• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23
Gonadan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:59:
Ik ben er van overtuigd dat wanneer iedereen zelf een dier zou moeten aanwijzen, mee nemen naar het slachthuis en daar op de knop drukken voordat je vlees mag kopen het aantal vleeseters drastisch af zou nemen. ;)
Maar dat is met alles. Als ik naar Taiwan moet gaan om daar ananassen te verbouwen dan is de kans ook klein dat ik ooit nog ananas eet.

Voor de rest heeft de mens nooit zoveel moeite gehad om iets of iemand te doden.

[Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 28-10-2022 14:23]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:32

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
segil schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:18:
De reden dat we hier in het westen met dit onderwerp bezig zijn, wordt deels veroorzaakt door de manier waarop wij hier met dieren omgaan. Een kip in Tibet kan gewoon vrij rondlopen op een boerderij en zal na x jaar geslacht worden. Een kip in Nederland wordt genetisch gemodificeerd om zoveel mogelijk eieren te leggen met tienduizenden andere kippen in een hal. Zonder ooit daglicht te zien of natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. Het is geen "luxe" dingetje, het is de wens (of zelfs roeping) van velen dat hier een einde aan komt. Daar hoeft men in dat andere deel van de wereld niet mee bezig te zijn, omdat het daar niet voorkomt.
Dat is de eerste stap als ik de geluiden hier mag geloven, maar als die boer in Tibet geen absolute noodzaak heeft die kip te moeten slachten dan zou hij dat ook niet moeten doen volgens het veganistische principe.

@BarôZZa wat wil je nu precies zeggen dan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• segil
  • Laatst online: 15:58
BarôZZa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Maar dat is met alles. Als ik naar Taiwan moet gaan om daar ananassen te verbouwen dan is de kans ook klein dat ik ooit nog ananas eet.

Voor de rest heeft de mens nooit zoveel moeite gehad om iets of iemand te doden.
Dat laatste klopt volgens mij niet. Er wordt steeds meer aangetoond dat mensen van nature anderen niet willen doden, maar zo gedwongen worden. Verschillende veldslagen uit de geschiedenis waar nu aanwijzingen voor gevonden worden dat de soldaten expres mis schoten. Ook in de archeologie komt men tot de conclusie dat jagers/verzamelaars helemaal niet zo geweldig waren, maar vooral vreedzaam leefden. Ook tussen groepen mensen.

• segil
Gonadan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Dat is de eerste stap als ik de geluiden hier mag geloven, maar als die boer in Tibet geen absolute noodzaak heeft die kip te moeten slachten dan zou hij dat ook niet moeten doen volgens het veganistische principe.

@BarôZZa wat wil je nu precies zeggen dan?
Ik reken die boer in Tibet het veel minder zwaar aan dat hij enkele kippen heeft die rondlopen, hun ding doen en aan het einde van de levensduur geslacht worden; dan de boeren hier in NL. Ik zal ook niet zo gauw tegen zo'n boer in Tibet gaan zeggen dat 'ie daarmee nu gelijk mee moet stoppen en overstappen op alternatieven. Voor de langere termijn liever wel. Maar voor nu moeten we ons vooral richten op de grootverbruikers en die zitten toch in het westen en China. Zowel de boeren als de consumenten.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-03 00:24
Lrrr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 04:46:
[...]

Dan zijn we het met elkaar eens, denk ik :)

Toch wil ik ervoor waarschuwen dat als men heel 'stellig' in de discussie gaat staan, je wel het risico loopt mensen die er wel serieus mee bezig zijn (zoals ik) onbedoeld buiten te sluiten. Ik vind het wel heel lief dat jullie me vegan vinden omdat ik mijn best doe, maar gezien de toon van de discussie op sommige andere plekken op het internet (en ook hier dus), ben ik bij voorbaat bang om gefileerd te worden als ik met mijn 'ik eet niet altijd 100% plantaardig vanwege redenen' aankom ;)

Ik ben trouwens wel serieus benieuwd wat je dan zoal kocht bij de konbini?! Want wat ik heb begrepen uit blogposts en filmpjes van veganisten die in Japan gewoond hebben (dus niet 'van horen zeggen') is dat het aantal écht veganistische producten in een konbini op twee handen te tellen is. Alle bento en bijna alle onigiri schijn je bijv. al te kunnen laten staan (want dashi), en ook bijv. de sojamelk schijnt niet altijd plantaardig te zijn (want koemelkpoeder 8)7). En dan hebben we het er nog niet eens over gehad dat niet alle ingrediënten op de verpakking hoeven te staan... (teken de petitie!)

Of is die informatie outdated?
Het is een beetje een combinatie van. Hangt er idd ook af van wanneer je de filmpjes hebt bekeken. Zo schijnt er een flinke verandering in aanbod te zijn gekomen door oa de Olympische Spelen.

Ik beweer overigens zeker niet dat een konbini een aanbod heeft van een gemiddelde supermarkt in Nederland, qua veganistische producten. Verre van, maar er is zeker het eea. Naast groente en fruit (vaak appels en bananen), zijn er een aantal vaste producten die wij kochten. We hebben bijvoorbeeld met regelmaat Soy Joy repen gekocht (een aantal zijn vegan), maar ook zaken als noodles, ume onigiri (op 7/11 na, wat ik mij herinner), salades + dressing (veel dressings zijn vegan), cup noodles, hash brown potatoes, zoete aardappelen (heel populair in Japan, gewoon geroosterd en vers), Ritz Crackers en Koekjes, alle soorten noten/pindas ed, heel veel soorten chips en popcorn. Er is echt een enorme hoeveelheid. Ik weet natuurlijk niet wat voor jou haalbaar is, maar in mijn persoonlijke situatie zou ik echt geen moeite hebben om een dag of twee op dat soort voedsel te leven (of meer).

Wij reisden bijvoorbeeld door Hakone, en daar hebben we twee dagen op Konbini voedsel geleefd. Niets mis mee. Ideaal voor vakantie? Nee dat niet, maar ach. Er zijn een hoop ergere dingen op de wereld.

Wat ik iig wel dus kan aanraden is in grote steden gewoon lekker de HappyCow app erbij te pakken en kijken wat het aanbod is. HappyCow heeft tegenwoordig ook een goede lijst van Supermarkten en andere soorten winkels die veel vegan producten hebben. Zo zijn wij ook in veel grote steden naar bio winkels geweest waar, zelfs in het Engels, op veel bordjes en kaartjes gewoon vegan stond O+.

De term referentiekader is hier trouwens wel goed, want als ik een Japanse supermarkt vergelijk qua vegan aanbod met een gemiddelde Nederlandse supermarkt; ja dan lopen ze achter. Kijk ik echter naar veel restaurants daar, de bereidwilligheid van mensen om iets voor je te maken, en de hoeveelheid vegan tentjes in grote steden (Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Fukuoka, Nagoya etc) dan lopen ze op sommige vlakken echt nog wel voor op heel veel Nederlandse steden (buiten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht dan wellicht).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
Toen ik mijn reizen naar Afrika (Burkina Faso, Ghana, Togo, Benin, Kameroen) en naar Vietnam maakte was ik niet vegan. Terugdenkend zou het daar denk ik flink lastig zijn geweest om dierlijke producten te vermijden. Ik kan me niet herinneren ergens in de genoemde Afrikaanse landen een vegetarische maaltijd te hebben gezien, laat staan vegan, en in Vietnam doen ze overal vissaus op, in of bij, nog afgezien van het feit dat "seafood" daar zowat hun "way of life" is. Maar ik heb er toen dus ook niet echt naar gezocht, en in Vietnam zijn ze wel bekend met vegetarisme (ăn chay) en er bestaat ook een vegetarische (eigenlijk zelfs vegan) versie van die alomtegenwoordige vissaus, nước mắm chay, waarschijnlijk omdat het Boeddhisme daar wel bekend is en veel Boeddhisten vegetarisch leven.

Maar als je de situatie beschouwt vanuit milieu- en klimaatoogpunt, zijn dat ook niet echt de landen waar veganisme gepusht moet worden. De consumptie van dierlijke producten in het globale zuiden is vele malen lager dan in de rijke westerse wereld, en daar is ook geen intensieve dierlijke bio-industrie zoals we die hier hebben. De meeste dieren worden er kleinschalig gehouden, en verhandeld op lokale markten. In Vietnam heb ik de stallen van mijn toenmalige schoonvader gezien, die waren niet groter dan de stallen die mijn opa had, die hier in Nederland boer was en iets van zes varkens, zes koeien en twintig kippen hield; alleen fokt mijn ex-schoonvader konijnen, stekelvarkens en honden. Vanuit milieu- en klimaatperspectief is er met dergelijke kleinschalige productie weinig mis, in het rijke Westen van vandaag de dag is er een orde van grootte meer winst te behalen.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 05:46
WolfsRain schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:45:
[...]

Het is een beetje een combinatie van. Hangt er idd ook af van wanneer je de filmpjes hebt bekeken. Zo schijnt er een flinke verandering in aanbod te zijn gekomen door oa de Olympische Spelen.

Ik beweer overigens zeker niet dat een konbini een aanbod heeft van een gemiddelde supermarkt in Nederland, qua veganistische producten. Verre van, maar er is zeker het eea. Naast groente en fruit (vaak appels en bananen), zijn er een aantal vaste producten die wij kochten. We hebben bijvoorbeeld met regelmaat Soy Joy repen gekocht (een aantal zijn vegan), maar ook zaken als noodles, ume onigiri (op 7/11 na, wat ik mij herinner), salades + dressing (veel dressings zijn vegan), cup noodles, hash brown potatoes, zoete aardappelen (heel populair in Japan, gewoon geroosterd en vers), Ritz Crackers en Koekjes, alle soorten noten/pindas ed, heel veel soorten chips en popcorn. Er is echt een enorme hoeveelheid. Ik weet natuurlijk niet wat voor jou haalbaar is, maar in mijn persoonlijke situatie zou ik echt geen moeite hebben om een dag of twee op dat soort voedsel te leven (of meer).

Wij reisden bijvoorbeeld door Hakone, en daar hebben we twee dagen op Konbini voedsel geleefd. Niets mis mee. Ideaal voor vakantie? Nee dat niet, maar ach. Er zijn een hoop ergere dingen op de wereld.

Wat ik iig wel dus kan aanraden is in grote steden gewoon lekker de HappyCow app erbij te pakken en kijken wat het aanbod is. HappyCow heeft tegenwoordig ook een goede lijst van Supermarkten en andere soorten winkels die veel vegan producten hebben. Zo zijn wij ook in veel grote steden naar bio winkels geweest waar, zelfs in het Engels, op veel bordjes en kaartjes gewoon vegan stond O+.

De term referentiekader is hier trouwens wel goed, want als ik een Japanse supermarkt vergelijk qua vegan aanbod met een gemiddelde Nederlandse supermarkt; ja dan lopen ze achter. Kijk ik echter naar veel restaurants daar, de bereidwilligheid van mensen om iets voor je te maken, en de hoeveelheid vegan tentjes in grote steden (Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Fukuoka, Nagoya etc) dan lopen ze op sommige vlakken echt nog wel voor op heel veel Nederlandse steden (buiten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht dan wellicht).
Thanks, interessant verhaal. Wist niet dat HappyCow tegenwoordig zo goed was. Ik heb het een aantal jaar geleden in Lyon (Frankrijk) uitgeprobeerd, maar toen kwam ik soms bij de meest vage tentjes achteraf terecht :+ (daardoor wel heel lekker gegeten bij een Marokkaans(?) eethuis!)

Ik heb trouwens begrepen (weet niet meer waar) dat er in Japan ook producten zijn waar wel 'vegan' op staat, die echter niet 100% plantaardig zijn 8)7 Beetje als die McPlant waar het een paar pagina's terug over ging (eerder inspelen op de 'vegan = gezond' trend, maar niet écht plantaardig).
Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:47:
Toen ik mijn reizen naar Afrika (Burkina Faso, Ghana, Togo, Benin, Kameroen) en naar Vietnam maakte was ik niet vegan. Terugdenkend zou het daar denk ik flink lastig zijn geweest om dierlijke producten te vermijden. Ik kan me niet herinneren ergens in de genoemde Afrikaanse landen een vegetarische maaltijd te hebben gezien, laat staan vegan, en in Vietnam doen ze overal vissaus op, in of bij, nog afgezien van het feit dat "seafood" daar zowat hun "way of life" is. Maar ik heb er toen dus ook niet echt naar gezocht, en in Vietnam zijn ze wel bekend met vegetarisme (ăn chay) en er bestaat ook een vegetarische (eigenlijk zelfs vegan) versie van die alomtegenwoordige vissaus, nước mắm chay, waarschijnlijk omdat het Boeddhisme daar wel bekend is en veel Boeddhisten vegetarisch leven.

Maar als je de situatie beschouwt vanuit milieu- en klimaatoogpunt, zijn dat ook niet echt de landen waar veganisme gepusht moet worden. De consumptie van dierlijke producten in het globale zuiden is vele malen lager dan in de rijke westerse wereld, en daar is ook geen intensieve dierlijke bio-industrie zoals we die hier hebben. De meeste dieren worden er kleinschalig gehouden, en verhandeld op lokale markten. In Vietnam heb ik de stallen van mijn toenmalige schoonvader gezien, die waren niet groter dan de stallen die mijn opa had, die hier in Nederland boer was en iets van zes varkens, zes koeien en twintig kippen hield; alleen fokt mijn ex-schoonvader konijnen, stekelvarkens en honden. Vanuit milieu- en klimaatperspectief is er met dergelijke kleinschalige productie weinig mis, in het rijke Westen van vandaag de dag is er een orde van grootte meer winst te behalen.
Dat met boeddhisten hangt er trouwens ook vanaf, zie Wikipedia:
Vegetarisme is in het boeddhisme niet verplicht. In het boeddhisme is het doden van een levend wezen tegen de vijf voorschriften waar iedere boeddhist zich aan zou moeten houden. Het eten van vlees of vis is echter niet hetzelfde als het doden van een levend wezen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Lrrr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

[...]

Dat met boeddhisten hangt er trouwens ook vanaf, zie Wikipedia:
[...]
[...]
Niet doden, wel eten. De struisvogeltactische leefwijze noemen ze dat :p.

Mic the Vegan postte nog een interessant filmpje over de verschillen in vegan en dierlijk leer, wanneer het gaat om milieu impact en of dierlijk leer een bijproduct is, zoals veel mensen denken (spoiler: natuurlijk niet).

Ben zelf altijd fan van deze (Nederlandse) webshop/marketplace als het gaat om kleding/schoenen/accessoires: Shop Like You Give a Damn, verkopen alleen maar 100% vegan, fair & sustainable producten.

[Voor 4% gewijzigd door Majesty op 31-10-2022 08:40]

• Mx. Alba
Nee, natuurlijk is leer geen bijproduct. Als het dat wel zou zijn dan zou de kwaliteit van dat leer een stuk slechter zijn en dat willen "we" ook niet. Voor de beste kwaliteit leer worden dieren specifiek daarvoor gefokt, en wordt er bijvoorbeeld ook gezorgd dat er geen muggen enzo bij de koe kunnen komen want die prikgaatjes zijn niet goed voor de kwaliteit van het leer. Juist het vlees dat het dier ook produceert is het bijproduct.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Majesty schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Ben zelf altijd fan van deze (Nederlandse) webshop/marketplace als het gaat om kleding/schoenen/accessoires: Shop Like You Give a Damn, verkopen alleen maar 100% vegan, fair & sustainable producten.
offtopic maar toch weer zo jammer dat ze bamboo kleding verkopen wat gewoon geen bamboo is maar bamboo viscose wat gewoon chemische bewerkt is. Da's gewoon greenwashing :+ (en in bijv de US verboden om zo aan te bieden zonder te vermelden dat het viscose is).

• Majesty
  • Niet online
Kenzi schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:34:
[...]

offtopic maar toch weer zo jammer dat ze bamboo kleding verkopen wat gewoon geen bamboo is maar bamboo viscose wat gewoon chemische bewerkt is. Da's gewoon greenwashing :+ (en in bijv de US verboden om zo aan te bieden zonder te vermelden dat het viscose is).
Oh ben wel benieuwd over welke kleding je het dan hebt, heb je voorbeelden? Zeker te weten geen Ecovero viscose? Het is in ieder geval wel vegan :p, maar inderdaad als het bamboo viscose is zeker geen duurzaam materiaal.
Maar gelukkig zijn er nog 19.000+ andere items om uit te kiezen en kun je filteren op materiaal >:) .

• segil
Inderdaad. 100% duurzaam is en blijft gewoon een enorm lastig dingetje. Zeker als je werkt met producten/producenten uit Azië. Je kan het haast niet goed doen.

Afgelopen zondag naar Vegan Afairs geweest in Brugge. Was weer heel gezellig, lekker gegeten en eten gekocht voor mee naar huis. Glutenvrije gebakjes, injera met verschillende curries, bonbons, geniale gefrituurde sojaplakjes, nieuwe kazen op basis van cashewnoten. En een maat van me had de vegan stoofvlees met friet. Ik zag ook een leuke stand met vegan schoenen die in Polen gemaakt worden. Goede arbeidsomstandigheden. Website: https://ve-lifestyle.com/

• Majesty
  • Niet online
segil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:13:
Inderdaad. 100% duurzaam is en blijft gewoon een enorm lastig dingetje. Zeker als je werkt met producten/producenten uit Azië. Je kan het haast niet goed doen.

Afgelopen zondag naar Vegan Afairs geweest in Brugge. Was weer heel gezellig, lekker gegeten en eten gekocht voor mee naar huis. Glutenvrije gebakjes, injera met verschillende curries, bonbons, geniale gefrituurde sojaplakjes, nieuwe kazen op basis van cashewnoten. En een maat van me had de vegan stoofvlees met friet. Ik zag ook een leuke stand met vegan schoenen die in Polen gemaakt worden. Goede arbeidsomstandigheden. Website: https://ve-lifestyle.com/
100% duurzaam is niet mogelijk inderdaad, alleen maar 'duurzamer'. Daarnaar streven is mijn inziens het minste dat gedaan kan worden. Overigens worden die schoenen van ve-lifestyle ook op die site verkocht (ze heten Fairma Ethical Design)!

Klinkt fantastisch trouwens, Vegan Afair! Over stoofvlees gesproken: ik zag nieuwe producten van Rootz in de AH, jackfruit rendang en saté, binnenkort eens proberen :).

Oh, en happy world vegan day iedereen! *O*

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Majesty schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:55:
[...]

Oh ben wel benieuwd over welke kleding je het dan hebt, heb je voorbeelden? Zeker te weten geen Ecovero viscose? Het is in ieder geval wel vegan :p, maar inderdaad als het bamboo viscose is zeker geen duurzaam materiaal.
Maar gelukkig zijn er nog 19.000+ andere items om uit te kiezen en kun je filteren op materiaal >:) .
Vrijwel alle bamboo kleding producten op die site is gemaakt van bamboo viscose. Of het nou gemaakt is van houtpulp, bamboo of andere grondstoffen, viscose blijft een bewerkt product wat niks meer met de originele grondstof te maken heeft.
Ruwe bamboo textiel is grof, en imho niet echt comfortabel.

FTC:
Textiles can only be called bamboo if they are made directly from actual bamboo fiber.
(https://www.ftc.gov/bamboo-textiles)

Maar goed, dan gaan we te ver offtopic hier.

• Majesty
  • Niet online
Kenzi schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:02:
[...]

Vrijwel alle bamboo kleding producten op die site is gemaakt van bamboo viscose. Of het nou gemaakt is van houtpulp, bamboo of andere grondstoffen, viscose blijft een bewerkt product wat niks meer met de originele grondstof te maken heeft.
Ruwe bamboo textiel is grof, en imho niet echt comfortabel.

FTC:

[...]

(https://www.ftc.gov/bamboo-textiles)

Maar goed, dan gaan we te ver offtopic hier.
Dat snap ik, maar het maakt wel uit of het van Ecovero is gemaakt, dat is de duurzamere variant van viscose. Ben het verder met je eens hoor :).

• Gonadan

Gonadan

Ik zag net een bord van de KFC, ook met flinke promotie van 'veggie'. De kleine letters eronder vertellen dat het net zo bereid wordt als hun kip dus dat aanraking vermeden wordt maar niet uit te sluiten is. Dat klinkt dan verdacht veel als gewoon dezelfde grill of vetvijver. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• segil
Gonadan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:06:
Ik zag net een bord van de KFC, ook met flinke promotie van 'veggie'. De kleine letters eronder vertellen dat het net zo bereid wordt als hun kip dus dat aanraking vermeden wordt maar niet uit te sluiten is. Dat klinkt dan verdacht veel als gewoon dezelfde grill of vetvijver. :D
Ik kom nooit bij die toko, maar als ik zo hun allergenen informatie bekijk, klopt er vrij weinig van:

https://www.kfc.nl/nutrition-and-allergy-info

Onder het kopje vegan wordt een aantal producten genoemd, die allemaal melk en ei bevatten.

Verder zou bijvoorbeeld de Gingerbread Cookie geen gluten bevatten, maar dat lijkt me erg stug.

[Voor 7% gewijzigd door segil op 04-11-2022 13:29]

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:28:
Ik kom nooit bij die toko, maar als ik zo hun allergenen informatie bekijk, klopt er vrij weinig van:

https://www.kfc.nl/nutrition-and-allergy-info

Onder het kopje vegan wordt een aantal producten genoemd, die allemaal melk en ei bevatten.

Verder zou bijvoorbeeld de Gingerbread Cookie geen gluten bevatten, maar dat lijkt me erg stug.
Haha ik liep er dan ook langs en niet naar binnen, moet er niet aan denken. :D

Ik krijg een forbidden bij die pagina, is dat bewust denk je?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• segil
ik niet... heb je soms een non-vegan page blocker? :p

• Gonadan

Gonadan

Haha dat zou dat zijn. Misschien wel een gat in de markt. Een speciale addon voor je browser die shops die niet voldoen filtert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
segil schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:28:
Je kan die allergenen info niet zo lezen, je moet dat lezen als "kan bevatten". En dat mag je best ruim nemen, ik ken bijvoorbeeld iemand met een heftige glutenintolerantie (coeliakie) en daar is dezelfde magnetron al een probleem. Als gevolg daarvan worden dit soort tabellen heel ruimhartig opgesteld, kan dus bijvoorbeeld dat de vegan patty in dezelfde fabriek wordt gemaakt als de normale en ergens een lijn deelt, bijvoorbeeld de verpakkingslijn.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• segil
MrAngry schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:06:
[...]

Je kan die allergenen info niet zo lezen, je moet dat lezen als "kan bevatten". En dat mag je best ruim nemen, ik ken bijvoorbeeld iemand met een heftige glutenintolerantie (coeliakie) en daar is dezelfde magnetron al een probleem. Als gevolg daarvan worden dit soort tabellen heel ruimhartig opgesteld, kan dus bijvoorbeeld dat de vegan patty in dezelfde fabriek wordt gemaakt als de normale en ergens een lijn deelt, bijvoorbeeld de verpakkingslijn.
Toch wel, want het staat in de legenda:

** Bevat betreffende allergenen
* Kan sporen bevatten

Bij de "vegan" producten staan 2 sterretjes bij melk en ei.

• MrAngry
segil schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:08:
[...]

Toch wel, want het staat in de legenda:

** Bevat betreffende allergenen
* Kan sporen bevatten

Bij de "vegan" producten staan 2 sterretjes bij melk en ei.
Hmmm. I stand corrected. Toch denk ik eerder dat ze dan op de site een foutje hebben gemaakt, anders zijn ze wel heel erg de weg kwijt. Mailtje aan wagen?

edit: Ik heb ze een tweetje gestuurd, kon zo snel geen mail adres vinden.

[Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 04-11-2022 15:28]

• Mx. Alba
MrAngry schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:25:
[...]

Hmmm. I stand corrected. Toch denk ik eerder dat ze dan op de site een foutje hebben gemaakt, anders zijn ze wel heel erg de weg kwijt. Mailtje aan wagen?

edit: Ik heb ze een tweetje gestuurd, kon zo snel geen mail adres vinden.
Twitter is niet vegan meer hè, je moet Mastodon gebruiken! :+

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoe gaan jullie om met kleding? Is micro plastic een ding voor vegans? Lijkt me wel...

Ik zoek nu bijvoorbeeld wandelsokken (ja suf). Ik heb dan de keuze tussen wol (kan niet) of synthetisch maar in dat laatste zitten microplastics en dat is ook enorm slecht voor dieren (en uiteindelijk de mens).

Hoe gaan jullie daar mee om?

[Voor 42% gewijzigd door emnich op 06-11-2022 12:22]

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:30
emnich schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:20:
Hoe gaan jullie om met kleding? Is micro plastic een ding voor vegans? Lijkt me wel...

Ik zoek nu bijvoorbeeld wandelsokken (ja suf). Ik heb dan de keuze tussen wol (kan niet) of synthetisch maar in dat laatste zitten microplastics en dat is ook enorm slecht voor dieren (en uiteindelijk de mens).

Ik koop zoveel mogelijk tweedehands. Nog goedkoper ook…. Sokken en ondergoed overigens wel nieuw en dan zo min mogelijk synthetisch. Maar dat is vaak moeilijk te verkrijgen of te duur. Als dat het geval is koop ik toch wel synthetisch spul, en hoop er dan lang mee te doen.

• Mx. Alba

Tja, ik probeer zoveel mogelijk met alles rekening te houden maar perfectie kan toch niet. Hoe weeg je het ene leed af tegen het andere? Het is dat typische trolley probleem, je moet kiezen tussen het ene leed of het andere leed, een optie zonder leed is er niet.

• Majesty
  • Niet online

offtopic:
Synthetische wandelsokken lijkt me niet ideaal eigenlijk, heb je er een specifieke reden voor? Ik loop zelf altijd op katoen (+ 5% elastaan) eigenlijk, heb nooit last van blaren of te koude/warme voeten.

Microplastics komen overigens alleen vrij tijdens het wassen, ik heb zelf een PlanetCare filter aan m'n wasmachine hangen om dat op te vangen.

Maar eens met @Mx. Alba wat dat betreft, je kunt niet alles perfect doen. Als de enige keuze wol of synthetisch is, vind ik wol in ieder geval vele malen erger dan microplastics, omdat daarmee een directe (schadelijke) relatie met het dier is en ook daadwerkelijk een hele industrie van dieren houden en fokken achter zit.

Tweedehands kleding koop ik ook veel. Overigens is ook niet zaligmakend hoor: wellicht help je er de koopverslaafde persoon alleen maar mee meer fast fashion te kopen nu je zijn/haar tweedehands spullen overkoopt, maar goed.

• Mx. Alba
Majesty schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:32:
[...]

offtopic:
Synthetische wandelsokken lijkt me niet ideaal eigenlijk, heb je er een specifieke reden voor? Ik loop zelf altijd op katoen (+ 5% elastaan) eigenlijk, heb nooit last van blaren of te koude/warme voeten.

Microplastics komen overigens alleen vrij tijdens het wassen, ik heb zelf een PlanetCare filter aan m'n wasmachine hangen om dat op te vangen.

Maar eens met @Mx. Alba wat dat betreft, je kunt niet alles perfect doen. Als de enige keuze wol of synthetisch is, vind ik wol in ieder geval vele malen erger dan microplastics, omdat daarmee een directe (schadelijke) relatie met het dier is en ook daadwerkelijk een hele industrie van dieren houden en fokken achter zit.

Tweedehands kleding koop ik ook veel. Overigens is ook niet zaligmakend hoor: wellicht help je er de koopverslaafde persoon alleen maar mee meer fast fashion te kopen nu je zijn/haar tweedehands spullen overkoopt, maar goed.
Begint een beetje te lijken op het plot achter The Good Place. :D

• segil
Geniale serie, the good place. Maar dat terzijde :)

Voor warmere wandelsokken kom je toch gauw terecht bij synthetische sokken, omdat wol niet kan en katoen niet echt warm zit. Zelf heb ik ook diverse warme wandelsokken en dat zal inderdaad allemaal op één of andere manier synthetisch zijn. Inderdaad, daar kunnen microplastics bij vrij komen. Ik heb daar niet zo gauw een antwoord op.

Ik zou wel eens willen weten of dat vervuilender is dan bijvoorbeeld de bereiding van wol of leder.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:41:
Geniale serie, the good place. Maar dat terzijde :)

Voor warmere wandelsokken kom je toch gauw terecht bij synthetische sokken, omdat wol niet kan en katoen niet echt warm zit. Zelf heb ik ook diverse warme wandelsokken en dat zal inderdaad allemaal op één of andere manier synthetisch zijn. Inderdaad, daar kunnen microplastics bij vrij komen. Ik heb daar niet zo gauw een antwoord op.

Ik zou wel eens willen weten of dat vervuilender is dan bijvoorbeeld de bereiding van wol of leder.
Daar zijn tools voor. Higg bijv.
Textile Exchange heeft wel wat goed leesvoer:
https://mci.textileexchange.org/insights/

Binnen synthetic zijn veel verschillen, veel labels zoals EcoVero etc die betere / schonere processen hebben.
Echter in de tijd die ik in deze sector heb gewerkt, er is zoveel greenwashing en loopholes. Veel suppliers hebben bijvoorbeeld groene certificering in fabriek A, geven dat door aan de buyer, maar vervolgens komen de producten uit fabriek B zonder certificering. |:(

Maar goed, da's misschien leuk voor een apart topic.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-03 10:31
Al jaren zeg ik dat er een moment moet komen dat mensen praten over hoe we met dieren omgaan zoals wij praten over slavernij.
Vorig jaar minimaal 40kg afgevallen door hardcore keto te gaan en door in die periode van drie maanden regelmatig te vasten met enkel en beetje bonebroth (geen idee hoe dat in NL heft, stevige bouillon door botten heel erg lang te simmeren) voor mineralen in autophagy (zeg maar recycling mode lijf) .
Eigenlijk geen moment hongergevoel gehad en door de cell recycling ook geen lubberende huid.

Maar goed bak zelf brood en vers brood is te lekker om te laten staan en van de keto afgestapt.
Tijd voor de laatste run naar echt gezond gewicht, moet nog 20kg af.
Dacht ok keto nogmaals, maar het dierenleed en hoe zoveel problemen met het milieu samenhangen met onze wijze van dieren exploiteren.

Eerst begonnen met mn eetmoment anders te leggen, tussen 8 en 14 vast, als de fam eet een soepie voor de gezelligheid tijdens avondmaaltijd.

Toen merkte ik dat het lastig was beetje goed broodbeleg te hebben waar niks dierlijks inzit.
Maar mn vrouw vroeg me een hummus te maken voor avondeten en toen viel het kwartje, met diverse soorten bonen, diverse soorten noten en zaden en diverse kruiden en toevoegingen kan je eindeloos spreads maken.

Besloten de stap te zetten en op dit vlak te gaan leven naar mn ideeën, vegan.
Fam verteld dat ik het zie als religie, persoonlijk en dat ze het zo kunnen zien (mijn idee is dat iedereen recht heeft op religie keuze, maar anderen zeker niet moet bekeren of afkeuren als ze het geloof niet aanhangen).

Dus ik maak vlees als zoon het wil en vegetarisch voor mn vrouw. De grap is dat de spreads zoon zo bevallen dat hij liever die heeft dan kaas en zelfs al een paar keer liever dat had dan een boterham met boter en hagelslag en onlangs gaf hij zelf aan dat hij nog maar zelden vlees wil "want het moet wel speciaal blijven" dus zijn dierlijke consumptie is ook historisch laag.

Eerste paar dagen was even wennen, spreads met primair boonachtigen ipv kaas daar was het nog niet helemaal op afgesteld daarbinnen, maar nu wel en lichaam heeft de tijden ook door lijkt het. Geen sch*ten, geen honger en geen zwakte in spieren..

Zo tijd voor lunch spread (witte bonen, rauwe knoflook, vers citroensap, walnoot, zout cayennepeper, coriandergroen) met twee rauwe tomaten voor mij dalijk :)

• WolfsRain
Silent7 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:20:
Al jaren zeg ik dat er een moment moet komen dat mensen praten over hoe we met dieren omgaan zoals wij praten over slavernij.
Vorig jaar minimaal 40kg afgevallen door hardcore keto te gaan en door in die periode van drie maanden regelmatig te vasten met enkel en beetje bonebroth (geen idee hoe dat in NL heft, stevige bouillon door botten heel erg lang te simmeren) voor mineralen in autophagy (zeg maar recycling mode lijf) .
Eigenlijk geen moment hongergevoel gehad en door de cell recycling ook geen lubberende huid.

Maar goed bak zelf brood en vers brood is te lekker om te laten staan en van de keto afgestapt.
Dacht ok keto nogmaals, maar het dierenleed en hoe zoveel problemen met het milieu samenhangen met onze wijze van dieren exploiteren.

Eerst begonnen met mn eetmoment anders te leggen, tussen 8 en 14 vast, als de fam eet een soepie voor de gezelligheid tijdens avondmaaltijd.

Toen merkte ik dat het lastig was beetje goed broodbeleg te hebben waar niks dierlijks inzit.
Maar mn vrouw vroeg me een hummus te maken voor avondeten en toen viel het kwartje, met diverse soorten bonen, diverse soorten noten en zaden en diverse kruiden en toevoegingen kan je eindeloos spreads maken.

Fam verteld dat ik het zie als religie, persoonlijk en dat ze het zo kunnen zien (mijn idee is dat iedereen recht heeft op religie keuze, maar anderen zeker niet moet bekeren of afkeuren als ze het geloof niet aanhangen).

Dus ik maak vlees als zoon het wil en vegetarisch voor mn vrouw. De grap is dat de spreads zoon zo bevallen dat hij liever die heeft dan kaas en zelfs al een paar keer liever dat had dan een boterham met boter en hagelslag en onlangs gaf hij zelf aan dat hij nog maar zelden vlees wil "want het moet wel speciaal blijven" dus zijn dierlijke consumptie is ook historisch laag.

Eerste paar dagen was even wennen, spreads met primair boonachtigen ipv kaas daar was het nog niet helemaal op afgesteld daarbinnen, maar nu wel en lichaam heeft de tijden ook door lijkt het. Geen sch*ten, geen honger en geen zwakte in spieren..

Zo tijd voor lunch spread (witte bonen, rauwe knoflook, vers citroensap, walnoot, zout cayennepeper, coriandergroen) met twee rauwe tomaten voor mij dalijk :)
Goed bezig!

Supermarkten hebben tegenwoordig ook zoveel. En inderdaad, bonen zijn zo gezond. Men stopt vaak na een keer wat bonen, want 'scheten', maar iedereen die even doorzet (en ze goed afspoelt) weet dat dit na een paar dagen/week echt compleet weg is. En daar bovenop is er natuurlijk niets fout aan wat gezond flatulisme >:)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

WolfsRain schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:45:
[...]

Goed bezig!

Supermarkten hebben tegenwoordig ook zoveel. En inderdaad, bonen zijn zo gezond. Men stopt vaak na een keer wat bonen, want 'scheten', maar iedereen die even doorzet (en ze goed afspoelt) weet dat dit na een paar dagen/week echt compleet weg is. En daar bovenop is er natuurlijk niets fout aan wat gezond flatulisme >:)
Pas deze video gezien:

YouTube: Are Vegetables Really Healthy? - Nutrition Tier Lists: Vegetables

beetje zout bij de interpretatie gooien, maar nuttige info. Ik ben niet verzot op 100% van de beschikbare groentes in de winkel, maar fijn om te weten dat ik in principe wekelijks een selectie uit de bovenste 3 'tiers' naar binnen werk. En hier volgt ook uit dat bonen zeker niet vergeten mogen worden, bovendien vind ik kidneybonen helemaal geweldig in wraps, chili enzo.

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:57:
Compleet onbegrijpelijk, die uitspraken van die rechters...

Zuivel is ernstig dierenleed. Van de rechter mag je dat niet zeggen, maar sue me.

Agractie had Dier&Leed voor de rechter gesleept vanwege hun poster waarop stond dat zuivel ernstig dierenleed veroorzaakt. Normaal zou je denken dat dit onder de virjheid van meningsuiting valt... Maar zowel in kort geding als in hoger beroep vonden de rechters van niet. Dit mag je niet zeggen, vinden de rechters. Terwijl het leed dat kalveren uit de zuivelindustrie wordt aangedaan keer op keer bewezen is en ook onderschreven door onderzoekers van de Wageningen Universiteit, nota bene de boeren-universiteit bij uitstek. Schiet mij maar lek.
Goed nieuws!

Succes: Dier&Recht wint bodemprocedure tegen Agractie over zuivelposter!
Rectificatie en schadevergoeding

In het vonnis bevestigt de rechtbank Midden-Nederland dat Dier&Recht mag zeggen dat zuivel ernstig dierenleed veroorzaakt. Agractie mag deze uitlating niet meer bestempelen als lasterlijk en onrechtmatig. Daarnaast moet de boerenactiegroep een rectificatie plaatsen en een schadevergoeding betalen aan Dier&Recht.
Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Hopelijk biedt dit mogelijkheden om vaker misstanden in de vee industrie aan te kaarten, zonder gelijk een rechtzaak aan je broek te krijgen. Langzaam komen we er wel.

• WolfsRain
segil schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:13:
[...]

Goed nieuws!

Succes: Dier&Recht wint bodemprocedure tegen Agractie over zuivelposter!

[...]

Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Hopelijk biedt dit mogelijkheden om vaker misstanden in de vee industrie aan te kaarten, zonder gelijk een rechtzaak aan je broek te krijgen. Langzaam komen we er wel.
Geweldig! Gelukkig dat het recht uiteindelijk toch zegeviert.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-03 12:09
Majesty schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:36:
[...]

100% duurzaam is niet mogelijk inderdaad, alleen maar 'duurzamer'.
Maar met relatief kleine maatregelen kunnen we heel snel heel veel duurzamer worden. Kijk alleen maar hoe snel we energie kunnen besparen als het maar duur genoeg wordt. Het is alleen jammer dat we pas dat soort dingen gaan doen als iets te duur wordt en niet om een andere reden.

• segil
Frame164 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:37:
[...]

Maar met relatief kleine maatregelen kunnen we heel snel heel veel duurzamer worden. Kijk alleen maar hoe snel we energie kunnen besparen als het maar duur genoeg wordt. Het is alleen jammer dat we pas dat soort dingen gaan doen als iets te duur wordt en niet om een andere reden.
Jep... laatst maakte iemand de grappige (maar toch ook serieuze) opmerking dat Putin nu voor elkaar heeft gekregen wat Groenlinks (of beter gezegd, de politiek an sich) al die jaren niet gelukt is: bezuinigen op energieverbruik.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:43
laatst prima geluncht in Enschede bij de ETN saladebar in het centrum. ook goede taart en gebak.

Als iemand nog een tip wil voor vegan eten in het oosten van ons landje.

• segil
Jos_V schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:09:
laatst prima geluncht in Enschede bij de ETN saladebar in het centrum. ook goede taart en gebak.

Als iemand nog een tip wil voor vegan eten in het oosten van ons landje.
Nice. Ik wil nog een keertje naar de Bagels & Beans in Enschede. Niet dat ik zo'n grote B&B fan ben, maar de eigenaar schijnt een vegan te zijn en een groot vegan assortiment in z'n winkel te hebben.

Hij heeft ook een podcast die best leuk is:

https://www.hetvegangeluid.nl/
https://www.1twente.nl/ar...er-maken-het-vegan-geluid

[Voor 9% gewijzigd door segil op 25-11-2022 16:27]

• Mx. Alba
Over eten gesproken... Ik heb BurgerMe ontdekt. Hebben heerlijke vegan burgers!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01

Vergeet de paddenstoelen niet! Goede bron van vitamine D, antioxidanten en ijzer, daarnaast weinig kcal maar wel verzadiging van de vezels. Als je wilt afvallen kan dat ook zeker helpen, ze zijn zelfs keto friendly. Daarnaast hebben sommige paddenstoelen een vlees achtige structuur, werkt dus ook prettig als je die structuur en hartigheid mist.

Oesterzwammen en cantharellen (wel duur) hebben een spek achtige structuur en van koningsoesterzwam kan je soort van pulled chicken maken.

• segil
Nog mensen hier die sinterklaas cadeautjes hebben gekregen van familie/vrienden/werkgever, die niet vegan zijn? :)

Op werk hadden ze een luxe chocoladeletter voor iedereen die je kon ophalen. Helaas van melkchocolade, dus die heb ik geskipd.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33
segil schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:13:
Nog mensen hier die sinterklaas cadeautjes hebben gekregen van familie/vrienden/werkgever, die niet vegan zijn? :)

Op werk hadden ze een luxe chocoladeletter voor iedereen die je kon ophalen. Helaas van melkchocolade, dus die heb ik geskipd.
Een gegeven paard...

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• segil
Bedoel je te zeggen dat ik in zo'n geval een niet vegan geschenk maar moet aannemen? Zo ja, dan ben ik het daar niet mee eens. Wat moet ik ermee? Ik ga het niet gebruiken en voel me er ook niet comfortabel bij om het geven aan iemand anders.

In dit geval kon je zelf het cadeau afhalen en heb ik dat niet gedaan. Verder laat ik van te voren weten dat ik vegan ben. Mijn intermediair meldt elk jaar dat een kerstpakket eraan komt en ik vraag dan of er vlees/vis in zit. Zo ja, dan mogen ze mij overslaan.

• JohanNL
segil schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:37:
[...]

Bedoel je te zeggen dat ik in zo'n geval een niet vegan geschenk maar moet aannemen? Zo ja, dan ben ik het daar niet mee eens. Wat moet ik ermee? Ik ga het niet gebruiken en voel me er ook niet comfortabel bij om het geven aan iemand anders.

In dit geval kon je zelf het cadeau afhalen en heb ik dat niet gedaan. Verder laat ik van te voren weten dat ik vegan ben. Mijn intermediair meldt elk jaar dat een kerstpakket eraan komt en ik vraag dan of er vlees/vis in zit. Zo ja, dan mogen ze mij overslaan.
Nee je hoeft het zeker niet te accepteren.
Maar om een discussie te starten over cadeaus die met goede bedoelingen zijn gegeven, maar je niet bevallen is een ander verhaal.

• Mx. Alba
Ik hou dat soort dingen apart voor mijn kind of mijn neefjes en nichtje.

• MrAngry
Heb je toevallig wat (meer) recepten van dit soort spreads? Ik vind veel supermarkt spul niet zo lekker.

• segil
JohanNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:57:
[...]

Nee je hoeft het zeker niet te accepteren.
Maar om een discussie te starten over cadeaus die met goede bedoelingen zijn gegeven, maar je niet bevallen is een ander verhaal.
Ik kan wel hier vragen aan anderen wat ze doen? Dit topic is voor het uitwisselen van keuzes en ervaringen met elkaar.

[Voor 9% gewijzigd door segil op 06-12-2022 20:00]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-03 10:31
MrAngry schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:13:
[...]

Heb je toevallig wat (meer) recepten van dit soort spreads? Ik vind veel supermarkt spul niet zo lekker.
yeah! alles onderstaand blenden.
het is mn dagelijkse kost. en ik test nog steeds:

witte bonen (cooked, 1 blik/pot)
knoflook, rauw
Vers citroensap
walnoot, rauw
zout
cayenne peper 1/8theesp
coriander groen

erwten Ik had nog een glazen pot liggen, verrassend hoe lekker deze spread was)
walnoten
rauwe tomaat
gistvlokken
rauwe knoflook
cayenne
zout
komijnzaad gemalen

bovenstaande zijn spreads in hummus lijn

Ben nu op jacht naar kaas, wat het dichtste bij de smaak van kaas komt:
witte cashewnoten
gierst
(bovenstaande met kokend water overgieten en half uur laten staan, afgieten)
scheutje normale azijn
kombucha (soort bruisende light zure drank, beetje water en extra azijn zal vast werken) genoeg om het blenden door te laten gaan, anders is het te dik
zout
rauwe knoflook (weinig 1 teen, valt verbazingwekkend weg maar geeft wel diepgang)
biologische rode palm olie (voor de kleur van kaas en vettige)
gistvlokken

Bovenstaand komt al goed in de buurt, maar is een spread, moet nog met agar agar een combi maken zodat het echt hardere kaas die je kan raspen en in plakjes op brood kan doen maken. Eerst de smaak goed, dan die stap.
Met diverse kruiden kan je hier veel mee maken, maar ik wil echt een kaas maken waarvan mn zoon die er gek op is zeg "ja dit is lekkere kaas :) )

• Majesty
  • Niet online
Dit is wel echt huge nieuws:
https://www.duurzaam-onde...door-roestvrijstalen-koe/

Jaap Korteweg (CEO vegetarische slager) en Niko Koffeman (oprichter Partij voor de Dieren) is het eindelijk gelukt! Dit gaat plant based cheese adoption echt veel goeds doen.

• segil
Majesty schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:29:
Dit is wel echt huge nieuws:
https://www.duurzaam-onde...door-roestvrijstalen-koe/

Jaap Korteweg (CEO vegetarische slager) en Niko Koffeman (oprichter Partij voor de Dieren) is het eindelijk gelukt! Dit gaat plant based cheese adoption echt veel goeds doen.
Dit is wel tof! Ik wist dat hij ermee bezig was. Ik heb een interview met hem gezien bij de vegan summerfest in Gent. En ook met compagnons gesproken van hem. Maar ik wist dat ze al zover waren. Als dit opgeschaald kan worden en betaalbaar, is dit geweldig. Kaasboeren kunnen gewoon doorblijven gaan met kaas produceren. Alleen zijn daar geen koeien meer voor nodig.

• Majesty
  • Niet online
segil schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:41:
[...]

Dit is wel tof! Ik wist dat hij ermee bezig was. Ik heb een interview met hem gezien bij de vegan summerfest in Gent. En ook met compagnons gesproken van hem. Maar ik wist dat ze al zover waren. Als dit opgeschaald kan worden en betaalbaar, is dit geweldig. Kaasboeren kunnen gewoon doorblijven gaan met kaas produceren. Alleen zijn daar geen koeien meer voor nodig.
Ja same, ze hadden zelfs een beloning van 2,5 miljoen uitgeloofd voor de persoon die hen de juiste schimmel kon leveren. Weet nu niet of het daardoor is gekomen, maar dit kan echt groot gaan worden ja. Jammer wel dat het niet door mainstream media opgepakt wordt.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mx. Alba schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:08:
Ik hou dat soort dingen apart voor mijn kind of mijn neefjes en nichtje.
Mijn vrouw kreeg een kerstpakket mee naar huis van haar werk (ze is vrijwilliger en ontvangt verder geen salaris) waar een gedroogde worst in zat, en dat lust ze niet. Tja, die heb ik opgegeten, weggooien was erger geweest, dan is het beest helemaal voor niks gestorven.

Vandaag brachten alle ouders eten mee naar school voor het kerstdiner van de kinderen, die kans heb ik wel dan wel aangegrepen om een vega gerecht te maken (mijn zoon vroeg er ook speciaal om): vega enchiladas met soja 'kipvervanger' erin (eentje die ik echt goed vind). Het was niet vegan, want kaas, maar heb er wel een briefje bijgedaan met precies alle ingredienten/allergenen zodat mensen kunnen weten hoe en wat.

Ondertussen schrijven we bijna twee jaar sinds ik vega ben gegaan en ik kan de keren dat ik nog vlees heb gegeten op twee handen tellen, alle keren 'gekregen' of restjes. Ondertussen eet het gezin ook grotendeels vega avondeten mee, uit eigen keuze overigens, ze krijgen gewoon vlees als ze dat ergens bij willen. Mijn vrouw eet soms nog een gehaktbal, ze willen nog wel rookworst bij de stamppot, soms wat spek en ze eten graag een visje. Dat laatste zou ik zelf ook geen moeite mee hebben maar ik hou gewoon niet van vis :P.

Qua kosten scheelt het helemaal niks overigens, ook omdat ik veel biologisch koop en de vervangers zijn ook kneiterduur.

• Mx. Alba
Tja, vis is eigenlijk nog erger dan vlees. 90% van al het zeeleven is in de afgelopen eeuw uitgeroeid door de industriële visserij, en het blijft maar doorgaan. Het hele ecosysteem in alle oceanen staat op de rand van instorten en de enige manier om het zeeleven - al het zeeleven - te redden is om zo snel mogelijk helemaal te stoppen met die industriële visserij.

En gekweekte vis is niet veel beter trouwens. Vis moet voorbehouden zijn voor traditionele kleinschalige visserij, alleen dan is het duurzaam.

• pirke
  • Laatst online: 02:02
Ik probeer al maanden weer ergens vega frikandellen te vinden, maar die lijken overal nergens meer in de supermarkt te liggen. Weet iemand wat er aan de hand is? Ook online zijn ze nergens meer te krijgen...

Ik had altijd die van Mora, maar momenteel neem ik genoegen met elk merk :)

[Voor 16% gewijzigd door pirke op 12-01-2023 18:37]

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• segil
AH eigen merk? Zijn van die kleine stukjes. Is wel weer ff geleden dat ik ze gekocht heb. Geen idee of ze nog te koop zijn

update: deze bedoel ik

[Voor 30% gewijzigd door segil op 13-01-2023 11:55]

• Mx. Alba
En dat terwijl in een normale frikandel ook al nauwelijks vlees zit... :D

• segil
https://www.outofhome-sho...lees-wint-nk-loaded-fries
Vera Stouten van Frietboutique Hillegersberg heeft het NK Loaded Fries gewonnen met een vegan variant van het frietje stoofvlees. Tijdens de wedstrijd op de Horecava moest Stouten het opnemen tegen zes andere deelnemers. De tweede prijs werd gewonnen door Jesper Polman van Eetwinkel Polly. Op de derde plaats eindigde Lars Kerkhof van cafetaria De Kafmolen.

Met ‘Fries from the Future’ won Stouten de allereerste wedstrijd waaraan ze deelnam. De jury vond haar creatie van plantaardig stoofvlees van Redefine, vegan mayo, zilveruitjes en peterselie “vernieuwend plantaardig streetfood van een hoog niveau. Een simpele klassieker met toch verrassende smaken en een goed verhaal”.
Die maar eens gaan proeven dan :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WolfsRain
https://www.ad.nl/politie...vlees-en-zuivel~ae89afc6/

De reacties zijn het lezen niet waard, maar dit is natuurlijk iets waar menig geen in dit topic al lang en breed over heeft gesproken. Ben benieuwd of het er ook komt (zal wel niet, net zoals minder belasting op groente en fruit).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Mx. Alba
Extra belasting op vlees en zuivel is helemaal niet nodig. Gewoon minder subsidie naar de vlees- en zuivelindustrie en meer naar duurzame, plantaardige landbouw!

• JohanNL
Mx. Alba schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:58:
... en meer naar duurzame, plantaardige landbouw!
En ook dat is maar de vraag of dat het gewenste effect gaat hebben, want supermarkten rekenen enorme marges op zoal biologische producten.
Zie bijvoorbeeld dit bericht: https://www.bnnvara.nl/vr...-te-duur-in-de-supermarkt

Maar dan heb je ook bepaalde producten die supermarkten gebruiken om klanten te lokken door minimale marges te berekenen en soms zelfs verlies op maken.
Bananen, brood en er moet ook altijd wel een stuk vlees goedkoop te verkrijgen zijn.

Ik vraag het mij dus echt af of het echt zin heeft hier vanuit de overheid wat relatief kleine dingetjes aan te veranderen en of je hierdoor niet gewoonweg alle producten duurder gaat maken.
Tenslotte zul je toch ook grote groepen mensen hebben die het niet erg zullen vinden dat ze wat meer moeten betalen, maar zorg je er ook voor dat er groepen zijn die het helemaal niet meer kunnen betalen.
Daar valt ook nog wel iets van te zeggen, want het moet toch niet zo zijn dat we uiteindelijk in een situatie komen waarbij mensen met enorm veel geld een volledig dierlijk dieet zouden kunnen volgen, maar dat de minima noodgedwongen goedkopere plantaardig voedsel moet nemen.

• segil
Het zou al een start zijn als bij wet verboden wordt om goederen onder de kostprijs te verkopen in de winkel als een lokkertje. In België is dat volgens mij wel zo geregeld en mag de AH dit ook niet toepassen. Sommig vlees wordt te goedkoop verkocht om mensen naar de supermarkt te krijgen.

Verder is inderdaad het afschaffen van ALLE subsidies op vlees/vis/melk/eieren, incl. reclames, een prima start.

Iets anders... vanochtend gaf een collega (onbedoeld) een compliment. Ik zit op opdracht bij een gemeente en de afdeling is alles behalve vegan. Soms trakteer ik vegan gebak/koekjes/chocolade en vaak wordt dit met een kritische blik ontvangen ("wat zit hier dan voor raars in??"). Vanochtend deelde ik Manner wafels uit. Krijg ik de reactie van een collega: "nou wat is hier dan zou bijzonder aan?! Dit smaakt gewoon als een pennywafel" :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04

Lordy79

Fundamentalist

JohanNL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:14:
[...]

En ook dat is maar de vraag of dat het gewenste effect gaat hebben, want supermarkten rekenen enorme marges op zoal biologische producten.
Dat lijkt me nogal wiedes. Biologische producten worden veel minder verkocht dan heel veel andere supermarkt-artikelen en meer massa betekent een lagere overhead.

Verder met @Mx. Alba eens dat het technisch veel beter zou zijn als er onder de motorkap wordt geschoven met subsidies naar producten die gewenst zijn en minder subsidies of zelfs accijns op producten die niet gewenst zijn.

Helaas wordt er al een jaar of langer geleuterd over de definitie van groente en fruit. Begin gewoon ergens met een white list dat appels (die ronde dingen met een steel) op de whitelist komen en dus een 0% BTW krijgen. Dat er dan wat zaken missen (zoals appelmoes), so be it. Beter iets dan niets.

edit: ik zie dat een tweaker nét een oplossing heeft gepost voor het groente/fruit probleem:
Chakotay in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2023!"

[Voor 8% gewijzigd door Lordy79 op 14-03-2023 14:10]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Mx. Alba schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:58:
Extra belasting op vlees en zuivel is helemaal niet nodig. Gewoon minder subsidie naar de vlees- en zuivelindustrie en meer naar duurzame, plantaardige landbouw!
Not gonna happen komende tijd, BBB zal morgen wel de grootste worden en als ze niet tussentijds te veel uitglijden ook nog in de 2e kamer in het pluche. Dan duurt het een paar jaar voordat ze weer weg zijn. Maar ondertussen zitten we nog met de brokken en de hand boven de vlag omkeerders.

Ben geen vegan, maar wel overtuigd dat we actie moeten ondernemen naar Melk en vlees boeren. Om meerdere redenen waaronder ook N2 en alle andere nadelige gevolgen voor NL.

Ondertussen ook eco/ bespaartipje mijnerzijds: bij Albert Heijn heb je ook vegetarische overblijvers. Niet helemaal vegan, ook kaas en melk producten, maar echt vaak veel bang for the buck (4,95). En zonder vlees.

Wij proberen er altijd 1 op vrijdag te reserveren en laatste keer hadden we krat vol.

Ook grappig om iedere keer te kijken wat we er van kunnen maken. Dus vrijdag vega wraps gegeten, zat Mexicaanse roerbak groenten in, pittige houmous, aardappelpartjes en zakje rucola en vega gehakt van de vegetarische slager. Dus pakje wraps gekocht en blikje tomaten en in elkaar zetten en klaar. Daarnaast wat minder interessant voor de vegans hier, ook pak optimel, vegetarische filet americain (basis melk) en vega "kip" kerrie van Johma.

Welliswaar meestal tot de dag zelf tht, maar met enige sensorisch onderzoek was het allemaal prima tot in het weekend te consumeren. Dus ook een ecologische stap weer gemaakt.

• JohanNL
segil schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:51:
Verder is inderdaad het afschaffen van ALLE subsidies op vlees/vis/melk/eieren, incl. reclames, een prima start.
En eieren gaan dan juist wel weer over de kop en maken supermarkten gigantische winsten op, ondanks de subsidies(?) en dat terwijl dit ook zo'n product is dat elk doorsnee non-vegan huishouden wel wil hebben.
Hier zit dan blijkbaar weer een andere logica achter, wat ze graag geheim houden.

Voor de rest kunnen we uiteraard wel wat dingen proberen, begin maar eens met die appels inderdaad, om daar de btw op af te schaffen.
Echter heb je naast een BBB die mogelijk een probleem is ook allemaal andere belanghebbenden, en dat zijn veelal degenen met diepe zakken en veel lobbyisten.
Bij de kleinste wijziging zijn er altijd partijen die beweren dat ze daardoor schade ondervinden en dan menen recht te hebben op compensatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WolfsRain
De groei van de BBB komt voornamelijk vanuit de FvD/CDA las ik. Het is inmiddels meer een spel van stuivertje wisselen. Als men echt verandering wilt zien dan moet er minder gestemd worden op de zittende partijen, en dat zie ik maar mondjesmaat/niet gebeuren (behalve zetels die van de ene boeren partij (cda) naar de andere gaan (BBB). Overigens staat de PvdD er ook goed voor in de peilingen. Tegengas is er dus zeker wel.

Ik denk dat het probleem inderdaad meer zit bij de grote bedrijven inclusief lobbyisten. Het feit dat er niet meer reclame is voor groente, fruit ed is natuurlijk omdat de lobbies die hierachter zitten kleiner zijn/niet op kunnen tegen. Zou overigens fijn zijn als de belasting op fruit omlaag kan, want op een paar types na blijft het toch voor de doorsnee persoon erg duur (zeker als je 3-5 porties a 100 gram per dag wilt eten).

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:51:
Vanochtend deelde ik Manner wafels uit. Krijg ik de reactie van een collega: "nou wat is hier dan zou bijzonder aan?! Dit smaakt gewoon als een pennywafel" :D
Mijn favoriete Oostenrijkse wafelkoekje.

Die verkoopt de (NL) Lidl ook regelmatig.
En via amazon kun je vaak voordelig een grootverpakking bestellen. Da's ook gelijk het nadeel; zo'n grote hoeveelheid is snel op. :9

Mooie Plaatjes   

• WolfsRain
ehtweak schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Mijn favoriete Oostenrijkse wafelkoekje.

Die verkoopt de (NL) Lidl ook regelmatig.
En via amazon kun je vaak voordelig een grootverpakking bestellen. Da's ook gelijk het nadeel; zo'n grote hoeveelheid is snel op. :9
Waren ook altijd gewoon bij de AH en Jumbo te koop, maar tegenwoordig zo te zien niet meer?

Vreemd :(

• segil
Ik was gisteren bij een Dirk supermarkt in Dordrecht. Dirk hebben we niet in Brabant, dus leek het mij leuk om daar eens te kijken naar het vegan aanbod. Nou, dat viel best tegen :/ Geen enkel vegan avondmaaltijd. Nu ben ik verwend met op 10 minuten lopen de grootste Jumbo foodmarkt van NL, en besef ik me niet altijd dat sommige steden of dorpen weinig aanbod hebben.

Ik vroeg me af.... wat is jullie favoriete supermarkt?

Mijn top 3:
- AH (meeste grotere filialen hebben een prima vegan aanbod)
- Jumbo (welliswaar voornamelijk de foodmarkt, de kleinere filialen vallen wat tegen)
- Lidl (soms verrassend goede vegan producten)

Minste:
- Aldi
- Dirk

[Voor 20% gewijzigd door segil op 17-03-2023 08:53]

• Frame164
segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:50:
Ik was gisteren bij een Dirk supermarkt in Dordrecht. Dirk hebben we niet in Brabant, dus leek het mij leuk om daar eens te kijken naar het vegan aanbod. Nou, dat viel best tegen :/ Geen enkel vegan avondmaaltijd. Nu ben ik verwend met op 10 minuten lopen de grootste Jumbo foodmarkt van NL, en besef ik me niet altijd dat sommige steden of dorpen weinig aanbod hebben.

Mijn top 3:
- Jumbo (welliswaar voornamelijk de foodmarkt, de kleinere filialen vallen wat tegen)

Minste:
- Aldi
- Dirk
Ik denk dat Dirk zich vooralsnog op de doelgroep richt die nog niet zo ver is, dus is het zonde van de ruimte om een vegan aanbod in de schappen te leggen. Even kort door de bocht, braadworsten verkopen makkelijker dan linzencurry's bij hun.

Wat ik wel opvallend vind is het verschil tussen Lidl en Aldi. Allebei Duits, maar Lidl lijkt
op alle gebieden toch een stuk innovatiever.

• Frame164
WolfsRain schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:05:
De groei van de BBB komt voornamelijk vanuit de FvD/CDA las ik. Het is inmiddels meer een spel van stuivertje wisselen. Als men echt verandering wilt zien dan moet er minder gestemd worden op de zittende partijen, en dat zie ik maar mondjesmaat/niet gebeuren (behalve zetels die van de ene boeren partij (cda) naar de andere gaan (BBB). Overigens staat de PvdD er ook goed voor in de peilingen. Tegengas is er dus zeker wel.
PvdD groeit op de juiste manier. Langzaam, zodat ze de tijd hebben om een goede interne structuur op te zetten. Al die partijen die uit het niets komen en ineens heel groot worden missen een stabiele organisatiestructuur. Alsof je in een maand een bedrijf opstart met 5000 medewerkers. Dat gaat ook fout.

Bij PvdD zullen ook minder gelukszoekers aankloppen dan bij partijen die in 1 keer heel groot worden. BBB kan nu iedereen gebruiken die kan schrijven (bij wijze van spreken) om alle zetels en aanverwante taken te vullen. 100% kans dat daar mensen tussen zitten met een eigen agenda.

• segil
Frame164 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat Dirk zich vooralsnog op de doelgroep richt die nog niet zo ver is, dus is het zonde van de ruimte om een vegan aanbod in de schappen te leggen. Even kort door de bocht, braadworsten verkopen makkelijker dan linzencurry's bij hun.

Wat ik wel opvallend vind is het verschil tussen Lidl en Aldi. Allebei Duits, maar Lidl lijkt
op alle gebieden toch een stuk innovatiever.
Wat ik begrepen heb is dat Aldi Duitsland uit 2 takken bestaat: Aldi Nord en Aldi Süd. Wij hebben hier Aldi Nord en die is niet zo geweldig op vegan gebied. Aldi Süd schijnt veel beter aanbod te hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:50:

Mijn top 3:

Minste:
- Aldi
- Dirk
Ik wil niet heel flauw zijn; maar groente, fruit, peulvruchten, graan, noten en paddenstoelen zijn ook vegan hé.

• segil
PWSteal schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Ik wil niet heel flauw zijn; maar groente, fruit, peulvruchten, graan, noten en paddenstoelen zijn ook vegan hé.
Zeker, maar ik heb het over vegan producten zoals vegan vlees, kaas, melk, yoghurt, kant-klaar maaltijden, etc.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:40
Als je zo echt nood hebt aan die producten waarom dan Vegan ?

• segil
Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:39:
Als je zo echt nood hebt aan die producten waarom dan Vegan ?
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:34

Stoney3K

Flatsehats!

segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit
Ik denk dat zijn vraag eerder is: "Waarom wil je een veganistisch product wat toch op bijvoorbeeld vlees of melk lijkt?"

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:40
@Stoney3K heeft gelijk die vraag bedoel ik.

Ik heb bvb al veel "vleesvervangers" geprobeerd en moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iets ben tegengekomen dat zelf maar in de buurt komt.
Meestal betaal je bijna evenveel of nog meer voor een armzalig alternatief dat dankzij rode bieten sap nog een beetje fake bloed afgeeft.

Aan de andere kant, een Javaanse schijf, wat niet probeert op vlees te lijken is super lekker.

• segil
Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat zijn vraag eerder is: "Waarom wil je een veganistisch product wat toch op bijvoorbeeld vlees of melk lijkt?"
Dit is al vaker besproken in dit topic en ik snap niet zo goed waarom dat nu weer gevraagd wordt. Het is een beetje alsof je in een topic over Apple producten gaat vragen waarom men eigenlijk een Apple wilt.
En verder is het geen antwoord op mijn vraag wat de favoriete supermarkten zijn op vegan gebied. En als hier gesproken wordt over vegan eten, gaat dat vaak over eten dat standaard niet vegan is, maar nu wel in een vegan vorm. Dus ik denk dan niet aan komkommers ofzo.

Dus terug naar de vraag: Wat is jullie favoriete supermarkt op vegan gebied?

[Voor 27% gewijzigd door segil op 17-03-2023 14:38]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Dit is al vaker besproken in dit topic en ik snap niet zo goed waarom dat nu weer gevraagd wordt. Het is een beetje alsof je in een topic over Apple producten gaat vragen waarom men eigenlijk een Apple wilt.
Meer de vraag in een Apple topic waarom je een Apple wil waar wel Windows op staat zodat ie nog altijd op een PC lijkt.

Dat eerste gedeelte van de vraag staat dus niet ter discussie ;)

• segil
Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Meer de vraag in een Apple topic waarom je een Apple wil waar wel Windows op staat zodat ie nog altijd op een PC lijkt.

Dat eerste gedeelte van de vraag staat dus niet ter discussie ;)
En dat wordt ook een vervelende vraag als 'ie voor de 100e keer gesteld wordt, c.q. een uitleg verwacht wordt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:42:
[...]

En dat wordt ook een vervelende vraag als 'ie voor de 100e keer gesteld wordt, c.q. een uitleg verwacht wordt.
Nu heb ik 2 pagina's (van 100 posts) terug gelezen en er geen antwoord op kunnen vinden.

Dus, waarom wil een veganist precies dat zijn voedsel op vlees lijkt of er aan doet denken, als ie juist zo'n afkeer heeft tegen vleesconsumptie en dierenleed in het algemeen? Kun je wel begrijpen waarom die gedachte erg tegenstrijdig is?

Zelfde geldt in dat geval voor zaken als kunstleer trouwens.

[Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 17-03-2023 15:43]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Mx. Alba
Om de vraag te kunnen beantwoorden waarom "we" vegan producten willen eten die op vlees lijken, moet eerst de vraag beantwoord worden, hoe ziet vlees eruit?

De meeste vegan vleesvervangers zijn bijvoorbeeld in de vorm van hamburgers of schnitzels of worsten of vleeswaren. Dat zijn ook typische producten die juist totaal niet op vlees lijken. Er zit geen huid op, geen botten in, het "originele" vleesproduct is een bewerkt product dat eigenlijk helemaal niet meer op vlees lijkt... Dan zou ik eigenlijk eerder de vraag willen stellen, waarom eten vleeseters vleesproducten die helemaal niet op vlees lijken? Ze vinden vlees toch zo lekker? Waarom moet het er dan per se niet op lijken? Maar dat is iets voor een carnivorentopic, niet voor een vegan topic.

En om dan de vraag te beantwoorden waarom vegan vleesvervangers vaak lijken op vleesproducten die niet op vlees lijken... Omdat vegans niet geen vlees eten omdat ze het niet lekker vonden, maar omdat ze geen dierenleed willen veroorzaken.

Om voor mijzelf te spreken... Een lekkere plak boterhamworst of een lik filet américain op brood vond ik altijd heel lekker. Dus ik vind het geweldig dat er tegenwoordig vegan boterhamworst en vegan filet américain is die daarop lijkt. Om een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:47:
Om de vraag te kunnen beantwoorden waarom "we" vegan producten willen eten die op vlees lijken, moet eerst de vraag beantwoord worden, hoe ziet vlees eruit?

De meeste vegan vleesvervangers zijn bijvoorbeeld in de vorm van hamburgers of schnitzels of worsten of vleeswaren. Dat zijn ook typische producten die juist totaal niet op vlees lijken. Er zit geen huid op, geen botten in, het "originele" vleesproduct is een bewerkt product dat eigenlijk helemaal niet meer op vlees lijkt...
Toch is er ook steeds meer een beweging naar producten zoals een plantaardige 'biefstuk' die zo veel mogelijk qua kleur en textuur op een echte biefstuk zou lijken. Zie de verwoording hierboven, dat er rode bietensap gebruikt wordt om te doen alsof er nog vocht in de biefstuk zit.

Dan vraag ik me af waarom je dat als veganist zou willen want dat heeft toch wel veel weg van 'gesimuleerd' dierenleed. Bij verwerkte vleeswaren waar het meer één homogene massa is heb je dat inderdaad niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mx. Alba
Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:51:
Toch is er ook steeds meer een beweging naar producten zoals een plantaardige 'biefstuk' die zo veel mogelijk qua kleur en textuur op een echte biefstuk zou lijken. Zie de verwoording hierboven, dat er rode bietensap gebruikt wordt om te doen alsof er nog vocht in de biefstuk zit.

Dan vraag ik me af waarom je dat als veganist zou willen want dat heeft toch wel veel weg van 'gesimuleerd' dierenleed. Bij verwerkte vleeswaren waar het meer één homogene massa is heb je dat inderdaad niet.
Dat is denk ik vooral voor mensen die nog niet volledig vegan zijn. Ik als vegan zou dat heel misschien eens een keertje eten gewoon uit nieuwsgierigheid, maar daar kan je in een kapitalistische wereld geen winst mee behalen. :D

De meeste vegans die ik ken eten eigenlijk nauwelijks vleesvervangers die op traditionele vleesproducten lijken, nou ja, behalve dan misschien vegan "vleeswaren" voor op brood. Ik zelf eet als vleesvervangers bijna altijd tofu, tempeh, bonen of linzen... Veel goedkoper sowieso.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:43

En om dan de vraag te beantwoorden waarom vegan vleesvervangers vaak lijken op vleesproducten die niet op vlees lijken... Omdat vegans niet geen vlees eten omdat ze het niet lekker vonden, maar omdat ze geen dierenleed willen veroorzaken.

Om voor mijzelf te spreken... Een lekkere plak boterhamworst of een lik filet américain op brood vond ik altijd heel lekker. Dus ik vind het geweldig dat er tegenwoordig vegan boterhamworst en vegan filet américain is die daarop lijkt. Om een voorbeeld te noemen.
Ik sta daar als flexivoor, persoonlijk toch anders in, de nep schnitzels, en nep worsten zijn het gewoon net niet. de textuur is het gewoon niet, dat ik altijd teleur gesteld achterblijf.

lk hem mijn vega maaltijden toch echt liever als een goede couscous of een hartige taart, of pasta/rijst saus. een mooie linzensoup of iets dergelijks dan een mislukte versie van groente, aardappels, vlees.

voor mij is het altijd falen door associatie - ik heb niks tegen een wit/geel zout plakje boterhambeleg. maar als je me verteld dat het vega-kaas is dan kan ik niet, niet de smaak vergelijking maken.

Ik ben blij dat die vleesvervangers er zijn voor mensen die gewoon hollandse-pot willen (mee)eten. en als je ze lekker vind, mooi! dan hebben ze de juiste doelgroep gevonden - tis niet voor mij weggelegd.

Soms voelt het een beetje als gaslighten. (smaakt net als een vleesburger!) misschien is dat anders als je al 5 jaar geen filet americain hebt gehad. Maar als het drie-weken geleden is geweest dan werkt dat toch niet.

de associatie bij een woord, en de smaak die dat oproept is redelijks belangrijk voor veel mensen - en ik verwacht ook dat dit twee kanten op werkt. Waar ik zie dat het mist, en bij anderen een nostalgisch effect produceert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mx. Alba
Jos_V schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:16:
voor mij is het altijd falen door associatie - ik heb niks tegen een wit/geel zout plakje boterhambeleg. maar als je me verteld dat het vega-kaas is dan kan ik niet, niet de smaak vergelijking maken.
Probeer dan eens de AH eigen merk vegan komijnenkaas, fenegriekkaas of chilikaas? Ik vind die echt geweldig, net echt. Maar ja ik ben al jaren vegan dus geen vergelijkingsmateriaal meer... Wellicht wel interessant om te weten hoe jij die vindt smaken.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
De meeste vegan vleesvervangers zijn bijvoorbeeld in de vorm van hamburgers of schnitzels of worsten of vleeswaren. Dat zijn ook typische producten die juist totaal niet op vlees lijken. Er zit geen huid op, geen botten in, het "originele" vleesproduct is een bewerkt product dat eigenlijk helemaal niet meer op vlees lijkt...
Wat jij beschrijft is een dier, geen vlees. Een biefstuk ziet er toch, meestal, uit als een mooi stukje vlees en heeft ook geen huid of botten nodig. Alhoewel bij een grote vlees een bot de gaarheid meestal wel ten goede komt.
Dan zou ik eigenlijk eerder de vraag willen stellen, waarom eten vleeseters vleesproducten die helemaal niet op vlees lijken? Ze vinden vlees toch zo lekker? Waarom moet het er dan per se niet op lijken? Maar dat is iets voor een carnivorentopic, niet voor een vegan topic.
Wat een vreemd stukje tekst. Waarom zou iemand denken dat het er perse niet op zou moeten lijken? Er zijn simpelweg meerdere variaties van iets wat mensen lekker vinden, vlees.

Naar mijn mening niet vergelijkbaar met de vraag waarom niet dierlijke producten op dierlijke producten moeten lijken en ook de naam ervan moeten gebruiken terwijl het er niets mee te maken heeft.

[Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 17-03-2023 16:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• segil
Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Nu heb ik 2 pagina's (van 100 posts) terug gelezen en er geen antwoord op kunnen vinden.
ehtweak in "Het grote veganisme topic deel 2"
Gonadan in "Het grote veganisme topic deel 2"
vickypollard in "Het grote veganisme topic deel 2"

voila

Verder over de vervangers... het is beter om het woord "vervanger" niet te gebruiken. Het zijn gewoon voedingsproducten op zich die ook mogen bestaan. Of ze nu wel/niet op een vlees variant lijken boeit eigenlijk niet.
Dan krijg je ook niet de eindeloze discussie met die-hard vleeseters die vinden dat hun heilig stukkie vlees niet geïmiteerd mag worden.

Zoals in deze post op reddit het mooi wordt benoemd:
De laatste tijd mijd ik het woord "vervanger" zoveel mogelijk en leg anderen uit dat zoiets voor mij niet bestaat. We noemen melk toch ook geen "watervervanger"? Stel dat je gewend bent om altijd cola te drinken en je switch naar appelsap, dan noem je dat toch ook geen "colavervanger"?

Amandelmelk is geen vervanger van melk, het is amandelmelk. Een groenteburger is geen vleesvervanger, het is een groenteburger. Als ik een plantaardige burger eet dan is dat voor mij geen "vleesvervanger". Het is een plantaardige burger. Ik "vervang" niets op mijn bord, ik kies bewust voor die plantaardige burger.
Verder wil ik nog graag aankaarten dat producten als soja stukjes en seitan al veel ouder zijn dan menig mensen denken. Soja stukjes werd al in WO1 gebruikt om tekort aan vlees te vervangen. Seitan (net als tofu/tempe) bestaat al duizenden jaren.
Enige wat nu verandert, is dat door de nieuwe technologie deze ingedriënten op een andere manier verwerkt kunnen worden. En dat is alleen maar goed nieuws.

[Voor 58% gewijzigd door segil op 17-03-2023 17:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Vervanger in de vorm dat het de eiwitten levert die in de tijd dat melk en vlees (te) goedkoop waren, werden ingevuld door vlees en melkproducten?

Wij zijn hier thuis ondertussen meer flexitariër dan we al waren. Mede omdat look a likes nu vaak goedkoper zijn dan vlees.

In producten dat we het toepassen als eiwit bouwstenen en niet direct "een lekker lappie vlees" behoeft nemen wij nu standaard dingen van soja. Dus bv in de nasi of in wraps.

Vroeger deed ik daar kip en of gehakt in. Nu de plantaardige eiwit variant. Die zijn ook veel beter dan vroeger, vroeger zat er altijd zo'n bittere soja /plant smaak aan.

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Gonadan in "Het grote veganisme topic deel 2"
vickypollard in "Het grote veganisme topic deel 2"

voila

Verder over de vervangers... het is beter om het woord "vervanger" niet te gebruiken. Het zijn gewoon voedingsproducten op zich die ook mogen bestaan. Of ze nu wel/niet op een vlees variant lijken boeit eigenlijk niet.
Dan krijg je ook niet de eindeloze discussie met die-hard vleeseters die vinden dat hun heilig stukkie vlees niet geïmiteerd mag worden.

[...]

Verder wil ik nog graag aankaarten dat producten als soja stukjes en seitan al veel ouder zijn dan menig mensen denken. Soja stukjes werd al in WO1 gebruikt om tekort aan vlees te vervangen. Seitan (net als tofu/tempe) bestaat al duizenden jaren.
Enige wat nu verandert, is dat door de nieuwe technologie deze ingedriënten op een andere manier verwerkt kunnen worden. En dat is alleen maar goed nieuws.
Toch een correctie ivm de reddit-quote: amandelmelk is geen melk, want melk is altijd dierlijk. Ik zou het amandeldrank noemen. Verder heb ik idd ook een hekel aan het woord 'vervanger', mijn broer zei zelfs eens 'nepvlees' en hoewel veel van die producten vlees proberen imiteren (ws. om vleeseters te overtuigen of voor wie die smaak/textuur mist) is het helemaal geen minderwaardige keuze. Voor mij hoeft het ook helemaal niet op vlees te lijken en tegen mijn broer zeg ik 'hoe meer het op vlees lijkt, hoe ongezonder'. Intussen neemt hij trouwens medicatie tegen een te hoge cholesterol...

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• segil
Cyberblizzard schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Toch een correctie ivm de reddit-quote: amandelmelk is geen melk, want melk is altijd dierlijk.
En kokosmelk dan?
Of sojamelk? Sojamelk bestaat al 750 jaar. En de benaming sojamelk bestaat al sinds begin 17e eeuw in Europa.

Of lees dit eens door
First brought to Southern Europe more than 1,000 years ago and, more recently, to California in the 19th century, there are numerous records of almond milk as a common ingredient in Christian and Islamic cultures in the Middle Ages.
Kortom, wat wij onder melk verstaan is toch vooral ingegeven door alle zuivelreclame over de afgelopen 50 jaar. En daardoor denken we dat de term melk exclusief voorbehouden is aan een dierlijk product. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Spijtig genoeg is er genoeg lobbywerk in de EU geweest waardoor plantaardige melk niet meer zo genoemd mag worden. Misschien hadden die beslissingsmakers zich wat meer moeten verdiepen in de geschiedenis.

• Cyberblizzard
  • Niet online
segil schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:25:
[...]

En kokosmelk dan?
Of sojamelk? Sojamelk bestaat al 750 jaar. En de benaming sojamelk bestaat al sinds begin 17e eeuw in Europa.

Of lees dit eens door

[...]

Kortom, wat wij onder melk verstaan is toch vooral ingegeven door alle zuivelreclame over de afgelopen 50 jaar. En daardoor denken we dat de term melk exclusief voorbehouden is aan een dierlijk product. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Spijtig genoeg is er genoeg lobbywerk in de EUI geweest waardoor plantaardige melk niet meer zo genoemd mag worden. Misschien hadden die beslissingsmakers zich wat meer moeten verdiepen in de geschiedenis.
Ik baseer me op de wiki-definitie.
Melk is een vloeistof (een emulsie van vetdruppels in water) die door vrouwelijke zoogdieren wordt geproduceerd die net een nakomeling hebben gebaard, en die als voedsel dient voor die nakomeling. Melk bestaat uit water, vetten, eiwitten, lactose en zouten. De melk die mensen produceren heet moedermelk.
Ook in online woordenboeken gebruikt men die definitie.

Wat is de oorspronkelijk definitie dan? Een witte drank?

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 18-03-2023 13:57]

• Mx. Alba
Body milk? :D

Woordenboeken zeggen lang niet alles.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

segil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:23:
[...]

[...]
De Vegetarische Slager bewijst in zijn eentje al dat het voor het gros van de mensen niet zo werkt. Producten worden keihard (niet alleen bij dit merk) in de markt gezet als vleesvervanger. De "Beyond Meat burger" is een ander voorbeeld.
Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:30:
@Stoney3K heeft gelijk die vraag bedoel ik.

Ik heb bvb al veel "vleesvervangers" geprobeerd en moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iets ben tegengekomen dat zelf maar in de buurt komt.
Meestal betaal je bijna evenveel of nog meer voor een armzalig alternatief dat dankzij rode bieten sap nog een beetje fake bloed afgeeft.
Dat niet alleen maar veelal bestaat het uit dezelfde ingrediënten waarbij soja in hyper bewerkte vorm de boventoon vormt.

[Voor 35% gewijzigd door Bor op 18-03-2023 20:57]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

segil schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Kortom, wat wij onder melk verstaan is toch vooral ingegeven door alle zuivelreclame over de afgelopen 50 jaar. En daardoor denken we dat de term melk exclusief voorbehouden is aan een dierlijk product. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Spijtig genoeg is er genoeg lobbywerk in de EU geweest waardoor plantaardige melk niet meer zo genoemd mag worden.
Of..het is geen complot maar worden zaken melk genoemd die dat niet zijn.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04

Lordy79

Fundamentalist

Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Misschien omdat een veganist die ooit vlees at het wél lekker vindt maar vanwege dierenleed of andere redenen geen vlees meer wil eten maar wel iets dat er qua smaak, uiterlijk en 'beleving' op lijkt?
Ik eet wél vlees maar heb veel respect voor mensen die er voor kiezen om het niet te eten vanwege dierenleed.

Veel mensen vinden het heerlijk om te fraggen door doom2 of unreal te spelen of een moderne variant maar zouden het niet in hoofd halen om een machinegeweer te kopen en ergens een groep mensen neer te schiete en dit abject vinden. Dat is ook gesimuleerd.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02
Lordy79 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Misschien omdat een veganist die ooit vlees at het wél lekker vindt maar vanwege dierenleed of andere redenen geen vlees meer wil eten maar wel iets dat er qua smaak, uiterlijk en 'beleving' op lijkt?
Ik eet wél vlees maar heb veel respect voor mensen die er voor kiezen om het niet te eten vanwege dierenleed.

Veel mensen vinden het heerlijk om te fraggen door doom2 of unreal te spelen of een moderne variant maar zouden het niet in hoofd halen om een machinegeweer te kopen en ergens een groep mensen neer te schiete en dit abject vinden. Dat is ook gesimuleerd.
Dit. Ik zie vleesvervangers vooral als een snack.

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
De meeste vegan vleesvervangers zijn bijvoorbeeld in de vorm van hamburgers of schnitzels of worsten of vleeswaren. Dat zijn ook typische producten die juist totaal niet op vlees lijken. Er zit geen huid op, geen botten in, het "originele" vleesproduct is een bewerkt product dat eigenlijk helemaal niet meer op vlees lijkt... Dan zou ik eigenlijk eerder de vraag willen stellen, waarom eten vleeseters vleesproducten die helemaal niet op vlees lijken? Ze vinden vlees toch zo lekker? Waarom moet het er dan per se niet op lijken? Maar dat is iets voor een carnivorentopic, niet voor een vegan topic.
Hopelijk komt er ooit een 'kritische massa' plantaardige eters, zodat we het woord 'vervanger' kunnen dumpen, dan is het ook gewoon een hamburger, worst of schnitzel (zonder dat de vleesindustrie daar moeilijk over doet) en kunnen we de dierlijke alternatieven een andere naam geven, zoals dierenhamburger of slachtworst, met een logo zoals een bebloed slagersmes op de verpakking :P

Het doet de denken aan de mobiliteitsdiscussie, de auto is hier pas 70 jaar, maar alle andere mobiliteitsvormen worden nu 'alternatieve vervoersmodi' genoemd, terwijl we wel al honderdduizenden jaren lopen en de fiets al langer dan de auto bestaat. In steden waar de fiets het vaakst gebruikt wordt zoals Amsterdam wordt de fiets al lang niet meer als 'alternatief' gezien, maar als belangrijkste vorm van vervoer.

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee