Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
Tincahunter schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:04:

Ik vraag me overigens af hoe een goed gezond vegetarisch dieet eruit ziet. Nu ben ik heel gek op groente maar met alleen groente kom ik er niet qua kCal, en te veel vet lijkt me ook niet de juiste oplossing. Word er ook veel (complexe) koolhydraten gegeten om aan de dagelijkse kCal behoefte te komen, dat is nameljk wel lekker makkelijk en ook gezond en voedzaam, zoals fruit, volkoren havermout?
https://www.lennaomrani.c...etpatroon-hoe-doe-ik-dat/
De eerste hit op DDG. Alles wat er in bovenstaande Drive staat kan allemaal gegeten worden.

Meneer Greger kan het goed uitleggen. :)
The plant-based diet | Michael Greger

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik laat vandaag ook eens het vlees achterwege en probeer vegetarische producten. Ik heb deze middag noodles met vegetarische kip gemaakt en het was lekker. De vegetarische kip heeft wel wat weg van echte kip in wat in schnitzel zit. Ik heb verder nog 300 gram Thaise roerbakgroenten toegevoegd, een pepertje, knoflook, curry, paprika en kerrie poeder voor een wat pittige smaak. De volkoren noodles er bij met een beetje sojasaus en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjNzTPi_T6n-j53tq5jPmagl5rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBVwXNPr21dWH8QfUHBqKMEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZckDm3NjM1dDz_9GBbcFDz-X04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktAynjhsBGqtRp2cgiwoYpTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjK83z7EYj-sS5ZTqt8BineTfC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/br834dXQQKdAPkQ1rLNu44s8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Tincahunter schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:06:
Ik laat vandaag ook eens het vlees achterwege en probeer vegetarische producten. Ik heb deze middag noodles met vegetarische kip gemaakt en het was lekker. De vegetarische kip heeft wel wat weg van echte kip in wat in schnitzel zit. Ik heb verder nog 300 gram Thaise roerbakgroenten toegevoegd, een pepertje, knoflook, curry, paprika en kerrie poeder voor een wat pittige smaak. De volkoren noodles er bij met een beetje sojasaus en klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verdorie, nu krijg ik weer honger!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 21:23
Sinds een aantal maanden eet ik geen vlees meer en dit bevalt me zo goed dat ik ook de stap naar vegan eten wil maken.

Omdat ik vrij veel sport heb ik altijd een eiwitrijk dieet gehad. Dit is goed te doen zonder vlees maar zonder zuivel lijkt het opeens een stuk lastiger.

Peulvruchten en bonen eet ik al veel bij lunch en diner maar hebben jullie tips voor eiwitrijke vegan tussendoortjes/snacks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 20:54
Louislouislouis schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 06:30:
Sinds een aantal maanden eet ik geen vlees meer en dit bevalt me zo goed dat ik ook de stap naar vegan eten wil maken.

Omdat ik vrij veel sport heb ik altijd een eiwitrijk dieet gehad. Dit is goed te doen zonder vlees maar zonder zuivel lijkt het opeens een stuk lastiger.

Peulvruchten en bonen eet ik al veel bij lunch en diner maar hebben jullie tips voor eiwitrijke vegan tussendoortjes/snacks?
Goed bezig!

Wat ik als eiwitrijke snacks eet:
- noten ongezout en niet geroosterd, voornamelijk amandelen maar genoeg anderen lekkere noten.
- boterham met pindakaas
- hummus
- avocado
- plantaardige yoghurt (voornamelijk soja anders zit er weinig eiwit in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 18:49
@Louislouislouis Je hebt ook van die eiwitpoeders om eventueel je eiwitgehalte te verhogen.
Zoals hier: https://www.hollandandbar...ne/plantaardige-eiwitten/

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tincahunter schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik doe er soms op het eind wat sesamolie doorheen voor en wat rijkere smaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
JohanNL schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:09:
@Louislouislouis Je hebt ook van die eiwitpoeders om eventueel je eiwitgehalte te verhogen.
Zoals hier: https://www.hollandandbar...ne/plantaardige-eiwitten/
vanuit eigen ervaring met vegan eten en duursporten (kan voor krachtsport misschien anders zijn): je hebt die poeders niet nodig. Soja, kikkererwten en consorten zit genoeg in qua eiwitten. In sommige gevallen mag/moet je gewoon wat meer eten :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

vanuit eigen ervaring met vegan eten en duursporten (kan voor krachtsport misschien anders zijn): je hebt die poeders niet nodig. Soja, kikkererwten en consorten zit genoeg in qua eiwitten. In sommige gevallen mag/moet je gewoon wat meer eten :)
Hier veel ervaring met krachtsporten en vegan eten: het is afhankelijk van de intensiteit en frequentie waarmee je sport denk ik. Natuurlijk kun je er tegenop eten, zoveel mogelijk eiwit-rijk eten naar binnen proppen. Maar een eiwit-shake kan handig zijn op momenten dat je wat minder eiwit-rijke maaltijden eet, als aanvulling.

Ik zou @Louislouislouis dan adviseren om geen huismerken van Holland&Barrett of MyProtein of iets dergelijks aan te schaffen, die zijn mijn inziens niet te drinken. Ik durf te zeggen dat ik een hele makkelijke eter ben, maar die shakes (op erwtenbasis) proeven alsof je een hand zand met wat vocht door je keel probeert te spoelen. De beste eiwitshakes die ik ken zijn die van OrangeFit. Je betaalt er flink voor, maar ze weten dat ze het kunnen vragen want de smaak is ongeëvenaard. Ik zag overigens dat Body&Fit sinds kort ook Vegan Perfection aanbiedt (vegan variant op hun huismerk best verkopende eiwit shake) die heb ik nog niet geprobeerd.

En als eiwitrijke tussendoortje bijvoorbeeld de Alpro Go On kwark, kun je ook fruit aan toevoegen. Of gerookte tofu (tegenwoordig ook van Vivera te koop in de AH) op crackers.

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 30-08-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 20:54
Eiwitrijke vegan/vegetarische maaltijden blijft ook een probleem in de horeca.

Gisteren met collega's tussen de middag ergens gaan eten en ze verzekerde mij dat er genoeg opties voor mij waren. Inderdaad, ze hadden een aantal vegan opties. De thai stir fry met groenten was ook heerlijk maar zonder eiwitten. Volgens mij nemen ze een recept met vlees, laten ze het vlees weg en noemen ze het vegetarisch of vegan.

Hoe ervaren jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
FreeShooter schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:22:

Gisteren met collega's tussen de middag ergens gaan eten en ze verzekerde mij dat er genoeg opties voor mij waren. Inderdaad, ze hadden een aantal vegan opties. De thai stir fry met groenten was ook heerlijk maar zonder eiwitten. Volgens mij nemen ze een recept met vlees, laten ze het vlees weg en noemen ze het vegetarisch of vegan.

Hoe ervaren jullie dit?
Ja bij veel restaurants die geen focus op vegan/vegetarische gerechten hebben zijn vaak bijzonder inspiratieloos. Ze halen dan vaak gewoon het vlees weg en durven nog even veel te vragen voor het gerecht ook :(
Ik ga zelf zoveel mogelijk naar restaurants die volledig vegan zijn of anders waar ze in ieder geval veel keus hebben (ik controlleer het altijd zelf ook even)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Hoe ervaren jullie dit?
Ik heb dezelfde ervaring bij restaurants zonder focus op vegan eten inderdaad. De standaard vegetarische opties bestaan dan vaak uit geitenkaas walnoten salades, of een lasagne zonder gehakt. Wanneer ik de mogelijkheid heb zoek ik ook altijd restaurants uit met zoveel mogelijk vegan opties via HappyCow, maar ik raak ook regelmatig verzeild op plekken waar het aanbod aan dergelijke restaurants niet zo groot (zeg nihil) is en je afhankelijk bent van de creativiteit van de kok. Mijn ervaring is dat de meeste van zulke restaurants dan ook geen tofu/tempeh in huis hebben en creatief zijn met peulvruchten (kikkererwten/linzen/bonen) is er vaak ook niet bij helaas, ook al heeft de kok vaak wel de beste bedoelingen :).

Zo'n Thai curry vegan noemen door het vlees weg te laten is wel karig inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saitek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:18
Louislouislouis schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 06:30:

https://bell-coaching.com...gan-eiwit-krachtsporters/

Mocht je dit artikel niet kennen, waardevolle informatie. Als vegan wordt een goede verdeling even zoeken i.c.m. veel sporten maar zeker mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17
@FreeShooter mijn ervaring is heel wisselend. Sommige koks vinden het een leuke uitdaging om iets anders te maken dan ze gewend zijn. Anderen kan het totaal niet interesseren en doen 0,0 moeite voor je.

Ik heb meegemaakt dat bij een personeelsuitje de kok enthousiast naar mij toe kwam, en al een paar dagen aan het zoeken was geweest naar een leuk gerecht voor mij en hij helemaal tof vond om dat te maken. Super!

ik heb ook meegemaakt dat ik een pokebowl kreeg waar (bij navraag) yoghurtdressing doorheen zat (ondanks het vegan was gelabeld op de kaart), en de kok gewoon de yoghurt weg schraapte en de bowl terug gaf aan mij :/

Of een vegan maaltijdsalade die bestond uit 100% rauwkost, waarvan 50% (!!) gesneden rode kool. Gadverdamme.

Of afgelopen zaterdag bij een evenement, zag ik bij de (enige) cateraar een bordje staan met 3 keuzes, waaronder een broodje vegan. Dus ik blij en vragen:

Ik: wat zit er op dat broodje?
Verkoopster: dat is een vleesvervanger
Ik: ow mooi, waarvan is die gemaakt?
Zij: uuuhhh, ff navragen. En haalt de kok erbij.
Kok: dat is een vleesvervanger gemaakt van knolselderij.
Ik: oh joh, dat kende ik nog niet. En niet met soja of seitan gemaakt? (ik heb problemen met gluten)
Hij: dat weet ik niet, ff op de zak kijken.
Hij: het is van soja gemaakt. (dus geen knolselderij)
Ik: dat is ook prima. En dat broodje is dan ook vegan, zonder melk? Want ik heb een melk intolerantie
Hij: oww, dat weet ik niet. Tsja, een wit broodje. Dat zal wel wat melk bevatten ofzo.
Ik: dus dan is dat niet vegan, toch?
Hij: ja, uhh....
Ik: want het staat hier op het bord vermeld.
Hij: ja, okay, dan had ik het misschien beter vegetarisch kunnen noemen.

Ik heb het gerecht wel besteld, maar zonder broodje... bleek het gewoon sojagehakt te zijn (die je ook bij de appie koopt), met wat suffe kruiden, zonder saus, en wat rauwkost. Juk!

Je kunt dit gezeur vinden van mijn kant, maar het laat een paar dingen zien:
1. Soms wordt vegan genoemd, terwijl de kok niet eens weet wat het precies is.
2. Zelfs de kok weet niet altijd wat hij zelf maakt en verkoopt. Ik zou als kok zijnde alle ingrediënten willen weten van wat ik zelf verkoop.
3. Een kok moet alle allergenen kunnen benoemen, dit is bij de wet verplicht. Dus als je zegt dat je niet weet of ergens melk in zit of niet, is dat gewoon een kwalijke zaak.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Nog een tip, als ik wil weten of iets vegan is of niet, zeg ik niet altijd dat ik vegan bent (want dat kan soms een negatieve associatie oproepen bij de ander), maar dat ik een paar allergiëen heb. Dus in plaats van:
"zit daar melk in dat brood, want ik ben vegan", zeg ik "zit daar melk in dat brood, want ik heb een melk intolerantie" Ik merk dat men dan veel meer bereid is om je te helpen en uit te zoeken. Qua melk klopt de statement ook voor alle vegans, want als je een tijdje geen koemelk meer drinkt, dan krijg je een melk intolerantie. Dus dat is niet gelogen.

[ Voor 10% gewijzigd door segil op 31-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Over vegan proteïnepoeders gesproken. Silverback Protein is volgensmij uberhaupt zo een beetje het beste wat je op de markt kan krijgen, zelfs tov whey. https://www.silverbackprotein.nl/ Echt een aanrader :)

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
WolfsRain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:42:
Over vegan proteïnepoeders gesproken. Silverback Protein is volgensmij uberhaupt zo een beetje het beste wat je op de markt kan krijgen, zelfs tov whey. https://www.silverbackprotein.nl/ Echt een aanrader :)
Gebruik je dat voor bij de sportschool, of (ook) gewoon als voedingssupplement?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• WolfsRain
niek_nijmegen schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:43:
[...]

Gebruik je dat voor bij de sportschool, of (ook) gewoon als voedingssupplement?
Ik loop al anderhalf jaar met slotjes rond en heb inmiddels een week geleden een dubbele kaakoperatie gehad; nu dus echt als voedingsupplement idd.

Normaliter zou ik het gewoon in huis hebben voor drukke dagen als het eten net even wat moeizamer is (en ik idd 4-6x per week naar de sportschool zou gaan :P )

[ Voor 18% gewijzigd door WolfsRain op 09-09-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WolfsRain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:24:
[...]

Ik loop al anderhalf jaar met slotjes rond en heb inmiddels een week geleden een dubbele kaakoperatie gehad; nu dus echt als voedingsupplement idd.

Normaliter zou ik het gewoon in huis hebben voor drukke dagen als het eten net even wat moeizamer is (en ik idd 4-6x per week naar de sportschool zou gaan :P )
Jimmy Joy heeft dan wellicht ook een paar interessante maaltijdshakes voor je.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Erasmo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:29:
[...]

Heb jij toevallig ervaring met deze maaltijdshakes? Het lijkt me wel praktisch op sommige dagen maar vraag me af hoe verzadigend het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Louislouislouis schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:46:
[...]

Heb jij toevallig ervaring met deze maaltijdshakes? Het lijkt me wel praktisch op sommige dagen maar vraag me af hoe verzadigend het is.
Ja, met zowel shakes als repen. Ik heb ze vaak als ontbijt omdat ik erg vroeg moet opstaan voor mijn werk en elke minuut langer in bed is goud waard. Als ik na aankomst op het werk om 7 uur een shake pak ben ik verzadigd tot een uur of elf, reep een uur of tien. De repen zijn dan ook afgesteld op 5 per dag.

De repen zijn trouwens ideaal om op het werk in de bureaulade te hebben voor als het vegetarisch aanbod in de kantine weer eens bestaat uit 'het vlees laten liggen' ;(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Erasmo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:29:
[...]

Toevallig gisteren een pakket maaltijdshakes binnen gekregen!

Ik moet vanwege de operatie zes weken vloeibaar eten, en dat begint nu al de neus uit te komen. Dus dan is dit echt perfect, zeker als ik weer aan het werk ga. Door drukte + geen zin om te eten is dat voor mij dan bijna een must.

Mooi dat jij goede ervaringen heb, ben zeer benieuwd, ga komende week een aantal keer een shake nemen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Veganisme wordt door sommigen blijkbaar als een bedreiging gezien, terwijl het hier gaat over 1 restaurant dat meestal vegan maar zelfs ook nog vlees serveert: https://www.gelderlander....es-dit-is-waarom~ab37c496

Hier nog een artikel over de psychologische achtergrond van vleesconsumptie: https://www.demorgen.be/b...-uw-bord-kijken~b4805629/

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-09-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:09

PB-powell

Mr. Laziness

Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:54:
Veganisme wordt door sommigen blijkbaar als een bedreiging gezien, terwijl het hier gaat over 1 restaurant dat meestal vegan maar zelfs ook nog vlees serveert: https://www.gelderlander....es-dit-is-waarom~ab37c496

Hier nog een artikel over de psychologische achtergrond van vleesconsumptie: https://www.demorgen.be/b...-uw-bord-kijken~b4805629/
Het eerste artikel is ook een lekkere titel gekozen door de media om aandacht (en clicks) te genereren, de echte quote is al een stuk genuanceerder namelijk door het woordje eigenlijk erin. Desondanks zijn de reacties niet mals en zelf denk ik dan als zo'n quote je niet bevalt ga dan gewoon niet bij dat restaurant eten.

Het tweede artikel vind ik mooi om te lezen, ik ben zelf door dit topic hier en de mistanden bij Gosschalk in Epe (waar ik zelf paar jaar heb gewoond waardoor het toch dichterbij komt) bewuster gaan nadenken over m'n vleesconsumptie en wij zijn thuis ook daadwerkelijk aan het minderen. Maar dat is ook precies wat die dame schrijft, het begint bij nadenken over hoe kan ik minderen ipv direct volledig vega(n) te (willen) gaan. Ook haar quote over dat verbieden niet werkt vind ik mooi, ze staat er zeer genuanceerd in en daar kan men aan beide kanten van de discussie veel van leren :)
Helemaal geen vlees zal het voor mij nooit worden, daar vind ik het oprecht te lekker voor. Maar elke dag een stukje vlees is absoluut niet nodig. Wij zijn nu aan het overstappen op meer onbewerkt vlees en zijn nog aan het onderzoeken hoe we (nog) meer vega kunnen eten en dan het vlees wat we kopen van betere oorsprong kunnen halen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:54:
Van de reacties onder die artikelen van De Gelderlander word ik heel erg verdrietig. Alle standaard 'argumenten' van vleeseters komen langs. En dan vinden ze zichzelf heel slim en gevat.
Ik neem mezelf telkens weer voor, geen lezersreacties te lezen, maar dan doe ik het stiekem toch steeds weer....

[ Voor 3% gewijzigd door niek_nijmegen op 13-09-2021 13:12 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Vind het mooi dat een restaurant in Nijmegen blijkbaar zo bedreigend is voor mensen. Wat maak je je druk dan zeg. Ga er dan niet eten.

Het vorige restaurant wat daar zat, Du Commerce, was echt zo'n typische jaren 90 tent. Het spannendste wat je kon krijgen was "2 kroketten op maisbrood".

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 16:56
niek_nijmegen schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Van de reacties onder die artikelen van De Gelderlander word ik heel erg verdrietig. Alle standaard 'argumenten' van vleeseters komen langs. En dan vinden ze zichzelf heel slim en gevat.
Ik neem mezelf telkens weer voor, geen lezersreacties te lezen, maar dan doe ik het stiekem toch steeds weer....
Je moet dat soort artikelen wat mij betreft ook helemaal niet lezen. Dat je er verdrietig of boos van wordt is precies het idee.

Het eerste artikel van de Gelderlander heeft een click-bait-kop. Vervolgens blijkt, tot ieders grote schok, dat veel mensen op Facebook alleen de kop van het artikel lezen en reacties plaatsen zonder daar lang over na te denken.

Vet handig voor de Gelderlander, want nu hebben ze veel clicks en kunnen ze een tweede artikel schrijven over het eerste artikel. Daar laten ze even een hoogleraar zeggen over de mensen die een reactie hebben achtergelaten: "Ze verdienen dan ook helemaal geen respect", zodat de mensen die vlees eten en wel een artikel lezen ook boos worden en een reactie achterlaten.

Artikel wordt in dit topic gedeeld, veganisten lezen de reacties en worden daar verdrietig of boos van. Hopelijk (voor de Gelderlander) zijn de emoties groot genoeg dat je een reactie achter laat of het artikel deelt, zodat deze twee artikelen nog meer interactie krijgen.

Gevolg: niemand is wijzer geworden, het begrip tussen sommige veganisten en sommige vleeseters is kleiner geworden, maar de Gelderlander heeft meer mensen die hun advertenties gezien hebben. Dus alles is goed.

Walgelijke vorm van journalistiek :r

Edit: Deze rant was misschien niet heel erg on topic. Maar ik zou het wel fijn vinden als dit soort artikelen niet gedeeld worden, daar heeft namelijk niemand wat aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Vihaio op 13-09-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17
armageddon_2k1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:25:
Vind het mooi dat een restaurant in Nijmegen blijkbaar zo bedreigend is voor mensen. Wat maak je je druk dan zeg. Ga er dan niet eten.

Het vorige restaurant wat daar zat, Du Commerce, was echt zo'n typische jaren 90 tent. Het spannendste wat je kon krijgen was "2 kroketten op maisbrood".
Doet me denken aan toen een paar jaar geleden AH de kersteditie van de Allerhande uitbracht, met meer aandacht voor vegan eten. Een ware rel, mensen vonden dat niet kunnen en heel hun kerst verpest enzo. Serieus, die reacties zijn zo raar gewoon. Terwijl er ook nog genoeg niet vegan gerechten in stonden, maar blijkbaar snapte men dit niet. Tsja, mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vihaio schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:39:
[...]

Edit: Deze rant was misschien niet heel erg on topic. Maar ik zou het wel fijn vinden als dit soort artikelen niet gedeeld worden, daar heeft namelijk niemand wat aan.
Ik vind het net heel boeiend om te zien dat een artikel over 1 restaurant dat vooral vegan gerechten aanbiedt - maar ook nog vlees! - zulke heftige reacties kan opwekken. Op Facebook kan je reageren zonder het artikel te lezen, maar op de site van DG moet je eerst door het artikel scrollen om onderaan te reageren.

Stel je voor: in een Amerikaans stadje in de Midwest, waar de auto heer en meester is, zijn er 2 jonge ondernemers die een fietsenwinkel openen, waar je ook nog motorfietsen kan kopen. Er verschijnt in de lokale krant een interview waarin ze zeggen dat autorijden zijn 'beste tijd' heeft gehad en dat we voor onze gezondheid, milieu en klimaat vaker zouden moeten fietsen. En dat er daaronder reacties verschijnen als:
- willen ze onze auto's nu ook nog afpakken?
- ik zal zelf wel bepalen hoe ik me verplaats!
- fietsen is voor hippies!
- de productie van fietsen is ook vervuilend!
- ik ga vanavond met mijn Dodge RAM eens extra gas geven als ik een fietser inhaal :)
(of een module installeren die hen verstikt in zwarte rook)

Dat is psychologisch heel interessant: Waarom zijn goeddoeners zo irritant?

Heb je er ook al eens over nagedacht waarom 'wereldverbeteraar' een scheldwoord geworden is en 'wereldverslechteraar' niet eens bestaat? Heel merkwaardig in een tijd van globale vervuiling, massa-extinctie en op hol geslagen klimaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:18
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:35:

Heb je er ook al eens over nagedacht waarom 'wereldverbeteraar' een scheldwoord geworden is en 'wereldverslechteraar' niet eens bestaat? Heel merkwaardig in een tijd van globale vervuiling, massa-extinctie en op hol geslagen klimaat!
Leuk stuk, uit eigen pen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee, ik had dat ergens online gelezen en in mijn drive gesaved.

Vandaag weer een artikel in die zin: https://www.demorgen.be/m...-anderen-begint~bdb73867/

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-09-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
[...]
Je moet dat soort artikelen wat mij betreft ook helemaal niet lezen. Dat je er verdrietig of boos van wordt is precies het idee.
Tja, ik vond het wel interessant om te lezen dat er om de hoek een extra restaurant kwam waar ik leuk wat zou kunnen eten. En de artikelen zijn op zichzelf best relevant en genuanceerd, toch? Het geeft toch best een aardig beeld van de tijdgeest en het wringen daarvan?
Ik ben van De Gelderlander doorgaans veel slechter gewend >:)

Ik zie niet zo goed wat er mis mee zou zijn, het te lezen of delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gevolg: niemand is wijzer geworden, het begrip tussen sommige veganisten en sommige vleeseters is kleiner geworden, maar de Gelderlander heeft meer mensen die hun advertenties gezien hebben. Dus alles is goed.

Walgelijke vorm van journalistiek :r
Als een dergelijke discussie langskomt op GoT (zoals in het WTF-topic een paar dagen geleden) kun je dit soort reacties anders ook gewoon verwachten. Relatief iets meer verstandige reacties dan op dg.nl, maar toch ook vaak de kniepeesreflex om een weerwoord te hebben in de vorm van klagen over van alles en nog wat.

Ik kan d'r met mijn verstand niet bij. Dat je zegt "ja, voor het milieu is het vast heel fantastisch maar ik vind vlees lekker dus ik blijf het gewoon eten", helemaal prima. Maar dat is schijnbaar niet genoeg.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:08

Vrijdag

De Zwarte

Hoe ervaren jullie dit?
Ik weet niet waar je woont of werkt, maar hier in Den Haag is de Vegetarische Snackbar (tegenover Hollands Spoor) en zijn er ook wel wat restaurants die gericht zijn op vega(n)/minder vlees. Vaak zijn die Aziatisch trouwens.

En ik liep van de week langs dit restaurant: http://www.theleaf.nl/ zit er volgens mij ook pas recent. Heb er nog niet gegeten.
De vegan kapsalon van de Vegetarische snackbar is trouwens erg lekker, als je een keer ongezond groen wil doen :9
En in Amsterdam heb je de Vegan Junkfood Bar: https://www.veganjunkfoodbar.com/nl

[ Voor 3% gewijzigd door Vrijdag op 13-09-2021 16:06 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 16:56
niek_nijmegen schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:43:
[...]

Tja, ik vond het wel interessant om te lezen dat er om de hoek een extra restaurant kwam waar ik leuk wat zou kunnen eten. En de artikelen zijn op zichzelf best relevant en genuanceerd, toch? Het geeft toch best een aardig beeld van de tijdgeest en het wringen daarvan?
Ik ben van De Gelderlander doorgaans veel slechter gewend >:)
Een artikel over een nieuw restaurant kan zeker interessant zijn. Mijn probleem met deze artikelen is dat de nadruk in de titel van het eerste artikel niet op het nieuwe restaurant ligt, maar op de quote dat vlees eten niet meer van deze tijd is. Hoewel je altijd wel anti-vegan reacties kan verwachten, lok je dat met zo'n titel wel extra uit. En dat weet De Gelderlander, maar toch kiezen ze voor zo'n titel waarmee ze duidelijk maken het het doel niet is om te informeren over een restaurant, maar clicks genereren door op de emoties van mensen in te spelen. Dat ze iedereen die daar op gereageerd heeft in het tweede artikel beledigen bevestigt dat nog eens.
Ik zie niet zo goed wat er mis mee zou zijn, het te lezen of delen?
Je moet natuurlijk zelf weten of je het leest, maar als je er "heel erg verdrietig" van wordt raad ik je aan het niet te doen. Je had het over de reacties, maar punt is dat de artikelen vooral geschreven zijn vanwege het feit dan mensen reacties gaan lezen en plaatsen, ook als ze zich voornemen om dat niet te doen. Ik denk dus dat het beter voor je geweest was als je heel het artikel nooit had geopend.
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:35:
[...]
Ik vind het net heel boeiend om te zien dat een artikel over 1 restaurant dat vooral vegan gerechten aanbiedt - maar ook nog vlees! - zulke heftige reacties kan opwekken. Op Facebook kan je reageren zonder het artikel te lezen, maar op de site van DG moet je eerst door het artikel scrollen om onderaan te reageren.

[...]

[...]
Op zich is het psychologisch inderdaad interessant, maar dat effect is toch wel bekend? Ik heb het gevoel dat het niks toevoegt er artikelen gedeeld worden die daar misbruik van maken voor extra clicks - en er zo voor te zorgen dat ze meer clicks krijgen.
bwerg schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:58:
[...]

Als een dergelijke discussie langskomt op GoT (zoals in het WTF-topic een paar dagen geleden) kun je dit soort reacties anders ook gewoon verwachten. Relatief iets meer verstandige reacties dan op dg.nl, maar toch ook vaak de kniepeesreflex om een weerwoord te hebben in de vorm van klagen over van alles en nog wat.

Ik kan d'r met mijn verstand niet bij. Dat je zegt "ja, voor het milieu is het vast heel fantastisch maar ik vind vlees lekker dus ik blijf het gewoon eten", helemaal prima. Maar dat is schijnbaar niet genoeg.
Het is op zich wel bijzonder (en jammer) om te zien ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Vihaio op 13-09-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Vlaanderen is er nog maar 1 grote krant die reacties toelaat onder artikels, ik zie eerder daarin een probleem, omdat het vooral tegenstanders zijn die reageren. En misschien zit er steeds meer waarheid in 'niet meer van deze tijd'? De toekomst zal het uitwijzen. Het is misschien nog van deze tijd, maar niet meer in 2030 of 2040.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
https://nos.nl/artikel/23...ij-massaslachting-faeroer

""Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het een goede manier om aan vlees te komen, veel beter dan koeien en varkens gevangen te houden", zegt een parlementslid."

Kots- en kotsmisselijk kan ik hiervan worden. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het beter om ze gewoon net rust te laten, zowel dolfijnen als koeien en varkens.

Wat een smerig vergelijk zeg :r

WhySoSerious schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:44:
https://nos.nl/artikel/23...ij-massaslachting-faeroer

""Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het een goede manier om aan vlees te komen, veel beter dan koeien en varkens gevangen te houden", zegt een parlementslid."

Kots- en kotsmisselijk kan ik hiervan worden. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het beter om ze gewoon net rust te laten, zowel dolfijnen als koeien en varkens.

Wat een smerig vergelijk zeg :r
Idd, een mens heeft simpelweg geen vis nodig. Ik zie veel verontwaardiging over deze praktijk, maar in principe is het net hetzelfde als een kleine vis vangen en de keel oversnijden, maar die zijn waarschijnlijk niet zo aaibaar dan dolfijnen, dus minder media-aandacht en minder verontwaardiging (jaja, een dolfijn is geen vis maar een zoogdier)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:45
Ik kom zomaar een kijkje nemen in dit topic en dankzij de geweldige topic start weet ik binnen 10 min. meer over het veganisme dan in de 25 jaar daarvoor :). Ik dacht altijd dat het bij veganisme enkel om het niet eten van dieren en dierlijke producten ging. Het stuk over gebruik van olie en met name palmolie doet anders beseffen. Het heeft ook zeker andere raakvlakken om een gezonder klimaat te krijgen.

Zelf ben ik geen veganist of vegetarier, maar wel al een lange tijd flexitarier. Niet zozeer vanwege het dieren welzijn standpunt, maar veel meer vanwege het milieustandpunt. Voor mij zijn het 2 verschillen. Ik probeer te ontdekken hoe dit is voor een veganist. Is dat met name vanwege het dieren welzijn of ook het milieu zoals de onthouding van bijvoorbeeld palmolie. Hoe verhoudt zich dat en waar ligt de grens? Waarschijnlijk bepaald iedereen de grens voor zich zelf net zoals bij alle “ismes”.

Een punt wat ik gelezen heb is dat veel veganisten meerdere huisdieren hebben. Het hebben van een huisdier heeft ook impact op de CO2 uitstoot. Zie bijvoorbeeld deze oude aflevering van de Klimaatverkenners.
Als een hond goed is voor 20% van de persoonlijke CO2 uitstoot en een kat voor 10% dan is het hebben van 2 honden en 4 katten zoals @WolfsRain aangeeft opgeteld 80% van de persoonlijke CO2 uitstoot wat ongeveer overeen komt met het verschil tussen een omnivoor en een veganist. Waarschijnlijk veels te kort door de bocht en ik zou me moeten verdiepen in het onderzoek, maar het is toch opmerkelijk. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken hoe men een hond of kat verzorgd en hoe groot de dieren zijn.
Ook het feit dat huiskatten die per definitie niet natuurlijk zijn en door de mens in stand gehouden worden nogsteeds het meest bedreigend zijn voor de vogelpopulatie in Nederland vind ik als vogelliefhebber altijd maar gek. Ik ben zelf bijvoorbeeld voorstander van een kattenbelasting naast een hondenbelasting. Is het hebben van meerdere huisdieren wel zo veganistisch? Of worden deze gevolgen in veganisme niet meegenomen en is het meer voor mensen met huisdierenschaamte naast vliegtuigschaamte zoals ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Het fundamentele verschil tussen een veganist en vegetariër is:

- Vegetarisme gaat over dieet
- Veganisme gaat over filosofie

Een vegetariër eet geen vlees omdat vlees jakkie is - om een groot scala aan redenen. Een veganist is tegen exploitatie, mishandeling en doding van dieren vanuit een vrij simpel ethisch oogpunt: als we tegen het doden van mensen voor plezier of voedsel zijn, waarom dan niet ook andere dieren? Waarom bestaat die arbitraire grens? Mensen zijn ook dieren, immers.

Dit overlapt grotendeels, waardoor veel mensen veganisme zien als een soort 'extremere vorm van vegetarisme', maar dat is helemaal verkeerd. Een veganist hoeft geen vegetariër te zijn. Er zijn veganisten die regelmatig vlees eten - alleen niet uit vleesdierhouderijen. Zij eten bijvoorbeeld vlees en vis van invasieve soorten en overpopulatiejacht. Er is immers niks mis met vlees eten, maar wel met vlees dat we hebben gemaakt door exploitatie (met alle negatieve gevolgen van dien). Veganisten eten bijvoorbeeld dingen als invasieve rivierkreeften, overvoerd wild zwijn en hert, alligator, etc.

Wat huisdieren betreft is het extreem onwaarschijnlijk dat een veganist die zou houden. Huisdieren zijn immers vrij hard tegen deze gedachte; honden - zeker merkhonden - zijn freaks of nature die geen lang of vrolijk leven in het verschiet hebben en katten zijn vogelmoordenaars. In beide gevallen is het moeilijk de huisdieren te houden zonder verder leed te veroorzaken (kattenvoer, etc.) Er zijn wel bijv. veganisten die pure huiskatten hebben of honden uit een reddingsasiel, gezien je daar het laten inslapen van een onschuldig dier mee kunt voorkomen. Dit is alleen wel een stuk minder prangend geworden sinds de sterke toename van sterilisatie van huisdieren.

Wat wel weer vaak voorkomt is bijv. kippen als huisdier. Dat is een dier dat je een stuk makkelijker (met goede informatie) ethisch kunt houden en ontzettend goede synergie heeft met een plant-based dieet, gezien ze letterlijk van afval kunnen overleven en je eieren teruggeven. Ook zijn er aardig wat veganisten met halfwilde tuindieren; waarbij een zo aantrekkelijk mogelijke voortplantingshabitat wordt gecreëerd voor inheemse dieren zoals vogels, bevers, egels, etc. etc. - die dan beschermd kunnen voortplanten en een betere ecologische balans kunnen creëeren voordat ze voortijdig worden afgemaakt door bijv. reigers, katten, enz.. Erg locatieafhankelijk, maar dat wordt wel gedaan en kan je veel van het plezier van een huisdier geven zonder de ethische bezwaren.

Oh, en als laatste is het belangrijk om aan te stippen dat je niet perfect veganist hoeft te zijn. Er zijn veganisten met kinderwens die dit laten varen (kan ik me zelf niet voorstellen, je moet eens kijken hoe extreem schattig mijn baby is!) maar die kinderbehoefte vervangen door een huisdier. Dat is absoluut beter voor mens, dier en milieu dan een extra kind.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 15-09-2021 21:10 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Louislouislouis
mux schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:05:

Een vegetariër eet geen vlees omdat vlees jakkie is - om een groot scala aan redenen. Een veganist is tegen exploitatie, mishandeling en doding van dieren vanuit een vrij simpel ethisch oogpunt: als we tegen het doden van mensen voor plezier of voedsel zijn, waarom dan niet ook andere dieren? Waarom bestaat die arbitraire grens? Mensen zijn ook dieren, immers.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben veganist (nog niet heel lang) om puur egoïstische redenen: het klimaat en mijn gezondheid.

Persoonlijk heb ik helemaal niets met dieren. Liever geen dierenleed dan wel natuurlijk. Maar als er geen negatieve gevolgen behalve dierenleed waren had ik nog vlees en andere dierlijke producten gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:56
Djarune schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:44:
Een punt wat ik gelezen heb is dat veel veganisten meerdere huisdieren hebben. Het hebben van een huisdier heeft ook impact op de CO2 uitstoot. Zie bijvoorbeeld deze oude aflevering van de Klimaatverkenners.
Als een hond goed is voor 20% van de persoonlijke CO2 uitstoot en een kat voor 10% dan is het hebben van 2 honden en 4 katten zoals @WolfsRain aangeeft opgeteld 80% van de persoonlijke CO2 uitstoot wat ongeveer overeen komt met het verschil tussen een omnivoor en een veganist. Waarschijnlijk veels te kort door de bocht en ik zou me moeten verdiepen in het onderzoek, maar het is toch opmerkelijk. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken hoe men een hond of kat verzorgd en hoe groot de dieren zijn.
Ook het feit dat huiskatten die per definitie niet natuurlijk zijn en door de mens in stand gehouden worden nogsteeds het meest bedreigend zijn voor de vogelpopulatie in Nederland vind ik als vogelliefhebber altijd maar gek. Ik ben zelf bijvoorbeeld voorstander van een kattenbelasting naast een hondenbelasting. Is het hebben van meerdere huisdieren wel zo veganistisch? Of worden deze gevolgen in veganisme niet meegenomen en is het meer voor mensen met huisdierenschaamte naast vliegtuigschaamte zoals ik?
Moest even lachen toen ik dit las, grappige invalshoek (heb die nog niet eerder gehoord).

De meeste mensen om mij heen die vegetarisch/veganistisch eten, hebben inderdaad huisdieren. Bijna allemaal hebben ze deze uit een asiel gehaald. Dus het gaat eerder om het opvangen van een overschot, als ik het zo kan noemen, dan bijvoorbeeld rashonden kopen bij een fokker. Dus ja, huisdieren stoten zeker allerlei stoffen uit, zoals elk levend wezen, maar er wordt meestal geen extra vraag gecreëerd en dat is wat mij betreft een belangrijk verschil.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Mijn € 0,02, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben vegetarier om dezelfde 'veganistische' redenen die jij hier aanhaalt. De reden dat ik geen veganist ben en wel vegetarier is omdat ik van mening ben dat melk, kaas en eieren ook diervriendelijk geproduceerd kúnnen worden, terwijl er behalve kweekvlees (dat nog niet echt op de markt is) geen alternatief is voor het doden van dieren. En ook omdat ik een dergelijke extreme wijziging in mijn levensstijl nu niet wil doorvoeren. Maar ik ben een beetje van beide: geen vlees, wel melk/ei, maar bijvoorbeeld weer geen leer, ik gebruik geen gif in de tuin, koop biologische producten (melk, groenten etc etc) en zelfs in mijn hobby gebruik ik milieuvriendelijke afwerking op mijn houtwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:10:
[...]
De reden dat ik geen veganist ben en wel vegetarier is omdat ik van mening ben dat melk, kaas en eieren ook diervriendelijk geproduceerd kúnnen worden, terwijl er behalve kweekvlees (dat nog niet echt op de markt is) geen alternatief is voor het doden van dieren.
Ah ja, dat is heel herkenbaar. Dat was voor mij ook heel lang een argument. Zo kon ik ook leren schoenen enzo gebruiken, want je kùnt immers ook leer maken van koeien die 20+ jaren dartel op een prairie hebben rondgelopen voordat ze van ouderdom overleden.

Voor mij werd het lastige daarbij, dat ik mijn 'slechte' gedrag goedpraatte met het argument dat het ook beter zóu kunnen. Terwijl ik ondertussen aan de hele dierenindustrie het signaal gaf, dat er snel meer kaas, melk, eieren gemaakt moesten worden, omdat er immers vraag naar is.

Dat ik het eigenlijk met tegenzin kocht, en liever een andere productiewijze zou zien (nog los van de vraag of die hypothetische ideale diervriendelijke manier überhaupt mogelijk en betaalbaar zou kunnen zijn), dàt signaal kwam nergens aan, want die overweging zat alleen in mijn hoofd. En ondertussen kocht ik producten waarvan ik wist dat ze met dierenleed gemaakt waren, en dat kon ik voor mezelf niet langer rechtvaardigen.

Ik zou het vergelijken met: 'Doet u mij maar zo'n goedkope arbeidskracht. Ja, ik ben natuurlijk wel tegen slavermij enzo, en ooit vinden we daar vast een goede oplossing voor. Maar tot die tijd wil ik wel graag een slaaf van u'.
[...]Er zijn veganisten die regelmatig vlees eten - alleen niet uit vleesdierhouderijen. Zij eten bijvoorbeeld vlees en vis van invasieve soorten en overpopulatiejacht.
Serieus? Bestaan er veganisten die op dieren jagen, en ze daarna opeten? Dat kan ik me heel slecht voorstellen.
Wat wel weer vaak voorkomt is bijv. kippen als huisdier. Dat is een dier dat je een stuk makkelijker (met goede informatie) ethisch kunt houden en ontzettend goede synergie heeft met een plant-based dieet, gezien ze letterlijk van afval kunnen overleven en je eieren teruggeven.
Ook dat lijkt me weinig veganistisch:
- voor de kippen die je hebt, zijn er haantjeskuikens geshredderd. Dus je moet om te beginnen al net zoveel hanen als kippen als huisdier hebben. En die hanen mogen dan de kippen niet bevruchten. Dat lijkt me een behoorlijke ingreep in de zelfbeschikking van die dieren. En dat is dan niet voor hun, maar voor mijn 'bestwil'.
- kippen leggen van nature zo'n 12 eieren per jaar, en dus niet één ei per dag. En dat kost veel energie en voedingsstoffen. Gemiddeld eens per maand een ei voor wat je er aan voeding instopt lijkt me weinig synergetisch. En als je vaker een ei wil zien, dan moet je dus werken met 'kippen' die zó zijn doorgefokt dat hun hele lichaam ten dienste staat van het leggen van eieren. Dat is niet gezond en prettig voor de kip.
- de kip 'geeft' je geen ei, maar je steelt het ei. Het ei is geen eigendom van de menselijke kippenhouder, maar van de kip.

Zijn de veganistische meningen hierover verdeeld?

[ Voor 44% gewijzigd door niek_nijmegen op 16-09-2021 10:19 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:38:
Ah ja, dat is heel herkenbaar. Dat was voor mij ook heel lang een argument. Zo kon ik ook leren schoenen enzo gebruiken, want je kùnt immers ook leer maken van koeien die 20+ jaren dartel op een prairie hebben rondgelopen voordat ze van ouderdom overleden.

Voor mij werd het lastige daarbij, dat ik mijn 'slechte' gedrag goedpraatte met het argument dat het ook beter zóu kunnen. Terwijl ik ondertussen aan de hele dierenindustrie het signaal gaf, dat er snel meer kaas, melk, eieren gemaakt moesten worden, omdat er immers vraag naar is.
Zeker een nuttige overweging, voor wat het waard is probeer ik dat signaal af te geven door biologisch te shoppen en steeds meer lokale producten te kopen.
Dat ik het eigenlijk met tegenzin kocht, en liever een andere productiewijze zou zien (nog los van de vraag of die hypothetische ideale diervriendelijke manier überhaupt mogelijk en betaalbaar zou kunnen zijn), dàt signaal kwam nergens aan, want die overweging zat alleen in mijn hoofd. En ondertussen kocht ik producten waarvan ik wist dat ze met dierenleed gemaakt waren, en dat kon ik voor mezelf niet langer rechtvaardigen.
Begrijpelijk. Het is een kwestie van wat je kunt aanpassen en ook vólhouden. Een extreme aanpassing die je niet kunt volhouden heeft uiteindelijk geen 'lasting effect'.
Ik zou het vergelijken met: 'Doet u mij maar zo'n goedkope arbeidskracht. Ja, ik ben natuurlijk wel tegen slavermij enzo, en ooit vinden we daar vast een goede oplossing voor. Maar tot die tijd wil ik wel graag een slaaf van u'.
(...)
Ik vind de vergelijking erg ver gaan, maar ik snap hem zeker. Ik wil niet dat er dieren voor mijn consumptie gedood worden. Met mijn huidige keuzes pak ik alleen het 'directe' doden aan (en dus niet via eierproductie en ander leed etc) maar zie het hiervoor geschrevene.
Ook dat lijkt me weinig veganistisch:
- voor de kippen die je hebt, zijn er haantjeskuikens geshredderd. Dus je moet om te beginnen al net zoveel hanen als kippen als huisdier hebben. En die hanen mogen dan de kippen niet bevruchten. Dat lijkt me een behoorlijke ingreep in de zelfbeschikking van die dieren. En dat is dan niet voor hun, maar voor mijn 'bestwil'.
Dat is ook een kwestie van hoeveelheden. Je hoeft niet wekelijks 10 eieren te eten. Idealiter neem je af en toe wat weg (een ei) in ruil voor de voorzieningen (een veilige, warme, schone omgeving met eten en drinken).
- kippen leggen van nature zo'n 12 eieren per jaar, en dus niet één ei per dag. En dat kost veel energie en voedingsstoffen. Gemiddeld eens per maand een ei voor wat je er aan voeding instopt lijkt me weinig synergetisch. En als je vaker een ei wil zien, dan moet je dus werken met 'kippen' die zó zijn doorgefokt dat hun hele lichaam ten dienste staat van het leggen van eieren. Dat is niet gezond en prettig voor de kip.
- de kip 'geeft' je geen ei, maar je steelt het ei. Het ei is geen eigendom van de menselijke kippenhouder, maar van de kip.

Zijn de veganistische meningen hierover verdeeld?
Ik kan niet bevestigen of ontkennen of die getallen kloppen om de simpele reden dat ik me daar niet in heb verdiept. Maar ik geloof absoluut dat 'de kip' hedendaags meer eieren legt dan origineel natuurlijk was. Wederom een kwestie van hoeveelheden. Ik volg het argument dat je een ei niet krijgt maar steelt, de kip die in mijn theoretische ren leeft (want ik houd nog geen kippen) is echter wel beter af dan in het wild. Ik voorkom parasieten, bacterien, ze hoeven niet te jagen naar voedsel, hebben altijd een warme slaapplek en zijn veilig voor roofdieren.

Als de kip kon kiezen weet ik niet zeker of de kip terug zou willen naar het wild, om dezelfde redenen dat jij uit milieu-verwegingen niet snel bereid zult zijn om terug in een grot of houten hut in het bos te gaan leven met je rechterhand als WC papier en een onzekere bron van voedsel.

Ik maak het argument 'reductio ad absurdum' niet omdat ik het een nare manier van discussievoeren vind, maar je kunt je afvragen hoe ver je de veganistische levenstijl wilt trekken. Het is niet zo'n grote stap tussen het elimineren van dierenleed en zorgen voor je planeet. Ik weet 100% zeker dat jij zaken in je huis hebt liggen of staan die zijn geproduceerd in een land waar kinderarbeid nog welig tiert, afval bij duizenden tonnen verbrand worden of bossen massaal gekapt worden omdat wij graag 'duurzame' meubelen willen.

Dit is absoluut niet bedoeld om te zeggen 'jij doet ook niet alles wat je kúnt doen, dus waarom lees je mij dan de les' (want zo zie ik het niet) maar het is wel een achtergrond in mijn eigen beslissingspatroon. Ik heb érgens een lijn getrokken, maar niet op dezelfde plaats als jij of anderen in dit topic.

Als dieren wel een stem hadden (en kregen) zouden sommigen er toch voor kiezen om dan maar dat dagelijkse ei of litertje melk te produceren in ruil voor een makkelijker leven. En dat doen wij zelf ook: hoeveel van jullie werken voor een loon waarmee je vervolgens betaalt voor verwarming, boodschappen van de supermarkt om de hoek en vervoer om je familie of vrienden te bezoeken? Je kon er ook voor kiezen zelfvoorzienend te zijn, maar dat word verbazingwekkend weinig gedaan...

Uiteraard deels een 'moot point' want dieren krijgen van ons geen keuze, maar het zette mij (en sommige van jullie wellicht ook) wel aan het denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Louislouislouis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:17:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben veganist (nog niet heel lang) om puur egoïstische redenen: het klimaat en mijn gezondheid.

Persoonlijk heb ik helemaal niets met dieren. Liever geen dierenleed dan wel natuurlijk. Maar als er geen negatieve gevolgen behalve dierenleed waren had ik nog vlees en andere dierlijke producten gegeten.
Puur etymologisch gezien ben je dan een strikte vegetariër en geen veganist. De grenzen worden op een gegeven moment natuurlijk erg vaag (en fabrikanten doen er alles aan om veganisme te commodifiëren - exact het tegengestelde van ethisch veganisme - waardoor veel mensen *denken* dat veganisme over eten gaat).

Er bestaat wel een relatief nieuwe stroming in veganisme die men 'klimaatveganisme' noemt (of iets in die richting, de terminologie verschilt). Dat is ook een levensstijl die geïnformeerd wordt door een onderliggende filosofie, namelijk minimalisering van je impact op milieu en klimaat. Zoals alles in niche-intellectuele groepen is er eindeloos gesteggel over of dit geen andere naam moet krijgen. Ik ben zelf dan ook geen veganist, maar een 'klimaatflexitariër'.
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:10:
(...) Ik ben vegetarier om dezelfde 'veganistische' redenen die jij hier aanhaalt. De reden dat ik geen veganist ben en wel vegetarier is omdat ik van mening ben dat melk, kaas en eieren ook diervriendelijk geproduceerd kúnnen worden, terwijl er behalve kweekvlees (dat nog niet echt op de markt is) geen alternatief is voor het doden van dieren. (...)
Dit is ook grotendeels mijn invalshoek qua dieetkeuzes. Ik ben bijvoorbeeld evangelist van bedrijven zoals Kipster, die een comfortabel en kipcentrische leefomgeving creëeren, en de kippen vanuit afvalstromen (klimaatneutraal) voeden. Kipstereieren en -vlees zijn w.m.b. prima, met wat asterisken hier en daar. Zodra er kweekvlees is, ben ik meteen strikt vegetariër, dat lijkt me een prima vervanging voor die dingen waarvoor vleesvervangers nog geen alternatieven hebben in een typisch lui Nederlands dieet.

Maargoed, da's niet echt meer ontopic. Er zijn honderden stromingen binnen flexitariers/vegetariers en veganisten. Volgens mij loopt elk soort wel zo'n beetje in dit topic rond. Er is ook meer nuance dan mijn grove tweedeling, alleen blijf ik wel bij m'n punt dat veganisme geen dieetvoorkeur is maar een filosofie die automatisch uitmondt in bepaalde dieetkeuzes - terwijl vegetarisme een strikte dieetkeuze is.

---------------

edit @ HTT-Thalan's laatste post hierboven: ja, er zijn veganisten die vinden dat je in principe geen veganist kunt zijn zonder OOK anarchistisch-links te zijn en OOK klimaatactivist en OOK veganisme-evangelist. Alles hangt samen, en hier is op zich wel een argument voor te maken. Persoonlijk heb ik betere dingen met m'n tijd te doen, ik geloof meer in specialiseren (doen waar je goed in bent) dan dat iedereen X uur per dag bezig moet zijn met dingen die weliswaar belangrijk zijn voor de planeet, maar waar ze persoonlijk weinig invloed op hebben en vaak niet erg effectief in zijn.

Edit 2: een hoop van wat ik zeg staat ook al gewoon op wikipedia :P Wikipedia: Veganism

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 16-09-2021 11:18 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:09:
[...]
Als dieren wel een stem hadden (en kregen) zouden sommigen er toch voor kiezen om dan maar dat dagelijkse ei of litertje melk te produceren in ruil voor een makkelijker leven.
Je zou natuurlijk ook kunnen besluiten om dieren bescherming te bieden, zònder er iets voor terug te verlangen. Je beschermt je peuterkind immers ook zonder er iets van terug te verlangen (in de vorm van bijvoorbeeld seksuele diensten of productiehulp in de textielfabriek).

Het is bovendien niet zo, dat hedendaagse melkkoeien of productiekippen ons dankbaar mogen zijn voor de 'bescherming' die we ze bieden. Het enige dat we ze nu bieden is een miserabel leven vol pijn en mishandeling.

En natuurlijk is er vast wel ergens een grens. Als je op een enorm stuk land wat runderen en oerkippen hebt lopen, is het ethisch waarschijnlijk niet héél erg om eens per jaar een ei of kopje melk weg te nemen. Maar dat is een uitzonderlijke situatie die niet in verhouding staat tot de bioindustrie die je via de supermarkt ondersteunt.
Ik weet 100% zeker dat jij zaken in je huis hebt liggen of staan die zijn geproduceerd in een land waar kinderarbeid nog welig tiert, afval bij duizenden tonnen verbrand worden of bossen massaal gekapt worden omdat wij graag 'duurzame' meubelen willen.

Dit is absoluut niet bedoeld om te zeggen 'jij doet ook niet alles wat je kúnt doen, dus waarom lees je mij dan de les' (want zo zie ik het niet) maar het is wel een achtergrond in mijn eigen beslissingspatroon. Ik heb érgens een lijn getrokken, maar niet op dezelfde plaats als jij of anderen in dit topic.
Veganisme gaat erover, dat je dierenleed probeert te voorkomen, voor zover enigzins praktisch haalbaar.

Dus ja, ik gebruik medicatie die ongetwijfeld op dieren getest is geweest. Maar daar zijn geen alternatieven voor. Mijn calcium en vitamine D3 betrek ik dan weer níet van de apotheek, want die kunnen me geen veganistische variant garanderen, dus die haal ik op eigen kosten bij de drogist.

En ja, ik draag kleding die door kinderarbeid geproduceerd is. Maar die draag ik dan ook helemaal stuk, en repareer ik waar het nodig is. Ik doe vele jaren met een broek, en ik draag nog regelmatig shirts die ik in de jaren 90 gekocht heb. Niet dat dat persé moet, maar voor mij is dat praktisch mogelijk, dus doe ik dat.

[ Voor 36% gewijzigd door niek_nijmegen op 16-09-2021 11:39 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

mux schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:15:
(...)

edit @ HTT-Thalan's laatste post hierboven: ja, er zijn veganisten die vinden dat je in principe geen veganist kunt zijn zonder OOK anarchistisch-links te zijn en OOK klimaatactivist en OOK veganisme-evangelist. Alles hangt samen, en hier is op zich wel een argument voor te maken. Persoonlijk heb ik betere dingen met m'n tijd te doen, ik geloof meer in specialiseren (doen waar je goed in bent) dan dat iedereen X uur per dag bezig moet zijn met dingen die weliswaar belangrijk zijn voor de planeet, maar waar ze persoonlijk weinig invloed op hebben en vaak niet erg effectief in zijn.

(...)
Ik kan me een episode herinneren van een tv-show, ik geloof dat het Futurama was, waarbij de 'church of science' in de toekomst een echte religie was geworden, met volgers, bekeren, evangelisme etc etc. Makes you think, zouden er in de toekomst echt groepen gevormd worden vergelijkbaar met religieuze groepen, maar dan voor real world principles zoals veganisme of andere onderwerpen?

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:28:
[...]

Je zou natuurlijk ook kunnen besluiten om dieren bescherming te bieden, zònder er iets voor terug te verlangen. Je beschermt je peuterkind immers ook zonder er iets van terug te verlangen (in de vorm van bijvoorbeeld seksuele diensten of productiehulp in de textielfabriek).

Het is bovendien niet zo, dat hedendaagse melkkoeien of productiekippen ons dankbaar mogen zijn voor de 'bescherming' die we ze bieden. Het enige dat we ze nu bieden is een miserabel leven vol pijn en mishandeling.

En natuurlijk is er vast wel ergens een grens. Als je op een enorm stuk land wat runderen en oerkippen hebt lopen, is het ethisch waarschijnlijk niet héél erg om eens per jaar een ei of kopje melk weg te nemen. Maar dat is een uitzonderlijke situatie die niet in verhouding staat tot de bioindustrie die je in de supermarkt ondersteunt.
Jammer van de wederom absurde vergelijking, maar wbt dieren bescherming bieden gebeurt (onder andere) in Lapland heel veel.
De elanden daar worden in de zomer vrij gelaten maar als de winter z'n intrede doet zijn er heel veel dieren die terug komen naar de boerderijen waar ze die winter verzorgd werden met eten en een warme slaapplek. De dieren werden weliswaar ook gebruikt voor sleetochten, maar kennelijk nemen ze dat voor lief. De zomer erop worden de dieren weer vrijgelaten en dat gaat zo door tot een eland niet meer terugkomt om wat voor reden dan ook. Het is echt niet zo dat alles wat we met dieren doen dat dat per definitie tegen hun wil is.

Maar uiteraard staat het jouw vrij om daar wel tegen te zijn, maar als je zo fel tegen dat soort leed bent kom je wel al gauw in de discussie dat je dan maar alles waar iets van een dier bij betrokken is moet laten vallen en dat is praktisch onmogelijk.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:28:
[...]

Uiteraard, maar de hele wereld opereert op geven en nemen. Als ik bessen pluk van een struik in het bos ben ik ook een 'roofdier' dat niks teruggeeft aan de struik (of het bos). Als ik ooit weer tot stof verga geef ik óók voedingsstoffen terug, zou je kunnen zeggen (bullshit argument natuurlijk).
En ik propageer dus dat die er niet zouden hoeven zijn. Als wij op een normale manier met voedsel om zouden gaan zouden we met slechts enkele veehouderijen in Nederland het hele land kunnen voeden, met automatisch voldoende ruimte (operationeel én letterlijk) voor een diervriendelijk (en lang) leven. Het is de overconsumptie voor de mens die bedrijven heeft doen bewegen (verleiden) teveel te 'nemen' van de natuur en te komen tot bioindustrie.
En natuurlijk is er vast wel ergens een grens. Als je op een enorm stuk land wat runderen en oerkippen hebt lopen, is het ethisch waarschijnlijk niet héél erg om eens per jaar een ei of kopje melk weg te nemen. Maar dat is een uitzonderlijke situatie die niet in verhouding staat tot de bioindustrie die je in de supermarkt ondersteunt.
Juist. 100% eens. In een theoretisch utopia waar alles in balans zou zijn hadden dieren een eerlijke kans, een lang en goed leven en vernielden we geen natuur om onze levenstijl te onderhouden. Maar de wereld zal, behoudens een nieuwe ijstijd of andere wereldramp, nooit meer terugkeren naar die basis.

Mijn voorlopige oplossing is de bio-industrie tegengas geven. Niet zoveel als veel veganisten, maar als fervent vleesliefhebber was dit al een hele grote stap die ik ondertussen een half jaar vol hou (with no signs of quitting). Het heeft zelfs al het punt bereikt dat ik onlangs een hapje rookworst proefde (de kinderen hadden het overgelaten in een restje hutspot dat ik opwarmde als lunch) en ik er eigenlijk niks aan vond. De gebakken uitjes die ik over mijn hutspot kieper als hartigheid vind ik lekkerder. Ik heb nu zelfs een vega-shoarma gevonden die, samen met groenten en knoflooksaus echt heel goed functioneert in een pita of wrap :-).

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:38:
[...]
Jammer van de wederom absurde vergelijking maar wbt dieren bescherming bieden gebeurt (onder andere) in Lapland heel veel. [...] Het is echt niet zo dat alles wat we met dieren doen dat dat per definitie tegen hun wil is. [...]
Ik wilde ook niet beweren dat er nergens uit pure goedheid dieren zouden worden beschermd. Maar @HTT-Thalan leek op zijn minst te suggeren dat het niet heel gek is om eieren en melk van dieren af te nemen, omdat we ze in 'ruil' daarvoor immers 'bescherming' bieden. En ik wilde alleen maar voorstellen die 'ruil' er dan maar gelijk uit te halen. Waarom zou je alleen maar goed willen doen, als je er iets voor terugkrijgt?
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:38:
[...]
Mijn voorlopige oplossing is de bio-industrie tegengas geven. [...]
Dat begrijp ik zeker, en dat is heel lovenswaardig! De oprechte vraag die ik daarbij heb is echter: hoe ervaart de bio-industrie jouw tegengas, als je er wel gebruik van maakt door melk, eieren en kaas te kopen van ze?

Ik zou graag tegengas geven aan de farmaceutische industrie en dierproeven, maar dat lukt me niet door hun medicijnen te kopen, vrees ik.

[ Voor 26% gewijzigd door niek_nijmegen op 16-09-2021 11:57 ]

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:52:
[...]

Ik wilde ook niet beweren dat er nergens uit pure goedheid dieren zouden worden beschermd. Maar @HTT-Thalan leek op zijn minst te suggeren dat het niet heel gek is om eieren en melk van dieren af te nemen, om dat we ze in 'ruil' daarvoor immers 'bescherming' bieden. En ik wilde alleen maar voorstellen die 'ruil' er dan maar gelijk uit te halen. Waarom zou je alleen maar goed willen doen, als je er iets voor terugkrijgt?
[...]

Dat begrijp ik zeker, en dat is heel lovenswaardig! De oprechte vraag die ik daarbij heb is echter: hoe ervaart de bio-industrie jouw tegengas, als je er wel gebruik van maakt door melk, eieren en kaas te kopen van ze?

Ik zou graag tegengas geven aan de farmaceutische industrie en dierproeven, maar dat lukt me niet door hun medicijnen te kopen, vrees ik.
Ik denk dat @HTT-Thalan impliceert dat we de dieren kunnen helpen en als ze daarbij iets terug geven waarom dat dan niet gebruiken? Niet dat hij per se verwacht er iets voor terug te krijgen.
Als je een aantal kippen hebt die door de maand heen een aantal eieren leggen welke ze zelf niet 'gebruiken', waarom dan niet pakken en zelf opeten? Een schaap dat geschoren moet worden (klopt zo gefokt) waarom dan de wol niet gebruiken voor een trui? Dat schaap krijg je niet zomaar terug dat hij geen overbodige vacht aanmaakt, ipv daarvan zou je het scheren al in mindere frequentie kunnen doen om te zien of dat helpt.

Aanvulling:
Er zit een heel groot gebied tussen de huidige bio-industrie en dieren volledig in het wild vrij te laten en je nergens mee te bemoeien. Waarom elkaar niet helpen waar het kan? Van je medemens verwacht je dat ook, waarom zou dat voor dieren niet kunnen gelden?

[ Voor 8% gewijzigd door PB-powell op 16-09-2021 12:03 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:52:
Ik wilde ook niet beweren dat er nergens uit pure goedheid dieren zouden worden beschermd. Maar @HTT-Thalan leek op zijn minst te suggeren dat het niet heel gek is om eieren en melk van dieren af te nemen, omdat we ze in 'ruil' daarvoor immers 'bescherming' bieden. En ik wilde alleen maar voorstellen die 'ruil' er dan maar gelijk uit te halen. Waarom zou je alleen maar goed willen doen, als je er iets voor terugkrijgt?
Omdat het naïef is om willen geloven dat er zoiets als oprecht goed bestaat. Ook de mensen die zonder acht voor hun eigen veiligheid, zonder loon en onder slechte condities naar donker afrika afreizen om kinderen te vaccineren of les te geven krijgen er iets voor terug: voldoening. Een goed gevoel. Niks is voor niks in de wereld, de mens is wat dat betreft de grootste plaag die deze wereld ooit gekend heeft.

Ik hou mezelf niet voor de gek en heb mijn oprechte redevoering al eerder aangedragen: ik kies deze levenstijl omdat ik met mezelf door één deur wil kunnen, niet omdat ik de illusie koester dat ik de wereld ga veranderen of verbeteren. Ik maak betere keuzes voor een beter gevoel over mijn afdruk, mijn 'legacy' op de wereld en mijn kinderen.
Als de collectieve bio-industrie een persoon was en van mijn bestaan en keuzes afwist zou de reactie waarschijnlijk zijn: "hahaha, puny human, you think you make a difference, but you don't".

En dat is prima. Als mijn keuzes iets verbeteren, all the better. Als het aan het eind geen zier uitmaakt: Hey, I tried.
Ik ben er vrij zeker van dat er voor veel normale dagelijkse producten wel betere keuzes te maken zijn (niet dat ik ze ken, ook hier heb ik nog geen onderzoek verricht). En er zijn ook een hoop zaken waarvoor veel mensen te makkelijk naar medicatie grijpen. Ik gebruik er zelf zo weinig van dat ik me hier voorlopig ook niet op ga richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:00:
[...]
Een schaap dat geschoren moet worden (klopt zo gefokt) waarom dan de wol niet gebruiken voor een trui? Dat schaap krijg je niet zomaar terug dat hij geen overbodige vacht aanmaakt [...]
Dit is precies het soort glijdende schaal waarin je terechtkomt als je zonder toestemming anderen of dieren gebruikt. 'Dat ene schaap met die wol, dat was eigenlijk best handig voor de trui. Misschien moeten we er dan toch nog maar ééntje van bijfokken'. En voor je het weet heb je een stal vol met schapen, terwijl je begon met 'ach ja, bij die ene moest die wol er toch af'.

Het is daarom, denk ik, qua dierenwelzijn het veiligst gewoon af te spreken dat je gééń producten van dieren gebruikt. En de schapen die je nog hebt, en die je moet scheren, daarvan moet je de wol dan maar weggooien of gezellig bij ze in de stal leggen in de knuffelhoek ofzo. En als het schaap dan dood is van ouderdom, moet je nooit meer zulke doorgefokte versies laten bestaan.

Zodra je de mogelijkheid openlaat de producten 'dan toch maar' te gebruiken, creëer je een economische impuls er méér van te laten bestaan. Je zou daarentegen beter een omgekeerde impuls moeten hebben, dat het simpelweg veel te duur is om dieren te houden voor hun producten (bijvoorbeeld, omdat je die producten toch niet mag verkopen).

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:13:
Dit is precies het soort glijdende schaal waarin je terechtkomt als je zonder toestemming anderen of dieren gebruikt. 'Dat ene schaap met die wol, dat was eigenlijk best handig voor de trui. Misschien moeten we er dan toch nog maar ééntje van bijfokken'. En voor je het weet heb je een stal vol met schapen, terwijl je begon met 'ach ja, bij die ene moest die wol er toch af'.

Het is daarom, denk ik, qua dierenwelzijn het veiligst gewoon af te spreken dat je gééń producten van dieren gebruikt. En de schapen die je nog hebt, en die je moet scheren, daarvan moet je de wol dan maar weggooien of gezellig bij ze in de stal leggen in de knuffelhoek ofzo. En als het schaap dan dood is van ouderdom, moet je nooit meer zulke doorfokte versies laten bestaan.

Zodra je de mogelijkheid openlaat de producten 'dan toch maar' te gebruiken, creëer je een econmische impult er méér van te laten bestaan. Je zou daarentegen beter een omgekeerde impuls moeten hebben, dat het simpelweg veel te duur is om dieren te houden voor hun producten (bijvoorbeeld, omdat je die producten toch niet mag verkopen).
Dat zie je ook bij mensen die 'geld van geld' maken. "met deze wijzigingen verdien ik 10% meer" - maar als je al een miljoen op de bank had, had je echt meer nodig? Mensen zijn niet meer gewend om alleen te pakken wat ze nodig hebben, de race naar 'meer' eindigt niet voor veel mensen.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:13:
[...]

Het is daarom, denk ik, qua dierenwelzijn het veiligst gewoon af te spreken dat je gééń producten van dieren gebruikt. En de schapen die je nog hebt, en die je moet scheren, daarvan moet je de wol dan maar weggooien of gezellig bij ze in de stal leggen in de knuffelhoek ofzo. En als het schaap dan dood is van ouderdom, moet je nooit meer zulke doorfokte versies laten bestaan.

Zodra je de mogelijkheid openlaat de producten 'dan toch maar' te gebruiken, creëer je een economische impuls er méér van te laten bestaan. Je zou daarentegen beter een omgekeerde impuls moeten hebben, dat het simpelweg veel te duur is om dieren te houden voor hun producten (bijvoorbeeld, omdat je die producten toch niet mag verkopen).
Maar daar ga je voorbij aan het punt dat ik maak, deze dieren houdt je niet voor economisch gewin om steeds meer (geld) te willen, maar puur om voor jezelf in onderhoud te voorzien.
Want met dezelfde logica kan je helemaal niks uit de natuur gebruiken want mais kan je ook grootschalig verbouwen om er geld mee te verdienen, maar dan moeten er (oer)bossen gekapt worden om daar plaats voor te maken.
Als de natuur jouw iets aanbiedt waar het zelf niets aan heeft of gebruikt, waarom dan niet zelf gebruiken? Zijn wij geen 'natuur' dan?

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:19:
[...]
Maar daar ga je voorbij aan het punt dat ik maak, deze dieren houdt je niet voor economisch gewin om steeds meer (geld) te willen, maar puur om voor jezelf in onderhoud te voorzien.[...]
Dat begreep ik wel, maar er komt dan vast een moment waarop iemand 'af en toe' in zijn onderhoud gaat voorzien, door voor anderen wollen truien te maken. En niet veel later heb je dan een industrie die draait op schapen.
[...]
Want met dezelfde logica kan je helemaal niks uit de natuur gebruiken want mais kan je ook grootschalig verbouwen om er geld mee te verdienen, maar dan moeten er (oer)bossen gekapt worden om daar plaats voor te maken.
Als de natuur jouw iets aanbiedt waar het zelf niets aan heeft of gebruikt, waarom dan niet zelf gebruiken? Zijn wij geen 'natuur' dan?
Het probleem zit hem niet persé in het gebruikt, maar in het feit dat je er leed mee veroorzaakt.
Die schapen bieden je ook niets aan. We hebben het schaap, al ver voor zijn geboorte, gedwongen zich door ons te laten gebruiken. Het argument 'ach, het is er immers toch' gaat daarom niet op, lijkt me. Het is namelijk een situatie die we zelf gecreëerd hebben, ten koste van de autonomie van het schaap.

Verder hoef je voor de maïsbehoefte van de menselijke populatie geen (oer)bossen te kappen. Tenzij iemand een maïssoort zou ontwikkelen die zó ineffeciënt is, dat we daar wèl driekwart van ons oppervlak voor moeten inruimen (noem het 'vlees', voor mijn part ;) ). Maar dan zou dat ook verboden worden, lijkt me.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:34:
[...]

Dat begreep ik wel, maar er komt dan vast een moment waarop iemand 'af en toe' in zijn onderhoud gaat voorzien, door voor anderen wollen truien te maken. En niet veel later heb je dan een industrie die draait op schapen.
Op zo'n manier kan je alles wel dood beargumenteren. Iemand die een bessenplant heeft en bedenkt dat grootschaliger te gaan verkopen en daarvoor het stuk bos achter zijn huis maar kapt zodat hij meer land heeft om die bessen te laten groeien.
[...]

Het probleem zit hem niet persé in het gebruikt, maar in het feit dat je er leed mee veroorzaakt.
Die schapen bieden je ook niets aan. We hebben het schaap, al ver voor zijn geboorte, gedwongen zich door ons te laten gebruiken. Het argument 'ach, het is er immers toch' gaat daarom niet op, lijkt me. Het is namelijk een situatie die we zelf gecreëerd hebben, ten koste van de autonomie van het schaap.

Verder hoef je voor de maïsbehoefte van de menselijke populatie geen (oer)bossen te kappen. Tenzij iemand een maïssoort zou ontwikkelen die zó ineffeciënt is, dat we daar wèl driekwart van ons oppervlak voor moeten inruimen (noem het 'vlees', voor mijn part ;) ). Maar dan zou dat ook verboden worden, lijkt me.
Het houden van dieren staat wat mij betreft niet gelijk aan leed. Het is niet voor niets dat bepaalde dieren in gevangenschap gemiddeld ouder worden dan dieren in het wild. Bij ons zijn ze veilig, krijgen ze gegarandeerd eten en worden verzorgd bij ziekte of verwondingen.
Ik ben het wel met je eens dat de huidige manier van dieren houden in de bio-industrie beter moet en kleinschaliger en minder in totaal, maar helemaal geen dieren houden zie ik niet voor me.

• WolfsRain
Djarune schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:44:
Ik kom zomaar een kijkje nemen in dit topic en dankzij de geweldige topic start weet ik binnen 10 min. meer over het veganisme dan in de 25 jaar daarvoor :). Ik dacht altijd dat het bij veganisme enkel om het niet eten van dieren en dierlijke producten ging. Het stuk over gebruik van olie en met name palmolie doet anders beseffen. Het heeft ook zeker andere raakvlakken om een gezonder klimaat te krijgen.

Zelf ben ik geen veganist of vegetarier, maar wel al een lange tijd flexitarier. Niet zozeer vanwege het dieren welzijn standpunt, maar veel meer vanwege het milieustandpunt. Voor mij zijn het 2 verschillen. Ik probeer te ontdekken hoe dit is voor een veganist. Is dat met name vanwege het dieren welzijn of ook het milieu zoals de onthouding van bijvoorbeeld palmolie. Hoe verhoudt zich dat en waar ligt de grens? Waarschijnlijk bepaald iedereen de grens voor zich zelf net zoals bij alle “ismes”.

Ik zie dat nog niemand antwoord heeft gegeven op je vraag dus doe ik dat bij deze.

De huisdieren die wij hebben komen allemaal uit de opvang. Ik ben 100% tegen huisdieren en 100% tegen de fok; in een ideale wereld zouden huisdieren geen term zijn. Toch zien we ook nu maar weer (coronacrisis hello) dat ook huisdieren als objecten worden gezien die leuk zijn voor even en daarna gedumpt worden. Dus zolang mensen dat blijven doen, is er opvang nodig.

Onze honden en katten eten plantaardig, wat natuurlijk al scheelt in CO2 uitstoot (dat zal eenzelfde verschil zijn als een mens die plantaardig eet vs vlees). Desalniettemin verbruiken ze allemaal nog steeds, en is ideaal anders.

• niek_nijmegen
PB-powell schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:13:
[...]
Op zo'n manier kan je alles wel dood beargumenteren. Iemand die een bessenplant heeft en bedenkt dat grootschaliger te gaan verkopen en daarvoor het stuk bos achter zijn huis maar kapt zodat hij meer land heeft om die bessen te laten groeien.
Ik zie toch wel een verschil tussen een bessenplant, en een dier dat kan lijden.
In het geval van de bessenplant zal de bessenboer een vergunning moeten vragen voor de kap van het bos, en dat wordt dan door de gemeenteraad bekeken, of dat een goed idee is en of we het bos kunnen missen.
In het geval van een dierenboer die wil uitbreiden zal het nog steeds gaan om alleen het bos, terwijl de belangen van de dieren vermoedelijk niet meegewogen gaan worden.
Daarom heb ik, uit voorzorg, bedenkingen bij een uitzondering voor 'ach, voor eigen gebruik moet het mogen', omdat je daarmee de deuren openzet naar grootschaliger gebruik.

Maakt dit het duidelijker?
[...]
Het houden van dieren staat wat mij betreft niet gelijk aan leed. Het is niet voor niets dat bepaalde dieren in gevangenschap gemiddeld ouder worden dan dieren in het wild. Bij ons zijn ze veilig, krijgen ze gegarandeerd eten en worden verzorgd bij ziekte of verwondingen.
Ik ben het wel met je eens dat de huidige manier van dieren houden in de bio-industrie beter moet en kleinschaliger en minder in totaal, maar helemaal geen dieren houden zie ik niet voor me.
Ik beweer ook niet, dat het houden van dieren automatisch leed veroorzaakt. Mijn zorgen gaan over dieren die je gaat houden als productiedier, hoe kleinschalig ook. Het gaat dan namelijk niet alleen meer over het dier, maar ook over de economische waarde, en dan moet je afwegingen maken.
Hoeveel ongemak vinden wij acceptabel voor het dier? Drie scheerwonden bij het scheren van de wol? Een gebroken pootje en een jaarlijkse cloacale prolaps bij de kip? En hoeveel geef je dan uit aan arts- en operatiekosten?

Hoeveel kleinschaliger denk jij dat de bio-industrie zou moeten zijn, voordat we kunnen beweren dat die dieren het echt leuk hebben bij ons, en uit vrije wil het liefst bij de boer zouden blijven in plaats van te vluchten naar een dierenopvang, of meteen voor euthanasie zouden kiezen? En wat kost een ei dan? En een trui?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

WolfsRain schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:48:
Ik zie dat nog niemand antwoord heeft gegeven op je vraag dus doe ik dat bij deze.

De huisdieren die wij hebben komen allemaal uit de opvang. Ik ben 100% tegen huisdieren en 100% tegen de fok; in een ideale wereld zouden huisdieren geen term zijn. Toch zien we ook nu maar weer (coronacrisis hello) dat ook huisdieren als objecten worden gezien die leuk zijn voor even en daarna gedumpt worden. Dus zolang mensen dat blijven doen, is er opvang nodig.

Onze honden en katten eten plantaardig, wat natuurlijk al scheelt in CO2 uitstoot (dat zal eenzelfde verschil zijn als een mens die plantaardig eet vs vlees). Desalniettemin verbruiken ze allemaal nog steeds, en is ideaal anders.
En stel nu dat je het 'gebruik' van dat dier in een ander licht stelt? Ik snap dat het voor sommige huisdieren (vissen, schildpadden, katten) misschien moeilijker word om een case te maken, maar honden bijvoorbeeld? Een goed opgevoede hond kan dienen als alarm/bewaking in plaats van een elektronisch systeem, bijvoorbeeld. En veel honden zijn ook gewoon gelukkig bij hun baas/gezin: ze worden goed gevoed, krijgen medische zorg etc etc. Er word niks van ze afgenomen. Ook honden die helpen met het hoeden van vee, of met opsporing? En vergeet niet de blindegeleiden- danwel hulphond?

In alle gevallen zou ik durven zeggen dat de hond er goed vanaf komt. Er word geen vacht gerooid, geen vlees/melk gebruikt en ze worden in een omgeving neergezet waar ze gelukkig kunnen zijn.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53
niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een paar schapen, en het scheren (en nagels knippen) hoort gewoon bij de verzorging van deze beesten. Ik zou zeggen dat schapen niet scheren gewoonweg verwaarlozing is. Dat ze gedwongen worden en wondjes oplopen bij het scheren betekent nog niet dat ze er onder lijden. Als elk tijdelijk ongemak gelijkgesteld wordt aan leed, hoe moet ik dan in vredesnaam de opvoeding van mijn kind beoordelen?
De wol is overigens waardeloos, als je pech hebt moet je ervoor betalen als je ervan af wil. Mijn vrouw spint het wel en maakt er dan shawls en vesten van. Maar dat is alleen en vooral uit hobby.

Hoe ik mijn kippen leed berokken door eieren te rapen is me verder ook een raadsel. Het is niet dat de kip er ook maar iets van merkt. En ze hebben dan wel niet zelf gekozen voor hun bestaan (wie wel?), maar ze zijn vrij om te gaan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

T-MOB schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:54:
Hoe ik mijn kippen leed berokken door eieren te rapen is me verder ook een raadsel. Het is niet dat de kip er ook maar iets van merkt. En ze hebben dan wel niet zelf gekozen voor hun bestaan (wie wel?), maar ze zijn vrij om te gaan.
_O-

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNDgxNjZlZDYtZGJmZC00Mjg0LWEwYzctYWQ0MWFjNTM3ZmM4XkEyXkFqcGdeQXVyNTM5NzI0NDY@._V1_.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
T-MOB schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:54:
[...]
Dat had ik hierboven ergens kort uitgelegd: het is onnatuurlijk dat kippen dagelijks een ei leggen, want dat is ongeveer 30 keer zoveel als een oer-kip zou doen. Dat is lichamelijk uitputtend voor ze.
Plus het probleem dat er dus ook ergens haantjeskuikens geshredderd zijn voor jouw kippen.

• T-MOB
Ik bedoel het letterlijk hoor... ze lopen gewoon los over het erf.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:09:
[...]

Dat had ik hierboven ergens kort uitgelegd: het is onnatuurlijk dat kippen dagelijks een ei leggen, want dat is ongeveer 30 keer zoveel als een oer-kip zou doen. Dat is lichamelijk uitputtend voor ze.
Plus het probleem dat er dus ook ergens haantjeskuikens geshredderd zijn voor jouw kippen.
Misschien heeft zijn buurman wel een ren vol haantjes :+.

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:10:
[...]
Misschien heeft zijn buurman wel een ren vol haantjes :+.
ik dacht aan een ijskast...

• T-MOB
niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:09:
En alles wat afwijkt van de oerkip is leed? Ten opzichte van oerkippen hebben mijn kipjes dan weer het voordeel dat ze tijdens schrale winters gewoon gevoerd worden.

Haantjes slacht ik overigens zelf wel. En ook met het laten slachten van schapen heb ik geen problemen. Ik heb geen ethische bezwaren tegen het eten van vlees, en eet bij voorkeur vlees van dieren waarvan ik weet dat ze een goed leven hebben gehad. Maar een geslachte haan maakt nog geen leed voor de hen die blijft leven.

• niek_nijmegen
T-MOB schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:36:
[...]
En alles wat afwijkt van de oerkip is leed?
[...]
Jazeker, mijn bovenbuurvrouw wijkt bijvoorbeeld ook af van de oerkip, en die is heel veel leed

Ik krijg nu de indruk dat je het bewust niet wil begrijpen, maar vooruit: we hebben legkippen zó doorgefokt, dat ze heel veel meer eieren leggen dan wat die dieren lichamelijk eigenlijk aankunnen. En dat veroorzaakt over het algemeen lichamelijke problemen. En natuurlijk: niet iedere kip heeft ernstige klachten. En er zijn vast mensen die heel goed voor hun kippen zorgen, en jouw kippen zijn mogelijk heel gelukkig.

Het is heel verleidelijk om je blind te staren op de positieve uitzonderingen - dat heb ik ook tientallen jaren gedaan. Maar het gaat hier niet om individuele gevallen, maar om het principe dat je het voortplantingssysteem van een kip gebruikt voor dingen waar het niet voor bedoeld is (bijvoorbeeld voor het maken van een quiche), en dat dat niet in het belang van het welzijn van de kip is.

• WolfsRain
T-MOB schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:36:
[...]

En alles wat afwijkt van de oerkip is leed? Ten opzichte van oerkippen hebben mijn kipjes dan weer het voordeel dat ze tijdens schrale winters gewoon gevoerd worden.

Haantjes slacht ik overigens zelf wel. En ook met het laten slachten van schapen heb ik geen problemen. Ik heb geen ethische bezwaren tegen het eten van vlees, en eet bij voorkeur vlees van dieren waarvan ik weet dat ze een goed leven hebben gehad. Maar een geslachte haan maakt nog geen leed voor de hen die blijft leven.
Dat de andere kippen of hanenvriendjes volgens jou geen leed ervaren bij verlies is natuurlijk onzin. Bij lang niet alle dieren weten we hoeveel leed zij voelen, maar bij veel vogelsoorten weten we inmiddels dat ze rouwen en leiden bij de dood van een metgezel.

En dan nog, al had ik geen vrienden en familie. Dan kan ik alsnog de wil hebben om te leven, en is iemand die mij dood (van achteren, pijnloos een kogel door mijn kop schiet) nog steeds een leedveroorzaker.

Het probleem met deze discussie is dat het leven an sich geen waarde schijnt te hebben, maar dat is natuurlijk onzin. Het willen leven, een bewustzijn hebben, emoties, avonturen, prikkels ed. Dat is iets wat het leven mooi maakt en wat je dan ook afpakt.

@HTT-Thalan Ik ben ook tegen het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden zolang we geen consensus kunnen bereiken. Net zoals we dat bij mensen ook doen. Wil jij voor. mij werken? Dan ga je daar bewust mee akkoord en teken je een contract.

Weten wij wat dieren in ruil willen voor het gebruik van hun vacht, macht, moedermelk, lichaamsdelen ed? En zijn ze het daar mee eens?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

WolfsRain schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:47:
[...]

Dat de andere kippen of hanenvriendjes volgens jou geen leed ervaren bij verlies is natuurlijk onzin. Bij lang niet alle dieren weten we hoeveel leed zij voelen, maar bij veel vogelsoorten weten we inmiddels dat ze rouwen en leiden bij de dood van een metgezel.

En dan nog, al had ik geen vrienden en familie. Dan kan ik alsnog de wil hebben om te leven, en is iemand die mij dood (van achteren, pijnloos een kogel door mijn kop schiet) nog steeds een leedveroorzaker.

Het probleem met deze discussie is dat het leven an sich geen waarde schijnt te hebben, maar dat is natuurlijk onzin. Het willen leven, een bewustzijn hebben, emoties, avonturen, prikkels ed. Dat is iets wat het leven mooi maakt en wat je dan ook afpakt.

@HTT-Thalan Ik ben ook tegen het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden zolang we geen consensus kunnen bereiken. Net zoals we dat bij mensen ook doen. Wil jij voor. mij werken? Dan ga je daar bewust mee akkoord en teken je een contract.

Weten wij wat dieren in ruil willen voor het gebruik van hun vacht, macht, moedermelk, lichaamsdelen ed? En zijn ze het daar mee eens?
Maar buiten een Barabas achtig apparaat dat met objecten en dieren kan praten, zal het nooit voorkomen dat wij die consensus kunnen sluiten. Ik vrees dus dat dit argument slecht aankomt bij die groep van de bevolking die iets minder diep over dit soort zaken nadenkt.

Maar als we binnen de perken van het zinnige blijven, hoe sta jij tegen mijn eerder genoemde voorbeeld van een hond? Ik zou durven poseren dat een hond wel degelijk in staat is te laten weten wat hij of zij vind van bepaalde zaken. Het is dus zeker mogelijk om van bepaalde dieren te bepalen of ze blij zijn met hun 'dienstverband' - al besef ik me dat dit wel érg ver verwijderd is van het opeten van dieren (want daarbij eindigt het dienstverband nooit natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:12:
[...]
Maar buiten een Barabas achtig apparaat dat met objecten en dieren kan praten, zal het nooit voorkomen dat wij die consensus kunnen sluiten. Ik vrees dus dat dit argument slecht aankomt bij die groep van de bevolking die iets minder diep over dit soort zaken nadenkt.
Juist, zo'n apparaat bestaat niet. Het argument is dus feitelijk: we weten niet of dieren door ons gebruikt willen worden, en dus kunnen we er voor de zekerheid maar het best vanuit gaan, dat ze dat niet willen. En ze dus met rust laten en/of niet fokken.

Maar ook dàt komt niet fijn aan bij een boel mensen, want dan moet je dingen opgeven en erkennen dat je misschien fout zat in je opvattingen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:19:
[...]

Juist, zo'n apparaat bestaat niet. Het argument is dus feitelijk: we weten niet of dieren door ons gebruikt willen worden, en dus kunnen we er voor de zekerheid maar het best vanuit gaan, dat ze dat niet willen. En ze dus met rust laten en/of niet fokken.

Maar ook dàt komt niet fijn aan bij een boel mensen, want dan moet je dingen opgeven en erkennen dat je misschien fout zat in je opvattingen.
En puur uit interesse, is die verwachting voor jou wereldwijd? Dus ben je van mening dat iedereen zonder vlees zou moeten kunnen doen?

• niek_nijmegen
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:27:

En puur uit interesse, is die verwachting voor jou wereldwijd? Dus ben je van mening dat iedereen zonder vlees zou moeten kunnen doen?
Ja, ik denk dat een globaal verbod op dierlijke producten eigenlijk de enige optie is (voor zowel klimaat, ecologie, dierenwelzijn en volksgezondheid). Vanuit ethisch standpunt zijn uitzonderingen ook niet echt verdedigbaar, lijkt me.

Vanuit klimaatoogpunt kan ik me nog voorstellen dat je mensen die op verlaten ijsvlaktes leven, en dus niet makkelijk toegang hebben tot groenten en peulvruchten, op zeedieren laat jagen. En ook zeer kleinschalige dierhouderijen voor specifieke toepassingen zijn klimatologisch nog wel verdedigbaar. Maar daar heb ik dan wel mijn morele bezwaren tegen, dus dat moeten we zien te voorkomen, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 19:10
niek_nijmegen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:06:
[...]

Ja, ik denk dat een globaal verbod op dierlijke producten eigenlijk de enige optie is (voor zowel klimaat, ecologie, dierenwelzijn en volksgezondheid). Vanuit ethisch standpunt zijn uitzonderingen ook niet echt verdedigbaar, lijkt me.
Wat doen we met de huidige vee stapels? wat doen we met de huidige huisdieren, wat doen we met de huidige vissen in vijvers, en thuis-kippen in rennen?

vanuit mijn klimaat perspectief moet daar gewoon (gedeeltelijk) het mes door - Want het idee van de vee-stapel verminderen voor het reduceren van broeikasgassen, is deels gedreven met het idee dat we minder dieren gaan houden. en dus niet de ruimte hebben om ze nog 20 jaar voort te laten eten.

Maar das' niet veganistisch. Gaan we ze allemaal steriliseren? klinkt ook niet veganistisch.

Dit is geen attempt at gotcha, maar een oprechte vraag hoe jij(jullie) dat voor je zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Jos_V schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:46:
[...]

Wat doen we met de huidige vee stapels? wat doen we met de huidige huisdieren, wat doen we met de huidige vissen in vijvers, en thuis-kippen in rennen?
Gewoon die niet meer fokken dan lost dat probleem zichzelf vanzelf op.
vanuit mijn klimaat perspectief moet daar gewoon (gedeeltelijk) het mes door - Want het idee van de vee-stapel verminderen voor het reduceren van broeikasgassen, is deels gedreven met het idee dat we minder dieren gaan houden. en dus niet de ruimte hebben om ze nog 20 jaar voort te laten eten.
Niet alleen voor het reduceren van broeikasgassen, maar vooral ook voor het laten terugkomen van de biodiversiteit. Terug naar hoe het Nederlandse landschap vroeger was lukt nooit meer, daarvoor is veel landbouwgrond al veel te veel verreikt waardoor originele ecosystemen die op arme grond thuishoren daar geen schijn van kans meer hebben. Toch kan ook daar weer meer inheemse biodiversiteit toegevoegd worden... Ook niet moeilijk als je het vergelijkt met de groene woestijnen die onze hedendaagse weidelandschappen zijn...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Jos_V schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:46:
[...]

vanuit mijn klimaat perspectief moet daar gewoon (gedeeltelijk) het mes door - Want het idee van de vee-stapel verminderen voor het reduceren van broeikasgassen, is deels gedreven met het idee dat we minder dieren gaan houden. en dus niet de ruimte hebben om ze nog 20 jaar voort te laten eten. [...]
Wat @Mx. Alba hierboven ook zegt: niet meer fokken.

Als je (bijvoorbeeld) bij wet zou regelen dat over 12 maanden (het liefst wil ik natuurlijk dat het gisteren al stopt, maar goed) het gebruik van dierlijke produten verboden is, en dat vanaf dat moment de eigenaar voor altijd verantwoordelijk blijft voor het welzijn van de dieren die hij nog bezit, verwacht ik geen grote resterende veestapels.

Het genocideren van de resterende dieren lijkt me inderdaad geen optie, dus die moeten we netjes blijven verzorgen en voeden. Dat zal maar een fractie zijn van het enorme aantal dieren dat we nu dagelijks moeten voeden.

Ook alle huisdieren (waaronder vissen en thuis-kippen), blijven dan inderdaad doorleven tot ze uit zichzelf een keer doodgaan, maar dat valt volkomen in niet bij de honderden miljarden dieren die de bio-industrie jaarlijks produceert of doodt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:00:
Ook alle huisdieren (waaronder vissen en thuis-kippen), blijven dan inderdaad doorleven tot ze uit zichzelf een keer doodgaan, maar dat valt volkomen in niet bij de honderden miljarden dieren die de bio-industrie jaarlijks produceert of doodt.
En qua huisdieren zullen er altijd nog wel "oeps-nestjes" zijn en dus altijd nog wel dieren beschikbaar om als huisdier te adopteren en te verzorgen. En er zal ook nog steeds diergebruik zijn waarvoor helaas (nog) geen alternatief is, zoals blindegeleidehonden en andere hulphonden. Uiteindelijk zit ook bij huisdieren en hulphonden niet het allergrootste probleem.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:04:
[...]

En qua huisdieren zullen er altijd nog wel "oeps-nestjes" zijn en dus altijd nog wel dieren beschikbaar om als huisdier te adopteren en te verzorgen. En er zal ook nog steeds diergebruik zijn waarvoor helaas (nog) geen alternatief is, zoals blindegeleidehonden en andere hulphonden. Uiteindelijk zit ook bij huisdieren en hulphonden niet het allergrootste probleem.
maar die oeps-nestjes kun je makkelijk structureel gaan inzetten voor een rebranding van de broodfokker... Praktisch gezien is dat best wel een moeilijke.

Idem voor de bestaande slachtdieren in leven laten stel je zou vanaf morgen meteen stoppen met veeteelt in welke vorm dan ook. Ik kan namelijk de casus maken dat hun bestaan, wat volledig gebaseerd is op vlees/melk leveren, intense en onherstelbare schade toebrengt aan andere levensvormen, dus dat het helemaal niet ethisch is om die dieren te laten leven.

Het 'do they suffer'-vraagstuk gaat verder dan dat ene specifieke dier en dat zijn we met allerlei ecologische crisissen om ons heen aan het ervaren in de praktijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 19:10
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:00:
[...]

Wat @Mx. Alba hierboven ook zegt: niet meer fokken.

Als je (bijvoorbeeld) bij wet zou regelen dat over 12 maanden (het liefst wil ik natuurlijk dat het gisteren al stopt, maar goed) het gebruik van dierlijke produten verboden is, en dat vanaf dat moment de eigenaar voor altijd verantwoordelijk blijft voor het welzijn van de dieren die hij nog bezit, verwacht ik geen grote resterende veestapels.

Het genocideren van de resterende dieren lijkt me inderdaad geen optie, dus die moeten we netjes blijven verzorgen en voeden. Dat zal maar een fractie zijn van het enorme aantal dieren dat we nu dagelijks moeten voeden.

Tegen de vee-industrie zeggen over 12 maanden moet je gewoon je overgebleven dieren houden voor de rest van hun natuurlijke leven, betekend toch dat op de vooravond van de wet het mes door het gros heengaat. want er is geen economische daadkracht voor het onderhouden van die beesten.

dat is dus gewoon genocideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
polthemol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:11:
[...]
Idem voor de bestaande slachtdieren in leven laten stel je zou vanaf morgen meteen stoppen met veeteelt in welke vorm dan ook. Ik kan namelijk de casus maken dat hun bestaan, wat volledig gebaseerd is op vlees/melk leveren, intense en onherstelbare schade toebrengt aan andere levensvormen, dus dat het helemaal niet ethisch is om die dieren te laten leven.
[...]
Maar je kunt toch niet met goed geweten dieren doden, om dat ze slecht zijn voor het milieu, terwijl wij ze zelf gefokt hebben, wetende dat ze slecht zijn voor het milieu?

"ja, helaas, @polthemol, we hebben je gefokt, maar we hebben ons bedacht, en vinden je nu echt te slecht voor het milieu, dus moet je maar dood.'?

Die 'the needs of the many outway the needs of the few'-benadering bevalt me in deze context niet helemaal.
Jos_V schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:25:
[...]
Tegen de vee-industrie zeggen over 12 maanden moet je gewoon je overgebleven dieren houden voor de rest van hun natuurlijke leven, betekend toch dat op de vooravond van de wet het mes door het gros heengaat. want er is geen economische daadkracht voor het onderhouden van die beesten.

dat is dus gewoon genocideren.
Ja, ik realiseerde me dat stiekem ook, nadat ik het schreef. Dus dat moeten we nog zien te ondervangen. Ik sta open voor suggesties.

Wellicht moeten we dan toch maar door de overheid gefinancierde opvanggebieden creëren?
En we zouden vanaf nu kunnen beginnen met het afbouwen/stoppen van de subsidies aan de dierenindustrie, dat maakt de bedrijfstak vrij snel onrendabel.

[ Voor 4% gewijzigd door niek_nijmegen op 17-09-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:32:
[...]

Maar je kunt toch niet met goed geweten dieren doden, om dat ze slecht zijn voor het milieu, terwijl wij ze zelf gefokt hebben, wetende dat ze slecht zijn voor het milieu?

"ja, helaas, @polthemol, we hebben je gefokt, maar we hebben ons bedacht, en vinden je nu echt te slecht voor het milieu, dus moet je maar dood.'?

Die 'the needs of the many outway the needs of the few'-benadering bevalt me in deze context niet helemaal.
ik denk dat er meer nuance is in dat vraagstuk: de dieren die wij momenteel gefokt hebben, brengen een immense schade toe aan de totale ecologische systemen die we kennen wereldwijd. Dat betekend dat (beetje plat geslagen, maar ik denk dat je mijn punt begrijpt) elk van die runderen of varkens of kippen die we in leven houden, schade toebrengen aan de systemen/dieren die ondanks ons handelen nog bestaan.

Elk van die runderen die we onnodig laten door leven zorgen ervboor dat (for discussion purposes) miljoenen kikkers in de amazone nooit zullen bestaan door de jaren heen. Dan ga je moeten overschakelen op effectief altruïsme: hoe maak je de maximale impact om het probleem waar we tegen ageren te verminderen en dat zal betekenen dat je asap stopt met al het gefokte vee en ook asap ervoor zorgt dat ze geen verder beslag op natuurlijke hulpbronnen leggen (lees: grond,water,voedsel,landbouwgrond).

Dit is in essentie een spoorwegdilemma: als we de situatie vanaf nu een natuurlijk beloop laten, dan zal dat voor onnodig lijden zorgen bij veel natuurlijke ecologische systemen maar voorkomen we dat lijden bij de huidige veestapel (en dan maak ik de grote en gewaagde aanname dat men die beesten nog op een of andere wijze wil voeren en de natuurlijke aangroei beperkt wordt/voorkomen). De andere keuze is dat we zoveel mogelijk de door ons geintroduceerde afwijking weghalen, dus je zou dan per direct je veestapel slachten, op die manier laat je de kosten van je keuze bij de 'afwijking' liggen en laat je het natuurlijke stuk met rust (in zoverre dat nog mogelijk is).

Mijn mening is dat we een rekening hebben gemaakt die we niet op onszelf kunnen verhalen, er is een keuze nodig en dan zou ik ervoor opteren om de keuze te maken ten nadele van de door ons geintroduceerde afwijkende dieren. Met andere woorden: de Frankensteins, waar onze veestapel uit bestaat, moet dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
polthemol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:48:
[...]
Mijn mening is dat we een rekening hebben gemaakt die we niet op onszelf kunnen verhalen, er is een keuze nodig en dan zou ik ervoor opteren om de keuze te maken ten nadele van de door ons geintroduceerde afwijkende dieren. Met andere woorden: de Frankensteins, waar onze veestapel uit bestaat, moet dood.
Ik ben het absoluut met je eens, dat die dieren niet zouden moeten mogen bestaan, en dat hun bestaan (om meerdere redenen) problematisch is. Maar ze bestaan wèl, en ik vind principieel dat je geen dieren mag doden (behalve gevallen van euthanasie bij ondraaglijk en uitzichtloos lijden).

Wellicht maak ik in mijn hoofd de rekensom niet goed, maar de dieren die straks overblijven zijn toch maar een fractie van het aantal dieren dat we nu op jaarbasis fokken en voeden? Het zijn nu toch immers niet alleen die honderden miljarden dieren die we jaarlijks slachten, maar ook de dieren in diverse levensfasen die we ondertussen gefokt hebben om over een tijdje geslacht te 'mogen' worden?

Bovendien zou je ze anders allemaal minimaal netjes individueel humaan moeten euthanaseren, met een liefhebbende dierenarts, een knuffel en medicatie. En dat lijkt me ook een behoorlijk ingrijpende operatie met een behoorlijke milieu-impact.

Dat er door de resterende industriedieren tijdelijk allerlei andere dieren niet kunnen bestaan, dat vind ik niet zo'n sterk argument: niet-bestaande dieren lijden immers niet. Terwijl het doden van bestaande dieren wèl leed veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:07:
[...]

Ik ben het absoluut met je eens, dat die dieren niet zouden moeten mogen bestaan, en dat hun bestaan (om meerdere redenen) problematisch is. Maar ze bestaan wèl, en ik vind principieel dat je geen dieren mag doden (behalve gevallen van euthanasie bij ondraaglijk en uitzichtloos lijden).

Wellicht maak ik in mijn hoofd de rekensom niet goed, maar de dieren die straks overblijven zijn toch maar een fractie van het aantal dieren dat we nu op jaarbasis fokken en voeden? Het zijn nu toch immers niet alleen die honderden miljarden dieren die we jaarlijks slachten, maar ook de dieren in diverse levensfasen die we ondertussen gefokt hebben om over een tijdje geslacht te 'mogen' worden?

Bovendien zou je ze anders allemaal minimaal netjes individueel humaan moeten euthanaseren, met een liefhebbende dierenarts, een knuffel en medicatie. En dat lijkt me ook een behoorlijk ingrijpende operatie met een behoorlijke milieu-impact.

Dat er door de resterende industriedieren tijdelijk allerlei andere dieren niet kunnen bestaan, dat vind ik niet zo'n sterk argument: niet-bestaande dieren lijden immers niet. Terwijl het doden van bestaande dieren wèl leed veroorzaakt.
je hebt een ecologisch ssyteem wat in elkaar zakt, toekomstige dieren is net een groot argument, want instortende ecologische systemen zorgen voor heel veel lijden. Hoe lang je intensieve veeteelt in stand houdt, hoe meer je dat lijden in stand blijft houden.

Als je de veestapel wil laten bestaan om te wachten tot ze een natuurlijke dood sterven: ik neem aan dat we dan ook de complete veestapel onvruchtbaar gaan maken? Want anders krijg je weer nieuw lijden.

Ik ga nog wat verder dan: ga je de kistkalveren, de doorgefokte vleeskoeien die nauwelijks op hun poten kunnen staan, enz, ook in leven houden tot ze van ellende sterven? We moeten oko niet vergeten dat wat we gefokt hebben nu, maar heel kort leeft. Een fractie van hun (for the sake of the argument, vind het een ongelukkig woord wel) natuurlijke levensduur. Een kip wordt met een okish omgeving oude dan wat ze worden in een legbatterij of als vleeskip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
polthemol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:15:
[...]
Als je de veestapel wil laten bestaan om te wachten tot ze een natuurlijke dood sterven: ik neem aan dat we dan ook de complete veestapel onvruchtbaar gaan maken? Want anders krijg je weer nieuw lijden.[...]
Anti-conceptie lijkt me zeker acceptabel, ja.
Dat zou ook nu op een boel plekken de populatie kunnen reguleren, zonder dat we er jagers of monarchen op af hoeven te sturen.
Ik ga nog wat verder dan: ga je de kistkalveren, de doorgefokte vleeskoeien die nauwelijks op hun poten kunnen staan, enz, ook in leven houden tot ze van ellende sterven?
In geval van uitzichtloos en ondraaglijk lijden is euthanasie een optie. Maar kistkalveren doen het nu toch hoofdzakelijk niet zo lekker, omdat ze niet mogen bewegen en een inadequaat dieet krijgen? Ik heb goede hoop dat betere verzorging en meer ruimte bij hun een boel ellende zou voorkomen.
We moeten oko niet vergeten dat wat we gefokt hebben nu, maar heel kort leeft. Een fractie van hun (for the sake of the argument, vind het een ongelukkig woord wel) natuurlijke levensduur. Een kip wordt met een okish omgeving oude dan wat ze worden in een legbatterij of als vleeskip.
Ik neem aan, dat je dat een probleem vindt, omdat we ze dan langer moeten onderhouden met voedsel dat er eigenlijk niet is? Of maak je je zorgen over ouderdomskwalen die we dan moeten behandelen?
Wat mij betreft geldt hier nog steeds: wij hebben ze 'gemaakt' dus wij zijn verantwoordelijk voor hun welzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Even wat anders: Ik was zojuist bij de dierenspeciaalzaak, omdat de specifieke brok die mijn hond nu heeft (en al sinds puppy eet, specifiek voor dit ras ontworpen) straks niet meer leverbaar is. En in het oerwoud dat hondenvoer heet heb ik meegekregen van de specialist dat een merk dat gekend word om ecologisch verantwoorde keuzes (zijn claim, niet gecheckt) binnenkort met een 100% vegetarische brok komt.

Alhoewel ik voorzichtig ben omdat mijn hond een kort(er) en gevoelig verteersysteem heeft en ook nog in de groei is (7 maanden nu), is mijn interesse wel gewekt. Daar moet ik bij vermelden dat er ook een premium koud geperste brok is die poogt te emuleren wat de hond in het wild zou eten die mijn aandacht heeft getrokken, daar zit echter wél vlees in. Zodra hij door zijn groei heen is (anderhalf á twee jaar) ga ik daar ook een keuze in maken, en indien ik het kan verantwoorden voor zijn gezondheid (en hij het vreet, niet te vergeten) stap ik daar wellicht op over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:29:
[...]

Anti-conceptie lijkt me zeker acceptabel, ja.
Dat zou ook nu op een boel plekken de populatie kunnen reguleren, zonder dat we er jagers of monarchen op af hoeven te sturen.

[...]

In geval van uitzichtloos en ondraaglijk lijden is euthanasie een optie. Maar kistkalveren doen het nu toch hoofdzakelijk niet zo lekker, omdat ze niet mogen bewegen en een inadequaat dieet krijgen? Ik heb goede hoop dat betere verzorging en meer ruimte bij hun een boel ellende zou voorkomen.

[...]

Ik neem aan, dat je dat een probleem vindt, omdat we ze dan langer moeten onderhouden met voedsel dat er eigenlijk niet is? Of maak je je zorgen over ouderdomskwalen die we dan moeten behandelen?
Wat mij betreft geldt hier nog steeds: wij hebben ze 'gemaakt' dus wij zijn verantwoordelijk voor hun welzijn.
dat welzijnspunt is net het ding: die veestapel staat het welzijn van quasi alles wat er is in de weg. De huidige veestapel een natuurlijke dood laten is de schade vergroten van die wat we al hebben aangericht.

Laten we de ecologische crisis niet vergeten: soorten zijn in een rap tempo uit aan het sterven. De biomassa aan dieren die we hebben gecreeerd is immens groot, te groot zelfs. De enige weg dus om de schade, om het lijden te beperken is dat je gaat ruimen. De dieren die we nu hebben consumeren immens veel, we kappen er regenwouden en noem maar op voor zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
polthemol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:35:
[...]
dat welzijnspunt is net het ding: die veestapel staat het welzijn van quasi alles wat er is in de weg. De huidige veestapel een natuurlijke dood laten is de schade vergroten van die wat we al hebben aangericht.
[...]
De enige weg dus om de schade, om het lijden te beperken is dat je gaat ruimen. De dieren die we nu hebben consumeren immens veel, we kappen er regenwouden en noem maar op voor zelfs.
Op macro-niveau ben ik het helemaal met je eens. Alleen mag je imho op micro-niveau geen dieren 'ruimen', en dat is voor mij belangrijker dan het eerste. Maar ik begrijp waar we van mening verschillen.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:34:
Even wat anders: Ik was zojuist bij de dierenspeciaalzaak, omdat de specifieke brok die mijn hond nu heeft (en al sinds puppy eet, specifiek voor dit ras ontworpen) straks niet meer leverbaar is. En in het oerwoud dat hondenvoer heet heb ik meegekregen van de specialist dat een merk dat gekend word om ecologisch verantwoorde keuzes (zijn claim, niet gecheckt) binnenkort met een 100% vegetarische brok komt.
Een plantaardig hondenvoer zou interessant zijn. Een vriend van me heeft een nieuwe hond gekocht, en heeft het er moreel erg moeilijk mee, dat hij die dierlijk voer moet voeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Honden hebben absoluut geen vlees nodig. Katten overigens ook niet. Inmiddels zijn we zover in de manier waarop we nutriënten uit planten kunnen halen en verwerken in een goed verteerbare brok, dat we er in principe alles in kunnen verwerken wat nodig is (voordat ik het argument naar mijn hoofd krijg dat het niet natuurlijk is, dat zijn de meeste ingrediënten van reguliere honden en kattenbrokken ook niet, dat is een huisdier hebben überhaupt niet, en dat is naar de dierenarts gaan ook niet).

https://vecado.ca/pages/cats101 <- dit is een heel goed artikel over bijvoorbeeld vegan huisdierenvoeding.

@HTT-Thalan Je hebt heel veel smaken vega hondenvoer. Ik zou daar vooral niet voor naar je lokale toko gaan, maar een specialist als Rick van https://vegavriend.nl/ aanschrijven, de problemen die je hond heeft voorleggen en dan het eea bespreken.

Zoals je ziet heb je ook hypoallergeen, sojavrij, tarwevrij vega hondenvoer. Genoeg te kiezen dus: https://vegavriend.nl/product-categorie/hond/brokken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:43:
Een plantaardig hondenvoer zou interessant zijn. Een vriend van me heeft een nieuwe hond gekocht, en heeft het er moreel erg moeilijk mee, dat hij die dierlijk voer moet voeren...
Maar niet met het feit dat hij die hond gekocht heeft?

Ik heb zelf twee katten, die geef ik "normaal" kattenvoer, met vlees dus, terwijl ik vegan ben. Ik moet goed voor die diertjes zorgen en katten zijn, veel meer dan honden, vleeseters. Die dieren vlees te eten geven is dus helaas onvermijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:59:
[...]
Maar niet met het feit dat hij die hond gekocht heeft?
Ik ben geneigd het te zien als een 'emotional support dog'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
WolfsRain schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:51:
https://vecado.ca/pages/cats101 <- dit is een heel goed artikel over bijvoorbeeld vegan huisdierenvoeding.
O, goed artikel, thanks! Misschien gaat het eens tijd worden dat ik mijn mening over vegan kattenvoer ga herzien... Maar katten overzetten naar een ander dieet is altijd wel een dingetje, vooral omdat één van mijn katten een voedselallergie heeft en dus lang niet zomaar elk voer kan eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Honden hebben absoluut geen vlees nodig. Katten overigens ook niet. Inmiddels zijn we zover in de manier waarop we nutriënten uit planten kunnen halen en verwerken in een goed verteerbare brok, dat we er in principe alles in kunnen verwerken wat nodig is (voordat ik het argument naar mijn hoofd krijg dat het niet natuurlijk is, dat zijn de meeste ingrediënten van reguliere honden en kattenbrokken ook niet, dat is een huisdier hebben überhaupt niet, en dat is naar de dierenarts gaan ook niet).

@HTT-Thalan Je hebt heel veel smaken vega hondenvoer. Ik zou daar vooral niet voor naar je lokale toko gaan, maar een specialist als Rick van https://vegavriend.nl/ aanschrijven, de problemen die je hond heeft voorleggen en dan het eea bespreken.

Zoals je ziet heb je ook hypoallergeen, sojavrij, tarwevrij vega hondenvoer. Genoeg te kiezen dus: https://vegavriend.nl/product-categorie/hond/brokken/
Ik vind het jammer dat je mijn 'lokale toko' op deze manier weg zet, want ik heb best wel vertrouwen in zijn 38 jaar in het vak, mede ook omdat hij mij altijd helpt met het uitzoeken van 'goede' snacks (dus geen vulmiddelen en rotzooi, maar kwaliteit).

Daarbij ga ik dus expres níet naar een vega specialist, want die heeft een 'ulterior motive' om mij vega aan te raden (de term vega vriend impliceert dit wel, in ieder geval). De reden dat ik getriggerd werd is omdat júist een specialist die een magazijn vol dierlijk voer heeft liggen hier enthousiast over is.

Zoals gezegd ga ik mijn hond niet vega voeren omdat ík het persé wil. Alleen als blijkt dat dit verantwoord is en hij het lekker vind, stap ik (langzaam, in verband met zijn spijsvertering) over.

Mijn hond heeft overigens geen 'problemen' - hij is kerngezond. Maar het is een langharige duitse herder en die staan o.a. bekend om hun weinig tolerantie spijsvertering. Neen, het is ook geen 'ras' hond (dat boeit me echt in het minst) en hij heeft geen stamboom, maar ik wil dus wel rekening houden met zijn specifieke kenmerken. We gaan nu overstappen op Grandorf en ik overweeg in de toekomst dus o.a. Edgar Cooper (die dus vega opties heeft) en Carnis (dier gebaseerd).

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-09-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:07:
[...]

O, goed artikel, thanks! Misschien gaat het eens tijd worden dat ik mijn mening over vegan kattenvoer ga herzien... Maar katten overzetten naar een ander dieet is altijd wel een dingetje, vooral omdat één van mijn katten een voedselallergie heeft en dus lang niet zomaar elk voer kan eten.
Ik raad aan om daar goed naar te kijken (de allergieën). Wij zitten ook met een dilemma, omdat één van onze katten blaasgruis heeft. Er bestaan geen vegan blaasgruis brokken (grappig genoeg dat vleesbrokken worden aangevuld met vlierbessenconcentraat om het zuurder te maken :+ ), dus hebben we voor één kat vleesbrokken en voor de andere 3 vegan brokken. We maken wel zelf vegan natvoer met een supplement die het eten zuurder maakt (vegecat phi), waar de blaasgruiskat goed op gaat.

Het is jammer dat er in Nederland weinig te kiezen valt qua Vegan kattenvoer, tov de UK en de US. Daar heb je zoveel verschillende smaken en opties, maar importeren is vaak geen doen (qua kosten).

Overigens; wij mengen Ami en Benevo (de twee vegan merken die je in Nederland kunt krijgen) en daar doen onze katten het al 5 jaar inmiddels heel goed op.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:10:
[...]

Ik vind het jammer dat je mijn 'lokale toko' op deze manier weg zet, want ik heb best wel vertrouwen in zijn 38 jaar in het vak, mede ook omdat hij mij altijd helpt met het uitzoeken van 'goede' snacks (dus geen vulmiddelen en rotzooi, maar kwaliteit).

Daarbij ga ik dus expres níet naar een vega specialist, want die heeft een 'ulterior motive' om mij vega aan te raden (de term vega vriend impliceert dit wel, in ieder geval). De reden dat ik getriggerd werd is omdat júist een specialist die een magazijn vol dierlijk voer heeft liggen hier enthousiast over is.

Zoals gezegd ga ik mijn hond niet vega voeren omdat ík het persé wil. Alleen als blijkt dat dit verantwoord is en hij het lekker vind, stap ik (langzaam, in verband met zijn spijsvertering) over.

Mijn hond heeft overigens geen 'problemen' - hij is kerngezond. Maar het is een langharige duitse herder en die staan o.a. bekend om hun weinig tolerantie spijsvertering. Neen, het is ook geen 'ras' hond (dat boeit me echt in het minst) en hij heeft geen stamboom, maar ik wil dus wel rekening houden met zijn specifieke kenmerken.
Dat is niet te vergelijken met Rick van Vegavriend die al 20+- jaar ervaring heeft met vegan voer voor zowel zijn eigen honden als katten als in het vakgebied. Hij zal je overigens niet zomaar iets aansmeren, en zal beter advies kunnen leveren dan andere (hij staat ook in nauw contact met meerdere dierenartsen).

Leuk. Wij hadden een witte herder die de laatste vier jaar van zijn leven op vegan voer heeft geleefd. Wij gaven hem Greta ;). Had een betere vacht en de dierenarts vond hem er beter uitzien op het vegan voer dan op de oude brokken waar hij op zat (Taste of the Wild? Geloof ik, is alweer zo een 7 jaar geleden).

[ Voor 42% gewijzigd door WolfsRain op 17-09-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
WolfsRain schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:11:
Ik raad aan om daar goed naar te kijken (de allergieën).
Het probleem is dat ik niet precies weet waar die kat alergisch voor is... Ik stapte op een gegeven moment over op een ander merk natvoer dan gebruikelijk (omdat er van dat andere merk een superaanbieding was bij mijn favoriete dierenspeciaalzaak) en toen kwam die allergie tevoorschijn. Met wat medicijnen en terug gaan naar het vertrouwde merk losten de problemen weer als sneeuw voor de zon op. Vandaar dat ik wat huiverig ben nu voor het switchen naar een ander merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
[...]
Wauw, dat voer is bijna gevarieerder dan wat ik zelf eet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

WolfsRain schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:11:
[...]

Ik raad aan om daar goed naar te kijken (de allergieën). Wij zitten ook met een dilemma, omdat één van onze katten blaasgruis heeft. Er bestaan geen vegan blaasgruis brokken (grappig genoeg dat vleesbrokken worden aangevuld met vlierbessenconcentraat om het zuurder te maken :+ ), dus hebben we voor één kat vleesbrokken en voor de andere 3 vegan brokken. We maken wel zelf vegan natvoer met een supplement die het eten zuurder maakt (vegecat phi), waar de blaasgruiskat goed op gaat.

Het is jammer dat er in Nederland weinig te kiezen valt qua Vegan kattenvoer, tov de UK en de US. Daar heb je zoveel verschillende smaken en opties, maar importeren is vaak geen doen (qua kosten).

Overigens; wij mengen Ami en Benevo (de twee vegan merken die je in Nederland kunt krijgen) en daar doen onze katten het al 5 jaar inmiddels heel goed op.

[...]

Dat is niet te vergelijken met Rick van Vegavriend die al 20+- jaar ervaring heeft met vegan voer voor zowel zijn eigen honden als katten als in het vakgebied. Hij zal je overigens niet zomaar iets aansmeren, en zal beter advies kunnen leveren dan andere (hij staat ook in nauw contact met meerdere dierenartsen).

Leuk. Wij hadden een witte herder die de laatste vier jaar van zijn leven op vegan voer heeft geleefd. Wij gaven hem Greta ;). Had een betere vacht en de dierenarts vond hem er beter uitzien op het vegan voer dan op de oude brokken waar hij op zat (Taste of the Wild? Geloof ik, is alweer zo een 7 jaar geleden).
Juist, maar jij bent naast vegan ook tweaker dus je weet ook 1=geen :P. Anekdotisch bewijs is voor mij niet voldoende. Wij krijgen ook (niet overdreven) wekelijks complimenten van dierenarts, dierspecialist of anderen hondeneigenaren op zijn geweldige vacht, en wat we hem geven. In ons geval dus 70% zalm, 30% kalkoen (voor het proteïne gedeelte) en groenten in brokvorm, aangevuld met af en toe zalmolie, rauwe eieren en qua snoep grotendeels zalm, konijn, runderhuid, runderpezen en soms een mergsnoepje/koekje (dat is dan weer minder gezond, maar ik eet ook wel eens friet en chocola). Daarnaast uiteraard veel bewegen en regelmatig kammen (het is immers een langharig ras).

Ik denk dat honden het misschien wel op meerdere zaken goed kunnen doen en het is uiteindelijk ook nog dier-specifiek, maar het is ook mijn harige vriendje en ik offer mijn eigen vlees al op voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:18:
[...]

Het probleem is dat ik niet precies weet waar die kat alergisch voor is... Ik stapte op een gegeven moment over op een ander merk natvoer dan gebruikelijk (omdat er van dat andere merk een superaanbieding was bij mijn favoriete dierenspeciaalzaak) en toen kwam die allergie tevoorschijn. Met wat medicijnen en terug gaan naar het vertrouwde merk losten de problemen weer als sneeuw voor de zon op. Vandaar dat ik wat huiverig ben nu voor het switchen naar een ander merk.
Begrijpelijk. Katten blijven erg lastig. Ook buiten vegan voer om. Sowieso schijnt het voor de katten makkelijker te zijn als ze op jonge leeftijd al beginnen met een bepaald type voedsel. Zeker bij oudere katten of katten die al bestaande problemen hebben, zou ik oppassen (een kat die aan de dunne zit is sowieso drama, en als je een langharige kat hebt sta je elke dag te dwijlen/shamporellen).

Bij ons helaas dus ook niet geheel mogelijk, maar ik ben al blij dat het bij 3/4 mogelijk is. Mocht er ooit nog vegan blaasgruisvoer komen voor onze oudste kat, dan overweeg ik dat, maar zo niet heb ik er vrede mee dat die nog vleesbrokken krijgt.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:23:
[...]

Juist, maar jij bent naast vegan ook tweaker dus je weet ook 1=geen :P. Anekdotisch bewijs is voor mij niet voldoende. Wij krijgen ook (niet overdreven) wekelijks complimenten van dierenarts, dierspecialist of anderen hondeneigenaren op zijn geweldige vacht, en wat we hem geven. In ons geval dus 70% zalm, 30% kalkoen (voor het proteïne gedeelte) en groenten in brokvorm, aangevuld met af en toe zalmolie, rauwe eieren en qua snoep grotendeels zalm, konijn, runderhuid, runderpezen en soms een mergsnoepje/koekje (dat is dan weer minder gezond, maar ik eet ook wel eens friet en chocola). Daarnaast uiteraard veel bewegen en regelmatig kammen (het is immers een langharig ras).

Ik denk dat honden het misschien wel op meerdere zaken goed kunnen doen en het is uiteindelijk ook nog dier-specifiek, maar het is ook mijn harige vriendje en ik offer mijn eigen vlees al op voor hem.
Fair enough, qua onderzoek is er gewoon niet enorm veel (overigens zijn RCT's/onderzoeken ook een issue bij onderzoek naar vegan eten bij mensen tov vlees, je kunt een groep niet forceren iets te eten), maar het onderzoek dat er is, is positief:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035952/
https://www.vetmeduni.ac....omarbeiten/AC12256171.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19480731/
https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0253292

[ Voor 37% gewijzigd door WolfsRain op 17-09-2021 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

WolfsRain schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:26:
Fair enough, qua onderzoek is er gewoon niet enorm veel (overigens zijn RCT's/onderzoeken ook een issue bij onderzoek naar vegan eten bij mensen tov vlees, je kunt een groep niet forceren iets te eten), maar het onderzoek dat er is, is positief:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035952/
Ik had deze zelf al gevonden en doorgelezen, ik vind het stuk inderdaad heel inzichtelijk. Ze schrijven dat een vlees diëet zelf ook niet vrij van risico's is (maar dan vooral doordat, daar heb je hem weer, de zucht naar meer winst sommige bedrijven heeft doen bewegen rotzooi door het voer te mengen) maar dat een vegan diëet meer risico loopt op 'malnutrition' en dat je dan best regelmatig controles zou uitvoeren op o.a. de zuurgraad van de urine (lijkt me een vervelende bijkomstigheid :P).

Ik onderschrijf de conclusie dat veel van wat 'wij mensen' met honden doen sowieso al niet 'natuurlijk' is, maar ik kan mijn hond moeilijk hele elanden gaan voeren. Ik streef wel naar een hond die bepaalde vrijheden heeft (liefst zou ik hem nooit aanlijnen, maar hij luistert, zeker nu in de puberteit, nog niet briljant en het is verplicht in onze gemeente) en zo 'natuurlijk mogelijk' kan leven. Dat houd ook in kamperen in de bossen (slapen in de natuur dus) en veel buiten spelen. Maar het blijft een gedomesticeerde (huis)hond die we toch ook binnen laten slapen en trainen met hapjes (ook niet natuurlijk).

Het is daarom dat ik de redenatie zeker volg dat het houden van huisdieren sowieso niet als milieuvriendelijk danwel vegan gezien kan worden, maar daar ga ik me echt niet aan storen. Mijn hond heeft geen herinnering aan de tijd die zijn voorouders in de bossen doorbrachten en is volgens mij ontzettend tevreden met zijn leventje bij ons in huis. Ik doe mijn best voor zijn welzijn, maar er is een grens :P.

Over dat voer ga ik me pas beraden zodra hij uitgegroeid is (anderhalf á twee jaar oud). Tot die tijd blijf ik bij het huidige hoog proteïne voer voor o.a. zijn spieropbouw en ga ik niet experimenteren. Ik acht de kans echter zeker aanwezig dat ik tegen die tijd (wederom, met zijn goedkeuren) overstap op vega(n) brokken.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-09-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:18:
[...]

Ik had deze zelf al gevonden en doorgelezen, ik vind het stuk inderdaad heel inzichtelijk. Ze schrijven dat een vlees diëet zelf ook niet vrij van risico's is (maar dan vooral doordat, daar heb je hem weer, de zucht naar meer winst sommige bedrijven heeft doen bewegen rotzooi door het voer te mengen) maar dat een vegan diëet meer risico loopt op 'malnutrition' en dat je dan best regelmatig controles zou uitvoeren op o.a. de zuurgraad van de urine (lijkt me een vervelende bijkomstigheid :P).

Ik onderschrijf de conclusie dat veel van wat 'wij mensen' met honden doen sowieso al niet 'natuurlijk' is, maar ik kan mijn hond moeilijk hele elanden gaan voeren. Ik streef wel naar een hond die bepaalde vrijheden heeft (liefst zou ik hem nooit aanlijnen, maar hij luistert, zeker nu in de puberteit, nog niet briljant en het is verplicht in onze gemeente) en zo 'natuurlijk mogelijk' kan leven. Dat houd ook in kamperen in de bossen (slapen in de natuur dus) en veel buiten spelen. Maar het blijft een gedomesticeerde (huis)hond die we toch ook binnen laten slapen en trainen met hapjes (ook niet natuurlijk).

Het is daarom dat ik de redenatie zeker volg dat het houden van huisdieren sowieso niet als milieuvriendelijk danwel vegan gezien kan worden, maar daar ga ik me echt niet aan storen. Mijn hond heeft geen herinnering aan de tijd die zijn voorouders in de bossen doorbrachten en is volgens mij ontzettend tevreden met zijn leventje bij ons in huis. Ik doe mijn best voor zijn welzijn, maar er is een grens :P.

Over dat voer ga ik me pas beraden zodra hij uitgegroeid is (anderhalf á twee jaar oud). Tot die tijd blijf ik bij het huidige hoog proteïne voer voor o.a. zijn spieropbouw en ga ik niet experimenteren. Ik acht de kans echter zeker aanwezig dat ik tegen die tijd (wederom, met zijn goedkeuren) overstap op vega(n) brokken.
Goed om te horen. Mocht je tzt nog vragen hebben, wil ik die best n=1 beantwoorden ;). Ongeacht op welk voer je huisdier leeft, regelmatige controle is sowieso een aanrader. Zuurgraad is een dingetje, maar dat is eerder bij katten (vleesvoer is per definitie zuurder dan plantaardig voer). Daar zijn goede oplossingen voor, maar helaas is de markt daar bij katten veel te klein voor. Je hebt ook zelf supplementen als cranimals, wat eigenlijk hetzelfde is als wat ze bij gruisbrokken toevoegen (vlierbessen en lepeltjesheide (cranberry) extract). Enfin, dit wordt veel te meta voor dit topic. Dat je het wilt overwegen is sowieso al een +.

Over huisdieren en niet vegan ben ik het uiteraard mee eens, maar de situatie zal helaas de komende tientallen jaren zo blijven dat mensen niet alleen dode dieren in de supermarkt, maar ook huisdieren als product zien. En dus zullen asiels blijven bestaan, en zal opvang een noodzaak blijven. Dan is dat in Nederland nog goed te overzien, maar wij hebben onze honden uit een Pools asiel ( https://www.dutchyadoptions.com/) en daar is de situatie schrijnend.

Een andere aanrader om te volgen op Instagram is https://www.instagram.com/takisshelter/?hl=en. Via deze Griekse meneer kun je ook honden opvangen, hij heeft een opvang op Kreta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

WolfsRain schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:06:
Goed om te horen. Mocht je tzt nog vragen hebben, wil ik die best n=1 beantwoorden ;). Ongeacht op welk voer je huisdier leeft, regelmatige controle is sowieso een aanrader. Zuurgraad is een dingetje, maar dat is eerder bij katten (vleesvoer is per definitie zuurder dan plantaardig voer). Daar zijn goede oplossingen voor, maar helaas is de markt daar bij katten veel te klein voor. Je hebt ook zelf supplementen als cranimals, wat eigenlijk hetzelfde is als wat ze bij gruisbrokken toevoegen (vlierbessen en lepeltjesheide (cranberry) extract). Enfin, dit wordt veel te meta voor dit topic. Dat je het wilt overwegen is sowieso al een +.

Over huisdieren en niet vegan ben ik het uiteraard mee eens, maar de situatie zal helaas de komende tientallen jaren zo blijven dat mensen niet alleen dode dieren in de supermarkt, maar ook huisdieren als product zien. En dus zullen asiels blijven bestaan, en zal opvang een noodzaak blijven. Dan is dat in Nederland nog goed te overzien, maar wij hebben onze honden uit een Pools asiel ( https://www.dutchyadoptions.com/) en daar is de situatie schrijnend.

Een andere aanrader om te volgen op Instagram is https://www.instagram.com/takisshelter/?hl=en. Via deze Griekse meneer kun je ook honden opvangen, hij heeft een opvang op Kreta.
De voornaamste reden dat wij nu een min of meer rashond hebben genomen (het is gewoon een oud-duitse herder maar met onbekende/ontbrekende stamboom) is vanwege de voorspelbaarheid van het gedrag. Wij hebben zeer jonge kinderen en hadden een heel duidelijk beeld van wat voor soort gedrag/persoonlijkheid wij wel en niet wilden. Deze hond past daar perfect bij, had ik een opvang of bastaard genomen had ik daarin minder zekerheid gehad. Bovendien zocht ik een waakzame hond en dat is wel pretty much a given met een herder.

Nu is dit een moot point, want we leven in 2021, maar als ik deze discussie met jou via spijkerschrift had gevoerd had ik ook een hond aan mijn zijde gehad. Nu de tijd in mijn leven is aangebroken dat ik daar tijd en aandacht aan kan besteden wil ik niet anders meer, nature be damned. Honden worden al zo lang als metgezel gehouden door de mens dat ik in dat opzicht niet meer wil spreken van 'onnatuurlijk' in de strikte zin. Zelfs het hiervoor besproken onderzoek erkent dat de hond vanwege de lange periode van domesticatie door mensen een omnivoor is geworden.

Net wat hiervoor ook al over kippen werd geroepen: ik denk dat, en ik weet dat ik mezelf dan op de borst aan het kloppen ben, mijn hond hier een geweldig leven heeft. Objectief beter dan in het wild, waar hij niet naar de dierenarts was gebracht na een vergifting, nooit onzeker is over wanneer hij weer eet en altijd een warm mandje heeft. Zoals ik al eerder aanhaalde wonen wij mensen ook niet 'natuurlijk' (zoals onze verre voorouderen) dus die discussie kun je zelden in het juiste/zelfde referentiekader voeren.

De voornaamste reden dat ik hier in het 'vegan' topic ben is dan ook omdat ik de levens- en zienswijze zeer zeker begrijp én steun, ook al omarm ik hem zelf niet 100% om reeds besproken redenen.
Pagina: 1 ... 19 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic