Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Sorry!

Weer wat geleerd vandaag _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Michael_OsGroot schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:43:
Ik ben sinds een tijdje praktisch vegetarier - ik eet bewust eigenlijk bijna alleen maar vegetarisch en was dus geprikkeld om ook hier even te kijken. Als je ziet wat er nu ligt van de vegetarische slager dan kan je je geluk niet op. Na het doorlezen van de TS moet ik zeggen dat ik toch denk dat ik nog wat stapjes kan zetten.

Mijn achtergrond: ik word me er steeds meer van bewust dat mijn ecologische voetafdruk te groot is en het hele concept van bio-industrie staat me ook echt fel tegen.

Maar bijvoorbeeld melk of ei eten had ik nooit echt van gedacht dat het lastig zou zijn om te verantwoorden. Ik koop altijd het 'groenste' pak melk in het schap en dacht dat als ik 3 sterren vrije uitloop ei zou kopen dat het wel snor zat.

Het idee van zegmaar die kleine boer die 6 kippen heeft die vrij op het erf rondscharrelen en elke dag een ei leggen. Wat mij betreft mag het wat meer kosten als het écht groen is. Maar nu blijkt dus dat ik daarmee alsnog een hele boel shit in stand houd die me tegen staat.

Nu ik dit zo typ bemerk ik bij mezelf ook cognitieve dissonantie eigenlijk. Ik zie mezelf als milieubewust, maar nog steeds is de aarde niet groot genoeg voor 7 miljard mensen zoals ik.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, hoe zijn jullie overgestapt naar veganisme? En hoe lang duurde dat?
Ik kijk naar mezelf en zie dat ik 5 jaar terug zonder schaamte nog naar zo'n onbeperkt spare ribs avondje ging. Dat zie ik mezelf nu nooit meer doen. Maar heel af en toe een steak (1x in de 2 maanden oid) vind ik nog steeds heerlijk terwijl ik rationeel dit absoluut niet kan verklaren of verantwoorden. Om nu cold turkey te zeggen pats boem dat lukt me niet. En een keer een koek op het station kopen waar ei in zit, is dat iets wat jullie wel eens doen?
Je moet jezelf geen doel voor ogen houden waarvan je weet dat je het niet gaat kunnen volhouden. Dat leidt alleen maar tot frustratie.
Wanneer je die steak lekker vindt en jezelf dat af en toe wilt gunnen, dan is daar helemaal niets mis mee. Probeer te gaan voor biologisch of koop rechtstreeks bij de boer waar je weet dat de dieren goed behandeld worden.
100 % vegan gaan is knap lastig, tenzij je jezelf omringt met enkel vegans.

Ik heb gedurende heel mijn leven weinig vlees gegeten, gewoon omdat ik het niet lekker vind (toch niet het vlees waarvan je ziet dat het van een dier komt, een frikandel ging er altijd wel in 😉).
Sinds 2 jaar probeer ik veganistisch te eten, dus ook geen ei en kaas meer. Ik doe dit in de eerste plaats voor mijn gezondheid (ik volg de aanbevelingen op nutritionfacts). Dat het goed is voor de dieren en de planeet is natuurlijk mooi meegenomen (indirect is dat ook goed voor mijn gezondheid). Mijn vrouw en kinderen eten een gewoon dieet, dus ik zondig wekelijks wel eens (of twees 😁).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Laten we in ieder geval wel de nuance houden dat veganisme geen dieet is maar een levenstijl. En dat veganisme begonnen is, en als filosofie heeft, dat het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden niet te rechtvaardigen is.

"Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose."

https://www.vegansociety.com/go-vegan/definition-veganism

Ik denk dat @Michael_OsGroot prima zelf kan bepalen wat een grote en kleine stap voor hem is. Ik zou die steak gewoon lekker overslaan. Ik ben zelf 5 jaar geleden overgestapt naar veganism, ik ben van vlees, naar een week vegetariër naar cold turkey veganist gegaan. De periode waarin ik het deed was daarnaast ook niet ideaal, ik had namelijk de eerste tekenen van gordelroos de dag voordat ik besloot veganist te worden. Oh well.

Dat veganisme lastig is, zonder dat je veganisten om je heen hebt, durf ik te betwijfelen. Ik ben zelf ook helemaal alleen begonnen, niemand om mij heen die veganist was.

Een paar weken later is mijn moeder veganist geworden. Twee van mijn beste vrienden zijn veganist geworden. Ik heb mijn vrouw leren kennen door veganisme, bijna vier jaar geleden. Je moet het zelf ook gewoon opzoeken, als je daar behoefte aan hebt. Maar wees niet bang om de enige te zijn, zeker nu niet! Er zijn daadwerkelijk zoveel opties in Nederland, zowel in restaurants (gebruik Happycow) als in de supermakt.

25 jaar geleden aten wij thuis vaak vegetarisch (mijn moeder wilde af en toe geen vlees eten). Je had toen de keuze uit Tofu en wat vegetarische kaasschnitzels. Vergeleken daarbij heb je het nu echt heel makkelijk hoor in Nederland.

Als de mensen die om je heen staan niet open staan voor nieuwe ideeën, tjah. Bovendien, mijn vrienden die geen veganist zijn maken graag een uitzondering om naar een vegan restaurant te gaan, het gaat immers om af en toe. Je vraagt ze niet om elke dag vegan te eten. Verder moeten ze het lekker zelf weten en laat ik maar al te graag zien hoe makkelijk veganisme is en hoe lekker het eten is O+

De biologische en groene mythe moeten we ook vanaf. Het is niet reëel in onze wereld. Je kunt iets niet humaan slachten. En bovendien staan dieren niet in dienst van de mens. Daarnaast geldt heel simpel dat we de ruimte niet hebben om alle gefokte dieren een leuk en plezierig "kort leven" te geven. Kijk ook naar Cowspiracy of pak er gewoon een recent wetenschappelijk onderzoek bij.

[ Voor 25% gewijzigd door WolfsRain op 21-09-2020 21:01 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:53:
Laten we in ieder geval wel de nuance houden dat veganisme geen dieet is maar een levenstijl. En dat veganisme begonnen is, en als filosofie heeft, dat het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden niet te rechtvaardigen is.

"Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose."

https://www.vegansociety.com/go-vegan/definition-veganism

Ik denk dat @Michael_OsGroot prima zelf kan bepalen wat een grote en kleine stap voor hem is. Ik zou die steak gewoon lekker overslaan. Ik ben zelf 5 jaar geleden overgestapt naar veganism, ik ben van vlees, naar een week vegetariër naar cold turkey veganist gegaan. De periode waarin ik het deed was daarnaast ook niet ideaal, ik had namelijk de eerste tekenen van gordelroos de dag voordat ik besloot veganist te worden. Oh well.

Dat veganisme lastig is, zonder dat je veganisten om je heen hebt, durf ik te betwijfelen. Ik ben zelf ook helemaal alleen begonnen, niemand om mij heen die veganist was.

Een paar weken later is mijn moeder veganist geworden. Twee van mijn beste vrienden zijn veganist geworden. Ik heb mijn vrouw leren kennen door veganisme, bijna vier jaar geleden. Je moet het zelf ook gewoon opzoeken, als je daar behoefte aan hebt. Maar wees niet bang om de enige te zijn, zeker nu niet! Er zijn daadwerkelijk zoveel opties in Nederland, zowel in restaurants (gebruik Happycow) als in de supermakt.

25 jaar geleden aten wij thuis vaak vegetarisch (mijn moeder wilde af en toe geen vlees eten). Je had toen de keuze uit Tofu en wat vegetarische kaasschnitzels. Vergeleken daarbij heb je het nu echt heel makkelijk hoor in Nederland.

Als de mensen die om je heen staan niet open staan voor nieuwe ideeën, tjah. Bovendien, mijn vrienden die geen veganist zijn maken graag een uitzondering om naar een vegan restaurant te gaan, het gaat immers om af en toe. Je vraagt ze niet om elke dag vegan te eten. Verder moeten ze het lekker zelf weten en laat ik maar al te graag zien hoe makkelijk veganisme is en hoe lekker het eten is O+

De biologische en groene mythe moeten we ook vanaf. Het is niet reëel in onze wereld. Je kunt iets niet humaan slachten. En bovendien staan dieren niet in dienst van de mens. Daarnaast geldt heel simpel dat we de ruimte niet hebben om alle gefokte dieren een leuk en plezierig "kort leven" te geven. Kijk ook naar Cowspiracy of pak er gewoon een recent wetenschappelijk onderzoek bij.
Ow, excuses, ik had nog niet door dat het hier een exclusief clubje was. Dan laat ik het proselitisme verder aan jou over en moei ik me er verder niet meer mee 😁

Ik heb nooit begrepen waarom sommige mensen zo afkerig staan tgo veganisten (op Twitter lees ik soms echt haatberichten). Maar als het een religieuze beweging is, iets waar ik nog nooit bij stil gestaan heb, dan kan ik het antagonisme beter plaatsen. Weeral iets bijgeleerd 😉

[ Voor 4% gewijzigd door JLius op 21-09-2020 21:41 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Nou dan is het wat mij betreft ook wel klaar. Ik wil milieuvriendelijker leven en had gehoopt hier tips en tricks te lezen. Ik hoef ook geen lofzang over hoe goed ik ben, daar is het met totaal niet om te doen. Maar als de vergelijking met racisme, slavernij en kindermisbruik gemaakt wordt dan is het voor mij ook gelijk klaar. Ik weet echt werkelijk niet wat ik daar mee moet. We zullen vast met elkaar op dezelfde golflengte zitten op bepaalde zaken, maar dit kan ik niet serieus nemen. Ik blijf mijn ding doen en me inzetten voor waar ik zelf in geloof dat het goed is, maar dit topic is klaarblijkelijk niet voor mensen zoals ik.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JLius schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:55:
[...]

Ik vind het een beetje vreemd dat je een boek afschrijft dat je niet eens gelezen hebt op basis van 1 kritiek op een ander boek van de auteur dat je ook niet gelezen hebt. Dat is niet kritisch zijn, dat heet bevooroordeeld zijn.

Het gaat ook over de vleesindustrie in de VS, die kan je niet vergelijken met de Europese (dat schrijft hij ook in zijn boek, dat industriële veehouders uit Europa gedegouteerd zijn als ze op bedrijfsbezoek gaan in de VS.)
Je moet mijn antwoord wel in de context van jouw vraag lezen. Het ging namelijk over de vraag waarom er niet meer media-aandacht voor is. Dat is volgens mij onder andere omdat er geen wetenschappelijke consensus is voor die meest extreme maatregelen (bijvoorbeeld om de hele vleesindustrie af te schaffen). Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe je dergelijke berichtgeving voor je ziet, bijvoorbeeld in het nieuws. Dat het bij een opinieprogramma ter sprake komt snap ik wel, maar dan zul je ook experts krijgen die betogen dat het wel houdbaar is met wat meer maatregelen om de industrie veilig te houden.
JLius schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:45:

Daarnaast is er een verschuiving bezig naar 'gezonde levensstijl' en de meeste mensen zijn het er wel mee eens dat meer groenten en minder vlees eten daar een belangrijk onderdeel van is. Dat heeft een positief effect op het milieu (tenzij ze die groenten van de andere kant van de wereld over vliegen :*) ) al doen mensen dit in de eerste plaats voor zichzelf. Je hebt natuurlijk altijd tegenbewegingen (Keto/carnivory...) maar dat verdwijnt volgens mij vanzelf wel weer zodra de wetenschap/geneeskunde de preventie volledig zal omarmen en er ook geen twijfel meer over zal bestaan wat gezond is en wat niet.
Hier loop je dus eigenlijk ook al vooruit op de wetenschap. Je stelt dus eigenlijk dat jij al weet wat gezond is maar dat er in de wetenschap nog wel twijfel over bestaat. Dan zou het toch raar zijn als de media nu al met de boodschap komt dat zij al weten wat het beste is? Daarmee zouden ze volgens mij een hoop geloofwaardigheid verliezen en krijg je meteen critici over je heen die je betichten van het negeren van tegenstrijdige onderzoeken (wat ik dus eerder aanhaalde omtrent een ander boek van de door jou aangehaalde auteur) en het overdrijven van zijn mening (waar hij ook van beschuldigd wordt).

Verder ben ik het wel met je eerste stuk (ook van deze quote) eens. Er zal zeker nog meer focus komen op gezonder eten, maar ik denk dat vlees daar in ieder geval in de mainstream nog wel een onderdeel van blijft. Wellicht wel een kleiner onderdeel, maar ik zie een verandering waarbij de mainstream ineens naar vegan verschuift zomaar niet gebeuren.
WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:53:
Maar het idee van die filosofie is toch niet alleen voor jezelf maar ook om anderen daar bewust van te laten zijn? Als een klein groepje geen vlees eet maar de rest wel dan heeft de abstentie van die kleine groep weinig impact. Dat is volgens mij een daadwerkelijk verschil met andere filosofieën waarbij de aanhangers al tevreden zijn als ze zelf die filosofie volgen. Door iedereen die niet 100% binnen de filosofie past als buitenstaander te bestempelen beperk je volgens mij de groei van die filosofie.

Maar misschien zit ik er wel naast. Misschien zijn veel veganisten al tevreden als ze het zelf volhouden en is het consumeren van vlees door anderen een 'jammer maar helaas'. Dat is echter niet de indruk die ik krijg gezien hier dus actief bepleit wordt om de vleesindustrie te beperken.
WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:45:

Dat iemand opweg is naar een meer plantaardig leven is super, daar ben ik ook als veganist blij mee. Maar het goed praten van het eten van een steak of dierlijke producten staat haaks op dit topic. Nogmaals, dat is net als het verheerlijken van de PlayStation 5 in het Xbox Series X topic. Dat slaat kant noch wal.
Volgens mij klopt die vergelijking niet echt. Dit zou kloppen als veganisten puur naar hun eigen consumptie kijken en het ze niet uitmaakt wat anderen doen. De indruk die ik krijg is echter dat ze dus wel willen dat de vleesindustrie beperkt wordt, maar dat ze niet over in discussie willen gaan met vleeseters.

In jouw vergelijking zou dat zijn dat er in het PS5 topic gesproken wordt over een verkoopverbod van de XboX. Als er dan vervolgens Xbox fans komen om dat standpunt te bekritiseren dan stuur je ze weg omdat ze geen PS5 fan zijn. Op die manier kun je in het PS5 topic fantaseren wat je wilt over dat er in iedere huiskamer een PS5 staat en ze de enige game-hardware in de wereld gaan worden, maar die wens wordt dan nooit verwezenlijkt omdat het totaal geen rekening houdt met de realiteit buiten dat topic.

In dit geval zie ik echt wel in dat veganisten serieus zijn en dat het een serieuze mogelijkheid is om de vleesindustrie te beperken, maar daarvoor zal toch echt meer discussie in de bredere maatschappij nodig zijn. Als dat dus een serieus doel is dan is het heel raar om discussie met mensen die het slechts voor 80% met je eens zijn niet te voeren.

Ik had het eerder al over de inzet van concurrentie tegen vleesproducten. Dat is iets waarbij je iedereens hulp kunt gebruiken. Neem bijvoorbeeld iemand die brood met beleg eet. Dat beleg kan dierlijk of veganistisch zijn, maar nu vind je vooral veel dierlijk beleg. Als je de discussie beter weet uit te breiden naar de mainstream dan blijkt er misschien ook wel meer vraag naar beleg op basis van groente en/of fruit. Ik denk toch dat het de veganisten zijn die uiteindelijk met dat soort producten gaan komen. Vleesproducenten die grotendeels geïnvesteerd zijn in vleesconsumptie gaan die verandering (en de toegankelijkheid) natuurlijk niet promoten of aanwakkeren.

Het is enorm makkelijk om allerlei soorten vlees voor op brood te krijgen. In een paar minuten heb je een sandwich die good smaakt. Hetzelfde kan prima met groente, een vers broodje met tomatentapenade en wat lekkere groente (groene asperges bijvoorbeeld) en wat chili flakes doet echt niet onder voor een broodje met salami. Toch is dat laatste een stuk toegankelijker omdat je die asperges niet kant en klaar voor op brood hebt. Als je dan een kwartier in de keuken moet staan (en nog een pan af moet wassen) voor wat lekkere groente terwijl je zonder pan of andere middelen een broodje salami maakt dan kiezen veel mensen toch voor dat laatste. Op dat soort punten valt volgens mij nog veel te winnen, maar dan moet je wel de discussie open durven houden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
Laat ik voorop stellen dat ik discussie niet uit de weg ga, maar die discussie is hier al zovaak gevoerd in dit topic. Het vorige topic is al gesloten, omdat forumgebruikers constant met dezelfde redenaties kwamen en wij die weerlegden. En toen belandde we in een cirkel waar we niet uit kwamen. Vandaar dat ik de lijn nu harder probeer te trekken, omdat ik vind dat een topic als deze gewoon op tweakers moet kunnen bestaan.

Met dat in gedachte, hoop ik dat mijn redenatie in ieder geval wat beter begrepen kan worden. Dat je iets als racisme en kindermisbruik niet wilt vergelijken met het misbruik en slacht van dieren (we doen eigenlijk precies hetzelfde met dieren maar dan op een hele grote schaal), dat is prima. Iedereen heeft er zo zijn eigen insteek bij, voor mij zijn mensen daadwerkelijk niet "belangrijker of beter" dan dieren (nee dat betekent niet dat ik mijn moeder evenveel waard vind als een random koe in de wei, maar een random mens, hond, kat of koe doen voor mij niet onder voor elkaar). Er bestaat nog zoiets als een band en naasten.

Het is een veganisme topic. Dat betekent niet dat er niet af en toe ruimte is voor "hey, wat denken jullie van x of y, of hey waarom is z of c beter?". Er mag ook een discussie gevoerd worden, en dat betekent niet dat we blind zijn voor wat er in de buitenwereld gebeurd. Sterker nog, we zijn zwaar in de minderheid, hebben dagelijks te maken met allerlei gekke situaties. Uitgemaakt worden voor hippie is daar zeker niet bijzonder bij.

Dit topic is daarom naast voor een goede discussie, ook tussen veganisten, ook een plek om je als veganisten te verwonderen, verbazen en uit te spreken. Het mag best een beetje een veilige haven zijn. Nogmaals, discussie is prima, maar niet iets waar we in totaal al 100 pagina's van de 150 pagina's (inclusief oude topic) aan hebben besteed.

Veganisme heeft als doel niet het beperken van de vleesindustrie. Dat betekent niet dat we niet blij zijn met de beperking van die industrie, heel fijn juist. Maar veganisme is een ethisch standpunt waarin gebruik van dieren als onnodig gezien wordt. Dat is wat het is.

Over beleg en brood gesproken, probeer eens Quorn op brood (vegan pepperoni, ham of kip). Filet American van de vega slager of Kips. Vegan smeerworst van kip of de vegetarische slager. Er is zoveel, om over hummus, muhammara en andere smeersels nog niet te beginnen.

Ik begrijp je punt verder, maar die reikt meer buiten veganisme. Nogmaals, veganisme is in basis een ethische beweging tegen het gebruik van dieren. Dat is de basis. Daarvanuit kun je verder discussieren, maar als je al aan die basis gaat twijfelen en het consumeren van dierlijke producten binnen dat concept goed gaat praten. Dan is iedereen veganist omdat piet op zondag een appel heeft gegeten, begrijp je?

Zoals ik al aangaf. Een topic voor vegetarisme, reductionisme, flexitarisme of hoe men het tegenwoordig noemt is er nog niet. Het terugdringen van de veestapel is een interessante discussie opzich, maar heeft dus eigenlijk 0,0 te maken met veganisme. Omdat veganisme die veestapel niet erkent/goed keurt.

Nog even over de PS5 en XBSX analogie: Het gaat er niet om dat je in een PS5 topic niet kunt zeggen, hey kijk wat ze bij Microsoft doen, dat zou ook echt tof zijn op de PlayStation 5. Nee het gaat erom dat er constant mensen het topic inkomen die zeggen dat ze XBSX op zoveel fronten beter is en dat ze niets hebben met de PS5.

Dat zelfde geldt voor hier. Als je vraagt hoe je een steak of bepaald dierlijk product kan vervangen, of dat je moeite hebt om kaas te laten liggen en je benieuwd bent naar alternatieven. Prima! Maar het goed praten van het eten van dierlijk product x of y of zeggen hoe lekker dierlijk product x of y is. Tjah, wat moeten we daarmee in dit topic, dat staat haaks op veganisme...

Dit was iig voorlopig mijn laatste reactie in het topic ;).

[ Voor 9% gewijzigd door WolfsRain op 21-09-2020 23:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Het gaat me er niet alleen om de vergelijking met de holocaust, waar ik mijn bedenkingen bij heb. In de ts staat letterlijk dat dit topic is voor mensen zoals ik, die bewust omgaan met het milieu en meer willen leren over veganisme. Ik heb het idee met open intenties mijn verhaal te delen maar word nu weggezet als trol, racist, pedofiel en slavendrijver. Dat vind ik echt termen die iets betekenen. Dan kunnen we er veel woorden over vuil maken maar de ts moet aangepast en dit is gewoon geen milieu voor een inhoudelijk gesprek. En serieus die vergelijking over Xbox en Playstation? Kom op zeg, wat een niveau. Ik blijf er bij dat ik op zoek ben mijn ecologische voetafdruk te verkleinen maar ik vraag me echt af of dit de juiste omgeving is daartoe.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:00:
Over beleg en brood gesproken, probeer eens Quorn op brood (vegan pepperoni, ham of kip). Filet American van de vega slager of Kips. Vegan smeerworst van kip of de vegetarische slager. Er is zoveel, om over hummus, muhammara en andere smeersels nog niet te beginnen.
Tja, ik ben zelf niet zo'n fan van dingen die dan weer gaan proberen op vlees te lijken. Als dat het punt is kan ik ook wel gewoon vlees eten. In plaats daarvan lijkt het mij prettiger om juist meer groente te eten. Gewoon groente en fruit is natuurlijk wat meer werk om te bereiden (schillen / koken) dan kant en klaar vlees, maar in die zin vergelijkbaar met rauw vlees wat je ook nog moet bereiden.

Een makkelijke optie is denk ik voor alsnog om gewoon wat meer te maken en er meerdere dagen van de eten. Denk aan gegrillde groente die later ook nog lekker is met brood of een groentebouillon die je op smaak maakt met wat standaard condimenten (gegrilde knoflook in olie, chilipepers in citroensap, chili flakes, gestampte nootjes, wat gefermenteerde groente) en wat dingen voor wat bite (gegrilde paddenstoelen, rauwe ui en gember). Daarmee heb je toch goede smaak zonder rare toevoegingen, wel wat mouthfeel maar kun je toch zonder vlees.
Ik begrijp je punt verder, maar die reikt meer buiten veganisme. Nogmaals, veganisme is in basis een ethische beweging tegen het gebruik van dieren. Dat is de basis. Daarvanuit kun je verder discussieren, maar als je al aan die basis gaat twijfelen en het consumeren van dierlijke producten binnen dat concept goed gaat praten. Dan is iedereen veganist omdat piet op zondag een appel heeft gegeten, begrijp je?

Zoals ik al aangaf. Een topic voor vegetarisme, reductionisme, flexitarisme of hoe men het tegenwoordig noemt is er nog niet.
Ja, misschien is minder vlees eten meer iets voor een apart topic (waar veganisten dan ook een interessant onderwerp in kunnen zien). Ik ben er niet genoeg mee bezig om zo'n topic te maken, maar ik denk dat dat in ieder geval wel een interessant onderwerp is.
Het terugdringen van de veestapel is een interessante discussie opzich, maar heeft dus eigenlijk 0,0 te maken met veganisme. Omdat veganisme die veestapel niet erkent/goed keurt.
Ik snap je redenering niet helemaal hier. Ik neem aan dat je wel erkent dat er vleesproducenten zijn. Dan kun je er volgens mij ook wel over praten. Net zoals ik geen veganist ben maar er wel over kan praten.
Nog even over de PS5 en XBSX analogie: Het gaat er niet om dat je in een PS5 topic niet kunt zeggen, hey kijk wat ze bij Microsoft doen, dat zou ook echt tof zijn op de PlayStation 5. Nee het gaat erom dat er constant mensen het topic inkomen die zeggen dat ze XBSX op zoveel fronten beter is en dat ze niets hebben met de PS5.
Maar dat is niet echt aan de orde toch? Er zijn inderdaad mensen die zoals ik zeggen geen veganist te zijn, maar daar wel over kunnen praten. Er is volgens mij niemand hier die zegt dat jullie maar vlees moeten gaan eten.
Dat zelfde geldt voor hier. Als je vraagt hoe je een steak of bepaald dierlijk product kan vervangen, of dat je moeite hebt om kaas te laten liggen en je benieuwd bent naar alternatieven. Prima! Maar het goed praten van het eten van dierlijk product x of y of zeggen hoe lekker dierlijk product x of y is. Tjah, wat moeten we daarmee in dit topic, dat staat haaks op veganisme...
Dat is denk ik meer een glas half vol of half leeg vergelijking. Als iemand bij drie maaltijden per dag vlees eet en dat terug gaat dringen tot een maaltijd dan denk ik dat toch twee van die maaltijden potentieel veganistisch zijn. Als je dan een voet tussen de deur krijgt waarbij diegene uiteindelijk een aantal favoriete recepten heeft die toevallig veganistisch zijn dan is dat volgens mij een win voor de veganisten. Om dan te zeggen dat zo iemand niet welkom is omdat hij ook nog vlees eet vind ik een beetje raar. Een beetje alsof je bij een vegan restaurant een bordje zet: carnivoren & flexitariërs niet welkom. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er op Tweakers echt een plaats is voor een topic met: Het minder vlees eten topic.

Veganisme gaat er echter om dat je het vermoorden van sentient beings niet okay vindt. Als je minder vlees/zuivel eet ivm gezondheid/klimaat/ ethiek, dan ben je wat mij betreft goed bezig, maar dat is geen veganisme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:42
Vraag is eigenlijk ook of veganisme wel een doel is waar iedereen naartoe zou moeten streven, of dat het vooral een bepaalde filosofie/leefwijze is die enkel voor een select aantal mensen realistisch haalbaar is en je hiervoor een bepaalde aanleg/interesse voor moet hebben.
Als het allemaal zo makkelijk was en er zo ontzettend veel voordelen aan zaten dan was zowat heel Nederland inmiddels wel vegan, lijkt me.

Wat mij betreft moet er ergens een balans worden gevonden voor de mainstream en wie alsnog volledig vegan wil zijn kan daar ook natuurlijk voor kiezen.
Daar valt vast ook nog wel veel over te discussiëren.
Maar de sfeer is hier alsnog vooral dat je vegan moet zijn, een proces moet doorlopen om volledig vegan te worden of anders doe je het fout.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:12:
Ik denk dat er op Tweakers echt een plaats is voor een topic met: Het minder vlees eten topic.

Veganisme gaat er echter om dat je het vermoorden van sentient beings niet okay vindt. Als je minder vlees/zuivel eet ivm gezondheid/klimaat/ ethiek, dan ben je wat mij betreft goed bezig, maar dat is geen veganisme ;)
Misschien inderdaad het beste, scheelt een hoop herhaling van discussie hier :) Veganisme zit nu eenmaal in de extreme hoek en is vrij zwart/wit: je ben het 100% (of poogt daartoe) of je bent het niet. Minder vlees eten past hier dan eigenlijk niet. Zes dagen per week veganistisch eten maar op zondag een eitje bij het ontbijt en je krijgt al kans op een dikke discussie over cholesterol en dierenleed. Maar weinig mensen willen echt voor die 100% gaan dus die haken dan af. Terwijl er vermoedelijk best wel behoefte is aan praten over minder vlees eten of veganistische recepten voor af en toe.

Dus wie maakt 'm, dat topic? :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
TerraGuy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 01:09:
[...]

Misschien inderdaad het beste, scheelt een hoop herhaling van discussie hier :) Veganisme zit nu eenmaal in de extreme hoek en is vrij zwart/wit: je ben het 100% (of poogt daartoe) of je bent het niet. Minder vlees eten past hier dan eigenlijk niet. Zes dagen per week veganistisch eten maar op zondag een eitje bij het ontbijt en je krijgt al kans op een dikke discussie over cholesterol en dierenleed. Maar weinig mensen willen echt voor die 100% gaan dus die haken dan af. Terwijl er vermoedelijk best wel behoefte is aan praten over minder vlees eten of veganistische recepten voor af en toe.

Dus wie maakt 'm, dat topic? :)
Vind dit zelf ook een heel goed idee, dus bij deze nog even snel een topic geopend voordat dit idee weer op de achtergrond verdwijnt... :)

JohanNL in "Het minder dierlijke producten consumeren topic"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Michael_OsGroot schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:09:
[...]

Dank voor de link. Dat was geen prettige video om te zien, maar soit. Met de neus op de feiten gedrukt worden is nooit leuk. Ik moet deze even laten inwerken. Geen idee ook hoe of wat maar het is bij mij echt heel snel gegaan. Van vlees eten naar bewust minder vlees eten naar me gewoon onprettig voelen bij het concept vlees eten an sich. Misschien dat ik hier wel heel erg vloek in de kerk door te zeggen dat ik vroeger veel vlees at, maar it is what it is. En het is leuk dat jullie hier rendang noemen als gerecht. Stoofvlees was vroeger echt mijn favo gerecht maar ik kan gewoon geen pan vlees meer wegkanen. Als jackfruit een goed alternatief is (en dat ga ik deze week maar eens testen :+ ) dan ben ik om.
Jup ik had hetzelfde. Ik was begonnen met "beter" vlees te gaan eten. Alleen nog maar 3 sterren vlees en ei en kaas enz... en dan minder, dat zou toch wel te verantwoorden zijn???

Nope dat was het dus inderdaad niet, ik heb wat docu's gekeken ben een goed naar de koeien in de wei gaan kijken en eens goed gaan nadenken over of ik het ethisch verantwoord vind wat wij met de dieren doen. ongeveer 2 weken nadat ik vegetarisch was heb ik besloten om voor veganistisch te gaan. Dit duurde helaas wel een paar maanden voor ik echt voorgoed afscheid kon nemen van voornamelijk kaas. Maar na het zien van de docu dominion (die ik nog geen 10 minuten kon kijken voor ik hem uitzette) ben ik per direct gestopt.

Het is even wennen aan het begin, maar ik merkte na 1 maand dat het koken zonder dierlijke producten echt heel makkelijk kon. Ik vind het erg leuk om in de keuken te staan en ik kook dus erg veel zonder kant en klare vleesvervangers. Ik gebruik veel verschillende soorten bonen, verschillende soorten linzen, tofu en zelfgemaakte seitan. Je kan hier enorm veel mee variëren.

Ik vond het aan het begin wel lastig om mijn "dieetwensen" door te geven aan iedereen waar ik over de vloer kwam. Ik wilde ze niet lastig vallen met mijn keuze, maar daar ben ik vrij snel vanaf gestapt omdat ik eigenlijk ook niet wil dat ze hun keuze opleggen aan de dieren. En dat laatste vond ik een stuk vervelender, al helemaal omdat ik dan alsnog aan het bijdragen aan het dierenleed en de uitstoot die daarbij gemoeid is.

Zelf heb ik er net als Discipline wel vaak spijt van dat het me zo lang heeft gekost (25 jaar :'( ) voor ik vegan werd.

Mocht je ergens hulp bij nodig hebben om iets te vervangen of ergens anders vragen over hebben kan je mij ook altijd een bericht sturen. Ik help je graag in je overgang en daarna ofc ook.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
JohanNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 01:03:
Vraag is eigenlijk ook of veganisme wel een doel is waar iedereen naartoe zou moeten streven, of dat het vooral een bepaalde filosofie/leefwijze is die enkel voor een select aantal mensen realistisch haalbaar is en je hiervoor een bepaalde aanleg/interesse voor moet hebben.
Als het allemaal zo makkelijk was en er zo ontzettend veel voordelen aan zaten dan was zowat heel Nederland inmiddels wel vegan, lijkt me.

Wat mij betreft moet er ergens een balans worden gevonden voor de mainstream en wie alsnog volledig vegan wil zijn kan daar ook natuurlijk voor kiezen.
Daar valt vast ook nog wel veel over te discussiëren.
Maar de sfeer is hier alsnog vooral dat je vegan moet zijn, een proces moet doorlopen om volledig vegan te worden of anders doe je het fout.
Persoonlijk vind ik dat iedereen die tegen dierenleed is hiernaar zou moeten streven. Of dat realistisch haalbaar is weet ik niet. Ik weet wel dat veganisme groeiende is. Het wordt steeds makkelijker om veganistisch te zijn (eten en andere consumptie goederen). dus ik heb een klein beetje hoop dat het uiteindelijk mainstream gaat worden. al is het alleen maar doordat door de afgenomen hoeveelheid vraag de prijs omhoog gaat (hoewel dat ook nog ver weg is)

Ik denk niet dat vegan worden makkelijk is en daarom doen nog niet veel mensen het ook. Het probleem is vooral dat je je gewoontes moet aanpassen die je mogelijk al tientallen jaren hebt. Je moet anders gaan consumeren dan je gedaan hebt en als niet niet uitkijkt wordt het ook nog eens duurder. Dus ja het is best lastig maar het wordt makkelijker. en ik zie in mijn generatie en om mij heen steeds meer mensen die een overtstap maken naar veganisme. Ze veranderen rustig aan de gewoontes en producten totdat ze volledig vegan zijn.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
Dank voor het minderen topic @JohanNL . Ik denk dat het gros van de discussie hier daar beter op z'n plek is.

@Verwijderd1 Het enige wat ik nog even wil zeggen is dat ik geen veganist ben geworden omdat ik de smaak of mouthfeel van vlees vies vond he. Ik vind die smaaksensatie alleen niet meer waard dan het leven van een dier. Daarom vind ik het fijn dat er vervangers zijn, ookal eet ik die heel weinig. Voor de gezellige zondag brunch is het toch fijn om zaken als vegan smeerworst, kaas, boursin, vleeswaren etc te hebben. Uiteraard ben ik het met je eens dat er gezondere en wellicht vaak ook lekkerdere alternatieven zijn. Maar die zijn er ook voor McDonalds of de (vegan) Junkfood Bar. Toch is dat heel erg in trek.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@WolfsRain kende je deze al?
Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub

Edit: lol je hebt er zelfs al in gepost. :F

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 23-09-2020 08:45 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bor
  • Laatst online: 10:52

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Majesty schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:17:
[...]
De 'x keer douchen staat gelijk aan 1 hamburger aan water gebruik' plaatjes dragen daar ook goed aan bij. Dat is informatie die bij veel meer mensen bekend zou moeten zijn.
Lees je dan ook dat de plaatjes die je aandraagt voor Zuid Afrika zijn bedoelt (en hiervoor berekend op zo te zien een weinig verifieerbare manier) en daarom helemaal niet opgaan voor ons Nederlanders?

"Half a cup of orange juice" komt volgens de chart overeen met 12x de toilet doortrekken. Hier mist natuurlijk elke achtergrond over hoe die sinaasappel geteeld is, welk vervoer er nodig is etc. Zonder meer informatie hebben dit soort overzichtjes weinig zin imho.
WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:40:

De dag daarvoor de vegan stooflapjes van Jumbo, die consistentie komt eng in de buurt van het echte stoofvlees. Als je daarvan houdt.
Naar aanleiding van deze reactie geprobeerd. Ik vond het behoorlijk tegen vallen. Smaak en structuur komen wat mij betreft niet eens redelijk in de buurt. Hetzelfde heb ik met de "beyond burger" die mij onlangs is aangeraden wat volgens de persoon die de tip gaf "niet van vlees te onderscheiden is".

[ Voor 51% gewijzigd door Bor op 23-09-2020 20:24 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Elke hamburger staat in Nederland ongeveer gelijk aan 6-7 maanden douchen volgens de meeste bronnen https://www.businessinsider.nl/vlees-eten-slecht-milieu/

Ik douche nog even paar minuten extra :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:23:
Elke hamburger staat in Nederland ongeveer gelijk aan 6-7 maanden douchen volgens de meeste bronnen https://www.businessinsider.nl/vlees-eten-slecht-milieu/

Ik douche nog even paar minuten extra :P
Lees je het stuk ook helemaal?
Het regenwater dat op weilanden en veldgewassen valt, heeft hierbij verreweg het grootste aandeel (zo’n 90 procent).
Het stuk wat je aanhaalt geeft hiernaast al aan dat de vergelijking mank gaat.

Dit soort vergelijkingen dragen niet bij aan goed onderwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Bor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:17:
[...]

Lees je dan ook dat de plaatjes die je aandraagt voor Zuid Afrika zijn bedoelt (en hiervoor berekend op zo te zien een weinig verifieerbare manier) en daarom helemaal niet opgaan voor ons Nederlanders?

"Half a cup of orange juice" komt volgens de chart overeen met 12x de toilet doortrekken. Hier mist natuurlijk elke achtergrond over hoe die sinaasappel geteeld is, welk vervoer er nodig is etc. Zonder meer informatie hebben dit soort overzichtjes weinig zin imho.

[...]

Naar aanleiding van deze reactie geprobeerd. Ik vond het behoorlijk tegen vallen. Smaak en structuur komen wat mij betreft niet eens redelijk in de buurt. Hetzelfde heb ik met de "beyond burger" die mij onlangs is aangeraden wat volgens de persoon die de tip gaf "niet van vlees te onderscheiden is".
Smaken verschillen. Ik vind het erg goed.

Hoewel je na mijn suggestie het misschien niet aandruft, vegan shoarma van AH eigen merk of Lidl al eens geprobeerd? Dat is nog steeds mijn all time favoriet.

Sowieso is het niet goed vergelijken. Hoelang douche je per dag en hoevaak douche je per week?

Ik douche bijvoorbeeld 3-4x per week (om de dag meestal), maar dan wel 5-10 minuten.

Volgens het voedingscentrum is rundvlees 1500 liter per 100 gram. Laten we zeggen dat een hamburger precies 100 gram is. Dan is dat 167 minuten douchen (9 liter per minuut douchen voor de gemiddelde douchekop).

Ik douche grofweg 26 minuten per week. Een runderhamburger staat voor mij dus gelijk aan zes en een halve week douchen. Natuurlijk zijn daar de waterkosten voor de productie van shampoo en zeep niet in meegenomen. Ik verwacht dat het eerder zo rond de 5 ligt.

Daarmee is de impact van het overslaan van rundvlees natuurlijk wel enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 23-09-2020 20:38 ]

• Bor

Bor

WolfsRain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind het erg goed.
De smaak is niet slecht maar het lijkt gewoon niet op hetgeen wat het moet voorstellen. Dat vind ik het probleem van de meeste vleesvervangers; men stelt een tot nu toe niet haalbaar doel.
Volgens het voedingscentrum is rundvlees 1500 liter per 100 gram.
Als ik de onderzoeken bekijk die ik zo snel kan vinden zit daar "natuurlijk" water zoals regenwater ook gewoon bij. In mijn ogen gaat de vergelijking daarbij wel een beetje mank.

• WolfsRain
Bor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:40:
[...]

De smaak is niet slecht maar het lijkt gewoon niet op hetgeen wat het moet voorstellen. Dat vind ik het probleem van de meeste vleesvervangers; men stelt een tot nu toe niet haalbaar doel.

[...]

Als ik de onderzoeken bekijk die ik zo snel kan vinden zit daar "natuurlijk" water zoals regenwater ook gewoon bij. In mijn ogen gaat de vergelijking daarbij wel een beetje mank.
Deels mee eens. Er zijn een paar vleesvervangers die ik beter vind dat het origineel (vanwege vet/zenen vooral). De vegan shoarma van AH en Lidl is daar een van.

Ik denk dat als je opzoek bent naar een 1:1 alternatief, dat sowieso lastig is tenzij je zelf de keuken instapt (seitan etc). Ik heb wat fervente vleeseters meegenomen naar De Oude Plek in Rotterdam (waar de vegan groep hier op Tweakers ook heen is geweest). Dat is een vegetarische Chinees, waarvan zelfs zij zeiden dat het niet van je reguliere chinees te onderscheiden is.

Dan heb je het wel over huisgemaakte vleesvervangers, vaak in een saus. Hetzelfde geldt voor kaas. Er zijn wel kazen die heel erg dicht in de buurt komen, maar dat zijn vaak handgemaakte kazen in veganistische restaurants. Het meeste uit de supermarkt is alleen te eten in/door gerechten, niet als "kaasje". Dat heb ik dan wel via mijn naasten, want ik heb kaas nooit geweldig gevonden.

De Beyond Burger vind ik zelf trouwens ook niets. Maar ik heb dan ook niets met burgers :9 .

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 23-09-2020 20:49 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WolfsRain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:
[...]

Sowieso is het niet goed vergelijken. Hoelang douche je per dag en hoevaak douche je per week?
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk een vergelijking die nogal mank gaat... :F

Het drinkwater waar jij thuis mee doucht is heel wat anders dan dat normaliter een koe te drinken krijgt, of het 'ruwe' water wat in de industrie gebruikt wordt.
Geen appels met peren vergelijken aub.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
ehtweak schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:00:
[...]

Sorry hoor, maar dit is natuurlijk een vergelijking die nogal mank gaat... :F

Het drinkwater waar jij thuis mee doucht is heel wat anders dan dat normaliter een koe te drinken krijgt, of het 'ruwe' water wat in de industrie gebruikt wordt.
Geen appels met peren vergelijken aub.
Niet echt.

"We verbruiken niet alleen water met het douchen, het afwassen en het besproeien van de tuin. Van al het water dat de Nederlander gebruikt is 85% nodig voor ons eten en drinken. Gemiddeld is dat 3.450 liter per dag.

Dit komt doordat er veel water nodig is om voedsel te verbouwen. Dit water kan regenwater zijn of irrigatiewater. Irrigatiewater komt uit de grond of uit rivieren om kunstmatig het land water te geven.

Het water dat nodig is voor ons eten en drinken vormt onze voedselafdruk water. Deze is te verkleinen door bewust je eten te kiezen. Dierlijke producten dragen het meest bij. Daarom helpt het om regelmatig vegetarisch te eten. Andere adviezen zijn bijvoorbeeld om water te drinken in plaats van koffie, te kiezen voor groente en fruit uit de regio en te letten op voedselverspilling. "

https://www.voedingscentr...lopedie/watergebruik.aspx

Overal waar ik kijk op internet gaat het vooral om dezelfde waterbronnen.

https://joop.bnnvara.nl/n...ls-een-maand-niet-douchen

Als jullie tegen bewijs hebben waaruit blijkt dat ons douchewater fundamenteel van een andere bron komt dan water voor het wassen van de stallen, het verbouwen van het voedsel voor veedieren en het water voor de veedieren zelf, be my guest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, niet echt. ;w

Ok, daar gaan we dan.
"We verbruiken niet alleen water met het douchen, het afwassen en het besproeien van de tuin. Van al het water dat de Nederlander gebruikt is 85% nodig voor ons eten en drinken. Gemiddeld is dat 3.450 liter per dag.
Ik weet drommels goed wat wij thuis verbruiken. Houdt al jarenlang energie- en waterverbruik bij.
Met 4 personen, in een redelijk ruime 2-onder-1-kap woning met ruime tuin, gebruiken we 125 kuub/jaar. M.a.w. dat is 125 duizend liter/365/4 = 85 liter per dag per persoon.
En als je je tuin slim aanlegt (nee, geen asfalt ;) ) dan hebben de planten geen tot nauwelijks extra water nodig, zelfs in de hete zomers. Hooguit jonge stekjes of net gezaaide kruidenplantjes hebben de eerste weken wat gieters water nodig uit de regenton.

De totale hoeveelheid water op onze aardkloot is trouwens aardig constant. Alleen de aggregatietoestand en de bruikbaarheid verschillen uiteraard per toepassing en per geografische locatie.
Als jullie tegen bewijs hebben waaruit blijkt dat ons douchewater fundamenteel van een andere bron komt dan water voor het wassen van de stallen, het verbouwen van het voedsel voor veedieren en het water voor de veedieren zelf, be my guest.
Be my guest; idd. Geen idee of je een stadsmens bent, maar als je midden tussen de landbouwgebieden woont, dan weet je wel anders.
De akkerbouwgronden worden echt niet bevloeid met (leiding)drinkwater.
En tegenwoordig steeds vaker zelfs met elektrische beregeningsinstallaties:
https://www.omroepflevola...er-en-milieuvriendelijker

Dat zou onbetaalbaar worden voor de boeren. De velden met bieten, kolen, aardappels, granen, etc. worden of gewoon nat door de regen, of op kritische momenten extra beregend met water wat uit vaarten en sloten gehaald wordt. Echt niet door een tapkraantje op het drinkwaterleidingnet.

En ja, de bron waar b.v. Vitens grondwater vanuit oppompt is niet dezelfde bron als waar het grootste deel van ons oppervlaktewater vandaan komt.
Al is natuurlijk, sec gezien, al het water één grote pot nat; letterlijk.

Maar veel van ons oppervlaktewater komt, via de rivieren, uit de hoger gelegen gebieden van Europa. Terwijl de Vitens bijvoorbeeld een wateraquifer aantapt op honderden meters diepte.

En hier in de Flevopolder komt het kwelwater gewoon vanonder de Veluwe vandaan en moet voor het grootste deel noodgedwongen weggepompt worden, het Markermeer in, anders krijgen we natte voeten. ;)

Hier de verdeling van de watergebruikers:
https://opendata.cbs.nl/s...2883NED/table?fromstatweb

https://www.drinkwaterpla...nd-wat-zeggen-de-cijfers/
eigenlijk nog erger is dit:
"Nog een kleine 10% van het drinkwater wordt niet gefactureerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om bluswater, water dat voor gemeentediensten wordt gebruikt, maar ook lekkende leidingen en productieverlies tijdens het winnen en zuiveren van drinkwater."
Da's best wel veel water... :-(
WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:18:

Bewijs? Denk nou gewoon ff na. Het water wat de landbouwplanten gebruiken, komt letterlijk (!) voor het grootste deel uit de lucht vallen. En nee, dat is niet de gezuiverde variant die via de drinkwaterleiding je huis binnenkomt.

Dit is trouwens ook een 'leuke':
https://www.volkskrant.nl...n-met-zwembaden~b7d6b361/
de vervuiler/gebruiker betaalt? Nou niet dus...
Als je per jaar maar liefst 34 miljard liter water verbruikt, betaal je slechts 100 euro leidingwaterbelasting. 8)7

Onderzoeksplatform Follow The Money publiceerde hier vrijdag een goed verhaal over: Tata Steel (hallo daar zijn we weer), gebruikte in 2018-2019 naar eigen opgave 34 miljoen kuub leidingwater. Dat is 34 miljard liter. Volgens FTM betaalde Tata daarover 100 euro leidingwaterbelasting.

Hon-derd euro!

Waterschaamte is kortom weer iets voor gewone mensen

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 24-09-2020 02:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
ehtweak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:24:
[...]

Idd, niet echt. ;w

Ok, daar gaan we dan.

[...]

Ik weet drommels goed wat wij thuis verbruiken. Houdt al jarenlang energie- en waterverbruik bij.
Met 4 personen, in een redelijk ruime 2-onder-1-kap woning met ruime tuin, gebruiken we 125 kuub/jaar. M.a.w. dat is 125 duizend liter/365/4 = 85 liter per dag per persoon.
En als je je tuin slim aanlegt (nee, geen asfalt ;) ) dan hebben de planten geen tot nauwelijks extra water nodig, zelfs in de hete zomers. Hooguit jonge stekjes of net gezaaide kruidenplantjes hebben de eerste weken wat gieters water nodig uit de regenton.

De totale hoeveelheid water op onze aardkloot is trouwens aardig constant. Alleen de aggregatietoestand en de bruikbaarheid verschillen uiteraard per toepassing en per geografische locatie.

[...]

Be my guest; idd. Geen idee of je een stadsmens bent, maar als je midden tussen de landbouwgebieden woont, dan weet je wel anders.
De akkerbouwgronden worden echt niet bevloeid met (leiding)drinkwater.
En tegenwoordig steeds vaker zelfs met elektrische beregeningsinstallaties:
https://www.omroepflevola...er-en-milieuvriendelijker

Dat zou onbetaalbaar worden voor de boeren. De velden met bieten, kolen, aardappels, granen, etc. worden of gewoon nat door de regen, of op kritische momenten extra beregend met water wat uit vaarten en sloten gehaald wordt. Echt niet door een tapkraantje op het drinkwaterleidingnet.

En ja, de bron waar b.v. Vitens grondwater vanuit oppompt is niet dezelfde bron als waar het grootste deel van ons oppervlaktewater vandaan komt.
Al is natuurlijk, sec gezien, al het water één grote pot nat; letterlijk.

Maar veel van ons oppervlaktewater komt, via de rivieren, uit de hoger gelegen gebieden van Europa. Terwijl de Vitens bijvoorbeeld een wateraquifer aantapt op honderden meters diepte.

En hier in de Flevopolder komt het kwelwater gewoon vanonder de Veluwe vandaan en moet voor het grootste deel noodgedwongen weggepompt worden, het Markermeer in, anders krijgen we natte voeten. ;)

Hier de verdeling van de watergebruikers:
https://opendata.cbs.nl/s...2883NED/table?fromstatweb

https://www.drinkwaterpla...nd-wat-zeggen-de-cijfers/
eigenlijk nog erger is dit:
"Nog een kleine 10% van het drinkwater wordt niet gefactureerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om bluswater, water dat voor gemeentediensten wordt gebruikt, maar ook lekkende leidingen en productieverlies tijdens het winnen en zuiveren van drinkwater."
Da's best wel veel water... :-(

[...]

Bewijs? Denk nou gewoon ff na. Het water wat de landbouwplanten gebruiken, komt letterlijk (!) voor het grootste deel uit de lucht vallen. En nee, dat is niet de gezuiverde variant die via de drinkwaterleiding je huis binnenkomt.

Dit is trouwens ook een 'leuke':
https://www.volkskrant.nl...n-met-zwembaden~b7d6b361/
de vervuiler/gebruiker betaalt? Nou niet dus...
Als je per jaar maar liefst 34 miljard liter water verbruikt, betaal je slechts 100 euro leidingwaterbelasting. 8)7

Onderzoeksplatform Follow The Money publiceerde hier vrijdag een goed verhaal over: Tata Steel (hallo daar zijn we weer), gebruikte in 2018-2019 naar eigen opgave 34 miljoen kuub leidingwater. Dat is 34 miljard liter. Volgens FTM betaalde Tata daarover 100 euro leidingwaterbelasting.

Hon-derd euro!

Waterschaamte is kortom weer iets voor gewone mensen
Bedankt voor de heldere uitleg. Het lijkt mij dat dit alleen voor Nederland toepasbaar is? Ik lees bijvoorbeeld dat 60% van onze zuivel geïmporteerd is.

Goede cijfers over vlees kon ik 1,2,3 niet vinden maar volgens deze pagina zijn we netto importeur van rundvlees.

Volgens deze website importeren we 63 procent van al het vlees in Nederland.

Hoe dan ook speelt er in veel landen natuurlijk een enorm tekort aan water, in Californië isdat bijvoorbeeld een groot probleem.

Op de website van het voedingscentrum staat het volgende:

"Waterverbruik per product

Van de watervoetafdruk van landbouwproducten komt 46% voor rekening van dierlijke producten, 17% voor oliegewassen, 12% genotmiddelen (koffie, thee, cacao), 8% granen en bier, 5% fruit, wijn en noten en 6% overige voedingsmiddelen. De resterende 6% komt voor rekening van andere landbouwproducten, zoals katoen voor kleding.

11% is uit Nederland en 89% via import. Van de import komt 48% uit Europa en 20% uit Latijns Amerika en 14% Azië.

Die import vormt vooral een probleem als het om landen gaat met een hoge waterschaarste. Denk bijvoorbeeld aan wijn, citrusfruit, amandelen, olijfolie en vlees uit Spanje en Zuid Afrika of koffie uit India, sesamzaad uit Soedan, rietsuiker uit Pakistan, pinda’s uit China en zonnebloemolie uit Mexico.

Nederlandse producten hebben meestal een lagere watervoetafdruk dan import, omdat er efficiënter geproduceerd is, er minder verdampt of omdat er geen irrigatie nodig is. "

Over regenwater staat er het volgende:

"Regenwater in Nederland

In Nederland is de situatie vrij gunstig. We hebben meestal het hele jaar regen en water uit de Rijn en de Maas. Toch heeft Nederland ook wel heel droge zomers, waarin de boeren geen water meer mogen oppompen of kunnen gebruiken en de gewassen op het land verdorren.

Als dat al voor Nederland geldt, geldt dat ook voor gebieden waar hoge waterschaarste is, maar waar toch veel water gebruikt wordt voor landbouw. Denk maar aan de teelt voor de Nederlandse markt van aardappels, boontjes en uien in Egypte, een waterschaars land. Door die producten te kopen importeren we als het ware ook het water dat daar gebruikt is voor de teelt. "

De steeds drogere zomers die wellicht een probleen gaan vormen in de toekomst?

(dat grote bedrijven ook een enorme rol hebben bij dit probleem begrijp ik, wel belachelijk het verhaal van Tata Steel :( ).

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 24-09-2020 03:18 ]

Verwijderd

Verder maakt het natuurlijk ook niet te veel uit, het is allemaal prachtig om te berekenen maar de koe wilt nog steeds niet dood en wij vermoorden haar/hem/hun (lekker inclusive) zonder reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 04:07:
Verder maakt het natuurlijk ook niet te veel uit, het is allemaal prachtig om te berekenen maar de koe wilt nog steeds niet dood en wij vermoorden haar/hem/hun (lekker inclusive) zonder reden.
Dat is sowieso waar. Over het met rust laten van koeien. Iemand nog een schimmel die gras om kan zetten in caseïne?

"Het is geen grap. We betalen die 2,5 miljoen euro heel graag aan iemand die zo'n schimmel of gist kant en klaar heeft liggen. Dat is wel echt een droomscenario", zegt Jaap Korteweg van Those Vegan Cowboys, die eerder De Vegetarische Slager oprichtte.

https://www.rtlnieuws.nl/...kaas-melk-melkveehouderij

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 04:07:
Sorry hoor maar een vergelijking met moord gaat echt scheef. Met dit soort opmerkingen breng je de verschillende partijen niet bij elkaar maar sla je alleen een grotere wig. Ik zie hier in dit topic opmerkingen waar mijn mond van open vallen waaronder vergelijkingen met kindermisbruik :X

Als je doel is om vegan's nog meer in een hoek te drukken van onbegrip lukt dat aardig op deze manier. Dat lijkt mij echter niet de bedoeling. Zelf wil ik bijvoorbeeld best leren over alternatieven voor het meer traditionele eten.
WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:18:
[...]

Dit komt doordat er veel water nodig is om voedsel te verbouwen. Dit water kan regenwater zijn of irrigatiewater. Irrigatiewater komt uit de grond of uit rivieren om kunstmatig het land water te geven.
Landerijen worden niet besproeid met leidingwater hoor. Zelfs voor het laatste stap van het proces binnen de akkerbouw (het wassen) wordt vrijwel geen leidingwater gebruikt ondanks dat dit water van drinkwaterkwaliteit vraagt.

https://www.waterportaal....ogelijkewaterbronnen.aspx

[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 10:15 ]

• yakmak
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:01:
[...]

Sorry hoor maar een vergelijking met moord gaat echt scheef. Met dit soort opmerkingen breng je de verschillende partijen niet bij elkaar maar sla je alleen een grotere wig. Ik zie hier in dit topic opmerkingen waar mijn mond van open vallen waaronder vergelijkingen met kindermisbruik :X

Als je doel is om vegan's nog meer in een hoek te drukken van onbegrip lukt dat aardig op deze manier. Dat lijkt mij echter niet de bedoeling. Zelf wil ik bijvoorbeeld best leren over alternatieven voor het meer traditionele eten.
Ik snap waarom je het niet fijn vindt dat het woord moord gebruikt wordt, maar ook als je het woord geslacht gebruikt blijft zijn punt staan.Deze dieren worden gedood/geslacht tegen hun wil in zonder goede reden.

En over het kindermisbruik, er werd geen vergelijking gemaakt tussen de vee industrie en kindermisbruik, er werd een voorbeeld gesteld dat je niet een beetje tegen kindermisbruik kan zijn en dat vegans vinden dat je niet een beetje tegen dierenmishandeling kan zijn. Er werd nergens (voor zover ik weet) beweerd dat beide problemen te vergelijken of hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:15:
[...]

Ik snap waarom je het niet fijn vindt dat het woord moord gebruikt wordt, maar ook als je het woord geslacht gebruikt blijft zijn punt staan.Deze dieren worden gedood/geslacht tegen hun wil in zonder goede reden.
Ik heb geen problemen met het woord moord maar vind de vergelijking niet opgaan. Het is een extreme en scheve aanduiding in deze context. Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens. Dat is hier niet aan de orde gezien de daad niet onwettig is en we ook niet over mensen spreken. Laat je de component mens achterwege dan nog gaat de vergelijking niet op. Moord is een onwettige en opzettelijke daad.

[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 10:21 ]

• yakmak
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:17:
[...]

Ik heb geen problemen met het woord moord maar vind de vergelijking niet opgaan. Het is een extreme en scheve aanduiding in deze context. Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens. Dat is hier niet aan de orde gezien de daad niet onwettig is en we ook niet over mensen spreken. Laat je de component mens achterwege dan nog gaat de vergelijking niet op. Moord is een onwettige en opzettelijke daad.
Nogmaals het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt, het gaat mij erom dat je het leven van een dier beroofd die niet dood wilt zonder een goede reden (ik vind het leven van een dier belangrijker dan het smaakgenot dat ik ervan kan krijgen)

• Bor

Bor

yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:12:
[...]

Nogmaals het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt, het gaat mij erom dat je het leven van een dier beroofd die niet dood wilt zonder een goede reden (ik vind het leven van een dier belangrijker dan het smaakgenot dat ik ervan kan krijgen)
Helemaal prima maar laten we dan vooral stoppen met het misbruiken van woorden als "moord" in deze context.

• yakmak
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:18:
[...]

Helemaal prima maar laten we dan vooral stoppen met het misbruiken van woorden als "moord" in deze context.
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het woord moord in deze context, maar prima laten we stoppen met dat woord. Vind het wel een beetje kinderachtig. Beetje dezelfde categorie als dat de melkboeren zijn gaan klagen dat soja of amandelmelk geen melk mag heten en dat het nu drink heet. Zogenaamd om verwarring te voorkomen |:( (kokosmelk is dan weer geen probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:25:
[...]

Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het woord moord in deze context, maar prima laten we stoppen met dat woord. Vind het wel een beetje kinderachtig. Beetje dezelfde categorie als dat de melkboeren zijn gaan klagen dat soja of amandelmelk geen melk mag heten en dat het nu drink heet. Zogenaamd om verwarring te voorkomen |:( (kokosmelk is dan weer geen probleem)
Er is niets kinderachtig aan in mijn ogen. Je misbruikt woorden om een boodschap of product aan de man te brengen. In het eerste geval heb je het gewoon onjuist, in het geval van het aanbieden van een product is het gewoon misleiding. Volgens mij is kokosmelk ook onjuist overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:18:
[...]

Nee, het woord moord is prima toepasbaar in deze context. Het is hier al heel heel heel vaak besproken, dus als je wat moeite had genomen om het topic te doorzoeken (of het oude topic), dan was je erachter gekomen dat volgens de Van Dale moord is:

"het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven: moord en brand schreeuwen (a) hard schreeuwen; (b) doen alsof je groot onrecht wordt aangedaan"

Er wordt geen specifieke context genoemd. Een ander kan ook een dier of buitenaards wegen zijn. Alles wat leeft (want van leven beroven), kan vermoord worden.
Gonadan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Als je semantiek erbij haalt om je verhaal steviger aan te zetten dan zal men daar op inhaken. Je gebruikt woorden met een bepaalde bewust om mensen een bepaald gevoel op te dringen. Je kiest bewust voor een bepaalde vorm, dan moet je ook niet klagen als men over de vorm oordeelt. :)

Heb overigens even de fysieke Van Dale uit de kast gepakt, die is wat uitgebreider. Daarin staat vermoorden vrij vertaald beschreven als 'gewelddadig om het leven brengen'. Gezien de recente nieuwsberichten en Lubachfilmpjes is die term dus prima op z'n plaats. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:40:
[...]

Nee, het woord moord is prima toepasbaar in deze context. Het is hier al heel heel heel vaak besproken, dus als je wat moeite had genomen om het topic te doorzoeken (of het oude topic), dan was je erachter gekomen dat volgens de Van Dale moord is:
Je haalt de Van Dale aan maar negeert alle andere definities van het woord welke o.a. duiden dat de daad onwettig moet zijn? Alleen al vanuit juridisch oogpunt gaat moord hier niet op. En ja, het is vaker besproken maar dat maakt de aanduiding nog niet direct juist.
Er wordt geen specifieke context genoemd. Een ander kan ook een dier of buitenaards wegen zijn. Alles wat leeft (want van leven beroven), kan vermoord worden.
Als je dit zo ver doortrekt geldt dat ook voor planten, bacteriën etc. Toch gebruikt vrijwel niemand het woord in die context.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:47 ]

• WolfsRain
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:43:
[...]

Je haalt de Van Dale aan maar negeert alle andere definities van het woord? Alleen al vanuit juridisch oogpunt gaat moord hier niet op. En ja, het is vaker besproken maar dat maakt de aanduiding nog niet direct juist.
Zijn we hier in juridische context aan het discussiëren? Volgensmij niet, en dat beweert ook niemand. Als je een juridisch stuk gaat opmaken over de schuldige achter een stalbrand, dan kun je wellicht officieel niet spreken over moord (ik ben geen jurist). Saillant detail is wel dat het juridische woordenboek ook zelf niet specifiek mens noemt bij moord.

In een alledaagse discussie kunnen dieren gewoon vermoord worden en is moorden een ander van een leven beroven.
Als je dit zo ver doortrekt geldt dat ook voor planten, bacteriën etc. Toch gebruikt vrijwel niemand het woord in die context.
Nee, want een plant en bacteriën zijn niet bewust (sentient) en hebben ook niet de capaciteit voor bewustzijn. Dan heb je het dus over een geheel andere context.

[ Voor 15% gewijzigd door WolfsRain op 24-09-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:49:
[...]

Zijn we hier in juridische context aan het discussiëren? Volgensmij niet, en dat beweert ook niemand. Als je een juridisch stuk gaat opmaken over de schuldige achter een stalbrand, dan kun je wellicht officieel niet spreken over moord (ik ben geen jurist). Saillant detail is wel dat het juridische woordenboek ook zelf niet specifiek mens noemt bij moord.

In een alledaagse discussie kunnen dieren gewoon vermoord worden en is moorden een ander van een leven beroven.
We zijn in een algemene context aan het discussiëren, en ja , daar hoort een juridisch verband ook bij. Dat bepaalt namelijk of iets voor de wet moord is of niet in plaats van dat je zelf je eigen creatieve interpretatie doet of alleen afgaat op de vaak onvolledige definitie uit een woordenboek.
Nee, want een plant en bacteriën zijn niet bewust (sentient) en hebben ook niet de capaciteit voor bewustzijn. Dan heb je het dus over een geheel andere context.
En waarom is dat anders en waar haal je ineens deze voorwaarde vandaan? Een plant is immers ook leven.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Bor ik snap je ergernis en standpunt, maar wat wil je met deze discussie bereiken? De visie achter veganisme is in feite al niets meer dan een mening. Dat is geen waardeoordeel maar houdt in dat je het er mee eens bent, of niet.

De basis ligt in of je een mens hoger schaalt dan een dier of niet. Als je het over dat kernprincipe al niet eens bent ga je het ook nooit eens worden over de daarvan afgeleide uitspraken en vergelijkingen.
Ik ben het helemaal met je eens dat sommigen bizarre vergelijkingen hanteren, maar dat wordt vaak ook versterkt door bezoekers in het topic die niet meer willen praten maar voornamelijk komen om veganisme onderuit te halen. Meestal leidt dat tot een cirkel waarin uiteindelijk gemod of gesloten gaat worden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• yakmak
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:54:
[...]

We zijn in een algemene context aan het discussiëren, en ja , daar hoort een juridisch verband ook bij. Dat bepaalt namelijk of iets voor de wet moord is of niet in plaats van dat je zelf je eigen creatieve interpretatie doet of alleen afgaat op de vaak onvolledige definitie uit een woordenboek.

Maar goed, volgens jouw definitie pleeg je ook dagelijks moord op planten en andere levensvormen. Waarom is dat ineens anders?
Dit is anders omdat planten voor zover we weten geen pijn kunnen voelen (en vanuit evolutie gezien ook niet handig). Maar als de definitie is alles wat leeft, dan ja, dan klopt dat. Maar dat is te rechtvaardigen omdat we zonder niet kunnen overleven. En zelfs als je al een plantenrechten activist bent, dan nog kan je beter vegan worden omdat het vee ook weer planten een. En die eten flink meer planten dan wij. Zonder dieren kunnen we wel overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:57:
@Bor ik snap je ergernis en standpunt, maar wat wil je met deze discussie bereiken? De visie achter veganisme is in feite al niets meer dan een mening. Dat is geen waardeoordeel maar houdt in dat je het er mee eens bent, of niet.
Ik erger mij niet maar verbaas mij slechts. Waarom zouden kritische vragen niet gesteld mogen worden wanneer mensen woorden uit context trekken of meningen presenteren als feit? Ik sta open voor de argumenten van een ander en wil hier graag van leren maar ze moeten wel kloppen.

Ik kom hier echt niet om veganisme "onderuit te halen" en zie, to be honest, ook weinig mensen die dat wel doen. Wel proef ik her en der een vijandige sfeer waarbij men niet open staat voor de argumenten van een ander wat er toe leidt dat mensen dit topic inmiddels mijden. Dat is toch gewoon jammer? Volgens mij wonen we samen op deze planeet en is juist het leren van elkaar interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:02 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:25:
[...]

Melk is een beschermde term in het warenwet besluit Zuivel. Dus klagen van veehouders is terecht. Iets mag alleen melk heten als het van rauwe melk afkomstig is, wat weer van ooien, geiten, koeien en buffelkoeien moet komen.

Kokosmelk is de dikke variant gebruikt om te koken, als je het gaat aanlengen met water om een melk-achtige drank van te maken moet het weer Kokosmelk drink heten.

Maar het is toch geen probleem om een plantaardig product geen melk te noemen toch? Is het ook niet.

Wordt interessant als ze "kaas" hebben uitgevonden voor vegans. Want dat mag geen kaas heten.
Wellicht kunnen ze ook een premie op een mooie productnaam verzinnen zetten alvast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:58:
Ik erger mij niet maar verbaas mij slechts. Waarom zouden kritische vragen niet gesteld mogen worden wanneer mensen woorden uit context trekken of meningen presenteren als feit? Ik sta open voor de argumenten van een ander en wil hier graag van leren maar ze moeten wel kloppen.
Dat wordt een heel filosofisch verhaal, maar wie bepaalt of het klopt? Wij hebben in de huidige maatschappij regels, definities en een bepaalde moraal. Het hele idee van veganisme is juist een levenswijze met andere regels, definities en moraal.
Helaas gebruiken we wel dezelfde taal en termen, dus kan daar verwarring over zijn.

Neem het voorbeeld 'moorden'. Vanuit de huidige maatschappij grenst het gebruik van dat woord voor het doden van dieren aan volstrekte onzin. Vanuit de visie van een veganist staat het dier echter op een ander niveau en heeft het doden van het dier dus een gelijke lading als moord voor een niet-veganist.

In die zin moet je je dan ook niet blind staren op de letterlijke betekenis van woorden, maar kijk naar de lading die men er mee wil aanduiden. Het gaat veel meer over gevoel en principes dan om letterlijke betekenissen.
Als je daar doorheen kunt prikken ga je ook beter begrijpen wat het idee erachter is. :)

Dit geschreven door een fervent vleeseter die hier al langer neust met hetzelfde doel als jij, begrijpen en leren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WolfsRain
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:54:
[...]

[...]

En waarom is dat anders en waar haal je ineens deze voorwaarde vandaan? Een plant is immers ook leven.
Ken je de term bewustzijn? Planten hebben geen bewustzijn. Ze reageren op stimuli. Dat is anders dan emoties zoals pijn, angst, een perceptie van de wereld om je heen etc die dieren wel hebben.

Overigens gaan er meer planten door het eten van dierlijke producten dood dan door het niet eten van dierlijke producten ;). Cijfers kun je ook in dit topic terugvinden, maar dat is natuurlijk logisch gezien veedieren gemiddeld veel meer planten eten dan een mens. Wereldwijd gaat de meeste soya bijvoorbeeld naar dieren. Ook van graan is bekend dat 50% tot 60% naar veedieren gaat.

• yakmak
Barrycade schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:02:
[...]

Melk is een beschermde term in het warenwet besluit Zuivel. Dus klagen van veehouders is terecht. Iets mag alleen melk heten als het van rauwe melk afkomstig is, wat weer van ooien, geiten, koeien en buffelkoeien moet komen.

Kokosmelk is de dikke variant gebruikt om te koken, als je het gaat aanlengen met water om een melk-achtige drank van te maken moet het weer Kokosmelk drink heten.

Maar het is toch geen probleem om een plantaardig product geen melk te noemen toch? Is het ook niet.

Wordt interessant als ze "kaas" hebben uitgevonden voor vegans. Want dat mag geen kaas heten.
Wellicht kunnen ze ook een premie op een mooie productnaam verzinnen zetten alvast ;)
Oh ik heb er ook geen probleem mee hoor. Het komt op mij alleen over alsof ze de consumptie van melk terug zien gaan (wat ook zo is dacht ik) en de consumptie van plantaarige melken omhoog zien gaan en besloten hebben dat het gaat werken als de plantaardige variant geen melk meer mag heten.
Van mij mag het zelfs sojasap, prut, of drinkbaar plantenspul heten. Maar dan vraag ik me echt af, waar maak je je druk om? In engeland hadden de boeren wel degelijk aangebracht dat het consumenten in de war zou brengen, alsof er veel mensen zijn (zonder verstandelijke beperking) die denkt dat amandelmelk van een koe af zou komen.

En hetzelfde heb ik met de term moord in deze context. Maakt mij oprecht niet uit hoe je het noemt, maar voor mij is het moord en nee idd niet in juridische termen. Als iemand bewust over mijn hond heenrijd om deze te doden zeg ik ook niet je hebt mijn hond gedood. Dan zeg ik dat diegene mijn hond vermoord heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:04:
[...]

Dat wordt een heel filosofisch verhaal, maar wie bepaalt of het klopt?
Dat hangt mede van de context af echter kan je hier echt wel een uitspraak over doen. Moord is bijvoorbeeld een strafbaar feit. Het slachten van een dier doorgaans niet.
Vanuit de visie van een veganist staat het dier echter op een ander niveau en heeft het doden van het dier dus een gelijke lading als moord voor een niet-veganist.
Een gelijke lading kan ik mij indenken, een gelijk of soortgelijk gevoel ook maar dat maakt het nog niet hetzelfde. Met dit soort extreme bewoordingen kweek je in ieder geval weinig begrip. Dat is een van de redenen waarom veganisten tegen erg veel onbegrip aankijken en soms weinig aansluiting vinden. Je slaat elke vorm van discussie al snel dood. Ik kom liever tot elkaar.
Oh ik heb er ook geen probleem mee hoor. Het komt op mij alleen over alsof ze de consumptie van melk terug zien gaan (wat ook zo is dacht ik) en de consumptie van plantaarige melken omhoog zien gaan en besloten hebben dat het gaat werken als de plantaardige variant geen melk meer mag heten.
Zo komt het wellicht over maar het gaat om het beschermen van producten welke o.a. aan strenge (veiligheids)regels moeten voldoen. Dit mede ook om gesjoemel met producten te voorkomen. De discussie dat producten eerlijke namen moeten hebben is al erg oud. Dat heeft niet alleen iets met vegetarische of veganistische alternatieven te maken. Zo is bijvoorbeeld vastgelegd wat kaas bijvoorbeeld is:
Volgens de wet mag iets alleen ‘kaas’ worden genoemd als het gaat om een ‘al dan niet gerijpt zacht, half hard, hard of extra hard product, waarin de verhouding wei-eiwit/caseïne niet hoger is dan bij koemelk en dat wordt verkregen door geheel of gedeeltelijke stremming van koemelk, waaraan al dan niet melkbestanddelen zijn toegevoegd of onttrokken, en door gedeeltelijke verwijdering van wei die het resultaat is van deze stremming.’ ‘Kaas’ wordt dus altijd van koemelk gemaakt. Is geiten – schapen- of buffelmelk de grondstof, dan mag dat alleen als ‘geitenkaas’, ‘schapenkaas’ of ‘buffelkaas’ worden verkocht. Ook als er een mengsel van verschillende melksoorten wordt gebruikt, moet dat worden vermeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:17 ]

• WolfsRain
yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:08:
[...]

Van mij mag het zelfs sojasap, prut, of drinkbaar plantenspul heten. Maar dan vraag ik me echt af, waar maak je je druk om? In engeland hadden de boeren wel degelijk aangebracht dat het consumenten in de war zou brengen, alsof er veel mensen zijn (zonder verstandelijke beperking) die denkt dat amandelmelk van een koe af zou komen.

En hetzelfde heb ik met de term moord in deze context. Maakt mij oprecht niet uit hoe je het noemt, maar voor mij is het moord en nee idd niet in juridische termen. Als iemand bewust over mijn hond heenrijd om deze te doden zeg ik ook niet je hebt mijn hond gedood. Dan zeg ik dat diegene mijn hond vermoord heeft.
Klopt, melkproducten lopen in consumptie hard terug, op kwark na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS4ExzE2aqbqp8YlyAjhkyCrDH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdEXFrQFTWxBUf2WKTbozcKC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@yakmak het punt is dat beschermde termen een soort kwaliteitsstandaard borgen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor boter of room. Ook als consument word ik er behoorlijk giftig van als fabrikanten goochelen met termen en je met inferieure zooi* staat te koken omdat je er weer in getrapt bent.

* inferieur voor het doel waarvoor ik het aangeschaft heb. Staat los van de kwaliteit van het product op zich.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:13:
[...]

Klopt, melkproducten lopen in consumptie hard terug, op kwark na.

[Afbeelding]
Zoete toetjes worden minder gegeten, maar waar staat het ijs?
Kwark is populair vanwege de eiwithype die steeds breder wordt.

Los daarvan zie je ook een heel sterke stijging van mensen die zichzelf lactose intolerant vinden, ben benieuwd of dat nog van invloed is op het verhaal. Sowieso een glaasje melk bij je broodje wordt steeds minder de standaard volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:13
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:12:
[...]

Dat hangt mede van de context af echter kan je hier echt wel een uitspraak over doen. Moord is bijvoorbeeld een strafbaar feit. Het slachten van een dier doorgaans niet.

[...]

Een gelijke lading kan ik mij indenken, een gelijk of soortgelijk gevoel ook maar dat maakt het nog niet hetzelfde. Met dit soort extreme bewoordingen kweek je in ieder geval weinig begrip. Dat is een van de redenen waarom veganisten tegen erg veel onbegrip aankijken en soms weinig aansluiting vinden. Je slaat elke vorm van discussie al snel dood. Ik kom liever tot elkaar.
'Moord' volgens jouw definitie is een strafbaar feit vanwege een menselijk construct: wetgeving. Dat heeft helemaal niks te maken met de uitkomst die daar aan ten grondslag ligt: een dier of mens dat leeft en daarna niet meer leeft.

Verder komt in elke vorm van overtuiging extreme bewoordingen naar voren, omdat men sterk het gevoel heeft mensen die een andere mening hebben te moeten overtuigen. Vaak heeft men dan het gevoel dat je sterke en krachtige termen nodig hebt om die overtuiging te bewerkstelligen.

Kunnen we het er over eens zijn dat de vlees en zuivel industrie in ieder geval slachtoffers kent met een bewustzijn: dieren; en het alternatief waar veganisten voor kiezen niet?

• Gonadan

Gonadan

Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:12:
Binnen 'onze' normen en waarden wel inderdaad. Strikt vasthouden aan onze eigen norm bemoeilijkt de discussie net zo goed.
Dat ben ik met je eens en heb ik eerder ook wel moeite mee gehad. Het werd beter toen ik niet meer tegen het gebruik van de term in ging maar de discussie aan ging wáárom men die term wil gebruiken en wat daar achter zit. Discussie over of het wel of geen moord genoemd mag worden is namelijk voor niemand interessant.

Neemt niet weg dat mijn advies aan de veganisten nog steeds blijft om toegankelijk uit te leggen als je wilt dat mensen je gaan begrijpen. Het punt is wel dat men er niet per se op uit is om anderen te overtuigen, tenzij ze het topic in komen en kritische vragen gaan stellen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WolfsRain
Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:16:
[...]

Zoete toetjes worden minder gegeten, maar waar staat het ijs?
Kwark is populair vanwege de eiwithype die steeds breder wordt.

Los daarvan zie je ook een heel sterke stijging van mensen die zichzelf lactose intolerant vinden, ben benieuwd of dat nog van invloed is op het verhaal. Sowieso een glaasje melk bij je broodje wordt steeds minder de standaard volgens mij.
Lactose intolerantie is wereldwijd wel echt een ding.

"Approximately 65 percent of the human population has a reduced ability to digest lactose after infancy. Lactose intolerance in adulthood is most prevalent in people of East Asian descent, with 70 to 100 percent of people affected in these communities. Lactose intolerance is also very common in people of West African, Arab, Jewish, Greek, and Italian descent."

https://ghr.nlm.nih.gov/c...se-intolerance#statistics

Nederland is toch echt anders daarin:

"Het enzym lactase is nodig voor de vertering van lactose (melksuiker) in melk. Na zuigelingenleeftijd neemt bij veel kinderen de lactase-activiteit geleidelijk af. In Nederland heeft ongeveer 2% van de volwassen bevolking last van lactose-intolerantie, gedeeltelijk te verklaren uit de allochtone populatie."

https://www.zuivelengezon...ver-lactose-intolerantie/

Nou is mijn hypothese dat veel mensen niet weten dat ze lactose intolerant zijn (lichte intolerantie) en dat ze af en toe buikpijn, dunne ontlasting en huiduitslag voor lief nemen.

• Gonadan

Gonadan

Mijn hypothese is dat te veel mensen de bovenste helft van je post overal op het internet lezen en de onderste vergeten. Zodra ze dan eens niet lekker zijn of mindere ontlasting hebben ligt dat meteen aan de lactose omdat iemand anders dat ook zei.
Als je toch al voldoende bagger naar binnen werkt dan gaat een beetje melk voor een gezonde Hollander echt het probleem niet zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WolfsRain
Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:23:
Mijn hypothese is dat te veel mensen de bovenste helft van je post overal op het internet lezen en de onderste vergeten. Zodra ze dan eens niet lekker zijn of mindere ontlasting hebben ligt dat meteen aan de lactose omdat iemand anders dat ook zei.
Als je toch al voldoende bagger naar binnen werkt dan gaat een beetje melk voor een gezonde Hollander echt het probleem niet zijn. :P
Daar ben ik het helemaal mee eens, maarja. Bagger zullen veel mensen naar binnen blijven werken. De natuur kan niet op tegen ultra bewerkt voedsel als koekjes, snoep, cake, taart, burgers en wat er tegenwoordig nog meer in de supermarkt ligt (ook vegan). Dat probleem zit dus overal, welke levenswijze, dieet of religie je ook aanhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:26:
Daar ben ik het helemaal mee eens, maarja. Bagger zullen veel mensen naar binnen blijven werken. De natuur kan niet op tegen ultra bewerkt voedsel als koekjes, snoep, cake, taart, burgers en wat er tegenwoordig nog meer in de supermarkt ligt (ook vegan). Dat probleem zit dus overal, welke levenswijze, dieet of religie je ook aanhoudt.
En daar zit ook gelijk mijn aversie tegen alles wat voorgefabriceerd vleesvervanger is. Voor een niet-veganist die wel probeert bewustere keuzes te maken is het eigenlijk gewoon nog ergere troep dan vlees.
Kan je beter gewoon kale tempé of van die nangka's halen of zo.

Of pak gewoon een recept van een lekkere maaltijd die überhaupt niet op vlees gebouwd is. Dat is sowieso vaak al lekkerder dan iets ombouwen naar vegetarisch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:31:
[...]

En daar zit ook gelijk mijn aversie tegen alles wat voorgefabriceerd vleesvervanger is. Voor een niet-veganist die wel probeert bewustere keuzes te maken is het eigenlijk gewoon nog ergere troep dan vlees.

Of pak gewoon een recept van een lekkere maaltijd die überhaupt niet op vlees gebouwd is. Dat is sowieso vaak al lekkerder dan iets ombouwen naar vegetarisch.
Mee eens, maar erger dan vlees durf ik te betwijfelen. Dat hangt er natuurlijk af wat je met wat vergelijkt. Rood vlees en vet vlees (of waar een saus/veel zout) aan toegevoegd is, is per definitie natuurlijk slechter dan elke vleesvervanger in de winkel (want geen verzadigd vet, geen cholesterol etc).

Heb je het dan over vis of een mager product, dan wordt de scheidslijn eigenlijk een stuk minder en zijn er vast genoeg vleesvervangers die minstens even "slecht" zijn.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het gezondheidsargument binnen veganisme altijd een beetje afhoud. Hoewel ik het heel interessant vind, zijn er ook super ongezonde veganisten en super gezonde niet veganisten. Dat heeft echt te maken met levenstijl en hoeveel bewerkte zooi je naar binnen werkt. En slaap niet te vergeten :P .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yakmak
Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:31:
[...]

Hier ben ik het echt volledig mee eens, ik ben echt geen fan van gerechten waar het vlees doodleuk vervangen is of weggelaten. Deze gerechten zijn bijna altijd minder lekker dan "het origineel" met vlees. Ik kook zelf veel en maak vaak mijn eigen recepten waardoor je helemaal vrij bent in hoe gerecht eruit ziet. Ik hoor van de mensen die bij ons eten (vaak mensen die ook vlees eten) dat het gerecht echt lekker is en dat je het vlees niet mist. en daar ben ik het mee eens. Ik ga ook wel eens bij anderen eten en dan maken ze heel lief vegan eten voor mij en mijn vriendin, maar dat is meestal een vleesgerecht zonder vlees of met vleesvervanger en je merkt gewoon dat er iets mist in het gerecht.

Daarnaast zijn de vleesvervangers vaak ook echt niet gezond.Ik ben ook fan van de Indiase keuken omdat daar de gerechten vaak al vegan zijn zonder zo gelabeld te worden.

• Gonadan

Gonadan

WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:44:
Mee eens, maar erger dan vlees durf ik te betwijfelen. Dat hangt er natuurlijk af wat je met wat vergelijkt. Rood vlees en vet vlees (of waar een saus/veel zout) aan toegevoegd is, is per definitie natuurlijk slechter dan elke vleesvervanger in de winkel (want geen verzadigd vet, geen cholesterol etc).

Heb je het dan over vis of een mager product, dan wordt de scheidslijn eigenlijk een stuk minder en zijn er vast genoeg vleesvervangers die minstens even "slecht" zijn.
Vergeleken met onbewerkt kwaliteitsvlees beschouw ik praktisch alle groene pakjes uit de supermarkt als grotere bagger. Niet per se ongezond, maar vaak met belachelijk veel toevoegingen waar ik helemaal niet op zit te wachten.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het gezondheidsargument binnen veganisme altijd een beetje afhoud. Hoewel ik het heel interessant vind, zijn er ook super ongezonde veganisten en super gezonde niet veganisten. Dat heeft echt te maken met levenstijl en hoeveel bewerkte zooi je naar binnen werkt. En slaap niet te vergeten :P .
Eens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:08:
[...]
dat het consumenten in de war zou brengen, alsof er veel mensen zijn (zonder verstandelijke beperking) die denkt dat amandelmelk van een koe af zou komen.[...]
Een HBO-opgeleide oud-collega dacht dat 'amandelmelk' koeienmelk met amandelsmaak zou zijn. Dus toen ze mijn amandelmelk proefde, was ze erg teleurgesteld. Ik vond haar op dat moment erg dom, maar eigenlijk had ze wel gelijk: vanillevla is immers ook geen plantaardig product gemaakt van vanillestokjes. Het deel 'vanille' geeft alleen de smaakrichting aan en niet het basisingrediënt. Dat je bij amandelmelk denkt aan koeienzog met amandelsmaak is dus best begrijpelijk.

Mijn voorstel voor een oplossing zou zijn, dat koeienmelk op productverpakkingen niet langer vermeld wordt als 'melk' maar als 'koeienmelk'.

en dat pindakaas 'kaas' heet, daar moet ook iets mee. Temeer daar er zoiets bestaat als 'komijnekaas'.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Bor

Bor

niek_nijmegen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:49:
[...]

Een HBO-opgeleide oud-collega dacht dat 'amandelmelk' koeienmelk met amandelsmaak zou zijn. Dus toen ze mijn amandelmelk proefde, was ze erg teleurgesteld. Ik vond haar op dat moment erg dom, maar eigenlijk had ze wel gelijk: vanillevla is immers ook geen plantaardig product gemaakt van vanillestokjes. Het deel 'vanille' geeft alleen de smaakrichting aan en niet het basisingrediënt. Dat je bij amandelmelk denkt aan koeienzog met amandelsmaak is dus best begrijpelijk.

Mijn voorstel voor een oplossing zou zijn, dat koeienmelk op productverpakkingen niet langer vermeld wordt als 'melk' maar als 'koeienmelk'.

en dat pindakaas 'kaas' heet, daar moet ook iets mee. Temeer daar er zoiets bestaat als 'komijnekaas'.
Commercieel aangeboden amandelmelk is sowieso vaak een raar product. Het is grotendeels water; er zitten amper amandelen in. Soms slechts 2 per heel pak. Het product wordt bijvoorbeeld verdikt met carrageen in plaats van amandelen.

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:17:
[...]

Commercieel aangeboden amandelmelk is sowieso vaak een raar product. Het is grotendeels water; er zitten amper amandelen in. Soms slechts 2 per heel pak. Het product wordt bijvoorbeeld verdikt met carrageen in plaats van amandelen.
Is dat ook niet het aard van het beestje? Als het voor 25% uit amandelen bestaat krijg je eerder amandelkwark ofzo :p Ijsthee is ook grotendeels water, net als bier (vooral Heineken :+ ) en de meeste frisdranken zijn ook 90-95% water. Uiteraard heb je goedkope amandeldrank met 2% amandel plus verdikkingsmiddel en beste-uit-de-test met 4% zonder verdikkingsmiddel; dan word ik ook vrolijker van die laatste. Maar t blijft 95+% water..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:59

The End

!Beginning

yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:35:
[...]

Dus als een mens niet uit drijfAnd kan komen heeft diegene geen bewustzijn meer?
Antwoord op de vraag: de koe zit vast, deze kan niet tegen de stijle en gladde wand van de sloot opklimmen.
De koe komt er niet uit, omdat hij geen manier kan bedenken om eruit te komen. Hij heeft geen hersen capaciteit om gereedschap te gebruiken bijvoorbeeld.
Een koe loopt, in een weiland, niet weg omdat het erg sociale beesten zijn en ook niet bang voor mensen omdat deze eten krijgt van mensen. In een slachthuis probeert een koe wel degelijk weg te komen maar dat kan niet door de stalen balken naast hem en de mensen die de koeien richting de stungun jagen.
Mensen zijn ook sociale beesten, maar die lopen wel weg als je ze probeert op te sluiten in een weiland.
Een computer heeft op dit moment nog geen echt bewustzijn. Ik sluit niet uit dat dat er wel zal komen.

Een koe kent net als de mens emoties, een koe kan blij zijn, verdrietig zijn bang zijn. Ook heeft een koe gevoel, zo kan de koe pijn voelen kou en hitte voelen. Wat mij betreft bewijst dat dat een koe bewust is van zijn omgeving. Ja deze zal minder bewust zijn dan een mens, maar om te zeggen dat een koe geen bewustzijn heeft vind ik te ver gaan.
Een machine kan ook pijn, kou en hitte voelen. Dat geeft iets geen bewustzijn. Bewustzijn is dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving. Dieren en machines reageren op een omgeving, maar denken niet. Dat is een gigantisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Dus koeien kunnen geen sociale relaties aangaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

niek_nijmegen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:49:
[...]

Die naam is er vooral omdat de warenwet boter beschermt (het heet in de rest van de wereld pindaboter) en dus niet mag. Kaas is kennelijk niet beschermd (genoeg).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:35:
[...]

De koe komt er niet uit, omdat hij geen manier kan bedenken om eruit te komen. Hij heeft geen hersen capaciteit om gereedschap te gebruiken bijvoorbeeld.

[...]

Mensen zijn ook sociale beesten, maar die lopen wel weg als je ze probeert op te sluiten in een weiland.

[...]

Een machine kan ook pijn, kou en hitte voelen. Dat geeft iets geen bewustzijn. Bewustzijn is dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving. Dieren en machines reageren op een omgeving, maar denken niet. Dat is een gigantisch verschil.
Een gehandicapten of kind kun je ook in de sloot gooien of oplsuiten en die komen er ook niet uit. Die hebben dus ook geen bewustzijn?

Dieren "denken" niet? Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel onzin gehoord....

Ik neem als voorbeeld varkens:
  • Zijn slimmer dan mensen van drie jaar in cognitieve tests en zijn slimmer dan honden en katten
  • Hebben de capaciteit nummers te begrijpen, met name om te bepalen hoeveel voorraad ze hebben
  • Spelen en knuffelen met elkaar
  • Begrijpen signalen van mede varkens en mensen, met name die met het hoofd en ogen worden uitgevoerd. Knikken, draaien, kijken, wegkijken
  • Begrijpen ook signalen van mensen met betrekking tot het wijzen naar iets.[/i]
  • Hebben het vermogen tot empathie en hebben kenmerken van persoonlijkheden
https://www.wellbeingintl...le=1042&context=acwp_asie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

Een gehandicapten of kind kun je ook in de sloot gooien of oplsuiten en die komen er ook niet uit. Die hebben dus ook geen bewustzijn?

Dieren "denken" niet? Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel onzin gehoord....
Waarom meteen weer zo fel? Kan je niet gewoon normaal reageren?

Waarom vergelijk je iemand met een handicap? Ik heb het toch niet over een gehandicapt dier?
  • Zijn slimmer dan mensen van drie jaar in cognitieve tests en zijn slimmer dan honden en katten
  • Hebben de capaciteit nummers te begrijpen, met name om te bepalen hoeveel voorraad ze hebben
  • Spelen en knuffelen met elkaar
  • Begrijpen signalen van mede varkens en mensen, met name die met het hoofd en ogen worden uitgevoerd. Knikken, draaien, kijken, wegkijken
  • Begrijpen ook signalen van mensen met betrekking tot het wijzen naar iets.[/i]
  • Hebben het vermogen tot empathie en hebben kenmerken van persoonlijkheden
https://www.wellbeingintl...le=1042&context=acwp_asie
Dit soort dingen klinken leuk, maar een varken is ook in een cognitieve test niet slimmer dan een kind van 3. Een kind van drie kan gereedschap gebruiken, kan een taal leren en spreken en leert al veel. Daarnaast kan een kind van 3 al op laag niveau redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18
WhySoSerious schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:22:
Dus koeien kunnen geen sociale relaties aangaan?
Jullie zitten niet echt op dezelfde lijn betreft qua definitie van bewustzijn.

Ik heb zelf schapen (en kippen). Die springen wel over het hek als er buiten gras is en binnen niet. Op een bepaalde manier is dat als bewustzijn uit te leggen. Er is een soort besef van de eigen plek, een inschatting van de situatie aan de andere kant en een doelgerichte actie om daar te komen. (Je zou dit ook allemaal instinct kunnen noemen).

Wat de schapen echter ontbeert is voorstellingsvermogen. Het schaap gaat niet over het hek omdat het zich een beter leven in het parkje verderop wenst (dat parkje kunnen ze gewoon zien). Ze maken geen plannen voor de volgende dag. De bovenste twee treden van de piramide van maslow zijn betekenisloos voor het schaap.
En ik denk zelfs dat derde, een behoefte aan sociale relaties, niet echt bestaat. Natuurlijk, het zijn kuddedieren en dat komt met sociaal gedrag en hiërarchie. Een schaap dat je alleen zet raakt compleet in de stress. Maar ik zou dat niet echt een relatie noemen, maar een behoefte aan de veiligheid van de kudde. Want zet een schaap in een andere kudde en alles is koek en ei.

Mijn inschatting van het schapenbewustzijn is aldus dat het beperkt is tot het hier en nu. Ik heb er ook geen probleem mee om een schapenleven te beeindigen (mits dat respectvol en zorgvuldig gebeurt). Je stopt daar geen dromen mee, je veroorzaakt geen leed bij de "nabestaanden", je beeindigt alleen een leven. Een leven dat - in het geval van mijn schaapjes - een goed schapenleven is geweest.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:21:
[...]

Waarom meteen weer zo fel? Kan je niet gewoon normaal reageren?

Waarom vergelijk je iemand met een handicap? Ik heb het toch niet over een gehandicapt dier?

[...]

Dit soort dingen klinken leuk, maar een varken is ook in een cognitieve test niet slimmer dan een kind van 3. Een kind van drie kan gereedschap gebruiken, kan een taal leren en spreken en leert al veel. Daarnaast kan een kind van 3 al op laag niveau redeneren.
Jij zegt dat iemand die niet een sloot uit kan komen geen bewustzijn heeft. Dat kan een gehandicapten of jong kind ook niet. Die vergelijking slaat dus kant noch wal.

Waarom zo fel? Omdat je duidelijk geen idee hebt waar je over praat. Je bewijst niets met wetenschappelijke onderzoeken, en maakt werkelijk claims waarvan we 20-30 geleden al wisten dat ze niet waar zijn.

Een varken IS op cognitieve tests slimmer dan een drie jarige, check het onderzoek even voordat je roeptoetert.

Een kind van drie kan gereedschap gebruiken, omdat het handen heeft. Een varken heeft geen handen. En gereedschap is een menselijk construct.

Op alle andere vlakken (cognitief gezien), is een varken dus slimmer. Nogmaals, lees het onderzoek even en houd op met allerlei dingen beweren zonder dat je het wetenschappelijk onderbouwt, want je hebt werkelijk geen idee waar je over praat.

"Concerning the emotional lives of pigs, they note, "Some of the more interesting studies demonstrating emotional contagion in pigs involve responses to other pigs’ anticipation of positive or negative events, revealing the importance of social factors in emotion. In one study, naïve test pigs were exposed to pen mates who had been trained to anticipate upcoming rewarding events (receiving straw and chocolate raisins) or aversive events (social isolation). When the naïve pigs were placed in the company of the trained pigs they adopted the same emotional anticipatory behaviors (e.g., ear and tail postures, increased cortisol release) as the trained pigs with the direct experience. These findings show that not only can pigs connect with the emotions of other pigs, but they can also do so with pigs who are responding emotionally in anticipation of future events (Reimert, Bolhuis, Kemp, & Rodenburg, 2013)."
T-MOB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:25:
[...]

Jullie zitten niet echt op dezelfde lijn betreft qua definitie van bewustzijn.

Ik heb zelf schapen (en kippen). Die springen wel over het hek als er buiten gras is en binnen niet. Op een bepaalde manier is dat als bewustzijn uit te leggen. Er is een soort besef van de eigen plek, een inschatting van de situatie aan de andere kant en een doelgerichte actie om daar te komen. (Je zou dit ook allemaal instinct kunnen noemen).

Wat de schapen echter ontbeert is voorstellingsvermogen. Het schaap gaat niet over het hek omdat het zich een beter leven in het parkje verderop wenst (dat parkje kunnen ze gewoon zien). Ze maken geen plannen voor de volgende dag. De bovenste twee treden van de piramide van maslow zijn betekenisloos voor het schaap.
En ik denk zelfs dat derde, een behoefte aan sociale relaties, niet echt bestaat. Natuurlijk, het zijn kuddedieren en dat komt met sociaal gedrag en hiërarchie. Een schaap dat je alleen zet raakt compleet in de stress. Maar ik zou dat niet echt een relatie noemen, maar een behoefte aan de veiligheid van de kudde. Want zet een schaap in een andere kudde en alles is koek en ei.

Mijn inschatting van het schapenbewustzijn is aldus dat het beperkt is tot het hier en nu. Ik heb er ook geen probleem mee om een schapenleven te beeindigen (mits dat respectvol en zorgvuldig gebeurt). Je stopt daar geen dromen mee, je veroorzaakt geen leed bij de "nabestaanden", je beeindigt alleen een leven. Een leven dat - in het geval van mijn schaapjes - een goed schapenleven is geweest.
Dat is natuurlijk jouw inschatting, maar desalniettemin blijkt zeker uit meer recentelijk onderzoek dat dieren toch echt wel relaties aangaan met andere en jongen (kijk naar koeien die huilen als hun jong wordt afgepakt). En dat het gevolg voor kalven enorm is.

Nou weet ik over schapen niet genoeg, en daar is ook nog bar weinig onderzoek naar gedaan. Het is daarom natuurlijk volstrekt onlogisch om te claimen dat ze iets wel of niet hebben.

Prima dat jij er verder geen problemen mee hebt om iets wat een goed leven gehad heeft te doden. Je kunt dan de klassieke deontologie vs utilitarisme discussie weer op laten waaien. Daar heb ik voor de 10e keer in dit topic geen zin in. Ik weet wel dat ik nu een goed leven hebt, en als iemand mij zou doden (ookal zou ik daar niets van voelen), het gemis van het leven het grootste leed is wat mij ooit aangedaan kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een varken als soort kun je in een dergelijke discussie niet vergelijken met individuele gevallen van een andere soort. Nou ja, het kan wel, want het gebeurt, maar het is een beetje kansloos om je punt te maken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
Jij zegt dat iemand die niet een sloot uit kan komen geen bewustzijn heeft. Dat kan een gehandicapten of jong kind ook niet. Die vergelijking slaat dus kant noch wal.
Je redenatie klopt helemaal niet. Misschien moet je even wat rustiger aan doen, zodat je kan nadenken over wat je opschrijft. Een gehandicapte kan de sloot niet uit, omdat die gehandicapt is, niet omdat hij niet kan nadenken. Een koe komt er niet uit, omdat hij niet kan nadenken. (en als de brandweer komt helpen, dan werkt hij enorm tegen ipv mee, rara hoe kan dat)
Waarom zo fel? Omdat je duidelijk geen idee hebt waar je over praat. Je bewijst niets met wetenschappelijke onderzoeken, en maakt werkelijk claims waarvan we 20-30 geleden al wisten dat ze niet waar zijn.
Je arrogantie past niet bij de bewijsvoering die je zegt te leveren. Bewijs jij eerst maar eens dat een varken slimmer is dan een 3 jarige, want dat bewijs is nergens terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
@The End hier is een artikel van de melk industrie zelf: https://thedailymilk.nl/hoe-slim-is-een-koe/

Conclusie: "De koe is geen bewegend standbeeld, geen gevoelloze melkmachine. De koe is een wezen met emoties en bewustzijn."

En hier een paar artikelen ove rinteligentie en bewustzijn bij varkens:
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://phys.org/news/2009-10-pigs-mirrors.html

https://www.wur.nl/nl/sho...s-en-mensen-Pig-Chase.htm

Varkens gebruiken zelfs gereedschap om dingem voor elkaar te krijgen, zoals een steen om te kijken of er stroom op een schrikdraad staat en een stok om gaten te graven om een nest voor de jonge te kunnen maken. (Zie trouw artikel)

[ Voor 54% gewijzigd door yakmak op 25-09-2020 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:46:
[...]

Je redenatie klopt helemaal niet. Misschien moet je even wat rustiger aan doen, zodat je kan nadenken over wat je opschrijft. Een gehandicapte kan de sloot niet uit, omdat die gehandicapt is, niet omdat hij niet kan nadenken. Een koe komt er niet uit, omdat hij niet kan nadenken. (en als de brandweer komt helpen, dan werkt hij enorm tegen ipv mee, rara hoe kan dat)

[...]

Je arrogantie past niet bij de bewijsvoering die je zegt te leveren. Bewijs jij eerst maar eens dat een varken slimmer is dan een 3 jarige, want dat bewijs is nergens terug te vinden.
Je leest de onderzoeken dus niet. Dan is een discussie vooraf al behoorlijk lastig. Misschien een filmpje dan?

Hier nogmaals meer wetenschappelijke documentatie: hier, en hier, en hier (gaat over varkens die gereedschap gebruiken).

Varkens voeren cognitieve taken beter uit dan kinderen van drie jaar of op gelijk niveau, is de algemene opvatting tot nu toe. Er is in de afgelopen tien jaar steeds meer onderzoek gedaan en er wordt ook nog volop onderzoek gedaan naar de cognitieve vaardigheden van verschillende organismen.

Dit is overigens mijn laatste reactie, want je probeert zelf dingen te beweren zonder ze te onderbouwen. Lees ook even de reactie en stukken van @yakmak, daar zitten ook stukken in het Nederlands tussen.

@naitsoezn

Hoezo zou je cognitieve taken die beide soorten kunnen doen niet vergelijken? Dat lijkt mij juist de manier om cognitie te testen.

Uiteraard is het lastig om zaken als gereedschap te testen, want gereedschap zoals wij dat kennen is een menselijk construct gemaakt voor je handen. Veel dieren, zoals varkens en koeien, hebben geen handen. Dan zijn cognitieve taken juist een goede vervanger.

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 25-09-2020 15:56 ]

• Bor

Bor

WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...

[list]
Slimmer dan is als het op dieren aankomt een lastige uitspraak. De wereld er helemaal nog niet uit hoe je überhaupt intelligentie onder dieren goed kunt meten. Er zijn wat tests als 'herkent een dier een soortgenoot of zichzelf in de spiegel' maar echt objectieve tests zijn er AFAIK niet. Daarbij vind ik filmpjes en andere informatie uit twijfelachtige bron altijd lastig. Je weet niet hoe goed een onderzoek is uitgevoerd, of een dier getrained is of niet etc. Er is veel misleiding helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JLius
The End schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:33:
[...]

Nogmaals; reageren op een spiegelbeeld maakt iets niet zelf bewust. Dit kan een computer b.v. ook. Is die dan zelf bewust?

Je geeft zelf al aan dat de wetenschappers daaruit niet 'kunnen concluderen dat'. De huidge conclusie is dus nog steeds: 'er is geen bewijs'. Er wordt door onderzoekers zelf gefilosofeerd dat het mogelijk nooit bewezen kan worden.

Wetenschappers staan niet aan mijn of jouw kant. Wetenschappers onderzoeken. De uitkomst daarvan neem ik over ongeacht wat ik er zelf over denk.

De Cambridge Declaration on Consciousness is geen wetenschappelijk document. Het is een declaratie van een groepje wetenschappers die een mening uitdragen.

[...]

De kennis die we nu hebben over het dierlijke brein zegt zo goed als niks. Misschien kan je wat over apen concluderen, maar daar houdt het wel bij op. Uiteraard is jouw mening prima. Ik ben van mening dat als een tijger een dier mag doden, dat ik het ook mag. Of wil je de tijger ook vervolgen voor moord?
Ik ben geen 100% vegan en zeker geen vegan fundamentalist, maar *knip*
Brainiacs, not birdbrains: Crows possess higher intelligence long thought a primarily human attribute

Op de man spelen is niet toegestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

JLius schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:43:
[...]

Ik ben geen 100% vegan en zeker geen vegan fundamentalist, maar *knip*
Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij kan "een beetje vegan" niet per definitie. Je bent vegan of je bent het niet.
qadn schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Ik als niet vegetarier let daar dus wel op. Leer is met de huidige technologie totaal niet meer nodig voor stoffen die lang goed blijven.
Deze vind ik wel interessant want om wat voor stoffen heb je het dan bijvoorbeeld? Ik zoek iets wat wel dezelfde luxe uitstraling en eigenschappen heeft van leer wat ook geschikt is voor meubels. Bij vrijwel elke zaak waar ik ben geweest geeft men al snel aan dat leer toch het langst goed blijft. Kunstleder is in ieder geval een stuk minder duurzaam.

[ Voor 47% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 22:36

ThunderNet

Flits!

Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:19:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij kan "een beetje vegan" niet per definitie. Je bent vegan of je bent het niet.
Maar waar leg je dan precies de grens?
De term veganisme is een redelijk afgebakende term die, zoals de Vegan Society omschrijft een levensstijl inhoudt die zo ver mogelijk alle vormen van dierlijk gebruik en misbruik wil vermijden. Zowel voor voedsel, kleding als elk ander doel waarvoor dieren gebruikt worden.
Uit de TS.. "wil vermijden", is nogal een vage bewoording als je het mij vraagt en geeft naar mijn idee ruimte om bepaalde dingen wel of niet te doen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Serieuze reacties graag, op deze manier is het alleen maar uitlokking/flamebait.

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik denk dat je prima vegan ideeën kunt toepassen en hier selectief in kan zijn. Maakt dat jou een vegan? In mijn ogen niet. Dat is overigens ook wat ik het meest hoor van vegans zelf. Een vegan is ook niet het zelfde als een vegetariër immers. Hoe kijken de vegans in dit topic hier tegen aan?

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 22:10
Ja hoor. De wereld bestaat niet uit zwart wit, maar vooral een boel grijs.

Vwb veganisme, ik ben ook veganist, maar geen radicale. Dwz, ik loop geen vlees of dierproducten, maar ga niet radicaal alles uitsluiten. Nog sterker, als ik in een restaurant zit een bij een verassing menu zit zelfs vlees eet ik dat gewoon op. Ik kan ook prima omgaan met mensen die vlees eten, en verwacht niet dat zij hun leven aanpassen. Ik vind dat hun eigen zaak. Als ze me vragen waarom vind ik het erg leuk om erover te spreken en discussiëren, maar verder dan dat gaat het niet.

Ik beweeg me dus op dit grijze spectrum laat me door niemand in een hokje drukken. Leeft heerlijk en niemand voelt zich (moreel) onder druk gezet door mij. Heb zo al heel wat mensen zien doen besluiten minder of helemaal geen vlees meer te eten.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:54
Het is inderdaad maar een benaming en uiteindelijk gaat het om hoe je in het leven staat en wat je belangrijk vindt. Ik noem mijzelf vegan, omdat ik geen dierlijke producten consumeer of gebruik. Er zullen andere vegans zijn die nog strikter zijn dan ik, en bijvoorbeeld ook niet zou gauw willen zitten op een lederen stoel. Dat heb ik niet, maar ik zou geen lederen stoel kopen. Daarentegen, ik zou ook liever niet op een stoel gemaakt van bont willen gaan zitten. Zoals je ziet is het niet allemaal zo 100% zwart/wit gedefineerd. Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken. Je kunt wel bijvoorbeeld je vriendengroep erop selecteren en eerder willen optrekken met degenen die ook een bepaalde mate van vegan zijn naleven die jij belangrijk acht.
Bijvoorbeeld @wowly zou geen moeite hebben om vlees te eten in een restaurant bij een verassingsmenu. Ik wel en zou dan sowieso ook geen verassingsmenu kiezen als ik niet zeker weet dat het 100% vegan is. Ik zou ook niet iets dierlijks eten als men per ongeluk de bestelling verkeerd heeft doorgegeven en ik een vleesgerecht geserveerd krijg. Ik wil dat gewoon niet.
Ik heb wel vrienden/vriendinnen die niet vega(n) zijn, maar ik zou bijvoorbeeld niet kunnen voorstellen een nieuwe partner te krijgen die niet op z'n minst vega leeft.

Mijn doel voor ogen is zoveel mogelijk beperken en voorkomen van dierlijk leed en alle initiatieven zijn welkom.

[ Voor 30% gewijzigd door segil op 28-09-2020 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:37:
[...]
Ik denk dat je prima vegan ideeën kunt toepassen en hier selectief in kan zijn. Maakt dat jou een vegan? In mijn ogen niet. Dat is overigens ook wat ik het meest hoor van vegans zelf. Een vegan is ook niet het zelfde als een vegetariër immers. Hoe kijken de vegans in dit topic hier tegen aan?
Als vegan probeer ik dierenleed, waar praktisch haalbaar, te voorkomen. Vlees eten in een restaurant zou voor mij totaal ondenkbaar zijn.

Ik kreeg laatst een rondleiding bij een micro-brouwer in Groenlo, die trots vertelde dat ze hun bierbostel als voer verkopen aan een 'heel mooi melkveehouderijbedrijf'. Van die brouwer drink ik nu dus nooit meer bier, omdat ik daarmee indirect dierenleed zou financieren. Ik sta er dus iets strikter in dan @wowly.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

wowly schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:38:
Ja hoor. De wereld bestaat niet uit zwart wit, maar vooral een boel grijs.
Natuurlijk is er een heleboel grijs maar iemand die vlees eet noem ik echt geen veganist of vegetariër.
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
[...]

Ik kreeg laatst een rondleiding bij een micro-brouwer in Groenlo, die trots vertelde dat ze hun bierbostel als voer verkopen aan een 'heel mooi melkveehouderijbedrijf'. Van die brouwer drink ik nu dus nooit meer bier, omdat ik daarmee indirect dierenleed zou financieren. Ik sta er dus iets strikter in dan @wowly.
Ik vrees dat je dan relatief nog maar weinig bier kan drinken. De meest voor de hand liggende manier om nog iets met bierbostel te doen is veevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
[...]
Ik vrees dat je dan relatief nog maar weinig bier kan drinken. De meest voor de hand liggende manier om nog iets met bierbostel te doen is veevoer.
Ik realiseer me, dat ik inderdaad bij andere brouwers (en zeker bij de microbrouwer waar ik aandeelhouder van ben) moet informeren wat zij met hun bostel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
[...]

Als vegan probeer ik dierenleed, waar praktisch haalbaar, te voorkomen. Vlees eten in een restaurant zou voor mij totaal ondenkbaar zijn.

En ik respecteer dat ten volle! Ik heb ook bewondering voor mensen die hier zo ver in kunnen gaan. En het mooie is ook dat die ruimte er is om er op onze eigen manier mee om te kunnen gaan. Ik verwacht zelf dat binnen deze generatie in de 1e wereldlanden het vleesconsumisme fors zal verminderen. en dan niet zozeer om de reden dat mensen het erg vinden voor de dieren, maar vooral omdat ze er zelf zoveel ongezonder van worden.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
[...]

Natuurlijk is er een heleboel grijs maar iemand die vlees eet noem ik echt geen veganist of vegetariër.

[...]

Ik snap dat, iedereen mag zich noemen zoals hij wil. Ik noem mij dan ook geen echte veganist, of vegetarier. Ik heet gewoon Jan. Ik ik eet vrijwel geen vlees, of vleesproducten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]

Ik realiseer me, dat ik inderdaad bij andere brouwers (en zeker bij de microbrouwer waar ik aandeelhouder van ben) moet informeren wat zij met hun bostel doen.
Je kan er ook brood mee bakken, zwammen op kweken (vziw gebeurt dit niet in Nederland) en weggooien, maar als je er als brouwer nog iets voor wil hebben is het veevoer. Ik begrijp trouwens werkelijk niet waarom je dat framed als dat de brouwer actief bijdraagt aan leed. Het initiatief ligt vrijwel altijd bij de boer. Als de boer die biertjes drinkt men je de brouwer toch ook niets kwalijk?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Veganisme is afgebakend in termen dat:

Heel kort door de bocht: een inheemse stam of inuit die wellicht "diervriendelijker" wilt leven eet bijvoorbeeld geen vlees, maar heeft niet de middelen die wij hebben om een rijk plantaardig dieet te volgen. Die persoon doet dan zoveel als die kan, maar eet wellicht wel hier of daar dierlijke bijproducten.

In het Westen (laten we even Nederland als voorbeeld nemen) is veganisme heel erg makkelijk, en kun je simpel door het leven zonder het eten van dierlijke producten. Het is daarom mijn inziens dan ook onlogisch om dierlijke producten naar binnen te werken (ookal is het occasionally) en jezelf veganist te noemen. Terwijl een inuit dat wel zou kunnen. Het gaat uiteindelijk dus om de intentie. Doe je er alles aan zoveel mogelijk dierlijke producten en middelen te mijden? Dan ben je in mijn ogen gewoon een veganist.

Story time: Ik ben al in best wat landen geweest als veganist (incl Japan) en het is eigenlijk overal wel te doen. Een vriendin van mij heeft als veganist een wereldreis gemaakt (12 maanden, zuid amerika, azie, en afrika met name) en heeft het ook voor elkaar gekregen om veganist te zijn. Ze is wel een keer heel erg ziek geweest (een infectie), heeft toen in een Zuid-Amerikaans ziekenhuis gelegen en heeft daar "vegetarisch" gegeten. Ze kon toen echt niet anders, en ik vind niet dat ze daardoor minder veganist is.

Nou kun je beargumenteren dat een wereldreis maken sowieso niet nodig was geweest en dat ze de situatie dus had kunnen mijden. Sure. Maar dat maakt haar in mijn ogen niet minder veganist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MrAngry schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:10:
[...]
maar als je er als brouwer nog iets voor wil hebben is het veevoer. Ik begrijp trouwens werkelijk niet waarom je dat framed als dat de brouwer actief bijdraagt aan leed.
Omdat ik dan dus een product gebruik, waarvan ik weet dat het productieproces (financieel) afhankelijk is van de uitbuiting van dieren. Zo'n product wil ik liever niet gebruiken.
En die brouwer verkoopt zijn afval bewust aan een industrie die koeien uitbuit en dood maakt. Daarmee draagt hij actief bij aan dierenleed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:29:
[...]
Omdat ik dan dus een product gebruik, waarvan ik weet dat het productieproces (financieel) afhankelijk is van de uitbuiting van dieren. Zo'n product wil ik liever niet gebruiken.
En die brouwer verkoopt zijn afval bewust aan een industrie die koeien uitbuit en dood maakt. Daarmee draagt hij actief bij aan dierenleed, toch?
Maar hoe ver ga je daar dan in ?
Doe je dan ook geen zaken meer met iets of iemand die bijvb iets doet aan de interieurbouw van supermarkten die bewust bedraagt aan het verkopen van die uitgebuite en gedode koeien ?
En als het nog een stap minder direct is, kan het dan wel ?
Hoe bepaal je zelf dan die grens hoe direct of indirect moet of mag het zijn ?

Of is het een beetje een "wat niet weet wat niet deert'tje", want je komt toch al heel gauw in een paar stappen dat eigenlijk alles en iedereen er wel op een of andere manier aan bijdraagt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:37:
[...]

Doe je dan ook geen zaken meer met iets of iemand die bijvb iets doet aan de interieurbouw van supermarkten die bewust bedraagt aan het verkopen van die uitgebuite en gedode koeien ?
En als het nog een stap minder direct is, kan het dan wel ?
Hoe bepaal je zelf dan die grens hoe direct of indirect moet of mag het zijn ?

Of is het een beetje een "wat niet weet wat niet deert'tje", want je komt toch al heel gauw in een paar stappen dat eigenlijk alles en iedereen er wel op een of andere manier aan bijdraagt ?
Ik denk dat het heel simpel is: hoever je daarin wilt gaan heeft weer te maken met praktisch en mogelijk.

Als ik iets bij winkel x koopt, dan draag ik ook bij aan salaris van werknemer Y, en wie weet wat hij of zij met het geld gaan doen. Toch koop ik vegan product x, wat bijdraagt aan de stimulering van dat product en meer vraag naar vegan producten. Zo is het een afweging.

Hetzelfde geldt voor een veganist zelf. Je kunt veganist zijn. Je kunt activist zijn. Je kunt ook elke cent die je verdient buiten je eigen levensbehoefte om uitgeven aan goede doelen/sanctuaries. Dus niet meer uit eten, op vakantie, leuke dingen doen, tech kopen en al dat geld uitgeven aan "het verbeteren van de wereld". Ik weet niet hoe gelukkig je daarvan wordt, maar in principe doe je dan het meest.

Alcohol en bier is trouwens goed te achterhalen: http://www.barnivore.com/ en http://vegan.ricksmind.com/

Vrijwel elk bier van de grote bekende brouwerijen is vegan, muv Bavaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:37:
[...]
Dat is een goede vraag, en dat weet ik oprecht niet. In het geval van de brouwer ben ik vooral erg geschrokken van zijn schaamteloos enthousiasme voor het 'mooie' melkveehouderijbedrijf.
Ik ben blij hier wat nuancering te lezen, want anders is het einde inderdaad zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
WolfsRain schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:43:
Alcohol en bier is trouwens goed te achterhalen: http://www.barnivore.com/ en http://vegan.ricksmind.com/

Vrijwel elk bier van de grote bekende brouwerijen is vegan, muv Bavaria.
Ik zie bavaria daar toch als "vegan friendly" staan ?
Ben het er niet mee eens, want ik vind het een lichte marteling voor m'n smaakpapillen en derhalve ook een zekere mate van kwelling van een dier, maar goed ;).

Hmm met m'n beerenburgje zit ik "goed", toch interessant dat iemand dat heeft opgediept :)
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:46:
Dat is een goede vraag, en dat weet ik oprecht niet. In het geval van de brouwer ben ik vooral erg geschrokken van zijn schaamteloos enthousiasme voor het 'mooie' melkveehouderijbedrijf.
Ik ben blij hier wat nuancering te lezen, want anders is het einde inderdaad zoek.
Vanuit jouw filosofie snap ik dat, aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen. Ergens past het zelfs wel bij het gebruik van dieren, waarbij er ook weinig onbenut blijft.

[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 28-09-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
[...]
aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen.
Klopt, hij was er erg blij mee, dat ze niets weggooiden. Terwijl ik in dit geval liever zou zien, dat hij het gewoon weg zou gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
[...]

Ik zie bavaria daar toch als "vegan friendly" staan ?
Ben het er niet mee eens, want ik vind het een lichte marteling voor m'n smaakpapillen en derhalve ook een zekere mate van kwelling van een dier, maar goed ;).

Hmm met m'n beerenburgje zit ik "goed", toch interessant dat iemand dat heeft opgediept :)

[...]

Vanuit jouw filosofie snap ik dat, aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen. Ergens past het zelfs wel bij het gebruik van dieren, waarbij er ook weinig onbenut blijft.
Ah is veranderd in februari dit jaar kennelijk _/-\o_ .

Als niet drinkende vegan ben ik natuurlijk ook bar slecht geïnformeerd.

Haha, dat Bavaria niet in de "smaak" valt hoor ik wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat Bavaria dan heeft veranderd, waarom ze eerst niet " vegan friendly " waren en nu wel ;) :Y)
WolfsRain schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:04:
Veganisme is afgebakend in termen dat:

Heel kort door de bocht: een inheemse stam of inuit die wellicht "diervriendelijker" wilt leven eet bijvoorbeeld geen vlees, maar heeft niet de middelen die wij hebben om een rijk plantaardig dieet te volgen. Die persoon doet dan zoveel als die kan, maar eet wellicht wel hier of daar dierlijke bijproducten.

In het Westen (laten we even Nederland als voorbeeld nemen) is veganisme heel erg makkelijk, en kun je simpel door het leven zonder het eten van dierlijke producten. Het is daarom mijn inziens dan ook onlogisch om dierlijke producten naar binnen te werken (ookal is het occasionally) en jezelf veganist te noemen. Terwijl een inuit dat wel zou kunnen. Het gaat uiteindelijk dus om de intentie. Doe je er alles aan zoveel mogelijk dierlijke producten en middelen te mijden? Dan ben je in mijn ogen gewoon een veganist.
Tja, waar leg je de grens.
In principe zou een inheemse stam / inuit het dan ook moeten overleven zonder voedsel uit dierlijke bronnen te halen.
Wellicht verkort dat zijn/haar " levensduur " of kwaliteit van leven, maar dat zou niet echt van belang moeten zijn.
Of de huiskat die " er alles aan doet " om zo weinig mogelijk dierlijke producten te consumeren en daarom ook wel eens zijn vleesmaaltijd gemixt krijgt met doperwten.
Ook al doen beide hun best en consumeren enkel wat door hen noodzakelijk wordt geacht aan dierlijk voedsel, maakt dat ze nog niet vegan, waarbij de huiskat per definitie niet vegan is en dat nooit zal zijn.

Behalve als we dan spreken vanuit een ideologie, maar dan blijft het alsnog vreemd & interessant tegelijkertijd dat je het dus in bepaalde situaties wel accepteert dat er ( met name ) mensen dierlijke producten consumeren.
Het begint op deze manier een beetje te lijken op zoals bij de moslims het geval is; dat je geen varkensvlees mag eten, maar als je het oprecht niet wist dat je varkensvlees gegeten had, dat het dan geen probleem is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yakmak
JohanNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:43:
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat Bavaria dan heeft veranderd, waarom ze eerst niet " vegan friendly " waren en nu wel ;) :Y)
Van bier weet ik het even niet zetker, maar ik denk dat het hetzelfde als wijn is. Het gaat om het klaringsproces, hier kunnen dierlijke producten voor gebruikt worden zoals vislijm en gelatine. Ik denk dat ze nu geen dierlijke producten meer gebruiken om te klaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
JohanNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:43:

[...]

Tja, waar leg je de grens.
In principe zou een inheemse stam / inuit het dan ook moeten overleven zonder voedsel uit dierlijke bronnen te halen.
Wellicht verkort dat zijn/haar " levensduur " of kwaliteit van leven, maar dat zou niet echt van belang moeten zijn.
Of de huiskat die " er alles aan doet " om zo weinig mogelijk dierlijke producten te consumeren en daarom ook wel eens zijn vleesmaaltijd gemixt krijgt met doperwten.
Ook al doen beide hun best en consumeren enkel wat door hen noodzakelijk wordt geacht aan dierlijk voedsel, maakt dat ze nog niet vegan, waarbij de huiskat per definitie niet vegan is en dat nooit zal zijn.

Behalve als we dan spreken vanuit een ideologie, maar dan blijft het alsnog vreemd & interessant tegelijkertijd dat je het dus in bepaalde situaties wel accepteert dat er ( met name ) mensen dierlijke producten consumeren.
Het begint op deze manier een beetje te lijken op zoals bij de moslims het geval is; dat je geen varkensvlees mag eten, maar als je het oprecht niet wist dat je varkensvlees gegeten had, dat het dan geen probleem is ;)
Hier toch 4 huiskatten (5 eigenlijk, een is overleden op haar 17e) die al meer dan 5 jaar 100% plantaardig leven. Incl jaarlijkse checkups bij de DA.

Het is ook maar net wat praktisch mogelijk is, en wat je voor jezelf als grens stelt. Ik ken ook veganisten die hun katten vlees voeren. Uiteindelijk wordt "jouw veganisme" niet bepaald door hoe veganistisch je kat, hond, partner, vader, moeder whatever is 😜.

Ik zie bijvoorbeeld veganisten die weigeren de nieuwe plantaardige burger bij Burger King te eten, want wordt op dezelfde gril gebakken als vlees. Is een veganist die dat wel doet geen veganist meer? In mijn ogen niet.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22
niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:29:
Ik ben toch benieuwd hoe je denkt dat er minder dierenleed zou zijn indien die brouwer zijn afvalproduct niet aan een melkveebedrijf zou verkopen.

Zou die melkveehouder er dan mee ophouden?
Zou die melkveehouder dan minder koeien houden?
Zou die melkveehouder dan een extra beter leven ster op z'n melk mogen plakken?

Deze vraag komt misschien wat trollerig over maar hij is echt oprecht bedoeld.

Wat als de brouwer geen cent voor het veevoer zou krijgen en op die manier niet 'afhankelijk' zou zijn van de bioindustrie?
Wat als het veevoer niet voor een melkveehouders bedrijf zou worden gebruikt maar als bijvoeding voor stervende edelherten op de Oostvaardersplassen?
Wat als het veevoer gebruikt zou worden op een kinderboerderij?

Als je deze logica doortrekt, zou je dan ook geen benzine mogen tanken bij benzinestations en oliemaatschappijen die diesel leveren aan veetransportbedrijven?
Zou je geen wandelschoenen mogen kopen van bedrijven die ook laarzen maken die de melkboer gebruikt?
Zou je geen schuurtje mogen bouwen met golfplaten die ook op melkveestallen worden gebruikt?
Hoe ver ga je daar in?
Pagina: 1 ... 13 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic