Hé, jammer, voor mij, maar ook wel zo realistisch en 'eerlijk'. Had ik beter op afgelopen 1 februari kunnen beginnenDeNachtwacht schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:50:
[...]
De 25.000. Berekening is over je gehele inleg van dit jaar.
Volg het stappenplan...Wokschotel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:50:
[...]
Huidige salaris, als in, salaris op peildatum of over het opgebouwd salaris in dat jaar? Fictief voorbeeld: stel, salaris bedraagt 100.000 euro. Indiensttreding per 1-9 (dus 4 maanden salarisopbouw dat jaar), totaal dus 1/4 * 100.000 = 25.000 euro. Wordt de compensatie berekend over de 100.000 of de 25.000?
En als je onzeker bent over je berekening: schrijf hem uit, gooi hem in een LLM (met verwijzing naar het stappenplan), of zet je berekening in dit topic.
[ Voor 15% gewijzigd door ocn op 25-08-2026 20:18 ]
Nee... omg.. man man man.DeNachtwacht schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:50:
[...]
De 25.000. Berekening is over je gehele inleg van dit jaar.
Lees het stappenplan, stap 2, de berekening van de pensioengrondslag.
Dus als je op 1 september in dienst treed, en je krijgt op dat moment een bruto voltijd maandsalaris van 5000 euro, dan word er hier gerekend met 12x5000=60.000 euro (en dan volg je de rest van de berekening en de stappen).
- 12x uw bruto voltijds maandsalaris per 1 januari 2026*, plus
[..]
* Voor deelnemers die na 1 januari 2026 in dienst treden gaan we uit van het pensioengevend inkomen op dat moment en passen we de loonindex van het CBS naar rato van het aantal resterende volledige maanden toe.
[ Voor 33% gewijzigd door ocn op 25-08-2026 20:25 ]
Dat stappenplan geeft als antwoord: Ja, u heeft op 1 januari 2027 recht op compensatieocn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:16:
[...]
Volg het stappenplan...
En als je onzeker bent over je berekening: schrijf hem uit, gooi hem in een LLM (met verwijzing naar het stappenplan), of zet je berekening in dit topic.
Mooi. Maar in de rekenmodule wordt uitgegaan van het Pensioengevend Salaris. Hoe hoog (of laag) dat Pensioengevend salaris in mijn geval is weet ik nog niet (ik heb nog geen toegang tot MijnABP). In de voorbeeldberekening wordt uitgegaan van een maandsalaris op 1 januari 2026. Dan ben ik nog niet in dienst, maar goed, laten we ervan uitgaan dat ik gewoon mijn maandsalaris per 1 september 2026 neem, dan zou volgens die rekenmodule rond de 35k aan compensatie krijgen. Ik wacht wel even af....
/edit
Wat wordt bedoeld met 'passen we de loonindex van het CBS naar rato van het aantal resterende volledige maanden toe.'?
[ Voor 14% gewijzigd door Wokschotel op 25-08-2026 20:32 ]
Je toon mag wel even anders, zeker als je er zelf pertinent naast zit. Ik heb over die berekening in mijn situatie al maanden geleden contact gehad met het ABP, bovendien kun je met de rekentool van het ABP ook gewoon zien dat er wordt gerekend met je pensioengevend jaarsalaris (dus het gehele salaris dat je bij werkgever X hebt opgebouwd in 2026).ocn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:23:
[...]
Nee... omg.. man man man.
Lees het stappenplan, stap 2, de berekening van de pensioengrondslag.
[...]
Dus als je op 1 september in dienst treed, en je krijgt op dat moment een bruto voltijd maandsalaris van 5000 euro, dan word er hier gerekend met 12x5000=60.000 euro (en dan volg je de rest van de berekening en de stappen).
Daar staat ook keurig bij dat als je meerdere ABP werkgevers had gedurende dit jaar, dat je die bedragen dus optelt. In jouw feestberekening zorg je dus dat je per 1 december voor €5000 in dienst gaat om vervolgens een percentage van 12x5000 te krijgen. Denk je nou echt dat ze zo'n "gratis geld" structuur gaan opzetten waar alle anderen die wél 12 maanden hard gewerkt hebben voor hun pensioenopbouw de dupe van zijn?
Bel ze anders gerust morgen even zelf op, de klantenservice staat je graag te woord.
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-08-2026 21:25 ]
De deeltijdfactor is cruciaal in bovenstaande. Die wordt als gemiddelde over het hele jaar genomen. Leg je nog maar 4 maanden in bij ABP dan zal je deeltijdfactor over de resterende 8 maanden nul zijn en je gemiddelde over het peiljaar 2026 dus flink omlaag halen. Dat is in ieder geval hoe ik het begrijp.
Nee ... Jullie lezen allebei niet 😂oscar82 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:12:
De deeltijdfactor is cruciaal in bovenstaande. Die wordt als gemiddelde over het hele jaar genomen. Leg je nog maar 4 maanden in bij ABP dan zal je deeltijdfactor over de resterende 8 maanden nul zijn en je gemiddelde over het peiljaar 2026 dus flink omlaag halen. Dat is in ieder geval hoe ik het begrijp.
Dit staat letterlijk in het stappenplan wat jullie weigeren te lezen:
Kwam u later dan 1 januari 2026 (bijvoorbeeld op 1 juni) in dienst en werkte u voltijds? Dan is uw deeltijdpercentage 100%. Want we rekenen dan voor het gemiddelde percentage vanaf de dag dat u in dienst kwam.
Jij leest of begrijpt de definitie van pensioengevend inkomen niet.DeNachtwacht schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:24:
[...]
Je toon mag wel even anders, zeker als je er zelf pertinent naast zit. Ik heb over die berekening in mijn situatie al maanden geleden contact gehad met het ABP, bovendien kun je met de rekentool van het ABP ook gewoon zien dat er wordt gerekend met je pensioengevend jaarsalaris (dus het gehele salaris dat je bij werkgever X hebt opgebouwd in 2026).
Daar staat ook keurig bij dat als je meerdere ABP werkgevers had gedurende dit jaar, dat je die bedragen dus optelt. In jouw feestberekening zorg je dus dat je per 1 december voor €5000 in dienst gaat om vervolgens een percentage van 12x5000 te krijgen. Denk je nou echt dat ze zo'n "gratis geld" structuur gaan opzetten waar alle anderen die wél 12 maanden hard gewerkt hebben voor hun pensioenopbouw de dupe van zijn?
Bel ze anders gerust morgen even zelf op, de klantenservice staat je graag te woord.
Van de pagina over compensatie van ABP:
Ze rekenen met 12x je maandsalaris op een peildatum. Dat is voor de meeste mensen 1 januari, maar voor mensen die later aansluiten bij APB gaan ze uit van het maandsalaris op moment van aansluiten.pensioengevend inkomen
Dat is het salaris waarover u pensioen opbouwt. Het gaat om uw bruto jaarsalaris met vakantiegeld en eventuele (vaste) toeslagen. Werkt u in deeltijd? Dan nemen we dat % hierin mee. Vergoedingen voor jubilea, onkosten of variabel overwerk tellen niet mee voor uw pensioenopbouw.
Er staat werkelijk nergens dat ze rekenen per maand dat je in dienst bent. Lezen, lezen, lezen.
Dit is precies waarom er ophef is over de compensaties. Dat sommige mensen dus dubbel gecompenseerd worden, en anderen helemaal niet. Omdat simpele, uitvoerbare berekeningen en regels zijn bedacht.
[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 26-08-2026 02:16 ]