MrAngry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:16:
Er zijn echt wel geneesmiddelen die wel vegan zijn, tenzij je de ontwikkeling ook meeneemt. Maar neem bijvoorbeeld albumine, dat wordt over het algemeen (in Nederlan) gewoon met een in vitro endotoxine gereleased.
Ja, die ontwikkeling neem je uiteraard ook mee. Het product is op dieren getest en is dus niet vegan.
Het zelfde geldt ook bijvoorbeeld voor cosmetische en higiënische producten. Shampoo die (ooit) op dieren is getest is niet vegan. In die productgroep zijn er trouwens steeds meer producten die wel vegan zijn, zonder dierproeven dus en zonder dierlijke ingrediënten.
Een ander interessant vraagstuk is kweekvlees. Dat lijkt een interessante propositie, maar het wordt nog steeds opgekweekt vanaf stamcellen die uit een levend dier gehaald worden, dus is het niet vegan. Het leed dat erbij komt kijken is wel veel lager dan bij "normaal" vlees natuurlijk omdat er geen dieren voor geslacht worden, maar het heeft nog steeds een dierlijke oorsprong en is nog steeds voor de meeste mensen net zo onnodig. Ik bedoel, ik eet al jaren geen vlees meer, waarom zou ik dan wel opeens kweekvlees gaan eten, ook al zou het wel op de een of andere manier gemaakt kunnen worden zonder dierlijke stamcellen als basis?
Insecten en meelwormen is ook zoiets. Kijk, als je dan toch iets dierlijks wil eten, doe dan liever zoiets dan een biefstuk, want de milieu- en klimaatimpact is vele malen kleiner. Maar het is en blijft in vrijwel alle gevallen onnodig en ook al zijn het slechts insecten, ook dat zijn dieren.
Als gedachtenexperiment zijn vijgen nog interessanter. In elke vijg zit namelijk een vijgenwespje. Die heeft de bloem bevrucht en is daarin blijven zitten en is opgenomen in de vrucht. Dat hoort bij de natuurlijke levenscyclus van die vijgenwesp, die is dus niet uitgebuit, en dus is het vegan. Maar niet vegetarisch, want er zit een wespje in.
Oesters zijn een andere interessante discussie. Er zijn vegans die oesters eten. Kunstmatige oesterbanken verbeteren de waterkwaliteit en de biodiversiteit - die zorgen juist voor een verbetering van natuur en milieu. Daarbij komt dat oesters geen centraal zenuwstelsel hebben en zich niet kunnen voortbewegen, dus feitelijk qua hoe ze leven niet veel anders dan planten. Ik kan die redenatie best volgen... Toch eet ik liever ook geen oesters.
Zo zie je maar weer, veganisme is helemaal niet extremistisch. Juist de manier waarop we alleen al in Nederland meer dan een half miljard dieren per jaar slachten extreem (ja, dat lees je goed, meer dan een half miljard, 30 dieren per Nederlander per jaar, en dan zijn de vissen nog niet eens meegeteld), en dat niet willen doen niet minder dan redelijk...
[
Voor 5% gewijzigd door
Mx. Alba op 19-04-2022 13:50
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.