Bor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Het is niet (alleen) de vleesindustrie die moeilijk doet over de benaming. Dat doen vele consumenten ook. Een voorbeeld; "AH Vegetarische kip stukjes" is gewoon misleiding. Wat je krijgt is hyper bewerkt soja (zoals het gros van de vega en veganistische vleesvervangers) met nutriscore C (nog ongezonder dan the real deal met B score) wat niets met kip of vlees te maken heeft.
Kip verwijst naar een dier, ik had het over worst en burger.
Dat 'hyperbewerkt' valt trouwens nogal mee:
Ingrediënten: gehydrateerd plantaardig eiwit (66% soja, 13% tarwe), plantaardige olie (zonnebloem, raap [in wisselende verhoudingen]), vrije-uitloopei-eiwit, azijn, tarwezetmeel, natuurlijke aroma's, aroma, water, natriumzout met verminderd natriumgehalte, zout, maltodextrine, ijzer, vitamine B12.
1,45 g zout per 100g, het doosje is 160g wat nogal veel is voor 1 persoon. De ADH voor zout is 6 gram.
'The real deal' is ook niet altijd even echt of gezond. Rotisserie-kippen zijn geïnjecteerd met vet en bouillon. Daarnaast wordt kip ook gebruikt in kipnuggets, kroketten, frikadellen, knakworstjes en rookworsten. Sommige daarvan hebben een slechtere score dan C.
En dan het ruimere plaatje ivm gezondheid: de volgende pandemie zou wel eens kunnen komen van vogelgriep die overslaat op de mens:
https://www.hln.be/medisc...eid-op-pandemie~a9a36969/
Hoe meer pluimvee, hoe groter de kans dat het muteert.
Wij gebruiken soms
deze stukjes in onze maaltijden, een betere nutriscore en goedkoper dan die AH stukjes. Een goede maatstaf is: hoe meer het op vlees lijkt/smaakt, hoe ongezonder. Voor mij mag het niet te veel op vlees lijken, want dan associeer ik het met geslachte dieren.
De ecoscore van die wokreepjes is B, (edit: op de foto van de verpakking staat A, dat zal de juiste score zijn), die van
kipfilet is D, en dat laatste wordt dan als ecologisch alternatief voor rood vlees geprijst... Beide kosten 8 euro/kg, dus voor de prijs moet je het ook niet meer laten.
Ivm gezondheid mag je ook denken aan de stikstofverbindingen die vrijkomen bij pluimveeteelt.
[
Voor 16% gewijzigd door
Anoniem: 78739 op 19-03-2023 12:55
]