Ik ben in het nieuwe jaar begonnen met Final Fantasy VII Remake op mijn PlayStation 5. Ik heb het origineel nooit verder gespeeld dan de "
The Sector 7 Slums" en dat was 4 jaar geleden. Mijn eerste Final Fantasy was deel IX en dat blijft mijn favoriete deel. Ik ben groot fan van het turn-based battle systeem, dus het is niet verrassend dat Final Fantasy mij steeds minder doet. Deel XII vind ik het laatste goede deel en deel XV is voor mij het ultieme dieptepunt.
Met frisse tegenzin Final Fantasy VII Remake opgestart. Het eerste uur zat ik te vloeken op de game omdat het slechts button bashen was. Tot ik bij de Scorpion Sentinel kwam en het niet redde met alleen button bashen. Ik zocht naar een battle system tutorial en kwam voorbij
Maximilian Dood die de demo speelde en gaande weg uitlegde hoe het werkte. Ik werd echt gegrepen door zijn enthousiasme en zijn liefde voor het origineel. Hoewel VII voor mij geen nostalgische waarde heeft, herken ik het gevoel voor deel IX.
Met nieuwe moed het spel weer opgepakt en ineens klikte het. Het battle systeem is eigenlijk helemaal niet zo real-time als het oogt (al kan je het wel zo spelen). Het button bashen is puur om je ATB balkjes vol te krijgen, maar het gaat om het uitgeven van je ATB balkjes. Het snel switchen tussen personages om hun ATB balkjes vol te krijgen werkt erg goed. En het is super lekker om een vijand te staggeren, om vervolgens 2x2 ATB aanvallen meteen na elkaar te doen (ik ben nog maar aan het begin van Chapter 5 en heb dus nog nooit een party met 3 personages gehad).
Ik ben inmiddels zo positief dat ik weer uitkijk naar Final Fantasy XVI en zelfs ben gaan twijfelen of ik Final Fantasy XV wel een goede kans gegeven heb. Weet iemand hoeveel het battle systeem van VII: Remake verschilt met deel XV?