Sorry!
Weer wat geleerd vandaag
Je moet jezelf geen doel voor ogen houden waarvan je weet dat je het niet gaat kunnen volhouden. Dat leidt alleen maar tot frustratie.Michael_OsGroot schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:43:
Ik ben sinds een tijdje praktisch vegetarier - ik eet bewust eigenlijk bijna alleen maar vegetarisch en was dus geprikkeld om ook hier even te kijken. Als je ziet wat er nu ligt van de vegetarische slager dan kan je je geluk niet op. Na het doorlezen van de TS moet ik zeggen dat ik toch denk dat ik nog wat stapjes kan zetten.
Mijn achtergrond: ik word me er steeds meer van bewust dat mijn ecologische voetafdruk te groot is en het hele concept van bio-industrie staat me ook echt fel tegen.
Maar bijvoorbeeld melk of ei eten had ik nooit echt van gedacht dat het lastig zou zijn om te verantwoorden. Ik koop altijd het 'groenste' pak melk in het schap en dacht dat als ik 3 sterren vrije uitloop ei zou kopen dat het wel snor zat.
Het idee van zegmaar die kleine boer die 6 kippen heeft die vrij op het erf rondscharrelen en elke dag een ei leggen. Wat mij betreft mag het wat meer kosten als het écht groen is. Maar nu blijkt dus dat ik daarmee alsnog een hele boel shit in stand houd die me tegen staat.
Nu ik dit zo typ bemerk ik bij mezelf ook cognitieve dissonantie eigenlijk. Ik zie mezelf als milieubewust, maar nog steeds is de aarde niet groot genoeg voor 7 miljard mensen zoals ik.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk, hoe zijn jullie overgestapt naar veganisme? En hoe lang duurde dat?
Ik kijk naar mezelf en zie dat ik 5 jaar terug zonder schaamte nog naar zo'n onbeperkt spare ribs avondje ging. Dat zie ik mezelf nu nooit meer doen. Maar heel af en toe een steak (1x in de 2 maanden oid) vind ik nog steeds heerlijk terwijl ik rationeel dit absoluut niet kan verklaren of verantwoorden. Om nu cold turkey te zeggen pats boem dat lukt me niet. En een keer een koek op het station kopen waar ei in zit, is dat iets wat jullie wel eens doen?
[ Voor 25% gewijzigd door WolfsRain op 21-09-2020 21:01 ]
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Ow, excuses, ik had nog niet door dat het hier een exclusief clubje was. Dan laat ik het proselitisme verder aan jou over en moei ik me er verder niet meer mee 😁WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:53:
Laten we in ieder geval wel de nuance houden dat veganisme geen dieet is maar een levenstijl. En dat veganisme begonnen is, en als filosofie heeft, dat het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden niet te rechtvaardigen is.
"Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose."
https://www.vegansociety.com/go-vegan/definition-veganism
Ik denk dat @Michael_OsGroot prima zelf kan bepalen wat een grote en kleine stap voor hem is. Ik zou die steak gewoon lekker overslaan. Ik ben zelf 5 jaar geleden overgestapt naar veganism, ik ben van vlees, naar een week vegetariër naar cold turkey veganist gegaan. De periode waarin ik het deed was daarnaast ook niet ideaal, ik had namelijk de eerste tekenen van gordelroos de dag voordat ik besloot veganist te worden. Oh well.
Dat veganisme lastig is, zonder dat je veganisten om je heen hebt, durf ik te betwijfelen. Ik ben zelf ook helemaal alleen begonnen, niemand om mij heen die veganist was.
Een paar weken later is mijn moeder veganist geworden. Twee van mijn beste vrienden zijn veganist geworden. Ik heb mijn vrouw leren kennen door veganisme, bijna vier jaar geleden. Je moet het zelf ook gewoon opzoeken, als je daar behoefte aan hebt. Maar wees niet bang om de enige te zijn, zeker nu niet! Er zijn daadwerkelijk zoveel opties in Nederland, zowel in restaurants (gebruik Happycow) als in de supermakt.
25 jaar geleden aten wij thuis vaak vegetarisch (mijn moeder wilde af en toe geen vlees eten). Je had toen de keuze uit Tofu en wat vegetarische kaasschnitzels. Vergeleken daarbij heb je het nu echt heel makkelijk hoor in Nederland.
Als de mensen die om je heen staan niet open staan voor nieuwe ideeën, tjah. Bovendien, mijn vrienden die geen veganist zijn maken graag een uitzondering om naar een vegan restaurant te gaan, het gaat immers om af en toe. Je vraagt ze niet om elke dag vegan te eten. Verder moeten ze het lekker zelf weten en laat ik maar al te graag zien hoe makkelijk veganisme is en hoe lekker het eten is
De biologische en groene mythe moeten we ook vanaf. Het is niet reëel in onze wereld. Je kunt iets niet humaan slachten. En bovendien staan dieren niet in dienst van de mens. Daarnaast geldt heel simpel dat we de ruimte niet hebben om alle gefokte dieren een leuk en plezierig "kort leven" te geven. Kijk ook naar Cowspiracy of pak er gewoon een recent wetenschappelijk onderzoek bij.
[ Voor 4% gewijzigd door JLius op 21-09-2020 21:41 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Je moet mijn antwoord wel in de context van jouw vraag lezen. Het ging namelijk over de vraag waarom er niet meer media-aandacht voor is. Dat is volgens mij onder andere omdat er geen wetenschappelijke consensus is voor die meest extreme maatregelen (bijvoorbeeld om de hele vleesindustrie af te schaffen). Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe je dergelijke berichtgeving voor je ziet, bijvoorbeeld in het nieuws. Dat het bij een opinieprogramma ter sprake komt snap ik wel, maar dan zul je ook experts krijgen die betogen dat het wel houdbaar is met wat meer maatregelen om de industrie veilig te houden.JLius schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:55:
[...]
Ik vind het een beetje vreemd dat je een boek afschrijft dat je niet eens gelezen hebt op basis van 1 kritiek op een ander boek van de auteur dat je ook niet gelezen hebt. Dat is niet kritisch zijn, dat heet bevooroordeeld zijn.
Het gaat ook over de vleesindustrie in de VS, die kan je niet vergelijken met de Europese (dat schrijft hij ook in zijn boek, dat industriële veehouders uit Europa gedegouteerd zijn als ze op bedrijfsbezoek gaan in de VS.)
Hier loop je dus eigenlijk ook al vooruit op de wetenschap. Je stelt dus eigenlijk dat jij al weet wat gezond is maar dat er in de wetenschap nog wel twijfel over bestaat. Dan zou het toch raar zijn als de media nu al met de boodschap komt dat zij al weten wat het beste is? Daarmee zouden ze volgens mij een hoop geloofwaardigheid verliezen en krijg je meteen critici over je heen die je betichten van het negeren van tegenstrijdige onderzoeken (wat ik dus eerder aanhaalde omtrent een ander boek van de door jou aangehaalde auteur) en het overdrijven van zijn mening (waar hij ook van beschuldigd wordt).JLius schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:45:
Daarnaast is er een verschuiving bezig naar 'gezonde levensstijl' en de meeste mensen zijn het er wel mee eens dat meer groenten en minder vlees eten daar een belangrijk onderdeel van is. Dat heeft een positief effect op het milieu (tenzij ze die groenten van de andere kant van de wereld over vliegen) al doen mensen dit in de eerste plaats voor zichzelf. Je hebt natuurlijk altijd tegenbewegingen (Keto/carnivory...) maar dat verdwijnt volgens mij vanzelf wel weer zodra de wetenschap/geneeskunde de preventie volledig zal omarmen en er ook geen twijfel meer over zal bestaan wat gezond is en wat niet.
Maar het idee van die filosofie is toch niet alleen voor jezelf maar ook om anderen daar bewust van te laten zijn? Als een klein groepje geen vlees eet maar de rest wel dan heeft de abstentie van die kleine groep weinig impact. Dat is volgens mij een daadwerkelijk verschil met andere filosofieën waarbij de aanhangers al tevreden zijn als ze zelf die filosofie volgen. Door iedereen die niet 100% binnen de filosofie past als buitenstaander te bestempelen beperk je volgens mij de groei van die filosofie.WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:53:
Laten we in ieder geval wel de nuance houden dat veganisme geen dieet is maar een levenstijl. En dat veganisme begonnen is, en als filosofie heeft, dat het gebruik van dieren voor menselijke doeleinden niet te rechtvaardigen is.
Volgens mij klopt die vergelijking niet echt. Dit zou kloppen als veganisten puur naar hun eigen consumptie kijken en het ze niet uitmaakt wat anderen doen. De indruk die ik krijg is echter dat ze dus wel willen dat de vleesindustrie beperkt wordt, maar dat ze niet over in discussie willen gaan met vleeseters.WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:45:
Dat iemand opweg is naar een meer plantaardig leven is super, daar ben ik ook als veganist blij mee. Maar het goed praten van het eten van een steak of dierlijke producten staat haaks op dit topic. Nogmaals, dat is net als het verheerlijken van de PlayStation 5 in het Xbox Series X topic. Dat slaat kant noch wal.
[ Voor 9% gewijzigd door WolfsRain op 21-09-2020 23:06 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Tja, ik ben zelf niet zo'n fan van dingen die dan weer gaan proberen op vlees te lijken. Als dat het punt is kan ik ook wel gewoon vlees eten. In plaats daarvan lijkt het mij prettiger om juist meer groente te eten. Gewoon groente en fruit is natuurlijk wat meer werk om te bereiden (schillen / koken) dan kant en klaar vlees, maar in die zin vergelijkbaar met rauw vlees wat je ook nog moet bereiden.WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:00:
Over beleg en brood gesproken, probeer eens Quorn op brood (vegan pepperoni, ham of kip). Filet American van de vega slager of Kips. Vegan smeerworst van kip of de vegetarische slager. Er is zoveel, om over hummus, muhammara en andere smeersels nog niet te beginnen.
Ja, misschien is minder vlees eten meer iets voor een apart topic (waar veganisten dan ook een interessant onderwerp in kunnen zien). Ik ben er niet genoeg mee bezig om zo'n topic te maken, maar ik denk dat dat in ieder geval wel een interessant onderwerp is.Ik begrijp je punt verder, maar die reikt meer buiten veganisme. Nogmaals, veganisme is in basis een ethische beweging tegen het gebruik van dieren. Dat is de basis. Daarvanuit kun je verder discussieren, maar als je al aan die basis gaat twijfelen en het consumeren van dierlijke producten binnen dat concept goed gaat praten. Dan is iedereen veganist omdat piet op zondag een appel heeft gegeten, begrijp je?
Zoals ik al aangaf. Een topic voor vegetarisme, reductionisme, flexitarisme of hoe men het tegenwoordig noemt is er nog niet.
Ik snap je redenering niet helemaal hier. Ik neem aan dat je wel erkent dat er vleesproducenten zijn. Dan kun je er volgens mij ook wel over praten. Net zoals ik geen veganist ben maar er wel over kan praten.Het terugdringen van de veestapel is een interessante discussie opzich, maar heeft dus eigenlijk 0,0 te maken met veganisme. Omdat veganisme die veestapel niet erkent/goed keurt.
Maar dat is niet echt aan de orde toch? Er zijn inderdaad mensen die zoals ik zeggen geen veganist te zijn, maar daar wel over kunnen praten. Er is volgens mij niemand hier die zegt dat jullie maar vlees moeten gaan eten.Nog even over de PS5 en XBSX analogie: Het gaat er niet om dat je in een PS5 topic niet kunt zeggen, hey kijk wat ze bij Microsoft doen, dat zou ook echt tof zijn op de PlayStation 5. Nee het gaat erom dat er constant mensen het topic inkomen die zeggen dat ze XBSX op zoveel fronten beter is en dat ze niets hebben met de PS5.
Dat is denk ik meer een glas half vol of half leeg vergelijking. Als iemand bij drie maaltijden per dag vlees eet en dat terug gaat dringen tot een maaltijd dan denk ik dat toch twee van die maaltijden potentieel veganistisch zijn. Als je dan een voet tussen de deur krijgt waarbij diegene uiteindelijk een aantal favoriete recepten heeft die toevallig veganistisch zijn dan is dat volgens mij een win voor de veganisten. Om dan te zeggen dat zo iemand niet welkom is omdat hij ook nog vlees eet vind ik een beetje raar. Een beetje alsof je bij een vegan restaurant een bordje zet: carnivoren & flexitariërs niet welkom.Dat zelfde geldt voor hier. Als je vraagt hoe je een steak of bepaald dierlijk product kan vervangen, of dat je moeite hebt om kaas te laten liggen en je benieuwd bent naar alternatieven. Prima! Maar het goed praten van het eten van dierlijk product x of y of zeggen hoe lekker dierlijk product x of y is. Tjah, wat moeten we daarmee in dit topic, dat staat haaks op veganisme...
Verwijderd
In vino veritas, in aqua sanitas
Misschien inderdaad het beste, scheelt een hoop herhaling van discussie hierVerwijderd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:12:
Ik denk dat er op Tweakers echt een plaats is voor een topic met: Het minder vlees eten topic.
Veganisme gaat er echter om dat je het vermoorden van sentient beings niet okay vindt. Als je minder vlees/zuivel eet ivm gezondheid/klimaat/ ethiek, dan ben je wat mij betreft goed bezig, maar dat is geen veganisme
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Vind dit zelf ook een heel goed idee, dus bij deze nog even snel een topic geopend voordat dit idee weer op de achtergrond verdwijnt...TerraGuy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 01:09:
[...]
Misschien inderdaad het beste, scheelt een hoop herhaling van discussie hierVeganisme zit nu eenmaal in de extreme hoek en is vrij zwart/wit: je ben het 100% (of poogt daartoe) of je bent het niet. Minder vlees eten past hier dan eigenlijk niet. Zes dagen per week veganistisch eten maar op zondag een eitje bij het ontbijt en je krijgt al kans op een dikke discussie over cholesterol en dierenleed. Maar weinig mensen willen echt voor die 100% gaan dus die haken dan af. Terwijl er vermoedelijk best wel behoefte is aan praten over minder vlees eten of veganistische recepten voor af en toe.
Dus wie maakt 'm, dat topic?
Jup ik had hetzelfde. Ik was begonnen met "beter" vlees te gaan eten. Alleen nog maar 3 sterren vlees en ei en kaas enz... en dan minder, dat zou toch wel te verantwoorden zijn???Michael_OsGroot schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:09:
[...]
Dank voor de link. Dat was geen prettige video om te zien, maar soit. Met de neus op de feiten gedrukt worden is nooit leuk. Ik moet deze even laten inwerken. Geen idee ook hoe of wat maar het is bij mij echt heel snel gegaan. Van vlees eten naar bewust minder vlees eten naar me gewoon onprettig voelen bij het concept vlees eten an sich. Misschien dat ik hier wel heel erg vloek in de kerk door te zeggen dat ik vroeger veel vlees at, maar it is what it is. En het is leuk dat jullie hier rendang noemen als gerecht. Stoofvlees was vroeger echt mijn favo gerecht maar ik kan gewoon geen pan vlees meer wegkanen. Als jackfruit een goed alternatief is (en dat ga ik deze week maar eens testen) dan ben ik om.
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Persoonlijk vind ik dat iedereen die tegen dierenleed is hiernaar zou moeten streven. Of dat realistisch haalbaar is weet ik niet. Ik weet wel dat veganisme groeiende is. Het wordt steeds makkelijker om veganistisch te zijn (eten en andere consumptie goederen). dus ik heb een klein beetje hoop dat het uiteindelijk mainstream gaat worden. al is het alleen maar doordat door de afgenomen hoeveelheid vraag de prijs omhoog gaat (hoewel dat ook nog ver weg is)JohanNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 01:03:
Vraag is eigenlijk ook of veganisme wel een doel is waar iedereen naartoe zou moeten streven, of dat het vooral een bepaalde filosofie/leefwijze is die enkel voor een select aantal mensen realistisch haalbaar is en je hiervoor een bepaalde aanleg/interesse voor moet hebben.
Als het allemaal zo makkelijk was en er zo ontzettend veel voordelen aan zaten dan was zowat heel Nederland inmiddels wel vegan, lijkt me.
Wat mij betreft moet er ergens een balans worden gevonden voor de mainstream en wie alsnog volledig vegan wil zijn kan daar ook natuurlijk voor kiezen.
Daar valt vast ook nog wel veel over te discussiëren.
Maar de sfeer is hier alsnog vooral dat je vegan moet zijn, een proces moet doorlopen om volledig vegan te worden of anders doe je het fout.
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 23-09-2020 08:45 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lees je dan ook dat de plaatjes die je aandraagt voor Zuid Afrika zijn bedoelt (en hiervoor berekend op zo te zien een weinig verifieerbare manier) en daarom helemaal niet opgaan voor ons Nederlanders?Majesty schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:17:
[...]
De 'x keer douchen staat gelijk aan 1 hamburger aan water gebruik' plaatjes dragen daar ook goed aan bij. Dat is informatie die bij veel meer mensen bekend zou moeten zijn.
Naar aanleiding van deze reactie geprobeerd. Ik vond het behoorlijk tegen vallen. Smaak en structuur komen wat mij betreft niet eens redelijk in de buurt. Hetzelfde heb ik met de "beyond burger" die mij onlangs is aangeraden wat volgens de persoon die de tip gaf "niet van vlees te onderscheiden is".WolfsRain schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:40:
De dag daarvoor de vegan stooflapjes van Jumbo, die consistentie komt eng in de buurt van het echte stoofvlees. Als je daarvan houdt.
[ Voor 51% gewijzigd door Bor op 23-09-2020 20:24 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Lees je het stuk ook helemaal?Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:23:
Elke hamburger staat in Nederland ongeveer gelijk aan 6-7 maanden douchen volgens de meeste bronnen https://www.businessinsider.nl/vlees-eten-slecht-milieu/
Ik douche nog even paar minuten extra
Het stuk wat je aanhaalt geeft hiernaast al aan dat de vergelijking mank gaat.Het regenwater dat op weilanden en veldgewassen valt, heeft hierbij verreweg het grootste aandeel (zo’n 90 procent).
Smaken verschillen. Ik vind het erg goed.Bor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:17:
[...]
Lees je dan ook dat de plaatjes die je aandraagt voor Zuid Afrika zijn bedoelt (en hiervoor berekend op zo te zien een weinig verifieerbare manier) en daarom helemaal niet opgaan voor ons Nederlanders?
"Half a cup of orange juice" komt volgens de chart overeen met 12x de toilet doortrekken. Hier mist natuurlijk elke achtergrond over hoe die sinaasappel geteeld is, welk vervoer er nodig is etc. Zonder meer informatie hebben dit soort overzichtjes weinig zin imho.
[...]
Naar aanleiding van deze reactie geprobeerd. Ik vond het behoorlijk tegen vallen. Smaak en structuur komen wat mij betreft niet eens redelijk in de buurt. Hetzelfde heb ik met de "beyond burger" die mij onlangs is aangeraden wat volgens de persoon die de tip gaf "niet van vlees te onderscheiden is".
[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 23-09-2020 20:38 ]
De smaak is niet slecht maar het lijkt gewoon niet op hetgeen wat het moet voorstellen. Dat vind ik het probleem van de meeste vleesvervangers; men stelt een tot nu toe niet haalbaar doel.WolfsRain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:
[...]
Smaken verschillen. Ik vind het erg goed.
Als ik de onderzoeken bekijk die ik zo snel kan vinden zit daar "natuurlijk" water zoals regenwater ook gewoon bij. In mijn ogen gaat de vergelijking daarbij wel een beetje mank.Volgens het voedingscentrum is rundvlees 1500 liter per 100 gram.
Deels mee eens. Er zijn een paar vleesvervangers die ik beter vind dat het origineel (vanwege vet/zenen vooral). De vegan shoarma van AH en Lidl is daar een van.Bor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:40:
[...]
De smaak is niet slecht maar het lijkt gewoon niet op hetgeen wat het moet voorstellen. Dat vind ik het probleem van de meeste vleesvervangers; men stelt een tot nu toe niet haalbaar doel.
[...]
Als ik de onderzoeken bekijk die ik zo snel kan vinden zit daar "natuurlijk" water zoals regenwater ook gewoon bij. In mijn ogen gaat de vergelijking daarbij wel een beetje mank.
[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 23-09-2020 20:49 ]
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk een vergelijking die nogal mank gaat...WolfsRain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:
[...]
Sowieso is het niet goed vergelijken. Hoelang douche je per dag en hoevaak douche je per week?
Niet echt.ehtweak schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:00:
[...]
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk een vergelijking die nogal mank gaat...![]()
Het drinkwater waar jij thuis mee doucht is heel wat anders dan dat normaliter een koe te drinken krijgt, of het 'ruwe' water wat in de industrie gebruikt wordt.
Geen appels met peren vergelijken aub.
Idd, niet echt.
Ik weet drommels goed wat wij thuis verbruiken. Houdt al jarenlang energie- en waterverbruik bij."We verbruiken niet alleen water met het douchen, het afwassen en het besproeien van de tuin. Van al het water dat de Nederlander gebruikt is 85% nodig voor ons eten en drinken. Gemiddeld is dat 3.450 liter per dag.
Be my guest; idd. Geen idee of je een stadsmens bent, maar als je midden tussen de landbouwgebieden woont, dan weet je wel anders.Als jullie tegen bewijs hebben waaruit blijkt dat ons douchewater fundamenteel van een andere bron komt dan water voor het wassen van de stallen, het verbouwen van het voedsel voor veedieren en het water voor de veedieren zelf, be my guest.
Bewijs? Denk nou gewoon ff na. Het water wat de landbouwplanten gebruiken, komt letterlijk (!) voor het grootste deel uit de lucht vallen. En nee, dat is niet de gezuiverde variant die via de drinkwaterleiding je huis binnenkomt.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:18:
Als jullie tegen bewijs hebben waaruit blijkt dat ons douchewater fundamenteel van een andere bron komt dan water voor het wassen van de stallen, het verbouwen van het voedsel voor veedieren en het water voor de veedieren zelf, be my guest.
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 24-09-2020 02:57 ]
Bedankt voor de heldere uitleg. Het lijkt mij dat dit alleen voor Nederland toepasbaar is? Ik lees bijvoorbeeld dat 60% van onze zuivel geïmporteerd is.ehtweak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:24:
[...]
Idd, niet echt.![]()
Ok, daar gaan we dan.
[...]
Ik weet drommels goed wat wij thuis verbruiken. Houdt al jarenlang energie- en waterverbruik bij.
Met 4 personen, in een redelijk ruime 2-onder-1-kap woning met ruime tuin, gebruiken we 125 kuub/jaar. M.a.w. dat is 125 duizend liter/365/4 = 85 liter per dag per persoon.
En als je je tuin slim aanlegt (nee, geen asfalt) dan hebben de planten geen tot nauwelijks extra water nodig, zelfs in de hete zomers. Hooguit jonge stekjes of net gezaaide kruidenplantjes hebben de eerste weken wat gieters water nodig uit de regenton.
De totale hoeveelheid water op onze aardkloot is trouwens aardig constant. Alleen de aggregatietoestand en de bruikbaarheid verschillen uiteraard per toepassing en per geografische locatie.
[...]
Be my guest; idd. Geen idee of je een stadsmens bent, maar als je midden tussen de landbouwgebieden woont, dan weet je wel anders.
De akkerbouwgronden worden echt niet bevloeid met (leiding)drinkwater.
En tegenwoordig steeds vaker zelfs met elektrische beregeningsinstallaties:
https://www.omroepflevola...er-en-milieuvriendelijker
Dat zou onbetaalbaar worden voor de boeren. De velden met bieten, kolen, aardappels, granen, etc. worden of gewoon nat door de regen, of op kritische momenten extra beregend met water wat uit vaarten en sloten gehaald wordt. Echt niet door een tapkraantje op het drinkwaterleidingnet.
En ja, de bron waar b.v. Vitens grondwater vanuit oppompt is niet dezelfde bron als waar het grootste deel van ons oppervlaktewater vandaan komt.
Al is natuurlijk, sec gezien, al het water één grote pot nat; letterlijk.
Maar veel van ons oppervlaktewater komt, via de rivieren, uit de hoger gelegen gebieden van Europa. Terwijl de Vitens bijvoorbeeld een wateraquifer aantapt op honderden meters diepte.
En hier in de Flevopolder komt het kwelwater gewoon vanonder de Veluwe vandaan en moet voor het grootste deel noodgedwongen weggepompt worden, het Markermeer in, anders krijgen we natte voeten.![]()
Hier de verdeling van de watergebruikers:
https://opendata.cbs.nl/s...2883NED/table?fromstatweb
https://www.drinkwaterpla...nd-wat-zeggen-de-cijfers/
eigenlijk nog erger is dit:
"Nog een kleine 10% van het drinkwater wordt niet gefactureerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om bluswater, water dat voor gemeentediensten wordt gebruikt, maar ook lekkende leidingen en productieverlies tijdens het winnen en zuiveren van drinkwater."
Da's best wel veel water...
[...]
Bewijs? Denk nou gewoon ff na. Het water wat de landbouwplanten gebruiken, komt letterlijk (!) voor het grootste deel uit de lucht vallen. En nee, dat is niet de gezuiverde variant die via de drinkwaterleiding je huis binnenkomt.
Dit is trouwens ook een 'leuke':
https://www.volkskrant.nl...n-met-zwembaden~b7d6b361/
de vervuiler/gebruiker betaalt? Nou niet dus...
Als je per jaar maar liefst 34 miljard liter water verbruikt, betaal je slechts 100 euro leidingwaterbelasting.![]()
Onderzoeksplatform Follow The Money publiceerde hier vrijdag een goed verhaal over: Tata Steel (hallo daar zijn we weer), gebruikte in 2018-2019 naar eigen opgave 34 miljoen kuub leidingwater. Dat is 34 miljard liter. Volgens FTM betaalde Tata daarover 100 euro leidingwaterbelasting.
Hon-derd euro!
Waterschaamte is kortom weer iets voor gewone mensen
[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 24-09-2020 03:18 ]
Verwijderd
Dat is sowieso waar. Over het met rust laten van koeien. Iemand nog een schimmel die gras om kan zetten in caseïne?Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 04:07:
Verder maakt het natuurlijk ook niet te veel uit, het is allemaal prachtig om te berekenen maar de koe wilt nog steeds niet dood en wij vermoorden haar/hem/hun (lekker inclusive) zonder reden.
Sorry hoor maar een vergelijking met moord gaat echt scheef. Met dit soort opmerkingen breng je de verschillende partijen niet bij elkaar maar sla je alleen een grotere wig. Ik zie hier in dit topic opmerkingen waar mijn mond van open vallen waaronder vergelijkingen met kindermisbruikVerwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 04:07:
Verder maakt het natuurlijk ook niet te veel uit, het is allemaal prachtig om te berekenen maar de koe wilt nog steeds niet dood en wij vermoorden haar/hem/hun (lekker inclusive) zonder reden.
Landerijen worden niet besproeid met leidingwater hoor. Zelfs voor het laatste stap van het proces binnen de akkerbouw (het wassen) wordt vrijwel geen leidingwater gebruikt ondanks dat dit water van drinkwaterkwaliteit vraagt.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:18:
[...]
"We verbruiken niet alleen water met het douchen, het afwassen en het besproeien van de tuin. Van al het water dat de Nederlander gebruikt is 85% nodig voor ons eten en drinken. Gemiddeld is dat 3.450 liter per dag.
Dit komt doordat er veel water nodig is om voedsel te verbouwen. Dit water kan regenwater zijn of irrigatiewater. Irrigatiewater komt uit de grond of uit rivieren om kunstmatig het land water te geven.
[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 10:15 ]
Ik snap waarom je het niet fijn vindt dat het woord moord gebruikt wordt, maar ook als je het woord geslacht gebruikt blijft zijn punt staan.Deze dieren worden gedood/geslacht tegen hun wil in zonder goede reden.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:01:
[...]
Sorry hoor maar een vergelijking met moord gaat echt scheef. Met dit soort opmerkingen breng je de verschillende partijen niet bij elkaar maar sla je alleen een grotere wig. Ik zie hier in dit topic opmerkingen waar mijn mond van open vallen waaronder vergelijkingen met kindermisbruik![]()
Als je doel is om vegan's nog meer in een hoek te drukken van onbegrip lukt dat aardig op deze manier. Dat lijkt mij echter niet de bedoeling. Zelf wil ik bijvoorbeeld best leren over alternatieven voor het meer traditionele eten.
Ik heb geen problemen met het woord moord maar vind de vergelijking niet opgaan. Het is een extreme en scheve aanduiding in deze context. Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens. Dat is hier niet aan de orde gezien de daad niet onwettig is en we ook niet over mensen spreken. Laat je de component mens achterwege dan nog gaat de vergelijking niet op. Moord is een onwettige en opzettelijke daad.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:15:
[...]
Ik snap waarom je het niet fijn vindt dat het woord moord gebruikt wordt, maar ook als je het woord geslacht gebruikt blijft zijn punt staan.Deze dieren worden gedood/geslacht tegen hun wil in zonder goede reden.
[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 10:21 ]
Nogmaals het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt, het gaat mij erom dat je het leven van een dier beroofd die niet dood wilt zonder een goede reden (ik vind het leven van een dier belangrijker dan het smaakgenot dat ik ervan kan krijgen)Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:17:
[...]
Ik heb geen problemen met het woord moord maar vind de vergelijking niet opgaan. Het is een extreme en scheve aanduiding in deze context. Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens. Dat is hier niet aan de orde gezien de daad niet onwettig is en we ook niet over mensen spreken. Laat je de component mens achterwege dan nog gaat de vergelijking niet op. Moord is een onwettige en opzettelijke daad.
Helemaal prima maar laten we dan vooral stoppen met het misbruiken van woorden als "moord" in deze context.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:12:
[...]
Nogmaals het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt, het gaat mij erom dat je het leven van een dier beroofd die niet dood wilt zonder een goede reden (ik vind het leven van een dier belangrijker dan het smaakgenot dat ik ervan kan krijgen)
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het woord moord in deze context, maar prima laten we stoppen met dat woord. Vind het wel een beetje kinderachtig. Beetje dezelfde categorie als dat de melkboeren zijn gaan klagen dat soja of amandelmelk geen melk mag heten en dat het nu drink heet. Zogenaamd om verwarring te voorkomenBor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:18:
[...]
Helemaal prima maar laten we dan vooral stoppen met het misbruiken van woorden als "moord" in deze context.
Er is niets kinderachtig aan in mijn ogen. Je misbruikt woorden om een boodschap of product aan de man te brengen. In het eerste geval heb je het gewoon onjuist, in het geval van het aanbieden van een product is het gewoon misleiding. Volgens mij is kokosmelk ook onjuist overigens.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:25:
[...]
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het woord moord in deze context, maar prima laten we stoppen met dat woord. Vind het wel een beetje kinderachtig. Beetje dezelfde categorie als dat de melkboeren zijn gaan klagen dat soja of amandelmelk geen melk mag heten en dat het nu drink heet. Zogenaamd om verwarring te voorkomen(kokosmelk is dan weer geen probleem)
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:41 ]
Nee, het woord moord is prima toepasbaar in deze context. Het is hier al heel heel heel vaak besproken, dus als je wat moeite had genomen om het topic te doorzoeken (of het oude topic), dan was je erachter gekomen dat volgens de Van Dale moord is:Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:18:
[...]
Helemaal prima maar laten we dan vooral stoppen met het misbruiken van woorden als "moord" in deze context.
Gonadan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:15:
[...]
Als je semantiek erbij haalt om je verhaal steviger aan te zetten dan zal men daar op inhaken. Je gebruikt woorden met een bepaalde bewust om mensen een bepaald gevoel op te dringen. Je kiest bewust voor een bepaalde vorm, dan moet je ook niet klagen als men over de vorm oordeelt.
Heb overigens even de fysieke Van Dale uit de kast gepakt, die is wat uitgebreider. Daarin staat vermoorden vrij vertaald beschreven als 'gewelddadig om het leven brengen'. Gezien de recente nieuwsberichten en Lubachfilmpjes is die term dus prima op z'n plaats.
Je haalt de Van Dale aan maar negeert alle andere definities van het woord welke o.a. duiden dat de daad onwettig moet zijn? Alleen al vanuit juridisch oogpunt gaat moord hier niet op. En ja, het is vaker besproken maar dat maakt de aanduiding nog niet direct juist.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:40:
[...]
Nee, het woord moord is prima toepasbaar in deze context. Het is hier al heel heel heel vaak besproken, dus als je wat moeite had genomen om het topic te doorzoeken (of het oude topic), dan was je erachter gekomen dat volgens de Van Dale moord is:
Als je dit zo ver doortrekt geldt dat ook voor planten, bacteriën etc. Toch gebruikt vrijwel niemand het woord in die context.Er wordt geen specifieke context genoemd. Een ander kan ook een dier of buitenaards wegen zijn. Alles wat leeft (want van leven beroven), kan vermoord worden.
[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:47 ]
Zijn we hier in juridische context aan het discussiëren? Volgensmij niet, en dat beweert ook niemand. Als je een juridisch stuk gaat opmaken over de schuldige achter een stalbrand, dan kun je wellicht officieel niet spreken over moord (ik ben geen jurist). Saillant detail is wel dat het juridische woordenboek ook zelf niet specifiek mens noemt bij moord.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:43:
[...]
Je haalt de Van Dale aan maar negeert alle andere definities van het woord? Alleen al vanuit juridisch oogpunt gaat moord hier niet op. En ja, het is vaker besproken maar dat maakt de aanduiding nog niet direct juist.
Nee, want een plant en bacteriën zijn niet bewust (sentient) en hebben ook niet de capaciteit voor bewustzijn. Dan heb je het dus over een geheel andere context.Als je dit zo ver doortrekt geldt dat ook voor planten, bacteriën etc. Toch gebruikt vrijwel niemand het woord in die context.
[ Voor 15% gewijzigd door WolfsRain op 24-09-2020 11:51 ]
We zijn in een algemene context aan het discussiëren, en ja , daar hoort een juridisch verband ook bij. Dat bepaalt namelijk of iets voor de wet moord is of niet in plaats van dat je zelf je eigen creatieve interpretatie doet of alleen afgaat op de vaak onvolledige definitie uit een woordenboek.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:49:
[...]
Zijn we hier in juridische context aan het discussiëren? Volgensmij niet, en dat beweert ook niemand. Als je een juridisch stuk gaat opmaken over de schuldige achter een stalbrand, dan kun je wellicht officieel niet spreken over moord (ik ben geen jurist). Saillant detail is wel dat het juridische woordenboek ook zelf niet specifiek mens noemt bij moord.
In een alledaagse discussie kunnen dieren gewoon vermoord worden en is moorden een ander van een leven beroven.
En waarom is dat anders en waar haal je ineens deze voorwaarde vandaan? Een plant is immers ook leven.Nee, want een plant en bacteriën zijn niet bewust (sentient) en hebben ook niet de capaciteit voor bewustzijn. Dan heb je het dus over een geheel andere context.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is anders omdat planten voor zover we weten geen pijn kunnen voelen (en vanuit evolutie gezien ook niet handig). Maar als de definitie is alles wat leeft, dan ja, dan klopt dat. Maar dat is te rechtvaardigen omdat we zonder niet kunnen overleven. En zelfs als je al een plantenrechten activist bent, dan nog kan je beter vegan worden omdat het vee ook weer planten een. En die eten flink meer planten dan wij. Zonder dieren kunnen we wel overleven.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:54:
[...]
We zijn in een algemene context aan het discussiëren, en ja , daar hoort een juridisch verband ook bij. Dat bepaalt namelijk of iets voor de wet moord is of niet in plaats van dat je zelf je eigen creatieve interpretatie doet of alleen afgaat op de vaak onvolledige definitie uit een woordenboek.
Maar goed, volgens jouw definitie pleeg je ook dagelijks moord op planten en andere levensvormen. Waarom is dat ineens anders?
Ik erger mij niet maar verbaas mij slechts. Waarom zouden kritische vragen niet gesteld mogen worden wanneer mensen woorden uit context trekken of meningen presenteren als feit? Ik sta open voor de argumenten van een ander en wil hier graag van leren maar ze moeten wel kloppen.Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:57:
@Bor ik snap je ergernis en standpunt, maar wat wil je met deze discussie bereiken? De visie achter veganisme is in feite al niets meer dan een mening. Dat is geen waardeoordeel maar houdt in dat je het er mee eens bent, of niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:02 ]
Melk is een beschermde term in het warenwet besluit Zuivel. Dus klagen van veehouders is terecht. Iets mag alleen melk heten als het van rauwe melk afkomstig is, wat weer van ooien, geiten, koeien en buffelkoeien moet komen.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:25:
[...]
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het woord moord in deze context, maar prima laten we stoppen met dat woord. Vind het wel een beetje kinderachtig. Beetje dezelfde categorie als dat de melkboeren zijn gaan klagen dat soja of amandelmelk geen melk mag heten en dat het nu drink heet. Zogenaamd om verwarring te voorkomen(kokosmelk is dan weer geen probleem)
Dat wordt een heel filosofisch verhaal, maar wie bepaalt of het klopt? Wij hebben in de huidige maatschappij regels, definities en een bepaalde moraal. Het hele idee van veganisme is juist een levenswijze met andere regels, definities en moraal.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:58:
Ik erger mij niet maar verbaas mij slechts. Waarom zouden kritische vragen niet gesteld mogen worden wanneer mensen woorden uit context trekken of meningen presenteren als feit? Ik sta open voor de argumenten van een ander en wil hier graag van leren maar ze moeten wel kloppen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ken je de term bewustzijn? Planten hebben geen bewustzijn. Ze reageren op stimuli. Dat is anders dan emoties zoals pijn, angst, een perceptie van de wereld om je heen etc die dieren wel hebben.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:54:
[...]
We zijn in een algemene context aan het discussiëren, en ja , daar hoort een juridisch verband ook bij. Dat bepaalt namelijk of iets voor de wet moord is of niet in plaats van dat je zelf je eigen creatieve interpretatie doet of alleen afgaat op de vaak onvolledige definitie uit een woordenboek.
[...]
En waarom is dat anders en waar haal je ineens deze voorwaarde vandaan? Een plant is immers ook leven.
Oh ik heb er ook geen probleem mee hoor. Het komt op mij alleen over alsof ze de consumptie van melk terug zien gaan (wat ook zo is dacht ik) en de consumptie van plantaarige melken omhoog zien gaan en besloten hebben dat het gaat werken als de plantaardige variant geen melk meer mag heten.Barrycade schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:02:
[...]
Melk is een beschermde term in het warenwet besluit Zuivel. Dus klagen van veehouders is terecht. Iets mag alleen melk heten als het van rauwe melk afkomstig is, wat weer van ooien, geiten, koeien en buffelkoeien moet komen.
Kokosmelk is de dikke variant gebruikt om te koken, als je het gaat aanlengen met water om een melk-achtige drank van te maken moet het weer Kokosmelk drink heten.
Maar het is toch geen probleem om een plantaardig product geen melk te noemen toch? Is het ook niet.
Wordt interessant als ze "kaas" hebben uitgevonden voor vegans. Want dat mag geen kaas heten.
Wellicht kunnen ze ook een premie op een mooie productnaam verzinnen zetten alvast
Dat hangt mede van de context af echter kan je hier echt wel een uitspraak over doen. Moord is bijvoorbeeld een strafbaar feit. Het slachten van een dier doorgaans niet.Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:04:
[...]
Dat wordt een heel filosofisch verhaal, maar wie bepaalt of het klopt?
Een gelijke lading kan ik mij indenken, een gelijk of soortgelijk gevoel ook maar dat maakt het nog niet hetzelfde. Met dit soort extreme bewoordingen kweek je in ieder geval weinig begrip. Dat is een van de redenen waarom veganisten tegen erg veel onbegrip aankijken en soms weinig aansluiting vinden. Je slaat elke vorm van discussie al snel dood. Ik kom liever tot elkaar.Vanuit de visie van een veganist staat het dier echter op een ander niveau en heeft het doden van het dier dus een gelijke lading als moord voor een niet-veganist.
Zo komt het wellicht over maar het gaat om het beschermen van producten welke o.a. aan strenge (veiligheids)regels moeten voldoen. Dit mede ook om gesjoemel met producten te voorkomen. De discussie dat producten eerlijke namen moeten hebben is al erg oud. Dat heeft niet alleen iets met vegetarische of veganistische alternatieven te maken. Zo is bijvoorbeeld vastgelegd wat kaas bijvoorbeeld is:Oh ik heb er ook geen probleem mee hoor. Het komt op mij alleen over alsof ze de consumptie van melk terug zien gaan (wat ook zo is dacht ik) en de consumptie van plantaarige melken omhoog zien gaan en besloten hebben dat het gaat werken als de plantaardige variant geen melk meer mag heten.
Volgens de wet mag iets alleen ‘kaas’ worden genoemd als het gaat om een ‘al dan niet gerijpt zacht, half hard, hard of extra hard product, waarin de verhouding wei-eiwit/caseïne niet hoger is dan bij koemelk en dat wordt verkregen door geheel of gedeeltelijke stremming van koemelk, waaraan al dan niet melkbestanddelen zijn toegevoegd of onttrokken, en door gedeeltelijke verwijdering van wei die het resultaat is van deze stremming.’ ‘Kaas’ wordt dus altijd van koemelk gemaakt. Is geiten – schapen- of buffelmelk de grondstof, dan mag dat alleen als ‘geitenkaas’, ‘schapenkaas’ of ‘buffelkaas’ worden verkocht. Ook als er een mengsel van verschillende melksoorten wordt gebruikt, moet dat worden vermeld.
[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:17 ]
Klopt, melkproducten lopen in consumptie hard terug, op kwark na.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:08:
[...]
Oh ik heb er ook geen probleem mee hoor. Het komt op mij alleen over alsof ze de consumptie van melk terug zien gaan (wat ook zo is dacht ik) en de consumptie van plantaarige melken omhoog zien gaan en besloten hebben dat het gaat werken als de plantaardige variant geen melk meer mag heten.
Van mij mag het zelfs sojasap, prut, of drinkbaar plantenspul heten. Maar dan vraag ik me echt af, waar maak je je druk om? In engeland hadden de boeren wel degelijk aangebracht dat het consumenten in de war zou brengen, alsof er veel mensen zijn (zonder verstandelijke beperking) die denkt dat amandelmelk van een koe af zou komen.
En hetzelfde heb ik met de term moord in deze context. Maakt mij oprecht niet uit hoe je het noemt, maar voor mij is het moord en nee idd niet in juridische termen. Als iemand bewust over mijn hond heenrijd om deze te doden zeg ik ook niet je hebt mijn hond gedood. Dan zeg ik dat diegene mijn hond vermoord heeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoete toetjes worden minder gegeten, maar waar staat het ijs?WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:13:
[...]
Klopt, melkproducten lopen in consumptie hard terug, op kwark na.
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
'Moord' volgens jouw definitie is een strafbaar feit vanwege een menselijk construct: wetgeving. Dat heeft helemaal niks te maken met de uitkomst die daar aan ten grondslag ligt: een dier of mens dat leeft en daarna niet meer leeft.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:12:
[...]
Dat hangt mede van de context af echter kan je hier echt wel een uitspraak over doen. Moord is bijvoorbeeld een strafbaar feit. Het slachten van een dier doorgaans niet.
[...]
Een gelijke lading kan ik mij indenken, een gelijk of soortgelijk gevoel ook maar dat maakt het nog niet hetzelfde. Met dit soort extreme bewoordingen kweek je in ieder geval weinig begrip. Dat is een van de redenen waarom veganisten tegen erg veel onbegrip aankijken en soms weinig aansluiting vinden. Je slaat elke vorm van discussie al snel dood. Ik kom liever tot elkaar.
Binnen 'onze' normen en waarden wel inderdaad. Strikt vasthouden aan onze eigen norm bemoeilijkt de discussie net zo goed.Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:12:
Dat hangt mede van de context af echter kan je hier echt wel een uitspraak over doen. Moord is bijvoorbeeld een strafbaar feit. Het slachten van een dier doorgaans niet.
Dat ben ik met je eens en heb ik eerder ook wel moeite mee gehad. Het werd beter toen ik niet meer tegen het gebruik van de term in ging maar de discussie aan ging wáárom men die term wil gebruiken en wat daar achter zit. Discussie over of het wel of geen moord genoemd mag worden is namelijk voor niemand interessant.Een gelijke lading kan ik mij indenken, een gelijk of soortgelijk gevoel ook maar dat maakt het nog niet hetzelfde. Met dit soort extreme bewoordingen kweek je in ieder geval weinig begrip. Dat is een van de redenen waarom veganisten tegen erg veel onbegrip aankijken en soms weinig aansluiting vinden. Je slaat elke vorm van discussie al snel dood. Ik kom liever tot elkaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lactose intolerantie is wereldwijd wel echt een ding.Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:16:
[...]
Zoete toetjes worden minder gegeten, maar waar staat het ijs?
Kwark is populair vanwege de eiwithype die steeds breder wordt.
Los daarvan zie je ook een heel sterke stijging van mensen die zichzelf lactose intolerant vinden, ben benieuwd of dat nog van invloed is op het verhaal. Sowieso een glaasje melk bij je broodje wordt steeds minder de standaard volgens mij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar ben ik het helemaal mee eens, maarja. Bagger zullen veel mensen naar binnen blijven werken. De natuur kan niet op tegen ultra bewerkt voedsel als koekjes, snoep, cake, taart, burgers en wat er tegenwoordig nog meer in de supermarkt ligt (ook vegan). Dat probleem zit dus overal, welke levenswijze, dieet of religie je ook aanhoudt.Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:23:
Mijn hypothese is dat te veel mensen de bovenste helft van je post overal op het internet lezen en de onderste vergeten. Zodra ze dan eens niet lekker zijn of mindere ontlasting hebben ligt dat meteen aan de lactose omdat iemand anders dat ook zei.
Als je toch al voldoende bagger naar binnen werkt dan gaat een beetje melk voor een gezonde Hollander echt het probleem niet zijn.
En daar zit ook gelijk mijn aversie tegen alles wat voorgefabriceerd vleesvervanger is. Voor een niet-veganist die wel probeert bewustere keuzes te maken is het eigenlijk gewoon nog ergere troep dan vlees.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:26:
Daar ben ik het helemaal mee eens, maarja. Bagger zullen veel mensen naar binnen blijven werken. De natuur kan niet op tegen ultra bewerkt voedsel als koekjes, snoep, cake, taart, burgers en wat er tegenwoordig nog meer in de supermarkt ligt (ook vegan). Dat probleem zit dus overal, welke levenswijze, dieet of religie je ook aanhoudt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mee eens, maar erger dan vlees durf ik te betwijfelen. Dat hangt er natuurlijk af wat je met wat vergelijkt. Rood vlees en vet vlees (of waar een saus/veel zout) aan toegevoegd is, is per definitie natuurlijk slechter dan elke vleesvervanger in de winkel (want geen verzadigd vet, geen cholesterol etc).Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:31:
[...]
En daar zit ook gelijk mijn aversie tegen alles wat voorgefabriceerd vleesvervanger is. Voor een niet-veganist die wel probeert bewustere keuzes te maken is het eigenlijk gewoon nog ergere troep dan vlees.
Kan je beter gewoon kale tempé of van die nangka's halen of zo.
Of pak gewoon een recept van een lekkere maaltijd die überhaupt niet op vlees gebouwd is. Dat is sowieso vaak al lekkerder dan iets ombouwen naar vegetarisch.
Hier ben ik het echt volledig mee eens, ik ben echt geen fan van gerechten waar het vlees doodleuk vervangen is of weggelaten. Deze gerechten zijn bijna altijd minder lekker dan "het origineel" met vlees. Ik kook zelf veel en maak vaak mijn eigen recepten waardoor je helemaal vrij bent in hoe gerecht eruit ziet. Ik hoor van de mensen die bij ons eten (vaak mensen die ook vlees eten) dat het gerecht echt lekker is en dat je het vlees niet mist. en daar ben ik het mee eens. Ik ga ook wel eens bij anderen eten en dan maken ze heel lief vegan eten voor mij en mijn vriendin, maar dat is meestal een vleesgerecht zonder vlees of met vleesvervanger en je merkt gewoon dat er iets mist in het gerecht.Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:31:
[...]
En daar zit ook gelijk mijn aversie tegen alles wat voorgefabriceerd vleesvervanger is. Voor een niet-veganist die wel probeert bewustere keuzes te maken is het eigenlijk gewoon nog ergere troep dan vlees.
Kan je beter gewoon kale tempé of van die nangka's halen of zo.
Of pak gewoon een recept van een lekkere maaltijd die überhaupt niet op vlees gebouwd is. Dat is sowieso vaak al lekkerder dan iets ombouwen naar vegetarisch.
Vergeleken met onbewerkt kwaliteitsvlees beschouw ik praktisch alle groene pakjes uit de supermarkt als grotere bagger. Niet per se ongezond, maar vaak met belachelijk veel toevoegingen waar ik helemaal niet op zit te wachten.WolfsRain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:44:
Mee eens, maar erger dan vlees durf ik te betwijfelen. Dat hangt er natuurlijk af wat je met wat vergelijkt. Rood vlees en vet vlees (of waar een saus/veel zout) aan toegevoegd is, is per definitie natuurlijk slechter dan elke vleesvervanger in de winkel (want geen verzadigd vet, geen cholesterol etc).
Heb je het dan over vis of een mager product, dan wordt de scheidslijn eigenlijk een stuk minder en zijn er vast genoeg vleesvervangers die minstens even "slecht" zijn.
Eens.Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het gezondheidsargument binnen veganisme altijd een beetje afhoud. Hoewel ik het heel interessant vind, zijn er ook super ongezonde veganisten en super gezonde niet veganisten. Dat heeft echt te maken met levenstijl en hoeveel bewerkte zooi je naar binnen werkt. En slaap niet te vergeten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een HBO-opgeleide oud-collega dacht dat 'amandelmelk' koeienmelk met amandelsmaak zou zijn. Dus toen ze mijn amandelmelk proefde, was ze erg teleurgesteld. Ik vond haar op dat moment erg dom, maar eigenlijk had ze wel gelijk: vanillevla is immers ook geen plantaardig product gemaakt van vanillestokjes. Het deel 'vanille' geeft alleen de smaakrichting aan en niet het basisingrediënt. Dat je bij amandelmelk denkt aan koeienzog met amandelsmaak is dus best begrijpelijk.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:08:
[...]
dat het consumenten in de war zou brengen, alsof er veel mensen zijn (zonder verstandelijke beperking) die denkt dat amandelmelk van een koe af zou komen.[...]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Commercieel aangeboden amandelmelk is sowieso vaak een raar product. Het is grotendeels water; er zitten amper amandelen in. Soms slechts 2 per heel pak. Het product wordt bijvoorbeeld verdikt met carrageen in plaats van amandelen.niek_nijmegen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:49:
[...]
Een HBO-opgeleide oud-collega dacht dat 'amandelmelk' koeienmelk met amandelsmaak zou zijn. Dus toen ze mijn amandelmelk proefde, was ze erg teleurgesteld. Ik vond haar op dat moment erg dom, maar eigenlijk had ze wel gelijk: vanillevla is immers ook geen plantaardig product gemaakt van vanillestokjes. Het deel 'vanille' geeft alleen de smaakrichting aan en niet het basisingrediënt. Dat je bij amandelmelk denkt aan koeienzog met amandelsmaak is dus best begrijpelijk.
Mijn voorstel voor een oplossing zou zijn, dat koeienmelk op productverpakkingen niet langer vermeld wordt als 'melk' maar als 'koeienmelk'.
en dat pindakaas 'kaas' heet, daar moet ook iets mee. Temeer daar er zoiets bestaat als 'komijnekaas'.
Is dat ook niet het aard van het beestje? Als het voor 25% uit amandelen bestaat krijg je eerder amandelkwark ofzoBor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:17:
[...]
Commercieel aangeboden amandelmelk is sowieso vaak een raar product. Het is grotendeels water; er zitten amper amandelen in. Soms slechts 2 per heel pak. Het product wordt bijvoorbeeld verdikt met carrageen in plaats van amandelen.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
De koe komt er niet uit, omdat hij geen manier kan bedenken om eruit te komen. Hij heeft geen hersen capaciteit om gereedschap te gebruiken bijvoorbeeld.yakmak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:35:
[...]
Dus als een mens niet uit drijfAnd kan komen heeft diegene geen bewustzijn meer?
Antwoord op de vraag: de koe zit vast, deze kan niet tegen de stijle en gladde wand van de sloot opklimmen.
Mensen zijn ook sociale beesten, maar die lopen wel weg als je ze probeert op te sluiten in een weiland.Een koe loopt, in een weiland, niet weg omdat het erg sociale beesten zijn en ook niet bang voor mensen omdat deze eten krijgt van mensen. In een slachthuis probeert een koe wel degelijk weg te komen maar dat kan niet door de stalen balken naast hem en de mensen die de koeien richting de stungun jagen.
Een machine kan ook pijn, kou en hitte voelen. Dat geeft iets geen bewustzijn. Bewustzijn is dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving. Dieren en machines reageren op een omgeving, maar denken niet. Dat is een gigantisch verschil.Een computer heeft op dit moment nog geen echt bewustzijn. Ik sluit niet uit dat dat er wel zal komen.
Een koe kent net als de mens emoties, een koe kan blij zijn, verdrietig zijn bang zijn. Ook heeft een koe gevoel, zo kan de koe pijn voelen kou en hitte voelen. Wat mij betreft bewijst dat dat een koe bewust is van zijn omgeving. Ja deze zal minder bewust zijn dan een mens, maar om te zeggen dat een koe geen bewustzijn heeft vind ik te ver gaan.
Die naam is er vooral omdat de warenwet boter beschermt (het heet in de rest van de wereld pindaboter) en dus niet mag. Kaas is kennelijk niet beschermd (genoeg).niek_nijmegen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:49:
[...]
en dat pindakaas 'kaas' heet, daar moet ook iets mee. Temeer daar er zoiets bestaat als 'komijnekaas'.
Een gehandicapten of kind kun je ook in de sloot gooien of oplsuiten en die komen er ook niet uit. Die hebben dus ook geen bewustzijn?The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:35:
[...]
De koe komt er niet uit, omdat hij geen manier kan bedenken om eruit te komen. Hij heeft geen hersen capaciteit om gereedschap te gebruiken bijvoorbeeld.
[...]
Mensen zijn ook sociale beesten, maar die lopen wel weg als je ze probeert op te sluiten in een weiland.
[...]
Een machine kan ook pijn, kou en hitte voelen. Dat geeft iets geen bewustzijn. Bewustzijn is dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving. Dieren en machines reageren op een omgeving, maar denken niet. Dat is een gigantisch verschil.
Waarom meteen weer zo fel? Kan je niet gewoon normaal reageren?WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]
Een gehandicapten of kind kun je ook in de sloot gooien of oplsuiten en die komen er ook niet uit. Die hebben dus ook geen bewustzijn?
Dieren "denken" niet? Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel onzin gehoord....
Dit soort dingen klinken leuk, maar een varken is ook in een cognitieve test niet slimmer dan een kind van 3. Een kind van drie kan gereedschap gebruiken, kan een taal leren en spreken en leert al veel. Daarnaast kan een kind van 3 al op laag niveau redeneren.Ik neem als voorbeeld varkens:https://www.wellbeingintl...le=1042&context=acwp_asie
- Zijn slimmer dan mensen van drie jaar in cognitieve tests en zijn slimmer dan honden en katten
- Hebben de capaciteit nummers te begrijpen, met name om te bepalen hoeveel voorraad ze hebben
- Spelen en knuffelen met elkaar
- Begrijpen signalen van mede varkens en mensen, met name die met het hoofd en ogen worden uitgevoerd. Knikken, draaien, kijken, wegkijken
- Begrijpen ook signalen van mensen met betrekking tot het wijzen naar iets.[/i]
- Hebben het vermogen tot empathie en hebben kenmerken van persoonlijkheden
Jullie zitten niet echt op dezelfde lijn betreft qua definitie van bewustzijn.WhySoSerious schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:22:
Dus koeien kunnen geen sociale relaties aangaan?
Regeren is vooruitschuiven
Jij zegt dat iemand die niet een sloot uit kan komen geen bewustzijn heeft. Dat kan een gehandicapten of jong kind ook niet. Die vergelijking slaat dus kant noch wal.The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:21:
[...]
Waarom meteen weer zo fel? Kan je niet gewoon normaal reageren?
Waarom vergelijk je iemand met een handicap? Ik heb het toch niet over een gehandicapt dier?
[...]
Dit soort dingen klinken leuk, maar een varken is ook in een cognitieve test niet slimmer dan een kind van 3. Een kind van drie kan gereedschap gebruiken, kan een taal leren en spreken en leert al veel. Daarnaast kan een kind van 3 al op laag niveau redeneren.
Dat is natuurlijk jouw inschatting, maar desalniettemin blijkt zeker uit meer recentelijk onderzoek dat dieren toch echt wel relaties aangaan met andere en jongen (kijk naar koeien die huilen als hun jong wordt afgepakt). En dat het gevolg voor kalven enorm is.T-MOB schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:25:
[...]
Jullie zitten niet echt op dezelfde lijn betreft qua definitie van bewustzijn.
Ik heb zelf schapen (en kippen). Die springen wel over het hek als er buiten gras is en binnen niet. Op een bepaalde manier is dat als bewustzijn uit te leggen. Er is een soort besef van de eigen plek, een inschatting van de situatie aan de andere kant en een doelgerichte actie om daar te komen. (Je zou dit ook allemaal instinct kunnen noemen).
Wat de schapen echter ontbeert is voorstellingsvermogen. Het schaap gaat niet over het hek omdat het zich een beter leven in het parkje verderop wenst (dat parkje kunnen ze gewoon zien). Ze maken geen plannen voor de volgende dag. De bovenste twee treden van de piramide van maslow zijn betekenisloos voor het schaap.
En ik denk zelfs dat derde, een behoefte aan sociale relaties, niet echt bestaat. Natuurlijk, het zijn kuddedieren en dat komt met sociaal gedrag en hiërarchie. Een schaap dat je alleen zet raakt compleet in de stress. Maar ik zou dat niet echt een relatie noemen, maar een behoefte aan de veiligheid van de kudde. Want zet een schaap in een andere kudde en alles is koek en ei.
Mijn inschatting van het schapenbewustzijn is aldus dat het beperkt is tot het hier en nu. Ik heb er ook geen probleem mee om een schapenleven te beeindigen (mits dat respectvol en zorgvuldig gebeurt). Je stopt daar geen dromen mee, je veroorzaakt geen leed bij de "nabestaanden", je beeindigt alleen een leven. Een leven dat - in het geval van mijn schaapjes - een goed schapenleven is geweest.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je redenatie klopt helemaal niet. Misschien moet je even wat rustiger aan doen, zodat je kan nadenken over wat je opschrijft. Een gehandicapte kan de sloot niet uit, omdat die gehandicapt is, niet omdat hij niet kan nadenken. Een koe komt er niet uit, omdat hij niet kan nadenken. (en als de brandweer komt helpen, dan werkt hij enorm tegen ipv mee, rara hoe kan dat)WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
Jij zegt dat iemand die niet een sloot uit kan komen geen bewustzijn heeft. Dat kan een gehandicapten of jong kind ook niet. Die vergelijking slaat dus kant noch wal.
Je arrogantie past niet bij de bewijsvoering die je zegt te leveren. Bewijs jij eerst maar eens dat een varken slimmer is dan een 3 jarige, want dat bewijs is nergens terug te vinden.Waarom zo fel? Omdat je duidelijk geen idee hebt waar je over praat. Je bewijst niets met wetenschappelijke onderzoeken, en maakt werkelijk claims waarvan we 20-30 geleden al wisten dat ze niet waar zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door yakmak op 25-09-2020 14:19 ]
Je leest de onderzoeken dus niet. Dan is een discussie vooraf al behoorlijk lastig. Misschien een filmpje dan?The End schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:46:
[...]
Je redenatie klopt helemaal niet. Misschien moet je even wat rustiger aan doen, zodat je kan nadenken over wat je opschrijft. Een gehandicapte kan de sloot niet uit, omdat die gehandicapt is, niet omdat hij niet kan nadenken. Een koe komt er niet uit, omdat hij niet kan nadenken. (en als de brandweer komt helpen, dan werkt hij enorm tegen ipv mee, rara hoe kan dat)
[...]
Je arrogantie past niet bij de bewijsvoering die je zegt te leveren. Bewijs jij eerst maar eens dat een varken slimmer is dan een 3 jarige, want dat bewijs is nergens terug te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 25-09-2020 15:56 ]
Slimmer dan is als het op dieren aankomt een lastige uitspraak. De wereld er helemaal nog niet uit hoe je überhaupt intelligentie onder dieren goed kunt meten. Er zijn wat tests als 'herkent een dier een soortgenoot of zichzelf in de spiegel' maar echt objectieve tests zijn er AFAIK niet. Daarbij vind ik filmpjes en andere informatie uit twijfelachtige bron altijd lastig. Je weet niet hoe goed een onderzoek is uitgevoerd, of een dier getrained is of niet etc. Er is veel misleiding helaas.WolfsRain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...
Ik neem als voorbeeld varkens:
[list]
• Zijn slimmer dan mensen van drie jaar in cognitieve tests en zijn slimmer dan honden en katten
Ik ben geen 100% vegan en zeker geen vegan fundamentalist, maar *knip*The End schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:33:
[...]
Nogmaals; reageren op een spiegelbeeld maakt iets niet zelf bewust. Dit kan een computer b.v. ook. Is die dan zelf bewust?
Je geeft zelf al aan dat de wetenschappers daaruit niet 'kunnen concluderen dat'. De huidge conclusie is dus nog steeds: 'er is geen bewijs'. Er wordt door onderzoekers zelf gefilosofeerd dat het mogelijk nooit bewezen kan worden.
Wetenschappers staan niet aan mijn of jouw kant. Wetenschappers onderzoeken. De uitkomst daarvan neem ik over ongeacht wat ik er zelf over denk.
De Cambridge Declaration on Consciousness is geen wetenschappelijk document. Het is een declaratie van een groepje wetenschappers die een mening uitdragen.
[...]
De kennis die we nu hebben over het dierlijke brein zegt zo goed als niks. Misschien kan je wat over apen concluderen, maar daar houdt het wel bij op. Uiteraard is jouw mening prima. Ik ben van mening dat als een tijger een dier mag doden, dat ik het ook mag. Of wil je de tijger ook vervolgen voor moord?
[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:01 ]
Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij kan "een beetje vegan" niet per definitie. Je bent vegan of je bent het niet.JLius schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:43:
[...]
Ik ben geen 100% vegan en zeker geen vegan fundamentalist, maar *knip*
Deze vind ik wel interessant want om wat voor stoffen heb je het dan bijvoorbeeld? Ik zoek iets wat wel dezelfde luxe uitstraling en eigenschappen heeft van leer wat ook geschikt is voor meubels. Bij vrijwel elke zaak waar ik ben geweest geeft men al snel aan dat leer toch het langst goed blijft. Kunstleder is in ieder geval een stuk minder duurzaam.qadn schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:48:
[...]
Ik als niet vegetarier let daar dus wel op. Leer is met de huidige technologie totaal niet meer nodig voor stoffen die lang goed blijven.
[ Voor 47% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:01 ]
Maar waar leg je dan precies de grens?Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:19:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij kan "een beetje vegan" niet per definitie. Je bent vegan of je bent het niet.
Uit de TS.. "wil vermijden", is nogal een vage bewoording als je het mij vraagt en geeft naar mijn idee ruimte om bepaalde dingen wel of niet te doen.De term veganisme is een redelijk afgebakende term die, zoals de Vegan Society omschrijft een levensstijl inhoudt die zo ver mogelijk alle vormen van dierlijk gebruik en misbruik wil vermijden. Zowel voor voedsel, kleding als elk ander doel waarvoor dieren gebruikt worden.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:02 ]
Ik denk dat je prima vegan ideeën kunt toepassen en hier selectief in kan zijn. Maakt dat jou een vegan? In mijn ogen niet. Dat is overigens ook wat ik het meest hoor van vegans zelf. Een vegan is ook niet het zelfde als een vegetariër immers. Hoe kijken de vegans in dit topic hier tegen aan?
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 01:03 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
[ Voor 30% gewijzigd door segil op 28-09-2020 11:03 ]
Als vegan probeer ik dierenleed, waar praktisch haalbaar, te voorkomen. Vlees eten in een restaurant zou voor mij totaal ondenkbaar zijn.Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:37:
[...]
Ik denk dat je prima vegan ideeën kunt toepassen en hier selectief in kan zijn. Maakt dat jou een vegan? In mijn ogen niet. Dat is overigens ook wat ik het meest hoor van vegans zelf. Een vegan is ook niet het zelfde als een vegetariër immers. Hoe kijken de vegans in dit topic hier tegen aan?
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Natuurlijk is er een heleboel grijs maar iemand die vlees eet noem ik echt geen veganist of vegetariër.wowly schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:38:
Ja hoor. De wereld bestaat niet uit zwart wit, maar vooral een boel grijs.
Ik vrees dat je dan relatief nog maar weinig bier kan drinken. De meest voor de hand liggende manier om nog iets met bierbostel te doen is veevoer.niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
[...]
Ik kreeg laatst een rondleiding bij een micro-brouwer in Groenlo, die trots vertelde dat ze hun bierbostel als voer verkopen aan een 'heel mooi melkveehouderijbedrijf'. Van die brouwer drink ik nu dus nooit meer bier, omdat ik daarmee indirect dierenleed zou financieren. Ik sta er dus iets strikter in dan @wowly.
Ik realiseer me, dat ik inderdaad bij andere brouwers (en zeker bij de microbrouwer waar ik aandeelhouder van ben) moet informeren wat zij met hun bostel doen.Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
[...]
Ik vrees dat je dan relatief nog maar weinig bier kan drinken. De meest voor de hand liggende manier om nog iets met bierbostel te doen is veevoer.
En ik respecteer dat ten volle! Ik heb ook bewondering voor mensen die hier zo ver in kunnen gaan. En het mooie is ook dat die ruimte er is om er op onze eigen manier mee om te kunnen gaan. Ik verwacht zelf dat binnen deze generatie in de 1e wereldlanden het vleesconsumisme fors zal verminderen. en dan niet zozeer om de reden dat mensen het erg vinden voor de dieren, maar vooral omdat ze er zelf zoveel ongezonder van worden.niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
[...]
Als vegan probeer ik dierenleed, waar praktisch haalbaar, te voorkomen. Vlees eten in een restaurant zou voor mij totaal ondenkbaar zijn.
Ik kreeg laatst een rondleiding bij een micro-brouwer in Groenlo, die trots vertelde dat ze hun bierbostel als voer verkopen aan een 'heel mooi melkveehouderijbedrijf'. Van die brouwer drink ik nu dus nooit meer bier, omdat ik daarmee indirect dierenleed zou financieren. Ik sta er dus iets strikter in dan @wowly.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik snap dat, iedereen mag zich noemen zoals hij wil. Ik noem mij dan ook geen echte veganist, of vegetarier. Ik heet gewoon Jan. Ik ik eet vrijwel geen vlees, of vleesproducten.Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
[...]
Natuurlijk is er een heleboel grijs maar iemand die vlees eet noem ik echt geen veganist of vegetariër.
[...]
Ik vrees dat je dan relatief nog maar weinig bier kan drinken. De meest voor de hand liggende manier om nog iets met bierbostel te doen is veevoer.
Je kan er ook brood mee bakken, zwammen op kweken (vziw gebeurt dit niet in Nederland) en weggooien, maar als je er als brouwer nog iets voor wil hebben is het veevoer. Ik begrijp trouwens werkelijk niet waarom je dat framed als dat de brouwer actief bijdraagt aan leed. Het initiatief ligt vrijwel altijd bij de boer. Als de boer die biertjes drinkt men je de brouwer toch ook niets kwalijk?niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]
Ik realiseer me, dat ik inderdaad bij andere brouwers (en zeker bij de microbrouwer waar ik aandeelhouder van ben) moet informeren wat zij met hun bostel doen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Omdat ik dan dus een product gebruik, waarvan ik weet dat het productieproces (financieel) afhankelijk is van de uitbuiting van dieren. Zo'n product wil ik liever niet gebruiken.MrAngry schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:10:
[...]
maar als je er als brouwer nog iets voor wil hebben is het veevoer. Ik begrijp trouwens werkelijk niet waarom je dat framed als dat de brouwer actief bijdraagt aan leed.
Maar hoe ver ga je daar dan in ?niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:29:
[...]
Omdat ik dan dus een product gebruik, waarvan ik weet dat het productieproces (financieel) afhankelijk is van de uitbuiting van dieren. Zo'n product wil ik liever niet gebruiken.
En die brouwer verkoopt zijn afval bewust aan een industrie die koeien uitbuit en dood maakt. Daarmee draagt hij actief bij aan dierenleed, toch?
Ik denk dat het heel simpel is: hoever je daarin wilt gaan heeft weer te maken met praktisch en mogelijk.gekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:37:
[...]
Maar hoe ver ga je daar dan in ?
Doe je dan ook geen zaken meer met iets of iemand die bijvb iets doet aan de interieurbouw van supermarkten die bewust bedraagt aan het verkopen van die uitgebuite en gedode koeien ?
En als het nog een stap minder direct is, kan het dan wel ?
Hoe bepaal je zelf dan die grens hoe direct of indirect moet of mag het zijn ?
Of is het een beetje een "wat niet weet wat niet deert'tje", want je komt toch al heel gauw in een paar stappen dat eigenlijk alles en iedereen er wel op een of andere manier aan bijdraagt ?
Dat is een goede vraag, en dat weet ik oprecht niet. In het geval van de brouwer ben ik vooral erg geschrokken van zijn schaamteloos enthousiasme voor het 'mooie' melkveehouderijbedrijf.
Ik zie bavaria daar toch als "vegan friendly" staan ?WolfsRain schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:43:
Alcohol en bier is trouwens goed te achterhalen: http://www.barnivore.com/ en http://vegan.ricksmind.com/
Vrijwel elk bier van de grote bekende brouwerijen is vegan, muv Bavaria.
Vanuit jouw filosofie snap ik dat, aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen. Ergens past het zelfs wel bij het gebruik van dieren, waarbij er ook weinig onbenut blijft.niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:46:
Dat is een goede vraag, en dat weet ik oprecht niet. In het geval van de brouwer ben ik vooral erg geschrokken van zijn schaamteloos enthousiasme voor het 'mooie' melkveehouderijbedrijf.
Ik ben blij hier wat nuancering te lezen, want anders is het einde inderdaad zoek.
[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 28-09-2020 23:56 ]
Klopt, hij was er erg blij mee, dat ze niets weggooiden. Terwijl ik in dit geval liever zou zien, dat hij het gewoon weg zou gooiengekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
[...]
aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen.
Ah is veranderd in februari dit jaar kennelijkgekkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
[...]
Ik zie bavaria daar toch als "vegan friendly" staan ?
Ben het er niet mee eens, want ik vind het een lichte marteling voor m'n smaakpapillen en derhalve ook een zekere mate van kwelling van een dier, maar goed.
Hmm met m'n beerenburgje zit ik "goed", toch interessant dat iemand dat heeft opgediept
[...]
Vanuit jouw filosofie snap ik dat, aan de andere kant heeft hij waarschijnlijk een andere (meer populaire) insteek en filosofie (het hele duurzaamheids circus) en vanuit dat gezichtspunt is het enthousiasme dan wel weer te begrijpen. Ergens past het zelfs wel bij het gebruik van dieren, waarbij er ook weinig onbenut blijft.
Tja, waar leg je de grens.WolfsRain schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:04:
Veganisme is afgebakend in termen dat:
"Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose."
Heel kort door de bocht: een inheemse stam of inuit die wellicht "diervriendelijker" wilt leven eet bijvoorbeeld geen vlees, maar heeft niet de middelen die wij hebben om een rijk plantaardig dieet te volgen. Die persoon doet dan zoveel als die kan, maar eet wellicht wel hier of daar dierlijke bijproducten.
In het Westen (laten we even Nederland als voorbeeld nemen) is veganisme heel erg makkelijk, en kun je simpel door het leven zonder het eten van dierlijke producten. Het is daarom mijn inziens dan ook onlogisch om dierlijke producten naar binnen te werken (ookal is het occasionally) en jezelf veganist te noemen. Terwijl een inuit dat wel zou kunnen. Het gaat uiteindelijk dus om de intentie. Doe je er alles aan zoveel mogelijk dierlijke producten en middelen te mijden? Dan ben je in mijn ogen gewoon een veganist.
Van bier weet ik het even niet zetker, maar ik denk dat het hetzelfde als wijn is. Het gaat om het klaringsproces, hier kunnen dierlijke producten voor gebruikt worden zoals vislijm en gelatine. Ik denk dat ze nu geen dierlijke producten meer gebruiken om te klaren.JohanNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:43:
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat Bavaria dan heeft veranderd, waarom ze eerst niet " vegan friendly " waren en nu wel![]()
Hier toch 4 huiskatten (5 eigenlijk, een is overleden op haar 17e) die al meer dan 5 jaar 100% plantaardig leven. Incl jaarlijkse checkups bij de DA.JohanNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:43:
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat Bavaria dan heeft veranderd, waarom ze eerst niet " vegan friendly " waren en nu wel![]()
[...]
Tja, waar leg je de grens.
In principe zou een inheemse stam / inuit het dan ook moeten overleven zonder voedsel uit dierlijke bronnen te halen.
Wellicht verkort dat zijn/haar " levensduur " of kwaliteit van leven, maar dat zou niet echt van belang moeten zijn.
Of de huiskat die " er alles aan doet " om zo weinig mogelijk dierlijke producten te consumeren en daarom ook wel eens zijn vleesmaaltijd gemixt krijgt met doperwten.
Ook al doen beide hun best en consumeren enkel wat door hen noodzakelijk wordt geacht aan dierlijk voedsel, maakt dat ze nog niet vegan, waarbij de huiskat per definitie niet vegan is en dat nooit zal zijn.
Behalve als we dan spreken vanuit een ideologie, maar dan blijft het alsnog vreemd & interessant tegelijkertijd dat je het dus in bepaalde situaties wel accepteert dat er ( met name ) mensen dierlijke producten consumeren.
Het begint op deze manier een beetje te lijken op zoals bij de moslims het geval is; dat je geen varkensvlees mag eten, maar als je het oprecht niet wist dat je varkensvlees gegeten had, dat het dan geen probleem is
Ik ben toch benieuwd hoe je denkt dat er minder dierenleed zou zijn indien die brouwer zijn afvalproduct niet aan een melkveebedrijf zou verkopen.niek_nijmegen schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:29:
Omdat ik dan dus een product gebruik, waarvan ik weet dat het productieproces (financieel) afhankelijk is van de uitbuiting van dieren. Zo'n product wil ik liever niet gebruiken.
En die brouwer verkoopt zijn afval bewust aan een industrie die koeien uitbuit en dood maakt. Daarmee draagt hij actief bij aan dierenleed, toch?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq