@
FreeShooter mijn ervaring is heel wisselend. Sommige koks vinden het een leuke uitdaging om iets anders te maken dan ze gewend zijn. Anderen kan het totaal niet interesseren en doen 0,0 moeite voor je.
Ik heb meegemaakt dat bij een personeelsuitje de kok enthousiast naar mij toe kwam, en al een paar dagen aan het zoeken was geweest naar een leuk gerecht voor mij en hij helemaal tof vond om dat te maken. Super!
ik heb ook meegemaakt dat ik een pokebowl kreeg waar (bij navraag) yoghurtdressing doorheen zat (ondanks het vegan was gelabeld op de kaart), en de kok gewoon de yoghurt weg schraapte en de bowl terug gaf aan mij
Of een vegan maaltijdsalade die bestond uit 100% rauwkost, waarvan 50% (!!) gesneden rode kool. Gadverdamme.
Of afgelopen zaterdag bij een evenement, zag ik bij de (enige) cateraar een bordje staan met 3 keuzes, waaronder een broodje vegan. Dus ik blij en vragen:
Ik: wat zit er op dat broodje?
Verkoopster: dat is een vleesvervanger
Ik: ow mooi, waarvan is die gemaakt?
Zij: uuuhhh, ff navragen. En haalt de kok erbij.
Kok: dat is een vleesvervanger gemaakt van knolselderij.
Ik: oh joh, dat kende ik nog niet. En niet met soja of seitan gemaakt? (ik heb problemen met gluten)
Hij: dat weet ik niet, ff op de zak kijken.
Hij: het is van soja gemaakt. (dus geen knolselderij)
Ik: dat is ook prima. En dat broodje is dan ook vegan, zonder melk? Want ik heb een melk intolerantie
Hij: oww, dat weet ik niet. Tsja, een wit broodje. Dat zal wel wat melk bevatten ofzo.
Ik: dus dan is dat niet vegan, toch?
Hij: ja, uhh....
Ik: want het staat hier op het bord vermeld.
Hij: ja, okay, dan had ik het misschien beter vegetarisch kunnen noemen.
Ik heb het gerecht wel besteld, maar zonder broodje... bleek het gewoon sojagehakt te zijn (die je ook bij de appie koopt), met wat suffe kruiden, zonder saus, en wat rauwkost. Juk!
Je kunt dit gezeur vinden van mijn kant, maar het laat een paar dingen zien:
1. Soms wordt vegan genoemd, terwijl de kok niet eens weet wat het precies is.
2. Zelfs de kok weet niet altijd wat hij zelf maakt en verkoopt. Ik zou als kok zijnde alle ingrediënten willen weten van wat ik zelf verkoop.
3. Een kok moet alle allergenen kunnen benoemen, dit is bij de wet verplicht. Dus als je zegt dat je niet weet of ergens melk in zit of niet, is dat gewoon een kwalijke zaak.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Nog een tip, als ik wil weten of iets vegan is of niet, zeg ik niet altijd dat ik vegan bent (want dat kan soms een negatieve associatie oproepen bij de ander), maar dat ik een paar allergiëen heb. Dus in plaats van:
"zit daar melk in dat brood, want ik ben vegan", zeg ik "zit daar melk in dat brood, want ik heb een melk intolerantie" Ik merk dat men dan veel meer bereid is om je te helpen en uit te zoeken. Qua melk klopt de statement ook voor alle vegans, want als je een tijdje geen koemelk meer drinkt, dan krijg je een melk intolerantie. Dus dat is niet gelogen.
[
Voor 10% gewijzigd door
segil op 31-08-2021 16:02
]