Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is allemaal een kwestie van tijd, boerenverzet is zinloos:
Vlees wordt het nieuwe olie. Pensioenfondsen worden door de deelnemers al aangesproken op hun investeringen in de vleessector. Nu beleggers in toenemende mate kolen, olie en gas de rug toekeren, komt het volgende doelwit in beeld.
The meat industry is doing exactly what Big Oil does to fight climate action

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

Volgens mij heet die groep "Dier&Recht" en niet "Dier&Leed". Maar verder inderdaad een aparte beslissing door de rechter, in hoger beroep zelfs.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Garyu schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:09:
Volgens mij heet die groep "Dier&Recht" en niet "Dier&Leed". Maar verder inderdaad een aparte beslissing door de rechter, in hoger beroep zelfs.
Beide organisaties bestaan, maar het gaat hier inderdaad om Dier & Recht!

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:19
Ik pak even een post van reddit erbij, want dit zit toch wel wat genuanceerder in elkaar blijkbaar:
De kern van de zaak is of de stelling 'Kalfjes worden direct na de geboorte bij de moeder weggehaald' voldoende onderbouwing is voor het standpunt 'Zuivel is ernstig dierenleed'.

De eerste bron veegt de rechter van tafel omdat het niets zegt over 'direct' weghalen, alleen dat de band meteen ontstaat, vervolgens groeit en dat het ernstig leed is als het kalf later wordt weggehaald.

De tweede bron accepteert de rechter wel, maar hij moet een afweging maken tussen de betrouwbaarheid van de bron en de belangen van Agractie. De rechter schat de bron lager in omdat het niet duidelijk is waarop het oordeel gebaseerd is, omdat de bron zelf aangeeft dat het oordeel niet onomstreden is, en omdat het oordeel uit deze bron diametraal tegengesteld is aan het oordeel van de vorige jaargang van deze bron (de meest recente geeft de score als 8 van 8, de voorgaande als 0 van 8).

Alle andere argumenten voor de stelling dat zuivel ernstig dierenleed is, heeft de rechter ook niet bekeken omdat hij dat niet relevant acht: het publiek legt de connectie tussen de twee stellingen op de poster, dus moet dat verband onderzocht worden.

Ik vind het overigens een slechte beslissing omdat de rechter de tweede bron veel te laag inschat: zelfs als die geen doorslag geeft, is het voldoende signaal om de maatschappelijke discussie aan te zwengelen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
segil schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Zo zie je maar hoe machtig de lobby is van de vee- en zuivelindustrie. Een ander voorbeeld is dat dierenrechtactivisten als terrorist kunnen worden bestempeld. Ook zoiets idioots. Alsof het bezetten van een boerderij gelijk wordt gesteld aan een terreurdaad. Als voorbeeld https://nos.nl/artikel/23...-organisaties-eenvoudiger

[...]
Nou, het lijkt best wel op terreur in sommige gevallen.
Die boeren doen in beginsel niets wat tegen de wet is, gewoon een agrarisch bedrijf runnen volgens de wet.
Dan zijn er mensen en organisaties die er niet mee eens zijn - wat mag - maar dan ook in sommige gevallen moedwillig deze bedrijven willen saboteren, in vorm van bedreiging, maar ook door bijvoorbeeld een boerderij te bezetten.
Dit kan toch zeker wel als terrorisme worden gezien.

Nog even een beschrijving van wat terrorisme is voor de volledigheid:
Het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Dus wat sommige van die anti-dierenleed organisaties doen lijkt enorm op terrorisme, dus het is niet zo gek dat ze dan uiteindelijk op zo'n zwarte lijst komen en er strafrechtelijke onderzoeken komen.
Dit gaat namelijk wel wat verder dan enkel ( vreedzaam ) strijden tegen dierenleed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
JohanNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Die boeren doen in beginsel niets wat tegen de wet is, gewoon een agrarisch bedrijf runnen volgens de wet.
Dan zijn er mensen en organisaties die er niet mee eens zijn - wat mag - maar dan ook in sommige gevallen moedwillig deze bedrijven willen saboteren, in vorm van bedreiging, maar ook door bijvoorbeeld een boerderij te bezetten.

[...]

Dus wat sommige van die anti-dierenleed organisaties doen lijkt enorm op terrorisme, dus het is niet zo gek dat ze dan uiteindelijk op zo'n zwarte lijst komen en er strafrechtelijke onderzoeken komen.
Dit gaat namelijk wel wat verder dan enkel ( vreedzaam ) strijden tegen dierenleed.
Dan geldt dit ook voor farmer defense force. Of Greenpeace. En die worden ook niet bestempeld als terroristen. En de definitie van terrorisme die je zelf aanhaalt, is niet in de verste verte van toepassing op de acties die dierenactivisten doen. Eén boerderij bezetten is niet maatschappij ontwrichtend. Daarentegen een snelweg blokkeren wel. (FDF) Of politici thuis opzoeken.
Nee, mij is het duidelijk dat vooral het grote geld een rol speelt hierbij. Dat zie je ook in de VS, waarbij dierenactivisten heel anders behandeld en bestempeld worden dan ander vormen van activisme. Stel dat de acties gericht waren tegen een andere sector, bijvoorbeeld waxinelichtjesverkopers, dan zou dat heel anders bestempeld worden. Vergeet niet dat de vee- en zuivelindustrie vele 10tallen jaren een grote vinger hebben in de politiek. O.a. in de vorm van het CDA. Dat heeft gewoon invloed op beleidsvoering en uiteindelijk ook hoe een rechter oordeelt.

Nog over die uitspraak van de rechter... ook al zou de vergelijking met dierenleed niet kloppen, dan nog wordt er vaak genoeg overdreven in reclame campagnes. Zoals "Melk goed voor elk". Wat ook aantoonbaar niet het geval is. Waarom mag dat dan wel?

[ Voor 23% gewijzigd door segil op 05-01-2022 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:48:
[...]

[...]

Er staat 'radicale dierenactivisten', dan is het natuurlijk de vraag wat 'radicaal' is. De meeste activisten hangen gewoon ergens een spandoek. Het blokkeren van een vrachtwagen zou ik ook niet meteen maatschappij-ontwrichtend noemen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als we een veeboer gaan behandelen zoals hij zijn vee behandelt ;)

Als je de definitie wat zou aanpassen, dan wordt het weer een heel ander verhaal:
plegen van op mensenlevens gericht geweld
Want het systematisch en op grote schaal mishandelen en doden van (andere) dieren is inderdaad nog steeds perfect legaal en wordt zelfs aangemoedigd (subsidies). Daarnaast zijn we ook héél selectief in de dieren die we beschermen of doden. De criteria hebben zelfs helemaal niets met intelligentie (koe vs. kat) of genetische verwantschap (hond vs. varken) te maken. Wat een rare en hypocriete wetten...

Mag ik het levenslang opsluiten en doden van miljarden dieren een grotere terreur noemen dan actievoeren in een veebedrijf? (niet de wet, maar mijn mening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Deze advocaat reageert op de uitspraak van de rechter in de zaak van Dier&Recht en hij trekt de uitspraak in twijfel. Best interessant om te bekijken.

Samenvattend: hij is van mening dat de rechter geen mening mag vormen over het begrip "ernstig dierenleed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Het is wat je duurzaam noemt, ik snap dat hele "no meat" beweging niet . oftewel mijn voedsel eet jou voedsel ..
Ik zelf geloof eerder in een beter balans van voedsel verspreiding, compostering / hergebruik
Dat er overproductie op diverse producten gedaan word, dat ben ik zonder meer eens .

Maar vega-zalm/vega-vlees donder een lekker end op.. ik ben best bereid een dag geen vlees te eten en dat liever dan "nep" meuk..
ik geloof niet in iets in de hemel, maar wel een een goeie balans in voedsel
Als je het over duurzaamheid wilt hebben, kijk dan even hiernaar:
https://static1.squarespa...cy-Infographic-Metric.png

'geen vlees' wil ook niet zeggen dat je 'nepvlees' moet eten, dat 'nepvlees' is er enkel om de shift voor vleeseters gemakkelijker te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:06:
[...]

zal vast wel wat waarheid in zitten, (dat plaatje wat je poste) maar dat klinkt me meer als "platte aarde theorie" in het feit dat je veel meer producten aan de kant schuift dan 3000 liter puur voor een hamburger.
- lijm, kleding, melk, brandstof (koeienvlaai). bouwmateriaal
en wederom je kan een koe "restanten" voeren die jij niet kan eten. (gras/hooi etc)
Voor alles wat je opsomt zijn er diervriendelijke alternatieven met een kleinere impact.

En ik zou het niet over 'restanten' hebben: EU-graan gaat voor 61% in het veevoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTZXN1VQm31zOspsFRGdBC59d1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2HEz7KuhRM0YsoyKVdEtpqDu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ekBLUP1ZLcK1eTfgvyepIbg6cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FG3AciXEm2GFyCWVmtVvbyF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1oH5Csq1_H42uvsV8ZO38ESCj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FF599mT4Xfdtn78lQfIhzupX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGZ7q0AeqAM9AKa3XZz3u8zgBeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xozqyVE8fDnObqjqaAPsgX1L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjip5s7UXj11dLtzWRFlYwChnM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWjvUAS6jYN0vKnyW8ErZ7Vy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 21:18
Eén keer in de zoveel tijd loop ik weer tegen praktische vragen op met dat veganistisch eten. Ditmaal betreft het lunchen:

Als lunch eet ik meestal een salade van peulvruchten/geroosterde groentes/noten en sla o.i.d. maar soms heb je gewoon de tijd niet om dit voor te bereiden, kom je op een plek waar dit niet te verkrijgen is (zeker wanneer ik ergens voor mijn werk moet zijn) of heb je geen zin in groente. In dat soort gevallen is het handig als je een broodje achter de hand hebt. Het valt me op dat vegan broodbeleg vaak vrij hoogcalorisch is, al die smeerseltjes en vegan kazen zijn snel 220+ per 100 gram.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 08:46
Over de laatste grafiek: heb je daar een toelichting van of linkje naar uitleg?
Als ik het goed begrijp, komt het uit dit artikel: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0959378018306101 (2020 ipv 2019, maar wel zelfde auteurs titel en journal).
Maar ik kan daarin juist deze grafiek van jouw post niet vinden.

Ik vraag dit omdat de grafiek best wel indruk op mij maakte, dus ik probeer hem echt te begrijpen.

Ik vraag me ook af:
Wat is CHG?
Wat is LUC? --> dat is land use change, bijv bos->grasland CO2 die daarbij vrijkomt.
En gaat dit over CO2e alleen van dieet of totale CO2e per persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30

PB-powell

Mr. Laziness

Louislouislouis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:24:
Eén keer in de zoveel tijd loop ik weer tegen praktische vragen op met dat veganistisch eten. Ditmaal betreft het lunchen:

Als lunch eet ik meestal een salade van peulvruchten/geroosterde groentes/noten en sla o.i.d. maar soms heb je gewoon de tijd niet om dit voor te bereiden, kom je op een plek waar dit niet te verkrijgen is (zeker wanneer ik ergens voor mijn werk moet zijn) of heb je geen zin in groente. In dat soort gevallen is het handig als je een broodje achter de hand hebt. Het valt me op dat vegan broodbeleg vaak vrij hoogcalorisch is, al die smeerseltjes en vegan kazen zijn snel 220+ per 100 gram.

Hebben jullie nog tips?
Je moet dat wel terugrekenen naar porties van ~15 gram. Als ik dat dan vergelijk met belegen kaas, ham en 100% pindakaas/appelstroop is dat niet per se hoog.
Zelf ben ik nog een beetje zoekende naar een goed alternatief van vleeswaren wat geen zoet beleg of humus is. Dat laatste vind ik niet lekker qua smaak en structuur. Hebben mensen hier nog tips in?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
PB-powell schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Je moet dat wel terugrekenen naar porties van ~15 gram. Als ik dat dan vergelijk met belegen kaas, ham en 100% pindakaas/appelstroop is dat niet per se hoog.
Zelf ben ik nog een beetje zoekende naar een goed alternatief van vleeswaren wat geen zoet beleg of humus is. Dat laatste vind ik niet lekker qua smaak en structuur. Hebben mensen hier nog tips in?
Of je rekent met 100 of 15 gram maakt niks uit, als je het vergelijkt met kipfilet of huttekase heeft vegan broodbeleg vaak veel kcal of je nou 100 of 15 gram op je sneetje brood smeert/legt.

Kaas en zoetigheden zoals pindakaas en hagelslag at ik sowieso al niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Louislouislouis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Of je rekent met 100 of 15 gram maakt niks uit, als je het vergelijkt met kipfilet of huttekase heeft vegan broodbeleg vaak veel kcal of je nou 100 of 15 gram op je sneetje brood smeert/legt.

Dan noem je wel 2 producten die laag in kcal zitten. Vergelijk het eens met salami, boterhammenworst of spek.
Terug rekenen heeft wel zin, want 220+ kcal / 100 gr klinkt veel, maar als je vervolgens maar 15 gr verbruikt, is het op je dagelijkse inname erg weinig. Ook al vergelijk je het met iets als kipfilet.
Smeersels in het algemeen bevatten vaak veel vet. Ook "normale" kipsalade, selderijsalade, etc.

Als je weinig tijd hebt, kan je ook kant-klaar lunches nemen zoals:
https://www.ah.nl/product...onduelle-lunchbowl-quinoa
https://www.ah.nl/product...atura-quinoa-tomaat-olijf

Of anders is soep wellicht een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Louislouislouis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:13:
[...]

In de vergelijking maakt 100 of 15 gram inderdaad niet uit. Maar 220 klinkt nogal veel als je dat niet eerst terugrekent naar wat je daadwerkelijk binnen krijgt (tenzij je je boterhammen heel dik belegd).
Als alternatief zou je nog een boterham minder kunnen eten, maar wat dikker belegd. Dan krijg je qua volume misschien minder binnen, maar wel dezelfde calorieën als dat belangrijk voor je is.
Als je naar het totaal kijkt krijg je per portie van 15 gram ~20 calorieën meer binnen als het verschil tussen vegan en niet vegan 100 calorieën per 100 gram is. Dat is nog geen 1% procent van de gemiddelde dagelijkse inname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
segil schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Dan noem je wel 2 producten die laag in kcal zitten. Vergelijk het eens met salami, boterhammenworst of spek.
Terug rekenen heeft wel zin, want 220+ kcal / 100 gr klinkt veel, maar als je vervolgens maar 15 gr verbruikt, is het op je dagelijkse inname erg weinig. Ook al vergelijk je het met iets als kipfilet.
Smeersels in het algemeen bevatten vaak veel vet. Ook "normale" kipsalade, selderijsalade, etc.

Als je weinig tijd hebt, kan je ook kant-klaar lunches nemen zoals:
https://www.ah.nl/product...onduelle-lunchbowl-quinoa
https://www.ah.nl/product...atura-quinoa-tomaat-olijf

Of anders is soep wellicht een idee?
Klopt, maar omdat ik die producten normaal veel at vroeg ik me af wat daarvoor een alternatief zou kunnen zijn!

Het gaat mij om de vergelijking tussen producten en niet de inname per portie. Vandaar dat ik die 100gram aanhou, dat rekent wat makkelijker.

Soep is inderdaad een prima alternatief ja, dat zit nog niet zo in de vaste 'roulatie'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Hebben jullie nog tips?
Plakken komkommer erop? Qua calorieën en verhouding voedingswaarden is er niet echt iets beters ;)
Als je het dan grondig wilt aanpakken doe je het ook nog i.c.m. dit brood bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/product...at-verlaagd-volkoren-half

Qua '' vegan varianten broodbeleg '' en vegan varianten van dierlijke varianten is het voor de rest buitengewoon bedroevend.
Je zou nog - met mate - 100% pindakaas kunnen doen en die groentespreads van Zonnatura zijn ook nog wel ok te noemen, zoals deze: https://www.ah.nl/product...tespread-spicy-tomaat-bio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
alwinuzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Als ik het goed begrijp, komt het uit dit artikel: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0959378018306101 (2020 ipv 2019, maar wel zelfde auteurs titel en journal).

Ik vraag dit omdat de grafiek best wel indruk op mij maakte, dus ik probeer hem echt te begrijpen.

Ik vraag me ook af:
Wat is CHG?
Wat is LUC? --> dat is land use change, bijv bos->grasland CO2 die daarbij vrijkomt.
https://ris.utwente.nl/ws...m2019country_specific.pdf

Alstu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
huttekase heeft toch niet echt smaak? Het is alweer 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst at :)
Wellicht kan je het ietswat nabootsen met vegan kwark en daar kruiden aan toevoegen. Of dat lekker is op brood, heb ik geen idee van.

Anders kan je inderdaad ook gegrilde groenten op brood doen. Of een dun laagje hummus(variant). Anders vegan tapanade oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alwinuzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Ik vraag me ook af:
Wat is CHG?
Hij staat hier op pagina 9, per regio: https://www.docdroid.net/...0-global-environmenta-pdf

GHG is greenhouse gasses. Het gaat over dieet-uitstoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny6VtLMfIwRRcffjbhHve0cRe3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tcfu0SYrNmR8bDvOC5y4owm1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:34
Voor een vrijgezellenfeest in de buurt van Biddinghuizen ben ik op zoek naar een goed vegan alternatief voor spareribs. Als ik op Happycows kijk en focus op de dichtstbijzijnde Hanzesteden lijkt https://www.happycow.net/...oterlap-harderwijk-208440 de beste optie te zijn.

Iemand eventueel nog andere suggesties of ideeën voor omgeving Harderwijk of Kampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
eiPionezero schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:55:
Voor een vrijgezellenfeest in de buurt van Biddinghuizen ben ik op zoek naar een goed vegan alternatief voor spareribs. Als ik op Happycows kijk en focus op de dichtstbijzijnde Hanzesteden lijkt https://www.happycow.net/...oterlap-harderwijk-208440 de beste optie te zijn.

Iemand eventueel nog andere suggesties of ideeën voor omgeving Harderwijk of Kampen?
Bedoel je een vegan vleesvervanger dat lijkt op spareribs? Daar ben ik nog geen goede van tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Nee, 1-op-1 kopie is niet nodig, doelde meer op een eettent in algemenere zin. Ergens waar je makkelijk met een grotere groep mannen een degelijke maaltijd kunt halen met wat gerstenat erbij. Kleine amuses en een dasplicht sluiten wat minder goed aan op de middagactiviteit om het zo maar te zeggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:09
eiPionezero schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:40:
Nee, 1-op-1 kopie is niet nodig, doelde meer op een eettent in algemenere zin. Ergens waar je makkelijk met een grotere groep mannen een degelijke maaltijd kunt halen met wat gerstenat erbij. Kleine amuses en een dasplicht sluiten wat minder goed aan op de middagactiviteit om het zo maar te zeggen :p
Zit er een VJFB in de buurt?
De Heppi Ribs die ze daar hebben zijn echt :9 <3
Was afgelopen zaterdag hier gaan eten met vrienden in Eindhoven, eindelijk zitten ze in Eindje, :o :o
Een vriend van mij had de Heppi ribs besteld, stukje geproefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
eiPionezero schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:40:
Ik denk dat Happycow een goede bron is om iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik ga binnenkort naar wat bruiloften en kan daar niet echt aankomen in de sneakers die ik normaal gesproken draag. Wat voor nette schoenen zijn aan te raden qua merk/materiaal?
Als er een goede schoenenwinkel in de omgeving Amersfoort/Utrecht is zou dat helemaal mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eiPionezero
walterworld schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Zit er een VJFB in de buurt?
De Heppi Ribs die ze daar hebben zijn echt :9 <3
Was afgelopen zaterdag hier gaan eten met vrienden in Eindhoven, eindelijk zitten ze in Eindje, :o :o
Een vriend van mij had de Heppi ribs besteld, stukje geproefd.
Nee, niet in de buurt, helaasch.
Ben zelf een Eindhovenaar, dus alsnog dank voor de tip!
segil schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat Happycow een goede bron is om iets te vinden.
Die had ik idd al gebruikt, zie eerste reactie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Hebben jullie nog tips?
Ik weet niet waar je woont en hoe het dus zit met het vegan aanbod van je Albert Heijn, maar bij mij is het aanbod echt enorm qua vleesvervangers, zelfs van eigen merk. En die zijn lang niet altijd 220+ kcal per 100 gram. Als je bijvoorbeeld AH kipfilet bekijkt is dat 144 en die van Quorn is 88 kcal per 100 gram.

Helaas is het aanbod kant en klaar broodjes of salades nog erg klein in de AH. Maar via via weet ik dat daar hard aan gewerkt wordt :).
Overigens heeft de Lidl nu ook een soort Huttenkase (eigenlijk meer ricotta) van het merk Ferretti (tijdelijk). Gisteren gegeten, vond 'm erg goed (kan geen plaatje vinden helaas)!
Edit: foto thuis gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4L-HjT00HxUtaum3bFv6ERf_OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfa4aHBf1qH4AkS0IuzDNnj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WF3p4pwsELL399427-9B2Ex1rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5Mkt730iaYQaznV3HJSZSJk.jpg?f=fotoalbum_large
Vihaio schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:55:
Ik ga binnenkort naar wat bruiloften en kan daar niet echt aankomen in de sneakers die ik normaal gesproken draag. Wat voor nette schoenen zijn aan te raden qua merk/materiaal?
Als er een goede schoenenwinkel in de omgeving Amersfoort/Utrecht is zou dat helemaal mooi zijn.
Misschien een idee om even op www.shoplikeyougiveadamn.nl/ te kijken, daar kun je in ieder geval ideeën opdoen onder nette schoenen, alles wat op deze site verkocht wordt is vegan en fair geproduceerd.

Zelf heb ik nette schoenen van Gentleberg en die bevallen erg goed! Die worden in real life alleen in Vega Life in Amsterdam aangeboden. Maar misschien kun je nog wel wat vinden in Green UP warenhuis in Utrecht. Veja's (een paar hiervan zijn vegan) verkopen ze ook in de Bijenkorf, maar denk dat je op zoek bent naar wat netters.

[ Voor 12% gewijzigd door Majesty op 29-03-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
Top, bedankt voor de info @Majesty, daar staan wel leuke schoenen tussen :) Ben inderdaad wel op zoek iets netters dan Veja's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Vihaio schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:55:
Kijk ook eens op www.vegalife.nl. webshop en winkel in Amsterdam. Heeft ook leuk aanbod.

Anders ook avesu uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
Ah, daar hebben ze best een leuk aanbod. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Leuke vegan "dames"schoenen in maatje 44 zijn overigens ook niet erg makkelijk te vinden. :D

Als ik op die site kijk die @Majesty aanraadde vind ik in die maat bijna alleen maar sportschoenen, sneakers, platte sandalen, loafers, combat boots en "Doccies". Vrijwel niets van het echt leuke "vrouwelijke" assortiment. Zodra ik "hakken en pumps" kies gaat het niet meer verder dan maat 43.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:07:
Leuke vegan "dames"schoenen in maatje 44 zijn overigens ook niet erg makkelijk te vinden. :D

Als ik op die site kijk die @Majesty aanraadde vind ik in die maat bijna alleen maar sportschoenen, sneakers, platte sandalen, loafers, combat boots en "Doccies". Vrijwel niets van het echt leuke "vrouwelijke" assortiment. Zodra ik "hakken en pumps" kies gaat het niet meer verder dan maat 43.
Deze?
https://www.vega-life.nl/damesmode/pumps/44
https://www.vega-life.nl/damesmode/laarzen/44
Mocht de maat er niet tussen zitten, dan kan de eigenaresse ze soms nog wel bijbestellen. Ze heeft voor mij ook een keertje schoenen uit Engeland laten overkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 06-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
segil schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:49:
[...]

Deze?
https://www.vega-life.nl/damesmode/pumps/44
https://www.vega-life.nl/damesmode/laarzen/44
Mocht de maat er niet tussen zitten, dan kan de eigenaresse ze soms nog wel bijbestellen. Ze heeft voor mij ook een keertje schoenen uit Engeland laten overkomen.
Goed gevonden, maar dat zijn van die oma-schoenen! :D

(Hoewel die bootees misschien wel leuk zijn.)

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 06-04-2022 14:51 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:51:
[...]

Goed gevonden, maar dat zijn van die oma-schoenen! :D

(Hoewel die bootees misschien wel leuk zijn.)
Hier een overzicht van vegan high heels merken. Mss dat bij de leverancier ook grotere maten te vinden zijn.
https://ethicalelephant.com/vegan-heels-women-shoes/
https://veganavenue.com/vegan-heels/

edit: hier UK9 maat... dat is toch 43,5-44?
https://www.fmheels.co.uk/pleaser-pink-label?size=10465
Ik zie zelfs UK 10-12... maar mij is niet helemaal duidelijk of dit allemaal vegan is of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door segil op 06-04-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
segil schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:54:
[...]

Hier een overzicht van vegan high heels merken. Mss dat bij de leverancier ook grotere maten te vinden zijn.
https://ethicalelephant.com/vegan-heels-women-shoes/
https://veganavenue.com/vegan-heels/

edit: hier UK9 maat... dat is toch 43,5-44?
https://www.fmheels.co.uk/pleaser-pink-label?size=10465
Ik zie zelfs UK 10-12... maar mij is niet helemaal duidelijk of dit allemaal vegan is of niet.
Oooooo daar zit heel leuk spul tussen! Dankjewel! <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
Gisteren was Pablo Moleman van Proveg te gast in de podcast Studio Plantaardig.
Het gesprek ging o.a. over de prijsverschillen tussen vlees/vis en plantaardige opvolgers. En wat ik verassend vond om te horen is dat het prijsverschil niet zo groot is als je zou denken. Vaak wordt gezegd dat vega(n) vleesvervangers zo duur zijn. Maar wat blijkt...ruim de helft van de dierlijke producten heeft inmiddels een plantaardige tegenhanger die ongeveer even duur is, of zelfs goedkoper.

Helemaal interessant als je je bedenkt dat de vleessector subsidie krijgt voor reclame campagnes, waarmee ze de kosten kunnen drukken. En dat supermarkten stunten met prijzen voor vlees. Dat zelfs varkensvlees onder de kostprijs wordt verkocht, om maar klanten te lokken naar de winkel. 2-0 achterstand voor de plantaardige alternatieven. Desondanks blijken die prijsverschillen dus helemaal niet zo groot. En kan helemaal veranderen, als die vlees/melk subsidie van de EU verdwijnt en supermarkten niet meer onder de kostprijs gaan verkopen!

Enfin, luister of lees zelf maar:

https://www.studioplantaardig.nl/
https://proveg.com/nl/blo...n-vleesvervangers-krimpt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad: 7,98 per kg voor het dierlijke: https://www.collectandgo....t#pdp_3074457345616685669

En 7,37 per kg voor het plantaardige: https://www.collectandgo....t#pdp_3074457345616695299

Het plantaardige heeft nutriscore A en het dierlijke D (op een schaal tot E)

Voor de gezondheid van de planeet zal het ook zo'n verhouding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar de nutriscore is sowieso een systeem waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Als je product dan vooral bestaat uit water en soja-eiwitten met wat smaakmakers, dan scoort het wel goed inderdaad.
Maar uiteindelijk is het toch interessanter wat je uiteindelijk met het product gaat doen en wat voor soort voedingswaarde dat dan heeft.

Overigens denk ik dat mager rundergehakt een eerlijkere vergelijking zou zijn of kipfilet(blokjes)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:21

Lordy79

Vastberaden

segil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:16:

. Vraag me ook af in hoeverre religie hierin een rol speelt. Iemand een idee hierover?
Het Jodendom ziet vlees eten als iets dat hoort bij feestdagen zoals de sabbat en bijvoorbeeld Pesach (het Joodse pasen). Er wordt gesteld dat je vrolijk bent als je vlees eet en wijn drinkt.
Dat impliceert ook dat vlees eten niet gewoon zou moeten zijn en er dus niet op niet-feestdagen vlees gegeten hoeft te worden. En inderdaad, als je een grotere scheiding zou willen maken tussen feestdagen en gewone dagen zou je het vlees eten dus moeten beperken tot die feestdagen!
Ik ken dus ook best wat Joodse mensen die zich beperken tot vis en groenten door de week om die reden.
Verder is onze interpretatie dat alle mensen tot Noach (ja die van de ark) geen vlees aten.
Tenslotte rust er in het Jodendom ook een verbod op het mengen van vlees en melk wat ook betekent dat velen 6 uur wachten tot het nuttigen van melkproducten na het eten van vlees wat weer tot gevolg heeft dat het eten van vlees soms wordt vermeden omdat je daarna (bijvoorbeeld) geen cappuccino kunt drinken.

Ik post dit even omdat je er expliciet om vraagt en eet zelf lang niet elke dag vlees maar ben ook zeker geen veganist.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:06

Vrijdag

De Zwarte

Ik was gisteren bij de Action en daar was deze proteïnepoeder te koop: https://www.bodymassnutri...n/bodymass-vegan-protein/

Voor €8,95 wil ik het wel eens proberen. Mijn huidige proteïne (ook vegan, van de Decathlon) is inmiddels op. Bijkomend voordeel, is dat deze van Bodymass niet in zo'n achterlijk grote container komt. Daar erger ik me groen en geel aan trouwens, maar dat terzijde :P

Als deze ook op is, wellicht die van Gorillas eens proberen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 11-04-2022 08:41 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Vrijdag schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:41:
Bijkomend voordeel, is dat deze van Bodymass niet in zo'n achterlijk grote container komt.
Tja, logisch toch dat je dat spul... in bulk koopt?

(Oké, ik ben weer weg.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:11:
Maar de nutriscore is sowieso een systeem waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Als je product dan vooral bestaat uit water en soja-eiwitten met wat smaakmakers, dan scoort het wel goed inderdaad.
Maar uiteindelijk is het toch interessanter wat je uiteindelijk met het product gaat doen en wat voor soort voedingswaarde dat dan heeft.

Overigens denk ik dat mager rundergehakt een eerlijkere vergelijking zou zijn of kipfilet(blokjes)
Dit is wel een flinke "ja-maar" post. Natuurlijk is elk systeem te bespelen en zit je deels vast aan de spelregels van dat systeem.

Voor beide opties gaat het op wat je er uiteindelijk mee doet, zowel het vlees als de vervanger. Je kan nog zo'n gezond product hebben maar als je het vervolgens gaat onderdompelen in olie gaat het geel toch niet de positieve kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Napo schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:50:
[...]

Dit is wel een flinke "ja-maar" post. Natuurlijk is elk systeem te bespelen en zit je deels vast aan de spelregels van dat systeem.

Voor beide opties gaat het op wat je er uiteindelijk mee doet, zowel het vlees als de vervanger. Je kan nog zo'n gezond product hebben maar als je het vervolgens gaat onderdompelen in olie gaat het geel toch niet de positieve kant op.
Dit is toch precies wat ik zeg? :)
Uiteraard zal het meewegen waar je ( ideologische ) belangen bij liggen, dan neem je graag dit soort vergelijkingen één op één over en gooi je er nog een extra sneer overheen om je beeldvorming te bekrachtigen.
Maar vanuit een neutrale en feitelijke kant bekeken is dat nutri-score-systeem vooral verwarrend en niet objectief, het is dus een beetje flauw om dit erbij te halen om vlees in het verdomhoekje te zetten, dat is niet nodig ( daar zijn genoeg andere argumenten voor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Lordy79 schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:56:
[...]

Het Jodendom ziet vlees eten als iets dat hoort bij feestdagen zoals de sabbat en bijvoorbeeld Pesach (het Joodse pasen). Er wordt gesteld dat je vrolijk bent als je vlees eet en wijn drinkt.
Dat impliceert ook dat vlees eten niet gewoon zou moeten zijn en er dus niet op niet-feestdagen vlees gegeten hoeft te worden. En inderdaad, als je een grotere scheiding zou willen maken tussen feestdagen en gewone dagen zou je het vlees eten dus moeten beperken tot die feestdagen!
Ik ken dus ook best wat Joodse mensen die zich beperken tot vis en groenten door de week om die reden.
Verder is onze interpretatie dat alle mensen tot Noach (ja die van de ark) geen vlees aten.
Tenslotte rust er in het Jodendom ook een verbod op het mengen van vlees en melk wat ook betekent dat velen 6 uur wachten tot het nuttigen van melkproducten na het eten van vlees wat weer tot gevolg heeft dat het eten van vlees soms wordt vermeden omdat je daarna (bijvoorbeeld) geen cappuccino kunt drinken.

Ik post dit even omdat je er expliciet om vraagt en eet zelf lang niet elke dag vlees maar ben ook zeker geen veganist.
Bedankt voor je toelichting op dit onderwerp. Frapant dat wel onderscheid gemaakt wordt tussen vlees en vis? Waarom zou dat zijn? Sowieso vind ik die scheiding die we maken tussen vlees en vis maar raar. Imho is vlees en vis hetzelfde. Allebei lichaamsdelen van een dier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:28:
[...]

Dit is toch precies wat ik zeg? :)
Uiteraard zal het meewegen waar je ( ideologische ) belangen bij liggen, dan neem je graag dit soort vergelijkingen één op één over en gooi je er nog een extra sneer overheen om je beeldvorming te bekrachtigen.
Maar vanuit een neutrale en feitelijke kant bekeken is dat nutri-score-systeem vooral verwarrend en niet objectief, het is dus een beetje flauw om dit erbij te halen om vlees in het verdomhoekje te zetten, dat is niet nodig ( daar zijn genoeg andere argumenten voor ;) )
Is het zo vreemd dat het rode bewerkte vlees een D krijgt?
https://www.allesoverkanker.be/rood-en-bewerkt-vlees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld

Info over Nutriscore aldus een planten diëtiste.

Vooral de vergelijking over bio pindakaas vs niet bio 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

segil schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:34:
[...]
. Frapant dat wel onderscheid gemaakt wordt tussen vlees en vis? Waarom zou dat zijn?
Dat is een goede vraag waar ik eens in ga duiken. Natuurlijk zijn er obvious antwoorden zoals dat vissen hun habitat in t water hebben en (land)dieren op het land leven.
Verder zit er overigens ook onderscheid tussen vogels en (land)dieren dus ik denk dat er domweg verschillende richtlijnen zijn voor waterdieren, landdieren en vliegende dieren.

Maar ik ben het met je eens: het zijn allemaal dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walterworld schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:59:
[YouTube: Nutri-score: nuttig of nodeloos | diëtist reageert]
Info over Nutriscore aldus een planten diëtiste.

Vooral de vergelijking over bio pindakaas vs niet bio 8)7 .
Dan is de vaag of plantaardig gehakt en dierlijk gehakt wel of niet tot dezelfde categorie behoren. Ze heeft het ook over de gezondheid van de planeet en zegt dat een biefstuk (en dus ook rundsgehakt?) dan diep-dieprood zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:18:
[...]
Dan is de vaag of plantaardig gehakt en dierlijk gehakt wel of niet tot dezelfde categorie behoren. Ze heeft het ook over de gezondheid van de planeet en zegt dat een biefstuk (en dus ook rundsgehakt?) dan diep-dieprood zou moeten zijn.
Klopt, het is gewoon een vaag begrip dat hele Nutri label.
Zouden er echt mensen zijn die afgaan op dit label om te bepalen of iets gezond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nee, dat zou je dus zelfs als een E kunnen behandelen.
Maar een ene extra vierge olijfolie scoort ook laag, volkorenbrood scoort soms niet hoger dan wit, pizza's en chips met een A of B score etc. etc.
Dit systeem kun je dus alles behalve serieus nemen.

Het is alleen leuk om als consument enigszins de bevestiging te krijgen dat ze een ' gezonde ' keuze hebben gemaakt door een zak light chips te kopen.
En de producenten lachen in hun vuistje dat ze op deze wijze wellicht meer omzet kunnen maken.

[ Voor 20% gewijzigd door JohanNL op 11-04-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

segil schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je toelichting op dit onderwerp. Frapant dat wel onderscheid gemaakt wordt tussen vlees en vis? Waarom zou dat zijn? Sowieso vind ik die scheiding die we maken tussen vlees en vis maar raar. Imho is vlees en vis hetzelfde. Allebei lichaamsdelen van een dier.
Gaat hier vanuit de religie niet om het welzijn van de dieren, want in de vissen wordt ook onderscheidt gemaakt: Joden mogen geen vissen eten zonder schubben, dus bv geen paling of meerval. Maar dat zal waarschijnlijk weer te maken hebben dat die vissen vaak aaseters zijn.
En zelfde verhaal als met varkens vs andere dieren ook in de moslim gemeenschap.

Lijkt mij er voor mij als niet gelovige op een afstandje op dat men vroeger al heel goed wat basis voedselveiligheidszaken door hadden en linkjes met gedrag en voedsel (lees drank) door hadden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:43:
Lijkt mij er voor mij als niet gelovige op een afstandje op dat men vroeger al heel goed wat basis voedselveiligheidszaken door hadden en linkjes met gedrag en voedsel (lees drank) door hadden. O-)
Een andere mogelijke reden om geen varkensvlees te eten is dat die dieren veel water nodig hebben, wat dus in een gebied waar water schaars is geen goed idee is. Heel veel religieuze leefregels zijn helemaal zo onlogisch niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 11-04-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Barrycade schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:43:
[...]
dat zal waarschijnlijk weer te maken hebben dat die vissen vaak aaseters zijn.
Dat vermoeden we wel en om dezelfde redenen inderdaad wel grazers (herkauwers) maar geen roofdieren.
Maar goed het zal een veganist in dit topic niet gaan om varkenswelzijn als dat ten koste gaat van meer koeien.
Ik wilde vooral aanstippen dat het minderen van vlees ook religieus beargumenteerd kan worden: als je iets minder vaak eet / alleen voor een feestelijke gelegenheid, dan kan dat de vreugde vergroten en dat scheelt dus ook een hoop dode dieren en milieubelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Lordy79 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:27:
[...]

Dat vermoeden we wel en om dezelfde redenen inderdaad wel grazers (herkauwers) maar geen roofdieren.
Maar goed het zal een veganist in dit topic niet gaan om varkenswelzijn als dat ten koste gaat van meer koeien.
Ik wilde vooral aanstippen dat het minderen van vlees ook religieus beargumenteerd kan worden: als je iets minder vaak eet / alleen voor een feestelijke gelegenheid, dan kan dat de vreugde vergroten en dat scheelt dus ook een hoop dode dieren en milieubelasting.
Ah, zoals carnaval bedoel je?

Ain't gonna happen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
Ik vind het toch bijzonder hoe sommige mensen veganisme bijzonder slecht kunnen trekken :)
Ik doe geregeld boodschappen bij een Jumbo foodmarkt, het grootste filiaal van NL. Deze heeft sinds een paar jaar een aparte sectie met vegan koelproducten en een vriesvak. Onlangs zijn deze verhuisd en uitgebreid. En sinds deze jaren valt me op dat bijna elke keer ik langs ga, een niet vegan product door iemand tussen de vegan producten gezet is. Ik haal het dan weg, en een volgende keer staat er weer iets. En voordat je gaat zeggen: dat gebeurt in de hele supermarkt, mensen zijn lui om producten terug te plaatsen als ze het toch niet nodig hebben... hier een paar voorbeelden:

- Een slagroomtaart helemaal op de onderste plank gezet
- Een doos viesvriesvis in het vriesvak tussen de vegan producten
- Een zak beefee (?) worstjes achteraan een rijtje vegan vleesvervangers
- Een Halve kilo kip verpakt, in het koelvak.
- Normale kaas tussen de kaasvervangers
etc, etc, etc.

Vermakelijk om te zien dat iemand zich hier druk om kan blijven maken en raar hoe aversie soms kan uitpakken bij mensen.

En hier het schap in kwestie, some food porn :)
Ik ben vooral blij met de nieuwe vegan glutenvrije pizza's van Daiya uit de VS. Wel erg duur (8-9 euro) :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z06EyQTFfCjcrMzpUGOS2usUGk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkYvM5mfL2gwDJEnMM3FcQhW.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 13-04-2022 09:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
Als dan lijkt het mij eerder dat iemand een grap probeert uit te halen bij veganisten, niet omdat sommige mensen veganisten maar niets vinden, maar omdat je door zoiets kleins onbenulligs de veganist enorm kunt irriteren - wat blijkt - :+

Maar dit soort dingen heb je toch overal en is niet specifiek gericht naar veganisten.
Ja, je kunt er op gaan letten en dan speciek ook nog eens op één vak, dan zal het zeker gaan opvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:07:
Als dan lijkt het mij eerder dat iemand een grap probeert uit te halen bij veganisten, niet omdat sommige mensen veganisten maar niets vinden, maar omdat je door zoiets kleins onbenulligs de veganist enorm kunt irriteren - wat blijkt - :+
Raar gevoel voor humor dan toch. Mij lijkt de kans toch groot dat die 'grappenmaker' het doet omdat hij veganisten maar niks vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:58:
[...]
Raar gevoel voor humor dan toch. Mij lijkt de kans toch groot dat die 'grappenmaker' het doet omdat hij veganisten maar niks vindt...
Raar gevoel voor humor zeker, als iemand veganisten niks vind zou ik eerder verwachten dat hij/zij de boel zou vernielen of de vegan-producten uit de koeling halen en ergens verstoppen zodat het bederft. Niet alles is direct 'tegen' een groep gericht.
@segil heb je al eens een melding bij het personeel gemaakt hierover? Elke supermarkt heeft camera's hangen in elk pad, ze kunnen zo zien wie dit doet en die persoon vriendelijk doch dringend verzoeken dit soort geintjes te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
PB-powell schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:02:
[...]

Raar gevoel voor humor zeker, als iemand veganisten niks vind zou ik eerder verwachten dat hij/zij de boel zou vernielen of de vegan-producten uit de koeling halen en ergens verstoppen zodat het bederft. Niet alles is direct 'tegen' een groep gericht.
@segil heb je al eens een melding bij het personeel gemaakt hierover? Elke supermarkt heeft camera's hangen in elk pad, ze kunnen zo zien wie dit doet en die persoon vriendelijk doch dringend verzoeken dit soort geintjes te stoppen.
Ik heb het een paar keer opgemerkt bij een vakkenvuller. Maar ik denk ook niet dat zij hier veel mee kunnen.
@JohanNL je doet een verkeerde aanname dat ik geirriteerd ben. Ik ben verbaasd, niet geirriteerd. Ik vind het vooral sneu voor degene(n) die het doen en denken dat ze daarmee een statement maken ofzo. Verder lig ik er niet wakker van, als je daar bang voor was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

segil schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb het een paar keer opgemerkt bij een vakkenvuller. Maar ik denk ook niet dat zij hier veel mee kunnen.
@JohanNL je doet een verkeerde aanname dat ik geirriteerd ben. Ik ben verbaasd, niet geirriteerd. Ik vind het vooral sneu voor degene(n) die het doen en denken dat ze daarmee een statement maken ofzo. Verder lig ik er niet wakker van, als je daar bang voor was :)
De gemiddelde vakkenvuller doet er weinig mee anders dan het opruimen, je moet een leidinggevende of bedrijfsleider hebben eigenlijk. Heb zelf lang genoeg bij een supermarkt gewerkt dat ik weet hoe het er aan toe gaat.
Verder vooral negeren dit soort gedrag en je schouders ophalen. Sommige mensen zijn nou eenmaal raar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:38

Bob Popcorn

Plop!

segil schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:36:
Ik vind het toch bijzonder hoe sommige mensen veganisme bijzonder slecht kunnen trekken :)
Ik doe geregeld boodschappen bij een Jumbo foodmarkt, het grootste filiaal van NL. Deze heeft sinds een paar jaar een aparte sectie met vegan koelproducten en een vriesvak. Onlangs zijn deze verhuisd en uitgebreid. En sinds deze jaren valt me op dat bijna elke keer ik langs ga, een niet vegan product door iemand tussen de vegan producten gezet is. Ik haal het dan weg, en een volgende keer staat er weer iets. En voordat je gaat zeggen: dat gebeurt in de hele supermarkt, mensen zijn lui om producten terug te plaatsen als ze het toch niet nodig hebben... hier een paar voorbeelden:

- Een slagroomtaart helemaal op de onderste plank gezet
- Een doos viesvriesvis in het vriesvak tussen de vegan producten
- Een zak beefee (?) worstjes achteraan een rijtje vegan vleesvervangers
- Een Halve kilo kip verpakt, in het koelvak.
- Normale kaas tussen de kaasvervangers
etc, etc, etc.

Vermakelijk om te zien dat iemand zich hier druk om kan blijven maken en raar hoe aversie soms kan uitpakken bij mensen.

En hier het schap in kwestie, some food porn :)
Ik ben vooral blij met de nieuwe vegan glutenvrije pizza's van Daiya uit de VS. Wel erg duur (8-9 euro) :/

[Afbeelding]
Ondanks dat jij al volledig ingesteld bent op een kwaad complot narratief kan het ook gewoon zo zijn dat deze koeling het dichtste bij de kassa is en mensen gewoon hun "spijtboodschappen" willen dumpen. ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:40:
[...]

Ondanks dat jij al volledig ingesteld bent op een kwaad complot narratief kan het ook gewoon zo zijn dat deze koeling het dichtste bij de kassa is en mensen gewoon hun "spijtboodschappen" willen dumpen. ;)
Dan heb je mijn post niet goed gelezen, want daar heb ik het ook over :) Deze schappen staan niet dichtbij de kassa. En producten op de onderste plank plaatsen (Waar je echt voor moet bukken) klinkt niet plausibel als je iets kwijt wilt. En ook niet als het product achterin een schap gezet is, met een aantal producten ervoor. Raar genoeg zijn het ook altijd opvallende vlees/vis/gebak/kaas producten. Nooit een tros bananen, zak chips, blikgroente. Maar producten waar duidelijk aan af te zien is wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Kom ik hier ook heel vaak tegen bij onze Albert Heijn.

Goede oplossing: gewoon weer terugpleuren in het vleesvak. Opgelost.

Ik betrap mij zelf er sowieso op dat ik als vegan producten niet goed in het vak staan, ik ze even rechtzet etc. Soort onderhuids activisme? Who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WolfsRain schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:50:
Ik betrap mij zelf er sowieso op dat ik als vegan producten niet goed in het vak staan, ik ze even rechtzet etc. Soort onderhuids activisme? Who knows.
Dat hoort erbij denk ik. :)

Bij mijn AH heb ik er ook voor gezorgd dat de "vegan" labels weg zijn gehaald bij twee Maza producten die niet vegan zijn, en zelfs bij een zogenaamd vegan mayonnaise waar truffel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Mx. Alba een oprechte vraag over het truffel verhaal, als ik zo lees wordt truffel niet als vegan beschouwd omdat er dieren nodig zijn voor het vinden ervan. Ik kan mij voorstellen dat men dat niet goed vind en daarom geen truffel wil eten, maar hoe zit het uberhaupt met het gebruik van dieren voor voedselproductie?
Zeker in de armere landen worden dieren actief gebruikt om het land te bewerken of als lastdier, is dat dan ook niet-vegan? En waarom zou dat dan wel 'mogen' en truffels niet? Lijkt mij persoonlijk een lastige vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
PB-powell schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:37:
@Mx. Alba een oprechte vraag over het truffel verhaal, als ik zo lees wordt truffel niet als vegan beschouwd omdat er dieren nodig zijn voor het vinden ervan. Ik kan mij voorstellen dat men dat niet goed vind en daarom geen truffel wil eten, maar hoe zit het uberhaupt met het gebruik van dieren voor voedselproductie?
Zeker in de armere landen worden dieren actief gebruikt om het land te bewerken of als lastdier, is dat dan ook niet-vegan? En waarom zou dat dan wel 'mogen' en truffels niet? Lijkt mij persoonlijk een lastige vraag.
Het grootste verschil zit 'm in de noodzaak. Wij hebben geen enkele noodzaak om truffel te eten. In arme landen heeft men wel een noodzaak om te eten en als de enige manier is om dieren zoals paarden, ezels, ossen of buffels te gebruiken om het land te bewerken en/of voor vervoer dan is dat onontkoombaar.

Veganisme gaat niet om het compleet uitbannen van alle gebruik / uitbuiting van dieren en mensen. Het gaat om het zoveel als praktisch mogelijk vermijden van gebruik / uitbuiting van dieren en mensen. Neem medicijnen als een heel eenvoudig voorbeeld. Alle medijcijnen worden op dieren getest, dat is zelfs een wettelijke verplichting. Gebruikt een vegan dan geen medicijnen? Nee, als het nodig is gebruikt een vegan wel degelijk medicijnen en is dan nog steeds net zo vegan. Veel vegans zullen wel kritisch zijn op hun eigen medicijngebruik en niet "zomaar" medicijnen gaan slikken, om het leed zoveel mogelijk te beperken.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook geen enkel probleem met Inuït of andere indigenous volkeren die jagen, vissen, of landbouw bedrijven. Zelfs de lokale, kleinschalige visserij in arme landen steun ik evenals het houden van dieren door volkeren zoals de Masaï en de Saami. De kern daar is dat het noodzakelijk is voor hun levensonderhoud, en in veel gevallen wordt dat levensonderhoud ernstig bedreigd door westerse industriële landbouw, veeteelt en visserij - om nog niet te spreken over klimaatverandering.

Het overgrote deel van het leed in de wereld, zowel aan mensen als aan niet-menselijke dieren, wordt veroorzaakt door ons als "westerse" samenleving en ons nietsontziende kapitalistische systeem. Daar ageer ik dus ook tegen als veganist.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 19-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
@Mx. Alba dieren zijn toch niet persé nodig voor truffels meende ik? Naar ik meende zijn er gewoon 'truffelboerderijen' waar ze stammen geent hebben met die schimmel/sporen. Of is het issue met dit vooral dat het niet te controleren is hoe het is gewonnen/gevonden?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
polthemol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:14:
@Mx. Alba dieren zijn toch niet persé nodig voor truffels meende ik? Naar ik meende zijn er gewoon 'truffelboerderijen' waar ze stammen geent hebben met die schimmel/sporen. Of is het issue met dit vooral dat het niet te controleren is hoe het is gewonnen/gevonden?
In dit specifieke geval van deze "vegan truffelmayo" is het aan de producent gevraagd en die hebben bevestigd dat er honden gebruikt worden om de truffels te zoeken. "Maar die honden vinden dat heel leuk om te doen dus vinden wij het wel vegan."

Zelf vind ik dat wel redelijk acceptabel - een hond zal niet echt iets doen wat die echt niet leuk vindt - maar toch wel kantje boord. Maar het is dan aan eenieder om daarin zelf een keuze te maken of die dat wel of niet acceptabel vindt. Het past in ieder geval niet om er een "vegan" label op te doen, want het is simpelweg niet vegan.

Net zoals een medicijn dus ook nooit vegan kan zijn. Hoewel er wel medicijnen zijn waarop staat dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten, vegan is het niet. Toch gebruiken vegans dat niet-vegan product, en zullen dan indien mogelijk liever kiezen voor dat medicijn zonder dierlijke ingrediënten. Ingewikkeld toch wel. Eigenlijk komt het erop neer dat je overal bij nadenkt. Heb ik het wel echt nodig? Hoe staat het leed dat bij de productie ervan veroorzaakt is in verhouding tot mijn redenen om het te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Mx. Alba duidelijk verhaal! Ik was oprecht benieuwd naar wat dan de definitie is en hoe men ermee omgaat. Truffel is wat betreft een luxe product en daarvan kan je makkelijk beslissen het over te slaan, bepaalde medicatie wordt dan al een stuk lastiger. Ik had er zelf nog nooit zo over nagedacht of zoiets dan wel/niet als vegan bestempeld kan worden, weer wat geleerd :)
Overigens vinden honden het inderdaad leuk om dingen op te sporen, niet voor niets dat ze voor allerhande speurwerk worden ingezet (staat los van dat ze er erg goed in zijn).

@polthemol wat ik tot nu toe had gevonden is dat truffel (nog) niet gekweekt kan worden. Alle truffels komen uit de wilde natuur en worden alleen gevonden met hulp van honden en soms varkens. Vandaar dat ze zo duur zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door PB-powell op 19-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:16
Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:29:
[...]

Net zoals een medijn dus ook nooit vegan kan zijn. Hoewel er wel medicijnen zijn waarop staat dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten, vegan is het niet. Toch gebruiken vegans dat niet-vegan product, en zullen dan indien mogelijk liever kiezen voor dat medicijn zonder dierlijke ingrediënten. Ingewikkeld toch wel. Eigenlijk komt het erop neer dat je overal bij nadenkt. Heb ik het wel echt nodig? Hoe staat het leed dat bij de productie ervan veroorzaakt is in verhouding tot mijn redenen om het te gebruiken?
Er zijn echt wel geneesmiddelen die wel vegan zijn, tenzij je de ontwikkeling ook meeneemt. Maar neem bijvoorbeeld albumine, dat wordt over het algemeen (in Nederland) gewoon met een in vitro endotoxine gereleased.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
MrAngry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:16:
Er zijn echt wel geneesmiddelen die wel vegan zijn, tenzij je de ontwikkeling ook meeneemt. Maar neem bijvoorbeeld albumine, dat wordt over het algemeen (in Nederlan) gewoon met een in vitro endotoxine gereleased.
Ja, die ontwikkeling neem je uiteraard ook mee. Het product is op dieren getest en is dus niet vegan.

Het zelfde geldt ook bijvoorbeeld voor cosmetische en higiënische producten. Shampoo die (ooit) op dieren is getest is niet vegan. In die productgroep zijn er trouwens steeds meer producten die wel vegan zijn, zonder dierproeven dus en zonder dierlijke ingrediënten.

Een ander interessant vraagstuk is kweekvlees. Dat lijkt een interessante propositie, maar het wordt nog steeds opgekweekt vanaf stamcellen die uit een levend dier gehaald worden, dus is het niet vegan. Het leed dat erbij komt kijken is wel veel lager dan bij "normaal" vlees natuurlijk omdat er geen dieren voor geslacht worden, maar het heeft nog steeds een dierlijke oorsprong en is nog steeds voor de meeste mensen net zo onnodig. Ik bedoel, ik eet al jaren geen vlees meer, waarom zou ik dan wel opeens kweekvlees gaan eten, ook al zou het wel op de een of andere manier gemaakt kunnen worden zonder dierlijke stamcellen als basis?

Insecten en meelwormen is ook zoiets. Kijk, als je dan toch iets dierlijks wil eten, doe dan liever zoiets dan een biefstuk, want de milieu- en klimaatimpact is vele malen kleiner. Maar het is en blijft in vrijwel alle gevallen onnodig en ook al zijn het slechts insecten, ook dat zijn dieren.

Als gedachtenexperiment zijn vijgen nog interessanter. In elke vijg zit namelijk een vijgenwespje. Die heeft de bloem bevrucht en is daarin blijven zitten en is opgenomen in de vrucht. Dat hoort bij de natuurlijke levenscyclus van die vijgenwesp, die is dus niet uitgebuit, en dus is het vegan. Maar niet vegetarisch, want er zit een wespje in. :D

Oesters zijn een andere interessante discussie. Er zijn vegans die oesters eten. Kunstmatige oesterbanken verbeteren de waterkwaliteit en de biodiversiteit - die zorgen juist voor een verbetering van natuur en milieu. Daarbij komt dat oesters geen centraal zenuwstelsel hebben en zich niet kunnen voortbewegen, dus feitelijk qua hoe ze leven niet veel anders dan planten. Ik kan die redenatie best volgen... Toch eet ik liever ook geen oesters. :)

Zo zie je maar weer, veganisme is helemaal niet extremistisch. Juist de manier waarop we alleen al in Nederland meer dan een half miljard dieren per jaar slachten extreem (ja, dat lees je goed, meer dan een half miljard, 30 dieren per Nederlander per jaar, en dan zijn de vissen nog niet eens meegeteld), en dat niet willen doen niet minder dan redelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 19-04-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:16
Ik vind de geschiedenis meenemen eigenlijk wel redelijk ver gaan. Neem albumine, dat is 80 jaar geleden ontwikkelt. Of paracetamol of zo. Dit zijn ook patentvrije producten, dus degene die ze maakt is ook niet de ontwikkelaar. Wat je in feite zegt is dat deze geneesmiddelen nooit meer diervriendelijk / vegan kunnen zijn. Dat is toch wel een beetje raar niet? Kan je dan ook beweren dat uien nooit vegan kunnen zijn omdat de grond van de boer dertig jaar geleden met koeienmest besproeid werd? Of omdat de boer weleens een vos in zijn nek heeft geschoten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
MrAngry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:07:
Ik vind de geschiedenis meenemen eigenlijk wel redelijk ver gaan. Neem albumine, dat is 80 jaar geleden ontwikkelt. Of paracetamol of zo. Dit zijn ook patentvrije producten, dus degene die ze maakt is ook niet de ontwikkelaar. Wat je in feite zegt is dat deze geneesmiddelen nooit meer diervriendelijk / vegan kunnen zijn. Dat is toch wel een beetje raar niet? Kan je dan ook beweren dat uien nooit vegan kunnen zijn omdat de grond van de boer dertig jaar geleden met koeienmest besproeid werd? Of omdat de boer weleens een vos in zijn nek heeft geschoten.
Dat punt kan je ook wel op een minder agressieve manier maken hoor.

Feitelijk zijn dit allemaal discussies die veganisten niet eens hebben. Er zijn immers momenteel simpelweg geen enkele medicijnen die niet op dieren getest zijn, dus voor alle medicijnen geldt, als je ze nodig hebt is het onvermijdelijk. Pas wanneer er een manier komt om medicijnen goed te keuren zonder ze op dieren te testen gaat dat een nuttige discussie zijn.

En die laatste voorbeelden die je noemt... Ja, feitelijk zijn die producten dan dus niet vegan. Maar hoe ga je daar achter komen of het controleren? Je loopt dan al heel snel aan tegen de grenzen van wat praktisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:38

Bob Popcorn

Plop!

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:14:
[...]
Je loopt dan al heel snel aan tegen de grenzen van wat praktisch is.
Ergens heb ik het idee dat dat juist de missie van een vegan is. En er dan zoveel mensen over vertellen. O-)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:19:
Ergens heb ik het idee dat dat juist de missie van een vegan is. En er dan zoveel mensen over vertellen. O-)
Die mag je even uitleggen als je dat niet erg vindt want ik snap deze reactie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:14:
[...]

En die laatste voorbeelden die je noemt... Ja, feitelijk zijn die producten dan dus niet vegan. Maar hoe ga je daar achter komen of het controleren? Je loopt dan al heel snel aan tegen de grenzen van wat praktisch is.
Dus dan weer even terug naar die truffels, dat lijkt mij al met al ook een grijs gebied nietwaar?
Volgens mij kun je dat dan gewoon praktisch als vegan beschouwen en kan dat ' dit product is vegan ' bord weer teruggeplaatst worden naar het product waar truffel in was verwerkt.

Valt mij sowieso op dat er sommigen zijn die er een beetje in doordraaien, alsof de hel uitbreekt als ze ook maar iets dierlijks of - vanuit een interpretatie van een ideologie - een dier is gebruikt opeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
JohanNL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:55:

Valt mij sowieso op dat er sommigen zijn die er een beetje in doordraaien, alsof de hel uitbreekt als ze ook maar iets dierlijks of - vanuit een interpretatie van een ideologie - een dier is gebruikt opeten.
Als je ideologie zo oprekbaar is dat je geen moeite wil doen om je er aan te houden, dan is het niet je ideologie. Dat is niet doordraaien, dat is gewoon een ander wereldbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
JohanNL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:55:
Dus dan weer even terug naar die truffels, dat lijkt mij al met al ook een grijs gebied nietwaar?
Volgens mij kun je dat dan gewoon praktisch als vegan beschouwen en kan dat ' dit product is vegan ' bord weer teruggeplaatst worden naar het product waar truffel in was verwerkt.
Nee, want er is onder vegans al heel lang een consensus dat truffels niet vegan zijn. Hoe je het ook wendt of keert, er worden dieren gebruikt om die dingen op te sporen en dat is niet vegan.

Ik ben het wel met je eens dat het een grijs gebied is, maar wel in een stuk van dat grijze gebied waarover een brede consensus bestaat dat het niet vegan is. :)
Nee, juist niet. Er wordt juist altijd goed over nagedacht en niet klakkeloos een dogma gevolgd.

Vegetarisme is wat dat betreft veel dogmatischer dan veganisme. Veganisme zet juist aan tot nadenken over wat je eet en over andere producten die je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:30:
Nee, want er is onder vegans al heel lang een consensus dat truffels niet vegan zijn. Hoe je het ook wendt of keert, er worden dieren gebruikt om die dingen op te sporen en dat is niet vegan.
Ik heb moeite met deze manier van denken. Het moet een label hebben en er is maar één geldige definitie. Het neigt richting het sektarische. Het is een van de redenen dat r/Vegan een ontzettend giftige community is. Daarom zal ik nooit zeggen dat ik vegan ben, ik eet veganistisch of plantaardig.
Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:30:
Nee, juist niet. Er wordt juist altijd goed over nagedacht en niet klakkeloos een dogma gevolgd.
Geen dogma volgen, maar is wel een dik boek met regels.

[ Voor 18% gewijzigd door Mog op 19-04-2022 16:44 ]

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Je ziet dat veganisme een invulling is die eenieder voor zichzelf maakt. Wat is nog acceptabel en wat niet? Hoe ver moet je het doortrekken? Is het voldoende dat er geen dierlijke componenten in het eindproduct zitten of niet? Of mogen ook geen dierlijke producten gebruikt zijn bij de productie? (zoals bij wijn)
Of mogen ook geen dierlijke arbeid verricht zijn? (zoals de truffels. Of het plukken van kokosnoten door apen) En is een product vegan wanneer ooit in het verleden een keertje een dier gebruikt is voor een test/onderzoek? En hoe zit het met het kopen/dragen van 2de hands kleding met leer/wol?
Ieder bepaalt dat voor zich en dat geeft ook de diversiteit aan in de groep.

Bijvoorbeeld vind Mx. Alba okay dat een groep mensen als de Inuït jagen op dieren voor hun overleving. Ik denk dat de redenatie hierbij is omdat er verder vrij weinig eetbaars groeit in dergelijke gebieden. Ik kan dan als tegenargument inbrengen of je dan überhaupt in een gebied moet gaan wonen dat blijkbaar het lastig maakt om een goed dieet tot je te krijgen. Mensen zijn niet verplicht ergens te gaan wonen en kiezen daar zelf voor. De dieren die daar al woonden, zijn dan wel de dupe van die keuze.
Dat is mijn mening en die van een ander ongetwijfelijk weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Mog schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:42:
[...]

Ik heb moeite met deze manier van denken. Het moet een label hebben en er is maar één geldige definitie. Het neigt richting het sektarische. Het is een van de redenen dat r/Vegan een ontzettend giftige community is. Daarom zal ik nooit zeggen dat ik vegan ben, ik eet veganistisch of plantaardig.
Ik zal niet ontkennen dat er veel toxisiche vegans zijn. Maar ja, er zijn ook veel toxische mannen, dat betekent niet dat meteen alle mannen slecht zijn of dat mannelijkheid an sich slecht is. :)

De definitie van veganisme heb ik al genoemd: dierenleed en het gebruik van dieren dient zo veel als praktisch mogelijk vermeden te worden.

Wat mij betreft mag je een product vegan noemen als er niet bewust dierlijke producten in verwerkt zijn en er niet bewust dieren of dierlijke producten zijn gebruikt bij het produceren ervan. Daar voldoet die mayo dus niet aan.
Geen dogma volgen, maar is wel een dik boek met regels.
Nee hoor, één heel eenvoudige regel: geen dierenleed.

(En mensen zijn ook dieren, dus ook geen mensenleed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:50:
[...]
Nee hoor, één heel eenvoudige regel: geen dierenleed.

(En mensen zijn ook dieren, dus ook geen mensenleed.)
Kijk, een aanvulling op mijn vorige reactie, om aan te geven het begrip veganisme in beweging is en een ieder daar voor zichzelf een invulling aan geeft. Het "mensenleed" aspect binnen het veganisme is iets dat pas de laatste paar jaar aandacht krijgt. Daarvoor ging het alleen over niet menselijke dieren. Ineens spraken vegans zich uit over menselijke thema's, zoals metoo. En werd ineens de stelling dat veganisme alle dieren omvat, dus ook mensen. En sommige vegans zijn nu van mening dat je geen vegan bent, als je je niet expliciet uitspreekt tegen zaken zoals metoo.
En daar verschil het weer met mijn mening, want ik richt me primair op alles wat met niet menselijke dieren te maken heeft. Om de simpele reden dat de "menselijke problemen" al meer dan genoeg aandacht krijgen en de problemen met dierenleed nog zeer onderbelicht is. Persoonlijk richt ik me daar op, en vind ik niet dat ik als vegan zijnde mezelf nu ineens ook expliciet voor mensenleed moet gaan uitspreken. Daar heb ik persoonlijk minder affiniteit mee en vind het wel opmerkelijk dat sommige vegans dat ineens van je gaan verlangen.
Zo zie je maar... diversiteit binnen de groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Klopt. Intersectioneel veganisme is er nog niet zo lang en inderdaad, de problemen van mensen krijgen veel aandacht. Maar er zijn ook problemen van mensen die nauwelijks aandacht krijgen, zoals de genocide in Palestina die al sinds 1948 aan de gang is... Dat is de reden waarom veel veganisten bijvoorbeeld ook producten van Garden Gourmet mijden aangezien dat een Israëlisch bedrijf is. Eenieder vult het in zo die wil maar allemaal streven we ernaar om met dat wat we eten, kopen en doen in ieder geval niet bij te dragen aan de problemen in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:54
@MX. Alba Als gedachtenexperiment zijn vijgen nog interessanter. In elke vijg zit namelijk een vijgenwespje. Die heeft de bloem bevrucht en is daarin blijven zitten en is opgenomen in de vrucht. Dat hoort bij de natuurlijke levenscyclus van die vijgenwesp, die is dus niet uitgebuit, en dus is het vegan. Maar niet vegetarisch, want er zit een wespje in. :D

Nee hoor heb er al 20 jaar een die is zelf bestuivend,😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Zijn er hier gebruikers van HappyCow?

Ben een weekendje aan het plannen in Den-Haag, ik wil een "bookmark" lijst maken, dat als we daar zijn dan kunnen kijken we we zin in hebben.
Wat ik heb gevondenHebben ze het nou zo moeilijk gemaakt of kijk ik er over heen? 8)7

De restaurants die ik toevoegen komen uit een vraag die eerder is gesteld op een vegan FB groep
https://www.facebook.com/...nd/posts/2849051635393603

Als jullie nog tips hebben voor eettentjes in Den-Haag is dat natuurlijk welkom. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:13:

Ben een weekendje aan het plannen in Den-Haag, ik wil een "bookmark" lijst maken, dat als we daar zijn dan kunnen kijken we we zin in hebben.
Wat ik heb gevondenHebben ze het nou zo moeilijk gemaakt of kijk ik er over heen? 8)7

De restaurants die ik toevoegen komen uit een vraag die eerder is gesteld op een vegan FB groep

Als jullie nog tips hebben voor eettentjes in Den-Haag is dat natuurlijk welkom. :9
Waar loop je dan tegenaan? Ik gebruik die bookmarks/favorites functie niet, maar ik kan bij een restaurant rechtsboven 'm toevoegen als favoriet en dan bij mijn profiel een overzicht zien van alle favorites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
segil schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:51:
[...]

Waar loop je dan tegenaan? Ik gebruik die bookmarks/favorites functie niet, maar ik kan bij een restaurant rechtsboven 'm toevoegen als favoriet en dan bij mijn profiel een overzicht zien van alle favorites.
Ik keek er dus overheen. 7(8)7 Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:13:

Over Den Haag: ik hoor mensen altijd vol lof praten over de vegan kibbeling die daar verkocht wordt. Mocht je daarvan houden: de Vegetarische Snackbar is het volgens mij.

Daarnaast vond ik 'de Bookstore' een leuke plek om wat te drinken met wat gebak/koek erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
vegatarische snackbar is leuk voor de vette hap :)
En aantal jaar geleden waren ze ongeveer de eerste met een vegan kapsalon. Maar inmiddels zijn er betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Majesty schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:57:
[...]

Over Den Haag: ik hoor mensen altijd vol lof praten over de vegan kibbeling die daar verkocht wordt. Mocht je daarvan houden: de Vegetarische Snackbar is het volgens mij.

Daarnaast vond ik 'de Bookstore' een leuke plek om wat te drinken met wat gebak/koek erbij.
Bedankt voor de tips! :)

Waar zit 'de boekstore' is dat deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:09:
[...]

Die ken ik niet. Ken je de vegan Den Haag fb groep al?

https://www.facebook.com/groups/605884792802924

Ik vind het handig om als ik naar een grote stad, van te voren ff te kijken in de fb groep over die stad. Voor de grotere steden heb je wel een dedicated vegan groep op fb :)

Edit: en ook https://www.facebook.com/groups/VeganDenHaag die is nog groter, maar wel gesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door segil op 21-04-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
segil schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:44:
[...]

Die ken ik niet. Ken je de vegan Den Haag fb groep al?

https://www.facebook.com/groups/605884792802924

Ik vind het handig om als ik naar een grote stad, van te voren ff te kijken in de fb groep over die stad. Voor de grotere steden heb je wel een dedicated vegan groep op fb :)

Edit: en ook https://www.facebook.com/groups/VeganDenHaag die is nog groter, maar wel gesloten.
Heb mij eens aangemeld voor de 2e groep, maar eens door neuzen als ik geaccepteerd word ;) .
Slimme manier omdat op dat zo te doen. Eens kijken hoe het bevalt, anders ga ik dit ook voor andere steden doen waar ik heen ga. :)

Edit, ben ondertussen geaccepteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 21-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
walterworld schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:09:
[...]

Ah had er een llink bij moeten doen, het gaat hierom:.

[ Voor 25% gewijzigd door Majesty op 22-04-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Majesty schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:59:
[...]

Ah had er een llink bij moeten doen, het gaat hierom:.
:o :+ :D
How to Shopify Feed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Haha woeps, had erger kunnen zijn :p.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
Tof! Eerste (nagenoeg) vegan restaurant in Nederland met 2 michelin sterren! :9~
Daar moet ik een keertje gaan eten. Ik heb al voortreffelijk gegeten bij Kopps in Berlijn, maar dat was nog niet eens 1 ster.
Een jaar na de eerste Michelinster krijgt veganistisch restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen een tweede. De culinaire wereld is aan het veranderen, zegt de chef-kok. ‘We vervangen vis en vlees door alternatieven die minstens zo lekker zijn.’
https://www.volkskrant.nl...-alternatief-is~b999cdd3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
@segil geen vegan restaurant... De meeste van hun gerechten zijn idd vegan maar sommige zijn vegetarisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan is het toch gewoon een veganistisch restaurant? Een grillrestaurant is toch ook niet ineens geen grillrestaurant als ze niet ook hun toetjes op de grill bereiden?
Ik zou ze niet afrekenen op die paar gerechten die (nog) niet helemaal veganistisch zijn. Het is juist mooi om te zien dat er restaurants zijn die er écht werk van maken in plaats van wat linzen op een bord kieperen om een V-tje op de kaart te hebben. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 21 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic