Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:35:
Dan is het toch gewoon een veganistisch restaurant? Een grillrestaurant is toch ook niet ineens geen grillrestaurant als ze niet ook hun toetjes op de grill bereiden?
Ik zou ze niet afrekenen op die paar gerechten die (nog) niet helemaal veganistisch zijn. Het is juist mooi om te zien dat er restaurants zijn die er écht werk van maken in plaats van wat linzen op een bord kieperen om een V-tje op de kaart te hebben. :)
Een restaurant als de Vegan Junk Food Bar is een vegan restaurant, want al hun gerechten zijn vegan. Zodra je als restaurant (in sommige gerechten) nog zuivel en/of eieren gebruikt ben je een vegetarisch restaurant (want je serveert geen vlees), maar niet vegan. Of desnoods zeg je vegan/vegetarisch als je toch het woord vegan wil gebruiken. Maar vegan alleen past niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mx. Alba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:44:
Een restaurant als de Vegan Junk Food Bar is een vegan restaurant, want al hun gerechten zijn vegan. Zodra je als restaurant (in sommige gerechten) nog zuivel en/of eieren gebruikt ben je een vegetarisch restaurant (want je serveert geen vlees), maar niet vegan. Of desnoods zeg je vegan/vegetarisch als je toch het woord vegan wil gebruiken. Maar vegan alleen past niet.
Vegan is gewoon Engels voor veganistisch, ben je dan niet een beetje spijkers op laag water aan het zoeken? Tenzij je het over één of andere certificering hebt, maar dat is niet iets wat je uit één woord in een zin kunt afleiden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Vegan is gewoon Engels voor veganistisch, ben je dan niet een beetje spijkers op laag water aan het zoeken? Tenzij je het over één of andere certificering hebt, maar dat is niet iets wat je uit één woord in een zin kunt afleiden.
Huh? Die reactie slaat nergens op. Ik gebruik "vegan" als 100% synoniem aan "veganistisch". In mijn reactie kan je elke "vegan" ook vervangen door "veganistisch".

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
100% vegan of niet, het is gewoon top dat dit nu bestaat in Nederland!

Vegan meetup in de Nieuwe Winkel, anyone? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
segil schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:52:
100% vegan of niet, het is gewoon top dat dit nu bestaat in Nederland!

Vegan meetup in de Nieuwe Winkel, anyone? :p
Jij betaalt? _o-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Tweakers toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mx. Alba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:52:
Huh? Die reactie slaat nergens op. Ik gebruik "vegan" als 100% synoniem aan "veganistisch". In mijn reactie kan je elke "vegan" ook vervangen door "veganistisch".
Oh lol, nu je het zegt. Ik had je 'vegetarisch' gelezen als 'veganistisch'.

* Gonadan gaat nog een bakje koffie halen

Maar dan blijf ik bij mijn eerste punt. Een restaurant wat heel erg z'n best doet niet veganistisch willen noemen omdat ze nog niet op 100% zitten vind ik juist contraproductief werken. Er is altijd wel iets niet-vegan te vinden, al is het maar buiten de kaart. Moet je daar nu echt zo rigide mee om willen gaan?

Maargoed, zoals @segil eerder al schreef, veganisme gaat ook veel om meningen en daar verschillen wij hier wellicht in. Al helpt het dan om het als mening te poneren en niet als feit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Oh lol, nu je het zegt. Ik had je 'vegetarisch' gelezen als 'veganistisch'.

* Gonadan gaat nog een bakje koffie halen

Maar dan blijf ik bij mijn eerste punt. Een restaurant wat heel erg z'n best doet niet veganistisch willen noemen omdat ze nog niet op 100% zitten vind ik juist contraproductief werken. Er is altijd wel iets niet-vegan te vinden, al is het maar buiten de kaart. Moet je daar nu echt zo rigide mee om willen gaan?

Maargoed, zoals @segil eerder al schreef, veganisme gaat ook veel om meningen en daar verschillen wij hier wellicht in. Al helpt het dan om het als mening te poneren en niet als feit. :)
Een persoon die heel erg hun best doet om veganistisch te leven maar toch nog elke dag een omelet eet is ook niet veganistisch. Die doet heel erg hun best, en dat is geweldig, maar veganistisch is die (nog) niet.

Het woord veganisme staat voor een morele filosofie: om dierenleed zo veel als praktisch mogelijk te vermijden (met dien verstande dat ook mensen gewoon dieren zijn, dus ook mensenleed dient zo veel als praktisch mogelijk vermeden te worden). Een restaurant dat naast veganistische gerechten ook nog steeds enkele vegetarische gerechten serveert is dus niet veganistisch, want het is praktisch mogelijk om die vegetarische gerechten niet meer te serveren, zoals het groeiende aantal wel veganistische restaurants bewijst.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 15-06-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De filosofie ken ik, maar ik heb moeite met de zienswijze dat er blijkbaar een oordeel gevormd moet worden of het voor jou praktisch haalbaar is, dat oordeel mag je dan dus niet zelf vormen.
Het is niet aan mij om te oordelen wat voor een ander praktisch haalbaar zou moeten zijn en dat kan ik ook niet extrapoleren op basis van wat derden voor zichzelf praktisch haalbaar achten. Het voorbeeld van een omelet is makkelijk op schieten, maar er bestaan heel veel stapjes in een ruime bandbreedte.
Een ouder die heel streng veganistisch leeft maar toch omwille van de verjaardag van de kinderen een keer naar een gewoon pannenkoekenrestaurant gaat en daar een pannenkoek eet kan je ook diskwalificeren omdat hij praktisch gezien ook gewoon alleen een mandje droog brood had kunnen bestellen. Dat is van de zotte en ook niet in lijn met de filosofie.
Zo ook voor een restaurant. Dat de één het prima redt om voor 100% te gaan is geen reden om anderen die dat nog niet gehaald hebben ineens te diskwalificeren. Misschien is hun missie wel anders en willen ze zoveel mogelijk mensen lokken en enthousiast krijgen voor veganistisch eten en is dat belangrijker dan de 100% halen. Dat doet niets af aan hun invulling van de filosofie.

Het is niet aan mij om te bepalen waar voor een ander de grens ligt en of hij zichzelf wel veganist mag noemen, dat is ook niet aan jou of aan wie dan ook. Er is geen tribunaal der veganisten, alleen mensen die hun best doen en de één heeft er meer voor over dan de ander. Dat maakt niet uit, alle beetjes helpen. :)

Het is jammer dat ik de menukaart van het restaurant niet kan inzien, nu kom ik niet verder dan dat ze een kaasgerecht aanbieden. Dan had ik ook een mening kunnen vormen over hoe ver ze gaan qua menu, want dat is in feite waar het over gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Sorry maar zoek in Nederland naar veganistische restaurants, en die die zich zo profileren serveren ook daadwerkelijk alleen 100% plantaardige maaltijden, zoals de Vegan Junk Food Bar, Mr. Vegan Food Bar, etc.

Als je trouwens op de site van De Nieuwe Winkel kijkt zie je daar nergens de woorden vegetarisch of veganistisch vermeld. Ze hebben het alleen over "voornamelijk met planten koken" en dat soort bewoordingen. Dat het een veganistisch restaurant zou zijn, dat maakt de journalist ervan. Onterecht. Want ze claimen zelf niet veganistisch te zijn, en zijn dat dus in de praktijk ook niet (volledig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Kunnen we terugkeren naar het bericht dat er een 2 sterren restaurant is in Nederland die voornamelijk plantaardig kookt? Dat is toch geweldig?! En ik vind het prima dat dit in de media zo benoemd wordt, dan zet veganisme in een positief daglicht.
Ik zie dat mijn lerares van de VIP koksopleiding (vega/vegan) lovend is over dit restaurant. Wow! En zij kan al zo ontzettend goed koken met plantaardige producten! :)

[ Voor 51% gewijzigd door segil op 15-06-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:59
Mx. Alba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Het woord veganisme staat voor een morele filosofie: om dierenleed zo veel als praktisch mogelijk te vermijden (met dien verstande dat ook mensen gewoon dieren zijn, dus ook mensenleed dient zo veel als praktisch mogelijk vermeden te worden).
Dit gaat in veel gevallen op waarschijnlijk maar er zijn tegenwoordig meer en meer mensen die plantaardig eten ivm de impact op de leefbaarheid op aarde en niet zozeer om dierenleed te vermijden. Dit zou je wel kunnen zien als het vermijden van leed bij mensen natuurlijk (minder leefbare wereld = mensenleed).

Dierenleed doet mij persoonlijk niets namelijk, als dierlijke producten niet zo verschrikkelijk slecht voor het milieu zouden zijn zou ik ze gewoon eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23

Yucon

*broem*

Zou ik hier een praktische vraag mogen stellen? Ja, google etc, maar het punt is dat ik enorm veel ruis tegenkom op basis van emoties ipv feiten. Ik eet heel weinig niet-plantaardige producten maar wel relatief veel vleesvervangers. Voornamelijk vanwege B12 en ijzer. Tegelijkertijd lijken die dingen me ook weer niet vreselijk gezond als je naar andere voedingsstoffen kijkt.

Maar weglaten is ook weer zoiets. Ik zie door de bomen het bos niet meer tussen de pilletjes. Ik heb begrepen dat er ook veel rommel tussen zit die in de praktijk nog niet goed wordt opgenomen of op een andere manier nauwelijks werkt. Nu kan ik me voorstellen dat er hier mensen zijn die die schifting wel al hebben weten te maken.

Is er een one size fits all oplossing wat betreft vitaminesupplement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:35:
Kunnen we terugkeren naar het bericht dat er een 2 sterren restaurant is in Nederland die voornamelijk plantaardig kookt? Dat is toch geweldig?! En ik vind het prima dat dit in de media zo benoemd wordt, dan zet veganisme in een positief daglicht.
Ik zie dat mijn lerares van de VIP koksopleiding (vega/vegan) lovend is over dit restaurant. Wow! En zij kan al zo ontzettend goed koken met plantaardige producten! :)
Graag, wanneer je daadwerkelijk het label mag dragen gaan we het toch niet over eens worden.

Ik vind het top dat het restaurant zo positief in het nieuws komt. Veganisme wordt van buitenaf toch al niet altijd even prettig ervaren, dus alles wat bijdraagt aan een positief beeld juich ik toe.
Het is mooi om te zien dat er onderhand toch dingen in de maatschappij veranderen omdat er meer aandacht voor komt. Zoiets simpels als dat bepaalde fabrikanten geen varken meer gebruiken voor hun snoepjes, blijkbaar was dat ook niet nodig maar ja we zijn het gewend dus waarom veranderen? Nu is het veranderd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:06

Vrijdag

De Zwarte

Yucon schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:12:
Zou ik hier een praktische vraag mogen stellen? Ja, google etc, maar het punt is dat ik enorm veel ruis tegenkom op basis van emoties ipv feiten. Ik eet heel weinig niet-plantaardige producten maar wel relatief veel vleesvervangers. Voornamelijk vanwege B12 en ijzer. Tegelijkertijd lijken die dingen me ook weer niet vreselijk gezond als je naar andere voedingsstoffen kijkt.

Maar weglaten is ook weer zoiets. Ik zie door de bomen het bos niet meer tussen de pilletjes. Ik heb begrepen dat er ook veel rommel tussen zit die in de praktijk nog niet goed wordt opgenomen of op een andere manier nauwelijks werkt. Nu kan ik me voorstellen dat er hier mensen zijn die die schifting wel al hebben weten te maken.

Ik heb hier nog een potje van dit gevonden: https://www.solgar.nl/pro...e-b/vitamin-b-12-100-mcg/ Was denk ik van mijn ex :P

En voor mijn zoontje heb ik Bjökovit B12 kinderkautabletten, met bosbessensmaak.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter

Ik slik dagelijks voor de zekerheid een multivitamine A-Z compleet en 2x per week een 1000μg B12 pilletje, beide gewoon van Kruidvat eigen merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40

Ter aanvulling, een artikel van de Consumentenbond.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B12 voor volwassenen is 2,8 microgram. B12 zit van nature alleen in dierlijke producten (vlees, vis, eieren en zuivel). Via de voeding krijgt de gemiddelde Nederlander de aanbevolen hoeveelheid B12 met gemak binnen.

Als je geen of weinig dierlijke producten eet loop je kans op een tekort. Voor veganisten is het advies dan ook dit gemis op te vangen met een B12-supplement. Ook voor vegetariërs kan een supplement nodig zijn. Afhankelijk van of je te weinig dierlijke producten eet.
Het lichaam zorgt gelukkig bij zo’n overdosering dat het niet te veel B12 opneemt. Het meeste B12 uit het supplement verlaat het lichaam dus gewoon weer. Zonde van je geld.

Het Voedingscentrum is duidelijk over hoeveel je maximaal zou moeten slikken: ‘Als je een vitaminesupplement gebruikt, geldt het advies om niet meer dan 100% procent van de ADH te nemen’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_RThwwcjiheYd6p7AUfSWbeFyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76BA7Z6zCelGpXn65lHC3PAe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
robcoenen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Tja, de Consumentenbond lijkt me nou niet echt een erg geloofwaardige partij hierin...

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme raadt aan om dagelijks 50μg te slikken of als alternatief wekelijks 2000μg of 2x per week 1000μg. Dat laatste doe ik dus, elke woensdag en zaterdag een pilletje met 1000μg.

"De geadviseerde doseringen voor veganisten zijn veel hoger dan de ADH van het Voedingscentrum of de AI van de EFSA. Dit is omdat het lichaam vitamine B12 uit supplementen die je één keer per dag neemt minder efficiënt opneemt dan B12 uit voedingsmiddelen die je verspreid over de dag eet."

https://www.veganisme.org...ingsstoffen/vitamine-b12/

[ Voor 37% gewijzigd door Mx. Alba op 23-06-2022 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Tja, de Consumentenbond lijkt me nou niet echt een erg geloofwaardige partij hierin...

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme raadt aan om dagelijks 50μg te slikken of als alternatief wekelijks 2000μg of 2x per week 1000μg. Dat laatste doe ik dus, elke woensdag en zaterdag een pilletje met 1000μg.

"De geadviseerde doseringen voor veganisten zijn veel hoger dan de ADH van het Voedingscentrum of de AI van de EFSA. Dit is omdat het lichaam vitamine B12 uit supplementen die je één keer per dag neemt minder efficiënt opneemt dan B12 uit voedingsmiddelen die je verspreid over de dag eet."

https://www.veganisme.org...ingsstoffen/vitamine-b12/
Same here qua supplementen, 2x per week een 1000ug b12 pilletje. Lobke Faasen (plantaardig diëtist) heeft er ook een filmpje over gemaakt.

Daarnaast in de herst/winter nog een D3 supplement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:09

De schijfforLife steld:
"Vitamine B12

Suppleer dagelijks 50-100 μg of twee keer per week 1000 μg vitamine B12 in de verbinding cyanocobalamine. Bij chronisch nierfalen is het aan te bevelen om dagelijks 1000-2000 μg vitamine B12 te suppleren in de verbinding methylcobalamine."
https://www.schijfforlife.nl/

Zelf doe ik 2x per weer 1000 μg Etos huismerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik had van de week een vreemde ervaring. Ik ben sinds ruim een jaar vegetariër, in die zin dat ik voor mijzelf geen vlees meer koop, en het alleen nog eet als het om restjes gaat die de rest van het gezin achterlaat en het anders in de prullenbak beland (wat ik nog erger vind). Dus een paar keer per jaar krijg ik nog eens een hoekje pizza salami/hawai binnen, want de meeste dingen krijg ik vrij goed afgestemd zodat er niks over blijft.

Maar ze eten nog wel vlees, die kiddo's, en van de week wilden ze spaghettisaus en daar ging dan écht HoH gehakt in (biologisch, dat wel). En ik kan echt wel vlees klaarmaken, ik deed het al bijna mijn hele leven. Maar de geur stond me gewoon echt tegen :-/. En dat verbaasde me. Een stukje salami op de pizza smaakt nog wel ok, maar echt 'vlees' vlees vind ik eigenlijk niet aantrekkelijk meer?

Is dat puur een kwestie van psychologie of zit er ook nog een lichamelijke verklaring aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Mx. Alba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik slik dagelijks voor de zekerheid een multivitamine A-Z compleet en 2x per week een 1000μg B12 pilletje, beide gewoon van Kruidvat eigen merk.
Even opletten, want volgens mij is de a-z compleet niet vegan.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
HTT-Thalan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:59:
Is dat puur een kwestie van psychologie of zit er ook nog een lichamelijke verklaring aan vast?
Kan beide zijn.
Psychologisch omdat vlees je niet aan staat en lichamelijk omdat je het niet meer gewend bent.
Met name dat laatste kan interessant zijn, waarbij ik zelf al een geruime tijd ben ' afgekickt ' van categorie junkfood, heb ik er eigenlijk nooit meer interesse in en als ik het dan toch eens nuttig, dan smaakt het ook niet zo fantastisch meer.
Zoiets zou je ook met vlees kunnen hebben, met name omdat de meesten dat toch innemen omdat ze het lekker vinden.
Maar heel veel dingen ( in het leven ) zijn gewenningen en zodra je dat verbreekt zie je dat het anders kan.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 04-07-2022 16:12 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik had van de week een vreemde ervaring. Ik ben sinds ruim een jaar vegetariër, in die zin dat ik voor mijzelf geen vlees meer koop, en het alleen nog eet als het om restjes gaat die de rest van het gezin achterlaat en het anders in de prullenbak beland (wat ik nog erger vind). Dus een paar keer per jaar krijg ik nog eens een hoekje pizza salami/hawai binnen, want de meeste dingen krijg ik vrij goed afgestemd zodat er niks over blijft.

Maar ze eten nog wel vlees, die kiddo's, en van de week wilden ze spaghettisaus en daar ging dan écht HoH gehakt in (biologisch, dat wel). En ik kan echt wel vlees klaarmaken, ik deed het al bijna mijn hele leven. Maar de geur stond me gewoon echt tegen :-/. En dat verbaasde me. Een stukje salami op de pizza smaakt nog wel ok, maar echt 'vlees' vlees vind ik eigenlijk niet aantrekkelijk meer?

Grappig. Ik had laatst hetzelfde met melk. Drink ik al jaren niet meer (terwijl ik vroeger een liter per dag dronk, want Joris Driepinter drie glazen per dag en het is goed voor je vanwege kalk enzo). Overgestapt op ongezoete sojadrink van de AH. Veel lekkerder en zachter van smaak.

Maar bij een vergadering was alleen melk beschikbaar, dus ik dacht waarom niet? Het viel me zo tegen. Dacht zelfs dat het bedorven was.

Mijns inzien geen psychologie, maar een kwestie van gewenning. Wellicht dat het andersom ook zo werkt (tijdje geen vlees/zuivel en daarna wel weer vlees/zuivel); dus dat je dan vlees en melk heerlijk vindt en je afvraagt wat je nou eigenlijk de afgelopen tijd gegeten/gedronken hebt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:37

Moonsugar

Communitymanager
Ik heb dit ook heel erg! Ik weet niet of het lichamelijk is per se, want ik vind niet alle vlees vies ruiken als ik bijv. langs een grillrestaurant loop of ergens ben waar het wordt klaargemaakt. Maar zelf ermee bezig zijn / aanraken etc. (komt gelukkig bijna nooit voor) is voor mij niet de leukste ervaring en ik herken me dan ook wel in wat je zegt.

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Ik eet al bijna 25 jaar geen vlees meer. De geur van vlees (gehakt, ham, kip) vind ik behoorlijk vies, veel te sterk. Het enige wat ik nog wel echt lekker vind ruiken is salami en rookworst. Dat zal ergens in mijn hersenen gelinkt zijn aan een positieve ervaring of zo.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
ThunderNet schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Even opletten, want volgens mij is de a-z compleet niet vegan.
Ja dat klopt volgens mij... Tegen de tijd dat die bijna op is eens een meer vegan alternatief zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

KabouterSuper schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Ik eet al bijna 25 jaar geen vlees meer. De geur van vlees (gehakt, ham, kip) vind ik behoorlijk vies, veel te sterk. Het enige wat ik nog wel echt lekker vind ruiken is salami en rookworst. Dat zal ergens in mijn hersenen gelinkt zijn aan een positieve ervaring of zo.
Ik eet op dit moment geen vlees vanwege milieuredenen maar ik moet toegeven als je in de Hema loopt en je komt voorbij de toonbank waar ze broodjes rookworst verkopen, dat vergt toch wel enige wilskracht.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Rookworst en vlees dat (deels) gerookt is, heeft ook voornamelijk de rookaroma als overheersende geur (en smaak, van wat ik mij herinner). Dat is niet te vergelijken met gehakt in een pan met wat olie of boter, want daar ga ik ook over mijn nek van. Zeker na bijna 7 jaar veganist te zijn.

Ik slik zelf overigens alleen b12, omega 3 van algen en vitamine d (vloeibaar). Overigens allemaal vrij los uit de pols en onregelmatig. Ik doe jaarlijks een bloedonderzoek, en daar komt eigenlijk nooit iets geks uit.

Over te term veganisme kunnen we lang bakkeleien, en hebben we ook meermaals gedaan in dit topic en het oude topic. En het blijft erbij, praktische haalbaarheid is in Nederland qua veganisme 100% mogelijk zonder je in allerlei bochten te wringen. Is het in het begin even wennen? Natuurlijk. Maar laten we niet met die onzin beginnen dat het niet voor iedereen 'praktisch haalbaar' zou zijn in het Westen. Dat is het voor 99,99% namelijk gewoon wel, en al zeker de Tweaker bezoeker en Nederland met supermarkten die een lading aan (en ook goedkope) veganistische opties hebben.

Veganisme is een kwestie van willen, niet kunnen, TLDR.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
WolfsRain schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 03:11:
Rookworst en vlees dat (deels) gerookt is, heeft ook voornamelijk de rookaroma als overheersende geur (en smaak, van wat ik mij herinner). Dat is niet te vergelijken met gehakt in een pan met wat olie of boter, want daar ga ik ook over mijn nek van. Zeker na bijna 7 jaar veganist te zijn.

Ik slik zelf overigens alleen b12, omega 3 van algen en vitamine d (vloeibaar). Overigens allemaal vrij los uit de pols en onregelmatig. Ik doe jaarlijks een bloedonderzoek, en daar komt eigenlijk nooit iets geks uit.

Over te term veganisme kunnen we lang bakkeleien, en hebben we ook meermaals gedaan in dit topic en het oude topic. En het blijft erbij, praktische haalbaarheid is in Nederland qua veganisme 100% mogelijk zonder je in allerlei bochten te wringen. Is het in het begin even wennen? Natuurlijk. Maar laten we niet met die onzin beginnen dat het niet voor iedereen 'praktisch haalbaar' zou zijn in het Westen. Dat is het voor 99,99% namelijk gewoon wel, en al zeker de Tweaker bezoeker en Nederland met supermarkten die een lading aan (en ook goedkope) veganistische opties hebben.

Hear hear!

Over variabele definities gesproken, zo kwam ik onlangs nog eentje tegen in een fb groep voor vegan dating / vriendschappen. Iemand noemt zichzelf vegan, alhoewel hij gewoon nog wel non-food dierlijke producten gebruikt/koopt. Hij zegt dat hij dit ook vegan noemt en de definitie ieder voor zichzelf moet kunnen invullen. Ik (en anderen) argumenteren dat hij plantaardig eet, maar geen vegan is. Maar daar heeft 'ie geen boodschap aan.
Nu organiseert hij een meetup in een restaurant. Prima initiatief. Maar hij zou dan geen moeite hebben om te komen aanzetten met een wollen trui, bontkraag, etc. Want "iedereen moet elkaar in z'n waarde laten".

Daar kan ik dus echt niets mee gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WolfsRain schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 03:11:
En het blijft erbij, praktische haalbaarheid is in Nederland qua veganisme 100% mogelijk zonder je in allerlei bochten te wringen.

[...]

Hoewel er natuurlijk wel medische issues kunnen zijn. Veel ziekenhuizen serveren geen vegan voedsel, vegan sondevoeding bestaat ook nauwelijks, en ik ken ook iemand die allerlei supplementen heeft geprobeerd maar om de een of andere redenen medisch bewezen dat uit supplementen onvoldoende opneemt.

Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo alsof veganisme super eenvoudig is. Je moet eigenlijk overal bij nadenken en lang niet iedereen heeft daar de capaciteiten voor, zij het doordat ze andere issues aan hun hoofd hebben, zij het doordat ze een mentale beperking hebben. Ik bedoel, als je niet weet of je deze week genoeg geld hebt om überhaupt eten te kunnen kopen dan is het logisch dat het je niet echt uitmaakt wat dat eten is dat je je wel kunt veroorloven, als het maar eten is. Ook bij voedselbanken is de keuze niet reuze qua vegan opties (als ik iets doneer voor de voedselbank zijn het vaak dingen als blikken linzen of andere peulvruchten, goede lang houdbare vegan vleesvervangers).

Al met al is die 99,99% die je noemt mijns inziens een zeer grove overschatting, maar verder zijn we het volledig met elkaar eens denk ik. :)
segil schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Hear hear!

Over variabele definities gesproken, zo kwam ik onlangs nog eentje tegen in een fb groep voor vegan dating / vriendschappen. Iemand noemt zichzelf vegan, alhoewel hij gewoon nog wel non-food dierlijke producten gebruikt/koopt.

[...]

Nog zo'n leuke is paardrijden, of gezellige dagjes uit naar de dierentuin of het dolfinarium of het circus (waar nu weliswaar geen wilde dieren meer gebruikt worden, maar nog steeds wel traditioneel gedomisticeerde dieren zoals paarden, honden, katten, vogels)

Al moet ik zeggen dat ik er bij schoenen ook niet helemaal op let of ze vegan zijn, maar mijn keuze is sowieso zeer beperkt... Zoek maar eens een leuke "damesschoen" maatje 45-46 waar je niet meteen honderden euro's voor neertelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 16:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

Hear hear!

Over variabele definities gesproken, zo kwam ik onlangs nog eentje tegen in een fb groep voor vegan dating / vriendschappen. Iemand noemt zichzelf vegan, alhoewel hij gewoon nog wel non-food dierlijke producten gebruikt/koopt. Hij zegt dat hij dit ook vegan noemt en de definitie ieder voor zichzelf moet kunnen invullen. Ik (en anderen) argumenteren dat hij plantaardig eet, maar geen vegan is. Maar daar heeft 'ie geen boodschap aan.
Nu organiseert hij een meetup in een restaurant. Prima initiatief. Maar hij zou dan geen moeite hebben om te komen aanzetten met een wollen trui, bontkraag, etc. Want "iedereen moet elkaar in z'n waarde laten".

Een wollen trui vind ik ook dikke prima, je hoeft geen schaap te slachten om de wol eraf te halen :P. Een leren riem daarintegen draag ik niet meer (dwz ik heb nog oude spullen maar nieuw koop ik namaak of kunststof oid). Dat levert me nog behoorlijk gedoe op met de aanschaf van een nieuwe bank. Ik gaf aan geen leer te willen, maar wel de look en stevigheid ervan. Nou, dat is eigenlijk gewoon niet mogelijk :P. Je hebt wel heel slijtvaste stoffen maar leer heeft unieke eigenschappen die ze (nog) niet hebben weten na te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Een wollen trui vind ik ook dikke prima, je hoeft geen schaap te slachten om de wol eraf te halen
https://thegreenvegans.co...ol-meer-zou-moeten-kopen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
[...]

Hear hear!

Ik wel. Ik vind dat je niet te rechtlijnig moet zijn. De kans dat bijvoorbeeld 50 procent van de bevolking voor 80 procent veganist wil worden, acht ik een stuk groter dan 20 procent van de bevolking 100 procent. En de winst voor dier en natuur is dan uiteindelijk groter.

Dit soort processen gaat stap voor stap. Ik zou dat FB-lid van je juist prijzen en aanmoedigen zo door te gaan. Een ieder die minder gebruik maakt van dieren is vooruitgang. En kan anderen aansteken. Nu 100 procent veganisme eisen gaat niet werken. Laat hem zijn eigen definities hanteren.

De meest succesvolle revoluties zijn evoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
ThunderNet schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Alleen jammer dat het artikel niet klopt.
Wat klopt er niet, dan?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024

Gistvlokken met B12, zoiets https://nl.pit-pit.com/products/gistvlokken-met-b12
Dat is naaast de B12 ook een ingredient waar je veel dingen mee kan maken/koken dus als je geen enkel dierlijk product wilt eten zal je het sowieso tegenkomen in recepten (bijv om op basis vn cashewnoten iets kazigs of spread te maken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
kraanwagen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Ik wel. Ik vind dat je niet te rechtlijnig moet zijn. De kans dat bijvoorbeeld 50 procent van de bevolking voor 80 procent veganist wil worden, acht ik een stuk groter dan 20 procent van de bevolking 100 procent. En de winst voor dier en natuur is dan uiteindelijk groter.

Dit soort processen gaat stap voor stap. Ik zou dat FB-lid van je juist prijzen en aanmoedigen zo door te gaan. Een ieder die minder gebruik maakt van dieren is vooruitgang. En kan anderen aansteken. Nu 100 procent veganisme eisen gaat niet werken. Laat hem zijn eigen definities hanteren.

De meest succesvolle revoluties zijn evoluties.
Zeker mee eens dat hij al goed bezig is met plantaardig eten, prima. En dat hij dan nog wel leder/wol/bont draagt, dat kan ook. Maar wat imho not done is, is een vegan meetup organiseren in een vegan fb groep, en vervolgens dan zelf komen aanzetten met een leder broek, wollen trui, bontkraag. Dat kan voor sommigen echt als een rode lap werken. En terecht ook. Je gaat juist als vegan naar zo'n meetup omdat je gelijkgestemden wilt ontmoeten en weet dat je daar ff niet bezig hoeft te zijn met je eten of andere zaken.
Ik heb hem ook geadviseerd om bij zo'n meeting in ieder geval dergelijke kleding niet aan te trekken. En als hij bijvoorbeeld nog wel leren schoenen heeft van vroeger, dan is dat veel minder een probleem. Maar zijn houding van: ik bepaal de definitie van vegan voor mezelf en als ik op zo'n meeting kom met dergelijke kleding, moeten jullie dat maar accepteren en ik heb geen zin in gezeur. Nee, dan snapt 'ie het gewoon niet.
Het is alsof je naar een bijeenkomst van de SP gaat in je dikke patserbak en arme mensen afkraakt.
Of je zit in het Feyenoord vak en scandeert Ajax leuzen. Niet slim :p

@HTT-Thalan Heb je deze wel eens bekeken? Ik draag deze riem al een paar jaar, en slijt nauwelijks

[ Voor 7% gewijzigd door segil op 09-07-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Een importproduct

Een belangrijke reden waarom mensen een verkeerd beeld hebben van de wolindustrie is omdat we daar eigenlijk nooit iets van zien. Schapen worden in Nederland namelijk vrijwel alleen gehouden voor het vlees. Schapen houden voor wol is in Nederland niet echt rendabel en de schapen die hier gehouden worden zijn vaak ook een ras wat niet echt veel wol produceert. De schapen die je hier in een weiland ziet lopen hebben dus niks te maken met wollen kleding die hier te koop is. Alle wollen producten die je in Nederland koopt zijn dus in het buitenland geproduceerd.
Deze eerste alinea al bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23

Yucon

*broem*

robcoenen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Interessant, ik las het 'wordt niet goed opgenomen' altijd als 'je kunt het wel slikken maar heb maar niet de illusie dat het tegen tekorten werkt'. Terwijl dat het hele punt blijkbaar niet zo is maar het meer erom gaat dat het wat betreft efficiëntie tegenvalt maar verder wel effectief is. Mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Hoewel er natuurlijk wel medische issues kunnen zijn. Veel ziekenhuizen serveren geen vegan voedsel, vegan sondevoeding bestaat ook nauwelijks, en ik ken ook iemand die allerlei supplementen heeft geprobeerd maar om de een of andere redenen medisch bewezen dat uit supplementen onvoldoende opneemt.

Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo alsof veganisme super eenvoudig is. Je moet eigenlijk overal bij nadenken en lang niet iedereen heeft daar de capaciteiten voor, zij het doordat ze andere issues aan hun hoofd hebben, zij het doordat ze een mentale beperking hebben. Ik bedoel, als je niet weet of je deze week genoeg geld hebt om überhaupt eten te kunnen kopen dan is het logisch dat het je niet echt uitmaakt wat dat eten is dat je je wel kunt veroorloven, als het maar eten is. Ook bij voedselbanken is de keuze niet reuze qua vegan opties (als ik iets doneer voor de voedselbank zijn het vaak dingen als blikken linzen of andere peulvruchten, goede lang houdbare vegan vleesvervangers).

Al met al is die 99,99% die je noemt mijns inziens een zeer grove overschatting, maar verder zijn we het volledig met elkaar eens denk ik. :)

[...]

Nog zo'n leuke is paardrijden, of gezellige dagjes uit naar de dierentuin of het dolfinarium of het circus (waar nu weliswaar geen wilde dieren meer gebruikt worden, maar nog steeds wel traditioneel gedomisticeerde dieren zoals paarden, honden, katten, vogels)

Al moet ik zeggen dat ik er bij schoenen ook niet helemaal op let of ze vegan zijn, maar mijn keuze is sowieso zeer beperkt... Zoek maar eens een leuke "damesschoen" maatje 45-46 waar je niet meteen honderden euro's voor neertelt...
Ik denk dat 99,99% vrij dicht in de buurt zit.

Dat men bepaalde vitamine niet goed op zou kunnen nemen, dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik ken toevallig een aantal veganisten die dat ook hebben, die daarom B12 injecties krijgen (en andere vitaminen). Again, geheel haalbaar hier in de Westerse wereld. Een beetje lastig, dat wel ja.

Hetzelfde geldt voor mensen die naar de voedselbank gaan natuurlijk. Je kunt dan natuurlijk zeggen, dat zijn ''alles zullen eten omdat ze anders geen eten hebben". Nou geef je zelf al aan dat, hoewel de keuze niet ruim is, het bij de voedselbank ook een optie is. Je kunt natuurlijk naar plantaardige producten vragen. In fact, in de huidige wereld denk ik dat die het vaakst overblijven.

Als je nog iets lager op de ladder gaat zitten, een zwerver die op straat leeft; ja dan begrijp ik dat het niet haalbaar is, en dan hebben we het inderdaad over die 0.01%, of 0.02%, of 0.03% (40.000 daklozen in Nederland, laten we zeggen een paar duizend met een medische aandoening, en een paar duizend die bij de voedselbank niet kunnen kiezen). Hoe je het ook went of keert, voor 99,5, 99,7, 99,8% is het - geheel praktisch haalbaar - om veganist te zijn. Alleen wilt het overgrote deel het niet, want cultuur/lekker/leuk/bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:02:
[...]

[...]

Deze eerste alinea al bijvoorbeeld.
Als je het eerste commentaar leest, dan wordt dat netjes uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WolfsRain schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat 99,99% vrij dicht in de buurt zit.

Dat men bepaalde vitamine niet goed op zou kunnen nemen, dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik ken toevallig een aantal veganisten die dat ook hebben, die daarom B12 injecties krijgen (en andere vitaminen). Again, geheel haalbaar hier in de Westerse wereld. Een beetje lastig, dat wel ja.

Hetzelfde geldt voor mensen die naar de voedselbank gaan natuurlijk. Je kunt dan natuurlijk zeggen, dat zijn ''alles zullen eten omdat ze anders geen eten hebben". Nou geef je zelf al aan dat, hoewel de keuze niet ruim is, het bij de voedselbank ook een optie is. Je kunt natuurlijk naar plantaardige producten vragen. In fact, in de huidige wereld denk ik dat die het vaakst overblijven.

Als je nog iets lager op de ladder gaat zitten, een zwerver die op straat leeft; ja dan begrijp ik dat het niet haalbaar is, en dan hebben we het inderdaad over die 0.01%, of 0.02%, of 0.03% (40.000 daklozen in Nederland, laten we zeggen een paar duizend met een medische aandoening, en een paar duizend die bij de voedselbank niet kunnen kiezen). Hoe je het ook went of keert, voor 99,5, 99,7, 99,8% is het - geheel praktisch haalbaar - om veganist te zijn. Alleen wilt het overgrote deel het niet, want cultuur/lekker/leuk/bbq.
Ik raad je aan om eens te reflecteren op validisme en klassisme. Op gebrek aan vegan voedsel in ziekenhuizen en andere zorginstellingen en het gebrek aan vegan sondevoeding ga je niet in, vergeet ook niet dat heel veel mensen op aanraden van medici bepaalde diëten volgen en dat die medici vaak nul komma nul kennis hebben van veganisme en vaak juist denken dat dat ongezond is, en je onderschat grovelijk de impact van armoede op iemands capaciteiten om beslissingen voor de lange termijn te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Ik raad je aan om eens te reflecteren op validisme en klassisme. Op gebrek aan vegan voedsel in ziekenhuizen en andere zorginstellingen en het gebrek aan vegan sondevoeding ga je niet in, vergeet ook niet dat heel veel mensen op aanraden van medici bepaalde diëten volgen en dat die medici vaak nul komma nul kennis hebben van veganisme en vaak juist denken dat dat ongezond is, en je onderschat grovelijk de impact van armoede op iemands capaciteiten om beslissingen voor de lange termijn te maken.
Om hier een ervaring aan toe te voegen. Onlangs lag een vriendin van mij in het ziekenhuis voor een week en deed een oproep op fb voor vegan eten. Enige dat ze hadden aan warm eten in het ziekenhuis was rijst met doodgestoomde brocolli en uitgedroogde tofu. Wat betreft brood was het niet veel beter, want daar zat melk in. En dit is een nieuw ziekenhuis dat 5 jaar geleden geopend is. Er is niets voor een niets een vegan fb groep voor het brengen van voedsel naar vegans in het ziekenhuis :p
Tis eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat op een plek waar je beter moet worden, zulk matig eten wordt geserveerd. Terwijl gezond eten juist nou enorm kan helpen bij herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:14

PB-powell

Mr. Laziness

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Om hier een ervaring aan toe te voegen. Onlangs lag een vriendin van mij in het ziekenhuis voor een week en deed een oproep op fb voor vegan eten. Enige dat ze hadden aan warm eten in het ziekenhuis was rijst met doodgestoomde brocolli en uitgedroogde tofu. Wat betreft brood was het niet veel beter, want daar zat melk in. En dit is een nieuw ziekenhuis dat 5 jaar geleden geopend is. Er is niets voor een niets een vegan fb groep voor het brengen van voedsel naar vegans in het ziekenhuis :p
Tis eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat op een plek waar je beter moet worden, zulk matig eten wordt geserveerd. Terwijl gezond eten juist nou enorm kan helpen bij herstel.
Nou maakt de leeftijd van een ziekenhuis natuurlijk niks uit of ze wel of niet vegan zouden kunnen serveren. Maar een ziekenhuis is gericht op zorg en herstel en moet voor een grote groep mensen eten verzorgen, dan ga je toch al snel de grote gemene delers zoeken en vegan is dat (nog) niet. Overigens is de kwaliteit van het gemiddelde ziekenhuiseten inderdaad vrij belabberd ;( maar dat zal ook deels door de schaalvergroting komen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Tja, ik zou - mocht ik in het ziekenhuis belanden - ook wel een 5 sterren diner willen hebben van een Michelin kok/restaurant.
Maar ik denk toch echt wel dat ik in eerste instantie heel blij zou zijn als ze mij er weer bij kunnen lappen.
Uiteraard moeten ze je daar met dat eten niet zieker maken dan je al bent, maar in een dergelijke geval lijkt het mij een noodsituatie, en iets met nood breekt wet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
PB-powell schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:19:
[...]

Nou maakt de leeftijd van een ziekenhuis natuurlijk niks uit of ze wel of niet vegan zouden kunnen serveren. Maar een ziekenhuis is gericht op zorg en herstel en moet voor een grote groep mensen eten verzorgen, dan ga je toch al snel de grote gemene delers zoeken en vegan is dat (nog) niet. Overigens is de kwaliteit van het gemiddelde ziekenhuiseten inderdaad vrij belabberd ;( maar dat zal ook deels door de schaalvergroting komen.
Vegan is juist wel een grote gemene deler, want nagenoeg iedereen kan vegan eten... Moslims, met wat kleine extra aanpassingen ook Joden, Hindoes, mensen die lactose-intolerant zijn of die alergisch zijn voor ei, vegetariërs, veganisten, en het zou je verbazen, maar ook omnivoren kunnen gewoon veganistisch eten. Juist in zo'n complexe cateringsituatie lijkt mij een breed vegan aanbod juist een geweldige uitkomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mx. Alba schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Vegan is juist wel een grote gemene deler, want nagenoeg iedereen kan vegan eten... Moslims, met wat kleine extra aanpassingen ook Joden, Hindoes, mensen die lactose-intolerant zijn of die alergisch zijn voor ei, vegetariërs, veganisten, en het zou je verbazen, maar ook omnivoren kunnen gewoon veganistisch eten. Juist in zo'n complexe cateringsituatie lijkt mij een breed vegan aanbod juist een geweldige uitkomst!
Niet iedereen zit op een (verplicht) vegan dieet te wachten en zeker als je al niet lekker bent wil je inderdaad lekker en/of iets herkenbaars eten. En gezien de gemiddelde kookkusten van de gemiddelde chef hebben die nog moeite om goede en lekkere vegan gerechten klaar te maken. Anders zou dat al een veel groter aanbod in de maatschappij hebben. En niet roepen 'maar dat is hartstikke simpel!', voor iemand die dat elke dag doet en zich erin heeft verdiept misschien wel, maar de gemiddelde chef is gewoon niet zover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Ik heb weinig tot niks met vegan. Maar voor de grap eens de plantaardige variatie op vanillevla van Alpro geprobeerd. Dat is best lekker! :9~ Knap gemaakt. Wel dubbel de prijs van normale vla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
PLAE schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:39:
Ik heb weinig tot niks met vegan. Maar voor de grap eens de plantaardige variatie op vanillevla van Alpro geprobeerd. Dat is best lekker! :9~ Knap gemaakt. Wel dubbel de prijs van normale vla.
Zekers, en die chocolade variant ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Want broccoli met rijst is ongezond? Sla je nu niet een beetje door? Het is geen restaurant hè, ze zorgen voor voeding en zo te lezen zijn de macro's prima in orde.
Als ze nou met een Turkse pizza met döner aan komen zetten dan volg ik je. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Want broccoli met rijst is ongezond? Sla je nu niet een beetje door? Het is geen restaurant hè, ze zorgen voor voeding en zo te lezen zijn de macro's prima in orde.
Als ze nou met een Turkse pizza met döner aan komen zetten dan volg ik je. :P
Ik ben helemaal voor brocolli met rijst en tofu. Count me in! Maar als ik de zieke mag geloven was het drooggekookte rijst, een hoopje slap gekookte brocolli (< 100 gr) en gortdroge tofu stukjes zonder smaak. Tsja, wordt jij daar vrolijk van als je dat elke dag moet eten als hoofdgerecht, omdat er niets anders is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Niemand wordt vrolijk van ziekenhuis eten, vegan en niet-vegans alike ;) Volgens mij is klagen over ziekenhuiseten al zo oud als ziekenhuizen zelf :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09 11:54
Afgelopen weekend heb ik de vegan ei van Greenforce geprobeerd. Dit is een poeder waar je wat water bij moet doen, mixen tot een beslagje om dit vervolgens te bakken.
Ik moet zeggen dat het beslag er niet super lekker uitzag maar eenmaal gebakken met een klein beetje zout en peper is hij echt 1 op 1 met echt gebakken ei. Substantie is echt super goed en ik denk dat dit ook heel goed is door gerechten heen (nu op een broodje getest)
Linkje: https://nl.greenforce.com...ei?variant=42188345278632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bolko schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:15:
Afgelopen weekend heb ik de vegan ei van Greenforce geprobeerd. Dit is een poeder waar je wat water bij moet doen, mixen tot een beslagje om dit vervolgens te bakken.
Ik moet zeggen dat het beslag er niet super lekker uitzag maar eenmaal gebakken met een klein beetje zout en peper is hij echt 1 op 1 met echt gebakken ei. Substantie is echt super goed en ik denk dat dit ook heel goed is door gerechten heen (nu op een broodje getest)
Linkje: https://nl.greenforce.com...ei?variant=42188345278632
Leuk! Ik ben benieuwd. Ik heb diverse ei-vervangers geprobeerd. De ene is wat beter dan de ander. Sommigen zijn ronduit slecht. Waar heb je 'm gekocht? In een supermarkt?

Ik ben ook erg benieuwd naar Just Egg. Dat schijnt ook erg goed te zijn, alleen nog niet verkrijgbaar in Nederland. https://www.ju.st/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Disclaimer vooraf; ik ben niet voor- of tegen vegan c.q. vegatarisch (wij eten zelf nog nauwelijks vlees).

Maar dit soort knutsel/surrogaat eten als vervanging van een aloud product (in dit geval een ei).
Waarom zo moeilijk en gecompliceerd doen? 8)7 :?

25 % veldboneneiwit, maïsmeel, kikkererwtenmeel, verdikkingsmiddelen: methylcellulose, carrageen, gellan; natuurlijke aroma's, suiker, psylliumschillen, keukenzout, zuurteregelaar: natriumcitraat, kurkuma.

En dan een kiloprijs van 36 euro (!) voor wat zakjes poeder?!? WTF; hier is de industrie weer flink haar zakken aan het vullen. :F ;w
't Zijn allemaal ruim voorhanden grondstoffen die best wel goedkoop zijn. Maar dan gemixed in een zakje is 't ineens een kostbaar product. :X

Eet dan gewoon (willekeurige soort) bonen en/of andere plantaardige producten. Maar niet dit soort high-tech fabriekseten.
En het is zeer zeker geen vervanging voor ei(geel/wit) in gerechten die de specifieke eigenschappen van bindende/stollende eieren nodig hebben.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
PB-powell schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Niet iedereen zit op een (verplicht) vegan dieet te wachten en zeker als je al niet lekker bent wil je inderdaad lekker en/of iets herkenbaars eten. En gezien de gemiddelde kookkusten van de gemiddelde chef hebben die nog moeite om goede en lekkere vegan gerechten klaar te maken. Anders zou dat al een veel groter aanbod in de maatschappij hebben. En niet roepen 'maar dat is hartstikke simpel!', voor iemand die dat elke dag doet en zich erin heeft verdiept misschien wel, maar de gemiddelde chef is gewoon niet zover.
Tja, eigenlijk zijn dat dus gewoon non-argumenten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:06:
Disclaimer vooraf; ik ben niet voor- of tegen vegan c.q. vegatarisch (wij eten zelf nog nauwelijks vlees).
Gelukkig maar :)
Maar dit soort knutsel/surrogaat eten als vervanging van een aloud product (in dit geval een ei).
Omdat als je lang gewend bent een bepaald product te eten, het fijn is om een vervanger te eten die daar op lijkt.
25 % veldboneneiwit, maïsmeel, kikkererwtenmeel, verdikkingsmiddelen: methylcellulose, carrageen, gellan; natuurlijke aroma's, suiker, psylliumschillen, keukenzout, zuurteregelaar: natriumcitraat, kurkuma.

En dan een kiloprijs van 36 euro (!) voor wat zakjes poeder?!? WTF; hier is de industrie weer flink haar zakken aan het vullen. :F ;w
't Zijn allemaal ruim voorhanden grondstoffen die best wel goedkoop zijn. Maar dan gemixed in een zakje is 't ineens een kostbaar product. :X
Zeker mee eens dat het duur is en je het zelf veel goedkoper zelf kunt maken. Als je toegang hebt tot al die componenten en ook de verhoudingen weet. Maar de meesten hebben dit niet.
Eet dan gewoon (willekeurige soort) bonen en/of andere plantaardige producten. Maar niet dit soort high-tech fabriekseten.
Daar gaat het niet om, je wilt een product hebben dat lijkt op het origineel, omdat je dat al jarenlang gegeten hebt en daar herinneringen/gevoelens/emoties bij hebt.
En het is zeer zeker geen vervanging voor ei(geel/wit) in gerechten die de specifieke eigenschappen van bindende/stollende eieren nodig hebben.
Dat hangt af van het gerecht en welke ei-vervanger je gebruikt. Sommige vervangers kunnen de functie van binding of smaak prima vervangen. Enige wat nog erg lastig is om na te bootsen is een sous. Het kippeneiwit zorgt daar voor een luchtige structuur, wat zover ik weet nog niet volledig te imiteren is met plantaardige componenten.

Dan nog even een misverstand uit de weg ruimen die ik wel vaker voorbij zie komen. De stelling dat bijvoorbeeld een ei 1 product is en de vervanger bestaat uit tientallen producten. Of biefstuk vergelijken met een vleesvervanger en als argument gebruiken dat het vlees natuurlijk is en de vervanger een verzameling van fabrieksmatig gemaakte componenten.
Alleen dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Een ei, of een stuk vlees, bestaat ook uit verschillende onderdelen. Alleen hoeven die niet vermeld te worden bij de ingrediëntenlijst. Als je daarentegen componenten toevoegt, moeten die wel genoteerd worden. Als je een ei of stuk vlees helemaal zou uitschrijven in alle losse onderdelen, krijg je ook een hele lijst. En mocht je die weer opnieuw kunnen opbouwen met onderdelen, kan je ook veel duurder uitkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mx. Alba schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Tja, eigenlijk zijn dat dus gewoon non-argumenten...
Als het non-argumenten zijn, waarom is ziekenhuis eten dan niet vegan? Waarom is dan al het eten vegan? Makkelijk een discussie doodslaan op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
PB-powell schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:28:
[...]

Als het non-argumenten zijn, waarom is ziekenhuis eten dan niet vegan? Waarom is dan al het eten vegan? Makkelijk een discussie doodslaan op deze manier...
Eigenlijk is het antwoord: omdat men niet beter weet en/of omdat men huiverig is voor verandering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mx. Alba schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Eigenlijk is het antwoord: omdat men niet beter weet en/of omdat men huiverig is voor verandering.
Of omdat men anders naar dieren kijkt? Dit is de kern van waarom mensen vegan zijn en veel mensen zien dieren niet zoals vegans ze zien. Dat is de reden waarom niet alles vegan is, overigens is dat geen reden om dan ergens geen vegan aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maar je kunt niet met iedereen rekening houden, dus wordt er voor de massa gekookt.
+ wat kleine uitzonderingen zullen er wel mogelijk moeten zijn, als het om medische gronden gaat.
De prioriteit gaat naar een voedzame maaltijd om te herstellen, niet om te voldoen aan ideologieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
JohanNL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:42:
Maar je kunt niet met iedereen rekening houden, dus wordt er voor de massa gekookt.
+ wat kleine uitzonderingen zullen er wel mogelijk moeten zijn, als het om medische gronden gaat.
De prioriteit gaat naar een voedzame maaltijd om te herstellen, niet om te voldoen aan ideologieën.
En denk je dat wat nu wordt geserveerd voldoende is voor een goed herstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:52:
[...]

En denk je dat wat nu wordt geserveerd voldoende is voor een goed herstel?
Het zullen dus over het algemeen niet de beste kookkunsten zijn, maar qua voedingswaarden denk ik dat je wel goed zit ja.
Alleen als je als veganist/vegetariër - of algeheel/anderszins problemen hebt met sommige producten/ingrediënten - bij je standpunten blijft, ja dan bestaat de kans dat het niet echt veelzijdig zal zijn.
Ze kunnen je niet dwingen, maar ze kunnen ook niet met iedereen rekening houden, dus dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
JohanNL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Het zullen dus over het algemeen niet de beste kookkunsten zijn, maar qua voedingswaarden denk ik dat je wel goed zit ja.
Alleen als je als veganist/vegetariër - of algeheel/anderszins problemen hebt met sommige producten/ingrediënten - bij je standpunten blijft, ja dan bestaat de kans dat het niet echt veelzijdig zal zijn.
Ze kunnen je niet dwingen, maar ze kunnen ook niet met iedereen rekening houden, dus dan houdt het op.
Klopt. Vandaar er dus ook fb groepen zijn om vega/vegans te helpen die in het ziekenhuis liggen. Zo heb ik samen met anderen die vriendin eten gebracht. Dat mag gelukkig gewoon. Ze kan ook gewoon pizza laten bezorgen :D

Ik denk zelf dat het allemaal wel wat gezonder kan, qua hoeveelheid groenten en fruit. Maar ik begrijp ook wel dat het merendeel dat in het ziekenhuis ligt, helemaal niet gewend is om veel groente/fruit te eten en gaan protesteren. Je wilt dat ook niet als ziekenhuis. Dus dan maar een compromis. Een beetje gezond eten en een beetje minder gezond eten, in de vorm van toetjes en ijsjes en gefrituurde dingen.

[ Voor 21% gewijzigd door segil op 06-07-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Omdat als je lang gewend bent een bepaald product te eten, het fijn is om een vervanger te eten die daar op lijkt.
Daar op lijkt? :?
Als je per se geen kwets-geen-dieren/buit-ze-niet-uit (vegan toch?) leefstijl wilt aanhangen, dan wil je toch juist GEEN associatie met hoe het voorheen wel gebruikelijk was? (dat ei dus)
Daar gaat het niet om, je wilt een product hebben dat lijkt op het origineel, omdat je dat al jarenlang gegeten hebt en daar herinneringen/gevoelens/emoties bij hebt.
Op zich een, voor mij begrijpelijke redenering, maar je wilt toch, als vegan zijnde, juist niet dat soort memories ophalen?
Want dat is immers 'verderfelijk'; die goede herinneringen aan dat echte ei... :/
Als je een ei of stuk vlees helemaal zou uitschrijven in alle losse onderdelen, krijg je ook een hele lijst. En mocht je die weer opnieuw kunnen opbouwen met onderdelen, kan je ook veel duurder uitkomen :)
Ja, duhh... als je kikkererwten compleet ontleedt in basiscomponenten, krijg je ook een hele waslijst. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:50:
[...]

Nee hoor, één heel eenvoudige regel: geen dierenleed.

(En mensen zijn ook dieren, dus ook geen mensenleed.)
Nu ben ik toch nieuwsgierig: Hoe ver moet dat 'geen dierenleed' dan gaan? Hoe gaat een veganist ermee om als er bijvoorbeeld ongedierte (insektenplagen, ratten, duiven, enz.) in zijn/haar huis zit? Dichter bij huis, de mug 's nachts in je slaapkamer? ;)

Of iets verder door gedacht, als een veganist bedreigd wordt door een groot roofdier zoals een leeuw, een tijger of een beer, zou ie zichzelf dan niet mogen verdedigen?

Ik kan me namelijk heel moeilijk voorstellen dat veganisten zich dan ineens heel pacifistisch gaan opstellen om zichzelf lager op de voedselketen te plaatsen, eerder dat dan het overlevingsinstinct het over neemt.

Met een zienswijze die zegt "geen nodeloos dierenleed" kan ik het overigens prima eens zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:44:
[...]

Daar op lijkt? :?
Als je per se geen kwets-geen-dieren/buit-ze-niet-uit (vegan toch?) leefstijl wilt aanhangen, dan wil je toch juist GEEN associatie met hoe het voorheen wel gebruikelijk was? (dat ei dus)
Voor sommigen werkt het zo. Maar je hebt natuurlijk ook associaties gemaakt met je voeding in de loop van je leven. Döner na een leuk avondje stappen, gebakken eitje op vakantie, biefstuk op de bbq met vrienden, etc, etc. Dat soort herinneringen kunnen best sterk zijn. Zo verlang ik soms nog naar een gekookt eitje. En als je dat iets kunt eten dat erop lijkt zonder het bijkomende dierenleed, vind ik dat prima. Maar er zijn ook vegans bij die dat helemaal niet willen. En ik heb het hier niet over het nabootsen van een konijnenrug, waar heel visueel is wat het ooit geweest is.
Op zich een, voor mij begrijpelijke redenering, maar je wilt toch, als vegan zijnde, juist niet dat soort memories ophalen?
Want dat is immers 'verderfelijk'; die goede herinneringen aan dat echte ei... :/
Zie hierboven.
Ja, duhh... als je kikkererwten compleet ontleedt in basiscomponenten, krijg je ook een hele waslijst. :+
Zekers... ik zeg alleen dat die lijst met ingrediënten van een vervanger vreemd/kunstmatig lijkt, maar helemaal niet hoeft te zijn. Het zijn soms nagenoeg dezelfde componenten die in de dierlijke variant zitten.

Over vlees eten / vleesvervangers en gezondheid hier nog een recente interesante interview met Jaap Seidell, Hoogleraar Voeding & Gezondheid aan de VU
https://www.studioplantaa...is-vlees-jaap-seidell_vu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:00:
Ik ben helemaal voor brocolli met rijst en tofu. Count me in! Maar als ik de zieke mag geloven was het drooggekookte rijst, een hoopje slap gekookte brocolli (< 100 gr) en gortdroge tofu stukjes zonder smaak. Tsja, wordt jij daar vrolijk van als je dat elke dag moet eten als hoofdgerecht, omdat er niets anders is?
Nee, maar als niet veganist zou op dat moment het enige alternatief zijn om de tofu te laten vervangen door een slap smakeloos gehaktballetje. Wat @naitsoezn al zegt, in het ziekenhuis word je over het algemeen niet écht blij, ongeacht je voorkeur qua eten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:18:
Ik denk zelf dat het allemaal wel wat gezonder kan, qua hoeveelheid groenten en fruit. Maar ik begrijp ook wel dat het merendeel dat in het ziekenhuis ligt, helemaal niet gewend is om veel groente/fruit te eten en gaan protesteren. Je wilt dat ook niet als ziekenhuis. Dus dan maar een compromis. Een beetje gezond eten en een beetje minder gezond eten, in de vorm van toetjes en ijsjes en gefrituurde dingen.
Gezond qua voedingsstoffen voor de lange termijn bedoel je dan, maar voor een patiënt op dat moment zijn de lekkernijen gezonder. Vitaminen zijn leuk, maar voor die paar dagen dat men er gemiddeld genomen ligt maakt dat echt geen verschil. De etenswaren die jij noemt hebben daar minder van en vaak ook minder gunstige macro's, maar geven wel veel energie en doet mentaal ook veel voor een patiënt. Dat is meer waard op dat moment en in die zin dus gezonder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Klopt. Vandaar er dus ook fb groepen zijn om vega/vegans te helpen die in het ziekenhuis liggen. Zo heb ik samen met anderen die vriendin eten gebracht. Dat mag gelukkig gewoon. Ze kan ook gewoon pizza laten bezorgen :D

Tja, ziekenhuiseten focust meestal op een lijst voedingsstoffen naar binnen krijgen bij de patiënt, niet op culinaire waarde.

Overigens verandert bij veel zieke mensen de smaak ook. Daarom is ziekenhuiseten vaak wat zouter/pittiger/zoeter. Ook de portiegroottes worden aangepast (want iemand die ziek is krijgt meestal geen vol bord naar binnen). Daarnaast zijn er ook genoeg ziekenhuizen die juist redelijk ver gaan in persoonlijk aanbod qua eten: eiwitshakes die je kunt bestellen, vruchtensap erbij, eitje bij het ontbijt, etc. Bij het Radboud vond ik het ontbijt bijna richting hotelkwaliteit gaan iig.

Ik vind het wel een beetje bijzonder om een ziekenhuis af te bekken omdat de brocolli met rijst en tofu niet goed genoeg was, om dan vervolgens het te hebben over "ze kan zelfs pizza laten bezorgen". :F

Als "FB groepen om vegans te helpen overleven in het ziekenhuis" een ding is, dan lig je wat mij betreft bijna voor jan lul in het ziekenhuis. Jeetje zeg, wat een first world problem. Zegt ook niet echt iets over hoe groot een probleem is. Vroeger maakte je voor elke verjaardag een FB groep aan. Kan nou niet zeggen dat dat over maatschappelijk belangrijke kwesties ging...

Wil je écht iets betekenen voor gezond eten in het ziekenhuis, dan vraag je even rond wie de manager Facilitair of Keuken is bij het ziekenhuis, en ga je daar een keer het gesprek mee aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:29:
Zekers... ik zeg alleen dat die lijst met ingrediënten van een vervanger vreemd/kunstmatig lijkt, maar helemaal niet hoeft te zijn. Het zijn soms nagenoeg dezelfde componenten die in de dierlijke variant zitten.
Het lijkt niet kunstmatig, het ís kunstmatig. Dat is feitelijk niet te betwisten. Waar het mis gaat is dat een kunstmatig samengesteld product per definitie als minder goed gezien wordt, wat natuurlijk helemaal niet het geval hoeft te zijn. Een complete maaltijd is in die zin ook een kunstmatig samengesteld product, maar dat maakt het niet automatisch slechter dan de losse ingrediënten.
Het wordt pas een probleem als er te veel zout of andere toevoegingen in zitten die niet per se hoeven maar het daadwerkelijk kwalitatief minder goed maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:06:

Ik ben niet vegan geworden omdat ik de smaak van vlees en zuivel niet lekker vond, integendeel, ik was echt een enorme vleeseter. Dus ja, ik vind het lekker om voedsel te eten dat qua smaakbeleving daarop lijkt, maar waar geen dier z'n leven lang voor heeft hoeven lijden om vervolgens doodgemaakt te worden, voor die 10 minuten van smaakgenot tijdens het eten.
Ik begrijp niet waarom dat voor jou zo onbegrijpelijk is :).

Overigens:
zeer zeker geen vervanging voor ei(geel/wit) in gerechten die de specifieke eigenschappen van bindende/stollende eieren nodig hebben
Heb je het weleens geprobeerd dan, gezien je het zo stellig zegt? Er zijn genoeg plantaardige producten die deze functie wel overnemen. Ik heb het product in kwestie nog nooit geprobeerd (wel andere producten van dat merk), maar aquafaba (kikkererwten vocht) is bijvoorbeeld zo'n product. Kun je erg goed gebruiken in taarten of tiramisu, klopt net als slagroom.

Wat betreft de prijs: tsja geef ze eens ongelijk, pure kwestie van vraag en aanbod toch. Het is niet voor niets dat AH zo gigantisch inzet op vlees en zuivel opvolgers, de marges die ze daarop kunnen pakken zijn nu (nog) enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Majesty schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:02:
Wat betreft de prijs: tsja geef ze eens ongelijk, pure kwestie van vraag en aanbod toch. Het is niet voor niets dat AH zo gigantisch inzet op vlees en zuivel opvolgers, de marges die ze daarop kunnen pakken zijn nu (nog) enorm.
Dat dus. De grondstoffen die gebruikt worden om plantaardige vleesvervangers te maken zijn veel goedkoper dan vlees... Toch zijn de eindproducten niet zelden 2x zo duur.

Ik bedoel, ik haal tofu en tempeh bij de Chinese supermarkt, dat is daar goedkoper dan kiloknaller vlees - bij de Appie is het makkelijk 4x zo duur. Ze verkopen er ook blikjes seitan mock chicken en mock duck, echt super lekker, en spotgoedkoop - een zelfde product bij een reguliere supermarkt zou een klein vermogen kosten.

Er zijn steeds meer mensen die minder vlees eten en de meesten van hen weten niet echt hoe je dat kan doen en vallen dus terug op vleesvervangers die er letterlijk uitzien en smaken als de vleesproducten die ze vervangen. Een uitgelezen kans voor producenten en supermarkten om een flinke marge te pakken. En dat doen ze dus ook. Het verkoopt toch wel. Meanwhile kopen "echte" veganisten die producten nauwelijks. Ik gebruik bijna altijd tofu, tempeh of peulvruchten als vleesvervangers in mijn gerechten. Van die Beyond / Vegetarische Slager / Vivera dingen eet ik eigenlijk alleen als er wordt gebarbecued of gegourmet bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Onlangs heb ik een link hier geplaatst naar een podcast (en artikel) van proveg, waarin duidelijk wordt gemaakt dat die enorme prijsverschillen tegenwoordig best meevallen en sommige producten goedkoper zijn dan hun dierlijke tegenhanger.

https://www.studioplantaa...uur-pablo-moleman-proveg/
https://proveg.com/nl/blo...n-vleesvervangers-krimpt/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Mx. Alba schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Dat dus. De grondstoffen die gebruikt worden om plantaardige vleesvervangers te maken zijn veel goedkoper dan vlees... Toch zijn de eindproducten niet zelden 2x zo duur.

Ik bedoel, ik haal tofu en tempeh bij de Chinese supermarkt, dat is daar goedkoper dan kiloknaller vlees - bij de Appie is het makkelijk 4x zo duur. Ze verkopen er ook blikjes seitan mock chicken en mock duck, echt super lekker, en spotgoedkoop - een zelfde product bij een reguliere supermarkt zou een klein vermogen kosten.

Er zijn steeds meer mensen die minder vlees eten en de meesten van hen weten niet echt hoe je dat kan doen en vallen dus terug op vleesvervangers die er letterlijk uitzien en smaken als de vleesproducten die ze vervangen. Een uitgelezen kans voor producenten en supermarkten om een flinke marge te pakken. En dat doen ze dus ook. Het verkoopt toch wel. Meanwhile kopen "echte" veganisten die producten nauwelijks. Ik gebruik bijna altijd tofu, tempeh of peulvruchten als vleesvervangers in mijn gerechten. Van die Beyond / Vegetarische Slager / Vivera dingen eet ik eigenlijk alleen als er wordt gebarbecued of gegourmet bijvoorbeeld.
Sorry hoor, maar dit soort commentaren trek ik dan gewoon weer echt slecht. Goed-beter-beterst of zo? 8)7 Laat mensen toch gewoon plantaardig eten wat ze willen. Elke persoon die dierlijke producten laat staan is er toch weer een.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Garyu schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Sorry hoor, maar dit soort commentaren trek ik dan gewoon weer echt slecht. Goed-beter-beterst of zo? 8)7 Laat mensen toch gewoon plantaardig eten wat ze willen. Elke persoon die dierlijke producten laat staan is er toch weer een.
Hier ben ik het ook mee eens. Het is wel een 'perfect is the greatest enemy of good' verhaaltje. Als je zelf probeert om zo veel mogelijk plantaardige producten te gebruiken en je van een 'echte' veganist nog altijd een preek krijgt omdat je niet álles er aan doet om nog méér dierenleed te voorkomen, dan snap ik ook dat mensen om die reden afhaken: Je kan het dan nooit goed genoeg doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Zet ik "echte" tussen aanhalingstekens, wordt het nog verkeerd geïnterpreteerd wat ik wil zeggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Mx. Alba schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:19:
Zet ik "echte" tussen aanhalingstekens, wordt het nog verkeerd geïnterpreteerd wat ik wil zeggen. 8)7
Het tussen aanhalingstekens zetten van een woord maakt het juist ambigu wat je wil zeggen. Simpele oplossing, gewoon geen verschil maken en het hele woord weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tja, het leek me toch duidelijk want enerzijds had ik het over mensen die minder vlees willen eten (dus duidelijk geen vegans), anderzijds over "echte" vegans.

Maar ja, corona brain fog, wellicht komt het er gewoon niet uit zoals ik wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Conclusie: vegans zijn er in alle soorten... van "echte" planteneters tot "echte" junkfoodies, en alles wat er tussenin zit :p

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/3PRH1wmet9U/maxresdefault.jpg
Fully Raw Kristina <3

Afbeeldingslocatie: https://www.theveganeffect.nl/wp-content/uploads/2017/09/veganjunkfoodbar.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 08-07-2022 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

segil schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:05:
Conclusie: vegans zijn er in alle soorten... van "echte" planteneters tot "echte" junkfoodies, en alles wat er tussenin zit :p

[Afbeelding]
Fully Raw Kristina <3

[Afbeelding]
Van health guru tot fast food, zo lang het maar diervriendelijk en plantaardig is _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Oh ik ben ook niet wars van een lekkere vette vegan junk food hap op z'n tijd hoor! O+

Maar wat ik bedoel is dat in mijn ervaring, velen die full-time plantaardig eten (in tegenstelling tot flexitariërs die alleen hun vleesconsumptie willen verminderen) niet heel vaak van die Beyond / Vivera / Vegetarische Slager vleesvervangers kopen omdat dat kneiterduur is. Die zullen namelijk vrij snel de weg naar lokale toko's gevonden hebben waar tofu en tempeh spotgoedkoop zijn, en geleerd om daar heerlijke gerechten mee te brouwen die gewoon plantaardig zijn ipv dat het een "omnivoor" recept is waarin het vlees vervangen is door iets plantaardigs wat erop lijkt.

Zo maak ik bijvoorbeeld mijn chili door het vlees eenvoudig weg te laten. Chili sin carne. Het vlees vervangen is helemaal niet nodig, want als je de chili, tjokvol bonen, serveert met rijst, heb je een uitstekend eiwittenprofiel te pakken. En als ik snert maak, vervang ik de rookworst door blokjes geperste tofu - smaakt heel anders dan rookworst maar geeft wel een vergelijkbare bite. En de rookgeur en -smaak is eenvoudig toe te voegen met Liquid Smoke. Ik moet zeggen, ik heb wel geprobeerd om snert te maken met vegan rookworst, maar dat viel gewoon tegen, om nog maar niet te spreken van de astronomisch hoge prijs van die vegan rookworsten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Je spreekt van "de meeste mensen", maar vervolgens vooral van jezelf. Ik ken juist veel vegans / vegetariers die wél regelmatig dat soort producten eten en juist tofu of tempeh niet lusten. Het palet is gewoon gevarieerd, dus pas op met je aannames over "de meerderheid", that's all.

Ik eet overigens alles, ik ben gezegend met een werklocatie midden in de lokale "chinatown" hier in de buurt van het stadcentrum, dus verschillende chinese restaurants en een thais restaurant, maar om de hoek ook israelische (makkelijk vegan te krijgen door koshere bereiding) en mediterrane restaurants. Overal kun je goed eten voor weinig geld (lunch menu voor ca. 8 euro). Favorites: vegan mapo tofu en vegan thai curry met tofu, of het hoemoes lunch menu :).

[ Voor 44% gewijzigd door Garyu op 08-07-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Garyu schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:37:
Je spreekt van "de meeste mensen", maar vervolgens vooral van jezelf. Ik ken juist veel vegans / vegetariers die wél regelmatig dat soort producten eten en juist tofu of tempeh niet lusten. Het palet is gewoon gevarieerd, dus pas op met je aannames over "de meerderheid", that's all.
Goed punt, ik heb het veranderd in "velen", en eraan toegevoegd dat dat mijn ervaring is. YMMV. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:45:
[...]

Goed punt, ik heb het veranderd in "velen", en eraan toegevoegd dat dat mijn ervaring is. YMMV. :)
Gelukkig... kan ik weer ongegeneerd doorgaan met vegan burgers eten, als 9 jarige vegan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
segil schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Gelukkig... kan ik weer ongegeneerd doorgaan met vegan burgers eten, als 9 jarige vegan :D
Fsck nu heb ik zin in een vegan burger maar Mr. Vegan Foodbar Nijmegen vindt Dukenburg te ver weg om te leveren... :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Veganisten zijn er in vele soorten en maten heb ik al eerder begrepen.
Maar het botst toch ook wel een beetje dat je veganist bent, maar het voor jezelf dan wel toestaat (veganistisch) junkfood te consumeren.
Natuurlijk kan het wel een keer zo nu en dan en zijn veel van die vleesvervangers ook weer niet zó slecht te noemen, maar toch, kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die dit vreemd vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JohanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:55:
Maar het botst toch ook wel een beetje dat je veganist bent, maar het voor jezelf dan wel toestaat (veganistisch) junkfood te consumeren.
Natuurlijk kan het wel een keer zo nu en dan en zijn veel van die vleesvervangers ook weer niet zó slecht te noemen, maar toch, kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die dit vreemd vinden.
Vegan heeft toch niets te maken met gezond eten? Slaat alleen op eten zonder dierenleed.

Als jij een maaltijd wil maken met bizar veel calorieën, suiker of olie: helemaal vegan, zolang er geen dierlijke producten in zitten.

Dat is echt gatekeeping deluxe. Voor anderen bepalen wat een term wel of niet inhoud door eigen invulling.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 08-07-2022 14:01 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
JohanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:55:
Nee hoor, botst helemaal niet. Zoals @Jeroenneman zegt, vegan eten heeft in de basis niets te maken met gezond eten. In de praktijk zullen de meeste vegans wel gezond eten over het algemeen, omdat ze sowieso meer dan gemiddeld bezig zijn met wat voor voeding ze binnen krijgen. Maar er zijn zeker ook vegans die veel ongezonds eten. Kijk anders eens in deze fb groep ;)
https://www.facebook.com/groups/194567900666819

Een leuk rijmpje om te onthouden:

Sugar is Posion,
Seitan is Glue,
I'm not Vegan for my health,
so f*ck you !

>:)

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 08-07-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Vegan heeft toch niets te maken met gezond eten? Slaat alleen op eten zonder dierenleed.

Als jij een maaltijd wil maken met bizar veel calorieën, suiker of olie: helemaal vegan, zolang er geen dierlijke producten in zitten.

Dat is echt gatekeeping deluxe. Voor anderen bepalen wat een term wel of niet inhoud door eigen invulling.
Mag ik het dan niet vreemd vinden? De combinatie is gewoon vreemd; voor andere ( dieren ) het beste voor hebben maar niet voor jezelf, tenminste als we er over eens zijn dat veel van die voorverpakte dingen, junkfood etc. niet gezond is en er redelijke en haalbare alternatieven voor zijn, ook als veganist zijnde.

Verder geen ' gatekeeping deluxe ' :+ of je moet de eerste zin van mijn reactie gemist hebben

@segil Goed, dan is dat duidelijk. Ik vond het alleen een beetje vreemd en ik denk meerdere met mij.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 08-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nee dat is helemaal niet vreemd, @JohanNL. Ik ben vegan omdat ik inzie dat de dierlijke bio-industrie zoals wij die in de "westerse" wereld bedrijven een immens gedrocht is dat mens, dier, natuur, milieu en klimaat schaadt, terwijl het ook gewoon anders kan. Mijn gezondheid heeft daar niet direct iets mee te maken, wel indirect... Ik zit nu bijvoorbeeld thuis met corona, een zoönose die mogelijk is gemaakt door de manier waarop wij mensen met dieren omgaan. In een vegan wereld zullen er veel minder van zulke ziektes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Majesty schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:02:
[...]

Heb je het weleens geprobeerd dan, gezien je het zo stellig zegt? Er zijn genoeg plantaardige producten die deze functie wel overnemen. Ik heb het product in kwestie nog nooit geprobeerd (wel andere producten van dat merk), maar aquafaba (kikkererwten vocht) is bijvoorbeeld zo'n product. Kun je erg goed gebruiken in taarten of tiramisu, klopt net als slagroom.
Niet om 't een of 't ander, maar als ik Tiramisu maak, dan gebruik ik eierdooiers (van lokale kippetjes), room (vers van de boerderij), simpele lange vingers, echte mascarpone, wat ingekookte espresso met likeur en dan 'bouw' ik 'm helemaal zelf.
En na een nachtje in de koelkast heb je dan een echte en overheerlijke Tiramisu. :9

Met al die andere, al dan niet geknutselde, ingrediënten zul je best ook een lekker toetje kunnen maken, maar dan is het GEEN Tiramisu! :N

BTW: het lekwater van een potje kikkererwten kun je idd tot schuim kloppen. Maar dan nog is dat geen eiwitschuim. En het gedraagt zich en proeft toch echt anders.
Uiteraard; pakken wat je pakken kunt, toch? ;) Gij onwetende consument zal betalen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

ehtweak schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Niet om 't een of 't ander, maar als ik Tiramisu maak, dan gebruik ik eierdooiers (van lokale kippetjes), room (vers van de boerderij), simpele lange vingers, echte mascarpone, wat ingekookte espresso met likeur en dan 'bouw' ik 'm helemaal zelf.
En na een nachtje in de koelkast heb je dan een echte en overheerlijke Tiramisu. :9

Met al die andere, al dan niet geknutselde, ingrediënten zul je best ook een lekker toetje kunnen maken, maar dan is het GEEN Tiramisu! :N

BTW: het lekwater van een potje kikkererwten kun je idd tot schuim kloppen. Maar dan nog is dat geen eiwitschuim. En het gedraagt zich en proeft toch echt anders.
Prima dat jij dat doet, maar je vermijdt er geen dierenleed mee. En dat is toch prio nummer 1 in dit topic zou ik denken. Als dat je eerste prioriteit is, dan heb je twee opties:
#1: met behulp van "namaak"producten zo dicht mogelijk bij komen
#2: iets heel anders knutselen

Beide opties zijn diervriendelijk&plantaardig. Optie #3, ei- en melkproducten gebruiken, is dat niet en daarom natuurlijk niet aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

JohanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Mag ik het dan niet vreemd vinden? De combinatie is gewoon vreemd; voor andere ( dieren ) het beste voor hebben maar niet voor jezelf, tenminste als we er over eens zijn dat veel van die voorverpakte dingen, junkfood etc. niet gezond is en er redelijke en haalbare alternatieven voor zijn, ook als veganist zijnde.

Verder geen ' gatekeeping deluxe ' :+ of je moet de eerste zin van mijn reactie gemist hebben

@segil Goed, dan is dat duidelijk. Ik vond het alleen een beetje vreemd en ik denk meerdere met mij.
Dieren in de bio-industrie hebben geen keuze hoe ze "geproduceerd" worden. Ik heb wel de vrijheid te kiezen, en kan dus bewust kiezen om ongezond te eten. Groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28
JohanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Zeker. Ik heb het ook al eens eerder aangekaart in dit topic. Ik zocht inspiratie en wat uitwisselingen rond veganistisch eten en omdat dit topic meer theoriek is, zat ik op Facebook wat rond te kijken in Nederlandse vegan groepen. Toen viel me op hoeveel vegans daar dus veel "processed foods" kopen, met alle bijbehorende verpakkingen. Ik had het gevoel dat het daar voornamelijk ging over vegan koekjes van de ALDI, kant en klare maaltijden tot aan geschilde en gesneden aardappelschijfjes in plastic verpakking. Dat vond ik opvallend.

Misschien komt het omdat ik in Frankrijk woont waar men veel minder met pakjes kookt dan in NL. Helaas dan wel weer weinig vegan producten hier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Mx. Alba schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Fsck nu heb ik zin in een vegan burger maar Mr. Vegan Foodbar Nijmegen vindt Dukenburg te ver weg om te leveren... :'( :'( :'(
Ik ken die niet* en hij lijkt in het geheel niet te bezorgen. Is die wel open geweest? Op de website staat hij ook niet (meer).

*Niet dat dat veel zegt, maar het wekt mijn interesse ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Krentenbol schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Ik ken die niet* en hij lijkt in het geheel niet te bezorgen. Is die wel open geweest? Op de website staat hij ook niet (meer).

*Niet dat dat veel zegt, maar het wekt mijn interesse ;)
O ze zijn er kennelijk niet meer. Ze zaten ook op een heel onhandige plek in een voetgangersgebied dus afhalen is ook lastig, en leveren naar mijn wijk deden ze nooit want dat was "te ver"...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WolfsRain
Laten we in dit topic vooral vermijden om elkaar eetrestricties aan te praten op basis van gezondheid/Kcal. Zoals al een aantal keer aangegeven, daar draait veganisme niet om, met of zonder vleesvervangers, met of zonder plasticverpakking, laag of hoog in kcal; zolang er geen dieren voor zijn gebruikt is het veganistisch :).
Mx. Alba schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb zelf in het ziekenhuis gelegen (een jaar geleden). Goede voorbereiding getroffen incl overleg. Ik heb tot nu toe alleen maar artsen gesproken die zich of geen zorgen maakten, of helemaal voor plantaardige voeding waren (zkh in Amsterdam, Amstelveen en Haarlem).

En voor plotselinge ziekenhuisopname zijn er groepen zoals Vegan in het ziekenhuis (of in veel gevallen naasten).

Sondevoeding, fair, maar again, dan heb je het over een hele kleine groep. Hetzelfde geldt voor daklozen en armoede. Dan hebben we het over (gelukkig) een relatief klein percentage in Nederland.

Again, ik blijf erbij. De praktische haalbaarheid van Veganisme in Nederland is gewoon goed, voor 99%+ van de bevolking. Laten we daar eens beginnen, en daarna kijken naar de edge cases.

(Een ander naar fenomeen is het gebruik van edge cases tegen veganisme door de 99% groep).

[ Voor 69% gewijzigd door WolfsRain op 10-07-2022 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dit zou wel eens het goede topic kunnen zijn voor een wat technische vraag

Vooropgesteld dat mn zoon en ik wel vlees eten (keto/bouillionvasten dieet heeft me van beginnende diabetes en enorm overgewicht gered zonder enige lubberende huid want door veel in staat van autophagy te gaan heeft mn lichaam alle overtollige cellen netjes hergebruikt) Mn vrouw is vegetarisch.
We eten regelmatig vegan. Nu alles lekker in blad staat verknippen we wat vers geplukt paardenbloemblad, druivenblad, lindeblad, sharonroosblad, uien en knoflookgroen fijn, wat vers geplukte kruiden als thijm, rozemarijn, perterselie etc erbij, beetje zout, peper olijfolie, scheutje appelazijn, dat is dan de middagsnack ipv een broodje, extreem lokaal en ook vegan.
Ik doe niet aan tofu en maak liever een maaltijd zonder "nepvlees" waarbij je vlees gewoon niet mist, soms maak ik een bal deeg van tarwemeel en water, was de zetmelen eruit, knoop de gluten strak op, marinade, stevig bakken en je krijgt iets dat gewoon erg lekker is en wat wegheeft van kip.

Vit B12 komt wel eens op dat is gedekt met gebruik gistvlokken en zeewier, we komen geen voedingsmiddelen tekort.

Maar een belangrijk onderdeel van het ontbijt is kefir. Ik maak melkkefir en waterkefir.
Waterkefir is vegan maar duh melkkefir niet. (maak principe is hetzelfde, levende korrels (symbiose bacterien en gisten vergisten beschikbare suikers, de alcoholen worden dan weer omgezet in zuren)
Omdat kazige dingen hier zeer gewaardeerd worden ben ik bezig met het ontwikkelen van een vegan "melk" kefir.

Heeft iemand ervaringen daarmee?

Met plantaardige melk (handje spul als amandel/cashew/gerstvlokken/havermout, beetje zout, in pan met 1.5l water naar 80C brengen, paar keer stafmixer erin, door doek filteren super makkelijk en goedkoop) zit er niet voldoende beschikbare suikers in, het komt niet op gang.
Broodgisten produceren enzymen die de zetmelen en gluten omzetten in suikers voor de gist tijdens het rijsproces, kefir heeft die gisten er niet inzitten en ik vrees dat broodgist toevoegen de kefir overwelmen gaat.

Dus dan voeg ik een suiker toe, wat ruwe kokossuiker, zelfgemaakte appelstroop, of honing.
Dan komt het wel op gang, maar het blijft waterkefir, dus vloeibaar als water, niet dik als yoghurt.
Ook proeft het "hol" de vet component mist.

Zou wat zonnebloempitten tot pasta vermalen die holle smaak op kunnen lossen?
En hoe krijg ik het dikker?

Zodra ik dit rond heb is mijn vrouw direct vegan en mn zoon en ik ook een forse stap die kant op want met vegan melk kefir heb ik dan weer een basis voor kazig spul, broodbeleg en sausvulling. Dus het zou wel heel erg fijn zijn dit te tackelen.
Iemand raad?

oh zag iets over ziekenhuiseten, ik heb eens in het ziekenhuis gelegen en nadat ik vroeg waarom het eten ("normaal eten") zo saai was wisten ze me te vertellen dat veel planten en kruiden actieve stoffen hebben die interacties met het lichaam en zelfs medicijnen kunnen hebben (denk kurkuma, gember, perterselie etc) dus dat ze dat standaard niet in de keuken gebruiken omdat het geen doen is voor elke patient een individuele maaltijd te maken op basis van het ziektebeeld en medicijnen, niemand krijgt het gewoon, dat scheelt kosten en maakt het een stuk makkelijker. Extra pech voor vegans natuurlijk want het zijn nu juist de kruiden die het lekker maken, niet voor niets dat de Indiaase keuken een prachtige inspiratie is voor vegans.
Bij vliegen is het trouwens door de bereiding ideaal om vegetarisch/vegan te kiezen, de kruiden komen door de langere inwerktijd en opwarmen beter naar voren dus vegan.vegetarisch vliegtuig eten is zeker lekkerder dan de "normale maatijd" dus daar hebben vegan geluk :)
Pagina: 1 ... 22 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic