segil schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:08:
Als je uitgangspositie is dat dieren niet mogen lijden, of dat wilt dat dieren niet lijden in de intensieve veehouderij, dan beperkt zich dit niet tot dieren die geproduceerd worden voor de consumptie van vlees/vis. Maar ook voor dieren die melk en eieren leveren. Je kan zelfs beargumenteren dat deze dieren langduriger lijden, omdat ze langer leven, dan bijvoorbeeld een big dat al na enkele maanden gedood wordt.
Dus dan is de enige conclusie die je kunt trekken, dan je in ieder geval ook geen melk/ei/kaas meer eet.
Als je dat nog wel eet, terwijl je argument is dat je dierenleed erg vindt en niet wilt dat dieren lijden in de veeindustrie, dan is dat een niet logisch gevolg van je eigen uitgangspositie. Toch?
Voor mij is dit een filosofische gedachtegang. Niet een redenatie om vegetariërs te bashen.
Er zullen vegans zijn die dit argument gebruiken om vegetariërs te labelen. En er zijn niet vegans (zoals in dit topic) die mijn gedachtegang (en van andere vegans hier) rechtlijnig / extreem vinden. Die labeling is er ook.
Maar dan ben ik benieuwd naar jouw standpunt hierin. Stel dat een vegetariër zegt: ik wil geen vlees/vis eten omdat ik het zielig voor de dieren in de veeindustrie vindt en ik wil niet dat die dieren pijn lijden. Als dat het belangrijkste argument is. Zie jij dan wel een mogelijkheid om daar recht aan te doen en wel melk/ei/kaas te consumeren?
Absoluut. Het hangt er ook maar helemaal van af welke bronnen iemand gebruikt, welke producten waar dieren bij betrokken zijn hij dan verder consumeert en in welke mate en wat zijn exacte beweegredenen zijn.
Het verhaal is namelijk niet zwart/wit want zeg nou zelf, ook voor veganisme geldt dat iedereen voor zichzelf moet bepalen hoever men gaat en wanneer het nog praktisch haalbaar is. Datzelfde geldt voor vegetariërs.
Het doel is nooit tot een absoluut nulpunt brengen, het doel is verminderen of minimaliseren van dierenleed.
Daarom stelde ik ook de vraag, waar komt de gedachtegang vandaan dat een vegetariër niet kan bijdragen aan verminderen van dierenleed? Het feit dat hij geen vlees eet draagt daar toch gewoon aan bij? Dat hij via andere producten wellicht alsnog leed veroorzaakt zou goed kunnen (geldt voor een veganist overigens net zo, op een ander niveau), maar ook dat is een aanname en de schaalgrootte daarvan onbekend.
Het is namelijk ook helemaal niet gek om te denken dat iemand die bewust vegetariër is ook wat bewuster om gaat met zuivel, zowel qua hoeveelheid als waar het vandaan komt. Want er is nogal verschil tussen de bronnen die je voor dierlijke producten kunt gebruiken.
Nog los van de discussie of een stalvarken wat snel sterft het daadwerkelijk beter heeft dan een koe die gewoon in de wei mag voor wat meer jaren. Want die gaat nooit consensus bereiken.
Als ik de filosoferende argumentatie omtrent vegetariërs lees dan voel ik een parallel met klimaatdiscussies. Ik ben begaan met het klimaat (al zeg ik het zelf), probeer duurzame keuzes te maken, dat kan allicht beter, vlieg praktisch nooit, fiets veel, kachel staat nog uit, etc. Echter heb ik wel gewoon een auto, want dat vind ik toch wel praktisch. Volgens dezelfde redenatie zou ik dan niet begaan zijn met het klimaat en niets kloppen van mijn andere keuzes, en dat bestrijd ik.
Snap je wat ik bedoel of zie jij hiaten in deze parallel?
offtopic:
Wat het filosoferen betreft. Ik snap best dat je soms dingen zuiver theoretisch beredeneerd maar in veel gevallen rolt daar toch gewoon een oordeel uit, ook al spreek je het niet direct uit. Ook het hardop denken wat de motieven van iemand zouden kunnen zijn kan op mensen oordelend en aanvallend over komen, ook al bedoel je dat wellicht niet zo. Dat gebeurt echter best een hoop en zorgt dan ook vaak voor de wat fellere discussies. Dat gebeurt twee kanten op overigens.