Ik denk dat dit neerkomt op hetzelfde als zeggen dat je als veganist niets bij de Albert Heijn/Supermarkt kunt kopen omdat de Albert Heijn geen veganistische instantie is.daan! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:31:
[...]
Ik ben toch benieuwd hoe je denkt dat er minder dierenleed zou zijn indien die brouwer zijn afvalproduct niet aan een melkveebedrijf zou verkopen.
Zou die melkveehouder er dan mee ophouden?
Zou die melkveehouder dan minder koeien houden?
Zou die melkveehouder dan een extra beter leven ster op z'n melk mogen plakken?
Deze vraag komt misschien wat trollerig over maar hij is echt oprecht bedoeld.
Wat als de brouwer geen cent voor het veevoer zou krijgen en op die manier niet 'afhankelijk' zou zijn van de bioindustrie?
Wat als het veevoer niet voor een melkveehouders bedrijf zou worden gebruikt maar als bijvoeding voor stervende edelherten op de Oostvaardersplassen?
Wat als het veevoer gebruikt zou worden op een kinderboerderij?
Als je deze logica doortrekt, zou je dan ook geen benzine mogen tanken bij benzinestations en oliemaatschappijen die diesel leveren aan veetransportbedrijven?
Zou je geen wandelschoenen mogen kopen van bedrijven die ook laarzen maken die de melkboer gebruikt?
Zou je geen schuurtje mogen bouwen met golfplaten die ook op melkveestallen worden gebruikt?
Hoe ver ga je daar in?
Je koopt bewust veganistische producten. Zolang het product veganistisch is, verhoog je met jouw koop de vraag en zo ook het meer beschikbaar worden van plantaardige alternatieven. Dat hebben we wel gezien de afgelopen jaren.
Zodra een product in basis al niet veganistisch is, dan koop je die niet. En dan zijn er wat grijze gebieden, zoals medicatie waarbij het bij sommige onmogelijk is om zonder dierlijke bestandsdelen te verkrijgen (en alle medicatie is ooit op dieren getest). Soms heb je medicatie 100% nodig, soms ook niet. Die keuze kun je dan uiteraard altijd zelf maken. Ik vraag bij de huisarts altijd voor vloeibare alternatieven (in Londen heb ik een paar jaar geleden 10 flessen vloeibare cetirizine aangeschaft, daar heb ik 2.5 jaar mee gedaan*
In dit geval kun je dus prima kiezen voor een brouwer die dat niet doet. Heeft het uiteindelijk meer effect om dat te doen? Dat is lastig om te zeggen, maar de keuze is er.
Wellicht heeft @niek_nijmegen een beter antwoord, maar dit is iig hoe veel veganisten die ik ken het zien.
*een lief forumlid wees mij erop dat je wel goed moet letten op de THT datum, zeker bij vloeibare antihistaminica. Ik ben daar altijd wat lakser in, maar dus geen aanrader. In Nederland is vloeibare cetirizine te verkrijgen onder de naam Xyzal, wel flink duurder dan in de UK (4x ongeveer)
[ Voor 16% gewijzigd door WolfsRain op 30-09-2020 13:42 ]
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI