Clowns to the left of me, Jokers to the right
Ik heb vorig jaar een cheap-ass fazley strat bij bax gekocht om een beetje te oefenen m.b.t. halswerk (frets vlakken/crownen/polijsten enz).
De roasted maple neck was wel een vereiste, ik ga natuurlijk geen tijd verspillen aan een stuk vurenhout
Buiten de strat nog wat gereedschap ingeslagen: fretvijl, bergen schuurpapier, waterpas ding...
Vervolgens goedkope gouden hardware verzameld op de diverse bekende websites: trembridge, tuners, jackplate, knoppen, pickguard, schroeven, neckplate. Heb niet te veel bezuinigd op de trembrug natuurlijk.
En van de pickups blijf ik voorlopig af.
Oorspronkelijke zag het er dus zo uit, mèh:
:strip_exif()/f/image/Ba96JN2uIBRMqFD8IO7rVUog.jpg?f=fotoalbum_large)
Het fretwerk was niet slecht maar op bepaalde plaatsen wel echt veel te hoog waaronder de op één na hoogste fret. Die fretrocker ging aardig tekeer. Verder wat ruige randjes her en der plus wat lijmresten maar verder een hele nette nek voor dat geld.
Fretjes zwart gemaakt met stift, 400 schuurpapier op de waterpas geplakt en raggen geblazen:
:strip_exif()/f/image/8lPyxtGlDuipvzDEtKtyq1qg.jpg?f=fotoalbum_large)
Die probleemfret nog een paar klappen op z'n muil gegeven met een frethamertje en wat extra gevijld. Nadat alle zwarte fretten waren verdwenen was het tijd voor het crownen.
Achteraf wel het lastigste deel, je moet heel secuur checken of de bolling precies goed is. Ik gebruikte een loepje die 10x vergroot en dat ging wel, een vergrootglas had ik niets aan.
Na het crownen aan de gang met het schuurpapier.
Begonnen met 600 grit, vervolgens 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 en als laatste 3000. Simpel doch effectief. As laatste nog wat polijst pasta gebruikt om de boel te laten glimmen en:
:strip_exif()/f/image/5oW5wplmrHOZUkCU4mBprFV0.jpg?f=fotoalbum_large)
Mmh, blijkbaar is de foto van voor het polijsten haha. Maar ik was erg blij met het resultaat.
Ook maar meteen de boel shielden nu we toch bezig zijn.
:strip_exif()/f/image/UUoq79oAmG4agCaGHEd1KRl3.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle hardware vervangen, verse snaartjes erop. De pickup kapjes pasten precies, behalve die van de humbucker natuurlijk. Twee single coil kapjes aan elkaar geplakt en de binnenkant met een beetje knutselwerk passend gemaakt. Niet heel netjes want die poles komen niet door de gaatjes heen. Ah boeie...
truss rod nog wat aangepast en de actie + intonatie ingesteld en voila:
:strip_exif()/f/image/oG9pYQpM3LrxRepgefmD1vAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96dKuLFxkg04ncQNGqL2d7nN.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een beauty!!!
Dit ding heeft afgelopen jaar mijn stoutste dromen overtroffen. Die stock pick-ups vind ik geweldig (wel een beetje heet). Geen idee hoe ze dat doen voor dat geld tegenwoordig. Nek speelt heerlijk maar dat mag ook wel na al dat werk
Al met al een zeer geslaagd project voor totaal 139 (gitaar) + 110 (hardware) = 249,-.
Helemaal blij mee
Netjes hoor! 👌🏽Elzavo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:51:
Even mijn geslaagde projectje pimpen hier.
Ik heb vorig jaar een cheap-ass fazley strat bij bax gekocht om een beetje te oefenen m.b.t. halswerk (frets vlakken/crownen/polijsten enz).
De roasted maple neck was wel een vereiste, ik ga natuurlijk geen tijd verspillen aan een stuk vurenhout.
Buiten de strat nog wat gereedschap ingeslagen: fretvijl, bergen schuurpapier, waterpas ding...
Vervolgens goedkope gouden hardware verzameld op de diverse bekende websites: trembridge, tuners, jackplate, knoppen, pickguard, schroeven, neckplate. Heb niet te veel bezuinigd op de trembrug natuurlijk.
En van de pickups blijf ik voorlopig af.
Oorspronkelijke zag het er dus zo uit, mèh:
[Afbeelding]
Het fretwerk was niet slecht maar op bepaalde plaatsen wel echt veel te hoog waaronder de op één na hoogste fret. Die fretrocker ging aardig tekeer. Verder wat ruige randjes her en der plus wat lijmresten maar verder een hele nette nek voor dat geld.
Fretjes zwart gemaakt met stift, 400 schuurpapier op de waterpas geplakt en raggen geblazen:
[Afbeelding]
Die probleemfret nog een paar klappen op z'n muil gegeven met een frethamertje en wat extra gevijld. Nadat alle zwarte fretten waren verdwenen was het tijd voor het crownen.
Achteraf wel het lastigste deel, je moet heel secuur checken of de bolling precies goed is. Ik gebruikte een loepje die 10x vergroot en dat ging wel, een vergrootglas had ik niets aan.
Na het crownen aan de gang met het schuurpapier.
Begonnen met 600 grit, vervolgens 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 en als laatste 3000. Simpel doch effectief. As laatste nog wat polijst pasta gebruikt om de boel te laten glimmen en:
[Afbeelding]
Mmh, blijkbaar is de foto van voor het polijsten haha. Maar ik was erg blij met het resultaat.
Ook maar meteen de boel shielden nu we toch bezig zijn.
[Afbeelding]
Alle hardware vervangen, verse snaartjes erop. De pickup kapjes pasten precies, behalve die van de humbucker natuurlijk. Twee single coil kapjes aan elkaar geplakt en de binnenkant met een beetje knutselwerk passend gemaakt. Niet heel netjes want die poles komen niet door de gaatjes heen. Ah boeie...
truss rod nog wat aangepast en de actie + intonatie ingesteld en voila:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een beauty!!!
Dit ding heeft afgelopen jaar mijn stoutste dromen overtroffen. Die stock pick-ups vind ik geweldig (wel een beetje heet). Geen idee hoe ze dat doen voor dat geld tegenwoordig. Nek speelt heerlijk maar dat mag ook wel na al dat werk. Aanvankelijk had ik wel wat probleempjes met de trembrug maar is opgelost door twee i.p.v. drie veren te installeren.
Al met al een zeer geslaagd project voor totaal 139 (gitaar) + 110 (hardware) = 249,-.
Helemaal blij mee
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Knap werk, ik ben fan van vuurrode gitarenElzavo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:51:
Even mijn geslaagde projectje pimpen hier.
*knip*
Helemaal blij mee
Ik zou graag zelf ook leren sleutelen aan gitaren, maar ik heb echt twee linkse handen vrees ik.
Ik zie dat mede-Tweakers zich hebben laten gaan: Jeff Beck’s iconic guitars fetch nearly €10 million at UK auction
Ik verwacht hier een paar HNGDs met foto's uiteraard
Lekker bezig man!Elzavo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:51:
[..]
Nadat alle zwarte fretten waren verdwenen was het tijd voor het crownen.
Achteraf wel het lastigste deel, je moet heel secuur checken of de bolling precies goed is.
[..]
Voor het crownen kan ik deze erg aanraden:
https://www.thomann.de/nl..._coated_crowning_file.htm
Laatst ook gebruikt voor roestvrij stalen frets. Gaat echt 10x zo snel met dat ding.
Raise the Goblet of Rock
Mijn gitaar was destijds maar 5 euro duurder dan die vijl.jantjeharing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Lekker bezig man!
Voor het crownen kan ik deze erg aanraden:
https://www.thomann.de/nl..._coated_crowning_file.htm
Laatst ook gebruikt voor roestvrij stalen frets. Gaat echt 10x zo snel met dat ding.
(in de tussentijd wel een stuk meer aan uitgegeven met allerlei aanpassingen)
Raise the Goblet of Rock
NAMM 2025 : Strats and Teles at $599? Fender's budget-friendly Standard series is its most affordable yet
En meteen een reclame filmpje door Andertons:
Het concept van een budget gitaar met Fender logo gemaakt in een Aziatisch land is natuurlijk niet nieuw,
maar nu opteren ze voor Indonesië ipv China. Ik vermoed dat de grootste besparing in de keramische pickups zit? Geen idee om eerlijk te zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 24-01-2025 13:22 ]
Arbeidsloon is de grootste besparing lijkt mij.Kapoen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:19:
Fender introduceert een nieuwe lijn/prijspunt tussen de Squier CV en Mexican Player instrumenten:
NAMM 2025 : Strats and Teles at $599? Fender's budget-friendly Standard series is its most affordable yet
En meteen een reclame filmpje door Andertons:
[YouTube: Fender's Most Affordable Guitars - New Fender Standard Series]
Het concept van een budget gitaar met Fender logo gemaakt in een Aziatisch land is natuurlijk niet nieuw,
maar nu opteren ze voor Indonesië ipv China. Ik vermoed dat de grootste besparing in de keramische pickups zit? Geen idee om eerlijk te zijn
En aangezien o.a. PRS er al jaren fantastisch spul produceert, konden ze bijna niet anders.
Ik moet alleen wel zeggen dat de stap Squire CV (MiC, MiI) - Fender Standard (MiI) - Fender Player (in alle gevallen, nieuw) wel erg weinig verschil oplevert, qua prijsklasse.
Het idee dat je dan voor een paar knaken meer een Fenderlogo op de kop hebt zal wel veel measen aanspreken, maar daarmee ondermijn je eigenlijk Squier...
Overigens denk ik dat nu niemand meer een Acoustasonic MiM meer zal kopen bijvoorbeeld... die zijn wel 2x zo duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 24-01-2025 16:08 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Heb 't besluit genomen om nu echt lessen te gaan nemen. Gisteren was de eerste les. Echt leuk. En volgens m'n leraar doe ik nu al dingen waar sommigen 3 jaar over doen. Leuke opsteker, en had ik ook wel even nodig.
Anyway; ik heb het een paar maanden nauwelijks gedaan omdat ik steeds pijn in m'n linker pols krijg (de pees/spier die naar pink loopt). Heel vervelend. Soms al na 10min spelen. Leraar let extra op m'n techniek en heb intussen over een paar weken intake bij fysio.
Het voelt een beetje als RSI dat ik ooit in m'n rechterhand heb gehad.
Is dit herkenbaar voor jullie? Tips voor oefeningen oid? Ik ben in ieder geval heel bewust bezig met m'n houding en niet krampachtig proberen aan te spannen.
Fysio gedaan, maar had niet veel effect.
Gitaar spelen ging wel, maar alleen in klassieke houding. Of standje Mark King als ik stond. Had niet het idee dat het daar erger van werd.
Uiteindelijk is het na maanden bijna weg. Nooit duidelijk geworden waar het door kwam..
Raise the Goblet of Rock
Kapjes: Het probleem is dat die humbucker zeg maar naakt is. Het is een dual-singlecoil-type zoals deze bijvoorbeeld, met alleen een plastic bovenkant die vast zit. Onder dat plastic plaatje begint meteen de winding dus als je daaraan gaat zitten rotzooien mol je meteen de hele pickup.Ferret schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:13:
@Elvado : knap werk hoor! Maar vreemd dat die polepieces niet door die kapjes heenkomen. Dat zou mij blijven steken denk ik. En knip die snaareindjes af en je hebt een prachtige gitaar!
Ik zou evt. een gibson-type humbuckerkapje erop kunnen zetten maar dat ziet er m.i. niet uit op een strat en weet niet of dat het geluid ten goede komt / überhaupt past.
Snaren: Beetje een gewoonte van mij als de afstelling van de brug enz. nog niet helemaal goed is. Als ik ze helemaal afknip kan ik ze er lastiger weer op krijgen als ik ze ff los moet halen. Echter gaat dat met deze gitaar niet op want ik heb locking tuners
Verder dank voor de complimenten allemaal!
Ja, hier ook herkenbaar. Ik heb het vooral met klassieke gitaar i.c.m. barré akkoorden. Hele linkerhand verkrampt op den duur. Nou ben ik linkshandig dus die hand/arm moet daar wel tegen opgewassen zijn zou je denken.sOid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:29:
Is dit herkenbaar voor jullie? Tips voor oefeningen oid? Ik ben in ieder geval heel bewust bezig met m'n houding en niet krampachtig proberen aan te spannen.
Tips die ik heb gevonden:
- Zoveel mogelijk het gewicht van je hand gebruiken voor het indrukken van de snaren
- Je hand ten alle tijden zo ontspannen mogelijk houden.
- Houding schijnt ook een grote factor te zijn.
Mooi verhaal hè maar mij is het vooralsnog niet gelukt.
[ Voor 26% gewijzigd door Elzavo op 01-02-2025 22:05 ]
Je vindt zelf wel een houding die werkt, er zijn zoveel verschillende soorten lichamen en handen, en historisch gebruik van deze. En inderdaad geduld hebben, komt vanzelf goed. De natuur vindt meestal wel een oplossing in de vorm van sterkere spieren of bv automatische aanpassing van de houding. Als je niet 111 jaar oud bent dan🤪sOid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:29:
Hoi allen! Ik ben even afwezig geweest hier.Veel gedoe privé. Mijn beginnende gitaarspel (eind v/d zomer een gitaar gekocht, zie eerdere posts) heeft hier ook onder geleden.
Heb 't besluit genomen om nu echt lessen te gaan nemen. Gisteren was de eerste les. Echt leuk. En volgens m'n leraar doe ik nu al dingen waar sommigen 3 jaar over doen. Leuke opsteker, en had ik ook wel even nodig.
Anyway; ik heb het een paar maanden nauwelijks gedaan omdat ik steeds pijn in m'n linker pols krijg (de pees/spier die naar pink loopt). Heel vervelend. Soms al na 10min spelen. Leraar let extra op m'n techniek en heb intussen over een paar weken intake bij fysio.
Zelf heb ik nooit les gehad en kan uren achter elkaar barre akkoorden spelen met de duim op mijn positie die voor mij werkt waarvan ik nu op youtube zie dat het niet de correcte plek is volgens velen, jaja. Dan kom je op de vingers, sommigen hebben korte worstjes andere lange stengels. Die met de stengels hebben het wel makkelijker denk ik, maar de spieren moeten wel geoefend worden.
De enige tip die ik tegen kwam die structureel voor iedereen geldt, duw niet te hard op die snaren.
Als sommige snaren dan ratelen, laat maar, op een later moment ben je wel in staat om een evenwichtige druk op de snaren te zetten zodat ze allemaal klinken.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dit zal waarschijnlijk de RSI niet oplossen, maar misschien wel je houding verbeteren.sOid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:29:
Hoi allen! Ik ben even afwezig geweest hier.Veel gedoe privé. Mijn beginnende gitaarspel (eind v/d zomer een gitaar gekocht, zie eerdere posts) heeft hier ook onder geleden.
Ik heb sinds een paar maanden zo'n voetsteuntje, dit heeft mijn houding verbeterd, ik zit nu meer ontspannen te spelen. Had dat ding eerder moeten kopen.

apollo13
Mja, heb het niet over pijn in m'n vingertoppen, want dat lijkt me indd logisch (en vind ik niet erg). Ik heb echter eerder RSI in andere pols gehad door verkeerde computermuis. Daar was de oplossing echt niet om stug door te gaanKnoxNL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:23:
Meer oefenen, gitaar spelen doet nu eenmaal pijn in het begin.
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik probeer juist om nu (met zo min mogelijk druk) alle snaren goed te laten klinken. Maar het is natuurlijk ook een mogelijkheid om te accepteren dat het nu nog niet helemaal lekker klinkt ipv handen te slopenjoezzt schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:57:
[...]
De enige tip die ik tegen kwam die structureel voor iedereen geldt, duw niet te hard op die snaren.
Als sommige snaren dan ratelen, laat maar, op een later moment ben je wel in staat om een evenwichtige druk op de snaren te zetten zodat ze allemaal klinken.
Ik heb toevallig deze week dit krukje van IKEA gekocht om gitaar op te spelen. Lijkt vooralsnog ook prettig te zijn! https://www.ikea.com/nl/n...red-donkergrijs-30445774/apollo13 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Dit zal waarschijnlijk de RSI niet oplossen, maar misschien wel je houding verbeteren.
Ik heb sinds een paar maanden zo'n voetsteuntje, dit heeft mijn houding verbeterd, ik zit nu meer ontspannen te spelen. Had dat ding eerder moeten kopen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zu3yHIwh0KE3dTEz4EOmYjzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Als in zijnde, te gespannen speel. Of een, voor jouw, niet natuurlijke houding. En vooral dat laatste kan soms juist komen door als je teveel op je houding let. Wat natuurlijk een lastige balans is, want als iets pujn doet ga je er automatisch op letten om het te verbeteren.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ik wou aan de rabbit hole van modulatie effecten beginnen, maar zonder direct veel geld uit te geven.
Een chorus leek me een eerste goede stap.
Tone City Angel Wing
klikbaar
![]() |
Het eerste wat mij opviel bij het openen van de doos was dat dit pedaal een opvallend gewicht heeft, maar dat is niet negatief bedoeld. Ondanks dat dit pedaal de helft kleiner is dan mijn Boss BD-2 is deze unit wel zwaarder. Ook de metalen behuizing en de kwaliteit van de verschillende knoppen zijn prima wat mij betreft.
Verder vind je in het kleine doosje ook twee 'onderlagen' die je op het pedaal kan kleven, eentje met velcro en een met een soort van rubber.
Ik heb er daarnet mee zitten experimenteren (uiteraard met de intro van Purple Rain
The Ultimate Chorus Pedal Blindfold Challenge - 8 Pedals - £20 - £280 Shootout!
Al kan je de oscillatie wel een beetje 'verzachten' met de knoppen (wat Captain ook aangeeft).
Prijs/kwaliteit een goede aankoop wat mij betreft
[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 02-02-2025 17:04 ]

Mijn versterker (Roland Blues Cube) heeft helaas geen FX loop, en ik vroeg mij af of/hoe het toch mogelijk zou zijn om mijn freeze + chorus een soort van achtergrond geluid te laten maken waarover ik clean of met andere effecten zou kunnen spelen?
Met wat zoeken kwam ik terecht op oplossingen met een A/B/Y pedaal, maar ik kan niet goed inschatten hoe dit precies werkt, laat staan wat ik het beste zou kunnen aanschaffen? Vraagje er bovenop, kan ik twee parallelle chains terug laten samenkomen om bv. een loop pedaal aan te sturen?
Waarschijnlijk overdenk ik één en ander, vandaar dus mijn vraag om advies naar jullie
Dan heb je het over een parallel signaal dat je alsnog via dezelfde input in dezelfde amp wilt laten komen...Kapoen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:21:
Ik heb een pedaal technisch vraagje voor jullie. Zoals hierboven reeds gemeld heb ik onlangs een eenvoudig chorus pedaal aangeschaft. In combinatie met een EHX Freeze pedaal maakt dit een leuk en bruikbaar 'drone achtig' geluid.
[Afbeelding]
Mijn versterker (Roland Blues Cube) heeft helaas geen FX loop, en ik vroeg mij af of/hoe het toch mogelijk zou zijn om mijn freeze + chorus een soort van achtergrond geluid te laten maken waarover ik clean of met andere effecten zou kunnen spelen?
Met wat zoeken kwam ik terecht op oplossingen met een A/B/Y pedaal, maar ik kan niet goed inschatten hoe dit precies werkt, laat staan wat ik het beste zou kunnen aanschaffen? Vraagje er bovenop, kan ik twee parallelle chains terug laten samenkomen om bv. een loop pedaal aan te sturen?
Waarschijnlijk overdenk ik één en ander, vandaar dus mijn vraag om advies naar jullie
Dat is niet erg aan te raden. Met (bijv.) de Tri Parallel Mixer van EHX kun je meerdere sigalen mengen voordat het de versterker in gaat.
Ik betwijfel of dat een heel fijn signaal gaat worden, zeker als je het gewenste geluid van je instrument niet te veel wilt beïnvloeden.
Met een ABY-splitter kun je wel naar 2 versterkers met 2 signaalpaden, of is dat geen optie...
Het probleem wat je hier ervaart is dat alles wat je geloopt hebt beïnvloed wordt door de effecten die je vervolgens op je amp gebruikt, of dat nu de amp models of reguliere effecten zijn. Immers is de combi van voor- en eindversterker nu de laatste stap in je keten. Dan wordt het dus een zooitje.Kapoen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:21:
Ik heb een pedaal technisch vraagje voor jullie. Zoals hierboven reeds gemeld heb ik onlangs een eenvoudig chorus pedaal aangeschaft. In combinatie met een EHX Freeze pedaal maakt dit een leuk en bruikbaar 'drone achtig' geluid.
[Afbeelding]
De enige manier om dit met een blues cube enigzins te mitigeren is door te kijken of je de low/high input van de blues cube tegelijk kunt gebruiken:
- Loop maken en de looper bv op de low aansluiten
- gitaar vervolgens op de high en erover soleren
Dan moeten op de cube dus wel BEIDE kanalen tegelijk actief kunnen zijn.
Het is een long shot, maar kun je even snel uitzoeken.
Als dat niet lukt zul je moeten accepteren dat je loop beinvloed wordt door de effecten van je amp, is niet anders. Kun je nog steeds leuk loopen, maar misschien niet je droomsound bereiken.
Andere optie is nog loop maken met je volumeknop op de gitaar op stand 2-4, en na het maken van de loop volume vol open voor je sologeluid. Dan pak je het bij de bron aan.
Laatste optie: Mooi excuus om een nieuwe amp te kopen. GAS!!!
Zo gaat dat tenminste bij de meeste loopers, en daar heeft dit pedaaltje wel iets van weg, als ik het goed begrijp.
Je hoort inderdaad je 'frozen' en je dry geluid tegelijk. Dat is geen probleem als je clean speelt. Dus de intro van Shine On You Crazy Diamond gaat je wel lukken.
En met overdive/distortion vóór de Freeze wil ook nog wel werken. Maar erna, zoals op je versterker, klinkt dan voor geen meter meer inderdaad.
Parallel werken kan (moet wel aan begin en einde gebufferd worden) maar wordt denk ik evenveel klikken als je effect uitzetten voor je een freeze maakt en daarna weer aan?
Raise the Goblet of Rock
Zo werkt dat dus niet als je na je looper geen parallel signaalpad hebt en wel nog allerlei bewerking op je amp doet. Daar is dus een effects loopt voor bedoeld, in lekentaal kun je dus dingen inpluggen TUSSEN je voor- en eindversterkerhneel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:29:
Ik ken het pedaaltje verder niet, maar weet je zeker dat die het signaal niet gewoon doorgeeft als hij in de 'freeze' stand staat?
Je hebt bij EHX pedalen vaker dat je de twee signalen ’dry’ en ‘effect’ kunt mixen.hneel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:29:
Ik ken het pedaaltje verder niet, maar weet je zeker dat die het signaal niet gewoon doorgeeft als hij in de 'freeze' stand staat?
Zo gaat dat tenminste bij de meeste loopers, en daar heeft dit pedaaltje wel iets van weg, als ik het goed begrijp.
Het lijkt me tof om gitaar te spelen met als einddoel om mezelf ook te kunnen begeleiden op gitaar terwijl ik zelfgeschreven liedjes zing op een podium (ik heb inmiddels wat standupcomedy-ervaring maar wil liever naar cabaret).
Nu heb ik in mijn studententijd (zeg tien jaar geleden) mezelf via internet op een elektrische gitaar wat standaard akkoordjes aangeleerd maar nu wil ik t wat serieuzer oppakken en dus heb ik sinds december een half uurtje les in de week.
Om een gitaardocent te zoeken kwam ik op een goedkope (vergeleken met muziekschool) zzper voor €25,-. Op zich zeker een kundige docent en ik pak ook direct muziektheorie mee dus ik snap inmiddels ook hoe akkoorden zijn opgebouwd en een beetje achtergrond daarin.
Maar verder zijn de lessen een stuk of vier/vijf liedjes die dan telkens net iets meer/andere akkoorden of ander ritme hebben die ik mag oefenen,.
Dan de week daarop speel ik die vier liedjes voor hem.
Dat gaat dan halfbakken want in een week tijd vier liedjes met nieuwe akkoorden, zo snel klinkt dat niet behoorlijk. Maar dat verwacht de docent ook niet van me, want dat het echt goed gaat klinken komt dan later nog.
Op zich maak ik ook zeker wel vorderingen en de eerste barre-akkoorden gaan al beter dan ik had verwacht, wat dat betreft ook prima.
Maar ik mis ook wat gedegen structuur of praktische oefeningen die ik kan doen. Nu met die liedjes overheerst het gevoel 'ik doe maar wat'.
Ik heb ook een blaadje met toonladders die ik uit mijn hoofd kan spelen (de een wat rapper dan de ander), maar dat voelt ook niet direct dat ik daar veel mee kan.
Concreet ben ik benieuwd hoe jullie gitaar spelen hebben geleerd en of er ook specifieke oefeningen zijn die je hebben geholpen? Of is het leren van een muziekinstrument überhaupt een hoog 'je doet maar wat'-gehalte?
Ook wel les gehad van zelfstandige en 2 verschillende muziekscholen. Ik heb altijd ook wel geluk gehad met zelfstandige muziek docenten. Het voordeel van de muziekschool is dat ze ook bandjes hebben waarin je kunt spelen, maar je kan zoals ik nu doe ook elders wat organiseren.
Om toch weer wat beter te worden nu ook weer muziekles voor 30 euro voor 40 minuten bij een zelfstandige (wel een pro). De muziekschool is logischerwijs duurder omdat je ook het gebouw en zo betaalt.
Je kunt dus zeker kijken of de muziekschool bij jou in de buurt wat is en een proefles regelen. De muziekschool heeft vaak wel een fijne sfeer en mogelijkheden. Elke docent heeft wel een andere eigen aanpak maar daar kan je als het goed is ook zelf over beslissen.
Een "je doet maar wat'-gehalte" moet je niet hebben natuurlijk. (als docent, je betaalt voor een goede les)
[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-02-2025 22:21 ]
Dat is correct, ik had dat duidelijker moeten stellen in mijn vraag. Ik beschik over de Blues Cube Hot, de kleinste amp van deze serie met slechts 1 input. De iets hoger geprijsde Artist beschikt inderdaad over een high en low input als ik mij niet vergis.Ramzzz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:16:
@KnoxNL, @Kapoen ik ging er vanuit dat de amp überhaupt maar 1 input had, maar dat is natuurlijk ook zo, met een 2-kanaals kan dit waarschijnlijk ook.
Om even terug te komen op mijn 'overdenken', ik had inderdaad de piste van een tweede amp overgeslagen.
Ik heb hier nog ergens een oude Fender Mustang staan die ik al lang niet meer heb gebruikt -> out of sight, out of mind?
Bedankt aan iedereen voor de goede adviezen
Ik ben al jaren een vier akkoorden gitarist en op 'aandringen' van mijn vrouw (ze was dat gepingel meer dan zat denk ik) heb ik nu 40 minuten per week les van een gitaarleraar. Hij komt met voorstellen voor nummers en ik neem zelf nummers mee die ik zou willen spelen. Nou is hij een singer/songwriter type en zijn keuzes zijn meestal niet mijn keuzes maar ik oefen ze wel om er vaardiger door te worden. Zelf probeer ik dan thuis de nummers te spelen die ik wel tof vind.Jovatov schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:22:
Concreet ben ik benieuwd hoe jullie gitaar spelen hebben geleerd en of er ook specifieke oefeningen zijn die je hebben geholpen? Of is het leren van een muziekinstrument überhaupt een hoog 'je doet maar wat'-gehalte?
En wat ik leuk vind; ik luister altijd naar Arrow Rock radio en zodra ik een nummer hoor waarvan ik denk dat wil ik spelen dan zoek ik het op op Ultimate Guitar en als het enigszins akkoorden zijn waarvan ik denk dat het te doen is dan ga ik dat oefenen. Zo ben ik nu bezig met Kryptonite van Three Doors Down. Niet moeilijk maar speelt lekker weg. En nu ook bezig met de intro van Hysteria van Muse. Heerlijk!
Ultimate Guitar vind ik wel heel fijn want je kunt een nummer transposen (als je geen capo hebt), printen en opslaan en kiezen uit meerdere versies.
Echter moet je daar zelf wel goed rondneuzen om te kijken of de tabs overeenkomen met het nummer.
Staan veel "foute" tabs op ook die in een andere positie op de nek zitten etc.
Het klinkt ongeveer wel maar is niet juist. Ik persoonlijk leer de nummers graag juist aan.
Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
Ik leer dan juist weer veel van dingen 'herstellen'. Oftewel: (stukken van) nummers per ongeluk fout leren en dan uit mijn comfortzone moeten stappen om ze op de juiste manier te spelen.Moechy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:07:
Ultimate Guitar is zeker een goede, net zoals Songsterr.
Echter moet je daar zelf wel goed rondneuzen om te kijken of de tabs overeenkomen met het nummer.
Staan veel "foute" tabs op ook die in een andere positie op de nek zitten etc.
Het klinkt ongeveer wel maar is niet juist. Ik persoonlijk leer de nummers graag juist aan.
Even advocaat van de duivel spelen. Ik heb zelf jarenlang les gegeven en "worstelde" regelmatig met leerlingen die graag iets wilden leren wat duidelijk boven hun niveau is.Moechy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Ik weet (ook uit eigen ervaring) dat het veruit het beste werkt als je iets leert wat je leuk vindt (daarom respect voor @Ferret dat hij zich inspant voor leerzame nummers en het tegelijkertijd leuk voor zichzelf houdt met eigen gekozen nummers te oefenen, alleen is dat vaak voor met name jongere leerlingen nogal lastig), maar hoe doe je dat dan als dat nog te ver bij je vandaan ligt?
Om het leuk te houden koos ik dan toch regelmatig voor een versimpeling van een nummer.* Uiteraard deed ik daar nooit geheimzinnig over en zei ik gewoon dat dat niet is wat er "echt" gespeeld wordt. Maar dan waren m'n leerlingen tóch blij, was het leerzaam en was het ook niet demotiverend.
Uiteraard als het (sub)niveau bereikt wordt kan je doorstomen naar de echte versie.
Van de week nog lonely boy van the black keys.
Er staat wat op songsterr wat A niet compleet is op een aantal punten en B her en der extra noten bevat die ik niet kon thuisbrengen en mij onlogisch leken.
Dus met mijn leraar doorgenomen. En die liet een live show zien van the black keys. En daarin kan je goed zien wat Dan Auerbach speelt. En die versimpeld het nummer een deel voor de live versie.
Vervogens zijn we bezig geweest met wat wordt er nu wel gespeeld en staat niet op songsterr.
Ik ben niet een natuurtalent en moet het hebben van veel oefenen. En verder ben ik van nature erg van " het hoort zo, dus het moet ook zo". En dit soort momentjes met verschillende nummers leren mij een gulden middenweg te kiezen tussen carbon copy proberen over te spelen van het origineel. En het versimpelen, op een juiste manier, zodat ik het met mijn niveau kan spelen.
Nu is loney boy niet echt ingewikkeld. Maar zo heb ik wel geleerd dat album versie zeker niet gelijk hoeft te zijn aan de live versie. En dat ik als beginner niet te krampachtig aan de vol met tierelantijnen volgestopte album versie moet vasthouden.
Heeft ook een hele verzameling latin en gebruik ik als ik covers moet spelen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Neem de gitaarbegeleiding van One van U2; op de gewone versie hoor je duidelijk dat er meer gitaarpartijen zijn. Dat kan Edge dus onmogelijk live spelen. Dus vallen er gaten en een goede gitarist weet dat te verbloemen door als band als één geheel te klinken.
Gisteren heb ik ook mijn oude Digitech RP50 weer eens afgestoft. Ik heb een Spark Mini ampje en dat is gaaf ding maar snel van sound/preset switchen kan dus niet. En Kryptonite begint redelijk clean maar de refreinen zijn met overdrive. Het gaat best redelijk maar ik ben niet tevreden met de overdrive/distortion sound uit die Digitech.
En wat heb ik nu een spijt dat ik 2 jaar geleden mijn Ibanez Tubescreamer TS808 uit 1980 heb verkocht
Dat doet mij denken aan dit fragment van Bill Bailey dat hier nog recentelijk werd aangereikt door @RamzzzFerret schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:58:
Neem de gitaarbegeleiding van One van U2; op de gewone versie hoor je duidelijk dat er meer gitaarpartijen zijn. Dat kan Edge dus onmogelijk live spelen. Dus vallen er gaten en een goede gitarist weet dat te verbloemen door als band als één geheel te klinken.
Ik had vandaag ook een 'oh sh*t' moment tijdens een repetitie die al frustrerend op zich was (zo'n dag waarop niks lukt en we hard moesten ploeteren op zaken die vorige week wel lukten). Ik had voor de gelegenheid mijn Godin LP clone nog eens van stal gehad, en die had het lastig met de Roland Cube versterkers op de muziekschool. Wat ik ook deed of aanpastte, ik had steevast een modderig geluid met veel te veel bas.
Bas volledig weggedraaid op de amp, mijn tone volledig open... hielp niets

Ik vreesde dat mijn gitaar stuk was. Toen ik thuiskwam meteen ingeplugd in mijn Blues Cube en gelukkig was er geen probleem meer te merken, zowel de amp als gitaar deden wat ik verwachtte. De PAF humbuckers (alnico 2 en 5) klonken fantastisch en ik kon de amp clean of lichtjes laten crunchen met alleen de volumeknop op mijn gitaar
Toch gek dat mijn LP gitaar zo kieskeurig is terwijl ik met m'n tele blijkbaar geen problemen ondervind met dezelfde amps in de muziekschool.
One is haast één van de eenvoudigste nummers van U2 (uit de 'veel effecten-periode') om 'live' te reproduceren...Ferret schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:58:
Ik denk dat de meeste nummers ook gewoon op een akoustische gitaar worden bedacht en voor de opnames worden er dan honderduizend effecten en riedels aan toegevoegd om het een gehele body te geven. En uiteindelijk speelt de gitarist live op het podium daar maar de helft van.
Gisteren heb ik ook mijn oude Digitech RP50 weer eens afgestoft. Ik heb een Spark Mini ampje en dat is gaaf ding maar snel van sound/preset switchen kan dus niet. En Kryptonite begint redelijk clean maar de refreinen zijn met overdrive. Het gaat best redelijk maar ik ben niet tevreden met de overdrive/distortion sound uit die Digitech.
En wat heb ik nu een spijt dat ik 2 jaar geleden mijn Ibanez Tubescreamer TS808 uit 1980 heb verkocht
Akoestisch op mijn Dowina Master Series GA, wat powerchords op mijn Patrick Eggle Vienna Pro, en alle leadgitaar inclusief shredgedoe op m'n American Special Tele
Ticking away, the moments that make up a dull day
@Kapoen beetje laat antwoord, maar volgens mij kan je met de Boss LS-2 ook doen wat je wil. Twee signaalpaden apart laten lopen en dan mixen met verschillende output. Dan maak je je eigen loop signaal.Kapoen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:10:
[...]
Dat is correct, ik had dat duidelijker moeten stellen in mijn vraag. Ik beschik over de Blues Cube Hot, de kleinste amp van deze serie met slechts 1 input. De iets hoger geprijsde Artist beschikt inderdaad over een high en low input als ik mij niet vergis.
Om even terug te komen op mijn 'overdenken', ik had inderdaad de piste van een tweede amp overgeslagen.
Ik heb hier nog ergens een oude Fender Mustang staan die ik al lang niet meer heb gebruikt -> out of sight, out of mind?
Bedankt aan iedereen voor de goede adviezen
Waiting on the world to change
Wanneer je de effecten en models op je amp wil gebruiken gaat het dan helaas nog steeds niet wat hij wil. De amp blijft nu eenmaal ten alle tijde het eindstation.pinda powerrr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:50:
[...]
@Kapoen beetje laat antwoord, maar volgens mij kan je met de Boss LS-2 ook doen wat je wil. Twee signaalpaden apart laten lopen en dan mixen met verschillende output. Dan maak je je eigen loop signaal.
Ik heb de mogelijkheid van de LS-2 inderdaad al bekeken, maar ik heb bij verder onderzoek gelezen dat ik ook rekening moet gaan houden met potentiële aardlussen en fase effecten. De LS-2 beschermt daar helaas niet tegen.pinda powerrr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:50:
[...]
@Kapoen beetje laat antwoord, maar volgens mij kan je met de Boss LS-2 ook doen wat je wil. Twee signaalpaden apart laten lopen en dan mixen met verschillende output. Dan maak je je eigen loop signaal.
Voorlopig kan ik een beetje prutsen met mijn TC electronic flashback (delay) pedaal, die heeft een stereo output. Maar ook met deze is er geen bijkomende bescherming.
Ik vermoed dat een AB/Y pedaal toch de way to go is, maar dan moet het er eentje zijn van een hogere prijsklasse jammer genoeg (goedkope modellen hebben geen bescherming).
In mijn pedal rig voor mijn synths (jaja!) heb ik een Electro Harmonix Switchblade Pro Deluxe gebruikt, tot op heden naar tevredenheid (alleen dat snoer van de adapter is zo dun...).
Maar gezien de grote hoeveelheid aan opties zal je wel wat vinden dat werkt.
Enkele weken geleden vreesde ik dat ik 'in de rabbit hole' van modulerende effecten was gedoken,Amphiebietje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:04:
Maar gezien de grote hoeveelheid aan opties zal je wel wat vinden dat werkt.
de konijnenpijp van effect chains en multi-amps is zo mogelijk nog groter. De opties (en helaas prijsklasses) zijn inderdaad legio. Ik wil graag verder experimenteren en bijleren met al het materiaal dat ik reeds heb, maar investeren in hoogwaardig studiomateriaal is natuurlijk een nieuwe stap die ik nog verder dien te evalueren.
Dit gezegd zijnde heb ik ondertussen wel al een andere aankoop gedaan om het probleem met het wollige geluid van de versterkers in de muziekschool aan te pakken. Ik heb een budget eq pedaal (7 band) aangeschaft, daarmee hoop ik de overtollige bas frequenties op voorhand weg te kunnen filteren.
Deze aankoop kon ik iets sneller rationaliseren voor mezelf omdat een EQ pedaal super veelzijdig is (als ik al de tutorials op youtube mag geloven), dus voor een louter nieuwsgierige prutser als mezelf is dit altijd handig.
In de categorie 'keep dreaming' heb ik ondertussen ook nog wat studiemateriaal ontvangen.
:strip_exif()/f/image/aQVvqtP48llVbIJh2MEKfakh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn ervaring is dat je soms beter voor een wat duurder pedaal met meer mogelijkheden kan gaan dan voor losse simpele pedalen.Kapoen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Enkele weken geleden vreesde ik dat ik 'in de rabbit hole' van modulerende effecten was gedoken,
de konijnenpijp van effect chains en multi-amps is zo mogelijk nog groter. De opties (en helaas prijsklasses) zijn inderdaad legio. Ik wil graag verder experimenteren en bijleren met al het materiaal dat ik reeds heb, maar investeren in hoogwaardig studiomateriaal is natuurlijk een nieuwe stap die ik nog verder dien te evalueren.
Aan de andere kant vind ik van die kleine multi-effect pedalen met MIDI, uitgebreide programmeerbaarheid etc. totaal killing voor de productiviteit. Als ik dat wil, neem ik wel een rack effecten unit, dan heb ik dezelfde instelbaarheid minus de rot-interface.
EQ-pedalen en de betere filter-pedalen met instelbare LFO's (sommige filter pedalen hebben ook een ingebouwde EQ). Ja, bij die laatsen zit je dan wel op 200-300 Euro voor een pedaal, maar dan heb je ook wat.Dit gezegd zijnde heb ik ondertussen wel al een andere aankoop gedaan om het probleem met het wollige geluid van de versterkers in de muziekschool aan te pakken. Ik heb een budget eq pedaal (7 band) aangeschaft, daarmee hoop ik de overtollige bas frequenties op voorhand weg te kunnen filteren.
Deze aankoop kon ik iets sneller rationaliseren voor mezelf omdat een EQ pedaal super veelzijdig is (als ik al de tutorials op youtube mag geloven), dus voor een louter nieuwsgierige prutser als mezelf is dit altijd handig.
Dit gezegd zijnde, het probleem met het modderige geluid van de amps in de muziekschool heb ik al kunnen aanpakken. Ik kon de overtollige basfrequenties liquideren zonder problemen. Helaas had ik te weinig tijd om nog verder te experimenteren met de andere. Het klonk allezinds veelbelovend.
Idem toen ik deze ochtend even snel dit pedaal tussen mijn Blues Cube en gitaar stak, ik was aangenaam verrast. Ik had het gevoel een nieuw soort drive/boost pedaal gevonden te hebben, dus ik ga met plezier nog wat verder knutselen met al de mogelijkheden die dit type pedaal biedt.
Toch een puntje van kritiek, om de 9V batterij te plaatsen moet je wel redelijk wat prutsen om het betreffende compartiment te openen.
Voor de prijs (+/- €24) is dit weer een leuke toevoeging in mijn collectie, net zoals dat tone city chorus pedaaltje dat ik onlangs kocht. Misschien moet ik nu maar stoppen met het kijken naar budget pedalen
1 budget pedaal is idd budget, maar wat als je er meer koopt... nog steeds budget? Kan leuk oplopen in de euro's. Maar ja, G.A.S. blijkt nog steeds moeilijk te genezen... I know.Kapoen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:59:
Gisterenavond ontving ik het Behringer EQ700 pedaal dat ik had besteld, dus veel tijd om er echt mee te spelen heb ik nog niet gehad.
Dit gezegd zijnde, het probleem met het modderige geluid van de amps in de muziekschool heb ik al kunnen aanpakken. Ik kon de overtollige basfrequenties liquideren zonder problemen. Helaas had ik te weinig tijd om nog verder te experimenteren met de andere. Het klonk allezinds veelbelovend.
Idem toen ik deze ochtend even snel dit pedaal tussen mijn Blues Cube en gitaar stak, ik was aangenaam verrast. Ik had het gevoel een nieuw soort drive/boost pedaal gevonden te hebben, dus ik ga met plezier nog wat verder knutselen met al de mogelijkheden die dit type pedaal biedt.
Toch een puntje van kritiek, om de 9V batterij te plaatsen moet je wel redelijk wat prutsen om het betreffende compartiment te openen.
Voor de prijs (+/- €24) is dit weer een leuke toevoeging in mijn collectie, net zoals dat tone city chorus pedaaltje dat ik onlangs kocht. Misschien moet ik nu maar stoppen met het kijken naar budget pedalen
apollo13
Heeft iemand tips? Of is dit een kwestie van: vijfduizend keer doen en je hebt het onder de knie?
Zoals altijd veel,oefenen. Ik doe tijdens mijn warm up altijd een minuutje hammer-ons en pull-offs.sOid schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:06:
Ik ben hammer ons aan het oefenen, maar het lukt me nog niet echt lekker om qua volume een goede, heldere klank uit te krijgen.
Heeft iemand tips? Of is dit een kwestie van: vijfduizend keer doen en je hebt het onder de knie?
Zie onderstaande video voor wat tips. De snelheid van de vinger die de snaar raakt is een belangrijk onderdeel van de hammer-on. Dit plus wat kracht natuurlijk. Die laatste komt door het vele oefenen wel goed.
apollo13
Bij pull-offs is het een kwestie van een soort trekkende beweging met je vinger aan de snaar te maken. Niet zomaar je vinger optillen.
Zoals ik onlangs vertelde heb ik spijt dat ik een tijd geleden mijn Ibanez Tubescreamer TS808 uit 1980 heb verkocht. Om toch weer iets dergelijks te kunnen gebruiken, en kijken of het ook bevalt, heb ik ook een budget pedaaltje gekocht. De Movall Green Martian.
Ik verwacht hem komende week binnen te krijgen en ga er eens mee pielen. Ding kost 32 euro maar de reviews zijn zeker niet slecht.
[ Voor 25% gewijzigd door Ferret op 25-02-2025 08:22 ]
Pull offs lukken me best prima eigenlijk! Inderdaad een soort trekkende/duwende beweging maken. Snaar blijft dan even hangen achter je vinger.hneel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:15:
Hammer-ons en pull-offs blijven lastig. Zo hard als een plectrum aanslag krijg je het denk ik nooit, maar als je het goed doet komt het in de buurt. Sowieso gaat het het beste als de snaar al aangeslagen is, en dan een hammer-on naar een hogere noot. Een hammer-on op een stille snaar is denk ik geen goed idee.
Bij pull-offs is het een kwestie van een soort trekkende beweging met je vinger aan de snaar te maken. Niet zomaar je vinger optillen.
In mijn geval gaat het om een hammer on van een open, aangeslagen snaar (hoge e), naar 2e fret. Zoals bij D-major akkoord. In het nummer Save it for later van Eddie Vedder. Wijsvinger en ringvinger houden de rest van het akkoord vast, en merk dat vooral dat lastig is. Kan nog niet genoeg snelheid genereren met m'n middelvinger om in die houding de hammer on goed te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door sOid op 26-02-2025 18:14 ]
Het is eigenlijk ook meer pull-off/hammer-on voor mij.sOid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:11:
[...]
Pull off lukken me best prima eigenlijk! Inderdaad een soort trekkende/duwende beweging maken. Snaar blijft dan even hangen achter je vinger.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoe bedoel je dat? Dat je die handelingen vaak combineert?franssie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:13:
[...]
Het is eigenlijk ook meer pull-off/hammer-on voor mij.
Eerst pull-off om de snaar in trilling te krijgen, dan hammer-on op een andere fret. Niet eerst hammer-on en dan pull-off, dat geeft bij mij te weinig geluid. Layla is dacht ik wel een leuk voorbeeld.sOid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:14:
[...]
Hoe bedoel je dat? Dat je die handelingen vaak combineert?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ah ja op die manier. Bij mij gaat het dus om eerst een open snaar spelen, daarna hammer on.franssie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:19:
[...]
Eerst pull-off om de snaar in trilling te krijgen, dan hammer-on op een andere fret. Niet eerst hammer-on en dan pull-off, dat geeft bij mij te weinig geluid. Layla is dacht ik wel een leuk voorbeeld.
Ik heb er zin in

FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Als totale noob: verschilt bas nou erg van een gewone elektrische gitaar?botoo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:51:
Was nog niet makkelijk om een leraar basgitaar in de buurt te vinden maar toch gelukt en net terug van de eerste (proef)les, het duizelt me wel een beetje maar LEUK! Ingeschreven voor de rest van het jaar.
Ik heb er zin in
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Beginnen met een hammer-on op de eerste noot i.p.v. aan te slaan voor bonuspunten
/f/image/pqTyvf9NM5rSIJ9sZewc5ghm.png?f=fotoalbum_large)
Komt uit 'Speed Mechanics for Lead Guitar' van Troy Stetina. Tegenwoordig is het veel handiger om van YouTube te leren, maar soms staat er nog wat nuttigs in zo'n ouder boek
[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 26-02-2025 21:46 ]
Leuk dat je dit deelt! Ik begrijp ‘m nog niet helemaal; welke snaren moet ik hierbij bespelen? Is dit zoals een spider walk bij E beginnen en bij e eindigen?Wormaap schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:43:
Om soepel te worden in hammer-ons en pull-offs is dit overigens een heel aardige oefening. Traint ook meteen de onafhankelijkheid van je vingers
[Afbeelding]
Komt uit 'Speed Mechanics for Lead Guitar' van Troy Stetina. Tegenwoordig is het veel handiger om van YouTube te leren, maar soms staat er nog wat nuttigs in zo'n ouder boek
Het is het makkelijkst om hem op de hoge e-snaar te oefenen. Maar uiteraard het beste om hem op alle snaren te doen. Andere posities op de nek zijn ook een goede afwisseling. Het gaat vooral om het oefenen van de beweging van hammer-on en pull-off tussen alle sets van vingerssOid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Leuk dat je dit deelt! Ik begrijp ‘m nog niet helemaal; welke snaren moet ik hierbij bespelen? Is dit zoals een spider walk bij E beginnen en bij e eindigen?
Edit: Videootje erbij
[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 26-02-2025 21:52 ]
Technisch wel heel anders met de rechterhand, als je zonder plectrum speelt dan. En je verantwoordelijkheid, samen met de drummer, is groter in een band, waar dan weer tegenover staat dat als je iets vergeten bent je wel even wegkomt met een gedempt plukje op een willekeurige fret…botoo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:32:
Totale noob antwoord: scheelt (meestal) 2 snaren en heeft een andere klank maar technisch gezien niet echt volgens mij. De inzetbaarheid is wel anders.
En op de eerste tel altijd de grondtoon ! Heb ik van mijn broer geleerd dan wel weer.
Verder zoals gezegd inderdaad veel oefenen, en probeer alle vingers te trainen, ook de pink (afhankelijk van het genre muziek dat je speelt, maar bij het betere gitaarsolo werk heb je die zeker nodig)
Daarnaast is het soort gitaar ook van invloed, een hammer op een akoestische gitaar is veel lastiger dan bij een elektrische, en de dikte van de snaar maakt ook uit (dikker is lastiger in mijn ervaring)
Kater? Eerst water, de rest komt later
Lemmy!Wormaap schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:34:
Bas en gitaar zijn vergelijkbaar genoeg dat er wel wat skills heen en weer vertalen. Maar ook anders genoeg dat je 'een gitarist met een bas in z'n handen' er zo tussenuit pikt
(van Motörhead)
[ Voor 5% gewijzigd door hneel op 27-02-2025 17:54 ]
YouTube: Betty Wright - Tonight is the night deze vanwege de performance. Maar de drummer of opname is niet echt lekker.
Deze is muzikaal veel beter: YouTube: Betty Wright-Tonight is the Night
Als je het gevoel hebt, is het eenvoudig en heerlijk om te spelen. En, volledig in dienst van de muziek en zang, maar onmisbaar.
Dit staat al een tijdje op mijn todo lijst en ik heb besloten om nu maar eens te gaan kijken. De foto's van de vorige edities zien er leuk uit en ik wil kijken of ik nog een paar straps kan scoren voor mijn Strats. En natuurlijk gluren naar al die mooie vintage gitaren!
Zie hier voor alle info: https://www.vintageveenendaal.eu/nl/home-2/
you hear the melody, but you feel te groove.sOid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:23:
[...]
Als totale noob: verschilt bas nou erg van een gewone elektrische gitaar?
buiten dat een basgitaar fysiek wat zwaarder speelt (veel dikkere snaren) is het vooral heel anders wat je speelt. Als een band speelt en de bassist maakt een foutje in de timing hoort iedereen het. Als de gitarist er in de timing iets naast zit hoort niemand het. Als bassist speel je echt (samen met de drummer) de groove wat het gevoel geeft van de muziek.
Ik ben 25 jaar geleden van gitaar op bas overgestapt - het heeft mij een heel aantal jaar gekost om echt als bassist te gaan spelen.
Relevant citaat uit het artikel, in de huidige context van de politieke ontwikkelingen in de VS:
The negative outlook reflects uncertainty stemming from tariff policies and the company’s ability to manage their impact and the selective consumer spending on discretionary items. Fender’s ratings could be upgraded if the company successfully mitigates the effects of tariffs and generates organic revenue growth, along with consistent positive free cash flow. Conversely, the ratings may be downgraded if earnings fall further or if Fender fails to sufficiently manage the tariff impacts, or if unit volumes decline.
Kortom, niemand die het effect onder aan de streep weet.Kapoen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:44:
Ik ben niet heel zeker wat dit precies voor gevolgen kan hebben, maar positief voor het Fender merk is het allezinds niet : Moody’s Downgrades Credit Rating of Fender Musical Instruments
Relevant citaat uit het artikel, in de huidige context van de politieke ontwikkelingen in de VS:
[...]
Voor de tweedehandsmarkt van USA spul kan het tijdelijk wel een impuls zijn overigens, mocht je nog wat te verkopen hebben
Ach, en het is ook niet dat dat de Amerikanen de guitaar hebben uitgevonden, het reduceren van de guitaar tot een plank hout ipv een sigarendoos natuurlijk wel
Zelf heb ik geen enkele ervaring ermee, maar het lijkt me wel leuk om mee te rommelen.
Die VLP-200 kost ook de wereld niet, maar is het ding nu echt zo goed als het internet beweert, of beter nog wat doorgespaard voor een betere?
Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen
Moeilijk te zeggen, ik dat je hier niemand gaat vinden die hem (al) heeft.JAMF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:38:
Het internet is nogal onder de indruk van de Valeton VLP-200 looper.
Zelf heb ik geen enkele ervaring ermee, maar het lijkt me wel leuk om mee te rommelen.
Die VLP-200 kost ook de wereld niet, maar is het ding nu echt zo goed als het internet beweert, of beter nog wat doorgespaard voor een betere?
[YouTube: A Dual Looper Pedal for Less! - Valeton VLP-200]
In de basis wordt Valeton goed gewaardeerd voor het segment waar ze in opereren.
Bijkomend voordeel is dat een looper geen effecten of models en cabsims hoeft te genereren, wat vaak toch de achilleshiel is bij goedkopere producten.
Met dat in het achterhoofd zou het wel eens de perfecte looper kunnen zijn, en voor de 129 euro waar ik hem online voor vind kun je je geen buil vallen volgens mij
Zo heb ik eens compleet impulsief een ThorpeFX the Veteran over laten komen van Andertons na een review van hen op youtube.
Soms kun je nu eenmaal niet in het echt testen en moet je een gokje nemen.
https://nos.nl/artikel/25...-uitstel-van-betaling-aan
Heb daar in de loop van de tijd wat dingen gekocht, nooit teleurgesteld door Bax-music.
apollo13
En dat hoorde ik van meer mensen om me heen. Mensen betalen met hun voeten, als je als winkel niet levert, lopen mensen wel naar een andere winkel.
Via de app van Thomann kun je tegenwoordig in ieder geval met iDeal betalen, dat hebben ze eindelijk gefixt. Of het via de website ook al kan weet ik niet.joezzt schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:39:
Jammer, bij bax kon je tenminste met ideal betalen itt thomann. Eigenlijk nooit problemen gehad en dezelfde prijzen als elders. Musicstore kan wel met ideal gelukkig.
Oh ja, ik zie het, nu wel, sinds wanneer weet ik niet.Edgenumber schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:46:
Via de website van thomann lukte mij al tijden om via ideal te betalen.
Ander punt, ik had het laatst over dat nr dat op hele akkoorden hammer ons doen, da’s deze:
https://open.spotify.com/...ngin%27%2Bon%2Ba%2Bstring
Passende titel !
En ja, ik heb iets met sunburst
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/13eo1jppYRVgaFuBolxfL3cF.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 30-03-2025 20:47 ]
Bron/link: https://www.boss.info/nl/...f-4944-9baa-792f692d25b6/
[ Ver.1.20 ] JAN 2025
Change the specification
The values that can be set for AUTO OFF are OFF / 20MIN / 10HRS, and the default value has been changed to "20MIN (20 minutes)".
Zojuist hier de update in 5-10 minuten voltooid.
[ Voor 26% gewijzigd door NielsTn op 31-03-2025 00:07 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik ben zelf een leek als het aankomt op loopers, maar wat is de noodzaak voor een auto off functie?NielsTn schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:00:
FYI: voor de Boss looper RC-10R is nieuwe software (firmware) beschikbaar na 4 jaar: versie 1.20
Bron/link: https://www.boss.info/nl/...f-4944-9baa-792f692d25b6/
[ Ver.1.20 ] JAN 2025
Change the specification
The values that can be set for AUTO OFF are OFF / 20MIN / 10HRS, and the default value has been changed to "20MIN (20 minutes)".
Zojuist hier de update in 5-10 minuten voltooid.
Geen idee, persoonlijk had ik een zelf in te stellen limiet willen instellen, maar heb em op altijd aan staan. Na het oefenen schakel ik versterker en ook deze accessoire uit met een stekkerblok....Gitarist schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:30:
[...]
Ik ben zelf een leek als het aankomt op loopers, maar wat is de noodzaak voor een auto off functie?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ah ik zat denk ik op het verkeerde spoor te denken, in de zin van dat er (inderdaad) mogelijk gedoeld wordt op het letterlijk uitzetten van het apparaat uit stroomverbruik overwegingenNielsTn schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:36:
[...]
Geen idee, persoonlijk had ik een zelf in te stellen limiet willen instellen, maar heb em op altijd aan staan. Na het oefenen schakel ik versterker en ook deze accessoire uit met een stekkerblok....
Ik zat zelf te bedenken wat de use case zou zijn van een loop die na x-minuten vanzelf uitgaat (want die schakel je toch gewoon met je voet uit?), maar dat wordt hier mogelijk niet bedoeld.
Ik ben bezig met de afstelling van mijn gitaren. Vorig jaar heb ik de plastic nut van mijn elektrische gitaar vervangen door een graphtech versie, en met een goedkoop vijlsetje (soort korte snaren) van Thomann de nut bijgevijld.
Deze is nog steeds wat te hoog, dus ik wil het wat grondiger aanpakken en de gitaar echt super afstellen. De actie is nu ook wat aan de hoge kant.
Mijn akoestische gitaar heeft ook een te hoge nut, dus die wil ik ook graag bijwerken. Probleem is dat hier 12-53 snaren op liggen, en op mijn elektrsiche 10-46.
Het gaat me een beetje ver om 2 setjes vijlen a 100 euro te kopen.
Heeft iemand een tip voor het juiste gereedschap?
Alvast bedankt!
Voor dit soort incidenteel gebruik is Ali denk ik je way to go.kost geen snars daar,en voor de ene keer werkt dat prima. Mocht je toch je beroep ervan maken zou ik je aanraden eens bij een luthier om info langs te gaan. Wat je natuurlijk ook kan doen om eens te vragen of je iets met zijn vijlen mag doen. Eventueel met een kleine vergoeding. Misschien heeft zo iemand nog wel tips ook !roltor schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:25:
Goedemiddag,
Ik ben bezig met de afstelling van mijn gitaren. Vorig jaar heb ik de plastic nut van mijn elektrische gitaar vervangen door een graphtech versie, en met een goedkoop vijlsetje (soort korte snaren) van Thomann de nut bijgevijld.
Deze is nog steeds wat te hoog, dus ik wil het wat grondiger aanpakken en de gitaar echt super afstellen. De actie is nu ook wat aan de hoge kant.
Mijn akoestische gitaar heeft ook een te hoge nut, dus die wil ik ook graag bijwerken. Probleem is dat hier 12-53 snaren op liggen, en op mijn elektrsiche 10-46.
Alvast bedankt!
Als het echt een hobby van je is, of je er echt plezier aan beleeft, om jouw gitaar zelf af te stellen dan zou ik idd voor nu de goedkope route kiezen en je ziel verkopen aan de Chinezenroltor schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:25:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Als dat niet perse het geval is dan zou ik het aan de pro's overlaten. Er zijn best een aantal dingen die ik nu zelf kan aan mijn gitaren maar om het plaatje helemaal perfect te krijgen kom ik gewoon te kort. Ik betaal met liefde wat aan aan de gitaartech / luthier. Ook al heb ik best een collectie inmiddels, ik ga nooit zoveel ervaring opdoen als hij.
Ik zie het een beetje als mijn kinderen naar de kapper laten gaan. Ik zou het zelf ook enigszins kunnen, zou er best wat lol aan beleven, youtube is je vriend maar... Uiteindelijk zal het toch net niet worden.
Deze heb ik en werkt niet op de graphtech nut die ik heb. Op plastic werkt het redelijk. Op een bone nut niet geprobeerd. Voor die paar euro wilde ik het proberen maar was bij mij dus geen succes.Edgenumber schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:17:
Wat sommige gebruiken is een setje wat eigenlijk bedoeld is om een las apparaat schoon te maken. Het is een setje ronde vijltjes in verscillende maten.
[Afbeelding]