RaptorXS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:14:
Om toch maar eens een nieuwe stelling te deponeren hier, wat gaan de crypto's doen als
de aandelen-beursen in elkaar storten zoals bijv. in 2008.
De crypto's hebben dat nog niet meegemaakt.
Trekken de grote beleggers hun geld uit de crypto's naar goud of stoppen ze juist hun geld in
o.a. crypto's.
En nee, ik weet het ook niet.

Kom ik weer

:
Dat is zeker interessant om over te redetwisten.
Het lijkt me sterk dat 'grote beleggers' die nu nog niet in crypto's zitten, bij een volgende crisis gaan kiezen voor crypto’s als hedge. Die zullen zeer waarschijnlijk wederom naar de 'bekendere en veiligere assets' als goud, zilver, uranium of kunst e.d. gaan.
Het is zoals je al aangeeft nog onzeker hoe crypto zich gedraagt tijdens een wereldwijde financiële malaise, dus vanwege de risico’s zullen de meeste grote beleggers terughoudend zijn om daarin te gaan investeren.
Misschien met een klein percentage van hun vermogen, met het oog op risicospreiding.
De meesten zijn bovendien rijk geworden op basis van het huidige systeem, dus zullen die misschien niet eens zitten te wachten op alternatieven als crypto’s.
Wel denk ik dat ze de ontwikkelingen omtrent crypto’s nauwlettend in de gaten houden.
Of beleggers die momenteel al in crypto’s zitten naar bijvoorbeeld goud of zilver gaan hangt denk ik sterk af van wat met name de koers van BTC het komende jaar gaat doen.
Pas nadat crypto’s (met name BTC denk ik zelf) zichzelf tijdens de eerstvolgende crisis hebben kunnen bewijzen als safe haven, zal bij een daaropvolgende crisis en masse worden gekozen om het vermogen voor een groter deel in crypto te parkeren. Maar ja, feit blijft dat ze zich eerst nog moeten bewijzen.
Bovendien is het nog maar de vraag óf er na de eerstvolgende crisis nog weer een
volgende crisis komt binnen het huidige financiële systeem, dat sterk op de dollar leunt.
Maar dan praat je over 2030 of 2035 ofzo.
Want de aankomende crisis zou best wel eens dusdanig intens kunnen zijn dat er een algehele financiële reset plaatsvindt gedurende deze crisis en in de jaren daarna.
Het is de vraag hoeveel rek er nog in het huidige financiële systeem zit. Als de boel net als de vorige keer moet worden aangejaagd d.m.v. renteverlaging en quantitative easing dan is er niet veel ruimte meer zou je zeggen.
De rentes gaan immers al langzaamaan negatief, en als alles vervolgens op QE aankomt zal dat ook grote gevolgen hebben, dan kan de inflatie wel eens veel harder omhoog gaan dan men zou willen.
Niet fijn voor alle fiat-bezitters.
Aan de andere kant kan dat weer gunstig zijn voor iedereen (landen) met torenhoge schulden. Het lijkt er bijna op dat dit bewust zo wordt gestuurd om het afbetalen van deze schulden enigszins reëel te maken. “Zullen we de fiatcurrencies maar eens flink door het stof laten gaan zodat we alle onderlinge schulden fluitend kunnen afbetalen met een klein stukje waardevaste assets, die straks 1000 keer zoveel waard zijn in fiat?” “Ja, goed plan, dat gaan we doen!”
Stel, je hebt een schuld die is vastgesteld op, zeg 100 miljard dollar, en je hebt momenteel maar 10 miljoen dollar op de plank liggen. Dan koop je nu voor 10 miljoen dollar aan goud (wat volgens mij goed te doen is zonder de prijs enorm te laten oplopen, en wat veel landen al schijnen te doen), vervolgens zorg je ervoor dat de waarde van die dollar ten opzichte van goud 1000x kleiner wordt (hyperinflatie), en los je over een tijdje je schuld met jouw goud vrolijk in. Maar misschien denk ik nu te kort door de bocht.
Terug naar de vraag: zelf denk ik dat degenen die nu al in crypto’s zitten, de believers, er wel in blijven zitten tijdens een eerstvolgende crisis. Tenzij de boel als een plumpudding in elkaar zakt uiteraard.
Vermogende beleggers die nu nog niet in crypto’s zitten, zijn wat meer afwachtend en zullen eerst over de drempel getrokken moeten worden, en meer bevestiging moeten zien.
Het zou daarentegen best kunnen dat crypto’s bij het aandringen van de aankomende crisis (wat op dit moment al vrij duidelijk speelt volgens mij) in een langere termijn bullmarket zitten. Dat zou een trigger kunnen zijn voor grote beleggers om al tijdens de eerstvolgende crisis met een (groter) stukkie van hun vermogen in BTC te stappen.
Maar als BTC weer terug naar bijvoorbeeld 5 of 4k gaat komend halfjaar, en vervolgens een tijd sideways blijft gaan, lijkt het me sterk dat de ‘big boys’ gaan kiezen voor crypto in de komende recessie.
Naast wat de grote beleggers gaan doen ben ik ook benieuwd wat alle Jannen met de pet, Henken en Ingrids gaan doen met hun centen als de banken negatieve spaarrentes gaan hanteren. Of de banken het zover laten komen moet ik eerst nog zien, maar als dat daadwerkelijk realiteit wordt, zullen Jan, Henk en Ingrid toch ook eieren (lees BTC) voor hun (spaar)geld gaan kiezen. Aangezien het zo gemakkelijk is om een beetje cypto’s aan te schaffen lijkt me de kans dan vrij groot dat dat de cryptokoersen omhoog zal gaan stuwen.
Goud of zilver kopen en thuis in een kluis leggen lijkt me voor die groep minder voordehand liggend, je moet dan ook zorgen voor relatief dure veiligheid. Een kluis huren kost ook geld. Mooie antieke auto’s moet je kunnen stallen, en een garage bouwen of huren is ook duur. Vastgoed of grond is eigenlijk alleen interessant als je behoorlijke bedragen hebt liggen. En de prijzen van vastgoed en grond zijn al zo verrekte hoog, zelf zie ik dat ook niet geheel zonder risico’s. En bij de aanschaf van een Picasso of een Stradivarius is het alarmsysteem geloof ik niet inbegrepen.
Die mensen zouden dan misschien nog beter kunnen kiezen voor investeren in hun woning, zoals isoleren en verduurzamen. Moet je wel een eigen woning hebben uiteraard. Maar dan nog, een half uurke achter je peeceetje kruipen om wat crypto’s aan te schaffen is nog steeds makkelijker dan je woning verduurzamen.
Kortom, ik zie de meeste grote beleggers nog niet zo snel in crypto’s stappen bij de eerstvolgende crisis. Degenen die erin zitten blijven er denk ik wel in. Maar veel particuliere beleggers zie ik wel instromen als de huidige ontwikkelingen zich blijven doorzetten.
Veel is afhankelijk van de cryptokoersen van de komende 1 à 2 jaar. Tja, ik ben ook maar een beetje hardop aan het denken nu.
Potdikke wat kost het toch altijd veel getypte letters om je idee weer te geven. Excuses.
Maar ben wel benieuwd inderdaad wat de meningen zijn hierover 😊.