Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dit is misschien op het randje van relevantie, maar aangezien de meesten hier propageren dat veganisme meer een levensstijl dan een diëet is, meld ik het toch maar:

https://www.vpro.nl/programmas/reaction.html

zojuist over gelezen en gelijk aangemeld. Supervet milieubewust initatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
En er is weer goed restaurant-nieuws van hier om de hoek in NIjmegen. 'De Nieuwe Winkel' is uitgeroepen tot nummer 2 groente-restaurant van de wereld.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Interessant artikel in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws...moreel-superieur-a4061077

Dit is linkdrop die tevens achter een zachte paywall zit, quote s.v.p. enkele van de relevante onderdelen voor de discussie of geef een korte samenvatting / conclusie van het artikel.

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 10-10-2021 22:49 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:16
Lijkt bijna wel een verslag van waar het hele topic hier vanaf het begin over gaat ;)

Over de titel gesproken: volgens mij vind iedereen zichzelf moreel superieur.
Maar er zijn sommigen die hun eigen morele superieuriteit moeten kenbaar maken aan jan en alleman, met mogelijk een wijzend vingertje hoe immoreel de ander wel niet is.
Maakt eigenlijk niet uit of het om veganisme of om totaal iets anders gaat, alhoewel dit op grote schaal wel trend gebonden lijkt.
Want heb jij bijvoorbeeld wel eens iemand die het carnisme ( of echt ver bovengemiddeld veel vlees eet ) aanhangt horen zeggen hoe geweldig hij dat vindt? Ze zullen zich zeker moreel superieur voelen, maar zullen dit niet zomaar kenbaar maken, omdat het maatschappelijk gezien wordt afgekeurd.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
JohanNL schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Want heb jij bijvoorbeeld wel eens iemand die het carnisme ( of echt ver bovengemiddeld veel vlees eet ) aanhangt horen zeggen hoe geweldig hij dat vindt? Ze zullen zich zeker moreel superieur voelen, maar zullen dit niet zomaar kenbaar maken, omdat het maatschappelijk gezien wordt afgekeurd.
Jazeker... een oud collega die geregeld pochten met de grote hoeveelheden vlees hij at. En hoe hij er naar uit keek om weer z'n bbq aan te zwengelen om vlees te braden.
En tijdens een vegan outreach op straat voorbijgangers gewoon uit zichzelf gaan verkondigen dat ze ff lekker een groot stuk vlees gaan eten. Of met een bak kipnuggets voor je neus gaan staan, terwijl je daar met een informatie bord staat in een formatie (formatie is dat je enige tijd stil staat met een informatie bord, zonder iets te zeggen of doen).
Of een mafkees die bij de ingang van een vegan foodfestival rauw vlees ging eten en iedereen uitschold die naar binnen ging.

Genoeg mafkezen, aan beide kanten van het spectrum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
[...]

Ik had ooit een collega die probeerde zijn dieet zoveel mogelijk uit vlees te laten bestaan, omdat dat volgens hem gezonder was dan wanneer je planten eet. Planten hebben immers hun hele leven gifstoffen uit de bodem staan opzuigen, dus dat kon je maar beter niet eten. Bovendien zat je ook nog met de gifstoffen die planten zelf produceren om te voorkomen dat ze opgegeten worden. Hij vond het, geloof ik, onnatuurlijk om planten te eten.

Of hij zich daarover moreel superieur vond, weet ik niet. Hij wilde dan wel persé 'verantwoord vlees' van 'lokale boeren' enzo. Maar dat was waarschijnlijk meer vanuit zijn eigen gezondheidsaspect (want 'beter vlees') dan om het leed van de dieren.

Meer algemeen lijkt me, dat vleeseters moeite hebben zichzelf moreel superieur te vinden. Ze vinden vlees eten vast heel 'lekker' en 'zo is het nou eenmaal' en 'McDonald's', maar als ze zichzelf moreel beter zouden vinden dan niet-vleeseters zouden er geen 'verantwoorde slagers' en 'tante-Door kippen' nodig zijn, lijkt me? Dat soort marketing lijkt er immers op gericht het schuldgevoel van vleeseters te doen verminderen.
Mijn theorie is dus, dat carnisten niet alleen niet uiten dat ze zich superieur achten, maar zich ook niet superieur vinden. En dat ze daarom ook vegetariërs/veganisten belachelijk maken: hoe méér belachelijk de ander is, hoe normaler je zelf bent. Maar ik kan het mishebben.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Barrycade

Through the...

segil schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Jazeker... een oud collega die geregeld pochten met de grote hoeveelheden vlees hij at. En hoe hij er naar uit keek om weer z'n bbq aan te zwengelen om vlees te braden.
En tijdens een vegan outreach op straat voorbijgangers gewoon uit zichzelf gaan verkondigen dat ze ff lekker een groot stuk vlees gaan eten. Of met een bak kipnuggets voor je neus gaan staan, terwijl je daar met een informatie bord staat in een formatie (formatie is dat je enige tijd stil staat met een informatie bord, zonder iets te zeggen of doen).
Of een mafkees die bij de ingang van een vegan foodfestival rauw vlees ging eten en iedereen uitschold die naar binnen ging.

Genoeg mafkezen, aan beide kanten van het spectrum.
Als je collega nadat deed om je te triggeren als vegan is dat niet fraai.

Ik heb affiniteit met het vegan onderwerp (maar ben meer een flexitarier), maar ben wars van op wat voor manier van opdringen. En of dat nu is over geloof, hoe je kinderen zou moeten opvoeden of welke politieke partij je moet steunen of of je wel of niet een vaccin moet nemen en of vegan/carnisme aanhangt whatever.

Ik lees het liefst /praat met mensen / zoek informatie uit meerdere "kampen", maar wel graag op mijn eigen initiatief en op mijn eigen moment. Daarom kom ik hier af en toe ook even neuzen. Zodat ik uiteindelijk mijn eigen mening over het onderwerp kan vormen.

Weet niet of je het door hebt @niek_nijmegen maar je hele post hierboven is precies hetzelfde als je de carnisten aanwrijft alleen vanuit jouw vegan gezichtsveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Barrycade schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Weet niet of je het door hebt @niek_nijmegen maar je hele post hierboven is precies hetzelfde als je de carnisten aanwrijft alleen vanuit jouw vegan gezichtsveld.
Dat zou goed kunnen, het is maar een gedachte die vanmiddag bij me opkwam toen ik langs een 'verantwoorde slager' met 'Tante-Door kippen' liep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:53
Barrycade schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
maar ben wars van op wat voor manier van opdringen.
Probleem is echter dat vleeseters per definitie hun ideeën opdringen aan anderen. Aan de dieren die ze eten en aan de rest van de mensheid via de enorme belasting op het milieu en klimaat van de uitstoot van hun eetgewoontes.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog wel eens vlees eet. Het is voor mij een hardnekkige gewoonte maar ben wel flink aan het afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Philip Ross schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Probleem is echter dat vleeseters per definitie hun ideeën opdringen aan anderen. Aan de dieren die ze eten en aan de rest van de mensheid via de enorme belasting op het milieu en klimaat van de uitstoot van hun eetgewoontes.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog wel eens vlees eet. Het is voor mij een hardnekkige gewoonte maar ben wel flink aan het afbouwen.
Interessante denkwijze, maar denk dat dat wel een glijdende schaal is. Dus je buurman met 2 auto's dringt zijn autogebruik ook aan je op?

En de andere buurman die bij KLM werkt kan je eigenlijk ook niet aan kijken?

Lijkt me vermoeiend om zo de boel af te wegen. Polariserend ook eigenlijk wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Barrycade schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Interessante denkwijze, maar denk dat dat wel een glijdende schaal is. Dus je buurman met 2 auto's dringt zijn autogebruik ook aan je op?

Mijn doel is zeker niet polariseren maar mensen moeten wel doorhebben dat hun acties gevolgen hebben voor anderen. Ik zal mensen er niet snel op aanspreken maar omgekeerd heb ik soms wel last van hun gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja uiteindelijk hebben we allemaal last van elkaar, hoewel ik mijn best doe om het te beperken, veroorzaakt iedereen in Nederland inclusief mijzelf, een mega belasting op de aarde.

Ik heb de oplossing niet hiervoor of als je erg uit of the box denk: het is beter voor de aarde als we als mensheid uitsterven.

Maar dat lijkt me een onderwerp voor een ander topic. Want vanuit milieuoogpunt is vegan maar een stukje van een oplossing daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Barrycade schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Tjah, sowieso is dat moeilijk te vergelijken. Iemand die laten we zeggen twee keer per week vliegt wegens werk, maar veganistisch eet zal nog steeds een flinke belasting zijn op het milieu. Iemand die elektrisch (groen) rijdt maar elke dag 100-200 gram vlees naar binnen werkt zal ook een flinke belasting zijn op het milieu. Vanuit het milieu is veganisme alléén niet de oplossing. Het is én én én, waar ik mee bedoel zaken als energietransitie, inperking van de bevolkingsgroei, de groei van bedrijven en de push om altijd maar 'meer te willen verdienen, consumentengedrag etc.

Uiteindelijk heeft veganisme daarom meer te maken met ethiek en moraliteit dan milieu of de druk daarvan. Een veganist met drie kinderen zal het milieutechnisch niet veel beter doen (slechter overigens) dan een vleeseter zonder kinderen, om maar iets te noemen.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:09
Je zou eventueel ook zelf kunnen koken voor je hond.
[YouTube: Pancakes eten in Amsterdam, koken voor de hond en uit broek gescheurd]

Om het hele veganisme (leefstijl) wat breder te trekken.
Als iedereen zou leven als mij:
https://www.mijnverborgenimpact.nl/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKj-Zev9CE75hois2zlG6xELsZM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2rdiXU0A6GIh067EAziCXq5W.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Over de titel gesproken: volgens mij vind iedereen zichzelf moreel superieur.
Maar er zijn sommigen die hun eigen morele superieuriteit moeten kenbaar maken aan jan en alleman, met mogelijk een wijzend vingertje hoe immoreel de ander wel niet is.
Puur filosofisch gedacht, als je neer kijkt op de levenswijze van een ander dan voel je je toch per definitie moreel superieur? Volgens mij is dat heel menselijk, men vindt meestal wel iets van keuzes van een ander, op wat voor vlak dan ook, en vindt dan best vaak dat zij dat zelf beter doet.
Het gaat er dan meer om wat je met dat gevoel doet en hoe vrij je anderen in hun keuzes laat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Philip Ross schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:14:

Er is wel een verschil tussen iemand je eigen ziens- en daarmee levenswijze willen opdringen en de indirecte gevolgen ervaren van andermans keuze. Dat lijkt mij niet zonder meer vergelijkbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Gonadan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Er is wel een verschil tussen iemand je eigen ziens- en daarmee levenswijze willen opdringen en de indirecte gevolgen ervaren van andermans keuze. Dat lijkt mij niet zonder meer vergelijkbaar.
Het is een grijs gebied is wat ik wilde zeggen. Want mensen die veel met een auto rijden leggen ook hun levenswijze op aan hun omgeving. Want die moeten rekening houden met verkeer, uitstoot, geluid etc.

En een levenswijze die er voor zorgt dat je minimale last ten opzichte van anderen oplevert opdringen verminderd de totale overlast.

Het is alleen een iets directere vorm die ook veel zichtbaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Philip Ross schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:08:
Het is een grijs gebied is wat ik wilde zeggen. Want mensen die veel met een auto rijden leggen ook hun levenswijze op aan hun omgeving. Want die moeten rekening houden met verkeer, uitstoot, geluid etc.

En een levenswijze die er voor zorgt dat je minimale last ten opzichte van anderen oplevert opdringen verminderd de totale overlast.

Het is alleen een iets directere vorm die ook veel zichtbaarder is.
Nou nee, daar zie ik een héél duidelijk verschil tussen je levenswijze aan iemand opleggen en met je levenswijze impact hebben op anderen.
De irritatie waar @Barrycade eerder over sprak gaat volgens mij met name over het eerste. Waar een veganist belerend over het eten van anderen begint, of iemand bewust vlees gaat zitten knagen om een veganist belachelijk te maken. Dat zijn de situaties waarin men echt zaken aan elkaar aan het opdringen is.

Spreek je van de impact die je levensstijl op anderen heeft en hoe de 'last' kunt minimaliseren dan is het inderdaad een heel andere en vooral grijze discussie. Maar het doel van veganisme is toch niet om overlast voor anderen te beperken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Gonadan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Nou nee, daar zie ik een héél duidelijk verschil tussen je levenswijze aan iemand opleggen en met je levenswijze impact hebben op anderen.
De irritatie waar @Barrycade eerder over sprak gaat volgens mij met name over het eerste. Waar een veganist belerend over het eten van anderen begint, of iemand bewust vlees gaat zitten knagen om een veganist belachelijk te maken. Dat zijn de situaties waarin men echt zaken aan elkaar aan het opdringen is.

Spreek je van de impact die je levensstijl op anderen heeft en hoe de 'last' kunt minimaliseren dan is het inderdaad een heel andere en vooral grijze discussie. Maar het doel van veganisme is toch niet om overlast voor anderen te beperken?
Er is zeker een manier van brengen die verschil maakt. Maar nog steeds dring je je levenswijze op aan anderen. Ik vind het dus niet een fundamenteel verschil maar slechts een verschil in hoe je het brengt.

Als iemand naast jou op het terras of bij de bushalte begint te roken. Mag je daar dan wat van zeggen of niet? Dit is een vergelijkbare situatie met als verschil dat het effect van de roker op de persoon die er naast staat iets directer is dan de uitstoot van broeikasgassen op de veganist.

Zoals ik zeg, het is een grijs gebied. Irritatie kan ontstaan als je te direct bent in het aanspreken van mensen en daarbij de verkeerde toon hebt (belerend of agressief). Maar dat neemt niet weg dat een zekere mate van anderen aanspreken op hun schadelijk gedrag de basis is van een samenleving.

Edit: een deel van veganisme is ook de overlast voor anderen (en daarbij ook dieren mee tellen) te verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 12-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Philip Ross schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:28:
Er is zeker een manier van brengen die verschil maakt. Maar nog steeds dring je je levenswijze op aan anderen. Ik vind het dus niet een fundamenteel verschil maar slechts een verschil in hoe je het brengt.

Als iemand naast jou op het terras of bij de bushalte begint te roken. Mag je daar dan wat van zeggen of niet? Dit is een vergelijkbare situatie met als verschil dat het effect van de roker op de persoon die er naast staat iets directer is dan de uitstoot van broeikasgassen op de veganist.

Zoals ik zeg, het is een grijs gebied. Irritatie kan ontstaan als je te direct bent in het aanspreken van mensen en daarbij de verkeerde toon hebt (belerend of agressief). Maar dat neemt niet weg dat een zekere mate van anderen aanspreken op hun schadelijk gedrag de basis is van een samenleving.

Edit: een deel van veganisme is ook de overlast voor anderen (en daarbij ook dieren mee tellen) te verminderen.
Ik snap waar je heen wilt, maar dan nog steeds moet je erg waakzaam zijn voor het onderscheid tussen opdringen en impact hebben op. In het geval van opdringen verwacht je dat anderen jouw levenswijze gaan hanteren, dat is echt absoluut iets anders dan dat dat jij met jouw levenswijze een impact op anderen hebt. Dat kan je ook opdringen noemen als die impact ongewenst is, maar is wel totaal iets anders dan wat bedoeld werd.

Met elkaar aanspreken op gedrag is uiteraard niets mis mee, aangenomen dat het fatsoenlijk en met positieve insteek gebeurt. Daarbij zal het ene onderwerp makkelijker zijn dan het andere, en ook weer niet alles de moeite van het aanspreken waard.

Toch proef ik een insteek waar ik niet zeker van ben of jij die bedoelt. Het lijkt er op dat je alle gedrag van mensen wat nadelig kan zijn voor het klimaat/de wereld als schadelijk en overlast voor jouzelf ziet, en feitelijk iets waar je mensen dus continu actief op mag aanspreken. Is dat wat je bedoelt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Gonadan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Toch proef ik een insteek waar ik niet zeker van ben of jij die bedoelt. Het lijkt er op dat je alle gedrag van mensen wat nadelig kan zijn voor het klimaat/de wereld als schadelijk en overlast voor jouzelf ziet, en feitelijk iets waar je mensen dus continu actief op mag aanspreken. Is dat wat je bedoelt?
Tot op zekere hoogte denk ik dat je best moreel gezien recht hebt anderen er op aan te spreken. Helaas gaat dat in praktijk niet werken natuurlijk.

Maar het is bijvoorbeeld wel iets wat je met familie en vrienden kan bespreken. Net zoals je politiek of andere keuzes wel eens kan bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Philip Ross schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:29:
Tot op zekere hoogte denk ik dat je best moreel gezien recht hebt anderen er op aan te spreken. Helaas gaat dat in praktijk niet werken natuurlijk.

Maar het is bijvoorbeeld wel iets wat je met familie en vrienden kan bespreken. Net zoals je politiek of andere keuzes wel eens kan bespreken.
Ja precies, binnen kringen of gesprekken met mensen die op dat moment ook open staan voor een dergelijk onderwerp. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Opmerkelijk nieuws uit het land van Speckknödel und Schnitzel:

https://salzburg.orf.at/stories/3126050/

Die auf 2.020 Metern bei Zederhaus (Lungau) gelegene Franz-Fischer-Hütte ist die erste Schutzhütte des Österreichischen Alpenvereins, in der es nur vegetarische und vegane Kost gibt. Die Hütte wurde am Samstag dafür mit dem Umweltgütesiegel des Vereins geehrt.

https://franzfischer-huette.at/kerngesund/

...
Ich bin inzwischen seit Jahren Vegetarierin; auch als überdurchschnittlich aktive Bergsportlerin hat mir die pflanzliche Ernährung immer alles geboten, was ich zu körperlichen Spitzenleistungen benötigt habe. Und so war es auch bei vielen Menschen um mich herum. Ich beschäftige ich mich sehr viel mit der vegetarischen Küche, mit dem folgenlosen Ersatz von Fleischprodukten, auch ohne Fleisch mit einer nährstoffreichen, gesunden und ausgewogenen Ernährung.
...

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 17-10-2021 10:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28
In het kort: een berghut in Oostenrijk bied alleen nog maar vegetarisch en veganistisch eten aan. Behalve de morele keuzes, is dat toch ook praktischer: vlees bederft vaak sneller dan plantaardige eiwitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FreeShooter schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:08:
... is dat toch ook praktischer: vlees bederft vaak sneller dan plantaardige eiwitten.
Mooi toch?
Bijkomend voordeel: minder verkwisting van bederfelijke waar. En (waarschijnlijk) is het transport makkelijker/goedkoper; er hoeft minder gekoeld omhoog gebracht te worden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28
ehtweak schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Mooi toch?
Bijkomend voordeel: minder verkwisting van bederfelijke waar. En (waarschijnlijk) is het transport makkelijker/goedkoper; er hoeft minder gekoeld omhoog gebracht te worden.
Zeker.

Om mij heen merk ik ook dat de verandering snel gaat. Er zijn steeds meer mensen die geen vlees eten en meer en meer interesse tonen in plantaardige producten. :)

Een praktische vraag: hoe gaan jullie om met niet vegetarische/veganischte producten die anders weggegooid zouden worden? Bijvoorbeeld, mijn zoontje eet vlees wat we dus ontdooien en bakken in kleine porties. Als hij het niet eet, bewaren we dat in de koelkast voor de volgende dag maar desondanks blijft er (uiteraraard) wel eens wat over. Ik eet het dan vaak wel op, dat lijkt mij dat op dat moment het meest logische: de CO2 is al uitgestoten en het dier al geslacht. Tegelijkertijd voelt het wat vreemd.

Er zijn ook genoeg andere situaties in bijvoorbeeld restaurants. Vrienden/familie die nog hele stukken vlees (of andere niet plantaardig eten) niet hebben aangeraakt en wat dus in de prullenbak gaat. Dat kun je wel op eten, maar tegelijkertijd hou je daar onnodig grote porties mee in stand. Overigens is mijn insteek van plantaardig eten voor 95% vanwege de CO2 uitstoot, ik kan me voorstellen dat je er anders instaat als dierenleed je hoofdreden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:20

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
FreeShooter schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Zeker.

Om mij heen merk ik ook dat de verandering snel gaat. Er zijn steeds meer mensen die geen vlees eten en meer en meer interesse tonen in plantaardige producten. :)

Een praktische vraag: hoe gaan jullie om met niet vegetarische/veganischte producten die anders weggegooid zouden worden?
Heel simpel, anders dan plantaardig komt hier niet binnen :) Dochter wordt ook zo opgevoed, dus over deze keuze hoeven wij ons (gelukkig) niet druk te maken :)

Ook in een restaurant zou het niet in me opkomen om dat op te eten wat een niet-plantaardig etend iemand overhoudt. Ik denk zelfs dat het signaal richting het restaurant daarmee groter is; "Er blijft vlees over, misschien zijn de porties te groot."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Ik eet/drinks niets dat niet plantaardig is, ook niet wanneer ik iets cadeau krijg of wanneer een foutje in de keuken wordt gemaakt van een restaurant. Jammer dan dat het eventueel wordt weggegooid. Ik wil het gewoon niet in mijn lichaam hebben. En mocht ik iets niet vegan cadeau krijgen, dan geef ik het weg. Meestal informeer ik wel van te voren. Mocht een opdrachtgever mij een kerstpakket willen toesturen, vraag ik van te voren of er vlees/vis in zit. Zo ja, dan hoef ik het sowieso niet te ontvangen en bedank ik vriendelijk. En anders geef ik de niet vegan zaken weg aan anderen. Gelukkig woon ik alleen, dus weinig kans dat hier iets niet vegans binnenkomt :) En als vrienden/familie komen eten, weten ze dat hier geen niet-vegan producten het huis binnenkomen. Dus ook niet zelf iets niet-vegan eten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik zou het zeker wel opeten, precies vanwege de redenen die je (@FreeShooter ) noemt. "de CO2 is al uitgestoten en het dier al geslacht". Aan het weggooien van eten heeft niemand wat. Maar net als segil woon ik alleen en komt er hier dus niet zo snel iets binnen dat niet vegan is.

Nu ben ik sowieso wat minder stellig in dan de bovenstaande twee posters. Als ik ergens eet en er is niks dat vegan is, ga ik wel voor de vegetarische optie. Maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:28:
Ik eet/drinks niets dat plantaardig is...
Ehh?
Volgens mij bedoel je het omgekeerde?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:44
niek_nijmegen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Ik had ooit een collega die probeerde zijn dieet zoveel mogelijk uit vlees te laten bestaan, omdat dat volgens hem gezonder was dan wanneer je planten eet. Planten hebben immers hun hele leven gifstoffen uit de bodem staan opzuigen, dus dat kon je maar beter niet eten. Bovendien zat je ook nog met de gifstoffen die planten zelf produceren om te voorkomen dat ze opgegeten worden. Hij vond het, geloof ik, onnatuurlijk om planten te eten.
Toevallig deze man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Bij ons komt er ook niets binnen waar dieren inzitten. Ik heb wel eens een kerstpakket gehad waar iets niet veganistisch inzat, dat heb ik toen aan de buren gegeven. Ik gooi het sowieso niet weg, maar het zelf consumeren komt geen seconde in mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Ehh?
Volgens mij bedoel je het omgekeerde?
Scherp, aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
FreeShooter schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:15:
[...]
Een praktische vraag: hoe gaan jullie om met niet vegetarische/veganischte producten die anders weggegooid zouden worden? [...] Ik eet het dan vaak wel op, dat lijkt mij dat op dat moment het meest logische: de CO2 is al uitgestoten en het dier al geslacht. Tegelijkertijd voelt het wat vreemd.
Als er iets niet-plantaardigs in een kerstpakket ofzo zit, en ook toen ik zelf laatst per ongeluk in haast een 'vegetarische' ipv een 'veganistische' vleesvervanger had gekocht, dan gooi ik het weg. Ik beschouw het namelijk niet als eten.
Eigenlijk wilde ik de supermarkt dan nog een mailtje sturen dat ze die ene burger als niet verkocht moeten beschouwen, maar dat leek me een heilloos traject en nadat ik een paar dagen met schuldgevoel had rondgelopen, heb ik het incident maar losgelaten, en mezelf beloofd nòg beter op te letten :-)

Als voor mij 'het dier is toch al dood' nog een argument zou zijn, kon ik immers alles in de supermarkt wel eten...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:19:
Als er iets niet-plantaardigs in een kerstpakket ofzo zit, en ook toen ik zelf laatst per ongeluk in haast een 'vegetarische' ipv een 'veganistische' vleesvervanger had gekocht, dan gooi ik het weg. Ik beschouw het namelijk niet als eten.
Dat vind ik respectloos richting mensen die te arm zijn om dagelijkse een volledige maaltijd danwel volledige voeding binnen te krijgen (overal te wereld). Niet zelden zijn principes dingen die je jezelf moet kunnen veroorloven, vergeet dat niet. Je had dit eten (want dat is het wél) net zo goed aan de voedselbank kunnen geven. Dat was net zoveel moeite geweest als dat mailtje aan de supermarkt dat je overwoog te schrijven en dan had je tenminste nog iemand blij gemaakt.

Ik koop geen vlees voor mezelf en consumeer het niet in een restaurant of iets dergelijks, en toen ik zaterdag op een verjaardag was (bij een tent in rotterdam waar véél eten op tafel gezet werd) heb ik alleen de vega producten gegeten, en niet de stapels saté, vleeskroketjes en andere vleesproducten. Maar als de kindjes een restje stampot met spekjes over hebben gelaten (een van hun favoriete gerechten) dan vind ik het niet erg dat de volgende dag als lunch te eten - het alternatief is weggooien en dat vind ik nog erger dan wel of geen vlees eten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:14

PB-powell

Mr. Laziness

HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Dat vind ik respectloos richting mensen die te arm zijn om dagelijkse een volledige maaltijd danwel volledige voeding binnen te krijgen (overal te wereld). Niet zelden zijn principes dingen die je jezelf moet kunnen veroorloven, vergeet dat niet. Je had dit eten (want dat is het wél) net zo goed aan de voedselbank kunnen geven. Dat was net zoveel moeite geweest als dat mailtje aan de supermarkt dat je overwoog te schrijven en dan had je tenminste nog iemand blij gemaakt.

Ik koop geen vlees voor mezelf en consumeer het niet in een restaurant of iets dergelijks, en toen ik zaterdag op een verjaardag was (bij een tent in rotterdam waar véél eten op tafel gezet werd) heb ik alleen de vega producten gegeten, en niet de stapels saté, vleeskroketjes en andere vleesproducten. Maar als de kindjes een restje stampot met spekjes over hebben gelaten (een van hun favoriete gerechten) dan vind ik het niet erg dat de volgende dag als lunch te eten - het alternatief is weggooien en dat vind ik nog erger dan wel of geen vlees eten.
Nog geen eens respectloos naar mensen die het minder bedeeld hebben, maar ook een gemiste kans om buren/vrienden/collega's blij te maken met een stukje eten en die (potentieel) te introduceren met vega(n) producten en zo hoeven zij niet een stukje vlees te kopen in de supermarkt. Weggooien van eten vind ik persoonlijk een doodzonde en wij proberen dat dan ook zo veel mogelijk te vermijden.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
@HTT-Thalan Wat doe je als je in een restaurant per ongeluk een vlees/visgerecht geserveerd krijgt, ipv vegan? Eet je het dan op omdat het zonde is om weg te gooien? Of stuur je het terug omdat je dit niet besteld hebt en geen vlees wilt eten?

[ Voor 32% gewijzigd door segil op 18-10-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

segil schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:46:
@HTT-Thalan Wat doe je als je in een restaurant per ongeluk een vlees/visgerecht geserveerd krijgt, ipv vegan? Eet je het dan op omdat het zonde is om weg te gooien? Of stuur je het terug omdat je dit niet besteld hebt en geen vlees wilt eten?
Dan is me nog niet gebeurd, maar het ligt een beetje aan de situatie. Mijn vrouw en veel collega's eten wel vlees, dus wellicht valt er wat te ruilen. Ik ben altijd al een moeilijke eter geweest dus ook voor ik vega ging was het mijn gewoonte van te voren te bekijken waar we heen gaan, wat de opties zijn en van te voren evt te overleggen met het restaurant over wat ik ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:51:
[...]
Ik snap wat je zegt, en weggooien is inderdaad niet optimaal. En het is inderdaad een luxe-positie, want er zijn ongetwijfeld mensen met honger die het mogelijk graag zouden eten. Maar ik gooi die dingen weg, omdat ik vind dat je het niet moet eten; omdat het respectloos is naar dieren, omdat het ongezond is, en het product van een verziekte 'voedings'-industrie.
Het door mij incidenteel weggooien van een product met dode dieren (of eieren ofzo) erin vind ik niet meer 'respectloos' dan mensen die een goed werkende (maar te kleine) TV naar de stort brengen, of die voor ieder weekend nieuwe kleren kopen. Het is allemaal erg, maar het is niet zo, dat ik ineens verantwoordelijk zou zijn voor alle honger op de wereld.

Het is de dieren-bioindustrie die op grote schaal voedingsmiddelen (soya, graan, maïs etc.) omzet in dieren om vervogens het kadaver van die dieren met winst te verkopen. Dàt is respectloos op vele manieren. Een product dat moreel zo walgelijk is, kan ik dus niet aan anderen kado doen. Ook niet aan mensen die armer zijn dan ik, want waarom zou ik die minder goed behandelen dan mijzelf? ('Hier heb je een burger die ik zelf oneetbaar acht, om redenen van gezondheid en ethiek, maar voor jou is het goed genoeg')

Het is zeker verschrikkelijk dat ik me één keer vergist heb bij het kopen, en het is heel jammer dat mijn moeder me af en toe koeken met luizen of gelatine kado doet (en ik dat te laat doorheb), maar wat mij betreft zijn het producten die niet zouden mogen bestaan en waar ik dan dus niets mee kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:20:
Ik snap wat je zegt, en weggooien is inderdaad niet optimaal. En het is inderdaad een luxe-positie, want er zijn ongetwijfeld mensen met honger die het mogelijk graag zouden eten. Maar ik gooi die dingen weg, omdat ik vind dat je het niet moet eten; omdat het respectloos is naar dieren, omdat het ongezond is, en het product van een verziekte 'voedings'-industrie.
Dat dier heeft er nu niks meer aan dat je het product weggooit, en is dan voor niks gestorven.
Het door mij incidenteel weggooien van een product met dode dieren (of eieren ofzo) erin vind ik niet meer 'respectloos' dan mensen die een goed werkende (maar te kleine) TV naar de stort brengen, of die voor ieder weekend nieuwe kleren kopen.
Dat is echt elitair gedrag ten top. 'Ik ben beter dan de rest want ik ben Vegan, dus ik mag best wat eten weggooien'. Nee, dat schrijf je niet, maar je maakt nu een vergelijking met mensen die 'ergere dingen doen'.
Het is allemaal erg, maar het is niet zo, dat ik ineens verantwoordelijk zou zijn voor alle honger op de wereld.
Is de Vegan gedachte niet juist het goede voorbeeld geven? Het goede voorbeeld geven is in mijn beleving NIET eten weggooien omdat het niet aan jouw eigen standaarden voldoet. Je had het weg kunnen geven als je het zelf niet wilde eten. Nu zeg je eigenlijk dat je door 'minder milieubelastend' te leven af en toe iets fouts mag doen. Zo werkt het niet, je bouwt geen karma credits op door vegan te leven.
Het is de dieren-bioindustrie die op grote schaal voedingsmiddelen (soya, graan, maïs etc.) omzet in dieren om vervogens het kadaver van die dieren met winst te verkopen. Dàt is respectloos op vele manieren.
Oh, het is HUN schuld dat jij dat product kocht, natuurlijk. Ze hadden het gewoon niet in het schap mogen leggen! Misschien moet ik naar de supermarkt gaan, al het vlees opkopen, en dan wegsmijten. Dan stuur ik een duidelijk signaal naar de vleesindustrie en ik dwing gelijk een hoop andere mensen tot vegatarisch eten (want er is toch niks anders meer te koop).
Een product dat moreel zo walgelijk is, kan ik dus niet aan anderen kado doen. Ook niet aan mensen die armer zijn dan ik, want waarom zou ik die minder goed behandelen dan mijzelf? ('Hier heb je een burger die ik zelf oneetbaar acht, om redenen van gezondheid en ethiek, maar voor jou is het goed genoeg')
De moralen die je noemt, zijn de jouwe. Het is arrogant te impliceren dat andere dezelfde standaarden hebben of zouden moeten hanteren. Er zijn genoeg mensen die zich jouw moralen niet kunnen veroorloven en dus heel blij waren geweest om hun kind of oma dit voor te schotelen voor het avondeten.
Het is zeker verschrikkelijk dat ik me één keer vergist heb bij het kopen, en het is heel jammer dat mijn moeder me af en toe koeken met luizen of gelatine kado doet (en ik dat te laat doorheb), maar wat mij betreft zijn het producten die niet zouden mogen bestaan en waar ik dan dus niets mee kan doen.
Dat vergissen zit ik niet mee, dat is geheel menselijk. Je manier van omgaan met de vergissing daarentegen is niet recht te praten, zeker niet met het vegan gedachtengoed in het achterhoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
segil schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:46:
Als voedselverspilling tegengaan het uitgangspunt is, dan kun je denk ik beter helemaal niet bij een restaurant gaan eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JohanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:57:
Als voedselverspilling tegengaan het uitgangspunt is, dan kun je denk ik beter helemaal niet bij een restaurant gaan eten.
Ik bestel nog wel eens wat, maar uit eten gaan doen we al heel lang niet meer. Mijn vrouw vind bovendien dat ik beter kook en lekkerderde dingen maak dan in veel restaurants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

Ik bestel nog wel eens wat, maar uit eten gaan doen we al heel lang niet meer. Mijn vrouw vind bovendien dat ik beter kook en lekkerderde dingen maak dan in veel restaurants.
Anderen doen dat dan nog wel eens voor bijvoorbeeld de sfeer of gewoon even wat anders te ervaren ;)
Het moet wat mij betreft allemaal kunnen, maar ik kan mij voorstellen dat je als veganist zijnde dit niet of nauwelijks doet, omdat de verwachtingen over het algemeen zijn dat er veel eten wordt weggegooid dat nog goed is of dat door slecht beleid / verkeerde berekening uiteindelijk moet worden weggegooid.
Bij supermarkten waar je dan zelf je boodschappen doet speelt dit ook natuurlijk, maar die zijn een stuk efficiënter over het algemeen, denk ik.
Daarnaast moet het restaurant ook ergens zijn eten vandaan halen en doen sommigen dat ook zelfs bij de supermarkt, dus die tussenstop hebben zij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JohanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Anderen doen dat dan nog wel eens voor bijvoorbeeld de sfeer of gewoon even wat anders te ervaren ;)
Het moet wat mij betreft allemaal kunnen, maar ik kan mij voorstellen dat je als veganist zijnde dit niet of nauwelijks doet, omdat de verwachtingen over het algemeen zijn dat er veel eten wordt weggegooid dat nog goed is of dat door slecht beleid / verkeerde berekening uiteindelijk moet worden weggegooid.
Bij supermarkten waar je dan zelf je boodschappen doet speelt dit ook natuurlijk, maar die zijn een stuk efficiënter over het algemeen, denk ik.
Daarnaast moet het restaurant ook ergens zijn eten vandaan halen en doen sommigen dat ook zelfs bij de supermarkt, dus die tussenstop hebben zij ook.
Oh de reden is bij ons veel simpeler. Een druk gezin met 3 kinderen en een hond, we wonen een beetje 'op de buiten' en hebben geen oppas of iets dergelijks. We gaan zelden met zijn 2-en weg eigenlijk. We bestellen heel soms iets voor ons twee samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:35:
Dat dier heeft er nu niks meer aan dat je het product weggooit, en is dan voor niks gestorven.
Nee, uiteraard help ik het dier er niet mee, door zijn tot 'voeding' verwerkt kadaver of zijn eieren weg te gooien. Ik had het niet moeten kopen, of ik had (als ik de bon gehad had) het product moeten proberen te retourneren, al doen ze dat waarschijnlijk niet met spullen die gekoeld moeten blijven.
Het dier is altijd voor niets gestorven, want het heeft er zelf niets aan om dood te zijn (behalve dan misschien een verlossing uit het lijden van de bio-industrie).
Dat is echt elitair gedrag ten top. 'Ik ben beter dan de rest want ik ben Vegan, dus ik mag best wat eten weggooien'. Nee, dat schrijf je niet, maar je maakt nu een vergelijking met mensen die 'ergere dingen doen'.
Ik ben gecharmeerd dat je me elitair vindt, maar dat valt helaas best mee.
Is de Vegan gedachte niet juist het goede voorbeeld geven. Het goede voorbeeld geven is in mijn beleving NIET eten weggooien omdat het niet aan jouw eigen standaarden voldoet. Je had het weg kunnen geven als je het zelf niet wilde eten. Nu zeg je eigenlijk dat je door 'minder milieubelastend' te leven af en toe iets fouts mag doen. Zo werkt het niet, je bouwt geen karma credits op door vegan te leven.
Ik geloof niet dat ik ooit beweerd heb, dat 'kopen en daarna weggooen' mijn goede voorbeeld was. Het is iets waar ik me heel erg voor schaam. Althans voor het kopen ervan. Toen ik het ding eenmaal in huis had, kon ik er niets anders mee dan weggooien, omdat het tè erg is zo'n ding in huis te hebben. Voor mijzelf, maar wat mij betreft dus ook voor anderen.
Daar mag je iets anders over vinden, maar dit vind ik dus. Terwijl ik toch echt probeer een goed mens te zijn.
Oh, het is HUN schuld dat jij dat product kocht, natuurlijk. Ze hadden het gewoon niet in het schap mogen leggen! Misschien moet ik naar de supermarkt gaan, al het vlees opkopen, en dan wegsmijten. Dan stuur ik een duidelijk signaal naar de vleesindustrie en ik dwing gelijk een hoop andere mensen tot vegatarisch eten (want er is toch niks anders meer te koop).
Correct, het moet inderdaad niet in de schappen liggen. Maar de oplossing is niet: kopen en weggooien. De oplossing is: niet kopen en niet eten.
De moralen die je noemt, zijn de jouwe. Het is arrogant te impliceren dat andere dezelfde standaarden hebben of zouden moeten hanteren. Er zijn genoeg mensen die zich jouw moralen niet kunnen veroorloven en dus heel blij waren geweest om hun kind of oma dit voor te schotelen voor het avondeten.
Dat eerste is zeker waar. En ik zou het absoluut fijn vinden, als anderen óók geen dieren of dierlijke producten zouden gebruiken.
En natuurlijk kun je zielige oma's of kinderen erbij halen die door mijn weggegooide vegaburger op een stronkje bloemkool moesten knagen. Maar da's een beetje flauw.
Dat vergissen zit ik niet mee, dat is geheel menselijk. Je manier van omgaan met de vergissing daarentegen is niet recht te praten, zeker niet met het vegan gedachtengoed in het achterhoofd.
Ik begrijp heel goed, dat 'eten weggooien' heel gevoelig ligt, en terecht.
Maar kun je proberen te snappen dat je ineens op je aanrecht een product ziet liggen dat verkocht werd als 'eten' maar dat zo walgelijk is, dat je er niets mee te maken wil hebben? En dat je dus ook niet aan anderen wil geven, maar het liefst zo snel mogelijk vernietigd ziet?
Bijvoorbeeld een burger waarin het vlees van oma's en van seksueel misbruikte minderjarige kinderen verwerkt zit? Zoiets wil je niet gekocht hebben, maar je hebt je vergist, en nu heb je het in huis. Wat doe je er dan mee, er vanuit gaande dat zo'n burger wel gewoon legaal zou zijn?
En omdat er misschien mensen heel erg gaan vallen over die voorbeelden: zó erg vind ik producten met dieren erin ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Ik begrijp heel goed, dat 'eten weggooien' heel gevoelig ligt, en terecht.
Maar kun je proberen te snappen dat je ineens op je aanrecht een product ziet liggen dat verkocht werd als 'eten' maar dat zo walgelijk is, dat je er niets mee te maken wil hebben? En dat je dus ook niet aan anderen wil geven, maar het liefst zo snel mogelijk vernietigd ziet?
Bijvoorbeeld een burger waarin het vlees van oma's en van seksueel misbruikte minderjarige kinderen verwerkt zit? Zoiets wil je niet gekocht hebben, maar je hebt je vergist, en nu heb je het in huis. Wat doe je er dan mee, er vanuit gaande dat zo'n burger wel gewoon legaal zou zijn?
En omdat er misschien mensen heel erg gaan vallen over die voorbeelden: zó erg vind ik producten met dieren erin ongeveer.
Maar jij vind het niet te eten, een ander allicht wel en die had je ermee kunnen helpen.
En de discussie weer in het ridicule trekken sterkt je verhaal niet, het tegenovergestelde juist. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Maar jij vind het niet te eten, een ander allicht wel en die had je ermee kunnen helpen.
En de discussie weer in het ridicule trekken sterkt je verhaal niet, het tegenovergestelde juist. ;(
Ik verwachtte eigenlijk dat het zou illustreren, hoe erg ik die vegaburger vond (en dingen met dode dieren in het algemeen), en waarom ik daar dus niet anderen mee wil helpen. En ik vond het wel grappig om de eerder genoemde oma en het kind terug te laten komen (weliswaar in dode toestand).
Ik had ook nog vergelijkingen met slavernij overwogen, zou dat beter aanslaan, denk je?

Maar moet ik nou uit je antwoord opmaken, dat als jij per ongeluk een oma-burgers zou hebben gekocht, je die zonder probleem aan een ander zou geven?

[ Voor 25% gewijzigd door niek_nijmegen op 18-10-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Ik verwachtte eigenlijk dat het zou illustreren, hoe erg ik die vegaburger vond (en dingen met dode dieren in het algemeen), en waarom ik daar dus niet anderen mee wil helpen. En ik vond het wel grappig om de eerder genoemde oma en het kind terug te laten komen (weliswaar in dode toestand).
Ik had ook nog vergelijkingen met slavernij overwogen, zou dat beter aanslaan, denk je?
Misschien helemaal geen vergelijkingen trekken die nergens op slaan en het bij de discussie houden waar het om gaat?
Maar jij gooit liever eten weg dan dat je iemand helpt met iets wat tegen je eigen principes in gaat, maar een ander wel dichter bij je eigen principes kan brengen? Ik zie het namelijk als kans om iemand te introduceren in de vega wereld en iemand dus deels van het vlees af te helpen. Dat lijkt mij een stap in de goede richting?

Edit op jouw edit: daar ga ik niet eens op in ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Misschien helemaal geen vergelijkingen trekken die nergens op slaan en het bij de discussie houden waar het om gaat?
Ik werd beschuldigd van immoreel gedrag omdat ik een vega-burger (met dieren-ingrediënten) heb weggegooid. Daarom probeerde ik uit te leggen en inzichtelijk te maken, waarom het voor mij juist immoreel is, het ding niet weg te gooien. Dat is volgens mij gewoon onderdeel van de discussie.
Edit op jouw edit: daar ga ik niet eens op in ;w
Dat is jammer, want ik weet nu niet wat je antwoord dan zou zijn. En ik ben wel benieuwd waar dan voor jou de grenzen liggen, en waarom die wellicht niet liggen bij mishandelde dieren.

[ Voor 19% gewijzigd door niek_nijmegen op 18-10-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Ik werd beschuldigd van immoreel gedrag omdat ik een vega-burger (met dieren-ingrediënten) heb weggegooid. Daarom probeerde ik uit te leggen en inzichtelijk te maken, waarom het voor mij juist immoreel is, het ding niet weg te gooien. Dat is volgens mij gewoon onderdeel van de discussie.
Maar zeg dat dan, jij vind het eten van vega producten niet kunnen omdat we daarmee de bio-industrie in stand houden. Dat is een prima argument om over verder te discussiëren, maar dode oma's of verkrachte kinderen erbij halen slaat gewoon nergens op (en dat weet je zelf ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

Ik ben sinds een paar jaar vegetariër en probeer zo veel mogelijk dierlijke producten verder ook weg te laten, zeker op het moment dat daar gewoon redelijke alternatieven voor beschikbaar zijn.

Er zijn een aantal groepen op Facebook (ja, indeed), wat erg interessant is om te volgen, om zo toch weer regelmatig tips en tricks te krijgen wat je allemaal vegan kan koken. Mijn lievelingsgroep is denk ik wel "Plant-Based and Vegan Asian Recipes and Food", met, je raadt het haast niet, veel aziatische gerechten en tips :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:57:
[...]
Maar zeg dat dan, jij vind het eten van vega producten niet kunnen omdat we daarmee de bio-industrie in stand houden. Dat is een prima argument om over verder te discussiëren, maar dode oma's of verkrachte kinderen erbij halen slaat gewoon nergens op (en dat weet je zelf ook).
Volgens mij heb ik die argumenten ook gewoon eerder genoemd, maar er bleven reacties komen dat ik het tòch had moeten weggeven. Daaruit meende ik te moeten opmaken dat ik nog niet helder genoeg had gemaakt hoe erg ik het vind.
En omdat mensen doorgaans dode oma's en dode verkrachte kinderen erger vinden dan dode verkrachte dieren (wat de praktijk is in de bio-industrie) leek het me een heel adequate vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Goedemiddag, ik zou graag wat info willen weten over goede vega producten die veel proteinen bevatten. Nou weet ik dat Soja een goede mogelijkheid is hiervoor en zit dit veel in mijn dieet verwerkt,maar ik zou graag wat meer producten kunnen gebruiken ipv telkens soja producten te nemen.

Heeft iemand een aantal goede producten die rijk aan proteinen zijn en niet al te veel Kcal hebben? (zit aan een dieet om het % lichaamsvet te vermindern) En eventueel te kunnen gebruiken pindakaas kan bijvoorbeeld niet want daar zitten teveel Kcal per 100 gram in helaas, alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 19% gewijzigd door Alvanosa op 18-10-2021 15:14 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:20

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Alvanosa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:12:
Goedemiddag, ik zou graag wat info willen weten over goede vega producten die veel proteinen bevatten. Nou weet ik dat Soja een goede mogelijkheid is hiervoor en zit dit veel in mijn dieet verwerkt,maar ik zou graag wat meer producten kunnen gebruiken ipv telkens soja producten te nemen.

Heeft iemand een aantal goede producten die rijk aan proteinen zijn om te kunnen gebruiken? Alvast bedankt.
Peulvruchten, prima basis voor veel maaltijden / zelf burgers van te maken.

Anders handje noten bij het avondeten.

Maar wellicht is de vraag, waarom zoek je additionele eiwit-bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen

Heeft iemand een aantal goede producten die rijk aan proteinen zijn om te kunnen gebruiken? Alvast bedankt.
Je kunt voor eiwitten eigenlijk zo'n beetje alle peulvruchten nemen, toch? Dus erwten, linzen, kikkererwten, pinda's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
WhySoSerious schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Peulvruchten, prima basis voor veel maaltijden / zelf burgers van te maken.

Anders handje noten bij het avondeten.

Maar wellicht is de vraag, waarom zoek je additionele eiwit-bronnen?
Ik heb inmiddels mijn vraag wat aangepast, maar ik zoek additionele eiwit-bronnen om zo min mogelijk dierlijke eiwitten te gebruiken en eventueel volledig over te stappen naar een vegan dieet.

Het probleem is dat ik een grote hoeveelheid proteinen nodig heb om zo niet teveel spiermassa te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Je kunt voor eiwitten eigenlijk zo'n beetje alle peulvruchten nemen, toch? Dus erwten, linzen, kikkererwten, pinda's.
Ewrten, linzen en kikkerwten gebruik ik inderdaad al, maar noten probeer ik zoveel mogelijk te vermijden vanwege het hoge Kcal gehalte per 100g.

Ik was benieuwd of er eventueel nog producten zijn die ik mis die ik in mijn dieet zou kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Alvanosa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Ewrten, linzen en kikkerwten gebruik ik inderdaad al, maar noten probeer ik zoveel mogelijk te vermijden vanwege het hoge Kcal gehalte per 100g.

Ik was benieuwd of er eventueel nog producten zijn die ik mis die ik in mijn dieet zou kunnen verwerken.
Ken je op Youtube het kanaal van Mic the Vegan? Hier heeft 'ie het over eiwit en (een beetje over) sporten. Misschien heb je er iets aan?

[ Voor 3% gewijzigd door niek_nijmegen op 18-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
niek_nijmegen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Ken je op Youtube het kanaal van Mic the Vegan? Hier heeft 'ie het over eiwit en sporten. Misschien heb je er iets aan?
Bedankt, deze kende ik niet ik zal het even bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Alvanosa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:25:
[...]
Bedankt, deze kende ik niet ik zal het even bekijken!
Ik heb, toen ik besloot plantaardig te gaan eten, een tijdje de app van Cronometer gebruikt om bij te houden of ik wel voldoende voedingstoffen binnenkreeg. Dat heeft me erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik krijg niet genoeg eiwitten alleen uit peulvruchten. Dat is gewoon niet te vergelijken met de hoeveelheid eiwit die je uit bijvoorbeeld kwark kan halen.

Als alternatief heb ik gekozen voor vegane eiwitshakes. Bij Alpha foods hebben ze verschillende die tussen redelijk en prima liggen qua smaak. De chocolade of de vanille variant neem ik daar meestal. Een zo'n blik gaat ongeveer twee maanden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Heeft iemand een aantal goede producten die rijk aan proteinen zijn en niet al te veel Kcal hebben? (zit aan een dieet om het % lichaamsvet te vermindern) En eventueel te kunnen gebruiken pindakaas kan bijvoorbeeld niet want daar zitten teveel Kcal per 100 gram in helaas, alvast bedankt voor de hulp.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen om vega(n) te eten maar als je spiermassa en het behoud daarvan belangrijk vindt is voldoende kwalitatief hoogwaardige eiwitten consumeren inderdaad erg belangrijk. Houdt daarbij dan ook wel rekening mee dat Niet elke eiwit soort hetzelfde is wanneer het aankomt op hoe je lichaam daar mee om gaat en de aminozuur samenstelling.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
Thompson schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Ik wil je zeker niet ontmoedigen om vega(n) te eten maar als je spiermassa en het behoud daarvan belangrijk vindt is voldoende kwalitatief hoogwaardige eiwitten consumeren inderdaad erg belangrijk. Houdt daarbij dan ook wel rekening mee dat Niet elke eiwit soort hetzelfde is wanneer het aankomt op hoe je lichaam daar mee om gaat en de aminozuur samenstelling.
Ik weet dat het lastig is, maar ik wil toch kijken of ik het uiteindelijk wel kan om zoniet zoveel mogelijk vegan de eiwitten binnen te krijgen en eventueel met een plantaardige eiwitshake (soy protein concentrate) of het lukt.

Daarnaast moet ik ook kijken hoe mijn lichaam gaat reageren op de omschakeling naar plantaardige eiwitten, maar ik wil het liefst wel volledig vegan of eventueel vegetarisch gaan eten, maar zonder het te proberen en te kijken hoe alles gaat kan ik de beslissing nog niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Alvanosa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Ik weet dat het lastig is, maar ik wil toch kijken of ik het uiteindelijk wel kan om zoniet zoveel mogelijk vegan de eiwitten binnen te krijgen en eventueel met een plantaardige eiwitshake (soy protein concentrate) of het lukt.

Daarnaast moet ik ook kijken hoe mijn lichaam gaat reageren op de omschakeling naar plantaardige eiwitten, maar ik wil het liefst wel volledig vegan of eventueel vegetarisch gaan eten, maar zonder het te proberen en te kijken hoe alles gaat kan ik de beslissing nog niet maken.
Eiwitshakes hoeven niet per se van sojabonen te zijn gemaakt. De shakes die ik neem zijn een mix van van-alles-en-nog-wat. Volgens mij vooral erwten, rijst, soja, zonnebloem- en pompoenpit.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51mKadyxxSS._AC_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
Garyu schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Eiwitshakes hoeven niet per se van sojabonen te zijn gemaakt. De shakes die ik neem zijn een mix van van-alles-en-nog-wat. Volgens mij vooral erwten, rijst, soja, zonnebloem- en pompoenpit.

Zoiets dus:
[Afbeelding]
Bedankt ik zal er zeker naar kijken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Vrijdag

De Zwarte

Alvanosa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Mijn ex (die vegan is) kwam laatst met dit:

https://www.silverbackprotein.nl/
https://www.silverbackprotein.nl/lees-meer/
Ze hebben het in elk geval allemaal wel leuk uitgelegd op hun site: https://www.silverbackpro...nozuurprofiel-belangrijk/

Afbeeldingslocatie: https://www.silverbackprotein.nl/wp-content/uploads/Classic-min.png

Ik gebruik deze trouwens, kwam ik laatst tegen en ik was nieuwsgierig:
https://www.decathlon.nl/...967?mc=8405967&fl=Vanille

Nu ben ik niet echt heel erg enorm bezig er mee, ik gebruik het gewoon voor na het sporten. Dus of deze nu echt effectief is weet ik niet, vind het wel een fijne aanvulling in elk geval. Wellicht dat die Silverback beter is voor wat jij zoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 19-10-2021 09:26 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
Vrijdag schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Mijn ex (die vegan is) kwam laatst met dit:

https://www.silverbackprotein.nl/
https://www.silverbackprotein.nl/lees-meer/
Ze hebben het in elk geval allemaal wel leuk uitgelegd op hun site: https://www.silverbackpro...nozuurprofiel-belangrijk/

[Afbeelding]

Ik gebruik deze trouwens, kwam ik laatst tegen en ik was nieuwsgierig:
https://www.decathlon.nl/...967?mc=8405967&fl=Vanille

Nu ben ik niet echt heel erg enorm bezig er mee, ik gebruik het gewoon voor na het sporten. Dus of deze nu echt effectief is weet ik niet, vind het wel een fijne aanvulling in elk geval. Wellicht dat die Silverback beter is voor wat jij zoekt.
Deze gebruik ik ook. Kwaliteitsmerk.

Dat gezegd hebbende. Er zijn ook bronnen als seitan, vegan vleesvervanger ed die meer proteine per 100 gram bevatten dan de dierlijke tegenhangers @Alvanosa. En er zijn ook vleesvervangers die prima door de beugel kunnen bij dagelijks gebruik (niet enorm bewerkt, bijvoorbeeld seitan of sommige sojavervangers). Fijne is ook, als je peulvruchten, noten en zaden (zaden zijn ook een aanrader!), vleesvervangers en soja afwisselt heb je sowieso een fijne mix van aminozuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
WolfsRain schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Deze gebruik ik ook. Kwaliteitsmerk.

Dat gezegd hebbende. Er zijn ook bronnen als seitan, vegan vleesvervanger ed die meer proteine per 100 gram bevatten dan de dierlijke tegenhangers @Alvanosa. En er zijn ook vleesvervangers die prima door de beugel kunnen bij dagelijks gebruik (niet enorm bewerkt, bijvoorbeeld seitan of sommige sojavervangers). Fijne is ook, als je peulvruchten, noten en zaden (zaden zijn ook een aanrader!), vleesvervangers en soja afwisselt heb je sowieso een fijne mix van aminozuren.
Beiden harstikke bedankt ik heb inmiddels ook pindapoeder of PB2 ontdekt en ik denkt dat dit ook ideaal is vooral omdat veel vetten zijn verwijdert op deze manier, hier heb je per 100g rond de 400 kcal waarvan maar liefst 45g eiwitten zijn.

Ik denk dat het met deze informatie zeker wel moet lukken om als vegan wat spieren te ontwikkelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Alvanosa Het soja poeder van Holland and Barrett is wellicht ook nog een optie: https://www.hollandandbar...tt-soja-proteine-60082201
Het goede eraan vind ik dat het gewoon puur is, zonder allemaal toevoegingen voor o.a. smaak, wat ook gelijk weer een nadeel is: het smaakt naar lichtzoet karton o.i.d. haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
hennep poeder, bruine rijst poeder, ook bronnen van eiwitten.

Hier een goede yt video met een interview met Jorn Trommelen, die onderzoek doet naar eiwitopname bij sporters. Erg interessant om wat mythes over eiwitten weg te werken. De link gaat naar het deel in het interview of vegan zijn en eiwitbehoefte voor sporters.

YouTube: How Many Grams of Protein Do You Need Per Day & Per Meal? ft. Jorn T...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saitek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 15:25
Alvanosa schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Beiden harstikke bedankt ik heb inmiddels ook pindapoeder of PB2 ontdekt en ik denkt dat dit ook ideaal is vooral omdat veel vetten zijn verwijdert op deze manier, hier heb je per 100g rond de 400 kcal waarvan maar liefst 45g eiwitten zijn.

Ik denk dat het met deze informatie zeker wel moet lukken om als vegan wat spieren te ontwikkelen etc.
Lukt zeker, als je weet wat je doet.

https://bell-coaching.com...gan-eiwit-krachtsporters/

Een van de meest complete blog die je moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik eet vrij veel magere yoghurt en ben hier heel pickey in. Campina is vaak net te dik, te kwark-achtig, niet zuur genoeg. Is er 'n plantaardig alternatief? Heel belangrijk dat de structuur en smaak overeenkomt. Dus geen kokos, vanille of fuit smaak, geen kwark- of drinkyoghurt-structuur, niet zoet.

Ik kan wel 10 verschillende vegan-yoghurts kopen, maar als ik ze dan alle 10 weg gooi, is dat een beetje zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 01-11-2021 09:29 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 12:00
Ardana schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:28:
Ik eet vrij veel magere yoghurt en ben hier heel pickey in. Campina is vaak net te dik, te kwark-achtig, niet zuur genoeg. Is er 'n plantaardig alternatief? Heel belangrijk dat de structuur en smaak overeenkomt. Dus geen kokos, vanille of fuit smaak, geen kwark- of drinkyoghurt-structuur, niet zoet.

Ik kan wel 10 verschillende vegan-yoghurts kopen, maar als ik ze dan alle 10 weg gooi, is dat een beetje zonde.
Qua smaak is er denk ik weinig wat het precies nabootst, ik eet zelf de Alpro Kokos Yoghurt. Al weet ik dat sommige vegans kokos ook niet als vegan beschouwen omdat ze mogelijk door apen geplukt zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Ardana Ik neem zelf aardig veel yoghurt en kwark en soms ook wel eens wat plantaardige alternatieven hiervan.
Kom ook tot de conclusie zoals hierboven dat er geen alternatief is die qua smaak in de richting komt.
De AH heeft nog wel plantaardige ' Qwark ' waarbij ze het qua structuur wel goed hebben geprobeerd, maar het blijft soja en die typische smaak blijf je gewoon proeven bij dit en al die andere producten.
Ikzelf neem het dan ook niet als alternatief, maar voor erbij, vind het soms wel lekker :)
Qua voedingswaarde verschillen de echte en plantaardige varianten ook wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hmm, dan is dat dus geen optie voor mij (voorlopig iig). Helaas. Is ook wel 'n optie die 3-5x zo duur is als de niet-vegan variant, dus dat is dan weer prettig voor m'n portemonnee.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saitek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 15:25
Zijn er geen vegan Flavdrops varianten om de smaak te maskeren en kwark ook echt lekker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
JohanNL schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:47:
@Ardana Ik neem zelf aardig veel yoghurt en kwark en soms ook wel eens wat plantaardige alternatieven hiervan.
Kom ook tot de conclusie zoals hierboven dat er geen alternatief is die qua smaak in de richting komt.
De AH heeft nog wel plantaardige ' Qwark ' waarbij ze het qua structuur wel goed hebben geprobeerd, maar het blijft soja en die typische smaak blijf je gewoon proeven bij dit en al die andere producten.
Ikzelf neem het dan ook niet als alternatief, maar voor erbij, vind het soms wel lekker :)
Qua voedingswaarde verschillen de echte en plantaardige varianten ook wel veel.
Deze komt vrij dicht in de buurt van de voedingswaarde van 'echte' kwark.

https://www.ah.nl/product...r-op-kwark-zonder-suikers

Denk ook qua smaak het meest overeenkomend @Ardana !

• albert04
  • Laatst online: 11-09 08:32
Ik kom er ook even bij, want we zijn ons aan het voorbereiden om het anders te gaan doen qua eten. Uiteraard informatie binnengehaald via docu’s, blogs, youtubes en websites. Echter komen wij tot onze verbazing dat er in sommige veganproducten erg veel E-nummers in verwerkt zijn en vooral E-nummers die een code rood hebben, dus niet goed voor je zijn. We zoeken ons een gek naar producten zonder E nummers of zo min mogelijk.

Hoe gaan jullie hier mee om of zijn we te kieskeurig? Ik ben benieuwd naar je mening.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 21:18
albert04 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:31:
Ik kom er ook even bij, want we zijn ons aan het voorbereiden om het anders te gaan doen qua eten. Uiteraard informatie binnengehaald via docu’s, blogs, youtubes en websites. Echter komen wij tot onze verbazing dat er in sommige veganproducten erg veel E-nummers in verwerkt zijn en vooral E-nummers die een code rood hebben, dus niet goed voor je zijn. We zoeken ons een gek naar producten zonder E nummers of zo min mogelijk.

Hoe gaan jullie hier mee om of zijn we te kieskeurig? Ik ben benieuwd naar je mening.
Meer mensen hebben een (ongefundeerde) angst voor e-nummers. E-nummers zijn niet noodzakelijkerwijs slecht, het kunnen ook natuurlijke toevoegingen zijn!

Lees voor meer info bijvoorbeeld "Ode aan de e-nummers" van Rosanne Hertzberger (verder geen grote fan van haar overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
hier een interessante podcast over het eten van vlees in Nederland en hoe het veganisme daarin past. Dat het beeld van vegans/vegetariërs niet helemaal klopt. Over de acceptatie van het veganisme in steden en platteland. En hoe vlees eten door sommig groeperingen wordt gebruikt als een mannelijk symbool en dat dit door sommigen in de politiek ook gebruikt wordt als de Nederlandse identiteit.

https://www.studioplantaa...ale_geografie_vlees-eten/

Ik vind het een facinerende vraag waarom we eigenlijk wereldwijd de opvatting hebben dat mannenlijk en vlees eten samen gaan. Eet je geen vlees, dan ben je geen man. Mannen eten vlees. Waar komt dat toch vandaan, vraag ik me af. Mij lijkt dat dit echt een cultuur dingetje is, iets waarmee je opgegroeid bent en van jongs af aan is aangeleerd. Want wetenschappelijk gezien klopt die stelling uiteraard niet. Je moet niet vlees eten om een man te worden, c.q. te blijven. Vraag me ook af in hoeverre religie hierin een rol speelt. Iemand een idee hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

segil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:16:
hier een interessante podcast over het eten van vlees in Nederland en hoe het veganisme daarin past. Dat het beeld van vegans/vegetariërs niet helemaal klopt. Over de acceptatie van het veganisme in steden en platteland. En hoe vlees eten door sommig groeperingen wordt gebruikt als een mannelijk symbool en dat dit door sommigen in de politiek ook gebruikt wordt als de Nederlandse identiteit.

https://www.studioplantaa...ale_geografie_vlees-eten/

Ik vind het een facinerende vraag waarom we eigenlijk wereldwijd de opvatting hebben dat mannenlijk en vlees eten samen gaan. Eet je geen vlees, dan ben je geen man. Mannen eten vlees. Waar komt dat toch vandaan, vraag ik me af. Mij lijkt dat dit echt een cultuur dingetje is, iets waarmee je opgegroeid bent en van jongs af aan is aangeleerd. Want wetenschappelijk gezien klopt die stelling uiteraard niet. Je moet niet vlees eten om een man te worden, c.q. te blijven. Vraag me ook af in hoeverre religie hierin een rol speelt. Iemand een idee hierover?
Je stelling over mannelijkheid en vlees heeft denk ik weinig te maken met religie. In mijn omgeving zijn weinig religieuze mensen maar ik herken het beeld wel van de mannen die bij de bbq staan met een groot stuk vlees op het rooster. Misschien is het wel deels evolutionair bepaald omdat de man vroeger op jacht ging naar het vlees? Of is het iets simpelers dat mannen vaker vlees lekker vinden dan vrouwen?
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar ik herken het beeld wel (ook bij mezelf)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Marketing.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
PB-powell schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:54:
[...]

Je stelling over mannelijkheid en vlees heeft denk ik weinig te maken met religie. In mijn omgeving zijn weinig religieuze mensen maar ik herken het beeld wel van de mannen die bij de bbq staan met een groot stuk vlees op het rooster. Misschien is het wel deels evolutionair bepaald omdat de man vroeger op jacht ging naar het vlees? Of is het iets simpelers dat mannen vaker vlees lekker vinden dan vrouwen?
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar ik herken het beeld wel (ook bij mezelf)
Interessant dat je dit zegt over jagen. Toevallig van de week een podcast beluisterd, dat gaat over dat het beeld van de jagende man en verzorgende vrouw tijdens de prehistorie helemaal niet klopt en beide kanten aan jagen en verzorgen deden.
Ons hedendaagse opvattingen, meningen en cultuur zijn wel bepaald wat in de afgelopen honderden jaren de mores was. En daar speelde religie een sterke invloed in en zal z'n stempel gedrukt hebben op hoe wij nu kijken naar bijvoorbeeld de relatie man/vrouw, hoe naar dieren te kijken, etc. Of je nu wel of niet religieus bent opgevoed. Althans, dat is mijn verklaring. Maar het kan ook goed zijn dat religie hier weinig invloed op heeft. Uit die podcast komt naar voren dat tijdens het ontstaan van de landbouw tijdperk de man vooral de rol kreeg als vechter/onderwerper. En de vrouw die van verzorgen en onderworpende. In dat beeld kan ik me wel voorstellen dat de man als het ware in zijn gevoel van mannelijkheid een dier moet onderwerpen door 'm te doden en op te eten. Zomaar een gedachtegang van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

segil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:14:
[...]

Interessant dat je dit zegt over jagen. Toevallig van de week een podcast beluisterd, dat gaat over dat het beeld van de jagende man en verzorgende vrouw tijdens de prehistorie helemaal niet klopt en beide kanten aan jagen en verzorgen deden.
Ons hedendaagse opvattingen, meningen en cultuur zijn wel bepaald wat in de afgelopen honderden jaren de mores was. En daar speelde religie een sterke invloed in en zal z'n stempel gedrukt hebben op hoe wij nu kijken naar bijvoorbeeld de relatie man/vrouw, hoe naar dieren te kijken, etc. Of je nu wel of niet religieus bent opgevoed. Althans, dat is mijn verklaring. Maar het kan ook goed zijn dat religie hier weinig invloed op heeft. Uit die podcast komt naar voren dat tijdens het ontstaan van de landbouw tijdperk de man vooral de rol kreeg als vechter/onderwerper. En de vrouw die van verzorgen en onderworpende. In dat beeld kan ik me wel voorstellen dat de man als het ware in zijn gevoel van mannelijkheid een dier moet onderwerpen door 'm te doden en op te eten. Zomaar een gedachtegang van mij.
Dat is een mogelijke verklaring, niet een die ik direct herken bewust maar mogelijk dat dat onbewust een rol speelt.
Een andere gedachte die bij mij op kwam kan ook gestoeld zijn op het showen van hoe goed je het hebt, ook financieel gezien. Vlees is niet per se goedkoop en dan zo’n stuk kunnen showen geeft ook status.

Maar ik weet het oprecht niet, ik kan me wel voorstellen dat het achterhalen waar het vandaan komt kan helpen in het minderen van vleesconsumptie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Wat ik hierover heb gehoord is dat het voor de man een statussymbool was toen vlees eten nog niet zo normaal was en vlees erg duur was.

De man werkte, kwam thuis bij zijn gezin en haalde er een eergevoel uit om (af en toe) thuis te kunnen komen met een stuk vlees. Je liet ermee zien dat je hard had gewerkt en goed voor je gezin wilde zorgen.

*knip* laat dit soort veralgemeningen achterwege. Dient geen enkel doel in een discussie over veganisme

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 05-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Livi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:09:
Wat ik hierover heb gehoord is dat het voor de man een statussymbool was toen vlees eten nog niet zo normaal was en vlees erg duur was.

De man werkte, kwam thuis bij zijn gezin en haalde er een eergevoel uit om (af en toe) thuis te kunnen komen met een stuk vlees. Je liet ermee zien dat je hard had gewerkt en goed voor je gezin wilde zorgen.
*knip* laat dit soort veralgemeningen achterwege. Dient geen enkel doel in een discussie over veganisme
Dat kan goed. Vlees was vroeger ook erg duur en een luxe product dat vooral aan de rijkeren was voorbehouden. Als je dan een keertje vlees at, was dat een feestelijk gebeuren. Maar inmiddels is het zo goedkoop geworden dat het allang geen luxe product meer is. Kiloknallers zijn daar een prima voorbeeld van. Als je ziet hoeveel vlees de gemiddelde westerling (te) veel eet per jaar, dan weet je dat het luxe argument al lang niet meer speelt. Sterker nog, plantaardige varianten zijn vaak duurder en daardoor juist een luxe product geworden. Eigenlijk zou je nu een eergevoel moeten hebben als je thuis komt en een beyond burger op tafel zet 8)
Dus wat is het dan nog? Een cultureel overblijfsel van vroeger dat langzaam zal verdwijnen?

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 05-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
segil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:16:
Ik vind het een facinerende vraag waarom we eigenlijk wereldwijd de opvatting hebben dat mannenlijk en vlees eten samen gaan. Eet je geen vlees, dan ben je geen man. Mannen eten vlees. Waar komt dat toch vandaan, vraag ik me af.
Eh. Ik weet niet zeker of dat altijd en in iedere situatie al zo is geweest. Ik ken ontzettend veel situaties waarin dat niet het geval was of is geweest. Maar inderdaad. Nu, in ieder geval, is die indruk er wel.

Het eerste dat bij mij opkomt is dat het eten van vlees geassocieerd wordt met spieropbouw. En, of dat nu komt door het bijgeloof / de overtuiging dat het eten van spieren welhaast goed moet zijn voor je spieren, of dat het tot je nemen van grote hoeveelheden eiwitten inderdaad helpt bij het bulken, weet ik niet. Maar, er is natuurlijk wel een bepaalde relatie tussen mannelijkheid en spierballenvertoon.

Wat misschien ook meespeelt is het emotionele aspect van vlees: Er staat geen vlees op tafel zonder dat er dieren voor gestorven zijn. Hoewel ik me hier even van generalisaties moet bedienen heb ik in mijn leven toch meer meisjes/vrouwen om die reden zien stoppen met vlees eten dan jongens/mannen. Medeleven wordt wellicht geassocieerd met wat word beschouwd als de zwakkere sekse. Er dient hier natuurlijk ook een lichte #nohomo aan :r

Het argument van affluentie is natuurlijk al genoemd: Vlees is relaftief duur, een luxeproduct. Dus wanneer jij je als man kan tonen met een groot stuk (lieftst duur) vlees, dan zegt dat wellicht iets over je status. Hoewel ik denk dat dit argument steeds minder belangrijk wordt.

En, ja - Marketing... @Sandor_Clegane

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Vroeger ( de vorige eeuw ) was dat wellicht anders, maar ik heb volgens mij nog nooit iemand daadwerkelijk uit overtuiging horen zeggen dat je geen man bent als je geen vlees eet.
Ze zullen er echter wel zijn, maar dan vooral binnen groepjes en dan vooral de jongere minder empathische versies schat ik zo in.

Wél kun je als de ' vreemde vogel ' worden beschouwd als je vlees weigert / aangeeft geen vlees te eten, maar dat hoef ik hier denk ik niet uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30

Lordy79

Vastberaden

In mijn cultuur is vlees - zeker rundvlees - eten iets dat geassocieerd wordt met iets feestelijks.
En inderdaad, oude bronnen vertellen dat een man blij wordt van vlees en wijn en een vrouw van nieuwe mooie kleding en sieraden.
Natuurlijk is dit enorm generaliserend en zijn er ook vrouwen die blijer worden van een lekkere haasbiefstuk dan een nieuwe armband of avondjurk en dit topic bewijst dat er ook genoeg mannen zijn die afkeer hebben van vlees.

Maar dit stamt inderdaad uit een tijd dat vlees niet iets is dat je regelmatig eet en er zijn nog genoeg Joodse families in de (westerse) wereld die vlees eten beperken tot de heilige sabbat en feestdagen. Niet alleen omdat het prijzig is maar ook om een scherp onderscheid te maken tussen een gewone dag en een bijzondere dag.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
JohanNL schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:38:
Vroeger ( de vorige eeuw ) was dat wellicht anders, maar ik heb volgens mij nog nooit iemand daadwerkelijk uit overtuiging horen zeggen dat je geen man bent als je geen vlees eet.
Ze zullen er echter wel zijn, maar dan vooral binnen groepjes en dan vooral de jongere minder empathische versies schat ik zo in.

Wél kun je als de ' vreemde vogel ' worden beschouwd als je vlees weigert / aangeeft geen vlees te eten, maar dat hoef ik hier denk ik niet uit te leggen.
Ik anders toch wel. Welliswaar in een andere cultuur, maar toch. 8 jaar geleden in mijn vorige baan sprak ik de Brazilliaanse directeur van ons bedrijf en ik vertelde over dat ik vegan ben. Hij reageerde: "ik vind het een mooie gedachte, maar dat gaat in onze cultuur nooit werken. Vlees eten is zo verbonden met manzijn en onze macho cultuur. Dat gaat niet veranderen"

En vaak genoeg mannen vol trots horen praten over het vlees dat ze hier en daar gekocht hebben. Veel meer dan vrouwen dat doen. Toevallig nog eergisteren hier op gran canarie (ben nu een weekje op vakantie). Een jong stel voor mij bij de kassa. De vrouw wijst met tegenzin naar een groot stuk ruggenmerk en de jonge gast in volle trots en enthousiasme loopt dat stuk vlees te aanschouwen, te verheerlijken, terwijl 'ie druk aan het praten is over wat je er allemaal mee kunt doen.

Ik denk dat je nog staat te kijken van hoe mannen tegen vlees eten aan kijken en vinden dat je als man dat hoort te eten. Want ik vraag me af waarom anders zoiets als BBQ-en zo'n mannen aangelegenheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk dat vooral de BBQ meer een mannending is als een vrouwending, alhoewel dat tegenwoordig minder het geval is als een paar jaar (of paar decennia) geleden. Net als jagen trouwens, dat schijnt vroeger echt een mannending geweest te zijn terwijl het aandeel vrouwen nu veel groter is als vroeger.

Ik ben overigens zelf geen veganist of zelfs maar vegetariër. Ik eet allen soms wel veganistisch vegetarisch. Ik hoef niet perse elke dag vlees maar probeer dan wel gezond te eten. Vandaar dat ik hier af en toe lurk, om ideeën op te doen om wat te maken.

Overigens heb ik wel een vegetarische dochter, die woont wel op kamers (student) maar als die thuis komt wil ik wel een lekkere gezonde maaltijd neer kunnen zetten. Daar moet je dan wel veel beter over nadenken. Het moet gebalanceerd zijn, lekker en ook veel voedingswaarde hebben (studenten zijn per definitie niet altijd voldoende zorgzaam in het zorgen voor elke dag voldoende gebalanceerde voeding)

Ik ben dus nog lang niet zo ver als de meesten hier en dat ga ik waarschijnlijk ook nooit bereiken maar flink minder is dan het beste wat nu bereikbaar is. Als, dan het liefst wel een stukje kwaliteit en zeker geen kiloknaller of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Indoubt schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:08:
Ik denk dat vooral de BBQ meer een mannending is als een vrouwending, alhoewel dat tegenwoordig minder het geval is als een paar jaar (of paar decennia) geleden. Net als jagen trouwens, dat schijnt vroeger echt een mannending geweest te zijn terwijl het aandeel vrouwen nu veel groter is als...
En dat beeld lijkt nu juist achterhaald te zijn. Toen we jager/verzamelaar waren werden de jagende en verzorgende taken door zowel mannen als vrouwen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Wat betreft proteïne behoefte kan ik het boek van Maartje aanraden uit 2019.
Heb het boek thuis liggen, gaat over waar je op moet letten met een plantaardig eetpatroon maar gaat de diepte in over het proteïne gedeelde. In het tweede gedeelde van het boek staan proteïnerijke recepten. De tofu scrum en wortel-bonen burger zijn hier favoriet. Die burgers maak ik altijd extra zodat er een paar de vriezer in kunnen voor de makkelijke dagen. :9
https://maartjemaria.com/product/plantaardigpresteren/

Wat staat er bij jullie op het menu met kerst en komen er (binnen de gestelde maatregelen) ook niet vegans over de vloer? o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
walterworld schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:02:
Heb het boek thuis liggen, gaat over waar je op moet letten met een plantaardig eetpatroon maar gaat de diepte in over het proteïne gedeelde. In het tweede gedeelde van het boek staan proteïnerijke recepten. De tofu scrum en wortel-bonen burger zijn hier favoriet. Die burgers maak ik altijd extra zodat er een paar de vriezer in kunnen voor de makkelijke dagen. :9

Wat staat er bij jullie op het menu met kerst en komen er (binnen de gestelde maatregelen) ook niet vegans over de vloer? o<:)
Bij ons gaan we 1e kerstdag indisch eten. Mijn ouders komen dan langs (allemaal omni) en nemen ook eten mee. Alles op tafel is vegan. de tweede kerstdag komen de ouders van mijn vriendin langs, hier gaan wij het eten verzorgen. Pastinaak soep, hartige taart met funa, rollade,salade en een tiramisu.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
yakmak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:33:
[...]

Bij ons gaan we 1e kerstdag indisch eten. Mijn ouders komen dan langs (allemaal omni) en nemen ook eten mee. Alles op tafel is vegan. de tweede kerstdag komen de ouders van mijn vriendin langs, hier gaan wij het eten verzorgen. Pastinaak soep, hartige taart met funa, rollade,salade en een tiramisu.
Goed vooruitzicht. Wat voor rollade en taart gaan jullie maken?

Het liefste zou ik alvast willen proefkoken, als de gasten komen dat je het in een keer goed op tafel kan zetten.
Wij zijn mede-eigenaar van Herenboeren hier, voor ons is het een verrassing wat ze elke week van het land halen. Kan weinig voorbereiden helaas. Taart of gebak zou al wel van te voren nog wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

walterworld schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:02:

Wij hadden met Sinterklaas het gourmetstel op tafel. Voor mijn kinderen nog wel mini-hamburgertjes, maar verder hadden we diverse koude groente, kort gekookte plakken broccoli om te grillen met kaas, aardappelsalade en - schijfjes om te bakken, roerei, pannekoekenbeslag, paprika, kruidenboter, gebakken brood en een assorti aan vega groenteburgers, kaasburgers, 'kip' (vega versie dus) schijfjes en soja-gebaseerde shoarma. Met 2 volwassenen en 3 kids was dat ook meer dan genoeg en mijn dochter verzocht direct om dit met haar verjaardag (over een dikke week) nogmaals te doen, ze vond het geweldig.

Met de kerstdagen doe ik o.a. truffel-kaas-room aardappelschotel uit de oven, boontjes, gestoofde en gegrilde wortels uit de oven met kruiden en boter, samen pizza maken (favo bij de kinderen) misschien een vega lasagne met kruidenboterbrood, vega hamburgerbroodjes met bietjes en aardappelkroketjes, en wat verder nog verzonnen word. Ik maak er werk van, maar ga ook weer geen hele dag in de keuken staan, dus veel spul wat een tijd in de oven kan/moet. Vroeger maakte ik ook nog wel eens gehaktbrood maar dat zal nu wegblijven en ook geen spek meer om de haricot verts meer.

De kinderen eten nog wel gebakken (bio) spekblokjes door hun stamppot (zuurkool, wortel, andijvie, boerenkool etc) en een rookworstje erbij. Ik maak dan gewoon gebakken ui, soms een vleesvervanger erbij. Ik wil ook gaan experimenteren met uienhachee voor bij zulke gerechten.

Met oudjaar gooien we gewoon de hele dag van alles op tafel en eten ze maar als ze honger hebben. Groot favoriet bij mij zijn vega balletjes met pittige satésaus, kaas-jalapeño balletje uit de oven, rostirondjes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In deze video wordt beschreven hoe je, zelfs als je vlees lekker vindt, of als een luxe beschouwt en vlees wilt blijven eten, welke vragen hier eigenlijk naar boven komen en of het gebruik van dieren voor 5 minuten smaakplezier wel in ons moreel kompas past dat we als maatschappij hebben opgezet.

Dus je kan nu zeggen, dat je er goed over hebt nagedacht en dat je het moreel vindt om vlees te eten, doch is het een vraag die veel dieper gaat dan je in eerste instantie zou denken. Deze video is niet zo heel lang en toen CosmicSkeptic deze video maakte, was hij niet vegan. Echt heel interessant om te kijken!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Compleet onbegrijpelijk, die uitspraken van die rechters...

Zuivel is ernstig dierenleed. Van de rechter mag je dat niet zeggen, maar sue me.

Agractie had Dier&Leed voor de rechter gesleept vanwege hun poster waarop stond dat zuivel ernstig dierenleed veroorzaakt. Normaal zou je denken dat dit onder de virjheid van meningsuiting valt... Maar zowel in kort geding als in hoger beroep vonden de rechters van niet. Dit mag je niet zeggen, vinden de rechters. Terwijl het leed dat kalveren uit de zuivelindustrie wordt aangedaan keer op keer bewezen is en ook onderschreven door onderzoekers van de Wageningen Universiteit, nota bene de boeren-universiteit bij uitstek. Schiet mij maar lek.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:57:

Zuivel is ernstig dierenleed. Van de rechter mag je dat niet zeggen, maar sue me.

Agractie had Dier&Leed voor de rechter gesleept vanwege hun poster waarop stond dat zuivel ernstig dierenleed veroorzaakt. Normaal zou je denken dat dit onder de virjheid van meningsuiting valt... Maar zowel in kort geding als in hoger beroep vonden de rechters van niet. Dit mag je niet zeggen, vinden de rechters. Terwijl het leed dat kalveren uit de zuivelindustrie wordt aangedaan keer op keer bewezen is en ook onderschreven door onderzoekers van de Wageningen Universiteit, nota bene de boeren-universiteit bij uitstek. Schiet mij maar lek.
Belachelijk. Ik heb meteen gedoneerd. Dit gaat helemaal nergens over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:57:

Zo zie je maar hoe machtig de lobby is van de vee- en zuivelindustrie. Een ander voorbeeld is dat dierenrechtactivisten als terrorist kunnen worden bestempeld. Ook zoiets idioots. Alsof het bezetten van een boerderij gelijk wordt gesteld aan een terreurdaad. Als voorbeeld https://nos.nl/artikel/23...-organisaties-eenvoudiger
Het gaat om extremistische organisaties die aanzetten tot haat of geweld, zoals bijvoorbeeld jihadistische organisaties, motorbendes of radicale dierenactivisten.
Pagina: 1 ... 20 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic