SomerenV schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 01:22:
Laatst was ik bij iemand van wie de kinderen vegetarisch eten. Niet omdat ze daarvoor kiezen maar omdat moeders die keuze voor ze maakt. Toen dacht ik even 'hoe kan dat goed zijn voor een kind?'. Nu is het zo dat je middels ander eten ook prima bepaalde essentiële voedingsstoffen binnen kunt krijgen, maar hoe gaat 't dan als ze bij klasgenootjes gaan spelen waar wél vlees gegeten wordt? Hoe gaat 't wanneer er een feestje is waar snacks op tafel gezet worden? Hoe zorg je ervoor dat je kind geen tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen? Ijzer uit vlees wordt beter opgenomen door je lichaam dan ijzer uit een plantaardige bron. Je kunt dat wel wat bevorderen door fruit te eten, maar kinderen kunnen nogal lastige eters zijn
Daarbij is een vegetarisch of veganistisch dieet vaak een idealistische en persoonlijke keuze. In hoeverre zou je zoiets op moeten/willen dringen aan je kind? Een kind hoort (vind ik) zo breed mogelijk opgevoed te worden. Leer ze van alles over alle geloven bijvoorbeeld, of de wereld en diens geschiedenis, maar leer ze ook van alles over eten in 't algemeen. Laat ze kennis maken met een zo gevarieerd mogelijk dieet. Leer ze over de afkomst van voedsel en in dit geval vlees. Laat ze bewust worden over wat ze eten, maar doe het met mate want het zijn maar kinderen. Laat ze zelf ontdekken. Van alles maar verbieden omdat het niet mag van papa en mama werkt vaak juist averechts aangezien kinderen, zeker op latere leeftijd, graag rebelleren. Ze dusdanig opvoeden dat ze snappen wat ze eten is prima, maar van jongs af aan leren dat vlees per definitie slecht is neigt meer naar indoctrinatie.
Hier vegetariërs of veganisten met kinderen? Zo ja, hoe kijken jullie tegen bovenstaande aan? Ook zonder kinderen mag je reageren

Het lijkt mij moreel meer verantwoord om kinderen zonder dierlijke producten op te laten voeden. Voedingstoffen zijn geen probleem, als je kijkt naar de grote wereldwijde organisaties. Hier een quote van de American Dietetics Organisation:
"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes. A vegetarian diet is defined as one that does not include meat (including fowl) or seafood, or products containing those foods. This article reviews the current data related to key nutrients for vegetarians including protein, n-3 fatty acids, iron, zinc, iodine, calcium, and vitamins D and B-12. A vegetarian diet can meet current recommendations for all of these nutrients. In some cases, supplements or fortified foods can provide useful amounts of important nutrients. An evidence- based review showed that vegetarian diets can be nutritionally adequate in pregnancy and result in positive maternal and infant health outcomes. The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates. Features of a vegetarian diet that may reduce risk of chronic disease include lower intakes of saturated fat and cholesterol and higher intakes of fruits, vegetables, whole grains, nuts, soy products, fiber, and phytochemicals. The variability of dietary practices among vegetarians makes individual assessment of dietary adequacy essential. In addition to assessing dietary adequacy, food and nutrition professionals can also play key roles in educating vegetarians about sources of specific nutrients, food purchase and preparation, and dietary modifications to meet their needs."
Bovendien. Is het niet moreel verwerpelijker om kinderen mee te nemen naar de Mcdonalds? Gefritueerde zooi met transvetten naar binnen te werken en rood en bewerkt vlees wat de kans op verschillende
soorten kanker verhoogt?
Waarom is een morele nullijn om andere dieren op onze planeet niet te verwonden slecht? Als zij achttien zijn kunnen ze de keuze toch ook zelf maken? Zolang je thuis woont houdt je je ook aan de regels, heb ik altijd geleerd. Als jouw ouders het eten van dieren moreel verwerpelijk vinden, dan houdt je daar gewoon rekening mee.
Reden voor mij overigens dat ik mij een jaar geleden op mijn 29ste heb laten steriliseren overigens. Als ik een kind zou grootbrengen die op zijn of haar achttiende opeens dieren naar binnen zou werken, zou ik mijzelf van kant brengen (en dat is geen grap).
Zelf een keuze maken eindigt op het moment dat je een keuze bij een ander individu ontneemt (het dier). Geen vlees eten is moreel gezien op elk vlak eigenlijk beter dan wel vlees eten. Daar kunnen we toch wel duidelijk over zijn? Voor het dier, voor de planeet, voor de gezondheid en toekomst van het kind.
Het grappige is ook dat niet veganistische kinderen die ik ken (en ik ken beide) vaak vele malen ongezonder voedsel naar binnen gepropt krijgen als veganistische kinderen. En dat ook vaak zonder inspraak of zeggenschap. De meeste kinderen zullen uit eigen zin overigens nooit vlees naar binnen werken, als ze de oorsprong kennen. Misschien in een puberale fase

.
Als je kijkt naar de markers die gezondheid bepalen bij veganisten, dan zijn die over het algemeen beter dan bij omnivoren. En dat is zelfs zo als je controleert voor confounding variables zoals beweging. Dan hebben we het nog niet eens over de preventieve mogelijkheden (bij een voornamelijk whole foods dieet) tegen Diabetes type 2 en CVD.
[
Voor 6% gewijzigd door
WolfsRain op 05-03-2020 01:53
]