Al jaren zeg ik dat er een moment moet komen dat mensen praten over hoe we met dieren omgaan zoals wij praten over slavernij.
Vorig jaar minimaal 40kg afgevallen door hardcore keto te gaan en door in die periode van drie maanden regelmatig te vasten met enkel en beetje bonebroth (geen idee hoe dat in NL heft, stevige bouillon door botten heel erg lang te simmeren) voor mineralen in autophagy (zeg maar recycling mode lijf) .
Eigenlijk geen moment hongergevoel gehad en door de cell recycling ook geen lubberende huid.
Maar goed bak zelf brood en vers brood is te lekker om te laten staan en van de keto afgestapt.
Tijd voor de laatste run naar echt gezond gewicht, moet nog 20kg af.
Dacht ok keto nogmaals, maar het dierenleed en hoe zoveel problemen met het milieu samenhangen met onze wijze van dieren exploiteren.
Eerst begonnen met mn eetmoment anders te leggen, tussen 8 en 14 vast, als de fam eet een soepie voor de gezelligheid tijdens avondmaaltijd.
Toen merkte ik dat het lastig was beetje goed broodbeleg te hebben waar niks dierlijks inzit.
Maar mn vrouw vroeg me een hummus te maken voor avondeten en toen viel het kwartje, met diverse soorten bonen, diverse soorten noten en zaden en diverse kruiden en toevoegingen kan je eindeloos spreads maken.
Besloten de stap te zetten en op dit vlak te gaan leven naar mn ideeën, vegan.
Fam verteld dat ik het zie als religie, persoonlijk en dat ze het zo kunnen zien (mijn idee is dat iedereen recht heeft op religie keuze, maar anderen zeker niet moet bekeren of afkeuren als ze het geloof niet aanhangen).
Dus ik maak vlees als zoon het wil en vegetarisch voor mn vrouw. De grap is dat de spreads zoon zo bevallen dat hij liever die heeft dan kaas en zelfs al een paar keer liever dat had dan een boterham met boter en hagelslag en onlangs gaf hij zelf aan dat hij nog maar zelden vlees wil "want het moet wel speciaal blijven" dus zijn dierlijke consumptie is ook historisch laag.
Eerste paar dagen was even wennen, spreads met primair boonachtigen ipv kaas daar was het nog niet helemaal op afgesteld daarbinnen, maar nu wel en lichaam heeft de tijden ook door lijkt het. Geen sch*ten, geen honger en geen zwakte in spieren..
Zo tijd voor lunch spread (witte bonen, rauwe knoflook, vers citroensap, walnoot, zout cayennepeper, coriandergroen) met twee rauwe tomaten voor mij dalijk