Nogmaals, dat betwist ik niet. Zoals ik zei "Wat die slachthuizen hier betreft zijn er inderdaad schendingen". Mijn punt is echter dat het wel beter is dan hoe slecht het zou kunnen zijn en het kan met wat inzet nog verder verbeterd worden.
Wat mensen willen is niet natuurlijk altijd het juiste en het goede. Veel mensen willen ook tig keer per jaar vliegen, een hele garage vol auto's, een groot huis etc.
Klopt helemaal. De manier waarop je mensen beperkt om die dingen te doen is echter bepalend of je succesvol bent / kan zijn in die beperking. De simpele visie dat wij vliegen slecht vinden en daarom alle Nederlandse vliegvelden sluiten lijkt misschien goed, maar haalt in de praktijk waarschijnlijk niet zo veel uit. Sterker nog, je krijgt een perverse prikkel waarbij we mensen eerst naar Brussel of Düsseldorf rijden zodat ze daar een vlucht kunnen nemen.
Een slimmere aanpak is om samen te werken met de landen om ons heen om vliegen onaantrekkelijker te maken. Dat kan op tal van manieren. Bijvoorbeeld: betere vakanties dichterbij huis, betere infrastructuur waardoor zakenreizigers vanuit huis kunnen werken, het vliegen wat duurder maken, betere alternatieve vervoersmiddelen sponsoren, etc.
Handhaven van regels is natuurlijk leuk, maar dat is uiteraard niet waar veganisme over gaat.
Hier kom je eigenlijk op een interessant punt uit. Gaat veganisme over het sterk verminderen van vleesproductie (dat zou een doel kunnen zijn) of gaat het om een bepaalde leefwijze die jullie aanhouden? Ik denk dat je die twee allebei onder het begrip veganisme kunt scharen.
Bij die eerste kun je volgens mij prima van buitenaf naar dat doel kijken net zoals ik eerder het kijken naar het vliegprobleem beschreef. Je kunt dus op allerlei manieren aanmoedigen om de vleesproductie te verminderen, maar je moet het (als je dat doel enigszins wil bereiken) op een slimme manier doen.
Blijft natuurlijk overeind staan dat het consumeren van dierlijke producten voor niets meer dan smaak en beleving totaal overbodig is. Daar hebben we het in dit topic al tientallen keren (en met het vorige topic al honderden keren) over gehad, en schiet niet op. Dat is een mindset die mensen moeten veranderen. Niet alleen denken aan jezelf, maar ook moeder aarde en alle andere wezens op deze planeet. En een einde maken aan speciesisme.
En dat is denk ik geen sterk argument omdat de meeste mensen toch vanuit hun eigen belang handelen. En dan zul je zeggen dat het in iedereens belang is om minder vlees te eten (en minder te vliegen) maar dat voert niet de boventoon in het beslissingsproces van de meeste mensen. Wil je dan toch dat doel bereiken dan moet je denk ik heel veel verschillende middelen aangrijpen om mensen toch anders te laten beslissen.
In onze samenleving is kapitalisme een hele sterke motivator. Als je dus goedkope, lekkere en gezonde maaltijden op de markt kunt brengen dan kun je direct concurreren met vlees. Zelf ben ik op vakantie wel eens bij een vegan tent geweest, niet omdat het vegan was maar omdat die tent de beste reviews in heel de omgeving had. En dat was ook iemand die super lekkere gerechten maakte. Dat is denk ik een van de sterkste manieren om verandering te bewerkstelligen: concurreer ze gewoon weg.
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om met regelgeving wat aan te passen, maar dan zit je in een democratie toch met beperkte politieke / electorale wil. Dan heb je nog het morele argument, maar de snelheid waarmee die voor verandering zorgt lijkt mij erg laag.
En zo zijn er vast nog wel meer manieren die je kunt bedenken.
Kortom moeten we af van het "ik wil en de mens is superieur aan alles". Meer symbose tussen de mens en natuur. De aarde en dieren niet zien als gebruiksvoorwerp, maar als mede-inwoners. Dat wordt lastig, en om eerlijk te zijn denk ik dat we als mens de aarde eerder ter vernietiging brengen dan dat het lukt. Betekent niet dat ik mij er keihard voor inzet, zelfs zonder directe offspring die wellicht van de inzet kunnen genieten.
Ik ben het qua doel met je eens hoor. Qua middelen om dat doel te bereiken moet je denk ik toch wat verder zoeken. Dat is (voor mij iig) ook een interessantere discussie. En vergeet niet dat toch vooral vanuit jullie hoek moet komen. De vleesproducenten gaan niet ineens met hun eigen producten concurreren.