Iedere warmtepomp heeft inderdaad een Ta sensor, anders werkt de WAR niet. Bovendien was de Ta sensor bij ons altijd nodig om de WP te laten schakelen tussen koel- en verwarmingsbedrijf, hiermee voorkom je dat de WAR pas ingeschakeld wordt op het moment dat de kamer afgekoeld is (en op het moment dat het dus eigenlijk al te laat is). Ik weet nog wel dat ik in 2019 een collega had waarvan de warmtepomp niet werkte omdat achteraf bleek dat de installateur de sensor niet had aangesloten omdat hij dacht dat dat niet nodig was...
De afgelopen 6 jaar zat de Ta sensor op het rooster aan de achterkant van de buitenunit bevestigd, dat was aan de noordzijde in de tuin en, conform de voorschriften van de fabrikant, in de schaduw.
Tijdens de verbouwing heb ik hem zelfs nog uit de puincontainer gevist, hij zat nog aan de bekabeling naar het binnendeel en de monteur die dat verwijderde heeft het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid. Nu hangt ie onder het nieuwe raam en omdat de warmtepomp na terugplaatsing defect bleek te zijn, is de sensor nog over. (Wel jammer dat ik de stuurkabel zo dicht mogelijk bij de nieuwe muur heb afgeknipt, nu blijken we hem misschien nog nodig te hebben)
De keuze van Daikin om de Ta sensor in het buitendeel te solderen is wel een verklaring waarom deze suboptimaal geplaatst is en omdat [C-08] bij mij op 0 staat vraag ik mij af of er inderdaad wel een externe sensor aangesloten is die ik kan verplaatsen. Dat de interne Ta sensor niet werkt in energiebesparende modus is misschien ook wel reden geweest om het verwarmingsbedrijf op de kamertemperatuur te laten schakelen?
Nu heb ik de volgende vraag: kan ik mijn huidige sensor gebruiken? of moet ik een nieuwe sensor bij Daikin kopen?
Momenteel vind ik mijn Daikin trouwens nog iets te stil: Hij heeft vanacht niets gedaan en het gevolg daarvan is een kamertemperatuur van 18,8°C en een aanvoertemperatuur van 18,2°C. Terwijl de gewenste kamertemperatuur 19°C en de gewenste AWT 26°C is.
De vermogensbeperking lijkt mij inderdaad een harde cap. Deze is ontworpen om compliant te zijn met wetgeving in sommige landen en ik vermoed dat de functie ingegeven is door de vermogenspiekbelasting die men in België betaald. In de handleiding van de Altherma H heb ik gevonden dat je de beperking op ± 1,6 kW moet houden om een defrost mogelijk te maken, alhoewel ik me afvraag of dit daadwerkelijk nodig is. Ik ga vandaag kijken hoe de wp het doet, morgen wil ik hem op 1 of 1,5 zetten en kijken of die beter reageert op een toch wat hogere pompsnelheid tijdens warmtevraag, zodat het vermogen sneller afgevoerd kan worden.
edit: excuus als het wrijving opwekt wanneer ik telkens weer een vorige warmtepomp aanhaal. Echter kan ik in dergelijke posts niet veel anders omdat ik uit wil leggen waarom ik van een bepaalde werking uitga
[
Voor 4% gewijzigd door
Lothlórien op 21-10-2025 15:50
]