Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:09
Barrycade schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:10:
Vervanger in de vorm dat het de eiwitten levert die in de tijd dat melk en vlees (te) goedkoop waren, werden ingevuld door vlees en melkproducten?

Wij zijn hier thuis ondertussen meer flexitariër dan we al waren. Mede omdat look a likes nu vaak goedkoper zijn dan vlees.

In producten dat we het toepassen als eiwit bouwstenen en niet direct "een lekker lappie vlees" behoeft nemen wij nu standaard dingen van soja. Dus bv in de nasi of in wraps.

Vroeger deed ik daar kip en of gehakt in. Nu de plantaardige eiwit variant. Die zijn ook veel beter dan vroeger, vroeger zat er altijd zo'n bittere soja /plant smaak aan.
Die wokreepjes van bijvoorbeeld Vivera vind ik vaak wel goed te doen. Als ze in de aanbieding zijn sla ik vaak wat extra in.

Wil je het wat gezonder doen dan zijn paddenstoelen (oesterzwam bijvoorbeeld) een heel mooi product om vlees mee te vervangen, zowel qua smaak als structuur.

Om de hoeveelheid eiwit wat omhoog te krikken doe ik dan wel een handje nootjes ergens doorheen of wat erwten / bonen erdoor.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Cyberblizzard schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Hopelijk komt er ooit een 'kritische massa' plantaardige eters, zodat we het woord 'vervanger' kunnen dumpen, dan is het ook gewoon een hamburger, worst of schnitzel (zonder dat de vleesindustrie daar moeilijk over doet)
Het is niet (alleen) de vleesindustrie die moeilijk doet over de benaming. Dat doen vele consumenten ook. Een voorbeeld; "AH Vegetarische kip stukjes" is gewoon misleiding. Wat je krijgt is hyper bewerkt soja (zoals het gros van de vega en veganistische vleesvervangers) met nutriscore C (nog ongezonder dan the real deal met B score) wat niets met kip of vlees te maken heeft.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Het is niet (alleen) de vleesindustrie die moeilijk doet over de benaming. Dat doen vele consumenten ook. Een voorbeeld; "AH Vegetarische kip stukjes" is gewoon misleiding.
Ik heb het eens opgezocht:
https://www.ah.nl/product...-vegetarische-kip-stukjes

Ingrediënten: gehydrateerd plantaardig eiwit (66% soja, 13% tarwe), plantaardige olie (zonnebloem, raap [in wisselende verhoudingen]), vrije-uitloopei-eiwit, azijn, tarwezetmeel, natuurlijke aroma's, aroma, water, natriumzout met verminderd natriumgehalte, zout, ijzer, vitamine B12.

Meer dan 10 euro per kg voor een stukje samengeknutseld (semi)plantaardig surrogaat 'kip'.
WTF?!?
Waarom niet gewoon dat woord 'kip' weglaten, want behalve dat er ei in zit, heeft dit niks te maken met dat gevogelte... 8)7

Gewoon iets van een bonenvariant gebruiken (is goedkoop en er is heel veel keuze in), kruiden & specerijen, een plantaardige (goede!) vetsoort en je kunt een prima verantwoord, lekker, gezond en goedkoop (!) gerecht maken.

Mooie Plaatjes   

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

ehtweak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ingrediënten: gehydrateerd plantaardig eiwit (66% soja, 13% tarwe), plantaardige olie (zonnebloem, raap [in wisselende verhoudingen]), vrije-uitloopei-eiwit, azijn, tarwezetmeel, natuurlijke aroma's, aroma, water, natriumzout met verminderd natriumgehalte, zout, ijzer, vitamine B12.

Meer dan 10 euro per kg voor een stukje samengeknutseld (semi)plantaardig surrogaat 'kip'.
WTF?!?
Waarom niet gewoon dat woord 'kip' weglaten, want behalve dat er ei in zit, heeft dit niks te maken met dat gevogelte... 8)7

Gewoon iets van een bonenvariant gebruiken (is goedkoop en er is heel veel keuze in), kruiden & specerijen, een plantaardige (goede!) vetsoort en je kunt een prima verantwoord, lekker, gezond en goedkoop (!) gerecht maken.
@ehtweak Ok nu ben ik benieuwd: welke bonenvariant eiwit doe jij dan in bv de nasi? En welke vorm heeft dat dan? Of bedoel je tofu? En welke goede vetsoort bedoel je? Ik neem aan dat je een verzadigde bedoelt? Maar hoezo is die dan "goed".

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Het is niet (alleen) de vleesindustrie die moeilijk doet over de benaming. Dat doen vele consumenten ook. Een voorbeeld; "AH Vegetarische kip stukjes" is gewoon misleiding. Wat je krijgt is hyper bewerkt soja (zoals het gros van de vega en veganistische vleesvervangers) met nutriscore C (nog ongezonder dan the real deal met B score) wat niets met kip of vlees te maken heeft.
Kip verwijst naar een dier, ik had het over worst en burger.

Dat 'hyperbewerkt' valt trouwens nogal mee:
Ingrediënten: gehydrateerd plantaardig eiwit (66% soja, 13% tarwe), plantaardige olie (zonnebloem, raap [in wisselende verhoudingen]), vrije-uitloopei-eiwit, azijn, tarwezetmeel, natuurlijke aroma's, aroma, water, natriumzout met verminderd natriumgehalte, zout, maltodextrine, ijzer, vitamine B12.
1,45 g zout per 100g, het doosje is 160g wat nogal veel is voor 1 persoon. De ADH voor zout is 6 gram.

'The real deal' is ook niet altijd even echt of gezond. Rotisserie-kippen zijn geïnjecteerd met vet en bouillon. Daarnaast wordt kip ook gebruikt in kipnuggets, kroketten, frikadellen, knakworstjes en rookworsten. Sommige daarvan hebben een slechtere score dan C.

En dan het ruimere plaatje ivm gezondheid: de volgende pandemie zou wel eens kunnen komen van vogelgriep die overslaat op de mens: https://www.hln.be/medisc...eid-op-pandemie~a9a36969/

Hoe meer pluimvee, hoe groter de kans dat het muteert.

Wij gebruiken soms deze stukjes in onze maaltijden, een betere nutriscore en goedkoper dan die AH stukjes. Een goede maatstaf is: hoe meer het op vlees lijkt/smaakt, hoe ongezonder. Voor mij mag het niet te veel op vlees lijken, want dan associeer ik het met geslachte dieren.

De ecoscore van die wokreepjes is B, (edit: op de foto van de verpakking staat A, dat zal de juiste score zijn), die van kipfilet is D, en dat laatste wordt dan als ecologisch alternatief voor rood vlees geprijst... Beide kosten 8 euro/kg, dus voor de prijs moet je het ook niet meer laten.

Ivm gezondheid mag je ook denken aan de stikstofverbindingen die vrijkomen bij pluimveeteelt.

[Voor 16% gewijzigd door Cyberblizzard op 19-03-2023 12:55]

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Barrycade De door de industrie gebruikte (enorme hoeveelheden) raap/koolzaad/zonnebloem/palm oliën zijn vaak (extreem) bewerkt. In hoge mate geraffineerd en anderszins 'gemodificeerd'.

Zelf gebruiken we slechts olijfolie van een traceerbare lokale bron die alleen door mechanische middelen gewonnen wordt.
Iedere oliesoort heeft specifiek kenmerken en voor- en nadelen, zeker als je er mee gaat koken en bakken. Dus gewoon er op letten wat en hoe je er mee werkt.

In de nasi? Daar gaan idd geen bonen in. Maar ook geen vlees noch fake-vlees. Als we dan per se een eiwitbron in/door de nasi willen, dan gebruik ik omeletreepjes die ik gemaakt heb van een gekruid eimengsel. Da's in ieder geval vleesloos. Overigens eten we zelden nasi. En nasi met gewoon vele soorten groenten er in is niks mis mee hoor. Vooral de kleuren en vormen die je kunt gebruiken is schier eindeloos.
Van diverse kleuren wortels tot groene prei, van diverse kleurtjes paprika tot aan andere knolgewassen, enzovoorts.
En dan met zelfgemaakte pindasaus; gewoon van 100% pindakaas met kruiden en andere smaakmakers; gewoon heerlijk. :9

BTW: rijst met bonen als gerecht kan ook prima; alleen heet het dan geen nasi meer. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bor

Bor

Cyberblizzard schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:40:
[...]
'The real deal' is ook niet altijd even echt of gezond. Rotisserie-kippen zijn geïnjecteerd met vet en bouillon. Daarnaast wordt kip ook gebruikt in kipnuggets, kroketten, frikadellen, knakworstjes en rookworsten. Sommige daarvan hebben een slechtere score dan C.
Dat lijkt mij vooral een "what about". Met soja kan je ook producten maken met een lage nutriscore.

[Voor 47% gewijzigd door Bor op 19-03-2023 12:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
ehtweak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:14:
[...]

WTF?!?

De voedselindustrie heeft gewoon weer een nieuwe goudmijn gevonden in deze hele trend om te minderen met de vleesconsumptie.
Veel mensen kopen graag een mooi verhaal, dat krijgen ze dan ook, een héél mooi verhaal.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Cyberblizzard
  • Niet online
Bor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Dat lijkt mij vooral een "what about". Met soja kan je ook producten maken met een lage nutriscore.
Ik wilde enkel aantonen dat niet alles met kip even gezond is als pure kip, dat er ook een hele boel bewerkte producten bij zitten. Vegan/veggie producten die sterk op vlees lijken zijn er vooral om vleeseters te overtuigen of voor mensen die de smaak/textuur missen. Daar heb ik gelukkig geen behoefte aan. In een lekkere en verfijnde vegan schotel zal je ook geen 'AH kipstukjes' vinden.

PS: ik heb mijn vorige post nog wat aangevuld...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:58:
[...]

De voedselindustrie heeft gewoon weer een nieuwe goudmijn gevonden in deze hele trend om te minderen met de vleesconsumptie.
Veel mensen kopen graag een mooi verhaal, dat krijgen ze dan ook, een héél mooi verhaal.
Op vlak van gezondheid hangt het af van product tot product, daarnaast kan je ook heel lekker veggie koken zonder al die stukjes die op vlees lijken. Op vlak van milieu is het verhaal écht mooier dan met slachtvlees. En op vlak van dierenwelzijn is slachtvlees altijd horror, maar men heeft liever dat de consument daar niet aan denkt.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

ehtweak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:41:
@Barrycade De door de industrie gebruikte (enorme hoeveelheden) raap/koolzaad/zonnebloem/palm oliën zijn vaak (extreem) bewerkt. In hoge mate geraffineerd en anderszins 'gemodificeerd'.

Zelf gebruiken we slechts olijfolie van een traceerbare lokale bron die alleen door mechanische middelen gewonnen wordt.
Iedere oliesoort heeft specifiek kenmerken en voor- en nadelen, zeker als je er mee gaat koken en bakken. Dus gewoon er op letten wat en hoe je er mee werkt.

In de nasi? Daar gaan idd geen bonen in. Maar ook geen vlees noch fake-vlees. Als we dan per se een eiwitbron in/door de nasi willen, dan gebruik ik omeletreepjes die ik gemaakt heb van een gekruid eimengsel. Da's in ieder geval vleesloos. Overigens eten we zelden nasi. En nasi met gewoon vele soorten groenten er in is niks mis mee hoor. Vooral de kleuren en vormen die je kunt gebruiken is schier eindeloos.
Van diverse kleuren wortels tot groene prei, van diverse kleurtjes paprika tot aan andere knolgewassen, enzovoorts.
En dan met zelfgemaakte pindasaus; gewoon van 100% pindakaas met kruiden en andere smaakmakers; gewoon heerlijk. :9

BTW: rijst met bonen als gerecht kan ook prima; alleen heet het dan geen nasi meer. ;)
Ik werk in die industrie ;)

Altijd leuk om even te polsen wat er van gevonden wordt / men er van weet.

Zolang je wegblijft van chocola en andere zoetigheid zijn de meeste toegepaste oliën gewoon ongemodificeerd.

Welliswaar wel bewerkt (geraffineerd) maar niet hetzelfde als die van Pablo Agricultor die met zijn kruiwagen naar de locale pers is gereden idd.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 15:47
Dat mensen over de toer raken over een semantische discussie laat wel zien dat het in ieder geval voet in aarde zet. En, wat maakt het verder uit? Ik begrijp sowieso niet dat beleidsmakers denken dat de consument niet slim genoeg is om te begrijpen dat amandelmelk niet uit een koe komt, of vegetarische kip niet uit een kip.

Qua gezondheid denk ik dat je mbt vervangers wel kan stellen dat grosso modo de vervangers gezonder zijn, een stuk beter voor het milieu en natuurlijk minder dierenleed veroorzaken. Natuurlijk zullen er ook casussen zijn waarbij een bepaald product misschien gezonder zou zijn in de dierenleed variant. En zal iets als amandelmelk milieutechnisch slechter zijn dan haver of sojamelk.

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat de vervangers steeds meer op het echte gaan lijken. Uiteindelijk zal er namelijk een groep mensen zijn die de smaakervaring wilt houden. Ik probeerde laatst de vegan steak van de Jumbo en die is echt al heel degelijk. En de nieuwe beyond meat chicken burger is ook heel erg goed.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWSteal
Barrycade schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:29:
[...]

@ehtweak Ok nu ben ik benieuwd: welke bonenvariant eiwit doe jij dan in bv de nasi? En welke vorm heeft dat dan? Of bedoel je tofu? En welke goede vetsoort bedoel je? Ik neem aan dat je een verzadigde bedoelt? Maar hoezo is die dan "goed".
Niet diegene waar je op reageerde, maar hopelijk kan je er wat mee :)

Door de nasi doe ik vaak erwten heen; zijn niet erg overheersend qua smaak en structuur, daarnaast kosten ze ingevroren geen drol. Voor een halve kilo betaal je een euro bij huismerk ofzo. Heb ik standaard in de vriezer leggen en die gooi ik dan zonder te koken of iets op het laatst door de nasi.

Bonen is maar net wat soort gerecht je wilt maken; bij Aziatische gerechten passen edamame bonen (https://www.bonduelle.nl/...mame-bonen/03083681065947) of vergelijkbare bonen prima. Gewoon direct uit blik door de nasi doen, zijn namelijk al gestoomd. Wil je meer de Mexicaanse kant opgaan dan zwarte of kidney bonen. In de Indische keuken zijn kikkererwten vrij gebruikelijk.

Over olie is enorm veel discussie gaande, neem het dus met een korrel zout wat ik zeg. Neutrale (geur en smaak) olie kan je het beste vermijden, denk aan bijvoorbeeld raapzaadolie. Dit zijn ultra processed producten die vaak al meerdere keren verhit zijn of door middel van chemische processen bewerkt. Door olie te verhitten, maar ook door zonlicht treed een proces op wat oxidatie heet, de restproducten daarvan zijn schadelijk voor je gezondheid. Dit is ook de reden dat je olie koel en donker moet bewaren, olie een houdbaarheidsdatum heeft of dat je frituurvet maar 1 keer moet gebruiken.

Om te bepalen of je een goede soort olie hebt dan kan je op een paar dingen letten;

- Is de olie koudgeperst, zo nee dan is die al een keer verhit wat schadelijk kan zijn. Dit staat vaak op de verpakking.
- Ruikt en smaakt de olie naar het product waar het van gemaakt is, dus olijfolie ruikt naar olijf en avocado olie ruikt naar avocado. Zo nee, dan is er waarschijnlijk een chemisch proces van toepassing wat die geur en smaak eruit heeft gehaald.
- Staat er een lange (>2 jaar) of geen houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zo ja, dan is het product chemisch bewerkt.

Qua olie zit je met een goede kwaliteit extra vergine olijfolie het veiligste, zelf haal ik eigenlijk altijd Epikouros extra vergine olijfolie.

• Bor

Bor

WolfsRain schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:14:
Qua gezondheid denk ik dat je mbt vervangers wel kan stellen dat grosso modo de vervangers gezonder zijn, een stuk beter voor het milieu en natuurlijk minder dierenleed veroorzaken. Natuurlijk zullen er ook casussen zijn waarbij een bepaald product misschien gezonder zou zijn in de dierenleed variant. En zal iets als amandelmelk milieutechnisch slechter zijn dan haver of sojamelk.

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat de vervangers steeds meer op het echte gaan lijken. Uiteindelijk zal er namelijk een groep mensen zijn die de smaakervaring wilt houden. Ik probeerde laatst de vegan steak van de Jumbo en die is echt al heel degelijk. En de nieuwe beyond meat chicken burger is ook heel erg goed.
Ik denk dat je wat betreft gezonder nog wel eens raar kan opkijken. Veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo gezond maar bijvoorbeeld veel te zout en / of hebben een beperkte voedingswaarde (dit tegen mega winsten op de zeer goedkope grondstoffen).

Wat betreft Beyond Meat deel ik je mening niet. Dat is in mijn ogen vooral een stuk gehypet niet zo smakelijk voedsel. De Beyond Meat burger was op aanraden mijn eerste aanraking "niet van echt te onderscheiden" vega "vlees" (volgens de kenners). Wat ik kreeg was een totaal eentonig stuk massa met een soort chemische smaak. Duidelijk niet voor mij in ieder geval.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WolfsRain
Bor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Ik denk dat je wat betreft gezonder nog wel eens raar kan opkijken. Veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo gezond maar bijvoorbeeld veel te zout en / of hebben een beperkte voedingswaarde (dit tegen mega winsten op de zeer goedkope grondstoffen).

Wat betreft Beyond Meat deel ik je mening niet. Dat is in mijn ogen vooral een stuk gehypet niet zo smakelijk voedsel. De Beyond Meat burger was op aanraden mijn eerste aanraking "niet van echt te onderscheiden" vega "vlees" (volgens de kenners). Wat ik kreeg was een totaal eentonig stuk massa met een soort chemische smaak. Duidelijk niet voor mij in ieder geval.
Je zou hier dan een groot onderzoek naar moeten doen, maar in mijn omgeving zijn het juist de vleesliefhebbers die Beyond Meat Burgers echt geweldig vinden. Ik vind zelf andere varianten lekkerder, maar zo is er voor ieder wat wils. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al tientallen zo niet 100+ verschillende vega burgers. En lang niet allemaal op basis van Soja, dus er valt echt wel wat te kiezen.

Ik had het over grosso modo. Ik stel niet dat vleesvervangers gezond zijn, maar dat is vlees ook niet. Te veel zout vind ik zelf altijd een vrij slecht argument, want je weet zelf ook dondersgoed dat men een stuk vlees ook echt niet zoutloos bereid. Ben ik blij met teveel toegevoegd zout? Nee absoluut niet, maar dat is bij vlees (of wat mensen er zelf vaak bijgooien in de keuken) niet anders. Het enige voordeel wat je daarbij hebt, is dat je het dan zelf in de hand hebt. Daarin wil ik je dan wel gelijk geven. Beter natuurlijk dat je voor soja brokken/seitan/tofu/tempeh/bonen ed gaan als vleesvervanger, dan tackel je alle problemen; gezonder dan vlees en vleesvervangers, geen toegevoegd zout, olie ed.

Over voedingswaarde kunnen we discussiëren, en ik begrijp wat je zegt. Echt veel zit er niet in vleesvervangers, maar daarentegen zijn vleesvervangers wel weer minder schadelijk dan veel vleesproducten. Het probleem bij vlees en vis is ook vooral de 'verborgen' ingrediënten, als hormonen, lood/zwarte metalen (bij vis) ed. Dat is bij vegaproducten toch wat transparanter. Ik begrijp overigens dat je die bij vlees niet op de ingrediëntenlijst kan zetten, want simpelweg weten we het niet. Bij vis zou je zware metalen nog kunnen meten (https://www.nature.com/articles/s41598-020-70205-9). Overigens, misschien gebeurt dit al wel? Ik heb eigenlijk geen idee. De laatste keer dat ik op een pakje vis heb gekeken is in 2015.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

PWSteal schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Niet diegene waar je op reageerde, maar hopelijk kan je er wat mee :)

Door de nasi doe ik vaak erwten heen; zijn niet erg overheersend qua smaak en structuur, daarnaast kosten ze ingevroren geen drol. Voor een halve kilo betaal je een euro bij huismerk ofzo. Heb ik standaard in de vriezer leggen en die gooi ik dan zonder te koken of iets op het laatst door de nasi.

Bonen is maar net wat soort gerecht je wilt maken; bij Aziatische gerechten passen edamame bonen (https://www.bonduelle.nl/...mame-bonen/03083681065947) of vergelijkbare bonen prima. Gewoon direct uit blik door de nasi doen, zijn namelijk al gestoomd. Wil je meer de Mexicaanse kant opgaan dan zwarte of kidney bonen. In de Indische keuken zijn kikkererwten vrij gebruikelijk.

Over olie is enorm veel discussie gaande, neem het dus met een korrel zout wat ik zeg. Neutrale (geur en smaak) olie kan je het beste vermijden, denk aan bijvoorbeeld raapzaadolie. Dit zijn ultra processed producten die vaak al meerdere keren verhit zijn of door middel van chemische processen bewerkt. Door olie te verhitten, maar ook door zonlicht treed een proces op wat oxidatie heet, de restproducten daarvan zijn schadelijk voor je gezondheid. Dit is ook de reden dat je olie koel en donker moet bewaren, olie een houdbaarheidsdatum heeft of dat je frituurvet maar 1 keer moet gebruiken.

Om te bepalen of je een goede soort olie hebt dan kan je op een paar dingen letten;

- Is de olie koudgeperst, zo nee dan is die al een keer verhit wat schadelijk kan zijn. Dit staat vaak op de verpakking.
- Ruikt en smaakt de olie naar het product waar het van gemaakt is, dus olijfolie ruikt naar olijf en avocado olie ruikt naar avocado. Zo nee, dan is er waarschijnlijk een chemisch proces van toepassing wat die geur en smaak eruit heeft gehaald.
- Staat er een lange (>2 jaar) of geen houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zo ja, dan is het product chemisch bewerkt.

Qua olie zit je met een goede kwaliteit extra vergine olijfolie het veiligste, zelf haal ik eigenlijk altijd Epikouros extra vergine olijfolie.
Thanks, maar met erwten er in is het in mijn ogen prima te eten, maar niet echt nasi meer. Wij eten er al ongeveer een 1 kilo groenten in, dan er ook nog erwten in te gooien. Dat geeft mij te weinig bite naar mijn zin. Edame boontjes is een idee, maar dan kies ik liever weer voor een Pokebowl. Maar das geen nasi.

Ik weet niet of je mijn reactie gelezen heb, maar ik werk in de plantaardige olie en vet raffinage business dus ik zal het happy houden, laten we zeggen dat je er iets naast zit op een aantal punten.

En prima als je voor koud geperste biologische olijf gaat, maar ik ga gewoon voor de producten die ik zelf maak.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
@Bor @WolfsRain Het beeld is nogal gevarieerd, blijkt uit een doorlichting van 500 producten in Belgische supermarkten. (betaalartikel)

Richtlijnen:
De samenstelling van een goede vleesvervanger is niet in steen gebeiteld. Mertens hanteerde als criteria dat die minstens 10 gram eiwitten per 100 gram moet bevatten, maximaal 10 gram vet en 5 gram verzadigd vet per 100 gram, en maximaal 1,625 gram zout per 100 gram. Is er ijzer of B12 toegevoegd, dan zit er idealiter respectievelijk minstens 0,7 en 0,13 microgram per 100 gram in.
Veggieburgers en consorten vallen onder de ultrabewerkte voedingsmiddelen, waar we volgens de voedingsaanbevelingen best niet te veel van eten. Anderzijds hebben veel vleesvervangers best een goede nutritionele samenstelling, en kunnen ze door hun gebruiksgemak handig zijn voor beginnende flexi- of vegetariërs. “Bovendien zijn de bewerkte vleesproducten die sommige vleesvervangers imiteren ook verre van gezond”, zegt Mertens. “De veggie varianten hebben als voordeel dat ze gezondere vetten en vezels bevatten en geen schadelijke stoffen die onder meer met darmkanker worden gelinkt.”
Dit is ook mijn aanbeveling:
“Wij adviseren om de voorkeur te geven aan minder bewerkte producten zoals peulvruchten, tofu en seitan”, zegt Jolien Jonckheere (Gezond Leven).
Doorgaans geldt: Hoe meer het op vlees lijkt, hoe ongezonder.

Gemiddeld hebben 'vleesvervangers' voldoende eiwitten:

Als het niet de norm haalt hoeft dat niet erg te zijn:
Voor wie matig fysiek actief is en slechts af en toe vegetarisch eet, is de eiwitinname niet zo’n zorg. “De meeste mensen eten eerder te veel eiwitten dan te weinig”, zegt Mertens. Wie veel sport - en dus een hogere eiwitbehoefte heeft - en altijd vegetarisch of volledig plantaardig eet, besteedt er beter wat meer aandacht aan. Gemiddeld hebben we 0,8 à 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig.
Met enkele glazen sojadrank per dag kom je er wel. 's Ochtends met muesli, 's avonds in de plaats van frisdrank (op het werk drink ik enkel water).

Vet zit dikwijls dicht bij de norm:

De meeste producten hebben minder zout dan de norm:

Nog een kanttekening: wie veel vlees eet heeft de neiging om te weinig groenten te eten, de meerderheid van de bevolking eet effectief te weinig groenten en fruit, waardoor die bepaalde tekorten kunnen opbouwen. Mijn vleesetende broer heeft een tekort aan foliumzuur en moet nu ook medicatie tegen te hoge cholesterol nemen. Mijn vleesetende moeder heeft een tekort aan B12, ws. door haar diabetesmedicatie, maar veel diabetes wordt dan weer veroorzaakt door een teveel aan vlees. Ik heb als veganist geen tekorten.

[Voor 27% gewijzigd door Cyberblizzard op 20-03-2023 09:36]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik wil best geloven dat er (te)veel zout gebruikt word om die vervangers op smaak te brengen, maar ik maak mijn kruidenmixen al jaren zelf, en daar stop ik dus veel minder zout in dan je normaal zou krijgen in een voorverpakte mix. Dat balanceert de boel weer enigzins :).

En ja, ze zijn nog steeds erg duur, en niet omdat het proces zo bewerkelijk is, ze maken er ook gewoon ongezonde winsten op. Maar.... dat gebeurt met vlees ook, en dat dan over de rug van dieren, dus ik kies de mindere van twee kwaden. En het is niet alsof eerlijk vlees zo duur is, een klein filetje biologische kip durft gewoon 7/8 euro te kosten hoor.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bor

Bor

Cyberblizzard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:08:

Nog een kanttekening: wie veel vlees eet heeft de neiging om te weinig groenten te eten
Zegt wie? Ik herken dit niet.
Mijn vleesetende broer heeft een tekort aan foliumzuur en moet nu ook medicatie tegen te hoge cholesterol nemen. Mijn vleesetende moeder heeft een tekort aan B12, ws. door haar diabetesmedicatie, maar veel diabetes wordt dan weer veroorzaakt door een teveel aan vlees. Ik heb als veganist geen tekorten.
Is dit niet een beetje een N=1 of N=2 verhaal? De mensen om mij heen welke vlees eten hebben geen issues, de vegetariërs en veganisten slikken supplementen. Ik trek daar geen conclusies uit want bij dit soort zaken speelt zo veel meer.

• Cyberblizzard
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:36:
En ja, ze zijn nog steeds erg duur, en niet omdat het proces zo bewerkelijk is, ze maken er ook gewoon ongezonde winsten op. Maar.... dat gebeurt met vlees ook, en dat dan over de rug van dieren, dus ik kies de mindere van twee kwaden. En het is niet alsof eerlijk vlees zo duur is, een klein filetje biologische kip durft gewoon 7/8 euro te kosten hoor.
Eerder vergeleek ik deze twee, beide kosten ongeveer 8 euro per kg.

Deze twee kosten tussen 7 en 8 euro per kg.

En dan is er bij plantaardig nog niet zo'n schaalvoordeel en worden de externe kosten van dierlijke producten niet meegeteld (uitstoot, vervuiling, dierenleed, ruimtebeslag,...)

Sojadrank is nu ook goedkoper geworden dan koemelk (beide van Colruyt Everyday)
Bor schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Zegt wie? Ik herken dit niet.
Het Vlaams Instituut voor gezond leven:
De Vlaming eet gemiddeld nog te veel vlees (vooral rood en bewerkt vlees) en te weinig voeding van plantaardige oorsprong.
Het zijn grotendeels communicerende vaten. Als 1/3 van je bord gevuld is met vlees, eet je automatisch minder plantaardig. Het is niet zo dat een vleeseter zich eerst vol eet met groenten/aardappelen en dat het vlees als extra'tje dient. Op restaurants zie ik eerder het omgekeerde: het vlees centraal en de groenten als decoratie, om het gerecht wat kleur te geven.
[...]

Is dit niet een beetje een N=1 of N=2 verhaal? De mensen om mij heen welke vlees eten hebben geen issues, de vegetariërs en veganisten slikken supplementen. Ik trek daar geen conclusies uit want bij dit soort zaken speelt zo veel meer.
Het enige wat vandaag moeilijk uit plantaardige voeding te halen is is B12, omdat ons voedsel te steriel geworden is. Maar ook veevoer is te steriel geworden, waardoor vee ook B12 supplementen krijgt. Ik heb dan toch liever een supplement via een drankje dan via een varken, is ook een stuk efficiënter :)

[Voor 5% gewijzigd door Cyberblizzard op 20-03-2023 10:05]

• Bor

Bor

Cyberblizzard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Het Vlaams Instituut voor gezond leven:
Ik ben geen Vlaming. Daar speelt er natuurlijk meer, eetgewoonten, cultuur, inkomen etc. Ik vind het koppelen van vlees eten en een gebrek aan groente / fruit echt veel te kort door de bocht. Hoeveel vlees wordt er gegeten bijvoorbeeld? Er zit nogal een verschil tussen een bord met een t-bone steak met een beetje groente en bijvoorbeeld een gerecht met runderreepjes en veel groente.
. Maar ook veevoer is te steriel geworden, waardoor vee ook B12 supplementen krijgt. Dan toch liever een supplement via een drankje dan via een varken, is ook een stuk efficiënter :)
De eerste hit in Google legt mij uit dat supplementen bij dieren als varkens nodig kunnen zijn wanneer de dieren alleen nog plantaardig eten krijgen terwijl het omnivoren zijn. Ze krijgen bij een puur plantaardig dieet dus gewoon te weinig binnen, net als mensen in veel gevallen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Bor schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Ik ben geen Vlaming. Daar speelt er natuurlijk meer, eetgewoonten, cultuur, inkomen etc. Ik vind het koppelen van vlees eten en een gebrek aan groente / fruit echt veel te kort door de bocht. Hoeveel vlees wordt er gegeten bijvoorbeeld? Er zit nogal een verschil tussen een bord met een t-bone steak met een beetje groente en bijvoorbeeld een gerecht met runderreepjes en veel groente.
Is in NL ook zo:
Negen op de tien mensen eten te weinig groenten en fruit en bijna 30% van ons eten is van dierlijke oorsprong. Het voedingspatroon van een gemiddelde Nederlander leidt niet alleen tot gezondheidsverlies, maar is bovendien onvoldoende duurzaam.
Nog een:
Nederlanders consumeren jaarlijks gemiddeld 38 kilo vlees, maar om tot een gezond voedingspatroon te komen moet er jaarlijks nog 12 kilo vlees per persoon minder worden gegeten.
[...]

De eerste hit in Google legt mij uit dat supplementen bij dieren als varkens nodig kunnen zijn wanneer de dieren alleen nog plantaardig eten krijgen terwijl het omnivoren zijn. Ze krijgen bij een puur plantaardig dieet dus gewoon te weinig binnen, net als mensen in veel gevallen.
Eet jij dan omnivore varkens? :) Als we varkens vlees zouden geven zou het nóg een grotere impact hebben.
Een varken eet allerlei soorten groenvoer zoals plantenwortels, paddenstoelen, gras en fruit. Maar een varken eet ook insecten en kikkers. Varkens die voor het vlees gehouden worden, krijgen brokken en pap te eten om zo groot mogelijk te worden.
Maar het heeft vooral te maken met micro-organismes in de bodem, vandaar dus de verwijzing naar te steriel voedsel en veevoer.
Ook in de bodem leven micro-organismen die vitamine B12 produceren. Als je groenten van verse bodem eet, inclusief een beetje aarde, zou je dus vitamine B12 binnen kunnen krijgen. In onze moderne tijd is dit echter geen betrouwbare bron. Vitamine B12 komt voor in dierlijke producten en niet in plantaardige producten. Planten nemen geen B12 op, dieren wel. Een koe die vers gras eet, kan B12 binnenkrijgen vanuit de bodem. Veel dieren in de intensieve veehouderij hebben echter niet de mogelijkheid om vers van het land te eten. Daarom wordt veevoer verrijkt. Aan voer voor runderen wordt kobalt toegevoegd, omdat dit mineraal nodig is voor de productie van vitamine B12 door micro-organismen. Als koeien via hun voeding kobalt binnenkrijgen, kunnen micro-organismen in hun darmen vitamine B12 maken. In een koeiendarm gebeurt dit op een gunstige plek: een koe kan de geproduceerde B12 dus nog opnemen.
Dat geldt ook voor jodium: als dat niet aan brood toegevoegd zou worden, loopt bijna iedereen risico op een tekort. Toch hoor je weinig mensen er een probleem van maken dat dit onnatuurlijk is.

[Voor 24% gewijzigd door Cyberblizzard op 20-03-2023 10:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bor

Bor

Is in NL ook zo:
In beide quotes lees ik niet dat een tekort aan groente en fruit door het eten van vlees wordt veroorzaakt.
Cyberblizzard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Eet jij dan omnivore varkens? :) Als we varkens vlees zouden geven zou het nóg een grotere impact hebben.
Een varken is van nature een omnivoor.

Niet mijn tekst:
Het resultaat is dat omnivore landbouwdieren, zoals kippen en varkens, op een strikt plantaardig dieet leven. Terwijl zij in de natuur met insecten, wormen en in het geval van varkens een enkele muis, hun benodigde portie B12 bijeen zouden scharrelen, krijgen zij in de intensieve veehouderij – net als brave pilslikkende menselijke veganisten – de vitamine toegevoegd aan hun dieet.
Animalrights vind ik geen objectieve bron als het om veehouderij gaat.

[Voor 13% gewijzigd door Bor op 20-03-2023 10:57]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Bor schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:53:
[...]

In beide quotes lees ik niet dat een tekort aan groente en fruit door het eten van vlees wordt veroorzaakt.
Vlees en groenten zijn communicerende vaten, als 1/3 van je bord gevuld is met vlees, kunnen daar geen groenten liggen. Je maakt wel geen winst als je dat stuk vlees vervangt door een even groot stuk veggie worst van de meer bewerkte soort, maar dan nog: "De veggie varianten hebben als voordeel dat ze gezondere vetten en vezels bevatten en geen schadelijke stoffen die onder meer met darmkanker worden gelinkt."

Een veganist kan ongezonder eten dan een omnivoor die een beperkte hoeveelheid wit vlees eet, maar de gemiddelde veganist eet meer groenten dan de gemiddelde omnivoor, en de gemiddelde omnivoor eet meer rood/bewerkt vlees dan aanbevolen.
[...]

Een varken is van nature een omnivoor.

Niet mijn tekst:

[...]
De realiteit is dat we het huidige aantal varkens (6 miljoen in Vlaanderen, even veel als mensen) niet gewoon buiten kunnen laten lopen om wormen of muizen te laten eten, omdat er in onze dichtbevolkte regio dan geen plaats meer zou zijn voor mensen. De ammoniak uitstoot kan dan ook totaal niet meer onder controle gehouden worden.

Of stel je voor dat we naast het opofferen van 3/4 van onze landbouwgrond voor veevoer ook nog insecten/wormen/muizenkwekerijen maken met nog meer dierenleed tot gevolg en daarbovenop ook nog extra kwekerijen voor noten en peulvruchten om die muizen te voeren? Nee, ondanks de immense impact van de vleesindustrie gebeurt het momenteel wel op de meest efficiënte manier: alle varkens in megastallen op elkaar gepakt, met 100% plantaardige voeding, en het zijn die varkens die jij ook eet: gesupplementeerde varkens.
Animalrights vind ik geen objectieve bron als het om veehouderij gaat.
Welk deel van de quote is fout? Krijgen koeien volgens jou dan helemaal geen kobalt toegediend of zo?

Die pagina verwijst trouwens naar Boerderij.nl ;)

Maar wat wil je eigenlijk bereiken in dit topic? Vind je dat de veestapel niet te groot is? Dat we niet te veel vlees eten? Dat we de impact niet moeten verkleinen? Dat we niet moeten streven naar minder dierenleed?

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 20-03-2023 12:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WolfsRain
B12 wordt inderdaad gesupplementeerd bij dieren. Veganisten halen het dier er tussen uit en supplementeren dit zelf. Vrij weinig verschil dus. En B12 is verder niet alleen gerelateerd aan het consumeren van dierlijke producten, maar aan bacteriën in de grond die je vroeger vaak direct via zowel groente en fruit, als indirect via dieren binnenkreeg. Daarbij wel de kanttekening dat er vroeger natuurlijk geen veganisten waren en dat het onduidelijk is hoe die verhouding precies lag.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tsja, slechts 5-6% van de bevolking is vegetarish/veganistisch. De kans dat het percentage heel flink groeit is niet zo groot. Dan kan men beter inzetten om meer mensen over te halen af en toe vlees te laten staan en vooral om beter biologisch scharrelvlees te eten als je het dan toch doet.

Ik heb gister een uitstekende veganistische curry gegeten bij iemand. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik echt onder de indruk was van een veganistische maaltijd. Ik ga het recept vragen want dit wil ik zelf ook kunnen maken. Een prima veganistisch receptje voor niet veganisten (zoals ik). De kans dat ik echt 100% vegetarisch of veganistisch ga worden is niet groot maar af en toe geen vlees vindt ik prima.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:12:
Tsja, slechts 5-6% van de bevolking is vegetarish/veganistisch. De kans dat het percentage heel flink groeit is niet zo groot. Dan kan men beter inzetten om meer mensen over te halen af en toe vlees te laten staan en vooral om beter biologisch scharrelvlees te eten als je het dan toch doet.
We moeten de bevolking beter informeren, 8 jaar geleden wist ik zelf amper hoe de vork aan de steel zat en zag ik er geen graten in om dagelijks vlees te eten. Toen ik goed geïnformeerd was zal ik geen enkele reden meer om wél nog vlees te eten.

Vandaag is er een IPCC syntheserapport uitgebracht:
- het rapport zegt dat de doelstelling om de opwarming te beperken tot anderhalve graad nog altijd kan, maar dat het nu wel zéér dringend wordt

- we hebben de kennis en middelen om in te grijpen, maar het moet dus een grote transformatie worden in plaats van kleine stapjes

- als we het klimaatprobleem nu niet grondig genoeg aanpakken, zal de rekening voor toekomstige generaties des te groter zijn, zowel op menselijk als op economisch vlak
Misschien toch eens enkele thematische docu's uitzenden in primetime, ipv de dagelijkse soaps :)

Biologisch voedsel is niet echt een oplossing: zonder bestrijdingsmiddelen heb je meer last van ziektes/plagen, dus minder opbrengst per hectare en seizoen, enkel met veel minder vee brengt dit op, dieren zullen trager groeien waardoor ze langer leven en meer uitstoten, ze hebben meer uitloop nodig om ziektes te voorkomen en dus ook meer oppervlakte, etc.

Onderaan het artikel van New Scientist wordt een vleestaks voorgesteld, als kweekvlees doorbreekt zal er écht geen reden meer zijn om te kiezen voor het inefficiënte en inhumane slachtvlees.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18
Cyberblizzard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:04:
[...]
We moeten de bevolking beter informeren, 8 jaar geleden wist ik zelf amper hoe de vork aan de steel zat en zag ik er geen graten in om dagelijks vlees te eten. Toen ik goed geïnformeerd was zal ik geen enkele reden meer om wél nog vlees te eten.
En daar zit 'm precies ook een probleem. Toen de overheid die Postbus-51-campagne "iedereen doet wat" aan het uitdenken was, was één van de suggesties die in de planning stond: minder vlees eten. Want als je als individu iets wil doen aan je eigen milieu-impact, is dat de persoonlijke verandering die het grootste positieve effect heeft.

Die suggestie heeft de uiteindelijke campagne niet gehaald, onder druk van de agro-lobby.

Zoveel macht heeft de agro-lobby. En nu met de BBB als grootste partij in de Eerste Kamer hebben die nog meer macht gekregen. Voorlopig hoeven we dus niet te rekenen op veel betere informatievoorziening voor wat betreft de voor- en nadelen van een plantaardige levensstijl...

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:27
Mx. Alba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:23:
[...]

En daar zit 'm precies ook een probleem. Toen de overheid die Postbus-51-campagne "iedereen doet wat" aan het uitdenken was, was één van de suggesties die in de planning stond: minder vlees eten. Want als je als individu iets wil doen aan je eigen milieu-impact, is dat zo ongeveer de persoonlijke verandering die het meeste effect heeft.

Die suggestie heeft de uiteindelijke campagne niet gehaald, onder druk van de agro-lobby.

Zoveel macht heeft de agro-lobby. En nu met de BBB als grootste partij in de Eerste Kamer hebben die nog meer macht gekregen. Voorlopig hoeven we dus niet te rekenen op veel betere informatievoorziening voor wat betreft de voor- en nadelen van een plantaardige levensstijl...
Inderdaad, voorlopig hoeven we weinig te verwachten vanuit de politiek. Het zullen toch de bedrijven en consumenten moeten zijn om verandering te brengen. Ik ben hoopvol dat die verandering gaat komen, en dan zal je zien dat de politiek er achteraan hobbelt.

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 11:01
Cyberblizzard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Ik ben bang dat alleen informeren niet genoeg is. Wat ik vooral merk in mijn omgeving, is dat mensen heel bang zijn dat ze iets moeten missen (inleveren). Eigenlijk heel vreemd omdat in de schijf van vijf (die zo populair is in NL) staat vlees samen met peulvruchten.

Maar ik ben het met je eens dat informatievoorziening ook heel veel beter kan. Eerst maar eens een verbod op lobbyen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WolfsRain
Het zal ook hier uiteindelijk een combinatie worden. En betere informatievoorziening, en kweekvlees/betere vervangers etc.

Ben het met Cyberblizzard eens dat informatie echt een heel groot gedeelte is. Ook ik at een jaar of tien geleden dagelijks vlees, maar als je eenmaal beter weet én je je eigen egoïsme opzij kunt zetten (want ik wil dit, ik wil dit blijven doen) dan is de stap naar veganisme/vegetariër zo gezet.

Wat je reden ook is, we moeten gewoon minder dieren houden en slachten. Dat is wel duidelijk. Ik verwacht overigens dat de macht van de BBB echt een stuk beperkter is dan wat mensen verwachten.

[Voor 8% gewijzigd door WolfsRain op 20-03-2023 16:57]

• delphium
Ik verwacht overigens dat de macht van de BBB echt een stuk beperkter is dan wat mensen verwachten.
Met 17 zetels in de 1e kamer kunnen ze vooral heel veel tegenhouden.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• segil
delphium schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Met 17 zetels in de 1e kamer kunnen ze vooral heel veel tegenhouden.
Fijn. En vervolgens worden we op de vingers getikt vanuit de EU, omdat we geen maatregelen treffen waarvoor we wel getekend hebben. En vervolgens komt er een boete vanuit de EU. En liefst ook een uitspraak van de rechter dat deze vorm van vertragen echt niet kan. Gevolg: maatregelen worden met nog meer verrtaging ingevoerd, nog minder vertrouwen in de politiek, etc. Allemaal omdat de agrisector zolang en zoveel mogelijk geld wilt blijven verdienen. En wie is de dube? De natuur, de dieren en de volgende generaties. Bedankt, BBB stemmers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:12:
De enige oplossing daarvoor is eigenlijk om vlees fors duurder te maken. Dan gaan mensen veel eerder voor de dagelijkse hap vegetarisch of veganistisch koken en bewaren ze het dure vlees voor zondags of één keer in de paar weken een BBQ.

Onder de streep bereik je er veel meer mee als je 100 mensen ervan overtuigt dat ze 10% of 5% van hun vleesconsumptie moeten doen, dan 1 persoon die het perfect goed doet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3Henk 'm!

• delphium
Even een positieve post: Het is me opgevallen dat tussen de verspakketten van de grootste super, nu ook vegan pakketten zitten. Bijvoorbeeld Dahl en Indiase wortelsoep. Beiden zijn ook nog eens heel erg lekker!

Wat ik ook goed vind, is dat op de niet vega pakketten, wel suggesties staan om ze vega/vegan te bereiden. Bijvoorbeeld door kip te vervangen door witte bonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• delphium
Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:39:
[...]

De enige oplossing daarvoor is eigenlijk om vlees fors duurder te maken.
Of eigenlijk: vlees niet kunstmatig zo belachelijk goedkoop houden.
Onder de streep bereik je er veel meer mee als je 100 mensen ervan overtuigt dat ze 10% of 5% van hun vleesconsumptie moeten doen, dan 1 persoon die het perfect goed doet.
Dat is ook mijn insteek. Ik ervaar zo veel negativiteit, alleen al door te zeggen dat IK geen vlees eet. Laat staan als je anderen gat vertellen dat ze dat eigenlijk ook niet moeten doen.

Als ik voor meerdere mensen kook, maak ik wel altijd iets met vlees. Ik zorg alleen wel dat de vegan gerechten veruit het lekkerst zijn ;) Ook zeg ik het er nooit bij dat iets vegan is. Dan vinden mensen het direct al "smerig".

Acties:
  • +5Henk 'm!

• segil
helemaal mee eens. Ik begin er ook nooit meer over dat ik vegan ben. Zoveel shit en negativiteit dat je dan over je heen krijgt. Het is gewoon niet leuk. Ik zit hier op opdracht bij een gemeente en onderhand elke meeting moet ik wel een opmerking krijgen over ("lekker vlees eten vanavond" of "we gaan lunchen, segil zullen we een krop sla voor je meenemen"). Leuk voor een paar keer, maar 2+ jaar lang wordt het echt vermoeiend.
Vandaag laatste dag op kantoor, ik heb vegan taart gehaald bij Hema en Jumbo om mijn vertrek te vieren. De meesten hier vinden het erg lekker. Maar toch paar collega's: "nou dat ga ik niet eten hoor, zal wel vreemd smaken. Doe mij maar een echte taart". Ik vraag me af of mensen met een voedselallergie, of die halal eten, ook zoveel weerstand ervaren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:11
segil schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:31:
Vandaag laatste dag op kantoor, ik heb vegan taart gehaald bij Hema en Jumbo om mijn vertrek te vieren. De meesten hier vinden het erg lekker. Maar toch paar collega's: "nou dat ga ik niet eten hoor, zal wel vreemd smaken. Doe mij maar een echte taart".
Goed dat je daar weg gaat, wat een onbeleefde mensen!

Zelf zijn mijn partner en ik 'in de overgang' naar een plantaardig dieet. Beetje bij beetje bannen wij dierlijke producten uit ons dieet. Het is allemaal even wennen en zoeken naar wat we lekker vinden, maar we denken binnen de 5 jaar volledig om te zijn.

Ik merk ook wel eens passieve haat tegenover vegetarisch en veganistisch eten in de supermarkt. Regelmatig komt het voor dat er dierlijk beleg of andere vleeswaren bij de vleesvervangers gelegd worden door klanten in de supermarkt, heb het eens met mijn eigen ogen gezien. Waar houden mensen zich mee bezig... :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• delphium
Matomatisch schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Zelf zijn mijn partner en ik 'in de overgang' naar een plantaardig dieet. Beetje bij beetje bannen wij dierlijke producten uit ons dieet. Het is allemaal even wennen en zoeken naar wat we lekker vinden, maar we denken binnen de 5 jaar volledig om te zijn.
Dit is dé plek om tips te vragen. Een overgang van vijf jaar lijkt mij iets aan de trage kant, maar ik ken jouw situatie niet, dus geen oordeel.

Misschien kun je aangeven wat je al hebt gedaan, of waar je tegenaan loopt. Anyway, goed bezig!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 08:02

ultimateharry

Team Slayer:-)

Matomatisch schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Goed dat je daar weg gaat, wat een onbeleefde mensen!

Je moet het inderdaad doen op een manier die bij je past. Bij ons was het zo dat onze dochter van 8 het onderwerp aansneed. Daarna zijn we als eerste stap gaan minderen met vlees.
Vervolgens, doordat we er toch wat bewuster mee bezig waren, zijn we binnen 6 maanden vegetariër geworden. En proberen we nu wat te minderen met zuivel.
Dus het kan soms sneller gaan dan je denkt :)

En inderdaad vinden wat je lekker vind en wat werkt qua tijd / ingrediënten etc. Persoonlijk hebben wij veel aan boeken zoals Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall: daarbij ligt de nadruk niet zozeer op het vertalen van recepten naar de "zonder vlees versie", maar juist wat is makkelijk / lekker (en vegetarisch).

[Voor 16% gewijzigd door ultimateharry op 21-03-2023 14:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

helemaal mee eens. Ik begin er ook nooit meer over dat ik vegan ben. Zoveel shit en negativiteit dat je dan over je heen krijgt. Het is gewoon niet leuk. Ik zit hier op opdracht bij een gemeente en onderhand elke meeting moet ik wel een opmerking krijgen over ("lekker vlees eten vanavond" of "we gaan lunchen, segil zullen we een krop sla voor je meenemen"). Leuk voor een paar keer, maar 2+ jaar lang wordt het echt vermoeiend.
Vandaag laatste dag op kantoor, ik heb vegan taart gehaald bij Hema en Jumbo om mijn vertrek te vieren. De meesten hier vinden het erg lekker. Maar toch paar collega's: "nou dat ga ik niet eten hoor, zal wel vreemd smaken. Doe mij maar een echte taart". Ik vraag me af of mensen met een voedselallergie, of die halal eten, ook zoveel weerstand ervaren.
Dat snap ik ook totaal niet, net zoals van die memes over vegans altijd. Het is inderdaad zo dat je soms veganisten tegen komt die zich als een soort Jehova's gedragen en vooral iedereen duidelijk moeten maken dat ze veganist zijn (en iedereen een schuldgevoel aanpraten die dat niet zijn) maar dat zijn vooral van die enorm schreeuwerige figuren op social media.

Die wisselwerking gaat natuurlijk wel twee kanten op. Als je in de kantine al heel theatraal gaat staan walgen en kokhalzen of mensen uitschelden als ze een beker melk drinken of een eitje tikken, dan kun je een soortgelijke reactie terug verwachten, maar als je iedereen gewoon zijn eigen ding laat doen dan ligt niemand ervan wakker.

Voor mij is het vooral, ik ben ook liefhebber van BBQ, en ik heb nog geen echt goeie vegetarische/vegan gerechten gevonden die daar echt tot zijn recht komen, behalve wat groenten op de grill.

[Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 21-03-2023 14:19]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mx. Alba
Qua prijzen... Vergeet ook niet dat plantaardige alternatieven voor traditionele dierlijke producten ook kunstmatig duur gehouden worden want dat is goed voor de winstmarge. Mensen die dat spul willen kopen ipv dierlijke producten, kopen het immers toch wel. Tegelijkertijd worden dierlijke producten regelmatig onder kostprijs verkocht als lokkertjes. Dat is dus ook een flink stuk oneerlijke concurrentie binnen de supermarkt. Ik bedoel, de ingrediënten van havermelk kosten geen drol, waarom moet zo'n literpak eigen merk havermelk dan €1,79 kosten? Als ze het voor €0,79 verkopen maken ze nog dikke winst.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Matomatisch
delphium schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Dit is dé plek om tips te vragen. Een overgang van vijf jaar lijkt mij iets aan de trage kant, maar ik ken jouw situatie niet, dus geen oordeel.

Misschien kun je aangeven wat je al hebt gedaan, of waar je tegenaan loopt. Anyway, goed bezig!
ultimateharry schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Je moet het inderdaad doen op een manier die bij je past. Bij ons was het zo dat onze dochter van 8 het onderwerp aansneed. Daarna zijn we als eerste stap gaan minderen met vlees.
Vervolgens, doordat we er toch wat bewuster mee bezig waren, zijn we binnen 6 maanden vegetariër geworden. En proberen we nu wat te minderen met zuivel.
Dus het kan soms sneller gaan dan je denkt :)

En inderdaad vinden wat je lekker vind en wat werkt qua tijd / ingrediënten etc. Persoonlijk hebben wij veel aan boeken zoals Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall: daarbij ligt de nadruk niet zozeer op het vertalen van recepten naar de "zonder vlees versie", maar juist wat is makkelijk / lekker (en vegetarisch).
Dankjewel beide voor jullie reactie :)

De reden dat het voor ons wat langer zal duren is omdat mijn partner ziek is en op een wachtlijst staat voor een dubbele longtransplantatie. Omdat zijn ziekte al enkele jaren bezig is en en wij vrijwel niets kunnen ondernemen(qua uitstapjes enzo) zochten wij een nieuw doel in ons leven. Plantaardig eten is ons hoofddoel geworden. Maar de gezondheid van mijn partner primeert, en zijn bloedwaarden moeten altijd in orde zijn voor het geval het verlossende telefoontje komt dat er longen gevonden zijn. Omdat wij altijd zeker willen zijn dat die bloedwaarden goed zijn vervangen wij stap voor stap dierlijke ingrediënten, en na elke bloedcontrole gaan wij een stap verder. Is er een waarde te laag, dan proberen wij te achterhalen wat wij van dierlijk product vervangen hebben en of een stapje terugnemen een positief effect heeft op die waarde.

In dat opzicht is ziek zijn wel een voordeel, dat je bloed bijna continue gemonitord wordt. Zo weet mijn partner bijna maandelijks of er geen essentiële vitaminen e.d. ontbreken. Maar beter is natuurlijk niet ziek zijn.

Na de transplantatie zal het waarschijnlijk een tijdje weer volledig dierlijke voeding zijn voor mijn partner, want in ziekenhuizen is het vegetarisch, laat staan vegan aanbod om te huilen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik lees hier vooral uit interesse mee.

Dat gezegd hebbende, in dit topic is andersom ook geen begrip wanneer je geen vegan kunt eten wegens medische redenen. Dat werd afgedaan als onzin dus ik zou zeggen dat beide kampen wat meer respect jegens elkander zouden moeten hebben. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mx. Alba
Matomatisch schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:02:

De reden dat het voor ons wat langer zal duren is omdat mijn partner ziek is en op een wachtlijst staat voor een dubbele longtransplantatie. Omdat zijn ziekte al enkele jaren bezig is en en wij vrijwel niets kunnen ondernemen(qua uitstapjes enzo) zochten wij een nieuw doel in ons leven. Plantaardig eten is ons hoofddoel geworden. Maar de gezondheid van mijn partner primeert, en zijn bloedwaarden moeten altijd in orde zijn voor het geval het verlossende telefoontje komt dat er longen gevonden zijn. Omdat wij altijd zeker willen zijn dat die bloedwaarden goed zijn vervangen wij stap voor stap dierlijke ingrediënten, en na elke bloedcontrole gaan wij een stap verder. Is er een waarde te laag, dan proberen wij te achterhalen wat wij van dierlijk product vervangen hebben en of een stapje terugnemen een positief effect heeft op die waarde.

In dat opzicht is ziek zijn wel een voordeel, dat je bloed bijna continue gemonitord wordt. Zo weet mijn partner bijna maandelijks of er geen essentiële vitaminen e.d. ontbreken. Maar beter is natuurlijk niet ziek zijn.
O dat is wel cool eigenlijk, wetenschappelijk onderbouwd stap voor stap richting veganisme. Zou je achteraf een boek over moeten schrijven!

Vergeet overigens niet: veganisme gaat niet om helemaal geen dierlijke producten gebruiken. Het gaat om dierenleed zoveel als praktisch mogelijk te vermijden. Gezien jullie situatie, vermijd je het al zo veel mogelijk en werk je actief aan het nog verder terugdringen ervan... Wat mij betreft zijn jullie dus nu gewoon al Certified Vegan!
Na de transplantatie zal het waarschijnlijk een tijdje weer volledig dierlijke voeding zijn voor mijn partner, want in ziekenhuizen is het vegetarisch, laat staan vegan aanbod om te huilen.
Oef, dat is inderdaad een enorm issue. Terwijl het juist voor ziekenhuizen enorm nuttig zou kunnen zijn om goede plantaardige maaltijden aan te bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• segil
[...]

[...]

Ik wist niet eens dat een longtransplantatie al mogelijk is! Hoe gaaf is dat. Succes met de operatie als 'ie zover is. En uiteraard is je eigen gezondheid het allerbelangrijkste.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 08:02

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

[...]

O jee, mijn reactie was iets te kort door de bocht nu ik je situatie beter begrijp. Heel veel sterkte met de gezondheid van je partner, en de geleidelijke stap naar plantaardig eten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WolfsRain
dawg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Dat gezegd hebbende, in dit topic is andersom ook geen begrip wanneer je geen vegan kunt eten wegens medische redenen. Dat werd afgedaan als onzin dus ik zou zeggen dat beide kampen wat meer respect jegens elkander zouden moeten hebben. :)
Dat komt vooral omdat dat enorme uitschieters zijn, en dat dan door andere wordt gebruikt als reden om geen veganist te zijn. Je ziet dit vooral op social media, influencers die geen veganist meer zijn omdat ze x of y mistten. Ja als jij de hele dag plantaardige burgers naar binnen werkt en vegan junkvoer 🤔. Dat als je een medisch mankement hebt, of allergieen hebt, het misschien net wat meer moeite kost, ontkent niemand. Zo ken ik veganisten die gluten intolerant zijn, waarvan er èèn zelfs gluten intolerant is en allergisch voor noten en pindas. Of veganisten die intolerantie hebben voor soja. Ik heb zelf enorm veel allergieen dus weet hoe lastig dit kan zijn, maar onmogelijk is het zeker niet.

De mensen die echt, maar dan ook echt geen veganist kunnen zijn wegens medische redenen, zijn minder dan 0.01% van de totale populatie. Dat zijn mensen met genetische afwijkingen of zeer zeldzame ziektes.

En situaties zoals @Matomatisch, daar gaat echt geen veganist over oordelen hoor. Sowieso is veganisme 'zover praktisch mogelijk'. Overigens Matomatisch, volgensmij zijn er inmiddels al meerdere ziekenhuizen die volledig plantaardige maaltijden aanbieden (Ikazia in Rotterdam, schiet mij zo te binnen). Zelf heb ik te maken gehad met ziekenhuizen in Haarlem en Velzen (dubbele kaakoperatie) en daar heb ik ook volledig plantaardig gegeten 👌😊.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
WolfsRain schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Dat komt vooral omdat dat enorme uitschieters zijn, en dat dan door andere wordt gebruikt als reden om geen veganist te zijn. Je ziet dit vooral op social media, influencers die geen veganist meer zijn omdat ze x of y mistten. Ja als jij de hele dag plantaardige burgers naar binnen werkt en vegan junkvoer 🤔. Dat als je een medisch mankement hebt, of allergieen hebt, het misschien net wat meer moeite kost, ontkent niemand. Zo ken ik veganisten die gluten intolerant zijn, waarvan er èèn zelfs gluten intolerant is en allergisch voor noten en pindas. Of veganisten die intolerantie hebben voor soja. Ik heb zelf enorm veel allergieen dus weet hoe lastig dit kan zijn, maar onmogelijk is het zeker niet.

De mensen die echt, maar dan ook echt geen veganist kunnen zijn wegens medische redenen, zijn minder dan 0.01% van de totale populatie. Dat zijn mensen met genetische afwijkingen of zeer zeldzame ziektes.

En situaties zoals @Matomatisch, daar gaat echt geen veganist over oordelen hoor. Sowieso is veganisme 'zover praktisch mogelijk'. Overigens Matomatisch, volgensmij zijn er inmiddels al meerdere ziekenhuizen die volledig plantaardige maaltijden aanbieden (Ikazia in Rotterdam, schiet mij zo te binnen). Zelf heb ik te maken gehad met ziekenhuizen in Haarlem en Velzen (dubbele kaakoperatie) en daar heb ik ook volledig plantaardig gegeten 👌😊.
Precies de houding die ik bedoel. Het in twijfel trekken. Jij bent toch geen arts? Nogal arrogant en aanmatigend is dat. En dan gek vinden dat de gemiddelde vegan onprettige reacties krijgt, dat krijg je wanneer je mensen niet serieus neemt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matomatisch
WolfsRain schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:57:
[...]
Wij wonen in België, ik heb geen idee welke ziekenhuizen hier een veganistisch dieet aanbieden. Maar voor de longtransplantatie is in ons geval maar 1 ziekenhuis mogelijk, omdat we binnen twee uur in het ziekenhuis moeten zijn als er longen gevonden zijn. Niet alle ziekenhuizen doen longtransplantaties, en wij wonen in het uiterste noorden van België, dus hier hebben wij helaas geen keus in.

Bij sondevoeding bijvoorbeeld zal er denk ik niet gekeken worden naar veganistische opties. Dat zal mijn partner in elk geval zeker krijgen, aangezien er enkele dagen coma volgt na de transplantatie en de dagen nadien is zelfstandig eten ook nog niet mogelijk. Maar ik vind het niet erg dat daar geen keus in is, het overleven primeert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WolfsRain
Matomatisch schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Wij wonen in België, ik heb geen idee welke ziekenhuizen hier een veganistisch dieet aanbieden. Maar voor de longtransplantatie is in ons geval maar 1 ziekenhuis mogelijk, omdat we binnen twee uur in het ziekenhuis moeten zijn als er longen gevonden zijn. Niet alle ziekenhuizen doen longtransplantaties, en wij wonen in het uiterste noorden van België, dus hier hebben wij helaas geen keus in.

Bij sondevoeding bijvoorbeeld zal er denk ik niet gekeken worden naar veganistische opties. Dat zal mijn partner in elk geval zeker krijgen, aangezien er enkele dagen coma volgt na de transplantatie en de dagen nadien is zelfstandig eten ook nog niet mogelijk. Maar ik vind het niet erg dat daar geen keus in is, het overleven primeert.
Ah, over België heb ik inderdaad helaas geen idee. En sonde al helemaal niet. Jij en je partner iig veel succes en sterkte toegewenst!
dawg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Precies de houding die ik bedoel. Het in twijfel trekken. Jij bent toch geen arts? Nogal arrogant en aanmatigend is dat. En dan gek vinden dat de gemiddelde vegan onprettige reacties krijgt, dat krijg je wanneer je mensen niet serieus neemt.
Wat heeft een arts met voeding te maken?

https://www.advalvas.vu.n...over-voeding-en-leefstijl
https://www.advalvas.vu.n...ig-over-gezonde-leefstijl

"En de oorzaak hiervan is de opleiding. Uit een rapport van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (2017) blijkt dat een geneeskundestudent in 6 jaar tijd gemiddeld 29 uur les over voeding, 30 uur over leefstijl en 8 uur over motiverende gespreksvoering krijgt."

Artsen weten helemaal niets over voeding.

TLDR: Nee dan weet ik echt meer vanaf dan de gemiddelde arts, met name door het doorspitten van honderden medische papers mbt voeding en leefstijl ;) . Ik heb er denk ik zowel in privésferen als qua opleiding een aantal honderd uur in zitten.

Ik kan de bal dus makkelijk terugkaatsen: waarom denk je dat ik minder verstand van voeding heb dan een arts?

Overigens, even een edit: wil je dus advies op het gebied van voeding, ga dan aub naar een specialist. Bij voorkeur iemand die een opleiding HBO Voeding en Diëtiek heeft gevolgd, en niet naar je huisarts ;)

[Voor 18% gewijzigd door WolfsRain op 21-03-2023 18:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• delphium

Jullie heel veel sterkte!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
@WolfsRain lees dan wat beter. Ik geef aan dat ik op medische redenen doel, mensen met ingrijpende medische aandoeningen zien met de nodige regelmaat een arts. En als voedsel invloed heeft op de aandoening, reken maar dat die arts daar dan in relatie tot de aandoening wel wat van weet.

Jij hebt wellicht enig verstand van voeding maar je weet niks van complexe ingrijpende medische aandoeningen en de medische historie van mensen, en dus kun jij daar helemaal geen oordeel over vellen. Geen enkele veganist kan dat. Ze, en ook jij, pretenderen dat wel. Derhalve neem je mensen niet serieus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]

[...]

Misschien is het een goed idee om de app cronometer te gebruiken. Met die app kun je heel precies bijhouden welke voedingsstoffen je binnenkrijgt en of je nog wat mist zodat je je dieet erop kunt aanpassen. Vooral in het begin is het wel even wat werk omdat je het als je het goed wilt doen ook je eten moet wegen, maar in jullie geval lijkt het me dat wel waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• delphium
dawg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Ik ben het met @WolfsRain eens dat je hier nu één reactie uit de gehele discussie pikt en vervolgens alle mensen in dit topic over één kam scheert. Omdat je reactie verder niet inhoudelijk op het onderwerp ingaat, heeft je post erg veel weg van trolling. Wat is nou precies het punt dat je wilt maken?

Besef je ook dat, zoals in veel posts te lezen is, vegans vaak met agressie te maken krijgen, alleen al door dat bekend wordt dat ze vegan zijn. Als je vegans stom vindt, lees dan dit topic niet. Vegans gaan ook niet in het grote BBQ-topic lopen ranten.

Kortom, draag iets nuttigs bij, of vermaak je met een ander topic.

[Voor 0% gewijzigd door delphium op 21-03-2023 19:19. Reden: typo]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
@delphium er werd geklaagd over opmerkingen van mensen e.d., jegens vegans. Ik gaf alleen aan dat dat meerdere kanten op werkt. En dus kun je ook even in de spiegel kijken vegan zijnde. Begrip werkt twee kanten op en als de gemiddelde reactie op mijn nuancering dat dat niet altijd kan een indicatie is van het begripsniveau van de gemiddelde vegan, dan snap ik wel dat mensen zo op vegans reageren.

Veroordelend, weinig empathie met andere mensen, vooringenomen en arrogant.

En nee, ik ben niet aan het trollen. Ik vraag om begrip. Ik heb daar al eens eerder om gevraagd, en toen waren de reacties hetzelfde. Wat best ironisch is als je erover nadenkt.

Voor de duidelijkheid: ik ben - wegens privé omstandigheden niet actief - lid van PvdD en de bio-industrie kan mij niet snel genoeg opgedoekt worden.

Of ik hier wel of niet post en wat dan is niet aan jou maar aan mijzelf tot de mods ingrijpen.

[Voor 5% gewijzigd door dawg op 21-03-2023 18:55]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:45
@Matomatisch sterkte, heftige situatie voor jou en je partner.

Qua aanpak met de bloedwaarden denk ik heel goed - uiteraard specifiek in het geval van de aanstaande transplantatie, maar ook met oog op de toekomst van veganistisch eten. Zoals @WolfsRain stelt is er veel onderzoek gedaan naar voeding en het effect op het menselijk lichaam en daaruit valt op te maken dat er voordelen aan het plantaardige dieet kunnen zitten, maar ook nadelen. Er is op dit moment absoluut geen algehele wetenschappelijke concensus dat een volledig plantaardig dieet in alle gevallen, voor iedereen, een goede keuze is. Goed om dat in de gaten te houden dus - en ook reden dat het voor artsen nog niet als een defacto standaard in de NHG richtlijnen opgenomen is. Het lezen van papers en onderzoeken maakt je zoals @dawg stelt nog geen expert, dus is een specialist raadplegen altijd een goed plan.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• delphium
dawg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:55:
@delphium er werd geklaagd over opmerkingen van mensen e.d., jegens vegans. Ik gaf alleen aan dat dat meerdere kanten op werkt. En dus kun je ook even in de spiegel kijken vegan zijnde. Begrip werkt twee kanten op en als de gemiddelde reactie op mijn nuancering dat dat niet altijd kan een indicatie is van het begripsniveau van de gemiddelde vegan, dan snap ik wel dat mensen zo op vegans reageren.

Veroordelend, weinig empathie met andere mensen, vooringenomen en arrogant.

En nee, ik ben niet aan het trollen. Ik vraag om begrip. Ik heb daar al eens eerder om gevraagd, en toen waren de reacties hetzelfde. Wat best ironisch is als je erover nadenkt.

Voor de duidelijkheid: ik ben - wegens privé omstandigheden niet actief - lid van PvdD en de bio-industrie kan mij niet snel genoeg opgedoekt worden.

Of ik hier wel of niet post en wat dan is niet aan jou maar aan mijzelf tot de mods ingrijpen.
Nogmaals, de reactie van één persoon is geen afspiegeling van alle vegans hier. Jouw "nuancering" is dus meer generalisatie. Geeft niet, ik begrijp je punt en ik ben het met je eens dat militante vegans, bijzonder irritant zijn.

Neemt nog steeds niet weg dat veel vleeseters Stante pede militant worden, als ze het woord vega of vegan horen. Dat is al decennia zo. Dat verklaart wellicht deels waarom vega's geneigd zijn om in de verdediging te springen. Een beetje begrip daarvoor van jouw kant zou ook gewenst zijn, aangezien je je hier bevindt in een topic over veganisme.

Ik stel voor dat we deze discussie hiermee afsluiten want het is off-topic en schept een negatieve sfeer bovendien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
@delphium niet een persoon, ik moet in het dagelijks leven de eerste vegan nog tegenkomen die niet eerst mijn situatie in twijfel trekt. En in dit topic tot twee keer toe door meerdere mensen ook. Derhalve neem ik aan dat vegans anderen dan ook zo benaderen. Dat zal heus niet voor alle vegans gelden naar ik kan enkel afgaan op mijn eigen ervaring.

:)

[Voor 4% gewijzigd door dawg op 21-03-2023 19:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• delphium
dawg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:29:
@delphium niet een persoon, ik moet in het dagelijks leven de eerste vegan nog tegenkomen die niet eerst mijn situatie in twijfel trekt. En in dit topic tot twee keer toe door meerdere mensen ook. Derhalve neem ik aan dat vegans anderen dan ook zo benaderen. Dat zal heus niet voor alle vegans gelden naar ik kan enkel afgaan op mijn eigen ervaring.

:)
Cool! Laten we dan nu met een schone lei beginnen. Er is al genoeg negativiteit in de wereld. Ik hoop dat je wat opsteekt van dit topic :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:39:
[...]

De enige oplossing daarvoor is eigenlijk om vlees fors duurder te maken. Dan gaan mensen veel eerder voor de dagelijkse hap vegetarisch of veganistisch koken en bewaren ze het dure vlees voor zondags of één keer in de paar weken een BBQ.

Dat is al bezig, kijk maar eens wat je basic vega schnitzel kost tov. een vlees variant. Zelfs in fastfood is het vegetarisch alternatief vaak dezelfde prijs of goedkoper(bij BK zijn bv alle runderburgers ook in vega variant te krijgen, bij de Mac maakt het qua prijs niet uit of je een veggie mcchicken koopt of een normale en bij de meeste IKEA's zijn de plantballen goedkoper).
Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:17:
[...]
Voor mij is het vooral, ik ben ook liefhebber van BBQ, en ik heb nog geen echt goeie vegetarische/vegan gerechten gevonden die daar echt tot zijn recht komen, behalve wat groenten op de grill.
Een plak knolselderij van 2 cm dik gaar maken op relatief lage temperatuur en de laatste 5 minuutjes blauwe kaas erover smelten :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:17:

gemarineerde watermeloen (zijn heel veel recepten van te vinden)
vegan hotdog's werken ook met alleen de vegan hotdog (wortel gemarineerd ook)
rode kool die is ingelegd/gekruid
peer met agave siroop en noten

De komende zomer wil ik nog aan de slag gaan terug met tofu / tempeh (die waren het afgelopen jaar gruwelijk mislukt enkele keren, maar dat was veelal een usererror).

Lang niet alles lukt in 1 keer, maar ik denk ook dat veel mensen wat makkelijker zijn met vlees op de bbq om er het label 'goed gelukt!' op te plakken. Daarbij hangen veel van die zaken die ik hierboven snel benoem samen met goed kruiden / marineren.

That being said: als we hier all-vegan bbqden, waren de reacties altijd wel positief. Ik probeer dan wel ervoor te zorgen dat ik gerechten heb die ver uit elkaar liggen qua smaak zodat iedereen wle iets heeft (en als ik ga klooien om iets te proberen, laat ik dat ook gewoon weten, kwestie van verwachtingen te managen :P ).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Erasmo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Dat is al bezig, kijk maar eens wat je basic vega schnitzel kost tov. een vlees variant. Zelfs in fastfood is het vegetarisch alternatief vaak dezelfde prijs of goedkoper(bij BK zijn bv alle runderburgers ook in vega variant te krijgen, bij de Mac maakt het qua prijs niet uit of je een veggie mcchicken koopt of een normale en bij de meeste IKEA's zijn de plantballen goedkoper).
Wel weer een beetje jammer dat je bij de Mac en de King een veggie burger kan bestellen, maar je dan geen veggie bacon er op kan krijgen, alleen bacon van dood varken. :/

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

polthemol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:13:
[...]

gemarineerde watermeloen (zijn heel veel recepten van te vinden)
vegan hotdog's werken ook met alleen de vegan hotdog (wortel gemarineerd ook)
rode kool die is ingelegd/gekruid
peer met agave siroop en noten

De komende zomer wil ik nog aan de slag gaan terug met tofu / tempeh (die waren het afgelopen jaar gruwelijk mislukt enkele keren, maar dat was veelal een usererror).
Wat ik bij veel 'vega' gerechten wel merk is dat het gauw een textuurloze, homogene massa wordt met wat smaak die je er achteraf, door op de één of andere manier kruiden, weer aan toevoegt. Vooral met tofu en tempeh heb ik dat heel erg, dat het toch een beetje een spons wordt.

Voor mij is 'BBQ' ook niet zo zeer het grillen van een paar lapjes, maar meer het langzaam bereiden over de hele dag heen van iets met een rookrandje. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat vega gerechten zo ver kunnen komen dat dat echt lukt.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:13:
[...]

Wel weer een beetje jammer dat je bij de Mac en de King een veggie burger kan bestellen, maar je dan geen veggie bacon er op kan krijgen, alleen bacon van dood varken. :/
Komt nog wel. Uiteindelijk is plantaardige spek ook goedkoper inkoop, en je boort er nieuwe markten mee aan (vega, religie etc).

Een van de uitdagingen is wel dat een keuken zoals de BK vrij efficient draait qua footprint etc. Daarom gaan nu de vegaburgers ook nog door de zelfde grill als de reguliere. En ja, ik snap ook wel dat je geen 2 vierkante meter in je keuken wilt opofferen voor iets wat nu nog een niche product is waarvan je niet weet of het aanslaat of niet, helemaal als een groot gedeelte van je potentiele doelgroep het niet zo veel uitmaakt als het door dezelfde grill gaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Wat ik bij veel 'vega' gerechten wel merk is dat het gauw een textuurloze, homogene massa wordt met wat smaak die je er achteraf, door op de één of andere manier kruiden, weer aan toevoegt. Vooral met tofu en tempeh heb ik dat heel erg, dat het toch een beetje een spons wordt.

Voor mij is 'BBQ' ook niet zo zeer het grillen van een paar lapjes, maar meer het langzaam bereiden over de hele dag heen van iets met een rookrandje. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat vega gerechten zo ver kunnen komen dat dat echt lukt.
tempeh en tofuh is meer voor de structuur dan voor de smaak (naar mijn mening). De textuurloze en homogene massa is precies wat je er zelf van maakt: de vegan hotdogs zijn hier verre van textuurloos of homogene massa, idem voor bv. een rode kool of een bloemkool die op de bbq gaat. Daar zitten echt wel smaak en bite aan.

Dan krijg je misshcien denk ik het punt: 'wat is je verwachting?'. Wil je kant en klaar uit de verpakking op de bbq mikken? Dan denk ikd at het gaat tegenvallen en als ik eerlij kben heb ik hetzelfde met vlees zo op de bbq gooien, het is maar armzalig en makkelijk scoren :)

Ik zou kijken om een paar goede recepten te pakken en zelf wat te proberen. Soms kost het ook gewoon even om iets te maken wat echt lekker werkt (denk bv. ook aan smaakverschillen).

onderstaand recept bv:
https://www.ah.nl/allerha...89268/vegan-carrot-hotdog

geeft een basis van wat je kunt met wortels (als we ze hier in huis maken trouwens, kan ik de pan verdedigen met mijn leven, want de helft is al gejat door de kinderen nog voor het gaar is). Op de BBQ werkt dit naar mijn smaak zelfs nog wat beter (oa. denk ik vanwege die rooksmaak die jij ook aangeeft).

en met dit recept:
https://thevegetablechef....teak-van-de-bbq-of-grill/
hetzelfde verhaal eigenlijk, zie het als een basis van wat je ermee kunt doen. Het enige wat me dan wel stoort is dat mensen het als 'steak' gaan bestempelen. Het is gewoon watermeloen :P (bij de vegan carrot hotdog hou ik dan evne een dubbele standaard aan moewhaha!)

• segil
polthemol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:13:
[...]

Lang niet alles lukt in 1 keer, maar ik denk ook dat veel mensen wat makkelijker zijn met vlees op de bbq om er het label 'goed gelukt!' op te plakken. Daarbij hangen veel van die zaken die ik hierboven snel benoem samen met goed kruiden / marineren.
Tijdens een workshop koken met groente vertelde de chefkok Jonathan Karpathios ons dat werken met vlees makkelijk is. Iedereen kan een lekkere maaltijd met vlees maken. De kunst is juist om een goed gerecht te maken met uitsluitend plantaardige ingedriënten, dat is veel moeilijker. In deze podcast met Femke vd Heuvel wordt dat ook uitgelegd.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

segil schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Tijdens een workshop koken met groente vertelde de chefkok Jonathan Karpathios ons dat werken met vlees makkelijk is. Iedereen kan een lekkere maaltijd met vlees maken. De kunst is juist om een goed gerecht te maken met uitsluitend plantaardige ingedriënten, dat is veel moeilijker. In deze podcast met Femke vd Heuvel wordt dat ook uitgelegd.
Ik denk ook dat het aanpassen van verwachtingen is: Als je iets verwacht wat 100% op vlees lijkt qua smaakbeleving en textuur dan gaat dat natuurlijk nooit lukken, maar soms kun je daar vrij dichtbij komen, soms ook niet.

Net als de switch naar elektrische auto's dus: Wanneer je verwacht dat de manier van gebruiken hetzelfde is als een brandstofauto, dan kom je bedrogen uit.

• Indoubt

Indoubt

@polthemol Thanks.

Dat met die carrot ga ik een keer proberen en dan ook nog op de BBQ (denk ik) meet een beetje beukenhout of hickory.

De (deeltijd) veganisten die hier wel eens komen mogen allebei geen soja en een ook geen gluten. Ze zijn geen veganist uit overtuiging maar vanwege gezondheid. van eentje worden ook maandelijks de bloedwaarden gecontroleerd. De eten dus wel vlees maar alleen uit bijzondere bron, vrij van hormonen, antibiotica etc. Het is in ieder geval heel erg duur en niet makkelijk te krijgen. Een stukje wild kan dan wel en is vaak nog goedkoper ook. Bij groenten is dat vaak eenvoudiger.

@WolfsRain Beide dames hebben meerdere duizenden uren aan rapporten gelezen en onderzoek gedaan en zijn beide wetenschappelijk onderlegd (en hoog intelligent) vanwege hun medische geschiedenis en uitdagingen. Een daarvan komt elke paar weken in het ziekenhuis en staat onder toezicht van artsen.

Honderd of honderden u(u)r(en) is niks, Een beetje cursus vergt al meer dan dat.

• Mx. Alba
Sowieso zijn paddenstoelen heerlijk op de bbq! Natuurlijk de klassieke portobello maar er zijn zoveel andere grote paddestoelen die het goed doen op open vuur.

• Indoubt

Indoubt

Mx. Alba schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:39:
Sowieso zijn paddenstoelen heerlijk op de bbq! Natuurlijk de klassieke portobello maar er zijn zoveel andere grote paddestoelen die het goed doen op open vuur.
Ja, portobello's zijn uitstekend op de BBQ, dat heb ik vaker gemaakt. Wat ook altijd goed ontvangen wordt is kruidige papriká met goede olijfolie en zeezout. Als je ze kunt krijgen zijn ook de relatief milde jalapeno pepers erg lekker van de BBQ

• delphium
segil schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Ha ha, wel nee joh. Het feit wil dat groenten van nature al veel meer smaak hebben dan vlees. Vlees moet je kruiden, maar groenten zijn vaak naturel al heerlijk van zichzelf. Een paar voorbeelden:

1) geroosterde bloemkool. Alleen een beetje olijfolie en daarna in de oven of op de BBQ.
2) pastinaak, wortel, knolselderij en broccoli met een beetje olijfolie uit de oven (of bbq).
3) soep van tomaten, wortel, pastinaak, selderij.

Meestal heb je niet eens zout nodig om de boel op smaak te brengen. Kijk ook eens naar Jamie Oliver. Hij heeft zoveel gerechten waarin groenten de hoofdrol spelen. Vaak zijn ze nog super makkelijk ook.

Nee hoor, vlees goed klaar maken is echt veel moeilijker.

• delphium
Nog een tip uit de Indiase keuken: Masala!
Geef een Indiër, een ui, een aardappel en wat meel en hij maakt er iets heerlijks van: Masala dosa

India is de absolute bron van alle goeds, wat eten betreft en geloof het of niet, maar het merendeel is vega.
Veel gerechten zijn zelfs met minimale aanpassing veganistisch te maken.

Masala (kerrie in de volksmond) is een kruidenmix waarmee je echt alles heerlijk maakt. Je koopt het voor weinig bij de toko (neem de goedkoopst uitziende, Hindoestaanse masala). Gebruik het voor alles!

Dahl: pak met twee vingers en een duim, een snuf masala. Gooi er een snuf (één vinger en een duim) kaneel bij. Een snuf komijn, zout en korianderzaad. Even in de vijzel en klaar.

Bak een ui met knoflook in de olijfolie zacht. Gooi de kruiden erbij en een handje linzen en 400ml water. 20 minuten later heb je verrukkelijke dahl. Je kunt het met rijst eten, of met naan, of gewoon puur.

[Voor 0% gewijzigd door delphium op 22-03-2023 21:56. Reden: typo]

• delphium
BBQ:
Gebruik eens een skillet op de barbecue. Vul hem met in blokjes gesneden groenten (knolselderij, wortel, pastinaak, bloemkool, bleekselderij, broccoli, ui, knoflook, prei, whatever) en druip er wat oestersaus overheen (is ook in vegan variant verkrijgbaar. Hoisinsaus of gewoon sojasaus werkt ook prima)

Indirect grillen met eventueel een chunk rookhout en je hebt een verrassend lekker groentegerecht.
Je kunt ook paddenstoelen toevoegen en/of wat noedels.

• delphium
Oh naan is oorspronkelijk met yoghurt en boter, maar ik leg het uit:
Naan maak je met baking soda (een base). De reden daarvoor is dat het een rijsmiddel is. Dat wil zeggen, het voegt lucht toe aan je deeg, zodat het, jawel, luchtiger wordt. Om baking soda (nogmaals, een base) te activeren, is een zuur nodig. In naan is dat oorspronkelijk yoghurt, maar elk zuurtje voldoet in principe. Dus citroen/limoensap voldoet ook. De boter vervang je door olijfolie.

Dus:
250 gr meel (elke soort voldoet)
1 tl zout
1/2 zakje gist (of niet)
1 tl bakingsoda
sap van 1/2 citroen/limoen
2 el olijfolie

Mixen, kneden, rusten (20 min.)
nog even vlug kneden en dan in ovale plakken van 0,5 cm uitrollen.
Bakken in tyfushete oven/bbq (250⁰ of meer) voor 6-10 min.

Je kunt voor het bakken nog kruiden/knoflook/whatever over de naans strooien.

Deze naan is ook echt heerlijk met bijvoorbeeld zelf gemaakte humus of pesto.

• segil
delphium schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Ha ha, wel nee joh. Het feit wil dat groenten van nature al veel meer smaak hebben dan vlees. Vlees moet je kruiden, maar groenten zijn vaak naturel al heerlijk van zichzelf. Een paar voorbeelden:

1) geroosterde bloemkool. Alleen een beetje olijfolie en daarna in de oven of op de BBQ.
2) pastinaak, wortel, knolselderij en broccoli met een beetje olijfolie uit de oven (of bbq).
3) soep van tomaten, wortel, pastinaak, selderij.

Meestal heb je niet eens zout nodig om de boel op smaak te brengen. Kijk ook eens naar Jamie Oliver. Hij heeft zoveel gerechten waarin groenten de hoofdrol spelen. Vaak zijn ze nog super makkelijk ook.

Nee hoor, vlees goed klaar maken is echt veel moeilijker.
Sorry, maar dat vergis je je echt in. Luister maar naar die podcast. Verder zou ik het woord van een top chefkok niet zo terzijde schuiven ;)

[Voor 3% gewijzigd door segil op 22-03-2023 23:33]

• delphium
segil schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:32:
[...]
Sorry, maar dat vergis je je echt in. Luister maar naar die podcast. Verder zou ik het woord van een top chefkok niet zo terzijde schuiven ;)
Ehh.. nee hoor. Die podcast (oh man, ik haat referenties naar podcasts en video's, omdat je dat je de hele shit moet uitzitten om een oordeel te kunnen vellen!!) gaat over horeca. Ik snap best dat je als ondernemer voor grotere uitdagingen staat, maar dit topic gaat over individuen die zich interesseren voor veganisme. Voor die mensen is mijn boodschap nog altijd relevant. Nog los van het feit dat groenten van nature echt veel meer smaak hebben dan vlees.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
delphium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:06:
Nog los van het feit dat groenten van nature echt veel meer smaak hebben dan vlees.
dat is uiteindelijk een smaakding (pun intended) ;) Vlees heeft gewoon in onze keuken een redelijk easy image: je mikt het in de pan, roert wat, beetje peper en zout en klaar (ik denk dat vooral meespeelt dat het meeste vis/gevogelte/vlees een heel typische smaak heeft).

Punt blijft wel wat bv @Stoney3K hier aanhaalde een vrij gangbaar beeld is: 'ja maar dan heb je alleen maar groentes op je bbq liggen joh, want die vleesvervangers zijn niet te haggelen' (even beetje samengevat met wat dramasaus erover heen btw, niet letterlijk je woorden @Stoney3K). Je werkt dan vanuit een verwachting en dan loop je vast. Ik vind bv. de 'vegan zalm' van wortel gemaakt niet bijster lekker, want het smaakt niet naar zalm, maar naar slechte zalm. Voor mijn beleving helpt die link dan ook niet, want ik ga het met een bepaalde verwachting eten en daar voldoet het niet aan.

(al ben ik het wel met je eens over de Indiaase keuken (of Nepalese waar ik zelf meer handson ervaring mee heb maar wat grofweg hetzelfde is).

• segil
delphium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:06:
[...]

Ehh.. nee hoor. Die podcast (oh man, ik haat referenties naar podcasts en video's, omdat je dat je de hele shit moet uitzitten om een oordeel te kunnen vellen!!) gaat over horeca. Ik snap best dat je als ondernemer voor grotere uitdagingen staat, maar dit topic gaat over individuen die zich interesseren voor veganisme. Voor die mensen is mijn boodschap nog altijd relevant. Nog los van het feit dat groenten van nature echt veel meer smaak hebben dan vlees.
Die podcast gaat erover hoe je een goed gerecht met plantaardige ingrediënten maakt, op het moment je vlees/vis weg laat. Daarbij gaat het niet alleen om smaak, maar ook textuur en mondgevoel. En bij vlees/vis is dat allemaal veel meer aanwezig dan bij groenten. Dat wilt niet zeggen dat elke groente smaakloos is, maar het is eenvoudiger met vlees/vis een smakend gerecht op tafel te zetten dan met uitsluitend plantaardige ingediënten. Vlees heeft al een bepaalde strcutuur, mondgevoel en door het braden ontstaan ook bepaalde smaken (de Maillard-reactie) Je zult daar meer moeite voor moeten doen voor een plantaardig gerecht en niet denken dat je er met wat bonen en linzen en kruiden er wel komt. Want dan mis je gewoon bepaalde aspecten aan een fijn gerecht. In jouw voorbeelden gebruik je ook allemaal kruiden, specerijen en sauzen. Je eet je groenten ook niet kaal.
Ik heb een koksopleiding gedaan bij Femke vd Heuvel. Ik kan met zekerheid zeggen dat zij één van de beste vegetarische koks van Nederland is. Haar kennis over kooktechnieken en ingediënten is eindeloos. Vooral over groenten en granen. Ze geeft o.a. workshops aan bestaande koks die meer willen weten over de plantaardige keuken. Ze werd enkele jaren geleden verkozen tot de op één na beste vegetarische chef van Europa. Ze heeft 10 jaar in Haarlem een eigen restaurant gehad, waar ik vervolgens weer die opleiding heb gevolgd. Dus ze weet waarover ze het heeft.
Deze kennis is waardevol voor iedereen, juist ook de beginnende vega/vegan thuischef, die af wilt stappen van vlees/vis en probeert uit te vogelen hoe 'ie dan een lekker gerecht kan serveren. Daarover gaat die podcast. Zeker een aanrader om te beluisteren als je je eigen gerechten (nog) beter wilt maken.

• delphium
segil schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Die podcast gaat erover hoe je een goed gerecht met plantaardige ingrediënten maakt, op het moment je vlees/vis weg laat. Daarbij gaat het niet alleen om smaak, maar ook textuur en mondgevoel. En bij vlees/vis is dat allemaal veel meer aanwezig dan bij groenten. Dat wilt niet zeggen dat elke groente smaakloos is, maar het is eenvoudiger met vlees/vis een smakend gerecht op tafel te zetten dan met uitsluitend plantaardige ingediënten. Vlees heeft al een bepaalde strcutuur, mondgevoel en door het braden ontstaan ook bepaalde smaken (de Maillard-reactie) Je zult daar meer moeite voor moeten doen voor een plantaardig gerecht en niet denken dat je er met wat bonen en linzen en kruiden er wel komt. Want dan mis je gewoon bepaalde aspecten aan een fijn gerecht. In jouw voorbeelden gebruik je ook allemaal kruiden, specerijen en sauzen. Je eet je groenten ook niet kaal.
Ik heb een koksopleiding gedaan bij Femke vd Heuvel. Ik kan met zekerheid zeggen dat zij één van de beste vegetarische koks van Nederland is. Haar kennis over kooktechnieken en ingediënten is eindeloos. Vooral over groenten en granen. Ze geeft o.a. workshops aan bestaande koks die meer willen weten over de plantaardige keuken. Ze werd enkele jaren geleden verkozen tot de op één na beste vegetarische chef van Europa. Ze heeft 10 jaar in Haarlem een eigen restaurant gehad, waar ik vervolgens weer die opleiding heb gevolgd. Dus ze weet waarover ze het heeft.
Deze kennis is waardevol voor iedereen, juist ook de beginnende vega/vegan thuischef, die af wilt stappen van vlees/vis en probeert uit te vogelen hoe 'ie dan een lekker gerecht kan serveren. Daarover gaat die podcast. Zeker een aanrader om te beluisteren als je je eigen gerechten (nog) beter wilt maken.
Sorry, maar ik ben het gewoon niet met jou (en mevr. vd Heuvel) eens. Zelf ben ik al twintig jaar fervent amateur kok. Ik heb in die tijd ook heel wat vlees klaargemaakt. Juist met vlees/vis moet je heel precies timen, anders wordt je steak een schoenzool, of is ie te rauw. Vlees zonder kruiden is al helemaal niet te vreten. Een plak bloemkool geroosterd op de bbq zonder kruiden of iets, is echt heel erg smakelijk. Knapperig van buiten en zacht van binnen (textuur).

Heel erg veel wereldgerechten bevatten simpelweg geen vlees. Toch zijn ze uitermate smakelijk en bevatten een scala aan texturen. Ook is het simpelweg niet waar dat het meer moeite kost om groenten te bruinen (maillard) dan vlees of vis. Het kost namelijk (natuurkundig gezien) precies evenveel moeite.

Kom ik toch weer terug bij mijn vorige argument: in de horeca werkt het anders. Je zult daar fervente vleeseters moeten overtuigen. Je gerechten zullen dus echt perfect moeten ogen en textuur moeten hebben, vergelijkbaar met die van vlees of vis. Dat is zeker lastig.

Hier in dit topic gaat het over mensen die de keuze al min of meer gemaakt hebben om geen dierlijke producten meer te eten. Ik wil ze juist laten zien dat het heel makkelijk is om een ontzettend lekkere maaltijd te maken, zonder dierlijke producten. Het is gewoon echt niet waar dat dat meer moeite zou kosten dan wanneer je vlees of vis gebruikt.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06 20:25
misschien een idee voor de toekomst, maar zou je vlees eten dat gekweekt is in een testtube ?
Zijn toch al testen mee aan de gang, en ook al veel over geschreven in de science fiction verhalen.

Vlees laten groeien net zoals je planten laat groeien.

• segil
Wolfp4ck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:04:
misschien een idee voor de toekomst, maar zou je vlees eten dat gekweekt is in een testtube ?
Zijn toch al testen mee aan de gang, en ook al veel over geschreven in de science fiction verhalen.

Misschien wel, om eens te proberen. Ik zie niet zo het verschil tussen een goed gelukte vleesvervanger en kweekvlees. Maar dan zou ik het daarbij laten,denk ik.

• segil
delphium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Sorry, maar ik ben het gewoon niet met jou (en mevr. vd Heuvel) eens. Zelf ben ik al twintig jaar fervent amateur kok. Ik heb in die tijd ook heel wat vlees klaargemaakt. Juist met vlees/vis moet je heel precies timen, anders wordt je steak een schoenzool, of is ie te rauw. Vlees zonder kruiden is al helemaal niet te vreten. Een plak bloemkool geroosterd op de bbq zonder kruiden of iets, is echt heel erg smakelijk. Knapperig van buiten en zacht van binnen (textuur).

Heel erg veel wereldgerechten bevatten simpelweg geen vlees. Toch zijn ze uitermate smakelijk en bevatten een scala aan texturen. Ook is het simpelweg niet waar dat het meer moeite kost om groenten te bruinen (maillard) dan vlees of vis. Het kost namelijk (natuurkundig gezien) precies evenveel moeite.

Kom ik toch weer terug bij mijn vorige argument: in de horeca werkt het anders. Je zult daar fervente vleeseters moeten overtuigen. Je gerechten zullen dus echt perfect moeten ogen en textuur moeten hebben, vergelijkbaar met die van vlees of vis. Dat is zeker lastig.

Hier in dit topic gaat het over mensen die de keuze al min of meer gemaakt hebben om geen dierlijke producten meer te eten. Ik wil ze juist laten zien dat het heel makkelijk is om een ontzettend lekkere maaltijd te maken, zonder dierlijke producten. Het is gewoon echt niet waar dat dat meer moeite zou kosten dan wanneer je vlees of vis gebruikt.
Let's agree to disagree

• Wolfp4ck
delphium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:01:
[...]
Why ? Wees er toch trots op dat je een Vegan restaurant bent, of dat je enkel Vegan dingen serveert.
Met het er te laten uitzien en te proberen werken naar eenzelfde textuur, als vlees, bedrieg je de boel alleen maar.
Om u eerlijk te zijn, de fervente vleeseters zullen vlees blijven eten.

De reden ertoe is dat Vegan bijna gelijkgestemd is met duur, en in de winkel zelf meer kost dan vlees.
Gisteren in de winkel voor 3 javaanse schijven (200gr per stuk) was het om en bij de 15€ (!!)
Voor dat geld heb je een 600 gram steak, heb je meer dan een KG gehakt, heb je 2kg kip

Het jammere van de zaak is dat het niet de Vegan items zijn die in prijs zullen dalen... maar het vlees dat zal stijgen.

• segil
Wolfp4ck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Why ? Wees er toch trots op dat je een Vegan restaurant bent, of dat je enkel Vegan dingen serveert.
Met het er te laten uitzien en te proberen werken naar eenzelfde textuur, als vlees, bedrieg je de boel alleen maar.

De reden ertoe is dat Vegan bijna gelijkgestemd is met duur, en in de winkel zelf meer kost dan vlees.
Gisteren in de winkel voor 3 javaanse schijven (200gr per stuk) was het om en bij de 15€ (!!)
Voor dat geld heb je een 600 gram steak, heb je meer dan een KG gehakt, heb je 2kg kip

Het jammere van de zaak is dat het niet de Vegan items zijn die in prijs zullen dalen... maar het vlees dat zal stijgen.
Het beeld dat vleesvervangers duurder zijn, klopt niet meer. Gemiddeld genomen is het niet duurder en vaker zelfs goedkoper. Dat is al vaker voorbij gekomen in dit topic.

https://proveg.com/nl/blo...gers-goedkoper-dan-vlees/

• delphium
[...]

Eens. Het was dan ook om te illustreren, waarom ik denk dat mevr. vd Heuvel vind dat plantaardig koken moeilijker is dan met vlees.

Ik wil je dan ook aanraden om dat soort spul niet meer te kopen. Maak gewoon gerechten waar geen vlees in zit. Bijvoorbeeld melanzane, of een lekkere curry. Je hoeft vlees echt niet altijd één op één te vervangen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

polthemol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Punt blijft wel wat bv @Stoney3K hier aanhaalde een vrij gangbaar beeld is: 'ja maar dan heb je alleen maar groentes op je bbq liggen joh, want die vleesvervangers zijn niet te haggelen' (even beetje samengevat met wat dramasaus erover heen btw, niet letterlijk je woorden @Stoney3K). Je werkt dan vanuit een verwachting en dan loop je vast. Ik vind bv. de 'vegan zalm' van wortel gemaakt niet bijster lekker, want het smaakt niet naar zalm, maar naar slechte zalm. Voor mijn beleving helpt die link dan ook niet, want ik ga het met een bepaalde verwachting eten en daar voldoet het niet aan.
Het is inderdaad vooral de verwachting die op zo'n moment gewekt wordt die dan verkeerd uitpakt. Daarom heeft vegan 'filet americain' ook helemaal niks weg van de dierlijke tegenhanger, in de vegan variant proef ik bijvoorbeeld veel meer een mosterd-smaak. Qua smaak niet verkeerd, maar het is niet wat ik van filet americain verwacht.

En dat is een beetje een terugkerend thema als je het over 'vleesvervangers' hebt -- voor de markt die verwacht dat hun vervanger voor het vleesgerecht dezelfde beleving heeft als het vleesgerecht zelf, denk ik dat de oplossing veel eerder gaat liggen in kweekvlees (en -zuivel).

BBQ blijft denk ik sowieso wel een uitdaging, snel grillen is vrij makkelijk te doen met alleen groenten en andere niet-dierlijke producten, maar als je 'low and slow' gaat werken, dan moet je met groenten vooral uitkijken dat je het daarmee niet tot snot kookt, er zijn vrij weinig groenten die bij lang doorgaren nog altijd hun structuur blijven houden.

Overigens vind ik af en toe goedbedoeld chargeren niet zo'n probleem :)

• Wolfp4ck
Tegenwoordig ben ik de weg van de zwam ingeslagen.
Wat een verbluffende smaken dat je daaruit kan krijgen is FENOMENAAL

zelf gewoon goed en mooi laten bruinen op een pan is al hemels.

In de zomer op de barbeque, maiskolven met beetje caramel over met een lekker stuk vers brood en daarbij een frisse pint...

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:59:

BBQ blijft denk ik sowieso wel een uitdaging, snel grillen is vrij makkelijk te doen met alleen groenten en andere niet-dierlijke producten, maar als je 'low and slow' gaat werken, dan moet je met groenten vooral uitkijken dat je het daarmee niet tot snot kookt, er zijn vrij weinig groenten die bij lang doorgaren nog altijd hun structuur blijven houden.
jackfruits, harde knolgewassen oa, gefermenteerde zaken ook nog wel eens (zie de vele sojaderivaten).

Voor de fans van zelf allerlei 'funky' spul maken: ik was vorig jaar aan de slag gegaan met fermenteren volgens 'The Noma Guide to Fermentation (Foundations of Flavor)', even de dierlijke zaken skippend daarin, geeft het ook een stevige handleiding om aan de slag te gaan met het inleggen van allerlei vruchten en groenten. Je gaat hier bij veel zaken totaal nieuwe smaken ontdekken (perzikken ingelegd in zout bv, bosbessen in azijn, enz.).

Voordeel is daarbij dat groenten lang niet zo duur zijn, omdat wanneer je ze in gaat maken je ze toch in het seizoen kunt kopen. Uiteindelijk heb je dan op een gegeven moment wel een rijtje 'wonderpotten' op de plank staan die je op de plek kunt pakken om eten nog wat meer oomph te geven.

• delphium
polthemol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:17:
[...]

jackfruits, harde knolgewassen oa, gefermenteerde zaken ook nog wel eens (zie de vele sojaderivaten).

Voor de fans van zelf allerlei 'funky' spul maken: ik was vorig jaar aan de slag gegaan met fermenteren volgens 'The Noma Guide to Fermentation (Foundations of Flavor)', even de dierlijke zaken skippend daarin, geeft het ook een stevige handleiding om aan de slag te gaan met het inleggen van allerlei vruchten en groenten. Je gaat hier bij veel zaken totaal nieuwe smaken ontdekken (perzikken ingelegd in zout bv, bosbessen in azijn, enz.).

Voordeel is daarbij dat groenten lang niet zo duur zijn, omdat wanneer je ze in gaat maken je ze toch in het seizoen kunt kopen. Uiteindelijk heb je dan op een gegeven moment wel een rijtje 'wonderpotten' op de plank staan die je op de plek kunt pakken om eten nog wat meer oomph te geven.
Fermenteren is geweldig! Ik hou het zelf bij kimchi en ingelegde citroenen, maar dat zijn dan ook wel smaakmakers. Kimchi schijnt ook nog eens heel gezond te zijn. Ik gebruik het vaak op een broodje ereburger. Dit is echt een aanrader.

Ik gebruikte het boek "Over rot" van meneer wat eet ons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik weet van enkele flexitariers die hun eigen zuurkool maken door middel van fermenteren omdat er dan geen enkele toevoeging in zit die wel zit in de zuurkool uit de winkel. Dat is meer een gezondheids issue voor sommige toevoegingen maar het schijnt ook heel lekker te zijn.

Misschien ga ik dat zelf ook een keer proberen, komt op het lijstje van uit te proberen gerechten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWSteal
Wolfp4ck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:04:

Ik begin steeds meer naar nee te neigen. Ik mis vlees niet, het is simpelweg een smaak en textuur die geen aantrekkingskracht meer op mij heeft.
Wolfp4ck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:01:
Tegenwoordig ben ik de weg van de zwam ingeslagen.
Wat een verbluffende smaken dat je daaruit kan krijgen is FENOMENAAL

zelf gewoon goed en mooi laten bruinen op een pan is al hemels.

In de zomer op de barbeque, maiskolven met beetje caramel over met een lekker stuk vers brood en daarbij een frisse pint...
Oesterzwam is zo een prachtig product. Zwaar underrated.

Broodje shoarma van oesterzwam is echt god tier voedsel. Of van zo een hele stronk burgers frituren, echt ideaal voor als je een keer een vette hap wilt: https://www.gazoakleychef.com/recipes/my-take-on-kfc-burger/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

(...)

Je kunt niet 'eerlijk' zijn over zo'n uitspraak, het is gewoon fout. Ik ben fervent vleeseter (geweest) en ondertussen al 2+ jaar vegetariër. Ik heb bijna 40 jaar niks anders gegeten dan dagelijks vlees en mis dus een smaak, een gewoonte, in mijn dagelijks eten, en gebruik dus dankbaar vervangers. Ja, ik probeer steeds meer alternatieven die verder van vlees weg liggen, maar er liggen nog steeds 'vegetarische slager' gehacktballen in de koelkast (die echt mega goed zijn, overigens) naast de tempeh blokjes en het vega kruimgehackt voor door allerlei gerechten.

In de lokale supers hier (AH, Jumbo, Boni etc) vind je vega(n) vleesvervangers (ook java schijven) voor veel minder dan dat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mx. Alba
@HTT-Thalan en @Wolfp4ck, voor ik vegan werd, was ik ook een fervent vleeseter. Ik heb zelfs met smaak stekelvarken en hond op zitten peuzelen toen ik in Vietnam op bezoek was bij mijn ex-schoonfamilie. Ik was toen overigens al wel een overtuigd anti-speciesist: als we varken, kip en koe eten... Waarom dan niet ook stekelvarken en hond? Mijn schoonvader was nog verbaasd dat ik als Europeaan hond at, dat had hij nog niet eerder gezien... Mijn antwoord was: "Không phải là con chó của con." (Het is niet /mijn/ hond - waarbij ik met het gebruik van het juiste woord voor "ik", dat gebruikt wordt door kinderen wanneer die met hun ouders praten, ook respect voor hem als vaderfiguur uitte.) Pas een paar jaar later breidde dat anti-speciesisme zich ook uit naar mensen dus toen werd het: als we geen mensen eten, waarom eten we dan wel andere dieren? En voilà, een nieuwe veganist werd geboren. :)

• delphium
Mx. Alba schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:40:
@HTT-Thalan en @Wolfp4ck, voor ik vegan werd, was ik ook een fervent vleeseter. Ik heb zelfs met smaak stekelvarken en hond op zitten peuzelen toen ik in Vietnam op bezoek was bij mijn ex-schoonfamilie. Ik was toen overigens al wel een overtuigd anti-speciesist: als we varken, kip en koe eten... Waarom dan niet ook stekelvarken en hond? Mijn schoonvader was nog verbaasd dat ik als Europeaan hond at, dat had hij nog niet eerder gezien... Mijn antwoord was: "Không phải là con chó của con." (Het is niet /mijn/ hond - waarbij ik met het gebruik van het juiste woord voor "ik", dat gebruikt wordt door kinderen wanneer die met hun ouders praten, ook respect voor hem als vaderfiguur uitte.) Pas een paar jaar later breidde dat anti-speciesisme zich ook uit naar mensen dus toen werd het: als we geen mensen eten, waarom eten we dan wel andere dieren? En voilà, een nieuwe veganist werd geboren. :)
Anti-speciesisme kun je nog veel verder doorvoeren natuurlijk. De mens neemt buitenproportioneel veel leefruimte in beslag en vernietigt die van andere dieren. Waarom dan niet de populatie beheren, zoals we met andere soorten doen? Misschien is preventief ruimen ook nog een optie in bepaalde gevallen ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn delineatie is erg ongewoon - ik heb theoretisch gezien geen moeite met vlees dat je eigenhandig vangt/jaagt, dus een zelf gevangen vis (wel met een hengel niet met een sleepnet) of zelf geschoten wild zwijn zou ik nog OK vinden - vanuit de gedachte dat het beest dus niet voor de consumptie is gefokt en dus een normaal leven heeft gehad en (indien correct gedaan) zijn eind ook niet zag komen. Ook is er de reële kans dat je niks vangt of dat het zwijn wint (en jij in de eerste hulp eindigt). Maar ik wil zelf geen dieren schieten en hou niet van vis, dus in de praktijk ben ik dus alsnog vegetarïer, omdat ik het ook hypocriet vind om iemand anders te betalen voor een klus die ik zelf niet wil/kan klaren (het doden).

Mijn vrouw (en kids) begint langzaam mee te komen. Ze is al mee op biologisch vanwege alle E250 die er in het reguliere spul zit en ondanks dat ik het vlees waar ze om vragen gewoon voor ze koop (ik doe de boodschappen) kun je niet voorkomen dat ze toch ook meeliften. Voornaamste vlees dat ze nog eten is boterhamspul (snijworst, leverworst etc) en snacks bij friet. Mijn vrouw eet soms (2x per jaar) nog eens biefstuk , een echte gehaktbal en rookworst bij de stamppot (en ze lusten alleen die unox crap, echte (bio)rookworst is grof en vaak met een 'velletje' en dat blieven ze niet) maar verder dus ook kaasburgers, vega burgers op de hamburger en vega spek door de nasi. Ook curry's en roerbak is hier nu met tempeh en/of sojablokjes, nepkip (vegetarische slager) en mexicaans met vega kruimgehakt. De kinderen zijn het nooit eens over wat ze lekker vinden (er is er altijd wel één van de drie ontevreden met de selectie van die week qua avondeten) maar ze zijn het er wel unaniem over eens dat de vleesvervangers prima zijn (je merkt er ook minder van als het ergens doorheen zit). Ik maak de kruidenmixen e.d. ook zelf dus met uitzondering van 'honig macaroni mix' (uit nostalgische smaak overwegingen) die ik een paar keer per jaar maak bevat het ook allemaal minder zout (om die overdaad aan zout in de vervangers weer een beetje goed te maken, voor je erover begint ;)).
delphium schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Anti-speciesisme kun je nog veel verder doorvoeren natuurlijk. De mens neemt buitenproportioneel veel leefruimte in beslag en vernietigt die van andere dieren. Waarom dan niet de populatie beheren, zoals we met andere soorten doen? Misschien is preventief ruimen ook nog een optie in bepaalde gevallen ;)
Dat snijdt wel een saillant ding aan inderdaad... als je van mening bent dat je als intelligent wezen het 'recht' hebt om het leven van een ander te beeïndigen (dier of mens, dat laatste bv door doodstraf, wat nog steeds gedaan word) dan kun je de lijn inderdaad ook doortrekken naar de menselijke overpopulatie.

Laten we duidelijk zijn, ik ben voor geen van beide, maar het zet je wel aan het denken. De mens is de grootste plaag die er ooit is geweest.

[Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-03-2023 11:17]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pas een paar jaar later breidde dat anti-speciesisme zich ook uit naar mensen dus toen werd het: als we geen mensen eten, waarom eten we dan wel andere dieren? En voilà, een nieuwe veganist werd geboren. :)
Toevallig afgelopen weekend een youtube filmpje over een paar valken gezien die hun eieren aan het uitbroeden waren. Toen de laatste van het broedsel overleed vanwege ondervoeding werd hij gebruikt om de rest van eten te voorzien.

Waarmee ik eerder wil aangeven: ja, waarom is er zo'n taboe op kannibalisme.
(Even voor de goede orde: nee, daar ben ik ook geen voorstander van).

Voor mij is "ik eet geen mens dus ik eet ook geen dier" geen logische gevolgtrekking.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Matomatisch
HTT-Thalan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:09:
[...]
Voornaamste vlees dat ze nog eten is boterhamspul
Dat is iets waar ik ook mee worstel, wat doe ik op mijn boterhammen voor de middaglunch op het werk? De vleesvervangers vind ik maar naar niets smaken, al is de prepare van de vegetarische slager nog wel oké. Maar een echte vervanger voor hesp heb ik nog niet gevonden.

Ik moet denk ik breder kijken dan een vleesvervanger, maar vind niet direct iets dat mij kan bekoren. Wat eten jullie zoals tussen jullie boterhammen?

• segil
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Toevallig afgelopen weekend een youtube filmpje over een paar valken gezien die hun eieren aan het uitbroeden waren. Toen de laatste van het broedsel overleed vanwege ondervoeding werd hij gebruikt om de rest van eten te voorzien.

Waarmee ik eerder wil aangeven: ja, waarom is er zo'n taboe op kannibalisme.
(Even voor de goede orde: nee, daar ben ik ook geen voorstander van).

Voor mij is "ik eet geen mens dus ik eet ook geen dier" geen logische gevolgtrekking.
Het verschil is natuurlijk wel dat mensen elkaar niet hoeven op te eten, omdat er genoeg ander voedsel is. En bij dieren kan het bittere noodzaak zijn om zelf te kunnen overleven.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

*knip*, dit is het veganisme topic; het suggereren van niet-veganistische producten is off-topic en niet de bedoeling.

[Voor 87% gewijzigd door NMH op 27-03-2023 20:43]

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee