KnoxNL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:26:
[...]
Een HB vind jij dus "oneindig beter" dan een Fender? Want dat is wat je zegt. Niet dat je meer krijgt qua prijsk/waliteit, maar simpelweg dat een HB meer gitaar is dan een Fender? Dat is een gedurfde uitspraak
Ik ben helemaal niet tegen budgetgitaren en denk dat Fenders/Gibsons kunstmatig hoog gehouden worden qua prijs.
Wel ben ik van mening dat Fender de beste tele's en strats maakt om maar eens wat te noemen. Alleen een Fender klinkt zoals die modellen bedoeld zijn, niets anders komt in de buurt en zeker een HB niet.
En er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen budget en gerenommeerd in mijn ogen. Fender pickups zijn/klinken oneindig beter, de afwerking is ECHT beter, betere houtsoorten (en hout is gewoon duur), niet gemaakt door een chinese slaaf maar een Amerikaanse medewerker betaal ik ook graag meer voor, etc.
De toggle switch van mijn Sire LP clone begint het ook al te begeven
Nee, SLECHT hoeft een budget gitaar niet te zijn, maar oneindig meer dan een Fender? Die weddenschap durf ik iedere dag aan te gaan.
Haha, die kwam er even niet helemaal goed uit. Ok.
Neen, een fender van 3000€zal vast wel beter zijn dan een HB van 500. Hopelijk.
De quality checks bij Gibson waren een paar jaar terug zo slecht dat een Gibson van 3000€ (en meer...) gewoon niet goed waren. En dan heb je het over een serieus bedrag voor een serieuze gitaar. Die gewoon weg werden gezet door bijna elk budget merk.
Ook fender heeft hier problemen mee (gehad) hun custom shop was hun antwoord op hun quality control. Die dingen werden tenminste goed afgesteld geleverd. Betaalde je ook wel voor....
Volgens mij heb ik bij Feedback nog eens een tele van 5000 gezien. Dat gaat natuurlijk nergens meer over.
Hoe? Klinkt? Een strat?
Er zijn wel zo bizar veel parameters hierin. En welke dan? Die uit 1970? Of toch een 1980 model?
Ik hoor echt een verschil tussen Clapton, Malmsteen en Hendrix, om maar even wat te noemen.
En een tele dan? Ik denk even aan Quo, maar dat is niet helemaal je standaard tele geluid.
Neen, de ultieme mop van zowel een strat als tele was dat je ze ontzettend simpel kon aanpassen.
Zelf je elementen wikkelen is erg lang in geweest, en de keur aan elementen die nu kan kopen is gigantisch. Maakt wel wat uit, ja.
Gooi die specifieke elementen in een HB, en ik durf er een vieze sok met gaten onder te verwedden dat jij het verschil niet hoort.
Er schoot laatst zo'n leuk filmpje voorbij over wat nu het specifieke geluid van diverse merken was. Ging dacht ik over versterkers.
Is dus meestal een beetje eq, en klaar. (beetje kort door de bocht)
Er zal vast wat mojo aan kleven hoor, maar als je echt naar de dingen kijken die verschil maken zijn er toch minder dingen relevant. En zeker geen voodoo. Dat hout van een gitaar maakt niet zo heel erg veel uit. Misschien dat goedkoop vuren nog wat anders doet (behalve splinteren...) maar al dat hout wat een beetje mooi droog is is goed. En dat is het vaak wel hoor.
En tja. Ik meen dat fenders en dergelijke allang ingehaald zijn door veel en veel betere merken.
Ik noem even een Esp of Ibanez.
Ik weet wel waar mijn keuze op zou vallen.
En dat ondanks dat ik de strat erg hoog heb zitten.
Heel eigenlijk wil ik deze discussie niet teveel, Dat leid mij heel erg af van de leuke dingen van het gegitaar. Maar wie weet kom ik nog met wat leuke dingen.
👍🎸