graven en benoemt uiteraard niet wat er al ligt. Zo staat zelfs benoemd dat momenteel Stedin bezig is met het vervangen van de gasaansluiting naar de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Zijn er mensen echt aangesloten in Bloemendaal in huis dus?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste