Een volledige review volgt als ik alles behaald heb, tot zover mijn ervaring.
Na 77 uur op de teller heb ik hem ook eindelijk uitgespeeld.
Ik neem graag mijn tijd voor een game als Final Fantasy, dus haast is er niet bij. Als de game zegt ga naar links, ga ik lekker naar rechts om te kijken of er stiekem nog een item of Materia verstopt zit.
Vaak werd dit ook beloont, maar regelmatig liet de game het ook niet toe, je krijgt dan leuke opmerkingen van de overige teamleden, of je werd gelijk weer terug gestuurd.
Het origineel heb ik ook gespeeld en het grafische gedeelte is het grootste compliment dat ik kan geven.
Ook ben ik blij met het tempo, ik kan me nog herinneren dat sommige stukken echt super traag waren (mede door de random encounters), dus wat dat betreft ook fijn dat ze niet letterlijk alles 1 op 1 hebben nagemaakt.
De game voelt echt als een sprookje aan, muziek is fantastisch en de cutscenes zijn van het niveau zoals we van Final Fantasy gewend zijn. Ook zijn er weer leuke én natuurlijk frustrerende mini games
Normaliter speel ik met een Official Strategy Guide, maar doordat deze ontbreekt voor deze game ben ik er dus volledig blind in gestapt en heb ik dus getracht om niks te missen. Als ik nu kijk naar de trophies en achievements zit ik op 57%, dus er is nog aardig wat te doen als je de game hebt uitgespeeld.
Het is een fantastische game, maar zeker geen perfectie, kritiek mag dan ook zeker worden gegeven en voor mij zijn dat de volgende punten:
Het battle system:
Het was echt wennen, vooral in het begin had ik het gevoel dat de battle al zo snel voorbij was, dat het echt even duurt voordat je het onder de knie hebt en optimaal gebruikt. De shortcuts vond ik niet echt fijn werken, vooral als je regelmatig van Materia of Abillities veranderd, moet je niet vergeten om ook nog eens de shortcuts opnieuw toe te wijzen. Uiteindelijk ben ik dus gestopt met de shortcuts en zodra er een ATB balk gevuld werd, klikte ik op kruisje om zo handmatig het gewenste commando uit te voeren.
Dit is voor het eerst dat ik kritiek heb op het battle systeem binnen de Final Fantasy delen.
Het Menu
Upgraden van wapens verliep niet zo soepel, in een Sphere kan je verschillende dingen unlocken, maar het navigeren naar het gene dat je wilt hebben is niet makkelijk. Ik zat er steeds naast waardoor ik vaak heen en terug ging. Ik zweer bij het systeem van Final Fantasy X, dat was het mooiste en uitgebreidste dat ik ooit gezien heb
Enemy Intel, het staat helemaal door elkaar heen, niet Alfabetisch, geen mogelijkheid tot sorteren. Erg slordig en totaal niet overzichtelijk als je nog even wilt terugkijken naar de zwakheden, steelbare items enz.
Chapter Select
Tijdens het laden van de gamen werd je al geïnformeerd over Chapter Select, het heeft zo zijn voor en nadelen. Voordeel je kan alles snel opnieuw doen, dus eigenlijk kan je niks missen als je voor een platinum trophy gaat. Aan de andere kant is het eigenlijk verplicht geworden om de game nog een keer in zijn geheel uit te spelen op Hard Mode, wat dus best tijdrovend kan zijn.
Al met al een prima game, wel lineair zoals verwacht (in Midgar) dus voorlopig krijgt het een 8 van me.
Naast Final Fantasy speel ik graag Dark Souls als jRPG, dus qua moeilijkheidsgraad stelt dit echt niks voor.
Op naar de Platinum Trophy