• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 04:52:
[...]

Even een praktisch puntje. Je kunt alleen waardeoverdracht doen tussen twee pensioenregelingen die in het zelfde systeem zitten. Als het nieuwe pensioenfonds nog niet over is naar de nieuwe wtp regeling en je oude pensioenregeling al wel, dan kun je op dat moment dus tijdelijk even geen waardeoverdracht doen.

Ik zou juist niet wachten, om twee redenen.
Ten eerste krijg je in veel gevallen bij de overgang naar het nieuwe systeem een extra zakje geld. In de huidige situatie hebben veel pensioenfondsen en flinke buffer om tegenvallers op te kunnen vangen. Bij goede beleggingsresultaten neemt die buffer toe en dit sijpelt maar langzaam door in je pensioen via indexaties. Grote voordeel is dat bij tegenvallers niet meteen je pensioen hoeft te worden gekort.

In de nieuwe regels liggen die risicos veel meer bij jou. Daarom zijn ook kleinere buffers nodig. De huidige extra buffers worden daarom bij de overgang grotendeels uitgedeeld, o.a. in de vorm van extra kapitaal. Daardoor kan het zijn dat je bv 10% meer kapitaal in je persoonlijke pot krijgt. Als je voor die tijd waardeoverdracht doet, krijg je ook over die waardeoverdracht die extra 10%>
.

Een tweede punt is dat je in het nieuwe stelsel geen nabestaandenpensioen meer opbouwt. Alles is op risicobasis. Een waardeoverdracht in het nieuwe stelsel leidt dus niet meer tot meer nabestaandenpensioen. Maar in veel gevallen wordt het in de oude situatie opgebouwde nabestaandenpensioen wel apart 'geoormerkt' zodat je na de overgang toch een apart potje voor nabestaandenpensioen houdt. Daarom is het handig als dat opgebouwde nabestaandenpensioen voor de overgang zo hoog mogelijk is.
Reden 1 lijkt mij niet te kloppen, want de compensatie die je krijgt bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel wordt gebaseerd op het pensioengevend salaris van het voorgaande jaar en niet op de omvang van je huidige pensioenaanspraken. Dus een waardeoverdracht nog voor de overgang leidt dan niet tot een hogere compensatie. Een deeltijder die een jaartje voltijds gaat werken is wel spekkoper

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:04
wlmpie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Reden 1 lijkt mij niet te kloppen, want de compensatie die je krijgt bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel wordt gebaseerd op het pensioengevend salaris van het voorgaande jaar en niet op de omvang van je huidige pensioenaanspraken. Dus een waardeoverdracht nog voor de overgang leidt dan niet tot een hogere compensatie. Een deeltijder die een jaartje voltijds gaat werken is wel spekkoper
Dat is wat anders dan waar ik op doel. Ik bedoel niet de leeftijdsafhankelijke compensatie voor opbouwende senioren. Ik doel op het extra kapitaal dat iedereen (onafhankelijk van of je nog actief opbouwt of niet) krijgt als gevolg van het 'uitdelen' van de buffer uit de dekkingsgraad.

Met een dekkingsgraad van bv. 125 kan het zijn dat een pensioenfonds bijvoorbeeld 10% van die extra buffer gebruikt voor de compensatie van ouderen en 10% gebruikt voor extra kapitaal voor iedereen. Als je dan vóór invaren al waardeoverdracht hebt gedaan, dan krijg je dus ook 10% extra over die waardeoverdracht. Terwijl je dat misloopt als je de waardeoverdracht ná invaren zou doen.

• wlmpie
Ah helder, dank voor de verduidelijking. Dan heeft het idd zin om waardeoverdracht nog onder het oude stelsel te laten plaatsvinden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vroeger kon ik mijn spaarloon inleggen in een Bijspijkerpensioen. Nu noemt NN het een beleggingsverzekering.

Vorige week kreeg ik van hun een brief met de mededeling "Uw lijfrente verzekering stopt". Blijkt dat verzekering dit jaar in juni al afloopt en ik over mijn opgebouwde potje moet beslissen. Er worden in de brief 3 mogelijkheden genoemd.

Mijn situatie is dat ik nog ongeveer 10 jaar wil werken en nog geen uitkering wil. Welk product heb ik nodig als ik op een fiscaal aantrekkelijke manier nog een stuk vermogensgroei wil proberen te realiseren met de uitkering?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Eens kijken of ik hier wat input kan vinden m.b.t. voors en tegens van waardeoverdracht aangezien ik die zelf niet echt doorzie.

Mijn huidige pensioenopbouw is een PPI bij Zwitserleven; hier bevindt zich het grootste deel van mijn opbouw. Ik heb nu de afweging om waardeoverdracht te doen vanuit drie pensioenpotjes van oude werkgevers:
  1. Zwitserleven PPI
  2. Allians PPI
  3. PME pensioenfonds
Nummer 1 & 2 lijkt me simpele gelijkwaardige overdracht zonder kosten wat resulteert in versimpeling. Geen enkele reden om dit niet te doen tenzij ik iets mis?

De voornaamste vraag zit hem in de overdracht vanaf PME. Hier ga ik van een DB naar een DC regeling waarbij ook nog de aankomende Wtp in de mix zit.

Samengevat komt het voorstel op onderstaande neer. Het verschul tussen opgebouwde aanspraken / standaard is me om te beginnen al niet helemaal duidelijk. Vervolgens heb ik niet echt een idee hoe de waarde en voor/nadelen in te schatten. Dit is via tooltjes te benaderen maar uiteindelijk gaat het ook om inschattingen van toekomstige indexaties/rendement die toch vrij bepalend zijn.

Is hier nu iets zinnigs over te zeggen? Verandert er iets significant door Wtp? Niet alle eieren in één mandje v.s. simpliciteit? Ik ben overigens 39 jaar (wellicht relevant voor de afweging). In box 3 is er opbouw die op dit moment gelijkwaardig is aan opgebouwd pensioen. Er is dus wat risico-mitigatie en flexibiliteit en op dit moment hanteer ik in de PPI het meest aggresieve beleggingsprofiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6FaJGR9G1SogA4YRfKw3LtSUls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lifUrCwz5DsMMlnlMsWbmpU2.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 17-03-2026 11:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:42
assje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:32:
Eens kijken of ik hier wat input kan vinden m.b.t. voors en tegens van waardeoverdracht aangezien ik die zelf niet echt doorzie.

Mijn huidige pensioenopbouw is een PPI bij Zwitserleven; hier bevindt zich het grootste deel van mijn opbouw. Ik heb nu de afweging om waardeoverdracht te doen vanuit drie pensioenpotjes van oude werkgevers:
  1. Zwitserleven PPI
  2. Allians PPI
  3. PME pensioenfonds
Nummer 1 & 2 lijkt me simpele gelijkwaardige overdracht zonder kosten wat resulteert in versimpeling. Geen enkele reden om dit niet te doen tenzij ik iets mis?
Zit er restitutiedekking op? Dat kan een reden zijn om niet over te dragen. Is je huidige regeling al aangepast aan de nieuwe wetgeving? Zo ja dan zit daar zeker geen restitutiedekking op.
Let ook even op de schommelingen op de beurs. Je bent namelijk toch snel een aantal weken uit de beleggingen. Dit kan goed uit pakken of juist niet. Wellicht wachten op iets stabielere geopolitieke omstandigheden?
De voornaamste vraag zit hem in de overdracht vanaf PME. Hier ga ik van een DB naar een DC regeling waarbij ook nog de aankomende Wtp in de mix zit.

Samengevat komt het voorstel op onderstaande neer. Het verschul tussen opgebouwde aanspraken / standaard is me om te beginnen al niet helemaal duidelijk. Vervolgens heb ik niet echt een idee hoe de waarde en voor/nadelen in te schatten. Dit is via tooltjes te benaderen maar uiteindelijk gaat het ook om inschattingen van toekomstige indexaties/rendement die toch vrij bepalend zijn.

Is hier nu iets zinnigs over te zeggen? Verandert er iets significant door Wtp?
Bij omzetting worden de buffers verdeeld, bij hoge dekkingsgraden ontvang je wellicht nog iets meer. Je zou de transitie- communicatie en implementatieplannen hoe ze omgaan met slaper (inactieven).
Het is niet te zeggen of je nu beter kunt overdragen of dat je na transitie een hogere bedrag krijgt toegewezen. Na de WTP zijn er bij pensioenfondsen geen indexaties meer, maar beweegt de (verwachte) uitkering mee op het behaalde beleggingsrendement, renteontwikkeling, levensverwachting en toebedeling van solidariteitsreserves.
Vanuit de Zwitserleven PPI pensioenregeling kun je op pensioendatum met het kapitaal een uitkering naar wens aankopen (shoprecht). Dan kun je kiezen voor een variabele, vaste of een hoog/laag uitkering. Laat je de waarde bij het pensioenfonds staan, dan ontvang je een variabele uitkering met collectief belegd vermogen. Kies je voor een variabele uitkering bij een verzekeraar, dan blijf je individueel beleggen in beleggingsfondsen.
Op pensioendatum kun je PME niet toevoegen aan het PPI potje. Dus als je de potjes wil samenvoegen, dan moet je dat doen in een pensioenregeling waar je actief deelnemer bent via waardeoverdracht.
Niet alle eieren in één mandje v.s. simpliciteit? Ik ben overigens 39 jaar (wellicht relevant voor de afweging). In box 3 is er opbouw die op dit moment gelijkwaardig is aan opgebouwd pensioen. Er is dus wat risico-mitigatie en flexibiliteit en op dit moment hanteer ik in de PPI het meest aggresieve beleggingsprofiel.
[Afbeelding]
Heeft Zwitserleven ook aangegeven wat de verwachte ouderdomspensioen en partnerpensioen worden die je kunt bereiken met de waardeoverdracht?

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-04 18:27
nokiaan958GB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:21:
Vorige week kreeg ik van hun een brief met de mededeling "Uw lijfrente verzekering stopt". Blijkt dat verzekering dit jaar in juni al afloopt en ik over mijn opgebouwde potje moet beslissen. Er worden in de brief 3 mogelijkheden genoemd.

Mijn situatie is dat ik nog ongeveer 10 jaar wil werken en nog geen uitkering wil. Welk product heb ik nodig als ik op een fiscaal aantrekkelijke manier nog een stuk vermogensgroei wil proberen te realiseren met de uitkering?
Je kan een lijfrente verzekering overdragen naar een andere "pijler 3" aanbieder als Bright Pensioen. Andere providers als Meesman of Brand New Day bieden dat vast ook aan.

Staar je niet blind op belastingvoordeel. Een andere optie is laten uitkeren en de inkomsten belasting en revisie rente aftikken. Daarna beleg je het zelf of los je er je hypotheek mee af. Als je goed met geld om kan gaan is dit financieel gezien meestal de beste optie.

• assje
skaaf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:21:
Heeft Zwitserleven ook aangegeven wat de verwachte ouderdomspensioen en partnerpensioen worden die je kunt bereiken met de waardeoverdracht?
Bedankt voor je input! Ja die opgave heb ik maar natuurlijk een beetje de vraag wat de waarde van die inschatting is; uiteindelijk zijn beide fondsen afhankelijk van dezelfde wereld/ontwikkelingen?
  • Als het meezit: €17.403
  • Verwacht: €5.494
  • Als het tegenzit: €1.336
Kort samengevat; verwachting redelijk vergelijkbaar maar met een range van 25% tot >300%

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Delay schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:44:
Staar je niet blind op belastingvoordeel. Een andere optie is laten uitkeren en de inkomsten belasting en revisie rente aftikken. Daarna beleg je het zelf of los je er je hypotheek mee af. Als je goed met geld om kan gaan is dit financieel gezien meestal de beste optie.
Dit is nogal een persoonlijke mening en mist nuance. Zo lang er geen sprake is van VRH is er echt wel een afweging te maken maar wanneer dat wel het geval is dan is dit echt te kort door de bocht.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Delay schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Je kan een lijfrente verzekering overdragen naar een andere "pijler 3" aanbieder als Bright Pensioen. Andere providers als Meesman of Brand New Day bieden dat vast ook aan.

Ah ok, ik kan dus niet tussen de pijlers uitwisselen. Dan is dat ook duidelijk.

De hypotheek is al afgelost en omdat ik al beleggingen in box 3 heb wil ik het betalen van belasting beperken maar het vermogen nog laten groeien bij mijn korte beleggingshorizon van 10 jaar. Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke meningen hierover.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:27
Tomino schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Vervolg gedachte:
Als alles dus voorspoedig loopt met de beurzen, dan is het (zonder er mee gerekend te hebben) m.i. raadzaam om zo weinig mogelijk bruto-netto voordeeltjes te pakken (geen vakantie bijkopen, studieschuld aflossen, fiets kopen) en niet in arbeidstijd te minderen. Ja, dan betaal je over dit jaar meer belasting, krijg je minder toeslagen, maar het geld dat je krijgt door compensatie kan nog vele jaren renderen en levert waarschijnlijk in the end meer op.
Is dit nou wel of niet zo?

Voordat ik een fiets ga kopen via het fietsplan of dit uitstel tot 2027

• wlmpie
Voor de compensatie bij bijv. ABP geld je pensioengevend salaris in 2026 en niet je fiscale salaris. Dus volgens mij kun je gewoon je fiets kopen van je bruto loon want dat heeft geen invloed op je pensioengevend salaris.

Minder gaan werken verlaagd wel je pensioengevend salaris dus dat gaat dan ook ten koste van je compensatie. Dat kun je beter wel uitstellen.
Meer werken moet je z.s.m. gaan doen, als dat kan en je dat wilt.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:27
wlmpie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:37:
Voor de compensatie bij bijv. ABP geld je pensioengevend salaris in 2026 en niet je fiscale salaris. Dus volgens mij kun je gewoon je fiets kopen van je bruto loon want dat heeft geen invloed op je pensioengevend salaris.

Minder gaan werken verlaagd wel je pensioengevend salaris dus dat gaat dan ook ten koste van je compensatie. Dat kun je beter wel uitstellen.
Meer werken moet je z.s.m. gaan doen, als dat kan en je dat wilt.
Ah top, dan ga ik voor een nieuwe fiets kijken.

Ik zit nu al op 1,05wtf dus meer gaat hem niet worden

• assje
President schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:23:

Sowieso afhankelijk van je leeftijd, onder de 40 geen compensatie (bij ABP) dus niet relevant.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 21-03-2026 20:03 ]

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:08

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

assje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Sowieso afhankelijk van je leeftijd, onder de 40 geen compensatie (bij ABP) dus niet relevant.
Waarschijnlijk wel aanvulling.

• assje
Ah, die had ik gemist idd:
Het bestuur van ABP heeft echter besloten een aanvulling op het pensioen te geven. Deelnemers van 35 tot 44 jaar die nog pensioen opbouwen op 31 december 2026 krijgen deze aanvulling. Hiervoor is ruimte als de dekkingsgraad boven de 105% is op het moment dat we overgaan.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

President schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Zulke zaken hebben doorgaans geen invloed op het pensioengevend inkomen. Die wordt immers vastgesteld op de peildatum 1 januari 2026.

Het enige moment waarop dat pensioengevend inkomen nog verandert, is als je van baan wisselt of parttime gaat werken, omdat je dan een nieuwe nulmeting hebt.

• Rubbergrover1
Op https://www.abp.nl/over-a...-januari-2027/compensatie kun je lezen hoe de compensatie wordt bepaald. Daar staat, wat uniciteit ook aangeeft, dat niet wordt gekeken naar het pensioengevend loon gedurende heel 2026, maar dat het pensioengevend loon van januari bepalend is. Een verandering in deeltijdpercentage tijdens het jaar heeft wel invloed, maar andere keuzes die het pensioengevend loon zouden kunnen beïnvloeden niet.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil de jaarruimte berekenen die ik dit jaar (2026) kan vullen/storten. Bij de belastingdienst (https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna) zie ik dit:

https://imgur.com/a/qReTMHx

Het woord "waarover" val ik over. Ik doe toch in 2026 aangifte over 2025? Daar zou toch moeten staan "Kies het jaar waarin u aangifte doet" ?

En de tweede vraag:
Bij Pensioenfonds Zorg&Welzijn staat dit https://imgur.com/a/2vnizKQ
Elk jaar kunt u belastingaangifte doen. Vanaf begin maart 2026 kunt u belastingaangifte voor 2025 doen. Op ... hebben.
Factor A tijdelijk ... Pensioenoverzicht

Voor uw belastingaangifte over 2025 heeft u factor A van 2024 nodig, en soms ook van eerdere jaren.
Terwijl bij de belastingdienst in de tool bij de vraag "Wat was uw pensioenaangroei (‘factor A’) in 2025?" staat
Hebt u de speciale opgaaf van uw pensioenaangroei over 2025 nog niet ontvangen?
Dus het lijkt alsof de verschillende (opzich betrouwbare bronnen) elkaar hier tegenspreken.
De belastingdienst stelt dat de pensioenaangroei over 2025 nodig is (en dat bestand komt dus in 2026 beschikbaar).
PFZW stelt dat de pensioenaangroei van 2024 nodig is(?)

Ik zou verwachten dat om de jaarruimte in 2026 te bepalen het inkomen van 2025 nodig is en de pensioenaangroei in 2025.

[ Voor 61% gewijzigd door stok op 25-03-2026 14:19 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

stok schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:03:
Ik wil de jaarruimte berekenen die ik dit jaar (2026) kan vullen/storten. Bij de belastingdienst (https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna) zie ik dit:

https://imgur.com/a/qReTMHx

Het woord "waarover" val ik over. Ik doe toch in 2026 aangifte over 2025? Daar zou toch moeten staan "Kies het jaar waarin u aangifte doet" ?

En de tweede vraag:
Bij Pensioenfonds Zorg&Welzijn staat dit https://imgur.com/a/2vnizKQ

[...]

Terwijl bij de belastingdienst in de tool bij de vraag "Wat was uw pensioenaangroei (‘factor A’) in 2025?" staat

[...]

Dus het lijkt alsof de verschillende (opzich betrouwbare bronnen) elkaar hier tegenspreken.
De belastingdienst stelt dat de pensioenaangroei over 2025 nodig is (en dat bestand komt dus in 2026 beschikbaar).
PFZW stelt dat de pensioenaangroei van 2024 nodig is(?)

Ik zou verwachten dat om de jaarruimte in 2026 te bepalen het inkomen van 2025 nodig is en de pensioenaangroei in 2025.
Het gaat om het belastingjaar, niet het jaar waarin je het invult.
Dus voor belastingjaar 2025 heb je de data van 2024 nodig.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

[b]stok in "Het grote Pensioen topic"stok

Dat klopt

• Delay
stok schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:03:
Dat klopt. In vorige jaren kreeg ik pas in de zomer de factor A door. Tot die tijd weet je dus niet precies wat je jaarruimte is.

Overigens kan je ook ruimte uit vorige jaren gebruiken. Dat heet reserveringsruimte.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:31
Na een paar jaar gewerkt te hebben bij een kleine organisatie ben ik nu werkzaam bij een groot bedrijf.
De kleine organisatie bood geen collectief pensioen maar in plaats daarvan een Bright lidmaatschap en een bijdrage aan dit fonds. Ik heb daarvan gebruik gemaakt waardoor er nu een aardig bedrag staat. Via mijn nieuwe werkgever heb ik een collectief pensioen.

Het liefst zou ik elke maand een kleine bijdrage in deze Bright pot willen storten, bv 100 euro. Om te mogen storten vereist Bright hiervoor echter een lidmaatschap van 210 euro per jaar waardoor de verhouding kosten vs inleg suboptimaal is.

Heeft iemand een tip voor een andere aanbieder dan Bright waar deze verhouding gunstiger is voor deze casus?

• Delay
bokkie72 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:53:
Het liefst zou ik elke maand een kleine bijdrage in deze Bright pot willen storten, bv 100 euro. Om te mogen storten vereist Bright hiervoor echter een lidmaatschap van 210 euro per jaar waardoor de verhouding kosten vs inleg suboptimaal is.
Bright is apart in dat zij de lidmaatschap kosten expliciet tonen. Het is echter niet zo dat andere aanbieders gratis zijn. Hun kosten zijn verborgen in een percentage van je belegd vermogen of een percentage van je inleg of opnames. Ik denk over het algemeen dat als je een hoog bedrag belegd hebt, Bright minder kosten in rekening brengt dat andere aanbieders.

Maar kosten zijn natuurlijk maar één aspect, je hebt ook zaken als rendement en vertrouwen. Brand New Day rekent meer kosten maar maakt dit goed met een hoger rendement. Zelf zit ik bij Bright omdat de rechtsvorm van coöperatie mij wel bevalt.

Alternatieven voor Bright zijn b.v. Meesman, Brand New Day, DeGiro pensioen, Centraal Beheer, Nationale Nederlanden, Rabobank Pensioen Beleggen, etc. etc.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Heeft iemand de "Jaarruimte_2025_Protected....xls" van Brand new day. De nieuwste is gewoon te downloaden, maar ik zoek de versie van vorig jaar. Super bedankt alvast!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
tony-stark schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:53:
Heeft iemand de "Jaarruimte_2025_Protected....xls" van Brand new day. De nieuwste is gewoon te downloaden, maar ik zoek de versie van vorig jaar. Super bedankt alvast!
https://brightpensioen.nl...25_Protected_v250106.xlsx

• Groenenduck
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-04 19:03
Heb geprobeerd al zoveel mogelijk hier te lezen, maar ik stel de vraag toch.
Ga van sector veranderen, ook van pensioenfonds: PMT naar ABP.

Is het interessant om mijn PMT pensioensgeld over te zetten naar ABP. Lees dat er voor en nadelen zijn, heb ook al geprobeerd te vergelijken met documenten als pensioenvergelijker maar ik kom er nog niet echt uit. Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen, hoe te beoordelen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Delay
Je kan de dekkingsgraden vergelijken: https://www.pmt.nl/over-pmt/financieel/dekkingsgraad/ en https://www.abp.nl/over-a...le-situatie/dekkingsgraad. Lijkt niet veel te verschillen.

Het bedrag dat je noemt is een relatief klein pensioen, dus je wint of verliest niet te veel met deze keuze. Dan lijkt de optie van het simpel houden en alles bij een partij onderbrengen aantrekkelijk.

Je kan ook kijken bij welk fonds je een beter gevoel hebt. Heb veel klachten gehoord over PMT en weinig over ABP. Maar dat kan ook komen omdat gepensioneerden die onder ABP vallen doorgaans een beter betaalde baan hadden.

[ Voor 20% gewijzigd door Delay op 02-04-2026 15:41 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Delay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:40:
Het bedrag dat je noemt is een relatief klein pensioen, dus je wint of verliest niet te veel met deze keuze. Dan lijkt de optie van het simpel houden en alles bij een partij onderbrengen aantrekkelijk.
Ik deel je mening, maar dit is geen klein pensioen. €50k met 6% rendement, impliceert dat dit over 35-40 jaar (wanneer @Groenenduck met pensioen gaat) ±€400-500k is. Dat is een significant deel van zijn (toekomstige) pensioen, 30-50% zomaar. Het is daarom wel een relevante keuze.

Waar je ook nog op wilt letten zijn aanspraken voor nabestaanden (wezenpensioen, partnerpensioen) bij vroegtijdig overlijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 03-04-2026 09:29 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Groenenduck
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-04 19:03
Krisp schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:28:
[...]

Ik deel je mening, maar dit is geen klein pensioen. €50k met 6% rendement, impliceert dat dit over 35-40 jaar (wanneer @Groenenduck met pensioen gaat) ±€400-500k is. Dat is een significant deel van zijn (toekomstige) pensioen, 30-50% zomaar. Het is daarom wel een relevante keuze.

Waar je ook nog op wilt letten zijn aanspraken voor nabestaanden (wezenpensioen, partnerpensioen) bij vroegtijdig overlijden.
Ook dank voor je bericht! Zou ik deze informatie makkelijk en overzichtelijk kunnen vergelijken als ik een offerte aanvraag voor waardeoverdracht?

Heb nu ook geleerd dat er op dit moment geen waardeoverdracht kan plaatsvinden, want PMT zit in het nieuwe stelsel en ABP zit nog in het oude stelsel tot 1-1-27. Dit zou dan pas in 27 kunnen plaatsvinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Groenenduck op 03-04-2026 09:34 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Groenenduck schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Ook dank voor je bericht! Zou ik deze informatie makkelijk en overzichtelijk kunnen vergelijken als ik een offerte aanvraag voor waardeoverdracht?

Heb nu ook geleerd dat er op dit moment geen waardeoverdracht kan plaatsvinden, want PMT zit in het nieuwe stelsel en ABP zit nog in het oude stelsel tot 1-1-27. Dit zou dan pas in 27 kunnen plaatsvinden.
Met een offerte maak je dat zo veel mogelijk inzichtelijk inderdaad. Een offerte is ook vrijblijvend, zonder kosten. :)

• Rubbergrover1
Groenenduck schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

In het nieuwe stelsel is verschil in dekkingsgraad niet meer zo relevant. Dan gaat het meer om hoeveel je vermogen groeit en hoeveel pensioen je van dat vermogen kunt aankopen. Je pensioen wordt veel directer afhankelijk van de beleggingsresultaten van het fonds.

Als ik de beleggingsresultaten over de afgelopen ca 15 jaar bekijk, dan lijkt ABP het gemiddeld beter te doen, maar er zitten ook uitschieters bij waarbij PMT het veel beter doet. En resultaten uit het verleden...
https://www.abp.nl/over-abp/beleggingen/beleggingsresultaten
https://www.pmt.nl/over-p...aat/beleggingsresultaten/?
Juist op de lange termijn maakt een klein verschil in jaarlijks rendement flink uit voor je pensioen. Even simpel gerekend, als je rendement elk jaar 1% hoger zou kunnen zijn, dan betekent dat na 35 jaar dat je pensioenpot maar liefst 40% hoger is.

• Delay
Het rendement zijn de mooie cijfers die het pensioenfonds publiceert. Wat deelnemers en gepensioneerden werkelijk krijgen noem je de indexatie. Die is veel lager, zie bijvoorbeeld de cijfers van het ABP.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Delay schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:25:
[...]

Het rendement zijn de mooie cijfers die het pensioenfonds publiceert. Wat deelnemers en gepensioneerden werkelijk krijgen noem je de indexatie. Die is veel lager, zie bijvoorbeeld de cijfers van het ABP.
Die systematiek gaat behoorlijk wijzigen met het nieuwe pensioenstelsel, en dan is het rendement veel relevanter.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste